Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#24574 - 07/11/2003 11:20 Spørgsmål til karismatikere
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
Mangen god debat om dåb, udrustning med mere har floreret, det være sig både her på Jesusnet og andre steder, i den forbindelse har jeg et spørgsmål til de der vedkender sig den karismatiske bevægelse.

Som Luthersk-evangelisk er jeg barnedøbt og bekender mig til denne dåb. Er jeg da sandt troende i jeres øjne? Er jeg udrustet med helligånden? Er mit virke i menigheden båret af sandhed? Blive jeg frelst uden jeres åndsdåb?

Årsagen til disse spørgsmål er at jeg til tider føler mig kraftigt anklaget af den måde hvorpå troendes og åndens dåb udlægges. Det ændrer dog ikke ved mit Lutherske syn, men ville gerne hører svar på disse spørgsmål.

/Grev Lindgren

P.S: Iøvrigt vil jeg til hver en tid betegne mig selv som værende karismatiker i ordets egentlige forstand.

- When your Karma's gone, my Dogma still stands -

Til toppen 
#24575 - 07/11/2003 11:29 Re: Spørgsmål til karismatikere [Re: Grev Lindgren]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
hvis du lader dig fylde af Guds Ord så er din frelse vel lige så god som andres, der står ikke noget om frelse med hensyn til at lade sig f ylde af Ånden, det har noget med at gøre at blive beredt til tjeneste og liv, Ånden og Ordet er nødvendigvis ikke uadskillelige, men lader du Gud danne dig i forhold til Ordet så er du jo på rette vej. Jeg har skrevet med kristne som ikke lige lod til at de lod Gud forme deres tanker, men nogle af dem har du vel også mødt, det er jo ikke uden grund at der står at vi skal lade alle mærke at vi har et mildt sind, altså må der være nogle der ikke har det eftersom det er nødvendigt at der står det i bibelen.

Ole

Til toppen 
#24576 - 07/11/2003 12:29 Re: Spørgsmål til karismatikere [Re: Grev Lindgren]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Shalom...

Du spørger:

Er jeg da sandt troende i jeres øjne?

Er jeg udrustet med helligånden?

Er mit virke i menigheden båret af sandhed?

Blive jeg frelst uden jeres åndsdåb?

Til de tre sidste spørgsmål vil jeg sige, at kun Gud kan svare på dem... Hvad vi andre mener om de ting, gør ingen forskel... Hvis Gud er uenig med os, så tager vi fejl... Så kan vi komme med nok så kloge argumenter for dit og dat, det gør ingen forskel
Sålænge dit virke stemmer overens med Bibelen, så må der jo være noget om det... Jeg vil ikke sidde og "dømme", men selvfølgelig gerne hjælpe til, at forstå hvordan man bør leve i Gud...
Om du er sand troende i vores øjne.. Igen.. Kun Gud kan afgøre om du er sand troende ... Men nu spørger du om vores mening... Jeg kender dig ikke godt nok til at vide det... Som Paulus er inde på, så kan ikke engang han selv dømme ham... Du har da en længsel efter Gud og sandheden... Mja... Er der ting i dit liv, der gør at du ikke føler dig som "sand" troende??
Jeg ved godt, at dit spørgsmål er på baggrund af dåbsdebatter (og selve din reaktion er en af grundene til, at jeg meget sjældent blander mig i dem)... Og nu er jeg nok ikke så meget "karismatisk" kristen som andre herinde (selvom jeg er tilknyttet Pinsekirken), men mere jødisk i mine tanker... Det er heller ikke det der betyder noget... At vi er kristne er det afgørende... Alle benævnelserne og titlerne er i virkeligheden bare til splittelse... Vi bør kigge på hinanden under Herren og acceptere, at vi ikke altid er enige... Og er der afgørende spørgsmål, så studere dem i teksterne... Kan vi ikke nå til enighed, er grunden måske, at det enten er et "ligegyldigt" spørgsmål (ligegyldigt som i: "begge svar er lige gyldige/rigtige" og ikke som i "ligemeget"), eller at det givne spørgsmål simpelthen ikke har betydning i forhold til samværet i Kristus og Hans frelse for os...

Mja... Nok ikke lige det svar du havde håbet på... Blev bare lidt grebet ...

Guds fred og velbehag...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#24577 - 07/11/2003 13:29 Re: Spørgsmål til karismatikere [Re: Grev Lindgren]
Pente Costal
Bruger

Reg.: 03/05/2002
Sted: Holstebro/ Danmark
Well, Du apellere til de karismatiske kristne her på J-net, og dem er jeg nok en af. *S*
Nu har vi egentlig "diskuteret" Dåb nok så mange gange...

Skulle man fra min side være helt stram, så ville jeg ikke mene du er døbt, i hvertfald ikke korrekt.
Men er der noget vi må erkende, så er det at (desværre) biblen ikke giver direkte svar på foranstaltninger omkring den kristne dåb. Begge fløje har deres argumenter.
Så istedet vil jeg krybe lidt udenom, for egentlig er det ikke op til mig at bedømmer dig, din tro eller din dåb. Jeg ser på både på Lutheraner og Baptister som mine søskende i Herren.

Hvis du efter din egen overbevisning overfor Gud mener at du er døbt, må det vel indrømmes at den må være gyldig.
Jeg er 100% sikker og bekræftet af Gud på at jeg tilhører ham. Jeg er 100% sikker på min Dåb.
Og lige så vel, er du sikkert også i din dåb, og så ender det vel egentlig her??? eller hva.
Ser jeg på dig som døbt?.......jeg vender den om.....Ser du dig selv som døbt?...hvis ja! så er der vel ingen ko på isen?

Dog, er min personlige opfattelse at børn ikke er stand til bekende og tro som voksne.
Og jeg mener ikke man kan sige ja på andres vejne, og jeg mener at dåb er noget man selv
tager stilling til, udføre og bekender...overfor Gud, verden...osv.
Men det er altså min forståelse. Jeg skal ikke dømme nogens dåb.

mvh- Pente Costal

Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse

Til toppen 
#24578 - 07/11/2003 17:02 Re: Spørgsmål til karismatikere [Re: Grev Lindgren]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Grev Lindgren

Jeg vil svare kort, fordi barnedåben har været tæsket igennem og jeg har givet mit klare svar til flere, så her vil jeg blot sige:

Du spørger:
Som Luthersk-evangelisk er jeg barnedøbt og bekender mig til denne dåb.
1.Er jeg da sandt troende i jeres øjne?
Svar: Hvis du mener noget med den, og du tror på Trosbekendelsen, så afgjort et stort JA .

2. Er jeg udrustet med helligånden?
Svar: Det kommer an på hvad du mener ? Det er Guds Ånd, der har overbevist dig og leder dig til hele sandheden, som Jesus siger bl.a i Johannes Evangeliet kap. 3.vers 1-8 og vers 16 og i kap.14-15-16 og i Romerbrevet siger Paulus om bekendelsen som kristen i kap. 10. vers 10 og 11 om at bekende med sin mund, det der bor i hjertet.
Men om du har modtaget de åndelige nådegaver, som Paulus omtaler i Korinterbrevet kap. 12 og 14 kan jeg jo ikke vide, så det må du selv svare på. Men kap.13 er lige så vigtigt, hvor der tales om tro, håb og kærlighed.

Jeg håber det giver et nogenlunde svar !

mvh
carl

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær