Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#24579 - 09/11/2003 21:56 Bibelen hellig?
Anonym
Anonym

Hej Alle!

Hvordan er bibelen hellig?

Når man fx læser forskellige indlæg her i debatten, bliver der meget naturligt argumenteret udfra bibelens ord. Bibelen selv siger at den er hellig, men hvad betyder det? Jeg forstår det sådan, at hvis noget er helligt; så må det natuligvis også være sandt, blandt andre kvaliteter. Men der er jo en række paradokser i bibelen af mere eller mindre underholdende værdi.

(her er et sjovt ét: Hvis Gud kan alt, kan han så lave en sandwich SÅ stor at han ikke kan gabe over den? )

Men hvordan kan bibelen være hellig og indeholde uforklarlige modstridende informationer?

Et lille eksempel...

Jeg kan fx tage udgangspunkt i fortællingen om Noa's ark, for at illustrerer nogle få paradokser:

- Hvordan kunne Noa få ALLE dyr med i arken? Her tænker jeg fx på dyr fra kolde klimaer som ikke naturligt færdes i Noa's område.
- Hvor kom alt vandet fra?
- For forsvandt det hen?
- Hvordan overlevede de planter der ikke kan tåle overvanding?
- Hvordan undgik man indavl hos mennesker, planter og dyr?

Dette er I selvfølgelig velkomne til at svare på, men hovedspørgsmålet er, om bibelparadokser ikke har konsekvenser for bibelens hellighed?

Med venlig hilsen

Michael

Til toppen 
#24580 - 09/11/2003 22:55 Re: Bibelen hellig?
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Michael

Men hvordan kan bibelen være hellig og indeholde uforklarlige modstridende informationer?

For mig at se: Fordi det ene ikke nødvendigvis udelukker det andet, at der kan være modstrid i informationer behøver ikke at indikere at det ene er løgn (med mindre man er i en retssal). Det umiddelbare er at en at en sag kan ses ud fra flere vinkler - anskueliggjort i "Døde poeters klub" hvor læreren stiller sig op på bordet - samtidig med at eleverne ser det samme emne, igen ud fra hver deres vinkel.

I Bibelen kan der læses deciderede hårde facts, skildret med forskellige øjenvidneberetninger. Bibelen fortæller hvordan Gud søger at nå mennesket, både før og nu. Bibelen fortæller HVEM Gud er, hvad Gud giver, hvad Gud ønsker. Bibelen fortæller om konsekvenser af ikke at adlyde, og om velsignelser ved at gøre det. Der er RIGTIG mange niveauer, hvorpå Bibelen skal læses.
Og for at det ikke skal være løgn er det hele indbygget i selvsamme tekster !!!

Derfor skal teksterne ikke holdes op imod hinanden "Det der kan altså ikke passe, fordi der stod jo det og det tidligere".
Jamen, hvor ved du fra, at der ikke er indbygget et helt andet budskab i det du lige har læst??
Et budskab, der er vigtig for din frelse.

Nej, Bibelen skal læses som Guds Ord til os, og derfor kræver det et åbent sind og et åbent hjerte. Derfor må vi hver gang bede Gud åbenbare sit Ord for os.

Jeg har selv læst Bibelen i 15 år. Det er ikke noget særligt. Mange mennesker har læst den i længere tid. Hver gang må vi forbløffes, for bedst som vi selv synes vi har styr på Guds Ord, åbenbarer Gud noget nyt .

Jeg har selv fået mange svar på alverdens ting i Guds Ord, det, der i teksten fortæller en ting, kan jeg pludselig relaterere til noget i mit liv - måske noget som jeg har bedt Gud om svar på, måske ikke, Gud er bare kommet mig i forkøbet. Ikke fordi, at jeg er noget særligt, men fordi Gud er den han er!. Der står skrevet at Guds Ord ikke vender tomt tilbage, det er vist og sandt, for man får altid "noget" med - en ny tanke - en ny inspiration - en ny løsning. Bibelen er ikke bare en gang historiefortælling, om hvad der engang skete i relation til en fjern Gud!

Så meget har jeg da lært og erfaret;

Gud er her! Hos dig og mig.... og Guds Ord er levende!!!

Gud åbenbarer sig i sit Ord !!!

Med kærlig hilsen

Malli

Ændret af malli (09/11/2003 23:05)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#24581 - 09/11/2003 23:18 Re: Bibelen hellig? [Re: malli]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København
Tror du egl. ikke at du ville kunne finde ligeså mange niveauer og ligeså mange svar på spørgsmål i dit liv, hvis nu du studerede fx Shakespeares tekster i 15 år?

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#24582 - 10/11/2003 00:30 Ja, Bibelen er hellig...
Philip
Bruger

Reg.: 08/09/2003
Hej Michael

(her er et sjovt ét: Hvis Gud kan alt, kan han så lave en sandwich SÅ stor at han ikke kan gabe over den? )

Det er logisk umuligt for Gud at skabe en sandwich så stor, at Han ikke kan gabe over den. Det, som en almægtig Væren (Gud) kan skabe, kan Han også gabe over.
Din påstand kan omformuleres til den populære (men logisk fejlagtige) "Hvis Gud kan alt, kan han så skabe en sten SÅ stor at han ikke kan flytte den?"-påstand. Men dette er en såkaldt stråmand. Gud er almægtig, idet han skaber stenen, men ville derefter have mistet sin almægtighed, hvis Han så ikke kunne løfte den; men Han kan ikke miste sin almægtighed. Gud kan ikke "ophøre" med at være Gud. Så det er logisk umuligt for Gud at skabe en sten så stor, at Han ikke kan løfte den. Det, som Gud kan skabe, kan Han også flytte. Han behøver da ikke engang at flytte stenen. Han kan bare tilintetgøre den, og genskabe den det sted, hvor Han vil have den.
Gud er rationel og kan derfor ikke gøre det, der er logisk umuligt, såsom at skabe en kantet cirkel eller to bjerge uden en dal imellem.
Opfattelsen, at Gud er almægtig, er altså ikke selvmodsigende. Se også her.

Med hensyn til det med Noah's ark, så fandt jeg et godt sted, hvor jeg tror, at du kan få svar på dine spørgsmål:

Noah’s Flood Questions and Answers

Guds Fred.

Mvh.

Philip

Til toppen 
#24583 - 10/11/2003 09:25 Re: Bibelen hellig? [Re: Ateist]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hejsa Ateist

Johannes Møllehave har studeret Shakespeare (og alt muligt andet fra Dostejevsky til Radiserne)...og alligevel er Bibelen omdrejningspunktet i hans forfatter-univers. Derfor tvivler jeg på at Shakespeare kan give det samme som Guds Ord....i hvertilfælde ikke Evangeliet om syndernes forladelse.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#24584 - 10/11/2003 11:11 Re: Bibelen hellig? [Re: malli]
Ateist
Bruger

Johannes Møllehave har studeret Shakespeare (og alt muligt andet fra Dostejevsky til Radiserne)...og alligevel er Bibelen omdrejningspunktet i hans forfatter-univers. Derfor tvivler jeg på at Shakespeare kan give det samme som Guds Ord....i hvertilfælde ikke Evangeliet om syndernes forladelse.

Det er klart, at hvis du går efter at høre en bestemt historie (fx den om syndernes forladelse), så skal du læse den bog, hvori denne specifikke historie står.

Men min pointe var mere generel: At "mange niveauer" og paralleller til hverdagen kan findes i ethvert litterært værk af et vist omfang - specielt, hvis man læser længe og intenst i det og har et brændende ønske om at finde "budskabet" i det.
Jeg er derfor slet ikke overbevist om, at Bibelen reelt rummer særlige kvaliteter på dette område.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#24585 - 10/11/2003 15:25 Re: Bibelen hellig? [Re: Ateist]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Ateist

Er bibelen hellig ? Nej, det kan man vel ikke påstå, for der står meget almindelig historie om tidsaldrene og beskrivelser af livet i disse tidsaldre.
Men den rummer i konteksten også en sandhed om Gud og Guds natur og formålet med Kristus.
Når disse begreber bliver liv eller rettere aktive gennem et menneskes tilværelse, ånd, sjæl og legeme, så bliver ORDENE hellige i og gennem personen.
En kirkebygning eller inventaret i den er ikke hellig, ej heller andre remedier, der bruges, men mennesket bliver helliget gennem Guds ord, gennem bøn, gennem overgivelse og indvielse.

mvh
carl

Til toppen 
#24586 - 10/11/2003 15:33 Re: Bibelen hellig? [Re: carl]
Ateist
Bruger

Er bibelen hellig ? Nej, det kan man vel ikke påstå, for der står meget almindelig historie om tidsaldrene og beskrivelser af livet i disse tidsaldre.
Men den rummer i konteksten også en sandhed om Gud og Guds natur og formålet med Kristus.
Når disse begreber bliver liv eller rettere aktive gennem et menneskes tilværelse, ånd, sjæl og legeme, så bliver ORDENE hellige i og gennem personen.

Jeg forholdt mig sådan set kun til, hvorvidt man i andre kilder kunne finde tilsvarende mange lag og overensstemmelser med hverdagen.
Det tror jeg sagtens man kan, hvis viljen og læselysten er til det (det er den dog sjældent).

Hvorvidt Bibelen er hellig er jeg nok ikke den rette til at udtale mig om, da intet jo for mig er helligt (i den oprindelige betydning af ordet).
"Helligt" kræver noget guddommeligt og er derfor blot et tomt begreb for mig.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær