Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#24634 - 11/11/2003 19:08 Onskabens oprindelse 3
Anonym
Anonym

ville bare lige kommentere på noget Esmaralda sagde i tråden "Ondskabens oprindelse 2".

så beder jeg Helligånden om at vise mig hvad der er rigtigt.... Svaret kan komme på mange måder; en prædikant tager netop det emne op, jeg læser tilfældigt nogle vers som afklarer sagen, en ven fortæller mig noget og pludselig ser jeg sammenhængen igen..... eller noget helt andet.....

Jeg fortsætter tsrk55 indvending om at dette ikke adskiller sig fra hvordan ikke-troende eller anderledes-troende behandler en lignende situation på (jf. Derimod har jeg problemer med at fatte hvor Helligånden kommer ind i billedet; da det du beskriver jo er fælles for de fleste af os uanset tro eller mangel på samme. ). Nogle beder til Buddha, nogle beder til Allah og igen andre beder til naturens ånder.

Hvis det forholdt sig sådan, at svarene havde en ringere kvalitet, når de kom via andre kanaler end den kristne, så ville der nok ikke være så mange anderledes-troende... Eller hva'?

Det er ret almindelig for mennesker at se systemer og sammenfald i begivenheder, uden at det reelt forholder sig sådan.

Dette betyder selvfølgeligt ikke, at det ikke kan have en stor positiv betydning for individet, men bare at man ikke kan bruge sin egen oplevelse af en guddommelig indgriben, som en beskrivelse af en reel tilstand udenfor vedkommendes egen bevidsthed.

Hvis du vil læse lidt om, det her med at "se ting der ikke er der", så kan du klikke på de her links:

Selvbedrag
Forer Effekten
Selektiv Tænkning
"Anecdotal Evidence"

De ovenfor nævnte links går alle til den side der hedder "Skeptics Dictionary" og dertilhørende underemner. Jeg går generelt ind for at bringe en bred vifte af mulige kilder, men har i dette tilfælde undladt, da der efter hvert emne er masser af links og relateret litteratur, så der skulle være nok at danne sig et overblik med.

Almindelige Logiske/Argumentatoriske Fejl

Ovenstående link, med tak til Andreas Ordstyrer, viser også nogle af de mest almindelige fejl gjort i argumentation, hvis du ikke allerede har læst det kan jeg anbefale det.

Men man kan selvfølgeligt altid, proppe fingrene i ørene, synge højt og simplethen undlade at prøve at se tingene fra en anden vinkel, end den man mere eller mindre bevidst har besluttet sig for. Hvilket jeg helt og aldeles kan se fordelene i og personligt praktiserer alt hvad jeg kan, når mit verdensbillede er truet

Ja det var så mit første indlæg på Jesusnet.dk, håber at det bliver sjovt

Jeg har også debateret en hel del på Giraffen.dk under samme navn, som her.

Mvh CloudHands

Til toppen 
#24635 - 11/11/2003 19:41 Re: Onskabens oprindelse 3 [Re: ]
Anonym
Anonym

Jeg kommenterede udelukkende for at bibringe yderligere en vinkel...

Til toppen 
#24636 - 12/11/2003 14:43 Re: Onskabens oprindelse 3 [Re: ]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej ClaudHands

Velkommen her - - -

Jeg kan godt forstå dine indvendinger om "hvem siger at det virkelig ER Helligånden der taler og ikke bare sund fornuft"........ Og som jeg har sagt til andre (før du kom på) - - jeg kan ikke forklare det..... Nogle gange er jeg da også meget sikker på at min egen logiske sans har givet mig mit svar..... hvilket den måske også har.... jeg vil så gerne tage rosen og æren for et godt valg selv.....
Men samtidig tror jeg jo også på at Gud har skabt mig med min forstand og evnen til at bruge dem..... derfor er der ikke noget forkert i at tænke sig til en løsning.... Der hvor det bliver forkert er når den løsning man kommer frem til strider imod Guds ord.....
Jeg er sikker på at Gud også bruger min egen hjerne til at vise mig hvad hans vilje er.... samtidig med at han bruger alle mulige andre ting til samme formål..... (men det ville have været nemmere hvis Gud altid brugte samme kanal til at viderebringe sine ønsker og vejledning..... så kunne jeg jo give et enkelt og konkret svar.....

Hvis det forholdt sig sådan, at svarene havde en ringere kvalitet, når de kom via andre kanaler end den kristne, så ville der nok ikke være så mange anderledes-troende... Eller hva'?

Jeg tror faktisk at de råd/svar jeg får er bedre end dem ikke troende får..... set i evighedsperspektiv altså...... De valg jeg end måtte stå overfor her på jorden kan vælges så de drager mig nærmere en evighed med Gud eller så de drager mig væk fra en evighed sammen med Gud.
Men menneskelige øjne (incl mine) kan det godt se ud til at det var et dårligt valg (jordisk, maretielt ol). Men jeg er sikker på at med Guds øjne er det det bedste valg....... Jeg har så tillid til at han ved bedre....

Men man kan selvfølgeligt altid, proppe fingrene i ørene, synge højt og simplethen undlade at prøve at se tingene fra en anden vinkel, end den man mere eller mindre bevidst har besluttet sig for. Hvilket jeg helt og aldeles kan se fordelene i og personligt praktiserer alt hvad jeg kan, når mit verdensbillede er truet

Ja det er en fantastisk metode..... ..... men på den anden side...... hvis man vil finde SANDHEDEN så må man hele tiden undersøge og veje på mod hinanden..... På nuværende tidspunkt tror jeg på at kristendommen er SANDHEDEN og hver gang jeg støder på noget nyt eller andet vejer jeg det op mod kristendommen for at se hvad jeg så tror er mest sandt...... indtil nu har kristendommen vundet - og jeg har en skummel anelse om at det vil fortsætte på den måde til verdens ende

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#24637 - 12/11/2003 20:30 Re: Onskabens oprindelse 3 [Re: ]
gnomen
Bruger

Reg.: 02/12/2001
Hej, CloudHands!

Velkommen til.

Du skriver:

Det er ret almindelig for mennesker at se systemer og sammenfald i begivenheder, uden at det reelt forholder sig sådan.

Denne påstand er bevisligt forkert. Siden 60'erne har det inden for algoritmisk informationsteori været kendt, at selv om man kan give en præcis definition på tilfældighed og endda måle den, så er det ikke desto mindre umuligt at bevise, at et givet tal er tilfældigt. Dette resultat, opdaget i 1965 af bl.a. Gregory Chaitin (se her), er en slags pendant til det lidt mere kendte Gödels teorem inden for matematisk bevisteori, ifølge hvilket der findes matematiske sætninger, som er sande, men som ikke kan bevises.
Pointen er, at vi kan have en sekvens af tal, som vi muligvis ikke kan se et mønster i og derfor subjektivt vil mene er tilfældig. Men vi kan ikke objektivt (eller "reelt") sige, at "det ... forholder sig sådan". Og hvis vi ikke kan sige dette om tal, der trods alt er noget nær det simpleste, vi kender til, hvordan skal vi så kunne sige det om noget så komplekst som "begivenheder"?

Dette betyder selvfølgeligt ikke, at det ikke kan have en stor positiv betydning for individet, men bare at man ikke kan bruge sin egen oplevelse af en guddommelig indgriben, som en beskrivelse af en reel tilstand udenfor vedkommendes egen bevidsthed.

Såfremt denne påstand afhænger af den ovenstående, så må den nok også revideres.

Mvh.

Martin

Til toppen 
#24638 - 13/11/2003 20:42 Re: Onskabens oprindelse 3 [Re: gnomen]
Anonym
Anonym

Denne påstand er bevisligt forkert.

Jeg har læst alt, hvad du har skrevet og har også læst teksten på det link du sendte. Det var interessant, tak for det. Jeg kendte godt til Gödels ufuldstændigheds teorem i forvejen.

Det kan selvfølgelig være mig, der har formuleret mig forkert fra starten eller måske bare, at jeg dybest set ikke har forstået din indvending mod min påstand om mennesker.

Min såkaldte påstand om menneskets, ret fantastiske, evne til at se systemer og sammenfald, hvor der ingen er, står stadig ved fuld magt. Det handler om selvbedrag og ikke sandsynlighedsregning...

Jeg mener ikke, at det materiale du har fremlagt, på nogen måde afviser at mennesker kan læse en betydning ind i en given situation eller oplevelse, uden at denne betydning har noget som helst at gøre med virkeligheden.

Hele dit indlæg bærer, i mine øjne, præg af at jeg har formuleret mig uklart nok, til at du kunne misforstå min pointe.

For at få afklaret det jeg tror du har misforstået, så bringer jeg nedenfor en uddybende tekst til det du kommenterede ved mit tidligere indlæg.

Jeg siger: "Uden at det reelt forholder sig sådan." Hvilket jeg, som du sikkert med dit indlæg forsøger at bevise, absolut intet belæg har for. Så nu omformulerer jeg mig og håber at det følgende i højere grad kan forstås sådan, som det er ment.

Hvis man lige har tænkt på en bestemt sang og den så bliver spillet i radioen, har men en tendens til at konkludere at det var for "planlagt", til at det kunne være tilfældigt. På samme måde, ser man det også med bl.a. telefonopringninger fra længe savnede venner, mennesker man møder sære steder og udstøder "Hvor er verden dog lille" osv.

Den slags sammentræf behøver ikke at være så "heldige", som de fleste antager og den slags oplevelser, mener jeg bl.a. er med til at forme religiøse menneskers opfattelse af det åndelige, deriblandt kristnes syn på Gud, som vist i Esmaraldas indlæg fra "Onskabens oprindelse 2". Nedenfor bringer jeg et par links der kan belyse det lidt fra den side jeg har taget i denne diskussion.

Clustering Illusion
Regressive Fallacy
Tilfælde
Endnu flere tilfælde

Da det er ret almindeligt blandt mennesker at tænke på sig selv som verdens centrum (også for mange kristne... Don't kid yourself!), ligger det ikke langt fra, at konkludere at de føromtalte begivenheder er tilrettelagt til ære for en.

Som jeg startede ud med at sige, hvor jeg også henviste til tsrk55's tidligere indlæg, så mener jeg ikke at åndeligt inklinerede mennesker kan bruge den slags "tilfælde" til at sandsynliggøre en guddommelig tilstedeværelse.

Det kan på nuværende tidspunkt ikke bevises, hvorvidt disse "tilfælde" reelt er tilrettelagt eller ej, men jeg mener alligevel på ingen måde, at det kan bruges til at underbygge én bestemt tro, idet at det er en oplevelse der bliver delt med ALLE, uanset religiøse tilhørsforhold og endda i langt de fleste tilfælde har en simpel fysisk/psykologisk forklaring.

Det jeg havde at indvende mod Esmaraldas indlæg tidligere, var at hun bruger livsforhold, som hun deler med alle andre, til at beskrive, at Gud har en kommunikation med hende, hvilket jeg mener meget vel kunne være selvbedrag, frem for reel kommunikation med Gud.

Det, at tilsyneladende mirakuløse tilfælde, ikke nødvendigvis er så mirakuløse, som mennesker går rundt og tror, betyder ikke, at det at opfatte verden med de briller, ikke kan give den troende en mere positiv og harmonisk oplevelse af sin tilværelse.

Denne positive følelse beviser ingenting omkring det forhold, som man påstår at have med en guddom eller et åndeligt væsen, andet end at man får det rart af at tænke på den måde.

Det var vist det...

Til toppen 
#24639 - 17/11/2003 13:17 Re: Onskabens oprindelse 3 [Re: ]
gnomen
Bruger

Reg.: 02/12/2001
Hej, CloudHands!

Du skriver:

Jeg siger: "Uden at det reelt forholder sig sådan." Hvilket jeg, som du sikkert med dit indlæg forsøger at bevise, absolut intet belæg har for.

OK, det var blot det, jeg ville pointere.

Mvh.

Martin

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær