0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#24235 - 03/11/2003 15:41
Test af kristendommen negativ!
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
I denne tråd, der nu er lukket, forsøgte jeg alt muligt for at finde Helligånden. Højdepunktet var, at jeg bad Jesus give mig et utvetydigt bevis på sin eksistens inden den netop overståede weekend var ovre. Baggrunden var Jesu ord: "Hvis I beder mig om noget i mit navn, vil jeg gøre det." Jeg fik absolut intet tegn - endsige noget bevis. Det til trods for, at jeg var til gudstjeneste lørdag og så kristent TV søndag (noget om, at frimurerne i virkeligheden er satanister). Der var altså rig lejlighed til at sende mig et bevis. Så ikke nok med, at Jesu ord har vist sig at være forkert - kristendommen må også siges at være dumpet. Jeg har nemlig nu prøvet alt det, som folk med kendskab til kristendommen har sagt, at jeg skulle gøre for at finde ud af, hvorvidt kristendommen er sand. Jeg har læst i Bibelen, jeg har snakket med kristne, jeg har deltaget i gudstjenester og jeg har bedt til Jesus. Intet af det har har nogen effekt. Hvis det, derfor er måden at undersøge kristendommen på, at så har jeg undersøgt den og testresulatet var negativt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24236 - 03/11/2003 16:05
Re: Test af kristendommen negativ!
[Re: Ateist]
|
Bruger
Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
|
Om nogen vil gøre min vilje da skal han erfare om læren er fra Gud.....
Dette er ikke bare noget der sker på en weekend, så giv dig selv god tid, man kan sige at før vi oplever at Gud er til, har vi haft mange år til at gøre os erfaringer som vi bevidst godt har vidst har taget sin tid, men på samme måde er det med Gud, giv ham tid til at give dig beviserne, bliv ved med at komme i menigheden du kom i, snak mere med kristne, bed til Jesus, og du vil opleve at han er til.
Jeg troede ikke selv på Jesus før jeg kom til troen, men han har viist sig troværdig overfor mig sidenhen
Giv ikke op SÅ let
Ole
|
|
Til toppen
|
|
|
#24237 - 04/11/2003 00:47
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Hasle, Bornholm
|
For med hjertet tror man til retfærdighed Romerbrevet 10,10 Jeg sidder og spekulerer lidt over det du skriver her. Det råd du har fået om at prøve Gud af, ved at bede til ham, er sådan set godt nok - og så er det måske alligevel lidt mangelfuld. For det første har Ole ret i det, han skriver et andet sted i denne tråd, om at det kan tage en del tid inden der sker noget. Men der var nu noget andet jeg også syntes kunne være relevant at tage med i betragtning her. Troen på Jesus er først og fremmest en "hjertesag". Det er med hjertet man tror til retfærdighed, som det står i Rom. 10, 10. Troen udspringer ikke fra viden og beviser ("hjernesager"), men det er ofte sådan vores første tilgang til Gud er. Vi undersøger, måler og vejer, mens vi prøver at forstå, og skabe logisk sammenhæng i tingene. Et bevis ville her være ganske godt, omend jeg kan være lidt i tvivl om hvad vi rent faktisk kan blive enige om at godtage som bevis? Mange mennesker har måtte gøre sig den erfaring, at troen ikke har sit udgangspunkt i denne form for "hjernesager". Nok er der mange ting der kan måles og vejes. Der er historiske kilder, der kan undersøges. Der er også arkæologiske udgravninger der kan bekræfte nogle af Bibelens beretninger og det er muligt ad den vej at komme frem til at i hvert fald nogle af de rent historiske ting i Bibelen er sande. Det er straks sværre at måle sig frem til Guds eksistens. Jesus gik rundt på jorden, ja, men var han virkelig Guds søn? Her må troen nødvendigvis tage over. De erfaringer vi har gjort med hjernen skal så at sige flyttes til hjertet. Hjertets tilstand er efter min opfattelse en vigtig ting at se på. Hvis hjertet afviser Guds eksistens og kærlighed til os, så kan vi bede Gud om hvad vi vil uden det store resultat. Derfor må det første skridt være at arbejde med hjertets indstilling til Gud. Hvad er tro? Den svenske biskop Bo Giertz skriver:
Troen sidder ikke i vor hjerne eller vore tanker. Troen er ikke et værk som vigør, heller ikke en gave vi giver Gud. At vi bliver retfærdigere gennem troen, betyder ikke, at troen er en slags betaling, der gælder lige så vel som almisser og gode gerninger. Står der ikke at salige er de fattige i Ånden? Altså er troen en åndens fattigdom, en hunger og tørst, et stakkels tomt hjerte, som åbner sig mod Gud, så Gud kommer til at gyde sin nåde ind i det. Når Gud indgyder nåden i os, da fødes vi påny og får del i det nye liv.
Det drejer sig om hjertet eller "det indre menneske". Når det står tilbage med en længsel efter Gud er vejen åben for at Gud kan gribe ind. Derfor er det vigtigt, at vi lægger ud med at bede Gud om hans hjælp til at ændre på hjertes indstilling til ham - det er vigtigere end tegn og undere, selvom Gud nogle gange bruger disse ting til at ændre på hjertets indstilling.
Måske drejer det sig også om erkendelse af, at vi har brug for Gud for at overleve døden. Hvis du dybt inden i dig selv ikke mener at du har brug for Gud, hvad vil du så egentligt stille op, selvom det sker et mirakel? Mon ikke de fleste mennesker vil finde en måde at overbevise sig selv om at det var tilfældigheder, og at man bare kan fortsætte sit liv, som om intet var hændt. Jeg tror i hvert fald at de færreste i den situation uden videre ville lægge deres liv om, og forsøge at leve efter Guds vilje. Hvis du derimod i hjertet har erkendt at du har brug for Gud, er det jo nok en anden sag.
Så jeg vil sige som Ole: Giv ikke op. Og så vil jeg tilføje: Husk at troen er en hjertesag. Så lad også hjertet tage del i undersøgelsen af Guds eksistens, for det er med hjertet du først erfarer Guds virkelighed!
Med venlig hilsen
Missio
v14 Derfor bøjer jeg mine knæ for Faderen, v15 efter hvem hvert fædrenehus i himlene og på jorden har navn, v16 og beder om, at han i sin herligheds rigdom med kraft vil give jer at styrkes i det indre menneske ved hans ånd, v17 at Kristus ved troen må bo i jeres hjerter og I være rodfæstede og grundfæstede i kærlighed, v18 så at I sammen med alle de hellige får styrke til at fatte, hvor stor bredden og længden og højden og dybden er, v19 og til at kende Kristi kærlighed, som overgår al erkendelse, så I fyldes, til hele Guds fylde nås. Ef 3,14 - Ef 3,19
|
|
Til toppen
|
|
|
#24238 - 04/11/2003 09:45
[Re: missio]
|
Bruger
|
Hej Missio!
For det første har Ole ret i det, han skriver et andet sted i denne tråd, om at det kan tage en del tid inden der sker noget.
Hvorfor egl. det? Der er da ingen tidshorisont angivet, når Jesus siger "Hvis I beder mig om noget i mit navn, vil jeg gøre det." Og, der er vel heller intet til hindring for, at han - et almægtigt væsen - gør det i løbet af en weekend. Så, hvorfor tager det nødvendigvis tid, inden der sker noget?
Troen på Jesus er først og fremmest en "hjertesag". Det er med hjertet man tror til retfærdighed, som det står i Rom. 10, 10. Troen udspringer ikke fra viden og beviser ("hjernesager"), men det er ofte sådan vores første tilgang til Gud er. Vi undersøger, måler og vejer, mens vi prøver at forstå, og skabe logisk sammenhæng i tingene.
Hvad vil det overhovedet sige, at troen er en "hjertesag"? Vi er vel enige om, at troen, ligesom forstanden, holder til i hjernen og ikke i det fysiske hjerte? Så en "hjertesag" er vel blot et andet ord for det irrationelle aspekt af vores verdensbillede?
Hvis troen derfor udelukkende er en "hjertesag" og ikke en "hjernesag", så er det vel blot en anden måde at sige, at troen ikke giver mening og ikke kan forstås?
Et bevis ville her være ganske godt, omend jeg kan være lidt i tvivl om hvad vi rent faktisk kan blive enige om at godtage som bevis? <...> ... hvad vil du så egentligt stille op, selvom det sker et mirakel? Mon ikke de fleste mennesker vil finde en måde at overbevise sig selv om at det var tilfældigheder, og at man bare kan fortsætte sit liv, som om intet var hændt.
Jeg er sikker på, at en almægtig gud godt kan overbevise mig, hvis han sætter sig for at gøre det.
Mange mennesker har måtte gøre sig den erfaring, at troen ikke har sit udgangspunkt i denne form for "hjernesager". Nok er der mange ting der kan måles og vejes. Der er historiske kilder, der kan undersøges. Der er også arkæologiske udgravninger der kan bekræfte nogle af Bibelens beretninger og det er muligt ad den vej at komme frem til at i hvert fald nogle af de rent historiske ting i Bibelen er sande. Det er straks sværre at måle sig frem til Guds eksistens. Jesus gik rundt på jorden, ja, men var han virkelig Guds søn?
Jeg tror vi er enige om, at det i og for sig er ret ligegyldigt med de historiske sandheder, der ganske rigtigt er i Bibelen. Der er også sande historiske ting i Illiaden, Vedaerne og de islandske sagaer, uden at det gør beretningerne om Apollo, Kali og Odin til sandheder.
Det er nemlig de fantastiske passager af Bibelen, der har mest behov for underbyggelse - og som tilsyneladende ikke lader sig underbygge.
Her må troen nødvendigvis tage over. De erfaringer vi har gjort med hjernen skal så at sige flyttes til hjertet.
Men, hvis ikke det kan erkendes med "hjernen", hvad er der så at overflytte til "hjertet"? Intet!
Hjertets tilstand er efter min opfattelse en vigtig ting at se på. Hvis hjertet afviser Guds eksistens og kærlighed til os, så kan vi bede Gud om hvad vi vil uden det store resultat.
Så er I jo helt sikre på at få ret. Hvis det virker har I ret og hvis ikke det virker er det fordi man ikke er klar i sit "hjerte" Der er altså ingen måde, hvorpå man kan afgøre, at det ikke virker.
Sådan er det sjovt nok også med de øvrige religioner. Den søgende er altså fuldstændig på "herrens mark". Det er jo som at trække et lod i en tombola: Luk øjnene og håb på det bedste.
Derfor må det første skridt være at arbejde med hjertets indstilling til Gud. <...> Derfor er det vigtigt, at vi lægger ud med at bede Gud om hans hjælp til at ændre på hjertes indstilling til ham - det er vigtigere end tegn og undere, selvom Gud nogle gange bruger disse ting til at ændre på hjertets indstilling.
Men, hvorfor skulle man bevidst - dvs. med "hjernen" - vælge at arbejde med "hjertets" indstilling, når nu hjernen ikke er overbevist? Det giver ikke megen mening. Ligesom det egl. heller ikke giver mening at bede til Gud før man tror på Gud.
Det drejer sig om hjertet eller "det indre menneske". Når det står tilbage med en længsel efter Gud er vejen åben for at Gud kan gribe ind.
Men, hvor kommer denne længsel fra? Den kommer åbenbart før troen, men hvordan kan man længes efter noget man ikke tror på?
Og, hvad vil det sige, at have en længsel efter Gud? At man føler sig tom indeni? Desperat efter noget indhold i sin tilværelse?
Måske drejer det sig også om erkendelse af, at vi har brug for Gud for at overleve døden. Hvis du dybt inden i dig selv ikke mener at du har brug for Gud, ...
Og, det gør jeg faktisk ikke.
Hvorfor skulle jeg også føle det? Jeg tror jo ikke på noget af det i snakker om: Arvesynd, synd, Himmel, Helvede osv. Ergo føler jeg heller intet behov for frelse. På den måde er mit verdensbillede faktisk ret konsistent.
Jeg tror i hvert fald at de færreste i den situation uden videre ville lægge deres liv om, og forsøge at leve efter Guds vilje. Hvis du derimod i hjertet har erkendt at du har brug for Gud, er det jo nok en anden sag.
Hvis jeg var overbevist om, at Gud fandtes, så ville jeg da selvfølgelig lægge mit liv om. I det øjeblik jeg fik den overbevisning, ville jeg også erkende, at jeg havde brug for Gud.
Så jeg vil sige som Ole: Giv ikke op.
Men, hvor længe skal jeg blive ved med at søge? En måned, et årti, hele mit liv?
Der er jo hundredevis af religioner jeg burde udforske, så jeg kan jo ikke vie hele mit liv til forgæves at undersøge kristendommen. For at fortsætte min udforskning er jeg derfor nødt til at have et eller andet tegn på, at jeg er på rette vej.
Og så vil jeg tilføje: Husk at troen er en hjertesag. Så lad også hjertet tage del i undersøgelsen af Guds eksistens, for det er med hjertet du først erfarer Guds virkelighed!
Jeg har stadigvæk ikke forstået, hvad det vil sige, at det er en hjertesag. Betyder det, at jeg skal slå fornuten fra? Eller, betyder det, at jeg skal føle mig tom i mit hjerte - desperat efter noget indhold i tilværelsen?
|
|
Til toppen
|
|
|
#24239 - 04/11/2003 10:33
|
Bruger
|
Hej Missio!
For det første har Ole ret i det, han skriver et andet sted i denne tråd, om at det kan tage en del tid inden der sker noget.
Hvorfor egl. det? Der er da ingen tidshorisont angivet, når Jesus siger "Hvis I beder mig om noget i mit navn, vil jeg gøre det." Og, der er vel heller intet til hindring for, at han - et almægtigt væsen - gør det i løbet af en weekend. Så, hvorfor tager det nødvendigvis tid, inden der sker noget?
en patient der på operationsbordet hele tiden vil fortælle lægen hvad han skal gøre eller ikke vil ligge stille, udsætter bare det som han gerne vil have gjort, så lig stille og lad Gud komme til
OIe
|
|
Til toppen
|
|
|
#24240 - 04/11/2003 10:45
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Ateist Det er lidt morsom at læse at du på den måde tester Gud  . Har du mon overvejet HVEM der tester HVEM?  "Baggrunden var Jesu ord: "Hvis I beder mig om noget i mit navn, vil jeg gøre det."" Øhh, har du overvejet HVEM det er Jesus siger dette til? Er det satanister, ateister, humanister osv. eller er ikke til disciplene han taler!... " For han lader sig finde af dem, der ikke udæsker ham, han giver sig til kende for dem, der ikke nærer mistillid til ham." (Vis. 1,2) For mit eget vedkommende lod Gud sig først finde, da jeg presset imod muren, ikke havde noget håb i mig selv! Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#24241 - 04/11/2003 11:44
[Re: malli]
|
Bruger
|
Det er lidt morsom at læse at du på den måde tester Gud.
Hvorfor da det? Hvis man vil vide noget må man jo prøve at skille skæg for sig og snot for sig - altså teste tingene.
Iøvrigt er det jo ikke Gud jeg tester - det er den kristne påstand om Gud.
Har du mon overvejet HVEM der tester HVEM?
Al den stund, at jeg jo ikke tror på Gud, kan jeg jo heller ikke mene, at han tester mig. Desuden kan jeg ikke se, at en alvidende gud har behov for at teste mig. Han ved jo - i sagens natur - alt om mig i forvejen.
Ergo er jeg ret sikker på, at det er mig, der tester påstanden om Gud.
"Baggrunden var Jesu ord: "Hvis I beder mig om noget i mit navn, vil jeg gøre det.""
Øhh, har du overvejet HVEM det er Jesus siger dette til? Er det satanister, ateister, humanister osv. eller er ikke til disciplene han taler!...
Jeg fik af kristne herinde at vide, at vejen til erkendelse af Gud bl.a. var at bede til Jesus. Det prøvede jeg så.
Det er muligt, at de kristne, der vejledte mig, har misforstået Jesu ord, men nu har jeg da i hvert fald afprøvet muligheden af at de havde ret.
"For han lader sig finde af dem, der ikke udæsker ham, han giver sig til kende for dem, der ikke nærer mistillid til ham." (Vis. 1,2)
Sikke en helgardering Bibelens forfattere her har indbygget.
Hvis du beder om et tegn, så får du ingen. Ergo, hvis du forsøger at undersøge sagen, så er det dømt til at mislykkes. Det udelukker jo ethvert forsøg på at modbevise påstandene - hvilket på ingen måde er det samme som at de er rigtige
Iøvrigt nærer jeg ikke mistillid til Gud - jeg tror ikke på ham og har således kun mistillid til de kristne, der fortæller mig om Gud.
For mit eget vedkommende lod Gud sig først finde, da jeg presset imod muren, ikke havde noget håb i mig selv!
Det stemmer jo udemærket overens med Missio's indlæg om, at man skal være tom i hjertet for at finde Gud. Men betyder det så ikke, at os, der ikke er ulykkelige, presset mod muren, desperate eller lign. ikke har en chance for at blive frelst?
|
|
Til toppen
|
|
|
#24242 - 04/11/2003 12:12
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Ateist, du skriver (til Malli)
Det stemmer jo udemærket overens med Missio's indlæg om, at man skal være tom i hjertet for at finde Gud. Men betyder det så ikke, at os, der ikke er ulykkelige, presset mod muren, desperate eller lign. ikke har en chance for at blive frelst?
NEJ, DET BETYDER DET IKKE !!! Jeg råber så højt og skriver med CapsLock, fordi jeg er så glad for at læse netop det gode spørgsmål.
For mit eget vedkommende var jeg nemlig ikke det mindste ulykkelig, men derimod fuldstændig tryg og glad og tilfreds med mit liv, inden jeg blev kristen, og det tog lang tid for mig at erkende, at det virkelig, virkelig var sandt, det helt usandsynlige som kristne mennesker forklarede mig om Gud!
Når det overhovedet lykkedes for mig at nå frem til kristen tro, var det bestemt ikke fordi jeg var presset mod nogen mur eller havde nogen ide om, at jeg havde brug for hjælp.
Det var derimod fordi jeg var - og er! - en fuldstændig kompromisløs og fanatisk sandhedssøger! Jeg ville sandheden, uanset hvor grum den måtte være!
Herrens veje - og omveje! - er mange, og meget forskellige!
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#24243 - 04/11/2003 13:26
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina!
NEJ, DET BETYDER DET IKKE !!! Jeg råber så højt og skriver med CapsLock, fordi jeg er så glad for at læse netop det gode spørgsmål.
Jamen, så er jeg da virkelig glad for at jeg stillede det.
For mit eget vedkommende var jeg nemlig ikke det mindste ulykkelig, men derimod fuldstændig tryg og glad og tilfreds med mit liv, inden jeg blev kristen, og det tog lang tid for mig at erkende, at det virkelig, virkelig var sandt, det helt usandsynlige som kristne mennesker forklarede mig om Gud! Når det overhovedet lykkedes for mig at nå frem til kristen tro, var det bestemt ikke fordi jeg var presset mod nogen mur eller havde nogen ide om, at jeg havde brug for hjælp.
Så er du jo et levende modbevis på den teori.
Men så er jeg atter på bar bund mht., hvad der skal til for at opleve Helligånden.
Det var derimod fordi jeg var - og er! - en fuldstændig kompromisløs og fanatisk sandhedssøger! Jeg ville sandheden, uanset hvor grum den måtte være!
Det er sjovt, men jeg kan faktisk stort set sige nøjagtigt det samme. Det er jo netop derfor jeg bl.a. ikke kan forliges med kravet om at tro trods de manglende beviser.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24244 - 04/11/2003 14:26
|
Bruger
Reg.: 02/12/2001
|
Hej, Ateist! Jeg tillader mig lige at bryde ind: Det er jo ikke ukendt i Biblen, at folk brokker sig højlydt og længe over Guds fravær og stædigt insisterer på, at Han skal give sig til kende. Jeg tror faktisk, at de fleste kristne har rigeligt med sådanne erfaringer at øse af. Det er nok også mere reglen end undtagelsen, hvis vi endelig skal være helt ærlige.  Jeg ved ikke, om du kan bruge det til noget, men jeg fortælle, at jeg selv for et stykke tid siden havde besluttet at tage endelig afsked med kristendommen - fordi det virkelig virkede så meningsløst og absurd, og Gud ikke virkede til at være andet end et fantasiprodukt, jeg havde underholdt mig selv med i et stykke tid - og dagen efter, at jeg i min dagbog har noteret dette, render jeg så tilfældigvis ind i en pige fra min kirke, som jeg ikke har snakket med i flere måneder (i øvrigt på KUA, hvor jeg kun har set hende én gang før), der selvfølgelig spørger, om jeg ikke vil med til møde i kirken samme aften. Så er det jo, at jeg står med et valg: Er dette noget, jeg skal se som et tegn fra den Gud, jeg har dømt ude - eller er det blot noget tilfældigt, "og nu må jeg også tage mig sammen og se lidt nøgternt på situationen" osv. Det er klart, at begge muligheder er lige meget til stede, men hvilken jeg faktisk vælger afhænger af, om jeg selv vælger at ville se et tegn eller en tilfældighed. Gud giver mulighederne, men jeg skal selv vælge mellem dem, og valget er et valg mellem synvinkler på det 'samme' - hvilken synsvinkel skal være udgangspunkt for min tilværelse: Den subjektive ("Gud giver mig et tegn her") eller den objektive ("Nej, det er jo kun en tilfældighed")? Men jeg syntes, at det i min situation gav ufattelig stor mening, hvis Gud virkelig var til, at Han så havde valgt at sende mig en kristen bekendt dagen efter, at jeg havde besluttet ikke at beskæftige mig mere med Ham (tænk blot på lignelsen om det fortabte får) - jeg blev i hvert fald overbevist om, at det måtte være forklaringen, selv om jeg godt er klar over, at det nok for andre lyder knap så overbevisende, vel nærmest en lille smule plat? (Jeg kan godt være lidt objektiv, når det endelig skal være.  ) Men pointen er, at jeg ligeså godt kunne have set bort fra den subjektive meningsfaktor og blot betragtet det hele som et sammentræf uden nogen betydning - og uanset hvilken jeg valgte, ville dette valg selv være udtryk for den subjektive faktor, at det var mig og ikke nogen anden, der stod med valget. Derfor tror jeg også, at det er værd at overveje, hvilken test, det er, kristendommen skal bestå - og hvorfor: Skal den være slået fast som objektiv kendsgerning eller give mening som en personlig tolkning af tilværelsen? Og hvorfor det ene frem for det andet? Mvh. Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#24245 - 04/11/2003 15:12
|
Bruger
|
Hej Ateist Det er jo nok en god ting at starte med at bede, men det er jo ingen garanti for at Jesus gør hvad man beder ham om...jeg tror i hvertilfælde ikke at lottotal, nye biler m.m. er det der først dukker op. Det er nok ikke uden grund at Jesus bad "dog din vilje ske og ikke min"! Men der står jo skrevet i Bibelen at troen kommer af det der høres, så det er også ganske rigtigt (og som du iøvrigt har gjort) at komme i kirke.
"For han lader sig finde af dem, der ikke udæsker ham, han giver sig til kende for dem, der ikke nærer mistillid til ham." (Vis. 1,2)
--------------------------------------------------------------------------------
Sikke en helgardering Bibelens forfattere her har indbygget.
Hvis du beder om et tegn, så får du ingen. Ergo, hvis du forsøger at undersøge sagen, så er det dømt til at mislykkes. Det udelukker jo ethvert forsøg på at modbevise påstandene - hvilket på ingen måde er det samme som at de er rigtige
Det er jo nok det der er problemet, at for dig er det "forsøg" der tjener til formål at bevise/modbevise...jeg er ikke så sikker på at Herren indgår i den slags eksperimenter. Han siger noget her der indikerer det: Men han svarede dem: »En ond og utro slægt kræver tegn, men den skal ikke få andet tegn end profeten Jonas' tegn. For som Jonas var i bugen på havdyret i tre dage og tre nætter, sådan skal Menneskesønnen være i jordens skød i tre dage og tre nætter. " De tegn (og mirakler) der fulgte Jesu disciple, fulgte med for at bære evangeliet/Ordet frem, men eftersom evangeliet er fremme (her i DK) tror jeg at Gud har sat miraklerne på vågeblus.
Iøvrigt nærer jeg ikke mistillid til Gud - jeg tror ikke på ham og har således kun mistillid til de kristne, der fortæller mig om Gud.
Ville du ikke opleve det som mistillid, hvis jeg ikke troede på dig?
"Det stemmer jo udemærket overens med Missio's indlæg om, at man skal være tom i hjertet for at finde Gud. Men betyder det så ikke, at os, der ikke er ulykkelige, presset mod muren, desperate eller lign. ikke har en chance for at blive frelst?"
Jeg tror ikke at en mand som fx. Paulus følte sig specielt ulykkelig eller presset mod muren, da han kom til tro...det er vist temmelig individuelt.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#24246 - 04/11/2003 15:43
|
Bruger
|
Det er jo netop derfor jeg bl.a. ikke kan forliges med kravet om at tro trods de manglende beviser.
Jamen, intet i livet er bare "lige nu eller aldrig", ting tager tid, det må du da indrømme, du skal jo også huske på at leret (dig, læs evt Jeremiass bog om pottemageren) måske først skal forberedes på at tænke i andre baner, fordi at der måske er tanker som hellere vil stritte imod? intet i livet er bare lige her og nu, så du må væbne dig lidt med tålmodighed, fortsæt med at læse i bibelen, tal med andre kristne, bed, men bed især om at Gud må gøre dig modtagelig for de beviser du søger, det er da en alletiders måde at bruge tiden på, så finder du jo også ud af mere på den måde
Ole
|
|
Til toppen
|
|
|
#24247 - 04/11/2003 19:34
[Re: gnomen]
|
Anonym
Anonym
|
Gnomen skrev til Ateist: Jeg ved ikke, om du kan bruge det til noget, men jeg fortælle, at jeg selv for et stykke tid siden havde besluttet at tage endelig afsked med kristendommen - fordi det virkelig virkede så meningsløst og absurd, og Gud ikke virkede til at være andet end et fantasiprodukt, jeg havde underholdt mig selv med i et stykke tid - og dagen efter, at jeg i min dagbog har noteret dette, render jeg så tilfældigvis ind i en pige fra min kirke, som jeg ikke har snakket med i flere måneder (i øvrigt på KUA, hvor jeg kun har set hende én gang før), der selvfølgelig spørger, om jeg ikke vil med til møde i kirken samme aften.
Gnomen skrev til Ateist: Men jeg syntes, at det i min situation gav ufattelig stor mening, hvis Gud virkelig var til, at Han så havde valgt at sende mig en kristen bekendt dagen efter, at jeg havde besluttet ikke at beskæftige mig mere med Ham (tænk blot på lignelsen om det fortabte får)
Oh milde kvinder, hvor har de magt!
Nej, spøg til side, Gnomen.
Jeg har ustandselig den slags oplevelser som du her beretter om. Forstået på den måde at hvis jeg er fokuseret på ét eller anden problem som jeg skal have løst – f.eks. for at kunne levere et godt svar i debatterne herinde – så støder jeg ofte ”tilfældigt” på ét eller andet jeg kan bruge til at løse problemet eller som belyser problemstillingen på en ny måde.
Hvis ikke jeg havde dette problem jeg skulle have løst, ville jeg sandsynligvis blot overse ”løsningen” på problemet blandt alt det andet jeg givetvis også overser. Selve problemets eksistens forårsager så at sige at jeg får øje på løsningen.
Hvis du nu ikke havde besluttet dig til at tage afsked med kristendommen, ville du sikkert ikke have lagt noget guddommeligt i pigens spørgsmål. (Ja, måske ville du endda have forestillet dig at det ikke var Gud, men ”fristeren” der havde sendt hende! )
Kort sagt – du havde overvejet længe om kristendommen var noget for en logisk tænkende person som dig. Du nåede frem til at det var den ikke – men du fik dermed det problem at du jo egentlig gerne ville tro på kristendommens Gud og var derfor ”på udkik” efter en løsning.
Du var modtagelig for en ”løsning” så du kunne blive ved med at være en kristen. Og løsningen var at "Gud sendte pigen"!
Forekommer mit argument dig logisk? Har du bare forvekslet en helt almindelig mekanisme som alle mennesker oplever i alle mulige sammenhænge, med noget guddommeligt?
Som filosofistuderende må du ganske ofte opleve mekanismen. Du støder på et filosofisk problem og læser eller hører så tilfældigt ét eller andet som viser dig en mulig vej til en løsning eller forklaring – eller til én eller anden person som har beskæftiget sig med det.
Du kender sikkert historien om Archimedes som havde fået det problem at den stedlige hersker ville kappe hovedet af ham, hvis ikke han fandt en måde at beregne vægtfylden af en smuk guldkrone som herskeren havde fået af en vasal – og som herskeren tvivlede på var af særlig rent guld.
(For at beregne vægtfylden på traditionel vis måtte den smukke guldkrone smeltes om, og den ville dermed tabe en stor del af sin værdi).
Hvad gør den kloge mand så? Ja, Archimedes besluttede sig for at tænke over sagen i et varmt bad, men fik fyldt for meget vand i badekarret. Da han nedsænkede sit legeme i det, løb vandet derfor over – og Archimedes sprang ud af badekarret med høje hurraråb.
Han havde netop fundet løsningen på sit meget påtrængende problem: Et legeme der nedsænkes i vand, fortrænger lige så meget vand som det fylder.
Hvis Archimedes nu ikke havde haft problemet med guldkronen, havde han sikkert bare ærgret sig over at have fyldt for meget vand i badekarret!
Og du havde tænkt, da pigen spurgte: "Er hun mon interesseret i mig"? Og ikke skænket det en tanke at hendes spørgsmål kunne være guddommeligt!
Med venlig hilsen Vagn Bro
|
|
Til toppen
|
|
|
#24248 - 04/11/2003 20:13
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ateist skriver:
Men så er jeg atter på bar bund mht., hvad der skal til for at opleve Helligånden.
Det ved jeg heller ikke - og jeg synes egentlig ikke at det er så vigtigt.
Det er jo netop derfor jeg bl.a. ikke kan forliges med kravet om at tro trods de manglende beviser.
Nu ved jeg jo ikke om du elsker nogen, om du elskes af nogen, men hvis du gør, har du så brug for beviser? Er det ikke noget du bare ved?
I Matt. 16, 2-4 står der;
Men han (Jesus, min tilføjelse) sagde til dem: »Ved aftenstid siger I: Det bliver godt vejr i morgen, for himlen er rød, og om morgenen siger I: Det bliver dårligt vejr i dag, for himlen er rød og truende. Himlens udseende forstår I at tyde, men tidernes tegn kan I ikke tyde. En ond og utro slægt kræver tegn, men den skal ikke få andet tegn end Jonastegnet.« Og han forlod dem og gik sin vej.
Jeg vil gerne, igen, sige at jeg ikke har "oplevet" Helligånden. Men jeg ser hver eneste dag, at jeg er i Guds gode hænder og får hjælp til alt muligt, både vigtige og mindre vigtige sager, og jeg konstaterer, at jeg ikke har lyst til noget som helst andet end at fordybe mig i at finde ud af, hvad Gud vil, at jeg skal gøre - sige - skrive - og hvor jeg skal gå hen.
Den stærke drivkraft, der giver mig lyst til at læse i Bibelen, at gå i kirke, at være sammen med medkristne, at høre kristen musik, at interessere mig for kristen kunst, at sidde her på Cafe Thomas, at betale adsl-forbindelse af min beskedne pension for at fortælle om Jesus til mennesker jeg slet ikke kender - - - - mon det alligevel ikke skulle være ham ??? 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#24249 - 05/11/2003 00:10
|
Bruger
|
Hej, Vagn! Du skriver:
Jeg ved ikke, om du kan bruge det til noget, men jeg fortælle, at jeg selv for et stykke tid siden havde besluttet at tage endelig afsked med kristendommen - fordi det virkelig virkede så meningsløst og absurd, og Gud ikke virkede til at være andet end et fantasiprodukt, jeg havde underholdt mig selv med i et stykke tid - og dagen efter, at jeg i min dagbog har noteret dette, render jeg så tilfældigvis ind i en pige fra min kirke, som jeg ikke har snakket med i flere måneder (i øvrigt på KUA, hvor jeg kun har set hende én gang før), der selvfølgelig spørger, om jeg ikke vil med til møde i kirken samme aften.
[...]
Men jeg syntes, at det i min situation gav ufattelig stor mening, hvis Gud virkelig var til, at Han så havde valgt at sende mig en kristen bekendt dagen efter, at jeg havde besluttet ikke at beskæftige mig mere med Ham (tænk blot på lignelsen om det fortabte får)
Oh milde kvinder, hvor har de magt!
Nu var det ikke så meget hende, der var det interessante, som det, at hun som en kristen dukkede op netop på det tidspunkt og stillede mig i den valgsituation, jeg beskrev. 
Nej, spøg til side, Gnomen.

Hvis du nu ikke havde besluttet dig til at tage afsked med kristendommen, ville du sikkert ikke have lagt noget guddommeligt i pigens spørgsmål.
Nej, det er givet. Det interessante er, som du skriver, at løsningen simpelthen melder sig, hvis man har øje for den. Det kan man så forholde sig til på forskellig vis: Nogle vil som sagt vælge den objektiverende indstilling, mens andre - jeg selv - vælger at "tage springet", men fundamentalt set er begge valg modi af samme forholden sig til det, der sker (bemærk cirklen, der kun kan brydes af det faktum, at den person, der udtaler denne udlægning har valgt den ).
(Ja, måske ville du endda have forestillet dig at det ikke var Gud, men ”fristeren” der havde sendt hende! )
Det tror jeg næppe. Kvinder er fantastisk dejlige, men leder snarere til lektioner i kærlighed (og selvransagelse, hvis kærligheden falder mindre heldigt ud) end egentligt uføre, selv om traditionen på uforståelig vis har set det som sin opgave at banalisere forholdet mellem mand og kvinde til et spørgsmål om fristelser og synd af sorteste karakter.
Jeg tror, at det er én af "fristeren"s mere udspekulerede lokkeduer, vi her har med at gøre: Når diskussionen om synd fokuserer på, hvilke sociale sanktioneringer erotikken skal underlægges, mister man samtidig blikket for de synder, der virkelig burde være på dagsordenen: Hovmod, vrede, grådighed, løgn osv., der jo NB! er de egentlige grunde til, at fx også erotikken indimellem kuldsejler.
Kort sagt – du havde overvejet længe om kristendommen var noget for en logisk tænkende person som dig. Du nåede frem til at det var den ikke – men du fik dermed det problem at du jo egentlig gerne ville tro på kristendommens Gud og var derfor ”på udkik” efter en løsning.
Nej. Ikke bevidst, i hvert fald. Jeg var den aften færdig med kristendommen, men det kan selvfølgelig altid hævdes, at jeg på et ubevidst plan stadig troede og så først blev bevidst om dette den følgende dag, og NB! i 'virkeligheden' var der jo blot tale om tilfældigheder, som jeg så projicerede mit stakkels meningsbegær ud i. Men hvordan kommer dette 'virkelig' ind, der skal legitimere forklaringen? Det gør det kun gennem det, at subjektet forholder sig på den måde til hændelsen, ligesom også Gud som 'virkelig' først kommer ind gennem en forholden-sig på en bestemt måde. Begge dele er lige meget valg, vi træffer af, hvilket perspektiv vi som subjekter (og det er altså det, vi nu engang er) vil se hændelsen i. Og mit perspektiv er som sagt, at jeg ved Guds hjælp genfandt troen. Det kan man enten dele eller afvise.
Forekommer mit argument dig logisk? Har du bare forvekslet en helt almindelig mekanisme som alle mennesker oplever i alle mulige sammenhænge, med noget guddommeligt?
Jeg tror ikke, at du kan stille dig uden for cirklen: Enten ser du en "mekanisme", hvorved hændelsen i din forståelse og altså som udgangspunkt for din tilværelse bliver mekanisme - eller også ser du "noget guddommeligt", hvorved hændelsen bliver "noget guddommeligt". Giver det mening? 
Hvis det gør, er det også klart, at dit spørgsmål mister sin gyldighed - i hvert fald i den forstand, at det skulle have en Sandhed som genstand: Du kan ikke længere sætte én forklaring over for en anden som 'sandere' eller 'rigtigere' eller 'virkeligere', fordi alle tre bestemmelser starter og slutter i det udgangspunkt, du har valgt at belyse dem fra. Som sagt kan denne cirkel kun brydes af, at det subjekt, som selv tænker den, har valgt den. Så nej: Jeg mener ikke at have "forvekslet en helt almindelig mekanisme ... med noget guddommeligt" - og tanken er vist heller ikke helt fjernt fra, hvad du vel selv kunne mene?
Og du havde tænkt, da pigen spurgte: "Er hun mon interesseret i mig"? Og ikke skænket det en tanke at hendes spørgsmål kunne være guddommeligt!
Men det gjorde jeg jo ikke.
Mvh.
Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#24250 - 05/11/2003 09:42
|
Bruger
|
Men så er jeg atter på bar bund mht., hvad der skal til for at opleve Helligånden. ------------------------------------------------------------ Det ved jeg heller ikke - og jeg synes egentlig ikke at det er så vigtigt.
Hvis Helligånden er forudsætningen for tro (og, det er den vist for en skeptiker som jeg) og hvis tro er forudsætninge for frelse, så er det vel vigtigt.
Det er jo netop derfor jeg bl.a. ikke kan forliges med kravet om at tro trods de manglende beviser. ------------------------------------------------------------ Nu ved jeg jo ikke om du elsker nogen, om du elskes af nogen, men hvis du gør, har du så brug for beviser? Er det ikke noget du bare ved?
De mennesker jeg elsker og elskes af er jo personer jeg ved eksisterer, så jeg har svært ved at se relevansen.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24251 - 05/11/2003 10:12
|
Bruger
|
Men der står jo skrevet i Bibelen at troen kommer af det der høres, så det er også ganske rigtigt (og som du iøvrigt har gjort) at komme i kirke.
Det var nu blot fordi jeg var til barnedåb, så det er ikke godt at vide, hvornår det sker igen.
Så det er blot tom snak, når det hævdes at det står enhver, som har hørt beretningerne om Jesus, frit for at undersøge sagen nærmere?
Dermed klinger det jo ekstra hult, når det hævdes, at man selv vælger Jesus fra eller til. Sandheden holdes skjult, selv for de, der vælger at undersøge sagen nærmere, hvorved de altså er dømt til fortabelse. Det er da usmageligt!
Det er jo nok det der er problemet, at for dig er det "forsøg" der tjener til formål at bevise/modbevise...jeg er ikke så sikker på at Herren indgår i den slags eksperimenter.
Hvilket jeg så synes er meget forkert af ham.
Han siger noget her der indikerer det: Men han svarede dem: »En ond og utro slægt kræver tegn, men den skal ikke få andet tegn end profeten Jonas' tegn. For som Jonas var i bugen på havdyret i tre dage og tre nætter, sådan skal Menneskesønnen være i jordens skød i tre dage og tre nætter. "
Jonas fik jo ganske håndfaste beviser på Guds eksistens - det har vi ikke fået.
De tegn (og mirakler) der fulgte Jesu disciple, fulgte med for at bære evangeliet/Ordet frem, men eftersom evangeliet er fremme (her i DK) tror jeg at Gud har sat miraklerne på vågeblus.
Det er jo en enorm kvalitativ forskel på at se nogle mirakler og så at høre nogle vilde påstande. Ergo er evangeliet en dårlig erstatning for mirakler.
Iøvrigt nærer jeg ikke mistillid til Gud - jeg tror ikke på ham og har således kun mistillid til de kristne, der fortæller mig om Gud. ------------------------------------------------------------ Ville du ikke opleve det som mistillid, hvis jeg ikke troede på dig?
Nej, hvorfor skulle jeg det? Hvis du ikke ved at jeg eksisterer kan du da ikke nære hverken tillid eller mistillid til mig.
Hvis du ikke kendte til min eksistens og nogle mennesker så fortalte dig nogle vilde historier om at jeg kunne gå på vandet og vække de døde, så vil jeg da forvente at du ikke tror dem uden først at se beviser.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24252 - 05/11/2003 10:32
|
Bruger
|
Det er jo ikke ukendt i Biblen, at folk brokker sig højlydt og længe over Guds fravær og stædigt insisterer på, at Han skal give sig til kende.
Der var altså allerede fornuftige folk til dengang
Så er det jo, at jeg står med et valg: Er dette noget, jeg skal se som et tegn fra den Gud, jeg har dømt ude - eller er det blot noget tilfældigt, "og nu må jeg også tage mig sammen og se lidt nøgternt på situationen" osv. Det er klart, at begge muligheder er lige meget til stede, men hvilken jeg faktisk vælger afhænger af, om jeg selv vælger at ville se et tegn eller en tilfældighed.
Jeg ved nu ikke om begge muligheder er "lige meget" til stede. Begge forklaringsmodeller er selvfølgelig mulige valg, men jeg mener ikke de er lige rationelle.
Gud giver mulighederne, men jeg skal selv vælge mellem dem, og valget er et valg mellem synvinkler på det 'samme' - hvilken synsvinkel skal være udgangspunkt for min tilværelse: Den subjektive ("Gud giver mig et tegn her") eller den objektive ("Nej, det er jo kun en tilfældighed")?
For mig at se, er "sandheden" det objektive og uløseligt knyttet til virkeligheden. Vi har selvfølgelig alle en subjektiv synsvinkel, men vores subjektive verdensbillede er ikke nødvendigvis sandt.
Men jeg syntes, at det i min situation gav ufattelig stor mening, hvis Gud virkelig var til, at Han så havde valgt at sende mig en kristen bekendt dagen efter, at jeg havde besluttet ikke at beskæftige mig mere med Ham (tænk blot på lignelsen om det fortabte får) - jeg blev i hvert fald overbevist om, at det måtte være forklaringen, selv om jeg godt er klar over, at det nok for andre lyder knap så overbevisende, vel nærmest en lille smule plat? (Jeg kan godt være lidt objektiv, når det endelig skal være.)
Det glæder mig at høre, at du godt kan være objektiv, og derfor også godt kan forstå min skepsis. Jeg var nu ikke rigitgt i tvivl.
Men pointen er, at jeg ligeså godt kunne have set bort fra den subjektive meningsfaktor og blot betragtet det hele som et sammentræf uden nogen betydning - og uanset hvilken jeg valgte, ville dette valg selv være udtryk for den subjektive faktor, at det var mig og ikke nogen anden, der stod med valget.
Jeg mener faktisk ikke man bevidst vælger sin virkelighedsopfattelse.
Derfor tror jeg også, at det er værd at overveje, hvilken test, det er, kristendommen skal bestå - og hvorfor: Skal den være slået fast som objektiv kendsgerning eller give mening som en personlig tolkning af tilværelsen? Og hvorfor det ene frem for det andet?
Det skal slås fast om den er en objektiv kendsgerning og det skal det, fordi den, hvis den er en objektiv kendsgerning, får betydning for min skæbne i det hinsides.
Er den derimod blot en tolkning af tilværelsen har den ikke denne betydning i det hinsides men er blot nogle retningslinier man uden negativ konsekvens kan vælge fra.
Min valgsituation i dette liv er altså vidt forskellig afhængig af, hvorvidt kristendommen er sand eller ej.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24253 - 05/11/2003 11:31
|
Bruger
|
Hej Ateist
Det var nu blot fordi jeg var til barnedåb, så det er ikke godt at vide, hvornår det sker igen.
Nå, jeg troede at du var aktivt søgende 
Så det er blot tom snak, når det hævdes at det står enhver, som har hørt beretningerne om Jesus, frit for at undersøge sagen nærmere?
Dermed klinger det jo ekstra hult, når det hævdes, at man selv vælger Jesus fra eller til. Sandheden holdes skjult, selv for de, der vælger at undersøge sagen nærmere, hvorved de altså er dømt til fortabelse. Det er da usmageligt!
Det står da frit for at udersøge, men jeg tror altså ikke på at man bare kan VÆLGE at tro eller undlade...det er da i hvertilfælde ikke det der fremgår af Bibelen, der står at ingen kommer til Jesus uden Faderen drager ham. Men der står jo også at troen kommer af det der høres, så det er da en forudsætning at høre Ordet, for at kunne komme til tro - men igen det er jo ikke alle det sker for.
Det er jo nok det der er problemet, at for dig er det "forsøg" der tjener til formål at bevise/modbevise...jeg er ikke så sikker på at Herren indgår i den slags eksperimenter. -------------------------------------------------------------------------------- Hvilket jeg så synes er meget forkert af ham.
Jeg skal videregive din anke 
Jonas fik jo ganske håndfaste beviser på Guds eksistens - det har vi ikke fået.
Jamen det er sandelig heller ingen garanti for at man kommer til tro. Hvad med alle de mennesker der var vidne til Jesu mirakler og helbredelser...de var klar til at korsfæste ham alligevel !!!
Det er jo en enorm kvalitativ forskel på at se nogle mirakler og så at høre nogle vilde påstande. Ergo er evangeliet en dårlig erstatning for mirakler.
Mirakler sker alverdens steder - uafhængig af kristendommen, derfor kan et mirakel ikke nødvendigvis tilskrives den Tre-enige Gud - dette kan evangeliet til gengæld, iflg. Bibelen kan også Satan skabe mirakler!! Hvori det kvalitative består afhænger vist af øjnene der ser! Jeg selv foretrækker et SANDT evangelium fremfor et utal af undere og mirakler, jeg ikke kender ophavsmanden på!
Iøvrigt nærer jeg ikke mistillid til Gud - jeg tror ikke på ham og har således kun mistillid til de kristne, der fortæller mig om Gud. ------------------------------------------------------------ Ville du ikke opleve det som mistillid, hvis jeg ikke troede på dig?
Nej, hvorfor skulle jeg det? Hvis du ikke ved at jeg eksisterer kan du da ikke nære hverken tillid eller mistillid til mig.
Hvis du ikke kendte til min eksistens og nogle mennesker så fortalte dig nogle vilde historier om at jeg kunne gå på vandet og vække de døde, så vil jeg da forvente at du ikke tror dem uden først at se beviser.
Det er jo ikke korrekt at du ikke har kendskab til Guds eksistens, du har hørt om Ham! Men du tror ham ikke. At gå på vandet og vække døde er noget overnaturligt, men igen det beviser intet - jeg tror så på at det rent faktisk skete. Mon ikke buddistiske munke kunne gøre noget tilsvarende? De kan da levitere og alt muligt andet.
Nej, det væsentlige er korset!
Tror man at Jesu er Guds søn, der har båret verdens synd? Tror man på syndernes forladelse..."hvor syndernes forladelse er, er der fred og salighed"! - gennem Jesu fuldbragte værk på Golgata?
En erkendelse eller tro på dette skaber en gennemgribende ændring i mennesket, ja, BIbelen taler om "et nyt menneske" - jeg har selv erfaret det! Det der tiltrak mig tidligere afskyr jeg - det jeg tidligere afskyede tiltrækker mig. Eller rettere man oplever en indre kamp - det gamle menneske vil jo det samme som altid, men "noget andet" i en vil noget helt andet.
Når man så i kampens hede søger tilflugt ved Jesus, ved Korset, nadverbordet - bøn - Ordet oplever man oaser af glæde, fred og styrke, måske ligefrem øjeblikke af salighed. Så er det den kristnes velsignelse at vi VED at vi til enhver tid kan nå derhed - uanset ydre omstændigheder ! Mit absolut største mirakel har været, at når jeg har haft det allersværest i min depression, har jeg kunnet søge tilflugt hos Jesus, og Guds Ord lyver ikke, for der står skrevet:
"Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile. Tag mit åg på jer, og lær af mig, for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet, så skal I finde hvile for jeres sjæle. For mit åg er godt, og min byrde er let."
"Fred efterlader jeg jer, min fred giver jeg jer; jeg giver jer ikke, som verden giver."
Dette er vist og sandt !.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#24254 - 05/11/2003 12:44
|
Bruger
|
Det var nu blot fordi jeg var til barnedåb, så det er ikke godt at vide, hvornår det sker igen. ------------------------------------------------------------ Nå, jeg troede at du var aktivt søgende
Det er jeg ikke - hvorfor skulle jeg dog være det?
Men, pointen er, at jeg lyttede til en gudstjeneste, og såfremt Jesus ville sende mig et tegn, var det da en oplagt lejlighed.
Det står da frit for at udersøge, men jeg tror altså ikke på at man bare kan VÆLGE at tro eller undlade...det er da i hvertilfælde ikke det der fremgår af Bibelen, der står at ingen kommer til Jesus uden Faderen drager ham. Men der står jo også at troen kommer af det der høres, så det er da en forudsætning at høre Ordet, for at kunne komme til tro - men igen det er jo ikke alle det sker for.
Så ingen kommer til at tro uden at Faderen drager dem? Det betyder jo, at det for det enkelte menneske er et rent lotteri. Hvis Faderen beslutter at udvælge dig til at tro, så får du frelsen. Hvis Faderen beslutter ikke at udvælge dig, så får du evig fortabelse. Ikke just noget "glad budskab"!
Jamen det er sandelig heller ingen garanti for at man kommer til tro. Hvad med alle de mennesker der var vidne til Jesu mirakler og helbredelser...de var klar til at korsfæste ham alligevel !!!
Nu kan du vel ikke med sikkerhed sige, at det var de samme mennesker, der overværede miraklerne og bidrog til hans korsfæstelse.
Iøvrigt var der vel ikke altid store folkeskarer samlet, når han udførte sine kunster?
Mirakler sker alverdens steder - uafhængig af kristendommen, derfor kan et mirakel ikke nødvendigvis tilskrives den Tre-enige Gud - dette kan evangeliet til gengæld, iflg. Bibelen kan også Satan skabe mirakler!! Hvori det kvalitative består afhænger vist af øjnene der ser! Jeg selv foretrækker et SANDT evangelium fremfor et utal af undere og mirakler, jeg ikke kender ophavsmanden på!
Nu kender vi jo heller ikke ophavsmændene til Bibelen - endsige dens sandhed.
Objektivt set, fremstår den altså blot som en samling påstande om overnaturlige hændelser. Det er ikke nær så overbevisende, som selv at bevidne overnaturlige hændelser - eller ligefrem selv være udsat for dem.
Det er jo ikke korrekt at du ikke har kendskab til Guds eksistens, du har hørt om Ham!
At høre en påstand om noget er ikke det samme som at vide det eksisterer.
Jeg har fx også hørt om Julemanden, selvom jeg er ret sikker på, at han ikke eksisterer.
Men du tror ham ikke.
Nu har jeg aldrig hørt fra Gud selv, så det er ikke ham, jeg ikke tror. Alle de påstande jeg har hørt har jeg fra mennesker og det er disse mennesker jeg ikke tror.
At gå på vandet og vække døde er noget overnaturligt, men igen det beviser intet ...
Men, det er da en start!
Mon ikke buddistiske munke kunne gøre noget tilsvarende? De kan da levitere og alt muligt andet.
Mig bekendt kan buddhistiske munke ikke levetivere eller lave noget som helst andet overnaturligt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24255 - 05/11/2003 14:12
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist, som skriver
At: Men så er jeg atter på bar bund mht., hvad der skal til for at opleve Helligånden.
Kr: Det ved jeg heller ikke - og jeg synes egentlig ikke at det er så vigtigt.
At: Hvis Helligånden er forudsætningen for tro (og, det er den vist for en skeptiker som jeg) og hvis tro er forudsætninge for frelse, så er det vel vigtigt.
Ja, helt enig, det var sandelig heller ikke Helligånden jeg erklærede uvæsentlig - nej da! - men din personlige oplevelse af Helligånden.
Helligånden arbejder, ifølge min overbevisning, helt uafhængigt af vores oplevelser. Og oplevelse af Helligånden kan heller ikke bruges til bevisførelse, for hvordan bevise, at det lige er Helligånden man oplever?
I lignelsen om den rige mand og Lazarus (Luk. 16) står der:
Hvis de ikke hører Moses og profeterne, vil de heller ikke lade sig overbevise, selv om en står op fra de døde.«
Nej, beviser duer ikke til meget. Du kan end ikke bevise, at der findes andet i hele verden end din egen drøm! Heller ikke selv om du kniber dig selv i armen. Man kan sagtens drømme, at noget gør meget ondt - det har jeg da i hvert fald en gang prøvet! Du kan også drømme at du vågner - - 
Men jeg vil gerne tale om kristendommens sandhed som en "til vished grænsende sandsynlighed" - ikke om beviser!
Nu skriver du at du er en skeptiker, så jeg kom til at tænke på, at du måske ville være interesseret i at læse den bog, der hedder "Breve fra en skeptiker" - en korrespondance mellem en søn i nærkamp med sin fars angreb på kristendommen. (Dr. Gregory A. Boyd & og Edward K. Boyd). Julegaveide! 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#24256 - 05/11/2003 16:15
|
Bruger
|
Hej Ateist
Så ingen kommer til at tro uden at Faderen drager dem? Det betyder jo, at det for det enkelte menneske er et rent lotteri. Hvis Faderen beslutter at udvælge dig til at tro, så får du frelsen. Hvis Faderen beslutter ikke at udvælge dig, så får du evig fortabelse. Ikke just noget "glad budskab"!
Jeg kan ad gode grunde ikke vide hvor mange Faderen drager, men har en idé om at det er temmelig mange, der står jo skrevet "mange er kaldede" - og så "få er udvalgte", den sidste tolker jeg som de der reelt har et ønske om at følge Jesus - der er desværre en del der falder fra på vejen.
Nu kan du vel ikke med sikkerhed sige, at det var de samme mennesker, der overværede miraklerne og bidrog til hans korsfæstelse.
Iøvrigt var der vel ikke altid store folkeskarer samlet, når han udførte sine kunster?
Den forsamlede skare havde da viden om at han havde udtalt at han var Guds Søn. Nu kan jeg ikke på stående fod huske om der var stor deltagelse ved alle miraklerne, men her er da nogle eksempler: Bespisningen af de fem tusind (Matt. 14), helbredelsen af den lamme i Kapernaum og da Jesus helbredte en stum for en dæmon (Luk. 11,14) Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#24257 - 05/11/2003 16:21
Erfaringen af Helligånden.
|
Bruger
Sted: Hasle, Bornholm
|
Hej Kristina og Ateist. Tilllad mig lige her at sparke et indlæg ind om hvordan vi først og fremmest erfarer Helligånden:
For går jeg ikke bort, vil Talsmanden ikke komme til jer; men når jeg går herfra, vil jeg sende ham til jer. v8 Og når han kommer, skal han overbevise verden om synd og om retfærdighed og om dom. v9 Om synd: at de ikke tror på mig; v10 om retfærdighed: at jeg går til Faderen, og I ser mig ikke længere; v11 om dom: at denne verdens fyrste er dømt. Joh 16, 7-10
Den mest grundlæggende erfaring af Helligånden finder vi i dette vers. Alle troende har på et eller andet plan én erfaring tilfælles: - Overbevisning om synd i mit eget liv, herunder erfaringen af et oprør og vantro rettet mod Gud.
- Jesus er løsningen på problemet. Han går til Faderen. Dels går han i mit sted ind for dommeren, dels går han i forbøn for mig.
- Trods de mange problemer vi ofte står overfor deler vi overbevisningen om at Satan er slået én gang for alle. Denne overbevisning ses hos mange nok mest i form af et håb (en fast overbevisning) om Jesu genkomst.
Hvordan hver enkelt troende oplever denne fælles erfaring af Helligånden kan være meget forskellig. Vi er hver især skabt med hver vores personlighed, og følelsesmæssigt vil vi reagere forskelligt i mødet med denne erfaring. Men hvordan vi end oplever det er der tale om én fælles erfaring som alle troende deler.
Den mest grundlæggende erfaring af at have modtaget Helligånden, er altså ikke særlige guddommelige oplevelser, men i stedet erfaringen af synd og nåde. Har du denne erfaring? For dén erfaring kan du ikke komme frem til uden Helligåndens hjælp!
De særlige oplevelser må mere betragtes som en ekstra "fjer i hatten". De er dejlige og trosstyrkende, men fraværet af disse oplevelser må ikke bruges til at konkludere at Helligånden er fraværende.
Med venlig hilsen
Missio
|
|
Til toppen
|
|
|
#24258 - 05/11/2003 16:45
|
Bruger
|
Hej Ateist
Men så er jeg atter på bar bund mht., hvad der skal til for at opleve Helligånden.......
Det er sjovt, men jeg kan faktisk stort set sige nøjagtigt det samme.
Jeg tror nemt at man kan gå galt i byen hvis man søger en åndsoplevelse! Selvom luften er tyk af ekstase og man kan mærke en masse behøver det altså ikke være Helligånden der arbejder. Selv i okkulte kredse tales der om "Helligåndens kraft". Jesus siger i Matt. 7,21-23 "Ikke enhver, som siger til mig: Herre, Herre! skal komme ind i Himmeriges Rige, men den, der gør min Faders Villie, som er i Himlene. Mange skulle sige til mig på hin Dag: Herre, Herre! have vi ikke profeteret ved dit Navn, og have vi ikke uddrevet onde Ånder ved dit Navn, og have vi ikke gjort mange kraftige Gerninger ved dit Navn? Og da vil jeg bekende for dem Jeg kendte eder aldrig; viger bort fra mig, I, som øve Uret! " Når Jesus kan sige at han aldrig har kendt dem, kan det jo heller ikke så godt være ham (eller den øvrige Tre-enighed), der står bag "Kraften"!
Nej, "Søg først Guds rige og Hans retfærdighed, så skal alt det andet gives jer i tilgift"
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#24259 - 05/11/2003 17:00
Re: Erfaringen af Helligånden.
|
Bruger
|
Hej Missio
Enig!
Får lige lyst til at supplere med Paulus "Er de Kristi tjenere? Jeg taler rent afsindigt: Jeg overgår dem! Jeg har slidt og slæbt, tit været i fængsel, fået slag i massevis, jeg har været i livsfare mange gange. Af jøderne har jeg fem gange fået fyrre slag minus ét, jeg har fået pisk tre gange, er blevet stenet én gang, har lidt skibbrud tre gange, jeg har drevet rundt på det åbne hav et helt døgn. Ofte på rejser, i fare på floder, i fare blandt røvere, i fare fra mit eget folk, i fare fra hedninger, i fare i byer, i fare i ørkener, i fare på havet, i fare blandt falske brødre. Jeg har arbejdet og slidt, ofte haft søvnløse nætter, lidt sult og tørst, ofte fastet, døjet kulde og manglet klæder. Hertil kommer det, som dagligt trykker mig: bekymringen for alle menighederne. Hvem er magtesløs, uden at jeg også er magtesløs? Hvem falder fra, uden at det svier i mig?
Hvis jeg skal være stolt, vil jeg være stolt af min magtesløshed."
Det lyder ærlig talt ikke til at Paulus har haft en dans på roser ensige været "åndsfyldt" hele tiden !
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#24260 - 05/11/2003 17:08
Re: Erfaringen af Helligånden.
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej missio, endnu et fint indspark fra dit tastatur!
Den mest grundlæggende erfaring af at have modtaget Helligånden, er altså ikke særlige guddommelige oplevelser, men i stedet erfaringen af synd og nåde. Har du denne erfaring? For dén erfaring kan du ikke komme frem til uden Helligåndens hjælp!
Ja, netop. Erfaring. Eller, for mit eget vedkommende vil jeg hellere kalde det erkendelse. Og overvældende sorg og glæde, da mine øjnene langsomt åbnedes, så jeg kunne se at jeg havde været blind ...
Trods de mange problemer vi ofte står overfor deler vi overbevisningen om at Satan er slået én gang for alle. Denne overbevisning ses hos mange nok mest i form af et håb (en fast overbevisning) om Jesu genkomst.
Ja, Satan er overvundet, det skete ved Jesu opstandelse fra de døde. Jesus betalte for vores synd ved sin lidelse og korsfæstelse, og ved hans opstandelse blev døden og djævelen overvundet.
Den onde ved også, at han er overvundet, men uskadeliggjort er han sandelig ikke. Han har taget mange gidsler og gør, hvad han kan (og det ses at være ikke så lidt) for at drage flest mulige med sig i den fortabelse, som er beredt for ham og hans engle ..
Så vi, som - på hver vores måde - er kaldet til at gøre evangeliet kendt, bliver ikke ramt af arbejdsløshed ....
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#24261 - 05/11/2003 20:14
|
Bruger
|
Jeg kan ad gode grunde ikke vide hvor mange Faderen drager, men har en idé om at det er temmelig mange, der står jo skrevet "mange er kaldede" - og så "få er udvalgte", den sidste tolker jeg som de der reelt har et ønske om at følge Jesus - der er desværre en del der falder fra på vejen.
Af et almægtigt væsen at være, er han ikke ret god til at "drage", hvis de fleste falder fra igen.
Men uanset antal, så er der jo stadigvæk tale om et lotteri, såfremt ikke alle er dragne.
Den forsamlede skare havde da viden om at han havde udtalt at han var Guds Søn.
At en person hævder at være Guds søn gør det jo ikke sandt. Ergo kan vi ikke antage, at forsamlingen vidste at han var Guds søn.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24262 - 05/11/2003 21:38
|
Bruger
|
Hej, Ateist! Du skriver:
Det er jo ikke ukendt i Biblen, at folk brokker sig højlydt og længe over Guds fravær og stædigt insisterer på, at Han skal give sig til kende. Der var altså allerede fornuftige folk til dengang 
"[A]llerede ... dengang"? Mener du, at vi skulle være mere "fornuftige" i dag?
Så er det jo, at jeg står med et valg: Er dette noget, jeg skal se som et tegn fra den Gud, jeg har dømt ude - eller er det blot noget tilfældigt, "og nu må jeg også tage mig sammen og se lidt nøgternt på situationen" osv. Det er klart, at begge muligheder er lige meget til stede, men hvilken jeg faktisk vælger afhænger af, om jeg selv vælger at ville se et tegn eller en tilfældighed.
Jeg ved nu ikke om begge muligheder er "lige meget" til stede.
Nej, du har ret, jeg fik ikke formuleret mig ordentligt dér. Der burde have stået, at begge muligheder for mig var lige meget til stede. Det skulle undre mig meget, om en overbevist ateist (eller en kwakiutl-indianer, for den sags skyld) ville have tænkt det samme i samme situation. Til gengæld vil jeg så også sige, at hvis en anden havde stået med de samme tanker, ville hun også være stillet over for et valg mellem to muligheder, af hvilke ingen ville være den overlegne, fordi de jo begge ville være givet i det øjeblik, de var tænkt som muligheder.
Men det går så igen tilbage til udgangspunktet: Ville det i så fald også have været samme situation? Ja, pånær mig ville det vel, kunne man sige, men netop denne forskel er jo det altafgørende for, om gude-hypotesen overhovedet ville give mening - om Guds handlen ville falde ind som noget muligt. Som jeg også har skrevet til Vagn Bro, ville cirklen ikke være brudt, havde det ikke været for det faktum, at det var mig, der blev stillet i valget. 
Begge forklaringsmodeller er selvfølgelig mulige valg, men jeg mener ikke de er lige rationelle.
Som jeg ovenfor har antydet, sniger problemet med at definere situationen som subjektløs sig ind lige netop her: Hvis vi antager muligheden for en objektivt set objektiv afvejning af mulighedernes 'værdi' (rationalitet, rigtighed, sandhed, sandsynlighed, whatever), antager vi samtidig, at det at jeg blev stillet over for netop dette valg, er uden betydning. Subjektet i den givne situation måtte altså tænkes at være en tom pladsholder for hvem som helst, eller situationen ville med andre ord være subjektløst defineret, fordi subjektet ikke ville spille nogen rolle for dens vurdering. Dette modsætter jeg mig, for det er jo aldrig ingen, der fremsætter vurderinger, men derimod altid en bestemt nogen, et bestemt subjekt.
Hermed er vi ved sagens kerne: Vurderingen vil aldrig kunne komme uden om at være en subjektivt set objektiv eller subjektiv vurdering, men spørgsmålet bliver så, hvilket subjekt er kvalificeret til dette? Ja, det kan vel kun være mig? Hvormed vi er der, hvor cirklen brydes: Fordi jeg (inkl. personlig historie, herunder beslutningen aftenen før) som subjekt står i denne situation, er de muligheder jeg har nævnt netop begge givet lige meget og fuldt og helt. Hvad der er tilbage, er blot mit valg mellem den ene eller den anden.
Gud giver mulighederne, men jeg skal selv vælge mellem dem, og valget er et valg mellem synvinkler på det 'samme' - hvilken synsvinkel skal være udgangspunkt for min tilværelse: Den subjektive ("Gud giver mig et tegn her") eller den objektive ("Nej, det er jo kun en tilfældighed")? For mig at se, er "sandheden" det objektive og uløseligt knyttet til virkeligheden. Vi har selvfølgelig alle en subjektiv synsvinkel, men vores subjektive verdensbillede er ikke nødvendigvis sandt.
Jeg kæmper i øjeblikket lidt med formuleringerne, men prøver nu alligevel: Jeg burde for det første have skrevet om de to muligheder, at den ene var subjektiverende ("Gud giver mig et tegn her"), mens den anden var objektiverende ("Nej, det er jo kun en tilfældighed"), fordi der jo, jf. ovenfor og tidligere indlæg, er tale om modi af subjektets forholden-sig, altså en art handlen, men ikke nødvendigvis bevidst og helt sikkert ikke ubetinget (alle har jo en kulturel og social baggrund, nogle gener, en personlig livshistorie osv.).
Dernæst kommer vi til spørgsmålet om sandhed og ikke-sandhed - for hvad kan disse betyde i lyset af et "verdensbillede", der ikke er subjektløst? Ja, sandhed vil vel være det, der kommer frem, når subjektet objektiverer - modsvarende fremkommer usandhed, når dette ikke lykkes, eller vælges fra. I så fald ville vi nok bedømme mit valg af den subjektiverende indstilling ("Gud giver mig et tegn her") som et valg af noget usandt, går jeg ud fra? Men som jeg ovenfor har argumenteret for, er begge muligheder lige meget til stede som givne muligheder for det helt bestemte subjekt, der står for at skulle vælge, i.e. mig - så virker det ikke lidt arbitrært at knytte sandhed helt ukvalificeret til den ene frem for den anden? Der sker nok snarere det, at idet jeg vælger én af dem, sættes denne som sandhed og virkelighed for mig: Den bliver udgangspunktet for min tilværelse eller det, jeg orienterer mit liv i forhold til; eller måske bedre formuleret: Den valgte mulighed konstituerer de grænser inden for hvilke, jeg tænker, handler og forstår mig selv. Og det vil vel at mærke være tilfældet, om jeg nu vælger at være subjektiverende ("Gud virker i mit liv") eller objektiverende ("Mit liv styres af mig selv og ellers tilfældigheder") - men som sagt er udvalget af muligheder, der giver sig, helt sikkert betinget af alle mulige ting (herunder, tror jeg så, også Gud).
Håber, at det giver mening?
Det glæder mig at høre, at du godt kan være objektiv, og derfor også godt kan forstå min skepsis.
Jeg er selv af den skeptiske skole, så jeg kan sagtens forstå den slags forbehold. Jeg har hele mit (indrømmet, ikke lange) liv været agnostiker, nu kan jeg så bare sætte et 'kristen' foran. 
Jeg var nu ikke rigitgt i tvivl.
Det glæder så mig at høre. 
Derfor tror jeg også, at det er værd at overveje, hvilken test, det er, kristendommen skal bestå - og hvorfor: Skal den være slået fast som objektiv kendsgerning eller give mening som en personlig tolkning af tilværelsen? Og hvorfor det ene frem for det andet? Det skal slås fast om den er en objektiv kendsgerning og det skal det, fordi den, hvis den er en objektiv kendsgerning, får betydning for min skæbne i det hinsides.
Ja, enig. Nu stillede jeg også (indrømmet) nogle platte alternativer op. Det vigtige er at finde ud af, hvad det vil sige at få fastslået kristendom som en objektiv kendsgerning - hvis det betyder, at den skal kunne betragtes som noget, vi kan nærme os uden at tage os selv med som andet end et tilfældigt vedhæng, der egentlig kunne undværes, så kan kravet simpelthen ikke honoreres, fordi kristendommen netop har os som genstand. Den er ganske enkelt ikke noget, vi kan have en traditionel 'justified true belief' om, da et kendetegn ved sådan en størrelse netop er, at den kunne være sand, og alt andet ville dog forblive det samme: Om universet er 15 milliarder år gammel, om Jorden er rund, om livet udvikles ved naturlig udvælgelse, om egypterne byggede deres pyramider på den ene eller den anden måde, om Fermats sidste sætning har et bevis, etc. - altsammen er det blot viden, der kan forandre viden, men det har ingen væsentlige konsekvenser for vores liv. Vi kan jo leve uden. I modsætning til kristendommen: Her er der tale om 'viden', vi ikke uforandrede kan tage til os, men som netop, idet vi tilegner os den, forandrer os.
Du kan også betragte en 'justified true belief' som noget, der kan fremsættes af hvemsomhelst, altså af ingen - og altså kan favnes, uden at det ændrer noget ved den, der favner. Det er det, der dens styrke og det, der gør os så glade for den.
Herimod står kristendommen, der skal kunne fremsættes af hver enkelt og netop heri har sin styrke: Den, der favner kristendommen, bliver hermed ændret i en helt fundamental forstand, fordi kristendommen fordrer og ønsker denne ændring. Her er vi ikke et vedhæng, der i princippet kunne smides væk - men er faktisk selve sagens kerne. 
Mvh.
Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#24263 - 05/11/2003 22:52
Hvor troværdig er bibelens Gud?
|
Anonym
Anonym
|
Gnomen skrev: Jeg var den aften færdig med kristendommen, men det kan selvfølgelig altid hævdes, at jeg på et ubevidst plan stadig troede og så først blev bevidst om dette den følgende dag.
Gnomen skrev: Og mit perspektiv er som sagt, at jeg ved Guds hjælp genfandt troen. Det kan man enten dele eller afvise.
Ja, den opfattelse kan MAN enten dele eller afvise.
Men kan DU afvise at du muligvis (ubevidst) var på jagt efter en undskyldning for at omgøre din beslutning om at kvitte kristendommen – og at du derfor var disponeret for at gribe ethvert ”tegn” som en anledning til at omgøre den?
Gnomen skrev: Så nej: Jeg mener ikke at have "forvekslet en helt almindelig mekanisme ... med noget guddommeligt" - og tanken er vist heller ikke helt fjernt fra, hvad du vel selv kunne mene?
Jeg har valgt at tro på at Gud eksisterer som et altomfattende tænkende og handlende væsen som former verden og som er bevidst om sig selv og os – og som det derfor også giver mening at bede om hjælp. Mere mener jeg ikke det er menneskeligt muligt at sige om Gud – endda med det forbehold at vi mennesker ikke en gang kan vide om Gud eksisterer.
Men ja - mit svar på dit spørgsmål bliver trods alt et ja!
Men her taler vi vel at mærke ikke om den Gud som kristendommen har begrænset og lukket inde i inde i bibelens snævre og ofte helt uforståelige forestillingsverden og tilmed tillagt menneskelige egenskaber som vrede, had, hævntørst og jalousi.
Ja, noget tyder endda på at hvis bibelen oversættes korrekt fra den hebræiske grundtekst, så tillægges Gud tilsyneladende endda seksuelt samkvem med Abrahams hustru Sara.
Uddrag fra en KRITISK GENNEMGANG af passager i den nye danske bibeloversættelse fra 1992:
DO92: »Herren tog sig af [paqad] Sara, sådan som han havde sagt, og det, han havde lovet, gjorde han for hende.« I bedste fald en eufemisme. Ifølge CW og DT udtrykker paqad først og fremmest ægteskabeligt forhold, dvs. samleje. Oversættelsen kunne også hedde: Og Jahwe havde samleje med Sara. Guder og gudinders seksuelle omgang med mennesker var et udbredt nærorientalsk fænomen, der selvsagt er yderst problematisk i en kristen forestillingskreds.
Artiklen-serien rummer meget hårde angreb på oversætterne af den danske bibeloversættelse fra 1992. Angrebene er mig bekendt aldrig blevet faktuelt tilbagevist, og dette er bemærkelsesværdigt set i lyset af at oversætterne direkte og uden omsvøb beskyldes for at have begået bibelforfalskning, og Bibelselskabet klandres desuden for at nægte kritikerne adgang til kildematerialet med de overvejelser som oversætterne gjorde sig undervejs.
DENNE ARTIKEL beskæftiger sig med oversætternes forsøg på at tilbagevise kritikken.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24264 - 05/11/2003 23:50
Re: Hvor troværdig er bibelens Gud?
|
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
|
Hej Vagn Noget af Faklens kritik var god nok som sådan. I de fleste tilfælde er der dog tale om, at man simpelthen kan oversætte de pågældende steder på flere måder. I den situation har man valgt i 1992-oversættelsen som oftest at oversætte i overensstemmelse med en kristen/kirkelig tradition, mens Faklen konsekvent vil have GT til at passe ind som udtryk for de øvrige nærorientalske religioner. Det konkrete eksempel, du nævner, er efter min mening ikke noget særlig godt valg fra Faklens side. Jeg kender meget lidt til hebraisk, men når der står "Ifølge CW og DT udtrykker paqad først og fremmest ægteskabeligt forhold, dvs. samleje", så er jeg særdeles kritisk. Udelukkende ud fra de øvrige steder i GT, hvor "paqad" bruges. Nogle eksempler (i 1992-oversættelse): 1 Mos 39,4:
fattede han velvilje for Josef, og Josef kom i hans tjeneste. Han satte ham til at styre sit hus og gav ham ansvar for alt, hvad han ejede.
Her skulle Josef så have haft samleje med Potifars hus. Selv hvis vi oversætter "hus" med "husholdning", så giver det ikke megen mening.
1 Mos 40,4:
Chefen for livvagten satte Josef til at betjene dem.
Da de havde siddet i forvaring et stykke tid,
Indrømmet, det er da muligt, at chefen for livvagten satte Josef til at have samleje med dem. Men eftersom vi inden da har fået at vide, at Josef havde fået ansvaret for størsteparten af fængslets drift, så virker det knap så sandsynligt.
1 Mos 41,34:
Og Farao skulle udpege folk i landet med den opgave at opkræve en femtedel af afgrøden i Egypten i de syv overflodsår.
Hvorfor Farao i denne sammenhæng skulle have samleje med folk i landet fatter jeg ikke rigtigt.
1 Mos 50,24:
Josef sagde til sine brødre: »Jeg skal snart dø. Men Gud vil tage sig af jer og føre jer op fra dette land til det land, han lovede Abraham, Isak og Jakob.«
Igen virker det noget underligt, at Josef skulle tale om, at Gud skulle have samleje med hans brødre og som en konsekvens deraf føre dem ud af Egypten.
Eneste grund jeg kan se til, at paqad skulle oversættes med "samleje", er, at man gerne vil have Israels Gud til at være ligesom andre guder.
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#24265 - 06/11/2003 01:52
Meget troværdig, tror jeg
|
Bruger
|
Hej, Vagn! Du skriver:
Jeg var den aften færdig med kristendommen, men det kan selvfølgelig altid hævdes, at jeg på et ubevidst plan stadig troede og så først blev bevidst om dette den følgende dag.
[...] Og mit perspektiv er som sagt, at jeg ved Guds hjælp genfandt troen. Det kan man enten dele eller afvise.
Ja, den opfattelse kan MAN enten dele eller afvise.
Yep, men MAN må ikke forveksles med hvem som helst: MAN har altid et index, er altid en person eller et subjekt (fx Martin eller Vagn).
Men kan DU afvise at du muligvis (ubevidst) var på jagt efter en undskyldning for at omgøre din beslutning om at kvitte kristendommen – og at du derfor var disponeret for at gribe ethvert ”tegn” som en anledning til at omgøre den?
Dette er vist tilsyneladende det, skakspillere kalder en gaffel: Jeg er tvunget til at flytte én af to brikker, men mister under alle omstændigheder én af dem. 
Hvis jeg svarer ja, 'fortrænger' jeg. Hvis jeg svarer nej, har du pointen hjemme. Det er én af de fantastiske egenskaber ved teorien om det ubevidste: Den kan simpelthen ikke afvises. Det skyldes selvfølgelig, at alle personer ifølge den teori faktisk har to viljer: En, de selv kan genkende, og en, der giver analytikeren ret.
Nu mener jeg dog at have et modtræk, som du har overset (=klippet væk), hvis vi lige bliver i skakmetaforerne:
og NB! i 'virkeligheden' var der jo blot tale om tilfældigheder, som jeg så projicerede mit stakkels meningsbegær ud i. Men hvordan kommer dette 'virkelig' ind, der skal legitimere forklaringen? Det gør det kun gennem det, at subjektet forholder sig på den måde til hændelsen, ligesom også Gud som 'virkelig' først kommer ind gennem en forholden-sig på en bestemt måde. Begge dele er lige meget valg, vi træffer af, hvilket perspektiv vi som subjekter (og det er altså det, vi nu engang er) vil se hændelsen i.
(fra mit forrige indlæg)
Så snart subjektets forholden sig tages med i regnestykket, forsvinder den rangordning af forklaringer, du lægger op til - og der står to ligeværdige kombattanter og venter på den skæbnens time, hvor én af dem sættes mat af én af tilskuerne (og så gik der vist ged i skakken ).
Men ja: Jeg kan som tidligere nævnt godt se, at din forklaring er en mulighed - jeg kan bare ikke se, hvorfor jeg skulle foretrække den frem for min egen? Hvad kan den tilbyde, som jeg ikke allerede har - og kan den i så fald sælge det?
Så nej: Jeg mener ikke at have "forvekslet en helt almindelig mekanisme ... med noget guddommeligt" - og tanken er vist heller ikke helt fjernt fra, hvad du vel selv kunne mene?
Jeg har valgt at tro på at Gud eksisterer som et altomfattende tænkende og handlende væsen som former verden og som er bevidst om sig selv og os – og som det derfor også giver mening at bede om hjælp. Mere mener jeg ikke det er menneskeligt muligt at sige om Gud – endda med det forbehold at vi mennesker ikke en gang kan vide om Gud eksisterer.
OK. Vi er faktisk tættere på hinanden, end man skulle tro. Jeg mener ikke, at det er menneskeligt muligt at sige noget om Gud, som virkelig siger tingene, sådan som de er (det er der faktisk ingen kristne, der mener). Men jeg vil stadig mene, at det er vigtigt at forsøge, og ikke for andet, så for vores egen sjælefreds skyld. Som Nietzsche sagde, da han i ét enkelt spørgsmål spiddede hele Kants filosofi: "Hvad skulle noget ubekendt nogensinde kunne forpligte os til?"
Og du kommer da også af sted ved at få malet et forholdsvist klart billede af din tros genstand: Et "væsen", der er "altomfattende", "tænkende", "handlende", "former verden og som er bevidst om sig selv og os". Det er, så vidt jeg lige kan tælle mig frem til, 6 bestemmelser (7 hvis du mener, at bevidsthed og selvbevidsthed ikke kommer ud på ét). Hvorfor lige disse 6 (7)? Er det ikke helt vilkårligt?
Men ja - mit svar på dit spørgsmål bliver trods alt et ja!
Ja, det regnede jeg også med.
Men her taler vi vel at mærke ikke om den Gud som kristendommen har begrænset og lukket inde i inde i bibelens snævre og ofte helt uforståelige forestillingsverden
Nu vil jeg faktisk mene, at du her forveksler Bibelens Gud med den Gud, der efterhånden har vokset sig frem i den kristne tradition - med en god portion aristotelisk begrebsbestemmelse som primær vækstfremmer. Biblen nævner ikke noget om førsteårsager, substanser eller andet metafysisk gods, som senere tider har tænkt Gud ud fra. Tværtimod er de bibelske tekster overhovedet ikke interesseret i at begrebsliggøre Gud, men skal snarere ses som vidnesbryd om Hans frelsende handlen. Dette er særligt tydeligt i beretningerne om Jesus i evangelierne: Manden går rundt og fortæller historier om Gud og sig selv - det er da en temmelig fri måde at formidle Ham på, synes du ikke? Jeg synes i hvert fald ikke, at man dér kan tale om "snæv[erhed]".
og tilmed tillagt menneskelige egenskaber som vrede, had, hævntørst og jalousi.
Gud må altså ikke være lidenskabelig? Så må Han vel være ligeglad? Men så "giver" det da ikke "mening", at vi "bede[r]" Ham "om hjælp", gør det?
Ja, noget tyder endda på at hvis bibelen oversættes korrekt fra den hebræiske grundtekst, så tillægges Gud tilsyneladende endda seksuelt samkvem med Abrahams hustru Sara.
Nu har jeg ikke i sinde at indlede en længere diskussion om bibeloversættelser. Jeg har læst artikelserien, men kan helt ærligt ikke se, hvad al den postyr skal til for: Folk, der har brug for en videnskabeligt oversat bibel lærer alligevel ofte græsk og/eller hebraisk og kan således selv tjekke teksten efter, og dem der ikke lærer disse sprog, men stadig gerne vil være videnskabelige (!) - ja, de må jo lade være med at tage tingene så bogstaveligt. 
Men til Guds angivelige affære med Sara: Den slags pudsigheder kan virkelig ikke anfægte mig. Hvordan i alverden skulle man ellers anskueliggøre sagen for folk på den tid? Gude-menneske-samlejet i mine øjne et ganske udmærket motiv til at formidle mirakuløs graviditet - selv om det da muligvis er for saftigt og jordnært til, at vi med vores sarte, moderne og mere 'avancerede', oplyste ører helt kan forholde os til det. Vi kan jo, jf. ovenfor, godt lide at tænke på Gud som noget ubegribeligt avanceret, ophøjet og transcendent. Ja, sagt lige ud: Vi kan godt lide, at Gud er fjern. For hyrderne på Palæstinas sletter har sagen givetvis været ganske anderledes: Her har Gud været en levende, virkende realitet, ligeså nærværende som stormens rasen, dyrenes brøl om natten og himlens uendelige bue over dem. Han har jo indtaget samtlige af vores 'avancerede', videnskabelige sprogs funktioner plus alle de funktioner, vi også i dag tildeler Ham. Derfor er det da kun forståeligt, hvis den tids israelere har tænkt Ham i meget konkrete, nede-på-jorden termer. Fx finder du også i skabelsesberetningen, at Gud på bedste stoute bondemanér spankulerer rundt i Edens have og stolt beser sit skaberværk. Sådan nogle små idiosynkrasier udtrykker efter min mening mere en dygtig forfatters beherskelse af formidlingens kunst og kendskab til sit publikums forestillingsverden end den 'ufattelige dumhed', som mange 'oplyste' ateister har det med at få øje på som det første, når de skimmer teksten igennem. Hermeneutikken vil lære, at sådan noget siger mere om kulturimperialistiske fordomme end om selve teksten.  Men, som sagt, er det ikke noget, jeg har tænkt mig at gå i gang med at diskutere lige nu. Nu har jeg også allerede skrevet rigeligt. 
Mvh.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24266 - 06/11/2003 20:44
|
Bruger
Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
|
Tro er fast tillid til det, der håbes på, overbevisning om det, der ikke ses. v2 Den er jo bevidnet om de gamle.
Hebræerbrevet 11 vers1 og 2
I øvrigt skulle du læse hele kapitlet - Det er netop , hvad der er klart og TROVÆRDIGT! Det kaldes også for TROSKAPITLET
I øvrigt må man jo i dette land tro på, hvad - og hvem man vil! Nu bliver Troen på Odin og Thor snart anerkendt trossamfund i Danmark.
Hvem er mest troværdig? Odin og Thor eller Jesus?
|
|
Til toppen
|
|
|
#24267 - 06/11/2003 21:05
Re: Meget troværdig, tror jeg
|
Anonym
Anonym
|
Jeg skrev: Men kan DU afvise at du muligvis (ubevidst) var på jagt efter en undskyldning for at omgøre din beslutning om at kvitte kristendommen – og at du derfor var disponeret for at gribe ethvert ”tegn” som en anledning til at omgøre den?
Gnomen skrev: Dette er vist tilsyneladende det, skakspillere kalder en gaffel: Jeg er tvunget til at flytte én af to brikker, men mister under alle omstændigheder én af dem.
Hvis jeg svarer ja, 'fortrænger' jeg. Hvis jeg svarer nej, har du pointen hjemme. Det er én af de fantastiske egenskaber ved teorien om det ubevidste: Den kan simpelthen ikke afvises. Det skyldes selvfølgelig, at alle personer ifølge den teori faktisk har to viljer: En, de selv kan genkende, og en, der giver analytikeren ret.
Nu er jeg ikke nogen stor skakspiller. En bekendt sagde en gang da jeg foreslog et spil skak: "Nå ja skidt - så lige et kvarter"! Og det holdt stik - jeg var skakmat inden der var gået et kvarter. Så jeg er ganske stolt over at have præstereret en "gaffel".
Men når det er sagt - er sandheden om "teorien om det ubevidste" ikke blot at den er opfundet for at give dig lov til at skifte mellem at være ulogisk og logisk - eller analystisk om du vil - som det passer dig?
Gnomen skrev: Nu mener jeg dog at have et modtræk, som du har overset (=klippet væk), hvis vi lige bliver i skakmetaforerne:
----------------------------- og NB! i 'virkeligheden' var der jo blot tale om tilfældigheder, som jeg så projicerede mit stakkels meningsbegær ud i. Men hvordan kommer dette 'virkelig' ind, der skal legitimere forklaringen? Det gør det kun gennem det, at subjektet forholder sig på den måde til hændelsen, ligesom også Gud som 'virkelig' først kommer ind gennem en forholden-sig på en bestemt måde. Begge dele er lige meget valg, vi træffer af, hvilket perspektiv vi som subjekter (og det er altså det, vi nu engang er) vil se hændelsen i.
(fra mit forrige indlæg)
-----------------------------
Så snart subjektets forholden sig tages med i regnestykket, forsvinder den rangordning af forklaringer, du lægger op til - og der står to ligeværdige kombattanter og venter på den skæbnens time, hvor én af dem sættes mat af én af tilskuerne (og så gik der vist ged i skakken ).
". . . ligesom også Gud som 'virkelig' først kommer ind gennem en forholden-sig på en bestemt måde."
Jeg forstår faktisk ikke hvad du mener, med mindre du siger at Gud først kan komme "ind" når vi slår vores menneskelige logik fra.
Hvis det er det du mener, så er jeg ikke enig. Personlig mener jeg at jeg forholder mig logisk til Gud - i og med at jeg i min tro på Gud erkender min tvivl på Guds eksistens. (og jeg kan heller ikke forestille mig at Gud skulle ønske det anderledes)
Jeg kan i øvrigt se at du i din profil betegner dig som agnostiker - og dermed må du jo også leve med denne egentlig befriende blanding af tro og tvivl.
Gnomen skrev: OK. Vi er faktisk tættere på hinanden, end man skulle tro. Jeg mener ikke, at det er menneskeligt muligt at sige noget om Gud, som virkelig siger tingene, sådan som de er (det er der faktisk ingen kristne, der mener).
Bortset fra de kristne som mener at Gud udelukker de som ikke tror på Jesus fra himlens lyksalighed og lader staklerne gå fortabt og pines til evig tid i helvede. Disse kristne mener da det er menneskeligt muligt at sige noget ganske forfærdeligt om Gud, skulle jeg mene!
Gnomen skrev: Men jeg vil stadig mene, at det er vigtigt at forsøge, og ikke for andet, så for vores egen sjælefreds skyld. Som Nietzsche sagde, da han i ét enkelt spørgsmål spiddede hele Kants filosofi: "Hvad skulle noget ubekendt nogensinde kunne forpligte os til?"
Næh - hvad skulle noget ubekendt kunne forpligte os til. Derfor går jeg også ud fra at vi ikke er forpligtet til noget som helst af Gud - ubekendt for os som Gud jo er og må være for os.
Med mindre vi slår logikken fra og bilder os selv og andre ind at vi kender den ubekendte.
Gnomen skrev: Og du kommer da også af sted ved at få malet et forholdsvist klart billede af din tros genstand:
Et "væsen", der er "altomfattende", "tænkende", "handlende", "former verden og som er bevidst om sig selv og os". Det er, så vidt jeg lige kan tælle mig frem til, 6 bestemmelser (7 hvis du mener, at bevidsthed og selvbevidsthed ikke kommer ud på ét). Hvorfor lige disse 6 (7)? Er det ikke helt vilkårligt?
Det er naturligvis rigtigt at jeg "maler" et billede af min tros genstand - men prøv engang at fjerne bare ét af punkterne, og jeg tror du vil se at Gud er borte.
Jeg skrev: . . . og tilmed tillagt menneskelige egenskaber som vrede, had, hævntørst og jalousi.
Gnomen skrev: Gud må altså ikke være lidenskabelig? Så må Han vel være ligeglad? Men så "giver" det da ikke "mening", at vi "bede[r]" Ham "om hjælp", gør det?
Fjern vrede, had, hævntørst og jalousi - og jeg tror du vil se at Gud forsvinder ikke af den grund.
Kan du uddybe hvorfor Gud skulle være ligeglad, blot fordi Gud ikke skulle rumme vrede, had, hævntørst og jalousi? Er det blot fordi bibelens forfattere har tillagt Gud disse egenskaber?
Hvis du nu antog at Gud "kun" var kærlig og medlidende overfor os (og det kunne du jo lige så god, for det er det mest logiske for en GOD Gud), ville du så også mene at Gud var ligeglad med os?
|
|
Til toppen
|
|
|
#24268 - 06/11/2003 22:17
Man "tænker" altså Gud
|
Anonym
Anonym
|
Gnomen skrev: Derfor er det da kun forståeligt, hvis den tids israelere har tænkt Ham i meget konkrete, nede-på-jorden termer. Fx finder du også i skabelsesberetningen, at Gud på bedste stoute bondemanér spankulerer rundt i Edens have og stolt beser sit skaberværk.
Du mener altså at bibelens forfattere "tænkte" sig til Gud - ikke ulig at jeg også "tænker" mig til Gud.
Hvad er det så, helt konkret, der får DIG til at acceptere bibelens ganske detaljerede billede af Gud fremfor f.eks. min meget skrabede (forsigtige) forestilling om Gud?
|
|
Til toppen
|
|
|
#24269 - 06/11/2003 22:37
Re: Hvor troværdig er bibelens Gud?
[Re: øhlenschlæger]
|
Anonym
Anonym
|
Øhlenschlæger skrev: Det konkrete eksempel, du nævner, er efter min mening ikke noget særlig godt valg fra Faklens side. Jeg kender meget lidt til hebraisk, men når der står "Ifølge CW og DT udtrykker paqad først og fremmest ægteskabeligt forhold, dvs. samleje", så er jeg særdeles kritisk. Udelukkende ud fra de øvrige steder i GT, hvor "paqad" bruges.
Tak for et, som sædvanligt godt indlæg fra din side, med solidt underbyggede argumenter. Jeg må medgive dig at hvis "paqad" skulle betyde "ægteskabeligt forhold, d.v.s samleje", så virker ordet malplaceret i de eksempler du nævner. Derfor vil jeg umiddelbart erklære mig enig med dig i at eksemplet ikke er et særligt godt valg, hverken fra min eller Faklens side. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#24270 - 06/11/2003 22:50
Grundtvig, Odin og Hvide Krist
[Re: ærten]
|
Anonym
Anonym
|
Ærten skrev: Hvem er mest troværdig? Odin og Thor eller Jesus?
Tja-eh - det er jo et lidt vanskeligt spørgsmål.
Jeg hørte i forleden en radioudsendelse som citerede en begejstret Grundtvig som ville kaste sig for "Odins alter" og sidestillede den nordiske Gud med Hvide Krist.
Thor blev dog ikke nævnt, og retfærdigvis skal det da også nævnes at det i udsendelsen tilføjedes at den Ase-begejstrede Grundtvig senere fik "kristelige tømmermænd" over sit hyldestdigt til Odin.
Men bortset fra det så har vi jo religionsfrihed i landet, så det er vel kun rimeligt at vort lands oprindlige tro atter bliver en anerkendt religion.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24271 - 06/11/2003 23:28
[Re: ærten]
|
Bruger
|
Hebræerbrevet 11 vers1 og 2 I øvrigt skulle du læse hele kapitlet - Det er netop , hvad der er klart og TROVÆRDIGT! Det kaldes også for TROSKAPITLET
Er det noget bestemt jeg skal bide mærke i? Det er jo blot en lang opremsning af folk, der tror. Det i sig selv siger mig da ikke noget.
I øvrigt må man jo i dette land tro på, hvad - og hvem man vil!
Ja, heldigvis da!
Nu bliver Troen på Odin og Thor snart anerkendt trossamfund i Danmark.
Ja, heldigvis da!
Hvem er mest troværdig? Odin og Thor eller Jesus?
Tjah, i mine øjne er det samme surdej det hele, hvad troværdighed angår.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24272 - 07/11/2003 00:55
Re: Grundtvig, Odin og Hvide Krist
|
Bruger
Sted: Danmark
|
Vagn Bro skrev:
Jeg hørte i forleden en radioudsendelse som citerede en begejstret Grundtvig som ville kaste sig for "Odins alter" og sidestillede den nordiske Gud med Hvide Krist.
Thor blev dog ikke nævnt, og retfærdigvis skal det da også nævnes at det i udsendelsen tilføjedes at den Ase-begejstrede Grundtvig senere fik "kristelige tømmermænd" over sit hyldestdigt til Odin.
Men bortset fra det så har vi jo religionsfrihed i landet, så det er vel kun rimeligt at vort lands oprindlige tro atter bliver en anerkendt religion.
Hej Vagn,
Grundtvig studerede den nordiske mytologi grundigt og udgav en tyk bog om den nordiske mytologi. Mange år senere genudgav han bogen - vistnok redigeret lidt, men i grunden den samme bog.
Sådan som jeg ser det, havde han forståelse for de kræfter der ligger bagved mytologien, de kræfter der ligger i mennesket, og altså i dette tilfælde det nordiske menneske. Så vidt jeg kan bedømme appellerede han til at man anerkendte disse kræfter som værende et reelt udtryk for livskraften her i Norden, altså at man vækkede den livskraft som værende en vigtig del af livet.
Med venlig hilsen, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#24273 - 07/11/2003 01:00
|
Bruger
|
Kristina skrev:
Ateist svarede:
Det er sjovt, men jeg kan faktisk stort set sige nøjagtigt det samme.
Hej Ateist,
Hvad er det der gør, at du er interesseret i sandheden?
|
|
Til toppen
|
|
|
#24274 - 07/11/2003 07:31
|
Bruger
Sted: Nederland
|
Hej Vagn
Ja, det er da kun rimeligt, at vores gamle oprindelige tro bliver anerkendt, men det vaekker opsigt rundt omkring, i hvertfald her i Holland , blev omtalt baade i aviser og TV hernede.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#24275 - 07/11/2003 11:20
[Re: Sandheds-søger]
|
Bruger
|
Aner det ikke - jeg har bare altid været videbegærlig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24276 - 07/11/2003 11:29
|
Bruger
|
Aner det ikke - jeg har bare altid været videbegærlig.
Hej Ateist,
Der hvor jeg vil hen med det spørgsmål er, at i det ønske om sandheden eller i den drivkraft om at søge sandheden har du en forbindelse til Gud eller det guddommelige. Om Gud så er en person eller en kraft eller hvad det nu er, er en anden diskussion.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24277 - 07/11/2003 11:49
|
Bruger
|
... det er vel kun rimeligt at vort lands oprindlige tro atter bliver en anerkendt religion.
Asatroen kom ganske vist hertil længe før kristendommen, men den kan alligevel ikke kaldes "vort lands oprindelige tro". Der har mig bekendt boet mennesker her i ca. 12.000 år og asatroen er nok max et par tusinde år gammel. Hvad stenalderfolkene har troet på ved jeg ikke (shamanisme??), men bronzealderfolket dyrkede solen (jvf. "Solvognen" og div. helleristninger). Tacitus beretter ca. år 100 evt. om germanerne, at de dyrkede Nerthus, der efter hans opfattelse var Moder Jord og/men som muligvis var en tidlig udgave af vanen Njord. Den nordiske mytologi som kendes fra vikingetiden (og som vel er den som dyrkes af Forn Sidr) er nok blevet udviklet i det første årtusinde evt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24278 - 07/11/2003 12:52
|
Bruger
|
Der hvor jeg vil hen med det spørgsmål er, at i det ønske om sandheden eller i den drivkraft om at søge sandheden har du en forbindelse til Gud eller det guddommelige. Om Gud så er en person eller en kraft eller hvad det nu er, er en anden diskussion.
Jeg kan nu ikke se, hvordan min søgen efter sandheden kan forbinde mig med Gud eller det guddommelige. Tværtimod ser jeg jo nærmest viden og sandhed som modsætning til det "guddommelige" (forstået som uvidenhed og myter).
|
|
Til toppen
|
|
|
#24279 - 07/11/2003 13:09
|
Bruger
|
Jeg kan nu ikke se, hvordan min søgen efter sandheden kan forbinde mig med Gud eller det guddommelige. Tværtimod ser jeg jo nærmest viden og sandhed som modsætning til det "guddommelige" (forstået som uvidenhed og myter).
Jeg sagde IKKE at det ville forbinde dig med Gud, jeg sagde at den forbindelse er der allerede, idet DRIVKRAFTEN er det guddommelige.
Jeg sagde INTET om uvidenhed.
Uvidenhed er anti-gud, idet uvidenhed er det ultimative onde efter min mening.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24280 - 07/11/2003 13:40
|
Bruger
|
Jeg sagde IKKE at det ville forbinde dig med Gud, jeg sagde at den forbindelse er der allerede, idet DRIVKRAFTEN er det guddommelige.
Tjah, jeg identificerer nu selv drivkraften med den nysgerrighed vi mennesker, såvel som de øvrige primater samt mange andre dyr, er udstyret med.
Tværtimod ser jeg jo nærmest viden og sandhed som modsætning til det "guddommelige" (forstået som uvidenhed og myter). ------- Jeg sagde INTET om uvidenhed.
Jeg har skam heller aldrig påstået, at du nævnede uvidenhed. Tværtimod skrev jeg meget tydeligt, at jeg ser det guddommelige som uvidenhed.
Uvidenhed er anti-gud, idet uvidenhed er det ultimative onde efter min mening.
Jeg er enig med dig i, at uvidenhed er et onde. Det udelukker dog på ingen måde min identifikation af det "guddommelige" med bl.a. uvidenhed.
Jeg er altså helt uenig med dig i, at det er "anti-gud".
|
|
Til toppen
|
|
|
#24281 - 07/11/2003 14:36
|
Bruger
|
Og oplevelse af Helligånden kan heller ikke bruges til bevisførelse, for hvordan bevise, at det lige er Helligånden man oplever?
Jeg er helt enig. Som du ved, har jeg forsøgt at bore i det med oplevelsen af Helligånden og der lader ikke til at være nogen konsensus om, hvordan det føles - endsige noget bud på, hvordan man kan afgøre det.
I lignelsen om den rige mand og Lazarus (Luk. 16) står der: Hvis de ikke hører Moses og profeterne, vil de heller ikke lade sig overbevise, selv om en står op fra de døde.«
Det står der nok, men det gør det jo ikke sandt.
Reelt er der stor forskel på at læse folks uunderbyggede påstande om opstandelser og så selv at overvære en.
Nej, beviser duer ikke til meget. Du kan end ikke bevise, at der findes andet i hele verden end din egen drøm! Heller ikke selv om du kniber dig selv i armen. Man kan sagtens drømme, at noget gør meget ondt - det har jeg da i hvert fald en gang prøvet! Du kan også drømme at du vågner - -
Ja, jeg mener nu godt man kan bruge beviser til noget. Man er selvfølgelig først nødt til at antage, at der er en virkelighed derude og at det hele ikke bare er noget man drømmer. Det mener jeg til gengæld godt jeg kan leve med.
Men jeg vil gerne tale om kristendommens sandhed som en "til vished grænsende sandsynlighed" - ikke om beviser!
For mig er "til vished grænsende sandsynlighed" det samme som beviser.
Nu skriver du at du er en skeptiker, så jeg kom til at tænke på, at du måske ville være interesseret i at læse den bog, der hedder "Breve fra en skeptiker" - en korrespondance mellem en søn i nærkamp med sin fars angreb på kristendommen. (Dr. Gregory A. Boyd & og Edward K. Boyd). Julegaveide!
Måske. Jeg antager, at du mener den er god, siden du anbefaler den. Der er dog et par bøger i min 'pipeline' allerede, men jeg vil føje den til listen over emner.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24282 - 07/11/2003 15:50
|
Bruger
Reg.: 04/06/2003
Sted: Askarovo-Bashkortostan
|
Hej Ateist At du ikke tror, er din egen sag. Men er det fordi du ikke sanseligt kan mærke eller se Gud. Der er jo mange ting du tror på som du ikke kan se. Kan du se stjernerne om dagen, nej men de er der. Det er korrekt at vi ikke kan se Gud. Gud er Skaberen af begrænsninger, og har derfor ikke nogen selv. Hvis vi kunne se Gud, ville Han jo være begrænset, og dermed mangelfuld. Og hvis vi kunne se Gud, ville alle jo tro på Gud. Videnskaben er i sig selv ikke målestok for hvad der er rigtigt og hvad der er forkert, idet videnskaben forandrer sig hele tiden. Hvad der er rigtigt idag, er ommuligt forkert i morgen og omvendt. Det er videnskabligt bevist, at jorden roterer rundt om sig selv en gang hver 24. time med en hastighed på ca. 1500 km. i timen. Lad os nu forstille os, at den roterer med en hastighed på 150 km. i timen....hvorfor ikke?.... Vores dage og nætter ville blive 10 timer længere end nu. I det tilfælde ville den brændende sommersol dagligt brænde vore planter og fryse dem om natten. Solen som kilde til alt liv, har en hed overflade på 12,000,000 grader celsius. Afstanden mellem jorden og solen er tilpas perfekt, at den giver jorden en den tiltrængte mængde sol og ikke mere. I millioner af år var forandringen af denne balance så sjælden, at livet på jorden ikke ophørte med at eksistere. Hvis temperaturen steg med sølle 50 grader i løbet af bare et år, ville det betyde død for planter, dyr og mennesket. Med andre ord. Jorden position i forhold til solen er perfekt. Enhver ændring i denne afstand ville betyde enden på livet. Månen er ca. 365.000 km fra jorden. Hvis denne afstand var noget mindre fx 100.000 km fra jorden, ville tidevandet blive så højt, at alle områder som normalt er over vandet ville blive oversvømmet to gange dagligt. Jorden ville være blevet ødelagt og tidevandet ville have forårsaget hvirvelvinde hver dag. Oxygen er det vi bl.a. lever af, idet at 21 % af luften er oxygen. Hvis vi antager at der var 50 % oxygen istedet for 21%, ville alle brandfarlige materialer være på grænsen til at blive sat i lys lue, så at en gnist fra fx et tordenslag der rammer et træ, ville brænde hele skoven til aske. Hvis der derimod kun var 10 % oxygen i luften ville et menneskeligt fremskridt, så som ild, aldrig have set dagen lys. Disse "tilfældigheder" synes jeg taler sit eget sprog. Sandsynligheden for, at disse ovennævnte ting skulle være en tilfældighed, virker temmelig lille. Forestil dig, at vi to en dag skulle mødes over fx en kop kaffe, og at jeg kom en halv time for sent, og gav dig denne forklaring: "Jeg skulle over en bro, som pludselig faldt sammen lige før jeg trådte på den. Så gik jeg langs floden, for at gå den lange vej uden om floden. Pludselig så jeg brædderne fra broen samle sig selv og blev til en tømmerflåde, som jeg så sejlede over floden på." Ville du tro, at dette ville ske ved en tilfældighed? Sandsynligheden ville være lige så stor som ovenstående. Det svarer til, at placere en stor bombe i et pizzaria, for at detonere den efter 2 min. Efter bomben er sprunget kommer man tilbage til pizzariaet og ser til sin store overraskelse, at det er blevet til et bibliotek med bøger i perfekt orden. Det, at falde i søvn for senere at vågne igen, kunne være et fingerpeg om, at der er noget efter dette liv. Og sådan kunne jeg blive ved. At tale om en livsanskuelse kan være et meget følsomt emne for nogen. Hvad folk selv tror er rigtigt er op til dem selv. Mange mennesker ved godt at der findes en skaber, men fortrænger det, fordi man ikke ønsker at tage stilling til ting i sit liv. Man har det godt, sulter ikke, har en varm seng at sove i, har mange kærester, går til mange fester osv. Hvorfor skulle man stoppe med det? Jeg er ikke psykolog, og har derfor ikke ret til at tale på andres bekostninger, men det er et faktum at folk idag ikke er særlig religiøse. Det er nærmest blevet en psykologisk krykke man støtter sig til i svære tider. Nå, jeg skal ikke trætte dig med lange forklaringer. Man kan ikke tvinge folk til at tro, og heldigvis for det ” Der må ikke være tvang i religionen, thi sandheden er visselig let at skelne fra løgnen ” Qur’an 2:256 Mvh. og Guds fred (selv om du ikke tror ) Shakir
” De glemte Gud, så Han lod dem glemme sig selv” Qur’an 59:19
|
|
Til toppen
|
|
|
#24283 - 07/11/2003 15:53
|
Bruger
|
Jeg er enig med dig i, at uvidenhed er et onde. Det udelukker dog på ingen måde min identifikation af det "guddommelige" med bl.a. uvidenhed.
Jeg er altså helt uenig med dig i, at det er "anti-gud".
Du har da snarere erkæret dig uenig i definitionen på gud, synes jeg.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#24284 - 07/11/2003 16:05
|
Bruger
|
Du har da snarere erkæret dig uenig i definitionen på gud, synes jeg.
Hvad er da "definitionen på Gud"?
|
|
Til toppen
|
|
|
#24285 - 07/11/2003 16:49
[Re: Shakir]
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
|
Shakir  Hvor jeg dog elsker dig  Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#24286 - 07/11/2003 17:30
[Re: Shakir]
|
Bruger
|
Hej Shakir!
At du ikke tror, er din egen sag.
Mange tak!
Kan du se stjernerne om dagen, nej men de er der.
Nej, men 1) jeg kan se dem om natten, så jeg ved der findes stjerner 2) der eksisterer en underbygget teori, om hvad de er, som fortæller mig, at de også er der om natten. 3) der er folk, der har set dem, mens det er dag, hvor jeg befinder mig. 4) ... Altså er det ret godt underbygget, at de også er der om natten.
Det samme kan ikke siges om Gud!
Det er korrekt at vi ikke kan se Gud. Gud er Skaberen af begrænsninger, og har derfor ikke nogen selv.
Det er jo en påstand - ikke noget faktum.
Hvis vi kunne se Gud, ville Han jo være begrænset, og dermed mangelfuld.
???
Jeg kan ligesåvel hævde, at "da vi ikke kan se Gud er han jo begrænset". Der er jo en egenskab (synlighed) han mangler.
Og hvis vi kunne se Gud, ville alle jo tro på Gud.
Og...?
Videnskaben er i sig selv ikke målestok for hvad der er rigtigt og hvad der er forkert, idet videnskaben forandrer sig hele tiden. Hvad der er rigtigt idag, er ommuligt forkert i morgen og omvendt.
Du har ret i, at "videnskaben" ikke er målestok for, hvad der er rigtigt og forkert. Det er virkeligheden. Men videnskaben er vores bedste bud på, hvad der er rigtigt.
Disse "tilfældigheder" synes jeg taler sit eget sprog. Sandsynligheden for, at disse ovennævnte ting skulle være en tilfældighed, virker temmelig lille.
Det gør den vel egl. ikke, hvis du kikker objektivt på det. Med alle de mange milliarder af stjerner i Universet, skulle det da nærmere være mærkeligt, hvis ikke der var en planet, hvor betingelserne for liv var tilstede.
Du fokuserer på, hvad sandsynligheden er for, at en given planet har de rette betingelser. Du burde fokusere på, hvad sandsynligheden er for, at en eller anden planet har de rette betingelser.
Forestil dig, at vi to en dag skulle mødes over fx en kop kaffe, og at jeg kom en halv time for sent, og gav dig denne forklaring:
"Jeg skulle over en bro, som pludselig faldt sammen lige før jeg trådte på den. Så gik jeg langs floden, for at gå den lange vej uden om floden. Pludselig så jeg brædderne fra broen samle sig selv og blev til en tømmerflåde, som jeg så sejlede over floden på."
Ville du tro, at dette ville ske ved en tilfældighed?
Nej, og det er nok netop derfor jeg ikke er religiøs.
Nu tror jeg egl. dit eksempel er i modstrid med naturlovene (i modsætning til eksistensen af de rette betingelser for liv), hvorfor det ikke er noget godt eksempel.
Og, selv hvis det var i overensstemmelse med naturlovene, så er al den sandsynlighedsregning ikke rigtigt brugbar. Man kan jo på samme måde sandsynliggøre, at du ikke eksisterer:
Der er 6 mia. mennesker på Jorden. Hvad er da sandsynligheden for at netop din far fik barn med din mor? Meget lille! Kører vi endnu en generation tilbage, hvad er da sandsynligheden for, at såvel 1) din morfar fik barn med din mormor, og 2) din farfar fik barn med din farmor, og 3) din far fik barn med din mor. Uendelig lille! Prøv selv at køre yderligere et par generationer tilbage og du vil se, at det faktisk er "umuligt", at du eksisterer.
Sandsynligheden ville være lige så stor som ovenstående.
Påstår du uden at bevise det. Jeg gad nok se det regnestykke, du lægger til grund for din vilde påstand 
Det, at falde i søvn for senere at vågne igen, kunne være et fingerpeg om, at der er noget efter dette liv.
Hvordan dog det?
Jeg ser absolut ingen sammenhæng.
Og sådan kunne jeg blive ved.
Ja, det kunne du garanteret!
Hvad folk selv tror er rigtigt er op til dem selv.
Det er vi sådan set enige om. Det at nogen tror noget er imidlertid ikke det samme som at det er rigtigt. Og, hvis jeg ser folk tro på noget forkert, kan jeg ikke se noget galt i at fortælle dem, at de tager fejl. En holdning jeg vist har til fælles med Jesus, Muhammed og talrige andre.
Mange mennesker ved godt at der findes en skaber, men fortrænger det, fordi man ikke ønsker at tage stilling til ting i sit liv.
Nå? Kan du bevise denne påstand?
Jeg er ikke psykolog, og har derfor ikke ret til at tale på andres bekostninger, men det er et faktum at folk idag ikke er særlig religiøse.
Det kommer da helt an på, hvad du definerer som religiøst. Det er sandt at det er de færreste i Danmark, der er kristne eller muslimer. Men mange tror jo på "åndernes magt", "den 6. sans", "klarsyn", "numerologi" etc. De er vel også religiøse?
Det er nærmest blevet en psykologisk krykke man støtter sig til i svære tider.
Det er vel fordi "det" er noget, der kun kan give håb - ikke viden. Ergo bruger folk det, når de har behov for håb.
Man kan ikke tvinge folk til at tro, og heldigvis for det
Helt enig.
” Der må ikke være tvang i religionen, thi sandheden er visselig let at skelne fra løgnen ” Qur’an 2:256
Jeg er helt enig. Dog er jeg ret sikker på, at jeg skelner på en anden måde end flertallet herinde. 
Mvh. og Guds fred (selv om du ikke tror )
Selvom jeg ikke tror kan jeg jo godt tage det som et udtryk for noget velment. På samme måde, som når jeg hermed ønsker dig en god weekend.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24287 - 07/11/2003 20:41
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
Reg.: 04/06/2003
Sted: Askarovo-Bashkortostan
|
Shalom kære Kefas I lige måde  Vi må jo engang i mellem også stå sammen om det vi er enige om  Nemlig troen på Gud Mvh. og Guds Fred Shakir
” De glemte Gud, så Han lod dem glemme sig selv” Qur’an 59:19
|
|
Til toppen
|
|
|
#24288 - 08/11/2003 01:56
Definitioner på Gud
|
Bruger
|
Hej igen Lars, Du skrev:
Hvad er da "definitionen på Gud"?
I mine andre svar til dig definerede jeg Gud i forbindelse med sandheden. Dette uanset om man tror på Gud som en person, som en universel kraft eller som en metaforisk beskrivelse af sandheden, idet jeg jo IKKE inkluderede nogen forudsætning om at Gud skulle eksistere som personligt væsen. Om dette er tilfældet eller ej er som tidligere sagt en anden diskussion.
Yderligere gav jeg udtryk for at uvidenhed er anti-gud ved at kalde uvidenhed det ultimative onde. Så må det jo være sådan, at man IKKE kommer nærmere Gud hvis det indebærer større uvidenhed. Altså må det indebære at en tilnærmelse til Gud ihvert fald IKKE forøger uvidenheden, ergo følger at hvis en tilnærmelse til Gud alligevel forøger uvidenheden, så er denne tilnærmelse en løgn og har intet med Gud at gøre.
Ovenstående var hvad jeg gav udtryk for i mine andre svar i denne tråd. Her er en udbygning mht at definere Gud yderligere. Disse definitioner er dem jeg arbejder med for tiden:
1) Gud er Sandheden, Kærligheden og Livet. Begrebet "Guds vilje" må derfor hænge sammen med de tre kvaliteter Sandhed, Kærlighed og Liv. Om Gud ifølge denne definition er en person, en kraft, en sindstilstand eller noget andet er IKKE præciseret. Det er kvaliterne som er præciseret.
Vi er skabt i "Guds billede", hvilket vil sige at Sandhed, Kærlighed og Liv er at finde i vores natur, hvilket igen vil sige at Sandhed, Kærlighed og Liv er essentielt for vores velbefindende. Dette vil yderligere sige at vi har et medansvar for hvordan tingene går. Det kan nytte noget at foretage sig noget.
2) Gud er alt der er.
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#24289 - 09/11/2003 16:23
Re: Man "tænker" altså Gud
|
Bruger
|
Derfor er det da kun forståeligt, hvis den tids israelere har tænkt Ham i meget konkrete, nede-på-jorden termer. Fx finder du også i skabelsesberetningen, at Gud på bedste stoute bondemanér spankulerer rundt i Edens have og stolt beser sit skaberværk.
Du mener altså at bibelens forfattere "tænkte" sig til Gud - ikke ulig at jeg også "tænker" mig til Gud.
Ja, men jeg vil hellere sige 'anskueliggøre', da der for mig at se mere er tale om dannelsen af billeder til formidling af en i sig selv uudsigelig erfaring end om egentlig deduktion a la det, vi fx finder i gudsbeviser - i hvert fald hvad angår israelitterne.
Hvad er det så, helt konkret, der får DIG til at acceptere bibelens ganske detaljerede billede af Gud fremfor f.eks. min meget skrabede (forsigtige) forestilling om Gud?
Jeg finder simpelthen "bibelens ... billede af Gud" troværdigt, om end denne troværdighed ikke må forstås som hverken historisk, rationel eller filosofisk. Det er netop det historisk, rationelt og filosofisk utroværdige ved hele foretagendet, der for mig peger på, at der her er mere på færde end blot menneskelig fabrikation.
Men det er et lettere bizart ræsonnement, indrømmer jeg.
Mvh.
Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#24290 - 09/11/2003 17:03
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Martin, du skriver:
Jeg finder simpelthen "bibelens ... billede af Gud" troværdigt, om end denne troværdighed ikke må forstås som hverken historisk, rationel eller filosofisk. Det er netop det historisk, rationelt og filosofisk utroværdige ved hele foretagendet, der for mig peger på, at der her er mere på færde end blot menneskelig fabrikation. Men det er et lettere bizart ræsonnement, indrømmer jeg.
Jeg kan sagtens følge dig her. At en rationelt og filosofisk utroværdig beretning, som den vi finder i bibelen, har kunnet overleve i så mange år og brede sig til hele denne verden og blive taget til hjerte af så mange millioner mennesker er for mig at se tæt på i sig selv at være en slags sandhedsbevis!
Men om Bibelen nu også er helt utroværdig hvad angår det historiske, ved jeg nu ikke rigtig. Der findes mange (afskrifter af) kildeskrifter, bibelshistorien foregår i et konkret landområde, som stadig findes på landkortet, og mange af de i Bibelen nævnte personer er historiske personer, hvis eksistens ingen betvivler, selv om deres liv og levned et mindre velbevidnet end Jesu liv.
Her tror jeg nok, at den nordiske mytologi kommer til kort!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#24291 - 09/11/2003 17:39
|
Anonym
Anonym
|
Jeg skrev: Hvad er det så, helt konkret, der får DIG til at acceptere bibelens ganske detaljerede billede af Gud fremfor f.eks. min meget skrabede (forsigtige) forestilling om Gud?
Gnomen skrev: Jeg finder simpelthen "bibelens ... billede af Gud" troværdigt, om end denne troværdighed ikke må forstås som hverken historisk, rationel eller filosofisk. Det er netop det historisk, rationelt og filosofisk utroværdige ved hele foretagendet, der for mig peger på, at der her er mere på færde end blot menneskelig fabrikation.
Men det er et lettere bizart ræsonnement, indrømmer jeg.
Det overrasker dig næppe at vi ikke er uenige i det det "lettere bizarre" i dit ræsonnement. 
Ført ud i sin yderste konsekvens må dit ræsonnement jo nemlig være dettet at jo mere "historisk, rationelt og filosofisk utroværdig" grundlaget for en religion er, jo mere tyder det på at trosgrundlaget ikke er en menneskelig, men en guddommelig fabrikation.
Derfor - hvordan bedømmer og begrunder du helt konkret at bibelen er mere "historisk, rationelt og filosofisk utroværdig" end f.eks. den gamle nordiske mytologi som jo nu danner grundlag for et anerkendt trossamfund i Danmark?
Jeg mener - hvis nemlig Ase-troen var den mest utroværdige (og dermed også den mest guddommelige) skulle du jo efter dit ræsonnement tro på Odin og Thor i stedet for på kristendommens Gud?
NB: Er f.eks. Jesu bespisning af de mange tusinde i ørkenen mere utroværdig end at Thor hver evige eneste aften kunne slagte sine gedebukke og servere dem som aftensmad - og så få dem til at springe lyslevende op hver morgen ved at svinge hammeren over huderne og de afgnavede knogler?
|
|
Til toppen
|
|
|
#24292 - 09/11/2003 18:46
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev til Gnomen: Men om Bibelen nu også er helt utroværdig hvad angår det historiske, ved jeg nu ikke rigtig. Der findes mange (afskrifter af) kildeskrifter, bibelshistorien foregår i et konkret landområde, som stadig findes på landkortet, og mange af de i Bibelen nævnte personer er historiske personer, hvis eksistens ingen betvivler, selv om deres liv og levned et mindre velbevidnet end Jesu liv.
Det var dog herligt, Kristina. Endelig er vi enige om noget.
Men konsekvensen må altså være at hvis Gnomen holder fast i sit ræsonnement: "Det er netop det historisk, rationelt og filosofisk utroværdige ved hele foretagendet, der for mig peger på, at der her er mere på færde end blot menneskelig fabrikation", så må du og jeg imødese hans snarlige konvertering til Ase-troen. 
Forudsat altså at du holder fast på at beretningerne om Odin og Thor er mindre velbevidnet endnu Jesu liv - og dermed også mest utroværdige. 
|
|
Til toppen
|
|
|
#24293 - 09/11/2003 19:11
|
Ordstyrer
Bruger
|
Nej, desværre, Vagn, som jeg læser dit indlæg er vi bestemt ikke enige, og du har ikke forstået mit anliggende.
At "noget" er usandsynligt og utroværdigt er ingen kvalitet i sig selv, selvfølgelig ikke.
Men når "noget" erkendes som både åbenbaring og usandsynligt, så får det, for mig at se, sandhedsværdi. Hvis Gud vil åbne hjerte for hans ord, så skal det ikke være selvfølgeligheder, han fortæller mig.
I så fald ville jeg næppe stoppe op, undrende, for at høre nærmere ...
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#24294 - 09/11/2003 20:04
Åbenbaring + usandhed = sandhed
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev: Nej, desværre, Vagn, som jeg læser dit indlæg er vi bestemt ikke enige, og du har ikke forstået mit anliggende.
At "noget" er usandsynligt og utroværdigt er ingen kvalitet i sig selv, selvfølgelig ikke.
Men når "noget" erkendes som både åbenbaring og usandsynligt, så får det, for mig at se, sandhedsværdi. Hvis Gud vil åbne hjerte for hans ord, så skal det ikke være selvfølgeligheder, han fortæller mig.
I så fald ville jeg næppe stoppe op, undrende, for at høre nærmere ...
Nu var et egentlig bare tænkt som et lille drilagtigt indspark, Kristina. For jeg ved jo godt, efter vore mange meningsudvekslinger, at der er lang vej igen før du giver mig ret! 
Men hvad du siger med dine udsagn her, er nu alligevel så bemærkelsesværdigt at det fortjener en undrende (spørgende) kommentar.
Jeg kan udmærket forstå at man kan erkende at noget er usandsynligt - altså at det efter alt sund fornuft usandt.
Men hvordan i alverden erkender man en åbenbaring? Kan du give en konkret forklaring på hvordan man er sikker på at det man har for sig, nu virkelig er en åbenbaring?
Og selv hvis åbenbaringen nu kan erkendes, så virker det besynderligt at en åbenbaring kan ændre det som efter al sund fornuft er usandt, til en sandhed for dig?
Altså: Åbenbaring + usandhed = sandhed.
Eller mindre skarpt formuleret: Åbenbaring + usandsynlighed = sandsynlighed.
Du må have erkendt din åbenbaring med 100 pct. sikkerhed, Kristina. Ikke bare med 70 pct. sikkerhed, for så står du med 30 pct. sandsynlighed for at det du tror på er usandt - altså løgn!
Har du aldrig tænkt den tanke at åbenbaringer som formår at forvandle løgn til sandhed kunne skyldes netop den som I kristne kalder "løgnens fader"?
Det er bl.a. derfor jeg omhyggeligt undgår at fremsætte påstande af nogen art om Gud! Det ville jeg aldrig turde - der har jeg ikke det samme mod som du, Kristina.
Derfor nøjes jeg med at bede Gud hjælpe mig og har dyb mistillid til enhver åbenbaring, hvor guddommelig nogle mennesker end påstår den måtte være, herunder bibelens forfattere, redaktører og fortolkere.
Skønt du næppe er enig, kan du sikkert forstå mit ræsonnement, Kristina.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24295 - 09/11/2003 20:17
Re: Overraskende åbenbaring ?
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
Hej Vagn Bro
Du skriver til Kristina: Har du aldrig tænkt den tanke at åbenbaringer som formår at forvandle løgn til sandhed kunne skyldes netop den som I kristne kalder "løgnens fader"? Citat slut.
Kommentar: Jeg er forbløffet. En overraskende åbenbaring. Man skulle næsten tro, du havde lært noget værdifuldt af de mange indlæg og debatter eller også har jeg misforstået noget ?
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#24296 - 09/11/2003 20:27
Ingen åbenbaring - blot logisk tænkning!
[Re: carl]
|
Anonym
Anonym
|
Carl skrev: Du skriver til Kristina: Har du aldrig tænkt den tanke at åbenbaringer som formår at forvandle løgn til sandhed kunne skyldes netop den som I kristne kalder "løgnens fader"? Citat slut.
Kommentar: Jeg er forbløffet. En overraskende åbenbaring. Man skulle næsten tro, du havde lært noget værdifuldt af de mange indlæg og debatter eller også har jeg misforstået noget ?
Hvis ikke jeg lærte noget værdifuldt ved at deltage i debatter herinde, Carl, ville jeg ikke være her. Så det har du ikke misforstået. 
Derimod mener jeg, takket være logisk tænkning hidtil at have undgået usandhedsforvandlende åbenbaringer, uanset om de måtte komme fra "løgnens fader" eller andre.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24297 - 09/11/2003 20:44
Re: Definitioner på Gud
|
Bruger
|
Hvad er da "definitionen på Gud"? ------------------------------------------------------------ I mine andre svar til dig definerede jeg Gud i forbindelse med sandheden. Dette uanset om man tror på Gud som en person, som en universel kraft eller som en metaforisk beskrivelse af sandheden, idet jeg jo IKKE inkluderede nogen forudsætning om at Gud skulle eksistere som personligt væsen. Om dette er tilfældet eller ej er som tidligere sagt en anden diskussion.
Jeg undrede mig blot over at du snakkede om at "definere".
Hvis man definerer Gud er Gud jo blot et begreb.
Hvis Gud er faktisk eksisterende, så kan hans egenskaber ikke defineres - så må de erkendes.
Man kan selvfølgelig godt definere noget for så at give sig til at lede efter det definerede. Men, er man troende vil man vel i stedet taget udgangspunkt i, hvordan Gud rent faktisk er, og undlade at definere ham?
Yderligere gav jeg udtryk for at uvidenhed er anti-gud ved at kalde uvidenhed det ultimative onde. Så må det jo være sådan, at man IKKE kommer nærmere Gud hvis det indebærer større uvidenhed.
Alt sammen blot noget du definerer. Def.: Uvidenhed er ondt Def.: Gud er god Ergo er Uvidenhed anti-Gud.
Logikken er jo klar nok, men hvad relevans har det for virkeligheden?
Som jeg ser det er et verdensbillede, der indeholder noget "guddommeligt" enten 1) i modstrid med det videnskabelige 2) i overensstemmelse med videnskabelige
I det første tilfælde vil det være uvidenhed, da det er i modstrid med vores viden.
I det andet tilfælde vil det guddommelige være begrænset til de huller, der er i vores viden ("god of the gabs") - altså være identisk med vores uvidenhed.
I begge tilfælde er det guddommelige altså uvidenhed.
Jeg ved godt, at jeg så definitorisk har udelukket, at der kan være overensstemmelse mellem det videnskabelige og det guddommelige men jeg mener faktisk ikke at man kan omtale noget som "guddommeligt", såfremt der findes en naturlig forklaring på det.
2) Gud er alt der er.
I så fald er Gud også uvidenhed og uvidenhed er da ikke anti-Gud.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24298 - 09/11/2003 20:57
Re: Åbenbaring + usandhed = sandhed
|
Ordstyrer
Bruger
|
Vagn skriver:
Har du aldrig tænkt den tanke at åbenbaringer som formår at forvandle løgn til sandhed kunne skyldes netop den som I kristne kalder "løgnens fader"? Det er bl.a. derfor jeg omhyggeligt undgår at fremsætte påstande af nogen art om Gud! Det ville jeg aldrig turde - der har jeg ikke det samme mod som du, Kristina.
Jeg er ikke noget særlig modigt menneske. At den kristne tro ikke er en løgn, der er forvandlet til sandhed, men derimod sandheden, er sandelig ikke noget jeg selv har fundet på.
Men jeg kan sagtens forstå dit ræsonnement. Intet menneske kan nemlig selv beslutte sig til at tro.
Men jeg mener, at ethvert menneske kan beslutte sig til at lytte til Guds ord uden den forhåndsindstilling af dyb mistillid, som du skriver, at du helgarderer med.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#24299 - 09/11/2003 21:34
|
Anonym
Anonym
|
Jeg skrev: Har du aldrig tænkt den tanke at åbenbaringer som formår at forvandle løgn til sandhed kunne skyldes netop den som I kristne kalder "løgnens fader"?
Det er bl.a. derfor jeg omhyggeligt undgår at fremsætte påstande af nogen art om Gud! Det ville jeg aldrig turde - der har jeg ikke det samme mod som du, Kristina.
Kristina skrev: Men jeg mener, at ethvert menneske kan beslutte sig til at lytte til Guds ord uden den forhåndsindstilling af dyb mistillid, som du skriver, at du helgarderer med.
Det kræver ikke en særlig veludviklet mistillid at afvise hvad bibelens forfattere, redaktører og fortolkere hævder at vide om Gud. Som du selv skriver, Kristina, så lyder det så ganske usandsynligt at der skal åbenbaringer til for at selv du kan acceptere deres udsagn.
Jeg har i øvrigt ikke en forhåndsindstilling af dyb mistillid til Gud, men forsøger af bedste evne at åbne "hele ladeporten" for Gud og modtage Guds hjælp efter bedste evne. Jeg helgarderer ikke, men lægger trygt min skæbne i Guds hånd.
Og sjovt nok skal der en ATEIST til at se hvad det hele i virkeligheden handler om:
Ateist skrev: Hvis man definerer Gud er Gud jo blot et begreb.
Hvis Gud er faktisk eksisterende, så kan hans egenskaber ikke defineres - så må de erkendes.
Man kan selvfølgelig godt definere noget for så at give sig til at lede efter det definerede.
Men, er man troende vil man vel i stedet taget udgangspunkt i, hvordan Gud rent faktisk er, og undlade at definere ham?
Bibelens forfattere, redaktører og fortolkere forsøger efter min bedste overbevisning at definere Gud og tillægge Gud bestemte egenskaber.
Jeg mener vi begår en stor fejl ved at lede efter en Gud som andre mennesker har defineret for os.
Det mener du så ikke, Kristina - ja du kan endda tro på at det er sandt at der ingen sorg er i himlen hvis helvedes pinsler eksisterer.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24300 - 09/11/2003 22:16
|
Ordstyrer
Bruger
|
Vagn, vi kommer nok ikke videre. Du skriver Kl. 20.04:
Derfor nøjes jeg med at bede Gud hjælpe mig og har dyb mistillid til enhver åbenbaring, hvor guddommelig nogle mennesker end påstår den måtte være, herunder bibelens forfattere, redaktører og fortolkere.
Kl. 21,34 skriver du derimod:
Jeg har i øvrigt ikke en forhåndsindstilling af dyb mistillid til Gud, men forsøger af bedste evne at åbne "hele ladeporten" for Gud og modtage Guds hjælp efter bedste evne. Jeg helgarderer ikke, men lægger trygt min skæbne i Guds hånd.
Vi kommer nok ikke videre i samtalen. Du "åbner hele ladeporten" og har samtidig "dyb mistillid". Du har selv besluttet, hvordan du ønsker, at Gud skal hjælpe dig, og hvordan du ikke vil modtage hans hjælp (ved åbenbaring).
Kristendommen er en åbenbaringsreligion. Åbenbaring betyder ikke, at vi ser syner eller hører stemmer, men helt enkelt, at Gud ved Helligånden åbenbarer sig selv for os ved Jesus Kristus, så at vi erkender hvem han er, og hvad han vil os.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#24301 - 10/11/2003 00:01
Historisk troværdighed
|
Bruger
|
Hej, Kristina! Du skriver:
At en rationelt og filosofisk utroværdig beretning, som den vi finder i bibelen, har kunnet overleve i så mange år og brede sig til hele denne verden og blive taget til hjerte af så mange millioner mennesker er for mig at se tæt på i sig selv at være en slags sandhedsbevis!
Ja, sådan har jeg det også.
Men om Bibelen nu også er helt utroværdig hvad angår det historiske, ved jeg nu ikke rigtig. Der findes mange (afskrifter af) kildeskrifter, bibelshistorien foregår i et konkret landområde, som stadig findes på landkortet, og mange af de i Bibelen nævnte personer er historiske personer, hvis eksistens ingen betvivler, selv om deres liv og levned et mindre velbevidnet end Jesu liv.
Jeg vil nu nok mene, at de nytestamentlige tekster som historiske kilder lader en del tilbage at ønske, men det er heller ikke engang sikkert, at de er skrevet for at være den slags præcise skildringer af faktuelle forløb, som nogle vil hævde. Meget tyder på, at det mere er litterære og teologiske hensyn, der har gjort sig gældende i deres tilblivelse: Eksempelvis har Markusevangeliet og Homers Odysseus og Iliade nogle meget slående paralleller helt ned i små detaljer (se her), ligesom Lukasevangeliet og Apostlenes Gerninger lader til at trække meget på Josephus' to store værker om jødernes historie (se her). Der afspejler sig også meget forskellige interesser i de forskellige fødselsberetninger hos Matthæus og Lukas: Den første lader Jesu' slægt føre tilbage til Abraham, den jødiske religions fader, hvorved Jesus som Messias placeres i en eksplicit jødisk kontekst, om end ikke som den forventede krigerkonge (i så fald ville slægtstavlen givetvis have startet med David). Hermed antydes, at Matthæus' publikum nok primært har været helleniserede jøder. Hos Lukas, derimod, startes der med Adam, menneskehedens fader, og der signaleres altså et mere universelt sigte. Hos begge har vi endvidere jomfrufødslen, der var et meget udbredt motiv til at illustrere guddommeligt ophav, ligesom også indslagene af numerologi og astrologi har været det rene guf for folk på den tid.
Men det kan selvfølgelig ikke udelukkes, at evangelisterne virkelig har intenderet at komme med præcise historiske skildringer - det synes så bare i mine øjne ejendommeligt, at der tilsyneladende er arbejdet meget bevidst litterært med teksterne. For mig at se, har det primære formål med disse tekster været at formidle det, der skete på et tidspunkt i den yderste udkant af Det Romerske Imperium, sådan at folk kunne forstå, at der her var tale om, at Gud selv var kommet til Jorden.
Ja, det vil jeg også mene. Til gengæld har "den nordiske mytologi" aldrig været tænkt som andet end mytiske begivenheder i den fjerne urtid - hvorimod kristendommen netop har Guds inkarnation i menneskelig skikkelse på et bestemt tidspunkt, et bestemt sted som sin kerne. Uanset korrektheden af evangeliernes præcise oplysninger.
Mvh.
Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#24302 - 10/11/2003 00:44
Re: Historisk troværdighed
|
Bruger
|
Hej Martin Du skriver:
Men det kan selvfølgelig ikke udelukkes, at evangelisterne virkelig har intenderet at komme med præcise historiske skildringer - det synes så bare i mine øjne ejendommeligt, at der tilsyneladende er arbejdet meget bevidst litterært med teksterne.
Uden at skulle vove mig alt for langt ud i noget, som jeg ikke ved forfærdeligt meget om, så er det vist lidt ahistorisk med det skel mellem historieskrivning (fakta) og litteratur (fiktion), som jeg synes, du lægger frem her. Så vidt jeg ved, så kan man først for alvor tale om det skel i løbet af den europæiske middelalder.
Litterære træk kan forøvrigt også genfindes i fx 1800-tallets historieskrivning uden at man af den grund mener, at historikerne dengang snarere skrev romaner end søgte at give præcise historiske skildringer. Det mener jeg er temmelig klart eftervist af Hayden White, uden at jeg dog er 100% enig med hans synspunkter iøvrigt. Se fx her (meget kort og ikke særligt fyldestgørende, men på dansk) og her (engelsk, som jeg kun har skimmet).
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#24303 - 10/11/2003 00:55
|
Bruger
|
Hej, Vagn! Du skriver:
Ført ud i sin yderste konsekvens må dit ræsonnement jo nemlig være dettet at jo mere "historisk, rationelt og filosofisk utroværdig" grundlaget for en religion er, jo mere tyder det på at trosgrundlaget ikke er en menneskelig, men en guddommelig fabrikation.
Jep. Jeg mener dog ikke, at mange "religion[er]" kandiderer til dette. Faktisk kun én.
Derfor - hvordan bedømmer og begrunder du helt konkret at bibelen er mere "historisk, rationelt og filosofisk utroværdig" end f.eks. den gamle nordiske mytologi som jo nu danner grundlag for et anerkendt trossamfund i Danmark?
Jeg kan spørge meget simpelt: Får jeg med "den gamle nordiske mytologi" noget egentligt nyt at vide? Er der tale om en italesættelse - eller er det bare mennesker, forklædt som guder, der træder frem? Er denne "mytologi" ikke ganske logisk og forståelig, fordi den netop afspejler og legitimerer mennesket, som vi kender det: Et socialt væsen, der drikker lidt engang imellem, går i krig, gifter sig, sommetider bedrager, men også har mod, ære og mandshjerte?
Jeg mener - hvis nemlig Ase-troen var den mest utroværdige (og dermed også den mest guddommelige) skulle du jo efter dit ræsonnement tro på Odin og Thor i stedet for på kristendommens Gud?
Ja, det skulle jeg. 
Er f.eks. Jesu bespisning af de mange tusinde i ørkenen mere utroværdig end at Thor hver evige eneste aften kunne slagte sine gedebukke og servere dem som aftensmad - og så få dem til at springe lyslevende op hver morgen ved at svinge hammeren over huderne og de afgnavede knogler?
Nej, men min tro handler heller ikke om "Jesu bespisning af de tusinde i ørkenen". Det er en lille ligegyldig detalje, som slet ikke er interessant. Det er slet ikke dér - på det mytologiske niveau, om du vil -, at kristendommen for mig sætter ind. Det ville i mine øjne reducere kristendommen til blot endnu en kosmologi, og evangeliet om lov og nåde ville hurtigt drukne i evindelige, for mig at se fuldstændigt ligegyldige, diskussioner om, hvorvidt Jonas nu også kunne overleve tre dage i hvalens bug, Jesus nu også havde gået på vandet, eller verden nu også var blevet skabt på 6 dage. Det er efter min mening slet ikke den slags, kristendommen i bund og grund handler om.
Derimod handler den om tro og forargelse: Det, der sker, når vi får at vide, at vi er fuldstændig bundløst forbandet fordærvede og fortabte i vores egen selvforskyldte usselhed - og kun har håbet om Guds nåde og Jesu død på korset at forlade os på. Dét er noget, mennesker efter min mening ikke af sig selv finder på at sige! - og de historiske eksempler på forargelsen er legio. Det er også det, der gør kristendommen så ufatteligt utroværdig, for den rammer jo lige i dét ømme punkt ved det at være menneske: At vi ikke skulle være guder.... 
Mvh.
Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#24304 - 10/11/2003 03:53
[Re: øhlenschlæger]
|
Bruger
|
Hej, Øhlenschlæger! Du skriver:
Men det kan selvfølgelig ikke udelukkes, at evangelisterne virkelig har intenderet at komme med præcise historiske skildringer - det synes så bare i mine øjne ejendommeligt, at der tilsyneladende er arbejdet meget bevidst litterært med teksterne. Uden at skulle vove mig alt for langt ud i noget, som jeg ikke ved forfærdeligt meget om, så er det vist lidt ahistorisk med det skel mellem historieskrivning (fakta) og litteratur (fiktion), som jeg synes, du lægger frem her. Så vidt jeg ved, så kan man først for alvor tale om det skel i løbet af den europæiske middelalder.
OK, jeg er heller ikke selv nogen ekspert på området, må jeg indrømme, så jeg kan sagtens have lavet en kortslutning dér, hvis det er sådan, at evangelisterne ikke har skilt sig væsentligt ud fra den gængse norm blandt den tids historikere? I så fald har der vel heller ikke været nogen egentlig forventning om "præcise historiske skildringer"? Det passer egentlig også meget godt med, at nogle af årsagerne til, at vi i dag har den Bibel, vi har, blandt andet var, at den tidlige kristendom fandt visse bøger mindre egnede til at blive "read aloud" i kirken (!):
"The Apocalypse of Peter is especially worth mentioning here. It was probably written between 125 and 150 A.D. and remained in various church lists as a canonical text for centuries [...] What is of interest to us is that this book should have been regarded as obviously false, yet instead was generally received as genuine--its eventual omission from the canon was more the result of the fact that some church leaders did not want it read aloud (according to the Muratorian Canon, cf. M 184), perhaps because its descriptions were so disturbing." - Richard Carrier, The Formation of the New Testament Canon
samt at der selvfølgelig nødvendigvis måtte være fire evangelier, bl.a. fordi der nu engang er "four directions of the world ... and four principal winds" (!):
"It is not possible that the Gospels can be either more or fewer in number than they are, since there are four directions of the world in which we are, and four principal winds...the four living creatures [of Revelation 4.9] symbolize the four Gospels...and there were four principal covenants made with humanity, through Noah, Abraham, Moses, and Christ." - Irenæus, Against All Heresies, som citeret hos Carrier
At man har anset retoriske og numerologiske hensyn for væsentligt i vurderingen af de forskellige kandidater til kanon synes i hvert fald at kunne bekræfte, at kriterierne for historiske skildringer har været bredere dengang, end de er i dag.
Litterære træk kan forøvrigt også genfindes i fx 1800-tallets historieskrivning uden at man af den grund mener, at historikerne dengang snarere skrev romaner end søgte at give præcise historiske skildringer. Det mener jeg er temmelig klart eftervist af Hayden White, uden at jeg dog er 100% enig med hans synspunkter iøvrigt.
Så vidt jeg kan følge White, arbejder han - trods sin relativistiske position - stadig med et niveau af "kendsgerninger", der kan etableres via "kildekritik", hvilket for så vidt også må anses for nødvendigt, da en vis fiksering på kendsgerningsniveauet er den eneste måde, man ifølge hans teori kan skelne mellem historikeren og den fiktive forfatter på.
Men spørgsmålet om evangelisternes selvforståelse som primært historikere eller formidlere går også netop på deres forhold til dette niveau i skriveprocessen: Har de taget, hvad de betragtede som kendsgerninger og derpå arrangeret dem i et plot, der så med udgangspunkt i Whites teori kan bestemmes inden for en nærmere angivet mængde af narrative strukturer - eller har der mere været tale om, at de primært har konstrueret kendsgerninger, der passede ind i lige netop dén narrative struktur, de ville have frem?
Det er klart, at svaret afhænger af, hvad vi med rimelighed kan betragte som en kendsgerning - eller rettere: Hvad vi med rimelighed kan forvente, at evangelisterne har betragtet som kendsgerninger.
Det ovenstående kunne tyde på, at man har arbejdet med et forholdsvist bredt begreb hér - men omvendt er det forhold, at evangelierne ofte er ganske internt konsistente hver for sig med hensyn til kendsgerninger, der pænt føjer sig ind i den narrative struktur og formål (jf. Matthæus' skildring af begivenhederne i Jesu liv som værende i nøje overensstemmelse med profetierne i GT, pegende på et primært jødisk publikum), mens de derimod ofte er inkonsistente indbyrdes eller i forhold til eksterne kilder, vel netop en indikation på, at formålet mere har været at få målgruppen i tale end at skildre tingene med baggrund i så sikre overleveringer som muligt?
Mvh
Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#24305 - 10/11/2003 12:51
Re: Ingen åbenbaring - blot logisk tænkning!
|
Bruger
|
Hej Vagn Bro Du skriver: Hvis ikke jeg lærte noget værdifuldt ved at deltage i debatter herinde, Carl, ville jeg ikke være her. Så det har du ikke misforstået. Derimod mener jeg, takket være logisk tænkning hidtil at have undgået usandhedsforvandlende åbenbaringer, uanset om de måtte komme fra "løgnens fader" eller andre. Citat slut. ____________________- Kommentar: Fint. Men logisk tænkning nytter vel ikke ret meget, når det drejer sig om åbenbaringer. Åbenbaringer er jo netop ikke logik, for så var de jo ikke åbenbaringer  Og hvorledes skulle du kunne afprøve logikken, hvis du ikke er fuldstændig vidende eller skulle være afsenderen ??? med venlig hilsen carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#24306 - 10/11/2003 13:15
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej gnomen
Derimod handler den om tro og forargelse: Det, der sker, når vi får at vide, at vi er fuldstændig bundløst forbandet fordærvede og fortabte i vores egen selvforskyldte usselhed - og kun har håbet om Guds nåde og Jesu død på korset at forlade os på. Dét er noget, mennesker efter min mening ikke af sig selv finder på at sige! - og de historiske eksempler på forargelsen er legio. Det er også det, der gør kristendommen så ufatteligt utroværdig, for den rammer jo lige i dét ømme punkt ved det at være menneske: At vi ikke skulle være guder....
Nej - DET kunne mennesker ikke selv have fundet på...... Det går stik imod hvad vi ville kunne kreere med vore hjerner, som jo er vendt mod os selv og hvad vi selv kan gøre..... At finde på en tro (religion) som kristendommen...... det kunne mennesker ikke have gjort....
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#24307 - 10/11/2003 13:32
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
|
Nej - DET kunne mennesker ikke selv have fundet på...... Det går stik imod hvad vi ville kunne kreere med vore hjerner, som jo er vendt mod os selv og hvad vi selv kan gøre..... At finde på en tro (religion) som kristendommen...... det kunne mennesker ikke have gjort....
Jeg synes ærligt talt at I undervurderer den menneskelige kreativitet. Selvfølgelig kan og kunne mennesket da udtænke noget sådant.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24308 - 10/11/2003 14:01
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist, du skriver
(cit. Ester) At finde på en tro (religion) som kristendommen...... det kunne mennesker ikke have gjort.... -------------------------------------------------------------------------------- Ateist: Jeg synes ærligt talt at I undervurderer den menneskelige kreativitet. Selvfølgelig kan og kunne mennesket da udtænke noget sådant.
Du har ganske ret i at menneskers fantasi forekommer helt grænseløs, det har vi mange utrolige, sjove og fantastiske eksempler på.
Men at tro på det kristne budskab, dertil kræves 1) at det er sandt og 2) at Gud selv åbenbarer dets sandhed for os. Sådan mener jeg det er ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#24309 - 10/11/2003 14:13
|
Bruger
|
Men at tro på det kristne budskab, dertil kræves 1) at det er sandt og 2) at Gud selv åbenbarer dets sandhed for os. Sådan mener jeg det er ..
Det synes jeg nu er en påstand, der savner ethvert belæg.
Ting bliver altså ikke sande af, at nogle mennesker kan tro på dem - uanset, hvor ulogiske disse ting end er. Mennesket har ikke blot udvist en enorm kreativitet, det har også demonstreret evnen til at tro på stort set hvad som helst - herunder også fantastiske og ulogiske ting, der ikke er sande.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24310 - 10/11/2003 15:33
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ateist, du skriver
Mennesket har ikke blot udvist en enorm kreativitet, det har også demonstreret evnen til at tro på stort set hvad som helst - herunder også fantastiske og ulogiske ting, der ikke er sande.
Kunne du give et par nutidige eksempler ?? Bortset fra den med Thor og Odin - - det er vist kun et par hundrede mennesker det drejer sig om, tror jeg .. og om de seriøst tror på det som sand virkelighed, eller eventuelt bare flirter lidt med sagerne, ved jeg ikke ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#24311 - 10/11/2003 15:57
|
Bruger
|
Mennesket har ikke blot udvist en enorm kreativitet, det har også demonstreret evnen til at tro på stort set hvad som helst - herunder også fantastiske og ulogiske ting, der ikke er sande. ------------------------------------------------------------ Kunne du give et par nutidige eksempler ?? Bortset fra den med Thor og Odin - - det er vist kun et par hundrede mennesker det drejer sig om, tror jeg .. og om de seriøst tror på det som sand virkelighed, eller eventuelt bare flirter lidt med sagerne, ved jeg ikke ..
Nu behøver eksemplerne jo ikke at være nutidige for at mit udsagn bliver sandt. For det andet er asatroens nuværende tilhængere jo ikke noget udtryk for det antal, der igennem tiderne har troet på det. Så asatroen kunne faktisk godt bruges som eksempel.
Men vi kan da bare tage hinduismens gudeverden, hvis du vil have noget polyteistisk af i dag. Hinduismen har ovenikøbet den fordel, at den dels også indeholder reinkarnation og dels har en lille mia. tilhængere.
Noget andet nutidigt er Scientologys verdensbillede, der i mine øjne mest af alt minder om en dårlig science fiction historie, hvad det vel egl. også er.
Af andre eksempler, der lever den dag i dag, kan nævnes numerologi, astrologi og pyramidekraft. Eller hvad med dem, der troede at der var en UFO i kometens hale som ville tage dem med "hjem" - hvis altså blot de begik masseselvmord først.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24312 - 10/11/2003 16:30
|
Bruger
|
Hej Martin Jeg vil ikke tage fat i alt det, du kommer ind på i dit indlæg. Der er dog lige et par ting, som jeg lige vil knytte et par kommentarer til. Jeg har før set Irenæus citeret for, at årsagen til, at der er fire evangelier, er, at der er fire verdenshjørner og fire "verdensvinde". Jeg synes dog, det kræver lidt ond vilje at læse Irenæus sådan. Det centrale sted hos ham lyder:
It is not possible that the Gospels can be either more or fewer in number than they are. For, since there are four zones of the world in which we live, and four principal winds, while the Church is scattered throughout all the world, and the "pillar and ground" of the Church is the Gospel and the spirit of life; it is fitting that she should have four pillars, breathing out immortality on every side, and vivifying men afresh. From which fact, it is evident that the Word, the Artificer of all, He that sitteth upon the cherubim, and contains all things, He who was manifested to men, has given us the Gospel under four aspects, but bound together by one Spirit.
Irenæus: Mod kætterne III, 11,8
I afsnittet umiddelbart inden har han beskrevet forskellige former for vranglære, som bygger på et enkelt af de fire evangelier. Derfor bruger han energi på at forklare, at det er "fitting", at der er fire evangelier, som ikke er ens ord for ord.
Ang. Peters Åbenbaring så siger Muritorianus-håndskriftet (latin-engelsk) :
We accept only the Apocalypses of John and of Peter, although some of us do not want it to be read in the Church.
Johannes Åbenbaring skulle efter samme kritierier så heller ikke været blevet en del af kanonen. Den indgår forøvrigt så vidt jeg ved den dag i dag ikke i den ortodokse kirkes læsninger.
Om et skrift var egnet til højtlæsning virker imidlertid ikke til at være noget afgørende kriterium for dets optagelse i kanonen. Således skrives der samme sted om Hermas:
But Hermas composed The Shepherd quite recently in our times in the city of Rome, while his brother, Pius, the bishop, occupied the [episcopal] seat of the city of Rome. And therefore, it should indeed be read, but it cannot be published for the people in the Church, neither among the Prophets, since their number is complete, nor among the Apostles for it is after their time (?).
Her har vi så det modsatte: et skrift, der bør læses op i kirken, men som ikke kan indgå i kanonen. Jeg finder det mest sandsynligt, at Peters Åbenbaring endte med at blive forkastet på samme grundlag som Hermas.
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#24313 - 10/11/2003 16:34
|
Bruger
|
Hej, Vagn! Du skriver:
Nu er jeg ikke nogen stor skakspiller. En bekendt sagde en gang da jeg foreslog et spil skak: "Nå ja skidt - så lige et kvarter"! Og det holdt stik - jeg var skakmat inden der var gået et kvarter. Så jeg er ganske stolt over at have præstereret en "gaffel".
Nu mener jeg altså som sagt at have et modtræk. 
Men når det er sagt - er sandheden om "teorien om det ubevidste" ikke blot at den er opfundet for at give dig lov til at skifte mellem at være ulogisk og logisk - eller analystisk om du vil - som det passer dig?
Nu tror jeg næppe, at Nietzsche, da han opfandt teorien om det ubevidste, havde mig specielt i tankerne. 
". . . ligesom også Gud som 'virkelig' først kommer ind gennem en forholden-sig på en bestemt måde."
Jeg forstår faktisk ikke hvad du mener, med mindre du siger at Gud først kan komme "ind" når vi slår vores menneskelige logik fra.
Kristendommen er fuld af paradokser, der kun kan accepteres i tro. Den siger nogle ting, som kun giver mening, når vi giver afkald på kravet om ”menneskelig.. logik”, men det er i sidste ende noget Gud gør ved os, ikke noget vi sådan kan vælge. Dér har du så endnu et paradoks.
Hvis det er det du mener, så er jeg ikke enig. Personlig mener jeg at jeg forholder mig logisk til Gud - i og med at jeg i min tro på Gud erkender min tvivl på Guds eksistens. (og jeg kan heller ikke forestille mig at Gud skulle ønske det anderledes)
Men hvis det, at du ”forholder [d]ig logisk til Gud”, implicerer ”tvivl på Guds eksistens”, hvorfor så hævde Guds eksistens til at starte med? Ville det ikke være mere logisk simpelthen at afstå fra at tage stilling?
Jeg kan i øvrigt se at du i din profil betegner dig som agnostiker - og dermed må du jo også leve med denne egentlig befriende blanding af tro og tvivl.
Nu ”lever” jeg altså ikke længere ”med denne egentlig befriende blanding af tro og tvivl”, da jeg personligt efterhånden er blevet overbevist om kristendommens sandhed, mens jeg filosofisk må forholde mig neutral. Derfor også ”kristen agnostiker”: Det første signalerer mit personlige ståsted og min holdning, det sidste signalerer det, jeg kan argumentere for, fx i debatter som denne. 
OK. Vi er faktisk tættere på hinanden, end man skulle tro. Jeg mener ikke, at det er menneskeligt muligt at sige noget om Gud, som virkelig siger tingene, sådan som de er (det er der faktisk ingen kristne, der mener).
Bortset fra de kristne som mener at Gud udelukker de som ikke tror på Jesus fra himlens lyksalighed og lader staklerne gå fortabt og pines til evig tid i helvede. Disse kristne mener da det er menneskeligt muligt at sige noget ganske forfærdeligt om Gud, skulle jeg mene!
Jeg er overbevist om, at ”de kristne”, du her omtaler, også er meget påpasselige med at pointere, at dette er deres fortolkning, og at det i sidste ende ikke er noget, vi kan vide noget sikkert om, da ”Herrens veje er uransagelige” osv. Hvilket netop var min pointe.
Men jeg vil stadig mene, at det er vigtigt at forsøge, og ikke for andet, så for vores egen sjælefreds skyld. Som Nietzsche sagde, da han i ét enkelt spørgsmål spiddede hele Kants filosofi: "Hvad skulle noget ubekendt nogensinde kunne forpligte os til?"
Næh - hvad skulle noget ubekendt kunne forpligte os til. Derfor går jeg også ud fra at vi ikke er forpligtet til noget som helst af Gud - ubekendt for os som Gud jo er og må være for os.
Med mindre vi slår logikken fra og bilder os selv og andre ind at vi kender den ubekendte.
Vi kan vel også forestille os, at ”den ubekendte” henvender sig til os?
Og du kommer da også af sted ved at få malet et forholdsvist klart billede af din tros genstand:
Et "væsen", der er "altomfattende", "tænkende", "handlende", "former verden og som er bevidst om sig selv og os". Det er, så vidt jeg lige kan tælle mig frem til, 6 bestemmelser (7 hvis du mener, at bevidsthed og selvbevidsthed ikke kommer ud på ét). Hvorfor lige disse 6 (7)? Er det ikke helt vilkårligt?
Det er naturligvis rigtigt at jeg "maler" et billede af min tros genstand - men prøv engang at fjerne bare ét af punkterne, og jeg tror du vil se at Gud er borte.
Du mener altså at have opstillet de nødvendige betingelser for et gudsbegreb? I så fald må jeg skuffe dig, da vi sagtens kan fjerne ”handlende”: Så har vi fx deismens gud. Eller hvad med ”altomfattende”? Det ville give os et ganske betragteligt udvalg af alt fra demiurger over daimons til alverdens myriader af guder fra såvel ægyptisk, græsk og romersk mytologi samt ikke mindst ’vores egen’ asatro. Hertil kommer de religioner, hvor Gud som udelukkende ”altomfattende” simpelthen identificeres med verden, der så i sig selv bliver guddommelig. Vi kan hertil så fx lægge ”bevidst om sig selv og os”, og Gud bliver et udtryk for verden som et essentielt åndeligt fænomen, ikke ulig hvad man finder inden for fx hinduismen.
Som det ses er der talrige muligheder for variation her, og jeg må derfor spørge igen, hvorfor lige netop de 6 eller 7 karakteristika, du nævner, er væsentlige?
Fjern vrede, had, hævntørst og jalousi - og jeg tror du vil se at Gud forsvinder ikke af den grund.
Jeg kan godt gå med til ”had” og ”hævntørst” som noget, der ikke nødvendigvis følger af at have en lidenskabelig natur, men ”vrede” og ”jalousi” er da i høj grad affekter, som man ikke kan komme uden om, når lidenskabelighed kommer på banen. Så hvis vi fjerner dem, er det efter min mening så som så med den lidenskabelige Gud – og dermed ”forsvinder” Gud for mit vedkommende.
Hvis du nu antog at Gud "kun" var kærlig og medlidende overfor os (og det kunne du jo lige så god, for det er det mest logiske for en GOD Gud), ville du så også mene at Gud var ligeglad med os?
Det lader til, at vi går fejl af hinanden her: Jeg taler udelukkende om, hvordan Guds handlen opfattes af os, hvorfor jeg ikke ser noget problem i ”vrede” og ”jalousi”. Nu mener jeg faktisk også, at ”Gud ”kun” [er] kærlig og medlidende overfor os” – uagtet at det kunne se anderledes ud for os, bl.a. fordi vi ser Gud blive ”vred”. Så vidt jeg forstå på dig, kan du ikke acceptere en Gud, der kan blive ”vred”, fordi dette ikke stemmer overens med ”kærlig[hed] og medliden[hed]”? Til det vil jeg så sige, at jeg har svært ved ikke at se en sådan ”kærlighed”, der ikke kan slå i om "vrede", som ”ligeglad” – Gud vil jo netop være lige glad uanset hvad. Mere konkret er det også, hvad erfaringen lærer os: Vi såres, når den elskede krænker vores kærlighed, fordi det betyder noget, og vi udtrykker dette som vrede. Men det kan godt være, at vi bare må enes om at være uenige på det punkt.
Mvh.
Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#24314 - 10/11/2003 18:52
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev: Vagn, vi kommer nok ikke videre. Du skriver Kl. 20.04:
Kl. 21,34 skriver du derimod: Jeg har i øvrigt ikke en forhåndsindstilling af dyb mistillid til Gud, men forsøger af bedste evne at åbne "hele ladeporten" for Gud og modtage Guds hjælp efter bedste evne. Jeg helgarderer ikke, men lægger trygt min skæbne i Guds hånd.
Jeg synes du forsøger at opstille en falsk modsætning mellem hvad jeg skrev kl. 20.04 og hvad jeg skrev kl. 21.34, Kristina, når du konkluderer:
”Vi kommer nok ikke videre i samtalen. Du "åbner hele ladeporten" og har samtidig "dyb mistillid".
Min mistillid vedrører ikke Gud, men vedrører de mennesker som påstår at Gud har åbenbaret sin vilje i detaljer for dem. (Eksempelvis bibelens forfattere, redaktører og fortolkere som påstår at vide at troen på Jesus er afgørende for om de går fortabt eller bliver frelst).
Dette har intet med min tillid til Gud at gøre, dette står på ingen måde i modstrid med min tillid til Gud. Ja skulle Gud en dag vandre ind ad min ”vidt åbne ladeport” med en åbenbaring som viser mig klart og tydeligt og hinsides enhver tvivl at bibelen er sand, som du siger Kristina, så vil jeg da tro på det.
Men det er altså ikke sket – tværtimod har min gudgivne logik åbenbart udstyret mig med en solid skepsis overfor hvad mennesker kan finde på at fortælle af forskelligt om Gud ud fra de selvsamme religiøse skrifter (gamle og nye testamente) - endda ganske vidt forskellige tolkninger alt efter om de pågældende mennesker er kristne eller muslimer.
Kristina skrev: Du har selv besluttet, hvordan du ønsker, at Gud skal hjælpe dig, og hvordan du ikke vil modtage hans hjælp
Her synes jeg du vender tingene fuldstændigt og helt aldeles på hovedet, Kristina.
Det er da DIG der i meget præcise detaljer fastlægger hvordan Gud skal hjælpe dig – nemlig med påstanden om at Gud kun hjælper dig (til frelse) på den betingelse at du tror på at Jesus er Guds søn.
Det er da MIG der lader ”hele ladeporten” stå åben og lægger min skæbne i Guds hånd, uden at spekulere på hvordan jeg vil eller kan modtage Guds hjælp. Det overlader jeg trygt til Gud.
Det er da DIG, Kristina, der har ladet dig binde af kristendommens menneskeskabte dogmatik – det er da dig der tror på at Gud kun hjælper dig til frelse hvis du opfylde bestemte betingelser.
(Mens jeg tror at Gud hjælp er betingelsesløs og uendelig, al den stund Gud aldrig har åbenbaret særlige betingelser for mig).
Kristina skrev: Kristendommen er en åbenbaringsreligion. Åbenbaring betyder ikke, at vi ser syner eller hører stemmer, men helt enkelt, at Gud ved Helligånden åbenbarer sig selv for os ved Jesus Kristus, så at vi erkender hvem han er, og hvad han vil os.
Kristina skrev til Ateist: Men at tro på det kristne budskab, dertil kræves 1) at det er sandt og 2) at Gud selv åbenbarer dets sandhed for os. Sådan mener jeg det er ..
Jeg undrer mig bestandigt over dine udsagn om åbenbaringer og Helligånden, Kristina.
Såvidt jeg har forstået dig, så har du erklæret dig helt og aldeles ude af stand til at forklare og definere hvad en åbenbaring er, endsige hvorledes Helligånden viser dig beviset for bibelens sandhed.
Du hører ikke stemmer og du ser ikke syner, har du tidligere skrevet mener jeg - men du hævder ikke desto mindre med stor bestemthed at Helligånden åbenbarer sig for dig så du erkender hvem Jesus Kristus er ”og hvad han vil os”.
Hvad han vil os, Kristina! Det kan du vel i realiteten intet vide om! Ja, du kan vel ikke en gang vide hvad Gud vil DIG!
Og alligevel udtaler du dig frimodigt på Guds vegne, Kristina! Udtaler dig frejdigt om hvilke betingelser der skal være opfyldt for at Gud kan frelse dig fra en evig fortabelse i helvede.
Tilmed en evig fortabelse som, hvis den virkelig skulle vise sig at være og blive en realitet, efter al menneskelig (gudgiven) logik nødvendigvis må forurene den himmelske lykke med evig, uendelig sorg.
Ja, du hævder tilmed at en almægtig Gud ikke kan frelse os fra helvedes pinsler, med mindre vi selv vil frelses på denne konkrete ufravigelige betingelse som en reelt ganske uforståelig kristen dogmatik opstiller:
At vi skal tro på at mennesker, som led i en guddommelig frelsesplan, slog en del af en treenig Gud (Guds søn) ihjel, hvorefter Guds søn genopstod efter tre dage og nætter i dødsriget, hvor den døde tilmed prædikede for de døde, før Guds søn atter genopstod fra de døde og atter indgik som en levende del af Treenigheden.
Det ER altså ikke MIG, men det er DIG, Kristina, der har ”besluttet” noget om Guds væsen og natur og hvilke betingelser Gud opstiller for os!
|
|
Til toppen
|
|
|
#24315 - 10/11/2003 19:02
Re: Ingen åbenbaring - blot logisk tænkning!
[Re: carl]
|
Anonym
Anonym
|
Jeg skrev: Derimod mener jeg, takket være logisk tænkning hidtil at have undgået usandhedsforvandlende åbenbaringer, uanset om de måtte komme fra "løgnens fader" eller andre.
Carl skrev: Fint. Men logisk tænkning nytter vel ikke ret meget, når det drejer sig om åbenbaringer. Åbenbaringer er jo netop ikke logik, for så var de jo ikke åbenbaringer
Hvorfor er du så sikker på, Carl, at åbenbaringer nødvendigvis skal være ulogiske for at være åbenbaringer?
Det forekommer mig at du mener at sandheden kun kan være sand hvis den til forveksling ligner en usandhed, en løgn!
Hvis jeg var ”løgnens fader”, ville jeg da juble over at have inspireret mennesker til at tænke på den måde!
Dermed behøvede jeg jo ikke engang at skjule løgnen, men kunne nøjes med at hviske dem en åbenbaring i øret: ”Se hvor er det usandsynligt – så det kan kun være sandt!
Carl skrev: Og hvorledes skulle du kunne afprøve logikken, hvis du ikke er fuldstændig vidende eller skulle være afsenderen ???
Efter min opfattelse afhænger logik ikke af hvor stor viden vi besidder, men af hvordan vi kombinerer og bedømmer den viden vi har.
Hvis noget ikke hænger logisk sammen, så er mit umiddelbare udgangspunkt at der er noget der halter.
Ikke at det nødvendigvis er usandt. Det kan jo være at min viden og logik ikke slår til, men der er i hvert fald al mulig grund til at være på vagt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24318 - 10/11/2003 19:57
|
Ordstyrer
Bruger
|
Desværre, Vagn. Desværre! Vi har jo været igennem det hele flere gange.
Det er da DIG, Kristina, der har ladet dig binde af kristendommens menneskeskabte dogmatik – det er da dig der tror på at Gud kun hjælper dig til frelse hvis du opfylde bestemte betingelser.
Nejda! Ingen betingelser, tværtimod Helt og aldeles betingelsesløst.
Her synes jeg du vender tingene fuldstændigt og helt aldeles på hovedet, Kristina.
Det kan jeg ikke udelukke. I så fald skyldes det formentlig, at jeg er blevet omvendt!
Såvidt jeg har forstået dig, så har du erklæret dig helt og aldeles ude af stand til at forklare og definere hvad en åbenbaring er, endsige hvorledes Helligånden viser dig beviset for bibelens sandhed.
Åbenbaring betyder at gøre åbenbart, at få mig til at erkende at ...
Og alligevel udtaler du dig frimodigt på Guds vegne, Kristina! Udtaler dig frejdigt om hvilke betingelser der skal være opfyldt for at Gud kan frelse dig fra en evig fortabelse i helvede.
Nej, jeg udtaler mig ikke på Guds vegne. Jeg gør mig stor umage med kun at udtale mig på egne vegne. Jeg har ingen læremæssig funktion, men kan kun komme med mit eget vidnesbyrd, som går ud på, at Jesus frelser os betingelsesløst , hvis vi vil tage imod ham som vor Herre og Frelser.
Jeg undrer mig bestandigt over dine udsagn om åbenbaringer og Helligånden, Kristina.
Fint! Al ægte visdom begynder med undren. Og forargelse
... en evig fortabelse som, hvis den virkelig skulle vise sig at være og blive en realitet, efter al menneskelig (gudgiven) logik nødvendigvis må forurene den himmelske lykke med evig, uendelig sorg.
Ifølge menneskelig logik: Ja! Ifølge Gud: Nej!
At vi skal tro på at mennesker, som led i en guddommelig frelsesplan, slog en del af en treenig Gud (Guds søn) ihjel, hvorefter Guds søn genopstod efter tre dage og nætter i dødsriget, hvor den døde tilmed prædikede for de døde, før Guds søn atter genopstod fra de døde og atter indgik som en levende del af Treenigheden. Det ER altså ikke MIG, men det er DIG, Kristina, der har ”besluttet” noget om Guds væsen og natur og hvilke betingelser Gud opstiller for os!
Jeg har ikke "besluttet" andet end hvad der for mig fremgår af Guds klare ord. Hvis det ikke er givet dig at begribe Treenigheden, kan jeg trøste dig med, at du ikke er den eneste, og at det nok er de færreste kristne der forstår det, og at jeg ikke tror, at du ikke bliver hørt i stoffet, når du en gang på Herrens dag står til ansvar foran hans ansigt.
Jeg tror at kun dette er afgørende: Hvem regner du med som din Frelser?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#24319 - 10/11/2003 19:57
|
Anonym
Anonym
|
Gnomen skrev: Nej, men min tro handler heller ikke om "Jesu bespisning af de tusinde i ørkenen". Det er en lille ligegyldig detalje, som slet ikke er interessant. Det er slet ikke dér - på det mytologiske niveau, om du vil -, at kristendommen for mig sætter ind. Det ville i mine øjne reducere kristendommen til blot endnu en kosmologi, og evangeliet om lov og nåde ville hurtigt drukne i evindelige, for mig at se fuldstændigt ligegyldige, diskussioner om, hvorvidt Jonas nu også kunne overleve tre dage i hvalens bug, Jesus nu også havde gået på vandet, eller verden nu også var blevet skabt på 6 dage. Det er efter min mening slet ikke den slags, kristendommen i bund og grund handler om.
Vi kan måske endda, Gnomen, blive enige om at bibelens beretninger om Jonas i hvalfisken bug og Jesus bespisning af folkeskaren i ørnenen ikke kan være sande i bogstavelig forstand - at de kun har været tænkt som myter der skal fortælle os noget? Myter på linie med Thors evindelige slagtning og genoplivning af sine gedebukke!
|
|
Til toppen
|
|
|
#24320 - 10/11/2003 20:24
|
Anonym
Anonym
|
Jeg skrev: Det er da DIG, Kristina, der har ladet dig binde af kristendommens menneskeskabte dogmatik – det er da dig der tror på at Gud kun hjælper dig til frelse hvis du opfylde bestemte betingelser.
Kristina skrev: Nejda! Ingen betingelser, tværtimod Helt og aldeles betingelsesløst.
Altså heller ikke den betingelse, Kristina, at man SKAL tro på at Jesus var Guds søn for at blive frelst? 
Jeg skrev: Her synes jeg du vender tingene fuldstændigt og helt aldeles på hovedet, Kristina.
Kristina skrev: Det kan jeg ikke udelukke. I så fald skyldes det formentlig, at jeg er blevet omvendt!
Én af de ting der gør det spændende at debattere med dig, Kristina, er dit elegante vid! 
Kristina skrev: Nej, jeg udtaler mig ikke på Guds vegne. Jeg gør mig stor umage med kun at udtale mig på egne vegne. Jeg har ingen læremæssig funktion, men kan kun komme med mit eget vidnesbyrd, som går ud på, at Jesus frelser os betingelsesløst , hvis vi vil tage imod ham som vor Herre og Frelser.
Ok - hvis du kun udtaler dig på egne vegne, kan du vel sige at DU bliver frelst ved at tro på Jesus som DIN Herre og Frelser.
Går du derimod videre og siger VOR Herre og Frelser, udtaler du dig vel ikke længere kun på dine egne vegne, men principielt på Guds vegne, idet du dermed udtaler dig om hvordan Gud har planlagt at redde menneskene. Og dermed udtaler du dig om noget som kun Gud ved.
Jeg tror at kun dette er afgørende: Hvem regner du med som din Frelser?
Gud! Hvem ellers?
|
|
Til toppen
|
|
|
#24321 - 10/11/2003 21:03
|
Ordstyrer
Bruger
|
Vagn, du skriver:
Ok - hvis du kun udtaler dig på egne vegne, kan du vel sige at DU bliver frelst ved at tro på Jesus som DIN Herre og Frelser.
Går du derimod videre og siger VOR Herre og Frelser, udtaler du dig vel ikke længere kun på dine egne vegne, men principielt på Guds vegne, idet du dermed udtaler dig om hvordan Gud har planlagt at redde menneskene. Og dermed udtaler du dig om noget som kun Gud ved.
Jeg udtaler mig ikke på Guds vegne. Efter min overbevisning er der kun én, der kan udtale sig på Guds vegne, nemlig Jesus.
Og min overbevisning er, at jeg ikke har nogen særstilling, men at alle som bekender sig til Jesus som deres Frelser og Herre bliver frelst.
Det er ham, og kun ham, der har givet os sit herlige løfte: Den der kommer til mig vil jeg aldrig vise bort. Tænk at det er vores dommer, som selv skal føre vores sag!
Hvad er der at tabe ved at gribe hans frelserhånd? Jeg tror det koster livet at afvise ham. Det er derfor jeg sidder her ved computeren ..
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#24322 - 10/11/2003 21:23
|
Bruger
|
Hej Ateist
Det er efterhånden ved at stå klart, at det for en ateist må være ligeså svært at tænke sig Gud som en realitet, som det er for en kristen, at tænke sig en reel verden uden Gud.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#24323 - 10/11/2003 21:34
|
Anonym
Anonym
|
Kristina skrev: Jeg udtaler mig ikke på Guds vegne. Efter min overbevisning er der kun én, der kan udtale sig på Guds vegne, nemlig Jesus.
Og min overbevisning er, at jeg ikke har nogen særstilling, men at alle som bekender sig til Jesus som deres Frelser og Herre bliver frelst.
Endnu engang blev vi ikke enige, Kristina! 
Og dog - lad mig gøre et sidste forsøg på en formulering som vi måske begge kan skrive under på.
Du tror på det utrolige som menneskelig logik afviser.
Jeg tror på det trolige som menneskelig logik ikke afviser.
Og hos os begge er tvivlen troens trofaste ledsager!
|
|
Til toppen
|
|
|
#24325 - 10/11/2003 22:00
|
Anonym
Anonym
|
Jeg skrev: Hvis du nu antog at Gud "kun" var kærlig og medlidende overfor os (og det kunne du jo lige så godt, for det er det mest logiske for en GOD Gud), ville du så også mene at Gud var ligeglad med os?
Gnomen skrev: Det lader til, at vi går fejl af hinanden her: Jeg taler udelukkende om, hvordan Guds handlen opfattes af os, hvorfor jeg ikke ser noget problem i ”vrede” og ”jalousi”.
Nu mener jeg faktisk også, at ”Gud ”kun” [er] kærlig og medlidende overfor os” – uagtet at det kunne se anderledes ud for os, bl.a. fordi vi ser Gud blive ”vred”. Så vidt jeg forstå på dig, kan du ikke acceptere en Gud, der kan blive ”vred”, fordi dette ikke stemmer overens med ”kærlig[hed] og medliden[hed]”?
Hvis du mener at Gud kun er kærlig og medlidende overfor os, men at det "bare" ser ud for menneskene som om Gud også er vred og jaloux, ja så tror vi vel principielt det samme om Gud. Altså - vi er enige.
Gnomen skrev: Til det vil jeg så sige, at jeg har svært ved ikke at se en sådan ”kærlighed”, der ikke kan slå i om "vrede", som ”ligeglad” – Gud vil jo netop være lige glad uanset hvad. Mere konkret er det også, hvad erfaringen lærer os: Vi såres, når den elskede krænker vores kærlighed, fordi det betyder noget, og vi udtrykker dette som vrede. Men det kan godt være, at vi bare må enes om at være uenige på det punkt.
Jeg har ikke svært ved at se en kærlighed der ikke kan slå om i vrede. Gud må besidde en sådan kærlighed til fuldkommenhed, og nogle mennesker synes at være nået så langt at de besidder en ikke ubetydelig afglans af den.
Eksempelvis en bestemt palæstinensisk lærer som har boet i en flygtningelejr i 50 år efter at israelerne dræbte hele hans mors familie da han var spæd. Kun de to overlevede. Hans største sorg, fortalte han til fjernsynet, var at det ikke var lykkedes ham at overbevise sine sønner om at de ikke skulle hade, men elske israelerne.
Når en sådan kærlighed er muligt for et menneske, hvor meget mere må den så ikke være mulig for Gud?
|
|
Til toppen
|
|
|
#24326 - 10/11/2003 22:18
|
Ordstyrer
Bruger
|
Du tror på det utrolige som menneskelig logik afviser.
Jah, lad os bare sig det på den måde.
Jeg tror på det trolige som menneskelig logik ikke afviser.
Ateister mener vel, at det er ulogisk at tro på Gud, som du gør. Menneskelig logik kan ikke eksistere uden mennesker, så det må være mennesker, der skal definere, hvad de hver især finder logisk. Der står i øvrigt i min ordbog, at logik er videnskaben om den formelt rigtige tænkning, uden hensyn til dens indhold eller forhold til virkeligheden (!)
Og hos os begge er tvivlen troens trofaste ledsager!
Ja, enig. Det er da altid noget! 
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#24327 - 10/11/2003 22:49
Bedst at forestille sig så lidt som muligt!
|
Anonym
Anonym
|
Gnomen skrev: Men hvis det, at du ”forholder [d]ig logisk til Gud”, implicerer ”tvivl på Guds eksistens”, hvorfor så hævde Guds eksistens til at starte med? Ville det ikke være mere logisk simpelthen at afstå fra at tage stilling?
Det er faktisk en ateist som har udtrykt det bedst i en debat hvor han optrådte som "Djævelens" advokat.
Ateisten tror ikke på Gud fordi beviserne for Guds eksistens er utilstrækkelige.
Teisten tror på Gud fordi beviserne for at Gud ikke eksisterer, er utilstrækkelige.
Jeg har ikke slået plat og krone om hvad jeg skulle vælge, og var i øvrigt oprindelig ateist - men har altid haft stor interesse for det "guddommelige" og har fundet mening i at tro at verden formes af et altomfattende væsen som er bevidst om sig selv og om os - og som det derfor også giver mening at bede om hjælp.
Gnomen skrev: Et "væsen", der er "altomfattende", "tænkende", "handlende", "former verden og som er bevidst om sig selv og os". Det er, så vidt jeg lige kan tælle mig frem til, 6 bestemmelser (7 hvis du mener, at bevidsthed og selvbevidsthed ikke kommer ud på ét). Hvorfor lige disse 6 (7)? Er det ikke helt vilkårligt?
Jeg skrev: Det er naturligvis rigtigt at jeg "maler" et billede af min tros genstand - men prøv engang at fjerne bare ét af punkterne, og jeg tror du vil se at Gud er borte.
Gnomen skrev: Du mener altså at have opstillet de nødvendige betingelser for et gudsbegreb? I så fald må jeg skuffe dig, da vi sagtens kan fjerne ”handlende”: Så har vi fx deismens gud. Eller hvad med ”altomfattende”? Det ville give os et ganske betragteligt udvalg af alt fra demiurger over daimons til alverdens myriader af guder fra såvel ægyptisk, græsk og romersk mytologi samt ikke mindst ’vores egen’ asatro. Hertil kommer de religioner, hvor Gud som udelukkende ”altomfattende” simpelthen identificeres med verden, der så i sig selv bliver guddommelig. Vi kan hertil så fx lægge ”bevidst om sig selv og os”, og Gud bliver et udtryk for verden som et essentielt åndeligt fænomen, ikke ulig hvad man finder inden for fx hinduismen.
Deisme betyder, såvidt jeg er orienteret, at Gud efter at have skabt verden trak sig tilbage og lod verden sejle sin egen sø. Og jeg erkender at det er da en mulighed at Gud var handlende, men ikke er det mere. Men jeg tror ikke Gud er gået på pension.
Polyteismen synes jeg ikke er et reelt alternativ, idet verden jo så måtte styre selv selv, med mindre der var en "overgud" til at styre/forme verden, inklusive alle underguderne. Altså ender vi igen med i princippet én Gud kontra ingen Gud (som bl.a. i Buddhismen).
Gnomen skrev: Vi kan vel også forestille os, at ”den ubekendte” henvender sig til os?
Om "den ubekendte", om Gud, kan vi efter min mening forestille os meget, men da vi intet kan vide, mener jeg det er bedst at forestille sig så lidt som muligt.
Ellers er det vi kommer til at brænde kættere på bålene og gå i krig i Guds navn.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24328 - 10/11/2003 22:57
|
Anonym
Anonym
|
Jeg skrev: Men når det er sagt - er sandheden om "teorien om det ubevidste" ikke blot at den er opfundet for at give dig lov til at skifte mellem at være ulogisk og logisk - eller analytisk om du vil - som det passer dig?
Gnomen skrev: Nu tror jeg næppe, at Nietzsche, da han opfandt teorien om det ubevidste, havde mig specielt i tankerne.
Han havde vel alle mennesker, ikke kun dig, i tankerne. Og mon ikke du kan besvare mit spørgsmål med et JA!
|
|
Til toppen
|
|
|
#24329 - 10/11/2003 23:42
|
Bruger
|
Hej, Ateist! Du skriver:
Jeg synes ærligt talt at I undervurderer den menneskelige kreativitet. Selvfølgelig kan og kunne mennesket da udtænke noget sådant.
Her har vi lige netop sagens kerne... 
Mvh.
Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#24330 - 10/11/2003 23:52
|
Bruger
|
Hej, Vagn! Du skriver:
Vi kan måske endda, Gnomen, blive enige om at bibelens beretninger om Jonas i hvalfisken bug og Jesus bespisning af folkeskaren i ørnenen ikke kan være sande i bogstavelig forstand - at de kun har været tænkt som myter der skal fortælle os noget?
Ville det være vigtigt? Uanset om der er tale om myter eller faktiske begivenheder, ændres deres tegnværdi for os jo ikke - så hvorfor ikke diskutere denne i stedet?
Mvh.
Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#24331 - 11/11/2003 04:41
Re: Definitioner på Gud
|
Bruger
|
Hej Lars (=Ateist), Du skrev:
Hvis man definerer Gud er Gud jo blot et begreb.
Jeg fortalte hvad jeg snakkede om (eller gav i det mindste en antydning).
Et ting bliver ikke til et begreb blot fordi man fortæller hvad man taler om, altså jeg mener en definition fjerner ikke en virkelighed (eller en mulig virkelighed). Hvis du ikke betragter livet, kærligheden og sandheden som andet end begreber, så ligger der mange oplevelser og venter på dig. Men Gud er OGSÅ et begreb, en tro på Gud betyder så blot at man tror på en virkelighed bagved begrebet. Når jeg fokuserer på emnerne liv, kærlighed og sandhed, så er det både fordi disse tre emner er kendte og fordi de er meget omfattende. Hvis man ikke definerer Gud er ordet "Gud" blot tre bogstaver sat sammen til et ord uden mening.
Man kan selvfølgelig godt definere noget for så at give sig til at lede efter det definerede. Men, er man troende vil man vel i stedet taget udgangspunkt i, hvordan Gud rent faktisk er, og undlade at definere ham?
Hvordan kan du bruge udtrykket "han" om noget du ikke definerer, og som derfor hverken er "han", "hun, "den" eller "det"?
Men du bruger ordet "erkendes" og her er du inde på noget væsentligt, det vil jeg nok sige. Foruden erkendelse er også oplevelse, tro og viden væsentlige emner, og der bliver nok tale om en blanding af disse. Om troens vigtighed udkommer iøvrigt en bog af Tor Nørretranders på onsdag, den hedder "At tro på at tro".
Udfra den omtale jeg har hørt (jeg hørte et interview med Tor Nørretranders forleden) tror jeg det er en bog med nogle væsentlige pointer (Tor Nørretranders er iøvrigt ateist, men derfor kan han godt have nogle væsentlige pointer angående det at tro, det synes jeg ihvertfald det ser ud til at han har).
Du kan læse om bogen her: http://www.kirkebogladen.dk/bog.php?bog_id=959&show_news=1
Alt sammen blot noget du definerer. Def.: Uvidenhed er ondt Def.: Gud er god Ergo er Uvidenhed anti-Gud.
Logikken er jo klar nok, men hvad relevans har det for virkeligheden?
Glem det. Det kom sig blot af af man ofte sætter ondt op som modsætning til Gud.
Dog vil jeg sige: Når jeg brugte udtrykket "det ultimative onde" så mente jeg egentlig blot, at hvis man graver tilstrækkeligt ned i tingene så vil man ofte finde uvidenhed som årsag til ondskab. Jeg tror IKKE at der findes et eller andet ondt væsen kaldet satan eller djævelen. Imidlertid ville det være naivt at sige at folk ikke kan finde på at opføre sig ondsindet, men dybest set tror jeg at folk er gode nok. Uvidenhed tror jeg egentlig heller ikke kan kaldes ondt, men det kan være årsag til noget der viser sig at have en ond virkning. Dvs at virkningen kan være ond uden at der eksisterer en ond hensigt. Onde hensigter kan forekomme, men IKKE som essensen af liv og eksistens. Essensen af liv og eksistens er guddommelig mener jeg.
Som jeg ser det er et verdensbillede, der indeholder noget "guddommeligt" enten 1) i modstrid med det videnskabelige 2) i overensstemmelse med videnskabelige
I det første tilfælde vil det være uvidenhed, da det er i modstrid med vores viden.
I det andet tilfælde vil det guddommelige være begrænset til de huller, der er i vores viden ("god of the gabs") - altså være identisk med vores uvidenhed.
I begge tilfælde er det guddommelige altså uvidenhed.
Jeg ved godt, at jeg så definitorisk har udelukket, at der kan være overensstemmelse mellem det videnskabelige og det guddommelige men jeg mener faktisk ikke at man kan omtale noget som "guddommeligt", såfremt der findes en naturlig forklaring på det.
Hvis du med guddommeligt mener alt som ikke har en naturlig forklaring, så kan du selvfølgelig sige sådan. Og hvis man så finder en naturlig forklaring så kan du sige at det ikke længere er guddommeligt.
Personlig mener jeg at vi har "åndelige rødder" og at det drejer sig om at finde tilbage til disse rødder. Hvis det så viser sig at det åndelige er noget reelt, så kunne det godt tænkes at man betragter det som naturligt, men ikke en materiel natur. Faktisk synes jeg det åndelige er naturligt.
2) Gud er alt der er.
I så fald er Gud også uvidenhed og uvidenhed er da ikke anti-Gud.
Ja, det er rigtigt!
Faktisk er der to forskellige tanker her med en gradsforskel: 1) Gud er alt der er. 2) Man kan finde Gud i alt.
Egentlig kan jeg godt lide den anden tanke, at man kan finde Gud i alt. Det er en shamansk tankegang som tiltaler mig meget.
Den første tanke, at Gud er alt der er, bliver måske lidt for filosofisk vidtløftig, men det jeg kan lide ved den er at det giver en tanke om at der er liv i alting selv det mindste sandskorn.
*** Her er en overordentlig interessant bog om Gud:
Deepak Chopra OPLEVELSEN AF GUD Sjælens vej ind i mysteriet over alle mysterier
Her er en omtale: http://www.borgensbogklub.dk/oplev.htm
*** Og her er en interessant artikel - på engelsk - af Deepak Chopra: What is the True Nature of Reality The Basics of Quantum Healing by Deepak Chopra, M.D. http://www.ascension-research.org/reality.html
¤¤¤
Her er flere bøger:
Videnskab og Helse med nøgle til skriften Forfatter: Mary Baker Eddy Udgivet af The First Church of Christ, Scientist
Denne bog er grundlaget for "Kristen Videnskab" ("Christian Science"). Jeg ved ikke om man kan få den andre steder end hos Christian Science. Jeg købte den selv i en butik, som Christian Science har i København på Store Kongensgade.
Jeg har dog også fundet den på amazon.co.uk: http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0879521031/qid%3D1068513071/026-1532889-0765206
Bogen er fantastisk godt skrevet, men IKKE let at forstå. Handler om helbredelse ved tro, men efter min mening i lige så høj grad om at få en personlig erkendelse af livets dybere mening og styrke. Det er en fortolkning af Bibelens budskab som næppe er anerkendt af den etablerede kirke.
*** Den tibetanske bog om livet og døden Forfatter: Sogyal Rinpoche Forlag: Gyldendal ISBN: 87-00-45506-7
Meget tankevækkende bog som jeg synes både kan læses af religiøse mennesker og ateister. Om en ateist vil være enig i troen på flere liv er selvfølgelig ikke sikkert, men på et psykologisk plan kan der være meget at hente. Den er velskrevet i et let-læseligt sprog.
En omtale kan læses her: http://www.lundskov.dk/text/tips/18tibetbog.htm
"Tao Te Ching" af Lao-tzu, en klassiker, som du måske kender. Er fornylig udkommet i to ny-gendigtninger,
den ene med titlen "Tao Te Ching", gendigtet af Hugo Hørlych Karlsen (ISBN: 87-11-16078-0),
og den anden med titlen "Daode Jing", gendigtet af Poul Andersen (ISBN: 87-7763-178-1).
Hvis du er til engelsk, så er Aleister Crowleys gendigtning af Tao Te Ching også værd at kigge på, men den er svær at læse, da den ikke bare er på engelsk men også i et intenst poetisk sprogbrug med gammeldags bøjninger i verberne (feks. ordet "becometh" i stedet for "becomes"). Desuden er der en del fodnoter som henviser til andre værker. Men man kan faktisk få noget ud af bogen som den er, fordi skønheden i hans poesi er fantastisk og meget koncentreret. Og poesi er en måde at åbne en vej til det guddommelige (dvs det det gælder om er at komme videre end den intellektuelle forståelse). Tao Te Ching gendigtet af Ko Hsüan (Aleister Crowley) (ISBN: 0-87728-846-1). (Jeg tror, at der er mange kristne der vil være bange for at gå igang med Aleister Crowleys værker. Crowley selv voksede op i en ekstrem nærmest fanatisk kristendom, som gjorde at han bestemt ikke kunne lide kristendom senere hen, han havde vist fået mere end nok, men hans gendigtning af Tao Te Ching er vitterlig et poetisk mesterstykke.)
*** Iøvrigt kan jeg forstå udfra nogle af dine indlæg i forummet, at du er godt igang med at studere Bibelen. Og det er jo selvfølgelig en overordentlig vigtig bog. Bibelens poesi er fantastisk, hvilket jeg tror er en grund til at et bibelcitat kan være meget intenst.
*** Handler alle de nævnte værker så om Gud??? Ja, det tror jeg faktisk at de på en eller anden måde gør.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24332 - 11/11/2003 09:45
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej ateist
hhhmmmmmmm...... måske - og dog.....
Hvis vi nu antager at det hele er udtænkt af menneskehjerner - hvordan kan det så være at det ikke kan forstås af menneskehjerner (altså uden Åndens hjælp).....
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#24333 - 11/11/2003 12:36
|
Anonym
Anonym
|
Jeg skrev: Vi kan måske endda, Gnomen, blive enige om at bibelens beretninger om Jonas i hvalfisken bug og Jesus bespisning af folkeskaren i ørnenen ikke kan være sande i bogstavelig forstand - at de kun har været tænkt som myter der skal fortælle os noget?
Gnomen skrev: Ville det være vigtigt? Uanset om der er tale om myter eller faktiske begivenheder, ændres deres tegnværdi for os jo ikke - så hvorfor ikke diskutere denne i stedet?
Du spørger om det ville være vigtigt!
Dermed mere end antyder du jo, Martin, at det er helt uden betydning for kristendommens sandhed om Jonas virkelig opholdt sig 3 døgn i hvalfiskens bug og om Jesu bespisning af folkeskaren i ørkenen virkelig fandt sted.
Eller om Noah virkelig byggede en ark, om Jesus virkelig lavede vand om til vin, om Jesus virkelig gik på vandet, om Jesus virkelig genopvækkede Lazarus der havde været død så længe at liget var begyndt at stinke o.s.v., o.s.v.
Siger du i virkeligheden, Martin, at det egentlig er lige meget om disse helt utrolige og usandsynlige beretninger er sande – at det er uden betydning hvis de faktisk slet ikke fandt sted, men at det i virkeligheden er den kendsgerning at beretningerne faktisk fortælles i bibelen der gør dem sande for dig?
|
|
Til toppen
|
|
|
#24334 - 12/11/2003 23:20
Nietzsche om det ubevidste
|
Bruger
|
Hej, Vagn! Du skriver:
Men når det er sagt - er sandheden om "teorien om det ubevidste" ikke blot at den er opfundet for at give dig lov til at skifte mellem at være ulogisk og logisk - eller analytisk om du vil - som det passer dig?
Nu tror jeg næppe, at Nietzsche, da han opfandt teorien om det ubevidste, havde mig specielt i tankerne.
Han havde vel alle mennesker, ikke kun dig, i tankerne. Og mon ikke du kan besvare mit spørgsmål med et JA!
Nej, for jeg kender virkelig ikke mandens bevæggrunde. Og selv hvis jeg gjorde, og svaret var "et JA!", så ville det blot være en styrkelse af min påstand, at det er i kraft af subjektets forholden-sig på en bestemt måde, at teorien om det ubevidste bliver en sandhed. Så jeg kan ikke se, hvorfor du bragte spørgsmålet på banen?
Mvh.
Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
|