0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#24588 - 09/11/2003 23:58
Re: etisk skred
[Re: Ole Madsen]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Ole
hvad er det at vi ikke lægger mærke til at normerne skrider? eller at vi går med til de ekstreme skred efterhånden som tiden går?
Ja, man bliver jo helt dårlig over de ting der sker! Eksempelvis over liget af den rocker der blev gravet op - sådanne ting ville være fuldstændig utænkeligt bare for få årtier siden!!! Sortering af fosteræg. Skilsmissetallet er stigende...nye religioner, nye "veje" dukker op som paddehatte. Okkultisme bliver mere og mere trendy - nye sexlege, "slinger-klubber" new-age, ny dit, ny dat osv....Adams-mennesket har snart sat sig på Guds trone, vi er snart "guder".
Jeg tror ikke at vi kan forhindre de ting der sker. Det er jo profeteret i Guds Ord !. Og det vil blive værre og værre !! "Lad ingen på nogen måde forlede jer. Først skal nemlig frafaldet komme og lovløshedens menneske åbenbares, fortabelsens søn,..." 2. Tess. 2. Det er denne "lovløshed" vi kan se alle vegne. En grød af råddenskab.
Der bliver færre og færre tabuer, mindre og mindre, der er helligt, rent, urørligt. Vi kan bare konstatere at Guds Ord virkelig taler sandt, og tage dette som (endnu) et tegn på Herrens snarlige komme!!!
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#24590 - 10/11/2003 11:27
|
Bruger
|
Hej Ole
Ja, det tror jeg også. Med de mange chok-påvirkninger bliver vores grænser for det acceptable flyttet. Engang lød der rama-skrig over hele landet, hvis et menneske forsvandt, hvis et menneske blev dræbt eller mishandlet - i dag er det hverdagskost. Engang var det utilstedeligt, hvis: - et barn svarede næsvist igen - man levede "på polsk" - stjal - fik foretaget abort - blev skilt
I dag defineres det næsten som "unaturligt" og man er faktisk lidt små-naiv, hvis man ikke "lever op til standarden" - Jamen hvor er vi på vej hen?
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#24591 - 10/11/2003 12:50
[Re: malli]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Ja, det tror jeg også. Med de mange chok-påvirkninger bliver vores grænser for det acceptable flyttet.
Mon det nu også skyldes "chok-påvirkninger"?
Grænserne for det acceptable er da altid blevet flyttet. Fx da de uformuende fik stemmeret Eller da kvinderne fik ligeret Begge dele noget som givetvis forargede mange men som vel ikke i dag kan få nogen til at hæve øjenbrynene.
Endelig kan først kristendommens indførsel og siden reformationen vel også betegnes som sådanne "chok-påvirkning", der af mange betragtedes som sædernes forfald.
"Sædernes forfald" er vel ofte blot et udtryk for de konservatives angst for det nye.
Engang lød der rama-skrig over hele landet, hvis et menneske forsvandt, hvis et menneske blev dræbt eller mishandlet - i dag er det hverdagskost.
Der lyder da stadigvæk "rama-skrig" over hele landet, hvis et menneske bliver dræbt eller mishandlet. Både i overskrifterne og i kantinerne rundt om i landet.
Og, mon det virkelig sker oftere end før? Mon ikke bare medierne er bedre til at blæse det op? Jeg savner i hvert fald en underbyggelse.
Engang var det utilstedeligt, hvis: - et barn svarede næsvist igen - man levede "på polsk" - stjal - fik foretaget abort - blev skilt I dag defineres det næsten som "unaturligt" og man er faktisk lidt små-naiv, hvis man ikke "lever op til standarden" - Jamen hvor er vi på vej hen?
Hvad er der ærligt talt galt med at leve "på polsk"?
Eller med at blive skilt?
Hvorfor er nye religioner værre end de gamle?
Hvad er der galt med, at folk har et varieret sexliv?
Jeg har ærligt talt svært ved at følge forargelsen.
Jeg tror ikke at vi kan forhindre de ting der sker. Det er jo profeteret i Guds Ord !. Og det vil blive værre og værre !! "Lad ingen på nogen måde forlede jer. Først skal nemlig frafaldet komme og lovløshedens menneske åbenbares, fortabelsens søn,..." 2. Tess. 2. Det er denne "lovløshed" vi kan se alle vegne. En grød af råddenskab. Der bliver færre og færre tabuer, mindre og mindre, der er helligt, rent, urørligt. Vi kan bare konstatere at Guds Ord virkelig taler sandt, og tage dette som (endnu) et tegn på Herrens snarlige komme!!!
Bliver det nu også værre og værre? Jeg tvivler på, at du kan dokumentere at mængden af lidelse og menneskelig ondskab er stigende i verden. Det, der sker er vel bare, at kristendommens moral trænges i baggrunden af en anden moral. Nu ved jeg godt, at I jo nok betragter dette som en katastrofe, men udefra betragtet er det altså svært at genkende det dystre maleri. Relativt set er der vel mindre lidelse i verden i dag end nogensinde tidligere.
Det er min opfattelse at dommedagsprofeter til alle tider har kunne overbevise sig selv og andre om, at pga. det moralske forfald omkring dem, var netop deres tid de sidste tider. Indtil nu har de alle som én taget fejl.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24592 - 10/11/2003 13:27
|
Bruger
Sted: Nederland
|
Hej Malli
Hvad er det for chockpaavirkninger du taler om? mener du de paavirkninger vi faar igennem vor bedre oplysning i dag end for 50 aar siden?
Hvad mener du med at graensen for det acceptable er flyttet? Jeg tror virkelig ikke, at mennesker idag, ser anderledes paa mord, voldtaget og tyveri end de gjorde aar tilbage. Hvis du taenker tilbage paa den unge italiener der blev draebt i Koebenhavn, saa viste det da i hvertfald for stor menneskers medfoelelse er, saa her er graensen ihvertfald ikke flyttet.
Saa naevner du 5 ting som engang var utilstedeligt. 1. Et barn svarede naesvist igen: Det er da stadig utilstedeligt naar boern er fraekke og bruger beskidte ord, men maaden vi reagerer overfor barnet har nok flyttet sig, man straffer ikke paa samme maade, foer var det jo tilladt at slaa i hjemmet og i skolerne, her er graensen da flyttet nu om dage, hvor man ikke accepterer de haardhaendede metoder mere, og det er da bare godt. 2. Man levede paa polsk: Hvad er der saa galt med det? Alle har jo ikke de samme holdninger til hvad der er forkert og rigtigt, og er man ikke troende, er der jo intet forkert i det, det er jo kun forkert hvis man vaelger at leve efter det kristne budskab, og ergo, ikke alle vaelger det, derfor er det da kun godt, at alle kan leve i et demokrati paa den maade de vil, uden at vaere dikteret af samfundets normer og regler, ellers er det jo menings/holdningsdiktatur. 3.Stjal: Saa vidt jeg ved, er der stadig straf for at stjaele, og jeg tror helt bestemt de fleste mennesker mener det er meget forkert ogsaa i aar 2003 naesten aar 2004. 4.Fik foretaget abort: Den har vi diskuteret foer, du kender min holdning og jeg kender din, men vil blot spoerge dig, om du virkelig tror ingen fik foretaget abort, dengang det var utilstedeligt? Der blev foretaget mange illegale aborter, men hvad man ikke ved, har man selvfoelgelig heller ikke ondt af. 5.Blev skilt: Ja, dengang var der mange ulykkelige aegteskaber, som ikke var til gavn, hverken for kone/mand eller boern.Folk blev sammen, fordi der ikke var andre muligheder, og saerlig for kvinden, da hun som oftest var oekonomisk afhaengig.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#24593 - 10/11/2003 14:38
[Re: nelle]
|
Bruger
Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
|
Hvad er det for chockpaavirkninger du taler om? mener du de paavirkninger vi faar igennem vor bedre oplysning i dag end for 50 aar siden?
Hvad mener du med at graensen for det acceptable er flyttet?
at man kan komme afsted med at klone et menneske uden nogen sanktioner fra verdenen, vi skal ikke være designet fra videnskaben af, det er jo bare det det går i retning af jo mere vi akseptere
Ole
|
|
Til toppen
|
|
|
#24594 - 10/11/2003 15:00
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
Hej Nelle
Jo, grænserne for det acceptable er flyttet ! Begrundelsen er, at mange mennesker idag er så rodløse i deres identitet og derfor ikke ved hvad der er menneskeligt acceptabelt eller ej. Dette gælder især for de unge, men er iøvrigt et alment begreb og dannelse og konsekvens er igen blevet in i samfundsdebatten, fordi relativismens følgevirkninger har vist sig.
Narcissismen (selvoptagetheden/egoismen) er så udbredt, at forskere alvorligt taler om et samfundsproblem, som kan medføre, at solidariteten med de svage går fløjten og enhver er optaget af sin egen lykke. Samfundet vil derfor ikke længere være det samfund, vi danskere altid har pralet af.
1. Ang. Børns opførsel: Børn har svært ved at respektere at blive rettet og bedt om ikke at bryde ind i andres samtale, fordi de hjemme er vant til at terrorisere de travle forældre. 2. Ang. at leve på polsk: De papirløse par er nu de sidste 5-6 år blevet lovformeligt gift, fordi der var mere papir i et sådant ægteskab end i et "normalt". Iøvrigt er " at leve på polsk" jo primært et spørgsmål om at undgå konsekvens, for man kan jo altid flytte uden konsekvenser- tror man! 3. Ang. at stjæle: Hvis du læser aviser eller ser i medierne, så er forsikringssvindel og hæleri større end nogensinde- er det ikke at stjæle ? 4. Ang. abort: Det kunne man undgå- meget af det- såfremt ægteskabet blev brugt konsekvent, i stedet for at bruge abort som prævention. 5. Ang. Skilsmisse: Tror du virkelig selv på, at mennesker er mere lykkelige i dag selv om de kan blive skilt og nogle har økonomien i orden ? Hvad med de stakkels børn, som bliver præget hele livet og som ofte selv ryger ind i skilsmisse, fordi de aldrig har set et ægteskab fungere på trods af problemer .
Nej, familiemodellens sammenbrud, relativismens og ungdomsoprørets skyld i afvisningen af Gud har flyttet grænserne for det acceptable.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#24595 - 10/11/2003 15:34
[Re: carl]
|
Bruger
|
Hej Carl
Jamen graensen for det acceptable er jo igen et spoergsmaal om syn, har man en kristen livsholdning er synet anderledes paa de punkter vi fx diskuterer her.
Hvad er rigtigt og hvad er forkert, det er jo et spoergsmaal vi ikke kan besvare.
Ang. boerns opdragelse vil jeg godt medgive, at der findes boern som vitterlig dominerer det hele, men der findes saa sandelig ogsaa eksempler paa det modsatte, og det tror jeg faktisk altid der har gjort.
Papirloese par? taler du om reg. partnerskab? det er jo ikke for personer af forskelligt koen i DK.
Ang. bort, det kunne man undgaa, hvis aegteskabet blev brugt konsekvent? det har jo ikke noget med graensen i dag at goere, der har altid vaeret boern foedt uden for aegteskab, og illegale aborter har der ogsaa vaeret mange af.
Ang skilsmisse har jeg aldrig udtrykt at man er mere lykkelig bare fordi man bliver skilt eller kan skilles, det har du helt misforstaaet. Men mennesker skal selvfoelgelig have valgmuligheden, uden atder blive set skaevt til dem af den grund, det er nemlig altid saa let at se hvordan andres liv skal vaere, hvordan andre mennesker skal leve, saalaenge man ikke selv staar i samme situation, og naar alt kommer til alt, saa er og bliver det altsaa en privatsag for det enkelte menneske, der er nemlig intet i denne verden der kun er sort eller hvidt.
Med hensyn til forsikringssvindel er den maaske mere udbredt i dag end tidligere, men mon ikke det skyldes, at mulighederne for svindel i dag paa det omraade er meget stoerre end tidligere, jeg tror det, ellers ville det nok vaere det samme.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#24596 - 10/11/2003 15:39
|
Bruger
|
Hej Ole
jeg er ogsaa imod kloning af mennesker og dyr, synes der er noget meget farligt ved det, men det er som alt andet, den gyldne middelvej er altid den bedste at befinde sig paa, yderligheder uanset om det er videnskaben eller religion der baner vejen, er lige daarligt.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#24597 - 10/11/2003 17:15
|
Bruger
|
Hej Nelle Du skriver: Hvad er rigtigt og hvad er forkert, det er jo et spoergsmaal vi ikke kan besvare. Citat slut. Svar: Jo, det kan du tro. På masser af områder har vi grænser både lovmæssige og etiske, så selvfølgelig kan vi besvare hvad der er rigtigt og forkert. Det er et spørgsmål om hvilke værdier vi vælger rette ind efter og det har bestemt ikke kun noget med den kristne tro at gøre. Der er masser af dansk lovgivning, som er baseret på værdier. ____________________ Du skriver: Papirloese par? taler du om reg. partnerskab? det er jo ikke for personer af forskelligt koen i DK. Citat slut. Svar: Papirløse par kaldes det, hvor mand og kvinde blot flytter sammen uden at indgå officielt ægteskab. ___________________ Du skriver: Ang. bort, det kunne man undgaa, hvis aegteskabet blev brugt konsekvent? det har jo ikke noget med graensen i dag at goere, der har altid vaeret boern foedt uden for aegteskab, og illegale aborter har der ogsaa vaeret mange af. Citat slut. Svar: Jo, det har lige nøjagtigt med grænser at gøre. I gamle dage var det en personlig og økonomisk tragedie for en pige/kvinde at blive gravid udenfor ægteskabet og de vidste ikke ret meget om kønslivet. Og eventuelle aborter var forårsaget af desperation. I dag ved de unge fra teenageralderen alt om kønslivet og alligevel bliver de gravide ( p.g.a. druk og andet) og voksne bruger abort, når graviditeten kommer i vejen for en karriere. Eller fordi hun ikke er gift med fyren og han så ikke vil have barnet eller skrider. _________________ Angående skilsmisse: Du bringer noget ind, som ikke har noget med grænser at gøre. Min påstand var, at grænserne er blevet flyttet de seneste 30 år. Dine kommentarer er vi ikke uenige i, men det har altså ikke noget med grænser eller konsekvens at gøre. ____________________ Du skriver afslutningsvis: Med hensyn til forsikringssvindel er den maaske mere udbredt i dag end tidligere, men mon ikke det skyldes, at mulighederne for svindel i dag paa det omraade er meget stoerre end tidligere, jeg tror det, ellers ville det nok vaere det samme.  Undskyld, men debatten gik på grænser for tyveri. Det er en kendsgerning at svindel og hæleri, tyveri af dankort og internetsvindel er stigende. Du kan i dagens avis læse om tyve, som har aflæst dankort og pinkode ved en benzintank og brugt det til at lænse konti i banker osv. Narkomaner laver indbrud. I de store byer er der ansat vagtmandskaber til at holde øje med butikker på strøget og i store centre for at holde omfanget af tyveri ned. Sådan har det ikke været for år tilbage. Jo, grænserne for anstændighed er skredet. mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#24598 - 10/11/2003 18:42
|
Bruger
|
Hej Carl
Nej, vi kan ikke doemme hvad der er rigtigt og forkert i alle henseender, og hvis du laeser mit indlaeg, skriver jeg jo netop, at kriminalitet som mord og tyveri ikke er mere accepteret i dag end tidligere, der er jo straffe i vores samfund for de ting. Her kan vi tale om hvad der er rigtigt og forkert.
Men du kan ikke doemme hvad der er rigtigt og forkert paa omraader som skilsmisse og boerneopdragelse, det er et spoergsmaal om livssyn, du kan have en subjektiv vurdering, men det er saa sandelig ikke ensbetydende med at det er den rigtige vurdering.
Ok, men var den tragedie det var at blive gravid, var det godt? her er jeg helt uenig, men det er altsaa ogsaa lettere for maend at se saadan paa det.
Den frihed vi idag har for piger/kvinder har da aendret en graense for hvad vi vil acceptere, og det er godt, at kvinder ikke laengere bliver set som udskud paa grund af andre menneskers fordoemmelse, det raaber jeg nemlig hurra for.
hvis du synes det er en ting vi skulle have tilbage i det danske samfund, saa vil jeg lige advare dig, for pga af fordoemmelser har der vaeret mange kvinder der har begaaet selvmord, eller blevet kriminelle, fordi de har faaet foretaget en illegal abort, saadant et samfund oensker jeg ikke tilbage.
Saa kommer vi til tyveri: Graenser bliver jo flyttet hele tiden, idag er der mange forsikringssvindlere, helt tilbage i tiden var der mange landevejsroevere.
Menneskers anstaendighed i dag er lige saa stor som den var aar tilbage, den eneste forskel der er, er hvilke slags tyverier der bliver begaaet.
For 50aar siden var der ikke dankort at stjaele, antallet af biler var heller ikke stort- derfor ikke saa mange biltyverier, jeg synes ikke du kan bruge ting vi har i dag som ikke eksisterede aar tilbage, og saa sige, at graensen for anstaendigheden er blevet mindre. Du kan derimod sige, at de former for tyveri der bliver begaaet idag er anderledes end de var aar tilbage, det har intet med mindre anstaendighed at goere set fra min synsvinkel
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#24599 - 10/11/2003 19:31
|
Bruger
|
Hej  Nelle Jeg er meget ked af at skulle skrive dette her, men: Dine kommentarer er efterhånden svære at få nogetsomhelst fornuftigt ud af, fordi du konstant kommenterer som "Det Radikale Venstre" - på den ene side og på den anden side. Det er svært at debattere, når du på den ene side konstaterer, at grænserne bliver flyttet hele tiden (hvad jeg har påstået hele tiden) og så lidt senere skriver, at der ikke er flyttet grænser, fordi der er kommet nye ting til osv- osv......... _______________________ 2 eksempler fra dit indlæg: Saa kommer vi til tyveri: Graenser bliver jo flyttet hele tiden, idag er der mange forsikringssvindlere, helt tilbage i tiden var der mange landevejsroevere. Menneskers anstaendighed i dag er lige saa stor som den var aar tilbage, den eneste forskel der er, er hvilke slags tyverier der bliver begaaet. _______________________ Hvad skal man dog sige til det ????? Vi startede med at debattere om de etiske grænser efterhånden var overskredet. Tak for nu. mvh  carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#24600 - 10/11/2003 21:54
[Re: Ateist]
|
Bruger
Reg.: 18/08/2003
|
Hej Lars,
Grænserne for det acceptable er da altid blevet flyttet. Fx da de uformuende fik stemmeret Eller da kvinderne fik ligeret Begge dele noget som givetvis forargede mange men som vel ikke i dag kan få nogen til at hæve øjenbrynene.
Åhr jeg ved ikke rigtigt. Indimellem kan det godt skræmme mig, at dem der DIREKTE forsøges af den danske stat, udgør et flertal af befolkningen.
I mørke øjeblikke kunne jeg godt tænke mig, at arbejdsløse og statsansatte ikke havde stemmeret - de er jo inhabile. 
Jeg får en grim smag i munden, når det danske "velfærdssamfund" med dets ineffektivitet, bureaukrati og pamperi er bredt accepteret i hele befolkningen.
/Rolf
Johannes 3.16
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24602 - 11/11/2003 07:17
[Re: john316]
|
Bruger
|
Hej Rolf Ak ja, undskyld, jeg bliver maaske lidt forarget, men igen et bevis paa, at danskerne ikke er klar over hvor godt de har det. Det vidste jeg heller ikke foer jeg flyttede til udlandet, altid skulle jeg brokke mig over et eller andet, vaere utilfreds  Men efter jeg er flyttet til udlandet kan jeg godt fortaelle, at man finder ud af hvor godt et system/demokrati vi har. Du taler om det danske bureaukrati, ineffectivitet og pamperi, jah.............hvad skal man sige..................., du skulle opleve det andre steder. Maaske er det saadan, naar man ikke bor i sit land mere, saa forsvarer man det med hud og haard, og det er der ogsaa grund til, synes jeg. Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#24603 - 11/11/2003 07:45
|
Bruger
|
Hej Carl
Kan godt se hvad du mener, maaske udtrykte jeg mig ikke klar nok, men vi diskuterer jo faktisk ogsaa, grunden til at ting har aendret sig, ikke kun graensen.
Den med forsikringsvindlere blev udtrykt forkert, her mener jeg kun, at der er kommet andre former for tyveri paa banen i vores moderne sanfund, det har jo intet at goere med, at der er sket et etisk skred, forandring er jo ikke noedvendigvis det samme som at graensen for moral er flyttet.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#24604 - 11/11/2003 10:48
|
Bruger
|
Hej Nelle
"Oplysningen" består af daglige utallige massepåvirkninger om alt lige fra krig, hungersnød, narkohandel, slingersex og anden vulgaritet til udsplattede lig over aftenkaffen. Jeg tror altså at det gør noget ved mennesker.
Jeg tror virkelig ikke, at mennesker idag, ser anderledes paa mord, voldtaget og tyveri end de gjorde aar tilbage. Hvis du taenker tilbage paa den unge italiener der blev draebt i Koebenhavn, saa viste det da i hvertfald for stor menneskers medfoelelse er, saa her er graensen ihvertfald ikke flyttet.
Hmmm, hvad når mennesker kan ligge døde på gaden og folk bare går forbi!!
1. Ja, de er faktisk flyttet så meget at det nemt vækker forargelse hvis man giver barnet en balle, når det opfører sig utilstedeligt!
2 Ganske enkelt fordi dette at leve på polsk er med til at forfladige kærligheden. Man giver sig ikke 100% men lader hele tiden en dør stå åben "hvis det nu ikke går"....så mennesker vader fra det ene parforhold til det næste. Jeg kender også flere eksempler på at et par "flytter sammen", men alligevel beholder (oftest manden) sin lejlighed, "hvis nu...".
3. Ja, nu kom Carl med nogle gode eksempler. Bare dette at stjæle fra sit firma accepteres som en slags "løngodtgørelse"! Eller hvad med "sort arbejde"? osv. I det hele taget har vores samfund udviklet sig til "den mere kloge narrer den mindre kloge"...det handler om hvordan MAN SELV får mest muligt ud af det - og ikke hvad der er ret!
4. Der blev også tidliger foretaget abort, men i dag er det en "ret" man har tiltusket sig, og hvis ikke et barn lige passer ind i ens system, har man retten til at dræbe det - og man skammer sig ikke engang over udåden!!!
5. Ja, der har altid været ulykkelige ægteskaber, men skaber det mere lykke, glæde og tryghed, hvis man ikke behøver at tage ansvar og bare kan skride når det ikke længere er sjovt? Har vi KRAV på at være på en lyserød sky hele tiden?? Vi ser jo at skilsmissetallet er stigende - og jeg tvivler altså på at dette skyldes fordrukne og voldelige mænd. Derimod mennesker der vil "realisere sig selv", og så er ægtefællen lige en klods om benet, stiller måske ovenikøbet krav - puha!!!
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#24605 - 11/11/2003 11:33
|
Bruger
|
Hej Malli
Jo, du har ret i at det maaske goer noget ved mennesker naar man ser disse ting i fjernsynet som du nu har naevnt. Men er det ikke en del af oplysningen om verdenen som vi ikke kan vaere foruden, ellers gemmer vi jo bare de grimme ting vaek , og taenker,hvad vi ikke har kendskab til har vi heller ikke ondt af, tingene forsvinder jo ikke af den grund, og gemmer vi dem vaek, har vi jo heller ingen muligheder for at danne en mening om tingene, maaske endda forsoege at hjaelpe paa nogle omraader hvor det kan vaere muligt. Jeg synes ikke vi kan gemme os i vores lille trygge verden, laene os tilbage og sige, puh ha nej, det vil vi ikke se, det vil vi ikke tage stilling til, det er ubehageligt naar vi sidder i vores varme stuer med kaffen foran fjernsynet. Saa en anden ting, naar vi ser den forfaerdelig hungersnoed og alle de andre grusomheder i verdenen, bliver vi maaske bevidste om, at vi egentlig har det ret godt.
Saa med hensyn til menneskers syn paa vold og mord. Jeg tror ikke der er ret mange der vil gaa forbi en person der ligger halvdoed paa gaden, jeg ville ihvertfald ikke, og det kan jeg skrive saa meget som uden at blinke, da jeg faktisk har hjulpet en person som laa paa gaden. Det er en helt anden ting, om man vil gribe ind, hvis man ser et slagsmaal, det ville jeg ikke goere, men forsoege at faa hjaelp andet sted fra.
Boerneopdragelse: Der vil jeg medgive dig efter at have taenkt lidt over det, at mange boern idag mangler opdragelse, men som sagt, der findes ogsaa velopdragne boern. Nu kan jeg fx sammenligne boern her i Holland med danske boern, og tror nok, at boern hernede er mere velopdragne, fx i skolerne siger boern ikke "du' til deres laerer, nej, man siger De eller Hr. og Fru efterfulgt af efternavnet.
Leve paa polsk: Jamen hvad goer det, hvis der er nogen mennesker som helst vil leve paa den maade? kan simpelthen ikke se det, og aegteskabet er altsaa ikke en garant for at man vil give sig fuldt ud, tvaertimod kan det maaske vaere en sovepude (siger ikke det er en sovepude, jeg er selv gift)
De eksempler Carl er kommet med er da rigtige nok, de foregaar da i vid udstraekning, men jeg tror ikke at menneskers moral er blevet daarlige idag end for aar tilbage, der har altid vaeret mennesker som ville snyde og bedrage andre. Sort arbejde er mere eller mindre "legalt" blandt folk, men det skyldes jo ogsaa den taarnhoeje skat vi har, men stadig tror jeg ogsaa der har vaeret en del putten under bordet tidligere.
Vedr. abort: Det er ikke en ret man har tiltusket sig, det er en lov som er stadfaestet i den danske lovgivning. Du skriver at man ikke skammer sig over at faa foretaget en abort, hvor ved du det fra? kan du se ind i alle de kvinder der har faaet foretaget en abort, og saa postulere at ingen skammer sig eller er kede af det? Jeg synes det er en meget haard udtalelse og fordoemmende samtidig.
Skilsmisse:Ansvar er jo mange ting Malli, ansvar kan udfoeres paa mange maader, og selv om et aegteskab er gaaet i oploesning, kan parterne stadig vaere bevidste om deres ansvar for fx boernene, det har jeg da set flere eksempler paa, har et par gode venner, hvor det fx er tilfaeldet, og jeg synes ikke det tilkommer nogen, at goere sig bedrevidende over hvordan andre skal leve deres liv, og i hvertfald slet ikke vaere fordoemmende, da det for uvedkommende er meget svaert at saette sig ind i andres liv, man kan noejes med at sige til sig selv, saadan vil jeg ikke leve mit liv, og saa vaere koncentreret om det..
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#24606 - 11/11/2003 11:45
[Re: Ateist]
|
Bruger
Reg.: 13/03/2003
|
Hej Jeg har set den film også, med gamle Arnold=), den var uhyggelig, og det er ret nærliggende at det er en stor mulighed og sikkert vil antikrist udnytte det! Burr. Men dette er jo et kristet forum og spørger man os så må man jo være forberedt på, at vi har nogle trosmæssige begrænsninger, vi kan ikke gå ind for alt eller være heelt åbne... ikke på en negativ måde, men det vil virke sådan for andre, jeg ved, jeg har også været ikke-kristen een gang, så så jeg også sagerne fra alle mulige sider-men så var jeg jo nødt til at holde mig til eeen ting så... Josefin
|
|
Til toppen
|
|
|
#24607 - 11/11/2003 16:50
|
Bruger
|
Hej Ellen, Nej, os danskere har sikkert ingen grund til at klage  Det kunne være sjovt hvis du kunne komme med et par eksempler på noget, som du synes fungerer bedre og/eller dårligere i Holland end i Danmark?
/Rolf
Johannes 3.16
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24608 - 11/11/2003 17:16
|
Bruger
|
Hej Rolf
Jeg vil forsoege:-)
Skattesystemet er mere enkel hernede, den direkte indkomstskat er ca. mellem 6 og 7% lavere, men saa kommer der kommuneskat ved siden af, som man betaler 1 gang om aaret paa et girokort.
Der er ingen fradrag hernede, eneste fradrag der gives er prioritetsrenter, men fradrag paa alm laan som fx billaan eksisterer ikke hernede.
Naar vi saa begynder at laegge de forskellige skatter sammen, ja saa naar vi naesten op paa det danske , der er nok stadig en 3-4%forskel i skattetrykket. Men men men, saa kommer alt det man skal betale ud af egen lomme, skolepenge, man skal selv betale en stor andel af boegerne, bibliotek er ikke gratis, service i det hele taget er lidt ringere hos det offentlige, mange ydelser skal man betale for fx hos kommunen, kan naevne een ting, hvis man vil giftes paa raadhuset hernede, koster det 267 euro, hvor det i DK er gratis.
Sygeforsikring er en mere eller mindre privat ting ogsaa, ud over den skat jeg betaler, skal jeg betale 87 euro om maaneden til en privat sygeforsikring, det er ca. 658 kr, saa det loeber op. Og fra nytaar, skal vi til at betale de foerste 200 euro selv ved et laegebesoeg, altsaa udover hvad vi allerede betaler. Systemet hernede bliver mere og mere amerikaniseret.
Momsen er kun 19%, og det er billigere at handle ind hernede, men loenningerne er ogsaa lidt lavere hernede.
Men Holland er et dejligt land, selv om der bor mange mennesker hernede paa en plet mindre end DK, vi er naesten 17 mill, men noget meget positivt hernede er, at mennesker er saa lette at komme i kontakt med, i hvertfald hvad jeg har oplevet.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#24609 - 11/11/2003 18:34
|
Bruger
|
Hej Nelle "Det er bare en del af oplysningen om verden"...du synes altså ikke at verden ser mere broget ud end for få årtier siden? Der er jo også mange måder de pågældende oplysninger kan serveres på!!! Det kan godt være at DU ikke ville gå forbi en død mand - men ikke desto mindre er det noget der sker ofte i storbyerne. Jeg vil da lige høre hvordan du mener at ægteskabet er en sovepude?? - Jeg vil da mene at der er større garant for ansvarlighed og tryghed, hvis man ikke bare lige kan skiftes ud i næste måned! En tårnhøj skat er ingen undskyldning for noget som helst. Det er fortsat synd imod det 7. bud. Mht at "tiltuske sig" en ret (abort) taler jeg om retten i forhold til Guds Lov - og ikke om hvad mennesker i fællesskab kan blive enige om! Din sidste kommentar forstår jeg ikke
"og jeg synes ikke det tilkommer nogen, at goere sig bedrevidende over hvordan andre skal leve deres liv, og i hvertfald slet ikke vaere fordoemmende, da det for uvedkommende er meget svaert at saette sig ind i andres liv, man kan noejes med at sige til sig selv, saadan vil jeg ikke leve mit liv, og saa vaere koncentreret om det.."
Det lyder nærmest til at man bare skal gå med skyklapper på, og være ligeglad med sine omgivelser, og have nok i sin egen lille urtehave. Men sådan er min verden altså ikke skruet sammen - jeg er ikke ligeglad med mine omgivelser, og jeg er ikke ligeglad med Guds forordninger!
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#24610 - 12/11/2003 07:56
|
Bruger
|
Hej Malli
Nej, det kommer an paa hvad du mener med broget, jeg tror faktisk aldrig mennesker har haft det saa godt som de har nu i vores del af verdenen.
De oplysninger der bliver serveret med hungersnoed, vold, mord og krige er jo virkeligheden, dem kan vi ikke gemme af vejen, og for oevrigt er krige ikke et faenomen der kun hoerer vores tid til, der har altid vaeret elendig rundt omkring, men medierne idag goer bare folk mere bevidste om det.
Det sker ofte i storbyerne at man gaar forbi en doed mand? ah, Malli, hvad er ofte, tror nu ikke der ligger doede mennesker paa gaderne saadan hver dag i DK, det goer der heller ikke her i Holland, jeg oplever mennesker som meget hjaelpsomme, det goer jeg faktisk. Kan give dig et godt eksempel. Jeg har en golden retriever, en dag fik han en glassplint op i poten og skreg selvfoelgelig, nu er han stor og staerk, saa det var ikke let for mig at holde ham samtidig med jeg skulle fjerne splinten, folk hoerte hvordan han skreg, og i loebet af 30 sec stod der flere omkring mig og ville hjaelpe, saa det kalder jeg ikke for ligegyldighed. Jeg har faaet hjaelp mange gange.
Jeg skrev jo netop i parentes , jeg ikke mener at aegteskabet er en sovepude, skrev det kan maaske vaere det, her mener jeg for nogen.
Vedr. skatten: Jeg har ikke paastaaet det var en undskyldning, men det er en forklaring maaske. Det er heller ikke en undskyldning for at stjaele mad, fordi man sulter, men det er en forklaring, og jeg ville ogsaa stjaele mad, hvis jeg sultede, altsaa bare et eksempel.
Vedr. abortloven: Her har vi jo hver vores udgangspunkt, jeg lever ikke efter Guds lov, men efter de love der er stadfaestet i den danske lovgivning og den hollandske lovgivning, det finder jeg rigtig, og doemmer saa mine omgivelser ud fra det. Det er jo den fundamentale forskel paa dig og mig Malli, hvad du ser som et brud paa loven, ser jeg som en ret i henhold til lovgivningen mht abort.
Nej man skal ikke gaa med skyklapper paa, og det goer jeg heller ikke, jeg blander mig bare ikke i andre menneskers privatliv, kun hvis der bliver spurgt om et raad , hvis det drejer sig om venner og familie. Forklaring: Hvis et par vil skilles, er det ikke op til mig at vurdere om det er rigtigt eller forkert, hvis mennesker vil leve paa polsk er det deres egen sag, hvis der er en grund til at faa abort, skal jeg ikke gaa ind og doemme paa noget, jeg ikke har en forudsaetning for at vide noget om, altsaa hvilke forhold der goer sig gaeldende for den enkelte kvinde.
Du taler om skyklapper, her synes jeg saa du gaar lidt imod dig selv, hvordan vil du saa forklare at de oplysninger vi faar om vold, mord og krige er en daarlig paavirkning? hvis ikke de bliver serveret som virkeligheden er, saa gaar man da foerst med skyklapper synes jeg. Jeg mener nu ogsaa, at det er en del vigtigere at tage stilling til alle de grusomheder der sker rundt omkring i verden end koncentrere sig om, om mennesker lever paa polsk eller bliver skilt, men det er jo igen de oejne der ser verden, men det er min opfattelse af tingene.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#24611 - 12/11/2003 09:42
|
Bruger
|
Hej Nelle
Du taler om skyklapper, her synes jeg saa du gaar lidt imod dig selv, hvordan vil du saa forklare at de oplysninger vi faar om vold, mord og krige er en daarlig paavirkning? hvis ikke de bliver serveret som virkeligheden er, saa gaar man da foerst med skyklapper synes jeg.
Det er desværre ikke "virkeligheden" vi får serveret på TV. Som eksempel kan jeg nævne at tysk TV og dansk TV har transmitteret Irak-krigen MEGET forskellig. Derudover viste det jo rent faktisk, at man under hele "seancen" fremkom med oplysninger, der den ene gang efter den anden viste sig at være ukorrekte! Det er virkeligheden fortolket, ofte i et politisk øjemed..dette betyder bl.a. at vi ofte er med i forreste kollone, og bliver bombarederet med oplysninger og stærke billeder, som er vanskelige at bearbejde.
Vedr. skatten: Jeg har ikke paastaaet det var en undskyldning, men det er en forklaring maaske. Det er heller ikke en undskyldning for at stjaele mad, fordi man sulter, men det er en forklaring, og jeg ville ogsaa stjaele mad, hvis jeg sultede, altsaa bare et eksempel.
Arbejde sort, køre for stærkt, smugle er eksempler på noget der er "legalt", og som der prales med (selvfølgelig kun i den nærmeste kreds)...jeg ved ikke hvor mange der gør disse ting af nød, men du skriver jo selv at vi aldrig har haft det så godt som nu. Så forstår jeg ikke hvorfor disse ting er stigende?
Vedr. abortloven: Her har vi jo hver vores udgangspunkt, jeg lever ikke efter Guds lov, men efter de love der er stadfaestet i den danske lovgivning og den hollandske lovgivning, det finder jeg rigtig, og doemmer saa mine omgivelser ud fra det.
Det er jo den fundamentale forskel paa dig og mig Malli, hvad du ser som et brud paa loven, ser jeg som en ret i henhold til lovgivningen mht abort.
Hvis nu samme lov påbød (hvad den iøvrigt gør) at udlevere flygtninge, vil du stadig finde det "rigtigt" at handle derefter? Det jeg vil sige er at jeg som kristen først og fremmest føler mig forpligtet i forhold til Guds Lov. Går et lands lov imod Guds Lov, ser jeg dette som et lands oprør imod Gud, og dette gør jeg opmærksom på!!!
Jeg mener nu ogsaa, at det er en del vigtigere at tage stilling til alle de grusomheder der sker rundt omkring i verden end koncentrere sig om, om mennesker lever paa polsk eller bliver skilt,..
Forklaring: Hvis et par vil skilles, er det ikke op til mig at vurdere om det er rigtigt eller forkert, hvis mennesker vil leve paa polsk er det deres egen sag, hvis der er en grund til at faa abort, skal jeg ikke gaa ind og doemme paa noget, jeg ikke har en forudsaetning for at vide noget om, altsaa hvilke forhold der goer sig gaeldende for den enkelte kvinde.
Altså en "blanden sig udenom". Det undrer mig at du taler om at "dømme" i fb. m. mord? Det kan da aldrig være "rigtigt" at slå ihjel?
Du skrev selv tidligere " kan du se ind i alle de kvinder der har faaet foretaget en abort, og saa postulere at ingen skammer sig eller er kede af det? Jeg synes det er en meget haard udtalelse og fordoemmende samtidig." Hvis du mener at kvinder skammer sig og er kede af at have fået foretaget abort, mener du så at det er særlig næstekærligt at undlade at advare??
I fb m "leven på polsk" er dette helt klart synd og lovbrud. Du skriver at "det er deres egen sag".
Mit svar: Ja, hvis de kender konsekvenserne!! Men disse vil mange jo "skåne" dem for, og derfor risikerer de stribevis af brudte forhold og hjertesorg! - og ikke mindst lommesmerter...For slet ikke at tale om at de er under Guds vrede og dom ved at leve i synden. Rigtig mange ender som meget ulykkelige mennesker, fordi man blander sig udenom, og undlader at fortælle hvad der er rigtigt og forkert!
Mkh Malli
Ændret af malli (12/11/2003 09:55)
|
|
Til toppen
|
|
|
#24612 - 12/11/2003 10:46
|
Bruger
|
Hej Malli
Nej, du har ret i, at der for det meste er politiske fortolkninger af de ting vi ser i fjernsynet, men saadan har det altid vaeret , det er der ikke noget nyt i, overhovedet ikke, reportager kan vaere mere eller mindre politiske, men det ved vi jo, og det er der jo faktisk ogsaa en oplysning i, at alting ikke er bare er sort eller hvidt. Saadan er det jo med al oplysning, ogsaa hvad du laeser i aviserne.
Vi har aldrig haft det saa godt: Jamen i alle samfund er der lovovertraedelser uanset hvor godt eller hvor daarligt mennesker har det, forskellen er bare, at lovovertraedelserne flytter sig, det er ikke de samme ting der bliver begaaet i dag som for 50 aar siden, love, udvikling, uddannelse og oplysning aendrer ting i samfundet, ogsaa lovovertraedelser. Det er jo ikke saa laenge siden vi fik en lov, der forbyder foraeldre at slaa deres boern, for 10 aar siden var det ikke en lovovertraedelse, men det er det i dag. Der var ogsaa engang hvor manden havde lov til at revse/slaa sin kone, men det er heller ikke tilladt laengere, idag er det hustruvold. Paa et tidspunkt var det ogsaa tilladt at holde slaver, koebe andre mennesker, det er heller ikke tilladt mere i DK. Jeg kan remse mange ting op, som foer i tiden ikke var gode, naar mennesker kom paa fattiggaarden, foraeldreloese boern paa boernehjem osv osv, tror ikke menneskesynet var det samme dengang, jeg mener, at menneskesynet har aendret sig til det bedre.
Hvis et lands lov paaboed at udlevere flygtninge: Nej jeg ville ikke udlevere nogen, jeg ville holde mig neutral, for at udlevere nogen, skal du jo finde ud af hvor de er/befinder sig, og det ville jeg ikke goere, du kan jo ikke blive straffet for ikke at oplyse om noget du ikke har kendskab til. Jeg anmelder heller ikke mennesker som jeg har kendskab til snyder i skat fx sort arbejde, men jeg anmelder hvis jeg ser en dyrmishandler eller hvis jeg faar kendskab til at et barn lever en kummerlig tilvaerelse, det er saa min graense, jeg vil aerlig indroemme der er ting jeg saetter hoejere end andre. Vil ogsaa anmelde en spritbilist, da han er til fare for andre mennesker, jeg saetter et skarp skel mellem oekonomisk kriminalitet og vold/mishandling. Dermed mener jeg ikke at jeg bryder mig om naar mennesker snyder i skat osv osv.
Abort har vi et saa forskelligt syn paa, og du kender mit syn her, jeg sidestiller det ikke med mord.
Leve paa polsk:Jamen hvad er det for konsekvenser du snakker om? Hvis det er et spoergsmaal om hvad bibelen foreskriver, er det jo et spoergsmaal igen om tro, og sandheden for dig er jo saa en anden end for de mennesker der lever paa polsk, det er det jeg synes du skal respektere, ikke foere dine holdninger over paa andre med et andet livssyn, det synes jeg lidt du goer. Hvad er rigtigt og forkert? det der er rigtigt for dig er maaske ikke rigtigt for andre, og naar alt kommer til alt, ved vi slet ikke hvad rigtigt og forkert er her.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#24613 - 12/11/2003 11:59
Skattetrykket i Holland
|
Bruger
|
Hej Ellen,
Naar vi saa begynder at laegge de forskellige skatter sammen, ja saa naar vi naesten op paa det danske , der er nok stadig en 3-4%forskel i skattetrykket. Men men men, saa kommer alt det man skal betale ud af egen lomme, skolepenge, man skal selv betale en stor andel af boegerne, bibliotek er ikke gratis, service i det hele taget er lidt ringere hos det offentlige, mange ydelser skal man betale for fx hos kommunen, kan naevne een ting, hvis man vil giftes paa raadhuset hernede, koster det 267 euro, hvor det i DK er gratis.
Ifølge finansredegørelsen for 2002 er forskellen mellem det danske og hollandske skattetryk ca. 16%. Herudover er der i Danmark store forbrugsafgifter som ikke slår særligt hård igennem i skattetrykberegningen.
Dit indtryk er altså, at vi får MERE for pengene, som vi betaler til det offentlige i Danmark, end man gør i Holland?
/Rolf
Johannes 3.16
|
|
Til toppen
|
|
|
#24614 - 12/11/2003 12:17
Re: Skattetrykket i Holland
|
Bruger
|
Hej Rolf
Ja helt klart, for man meget mere for pengene i DK, hernede betaler jeg 41% i direkte indkomstskat, og du skal saa taenke paa der ikke er noget peronfradrag overhovedet, det er altsaa 41% af hele beloebet, dertil kommer saa kommuneskatter, skat paa hund osv, saa de der 16% holder ikke, samtidig med, du udover hvad du betaler til skattevaesenet, skal betale en del af din egen sygeforsikring, og det jeg betaler er endda lavt sat, da min mands firma gaar ind og betaler en del for os begge.
Men alene det jeg betaler er en udgift paa ca 8000 kr om aaret, som du rent faktisk skal laegge til skatten, hvis man skal beregne 100% korrekt.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#24615 - 12/11/2003 12:44
|
Bruger
|
Hej Nelle "Abort har vi et saa forskelligt syn paa, og du kender mit syn her, jeg sidestiller det ikke med mord." Og det gør jeg så!
"Leve paa polsk:Jamen hvad er det for konsekvenser du snakker om? Hvis det er et spoergsmaal om hvad bibelen foreskriver, er det jo et spoergsmaal igen om tro, og sandheden for dig er jo saa en anden end for de mennesker der lever paa polsk, det er det jeg synes du skal respektere, ikke foere dine holdninger over paa andre med et andet livssyn, det synes jeg lidt du goer"
Du vil ikke have at jeg ytrer mig om mit kristne syn på forskellige emner og påberåber dig alt lige fra "fordomme", "fordømmelse", "dømme" til "manglende respekt"! Er DET ikke at "føre sine holdninger over på andre med et andet livssyn"?
- Det er overhovedet IKKE at dømme, fordømme osv. at udtale sig om hvad der er synd eller ej ud fra Bibelens Ord!
Det er den kristne lære! og det synes jeg faktisk, du burde respektere.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#24616 - 12/11/2003 13:27
|
Bruger
|
Hej Malli
Det respekterer jeg skam ogsaa, der tager du nemlig helt fejl, jeg respekterer DU lever efter den kristne laere, og jeg kan sagtens forstaa du ser paa tingene som du goer, det er slet ikke det.
Men jeg synes du ud fra din tro ikke helt respekterer andres livssyn, naar de ikke lever efter din tro eller den kristne laere, jeg doemmer jo ingen, jeg skriver jo netop, at mennesker skal have lov til at forme deres liv som de vil uden indblanding, og det gaelder ogsaa for kristne, saalaenge man kan holde sig inden for lovens rammer.
Jeg har en veninde som er praest, det lyder maaske maerkeligt, men hende og jeg kan have de bedste samtaler du kan forestille dig, vi ser af sagens natur forskelligt paa mange ting, og vi er tit blevet enige om, at tro paa en religion er altsaa en tro, enten har man den eller ikke, og tror man fx paa Gud og de ting der er skrevet i bibelen saa lever man efter det, men tror man ikke, saa lever man ikke efter de ting, det man bare skal holde sig for oeje er, at vi er lige gode mennesker af den grund, og hvad der er sandhed for den ene er noedvendigvis ikke sandheden for den anden, hvis man kan naa til det standpunkt at erkende, at den sandhed man selv tror paa er med udgangspunkt kun sandheden for een selv, saa tror jeg man kommer langt.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#24617 - 12/11/2003 13:55
|
Bruger
|
Hej Nelle
Men jeg synes du ud fra din tro ikke helt respekterer andres livssyn, naar de ikke lever efter din tro eller den kristne laere, jeg doemmer jo ingen, jeg skriver jo netop, at mennesker skal have lov til at forme deres liv som de vil uden indblanding, og det gaelder ogsaa for kristne, saalaenge man kan holde sig inden for lovens rammer.
Mig bekendt holder de fleste af deltagerne på Jesus-net sig indenfor samfundets lovs rammer!
Derudover er det også en lære "at man skal forme sit liv som man vil uden indblanding" - det er en ultra-humanistisk tankegang. For virkeligheden ser ikke sådan ud. Mennesker PÅVIRKER hinanden! Både positivt ved påskønnelse - og negativt ved restriktioner. I øjeblikket gør du et ihærdigt arbejde for at påvirke mig til at undlade at fortælle om det kristne syn. Ligesom jeg fastholder min ret til at gøre det!
Det kristne syn kan ikke dyrkes i enhed. Jeg kan ikke bare sidde på min sofa og dyrke min egen kristendom. Det strider helt klart imod bl.a. Missionsbefalingen. Min opgave er at forkynde evangeliet, fortælle om den kristne lære - med Lov og evangelium, ordet, dåb, nadver osv osv, således så mange som muligt kan reddes fra fortabelse!!! Set med kristne øjne, er det synden der adskiller mennesket fra Gud. I første omgang arvesynden...men derudover er det alle de handlinger vi begår, som strider imod Guds Lov. Hvis mennesker ikke bliver gjort opmærksomme på dette, hvis jeg pga hensynsbetændelse tier stille med dette, står jeg selv til ansvar overfor Gud!!!
Jeg er ikke som din præsteveninde, jeg kan ikke sige at vi alle er lige gode, at alt er lige godt. Derimod vil jeg sige at vi alle er syndere, og den eneste redningsplanke der er, hedder Jesus Kristus! Jeg tjener én der er større end mig.
Mkh Malli
Ændret af malli (12/11/2003 14:00)
|
|
Til toppen
|
|
|
#24618 - 12/11/2003 14:01
|
Bruger
|
Hej Malli
Nu hentydede jeg ikke til at der var nogen kristne der ikke holder sig inde for lovens rammer, Malli, det var ment i al almindelighed.
Nej maaske kan det kristne syn ikke dyrkes i ensomhed, alle fortaeller jo om deres holdninger, ogsaa ikke troende.
Det jeg mener er foelgende: Uanset om vi tror eller ikke tror, saa skal vi respektere hinanden, ogsaa selvom andre ikke ser det samme livssyn som vaerende deres vej at gaa.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#24619 - 12/11/2003 16:13
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Ellen, du skriver
Det jeg mener er foelgende: Uanset om vi tror eller ikke tror, saa skal vi respektere hinanden, ogsaa selvom andre ikke ser det samme livssyn som vaerende deres vej at gaa.
Ja, det er jeg bestemt enig med dig i, og jeg tror det vil være vanskeligt at finde nogen, hverken kristne eller humanistiske ateister, der synes det er forkert, at vi alle respekterer hinanden, uanset livssyn. Guds Ord siger endda, at vi ikke kun skal "respektere", men elske hinanden - og også bede for vores fjender!
Men jeg mener vi må skelne mellem det at respektere hinanden som medmennesker, og så at respektere hinandens handlinger. Jeg kan godt respektere både pyromaner, pædifile og voldsforbrydere, men sandelig ikke deres handlinger!
Jeg kan ögså respektere både afgudsdyrkere og dem der ikke vil/kan tro på Gud, men jeg kan ikke respektere deres livssyn og deres meninger. Hvis jeg kunne det, ville jeg være helt ligeglad deres frelse.
Jeg tror jo nemlig, at det gælder deres liv at få dem til at begribe, at de tager fejl i deres livssyn, og at der kun er én vej til evigt liv i Guds rige, nemlig Jesus Kristus, som selv er vejen, sandheden og livet.
Tider skifter, og livssyn kan ændre sig, men min tro er, at Guds Ord er uforanderligt og ikke ustraffet lader sig opdatere.
Nogle mener, at kristendommen ikke er "fulgt med tiden" og har fejlet ved ikke at rette sig ind efter nutidens ønsker - menneskers umiddelbare behov - og nøjes med at forkynde det, som de fleste gerne vil høre. .
Jeg mener lige omvendt, at det er tidsånden, der sjældent er værd at bøje sig for. At de fleste gør netop det, fører efter min mening til megen ulykke, både her og hisset ...
Jeg tror med andre ord ikke, at vores kristne præster og forkyndere skal prædike hvad de fleste moderne mennesker helst vil høre, men hvad vi dybest set har brug for: Sandheden, hele sandheden, og kun sandheden!
Der er delte meninger om, hvad sandheden så går ud på, men de kristne kirker over hele jorden er i hvert fald enige om det vigtigste, nemlig at Jesus Kristus er vor Herre, og at han i sin kærlighed har ofret sit liv, for at vi kan blive frelst fra fortabelsen, og at han er opstået fra de døde og vil komme igen for at dømme levende og døde.
De, som mener noget andet, er efter min opfattelse ikke kristne.
kristina
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#24620 - 12/11/2003 17:18
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina
Du kan selvfoelgelig have ret i, man kan skelne, og er heller ikke helt uenig, men for mig drejer det sig saa om hvilke handlinger der er tale om. Hvis vi mener kriminelle handlinger kan jeg ikke respektive disse, men taler man om handlinger der har at goere med, hvordan vi vil leve, fx om vi vil giftes eller bo paa polsk, skilsmisse, alle de ting der har at goere med hvordan vi hver isaer indretter os i privatlivet, der respekterer jeg folks handlinger, fordi vi netop ikke er ens og taenker ens.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
|