0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#24786 - 12/11/2003 22:15
Re: Jobs bog.............til annepande
[Re: Ole Madsen]
|
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
|
Hej Ole Jeg tillader mig lige at komme med et indskud. Tænker du konkret på Job 1,8 eller hele stykket Job 1,6-12? Og sådan lige for en god ordens skyld, så lyder Job 1,8 jo i 1992-oversættelsen: Herren spurgte ham: »Lagde du mærke til min tjener Job? Hans lige findes ikke på hele jorden; han er en retsindig og retskaffen og gudfrygtig mand, der holder sig fra det, der er ondt.« Så skulle alle vist have en chance for at følge med  . Personligt kan jeg ikke se nogen antydninger af, at det skulle kunne oversættes væsentlig anderledes - men jeg kan jo heller ikke hebraisk  . Så jeg har mest støttet mig til de gode noter til New English Translation.
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#24787 - 12/11/2003 22:40
[Re: øhlenschlæger]
|
Bruger
Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
|
Og sådan lige for en god ordens skyld, så lyder Job 1,8 jo i 1992-oversættelsen:
Herren spurgte ham: »Lagde du mærke til min tjener Job? Hans lige findes ikke på hele jorden; han er en retsindig og retskaffen og gudfrygtig mand, der holder sig fra det, der er ondt.«
tak
Ole
|
|
Til toppen
|
|
|
#24788 - 13/11/2003 10:13
|
Bruger
Reg.: 08/06/2003
|
Hej Ole,
Vi leder forgæves efter en eller anden synd Job har begået, som skulle forklare en straf. Tværtimod var Job mageløs efter sin naturs standard. Liv er slet og ret Guds ejendom, og det var Guds ret at prøve Job. Det interessante er at Job tilsidst kommer derud hvor han går i rette med Gud, og Gud så svarer ham. Jeg ser Job som et billede på Adam og i bredere forstand hele menneskeheden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24790 - 13/11/2003 11:47
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Ole, mener du da, at Gudsfrygt er en synd? Der står jo da netop skrevet, at vi skal elske og frygte Gud alene! ("Gudsfrygt" forstår jeg på den måde, at vi skal frygte for at komme bort fra Gud ved at handle imod hans vilje ..)
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#24792 - 13/11/2003 13:41
|
Bruger
Reg.: 08/06/2003
|
Hej Ole, Jeg forstår ikke hvad du mener, men noget synd må der da være i Job, så det er helt ok at han ikke var helt perfekt. Men er vi enige om at Gud ikke straffede Job for en synd han havde begået? Hvis vi ikke er det, så vil jeg gerne have et skriftsted til belæg.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24794 - 13/11/2003 14:24
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej er det det her du mener...???
Job 3 v20 Hvorfor giver Gud lys til de elendige, hvorfor giver han liv til de fortvivlede, v21 til dem, som længes efter døden, der ikke kommer, som søger den mere end nogen skat, v22 som glæder sig og jubler og fryder sig, når de finder deres grav, v23 til en mand, hvis vej er skjult, og som Gud spærrer inde? v24 Mine suk er blevet mit daglige brød, min stønnen vælder frem som vand. v25 Det, jeg frygter for, rammer mig, og det, jeg gruer for, kommer over mig. v26 Jeg får ikke fred, ikke hvile, ikke ro for den rædsel, der kommer.
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#24795 - 13/11/2003 14:32
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#24796 - 13/11/2003 23:44
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Ole. Den danske oversættelse er rigtig nok, at Herren sagde til Satan: Lagde du mærke til min tjener Job? At Gud så, hvad Satan havde i sinde at gøre, siger dette vers ikke. Det er værd at bemærke, at det ikke er Satan, der først begynder at tale om Job, men derimod Gud. Satan siger bare, at han har gennemvandret jorden på kryds og tværs - og så spørger Gud, om han lagde mærke til den retsindige Job på vejen. Du tolker Job 3,25 ("det, jeg frygter for, rammer mig") som om det, der har ramt Job, var straffen for, at han frygtede. Det tror jeg ikke, er rigtigt. Der er ikke noget i beskrivelsen af Job, der viser, at han skulle have været et specielt frygtsomt eller bekymret menneske, før ulykken ramte ham. Heller ikke hverken Gud eller Satan bruger det som argument. Job siger heller ikke: det jeg frygtede for (før ulykken), men: det jeg (nu) frygter for. Forståeligt nok er han i sin tilstand bange for det, der skal komme, at plagen skal fortsætte eller blive værre. Vers 26 kan nok kaste lys over sagen: "Jeg får ikke fred, ikke hvile, ingen ro for den rædsel, der kommer". Det er jo et klart udtryk for, hvordan han har det, mens han siger det, ikke et udsagn om, hvordan det var før. Jeg tror vi gør klogt i ikke at lede efter specifikke synder hos Job, som hans plager var en straf for. Det lægger kap. 1 ikke op til. Det med at finde en særlig synd / årsag var derimod noget, Jobs meget velmenende (men knap så vise) venner var meget optaget af.  I øvrigt er jeg sikker på, at enhver ville blive bange ved tanken om at blive ramt af sådan nogle ting. Det er vel noget af det værste, Job kunne have tænkt sig, der går i opfyldelse, men det behøver jo ikke betyde, at han gik rundt og gruede for det bevidst hver dag. Det var bare mit gæt. Håber det var et nogenlunde svar. Mvh. AnnePande.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24797 - 14/11/2003 02:05
[Re: AnnePande]
|
Bruger
|
Det er værd at bemærke, at det ikke er Satan, der først begynder at tale om Job, men derimod Gud. Satan siger bare, at han har gennemvandret jorden på kryds og tværs - og så spørger Gud, om han lagde mærke til den retsindige Job på vejen.
men det er også værd at lægge mærke til at satan godt kendte Job og det ser Gud, Gud tvinger jo faktisk satan til at bekende kulør i kraft af at han kommer ind i lyset af Gud
Du tolker Job 3,25 ("det, jeg frygter for, rammer mig") som om det, der har ramt Job, var straffen for, at han frygtede. Det tror jeg ikke, er rigtigt. Der er ikke noget i beskrivelsen af Job, der viser, at han skulle have været et specielt frygtsomt eller bekymret menneske, før ulykken ramte ham. Heller ikke hverken Gud eller Satan bruger det som argument. Job siger heller ikke: det jeg frygtede for (før ulykken), men: det jeg (nu) frygter for. Forståeligt nok er han i sin tilstand bange for det, der skal komme, at plagen skal fortsætte eller blive værre. Vers 26 kan nok kaste lys over sagen: "Jeg får ikke fred, ikke hvile, ingen ro for den rædsel, der kommer". Det er jo et klart udtryk for, hvordan han har det, mens han siger det, ikke et udsagn om, hvordan det var før. Jeg tror vi gør klogt i ikke at lede efter specifikke synder hos Job, som hans plager var en straf for. Det lægger kap. 1 ikke op til. Det med at finde en særlig synd / årsag var derimod noget, Jobs meget velmenende (men knap så vise) venner var meget optaget af. 
I KJV står der ikke "det jeg gruer for", men det jeg gruede for. altså datid, før, de fleste versioner jeg har siger også "for the thing which I did fear, is come upon me" JPS altså frygten først
Jeg har skrevet til prædikanten jeg har det andet fra for at få at vide hvor han har det fra, jeg laver et nyt svar når jeg får svar, men det kan godt tage tid da han er en populær prædikant som mange sikkert skriver til, men du kan få et link til den prædiken jeg hørte http://resources.christianity.com/ministries/cottonwood/main/talkInfo.jhtml?id=24782&JServSessionIdroot=fkxobiqtb1
Ole
|
|
Til toppen
|
|
|
#24798 - 14/11/2003 08:00
|
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
|
Hej Ole - og andre New English Translation siger i en af noterne til Job 3,25 ("For the thing that I dreaded has happened to me, and what I feared has come upon me" i oversættelsen der):
The construction uses the cognate accusative with the verb: "the fear I feared," or "the dread thing I dreaded" (pahad pahadti). The verb pahad has the sense of "dread" and the noun the meaning "thing dreaded." The structure of the sentence with the perfect tense followed by the preterite indicates that the first action preceded the second-he feared something but then it happened. Some commentaries suggest reading this as a conditional clause followed by the present tense translation: "If I fear a thing it happens to me" (see Davidson, p. 24). The reason for this change is that it is hard for some to think that in his prime Job had such fears. He did have a pure trust and confidence in the Lord (16:12, 29:18ff). But on the other hand, he did make sacrifices for his sons because he thought they might sin. There is evidence to suggest that he was aware that calamity could strike, and this is not necessarily incompatible with trust.
og i en anden:
The final verb is yabo', "has come." It appears to be an imperfect tense, but since it is parallel to the preterite of the first colon it should be given that nuance here. Of course, if the other view of the verse is taken, then this would simply be translated as "comes," and the preceding preterite also given an English present tense translation.
Så oversættelsen i datid ser bestemt ud til at have noget for sig. Jeg ser nu ikke noget sted, hvor Gud klandrer Job for hans frygt.
Uden at kende noget til Cottonwood Christian Center ellers har jeg forøvrigt en lille fornemmelse af fremgangsteologisk tankegang efter at have kigget lidt på hjemmesiden. Fx på deres velkomstside:
The miracle you need is possible when you open your heart to Him. Jesus loves you, and He cares about every aspect of your life, be it spiritual, physical, marital, or financial.
Som sådan er der ikke noget galt med det udsagn, men det kunne godt have den mening bag, at hvis vi lukker Jesus ind i vores liv, så kan vi få lige hvad vi har brug for - også fremgang i denne verden. Og netop indenfor fremgangsteologien kan man jo ikke have, at det går en mand som Job så dårligt, hvis han virkelig levede Gud nær. Han må have gjort noget forkert.
Bare en tanke...
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#24799 - 14/11/2003 11:25
[Re: øhlenschlæger]
|
Bruger
|
Uden at kende noget til Cottonwood Christian Center ellers har jeg forøvrigt en lille fornemmelse af fremgangsteologisk tankegang efter at have kigget lidt på hjemmesiden. Fx på deres velkomstside: The miracle you need is possible when you open your heart to Him. Jesus loves you, and He cares about every aspect of your life, be it spiritual, physical, marital, or financial.
Bare en tanke...
men også kun en tanke, de er mere sund end mange af menighederne i danmark, de har en vidunderlig hyrde forståelse og de tager sig vidunderligt af menigheden
Ole
|
|
Til toppen
|
|
|
#24800 - 15/11/2003 00:03
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
|
Hej Ole. Du har ret i, at Gud vidste, at Satan kendte Job. Men jeg tror, der er en pointe i, at det er Gud, der først nævner Job. Gud er den, der har magten hele vejen igennem. Satan kan aldrig gå længere end Gud giver ham lov til - som en lænkehund. Det med frygt i nu- eller datid, okay, jeg skulle vist have kigget på grundteksten  . Dog er det også sådan, at tiderne bruges forskelligt i poetiske tekster og i prosatekster. (Kan ikke huske nøjagtig hvordan, det er ved at være længe siden, jeg havde hebraisk). Men uanset hvad, mener jeg alligevel ikke man kan tillægge det så stor en vægt. Som Øhlenschlæger siger, bebrejder Gud ikke Job hans frygt nogen steder. Det fremgår som sagt heller ikke af samtalen mellem Gud og Satan. Hvis nogen spurgte mig, om jeg ville være bange for at miste hele min familie og alt hvad jeg ejede samt få bylder over det hele, ville jeg bestemt svare ja! Men det betyder ikke, at jeg rent faktisk går og er bange for, at det vil ske. Jeg gætter på, at Jobs ord skal forstås på en lignende måde, da jeg ikke kan finde belæg for det andet. Jeg er enig med Øhlenschlæger i, at det lugter lidt af fremgangsteologi, i retning af at man ikke må tænke / tale negativt, for så vil det ske som man siger / tænker (det, man frygtede, vil komme over en). Derfor skal man bekende positivt. En sætning på Cottonwood´s hjemmeside ("tenets of faith") synes jeg også peger i den retning: "We believe in the provision of bodily healing in the atoning work of Jesus our Savior". Den såkaldte "healing in atonement"-lære er typisk for fremgangsteologien. Desværre havde jeg ikke mulighed for at høre prædikenen. Men jeg vil da glæde mig til at høre, hvad du finder ud af. Mvh. AnnePande.
|
|
Til toppen
|
|
|
|