Nu ved jeg godt at jeg kommer til at stille et neget meget dumt spørgsmål, men jeg aner faktisk ikke lige præcis hvad forskellen på IM og folkekirne er og jeg har ikke kunnet finde en forklaring på nogle af jeres sider. ( Måske er det min fejl... ).
Grunden til at jeg spørger er at jeg altid er blevet fortalt at IM var nogle fanatiske mennesker som man ikke kunne snakke almindeligt med, men det må jeg jo erkende at det ikke er tilfældet, efter at have brugt debat sektionen en uges tid nu...
#2444 - 01/03/200207:11Re: Forskellen på IM og folkekirken?
[Re: Andreas19]
Lord Dean
Bruger
Reg.: 01/10/2001
Sted: Nykøbing Mors
Forskellen er, at IM består at aktiv troende mennesker, hvorimod Folkekirken også rummer alle de kulturkristne. Dette betyder, at IM holder mere fast i Bibelen end resten af Folkekirken, som mere svinger med hvad der er politisk korrekt end hvad der er bibelsk korrekt. Men trosbekendelsen og kirkerne er de samme, IM'erne er blot kristen 24/7 i stedet for 1 time om ugen....
Gud være os nådige og give os fred! Michael Hedegaard
Du skriver:
mvh Tom S R Klausen
" To You I am an atheist " " To God I am the loyal opposition " Woody Allen
#2447 - 01/03/200213:54Re: Forskellen på IM og folkekirken?
missio
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Hasle, Bornholm
Hej Andreas
Der er for så vidt ikke nogen forskel!
Stort set alle der bruger Indre Mission er medlemmer af Folkekirken, og deltager i gudstjenesterne i Folkekirken. Jeg er heller ikke medlem af Indre Mission, men medlem af folkekirken. Indre Mission har faktisk slet ikke nogen medlemmer......
Indre Mission og Folkekirken har de samme bekendelsesskrifter og grundlag. I Indre Mission betrager vi os som en del af Folkekirken.
Som det er anført et andet sted i denne tråd, er folkekirken en meget mere bred sammenslutning, hvor der (desværre) er plads til mennesker, der slet ikke tror at Bibelen er Guds Ord. Det er heller ikke alle i folkekirken der tror at kristendommen skal forståes som andet og mere end et sæt gode livsværdier, man kan støtte sig til i svære tider. De udelukker dermed også muligheden for at komme i helvede - og nogle udelukker også muligheden for at komme i Himlen.
Set fra min stol er den største forskel dermed, at der er mange flere i folkekirken der lever, tror og tænker i modstrid med bibel og bekendelsesskrifter. De er altså ikke enige i deres kirkes vedtægter - selv om de stadig er medlemmer. I Indre Mission finder du så mange af de folkekirkemedlemmer, der mener at både bibelen og de øvrige vedtægter skal tages alvorligt og efterleves.
I Indre Mission kan vi godt lide at betragte os som folkekirkens dagligstue. Et sted hvor man kan mødes mellem søndagene. Vi vil også gerne betragtes som folkekirkens "vagthunde", der forsøger at holde forkyndelsen i folkekirken på et spor, der følger det, der står i Bibelen.
Indre Mission er altså en aktiv bevægelse indenfor folkekirken.
#2448 - 01/03/200214:43Re: Forskellen på IM og folkekirken?
[Re: tsrk55]
Lord Dean
Bruger
Det er som ikke fordi jeg er træt på billedet... jeg ser blot lidt nedad... og så kommer man til at se lidt mere sær ud end man nok gør i virkeligheden, men jeg har vist ikke bedre billede
Kæreste venner! der er jo også andre forskelde end bare forskelden til den kulturkristne fløj. IM er jo ikke bare bibeltro, nej IM er Bibel tro på sin måde til forskeld fra Oasen som er det på sin osv osv. Ud over det er det jo ikke rigtig at bare at neglisere at IM har en 150 års gammel organisatorisk historie. At bare fuldstændig lave sammenfald mellem Bibeltro folkekirke og så IM det er altså en anelse for patriotisk Kammerater.
#2451 - 01/03/200219:52Re: Forskellen på IM og folkekirken?
[Re: Jesper B]
Lord Dean
Bruger
Spørgsmålet gik ikke på hvordan IM adskiller sig fra andre menighedssamarbejder, men hvordan IM var forskellige fra den officielle Folkekirke. I og med at der så er tale om to organisationer, så er det klart at de har en forskellig historie, men så langt tror jeg godt Andreas19 kan tænke.
Selvfølgelig er der også lidt forskel på teologien, som skyldes (som jeg skriver andetsteds i denne tråd) at Folkekirken er mere åben overfor populisme end IM, som er mere bibeltro end Folkekirken, hvis teologi bestemmes af ateistiske embedsmænd med fine kontorer i Kjøbenhavn.
Er det noget forkert i patriotisme?
Den Danske folkekirke er meget lig det danske folketing. Folkekirken består af en række sammenslutninger med hverd deres politiske program. IM er En grupering Oasen er en Anden, Grundvigianerne en tredie osv. Ud over dem er så en del Fritstillede som ikke har noget organisatorisk bagland. Iikke ret mange, fordi det i praksis en næsten umuligt at arbejde hvis man ikke har en platform som hjelper en. Frikirken kan sammen lignes med en Lobby, som ikke har noget egentlig politisk mandat fordi de ikke regnes som "statsborger". Frikirkens folk er ikke medlemmer af Folkekirken, men har stadig en interesse i emnet "Kirke" fordi de alligevel er forbundet til begrebet, fordi de jo også er kristne, (beboere i landen hvis man skal blive ved med at bruge alegorien) og fordi den luterske Folkekirke jo har Patent på politiske retighedder i Danmark.
Mange tak for tilliden Dean..*s*
Jeg ved nu ikke om embedmændene er ateistiske popularister ( medmindre de er medlemmer af DF )...
Har da været inde at se 2 præstegårde i omegnen af Randers og de lignede da begge et mindre luksushotel, så den der med "de fine kontorer" holder ikke rigtigt....
Må dog indrømme at Asbjørns kontor ligner et bombet lokum, at dømme efter hans webcam....*s*
Nej det ved jeg faktisk ikke. - Det tror jeg ikke. Hvis du virkelig vil studere dansk konfessions historie så må århus eller københavns universitets tologi fakultet være det rigtige sted aft få literatur for folkekirkens vedkommende Bent hylleberg på "SALT" ville nok være det bedste bud for frikirkens vedkommende. Men det synes jeg faktisk er for indviklet at starte med. Jeg synes det er nok for dig indtilvidere bare at være klar over at IM altså er en grupering i det store pudslespil. Ikke en dårlig brik! Men altså ikke den brik jeg personlig har valgt. Jeg synes du skal konsentrere dig om at lære om Jesus først. Finder du så ud af at Ham der Jesus Ham synes du egentlig er en potent fætter og ham vil du gerne følge, så er det tid til at beskeftige sig med den Klub(kirke) han startede. Hvis IM som "klubhus" kan hjælpe dig med at grave dybere i hvem ham der Jesus er, så er det bestemt bare at udnytige den mulighed. Du skal bare vide at andre klubhuse kan måske hjælpe dig med at opdage en anden faset af den Diamant som vi alle står måbende overfor.
Jesu Kristus,
Guds udtrygte billede,
Manden der Elskede.
(Hov der blev jeg da vist helt fjern et øgeblik.)
J.
#2457 - 03/03/200218:49Hjertelig TAK Andreas19 for dit spørgsmål !!!
Anonym
Anonym
Hej Andreas19
Du skal have mange, mange TAK for dit - efter din egen mening - "dumme" spørgsmål. Men er du "dum" , så er du ikke den eneste - for jeg kendte heller ikke denne forskel på IM og folkekirken - men nu gør jeg takket være dit spørgsmål - og det udemærkede svar fra ordstyreren. (også TAK til ham !)
Jeg ville ikke kalde det "dum" - men uvidende - men pyt med det - nu er vi begge to - og måske endnu flere med os - blevet "klogere" eller som jeg ville kalde det - mere vidende !
Gud velsigne din fortsatte "spørgelyst" - kærligst Sus !!!
Jamen det var da bestemt ikke ondt ment...*s*
The Tasmanian Devil kunne lige så godt have boet i mit kollegieværelse, som jeg kunne... - jeg kom bare først!
Lige et kort indstik:
Prøv at tage kontakt til Kurt Larsen, der er ansat på Menighedsfakultetet i Århus. Han er meget inde i IM´s historie og i dens forhold til tiden, folkekirken og vækkelserne i DK:
Skriv til ham på kl@menighedsfakultetet.dk - eller gå ind på Menighedsfakultetets hjemmeside: www.teologi.dk
JEg tror han vil kunne give dig svar på nogle af dine spørgsmål. Hanhar INGEN hjemmeside, så det kan jeg ikek hjælpe dig med - men kontakt pr. mail er vel også en idé?
take it or live it
#2464 - 17/03/200202:18Re: Forskellen på IM og folkekirken?
[Re: Lord Dean]
Anonym
Anonym
Kære Lord Dean!
Jeg synes det er en lidt grov beskyldning mod os, der ikke er medlemmer af IM, når du siger, at vi kun er kristne 1 time om ugen. Hvor ved du det fra? Og hvad mener du egentlig med din påstand?
#2466 - 18/03/200202:43Re: Forskellen på IM og folkekirken?
[Re: nifinger]
Machine_A
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah det er både rigtigt og forkert. I hvert tilfælde i vores IM forening. Der er nemlig indført i vedtægterne, at man skal være registreret bidragyder (ikke anonym) for at måtte stemme ved generalforsamlinger o.l.
Derfor har vi i princippet registrede medlemslister. Det med, at IM ikke er en forening, hører efterhånden fortiden til.
#2467 - 18/03/200210:03Re: Forskellen på IM og folkekirken?
[Re: Machine_A]
Lord Dean
Bruger
Ja i den IMU jeg kommer i betaler vi i hvert fald også medlemskontingent, da det er en forudsætning for at få del i de kommunale midler til støtte for byens foreningsliv
#2468 - 18/03/200210:09Re: Forskellen på IM og folkekirken?
Lord Dean
Bruger
Det var ikke en beskyldning... jeg vil nærmere kalde det en generalisering jeg kom med, for selvfølgelig kan man være "full-time" folkekirkekristen uden at være medlem af IM, men størstedelen af folkekirkens medlemmer (som ikke også er medlem af fx IM eller LM) er hvad man mest rammende kan betegne som kulturkristne. Det vil du vel ikke benægte? Eller oplever du virkelig, at alle du kender, som er medlem af folkekirken, at troen spiller nogen væsentlig rolle i deres liv?
#2469 - 19/03/200201:08Re: Forskellen på IM og folkekirken?
Anonym
Anonym
Hej Lord Dean!
Nu er jeg ikke en af de kristne, som render rundt og prikker folk på skulderen og spørger om de er frelst, som de gør i visse kirker udenfor folkekirken. Jeg har valgt folkekirken fordi den er rummelig og fordi menigheden kan få lov til at sidde fredeligt og andagtigt i kirken og høre det kristne budskab, uden at påtrængende kristne kommer og ødelægger andagten med deres pågåenhed.
Det tilkommer hverken dig eller mig, at dømme andre folkekirkemedlemmer uanset om de kommer i kirken eller ej. Gennem livet har jeg erfaret, at der findes mange mennesker med et personligt forhold til Gud, uden at de kommer i kirken.
Du er så ung, men du vil sikkert også med årene revidere din opfattelse af din holdning til andre mennesker.
#2470 - 19/03/200211:33Re: Forskellen på IM og folkekirken?
Machine_A
Bruger
Jeg har nu ikke oplevet, at IM'er render rundt og spørger tilfældige folk, om de er frelste. De missionerer, fordi der står i bibelen man skal missionere. Konsekvensen af at tro på Gud er vel, at man tror på det han siger. Og dermed, at man ønsker at gøre det han siger.
Styrken ved foreninger (!) som IM er jo netop, at man dér bruger ekstra meget tid på at sætte sig ind i, hvad det er Gud vil med os. Jeg møder (som IM'er) også engang imellem folk, der siger de er kristne af tro. Men de efterlever ikke konsekvensen, og selv om jeg ikke kan dømme dem, er det min pligt overfor Gud at formane dem til det, der står i bibelen.
Guds ord høres rigtig nok i kirken. Dertil må man forvente, at man ofte selv læser i bibelen og beder. Hvordan skal man ellers lære Gud at kende? Det er jo ikke bare en kitch man kan købe sig til. At komme i IM svarer vel til at have en traditionel kirkegang og en koncentreret kirkegang om ugen. Det kan man da kun blive klogere ved.
Husk også, at ikke alle der har et personligt forhold til Gud, har et personligt forhold til bibelens Gud. Og når du siger, at folkekirken er "rummelig" - mener du så, at den giver plads til alternative versioner af Gud? Folkekirken er ikke kun Guds hus, det er også en statsstyret institution - og det smitter i højeste grad af.
#2471 - 19/03/200216:56Re: Forskellen på IM og folkekirken?
[Re: Machine_A]
Anonym
Anonym
Hej Machine-A.
Tak for dit svar. Når du skriver, at folk kalder sig kristne uden at efterleve det - på hvilken måde mener du ikke at efterleve - lyve og stjæle eller noget i den retning?
Personligt har jeg det sådan, at jeg føler mig for ringe til at gå rundt og dømme andre mennesker. Vi er alle syndere og har brug for hans nåde. Nogle kommer til at synde åbenlyst andre gøre det i det skjulte - hvem er mest ren?
Jeg mener også, at IM på en vis måde er med til at svigte Folkekirken, ved at skille sig ud i en klike, hvor man kun er sammen med sine "egne". Vi trænger til meget mere liv i Folkekirken bl.a. og her kunne alle være med til at gøre noget for at f.eks. de unge konfirmander kunne få et tilhørsforhold til kirken.
Her mener jeg også at IM kunne være med.Jeg har ikke indtryk af at IM´s folk gøre mere for disse unge end andre i folkekirken. Jeg har ikke oplevet det med mine egne børn, da de gik til konfirmandforberedelse . Men måske er jeg forkert på den.
Jeg ville da personligt gerne komme i folkekirken hvis den blev peppet lidt op....
Nu skal det siges at det eneste tidspunkt jeg overhovedet går i kirke er om natten hvor der ikke er nogen der kan se / forstyrre mig. At nogle ville sige at en sådan oppepning af folkekirken ville være det samme som at gøre kirken poppet eller skabe en kristendom i light udgave forstår jeg ikke. Præsten må stadig gerne læse op fra Biblen og snakke om hvad han nu har lyst til, men jeg gider ikke at synge salmer fra forrige århundrede der får mig til at ønske mit cpr-nummer var udløbet. Der findes så mange gode sange som har et kristent budskab så hvorfor ikke give dem en chance? Ikke dermed sagt at folkekirken skal forvandles til et gospelkor, som set i USA, men man får vel det samme kristne budskab ud af en sang om man synger den selv eller sidder tavs og tænker over teksten.
Det er godt at du ikke går rundt og dømmer andre mennesker. Det er ikke vores opgave at dømme, og det har Gud ikke bedt os om at gøre, tværtimod. Hvad han derimod har bedt (befalet) os, er at irettesætte og formane hinanden, at oplære og instruere hinanden.
Jesus har befalet os at gå ud og prædike evangeliet til alle folkeslag, og Han har instrueret os i at oplære alle mennesker i Hans ord og som Hans disciple. Hvad enten vi bryder os om det eller ej, så er vi som kristne kaldet til at forkynde for andre mennesker, og det er givet til os, at vi skal nå de fortabte med evangeliet.
Der er mange mennesker der ikke tror på (har afvist) Jesus som værende Kristus, som værende deres frelser, som værende den eneste vej til himlen, og hvis ikke du og jeg eller en tredje der kalder sig kristen, gør noget ved det, så går disse mennesker fortabt.
Det er vigtigt at vi kristne rejser os, og lader være med at vende det blinde øje til realiteterne. Vi skal rejse os, tro på Guds ord, når der står, at ved tro på Jesus er vi blevet gjort retfærdige, vi skal tro på, at når Guds ord siger, at tegn og undere skal følge dem som tror, og de skal lægge hænderne på de syge og de skal blive raske, så er de sandt. Vi skal tage den autoritet som vi er blevet givet til at gøre de samme ting Jesus gjorde, ja endda større, og vi skal bruge den.
Der er så mange mennesker alene i dette land der er bundet af djævelen, og det er os der står med nøglen, og med autoriteten til at sætte dem fri. Hvad venter vi på? Folk er syge, lidende, deprimerede, fattige, hjemløse, ensomme, og seksuelle perversiteter og prostitution synes at blive mere og mere almindeligt. Det er os der er Guds folk, og undskyld mig, men vi er ikke kaldet til kun at sidde i stilhed og nyde andagten. Vi er kaldet til at rejse os som ét legeme, med kraft og autoritet, og med en sikkerhed i Gud, velvidende at Han er med os, og velvidende at Han vil stadfæste sit ord, når vi handler på det.
Sikken en kirke de havde i Apostlenes Gerninger! Det kan vi også se idag, hvis vi vil...
Det kunne være spændende at kigge på hvad Bibelen siger om lovsang og tilbedelse...
Salmernes Bog 66:1-2 & 4:
Bryd ud i fryderåb for Gud, hele jorden,
lovsyng hans herlige navn,
giv ham ære og pris...
... Hele jorden kaster sig ned for dig
og lovsynger dig, de lovsynger dit navn.
Salmernes Bog 81:2-4
Bryd ud i jubel for Gud, vor styrke,
bryd ud i fryderåb for Jakobs Gud!
Istem sangen, lad pauken lyde,
den dejlige citer og harpen.
Stød i vædderhornet på nymånedagen
og på vor festdag ved fuldmåne...
Salmernes Bog 95:1-2:
Kom, lad os juble for Herren,
bryde ud i fryderåb for vor frelses klippe.
v2 Lad os træde frem for ham med takkesang,
bryde ud i lovsang til ham...
Salmernes Bog 100:1:
Syng EN NY SANG for Herren,
for han har udført undere...
Salmernes Bog 150:1-5:
Lovpris Gud i hans helligdom,
lovpris ham i hans mægtige himmelhvælving!
Lovpris ham for hans vælde,
lovpris ham for hans storhed!
Lovpris ham med hornets klang,
lovpris ham med harpe og citer,
lovpris ham med pauker og dans,
lovpris ham med strengespil og fløjter,
lovpris ham med klingende cymbler,
lovpris ham med rungende cymbler!
Alt, hvad der ånder, skal lovprise Herren.
Jeg synes at det mere end tydeligt fremgår at lovsang og tilbedelse for det første er en utrolig vital del af den troendes liv, og at der bør være en god portion liv, spontanitet, frihed, glæde, ja endda larm. Bibelen siger tit: "Bryd ud i jubel" eller "bryd ud i fryderåb", og Salme 100 siger endda "syng EN NY SANG for Herren".
Man kan mene hvad man vil, og der vil altid være nogen der siger at det er en smagssag, men jeg synes ikke at vi kan komme udenom at der mangler en god portion liv, spontanitet, frihed, glæde og en god del larm i den danske folkekirke.
Der er for mange vidnesbyrd på at folk forbinder kirke med kedsomhed og lange gab på grund af dette, for mange til at vi kan sidde dem overhørige...
...og når Bibelen tilmed giver en anden opskrift en den man pt. følger!
Jeg siger dette som kærlig opfordring, ikke for at fremhæve at nogen er bedre (kristne) mennesker end andre...
#2475 - 20/03/200200:12Re: Forskellen på IM og folkekirken?
Anonym
Anonym
Kære Andreas!
Tak for dit svar. Men har vi ikke alle selv en forpligtelse til at gøre kirken bedre - jeg vil gerne være med og har intet imod, at der kom lidt gospel ind i Folkekirken. Jeg elsker gospels.
Men jeg synes også, at vi har de smukkeste salmer i folkekirkens salmebog - det er en sangskat uden lige. Jeg ved ikke hvor gl. du er - jeg forstår godt salmerne, men jeg har også været vant til dem fra barnsben af.
Det er muligt at sproget i salmerne er svært for de unge - men så har vi også
forsømt at lære de unge salmerne.
Der er ikke noget der ændres af sig selv og Folkekirken er hvad menigheden gør den til.
#2476 - 20/03/200200:20Re: Forskellen på IM og folkekirken?
[Re: Carsten]
Anonym
Anonym
Pauker og dans
skal vi også danse i kirken? Man kan godt danse til melodien af perleporten - til en fest jeg var til hørte jeg pludselig, at det var den melodi orkesteret spillede.
Venlig hilsen og Guds Fred
Ann
NB - jeg foretrækker en rolig og andægtig gudstjeneste, hvor man kan fordybe sig i ordet. Derfor kan man godt holde andre møder, hvor man f.eks. har gospelssange.
Hmm... Synes nu min alder fremgår ganske klart af mit navn, men pyt med det...
Jeg er da enig med dig i at de danske salmer er flotte - jeg gider altså bare ikke synge dem. Ikke fordi jeg ikke forstår dem, for det gør jeg men jeg synes bare de er så afsindigt kedelige....
Jeg tror forresten du har misforstået mig en smule... Det er ikke gospel jeg går efter at få ind i kirken men derimod et stereoanlæg. Man kan vel godt nyde det at lytte til en kristen sang sunget af en professional sanger såvel som man kan nyde Øster Hurups befolkning bræge en forvrænget lyd af "Nu stiger solen op"...
Venlig hilsen
Andres(19 - det er altså min alder, hvis der er andre der er i tvivl ).
Jeg er godt klar over at Bibelen siger at man skal prise Herren ved lovsang osv. men er ikke enig med dig i at det er en vital del af kristendommen. Den mest vitale del af kristendommen er vel den at man stoler på Bibelen som Guds ord og dermed er kristen - oplysninger om Bibelen kan man få i kirken til gudstjenesten men jeg kender mange unge der ikke gider at komme fordi (vi) synes det er barnagtigt at sidde som papegøjer og skråle med vore falske stemmer.
Hellere få folk til at bekende sig kristendommen end at skræmme evt. kirkegængere væk ved at insistere på lovsang.
#2479 - 20/03/200213:59Re: Forskellen på IM og folkekirken?
[Re: Carsten]
kristina
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Carsten, jeg er for så vidt enig med dig. Når jeg skriver "for så vidt", så skyldes
det, at det forekommer mig at du glemmer at vi som kristne ikke alle har fået de
samme nådegaver. Uden Jesus kan vi, som bekendt, slet intet gøre. Nogen er
kaldet til forskelllige former for tjeneste, nogen til at undervise, nogen til at formane, nogen til at give, nogen til at helbrede (se Rom. 12, 6-8, 1, Kor. 7,7,
1, kor 12,8.109 og 12,28 og 14.6.
Og, hvis jeg for egen regning må tilføje: Nogen til forbøn, og nogen til at køre rent
i kirken og lave kaffe, nogen til at samle penge ind etc. etc. Ikke alle skal gøre alting.
Det vigtige er, at vi hver især finder ud af hvilke talenter Gud har givet os, og så
bruge dem efter bedste evne. Og vi skal også huske, at ingen form for tjeneste
er "finere" eller vigtigere end nogen anden.
Hvis vi presser nogen til noget, de ikke føler de evner, giver vi bare hinanden
dårlig samvittighed, som ikke kan bruges til noget godt, tværtimod.
#2480 - 20/03/200222:16Re: Forskellen på IM og folkekirken?
Anonym
Anonym
Kære Andreas!
Tak for dit svar. Nej jeg forbandt ikke 19 med din alder, men det gør jeg nu.
Jeg synes ikke at et stereoanlæg hører til i kirken - ikke under gudstjenesten i al fald. Jeg tror at mange unge i dag har vænnet sig til, at musik nærmest skal være larm - jeg har været til fester, hvor stereoanlæggene har spillet så højt, at jeg forlod festen - mine ører og hoved kunne simpelthen ikke tage det og så forhindrer det al samtale mellem gæsterne.
Nu er der nok forskel på kirker og hvordan sangen udøves i kirkerne. I vores kirke har vi et fantastisk kor og også en kirke med en god akustik. Det er en nydelse at høre salmerne også som fællessang med koret som forsangere. Vi har også et ungdomskor, som deltager i andre arrangementer. Vi har koncerter i kirken. der har også været gospelkor til disse koncerter - andre steder fra. En gang oplevede vi et gospelkor, hvor højttalerne var sat så højt, at vi faktisk syntes det var en pine at være i kirken - det var synd for koret, at deres sang blev ødelagt på den måde.
Med hensyn til teksterne i salmerne, synes jeg at de indeholder stort set alt vedr. kristendommen. Sorg, trøst, glæde osv. Det er det jeg synes er fantastisk ved vores sangskat. Jeg håber du ad åre vil få mere forståelse og glæde af den.
Problemet er bare at den sangskat du giver udtryk for er et udtryk for en ganske specifik subkultur, som kun deles af det segment af befolkningen som du er en del af Ann. Anders deler ikke din begejstring simpelthen fordi det kulturelle sprog er fremmet for ham og hans kultur segment. Hele iden om en kirke, et folk og en stat er forællet fordi vi ikke længere lever i en mono kultur, men i et mulit kultur. Det mener jeg simpelthen er esensielt at vi som kirke indser og forholder os konstruktivt til, hvis vi skal have nogen som helst forhåbninger om at være en profetisk ryst i vores samtid.
#2482 - 20/03/200223:43Re: Forskellen på IM og folkekirken?
[Re: Jesper B]
Anonym
Anonym
Kære Jesper!
Det med at folkekirken er en subkultur og at den danske sangskat kun bruges der, er jeg ganske enkelt ikke enig med dig i. Der synges både Grundtvig, Ingemann og Kingo i andre kristne kirker. Jeg er selv konverteret til Folkekirken.
Problemet er, at velstanden i 70erne gjorde, at den danske befolkning fandt, at kristendommen og kirken ikke var nødvendig. Paradoksalt godt hjulpet på vej af venstreorienterede kræfter, som indoktrinerede vores børn.
En stor del af ungdommen er derfor ikke blevet vænnet til, at den kristne kirke er en del af vores liv og af samme årsag har de ikke lært, at synge vores vidunderlige salmer.
Det er altid nemt at nedbryde - men det er sværere at bygge op igen.
Personligt vil jeg gerne være med til at gøre Folkekirken bedre og det forsøger jeg også på efter fattig evne. Men vi har brug for mange flere fra menigheden til at deltage i dette arbejde. Kritik er ikke nok til at gøre kirken bedre. Der skal handling til.
Jeg er fuldstændig flintrende ligglad med hvad som synges i kirkerne, mindre end 3 % af befolkningen går jævnligt i kirke om søndagen. Hele kireke er en subkultur.
Enig med Jesper.... Det vigtigste er vel at vi kommer i kirken...
Musikken behøver ikke at være skruet vildt meget op, bare det er sange med kristne tekster... Jeg kender for eksempel en hvis præst spillede "Black or White" til konfirmationen.... Gid det havde været min præst.....
#2485 - 21/03/200213:15Re: Forskellen på IM og folkekirken?
missio
Bruger
Hej Ann
Tjae. Vi gør måske ikke nok - men vi gør i hvert fald mere end andre. (Ikke at den forklaring du'r til noget.)
Men det er svært at være noget for konfirmanderne. De er jo ikke altid lige interesseret. Men udover landet findes der da konfirmandklubber som drives i samarbejde mellem præsten og IM. Jeg har selv deltaget mange gange ved konfirmandundervisning, og vil gerne gøre det endnu mere - men det er sjældent at præsterne er med på ideen. Det er forholdsvis få præster der gør brug af de ellers ganske gode tilbud vi kommer med.
Jeg syntes det er lidt svært at tale om at vi skiller os ud i en klike, da alle jo er inviteret med. Også dig!
Men det er da klart at vi mange steder trænger til lidt mere liv i folkekirken, men det skal også være helt klart, at det som oftest ikke er IM, men der imod nogle af de øvrige kirkegængere samt nogle af præsterne, der stritter imod.
M.v.h.
#2486 - 21/03/200213:28Re: Forskellen på IM og folkekirken?
missio
Bruger
Ja, der findes da lokale ungdomsforeninger, som af økonomiske årsager har indført medlemskab. Og der findes bidragsyderlister i mange af IM's samfund. Så kan man jo kalde bidragsyderne for medlemmer eller ej. Vi betragter dem normalt ikke som medlemmer.
Når det kun er bidragsyderne der har stemmeret ved generalforsamlingen er det et praktisk tiltag for at forhindre, at der kommer en større gruppe ind fra gaden og overtager hele biksen. IM på landsplan har således heller ikke bidragsydere med særlige beføjelser. Her er en sådan ordning ikke nødvendig, da Hovedbestyrelsen er selvsupplerende, og ikke kan kuppes ud af vildt fremmede.
Det er stadig målet at alle IM-venner - registrerede bidragsydere eller ej - bliver hørt og har lige adgang til at gøre brug af missionshuset og de arrangementer der er dér.
M.v.h.
Carsten "Missio" Mikkelsen
Der findes forøvrigt ikke noget centralt register over bidragsydere, og jeg har faktisk ikke den fjerneste anelse om hvor mange IM-venner, der findes.
#2487 - 23/03/200201:15Re: Forskellen på IM og folkekirken?
[Re: missio]
Anonym
Anonym
Hej Missio!
Tak for dit svar.
"Vi gør ihvertfald mere end andre"
Jeg prøver efter bedste evne også at gøre noget for Folkekirken - der er sikkert nogle, som gør mere og andre, som gør mindre end jeg - men bare vi alle gør noget efter de evner vi har. Jeg har ikke lyst til at gå rundt og føle mig mere "frelst" fordi jeg måske gør mere end gennemsnittet af folkekirkens medlemmer.
Jeg forstår ikke dit første indlæg om at IM er Folkekirkens vagthunde?
Kan du så forklare mig hvad Luthersk Mission og Grundtvigianerne står for?
Jeg har meldt mig ind i Folkekirken uden at have til hensigt, at skulle tilhøre en bestemt retning i Folkekirken. Jeg synes det kunne være dejligt, hvis man inden for Folkekirkeregi ville samarbejde uden at skille sig ud i det jeg vil kalde grupper, eller kliker.
Det ville også være dejligt hvis alle kristne kunne nærme sig hinanden noget mere, istedet for at strides om fortolkningen af bibelen og om hvordan vi bør leve.
Ifølge aviserne har f.eks. pinsemissionen succes med at få muslimer til at konvertere til kristendommen. Det synes jeg er flot. Har du kendskab til muslimer, der er konverteret til Folkekirken? Vi kunne måske lære lidt af pinsemissionen med hensyn til at nå udenfor vores egne cirkler med det kristne budskab. Det er dog det der er det vigtigste. Og at fastholde ungdommen.
Efter min opfattelse er det helt forkert, at f.eks. sportsforeninger arrangerer kampe midt i kirketiden. Der burde være en større respekt for vores helligdag og kirketiden. I min barndom måtte vi ikke gå ud i kirketiden, hvis vi ikke selv var i kirke. Det var respekten for kristendommen.
Det at I har jeres vedtægter beskrevet sådan, gør IKEK at du er medlem af IM på landsplan. Det er i forhold til jeres generaelforsamling, så I har mulighed for at undgå at blive kuppet af andre end dem der kommer og er aktive (positivt forstået) i det arbejde der er. Hvis I ikke havde den paragraf, ville f.eks. 25 landmandstuderende kunne komme og vælte bestyrelsen og indkalde til ekstra ordinært generaelforsamling og på denne vedtage vedtægtsændringer.....
#2489 - 19/04/200211:26Re: Forskellen på IM og folkekirken?
Dønner
Bruger
Reg.: 13/01/2002
Sted: Bodilsker
hejsa Andreas
der er ikke den store forskel på IM og folkekirken, man siger at imer = folkekirken, da det er IM der ligger nærmst kirken af de forskelige foreninger. for når man er im kommer man også kirken og vi har meget tilfældes med kirken. det er hvad jeg kan sige og har hørt, så hæng mig ikke op på noget
#2490 - 22/04/200219:13Re: Forskellen på IM og folkekirken?
[Re: Mulle]
Machine_A
Bruger
Ja, det er rigtigt og jeg ved det godt. Men ikke desto mindre har vi nu medlemslister (man kalder det bare noget andet) og man har ikke ret til at deltage i væsentlige arrangementer, hvis man ikke står på den medlemsliste.
Generelt syntes jeg der flere steder findes nogle underlige holdninger indenfor IM. Man prøver - ofte med usandheder - at holde en eller anden stil. Hvis det beskrevne her ikke er en medlemsliste, hvad i alverden er det så?
Derudover er der nogle krav der skal være opfylde, før man kan få tilskud fra tipstjenesten og kommunen. Og er en af dem ikke, at man skal være en forening?