Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#24335 - 13/11/2003 13:28 Re: Man "tænker" altså Gud
gnomen
Bruger

Reg.: 02/12/2001
Hej, Vagn!

Du skriver:

Dermed mere end antyder du jo, Martin, at det er helt uden betydning for kristendommens sandhed om Jonas virkelig opholdt sig 3 døgn i hvalfiskens bug og om Jesu bespisning af folkeskaren i ørkenen virkelig fandt sted.

Ja, jeg skriver det jo.

Siger du i virkeligheden, Martin, at det egentlig er lige meget om disse helt utrolige og usandsynlige beretninger er sande – at det er uden betydning hvis de faktisk slet ikke fandt sted, men at det i virkeligheden er den kendsgerning at beretningerne faktisk fortælles i bibelen der gør dem sande for dig?

Ja, det er vel en måde at sige det på. Som jeg skrev i mit forrige indlæg, har fortællingerne en pointe eller tegnværdi, som er fuldstændigt uafhængig af, om de refererer historiske begivenheder eller blot er fri fantasi, groft sagt. I sidste ende er disse to muligheder også fuldstændigt uafgørbare, da ingen af os jo har været til stede. Det, som er værd at hæfte sig ved, er, at man ikke, ved at afvise at fx Jonas skulle have været 3 dage i hvalens bug, har afvist det bibelske budskab - selv om det oftest er sådan, ræsonnementet går: "Jonas kunne ikke have opholdt sig 3 dage i hvalens bug, ergo er der fejl i Biblen, ergo kan den afvises." Jeg mener ikke, at det er helt så enkelt.

Mvh.

Martin

Til toppen 
#24336 - 13/11/2003 13:48 Re: Jonas i hvalen [Re: gnomen]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej

"Jonas kunne ikke have opholdt sig 3 dage i hvalens bug, ergo er der fejl i Biblen, ergo kan den afvises."

Hmmm.... jeg tror nu altså godt at Jonas kunne have været i hvalens bug i tre dage.....

Hvordan det skulle kunne lade sig gøre????

Tja.... mit bedste bud pt er at Gud i sin allestedsnærværenhed har siddet lige ved sidet af Jonas og pustet livsånde i hans næsebor.....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#24337 - 13/11/2003 13:50 Re: Meget troværdig, tror jeg
gnomen
Bruger

Hej, Vagn!

Du skriver:

Jeg har ikke svært ved at se en kærlighed der ikke kan slå om i vrede.

[...]

Eksempelvis en bestemt palæstinensisk lærer som har boet i en flygtningelejr i 50 år efter at israelerne dræbte hele hans mors familie da han var spæd. Kun de to overlevede. Hans største sorg, fortalte han til fjernsynet, var at det ikke var lykkedes ham at overbevise sine sønner om at de ikke skulle hade, men elske israelerne.

Ja, denne mand tilgiver i en grad, man desværre sjældent ser. Men det betyder ikke, at han ikke samtidig kan vredes over uretfærdigheden og hadet i Mellemøsten.

Mvh.

Martin

Til toppen 
#24338 - 13/11/2003 14:50 Re: Man "tænker" altså Gud [Re: gnomen]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

Ja, det er vel en måde at sige det på. Som jeg skrev i mit forrige indlæg, har fortællingerne en pointe eller tegnværdi, som er fuldstændigt uafhængig af, om de refererer historiske begivenheder eller blot er fri fantasi, groft sagt. I sidste ende er disse to muligheder også fuldstændigt uafgørbare, da ingen af os jo har været til stede. Det, som er værd at hæfte sig ved, er, at man ikke, ved at afvise at fx Jonas skulle have været 3 dage i hvalens bug, har afvist det bibelske budskab - selv om det oftest er sådan, ræsonnementet går: "Jonas kunne ikke have opholdt sig 3 dage i hvalens bug, ergo er der fejl i Biblen, ergo kan den afvises." Jeg mener ikke, at det er helt så enkelt.

Det du siger er så, at fx de 10 bud er sande nok selvom også det ikke er Gud, der har givet os disse bud.

Hvis man anser de 10 bud for sande i sig selv er det måske rigtigt nok at det er underordnet om de rent faktisk er givet af Gud eller ej.

Men, hvis man (som mange vist gør) anser de 10 bud for sande fordi de er givet af Gud så er det jo ikke rigtigt at det er underordnet hvorvidt de er givet af Gud.

I vurderingen af de 10 buds sandhedsværdi er det altså væsentligt at vide, hvorvidt Bibelens beretning er historisk sandhed eller ej.

Denne pointe gælder ikke blot for de 10 bud og derfor mener jeg faktisk det er ret interessant at vurdere, hvorvidt Bibelens beretninger generelt "blot er fri fantasi" eller ej.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#24339 - 13/11/2003 14:51 Re: Bedst at forestille sig så lidt som muligt!
gnomen
Bruger

Hej, Vagn!

Du skriver:

Men hvis det, at du ”forholder [d]ig logisk til Gud”, implicerer ”tvivl på Guds eksistens”, hvorfor så hævde Guds eksistens til at starte med? Ville det ikke være mere logisk simpelthen at afstå fra at tage stilling?

Det er faktisk en ateist som har udtrykt det bedst i en debat hvor han optrådte som "Djævelens" advokat.

Ateisten tror ikke på Gud fordi beviserne for Guds eksistens er utilstrækkelige.

Teisten tror på Gud fordi beviserne for at Gud ikke eksisterer, er utilstrækkelige.

Jeg ved ikke helt, om jeg er enig med pågældende "ateist". Det hele er et spørgsmål om, hvad man vil acceptere som "beviser..".

Jeg har ikke slået plat og krone om hvad jeg skulle vælge, og var i øvrigt oprindelig ateist - men har altid haft stor interesse for det "guddommelige" og har fundet mening i at tro at verden formes af et altomfattende væsen som er bevidst om sig selv og om os - og som det derfor også giver mening at bede om hjælp.

OK. Jeg kan bare stadig ikke se, at der skulle være mere logik i dette end i den kristne tro. For mig virker begge dele lige arbitrært, hvis den eneste begrundelse skulle være, at modbeviserne ikke er tilstrækkelige. Det mest logiske ville da under denne forudsætning være ikke at tale stilling, fordi beviserne simpelthen ikke tillader at gå hverken den ene eller den anden vej.

Deisme betyder, såvidt jeg er orienteret, at Gud efter at have skabt verden trak sig tilbage og lod verden sejle sin egen sø. Og jeg erkender at det er da en mulighed at Gud var handlende, men ikke er det mere. Men jeg tror ikke Gud er gået på pension.

Polyteismen synes jeg ikke er et reelt alternativ, idet verden jo så måtte styre selv selv, med mindre der var en "overgud" til at styre/forme verden, inklusive alle underguderne. Altså ender vi igen med i princippet én Gud kontra ingen Gud (som bl.a. i Buddhismen).

Jeg kan altså ikke se, at noget af dette afviser, at de egenskber, du nævnte, skulle være nødvendige betingelser for at tale om en guddom.

Vi kan vel også forestille os, at ”den ubekendte” henvender sig til os?

Om "den ubekendte", om Gud, kan vi efter min mening forestille os meget, men da vi intet kan vide, mener jeg det er bedst at forestille sig så lidt som muligt.

Hvorfor så ikke bare komme med den klassiske: "Jeg tror på, at der er mere mellem himmel og jord..."?

Ellers er det vi kommer til at brænde kættere på bålene og gå i krig i Guds navn.

Det mener jeg ikke er nogen nødvendighed. Du kunne ligesåvel forestille dig, at ateisten "brænde[r] kættere på bålene", fordi de ikke er enige med hende. Det har vi set eksempler på i det tidligere Sovjet og i Kina, hvor folk, der bekendte sig til en religion, blev forfulgt, fordi de ikke var ateister og dermed blev set som illoyale over for kommunismen. Så burde vi vel også afstå fra at være ateister?

Mvh.

Martin

Til toppen 
#24340 - 13/11/2003 15:19 Re: Man "tænker" altså Gud [Re: gnomen]
Anonym
Anonym

Jeg skrev:
Dermed mere end antyder du jo, Martin, at det er helt uden betydning for kristendommens sandhed om Jonas virkelig opholdt sig 3 døgn i hvalfiskens bug og om Jesu bespisning af folkeskaren i ørkenen virkelig fandt sted.

Eller om Noah virkelig byggede en ark, om Jesus virkelig lavede vand om til vin, om Jesus virkelig gik på vandet, om Jesus virkelig genopvækkede Lazarus der havde været død så længe at liget var begyndt at stinke o.s.v., o.s.v.

Siger du i virkeligheden, Martin, at det egentlig er lige meget om disse helt utrolige og usandsynlige beretninger er sande – at det er uden betydning hvis de faktisk slet ikke fandt sted, men at det i virkeligheden er den kendsgerning at beretningerne faktisk fortælles i bibelen der gør dem sande for dig?

Gnomen skrev:

Jo, Martin - men det må jo, som jeg forstår dig, så i den sidste ende også føre til at du heller ikke finder det vigtigt om beretningen om Jesu genopstandelse og himmelfart blot er fri fantasi. At det derimod er tegnværdien og pointen i fortællingen der er det vigtige!

Mener du det?

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#24341 - 13/11/2003 16:13 Re: Bedst at forestille sig så lidt som muligt! [Re: gnomen]
Anonym
Anonym

Gnomen skrev:
Du kunne ligesåvel forestille dig, at ateisten "brænde[r] kættere på bålene", fordi de ikke er enige med hende. Det har vi set eksempler på i det tidligere Sovjet og i Kina, hvor folk, der bekendte sig til en religion, blev forfulgt, fordi de ikke var ateister og dermed blev set som illoyale over for kommunismen. Så burde vi vel også afstå fra at være ateister?

Både Sovjet og Mao-Kina var ikke ateistiske samfund, selv om de forfulgte religiøse, bl.a. kristne, og foretrak ateisme. Religionen var ikke ateisme, men kommunisme.

Og kommunismen havde præcis den samme religiøse mekanisme som bl.a. kom til udtryk i form af de kristnes kætterbål i sin tid: Forfølgelsen af anderledes tænkende som kunne være en trussel mod den herskende ideologi - i dette tilfælde kommunismen.

Og udgangspunktet var også skriftens ord, i dette tilfælde det kommunistiske manifest fra forfatterne Marx og Engels hånd, baseret på hvad de opfattede som videnskab.

Stalin og Mao forfulgte anderledes tænkende med hård hånd for at bevare magten - ligesom paven af frygt for katarernes succes med at forene rigdom med næstekærlighed, besluttede at udrydde dem.

Og du har ret, Martin - det var ikke en handling Paven fandt belæg for i bibelen. Men Paven og hans folk hævdede at det var Guds vilje som den kom til udtryk i bibelen.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#24342 - 13/11/2003 16:38 Re: Man "tænker" altså Gud [Re: Ateist]
gnomen
Bruger

Hej, Ateist!

Jeg synes ikke, at dit eksempel med "de 10 bud" passer særlig godt ind i denne diskussion, da jeg ikke med min bedste vilje kan se, hvordan moralske forskrifter skulle kunne tillægges en historisk sandhedsværdi (og det er altså historisk sandhedsværdi, der er på dagordenen her)?

Mvh.

Martin

Til toppen 
#24343 - 13/11/2003 16:43 Re: Bedst at forestille sig så lidt som muligt! [Re: gnomen]
Anonym
Anonym

Gnomen skrev:
Det hele er et spørgsmål om, hvad man vil acceptere som "beviser..".

Ok Martin - så kom med dit bud på hvad der som minimum kræves for at noget kan kaldes et bevis!

Jeg skrev:
Jeg har ikke slået plat og krone om hvad jeg skulle vælge, og var i øvrigt oprindelig ateist - men har altid haft stor interesse for det "guddommelige" og har fundet mening i at tro at verden formes af et altomfattende væsen som er bevidst om sig selv og om os - og som det derfor også giver mening at bede om hjælp.

Gnomen skrev:
OK. Jeg kan bare stadig ikke se, at der skulle være mere logik i dette end i den kristne tro. For mig virker begge dele lige arbitrært, hvis den eneste begrundelse skulle være, at modbeviserne ikke er tilstrækkelige. Det mest logiske ville da under denne forudsætning være ikke at tale stilling, fordi beviserne simpelthen ikke tillader at gå hverken den ene eller den anden vej.

Ja, i enhver anden situation hvor to muligheder forekommer lige sandsynlige og samtidig betydningsløse nok for én til at man bare kan se bort fra dem, da er det naturligvis det mest logiske bare ikke at vælge.

Men spørgsmålet om Gud findes eller ikke findes, er et helt grundlæggende spørgsmål som jeg ikke tror noget menneske kommer udenom at forholde sig til. Jeg har aldrig kunnet komme udenom det, og det har du jo heller ikke.

Ateisten vælger ikke at tro Gud er til. Teisten vælger at tro Gud er til. Og nogle teister går så vidt at de gør sig billeder af Gud eller beskriver Gud og tillægger Gud ganske konkrete egenskaber og hensigter.

Beskrev Gud gjorde bl.a. bibelens forfattere, redaktører og fortolkere, og de agiterede med stort held for at DERES beskrivelse af Gud og Guds plan med menneskene var den eneste rigtige forklaring.

Men de er i øvrigt meget uenige om en række detaljer - bl.a. hvorvidt alle mennesker uden undtagelse bliver frelst eller om nogle går fortabt.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#24344 - 13/11/2003 17:27 Re: Man "tænker" altså Gud
gnomen
Bruger

Hej, Vagn!

Du skriver:

Som jeg skrev i mit forrige indlæg, har fortællingerne en pointe eller tegnværdi, som er fuldstændigt uafhængig af, om de refererer historiske begivenheder eller blot er fri fantasi, groft sagt. I sidste ende er disse to muligheder også fuldstændigt uafgørbare, da ingen af os jo har været til stede. Det, som er værd at hæfte sig ved, er, at man ikke, ved at afvise at fx Jonas skulle have været 3 dage i hvalens bug, har afvist det bibelske budskab - selv om det oftest er sådan, ræsonnementet går: "Jonas kunne ikke have opholdt sig 3 dage i hvalens bug, ergo er der fejl i Biblen, ergo kan den afvises." Jeg mener ikke, at det er helt så enkelt.

Jo, Martin - men det må jo, som jeg forstår dig, så i den sidste ende også føre til at du heller ikke finder det vigtigt om beretningen om Jesu genopstandelse og himmelfart blot er fri fantasi.

Hvordan kommer du frem til det?

At det derimod er tegnværdien og pointen i fortællingen der er det vigtige!

Nu er hele idéen med "Jesu genopstandelse og himmelfart" netop, at de finder sted i historien, så her kommer "tegnværdien og pointen" og den historiske sandhedsværdi ud på ét: Pointen med "Jesu genopstandelse og himmelfart" er deres historiske realitet.

I modsætning til alle de øvrige eksempler: Her er det ikke vigtigt, om de har fundet sted, for de tjener kun til illustration af Jesus som Gud, hvilket i sig selv er en trossag - jf. at muslimerne sagtens kan købe miraklerne uden at købe Jesu guddommelighed. Uanset, hvad Jesus havde gjort og sagt, kan man stadig se Ham som 'kun' en profet, hvilket netop viser, at miraklerne kun tjener det psykologiske formål at illustrere, vise og anskueliggøre - ikke det logiske at begrunde -, at Han virkelig var Gud. (Hvilket mirakel ville du fx mene kunne afgøre, om en person var Gud og ikke blot sendt af Gud? )

Kort sagt: Kristendommens budskab består dels af nogle historiske påstande (Jesu død, genopstandelse og himmelfart) og dels af en påstand, kun troen kan gribe: At denne mand, der faktisk levede, døde på et kors, genopstod og farede til himmels, var Gud. Som sådan kan du skrive Biblens budskab ned i én sætning: Der levede engang en mand ved navn Jesus (han var forresten Gud selv), som blev korsfæstet, døde og senere genopstod.

Mvh.

Martin

Til toppen 
#24345 - 13/11/2003 17:31 Re: Jonas i hvalen [Re: Esmaralda]
gnomen
Bruger

Hej, Ester!

Du skriver:

Hmmm.... jeg tror nu altså godt at Jonas kunne have været i hvalens bug i tre dage.....

Ja, det tror jeg bestemt også. Gud er almægtig, så at få en mand til at overleve tre dage i bugen på en hval må vel være en smal sag. Spørgsmålet er blot, om det er vigtigt, om man kan acceptere denne beretning for at acceptere det bibelske budskab.

Mvh.

Martin

Til toppen 
#24346 - 13/11/2003 17:32 Re: Man "tænker" altså Gud [Re: gnomen]
Ateist
Bruger

Jeg synes ikke, at dit eksempel med "de 10 bud" passer særlig godt ind i denne diskussion, da jeg ikke med min bedste vilje kan se, hvordan moralske forskrifter skulle kunne tillægges en historisk sandhedsværdi (og det er altså historisk sandhedsværdi, der er på dagordenen her)?

Det "historiske" er da, at Gud gav buddene til Moses, der gav dem til os.

Anser man denne beretning for sand er 'budskabet' i beretningen (de 10 bud som absolut moralsk referencepunkt) sand pga. historien bag.

Anser man blot beretningen som en poetisk måde at fortælles os, at disse 10 regler er altså "rigtigt gode", så er historien bag nok mindre vigtig for 'budskabets' sandhedsværdi.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#24347 - 13/11/2003 17:41 Re: Man "tænker" altså Gud [Re: gnomen]
Ateist
Bruger

Som sådan kan du skrive Biblens budskab ned i én sætning: Der levede engang en mand ved navn Jesus (han var forresten Gud selv), som blev korsfæstet, døde og senere genopstod.

Det er da kun NT, der kan opsummeres på denne måde.
Du mangler stadigvæk hele første del af trilogien.

Til toppen 
#24348 - 13/11/2003 18:04 Re: Man "tænker" altså Gud [Re: Ateist]
gnomen
Bruger

Hej, Ateist!

Du skriver:

Som sådan kan du skrive Biblens budskab ned i én sætning: Der levede engang en mand ved navn Jesus (han var forresten Gud selv), som blev korsfæstet, døde og senere genopstod.

Det er da kun NT, der kan opsummeres på denne måde.

I en kristen sammenhæng er GT en forjættelse af Jesus, så GTs budskab er sådan set det samme, blot skrevet i fremtid.

Du mangler stadigvæk hele første del af trilogien.

Hvilken "trilogi.."?

Mvh.

Martin

Til toppen 
#24349 - 13/11/2003 18:19 Re: Man "tænker" altså Gud [Re: Ateist]
gnomen
Bruger

Hej, Ateist!

Du skriver:

Det "historiske" er da, at Gud gav buddene til Moses, der gav dem til os.

Jo, men så vil du også netop sige, at "de 10 bud" er rigtige/gode/gyldige, fordi det er historisk sandt, at "Gud gav buddene til Moses".

Anser man denne beretning for sand er 'budskabet' i beretningen (de 10 bud som absolut moralsk referencepunkt) sand pga. historien bag.

Ja, sådan forstået kan jeg godt følge dit ræsonnement. Men du skrev i dit forrige indlæg:

I vurderingen af de 10 buds sandhedsværdi er det altså væsentligt at vide, hvorvidt Bibelens beretning er historisk sandhed eller ej.

Betyder dette, at vi fx ikke kan vurdere, om det er forkert at lyve, medmindre vi har taget stilling til, "hvorvidt Bibelens beretning er historisk sandhed eller ej"?

Anser man blot beretningen som en poetisk måde at fortælles os, at disse 10 regler er altså "rigtigt gode", så er historien bag nok mindre vigtig for 'budskabets' sandhedsværdi.

Ja, sådan har jeg det selv. Om Moses virkelig har været en tur oppe på Sinai bjerget, ændrer ikke ved, at du sagtens kan mene, at "disse 10 regler" virkelig er givet af Gud. Et eksempel kunne være Theological, der som Krishnabevidst næppe vil anerkende Biblen, men alligevel mener, at moralen har brug for Gud som grundlag.

Mvh.

Martin

Til toppen 
#24350 - 13/11/2003 18:34 Re: Man "tænker" altså Gud [Re: gnomen]
Ateist
Bruger

Hvilken "trilogi.."?

GT + NT + det lovede 3. bind: "Kongen vender tilbage"

Til toppen 
#24351 - 13/11/2003 18:56 Re: Bedst at forestille sig så lidt som muligt!
gnomen
Bruger

Hej, Vagn!

Jeg har slået dine to svar sammen og svarer på begge i dette indlæg.

Du skriver:

Ok Martin - så kom med dit bud på hvad der som minimum kræves for at noget kan kaldes et bevis!

OK: Det skal give mening under de givne omstændigheder, dvs. i forhold til dels den påstand, der skal bevises, de forventninger der er til beviset og ikke mindst, den situation, man som person står i. Det er det tætteste, jeg kan komme.

Ja, i enhver anden situation hvor to muligheder forekommer lige sandsynlige og samtidig betydningsløse nok for én til at man bare kan se bort fra dem, da er det naturligvis det mest logiske bare ikke at vælge.

Det springende punkt er her, at du pointerer ”for én”, hvilket netop afslører den subjektive forholden-sig som et afgørende element ved enhver stillingtagen.

Men spørgsmålet om Gud findes eller ikke findes, er et helt grundlæggende spørgsmål som jeg ikke tror noget menneske kommer udenom at forholde sig til. Jeg har aldrig kunnet komme udenom det, og det har du jo heller ikke.

Men én ting er at man ”aldrig … komme[r] udenom det” – noget andet er faktisk at tage stilling til spørgsmålet. Dertil forudsættes, at det er vigtigt, hvad man svarer. Hvis svaret ikke har nogen konsekvenser, så er det vel også ligegyldigt, om man svarer på den ene eller den anden måde. Hvis det, at Gud er til, fx betyder, at alle bliver frelst, så har man vel – igen: logisk set – ingen grund til at tage stilling?

Ateisten vælger ikke at tro Gud er til. Teisten vælger at tro Gud er til. Og nogle teister går så vidt at de gør sig billeder af Gud eller beskriver Gud og tillægger Gud ganske konkrete egenskaber og hensigter.

Ja, det er nu engang sådan ordet ”Gud” fungerer: Det bærer nogle konnotationer med sig, hvilket vel er grunden til, at man siger, at man tror, Gud er til – og ikke bare, at ”der nok er mere mellem himmel og jord”. Jeg har i hvert fald svært ved at se, hvorfor man ellers skulle hævde Guds eksistens?

Beskrev Gud gjorde bl.a. bibelens forfattere, redaktører og fortolkere, og de agiterede med stort held for at DERES beskrivelse af Gud og Guds plan med menneskene var den eneste rigtige forklaring.

Jeg kan ikke se, hvor dette passer ind i debatten?

Men de er i øvrigt meget uenige om en række detaljer - bl.a. hvorvidt alle mennesker uden undtagelse bliver frelst eller om nogle går fortabt.

Ja, og i andre sammenhænge klandres kristne for at være dogmatiske og hjernevaskede! Det er altså svært at gøre alle tilpas.

Du kunne ligesåvel forestille dig, at ateisten "brænde[r] kættere på bålene", fordi de ikke er enige med hende. Det har vi set eksempler på i det tidligere Sovjet og i Kina, hvor folk, der bekendte sig til en religion, blev forfulgt, fordi de ikke var ateister og dermed blev set som illoyale over for kommunismen. Så burde vi vel også afstå fra at være ateister?

Både Sovjet og Mao-Kina var ikke ateistiske samfund, selv om de forfulgte religiøse, bl.a. kristne, og foretrak ateisme. Religionen var ikke ateisme, men kommunisme.

Kommunismen er pr. definition en ateistisk ideologi (= ingen guder). Ergo er der blevet begået uhyrligheder i ateismens navn. Benægter du dette, må du også trække din anklage mod religioner tilbage – medmindre du simpelthen definerer religion som noget, der leder til forfølgelse.

Og du har ret, Martin - det var ikke en handling Paven fandt belæg for i bibelen. Men Paven og hans folk hævdede at det var Guds vilje som den kom til udtryk i bibelen.

Ja, men dette viser da ligeså lidt om religion, som det, at Mao og Stalin forfulgte anderledes tænkende i kommunismens navn, skulle vise noget om kommunismen. Jeg kan ikke rigtigt se, hvad pointen skulle være med at hive Paven frem?

Mvh.

Martin

Til toppen 
#24352 - 13/11/2003 19:06 Re: Man "tænker" altså Gud [Re: gnomen]
Ateist
Bruger

------------------------------------------------------------
Betyder dette, at vi fx ikke kan vurdere, om det er forkert at lyve, medmindre vi har taget stilling til, "hvorvidt Bibelens beretning er historisk sandhed eller ej"?

Man kan selvfølgelig sagtens have en holdning til, hvorvidt man synes de listede regler er rigtige eller forkerte.

Men hvis budskabet er, at det er absolut forkert, så er det jo væsentligt for budskabets sandhedsværdi, hvorvidt de er givet af Gud eller ej.

Om Moses virkelig har været en tur oppe på Sinai bjerget, ændrer ikke ved, at du sagtens kan mene, at "disse 10 regler" virkelig er givet af Gud.

Selvfølgelig ikke - man kan jo mene, hvad man vil.
Jeg kan jo også mene, at jeg er Gud.

Men, hvis man dropper kildens forklaring på budenes guddommelige oprindelse, så kan kilden ikke længere tages til indtægt for denne oprindelse, og så er det vel blot personens egen ønsketænkning?
Altså umiddelbart hverken mere eller mindre sand end min påstand om min egen guddommelighed!

Til toppen 
#24353 - 14/11/2003 00:06 Re: Jonas i hvalen [Re: gnomen]
Esmaralda
Bruger

Hej Gnomen

Ja, det tror jeg bestemt også. Gud er almægtig, så at få en mand til at overleve tre dage i bugen på en hval må vel være en smal sag.

Ja det var det - om det så havde været tre år.... er jeg ikke i tvivl om at Gud kunne have gjort det....

Spørgsmålet er blot, om det er vigtigt, om man kan acceptere denne beretning for at acceptere det bibelske budskab.

Jeg synes det er meget vigtigt at man ikke begynder at sotere i hvad "jeg" kan acceptere som sandt og hvad "jeg" kan nøjes med at regne for en "god historie".....

Jesus henviste flittigt til Gt (skriften) og derved konkluderer jeg at han mener at de er sande ...... Jesus henviser til hele GT (Moses, profeterne og salmerne) i Luk 24v43 ...... og når Jesus siger god for det ser jeg ingen fare i også at gøre det.....

Derimod synes jeg det er farligt at sige at der er ting i Bibelen som jeg ikke kan acceptere som sandt...... det er jo nærmest at tvivle på Jesu egne udsagn om sagen.....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#24354 - 14/11/2003 00:15 Re: Bedst at forestille sig så lidt som muligt!
Esmaralda
Bruger

Hej Vagn

Nej deres agitation (eller hvad det nu hedder) skete IKKE med stort held. Profeterne blev både jaget og hånet for deres budskab..... Der var faktisk lange perioder hvor israelitterne ikke troede på hvad profeterne sagde...... men det afholdt så ikke profeterne i at vedblive med at sige det Gud sagde de skulle..... heller ikke selvom de var bange for at sige det.....

Jonas flygtede endda fordi han ikke turde viderebringe Guds budskab.....

Så tendensen, blandt den almene befolkning, til at forkaste Guds ord var der allerede dengang

Til toppen 
#24355 - 14/11/2003 08:06 Re: Bedst at forestille sig så lidt som muligt! [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Du har da ret, Esmeralda, i at både kristne og "før-kristne" profeter er blevet forfulgt for deres tro.

Men jeg har vel også ret i at kristne, hvor de har haft magten, har forfulgt anderledes tænkende med lige så stor ildhu - f.eks. kirkens torturing og afbrænding af kættere i tusindvis.

Kan vi ikke være enige om det?

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#24356 - 14/11/2003 09:36 Re: Bedst at forestille sig så lidt som muligt! [Re: gnomen]
Anonym
Anonym

Gnomen skrev:
Hvis det, at Gud er til, fx betyder, at alle bliver frelst, så har man vel – igen: logisk set – ingen grund til at tage stilling?

Jeg mener at vi højst kan tage stilling til om Gud er til eller ikke er til.

For selv om vi antager at Gud er til, følger jo ikke deraf automatisk at alle bliver er frelst.

Det fremgår klart af at nogle kristne mener at alle bliver frelst, andre at nogle med stor sandsynlighed går fortabt.

Jeg skrev:

Gnomen skrev:
Jeg kan ikke se, hvor dette passer ind i debatten?

Det skal illustrere mit synspunkt, nemlig at religionerne, bl.a. den kristne religion, går alt for langt i sin beskrivelse af Gud - i og med at vi dybest set ikke engang kan vide om Gud i det hele taget er til.

Jeg skrev:

Gnomen skrev:
Ja, og i andre sammenhænge klandres kristne for at være dogmatiske og hjernevaskede! Det er altså svært at gøre alle tilpas.

Lad mig understrege at jeg betragter ikke dig eller andre jeg har debatteret med herinde som hjernevaskede, men nogle nok dogmatiske i og med at de forsvarer kristne dogmer.

Interessant er det imidlertid at kristne har så vidt forskellige dogmer at de er meget uenige i noget så centralt som spørgsmålet om fortabelsens mulighed.

Det må da også være et interessant filosofisk spørgsmål for en tænker som dig (der jo har været ved at forkaste kristendommen) at dine trosfæller kan se så forskelligt på det?

Jeg skrev:

Gnomen skrev:
Kommunismen er pr. definition en ateistisk ideologi (= ingen guder). Ergo er der blevet begået uhyrligheder i ateismens navn. Benægter du dette, må du også trække din anklage mod religioner tilbage – medmindre du simpelthen definerer religion som noget, der leder til forfølgelse.

Jeg mener nu at man med større ret kan kalde kommunismen for en religiøs ideologi, i og med at "masserne" forventedes at "tilbede" Lenin og Mao. Ikke som guder måske, men der blev opbygget et "guddommeligt" billede af Lenin og Mao som værende ufejlbarlige ledere.

Og deres uhyrlighederne blev begået i kommunismens navn, ikke i ateismens. I øvrigt var der tale om en perverteret ateisme i Sovjet og Mao-Kina i det omfang ateismen blev påtvunget kristne, muslimer og andre religiøse retninger som måtte "gemme" deres tro.

Jeg skrev:

Gnomen skrev:
Ja, men dette viser da ligeså lidt om religion, som det, at Mao og Stalin forfulgte anderledes tænkende i kommunismens navn, skulle vise noget om kommunismen. Jeg kan ikke rigtigt se, hvad pointen skulle være med at hive Paven frem?

Pointen er at hvis en ideologi eller en religion, som f.eks. kommunismen og kristendommen, fremstår som SANDHEDEN, kan de begge bruges til (og er blevet brugt til) at legitimere grusomheder.

Også derfor er det farligt, som kristendommen gør, at beskrive Gud og tillægger Gud ganske konkrete egenskaber og hensigter.

Så åbner vi nemlig op for at vi kan bruge Gud som undskyldning for at gøre det onde - hvilket paven gjorde da han lod korsfarerne udrydde kartarerne som han mente truede kirkens magt!

Derfor mener jeg at det både er det sikreste og også det mest logiske at "nøjes" med at lægge sit liv i Guds hånd og undlade at beskrive Gud og undlade at tillægge Gud ganske konkrete egenskaber og hensigter!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#24357 - 14/11/2003 09:51 Re: Man "tænker" altså Gud [Re: gnomen]
Anonym
Anonym

Gnomen skrev:
Nu er hele idéen med "Jesu genopstandelse og himmelfart" netop, at de finder sted i historien, så her kommer "tegnværdien og pointen" og den historiske sandhedsværdi ud på ét: Pointen med "Jesu genopstandelse og himmelfart" er deres historiske realitet.

I modsætning til alle de øvrige eksempler: Her er det ikke vigtigt, om de har fundet sted, for de tjener kun til illustration af Jesus som Gud, hvilket i sig selv er en trossag - jf. at muslimerne sagtens kan købe miraklerne uden at købe Jesu guddommelighed. Uanset, hvad Jesus havde gjort og sagt, kan man stadig se Ham som 'kun' en profet, hvilket netop viser, at miraklerne kun tjener det psykologiske formål at illustrere, vise og anskueliggøre - ikke det logiske at begrunde -, at Han virkelig var Gud.

Gnomen skrev:
Kort sagt: Kristendommens budskab består dels af nogle historiske påstande (Jesu død, genopstandelse og himmelfart)

Jesu genopstandelse fra de døde og Jesu himmelfart er vel ikke bedre historisk bevidnet end at han bespiste tusinder i ørkenen, forvandlede vand til vin, genopvækkede den døde Lazarus og gik på vandet?

Ubekræftede påstande bliver vel ikke sande, blot fordi man kalder dem "historiske"?

Hvorfor mener du at genopstandelsen og himmelfarten er mere historisk sande end de mirakler Jesus hævdes at have udført?

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#24358 - 14/11/2003 14:28 Re: Jonas i hvalen [Re: Esmaralda]
gnomen
Bruger

Hej, Ester!

Du skriver:

Jeg synes det er meget vigtigt at man ikke begynder at sotere i hvad "jeg" kan acceptere som sandt og hvad "jeg" kan nøjes med at regne for en "god historie".....

Det lyder lidt som en 'alt-eller-intet'-holdning til Biblen, der efter min mening ikke er særligt holdbar: Den Bibel, vi i dag kender i den lutherske kirke, er kun én blandt mange bibler, der bygger på forskellige opfattelser af, hvilke skrifter der er hellige. Mange af de skrifter, vi som protestanter i dag betegner apokryfer, betragtes i andre traditioner som autoritative (eller har været betragtet således) - og omvendt.
Som sådan er det, vi sidder med i dag, altså allerede et resultat af, at man på forskellig vis har "so[r]tere[t] i hvad "jeg" kan acceptere som sandt og hvad "jeg" kan nøjes med at regne for en "god historie" - alt afhængigt af hvilken teologi "jeg" har haft.

Dette går også igen i den daglige bibellæsning: Man prioriterer teksterne i forhold til hinanden, sådan at nogle får mere vægt end andre; nogle betragtes som 'autoritative', andre som 'mærkelige', 'uforståelige' eller 'mindre vigtige' - alt afhængigt af, hvad den enkelte troende finder passende eller "kan acceptere som sandt" i forhold til sin egen teologi.
Eksemplerne er legio, men vi kan tage Biblens forhold til astrologi som illustration, da vi har haft den oppe at vende flere gange før: Jer. 10, 2 og Es. 47, 12-15 kan med lidt god vilje læses som advarsler mod astrologi. Herimod står NTs talrige astrologiske referencer, mest udtalt i Bethlehemsstjernen, der leder nogle astrologer (gr. magoi) fra Østerland (sikkert Babylon) til Jesu fødested. Hvad skal man så gøre? Her er der 3 muligheder:

1) Enten fastholde forbudets autoritet og søge at bortforklare Bethlehemsstjernen.
2) Fastholde Bethlehemsstjernen og søge at bortforklare forbudet.
3) Eller simpelthen relativere teksterne til deres historiske kontekst: Teksterne i GT er sandsynligvis skrevet under eller efter det babylonske eksil, og derfor giver forbudet mod babylonsk astrologisk praksis god mening som en del af den identitetsdannelse, eksiljøderne gennemgår, og som bl.a. også udtrykker sig i de minutiøse forskrifter, indførelsen af omskærelsen og formuleringen af en specifik jødisk historie.
NTs tekster er derimod skrevet i et gennemhelleniseret Mellemøsten, hvor astrologien oplevede sin storhedsperiode og derfor også var en naturlig del af de nytestamentlige forfatteres begrebsverden.

Det er klart, at de to første muligheder søger at fastholde en idé om en ufejlbarlig skrift, hvor tilsyneladende modsigelser søges bortforklaret, mens den sidste simpelthen opgiver idéen om ufejlbarlighed og blot betragter skrifterne som udtryk for den tid og det miljø, de nu engang er opstået i. Hvordan man vælger imellem dem er imidlertid et spørgsmål om personlig teologi, altså "hvad "jeg" kan acceptere som sandt og hvad "jeg" kan nøjes med at regne for en "god historie"".

Jesus henviste flittigt til Gt (skriften) og derved konkluderer jeg at han mener at de er sande ..... Jesus henviser til hele GT (Moses, profeterne og salmerne) i Luk 24v43 ...... og når Jesus siger god for det ser jeg ingen fare i også at gøre det.....

Ja, Jesus har sandsynligvis betragtet "hele GT" som historisk sand (selv om det sagtens kunne indvendes mod dette, at Han jo typisk omfortolker centrale passager: "Det er blevet sagt...., men jeg siger jer....."). Han har formentlig også troet på, at Jorden var en flad skive i universets centrum. Forpligter det os til at gøre det samme?

Derimod synes jeg det er farligt at sige at der er ting i Bibelen som jeg ikke kan acceptere som sandt...... det er jo nærmest at tvivle på Jesu egne udsagn om sagen.....

Jf. ovenfor, så sker dette hele tiden. Og det grundlæggende spørgsmål er stadig, om det er vigtigt at få fikseret Biblen i en så rigid historisk ramme, at alt i den læses som faktuelle hændelser?

Mvh.

Martin

Til toppen 
#24359 - 14/11/2003 14:57 Re: Jonas i hvalen [Re: gnomen]
Esmaralda
Bruger

Hej gnomen

Jf. ovenfor, så sker dette hele tiden. Og det grundlæggende spørgsmål er stadig, om det er vigtigt at få fikseret Biblen i en så rigid historisk ramme, at alt i den læses som faktuelle hændelser?

Jeg synes det er meget vigtigt. Hvis jeg begynder at tro på¨at nogen af Bibelens fortælleínger er eventyr og andre er sandheder..... så vil det hele blive tvivl.... ikke tro..... Det vil blive tvivl om om jeg nu har sorteret de rigtige beretninger fre til eventyr og modsat.....

) Enten fastholde forbudets autoritet og søge at bortforklare Bethlehemsstjernen.
3) Eller simpelthen relativere teksterne til deres historiske kontekst: Teksterne i GT er sandsynligvis skrevet under eller efter det babylonske eksil, og derfor giver forbudet mod babylonsk astrologisk praksis god mening som en del af den identitetsdannelse, eksiljøderne gennemgår, og som bl.a. også udtrykker sig i de minutiøse forskrifter, indførelsen af omskærelsen og formuleringen af en specifik jødisk historie.
NTs tekster er derimod skrevet i et gennemhelleniseret Mellemøsten, hvor astrologien oplevede sin storhedsperiode og derfor også var en naturlig del af de nytestamentlige forfatteres begrebsverden.

Jeg mener jo at hvis man vælger enten et eller to har man samtidig sagt at det ikke er hele Bibelen der er sand.....

Jeg er enig i at teksterne skal ses på i det lys de er skrevet.... MEN jeg tror ikke jeg her helt enig i din beskrivelse i punkt 3..... (forstår det ikke helt)

Sådan som jeg ser det er der forbud mod at bruge astrologi som "gud" som øhhh.... selvudviklende og sådan noget......
Men at "De vise mænd" brugte en stjerne til at finde Jesus med er vel fordi de "i østen" plejede at bruge stjernevarsler..... de tydede stjerner og levede efter dem (som nogen også gør i dag)...... da "de vise mænd" kom til Jesus TILBAD de HAM ikke stjernen.....

Jeg kan dog ikke lige se hvad alt det her har med jonas i hvalen at gøre..... der er jo ingen modsætninger i hverken GT eller NT til det eventyr/sande beretning....

Til toppen 
#24360 - 14/11/2003 14:59 Re: Bedst at forestille sig så lidt som muligt!
Esmaralda
Bruger

Hej Vagn

Men jeg har vel også ret i at kristne, hvor de har haft magten, har forfulgt anderledes tænkende med lige så stor ildhu - f.eks. kirkens torturing og afbrænding af kættere i tusindvis.

Jo der er sket mange forfærdelige ting i kristendommens navn...... men fordi det er foregået i kristendommens navn gør det det jo ikke til kristendom - vel....

Til toppen 
#24361 - 14/11/2003 15:18 Re: Bedst at forestille sig så lidt som muligt! [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

men fordi det er foregået i kristendommens navn gør det det jo ikke til kristendom - vel....

Hvis der er belæg for det i Bibelen, så er det vel en form for kristendom?

Til toppen 
#24362 - 14/11/2003 16:04 Re: Jonas i hvalen [Re: gnomen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Martin, du skriver, blandt andre tankevækkende bemærkninger:

Det er klart, at de to første muligheder (kr: se næste citat) søger at fastholde en idé om en ufejlbarlig skrift, hvor tilsyneladende modsigelser søges bortforklaret, mens den sidste simpelthen opgiver idéen om ufejlbarlighed og blot betragter skrifterne som udtryk for den tid og det miljø, de nu engang er opstået i. Hvordan man vælger imellem dem er imidlertid et spørgsmål om personlig teologi, altså "hvad "jeg" kan acceptere som sandt og hvad "jeg" kan nøjes med at regne for en "god historie"".

Jeg ser det sådan, at vi ofte opfatter på ordet "ufejlbarlighed" som noget der er korrekt, som en matematisk ligning, til alle tider og under alle omstændigheder.

Jeg selv er bibeltro, hvilket vil sige, at jeg tror Bibelen indeholder sandheden om Gud. Jeg tror ikke, at Bibelen er ufejlbarlig på samme måde som muslimerne tror, at koranen er ufejlbarlig (de mener vist at den er dikteret direkte af Gud selv) men at den, som skrevet af mennesker, og er ufejlbarlig, fordi der står, hvad Gud vil, at der skal stå.

Jeg tror. at Bibelen indeholder hvad Gud vil at vi, som har adgang til at læse i en Bibel, eller lytte til teksterne, skal vide, alt hvad vi har brug for i vores trosliv. I Bibelen taler Gud sande ord til mennesker som slet ikke har nogen intellektuel, filosofisk, historisk, videnskabelig og/eller anden baggrund at relatere til - de vil sikkert læse den helt anderledes end fx. du og andre med masser af forskelligt faktuelt tankegods i bagagen vil læse den.

Nogle læser meget konkret - andre billedligt - abstrakt - symbolsk - poetisk - troende - tvivlende - afvisende - modtagende. Guds ord vender ikke tomt tilbage, det kan virke til tro, og det kan virke til forhærdelse. Og det er min overbevisning, at Gud vil finde os netop der hvor vi er - derfor de forskellige udtryk.

Når du skriver, at vi (om astrologi) kan

1) Enten fastholde forbudets autoritet og søge at bortforklare Bethlehemsstjernen.
3) Eller simpelthen relativere teksterne til deres historiske kontekst

så synes jeg jo netop at det er meget tydeligt, at du har modtaget Guds ord under pkt. 3).
Det viser jo netop genialiteten, og dermed det jeg kalder ufejlbarligheden, i Guds ord, at skriften er sand på forskellige planer, til forskellige tider og steder og i forskellige kulturer.
De, der ivrigt debatterer om pkt. 2 eller pkt. 3 nu også er den "rigtige" fortolkning,
beskæftiger sig efter min opfattelse også (i overordnet forstand) med Guds ufejlbarlige ord, hvis vi (som jeg) går ud fra, at Guds Ord har til hensigt her i nådens tid at opsøge og frelse sine elskede skabninger.

Før inkarnationen handlede Guds lov om at udføre en stor mængde lovgerninger og Gud henvendte sig meget direkte via sine profeter. Det tog formentlig megen tid at udføre de mange rituelle handlinger, ofringer etc., som måske alle havde til formål at menneskene skulle beskæftige sig maksimalt med Guds vilje. Nogle afviste de mange påbud og dyrkede afguder, som jo også sker i dag.

Afguder skifter navn og udtryk, men er vel i princippet er de samme, som de altid har været? Hovedspørgsmålet er fortsat det enkle: Tror vi på Gud, eller tror vi på afguder - hvoraf den længst levende nok er den gamle Adam, os selv, som vi har druknet i dåben, men som desværre er en god svømmer ..

Gud er den samme, én sand treenig Gud fra evighed til evighed. Han kan tale alle sprog, også babysprog, og han lyver ikke!

Det gør derimod den onde, løgnens fader, denne verdens fyrste, hvis største og mest geniale løgnehistorie er, at han slet ikke findes.

Det lykkedes det ham faktisk at bilde også mig ind, i mange, mange år ... Dum er han på ingen måde ...

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#24363 - 15/11/2003 13:53 Re: Bedst at forestille sig så lidt som muligt! [Re: Ateist]
mikael kromann
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Hej Ateist!

Undskyld jeg blander mig.

I taler om hvad kristendommen har gjort.
Hvis det er ok vil jeg også lige smide nogle tanker ind.

Jesus lærer os at vende den anden kind til og give godt for skidt, og det er da ikke foreneligt med at slå ihjel.

Skulle enhver blot kunne kalde sig med et navn og gå ud og lave ulykker og så er alle der kaldes det samme skyldige.
Skulle folk også kunne bruge et navn her på debatten, og så skulle personen stå til ansvar, eller alle ateister stå til ansvar, fordi nogen har slået ihjel.

Jeg er enig med Esmaralda i at det ikke er kristent det i beskylder kristendommen for her.

Et træ skal kendes på sin frugt.

Kærlig hilsen Mikael

God weekend!

Ændret af mikael kromann (15/11/2003 13:55)

Til toppen 
#24364 - 15/11/2003 16:32 Re: Test af kristendommen negativ! [Re: Ateist]
Rasmus
Bruger

Reg.: 26/05/2002
Sted: Struer
Må jeg provokere og spørge, om hvad du har gang i?

Det er Gud der er den største, ikke os. Du taler om at kommandere med Gud. Det er rigtigt, at der står i Bibelen, at vi skal få hvad vi beder om, men i hvilken ånd beder du? Er du parat til den ydmygelse det er, at have taget fejl? (Undskyld jeg konkluderer ud fra dit brugernavn) Er du parat til at ændre hele din livsførsel?

Jesus kan tale i gennem andre mennesker, tegn og drømme. Han kan også sige noget med en høj røst, men det har jeg efter 5 år som kristen endnu ikke oplevet. Jeg kender nogen der har.

Du siger, at du har prøvet alt, men i hvilken ånd? Tænk ind i dig selv og se, om du ønsker at kende Jesus. For ham er der ultimativ frihed, om man vil følge ham eller ej. Hvis du inderst inde ikke ønsker det, vil Jesus ikke krænke din vilje.

Vi kristne er underlagt Gud, og ikke omvendt.

Rasmus

Jesus er den største :-)

Til toppen 
#24365 - 15/11/2003 19:36 Re: Der skal mere til end at citere biblen! [Re: Ateist]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Ateist

Du citerer Esmaralda:

men fordi det er foregået i kristendommens navn gør det det jo ikke til kristendom - vel....
--------------------------------------------------------------------------------

Du kommenterer:
Hvis der er belæg for det i Bibelen, så er det vel en form for kristendom? Citat slut.
Svar: Din kommentar viser at du har svært ved at forstå hvad en kristen er. I Johannes Evangeliet kapitel 3. vers 1-8 var der en skriftklog, som kom til Jesus om natten og spurgte om Guds rige og denne skriftkloge (i det gl. testamente) måtte belæres om, at det kun var gennem Guds Ånds vejledning, at han kunne forstå skriften.
Der er masser af mennesker op gennem tidsaldrene, der mente at de kunne tage Gud til indtægt for alt muligt og endvidere, at de bare kunne citere fra skriften og så forlange at Gud gjorde som de sagde.

Een af de kendteste var Satan, som da han fristede Jesus i ørkenen troede, at fordi han citerede Guds ord, så kunne han formå Jesus til at udfordre Gud og dermed synde imod Gud. Det lykkedes som bekendt ikke, fordi Jesus formanede Satan udfra andre skriftsteder om ikke at stille Gud på prøve.

Hiltler troede også, at han kunne kunne beordre Gud over på sit psykopatiske livssyn og utopiske ideer, men heller ikke han lykkedes i sine anstrengelser. Tværtimod blev det hele til hans og Tysklands ruin.

Og sådan har det altid været.

At citere bibelen eller at gøre nogle bestemte ting har intet med kristendom at gøre. Kristendom begynder indeni den enkelte og er en personlig tilegnelse af troen og ud af det bliver alle løfterne opfyldt.

mvh
carl

Til toppen 
#24366 - 15/11/2003 22:34 Re: Tråden lukket! [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Tråden er nu blevet for lang, så jeg hefter ende hermed og håber på en fortsat
god debat i en eller flere nye tråde.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær