Hej Malli!
Mht. sagtmodighed mener jeg det er noget med at være stille og ydmyg. Nogle egenskaber som Gud priser højt.
I fremmedordbogen står:
En som ikke siger så meget, og som evt, er lidt ked af det. Han finder sig stille og sagtmodigt i alt.
Han blev plaget og mishandlet,
men han åbnede ikke sin mund;
som et lam, der føres til slagtning,
som et får, der er stumt, mens det klippes,
åbnede han ikke sin mund.
v8 Fra fængsel og dom blev han taget bort.
Hvem tænkte på hans slægt,
da han blev revet bort fra de levendes land?
For mit folks synd blev han ramt.
v9 Man gav ham grav blandt forbrydere
og gravplads blandt de rige,
skønt han ikke havde øvet uret,
der fandtes ikke svig i hans mund. (Esajas bog)
""Se min tjener, ham har jeg udvalgt,
min elskede, i ham har jeg fundet velbehag.
Jeg lader min ånd komme over ham,
og han skal forkynde ret for folkene.
*Han skændes ikke, han råber ikke,
man hører ikke hans røst i gaderne.
Det knækkede rør sønderbryder han ikke,
den osende væge slukker han ikke,
til han har ført retten til sejr;
folkene håber på hans navn.""
Ydmyghed og sagtmodighed mener jeg ligner hinanden.
For den ydmyge larmer heller ikke og hævder sig selv.
Ydmyghed er noget der går igen i bibelen, at det er Gud til behag.
Daniel var også ydmyg.:
""Daniel, du højtelskede mand, forstå de ord, jeg nu taler til dig, og rejs dig op; for nu er jeg udsendt til dig.« Og da han talte til mig, rejste jeg mig skælvende. v12 Han sagde: »Frygt ikke, Daniel, for fra den første dag du satte dig for at opnå indsigt og at ydmyge dig for din Gud, er dine ord blevet hørt, og jeg er kommet for dine ords skyld."" Dan 10.12
Værre går det dem der er hovmodige, ligesom et par konger i Daniels bog blev det.
""Gud står de hovmodige imod. De ydmyge viser han nåde.""
Man kan næppe komme til Gud fyldt med hovmodighed.
Hør efter og lyt uden hovmod,
for Herren taler.
v16 Giv Herren jeres Gud ære,
før mørket kommer,
før jeres fod snubler
i skumringens bjerge.
I venter lys, men han gør det til mørke,
han forvandler lyset til mulm.
Men hvis I ikke vil høre,
græder jeg i det skjulte over jeres hovmod,
jeg græder og græder;
tårer strømmer fra mine øjne,
for Herrens hjord føres i fangenskab.Jer 13
""De ydmyge vejleder han i retfærdighed,
han lærer ydmyge sin vej.
Herrens stier er altid godhed og troskab
for dem, der holder hans pagt og hans lov."" Sl 25.10
Det var en lykke for mig, at jeg blev ydmyget,
så jeg kunne lære dine love.
Den lov, du har givet, er bedre for mig
end tusind stykker guld og sølv. Sl 119.71
ja, Herren er ophøjet, men han ser til de ydmyge,
den stolte kender han på lang afstand.Sl 138.6
v4 For Herren glæder sig over sit folk
og smykker de ydmyge med frelse. Sl 149
At frygte Herren er opdragelse til visdom.
Ydmyghed går forud for ære.ordsp. 15.33
Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile. Tag mit åg på jer, og lær af mig, for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet, så skal I finde hvile for jeres sjæle. For mit åg er godt, og min byrde er let.« NT
..Men den største blandt jer skal være jeres tjener. v12 Den, der ophøjer sig selv, skal ydmyges, og den, der ydmyger sig selv, skal ophøjes.Matt 23.11
Hvem er den største i Himmeriget?« Han kaldte et lille barn hen til sig, stillede det midt iblandt dem v3 og sagde: »Sandelig siger jeg jer: Hvis I ikke vender om og bliver som børn, kommer I slet ikke ind i Himmeriget. v4 Den, der ydmyger sig og bliver som dette barn, er den største i Himmeriget; og den, der tager imod sådan et barn i mit navn, tager imod mig. Matt 18.1
To mænd gik op til templet for at bede. Den ene var en farisæer, den anden en tolder. Farisæeren stillede sig op og bad således for sig selv: Gud, jeg takker dig, fordi jeg ikke er som andre mennesker, røvere, uretfærdige, ægteskabsbrydere, eller som tolderen dér. Jeg faster to gange om ugen, og jeg giver tiende af hele min indtægt. v13 Men tolderen stod afsides og ville ikke engang løfte sit blik mod himlen, men slog sig for brystet og sagde: Gud, vær mig synder nådig! v14 Jeg siger jer: Det var ham, der gik hjem som retfærdig, ikke den anden. For enhver, som ophøjer sig selv, skal ydmyges, og den, der ydmyger sig selv, skal ophøjes.« Luk 14.10
I skal altså underordne jer under Gud; og I skal stå Djævelen imod, så vil han flygte fra jer.Hold jer nær til Gud, så vil han holde sig nær til jer. Gør jeres hænder rene, I syndere; rens jeres hjerter, I tvesindede! v9 Sørg og græd i jeres elendighed; lad jeres latter afløses af sorg og jeres glæde af mismod. v10 Ydmyg jer for Herren, så vil han ophøje jer. Jak 4.7
Og til slut: Lev alle i enighed, og vis medfølelse, broderkærlighed, barmhjertighed og ydmyghed. Gengæld ikke ondt med ondt eller skældsord med skældsord, men tværtimod med velsignelse, for I er kaldet til at arve velsignelse...1 Pet 3.8
Mht Peters brev og kvinder der skal underordne sig. Det kan lyde forkert, fordi det er svært at forstå tanken bag.
Jesus siger at den der tjener bedst er størst. Det er altså den der tjener og ikke den der hævder sig der er mest til Guds behag, og som modtager hans velsignelse. At være sagtmodig som Peter opfordrer kvinderne til at være,kan betyde at de kan vinde deres ulydige mænd ved de gode de gør. Det bløde vinder altså over det hårde ved kærlighed.Det samme med romeriget. Romeriget blev ikke vundet med våben men med kærlighed og uden modstand. At vende den anden kind til. De danske vikinger, tyskere, englænder og mange flere overvundet uden våben men med Guds visdom. Således som Gandhi også i nyere tid har vist hvor effektivt det er, da han sendte englænderne hjem.
Hvor meget mon også en kvinde ville kunne vinde, ved at træde op mod sin mand på det tidspunkt i historien.
""De kom også i strid om, hvem af dem der skulle regnes for den største. Da sagde han til dem: »Folkenes konger hersker over dem, og de, som udøver magt over dem, lader sig kalde velgørere. Sådan skal I ikke være; men den ældste blandt jer skal være som den yngste, og lederen som den, der tjener. For hvem er størst: den, der sidder til bords, eller den, der tjener? Er det ikke den, der sidder til bords? Men jeg er iblandt jer som den, der tjener. Luk 22.24""
Jeg har selv kun grund til at være ydmyg pågrund af min elendighed og udulighed. Kun ved Guds hjælp kan jeg vokse. Velsignet være ham. Gang på gang fejler jeg og må fortryde.
Men hvem af os fejler ikke, og hvem er som Gud. Hvem kan være stolt af egne præstationer for hans ansigt.
Det jeg har selv har skrevet er bare som jeg mener at have forstået tingene. Gud kender hele sandheden. Velsignet være ham.
Kærlig hilsen Mikael