Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#24197 - 02/11/2003 22:20 alle helgens aften
Shakir
Bruger

Reg.: 04/06/2003
Sted: Askarovo-Bashkortostan
Hej med jer her på caféen.

Jeg kunne godt tænke mig, at høre hvordan I ser på fænomenet "alle helgens aften"

Den lidt platte amerikanske helloween-udgave var vel ikke det, man i Danmark praktiserede for bare 200 år siden.

Kan nogen venligst fortælle mig, hvad alle helgens aften er, og hvilken historie der ligger bag.

Jeg har selv en lille formodning om hvordan ceremonien hænger sammen, men ellers har jeg ingen anelse om hvad det indebærer.

Mvh. og Guds fred

Shakir

” De glemte Gud, så Han lod dem glemme sig selv” Qur’an 59:19

Til toppen 
#24198 - 02/11/2003 22:43 Re: alle helgens aften [Re: Shakir]
nelle
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
Hej Shakir

Har fundet en side paa nettet, som maaske kan hjaelpe dig

http://katolik.dk/allehelgena.htm

Ved saa ikke om den er fyldestgoerende nok.

Ellen

Til toppen 
#24199 - 02/11/2003 23:15 Re: alle helgens aften [Re: Shakir]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Hej Shakir

Der er en rimelig god redegørelse for historien bag Alle Helgens Dag på http://www.dci.dk/da/dnd/dnd85/Denstore.htm.

De amerikanske traditioner omkring Halloween er noget anderledes end de danske, hvilket også gør en del amerikanske kristne knap så glad for fænomenet. Det kan man fx se på den lille snak her.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#24200 - 02/11/2003 23:39 Re: alle helgens aften [Re: nelle]
Shakir
Bruger

Jeg vil blot sige tak til Øhlenschlæger og Nelle for de gode henvisninger Dem vil jeg kigge lidt på.

Mvh. og Guds fred

Shakir

Til toppen 
#24201 - 03/11/2003 14:23 Re: alle helgens aften [Re: Shakir]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Jeg vil ikke gå igang i en diskuttion, men her er en hel del om Halloween

Ole

Til toppen 
#24202 - 03/11/2003 14:32 Re: alle helgens aften [Re: Shakir]
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand

Jeg har selv en lille formodning om hvordan ceremonien hænger sammen, men ellers har jeg ingen anelse om hvad det indebærer.

Må vi ikke høre den?

Med venlig hilsen

Kristian Lindholm

Til toppen 
#24203 - 05/11/2003 01:48 Re: alle helgens aften [Re: Nardus]
Shakir
Bruger

Hej Kristian Lindholm

Jo, I må da gerne høre hvad jeg formodede at Alle helgens aften, var.

Men det er ikke så langt fra de links Øhlenschlæger lagde ind.

Jeg mener at alle helgens aften engang var en hyggelig stund, hvor man samledes og mindedes de døde. Og det er jo det omvendte i dag, hvor det drejer sig om at være mest uhyggelig.

Mvh. og Guds fred
Shakir

Til toppen 
#24204 - 05/11/2003 10:23 Re: alle helgens aften [Re: Shakir]
Ole Madsen
Bruger

den hyggelige tradition kommer af katolikkernes "all saints night" hvor man huskede på de hellige der var gået bort, men den tradition er i virkeligheden noget de har taget af hedningerne og vasket ren. Det der ligger til grund er ofringer af dyr og mennesker for et eller andet formål, behage guderne eller sådan, prøv at følg de links jeg har givet, der er bla nogle prædikener som er værd at høre

Ole

Til toppen 
#24205 - 05/11/2003 20:42 Re: alle helgens aften [Re: Shakir]
Josefin
Bruger

Reg.: 13/03/2003
Hej,
Jehovas vidner siger at jul og nytår og påske også stammer fra hedenske traditioner. Hvad siger I? Josefin

Til toppen 
#24206 - 05/11/2003 21:40 Re: alle helgens aften [Re: Shakir]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Shakir.

Personligt kendte jeg ikke så meget til begrebet "alle helgens aften" før jeg hørte om den amerikanske Halloween, der som bekendt i de seneste år har invaderet Danmark med græskarlygter og uhyggeligheder.
Mere kendt for mig var / er begrebet "alle helgens søndag", som der er nævnt tidligere i tråden her - den 1. søndag i november, hvor gudstjenesten handler om det evige liv efter døden hos Gud, og hvor man særligt mindes dem, der er døde i troen på Jesus og er gået hjem til ham.
Mange steder læser præsten navnene op på dem, der er blevet begravet i sognet i årets løb, og man holder et minuts stilhed.
En af teksterne er fx. fra Johannes´ Åbenbaring, om at Johannes ser en stor skare, som ingen kan tælle, som står foran Guds trone og tilbeder ham og Lammet = Jesus. De har fået vasket deres klæder hvide i Lammets blod, dvs. pga. at Jesus er død for dem, og på den måde har båret deres straf for synden, er deres synder blevet tilgivet og slettet ud. Derfor kan de stå foran Guds ansigt og leve evigt i hans nærhed, under hans nåde.

Med venlig hilsen AnnePande.

Til toppen 
#24207 - 05/11/2003 22:03 Re: alle helgens aften [Re: Josefin]
Ole Madsen
Bruger

julen stammer så vidt jeg ved fra Sct Stefanus dag, den dag Stefanus blev stenet, dagen efter juleaften

Ole

Til toppen 
#24208 - 06/11/2003 06:35 Re: alle helgens aften [Re: Josefin]
Shakir
Bruger

Hej Josefin

Jehovas Vidner har faktisk ret hvad angår hedensk indflydelse i kristendommen (mener jeg).

Ud fra et islamisk synspunkt har missionæren Paulus tilpasset hedensk tro og traditioner for at vinde konvertitter blandt dem. Derfor mener muslimer at Paulus må siges at være den egentlige grundlægger af kristendommen. Paulus var også med til at bygge de første kirker for hedningene. Selvom der i det Gamle Testamente tydeligt står at man ikke må afbillede noget levende samt rejse statuer, tillod Paulus disse hedenske ting i kirkerne, for at vinde konvertitter blandt dem. Hedningene havde jo masser af billeder af deres guder.

Hvis du træder ind i en jødisk synagoge, vil du opdage at der slet ikke er billeder af nogen eller noget levende. Det er der heller ikke i moskéerne. Jesus var selv jøde, og havde ingen intention om at nedbryde moseloven eller starte en ny religion, se matt. 5:17

Men det gjorde Paulus i hans brev til romerne 3:28 for at vinde konvertitter blandt dem. Det er klart, at man vil gøre religionen let for folket hvis man ønsker konvertitter. Så på den måde blev romerne kristne også med tiden grækerne, selv om det ikke var Jesu plan at prædike for andre end Guds folk jøderne, se Matt. 15:24. Så Jesu mission var blot at retlede jøderne med åndelighed og åndelige værdier, idet jøderne var faret vild i deres lovbøger. Talmuds bøger, som er kommentarer til jødisk lov, er beviser på dette.

I den hellenistiske (græske) periode i ca. år 400 da kristendommen var ved at tage form og blive til en religion med alle dens kirketilføjelser, var det meget naturligt for romere og grækere at tro på gudesønner, halvguder, gudinder og triader af guder.

Der var et kirkemøde i Nikæa hvor treenighedskonceptet blev grundlagt. Jehovas Vidner indrømmer at selvom den romerske stat til sidst antog kristendommen som statsreligion, forblev kristendommen i den romerske stats fodspor. Med andre ord, mener Jehovas Vidner at kristendommen er blevet gennemsyret af hedenske doktriner og dogmer.

Mange hedenske ferier blev lavet om til kristne helligdage. Fx solguden Mitra havde fødselsdag den 25. december. Den blev med tiden skiftet ud med Jesu fødselsdag. Dagen der var afsat til at fejre guden Attis´genopstandelse, blev til festen for Jesu opstandelse.

Søndagfigurerede som den dag Jesus opstod fra de døde, men man må også huske på, at søndag først og fremmest var den mitraiske 'sejrende sols dag'

Kristne idéer om sexualitet og ægteskab blev også voldsomt påvirket af hedenske traditioner fra neoplatonismen, stoicismen og gnosticismen. Alle disse religioner anså sex for at være en ond kræft. Derfor blev klosterlivet og kyskhed dyder men skulle stræbe efter. Kristendommen overtog sådanne idéer og satte således menneskeheden i en unaturlig tilstand, som aldrig var blevet forordnet af Gud.

I år 598 kom Pave Gregory den Store, datidens missionærer til hjælp idet, at han udstedte en lov der sagde, at præsterne skulle tillade folket at fortsætte med deres gamle vaner og tro, men at sådanne skulle ' styres' mod 'lovprisning' af Gud.

På den måde fortsatte folket med at tro på trolddom, sort magi, nisser, hekskræfter osv. selv om præsterne sagde at sådanne vildfarelser var satans manifestationer.

Helgener og ' hellige relikvier' blev man også opmuntret til at tro på, da man troede at de kunne drive det onde væk.

Set udfra et islamisk synspunkt, var det jo netop derfor, Gud sendte en sidste budbringer til menneskeheden, profeten Muhammed, blot nogle år tidligere, nemlig i år 571, blev født.

Gud havde forinden brudt sin pagt med det jødiske folk, så Gud sendte ikke igen en profet fra Isaks slægt, med derimod fra Abrahams anden søn Ismaels slægt. Og Muhammed stammer fra profeten Ismaels slægt.

Denne sidste profet skulle endvidere komme med et budskab der denne gang ikke kunne forvanskes, nemlig Koranen.

Med det budskab som profeten Muhammed kom med, blev den rene monoteisme, dvs. troen på den Ene Gud, genetableret, som bl.a. Abraham og Moses, (fred være med dem begge) prædikede.

Det som muslimerne ærer, er Jesu lære. Ikke kristendommen som institution som den har udviklet sig gennem mange århundreder.

At profeten Muhammed kom, var et resultat af de tidligere profetier, som vi muslimer mener, der var om Muhammed i de tidligere åbenbaringer, nemlig Torahen og Evangeliet.

Pagten med Ismael opfyldes. Se 1. Mosebog 17:20

” Men hvad Ismael angår, har Jeg bønhørt dig. Jeg vil velsigne ham og gøre ham frugtbar og give ham et talrigt afkom, tolv stammehøvdinger skal han avle, og Jeg vil gøre ham til et stort folk.”

Muhammed kom ikke med et nyt budskab. Han rettede op på det som bl.a. kirkefædrene og andre havde fordrejet, for at tilpasse det med hedningenes religioner.

” Sig: Vi tror på Allah og hvad der er åbenbaret os, og hvad der er åbenbaret Abraham og Ismael og Isak og Jakob og stammerne, og på det, der blev givet Moses og Jesus, og på det der blev givet alle profeterne fra deres Herre. Vi gør ikke forskel på dem, og vi er Ham hengivne. ” Qur’an 2:136

Ja Josefin, det var ikke for at missionere for islam jeg skrev dette, men blot for at sætte dit udmærkede indlæg lidt i relief.

Mvh. og Guds fred

Shakir

Til toppen 
#24209 - 06/11/2003 08:48 Re: jul, nytår og påske [Re: Josefin]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej josefin

Om de såkaldte kristne højtider nu også er kristne når det kommer til stykket.... tjaaa det ved jeg ikke....

Jeg er ret sikker på at PÅSKEN er kristen helt igennem..... den har så vidt jeg ved overhovedet ikke afløst andre fester (jo udvandringen fra Egypten som jøderne jo fejre i påsken er blevet til "udvandringen fra syndensrige til nådens rige ved Jesu død og opstandelse")

Men så vidt jeg ved var JULEN en eller anden hedensk "lysfest" eller noget for at fejre at lyset vender tilbage - at dagene bliver længere.....
Den kristne betydning ligger ret tæt på - for vi fejre jo at Jesus blev født til vor jord for at frelse os alle..... Jesus er jo også en form for lys i vores triste syndige verden..... Måske var det derfor man valgte at bruge "lysfesten" som springbræt til "Festen for Jesu fødsel"

Med hensyt til NYTÅR - har jeg aldrig tænkt på det som noget kristent overhovedet.... men bestemt heller ikke farligt (det er jo min fødselsdag )
Jeg ser det mere som at mennesker har hang til fest.... og det er der jo ikke noget forkert i.... sålænge det ikke bliver en form for afgud for os......
Hvis man skal præsse noget kristent ind over det kan man vel sige at det er en minde fest for året der gik og en bønne fest for året der kommer..... det bruger mange kristne i hvert fald aftenen til.....

Men generelt tror jeg ikke at nogen af alle de dejlige fridage, fester, helligdage og hvad vi ellers har kan skade vores kristenliv..... Men julen (og det andet) KAN godt blive så overgearet at vi kommer til at flytte fokus fra Jesu (fødsel og frelse) til gaver og glimmer.... og det er jo ikke så heldigt....

Vores egen fødselsdag (som JV jo heller ikke vil fejre) mener jeg heller ikke der er noget galt i...... Vi fester fordi vi er blevet et år ældre... det har ikke noget med øhh.. tilbedelse af fødselaren at gøre..... men vel egentlig bare en undskyldning for at få noget godt at spise og holde en fest.... og for forældrene at mindes den dag hvor Gud skænkede dem den dejlige gave som deres barn jo er....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#24210 - 06/11/2003 09:16 Re: alle helgens aften [Re: Shakir]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Salaam habib

Jeg troede, du ville diskutere alle helgensaften herinde... Men nu er vi begyndt, at tale Paulus, treenighed og falsk lære ...

Nuvel... Jeg må bede dig om, at forholde dig lidt sagligt... Bland andet ved, at komme med kilder (for eksempel med Paulus og hans tilladelse af hedenske ritualer)...

Eller eventuelt, at starte en ny tråd om de forskellige emner... Jeg vil gerne hoppe ind i en debat om treenighed, Paulus og hedendom i kristentroen, hvis bare du skaber en tråd med dem (Her tænker jeg ikke skabe som i noget Guddommeligt, men bare kreere )...

Guds fred min ven...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#24211 - 06/11/2003 12:17 Re: alle helgens aften [Re: Ole Madsen]
Josefin
Bruger

Hejza
Jeg spurgte bare til de andre ting for at høre hvad I ment da der råder delte meninger om det, og da nogle mener, at jul mv. ligestilles med halloween.. det var nu ikke MIN opfattelse. Jeg var dog ikke klar over alvoren i halloween, har bare set det som uskyldigt og noget med morsomheder. Jeg har jo siden min jv tid revideret jv:s opfattelser.De ser jo til og med korset som hedensk. Men at der var sådan alvor bag halloween... jeg var i tvivl, men jeg syntes at det var nok ikke noget at lave et græskar.Det var jo bare for hyggen.Troede jeg.Den er så smidt ud. Mht. nytår, ja men er det så forkert af os at fejre, eller? Josefin

Til toppen 
#24212 - 06/11/2003 12:46 Re: alle helgens aften [Re: Shakir]
gnomen
Bruger

Reg.: 02/12/2001
Hej, Shakir!

Du skriver:

Ud fra et islamisk synspunkt har missionæren Paulus tilpasset hedensk tro og traditioner for at vinde konvertitter blandt dem. Derfor mener muslimer at Paulus må siges at være den egentlige grundlægger af kristendommen. Paulus var også med til at bygge de første kirker for hedningene. Selvom der i det Gamle Testamente tydeligt står at man ikke må afbillede noget levende samt rejse statuer, tillod Paulus disse hedenske ting i kirkerne, for at vinde konvertitter blandt dem. Hedningene havde jo masser af billeder af deres guder.

Ja, Paulus var en virkelig begavet pædagog - ligesom Muhammed i øvrigt. Ka'ba'en var jo oprindeligt, dvs. før Muhammeds fødsel omkring år 570 e. Kr., genstand for en hedensk gudsdyrkelse og "fyldt med gudebilleder":

"Mekka var den vigtigste handelsby på den vestlige karavanevej mellem Yemen og Syrien. Samtidig var den et centralt kultsted med det terningformerede tempel, ka'ba'en, fyldt med gudebilleder, hvortil store årlige valfarter fandt sted med deltagelse af bediunstammer langvejs fra."
    - Svend Søndergaard, Islam, GADs religionshistoriske tekster, G.E.C. GAD, Gylling 2002, s. 396

Da islam efterhånden voksede sig stor, og det lykkedes Muhammed at erobre Mekka, 'overtog' han Ka'ba'en og videreførte den oprindeligt hedenske skik med valfartsrejsen. At dette har hjulpet på missionen, kan der vel ikke være tvivl om: Folk kunne beholde deres almindelige 'rutiner', men fik nu en ny begrundelse for dem, hvorfor det nok ikke er helt ved siden af at sige om Muhammed, at han også "tilpasse[de] hedensk tro og traditioner for at vinde konvertitter blandt dem". Han fjernede godt nok alle gudebilleder fra Ka'ba'en, men de er alligevel ikke helt fraværende i islam, fx symboliseres Satan jo af de tre stenstøtter, som muslimske pilgrimme under deres besøg i Mekka skal kaste sten på.

Selvfølgelig er nye religioners optagelse og transformering af gamle religiøse skikke i deres egen praksis et ret udbredt fænomen, som du finder i både jødedom, kristendom, islam, hinduisme, buddhisme osv. Årsagerne er vel også indlysende det rent praktiske hensyn, jeg før omtalte - at lette overgangen fra den ene religion til den anden.

Mvh.

Martin

Til toppen 
#24213 - 06/11/2003 13:29 Re: alle helgens aften [Re: Josefin]
Ole Madsen
Bruger

I bibelen i GT står der et sted at fra den dag skulle regnes for den første dag i året, jøderne fejrer også efter bibelen nytår, jeg kan ikke huske hvad de kalder det, men nej, det tror jeg ikke er forkert,

Gud være med dig

Ole

Til toppen 
#24214 - 06/11/2003 14:50 Re: alle helgens aften [Re: Ole Madsen]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom..

Rosh haShanah...

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#24215 - 06/11/2003 15:10 Re: alle helgens aften [Re: Kefas Ben-Adam]
Ole Madsen
Bruger

Rosh haShanah...

fødslen af Adam? at han blev en levende sjæl? eller hvad begivenhed er det hvis det ikke er det de fejrer?

Ole

Til toppen 
#24216 - 06/11/2003 16:04 Re: alle helgens aften [Re: Ole Madsen]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Taler vi ikke om nytår??

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#24217 - 06/11/2003 17:13 Re: alle helgens aften [Re: Kefas Ben-Adam]
Ole Madsen
Bruger

jo, men er der ikke også en fejring af dagen hvor Adam blev en levende sjæl?

Ole

Til toppen 
#24218 - 06/11/2003 18:04 Re: alle helgens aften [Re: Ole Madsen]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Bumbum... Det er der vist... om det er det samme som deres nytår, er jeg ikke sikker på...

Men skal finde ud af det...

Guds fred..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#24219 - 06/11/2003 18:08 Re: alle helgens aften [Re: Kefas Ben-Adam]
Ole Madsen
Bruger

It all starts from Rosh Hashana.

The question we're left with is, how long ago did the "beginning" occur? Was it, as the Bible might imply, 5758 years, or was it the 15 billions of years that's accepted by the scientific community? The first thing we have to understand is the origin of the Biblical calendar. The Jewish year, 5758 years, is figured by adding up the generations since Adam. Additionally, there are six days leading up to the creation to Adam. These six days are significant as well.

Of course, what the question would be is where we make the zero point. On Rosh Hashana, the Jewish New Year, we blow the Shofar three times during the Musaf service. Immediately upon blowing of the Shofar, the following sentence is said: "Hayom Harat Olam - today is the birthday of the world."

This verse might imply that Rosh Hashana commemorates the creation of the universe. But it doesn't. Rosh Hashana does commemorate a creation, but not the creation of the universe. We blow the Shofar three times to commemorate the last of the three creations that occurs in the Six Days of Genesis. First, there's a creation of the entire universe and the laws of nature. Then on Day Five, there's a creation that brings us the Nefesh, the soul of animal life. Finally, at the end of Day Six, there's a further creation that brings us the Neshama, the soul of human life. Rosh Hashana commemorates not the first or second of the creations, but the creation of the Neshama, the soul of human life. Rosh Hashana falls right here. Which means that we start counting our 5758 years from the creation of the soul of Adam.

We have a clock that begins with Adam, and the six days are separate from this clock. The Bible has two clocks.
That might seem like a modern rationalization, if it were not for the fact that Talmudic commentaries 1500 years ago, bring this information down. In the Midrash (Vayikra Rabba 29:1), an expansion of the Talmud, all the Sages agree that Rosh Hashana commemorates the soul of Adam, and that the Six Days of Genesis are separate. Now 1500 years ago, when this information was first recorded, it wasn't because one of the Sages like Hillel was talking to his 10-year-old son who said, "Daddy, you can't believe it. We went to a museum today, and learned all about a billions-of-years-old universe," and Hillel says, "Oh, I better change the Bible, let's keep the six days separate." That wasn't what was happening.

You have to put yourself in the mind frame of 1500 years ago, when people traveled by donkeys and we didn't have electricity or even zippers. Why were the Six Days taken out of the calendar? At the time, there was no need to make them separate. The reason they were taken out is because time is described differently in those Six Days of Genesis. "There was evening and morning" is an exotic, bizarre, unusual way of describing time.

Once you come from Adam, the flow of time is totally in human terms. Adam and Eve live 130 years before having children! Seth lives 105 years before having children, etc. From Adam forward, the flow of time is totally human in concept. But prior to that time, it's an abstract concept: "Evening and morning." It's as if you're looking down on events from a viewpoint that is not intimately related to them.

It all starts from Rosh Hashana
Her er en del af en artikel som kan hjælpe dig

Ole

Ændret af Ole Madsen (06/11/2003 18:09)

Til toppen 
#24220 - 06/11/2003 18:27 Re: alle helgens aften [Re: Ole Madsen]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Hej Ole

Efter lidt søgen på nettet fandt jeg også frem til, at det er dagen, hvor man fejrer skabelsen af Adam (fx her). Jeg ved dog ikke rigtig, om der er bibelsk belæg for dette - dvs: Jeg har ikke kunnet finde det . Navnet betyder vist noget i retning af "den første dag i året" (artikel).

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#24221 - 06/11/2003 21:14 Re: jul, nytår og påske [Re: Esmaralda]
Shakir
Bruger

Hej Esmaralda

Du skrev:

Vores egen fødselsdag (som JV jo heller ikke vil fejre) mener jeg heller ikke der er noget galt i...... Vi fester fordi vi er blevet et år ældre...

svar:

Jeg er ikke uenig med dig. Jeg forstår bare ikke hvorfor man fester hvis man er blevet et år ældre. Jeg kunne forstå det hvis man blev et år yngre

Mvh. og Guds fred

Shakir

Til toppen 
#24222 - 06/11/2003 22:35 Re: alle helgens aften [Re: gnomen]
Shakir
Bruger

Hej Martin

Du skrev:

"

Ja, Paulus var en virkelig begavet pædagog - ligesom Muhammed i øvrigt. Ka'ba'en var jo oprindeligt, dvs. før Muhammeds fødsel omkring år 570 e. Kr., genstand for en hedensk gudsdyrkelse og "fyldt med gudebilleder":

"Mekka var den vigtigste handelsby på den vestlige karavanevej mellem Yemen og Syrien. Samtidig var den et centralt kultsted med det terningformerede tempel, ka'ba'en, fyldt med gudebilleder, hvortil store årlige valfarter fandt sted med deltagelse af bediunstammer langvejs fra."
- Svend Søndergaard, Islam, GADs religionshistoriske tekster, G.E.C. GAD, Gylling 2002, s. 396"

svar:

Det er korrekt, og det benægter muslimer heller ikke, tværtimod. Men det er jo ikke hele historien.

Sagen er den, at profeten Abraham og hans søn profeten Ismael, var dem der i sin tid byggede Kaba'en som et bedehus til Gud. Efter deres død, blev det et center for afgudsdyrkelse.

Folk levede af, at sælge og købe afguder, derfor var der stor modstand mod at Muhammed prædikede én Gud. For hvis folk lyttede til Muhammed ville fooretningen gå i stå.

Derfor var der mange der gjorde oprør mod profeten Muhammed. Muhammed blev nødt til at emigrere til Medina, hvor hans tilhængere også slog sig ned.

Efter mange år på flugt erobrede muslimerne Mekka og fjernede disse afguder fra Kaba'en, som respekt for Abrahams ene Gud.

Du skriver:

"
Da islam efterhånden voksede sig stor, og det lykkedes Muhammed at erobre Mekka, 'overtog' han Ka'ba'en og videreførte den oprindeligt hedenske skik med valfartsrejsen. At dette har hjulpet på missionen, kan der vel ikke være tvivl om: Folk kunne beholde deres almindelige 'rutiner', men fik nu en ny begrundelse for dem, hvorfor det nok ikke er helt ved siden af at sige om Muhammed, at han også "tilpasse[de] hedensk tro og traditioner for at vinde konvertitter blandt dem". "

svar:

Undskyld mig, men her må du lige hjælpe mig og fortælle hvilke hedenske skikke der er tale om :forvirret

Mvh. og Guds fred

Shakir

Til toppen 
#24223 - 06/11/2003 23:19 Re: jul, nytår og påske [Re: Shakir]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Shakir

Jeg forstår bare ikke hvorfor man fester hvis man er blevet et år ældre. Jeg kunne forstå det hvis man blev et år yngre

Ja det ville da være noget at feste for...... Men så ville vi jo ikke kunne feste ret tit og det ville være ærgeligt....

Jeg er sikker på at Gud godt kan lide at vi fester og har det godt. Når bare vi ikke glemmer ham.
Når bare vi altid har Gud på førstepladsen - så tror jeg vi kan feste lige så meget vi vil og pga de mest mærkelige ting.........Vi har jo heldigvis ikke påbud om at være kedelige eller kede os som kristne...

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#24224 - 11/11/2003 11:34 Re: alle helgens aften [Re: øhlenschlæger]
Josefin
Bruger

Smuk beskrivelse! Nu er der jo ikke alle, der tror at jorden og alt det skabte blev skabt på de år der... jeg er ikke fortaler for det, vil jeg sige, det kan godt være, at videnskaben tager fejl. Men hvordan forklarer man det her for dem, der fornægter det? Årtalene altså.
Ellers- er det så forkert at fejre nytår?kh. Josefin

Til toppen 
#24225 - 12/11/2003 00:33 Re: jul, nytår og påske [Re: Shakir]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Shakir.

Nu er det jo ikke på alle tidspunkter af ens liv, hvor man synes det er noget negativt at blive et år ældre... - eller i alle kulturer for den sags skyld.
Kunne man ikke vende den om og sige, at man fejrer, at man har fået lov at leve endnu et år?
På sin fødselsdag fejrer man den dag, man blev født. Man kunne sige, at det er livet, man fejrer. Set fra en kristen vinkel synes jeg da bestemt, det er noget at fejre og være taknemlig for, at vi har fået livet skænket af Gud, og når vi fejrer fødselsdag for / med dem, vi holder af, er det, fordi vi er glade for, at vi har dem.
Men det er jo ikke rynkerne, de grå hår, proteserne eller lignende, vi fejrer i sig selv.

Mvh. AnnePande.

Til toppen 
#24226 - 12/11/2003 22:06 Paulus og Muhammed [Re: Shakir]
gnomen
Bruger

Hej, Shakir!

Du skriver:

Sagen er den, at profeten Abraham og hans søn profeten Ismael, var dem der i sin tid byggede Kaba'en som et bedehus til Gud. Efter deres død, blev det et center for afgudsdyrkelse.

Ja, det står beskrevet i sura 2, 125-127, hvor Abraham endda forudser afgudsdyrkelsen. Imidlertid lader det til, at der inden for islam er forskellige traditioner ang. Ka'ba'ens oprindelse:

"The Ka'ba was the first house of worship built by the first man on earth. God commanded Adam (AS) to make a journey. He walked umpteen months until he arrived guided by God to Mecca. Here, he was instructed to build Him a House, that would become the House of worship to the only One. "
    - History of the Ka'ba / Hajj

Dette, samt det faktum, at det Gamle Testamente ikke nævner noget om, at hverken Abraham eller Adam bygger Ka'ba'en, gør det en anelse usikkert, om der er hold i beretningen eller ej. Indtil videre vil jeg derfor gå ud fra, at Ka'ba'en var en oprindeligt hedensk helligdom, som Muhammed og hans disciple overtog, da de erobrede Mekka.

Da islam efterhånden voksede sig stor, og det lykkedes Muhammed at erobre Mekka, 'overtog' han Ka'ba'en og videreførte den oprindeligt hedenske skik med valfartsrejsen.

Undskyld mig, men her må du lige hjælpe mig og fortælle hvilke hedenske skikke der er tale om :forvirret

Som jeg skriver: "Da ... det lykkedes Muhammed at erobre Mekka, 'overtog' han Ka'ba'en og videreførte den oprindeligt hedenske skik med valfartsrejsen" (senere kursivering).

Mvh.

Martin

Til toppen 
#24227 - 14/11/2003 03:06 Re: Paulus og Muhammed [Re: gnomen]
Shakir
Bruger

Hej Martin

Du skrev:

"Dette, samt det faktum, at det Gamle Testamente ikke nævner noget om, at hverken Abraham eller Adam bygger Ka'ba'en, gør det en anelse usikkert, om der er hold i beretningen eller ej. Indtil videre vil jeg derfor gå ud fra, at Ka'ba'en var en oprindeligt hedensk helligdom, som Muhammed og hans disciple overtog, da de erobrede Mekka. "

svar:

At GT ikke nævner noget om det, betyder jo ikke at det så skulle være forkert. GT er jo ikke en opslagsbog i den forstand

Desuden er kristne og jøders syn på Ismael heller ikke det bedste

Jeg skrev:
Undskyld mig, men her må du lige hjælpe mig og fortælle hvilke hedenske skikke der er tale om ?

Du svarede:

Som jeg skriver: "Da ... det lykkedes Muhammed at erobre Mekka, 'overtog' han Ka'ba'en og videreførte den oprindeligt hedenske skik med valfartsrejsen".

mit svar:

Mit spørgsmål står stadig ubesvaret. Kan du nævne en hedensk skik som Muhammed har viderebragt?

Mvh.

Shakir

Til toppen 
#24228 - 14/11/2003 11:39 Re: Paulus og Muhammed [Re: Shakir]
gnomen
Bruger

Hej, Shakir!

Du skriver:

Dette, samt det faktum, at det Gamle Testamente ikke nævner noget om, at hverken Abraham eller Adam bygger Ka'ba'en, gør det en anelse usikkert, om der er hold i beretningen eller ej. Indtil videre vil jeg derfor gå ud fra, at Ka'ba'en var en oprindeligt hedensk helligdom, som Muhammed og hans disciple overtog, da de erobrede Mekka.

At GT ikke nævner noget om det, betyder jo ikke at det så skulle være forkert. GT er jo ikke en opslagsbog i den forstand

Jeg bemærker, at du ikke kommenterer det link, jeg citerede fra. Deraf syntes det at fremgå, at der inden for islam er forskellige traditioner angående Ka'ba'ens oprindelse. En anden muslimsk hjemmeside skriver:

"There is sparse information on the Ka'ba before the time of Muhammad (peace be on him), but it is clear that it had for centuries been used as an important religious centre, by one or more polytheistic religion(s), which all are now disappeared.
    There are no traditional sources telling anything about its age, but according to Islam it is the first construction ever put up on earth, as it is seen out of the Qur'an- excerpt above [sura 3, 96-97 - gn.]. But another excerpt 2, 121 says that it was Ibrahim (peace be on him) and Isma'il (peace be on him) who raised the foundations of it. This can be understood as the two renovating the Ka'ba."

- taget herfra

Også ifølge denne hjemmeside (se "The Origins of the Ka'ba") er det et traditionelt synspunkt, at Adam, efter genforeningen med Eva, byggede en oprindelig Ka'ba, som Abraham og Ismael så "renov[erede]", hvilket vel bekræfter ovenstående citat i, at "according to [i det mindste dele af] Islam it is the first construction ever put up on earth". Men i så fald virker det da endnu mere besynderligt, at der ikke i de gammeltestamentlige tekster står noget herom?
Der er godt nok i Sl. 84, 7 nævnt en "Baka-dal", der muligvis henviser til Mekka (se fx her), men dette siger ikke andet, end at byen og formentlig også Ka'ba'en var kendt på den tid.

Dernæst er det da rigtigt, at GTs tavshed omkring Adam, Abraham og Ismaels bygning af Ka'ba'en ikke i sig selv kan bruges til ret meget. Man skal som bekendt være forsigtig med at slutte for meget af kildernes tavshed. Men beretningen kommer først på banen, da islam slår igennem (Koranen er, så vidt jeg ved, hovedkilden til den), så det virker ikke urimeligt at gå ud fra, at der er tale om en hedensk helligdom, som islam overtager, hvilket dernæst legitimeres ved at dens oprindelse føres tilbage til Adam (hvorved dens monoteistiske herkomst etableres). Efter min mening støttes dette af, at Ka'ba'en ikke spiller nogen rolle i GT: Hvorfor skulle israelitterne tillægge en hedensk helligdom i Mekka nogen betydning? Omvendt, hvis der var tale om en bygning, der gik tilbage i hvert fald til Abraham, så ville det vel være ret vigtigt at få det nævnt?

Kort sagt: Der er tale om traditioner, som først opstår med islam, hvorfor det virker rimeligt at antage en oprindeligt hedensk oprindelse af Ka'ba'en.

Den er jeg ikke med på. Kan du uddybe?

Undskyld mig, men her må du lige hjælpe mig og fortælle hvilke hedenske skikke der er tale om ?

Som jeg skriver: "Da ... det lykkedes Muhammed at erobre Mekka, 'overtog' han Ka'ba'en og videreførte den oprindeligt hedenske skik med valfartsrejsen".

Mit spørgsmål står stadig ubesvaret. Kan du nævne en hedensk skik som Muhammed har viderebragt?

Tredje gang må vel være lykkens gang: "den oprindeligt hedenske skik med valfartsrejsen".

Mvh.

Martin

Til toppen 
#24229 - 15/11/2003 01:01 Re: Paulus og Muhammed [Re: gnomen]
Shakir
Bruger

Hej Martin

Det er korrekt at Kaba'ens 'grund' var der før Ismael og Abraham. Ifølge islamisk terminologi blev Kaba'en skabt af engle længe før skabelsen af mennesket.

Der findes materiale, som beskriver, at den oprindeligt blev "bygget" af Guds engle inden skabelsen af mennesket, og at Adam tilbad Gud netop der.

Vi kan jo desuden se, at havnebyen Jeddah faktisk hedder "bedstemor" på arabisk, og det siges i området, at Eva ligger begravet udenfor byen.

Så det er ikke usandsynligt, at Adam og Eva, fred være med dem begge, tilbad Gud på netop det sted, og at det gennem hele menneskets historie har været det centrale sted for tilbedelse af Gud.

Men det centrale i denne diskussion er ikke om hvorvidt Adam eller Ismael opførte Kaba'en, men om Muhammed viderebragte hedenske ritualer til Kaba'en hvilket han aldrig gjorde.

Så der er ikke tale om en hedensk helligdom som Muhammed overtog, eftersom hverken Adam eller Guds engle var hedninge

Det skal lige tilføjes, at før Muhammed befalede at Kaba'en var stedet man skulle bede henimod samt valfarte, var Al Aqsa moskéen i Jerusalem stedet og retningen hvor man skulle bede og valfarte. Så det, at valfarte var heller ikke noget han fandt på i forbindelse med overtagelsen af Kaba'en.

Jeg skrev:

Du skrev:

Den er jeg ikke med på. Kan du uddybe?

svar:

Jeg mener (korrigér mig venligst hvis jeg tager fejl) at jøderne og kristne så Ismael som en aggresiv type i modsætning til Isak.

Mvh. og Guds fred

Shakir

Til toppen 
#24230 - 17/11/2003 13:06 Re: Paulus og Muhammed [Re: Shakir]
gnomen
Bruger

Hej, Shakir!

Du skriver:

Det er korrekt at Kaba'ens 'grund' var der før Ismael og Abraham. Ifølge islamisk terminologi blev Kaba'en skabt af engle længe før skabelsen af mennesket.

Altså endnu en tradition angående Ka'ba'ens oprindelse? Dette besvarer dog ikke min pointe, at eftersom det først er med islams opblomstring i 600-tallet, at Ka'ba'ens oprindelse føres tilbage til Abraham/Adam/engle, så virker det rimeligt at konkludere, at den før dette tidspunkt har været en hedensk-polyteistisk helligdom, som så efterfølgende legitimeres som monoteistisk. Som jeg også påpegede, ville Ka'ba'en vel være nævnt i GT og spille en rolle for den jødiske monoteisme, hvis den virkelig gik tilbage til Abraham eller endda "blev ... skabt af engle længe før skabelsen af mennesket"?

Vi kan jo desuden se, at havnebyen Jeddah faktisk hedder "bedstemor" på arabisk, og det siges i området, at Eva ligger begravet udenfor byen.

Det lader dog til, at der er en vis uenighed angående "[t]he origin of the city's name":

"The origin of the city's name poses an interesting dilemma for etymologists. Juddah (pronounced Jiddah) in Arabic means seashore, which seems logical enough, but the school of thought which prefers Jaddah or grandmother, is given credence by the traditional location of Eve's tomb within the city. Jeddah is, in fact, incorrect, but is popularly used by most non-Saudis living there."

- http://www.carlin.org/jeddah.html

Hvorvidt navnets oprindelse så er det ene eller det andet, så siger det dog ikke noget om Ka'ba'en.

Så det er ikke usandsynligt, at Adam og Eva, fred være med dem begge, tilbad Gud på netop det sted, og at det gennem hele menneskets historie har været det centrale sted for tilbedelse af Gud.

Som allerede nævnt, virker det dog en smule underligt, at jøderne så ikke tillægger Ka'ba'en nogen betydning. Endvidere var den jo før Muhammed "det centrale sted for tilbedelse" af en myriade af hedenske guddomme. Og som ovenfor anført, så siger den lokale legende om Evas grav jo intet om Ka'ba'en, som er det, der er til diskussion.

Men det centrale i denne diskussion er ikke om hvorvidt Adam eller Ismael opførte Kaba'en, men om Muhammed viderebragte hedenske ritualer til Kaba'en hvilket han aldrig gjorde.

Ovenstående handler altså udelukkende om Ka'ba'ens oprindelse i en monoteistisk eller polyteistisk sammenhæng, ikke om "hedenske ritualer".

Det skal lige tilføjes, at før Muhammed befalede at Kaba'en var stedet man skulle bede henimod samt valfarte, var Al Aqsa moskéen i Jerusalem stedet og retningen hvor man skulle bede og valfarte. Så det, at valfarte var heller ikke noget han fandt på i forbindelse med overtagelsen af Kaba'en.

Nej, det har jeg heller aldrig skrevet. Men ovenstående støtter da om noget min pointe, at den oprindeligt hedenske skik med at valfarte til Ka'ba'en var noget, Muhammed overtog, da han "befalede at Kaba'en var stedet man skulle bede henimod samt valfarte". Når den oprindeligt muslimske valfart var rettet mod Al Aqsa, virker det da suspekt, at den pludseligt omlægges til at være rettet mod Ka'ba'en.

Jeg mener (korrigér mig venligst hvis jeg tager fejl) at jøderne og kristne så Ismael som en aggresiv type i modsætning til Isak.

Det er muligt, at nogle "jøder.. og kristne så Ismael som en aggresiv type i modsætning til Isak", men hvor de har fået det fra, er ikke godt at vide. 1. Mos. nævner ikke noget om "aggresi[on]" fra Ismaels side - tværtimod er det Abrahams kone Sarah, der fremstilles sådan (1. Mos. 21). Men hvorfor er det i øvrigt relevant for diskussionen af Ka'ba'en, om "jøderne og kristne så Ismael" på en bestemt måde?

Mvh.

Martin

Til toppen 
#24231 - 18/11/2003 01:18 Re: Paulus og Muhammed [Re: gnomen]
Shakir
Bruger

Hej Gnomen

Du skrev:

Altså endnu en tradition angående Ka'ba'ens oprindelse? Dette besvarer dog ikke min pointe, at eftersom det først er med islams opblomstring i 600-tallet, at Ka'ba'ens oprindelse føres tilbage til Abraham/Adam/engle, så virker det rimeligt at konkludere, at den før dette tidspunkt har været en hedensk-polyteistisk helligdom, som så efterfølgende legitimeres som monoteistisk. Som jeg også påpegede, ville Ka'ba'en vel være nævnt i GT og spille en rolle for den jødiske monoteisme, hvis den virkelig gik tilbage til Abraham eller endda "blev ... skabt af engle længe før skabelsen af mennesket"?

svar:

Det er ikke hlet korrekt. Det, at Kaba'en af hedninge blev et center for afgudsdyrkelse, efter at Adam, Abraham og David kendte til den vedr. monoteisme, er jo ikke i sig selv grundlag for at Muhammed overtog hedenske skikke.

Du skrev:
Som jeg også påpegede, ville Ka'ba'en vel være nævnt i GT og spille en rolle for den jødiske monoteisme, hvis den virkelig gik tilbage til Abraham eller endda "blev ... skabt af engle længe før skabelsen af mennesket"?

svar:
Jeg synes vi kører i samme rille Det er som sagt ikke alt der står i GT. Hvad med mormonerne? De hævder at have en bog hvorfra profeten Josefs slægt går videre. Hvorfor står der ikke noget om det i GT?

I øvrigt er det heller ikke rigtigt, at der intet står om Kaba'en i GT. Det gør der skam. Et andet ord for Mekka er Bakka, afhængig af hvilken jødisk stamme der udtaler det. Profeten David a.s. kendte godt til Bakka, det kan man læse i Salmernes bog 84:7.

” Når de går igennem Bakadalen, gør de den til kildevang, og tidligregnen hyller den i velsignelser. ” Se også Koranen 3:97 for en bekræftelse.

” Sandelig, det første hus som blev grundlagt for mennesker, var det i Bakka (dalen ved Mekka) – som en velsignelse og retledning for alverden. ”

For at bevise at Muhammed ikke bragte eller overtog hedenske skikke, kan man læse dette vers i Koranen:

"Sig: Allah har talt sandhed. Følg derfor Abraham den oprigtiges religion, og han var ikke en af afgudsdyrkerne" Qur'an 3:95

Det beviser og at Muhammed ikke kom med en ny religion, men gen-etablerede Guds oprindelige religion.

Du skrev at det var underligt at jøderne ikke tillagde Kaba'en nogen større betyning. Og? Jeg mener, jøderne har jo heller ikke givet Jesus nogen større betydning. Jøderne var jo også i følge Bibelen et stædigt folk der ikke lyttede til andre profeter.

Mvh. og Guds fred

Shakir

Til toppen 
#24232 - 18/11/2003 13:12 Re: Paulus og Muhammed [Re: Shakir]
gnomen
Bruger

Hej, Shakir!

Du skriver:

Det er ikke hlet korrekt. Det, at Kaba'en af hedninge blev et center for afgudsdyrkelse, efter at Adam, Abraham og David kendte til den vedr. monoteisme, er jo ikke i sig selv grundlag for at Muhammed overtog hedenske skikke.

Nej, det har jeg heller ikke påstået. Min påstand er, at Muhammed overtog Ka'ba'en, en oprindeligt hedensk helligdom, og videreførte valfarten dertil, bl.a. fordi dette lettede islams mission.

Som jeg også påpegede, ville Ka'ba'en vel være nævnt i GT og spille en rolle for den jødiske monoteisme, hvis den virkelig gik tilbage til Abraham eller endda "blev ... skabt af engle længe før skabelsen af mennesket"?

[...]

Det er som sagt ikke alt der står i GT.

Nej, men noget så vigtigt som den første konstruktion på Jorden, Guds sande Tempel, opført af engle, Adam eller Abraham ville vel være nævnt? At dette imidlertid ikke er tilfældet, peger efter min mening på, at det først er med islams opblomstring, at Ka'ba'en får sådan en tolkning.

Hvad med mormonerne? De hævder at have en bog hvorfra profeten Josefs slægt går videre. Hvorfor står der ikke noget om det i GT?

Jeg kender ikke noget til dette og kan ikke se, hvorfor det skulle være relevant for en diskussion om Ka'ba'ens oprindelse?

I øvrigt er det heller ikke rigtigt, at der intet står om Kaba'en i GT. Det gør der skam. Et andet ord for Mekka er Bakka, afhængig af hvilken jødisk stamme der udtaler det. Profeten David a.s. kendte godt til Bakka, det kan man læse i Salmernes bog 84:7.

...som jeg allerede har behandlet her.

For at bevise at Muhammed ikke bragte eller overtog hedenske skikke, kan man læse dette vers i Koranen:

Hvis jeg godtog dette "bevis..", ville diskussionen jo aldrig være opstået til at begynde med.
Som jeg allerede har gjort opmærksom på flere gange, er Ka'ba'ens oprindelse i en monoteistisk sammenhæng kun noget, vi har fra Koranen, hvilket jeg mener støtter min pointe.

Du skrev at det var underligt at jøderne ikke tillagde Kaba'en nogen større betyning. Og? Jeg mener, jøderne har jo heller ikke givet Jesus nogen større betydning.

Dette eksempel kan ikke bruges til ret meget: Jøderne godtager bestemt Messias-forestillingen, men nægter at anerkende den Jesus, der fødtes for 2000 år siden som den rigtige kandidat. Derimod har Ka'ba'en aldrig været tillagt nogen betydning.

Jeg synes vi kører i samme rille

Ja, det fornemmer jeg også. Medmindre der kommer nogle afgørende nye argumenter på banen, er dette derfor også mit sidste indlæg i denne omgang.

Mvh.

Martin

Til toppen 
#24233 - 19/11/2003 13:08 Re: Paulus og Muhammed [Re: Shakir]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Salaam

Det beviser og at Muhammed ikke kom med en ny religion, men gen-etablerede Guds oprindelige religion.

Hvad så med Shabbaten?? Og de andre helligdage??

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#24234 - 21/11/2003 22:43 Helligdage [Re: Kefas Ben-Adam]
Shakir
Bruger

Shalom

Tak for dit indlæg, jeg beklager at jeg først svarer nu, men har haft lidt travlt.

Jeg skrev:

Det beviser at Muhammed ikke kom med en ny religion, men gen-etablerede Guds oprindelige religion.

Du skrev:
Hvad så med Shabbaten?? Og de andre helligdage??

svar:

Sabet betyder lørdag på arabisk og er såvidt også en fridag, dog ikke en helligdag som jøderne ser den. Muhammed var ligesom Moses en lovgiver-profet. På den måde kopierede Muhammed ikke jødernes religion, men som sagt gen-etablererde det oprindelige budskab, nemlig troen på En Gud, som jo var en del af jødernes trosbekendelse, se evt. 5. Mosebog 6:4.

At lørdag ikke er en islamisk helligdag, men derimod fredag, spiller ikke den store rolle, da selve grundbudskabet er der.

Når muslimer fejre Eid, som svarer til en slags jul, slagter vi et får, og kødet fra fåret bliver fordelt blandt familie og andre fattige. At man slagter et får er til ære for profeten Abraham som jo bekendt skulle ofre sin søn Isak (som vi mener er Ismael), og istedet blev et får ofret. Det er bl.a det muslimer ærer når vi fejrer Eid.

Mvh. og Guds fred

Shakir

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær