0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#24459 - 06/11/2003 16:00
Meningen med livet
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København S
|
I forbindelse med et indlæg på religion.dk ( http://www.religion.dk/artikel:aid=44889) omkring Grosbøll sagen skriver Ricardt Riis :
Hvordan ændrer det f. eks. på ens livsførelse, at man ikke tror på Gud? Hvad bliver anderledes? Forsvinder værdierne fra ens liv? Eller lever man bare videre, som om intet er hændt.
Det er jo, hvad de fleste ateister i dette land gør. Og så vil jeg såmænd sige, at så tager de ikke deres ateisme alvorligt.
De russiske nihilister fra slutningen af 1800-tallet, de tog deres ateisme alvorligt. Når Gud ikke var til, så var tilværelsen meningsløs, selvet opløst, alle værdier forsvundet, alting blevet ligegyldigt.
Det var også ligegyldigt, om jeg levede videre eller døde i dette øjeblik. At spille 'russisk roulette', du véd, hvor man kommer én patron i en tromlerevolver, rotérer tromlen, sætter revolveren for panden og trykker af, svarer udmærket til denne livsholdning.
Men vore dages ateister, de lever jo alle, som om livet har mening, som om der er værdier i livet, som om det f. eks. giver mening at stifte familie og få børn. Og kan man så tage deres ateisme alvorlig?
Det bliver også kommenteret på www.ateist.org
Jeg synes det er en underlig tankegang Ricardt lægger for dagen. Hvordan skulle en evt mening med livet hænge sammen med ens tro på gud. ordet Mening giver kun mening i forbindelse med en bevidsthed. En sten har ingen mening med sin eksistens den eksisterer bare.
Hvis Gud ikke eksisterer er der på forhånd ikke nogen mening med menneskehedens eksistens, men det enkelte menneske kan da sagtens have en mening med sit liv.
Hvis jeg vil nyde livet, gøre mine kære glade, arbejde med det jeg finder interessant - har jeg så ikke mening i tilværelsen. Hvad mere kræver Ricardt?
Hvad skulle logikken være i at jeg som ateist skulle vende helt om og blive nihilist? Jeg synes ikke alting er ligegyldigt, og jeg tror ikke på gud. Er der nogen her der forstår Ricardts argument?
Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#24460 - 06/11/2003 16:27
Re: Meningen med livet
[Re: kongstad]
|
Bruger
Sted: Nederland
|
Hej Soeren
Nej jeg forstaar overhovedet ikke Richardts argument, og er selvfoelgelig helt uenig.
Jeg tror heller ikke paa nogen Gud, men det er nok fordi han taler om menneskets mening med livet paa jorden, mening i forhold til Gud.
mening med livet er jo mange ting, jeg foeler da absolut jeg har en mening med livet, imens jeg er her.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#24461 - 09/11/2003 23:55
Om nihilisme...
|
Bruger
Reg.: 08/09/2003
|
 Hej Søren Nihilisme kan man vel sige betyder "intethed". Det er benægtelsen af al væren (eksistens) og/eller værdi. Ved at afvise værdier er nihilismen antinomi-agtig og lovløs. Men selv de fleste relativister eller situations-etikere benægter ikke al værdi, bare al absolut og objektiv værdi. Mindre stringente nihilister benægter blot, at nogen som helst ultimativ eller absolut værdi eksisterer. Den eneste værdi, der eksisterer, er den, som vi selv skaber. Der er igen objektiv værdi at opdage. Benægtelsen af al eksistens er selvødelæggende, eftersom man er nødt til at eksistere for at kunne benægte al eksistens. Dem, som ikke eksisterer, benægter ikke noget. Ligeledes er benægtelsen af al værdi selv-modbevisende, eftersom selve benægtelsen involverer overbevisningen om, at der er værdi i at fremføre denne benægtelse. Nihilister værdsætter deres frihed til at være nihilister. Nihilister kan altså ikke undgå at bekræfte værdi implicit, når de endda benægter det eksplicit. Pointen er, at hvis man ikke tror på, at der er en personlig Gud, som har skabt universet, så er livet - set fra et objektivt synspunkt - overfladisk og meningsløst. Man kan selvfølgelig skabe sin egen mening, men den gælder så kun for en selv, og er derfor i bund og grund ligegyldig for andres vedkommende. Guds Fred. Mvh. Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#24462 - 10/11/2003 10:24
Re: Om nihilisme...
[Re: Philip]
|
Bruger
|
Hej Philip Jeg er godt klar over hvad nihilisme er. Derfor undrer det mig også hvorfor konsekvensen af manglen på tro på guder skulle være nihilisme som det påstås.
Man kan selvfølgelig skabe sin egen mening, men den gælder så kun for en selv, og er derfor i bund og grund ligegyldig for andres vedkommende.
Det passer ikke at den kun gælder for en selv. Den gælder også i større eller mindre grad for dem vi har et forhold til.
Desuden er det vel ikke noget problem hvad andre mener om meningen med mit liv?
Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#24463 - 10/11/2003 11:33
|
Bruger
|
Hej Soeren
Nihilisme er som vi har laest nu altsaa betydning INTET, og den opfattelse der ikke er nogen vaerdier i livet, at der heller ikke er forskel paa godt og ondt, alt er ligegyldigt, da nihilismen forkaster den kristne morallaere, og dermed retfaerdiggoer den staerkeste egoistiske handlen uden hensyn til andre end sig selv. Jeg kan heller ikke se, hvad nihilisme har at goere med menneskers mening med livet eller syn paa mening med livet, uanset om man er troende eller ej.
Fordi man ikke er troende har man da opbygget utallige vaerdier som giver mening med livet, forholdet til venner og familie, glaeder og sorger, det har intet at goere med om man er kristen eller ej,men def. af "selve meningen med livet" er selvfoelgelig forskellig, altsaa igen et relativt begreb, saa er enig med dig.
Hvad andre mener om meningen med dit eller mit liv er jo totalt ligegyldig, saalaenge vi hver isaer opfylder det vi selv synes er meningen med livet, saa ogsaa enig her.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#24464 - 10/11/2003 11:43
|
Bruger
|
Hej Philip
Jeg er meget uenig med dig i at hvis man ikke tror paa, der er en personlig Gud, saa er livet meningsloest. Det er ligepraecis ikke en objektiv vurdering, den er tvaertimod subjektiv synes jeg, uanset tro/ikke tro, kan man ikke opstille nogle regler for andre om, hvorvidt der er en mening med livet eller ej.
Hvis jeg skaber min egen mening med livet, er den selvfoelgelig i bund og grund ligegyldig for de fleste, ja enig, men hvad er problemet med det? Saa laenge min selvskabende mening er til gavn for familie/venner og mig selv, saa er der da ingen problemer i det.
Mener du, at fordi du tror paa en personlig Gud, saa har din mening mere indflydelse paa mit og andres liv, end min mening har paa dit og andres liv?
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#24465 - 10/11/2003 15:59
|
Bruger
|
 Hej Søren
Det passer ikke at den kun gælder for en selv. Den gælder også i større eller mindre grad for dem vi har et forhold til.
Ja, men kun subjektivt og følelsesmæssigt, på det irrationelle plan. Objektivt (rationelt) set er det hele fuldstændig meningsløst og overfladisk...
Nej, selvfølgelig ikke. Men så kan man heller ikke forvente nogen stor objektiv interesse fra andres side. Folk, som oprigtigt søger objektiv mening med livet, vil inderst inde være uinteresserede i, hvad den enkelte, som selv prøver at skabe mening, foretager sig. Men når der objektivt er mening, så kommer man hinanden mere ved og møder alle mulige forskellige slags mennesker, som man måske ellers ikke ville have mødt. Det er noget, som jeg har oplevet i kristenlivet, og det er da noget, der må siges at være positivt.
Guds Fred.
Mvh.
Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#24466 - 10/11/2003 16:13
|
Bruger
Sted: København
|
Sø>Desuden er det vel ikke noget problem hvad andre mener om meningen med mit liv? ------------------------------------------------------------ Ph>Nej, selvfølgelig ikke. Men så kan man heller ikke forvente nogen stor objektiv interesse fra andres side. Folk, som oprigtigt søger objektiv mening med livet, vil inderst inde være uinteresserede i, hvad den enkelte, som selv prøver at skabe mening, foretager sig.
Vel kun, hvis sådanne folk mangler en grundlæggende respekt for andre mennesker?
Men når der objektivt er mening, så kommer man hinanden mere ved og møder alle mulige forskellige slags mennesker, som man måske ellers ikke ville have mødt. Det er noget, som jeg har oplevet i kristenlivet, og det er da noget, der må siges at være positivt.
Folks "objektive" meninger med tilværelsen kan da ligesåvel siges at skabe barrierrer mellem folk. Fx når en sekt udstøder medlemmer (selv nære familiemedlemmer), der har forbrudt sig mod det "objektive" moralkodeks.
Det du oplever er vel blot at finde et tilhørsforhold i en gruppe. Det er da fint, at du føler dig accepteret i din omgangskreds men det bliver det jo ikke hverken guddommeligt, sandt eller objektivt af.
Rockere finder jo det samme tilhørsforhold i deres gruppe - en gruppe, der også giver dem et kodeks at respektere. Med mindre du vil mene, at rockernes moral er objektiv, så må du da medgive mig, at også subjektive meninger kan gøre, at man møder folk, "som man måske ellers ikke ville have mødt".
|
|
Til toppen
|
|
|
#24467 - 10/11/2003 16:26
|
Bruger
|
Hej Phillip
Nej, selvfølgelig ikke. Men så kan man heller ikke forvente nogen stor objektiv interesse fra andres side.
Hvad er objektiv interesse? Er det ikke den enkelte person som udviser, eller mangler interesse? Så er interessen vel subjektiv?
Folk, som oprigtigt søger objektiv mening med livet, vil inderst inde være uinteresserede i, hvad den enkelte, som selv prøver at skabe mening, foretager sig.
Hvorfor det? Kan man kun søge en objektiv mening hvis man er ligeglad med hvad andre mener? Hvorfor skulle folk der søger en objektiv mening handle så afstumpet?
Men når der objektivt er mening, så kommer man hinanden mere ved og møder alle mulige forskellige slags mennesker, som man måske ellers ikke ville have mødt. Det er noget, som jeg har oplevet i kristenlivet, og det er da noget, der må siges at være positivt.
Det sidste afsnit kan jeg ikke for til at hænge sammen med resten af dit indlæg. Nu taler du ikke længere om folk der søger objektiv mening, men omtaler det som et faktum at der er objektiv mening. Er folk af denne overbevisning også ligeglade med hvad alle andre mener, eller var det kun mens de søgte efter mening at de havde sig selv nok?
Det kunne tyde på det siden du mener at når man er overbevist om at man har fundet den rette objektive mening så møder man mange mennesker - noget man åbenbart ikke gør mens man søger?
Kan du ikke hjælpe mig. Jeg forstår simpelt hen ikke dit svar!
Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#24468 - 10/11/2003 16:41
[Re: nelle]
|
Bruger
|
 Hej Philip
Jeg er meget uenig med dig i at hvis man ikke tror paa, der er en personlig Gud, saa er livet meningsloest.
Objektivt set er livet meningsløst, men ikke nødvendigvis subjektivt set.
Det er ligepraecis ikke en objektiv vurdering, den er tvaertimod subjektiv synes jeg,
Jo, det kan sagtens være en objektivt vurdering. Hvis man, som menneske, vælger at tilsidesætte den subjektive (irrationelle) mening for at søge den objektive (rationelle) mening, så går det da hen og bliver i en objektiv henseende. Hvis man vil have en objektiv og rationel mening med livet, så går det ikke med den subjektive (irrationelle) mening.
uanset tro/ikke tro, kan man ikke opstille nogle regler for andre om, hvorvidt der er en mening med livet eller ej.
Jeg opstiller da ikke regler. Den logiske konsekvens af, at man ikke tror på en personlig Gud (som har skabt det hele), er netop, at menneskehedens (og dermed individets) eksistens og foretagender - objektivt og rationelt set - er overfladiske og meningsløse. Individet kan selvfølgelig skabe sin egen subjektive og irrationelle mening, men den vil dybest set ikke vedkomme mennesker, som oprigtigt søger den objektive og rationelle mening med livet.
Hvis jeg skaber min egen mening med livet, er den selvfoelgelig i bund og grund ligegyldig for de fleste, ja enig, men hvad er problemet med det? Saa laenge min selvskabende mening er til gavn for familie/venner og mig selv, saa er der da ingen problemer i det.
Der er selvfølgelig ikke noget umiddelbart problem i det. Men derved kan man heller ikke forvente nogen stor objektiv interesse fra andres side. Folk, som oprigtigt søger objektiv mening med livet, vil inderst inde være uinteresserede i, hvad den enkelte, som selv prøver at skabe sin egen mening, foretager sig.
Mener du, at fordi du tror paa en personlig Gud, saa har din mening mere indflydelse paa mit og andres liv, end min mening har paa dit og andres liv?
Nej, det har jeg slet ikke sagt noget om. Jeg hævder blot, at der er objektiv (rationel) mening med livet, hvis man tror på den uendelige personlige Gud, som har skabt universet. Tror man ikke på Denne, så er livet objektivt (rationelt) set meningsløst, og så er man ladt tilbage til ens sin egen subjektive irrationelle menig.
Guds Fred.
Mvh.
Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#24470 - 10/11/2003 16:52
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
Philip skrev: [...] Ph> Nej, det har jeg slet ikke sagt noget om. Jeg hævder blot, at der er objektiv (rationel) mening med livet, hvis man tror på den uendelige personlige Gud, som har skabt universet. Tror man ikke på Denne, så er livet objektivt (rationelt) set meningsløst, og så er man ladt tilbage til ens sin egen subjektive irrationelle menig.
1) Det er ikke afgørende, om man tror på guden eller ej, det afgørende er, om guden eksisterer eller ej. Det behøver guden ikke at gøre, fordi nogen tror på den. 2) Det er ikke irrationelt at have en subjektiv mening med livet, så længe man er klar over, at den er subjektiv.
Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#24471 - 10/11/2003 17:09
Om nihilisme...
|
Bruger
|
 Hej Søren
Hvad er objektiv interesse? Er det ikke den enkelte person som udviser, eller mangler interesse? Så er interessen vel subjektiv?
Det må du undskylde. Dårligt sprogbrug fra min side. Det, som jeg mener, er, at folk, der inderst inde er interesserede i det objektive og rationelle, kun vil være overfladisk (eller i hvert fald mindre) interesserede i det irrationelle og subjektive, som det enkelte individ har at byde på.
Hvorfor det? Kan man kun søge en objektiv mening hvis man er ligeglad med hvad andre mener?
Ja, det tror jeg. Inderst inde er man nødt til at være ligeglad. Men deraf følger det ikke logisk, at man så er ude af stand til at kunne respektere og hjælpe andre.
Hvorfor skulle folk der søger en objektiv mening handle så afstumpet?
Det behøver ikke være afstumpet. Man behøver som sagt ikke at være ude af stand til at respektere eller hjælpe andre, bare fordi man ikke er interesseret i det subjektive og irrationelle.
Det sidste afsnit kan jeg ikke for til at hænge sammen med resten af dit indlæg. Nu taler du ikke længere om folk der søger objektiv mening, men omtaler det som et faktum at der er objektiv mening. Er folk af denne overbevisning også ligeglade med hvad alle andre mener, eller var det kun mens de søgte efter mening at de havde sig selv nok?
Ikke kun mens de søgte, også nu. Men det betyder ikke, at sådanne folk er egoistiske og ufølsomme. I den menighed, hvori jeg kommer, lader der til at være mange følsomme mennesker. Følsomme mennesker kan sagtens søge efter objektiv mening, selvom de er følsomme. At være ikke-særlig følsom er ikke et krav til et menneske for, at det kan søge objektiv og rationel mening.
Det kunne tyde på det siden du mener at når man er overbevist om at man har fundet den rette objektive mening så møder man mange mennesker - noget man åbenbart ikke gør mens man søger?
Næh, men fællesskabet er på en eller anden måde bedre end før... Der er en eller anden glæde og fred og harmoni... Det tvivler jeg på, at jeg kan forklare... Det skal bare opleves...
Guds Fred.
Mvh.
Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#24472 - 10/11/2003 21:43
|
Bruger
Reg.: 18/08/2003
|
Hej Søren, Jeg synes din indstilling er interessant:
Jeg synes ikke alting er ligegyldigt, og jeg tror ikke på gud.
Hvad tror du så driver dig, sådan helt grundlæggende?
/Rolf
Johannes 3.16
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24473 - 11/11/2003 09:19
[Re: john316]
|
Bruger
|
Hvad der driver mig?
Der er mange ting - jeg kan ikke pege på en enkelt ting og sige at det er det der for mig til stå op hver morgen. Jeg kan da prøve at nævne nogen ting (i en ikke prioriteret rækkefølge).
Rent intellektuelt er jeg meget nysgerrig - jeg elsker at lære nye ting. Ligeledes kan jeg lide at tilegne mig nye egenskaber.
Jeg er for nylig blevet gift, og et stort mål for mig er at have et godt samliv med min kone, og gøre alt for at hun har mulighed for at blive lykkelig.
Jeg føler også et behov for at formere mig - og glæder mig til at få noget afkom.
Jeg kunne blive ved med at komme med flere eksempler, eller bryde disse ned i mindre bestanddele, men jeg er lidt i tvivl om det er dette du spørger om?
Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#24475 - 11/11/2003 17:00
|
Bruger
|
Hej Søren, Du spørger:
Jeg kunne blive ved med at komme med flere eksempler, eller bryde disse ned i mindre bestanddele, men jeg er lidt i tvivl om det er dette du spørger om?
Udgangspunktet for mit spørgsmål er vel, at det er pudsigt at meningen med livet er livet i sig selv - eller hva'?
Hvad driver os til at leve?
At leve!
Hvordan har vi i os selv, som det produkt af evolutionen vi ifølge din opfattelse er, fået lysten til at leve livet med alle de underlige gøremål vi har?
Elske, blive klogere, glæde andre, være materialistiske, søge adrenalin kicks - hvor kommer alle disse egenskaber/lyster fra, hvis det egentlige og basale formål med livet er at formere sig?
Mennesker har så mange sære ting for - er det ikke underligt?
/Rolf
Johannes 3.16
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24477 - 12/11/2003 12:19
|
Bruger
|
Hej Søren,
Rolf: Hvordan har vi i os selv, som det produkt af evolutionen vi ifølge din opfattelse er, fået lysten til at leve livet med alle de underlige gøremål vi har?
Søren: Ville det være mere forståeligt hvis ikke havde lyst til at leve?
Nej, der er ikke noget uforståeligt i, at vi har lyst til at leve. Det jeg synes er tankevækkende, er at vi fylder vores liv op med en masse, som ikke er centralt for vores overlevelse i snæver forstand.
Hvorfor tilføjer vi en masse "unødvendige" elementer til vores liv? Er det bare fordi vi kan og har evnen til at tænke abstrakt?
/Rolf
Johannes 3.16
|
|
Til toppen
|
|
|
|