Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#24007 - 01/11/2003 09:12 Solide beviser for ”intelligent design”
Anonym
Anonym

Andreas har ikke argumenteret forgæves for ideen om ”intelligent design” (ID). Jeg har fulgt mange af hans debatter og derigennem fået et dybere kendskab til især evolutionsteorien som jeg finder både logisk og principielt let at forstå – og som jeg ydermere mener er solidt underbygget af praktisk forskning.

Men jeg har, naturligvis, også funderet over tesen om ”intelligent design” - og pludselig slog det mig at der faktisk findes lige så konkrete og dokumenterede beviser for ”intelligent design”, tilmed beviser der på ingen måde står tilbage for beviserne der dokumenterer evolutionsteorien.

Dokumentationen leveres af den menneskeskabte genteknologi der jo må siges at virke ved ”intelligente selektionskræfter” som Andreas kaldte dem i et svar til mig – i modsætning til evolutionsteoriens ”uintelligente selektionskræfter” som menes at virke udelukkende kaotisk og blindt.

Eksempelvis er den genmodificerede majs og den genmodificerede sukkerroe eksempler på ”intelligent design” hvor mennesket er den ”intelligente designer”. Men også før genteknologiens indtog, eksisterede menneskeskabt ”intelligent design”, f.eks. hele avlsarbejdet med at forbedre husdyrracer. Eksempelvis blev den danske bacongris på et tidspunkt så lang at den fik et ekstra ribben.

Og når mennesket bevisligt kan optræde i rollen som ”intelligent designer”, så er det naturligvis nærliggende at antage at der kan findes andre ”intelligente designere”.

Men så vidt jeg har forstået Andreas, så forsøger han ikke i sine debatter at påvise at den ”intelligente designer” er Gud (selv om det nok er det Andreas tror). Jeg mener at Andreas har fremført at principielt kunne andre intelligente væsener, eksempelvis” folk fra rummet”, gribe ind i livet på Jorden og tilføre det ”intelligent design”. Ikke nødvendigvis den kristne Gud.

Det var egentlig genlæsning af et par afsnit i ”Vandrer mod Lyset”, den danske ”åbenbaring” fra omkring 1920 som inspirerede mig til ovenstående tanker om intelligent skabelse. For sjovt nok, så mere end antydes både evolutionsteorien og intelligent design i den ”skabelsesberetning” som ”Vandrer mod Lyset” også er.

Som jeg tidligere har nævnt, hævder ”Vandrer mod Lyset” at faldne engle (de ældste) med englen Satan (den Ældste) i spidsen fremkaldte livet på Jorden og skabte menneskene.

Deres mening var, kort fortalt, at menneskene skulle ligne de faldne engle og udstyres med mentalt overlegne egenskaber (i forhold til dyrene), så de faldne engle, ved at styre menneskene, kunne forsøge at bringe orden i det uskønne og kaotiske dyre- og planteliv på Jorden som var blevet resultatet af de faldne engles ”oprør” mod Gud.

Uddrag af ”Ardors Beretning”:

Da sagde den Ældste: "Disse Skabninger kunde vi ikke lede; thi vi have ingen Magt dertil. Men lader os nu udføre vor Tanke: at danne og skabe jordiske Væsener i vor egen Lignelse; lader os give dem Evnen og Villien til at parres og til at frembringe nye Væsener. Thi vi have set, at ikke den enkelte, men Slægten lever. Og naar vi have dannet og skabt vore Børn, da ville vi lede dem, at de kunne blive Herskere over denne Klode, og vi ville give dem saa megen Magt, at de kunne gøre sig til Herrer over disse Udyr."

Uddrag af ”Ardors Beretning”:

Ved Tanken - af Mørkets og af Jordens Udstraalinger søgte de Ældste at danne og at skabe jordiske Væsener i deres egen Lignelse. Men deres Tanker vare forvirrede, og de gjorde mange forgæves Forsøg.
Atter svandt megen Tid, medens de søgte at forme deres Tankers Skikkelser i det jordiske Ler.
Og efter megen Møje og efter meget Besvær naaede de Ældste at frembringe Væsener, der kunde aande og leve i Jordens tætte Taager og Dampe.
Disse Væsener vare Menneskeslægtens første; men de vare ingenlunde skønne, de vare ingenlunde gode, og deres Skabere formaaede ikke at give dem Magt, men kun Magtbegær.
I Sandhed, Menneskene ere ikke dannede og skabte af Gud, men dannede og skabte af Guds ældste, faldne Børn.

Sådan fremstilles menneskenes skabelse i poetisk form i ”Ardors beretning”. Hele afsnittet om hvad der førte frem til de faldne engles ønske om at skabe mennesker kan læses HER !

I den mere nøgterne og kontante ”Kommentar til Ardors beretning” kan man læse følgende som med lidt god vilje kan læses som en beskrivelse af evolutionsteorien, kombineret med ideen om ”intelligent design”:

Uddrag fra ”Kommentarer til Ardors Beretning” (fremhævelserne er mine):

I de Aarmillioner, der svandt fra den Stund Mørket begyndte at brede sig hen over Jordkloden, udvikledes efterhaanden de talrige Dyre- og Planteformer, som fandtes paa det Tidspunkt, hvor de Ældste opdagede den paa Jorden skete Ødelæggelse. Udviklingen foregik meget langsomt gennem mange og forskellige Udviklingstrin, fra enkeltcellede til flercellede, til mere og mere sammensatte Organismer og Former. Og efter som Mørket yderligere koncentreredes om og paa Kloden, fremkom de grufulde, gigantiske og fantastiske Dyreskikkelser.
Nogle af disse Dyreskabninger, der forfærdede de Ældste ved deres frygtindgydende Udseende, blev Stamfædre til flere af de senere Tiders Dyreslægter, men en Del af disse senere Dyreformer udvikledes ved Mørkets fortsatte Befrugtning af de endnu værende latente Livskim. Denne Udvikling skete ligeledes meget langsomt fra usammensatte til højere Organismer. Mørkets jordisk materielle Udslag svækkedes ikke, førend den ved de Ældstes Fald afbrudte Forbindelse mellem Lyset og Jordkloden paa ny var bleven genoprettet.
Indtil Kloden atter var bleven draget ind i Lysets Kredsløb, parredes Dyrene i Flæng; ved disse Krydsninger opstod et Utal af Arter. Først efterhaanden som Lyset senere hen fik større ordnende Indflydelse, skabtes Betingelser for en mere regelbunden Formering indenfor de da bestaaende Arter, hvorved Dyreverdenen - ligesom Planteverdenen - paa mange Maader blev forbedret og forædlet.

Uddrag fra ”Kommentarer til Ardors Beretning”:

Da de Ældste paa deres Vandringer hen over Jordkloden havde set, at det af Mørket fremkaldte Plante- og Dyreliv var forgængeligt, forstod de, at de ikke kunde skabe udødelige Væsener i deres egen Lignelse; men trods denne Viden besluttede de alligevel at skabe. Deres Forsøg mislykkedes dog bestandig, indtil de enedes om at tage Dyrene til Forbillede, særlig i alt, hvad der angik Forplantnings- og Ernæringsspørgsmaalet.
Henved to Millioner Aar - en lang Tid efter menneskelig Opfattelse - arbejdede de Ældste paa at forme deres Tanker i det astrale og det jordiske Materiale. Omsider lykkedes det for dem at skabe de første levedygtige Individer af Menneskeslægten - dyrelignende Skabninger. Men da de var mange om Arbejdet, og da deres Skønheds- og Formsans, paa Grund af Mørkets forvirrende og forvrængende Indflydelse, ikke længere stod paa Højde med den enkeltes Evne til at ville, skabtes flere meget forskellige Typer, som alle kun stod nogle faa Grader over Dyrene.
Altsaa: Menneskeslægten nedstammer ikke gennem forskellige Udviklingstrin fra Dyrene, men er fremgaaet af skabte Væsener.
Hvorledes de Ældste udførte denne Skabelse, vil ingen Sinde blive forklaret for Menneskene.

Hele afsnittet kan læses her!

Det er vist ingen overdrivelse at ”Vandrer mod Lyset” på smukkeste måde forener evolutionsteorien og teorien om ”intelligent design”. (Se mine fremhævelser med fed skrift). De omtalte ”latente livskim” var ifølge den interessante danske ”åbenbaring” nedlagt af Gud og bestemt til at ”fremkaldes” af ”Lysets evige materiale”, men blev ved de faldne engles indgriben i stedet fremkaldt af ”Mørkets forgængelige materiale”.

Uddrag fra ”Kommentarer til Ardors Beretning”:

I de Aarmillioner, som svandt, medens de Ældste forgæves søgte at nyskabe deres Rige og udrense Mørket, strømmede dette tættere og tættere ind over Jordkloden, forenede sig med dens Mørkekerne og levendegjorde en Del af de Livskim, der var givet af Gud. Disse Livskim, saavel de, der var bestemt til at blive Dyreformer, som de, der var bestemt til Planteformer, vilde, hvis de var bleven fremkaldt under Lysets direkte Bestraaling, ikke have været underkastet Død og Forraadnelse, da det var Guds Tanke, at de skulde forblive i de Skikkelser, hvori de var fremkaldt, til Glæde og Nytte for de Lysvæsener, som Han havde tænkt at skabe. Naar da Jordens Rolle som første Opholdssted for disse Væsener engang var udspillet, vilde Dyre- og Planteverdenen, i Kraft af Guds Villie, atter opløses og opsuges af Lyset.
Da det imidlertid blev Mørket, der befrugtede de hvilende Kim og kaldte dem frem til Livsvirkelighed, blev intet, saaledes som Gud, ved sin Tanke, fra første Færd havde bestemt det til at blive; alt blev forvrænget, forgrimmet og meningsløst, ligesom alle fremkomne Dyre- og Planteformer, paa Grund af Mørkets ringe Kohæsions- og Adhæsions- samt Regenerationsevne, underkastedes en mere eller mindre kortvarig Levetid

I øvrigt findes der også DENNE interessante beskrivelse af hvordan livet leves i en verden, skabt af ”Lysets evige materiale” og hvor døden ikke eksisterer. .

Skønt det hævdes at det ”ingensinde” vil blive forklaret hvordan de ældste (de faldne engle) skabte menneskene, så kunne et godt bud vel være at de rodede rundt med genetik og arveanlæg for at nå frem til resultatet. Det er jo ikke andet end hvad mennesket selv er i stand til i dag.

Nu ved jeg ikke om Andreas har læst ”Vandrer mod Lyset”! Personligt mener jeg at den må være et nærmere studium værd, ikke mindst for ID-forskere på jagt efter tegn på ”intelligent design”.

Oplysningerne er ganske detaljerede, og det hævdes f.eks. temmelig overraskende at menneskene ikke nedstammer fra aberne, men at samtlige abetyper tværtimod nedstammer fra de første mennesker som på det tidspunkt skulle have været i stand til at parre sig med og få afkom med dyr.

Da jeg i sin tid fordybede mig i ”Vandrer mod Lyset”, vakte ikke mindst denne temmelig alternative påstand naturligvis min opmærksomhed, og jeg forsøgte for sjovs skyld at finde ud af hvad naturvidenskaben konkret sagde om slægtskabet mellem aber og mennesker.

Jeg nåede frem til at naturvidenskaben mener at mennesket og aberne har en fælles forfader – og at det derfor ikke giver mening kalde denne forfader for hverken "menneske" eller "abe".

I øvrigt har den etablerede naturvidenskab, så vidt jeg er orienteret, sporet den (indtil videre) tidligste forfader til menneskets og abens forfader tilbage til et lille trælevende dyr, ikke meget større end en mus.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#24008 - 02/11/2003 18:54 Re: Solide beviser for ”intelligent design”
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

Men jeg har, naturligvis, også funderet over tesen om ”intelligent design” - og pludselig slog det mig at der faktisk findes lige så konkrete og dokumenterede beviser for ”intelligent design”, tilmed beviser der på ingen måde står tilbage for beviserne der dokumenterer evolutionsteorien.

Dokumentationen leveres af den menneskeskabte genteknologi der jo må siges at virke ved ”intelligente selektionskræfter” som Andreas kaldte dem i et svar til mig – i modsætning til evolutionsteoriens ”uintelligente selektionskræfter” som menes at virke udelukkende kaotisk og blindt.

Vores genteknologi beviser blot, at det er muligt at designe liv.

Men debatten er jo aldrig gået på, hvorvidt Gud kunne designe liv. Da Gud jo pr. def. er almægtig, så ville det jo være ret trivielt.

Debatten går derimod på, hvorvidt Gud rent faktisk har designet livet.

Og når mennesket bevisligt kan optræde i rollen som ”intelligent designer”, så er det naturligvis nærliggende at antage at der kan findes andre ”intelligente designere”.

Det er rigtigt, at vores genteknologi gør det svært helt at afskrive andre "intelligente designere" andre steder i Universet.
På samme måde som liv på jorden gør det svært at udelukke liv andre steder i Universet.

Men, at disse mulige andre "intelligent[e] designer[e]" skulle have formet livet på Jorden er da på ingen måde sandsynliggjort endsige bevist.

Du kan lige så godt sige, at fordi mennesket har stået bag udgravningerne på den lokale byggetomt, så må der også være "nogle gravende væsner", der har udgravet Grand Canyon.

Så let kan man vha. din metode præstere et "ligeværdigt" alternativ til den uintelligente og rent mekaniske forklaring med, at det er strømmende vand, der har skabt dette hul.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#24009 - 02/11/2003 22:01 Re: Solide beviser for ”intelligent design” [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Ateist skrev:
Men debatten er jo aldrig gået på, hvorvidt Gud kunne designe liv. Da Gud jo pr. def. er almægtig, så ville det jo være ret trivielt.

Debatten går derimod på, hvorvidt Gud rent faktisk har designet livet.

Det mener jeg faktisk ikke er korrekt, Ateist. Det er mit klare indtryk at Andreas aldrig har forsøgt at påvise at Gud er den "intelligente designer", men udelukkede at der findes tegn på "intelligent design" - og disse "tegn" baserer Andreas udelukkende på at han mener der findes fejl eller mangler ved evolutionsteorien. Der findes mig bekendt overhovedet ingen forskning der har påvist de "intelligente selektionskræfter" som Andreas mener eksisterer.

Altså ikke før nu hvor jeg netop har påvist at mennesket faktisk tilfører livet "intelligent design".

Ateist skrev:
Det er rigtigt, at vores genteknologi gør det svært helt at afskrive andre "intelligente designere" andre steder i Universet.

Det er vi, ikke overraskende, fuldstændigt enige om.

Ateist skrev:
Men, at disse mulige andre "intelligent[e] designer[e]" skulle have formet livet på Jorden er da på ingen måde sandsynliggjort endsige bevist.

Næh - indtil videre er mennesket den eneste hidtil påviste "intelligente designer".

Ateist skrev:
Du kan lige så godt sige, at fordi mennesket har stået bag udgravningerne på den lokale byggetomt, så må der også være "nogle gravende væsner", der har udgravet Grand Canyon.

Du bevæger dig betænkeligt tæt på at tillægge mig synspunkter jeg ikke har givet udtryk for - populært kaldet en "stråmand".

Jeg har ikke sagt at fordi mennesket er "intelligent designer", må der nødvendigvis findes andre "intelligente designere".

Jeg har kun sagt at det øger sandsynligheden for at vi ikke er de eneste i universet som behersker denne "guddommelige" kunst.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær