Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#24744 - 24/11/2003 20:00 Re: Døde, der genopstår... [Re: Ateist]
Philip
Bruger

Reg.: 08/09/2003

Kausalitetsprincippet er ikke i sig selv en egenskab ved virkeligheden. Det er snarere en ubestridelig sand påstand om virkeligheden.
Hvis det er en påstand om virkeligheden, så er det altså en bestanddel af vores forståelse af virkeligheden og som sådan begrænset af os og vores erfaringer.

For at være sand, skal den så også være i overensstemmelse med virkeligheden. Dertil kræves, at det også er en egenskab ved virkeligheden.

Hertil kræves så en eksistens, der kan have egenskaber.

Intet har jo egenskaben af intethed, men det er en ikke-eksistentiel egenskab. Kausalitetsprincippet siger, at kun noget med eksistentielle egenskaber kan opstå fra (dvs. være forårsaget af) noget andet med eksistentielle egenskaber. Så følger det logisk, at det, der ikke har nogen eksistentielle egenskaber, nemlig intet, kun kan opstå fra (dvs. være forårsaget af) det, der heller ikke har nogen eksistentielle egenskaber, nemlig intet. Det er det, der den empiriske og rationelle erfaring, og er videnskabeligt bakket op, hvilket Kongstad erkender:
_________

[...]
At vi måske kan tilskrive årsager til 99.99999% (eller højere) af alle observerede [virkninger] kan aldrig logisk betyde at de resterende virkninger har en årsag.
[...]
_________

Kausalitetsprincippet er ligeså sandsynliggjort, som tyngdeloven. Så hvis man er skeptisk overfor det, så kan man ligeså godt - hvis man er filosofisk konsistent - være skeptisk over for tyngdeloven. Det var også den berømte ateist og skeptiker David Hume, som sagde:"I never asserted so absurd a proposition as that anything might arise without a cause." (Kilde: The Letters of David Hume, 1:187)

Kausalitetsprincippet er sandt både for intet og for noget.

Hvor ved du det fra?
Jeg vil medgive dig, at det lader til at være sandt for "noget" (altså en egenskab ved eksistensen).
Men, på den baggrund at hævde at det også er sandt for "intet" (altså en egenskab ved intet) synes jeg ikke du har belæg for.

Jo, for noget kan ikke opstå ud fra noget, som det slet ikke har noget tilfælles med. Eksistens kan ikke opstå fra (dvs. være forårsaget af) ikke-eksistens, for de har absolut ingenting til fælles. Der er da slet intet belæg for, at en eksistens kan opstå fra (dvs. være forårsaget af) en ikke-eksistens. Tværtimod er da masser af belæg (99,9999999.....% sandsynlighed) for, at noget eksisterende
kun kan opstå (dvs. være forårsaget af) noget andet eksisterende, eftersom de har eksistens til fælles.
Hvis du tror på, at noget kan opstå ud af intet, så tror du på det mest usandsynlige, man nogensinde kan tro på, eftersom der absolut intet belæg er for det. Det modsatte er tværtimod det mest sandsynliggjorte af både videnskaben og logikken.

Jeg mener personligt ikke, at "intet" kan have nogen egenskaber.

Heller ikke, at intet kan have den ikke-eksistentielle egenskab af intethed (ikke-eksistens)?

Da du selv mener, at årsagen skal ligge før virkningen i tid så giver kausalitet altså ikke mening i en tilstand af "intet".
Kausalitet er da afhængig af en del af eksistensen (nemlig tiden).

Årsagen ligger i ethvert tilfælde før virkningen, ligemeget om der er tid og rum eller ej, ellers ville en virkning kunne opstå og først være forårsaget bagefter, hvilket er meningsløst.

Jo, en virkning er noget, der opstår eller bliver til, noget midlertidigt.
Så hvis jeg flytter min kaffekop er det ikke en virkning, da intet opstår eller bliver til?
Det er jeg helt uenig med dig i.

Der opstår da en bevægelse, og i fysik siger man, at du så påvirker kaffekoppen med en kraft, der udfører et arbejde på kaffekoppen.

Og, jeg mener heller ikke en virkning er midlertidig. Hvis jeg dræbte en mand ville hans død i min terminologi være en virkning af min handling.
Hans legemes død er imidlertid permanent.

Næh, du forårsagede en midlertidig virkning, der havde den evige konsekvens, at en mand døde.

Ph>Der er slet ikke logisk, at noget kan opstå fra intet, eftersom intet ikke er noget og noget ikke er intet.

At>Med den begrundelse er det jo heller ikke logisk, at Gud kan skabe noget fra intet, "eftersom intet ikke er noget og noget ikke er intet".

Ph>Jo, for Gud er almægtig og ubetinget, og kan derfor sagtens skabe ex nihilo.

Så er dit reelle argument jo heller ikke, at "intet ikke er noget og noget ikke er intet" - altså at noget og intet er forskellige.

Jo, noget og intet er forskellige, men Gud er ikke intet, Han er noget, og kan derfor sagtens forårsage noget andet, eftersom Han ubegrænset. Gud kan skabe ex nihilo (ud af ingenting), for hvis ikke Han kunne det, så ville Han bare være en håndværker, som skaber ex materia (ud af noget præeksisterende materiale)

Så er dit argument jo, at der kræves en årsag før noget kan opstå af intet.

Ja, og det er den empiriske og rationelle erfaring: syntetisk a posteriori og syntetisk a priori. Og det er videnskabeligt bakket op, som Kongstad erkender, med 99,999999999......% sandsynlighed.

Min påstand er så, at det gør der ikke.

Den påstand må du så bevise, men det kan du ikke, for der er hverken empirisk, rationel eller videnskabeligt belæg for den.

At "intet", under de rette omstændigheder, godt kan blive til "noget" lader vi til at være enige om.

Ja, jeg siger, med opbakning fra empirisk, rationel og videnskabelig erfaring, at noget ubegrænset godt kan skabe noget ud af intet.

Ph>Hvis der havde været en tilstand af total intethed, så ville noget aldrig have kunnet opstå.

At>Hvordan ved du det?

Ph>Hvordan ved du, at det skulle kunne forholde sig modsat?

Bevisbyrde ligger da på dig og Geisler.

Du kommer også selv med en påstand (se ovenfor). Den må du så bevise.

Det er ham/jer, der påstår, at noget ikke kan opstå ud af absolut intet.

Ja, og det gør vi med opbakning fra videnskaben og den empiriske og rationelle erfaring. Det vores bevismateriale, hvad er dit bevismateriale?

Der er ingen grund til, hvorfor noget allerede eksisterende skulle kunne forhindre ting i at opstå fra den resterende intethed, når som helst og hvor som helst, hvad enten man ville det eller ej, ...

Hvordan kan du udtale dig om det?

Der er da ingen ulogik i, hvis din usandsynlige påstand skulle være sand, at hvis der først opstår en bold ud af intet, og der så ved siden af den opstår en anden bold ud af intet.
Jeg undrer mig meget over, hvordan du, fuldkommen i strid med al empirisk, rationel og videnskabelig belæg, kan sige, at noget kan opstå fra intet uden en årsag.

Det er ikke logisk, at noget allerede eksisterende er i stand til at forhindre noget nyt i at opstå fra den resterende intethed.

Hvilke logiske ræsonnementer leder dig til den konklusion?

Tænk på eksemplet med boldene. Der er da ingen ulogik i det? Jeg kan ikke, hvis din påstand skulle kunne være sand, finde nogen ulogik i, at noget allerede eksisterende er i stand til at forhindre noget nyt i at opstå fra den resterende intethed.

Guds Fred.

Mvh.

Philip

Til toppen 
#24745 - 24/11/2003 20:27 Re: Guds eksistens er blevet påvist... [Re: Ateist]
Philip
Bruger

Jeg må dog insistere på, at hvis der er noget, som ikke er Gud, så er der også en grænse for Guds eksistens.
Dermed kan han ikke siges at være "ubegrænset" i enhver henseende.
Han er meget og kan meget, men ubegrænset, det er han ikke.

Han er stadig ubegrænset i forhold til os, og som sådan er Han den Første Årsag i rækken af årsager, som jeg sagde før. Men Han er f.eks. begrænset af logik, eftersom Han har en rationel natur. Det er f.eks. logisk umuligt for Gud, at skabe en sten, så stor, at Han ikke kan flytte den. Ligesom Han heller ikke kan skabe en kantet cirkel, eller to bjerge ved siden af hinanden uden, at der er en dal imellem.

Indenfor det immaterielle er Gud ånd, men vi er sjæle;

Sig mig, hvor mange sfærer opererer du med?
Tydeligvis både den matierielle, den åndelige og den sjælelige, men er der flere?

Der er i hvert fald de tre, for Bibelen snakker både om ånd, sjæl og krop, og om der er flere ved jeg ikke... Måske Kristina eller Esmeralda ved det?

Og, hvad er dit belæg for alle disse sfærers eksistens?

Bibelen, der er det mest historisk sandsynliggjorte stykke oldtidshistorie. Det mener historikerne i DETTE TV-PROGRAM, og historikeren Dr. John Warwick Montgomery i DETTE TV-PROGRAM.

... og Han gennemsyrer os stadigvæk, idet at Hans ånd er en del af os. Vi består af krop, sjæl og Guds ånd. Kroppen er vores materielle hylster, i sjælen er følelser og tanker, og i ånden er den frie vilje. Det er det, der menes med, at vi er skabt i Guds billede, at Hans ånd er i os, og derfor har vi en fri vilje, hvilket dyrene ikke har.

Ja, det er jo så en række påstande, fra din side.

Det er det, som Bibelen fortæller os om forholdet mellem Gud og alt det skabte.

Betyder det iøvrigt ikke, at vores frie vilje er en del af Gud og dermed egl. ikke "vores" vilje?
Eller fri?

Nej, vi er ikke dukker. Guds ånd giver os blot en fri vilje. Gud er ikke dukkerfører. Det diskuterede jeg også med Gnomen i DENNE TRÅD.

På mig virker det altså ret tilfældigt, hvad der ryger i ligheds-og hvad der ryger i forskellighedskassen.
Selvom "tilfældigt" nok ikke er det rette ord. Det virker nærmere som om det fordeler sig efter, hvad Geisler (og dermed du) har brug for til lejligheden.

Geisler har valgt de egenskaber, som alle mennesker er skabt med fra starten. Moral, godhed, frihed, fornuft m.m. Fordi nogen mennesker senere i livet får det dårligt og bliver bitre og onde, så betyder det ikke, at Gud er bitter og ond; det betyder snarere, at mennesker har valgt ikke at tage ved lære (dvs. har ikke villet modnes) af at have oplevet lidelse.
Man må se på de egenskaber, som er hos nyskabte mennesker (for det er netop egenskaber, som er hos alle mennesker); de er fredelige, glade og gode m.m. Men der er intet ondt i dem overhovedet. Babyer er åh så dejlige. Det er Gud også.

Guds Fred.

Mvh.

Philip

Til toppen 
#24746 - 24/11/2003 20:56 Re: Døde, der genopstår... [Re: kongstad]
Philip
Bruger

Med "alt" mener du så "alle virkninger"? Hvis virkninger ikke har nogen årsager, så kunne de bare opstå når som helst og hvor som helst, hvad enten man ville det eller ej, men det gør de ikke. Det er den empiriske og rationelle erfaring: syntetisk a posteriori og syntetisk a priori. Derfor er det selvindlysende, at alle virkninger har en årsag.

Jeg mener ikke "alle virkninger". Jeg mener bare at det ikke er selvindlysende at der ikke findes mindst en virkning som ikke har nogen årsag.

At vi måske kan tilskrive årsager til 99.99999% (eller højere) af alle observerede årsager kan aldrig logisk betyde at de resterende virkninger har en årsag.

Tsk... Forkaster man noget, der har en SÅ stor sandsynlighed (99,9999999......% !), så kan man ligeså godt forkaste, at tyngeloven gælder hver gang, at man løfter en blyant og derefter slipper den...

F.eks. man kan sagtens forudsige præcist, hvor stor en brøkdel af uran-atomer, der vil henfalde radioaktivt indenfor den næste time, men man kan ikke forudsige hvilke atomer, der vil henfalde. Det er det, som Werner Heisenbergs usikkerhedsprincip går ud på. Usikkerhedsprincippet hævder kun, at der er uforudsigelighed; det hævder ikke, at der ikke er nogen årsagssammenhæng.

Nej men vi kender ikke årsagsammenhængen, og på den baggrund vil jeg ikke afvise at der ikke eksisterer nogen.

Nej, men der intet belæg for det. Heisenbergs princip siger kun noget om uforudsigelighed, det siger absolut intet om kausalitet. Desuden kan man forudsige helhedsmønstret, så må der være et mønster, og det er en implikation af eller anden kausal sammenhæng. Som du selv bekendte:
99,9999999.....% sandsynlighed!

Den første, som helt af sig selv frit valgte ondskab var Lucifer. Se Mallis svar til Ateist. Med frihed kommer muligheden for ondskab, det er sådan frihed er. Moralsk frihed betyder, at man kan vælge mellem godt og ondt, og det er i sig selv kun godt. Det er ubestrideligt godt at være fri. Benægter man det, bruger man sin frihed til det og modsiger dermed sig selv.

Du mangler stadig at fortælle hvordan ondskaben kan eksistere hvis den ikke er en af guds egenskaber.

Ondskaben eksisterede heller ikke. Gud havde muliggjort den (ved at give sine skabninger en fri vilje), men Lucifer virkeliggjorde (dvs. bragte ind i eksistens) den, og derfor er han den ansvarlige, ikke Gud. Lucifer er første årsagen til ondskab. Før Lucifer virkeliggjorde ondskab, var der intet ondskab.

Hvilke antagelser? For enden af rækken af midlertidige, begrænsede og betingede eksistentielt afhængige årsager må der nødvendigvis være en evig, ubegrænset, ubetinget og eksistentiel uafhængig Første Årsag. Det forklarede jeg dig og Theological i DENNE TRÅD. Det, som er ubetinget og ubegrænset må jo nødvendigvis logisk set være evigt eksisterende og ikke-forårsaget; og det er netop den teistiske Gud.

Geilser vil bevise at den tesistiske gud eksisterer. Han har sine præmisser som intet nævner om den teistiske gud. Så når han frem til en entitet som han vælger at kalde gud. Det står ham frit at kalde den det. Det er kun et navn. Men så opregner han pludselig nogen egenskaber som definerende for den teistiske gud. Hvor er de egenskaber nævnt i præmisserne?

Egenskaberne (ubegrænsethed, evighed, ubetingethed, nødvendighed) følger logisk, eftersom der ikke kan være en egentlig uendelige række af eksistentielt afhængige årsager, hvilket jeg forklarede dig og Theological i DENNE TRÅD. Og Første Årsagen må være fuldkommen. Det forklarede jeg dig i DETTE INDLÆG.

Hvor er retfærdighed nævnt i præmisserne?

En retfærdighedssans ligger i enhver personlig, rationel og moralsk væren. Da første årsagen er en fuldkommen væren af denne slags, så må denne også have en fuldkommen retfærdighedssans. Så Guds retfærdighed følger logisk af analogi princippet. Jeg forklarede det også overfor Ateist i DETTE INDLÆG:

[...]
Geisler har valgt de egenskaber, som alle mennesker er skabt med fra starten. Moral, godhed, frihed, fornuft m.m. Fordi nogen mennesker senere i livet får det dårligt og bliver bitre og onde, så betyder det ikke, at Gud er bitter og ond; det betyder snarere, at mennesker har valgt ikke at tage ved lære (dvs. har ikke villet modnes) af at have oplevet lidelse.
Man må se på de egenskaber, som er hos nyskabte mennesker (for det er netop egenskaber, som er hos alle mennesker); de er fredelige, glade og gode m.m. Men der er intet ondt i dem overhovedet. Babyer er åh så dejlige. Det er Gud også.
[...]

Og det uden at antage andet en det der står i præmisserne. Og hvordan du ud fra præmisserne kan konkludere at Geilsers entitet er lig med den teistiske gud?

Egenskaberne følger logisk, som vist ovenfor. Alle egenskaberne er egenskaber, som er hos den teistiske Gud, som man hører om i Bibelen. Se her.

Guds Fred.

Mvh.

Philip

Til toppen 
#24747 - 25/11/2003 09:30 Re: Døde, der genopstår... [Re: Philip]
C14
Bruger

Reg.: 12/11/2003
Hej med jer,
jeg skyder lige en kommentar ind, hvis det er ok ! :-)

"At vi måske kan tilskrive årsager til 99.99999% (eller højere) af alle observerede årsager kan aldrig logisk betyde at de resterende virkninger har en årsag."
- CloudHands

"Tsk... Forkaster man noget, der har en SÅ stor sandsynlighed (99,9999999......% !), så kan man ligeså godt forkaste, at tyngeloven gælder hver gang, at man løfter en blyant og derefter slipper den... "
- Philip

Hmm, philip, jeg synes du er meget hård her, men det er ok, hvis man er sikker på det man siger - og har ret.

Men det undre mig, at du er så "hovmodig" angående et argument om sandsynlighed, specielt når man tænker på, at du undlod at komentere mit hovmodige indlæg angående sandsynlighed :-) . Så jeg har tænkt mig at fremstille det igen, bare for god ordens skyld:

"Giv mig 1000 forsøg, der beviser eksistensen af noget uendeligt. Fremskaffer du det, så skal jeg give dig 1000 forsøg der viser "noget skabt af intet".

Fra et videnskabeligt synspunkt, er det lige sansynligt at Gud har eksisteret uendelig, som det er at universet er opstået af intet, da ingen af de to nogensinde har været opserveret."
-C14

Jeg kan lige bruge pladsen til at skrive det jeg startede tråden til at påstå.

"Det er jagen efter vind" at forsøge at bevise Gud, da videnskab og sandsynlighed ikke kan beskrive en personlig og selvstændig handlende Gud, - med en fri vilje, vil jeg da formode :-) .

Hvis man er til bibelen, kan jeg anbefale at læse en bog man kalder Prædikerens Bog, skrevet af en klog mand. Faktisk påstår bibelen, at han var den viseste mand der nogensinde har levet og nogen sinde vil leve. Han ville være fed at debatere med, eller ville han?

"Bogen" er meget kort, så find tiden til at læse den ! (den kan findes gratis på http://www.bibelselskabet.dk/ )

Guds Fred
C

Til toppen 
#24748 - 25/11/2003 09:50 Re: Døde, der genopstår... [Re: C14]
Anonym
Anonym

Hej c14

Det var ikke mig der sagde det, så vidt jeg ved...

Til toppen 
#24749 - 25/11/2003 10:30 Re: Døde, der genopstår... [Re: C14]
Philip
Bruger

"At vi måske kan tilskrive årsager til 99.99999% (eller højere) af alle observerede årsager kan aldrig logisk betyde at de resterende virkninger har en årsag."
- Kongstad

"Tsk... Forkaster man noget, der har en SÅ stor sandsynlighed (99,9999999......% !), så kan man ligeså godt forkaste, at tyngeloven gælder hver gang, at man løfter en blyant og derefter slipper den... "
- Philip

Hmm, philip, jeg synes du er meget hård her, men det er ok, hvis man er sikker på det man siger - og har ret.

Men det undre mig, at du er så "hovmodig" angående et argument om sandsynlighed, specielt når man tænker på, at du undlod at komentere mit hovmodige indlæg angående sandsynlighed :-) . Så jeg har tænkt mig at fremstille det igen, bare for god ordens skyld:

"Giv mig 1000 forsøg, der beviser eksistensen af noget uendeligt. Fremskaffer du det, så skal jeg give dig 1000 forsøg der viser "noget skabt af intet".

Fra et videnskabeligt synspunkt, er det lige sansynligt at Gud har eksisteret uendelig, som det er at universet er opstået af intet, da ingen af de to nogensinde har været opserveret."
-C14

Ja, men filosofien er en empirisk, kosmologisk og ontologisk videnskab. Både kosmologisk og ontologisk set er det mere sandsynligt og logisk, at der findes en ubegrænset og eksistentielt uafhængig Første Årsag for enden af rækken af begrænsede og eksistentielt afhængige årsager. Det forklarede jeg Theological og Kongstad i DENNE TRÅD. Desuden er kausalitetsprincippet betragtet som værende ubestrideligt og selvindlysende sandt, for der er absolut intet tilstrækkeligt belæg for ikke-kausalitet. Der er kun tale om uforudsigelighed, ikke ikke-kausalitet. Zaphod diskede også op med noget, der kaldes pair production, og påstod, at det var skabelse ud af intet, men det viste jeg ham i DETTE INDLÆG, at det ikke var.

Jeg kan lige bruge pladsen til at skrive det jeg startede tråden til at påstå.

"Det er jagen efter vind" at forsøge at bevise Gud, da videnskab og sandsynlighed ikke kan beskrive en personlig og selvstændig handlende Gud, - med en fri vilje, vil jeg da formode :-) .

Filosofien er en logisk, kosmologisk og ontologisk videnskab, med hvilken man kan bevise Guds eksistens. Det var skepticisten David Hume, som påstod, at metafysiske udsagn er meningsløse. Ifølge Hume, så er udsagn enten empiriske eller analytiske. De empiriske har indhold, men de siger os intet om den metafysiske virkelighed, såsom Gud. De analytiske er tomme og har intet indhold.
Men dette er en selvødelæggende opfattelse, eftersom selve påstanden "kun analytiske eller empiriske udsagn er meningsfulde" hverken er analytisk eller empirisk sand. Så ifølge dens eget kriteria, er den meningsløs. Hvis man bare sådan kan sige, at sådanne påstande er meningsfulde, hvorfor kan metafysiske påstande så ikke også være meningsfulde?
David Hume anfægtede heller ikke kausalitetsprincippet:"I never asserted so absurd a proposition as that anything might arise without a cause" (Kilde: The Letters of David Hume, 1:187).

Begår du ikke også ad hominem ved at kalde mig hovmodig?, eller er du ikke i strid med NETETIKETTEN, ved at udtale dig sådan om mig?

Guds Fred.

Mvh.

Philip

Til toppen 
#24750 - 25/11/2003 11:25 Re: Døde, der genopstår... [Re: Philip]
C14
Bruger

Reg.: 12/11/2003
Hej Philip

Jeg vil først Undskylde min udtalelse om hovmod, det kan godt være at det ikke kom tydeligt frem, men det var skrevet med et lille smil. (jeg indsatte faktisk også et lille smil :-) ) Jeg troede da også det blev klar, da jeg så kaldte mig selv det samme - med fremhævning. Jeg vil hermed bede om tilgivelse for udtalelsen og evt. gener du har haft p.g.a dette.

Uden at ønske at debatere dette videre, da jeg stadig føler at udbytet er minimalt, måske skyldet min manglende viden, så vil jeg alligevel undre mig over at man bruger sandsynlighed som redskab i philosofi.

Da jeg befinder mig på et meget lavt matematisk niveau, kan jeg let tage fejl. Men den sandsynligheds matematik jeg kender til, er det altid nødvendigt at have nogle "sampels" før man kan udtale sig om noget. Dette er skrevet med lidt bæven, da jeg faktisk kender en der forsker i en sandsynlighedsmodel, hvor et (1) sample er nok. -uforståeligt for mig og det ligger (pt) så langt udenfor min opfatte evne, at jeg ikke kan beskrive det nærmere. - :-)

Mit spørgsmål, af ren interesse, ikke et angreb, men et forsøg på at blive klogere.
Anvender du en anden form for sandsynlighed end den matematiske, som jeg lidt kender til?
eller er det noget der ligner det min ven arbejder på?
eller måske noget endnu vildere?
(dette kan måske opfates som et angreb, men det er ikke meningen ) eller er det en eller anden form for "Gut feeling", jeg håber du kender det engelske udtryk, for det er ret godt, men det betyder noget i stilen med "en følelse i maven"?

Guds fred
C

Til toppen 
#24751 - 25/11/2003 11:40 Re: Døde, der genopstår... [Re: Philip]
kongstad
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København S

Tsk... Forkaster man noget, der har en SÅ stor sandsynlighed (99,9999999......% !), så kan man ligeså godt forkaste, at tyngeloven gælder hver gang, at man løfter en blyant og derefter slipper den...

Phillip

Jeg har ikke talt om sandsynlighed. Hvordan beregner du for øvrigt ovenstående sandsynlighed?

Geilsers bevis er deduktivt, og ikke induktivt.

Det er det jeg bruger de 99,999% på.

Rent deduktivt kan du ikke udlede noget ud af en milliard, en trillion eller større antal observationer!

Det er din påstand et kausalitetsprincippet altid gælder. Hvis dit eneste argument for dette er induktivt, så er det ikke nødvendigvis irationelt at forkaste princippet.

Som det nævnes andetssteds i tråden, så kan vi ikke vide hvad der galdt ved universets begyndelse. Du afviser henfald, og kvantum fluktuationer som muligheder, mens jeg lader muligheden stå åben.

/Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#24752 - 25/11/2003 12:31 Re: Guds eksistens er blevet påvist... [Re: Philip]
Ateist
Bruger

Sted: København

Han er stadig ubegrænset i forhold til os ...

Gør du nu "ubegrænset" til noget relativt?
Altså: Han er mere ubegrænset end os...?

Men Han er f.eks. begrænset af logik, eftersom Han har en rationel natur.

Dvs. logik er en egenskab ved eksistensen?

Jeg mindes ellers at du engang har omtalt noget som liggende "ud over logikken".
Hvordan hænger det så sammen, hvis logik ikke blot er et menneskeligt forståelsesprincip, men rent faktisk en egenskab ved eksistensen?

Og, hvad er dit belæg for alle disse sfærers eksistens?
------------------------------------------------------------
Bibelen ...

Så snakker vi altså ikke længere om logik eller empiri - så er vi ovre i dogmatikken.

Jeg skal iøvrigt lige se, om jeg har forstået dit synspunkt korrekt:

Når Gud kan siges at være ubegrænset og samtidig forskellig fra sin skabning, så er det fordi han er ånd?
Og, at Gud er ånd ved vi udelukkende fra Bibelen?

Så, når der i Geislers "Gudsbevis" står "ubegrænset" så er det altså implicit forstået, at det er "åndelig" i den bibelske forstand?

Så burde denne forudsætning vel strengt taget medtages i "Gudsbeviset"?

Bibelen, der er det mest historisk sandsynliggjorte stykke oldtidshistorie. Det mener historikerne i DETTE TV-PROGRAM, og historikeren Dr. John Warwick Montgomery i DETTE TV-PROGRAM.

Kan du give mig essensen af alle de eksterne kilder du linker til?

Og en indikation af relevansen for det diskuterede.

Ph>... og Han gennemsyrer os stadigvæk, idet at Hans ånd er en del af os. Vi består af krop, sjæl og Guds ånd. Kroppen er vores materielle hylster, i sjælen er følelser og tanker, og i ånden er den frie vilje. Det er det, der menes med, at vi er skabt i Guds billede, at Hans ånd er i os, og derfor har vi en fri vilje, hvilket dyrene ikke har.

At>Ja, det er jo så en række påstande, fra din side.

Ph>Det er det, som Bibelen fortæller os om forholdet mellem Gud og alt det skabte.

Ja, men kan det underbygges?
Ellers er det jo blot påstande.

Betyder det iøvrigt ikke, at vores frie vilje er en del af Gud og dermed egl. ikke "vores" vilje?
Eller fri?
Nej, vi er ikke dukker. Guds ånd giver os blot en fri vilje. Gud er ikke dukkerfører. Det diskuterede jeg også med Gnomen i DENNE TRÅD.

Men, vores frie vilje er en del af Gud?

På mig virker det altså ret tilfældigt, hvad der ryger i ligheds-og hvad der ryger i forskellighedskassen.
Selvom "tilfældigt" nok ikke er det rette ord. Det virker nærmere som om det fordeler sig efter, hvad Geisler (og dermed du) har brug for til lejligheden.
----------------------
Man må se på de egenskaber, som er hos nyskabte mennesker (for det er netop egenskaber, som er hos alle mennesker); de er fredelige, glade og gode m.m. Men der er intet ondt i dem overhovedet.

Så princippet om analogi ("En nødvendig væren ligner den eller de lignende betingede værener, som den forårsager") burde i virkeligheden formuleres: En nødvendig væren ligner en baby?

Men Gud har da skabt andet end menneskebabyer!

Han har fx også skabt hyæner. De er ufatteligt grimme, agressive som intet andet, og lugter vist også fælt.

Han har også skabt HIV, der er en led virus.

Endelig har han også skabt stenene, der blot ligger passive hen.

Men, hverken hyænerne, HIV eller stenene har vel sidenhen valgt at være sådan.
Ergo må vi antage, at Gud har skabt dem sådan og dermed må han nødvendigvis ligne dem alle.

Geisler har valgt de egenskaber, som alle mennesker er skabt med fra starten. Moral, godhed, frihed, fornuft m.m.
<...>
Man må se på de egenskaber, som er hos nyskabte mennesker (for det er netop egenskaber, som er hos alle mennesker); de er fredelige, glade og gode m.m. Men der er intet ondt i dem overhovedet.

Min erfaring med babyer er ikke, at de er moralske, gode, fornuftige etc.
De er nogle selviske og uvidende små størrelser.
At de skulle besidde alle de 'gode' kvaliteter og ingen af de 'onde' er derfor noget af en påstand.

Det samme gælder påstanden om, at når "nogen mennesker senere i livet får det dårligt og bliver bitre og onde", så betyder det "snarere, at mennesker har valgt ikke at tage ved lære (dvs. har ikke villet modnes) af at have oplevet lidelse".
Disse forhåndsantagelser fremgår ikke klart af Geislers tekst.
Igen er vi vist ovre i der er behov for at inkludere noget dogmatisk i "Gudsbeviset".
Det ender vist med at være et tobindsværk

Babyer er åh så dejlige. Det er Gud også.

Øhh... nå!

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#24753 - 25/11/2003 13:54 Re: Døde, der genopstår... [Re: Philip]
Ateist
Bruger

Sted: København

Intet har jo egenskaben af intethed, men det er en ikke-eksistentiel egenskab.

Nej, intet har ingen egenskaber - det er fraværet af al eksistens og dermed alle egenskaber.

Hvad er en "ikke-eksistentiel egenskab" iøvrigt?

Kausalitetsprincippet siger, at kun noget med eksistentielle egenskaber kan opstå fra (dvs. være forårsaget af) noget andet med eksistentielle egenskaber.

Gør det?
Geisler definerer det som: "Ikke-væren kan ikke forårsage væren".
Her ser jeg ingen kommentarer om hverken "eksistentielle"og "ikke-eksistentielle" egenskaber.

Hvad kausalitetsprincippet siger er jo iøvrigt helt underordnet, såfremt det ikke gælder i den diskuterede tilstand af intet.

Det er det, der den empiriske og rationelle erfaring, ...

Nu har jeg jo flere gange påpeget at de empiriske erfaringer, du lægger til grund, alle er gjort i eksistensen og derfor ikke ubetinget kan antages at gælde i en tilstand af intet.

Desværre har du konsekvent valgt at ignorere denne indvending.

Kausalitetsprincippet er ligeså sandsynliggjort, som tyngdeloven. Så hvis man er skeptisk overfor det, så kan man ligeså godt - hvis man er filosofisk konsistent - være skeptisk over for tyngdeloven.

Jamen, så lad mig da bare være filosofisk konsistent: Jeg mener heller ikke tyngdeloven gælder i en tilstand af intet.

Det var også den berømte ateist og skeptiker David Hume, som sagde:"I never asserted so absurd a proposition as that anything might arise without a cause." (Kilde: The Letters of David Hume, 1:187)

Øhh... nå!

Jo, for noget kan ikke opstå ud fra noget, som det slet ikke har noget tilfælles med. Eksistens kan ikke opstå fra (dvs. være forårsaget af) ikke-eksistens, for de har absolut ingenting til fælles. Der er da slet intet belæg for, at en eksistens kan opstå fra (dvs. være forårsaget af) en ikke-eksistens. Tværtimod er da masser af belæg (99,9999999.....% sandsynlighed) for, at noget eksisterende
kun kan opstå (dvs. være forårsaget af) noget andet eksisterende, eftersom de har eksistens til fælles.
Hvis du tror på, at noget kan opstå ud af intet, så tror du på det mest usandsynlige, man nogensinde kan tro på, eftersom der absolut intet belæg er for det. Det modsatte er tværtimod det mest sandsynliggjorte af både videnskaben og logikken.

Nu gad jeg egl. godt se dine sandsynlighedsberegninger, men jeg skal alligevel undlade at bede dig præsentere dem.

Derudover, så er du jo enig om, at "noget" godt kan opstå af "intet" (ex nihilo) til trods for, at de to ikke har noget tilfælles.
Det er altså ikke deres forskelligartethed, der er problemet - det er fraværet af en ydre årsag.

Endelig så baserer videnskaben sig jo på det erfarede og dens konklusioner må derfor være begrænset til eksistensen med mindre tilstanden inden har sat sig utvetydige spor i eksistensen.

Jeg mener personligt ikke, at "intet" kan have nogen egenskaber.
Heller ikke, at intet kan have den ikke-eksistentielle egenskab af intethed (ikke-eksistens)?

Nej (se ovenfor!)

Årsagen ligger i ethvert tilfælde før virkningen, ligemeget om der er tid og rum eller ej, ellers ville en virkning kunne opstå og først være forårsaget bagefter, hvilket er meningsløst.

Forklar mig så venligst, hvad "før" betyder i en tilstand uden tid.

Så hvis jeg flytter min kaffekop er det ikke en virkning, da intet opstår eller bliver til?
Det er jeg helt uenig med dig i.
Der opstår da en bevægelse, og i fysik siger man, at du så påvirker kaffekoppen med en kraft, der udfører et arbejde på kaffekoppen.

Nu ved jeg ikke af, at bevægelse er en selvstændig eksistens.
Faktisk tror jeg ikke, der endnu er nogen som har givet en god beskrivelse af, hvad bevægelse egentlig er.

Og, at jeg udfører et arbejde mener jeg egl. heller ikke er en selvstændig eksistens.

Så jeg mener faktisk fortsat ikke, at der er opstået noget ved den proces.

Og, jeg mener heller ikke en virkning er midlertidig. Hvis jeg dræbte en mand ville hans død i min terminologi være en virkning af min handling.
Hans legemes død er imidlertid permanent.
Næh, du forårsagede en midlertidig virkning, der havde den evige konsekvens, at en mand døde.

Hvori består den "midlertidige virkning" da?

Og, hvad er den nøjagtige forskel på en virkning og en konsekvens?
At konsekvens er resultatet af en serie af virkninger?
I så fald kan du tage den virkning, der fører til hans død.

Ph>... Gud er almægtig og ubetinget, og kan derfor sagtens skabe ex nihilo.

At> Så er dit reelle argument jo heller ikke, at "intet ikke er noget og noget ikke er intet" - altså at noget og intet er forskellige.

Ph>Jo, noget og intet er forskellige, men Gud er ikke intet, Han er noget, og kan derfor sagtens forårsage noget andet, eftersom Han ubegrænset. Gud kan skabe ex nihilo (ud af ingenting), ...

Hvis "intet" ikke kunne blive til "noget" fordi "intet" og "noget" er to forskellige ting, så kunne Gud jo heller ikke gøre det.
Men du hævder at Gud kan gøre det, og ergo er forskelligheden mellem "intet" og "noget" ingen hindring for at det ene bliver til det andet. Man skal åbenbart bare kende den rigtige teknik.

Gud kan skabe ex nihilo (ud af ingenting), for hvis ikke Han kunne det, så ville Han bare være en håndværker, som skaber ex materia (ud af noget præeksisterende materiale)

Den konklusion ville jeg skam heller ikke have noget problem med.

Så er dit argument jo, at der kræves en årsag før noget kan opstå af intet.
Ja, og det er den empiriske og rationelle erfaring: syntetisk a posteriori og syntetisk a priori. Og det er videnskabeligt bakket op, som Kongstad erkender, med 99,999999999......% sandsynlighed.

Igen må jeg henvise til min indvending om, at vores empiriske erfaring er gjort på baggrund af eksistensen og derfor ikke ubetinget kan antages at gælde en tilstand af intet.

Iøvrigt er jeg ikke sikker på, at du kan tage Kongstad til indtægt for dit synspunkt om at det også gælder for "intet". Prøv lige at checke med ham først.

Min påstand er så, at det gør der ikke.
Den påstand må du så bevise, men det kan du ikke, for der er hverken empirisk, rationel eller videnskabeligt belæg for den.

Den lader sig skam ikke bevise - lige så lidt som din påstand om at kausalitetsprincippet også gælder for "intet".

At "intet", under de rette omstændigheder, godt kan blive til "noget" lader vi til at være enige om.
Ja, jeg siger, med opbakning fra empirisk, rationel og videnskabelig erfaring, at noget ubegrænset godt kan skabe noget ud af intet.

Og, hvilken empiri/videnskab er det lige, der har erfaring med at "noget ubegrænset godt kan skabe noget ud af intet"?
Har du en kilde? Nature evt.?

Ph>Der er ingen grund til, hvorfor noget allerede eksisterende skulle kunne forhindre ting i at opstå fra den resterende intethed, når som helst og hvor som helst, hvad enten man ville det eller ej, ...

At>Hvordan kan du udtale dig om det?

Ph>Der er da ingen ulogik i, hvis din usandsynlige påstand skulle være sand, at hvis der først opstår en bold ud af intet, og der så ved siden af den opstår en anden bold ud af intet.

Nu har jeg jo ikke udtalt mig om en bold, men lad os da bare bruge det som billede på "eksistensen".

Når den første bold er opstået ud af intet, så er der ikke længere en tilstand af "intet", så er der en eksistens.
Ergo er den forudsætning jeg har opstillet ikke længere tilstede.
Hvorfor er det så svært at acceptere?

Jeg undrer mig meget over, hvordan du, fuldkommen i strid med al empirisk, rationel og videnskabelig belæg, kan sige, at noget kan opstå fra intet uden en årsag.

Jeg mener altså ikke vi har noget empirisk og videnskabeligt belæg for at udtale os om, hvad der kan eller ikke kan lade sig gøre i en tilstand af "intet".

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#24754 - 26/11/2003 12:08 Re: Døde, der genopstår... [Re: Philip]
void
Bruger

Reg.: 11/10/2001

Jeg synes nu, at debatstilen her på jesusnet.dk er bedre end på ateist.org. Der er alt mulig unødvendig subjektivitet over på deres forum.

.
.

En nedladende udtalelse fra void i DETTE INDLÆG: Ja - det kunne godt lyde som din gud. Hvem ved, måske sidder han lige nu og griner over de tåbeligheder hans hof-zombie trækker op af hatten .

Som var affødt at dit svar "Gud kan da også have slettet sporene. Det er ikke usammenhængende, hvis Gud har slettet sporene, eftersom Han gerne vil have, at man tror på Ham..."

Hvis en person springer ind i debat som selvudråbt apologet der igennem mange indlæg udviser en konsistent mangel på indsigt om det emne der debatteres og tyr til "apologier" af ovenstående omniforklarende karaktér - ja så er jeg enig med dig. Ateist.org ikke stedet for dig - endnu. Jeg er ikke udstyret med "ånden" der gør at jeg ser gennem fingrene med den slags. Jeg kaldte dig for en hof-zombie og står gerne ved det - ihvertfald til din forståelse af et objektivt og rationelt forsvar ikke kun udgør et "gudgjordedet"

mvh void www.ateist.org

Til toppen 
#24755 - 26/11/2003 14:10 ORDSTYRER: Her respekterer vi netiketten [Re: void]
Andreas
Bruger

Café,

Void skrev:

[...]

Vo>Jeg kaldte dig for en hof-zombie og står gerne ved det

Det er meget muligt, at du kan slippe afsted med dette på Ateist.org, men så længe du skriver på JesusNet, forventer vi, at du lever op til Netiketten, navnlig punkt 1 og 5:

Vi skal have respekt for hinanden
Dette er alfa og omega. Hvis ikke jeg grundlæggende har respekt for de mennesker jeg kommunikerer med, så bliver dialogen uden frugt. Dem jeg respekterer vil jeg gerne lytte til, forstå og hjælpe. istedet for at bekæmpe og angribe.

Vi skal ikke skrive noget vi ikke ville sige hvis vi stod ansigt til ansigt.
Fristelsen til at fyre spydige og sårende bemærkninger af er stor når man ikke skal se hinanden i øjnene. Men det ødelægger en god dialog.

[...]

Lad mig i øvrigt benytte denne lejlighed til at bemærke, at jeg i den seneste tid har set en del deltagere fra Ateist.org liste rundt ude i "Hvem er online?" (ingen nævnt, ingen glemt). Jeg er enig med Philip i, at der på Ateist.org har hersket en hånlig og uforsonlig tone, der da også har drevet langt de fleste teister væk fra siden. Det er mit gæt, at nogle af ateisterne fra Ateist.org nu savner deres `kampe' med de kristne, og derfor er begyndt at søge til JesusNet, hvor hverken kristne eller ikke-kristne bliver drevet væk.

Disse ateister er naturligvis velkomne på JesusNet, når blot de husker at aflevere eventuelle hånlige kommentarer i døren. Argumenter mod den kristne tro har vi intet imod at lægge forum til (så de kan blive diskuterede), men argumenterne må blive fremsat uden brug af personangreb og nedsættende bemærkninger.

Forhåbenligt behøver jeg ikke at sige mere om dette emne, så vi alle sammen kan få mere tid til at diskutere de emner, der virkelig betyder noget. :-)

mvh.
Andreas Peterson
Ordstyrer på "Tro, fornuft og videnskab"

Til toppen 
#24756 - 26/11/2003 14:13 ORDSTYRER: Lukket tråd [Re: C14]
Andreas
Bruger

Café,

Og så er denne tråd i øvrigt blevet for lang, og er derfor blevet lukket. I er velkomne til at fortsætte jeres diskussioner i nye tråde.

mvh.
Andreas Peterson
Ordstyrer på "Tro, fornuft og videnskab"

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær