0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#24522 - 06/11/2003 23:48
zoneterapi
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Jeg har med interesse læst det sidste nye svar i svarpanelsvar: http://jesusnet.dk/svar/list.php?id=458&sender=index.php%3Fq%3D%26searchin%3DAlle%20felter%26category%3DV%E6lg%20kategori%26page%3D - og fik lyst til at komme med en supplerende kommentar, fordi jeg selv er uddannet zoneterapeut og i nogle år også var praktiserende. For mig begyndte det med, at jeg - på gode bekendtes varme anbefaling - opsøgte en zonererapeut, fordi jeg gennem mange år havde haft en plagsom lidelse. Jeg havde gennemgået masser af lægeundersøgelser uden at det kunne konstateres, hvorfra symptomerne stammede. Men efter kun to behandlinger hos en zoneterapeut blev jeg fuldstændig rask. Jeg var så glad og overvældet over dette, at jeg besluttede mig til selv at uddanne mig. Efter to år med teori og praksis havde jeg et fint eksamensbevis og kunne så bare gå i gang. En del af uddannelsen var helt almindelig anatomi, fysiologi og patologi, efter samme undervisningsmateriale, som også sygeplejersker gennemgår, men en anden del af teorien, og hele den praktiske del havde en for mig ubehagelig pseudovidenskabelig bismag, som jeg dog valgte at se bort fra. For det virkede jo! Det gjorde det faktisk. Sideløbende med mit hovederhverv begyndte jeg så at praktisere, og kombinerede efterhånden zoneterapien med kinesiologi, dybdeafspænding og visualiseringsteknikker. Nogle af patienterne forblev syge, men overraskende mange blev raske. En stor del af helbredelserne havde karakter af mirakler, fx. adskillige graviditeter, som ifølge forudgående lægeundersøgelser ikke kunne lade sig gøre. Det glædede jeg mig over, den gang. Så det kan formentlig undre nogen, at jeg på det bestemteste vil fraråde zoneterapi og alle andre alternative metoder. Jeg kan nemlig ikke vide, om det var Guds vilje, at de helbredte skulle helbredes. Så vidt jeg kan vurdere, skete der snarere det, at den "hjælp" de fik, tværtimod førte bort fra Jesus, ligesom jeg selv blev ført bort fra Jesus. Jeg kom nemlig dybere og dybere ind i hele det såkaldt alternative miljø med dets miskmask af "energier", og gnostiske, panteistiske, hinduistisk-prægede reinkarnations-forestillinger. Der er ikke skygge af videnskabeligt belæg for, at zoneterapi har nogen virkning. På samme måde med astrologi, numerologi, kinesiologi etc. etc. Når det så alligevel ganske tit hjælper, så er der al grund til at spekulere hvor hjælpen kommer fra. Og om den, der helbredes, betaler den pris efterhånden at blive ført længere og længere bort fra kristen tro og ind i diffus religiøsitet. Jeg vil aldrig mere opsøge nogen alternativ behandler, og jeg ville ønske, at jeg aldrig havde gjort det. Selv om jeg altså blev helbredt! kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#24523 - 07/11/2003 03:24
Re: zoneterapi
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
|
Kære Kristina
Det var et godt indlæg du kom med, jeg har en BRODER i Randers der gik ind til en massør som var alternativ, han fik migræne pga de krafter der lå bag, jeg syntes det er dejligt at du har gjort op med det, når vi smidder en en hvis trøje ind til røde i en vaske maskine, vil vores trøje bære præg af de andre, det samme med de mennesker vi lader os påvirke af, derfor siger "men enhver se til hvordan han hører", ikke kun HVAD, det er det der ligger til grund for den enkeltes liv, eller det liv han lever der bliver kommunikeret videre, jeg har selv læst et jødisk skrift om skabelsen, og jeg fik det så dårligt i mit indre, jeg bad om Jesu blod og blev fri.
Hvordan kom du fri, hvordan oplevede du det og hvorfor tog du beslutningen?
Dejligt at læse dit indlæg
Frihed i Kristus
Ole
|
|
Til toppen
|
|
|
#24525 - 07/11/2003 09:46
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Kristina
Tak for dit vidnesbyrd. Ja, man skal virkelig se sig for! Det er jo interessant at se at mange af de alternative behandlere ikke bare koncentrerer sig om én ting! men har et bredt udbud af alt mellem himmel og jord.
Nå, men bortset fra det er jeg efterhånden ret sikker på at zoneterapi kan hjælpe, ligesom akupunktur kan hjælpe imod forskellige dårligdomme. Men igen, det skal altså ikke suppleres af Tarot-Clairvoyance-healing-påkaldelse af ånder osv osv - de ting vi ud fra Bibelen kan læse er Gud imod! (spådom/"sandhedssigere", kontakt af afdøde, beden/påkaldelse af andre guder).
I sig selv ser jeg ikke zoneterapi eller akupunktur som værende mere forkert end fx massage. Der står i hvertilfælde intet i Guds Ord om disse ting. Vi ser også at læger er begyndt at benytte sig af fx. akupunktur. Der står jo skrevet at Gud har indsat lægerne: "Lægen
v1 Vis lægen ærbødighed, nyttig som han er,
for også ham har Herren skabt,
v2 og lægekunsten stammer fra den Højeste.
Lægen modtager belønning fra kongen,
v3 hans indsigt bringer ham anseelse,
og han bliver beundret af stormænd.
v4 Herren lader lægemidler komme fra jorden,
og den kloge væmmes ikke ved dem.Sir. 38 "
Uanset hvad der ligger til grund for akupunktur er dette en ældgammel lægekunst, som jeg tror, at vi kan benytte, når vi med god samvittighed kan sige Gud tak! Både mht akupunktur og zoneterapi er dette opbygget ud fra en teori om meridianer og forskellige punkter på mennesket, som man på en eller anden måde kan aktivere, så de påvirker andetsteds på kroppen.
Jeg har nok lidt svært ved at se at dette skulle være specielt ukristeligt, faktisk synes jeg at have erfaret dette at kroppens dele er et stort samspil både med sig selv og med psyken. I sin tid kaldte kineserne dette for meridianer - men er det så forkert, fordi de også troede på en masse andre ting??
Det mener jeg ikke, men uanset hvad, vil jeg sige som før skrevet, vi skal ærligt kunne sige Gud tak! Dette må vel være gældende uanset hvor vi befinder os...det er i hvertilfælde svært at sige Gud tak, hvis man lige har gjort noget, der klart står skrevet er Gud en vederstyggelighed!!!!
Mkh Malli
Ændret af malli (07/11/2003 09:57)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#24526 - 07/11/2003 11:10
Re: tanken bag
[Re: malli]
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej malli
Som jeg forstår dit inlæg mener du, at det altafgørende i forbindelse med alternativ behandling er hvilke tanker der ligger bag behandlingen....
Det er jeg helt enig i. Massage er jo også ind under det alternative... men stadig ret logisk at det virker.... stramme muskler gør ondt - når de løsnes med massage lindrer det.... MEN hvis der bliver nedkaldt alverdens ånder og des lige bliver det uskyldige jo taget helt væk.....
Der findes både alternative behandlere som "kun" bruger behandlingen og der findes dem som har alt muligt andet blandet sammen med dem. derfor er det så svært at sige for og imod - synes jeg. Men en god ting man kan gøre er at spørge behandleren om hvad vedkommende gør og tror på..... om han/hun gør andet end bare lige behandlingen....
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#24528 - 07/11/2003 12:35
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
|
Hej Ester
"Der findes både alternative behandlere som "kun" bruger behandlingen og der findes dem som har alt muligt andet blandet sammen med dem. derfor er det så svært at sige for og imod - synes jeg. Men en god ting man kan gøre er at spørge behandleren om hvad vedkommende gør og tror på..... om han/hun gør andet end bare lige behandlingen.... "
God idé!! - specielt hvad behandleren GØR!. Selvfølgelig er det optimale med en kristen behandler (efter min mening) men omvendt kender vi jo heller ikke vores huslæges trosretning, han kunne meget vel nedkalde døde indianeres ånder inden fx massage/sætten knogler på plads e.l. (uden vi ved det). Det, det må handle om er det, vi er vidende om i den behandling der foregår med os.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#24530 - 07/11/2003 16:58
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Malli, du skriver
Nå, men bortset fra det er jeg efterhånden ret sikker på at zoneterapi kan hjælpe, ligesom akupunktur kan hjælpe imod forskellige dårligdomme.
Ja, det kan det helt bestemt!
I sig selv ser jeg ikke zoneterapi eller akupunktur som værende mere forkert end fx massage. Der står i hvertilfælde intet i Guds Ord om disse ting. Vi ser også at læger er begyndt at benytte sig af fx. akupunktur. Der står jo skrevet at Gud har indsat lægerne:
Igen er jeg enig. Hverken zoneterapi eller akupunktur er i sig selv dæmoniske. Det er Tarotkort og sten og magneter og krystaller og kinesiologi og penduler og stjerner og planeter og Buddha-statuer heller ikke. Kun når de ibrugtages af onde åndsmagter.
Du har også ret i, at Gud har givet os lægerne til at hjælpe os, når vi bliver syge. Men det betyder ikke, at de er ufejlbarlige. (Præsterne er jo også indsat af Gud som vores forkyndere og lærere. ) Og jeg mener, at lægerne svigter deres opgave ved at anvende uforklarlige metoder, som der ikke er videnskabeligt belæg for, med den ene begrundelse, at de, ifølge empirisk erfaring, kan helbrede eller hjælpe.
Jeg ved godt, at jeg er mere radikal end de fleste andre på dette punkt. Jeg forholder mig til al uvidenskabelig behandling på samme måde som med kommaer på engelsk: "When in doubt, leave it out!" (Det rim kan jeg huske fra min skoletid..)
Når jeg ikke går på kompromis her, skyldes det, at vi kommer ud på en glidebane, når vi uden videre accepterer det, som virker efter hensigten (læs: vores egen hensigt).
Da jeg selv praktiserede i den alternative branche gav jeg mig bestemt ikke af med at nedkalde eller tilbede ånder eller noget som helst andet mystisk, og var - også den gang - meget fjernt fra al magi, også den såkaldt hvide magi. Så mine tanker og teorier var slet ikke af religiøs karakter, men ene og alene dette: Når det hjælper må det være noget godt. Punktum.
Og når jeg blev spurgt om, hvordan det kunne gå til, at jeg altså kunne udvirke noget der lignede mirakler, når lægerne ikke kunne, forklarede jeg ikke noget om krystaller eller meridianer, men gav det udmærkede svar: "Det ved jeg ikke,og jeg er lige så overrasket over det, som mine patienter, men erfaringen viser, at mange får hjælp på den måde".
Men som jeg ser det nu: Jeg kan meget vel, uden at ane det eller ville det, have hjulpet nogle til helbredelse, som efter Guds frelsesplan skulle forblive i mørket og lidelsen, fordi det var der, han havde sat dem stævne.. (Nu er ateisterne stået af for længe siden, hvis nogen af dem læser med, det er jeg godt klar over! )
Ikke desto mindre kan jeg se i bakspejlet, at når vi accepterer uvidenskabelige helbredelsesmetoder, rækker vi en lillefinger til den okkulte verden, og det vil jeg blive ved med at advare imod, så længe jeg kan tale og skrive. Der er her for mig at se tale om et enten-eller. Og vi må aldrig glemme, at den/det onde har det med at optræde i smuk forklædning: Som "Lysets engel" med mange gode "gaver", alt hvad vi allermest ønsker os. Men desværre ikke gratis ...
Så når jeg er syg beder jeg til Gud om helbredelse, og jeg beder min kristne venner om forbøn. Og jeg går, selvfølgelig, til lægen og følger hans råd, med mindre lægen kommer med alternative (= uvidenskabelige) forslag, for så afviser jeg dem.
Jeg har faktisk - for længe side - prøvet akupunkturbehandling hos en speciallæge (fysiurg) for en frossen skulder. Det hjælp ikke. I dag vil jeg sige: Heldigvis! For på det tidspunkt havde jeg allerede påbegyndt min vej til den store læge, den eneste jeg har fuld tillid til, nemlig Jesus Kristus.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#24531 - 08/11/2003 08:36
|
Bruger
|
Hej Kristina
Igen er jeg enig. Hverken zoneterapi eller akupunktur er i sig selv dæmoniske. Det er Tarotkort og sten og magneter og krystaller og kinesiologi og penduler og stjerner og planeter og Buddha-statuer heller ikke. Kun når de ibrugtages af onde åndsmagter.
Ja dette er korrekt. Alligevel er der en henvisning i GT, hvor der er en klar advarsel : "Hos dig må der ikke findes nogen, som lader sin søn eller datter gå gennem ilden, ingen, der driver spådomskunst eller trolddom, ingen, der tager varsler, ingen, der bruger magi, ingen, der udtaler besværgelser, spørger dødemanere eller sandsigere til råds eller søger orakel hos de døde. Herren afskyr enhver, som gør den slags, og på grund af den slags afskyeligheder vil Herren din Gud drive folkene bort foran dig; udadlelig skal du være over for Herren din Gud."...Derudover står der i 1. bud at vi ikke må have andre guder. Så alt i alt mener jeg ikke at zoneterapi/akupunktur hører under dette.
Men som jeg ser det nu: Jeg kan meget vel, uden at ane det eller ville det, have hjulpet nogle til helbredelse, som efter Guds frelsesplan skulle forblive i mørket og lidelsen, fordi det var der, han havde sat dem stævne.. (Nu er ateisterne stået af for længe siden, hvis nogen af dem læser med, det er jeg godt klar over! )
Øh, ja, det er jeg sådan set også. Jeg tror ikke at det er vores opgave at "hjælpe Gud" med at holde folk i mørke og lidelse (selvom jeg med mit "kød" da bidrager hermed ) - tværtimod.
Så når jeg er syg beder jeg til Gud om helbredelse, og jeg beder min kristne venner om forbøn. Og jeg går, selvfølgelig, til lægen og følger hans råd, med mindre lægen kommer med alternative (= uvidenskabelige) forslag, for så afviser jeg dem.
Dette er jo den klassiske vej og er helt bibelsk, jeg tror så at Gud kan benytte andre veje også 
Jeg har faktisk - for længe side - prøvet akupunkturbehandling hos en speciallæge (fysiurg) for en frossen skulder. Det hjælp ikke. I dag vil jeg sige: Heldigvis! For på det tidspunkt havde jeg allerede påbegyndt min vej til den store læge, den eneste jeg har fuld tillid til, nemlig Jesus Kristus.
Jeg har også selv benyttet akupunktur, men har også som du dårlig erfaring med dette (jeg blev syg) - men anerkender at det altså har hjupet nogle/mange. Til gengæld har zoneterapi hjulpet mig adskillige gange. Når akupunkturen ikke har hjulpet mig tror jeg ikke at det skyldes åndsmagter, men dette at akupunkturen ikke kan gradueres på samme måde som zoneterapi.
Men igen dette, man skal se sig godt for! Mht zoneterapi går jeg hos en kristen zoneterapeut, og sidst jeg var i behandling talte vi faktisk "lov og evangelium" . Ligeledes er der en fra min kirke, der praktiserer akupunktur, og jeg tvivler ærlig talt på at man hos ham får lukket op for dæmoniske kræfter. Cliff Richard synger "Why should the devil have all the good music?" - Tilsvarende må jeg spørge, hvorfor skulle Satan have monopol på alle helbredelsesmetoder ud over forbøn og læge?
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#24532 - 08/11/2003 08:51
|
Bruger
|
Hej Ester
Jeg mener ikke at vi bare kan sige "jeg vidste ikke han nedkaldte ånder/indianere - så jeg er uskyldig"... hvis grunden til vor uvidenhed var at vi ikke har spurgt....
Har du spurgt til din læges tro? Jeg aner ikke hvad min læge tror på eller om min læge nedkalder det ene eller andet, og jeg er faktisk blevet masseret flere gange hos min læge. Det er ikke mit ansvar eller mit problem hvad min læge gør - men jeg vil protestere højlydt hvis min læge, med min viden!, udførte en shamanisk trommedans inden!!!
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#24533 - 09/11/2003 15:21
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Malli. Massage er for mig at se en god hjælp for øm og spændt muskulatur, og til forbedring af blodtilførslen. Det er der da vist ikke noget mystisk i. Næ, jeg har ikke spurgt min læge, hvad han tror. Og selv om han i sin fritid svinger penduler, danser shamaniske danse og eventuelt anråber både Thor og Odin, ville det ikke bekymre mig det allermindste for mit eget vedkommende. Som kristen er jeg jo beskyttet, iført Guds fulde rustning  Men jeg ville bede Gud om at opsøge og frelse det fortabte .. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#24534 - 09/11/2003 23:56
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej malli
Har du spurgt til din læges tro?
Nej det har jeg ikke - men jeg tror faktisk jeg ville gøre det hvis han pludselig begyndte at ordinere "mystiske øvelser" eller "uforklarlige medikamenter"....
Det jeg mente var at de "almindelige" læger har deres retningslinier mv..... (ikke ment at vi bare skal gå med til hvad som helst bare fordi lægen siger det) Der er ikke så stor fare for okulte tilbedelser i en almindelig lægepraksis (tror jeg da nok) Men vi VED at nogle alternative behandlere lægger mere i deres behandling end vi kan se...... og når vi VED det synes jeg at vi gør os selv en bjørnetjeneste ved ikke at spørge til det.....
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#24535 - 10/11/2003 10:06
|
Bruger
|
Hej Ester Jamen jeg er ikke uenig. Det jeg går lidt imod er den etiket der bliver sat på "de alternative" som i kristne kredse nærmest pr. definition er okkulte. Det behøver de ikke at være, selvom rigtig mange er. Iøvrigt en herlig dåbsrelateret undertekst du har fået i dine indlæg: "Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige"!!!! Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
|