Jeg tror dine spoergsmaal er meget enkle at svare paa, i hvertfald ud fra mit syn.
Er Odin og Thor trovaerdige? Ja for dem der tror paa de gamle guder er de vel trovaerdige.
Er Jesus trovaerdig? Det samme gaelder her, hvis man tror, er Jesus trovaerdig.
Om de har eksisteret: Igen et spoergsmaal om tro, synes jeg.
Som udgangspunkt synes jeg, der er en meget stor grund til at vaere skeptisk overfor fantastiske beretninger.
Er beretningerne i bibelen fanatiske? Det kommer igen an paa hvem der laeser beretningerne, ikke troende finder nok flere beretninger fanatiske en troende.
Om beretningerne holder, lover hvad de siger, er igen et spoergsmaal om tro og ikke tro.
Der er ingen beviser for den ene religion er mere sand end en anden, det er ene og alene et spoergsmaal om tro.
#24497 - 07/11/200314:58Re: Odin og Thor og mange Fler?
[Re: nelle]
Anonym
Anonym
Om de har eksisteret: Igen et spoergsmaal om tro, synes jeg.
Kære Nelle! Så vidt jeg er orienteret, så er Odin og Thor ikke historiske personer,som har gået rundt her på jorden, men det er JESUS derimod.
Troen på Odin og Thor har vel heller ikke givet de kæmpe store kulturudslag, som Jesustroen har gjort......
Mon der er nogen mennesker, der beviseligt er gået i døden på grund af deres tro på Odin og Thor - hvis der er nogen her, der kan svare mig positivt på det, så vil jeg være glad.
Det er da OK, at det bliver et akcepteret trossmfund på linie med alle andre.
Vi har religionsfrihed her i Danmark.
Den er jeg sikker på er vigtigt at holde fast ved.
Eller er jeg helt galt på kareten - ?
Men med al den overtro på sten og stråler og sjælevandring , og hvad det hedder alt sammen, så er det åndelige supermarked måske ved at være for Velassorteret?????l
Ja, men fordi Jesus var en historisk person, goer det ikke den ene religion mere sand end den anden, kristendommen mere sand end fx troen paa de gamle nordiske guder.
Du skriver: Ja, men fordi Jesus var en historisk person, goer det ikke den ene religion mere sand end den anden, kristendommen mere sand end fx troen paa de gamle nordiske guder. Citat slut.
Feks. er der i øjeblikket flere undersøgelser igang rundt om i verden foretaget af eksperter og forskere indenfor lægeverdenen. Undersøgelserne skal afdække en undren hos eksperterne og forskerne over, at der findes konkrete beviser for, at mennesker, der kender bøn og forbøn har en bedre generel sundhedstilstand. Den anden del af undersøgelserne går på at undersøge en lignende undren og erkendelse af, at der er mange mennesker, der bliver guddommeligt helbredte gennem andre kristnes forbøn, også selv om disse befinder sig mange tusinde kilometer væk eller på den anden side af kloden. Det vil efter min mening betyde en væsentlig bevisførelse omkring f.eks. troen på Gud og evangeliet, såfremt man konstaterer, at det er korrekt.
Een af de meget stærke beskrivelser er i Det gl. Testamente, som fortæller om en styrkeprøve mellem profeten Elias, som repræsenterede Gud og mod ham var afguden Baal`s profeter, som tilhørte Kong Akab og hans hustru Jesabel. Begge parter skulle bygge et alter på en bjergtop og derpå anråbe deres gud om at sende ild og fortære det der lå på altret. Baal`s profeter råbte og råbte den halve dag og foretog en masse ting, men intet skete. Profeten byggede så et alter og lavede en rende rundt o, vhor han fyldte vand i. Så bad han højt til Gud i himlen og Gud sendte ild, som ikke alene brændte hele altret, men også tog al vandet omkring altret. Folket måtte derpå erkende, at Gud er den sande Gud.
Undersøgelser af alle mulige slags bliver foretaget stort set året rundt af alle mulige produkter, meninger og holdninger m.m og gennem statistiske metoder kan man påvise mange faktorer.
Evangeliet, som det er beskrevet i bibelen er allerede op gennem historien bevist gennem millioner af menneskers vidnesbyrd om de samme ting, som skete på disciplenes tid og i tiden derefter. Disse vidnesbyrd afgives frivilligt, det er altså ikke gennem bestemt religiøse love og forordninger, man kan konstatere det, men gennem menneskers frivilligt nedskrevne og talte ord og gennem arkæologiske fund, som har kunnet bekræfte konkrete ting, både i Det Gamle Testamente og Det Nye Testamente.
Rundt om i verden er der sket op gennem historien og sker der stadig guddommelige helbredelser, blinde får deres syn, lamme går,psykiatriske patienter bliver raske og bekræftede mirakler sker f.eks. i Afrika, hvor 2 personer gennem bøn hver sit sted blev oprejst fra de døde efter 2 dage,(døden konstateret af læger) som der også står i biblen, at Jesus gjorde. Altsammen gennem bøn og forbøn til den levende Gud og ikke til døde teorier og teoretiske afguder, f.eks som Thor og Odin, naturen, solen, månen eller eller andre ting.
#24500 - 08/11/200309:18Re: Odin og Thor og mange Fler?
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Kirkemusen
Troen på Odin og Thor har vel heller ikke givet de kæmpe store kulturudslag, som Jesustroen har gjort......
Øh jo! Det var faktisk temmelig problematisk for de gamle nordboere at afgive hedenskaben!
Mon der er nogen mennesker, der beviseligt er gået i døden på grund af deres tro på Odin og Thor - hvis der er nogen her, der kan svare mig positivt på det, så vil jeg være glad.
Det var der rent faktisk. Man ofrede mennesker (blot), også egne børn. Der er således mange tusind mennesker der har ofret livet for de blodtørstige guder! - Specielt i Lejre, husker jeg ikke helt galt blev der et år ofret 900(0 ?)mennesker (+dyr) alene i Lejre. Derudover var der menneskeofringer over det meste af landet.
Der var mange besynderligheder forbundet med den gamle asa-tro, man havde også en skik med at "sætte børn ud"...jeg kan ikke definere det nærmere, men har da en ide om at man overlod børnenes skæbne til guderne. Disse ting stoppede ved kristendommens fremmarch, hvilket vel relativt få vil beklage!!!
Mange forbinder asatroen med en masse sjov og ballade - druk, dans, utugt, kampe, fest og farver...foruden magi og mystik som også tiltrækker det moderne menneske, men asa-troen havde altså mere alvorlige sider!, som sjældent bliver nævnt.
Måske skulle man lige overveje dette inden man går ud i naturen og fremmaner de gamle åndsmagter!
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
#24501 - 08/11/200309:37Re: Odin og Thor og mange Fler?
[Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
JA, Malli, i den grad ja!
Og tænk at de mennesker, der og bekender sig til troen på den nordiske mytologi og dyrker Thor og Odin m.fl., nu er et godkendt trossamfund her i det kristne (?) Danmark, med dertil hørende skattefritagelse på lige fod med sociale og velgørende organisationer ... med støtte fra tipsmidlerne og fritagelse for selskabsskat, ejendomsskat, arveafgift m.v. ... *SUK* Hvad bliver det næste
#24502 - 08/11/200310:21Re: Odin og Thor og mange Fler?
[Re: kristina]
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Kristina
Jeg er nok knap så bekymret for den financielle side af sagen, som for det tag asa-troen har i mennesker.... læste lige på en hjemmeside, at de optager 2 nye medlemmer i ugen! Kan ikke rigtig gennemskue om det er på landsplan eller kun i den lokale afdeling. Det er nok en eller anden søgen tilbage til "rødderne", og når det samtidig i dén grad appelerer til "kødet", tror jeg at vi kommer til at se mere til det fremover
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
#24503 - 09/11/200315:33Re: Odin og Thor og mange Fler?
[Re: malli]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Malli, jeg er enig med dig i ikke at være bekymret for den økonomiske side af afgudsdyrkelsen, det er ganske rigtigt det mindste af det, men for det den er udtryk for, nemlig en blåstempling og en officiel anerkendelse ...
Jeg kan ikke helt forstaa du ser saadan paa det, da vi jo har religionsfrihed i Danmark.
Jeg ved godt vi ikke har religionslighed, men fakta er jo, at Danmark mere og mere bevaeger sig fra at vaere et land som bekender sig kristent til at vaere de mange religioners land, det er jo konsekvensen af den maade samfundet har udviklet sig paa.
Nu skal jeg lige slaa fast, at jeg heller ikke tror paa de gamle nordiske guder.
Der er ikke en religion jeg anser som mere sandsynlig end den anden.
Jeg vil godt tro, at der maaske kan vaere en bedre sundhedstilstand blandt nogen mennesker som kender boen og forboen, men det ser jeg ikke som noget bevis for at der eksisterer beviser for at kristendommen er sand af den grund.
Ikke for at lyde sarkastisk eller andet, men der har jo ogsaa vaeret undersoegelser der har vist, at blodtrykket kan ligerfrem blive lavere hvis man kaeler for sin hund eller kat, der er noget beroligende ved det. der for tror jeg ogsaa at mennesker , ikke alle selvfoelgelig, men en del der tror paa Gud, hviler mere i sig selv, deraf det bedre helbred.
Men de guddommelige helbredelser, tror jeg ikke paa, men jeg tror, at troen i sig selv kan goere meget.
#24506 - 09/11/200316:09Re: Odin og Thor og mange Fler?
kristina
Ordstyrer
Bruger
Hej Ellen, du skriver
Jeg kan ikke helt forstaa du ser saadan paa det, da vi jo har religionsfrihed i Danmark.
Jo, forstår du, jeg ser sådan på det, at jeg er ked af tingenes tilstand, af den udbredte tro på at "enhver bliver salig i sin tro", og at der er mange forskellige sandheder, og at den ene religion så kan være lige så gode og sand som den anden ...
Men, så fortvivlet jeg end er, jeg ville være endnu mere fortvivlet, hvis vi ikke havde religionsfrihed her i landet - og jeg ville inderligt ønske, at der var religionsfrihed i alle jordens lande. Kærlighed og tvang kan ikke forenes ..
Som et kristent synspunkt, kan jeg godt forstaa du ser saadan paa det, mht at vaere salig i sin egen tro og der findes flere sandheder, men jeg er ikke enig her, men det er jo en helt anden sag.
Med hensyn til, at vi maatte oenske at der var religionsfrihed i mange flere lande er jeg fuldstaendig enig med dig, ogsaa at kaerlighed og tvang ikke kan forenes.
Jeg ved godt vi ikke har religionslighed, men fakta er jo, at Danmark mere og mere bevaeger sig fra at vaere et land som bekender sig kristent til at vaere de mange religioners land, det er jo konsekvensen af den maade samfundet har udviklet sig paa. Citat slut. ______________________
Svar: ....konsekvensen af den maade samfundet har udviklet sig paa.
Jamen, det er jo ikke noget det bare har udviklet sig på, det er et reelt valg vi mennesker har foretaget os. Uanset om det har været bevidst eller bare fordi vi har ladet stå til.
Det er egentlig underligt med de forskellige problematiske tidstendenser, for mange udtrykker det samme, ..........sådan er det jo bare blevet. Underforstået, at de altså ikke har skylden eller ... det sker bare automatisk !!!
Ja, manglende konsekvens på mange væsentlige områder er problemet i vort land. Så nu ligger vi som vi selv har redt. Spørgsmålet er så om den samme skal konstatering gøres eller erkendes om 10-20 år.
Jamen valg kommer jo ogsaa ud fra hvordan samfundet udvikler sig, du kan ikke sammenligne det danske samfund nu og saa for 40 eller 50 aar siden, for 50 aar siden, havde det jo vaeret utaenkelig at man accepterede Nordisk Mytologi som en religion.
Hvad mener du saa med manglende konsekvens er problemet i vores land, saa nu ligger vi som vi selv har redt?
#24512 - 09/11/200320:30Re: Odin og Thor og mange Fler?
Maria15
Bruger
Reg.: 01/04/2003
Sted: Lille by
Hej Nelle
..... der for tror jeg ogsaa at mennesker , ikke alle selvfoelgelig, men en del der tror paa Gud, hviler mere i sig selv, deraf det bedre helbred.
Jeg læste engang om sådan en undersøgelse, men der viste dem der blev bedt for ikke, at de blev bedt for. Det lød heller ikke som om, at det var troende mennesker alle sammen, det var vist bare nogen, som havde meldt sig til undersøgelsen, og så viste de ikke om der blev bedt for dem eller ej.
Men jeg ved ikke, hvordan de undersøgelser normalt bliver lavet, så måske det bare en undtagelse.............. dem kan man jo altid finde.
Du skriver: Jamen valg kommer jo ogsaa ud fra hvordan samfundet udvikler sig,
Svar: Ja, men valget har jo ikke ført til konsekvens, derfor er det oppe i tiden lige nu, fordi en voksende mængde mennesker erkender, at det er nu er nødvendigt med konsekvenser overfor ligegyldighed.
Ikke desto mindre har mytologien været tilstede alligevel, det er først nu, at nogen begynder at tale offentligt om det. Iøvrigt er det jo blot en godkendelse af skattemæssige fordele m.m., så deri ligger ikke en anerkendelse af, at mytologien er en religion svarende til kristendommen.
Du fortsætter: ...........du kan ikke sammenligne det danske samfund nu og saa for 40 eller 50 aar siden, for 50 aar siden, havde det jo vaeret utaenkelig at man accepterede Nordisk Mytologi som en religion.
Svar:Ja, det er jo netop det, jeg påstår, at tingene glider afsted og alt accepteres, fordi der ingen konsekvens er. Og fordi relativismen har medført, at alt bliver accepteret sålænge det ikke strider mod lovgivningen, som igen er påvirket af tidens forgængelighed.
Loven er jo heller ikke konsekvent, fordi en dom ofte bliver afsagt på tidligere afsagte domme`s præmisser flere år tilbage og ikke er tilpasset tendenser i tiden, men stort set altid bliver ændret bagudrettet. Man kan sige, med et kendt udsagn, "at kriminaliteten foregår i en forlæns bevægelse, medens dommene foregår i baglæns forståelse ". Det vil sige, at domstolene mange gange bliver fanget af nye former for kriminalitet, som lovgivningen ikke har taget højde for.
Derfor mener mange mennesker, at dommene ofte er for milde og præget af det traditionelle træghed eller konservative syn om du vil i retssystemet.
Hvad mener du helt konkret med der ingen konsekvens er? Her henviser jeg kun til det fakta, at den Nordiske Mytologi er blevet anerkendt som religion i DK.
Jeg synes meget du taler ud fra, at kristendommen er den eneste sande religion, det er jo igen en subjektiv vurdering, de der mener, en anden religion er den sandhed de tror paa, kan jo have ligesaa meget ret. Synes du skal se det mere objektiv. Der skal sellvfoelgelig vaere ligeret mellem alle trosretninger, ellers favoriserer man jo en gruppe frem for en anden, og da vi alle er skattepligtige med de dertil hoerende rettigheder og pligter skal der ogsaa her vaerer ligeret.
Du skriver: Jeg synes meget du taler ud fra, at kristendommen er den eneste sande religion, det er jo igen en subjektiv vurdering, de der mener, en anden religion er den sandhed de tror paa, kan jo have ligesaa meget ret. Synes du skal se det mere objektiv. Der skal sellvfoelgelig vaere ligeret mellem alle trosretninger, ellers favoriserer man jo en gruppe frem for en anden, og da vi alle er skattepligtige med de dertil hoerende rettigheder og pligter skal der ogsaa her vaerer ligeret.
Jamen i Danmark er kristendommen, det vi som folk har valgt som den sande religion. At andre trosretninger er accepteret er fordi vi har en demokratisk valgt grundlov og lovgivning, men det betyder ikke, at vi mener de andre er objektive i deres tro og slet ikke dyrkelsen af afguder, som Odin og Thor eller andre begreber. Årsagen til at den hedenske religion på Odin og Thor er accepteret har kun noget med det skattemæssige at gøre og de betaler derfor ikke direkte skat til folkekirken, så den kan du altså ikke bruge som argument. Iøvrigt har kirkeministeren netop i avisen i dag sagt nøjagtig det samme, som jeg nu flere gange har skrevet i mine indlæg til dig. Islam og andre trosretninger er jo også accepteret, men det betyder heller ikke at vi generelt opfatter dem som objektive trosretninger.
Det er jeg godt klar over, men som sagt, har jeg skrevet til dig ogsaa, at vi ikke har religionslighed, men religionsfrihed.
Det er rigtigt at Danmark bekender sig til kristendommen, men det aendrer altsaa ikke ved, der kommer flere og flere mennesker som bekender sig til andre religioner, derfor er samfundet ogsaa noedt til at flytte sig, et samfund aendrer sig jo i takt med de mennesker der bor der. Uanset om det kun har noget med det skattemaessige at goere, saa er det jo et signal i retning af en eller anden form for religionslighed.
Du skriver: Det er rigtigt at Danmark bekender sig til kristendommen, men det aendrer altsaa ikke ved, der kommer flere og flere mennesker som bekender sig til andre religioner, derfor er samfundet ogsaa noedt til at flytte sig, et samfund aendrer sig jo i takt med de mennesker der bor der. Citat slut. _______________________ Svar: Det er rigtigt, at f.eks. islam gennem indvandring og flygtninge er blevet synligt i Danmark, men andre "religioner" er jo noget landets egne borgere går ind for, budisme, Odin og Thor, Satanisme, Astrologi, New Age, Spiritisme osv.
Et samfund ændrer sig javel, men der er jo mange ting som ikke ændrer sig på grund af lovgivningen, på grund af befolkningens uddannelsesniveau, på grund af generationers påvirkning osv.
Det er jo ikke alt nyt, der er godt nyt og du ser også nu, at mange søger tilbage til deres rødder og genopfrisker den danske sangskat, folkehøjskolen,og erfaring er igen ved at blive anerkendt, som en værdi, der er nødvendig for fremtidens indhold.
Så et samfund kan godt udvikle sig ved at besinde sig og finde gamle værdier frem og tilpasse og anvende dem i en moderne tid. Kreativitet er jo ikke at opfinde noget helt nyt, men opstår gennem anvendelse af kendte elementer i en ny sammenhæng. Dette tror jeg bestemt du vil se meget af i det kommende årti.
Her er jeg delvis enig med dig, for jeg synes heller ikke at alt nyt er godt, men jeg synes samtidig ogsaa, at man skal stille sig aaben for nye ting.
Gamle vaerdier/traditioner skal da bibeholdes for dem der gerne vil genoptage eller fortsaette disse, men det er jo kernen i et demokrati ogsaa, at selv om lovgivningen maaske ikke passer til gamle vaerdier, forskellige religioner osv, ja saa er der stadig plads til at mennesker kan udfolde sig som de vil inden for lovens rammer, det er jo netop det, der er saa unikt i Danmark.
Vi har en faelles lovgivning som vi alle skal foelge uanset hvad, men vi har stadigvaek et raaderum saa stort til at forme vort liv ud fra de vaerdier vi hver isaer har, uden der kommer nogen og slaar os oven i hovedet og siger "det maa du ikke"