Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#24138 - 02/11/2003 15:19 Sandhedsbeviser? (Hvem bestemmer II)
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Jeg har tilladt mig at hefte ende på tråden "Hvem bestemmer", den har skiftet emne nogle gange og er blevet rigelig lang.

Det sidste indlæg (fra Malli) har jeg kopieret hertil for at gøre det lettere at fortsætte debatten herfra.

kristina
ordstyrer

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#24139 - 02/11/2003 15:28 Re: Sandhedsbeviser? (Hvem bestemmer II) [Re: kristina]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Re: - om at føle Helligånden ... [Re: Ateist]

Kære Ateist

Bibelen hævder at Gud skabte verden.
Har Bibelen ret i det?
Ja, for der står i Bibelen, at det er sådan det skete.

Nu har jeg skrevet på en seddel foran mig, at "Tyngdekraften er ikke virkelig!"
Er det rigtigt, det jeg har skrevet på sedlen?
Ja, det må det jo være, for det står på sedlen.

Forskellen melllem dig og mig er jo nok (bla.) at jeg ikke som udgangspunkt tror at Bibelen er forkert, men vil man lære om den hellige Tre-enige Gud, er Bibelen jo et godt udgangspunkt....vist det bedste på markedet! Mht verdensskabelsen er der vist ikke rigtig nogen der VED og kan BEVISE hvordan det gik til - ikke engang videnskaben, ej heller andre religioner - derfor kan Bibelen jo være lige så saglig et opslagsværk som alt muligt andet desangående.

Glem ikke at Bibelen kan læses på mange niveauer...lige fra bogstav til bogstav til hovedlinjer og derudover findes der historier i historien samt billeder og symbolik, så det er ikke bare sådan lige...

Mkh Malli

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#24140 - 02/11/2003 20:14 Re: Sandhedsbeviser? (Hvem bestemmer II) [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København
Hej Malli!

Forskellen melllem dig og mig er jo nok (bla.) at jeg ikke som udgangspunkt tror at Bibelen er forkert, ...

Det gør jeg nu heller ikke "som udgangspunkt".
Der er da sandheder i Bibelen.
Men, jeg er som udgangspunkt skeptisk overfor alle fantastiske beretninger - uanset om det er Jahve, Midgårdsormen eller Osiris de omhandler.

Tilstedeværelsen af sandheder i Bibelen eller ej, ændrer dog intet ved det faktum, at Bibelen ikke kan bevise sig selv.
Det kan ingen tekst.

... vil man lære om den hellige Tre-enige Gud, er Bibelen jo et godt udgangspunkt....vist det bedste på markedet!

Ja, hvis man vil kende myterne skal man selvfølgelig læse myterne.
Men det siger jo intet om myternes sandhed.

Mht verdensskabelsen er der vist ikke rigtig nogen der VED og kan BEVISE hvordan det gik til - ikke engang videnskaben, ej heller andre religioner - derfor kan Bibelen jo være lige så saglig et opslagsværk som alt muligt andet desangående.

Hvis man intet ved, så er det vel ikke "saglig[t]" at påstå noget - heller ikke når andre ved ligeså lidt.

Jeg er enig i, at vi ikke aner, hvordan det fysiske univers opstod. Vi ved ikke, hvad der var før (såfremt det giver mening at tale om "før") og vi ved ikke, hvad der skete i de første brøkdele af et mikrosekund.
At der ligger guddommelige kræfter bag Big Bang kan derfor ikke udelukkes.
At det foregik som Bibelen skriver kan dog godt udelukkes.

Glem ikke at Bibelen kan læses på mange niveauer...lige fra bogstav til bogstav til hovedlinjer og derudover findes der historier i historien samt billeder og symbolik, så det er ikke bare sådan lige...

Jeg finder det nu ikke så vanskeligt at læse Bibelen som mange af jer kristne gerne vil gøre det til.
Det eneste jeg har problemer med er sådan set, at nå de samme konklusioner som I gør.
I er jo også indbyrdes vildt uenige, hvilket fortæller mig, at teksten ikke er særligt velegnet til at fortælle os sandheder.
Tværtimod lader det til, at alt kan læses ind i den - og det lader alt også til at være blevet i de seneste 2000 år.

I det hele taget mener jeg det er et problem, hvis en tekst læst på ét "niveau" strider imod den samme tekst læst på et andet "niveau".
De "mange niveauer" øger derfor ikke nødvendigvis troværdigheden - tværtimod.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær