Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#24379 - 04/11/2003 17:48 The Spear Of Christ/Jesus
Pente Costal
Bruger

Reg.: 03/05/2002
Sted: Holstebro/ Danmark
Jeg sad her den anden dag og nød min The og lidt æblekage.
Men jeg så Discovery. Og de bragte en udsendelse om det spyd man mente den romerske soldat havde
boret gennem Jesus, for at se om han var død.

Den omtalte
Spydspids findes i dag på museum i Wien.
Da jeg ikke fik set den færdig, håbede jeg på at nogen herinde kendte noget til den historie, eller så udsendelsen færdig.

Er den spydspids ægte?
og hvordan skal vi som protestantisk tænkende forholde os til "relics" relikvier?

mvh. PC

Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse

Til toppen 
#24380 - 04/11/2003 18:20 Re: The Spear Of Christ/Jesus [Re: Pente Costal]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
det er utroligt nok noget hitler gik meget op i at få fat i, også andre genstande, jeg ved ikke helt hvorfor han ville have fat i det, men der skulle være noget af et studie i det hvis man ellers finder de rigtige artikler

jeg ved ikke helt om man skal gå så meget op i det, det er ikke sikkert at noget sådant ville kunne have overlevet indtil idag pga at det sikkert ikke var af vigtighed for soldaten der havde spyddet, han ville sikkert have smidt spyddet væk hvis det gik i stykker eller noget andet, så derfor tror jeg ikke på det

Ole

Til toppen 
#24381 - 04/11/2003 18:39 Re: The Spear Of Christ/Jesus [Re: Pente Costal]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Jeg har læst bogen en gang, for længe siden, den hedder "Skæbnespyddet" og forfatteren hedder Ravenscroft.

Den var ret spændende, men med garanti fri fantasi, og helt og aldeles useriøs.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#24382 - 04/11/2003 18:46 Re: The Spear Of Christ/Jesus [Re: Pente Costal]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Hej PC

Der kan læses lidt om det spyd her og her. Ifølge legenden skulle den romerske officer Longinus være den, som stak spyddet i siden på Jesus og skulle være den samme, som blev omvendt i forbindelse med jordskælvet m.m umiddelbart efter Jesu død på korset (Matt 27,54). Derfor kaldes det på engelsk "Lance of Longinus". Ifølge nogle skulle det befinde sig i Hofburg Treasure House i Wien.

For mig at se har den slags ikke den store interesse. Der kunne være lidt interessant i det, hvis det på nogen måde kunne bruges til at underbygge dele af Bibelen som historisk virkelighed, men det kan det her spyd jo ikke.
-------------

Jeg fandt lige det her link: http://www.time.com/time/europe/html/030616/science.html. Det tager lidt mere konkret udgangspunkt i den tv-udsendelse, som du kun fik set en del af.

Ændret af øhlenschlæger (04/11/2003 18:56)

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#24383 - 04/11/2003 20:31 Re: The Spear Of Christ/Jesus [Re: Ole Madsen]
Josefin
Bruger

Reg.: 13/03/2003
Hejsa

uanset sandt eller ikke sandt, så er det ikke det, der er det vigtigste. Vi må passe på med, at tilbede nogen eller noget andet end Herren selv, det ville satan jo gerne og hvis han kan vildlede de kristne at koncentrere sig om en lanse, så gerne! josefin

Til toppen 
#24384 - 04/11/2003 22:33 Re: Hitler [Re: Ole Madsen]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej

det er utroligt nok noget hitler gik meget op i at få fat i, også andre genstande, jeg ved ikke helt hvorfor han ville have fat i det,

Jeg har hørt at grunden til at Hitler samlede alle disse jøde-ting var at han havde en fantasi om at åbne et museum som skulle hedde noget i retning af "museum over en uddød rase" Det skulle altså åbnes efter at alle jøder var gasset og totalt udryddet....

Jeg er ikke helt sikker på om det er rigtigt.... er der nogen som kan be- eller afkræfte det???

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#24385 - 04/11/2003 23:00 Re: Hitler [Re: Esmaralda]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Hej Ester

Jeg kan ikke helt afkræfte den teori, men jeg har dog ikke set noget om, at han skulle have haft sådanne planer. Angående spyddet her, så var det nok mere pga. andet mytestof, der knyttede sig til det. Nemlig at: "Whomsoever claims this spear and solves its secrets holds the destiny of the world in his hands, for good or evil." På dansk: "Den som har spyddet og løser dets hemmelighed holder verdens skæbne i sine hænder - til godt eller ondt". Noget lignende kunne måske gælde for de øvrige genstande.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#24386 - 05/11/2003 10:02 Re: Hitler [Re: Esmaralda]
nelle
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
Hej Ester

Det eneste jeg ved er, at de vaerdier som joederne blev tvunget til at efterlade i Prag tilfaldt tyskerne, disse genstande var pakket i store varehuse og Gestapo havde foerste ret til disse vaerdier, men nogle af vaerdierne gik ogsaa til at oprette et joedisk museem, hvor man fra tysk side oenskede at lave et monument, smaede monument over en uddoed race, nemlig joederne.

Ellen

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær