0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#24170 - 02/11/2003 20:55
300% Gud
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
I den nu lukkede tråd, "Hvem bestemmer" skrev Kristina følgende:
Jeg kan godt forstå, at du, som ateist, må mene det på den måde, men det er altså, ifølge kristendommen, forkert. Det er ikke sådan, at Gud er delt op i 3 personer, med en tredjedel til hver!
Gud er 100% Faderen (som i øvrigt ikke "krævede"), 100% Sønnen og 100% Helligånden.
Ifølge din lommeregner kommer vi så op på 300%, det kan jeg godt se, men der er ikke nogen bedre måde jeg kan forklare mysteriet på. Det er ikke sådan at få programmeret Gud ind i vores matematiske logik!.
Men måske kan det antyde hvor jeg vil hen, hvis jeg skriver, at vand kan optræde som is, damp eller det velkendte våde - og dog være det samme vand.
Vand er imidlertid et dårligt billede. Vand er nemlig enten is eller vand eller damp. Gud er derimod angiveligt både fader og søn og helligånd.
Jeg er enig med dig i, at det ikke er logisk. Af samme grund finder jeg det umiddelbart heller ikke særlig troværdigt.
Med mindre selvfølgelig, at der blot er tale om tre navne for det samme - ligesom jeg jo både er "Lars" og "Ateist" herinde.
Nej, hvis det (sonofferet (min tilføjelse)) havde været nødvendigt, ville det da være smukt. Men givet, at det hele var noget Gud selv havde iscenesat så synes jeg hans "offer" er noget hult. ------------------------------------------------------------ Det var ikke nødvendigt. Gud kunne have givet alle sine menneskeskabninger løn som forskyldt, det vil sige, han kunne have ladet alle gå fortabt. Men Guds frelsesplan blev iværksat fordi Gud er kærlighed og altså elsker os og vil genoprette fællesskabet med os.
Din forklaring gør det stadigvæk ikke berettiget. Da han er almægtig kunne han nemlig have genoprettet fællesskabet med os på en måde, der ikke krævede noget blodoffer. Det gjorde han ikke og altså må blodofferet være et mål i sig selv: Nogen skulle dø for at tilfredsstille hans lyst til død!
Gud er kærlig og hellig, og det er livsfarligt at være hans fjende.
Ja, han er ikke selv så god til at overholde sit bud om at vende den anden kind til. Tværtimod!
|
|
Til toppen
|
|
|
#24171 - 02/11/2003 22:08
Re: 300% Gud
[Re: Ateist]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Lars skriver (om Treenigheden)
Vand er imidlertid et dårligt billede. Vand er nemlig enten is eller vand eller damp. Gud er derimod angiveligt både fader og søn og helligånd.
Du har ret, vand er ikke noget særlig godt billede.
Hvad så med en symbolsk trekant? Hvis du ser på en af siderne, ser du hele trekanten. Hvis du fjerner en af siderne, forsvinder trekanten. Hvis et af hjørnerne fjernes, er trekanten også væk.
På samme måde kan ingen af de tre personer i Treenigheden fjernes, uden at hele Treenigheden forsvinder. Så skriver du
Da han (min tilføjelse: Gud) er almægtig kunne han nemlig have genoprettet fællesskabet med os på en måde, der ikke krævede noget blodoffer. Det gjorde han ikke og altså må blodofferet være et mål i sig selv: Nogen skulle dø for at tilfredsstille hans lyst til død!
Du er sikkert ikke overrasket over, at jeg er uenig med dig i dette.
Min overbevisning er, at Skaberen ikke ønsker død over sine egne skabninger, men tværtimod liv og fællesskab med os. Gud er ikke kun almægtig, han er også retfærdig og hellig
Han er ikke vores tjener, men vor Herre, og hans vrede over at hans elskede skabninger har vendt ham ryggen er hellig og retfærdig.
Og der faktisk noget, som Gud ikke kan: Han kan ikke fornægte sig selv. Så ville han nemlig holde op med at være Gud, dvs. at han ikke ville være hellig og retfærdig. Så han har, ved sin elskede søn, genoprettet fællesskabet med sin søn, og med alle sine skabninger. Undtagen altså med dem, som ikke ønsker det. Det er sådan jeg mener det skal forstås.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#24172 - 02/11/2003 22:49
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hvad så med en symbolsk trekant? Hvis du ser på en af siderne, ser du hele trekanten. Hvis du fjerner en af siderne, forsvinder trekanten. Hvis et af hjørnerne fjernes, er trekanten også væk.
På samme måde kan ingen af de tre personer i Treenigheden fjernes, uden at hele Treenigheden forsvinder. Så skriver du
Endnu et dårligt billede! Siden på trekanten er nemlig kun en (tredie)del af helheden (dvs. trekanten) - netop det du var ved at forklare mig ikke var tilfældet med Treenigheden.
Da han (min tilføjelse: Gud) er almægtig kunne han nemlig have genoprettet fællesskabet med os på en måde, der ikke krævede noget blodoffer. Det gjorde han ikke og altså må blodofferet være et mål i sig selv: Nogen skulle dø for at tilfredsstille hans lyst til død! ------------------------------------------------------------ Du er sikkert ikke overrasket over, at jeg er uenig med dig i dette.
Du er nok uenig, men jeg bemærker mig, at du ikke modsiger mig i det faktum, at en almægtig gud godt kunne gøre det uden noget blodoffer.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24173 - 03/11/2003 01:12
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
Hej Kristina, Du skriver (idet du citerer Ateist) og derefter svarer:
Lars (altså IKKE mig Lars Peter men Lars = Ateist) skriver (om Treenigheden):
Kristina svarede:
Du har ret, vand er ikke noget særlig godt billede.
Pudsigt, faktisk var jeg enig med dig i at billedet var udmærket idet BÅDE is, vand og damp er H2O.
(Nu er der jo masser af andre gange hvor jeg ikke er enige med dig, da vi har en meget forskellig opfattelse af gudsbegrebet, men derfor kan jeg jo godt være enige med dig i din beskrivelse af Treenigheden. Dækker den ikke meget godt når det kommer til stykket?)
Kristina:
På samme måde kan ingen af de tre personer i Treenigheden fjernes, uden at hele Treenigheden forsvinder.
På samme måde med H2O, hvis du fjerner stoffets indbyggede natur til at kunne blive hvad som helst af de tre ting is, vand eller damp, så er det ikke mere H2O, da H2O altid har disse tre muligheder i sin natur.
Jeg forstår da også udmærket Ateists synsvinkel, det er lidt en leg med ord og hvordan man drejer dem. Hans synsvinkel er jo at H2O IKKE SAMTIDIG kan være is, vand og damp. Sådan kan man vende og dreje det på den ene eller den anden måde.

Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#24174 - 03/11/2003 05:44
|
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
|
Både vand og en trekant har deres klare begrænsninger som billede på treenigheden. Det er selvfølgelig udmærket at prøve at forklare noget så kompliceret som Guds væsen med relativt simple billeder, men de vil altid komme til kort. Efter min mening er et bedre - men knap så simpelt - billede, at se Gud som tempel. Et tempel, hvor Faderen sidder på tronen (Åb 4,3), Jesus er det slagtede lam foran tronen (Åb 5,6) og Helligånden er de syv fakler foran tronen (Åb 4,5) og lammets syv horn og syv øjne (Åb 5,6). Alle tre modtager som Skaberen lovprisning af alt skabt i Åb 5,13. Som sagt ikke noget specielt enkelt billede, men jeg tror kommer nærmere sandheden om Guds væsen end andre billeder. I den sidste ende vil Guds væsen nok altid være lidt gådefuldt for os. Som Paulus erkender i 1 Kor 13,12:
Endnu ser vi i et spejl, i en gåde, men da skal vi se ansigt til ansigt. Nu erkender jeg stykkevis, men da skal jeg kende fuldt ud, ligesom jeg selv er kendt fuldt ud.
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#24175 - 03/11/2003 08:57
[Re: øhlenschlæger]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Jeg er enig med dig, Jakob, jeg er bestemt også alt andet end begejstret for den med trekanten. Det er ikke geometribogen vi skal have fat i, hvis vi vil nærme os en forståelse af Treenigheden. Men i samtale med fx ateister vover jeg næsten aldrig at henvise til Åbenbaringsbogens pragtfulde billedtekster. Det skyldes nok, at jeg alt for tydeligt kan huske, hvordan jeg opfattede dem inden jeg selv blev kristen ..  Men Paulus' ord i Kor. 13,12 er jo i fin overensstemmelse med hvad vi i psykologien lærer om projektioner: At vi ser som i et spejl .. (at vi på en måde ser vores eget ansigt). Tænk at vi en gang skal se ansigt til ansigt - - Guds ansigt! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#24176 - 03/11/2003 09:30
[Re: Sandheds-søger]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Lars Peter - ja, ærgerligt, når der nu lige var noget vi kunne blive enige om, at jeg så frafalder  - men det gør jeg med den begrundelse at for mit eget vedkommende er det at forklare Gud med kemi og geometri alt for koldt og dødt og fattigt. Men ok, et eller andet sted må vi jo begynde ... og forhåbentlig efterhånden få lyst og mulighed for at fordybe os mere og mere. Og så, når vi har fordybet os maksimalt, og indtaget og efter fattig evne fordøjet Guds ord, så må vi fortsat erkende, at vi kun lige har nået at ridse lidt i overfladen af forståelsen af hvem og hvad og hvordan Gud er. Og kan alligevel aldrig indstille bestræbelserne for at lære ham bedre og bedre at kende - det er det glædelige! Jeg tror, at han, som har skabt os og har indblæst liv i os, er så uendelig meget større end nogen skabning i denne faldne verden har hjerne eller hjerte til at fatte. kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#24177 - 03/11/2003 11:58
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
|
Shalom...
Jeg har valgt, ikke så meget at se på Gud som Fader, Søn og Helligånd, men som Tanke, Udsagn og Handling...
Tanken kan man ikke se... En egenskab den deler med Faderen.... Udsagnet er en måde at fortælle om Tanken, men stadig en del af samme... Jesus bliver kaldt Guds Ord, altså et Udsagn... Og Ånden virker i os... Altså en Handling... Gud har skabt os i sit billede... Når vi virker, er der tanke, udsagn og handling... Et eksempel:
Tanke: Jeg tænker, at jeg synes om dig og vil give dig et kram. Udsagn: Jeg siger at jeg vil give dig et kram, fordi jeg synes om dig. Handling: Du får et kram, fordi jeg synes om dig.
Hvis vi ser på Gud, så har det altid været på den måde... 1: Gud ser at Israel går mod Hans bud, det er Han selvfølgelig ikke tilfreds med.. 2: Han giver udsagn til en profet, at han skal sprede Guds ord til Israel... 3: Israel lytter ikke, så Gud handler...
Her ser vi: 1: Tanke, 2: Udsagn, 3: Handling.... En treenig Gud, der virker sammen... Tanken kan intet gøre uden udsagn og handling.. Udsagn kan intet virke uden Tanke og Handling... Handling kommer ikke uden Tanke og Udsagn...
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#24179 - 03/11/2003 13:00
|
Ordstyrer
Bruger
|
OK, Ateist, jeg vil medgive, at Treenigheden er et paradoks, et mysterium, men ikke at den er selvmodsigende.
En selvmodsigelse er nonsens, enig.
Et paradoks (gr.) er - ifølge min fremmedordbog - defineret som "en tilsyneladende fornuftstridig påstand, som i virkeligheden indeholder en sandhed".
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#24180 - 03/11/2003 13:02
|
Bruger
|
Hej Ateist Du skriver:
Udsagnet ser nogenlunde sådan ud:
Gud = Faderen Gud = Sønnen Gud = Helligånden Fader <> Sønnen <> Helligånden
Dette er selvmodsigende og derfor pr. def. nonsens!
På nær den sidste sætning har du helt ret. Det er ret præcist sådan, man plejer at definere den treenige Gud. Når det bliver selvmodsigende nonsens for dig, skyldes det, at ikke tager det lige så klassiske "en substans, tre personer" med i ligningen. Du forstår derfor den lille "formel" som "en person, tre personer", hvilket jo er nonsens.
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#24181 - 03/11/2003 13:12
|
Bruger
|
Et paradoks (gr.) er - ifølge min fremmedordbog - defineret som "en tilsyneladende fornuftstridig påstand, som i virkeligheden indeholder en sandhed".
Hvordan skelner man så i praksis mellem paradokser og nonsens?
|
|
Til toppen
|
|
|
#24182 - 03/11/2003 13:24
|
Bruger
|
Udsagnet ser nogenlunde sådan ud:
Gud = Faderen Gud = Sønnen Gud = Helligånden Fader <> Sønnen <> Helligånden
Dette er selvmodsigende og derfor pr. def. nonsens! ------------------------------------------------------------ På nær den sidste sætning har du helt ret. Det er ret præcist sådan, man plejer at definere den treenige Gud.
Fjerner man den sidste sætning så er der ganske rigtigt ingen logiske problemer. Så får man imidlertid at:
Faderen = Sønnen = Helligånden
Det er imidlertid ikke mit indtryk, at det er sådan I kristne ser på det. Så ville der jo også reelt være tale om en "enenighed".
Når det bliver selvmodsigende nonsens for dig, skyldes det, at ikke tager det lige så klassiske "en substans, tre personer" med i ligningen. Du forstår derfor den lille "formel" som "en person, tre personer", hvilket jo er nonsens.
Men, hvad vil "en substans, tre personer" sige? At det er tre forskellige personer, der alle "er lavet af" den samme substans? Altså ligesom fx tre brød kan komme fra den samme klat dej.
Det ville jo give mening, bortset fra, at substansen da ikke vil være 100% = hver af de tre personer. Faderen ville da bestå 100% af substansen, men substansen ville ikke være 100% = Faderen. Da ville vi faktisk være tilbage ved mine trediedele, som var det Kristina oprindeliget opponerede imod.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24183 - 03/11/2003 13:52
|
Bruger
|
Hej Ateist Først skal jeg lige beklage. Ca. 5 minutter efter, at jeg havde lavet mit sidste indlæg, indså jeg, at jeg at jeg havde lavet en fejl. Da stod jeg imidlertid allerede i Føtex, så jeg valgte lige at købe ind først  . Fejlen bestod i en fejlæsning af dit indlæg. Eller rettere: Jeg må åbenbart være blevet så uvant med det matematiske symbolsprog, at det lige skulle vende det nogle gange, før jeg forstod det rigtigt. Den måde, jeg forstod din opstilling af problemet på, var følgende: Faderen er Gud. Sønnen er Gud. Helligånden er Gud. Faderen er ikke Sønnen, og Faderen er ikke Helligånden. Sønnen er ikke Faderen, og Sønnen er ikke Helligånden. Helligånden er ikke Faderen, og Helligånden er ikke Sønnen. Og den forståelsen var den, som jeg betegnede som helt korrekt. Når jeg skrev "på nær den sidste sætning", så tænkte jeg på "Dette er selvmodsigende og derfor pr. def. nonsens!"  . Beklager, at det ikke fremgik tydeligt nok. På dansk plejer man i stedet for "en substans, tre personer" at sige "et væsen, tre personer". Jeg ved ikke, om det hjælper lidt på forståelsen af, hvad der menes. Ellers tror jeg ikke, at jeg kan forklare det bedre  . Eller måske rettere: Jeg har ikke været i stand til at trænge dybere ind i forståelsen af Guds natur. Ikke endnu, i det mindste.
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#24184 - 03/11/2003 14:57
|
Bruger
|
Først skal jeg lige beklage. Ca. 5 minutter efter, at jeg havde lavet mit sidste indlæg, indså jeg, at jeg at jeg havde lavet en fejl. Da stod jeg imidlertid allerede i Føtex, så jeg valgte lige at købe ind først .
Intet problem - jeg havde valgt at gøre det samme!
Den måde, jeg forstod din opstilling af problemet på, var følgende: Faderen er Gud. Sønnen er Gud. Helligånden er Gud. Faderen er ikke Sønnen, og Faderen er ikke Helligånden. Sønnen er ikke Faderen, og Sønnen er ikke Helligånden. Helligånden er ikke Faderen, og Helligånden er ikke Sønnen.
Og den forståelsen var den, som jeg betegnede som helt korrekt.
Det var også sådan det var ment, så vi er åbenbart helt enige i den opfattelse.
Afhængigt af, hvad du mener med "er". Betyder "Faderen er Gud" at - Faderen og Gud er nøjagtigt det samme? - Faderen er "lavet af" substansen Gud? - Faderen er en del af helheden Gud? - ...?
Det jeg mente med "Faderen = Gud" var at Faderen og Gud er nøjagtigt det samme.
Når jeg skrev "på nær den sidste sætning", så tænkte jeg på "Dette er selvmodsigende og derfor pr. def. nonsens!" . Beklager, at det ikke fremgik tydeligt nok.
Det er helt okay, men hvis vi, som diskuteret ovenfor, er enige om def. af Treenigheden, så er jeg fortsat henvist til at mene, at det er nonsens.
På dansk plejer man i stedet for "en substans, tre personer" at sige "et væsen, tre personer". Jeg ved ikke, om det hjælper lidt på forståelsen af, hvad der menes.
Det afhænger jo af, hvad sætningen dækker over.
Hvis de tre personer er et væsen på samme måde som roden, stammen og kronen til sammen er træet, så forstår jeg det udemærket godt. Så udgør hver af de tre jo blot en del af en helhed. Men hvis hver af bestanddelene også er dss. helheden, så giver det stadigvæk ingen mening.
Ellers tror jeg ikke, at jeg kan forklare det bedre. Eller måske rettere: Jeg har ikke været i stand til at trænge dybere ind i forståelsen af Guds natur. Ikke endnu, i det mindste.
Jeg ville egl. også være mere bekymret såfremt du fortalte mig, at du kunne få det til at give mening.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24186 - 03/11/2003 15:46
Re: tre i én
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
|
Det er det sædvanlige med jer kristne - I giver mig altid vidt forskellige beskeder  Du skriver at "Gud er ikke = Faderen alene" Kristina skrev imidlertid at Faderen ikke er en del af Gud men at "Gud er 100% Faderen", hvilket i den sammenhæng netop må betyde at Gud er = Faderen alene. Så er det noget under, at jeg bliver forvirret?
|
|
Til toppen
|
|
|
#24187 - 03/11/2003 15:50
|
Bruger
|
Hej Ateist
Det, jeg mener, er nok nærmest, at "Faderen er en del af helheden Gud". Det var derfor, jeg kom til at tænke på, at det jo ikke strengt taget er det samme som "Faderen=Gud", fordi "=" indikerer, at de to størrelser på hver sin side af "=" er fuldstændig det samme.
Dit billede med træet, der består af rod, stamme og krone synes jeg egentlig umiddelbart er meget godt. I det mindste fungerer det godt mht., at der ikke er tale om et træ, hvis ikke alle tre dele er der. Der kan godt være, at der er svagheder i det billede også, men umiddelbart kan jeg ikke se dem.
Så, nu tror jeg ikke, at jeg har mere at sige  . Sådan for en god ordens skyld, så tager jeg lige et citat fra Den athanasianske Trosbekendelse, som er en del af folkekirkens bekendelseskrifter. Den siger ikke noget, som jeg umiddelbart er uenig i.
Men dette er den almindelige tro, at vi ærer een Gud i en trehed og treheden i en enhed uden at sammenblande personerne eller adskille væsenet. Faderens person er nemlig en for sig, Sønnens en for sig, Helligåndens en for sig. Men Faderens Sønnens og Helligåndens guddom er een, deres herlighed er lige stor, deres majestæt lige evig. Som Faderen er, sådan er Sønnen og sådan er Helligånden. Faderen er uskabt, Sønnen er uskabt, Helligånden er uskabt. Faderen er umålelig, Sønnen er umålelig, Helligånden er umålelig. Faderen er evig, Sønnen er evig, Helligånden er evig. Og dog er der ikke tre, som er evige, men een som er evig, ligesom der ikke er tre, som er uskabte, eller tre, som er umålelige. I lige måde er Faderen almægtig, Sønnen almægtig, og Helligånden almægtig, og dog er der ikke tre som er almægtige, men een som er almægtig. På samme måde er Faderen Gud, Sønnen Gud og Helligånden Gud, og dog er der ikke tre guder, men een Gud. På samme måde er Faderen Herre, Sønnen Herre og Helligånden Herre, og dog er der ikke tre Herrer, men een Herre. For ligesom vi ifølge den kristelige sandhed nødes til at bekende hver enkelt person for sig som Gud og Herre, således forbyder den almindelige tro os at tale om tre Guder eller tre Herrer. Faderen er ikke dannet eller skabt eller født af nogen. Sønnen er af Faderen alene, ikke dannet eller skabt, men født. Helligånden er af Faderen og Sønnen, ikke dannet eller skabt eller født, men udgår fra dem. Der er altså een Fader, ikke tre fædre, een Søn ikke tre Sønner, een Helligånd, ikke tre Helligånder. Og i denne trehed er intet tidligere eller senere, intet større eller mindre, men alle tre personer er indbyrdes lige evige og lige store, således at i alle ting både treheden, som allerede forhen er sagt, bør æres i enheden, og enheden i treheden.
kilde
Ændret af øhlenschlæger (03/11/2003 15:51)
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#24188 - 03/11/2003 16:11
|
Bruger
|
Hej Øhlenschlæger!
Det, jeg mener, er nok nærmest, at "Faderen er en del af helheden Gud". Det var derfor, jeg kom til at tænke på, at det jo ikke strengt taget er det samme som "Faderen=Gud", fordi "=" indikerer, at de to størrelser på hver sin side af "=" er fuldstændig det samme.
At faderen er en del af helheden Gud giver jo god mening. En helhed bestående af tre dele, der hver især blot er en del og ikke er helheden. Det var imidlertid ikke det Kristina fortalte mig, da hun også ville have hver af delene til at være helheden.
Dit billede med træet, der består af rod, stamme og krone synes jeg egentlig umiddelbart er meget godt. I det mindste fungerer det godt mht., at der ikke er tale om et træ, hvis ikke alle tre dele er der.
Sådan set er det jo ikke anderledes end trekanten, der heller ikke er en trekant uden alle tre sider.
... een Gud i en trehed og treheden i en enhed uden at sammenblande personerne eller adskille væsenet.
Nu afhænger det jo lidt af, hvad "adskille væsenet" vil sige, men umiddelbart lyder det ikke til, at Faderen blot er en del af helheden (væsenet) og så er vi jo ovre i Kristinas opfattelse, hvorved billederne med træet og trekanten er udelukket.
Jeg kan heller ikke helt se, hvordan du kan være enig i både at "Faderen er en del af helheden Gud" og så ovenstående om at væsenet ikke adskilles.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24190 - 04/11/2003 08:07
|
Bruger
|
Hej Ateist
Formuleringen med "uden at sammenblande personerne eller adskille væsenet" er beregnet til at gøre op med to former for vranglære, som kirken i tiden op til udformningen af Den athanasianske Trosbekendelse kæmpede med.
1) Arianerne, som mente, at Jesus ikke var Gud, men en skabning (altså adskilte væsenet) 2) Modalisterne, der mente, at Faderen, Sønnen og Helligånden var den samme person, der blot viser sig på forskellig måde fra tid til anden (altså sammenblandede personerne)
Håber det var lidt opklarende.
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#24192 - 04/11/2003 10:15
|
Bruger
|
Faderen er Gud Sønnen er Gud Heligånden er Gud Gud er Faderen OG Sønnen OG Helligånden
Gud er ikke KUN Faderen Gud er ikke KUN Sønnen Gud er ikke KUN Helligånden Gud er ikke KUN to af de tre nævnte GUD er Faderen, Sønnen og Helligånden....
Denne formulering betyder, at Faderen, Sønnen og Helligånden alle tre er en del af Gud.
Kristina fortalte mig imidlertid (her), at sådan var det ikke:
Det er ikke sådan, at Gud er delt op i 3 personer, med en tredjedel til hver!
Gud er 100% Faderen ..., 100% Sønnen og 100% Helligånden.
Hun skriver altså, at hver af "delene" også udgør helheden.
Det vil jeg stadigvæk mene er både en selvmodsigelse og i modstrid med det du skriver (fx "Gud er ikke KUN Faderen").
|
|
Til toppen
|
|
|
#24193 - 04/11/2003 10:38
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej ateist
Jeg bliver mere og mere glad for at vi ikke skal til eksamen for at blive lukket ind i Himlen.... godt vi ikke behøver at forstå alt - endsige forklare det.... der ville jeg i hvert fald dumpe med fuld musik....
Nå jeg prøver lige igen.....
Hvis vi bruger dit billede med at treenigheden kan beskrives som et træ. Et træ består groft sagt af rod, stamme og krone...... MEN et træ består også at alt "indmaden" som jo dybest set er det samme stof i hele træet..... Det er den samme kraft (saft) der strømmer gennem hele træet, det er den samme øhhh...kromosom-sammensætning/gen-materiale i træet..... Derfor kan man godt sige at rod og krone er det samme - samtidig med at de jo også er forskellige....
En rod er ikke en krone - men roden er også krone (i substans, ide, målsætning)
Et træ er egentlig en masse små dele som alle sammen har samme mål..... at blive til et træ..... Samtidig er et træ også rod, stamme og krone......
Mon det letter forståelsen....???
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#24194 - 04/11/2003 10:50
|
Bruger
|
Jeg bliver mere og mere glad for at vi ikke skal til eksamen for at blive lukket ind i Himlen.... godt vi ikke behøver at forstå alt - endsige forklare det.... der ville jeg i hvert fald dumpe med fuld musik....
Jeg har nu ellers ladet mig fortælle, at der er en eksamen. Godt nok ikke en eksamen, hvor det er viden og logisk sans, det testes, men en eksamen, hvor det er mig, der står til at "dumpe med fuld musik". Heldigt for mig, at jeg ikke tror på den slags, ellers ville jeg da være bekymret.
Mon det letter forståelsen....???
Det er sådan set ikke din fremstilling af Treenigheden jeg har et problem med - den mener jeg at have fuld forståelse af.
Det står værre til med Kristinas idet jeg forstår hende sådan, at "roden" (for nu at blive i træbilledet) ikke er en del af "træet" - det er hele træet, ligesom "stammen" og "kronen" også er hele træet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#24195 - 04/11/2003 11:09
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej ateist
Jeg har nu ellers ladet mig fortælle, at der er en eksamen. Godt nok ikke en eksamen, hvor det er viden og logisk sans, det testes, men en eksamen, hvor det er mig, der står til at "dumpe med fuld musik".
tjaaa... eksamen har jeg nu aldrig tænkt på det som.... men det er da rigtigt at jeg tror på at vi skal stilles overfor en dom til sidst..... Det er Jesus der dømmer om vi skal i Himlen eller i Helvede.... det han spørger efter er (meget forenklet sagt) om vi selv vil prøve at komme forbi eller om vi tror og ønsker at han skal lukke os forbi......men ja hvis man svarer at man selv vil prøve så tror jeg godt det kan sidestilles med at dumpe....
Heldigt for mig, at jeg ikke tror på den slags, ellers ville jeg da være bekymret.
tjaaa... det er nu som man tager det.... dommen kommer hvad enten du tror på den eller ej..... så du kan roligt begynde at bekymre dig....
Det er sådan set ikke din fremstilling af Treenigheden jeg har et problem med - den mener jeg at have fuld forståelse af.
Det står værre til med Kristinas idet jeg forstår hende sådan, at "roden" (for nu at blive i træbilledet) ikke er en del af "træet" - det er hele træet, ligesom "stammen" og "kronen" også er hele træet.
Ja - det må kristina jo være den nærmeste til at svare på....
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#24196 - 04/11/2003 11:23
|
Ordstyrer
Bruger
|
Ateist skriver (til Ester)
Du har set helt klart, hvad der er jeg mener, og samtidig at det ikke er til forstå med vores logik, uanset IQ-tal .. 
Du stillede mig også for nylig et spørgsmål (har lige glemt hvor, og har ikke fået besvaret det) om hvordan man i praksis skelner mellem begreberne paradoks og selvmodsigelse.
Det tror jeg faktisk ikke, at man kan, hverken i praksis eller i teorien. Det nærmeste jeg selv kan komme en slags erkendelse af begrebet er, at jeg ikke kan møde Faderen, uden også at møde Sønnen og Hellligånden, og at jeg ikke kan møde Jesus uden også at møde Faderen og Helligånden. Fordi de tre "personer" altså er ét, nemlig Gud og hverken kan adskilles eller blandes sammen.
Jesus siger, at han er i Faderen, og Faderen er i ham, og vi skal engang, i Guds rige, skal være "alt i alle".
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
|