0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#24409 - 06/11/2003 09:15
Nordiske guder
|
Bruger
Reg.: 29/04/2002
Sted: Hvidovre
|
Hej På http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=130302Skriver professor. dr. theol. Johannes Aaagaard
Man kan selv opfinde en hvilken som helst religion, ..........................
Hvor har han dog ret. Desværre blev det også et stort fedt selvmål.
Nu håber jeg ikke der er nogen der kaster sig over mig for personangreb, men jeg undres dog over at manden har så stor lærdom, men så lidt indsigt.
Carlo
Militant forkyndende og missionerende ateist.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24410 - 06/11/2003 09:21
Re: Nordiske guder
[Re: Carlo]
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Shalom... Vil lige starte med at kommentere dit: men jeg undres dog over at manden har så stor lærdom, men så lidt indsigt. Det samme tænker jeg om folk som Grosbøll og diverse "kloge" ateister  Anyway... Så må jeg give dig ret... Hans udtalelse vidner til en hvis grad, om manglende tolerance af folk... Dog skal man nok passe på med, at "dømme" udfra den smule af hans udtalelse, man kan læse... Jeg ville rent personligt gerne høre hans tanker bag... Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#24411 - 06/11/2003 09:34
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Hej Kefas
Grunden til at det er et selvmål, er at han selv har en religion, der ikke er grund til at tro andet, end at den er selvopfunden.
Carlo
|
|
Til toppen
|
|
|
#24412 - 06/11/2003 09:35
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Carlo og Kefas - jeg kan ikke forstå at I synes at lige netop den Aagaard-udtalelse er forkert, endsige selvmål. Han har da ret! "Man" kan sagtens opfinde alle mulige religioner. Det gør man da sandelig også i uhyggelig høj grad. Jeg har en bog der hedder "Verdens store religioner". Og så er der alle de små ...  kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#24413 - 06/11/2003 09:41
|
Bruger
|
Grunden til at det er et selvmål, er at han selv har en religion, der ikke er grund til at tro andet, end at den er selvopfunden. Nu laver du jo selv, selvmål  ... Man kan jo antage, at grunden til, at folk bliver ateister er, at de ikke kan forklare tingene tydeligt for dem selv, på trods af at de får vist tingene tydeligt nok... Deres frustrationer over manglende forståelse skjuler de så bag "intellektuelle" forklaringer på diverse spørgsmål... Da kristendommen ikke er "selvopfundet" af de millioner af kristne rundt omkring i verden, kan du ikke sætte ham i den bås... Kristendommen har eksisteret i cirka 2000 år og kan derfor ikke være "opfundet" af noget nulevende menneske... Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#24414 - 06/11/2003 09:47
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Shalom... Du skriver: "Man" kan sagtens opfinde alle mulige religioner. Det er det jeg fornemmer er tanken bag hans udtalelse... Også derfor jeg efterlyser hans tanker... Og er enig i det... Nu er den nordiske mytologi jo som sådan ikke noget man lige "opfinder".... Men grunden til at forholde sig til den, mistænker jeg lidt for at være en "skræk" for alt det nye der kommer ind i Danmark... Noget ukendt nogen folk ikke kan forholde sig til... Derfor søger man tilbage i historien, for at finde ting at holde fast i... Jeg må tilstå, at jeg har svært ved at tage den nordiske mytologi seriøst... Men jeg respekterer folks ret til at vælge... Jeg vil ikke til at være bestemmende for, hvad staten skal tillade... Da staten ikke er kristen... Men selve Aagaards udtalelse mangler tolerance... Hvis man ikke kender tanken bag, altså  Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#24415 - 06/11/2003 10:18
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
|
Hej Peter
Nej, Peter, er ikke enig. Jeg har ingen frustrationer over ikke at kunne forstaa religioners sammenhaeng, faktisk tvaertimod, og jeg gemmer mig heller ikke bag nogen intellektuel forklaring.
Kan ikke rigtig forstaa din udtalelse, hvorfor skal det udlaegges som om, at det at tro er den eneste rigtige sandhed, og de der ikke goer, har en eller anden daarlig undskyldning for ikke at tro som fx manglende forstaaelse, eller man ikke kan forklare tingene for sig selv?
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#24416 - 06/11/2003 10:20
|
Bruger
|
Hej Carlo
Enig, i min verden er alle religioner store som smaa selvopfundne, nogle har bare vaeret laengere undervejs end andre.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#24417 - 06/11/2003 10:49
[Re: nelle]
|
Bruger
|
Shalom Nelle..
Nogen gange må man læse mellem linierne... For eksempel i tilfældet med mit svar til Carlo...
Men... For lige at bruge dit spørgsmål som svar:
Kan ikke rigtig forstaa din udtalelse, hvorfor skal det udlaegges som om, at det at tro er den eneste rigtige sandhed, og de der ikke goer, har en eller anden daarlig undskyldning for ikke at tro som fx manglende forstaaelse, eller man ikke kan forklare tingene for sig selv?
Lad os vende den om... Hvorfor skal det udlægges som om, at ikke at tro er den eneste sanhed, og de der gør, har en eller anden dårlig undskylning for at tro, som f.eks. manglende viden, eller at man ikke lige kan forklare tingene for sig selv?? Der har du en typisk ateistisk holdning overfor folk der er troende...
Det jeg gjorde med Carlo var, at vende hans udsagn om og sætte den mod hans (manglende) tro...
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#24418 - 06/11/2003 11:26
|
Bruger
|
Hej Peter
Ok, men jeg mener ikke at det at ikke tro er den eneste sandhed, eller absolutte sandhed, for den findes ikke, men hvad er sandt for mig er noedvenigvis ikke sandt for dig og omvendt.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#24419 - 06/11/2003 12:40
|
Bruger
|
Arh Nelle... den diskution får du ikke lov til at lokke mig ud i  .. Den har vi haft... Og det er sådan set heller ikke det der diskuteres her... Guds fred..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#24420 - 06/11/2003 12:49
|
Bruger
|
Hej Peter
Nej nej, vil nu heller ikke lokke dig i nogen diskutioner:-) det kunne aldrig falde mig ind:-))
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#24421 - 06/11/2003 12:59
|
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#24422 - 06/11/2003 16:11
Behovet for at citere korrekt
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
Café, Carlo skrev: [...] Ca>På http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=130302 > >Skriver professor. dr. theol. Johannes Aaagaard > > Man kan selv opfinde en hvilken som helst religion, .......................... > >Hvor har han dog ret. Desværre blev det også et stort fedt selvmål.Som på så mange andre områder, er kontekst alfa og omega. Hvis man går ind på linket til DR og ser, hvad der er blevet udeladt, viser det sig, at citatet i sin helhed lød:
"Hele ordningen med godkendelse er en tåbelig ordning. Man kan selv opfinde en hvilken som helst religion, men hvad har det at gøre med at få vielsesbemyndigelse og skattefradrag?"
Der er med andre ord ikke tale om en kritik af de nordiske religioner, men af "ordningen med godkendelse". Som han fortsætter, i et længere udgave af citatet:
"Den foreliggende godkendelse er udtryk for en rekonstruktionstendens, hvor man ønsker, at ens egne privat religiøse spekulationer skal have en form for offentlig legitimation. Man skal lade alle religioner trives, men ikke fremhæve den ene for den anden, siger Johannes Aagaard." ("Odin og Thor er på vej mod godkendelse", Kristeligt Dagblad 5/11 2003)
[...]
Guds fred, Andreas Hjemmeside: http://www.geocities.com/evolutionsteori/
|
|
Til toppen
|
|
|
#24423 - 14/11/2003 11:29
Re: Behovet for at citere korrekt
[Re: Andreas]
|
Bruger
|
Hej Andreas
Som på så mange andre områder, er kontekst alfa og omega. .....................
Nu lagde jeg linken for at enhver kunne gå ind å tjekke citatets sammenhæng.
Når jeg citerede på den måde, så var det ikke så meget for at lægge op til debat om hvorvidt de burde anerkendes eller ej. Men at pege på fænomenet: At finde på religioner.
Carlo
|
|
Til toppen
|
|
|
|