0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#23861 - 31/10/2003 11:05
Er der GRUND til at tro på Gud?
|
Anonym
Anonym
|
Hjertensfryd skrev: Jeg selv fornægter ikke Gud eller guder, jeg tror blot ikke på dem.
Dermed opfylder du faktisk selv på smukkeste måde definitionen på at være ateist, Hjertensfryd.
En ateist tror ikke på Gud, ganske enkelt fordi ateisten ikke har tilstrækkelige beviser for Guds eksistens. Så enkelt er det.
Omvendt kan man så sige at teisten tror på Gud fordi teisten ikke har tilstrækkelige beviser for at Gud ikke eksisterer.
Jeg forsøgte for nogen tid siden i denne TRÅD på ateisternes debatforum med baggrund i dette at argumentere for at teismen og ateismen er lige urationelle.
Men projektet mislykkedes desværre, endda til trods for at en ateist påtog sig rollen som "djævelens advokat" og dygtigt støttede mit synspunkt. Ateister er nemlig meget stringente folk, Hjertensfryd.
Ateister har intet at forsvare, de har ikke nogen tro på bestemte religiøse dogmer som livsgrundlag og dermed intet på spil således som religiøse mennesker har. Og derfor kan de og tør de skære ind til benet i debatterne.
Min teisme ligner ateismen på det punkt. Jeg tør også skære ind til benet. Min tro på Gud er ikke forankret i religiøse dogmer, men i at jeg ikke har fundet sikre, overbevisnede beviser for at Gud ikke eksisterer.
Havde jeg det, var jeg stadig ateist!
I stedet har jeg valgt tro på den mulighed at der findes et altomfattende væsen som former/styrer verden, som er bevidst om sig selv og dermed også er bevidst om os, om dig og mig - og som det derfor også giver mening at jeg beder om hjælp.
Nogen vil sikkert spørge om Gud kan "nøjes" med en sådan "betinget" og usikker tro.
Ja, det er jeg sikker på at Gud kan (hvis Gud er til? ). For Gud må jo vide at jeg ikke kan vide, men kun tro.
Og jeg tror ikke Gud forlanger det umulige af os!
Med venlig hilsen Vagn Bro
|
|
Til toppen
|
|
|
#23863 - 31/10/2003 11:36
Re: Er der GRUND til at tro på Gud?
[Re: vsågerneforstå]
|
Anonym
Anonym
|
vsågerneforstå skrev: Der er vel et eller anden form for psykologisk forsvarsmekanisne, der giver os motiv til at tro...
Forsvarsmekanisme - næh, sådan føler jeg det ikke. Faktisk var jeg meget tilfreds med at være ateist!
vsågerneforstå skrev: men mener du en "grund" i form af videnskabelig argumentation, så er jeg aldrig personligt blevet konfronteret med noget, der så meget som ligner...
Det er jeg heller ikke, så hvis der endelig skulle være "noget der ligner", så må det være "filosofisk argumentation"!
|
|
Til toppen
|
|
|
#23864 - 31/10/2003 11:49
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
|
Hej Vagn
Ateisme er betegnelsen for en ideologisk retning, som ikke er baseret paa eller rettere har noget Gudsbegreb, og hvor man benaegter eksistensen af en guddom, forskellen paa ateismen og agnosticismen er , at agnosticismen ved ikke, eller benaegter ikke, tager ikke et endelig standpunkt eller stillingstagen, hvorvidt der findes en Gud eller ej.
Saa jeg er meget enig med dig.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#23865 - 31/10/2003 12:04
Ateismen benægter ikke Gud!
[Re: nelle]
|
Anonym
Anonym
|
Nelle skrev: Ateisme er betegnelsen for en ideologisk retning, som ikke er baseret paa eller rettere har noget Gudsbegreb, og hvor man benaegter eksistensen af en guddom, forskellen paa ateismen og agnosticismen er , at agnosticismen ved ikke, eller benaegter ikke, tager ikke et endelig standpunkt eller stillingstagen, hvorvidt der findes en Gud eller ej.
Saa jeg er meget enig med dig.
Jeg er til gengæld ikke helt enig med dig. 
Selv de såkaldte "stærke" ateister nøjes vist med at benægte at en bestemt eller bestemte guddomme eksisterer, men hævder næppe at der slet ikke findes en guddom.
For i og med at ateisterne ikke kan vide om der findes en guddom, ville de være nødt til at bygge deres afvisning på ren og skær tro. Og det får man vist ikke ateister til!
At bygge en overbevisning på tro! 
|
|
Til toppen
|
|
|
#23866 - 31/10/2003 12:50
Re: Ateismen benægter ikke Gud!
|
Bruger
|
Hej Vagn
Ja, nu er det saa min tur til ikke at vaere helt enig.
Jo, Vagn, der er altsaa ateister, der haevder der ikke findes en Guddom, det goer jeg fx, udfra der ikke foreligger antydninger af beviser for der findes en Gud, men derimod findes der antydninger af mange beviser for evolutionsteorien.
Men selvfoelgelig har du ret i, at min overbevisning kun bygger paa min forstaaelse af verden, og dermed kan det vaere rigtigt eller forkert.
Det er ogsaa helt forkert at ateister ikke tror paa noget, jeg tror da paa mange ting, men ateisme har jo kun noget at goere med det guddommelig, altsaa man ikke tror paa en Gud, dermed ikke sagt at man ikke tror paa andre ting, det er helt misforstaaet. Jeg tror 100% paa, der ikke findes nogen Guder overhovedet, men jeg tror derimod paa den videnskabelige/biologiske forklaring, og det kan man da godt kalde for en tro.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#23867 - 31/10/2003 13:14
|
Anonym
Anonym
|
Nelle skrev: Jo, Vagn, der er altsaa ateister, der haevder der ikke findes en Guddom, det goer jeg fx
Nelle skrev: Jeg tror 100% paa, der ikke findes nogen Guder overhovedet, men jeg tror derimod paa den videnskabelige/biologiske forklaring, og det kan man da godt kalde for en tro.
Efter din klare og uigendrivelige dokumentation, Nelle, trækker jeg skyndsomst mine påstande tilbage:
1. At ingen ateister hævder at der ikke findes en guddom.
2. At ingen ateister bygger deres opfattelse på tro.
Og jeg vil ikke engang gisne om at du muligvis er den eneste, for når der findes én, kan der naturligvis også findes flere! 
|
|
Til toppen
|
|
|
#23869 - 31/10/2003 13:36
|
Bruger
|
Hej Vagn Haha, det har du nemlig ret i, jeg kender et par stykker mere  Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#23870 - 31/10/2003 13:43
[Re: Ateist]
|
Anonym
Anonym
|
Ateist skrev: Og, hvad har du så lært af det, Broder Vagn? At ateister ikke er en homogen masse!
Ja, det har jeg lært! 
Men tager jeg fejl i at du ikke benægter Guds eksistens? 
|
|
Til toppen
|
|
|
#23871 - 31/10/2003 14:05
|
Bruger
Sted: København
|
Men tager jeg fejl i at du ikke benægter Guds eksistens?
Nej, det gør du sådan set ikke. Jeg ville nemlig aldrig kunne underbygge en positiv påstand om, at Gud ikke eksisterer.
Jeg tror dog overhovedet ikke på at han eksisterer. Sådan er jeg født og ingen har nogensinde givet mig en god grund til at ændre opfattelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#23872 - 31/10/2003 14:34
|
Anonym
Anonym
|
Jeg skrev: Men tager jeg fejl i at du ikke benægter Guds eksistens?
Ateist skrev: Nej, det gør du sådan set ikke. Jeg ville nemlig aldrig kunne underbygge en positiv påstand om, at Gud ikke eksisterer.
Har du et bud på hvilken opfattelse der er mest udbredt blandt ateister.
Nelles der 100 pct. benægter Guds eksistens?
Din der "sådan set" ikke benægter Guds eksistens? 
|
|
Til toppen
|
|
|
#23873 - 31/10/2003 15:32
|
Bruger
|
Har du et bud på hvilken opfattelse der er mest udbredt blandt ateister. Nelles der 100 pct. benægter Guds eksistens? Din der "sådan set" ikke benægter Guds eksistens?
Nej egl. ikke. I hvert fald ikke et bud, der er bedre end dit.
Jeg har ikke set nogen undersøgelse af dette spørgsmål.
|
|
Til toppen
|
|
|
#23874 - 12/11/2003 03:38
|
Bruger
Reg.: 02/03/2003
Sted: Aasiaat
|
Hej!
En ung gut spurgte mig for noget tid siden, om jeg tror på Gud. Svaret var simpelt: "JA!" Dernæst ville han have ti grunde til at tro på Gud. Hvorfor skal vi altid bevise eller forklare vores tro? Det er ikke en masse videnskabelige eller filosofiske argumenter der giver mig min tro!
Men hvad kommer troen så af?
Jeg kan i hvert fald ikke tro, at alting bare er tilfældigt. Når jeg står midt ude i Guds rige natur, eller når jeg betragter alle de dejlige mennesker jer er omgivet af i min hverdag, virker det indlysende for mig, at der står en skaber bag! Jeg kan bare ikke få ind i mit lille hoved, at noget så genialt skal være opstået ved et tilfælde!
Den skaber jeg tror på, er Gud, som Bibelen beskriver ham!
Birthe.
|
|
Til toppen
|
|
|
#23875 - 12/11/2003 10:56
[Re: flyver]
|
Anonym
Anonym
|
Hvorfor skal vi altid bevise eller forklare vores tro?
Det skal i jo sådan set heller ikke...
Det er bare ofte sådan, at mennesker gerne vil have "beviser" for påstande, der ikke er direkte indlysende, hvilket jeg mener, ikke kan siges om bibelens Gud.
Det er blevet sagt før og så kommer jeg og siger det igen: Ekstraordinære påstande, kræver ekstraordinære beviser.
Når du bare holder din tro for dig selv og beder til Gud bag lukkede døre, så er der ingen grund til at bevise noget, grundlæggende fordi oplevelsen af Guds nærvær er virkelig for dig og ikke behøver at være det for andre.
Derimod når du bringer din tro ud i et åbent forum og deler dens grundvolde og idéer med andre, må du forvente at der bliver stillet spørgsmålstegn. Det kan jo heller ikke helt skjules, jf. missionsbefalingen, at I som kristne har et ønske om at "være lys for verden" og lede os den rette vej.
Mennesker mangler ofte den fornødne indsigt til at hæve sig over trivialiteterne og vil angribe troen primært fordi, de i alle situationer angriber det de ikke forstår. Dette gør de fleste diskussioner om tro, ret dumme.
Det der er vigtigt at se i sådan en situation er, at spørgsmålet, sådan set er reelt nok, uanset hvor åndsvagt og tarveligt spørgsmålet bliver stillet. Hvorfor tro på noget der ikke kan bevises?
Når en person så stiller sig op og siger: Giv mig lige 10 gode grunde til at jeg skulle tro på Gud! Så betyder det bare at din oplevelse af tilværelsen på ingen måde matcher med vedkommendes. Det stiller, om end uden ord, et stort spørgsmålstegn ved vedkommendes egen overbevisning. Nogle føler sig truet og svarer med et angreb, istedet for at gå i dialog og skabe et fælles udgangspunkt.
Det handler ikke som jeg ser det om at I ikke må have jeres tro i fred, men om at I ved at skille jer ud, stiller spørgsmålstegn ved de etablerede rammer og derved i nogen grad er med til at puste til folks frygt for forandring.
Når i nu som kristne proklamerer at Guds rige er nær, at dommedag kommer og at Jesus er herre og frelser, så vil folk gerne have noget håndgribeligt at tage stilling til. Hvis der skal ske en forandring, så skal den ske på et solidt grundlag. Sådan tror jeg at de fleste mennesker har det, deriblandt kristne.
Det kræver et eller andet sted et "bevis" når i siger at nogen går til helvede og andre går til himmelen. I har selv truffet valget om at blive kristne på baggrund af et stykke information, som I har accepteret, som værende godt nok, til at sætte jeres lid til. På samme måde kræver ikke-troende en grund til at overgive sig til Jesus.
Hvilke ekstraordinære beviser kan kristne hale frem af hatten, for at underbygge deres tro... Ikke så i selv kan tro på det, men så andre kan?
Mvh CloudHands
|
|
Til toppen
|
|
|
#23876 - 12/11/2003 10:58
[Re: flyver]
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Flyver Du skriver: "Hvorfor skal vi altid bevise eller forklare vores tro? Det er ikke en masse videnskabelige eller filosofiske argumenter der giver mig min tro!" NEJ! Enig. Der står jo også skrevet "Troen kommer altså af det, der høres, og det, der høres, kommer i kraft af Kristi ord." Jeg tror at det hænger sådan sammen at vi som mennesker forsøger at sætte troen ind i vores egen forståelsesramme, altså det der kan måles, vejes, bevises, sanses. På samme måde som at Gud absolut skal handle på samme måde som VI ville handle. Et eller andet sted et udspring af vores ego-centriske tankegang. Men Gud skal gribes UDENFOR os selv. Udenfor vores begrænsede tankeunivers, følelser, sansning osv alt det der er influeret af arvesynden. Ikke uden grund taler Bibelen om at vi må "fødes på ny", "nye skabninger" osv. På samme måde som Gud skabte verden ved sit Ord, skaber han troen ved sit Ord! På et eller andet plan er det faktisk logisk, når Gud er den han er. Men vi kan jo ikke gå ud i haven og sige "Lad der komme roser" og så sker det!  Derfor er det nok lidt svært at relatere til vores eget. Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#23877 - 12/11/2003 11:11
[Re: ]
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
|
Shalom... Er meget enig med dig Cloudhands... Jeg stønner tit opgivende over alle de gange, hvor jeg skal sidde og forklare min tro... Nogen gange forsvare  .... Jeg undrer mig tit over, hvorfor jeg ikke bare kan få lov til, at være troende... Men som du også siger, så kan en tro, som i sin form for udspredning er aggresiv, ikke tillade sig, at gemme sig... Den kristne tro er udafvendt og missionerende og som kristen kan man ikke bare "gemme" sig... Hvis man mener sig værende i besiddelse af den absolutte sandhed (hvilket kristne gør), så kan man ikke holde den for sig selv... Det er ikke kun egoistisk, men også dybt fatalt... Man har en pligt, som kristen til at forkynde sin tro.. Og som du siger Cloudhands, så er det ikke altid rart for mennesker, at blive stillet over kravet/forventningen om radikal ændring i sit liv... Og så kommer alle spørgsmålene  Dog synes jeg tit, at jeg taler med folk, som overhovedet ikke gider lade det glide ind, selvom de muligvis kan se det "fornuftige" i troen... Hvadenten det er den ene eller anden religion... Der er mange der lever for komfortabelt, og den eneste grund de egentlig går en på klingen, er at de har brug for grunde til, at leve deres liv som de ønsker (uden ændringer)... Kan man kalde det dovenskab  .... Anyway... Jeg vil gerne se verden fyldt med kristne (jeg er overbevidst om at det vil ske en dag  ), men den verden jeg lever i nu, har jeg indset, vil nok aldrig komme til at se sådan ud... Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#23878 - 12/11/2003 12:25
[Re: malli]
|
Anonym
Anonym
|
Hvorfor er det at: "Lad der blive roser" ikke fungerer? Både Gud og Jesus siger flere gange i bibelen at vi skal bede om hvad som helst... Nogen ville tilføje: I overenstemmelse med resten af Guds ord... Så kan jeg tilføje: Hvis det er hvad der skal til at få folk til tro, hvorfor så ikke gøre det? Jeg ville da, blive noget forbavset og til dels overbevist, hvis jeg de gange jeg har råbt af vinden, befalet bølgerne og lagt hænderne på, havde oplevet et sandt og "beviseligt" mirakel. Hvis jeg for en times tid kunne få lov til at løbe rundt på gadekæret eller kunne skille vandene i Øresund, så ville det rykke noget. Det der desværre er udsigt til er, at jeg hele mit liv skal kaste min fornuft og min integritet i grams, for at få en evig belønning efter at jeg er død, som ikke en gang kan sandsynliggøres gennem de sanser jeg fra fødslen (og måske Guds hånd) er udstyret med. Jeg kan, tro det eller lad være, godt følge de mennesker der har en fast tro på noget der ikke kan sanses. Der er mange ting i den subjektive oplevelse af verden der kan bibringe betydning, mening og mål, uden at det behøver at have grobund i en empirisk videnskab. Jeg er dog modstander af at sådanne subjektive synspunkter, der ikke er rodfæstet i empirisk forskning og samstemmede data fra mange felter af forskning, bliver proklameret som værende uigendrivelige sandheder om universets og menneskets eksistens og formål. Jeg synes at det er et uholdbart fundament at bygge en kommunikation på, fordi den part der mener at ligeværdigt samarbejde, bevidst eller ubevidst, kun kan opnås mellem mennesker af samme overbevisning, per definition vil dele verden i to: De rigtige og de forkerte. Det kan være at kristne ikke opfatter sig selv, som mennesker der sætter disse skel, men jeg som udenforstående, synes nu at det er ret tydeligt og har bl.a. oplevet det på egen hud. Jeg kan sikkert komme med et par konkrete eksempler, men vil undlade det her for indlæggets længdes skyld  Mvh CloudHands
|
|
Til toppen
|
|
|
#23879 - 12/11/2003 12:54
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Anonym
Anonym
|
Du har ret i at mange mennesker lever komfortabelt og har svært ved at rykke sig, men det er jo kun et problem i den udstrækning at det er nødvendigt at flytte sig. De fleste mennesker ser ikke nødvendigheden af at flytte sig og gør det derfor ikke. De to primære årsager til at folk gør noget andet end det de plejer er: 1) At det begynder at gøre ondt. 2) At det viser sig mere underholdende, at være et andet sted. Det sjove ved dette er, at intet niveau af missionering kan tvinge et menneske til erkendelse. De to primære årsager nævnt ovenfor er det der driver folk. Missionering kunne så udelukkende bestå i at være der, som én af mange muligheder, når et individ endelig følte trangen til forandring. Du tager det som en forudsætning, i kraft af din aggressive tro, at det er nødvendigt for mennesker at flytte sig, selvom det slet ikke behøver at forholde sig sådan. Helt simpelt kan en af grundene til at folk ikke flytter sig og lader det glide ind er fordi det ikke giver mening for dem. Det kan simpelthen være at det er de kristne der er forledt, dovne og uoplyste og derfor tror på en ammestuehistorie..??? Det er som jeg ser det ret unfair overfor vedkommende at skyde ham i skoene at han er doven. Det er, ud fra min erfaring sådan, at mange kristne ser menneskers manglende evne til at se det de ser, som en svaghed, bl.a. dovenskab, som du selv siger. Det er ikke rart at blive klassificeret på den måde og min erfaring er at kristne heller ikke synes at det er rart at blive skåret over én kam med mormoner, jehovas vidner o.a. eller i det hele taget sat i bås. Mit udgangspunkt, "min Jesus", hvis jeg må være så fri, er at jeg og alle andre kan tage fejl om alle dele af tilværelsen og med al sandsynlighed gør det. Det vi skal bruge, er det der fungerer i vores personlige liv. Hvis vi skal dele erfaringer og idéer må det ske i et forum der acceptere at vi alle kan tage fejl, sådan at processen: At skabe en bedre verden, ikke bliver en diskussion om hvem der har mest ret om noget, som måske sker i fremtiden (e.g. dommedag), men en nøgtern forholden sig til det som ER. Jeg har fundet et udmærket sted på nettet, hvor den slags kommunikation omtales og linket er HER. BOTTOMLINE er at jeg mener at det er et usandsynligt dårligt og snæversynet udgangspunkt at have: At dem der ikke tager imod budskabet er dovne!!! Det er en oversimplificering, baseret på en fejlagtig præmisse. Kan du følge mig eller er det volapyk?
|
|
Til toppen
|
|
|
#23880 - 12/11/2003 13:31
|
Bruger
|
Shalom  For at starte med slutningen... Kan du følge mig eller er det volapyk? Jeg kan sagtens følge dig.... Mange stridigheder er startet pga misforståelser... Og jeg tror, at du har misforstået mig lidt her... Du skriver: Det er som jeg ser det ret unfair overfor vedkommende at skyde ham i skoene at han er doven. Det er, ud fra min erfaring sådan, at mange kristne ser menneskers manglende evne til at se det de ser, som en svaghed, bl.a. dovenskab, som du selv siger. Det jeg kom ind på var, at mange jeg havde talt med, havde en doven indgangsvinkel til det... Min oplevelse... Dette er selvfølgelig en subjektiv holdning og heller ikke ment til, at være en absolut sandhed... Jeg skulle nok havde udtrykt mig lidt klarere... Jeg har simpelthen gjort den erfaring, at mange jeg taler med, i min omgangskreds, har en "doven" indstilling til det... Man kan godt tale om, at du måske mangler selve "åbenbarelsen" af dybderne i den tro, jeg følger.... Når man skal udtale sig helt konkret om folks forhold til det ene eller det andet, er der en del betragtninger der skal tages hensyn til... Hvilken social klasse, aldersgruppe, erhvev, køn, baggrund og så videre... Nu taler jeg primært, med folk fra 16 til cirka 30... Det er typisk unge, som har det sjovt, går i byen, er igang med at tage stilling til uddannelse/karriere, eller lige er gået igang... Man kan sige, at hvis de skal til at revudere deres liv, kommer det til at koste mange ofre... Helt simpelt kan en af grundene til at folk ikke flytter sig og lader det glide ind er fordi det ikke giver mening for dem. Det kan simpelthen være at det er de kristne der er forledt, dovne og uoplyste og derfor tror på en ammestuehistorie..??? Jeg synes, at doven kommer til at stå forkert her... Ingen tvivl om at der er dovne kristne, kan selv være doven nu og da  ... Men jeg tvivler på, at det er grunden til, at de er kristne... Dog har du meget godt fat i de to ord "forledt" og "uoplyste"... For ingen tvivl om, at jo mere uoplyst man er, jo lettere er det, at tage Bibelens ord for sandhed... Ikke at man ikke bør være kristen, hvis man er oplyst, men man har en viden, man skal have til at falde på plads... Hvilket selvfølgelig kræver, at man "bevæger" sig lidt  ... At man kan være forledt... Det er en mulighed.. Ligesåvel som at man kan være forledt som ateist, agnostiker, muslim, buddhist and so on... Vi kan ikke påkræve os den fulde viden på nuværende tidspunkt... Som Descartes sagde: "Det eneste jeg kan være sikker på er, at jeg er.. Alt andet kan være en illusion"..... De to primære årsager til at folk gør noget andet end det de plejer er: 1) At det begynder at gøre ondt. 2) At det viser sig mere underholdende, at være et andet sted. Dette mener du vel gældende for det almindelige verdslige menneske i vores samfund?? Som kristen gælder der ihvertfald andre regler... 1) at Gud siger det. 2) At det sted vi er nu, fører os væk fra Gud... Hvis vi skal dele erfaringer og idéer må det ske i et forum der acceptere at vi alle kan tage fejl, sådan at processen: At skabe en bedre verden, ikke bliver en diskussion om hvem der har mest ret om noget, som måske sker i fremtiden (e.g. dommedag), men en nøgtern forholden sig til det som ER. Og det kan jeg kun give dig ret i... Jeg har lagt mærke til, at jeg egentlig ikke koncentrerer mig så emget om de sidste dage, men mere om hvordan jeg bør forholde mig til nu... Og så lever jeg vist til tider i fortiden  ... Anyway.... BOTTOMLINE er at jeg mener at det er et usandsynligt dårligt og snæversynet udgangspunkt at have: At dem der ikke tager imod budskabet er dovne!!! Det er en oversimplificering, baseret på en fejlagtig præmisse. Det kan jeg kun give dig ret i... Men som jeg forhåbentligt har gjort rede for, så er det ikke min holdning... Hvis du kigger i andre af emnerne, vil du støde på en muslim ved navn Shakir, som jeg absolut ikke vil beskylde for at være doven  .. Sådan som han kæmper med at svare, kan jeg tænke mig til, at han bruger en del tid... Fordi han tager sin tro seriøst... Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#23881 - 12/11/2003 13:41
|
Anonym
Anonym
|
De to primære årsager til at folk gør noget andet end det de plejer er: 1) At det begynder at gøre ondt. 2) At det viser sig mere underholdende, at være et andet sted.
Dette mener du vel gældende for det almindelige verdslige menneske i vores samfund?? Som kristen gælder der ihvertfald andre regler... 1) at Gud siger det. 2) At det sted vi er nu, fører os væk fra Gud...
Nej jeg mener sådan set at det er det samme for alle... Hvordan du så fortolker det gennem en kristen begrebsramme vil jeg ikke stå til regnskab for
|
|
Til toppen
|
|
|
#23882 - 12/11/2003 14:07
|
Bruger
|
Shalom... Hmm... Sansernes bedømmelse... Jeg er ikke tilhænger af, at vi skal bestemme ting udfra sanserne, fordi vores sanser for det første, har sine grænser, for det andet kan fejle... Nu ved jeg på mig selv, hvad et dårligt syn gør... Jeg er lettere nærsynet... Jeg kan ikke tælle på en hånd, hvor mange gange jeg har vinket til en person, jeg var sikker på at jeg kendte, for at finde ud af, at jeg rent faktisk havde set forkert... Pinligt, lærerigt  ... Anyway... Hvis vi skal bruge sanserne, må vi spørge os selv hvordan... Og i hvilket omfang... Tager vi hunde, så har de nogen temmelig udviklede lugteorganer, der gør at de nærmest kan "se" dufte... Deres verden er radikalt anderledes end vores... For ikke at tale om dyr, der har sanser vi ikke har... Vi kan eventuelt spørge en blind hvordan han oplever en solnedgang... Han vil beskrive tempareturens fald.. Ikke synet, men følelsen... Vi kan så også spørge ham, hvordan han kan vide, at der er en sol... Han kan ikke tage og føle på den.. Ikke se den... Men mærke den... Vi kan jo så bilde ham ind, at det er en psykologisk faktor der gør det.. Hvilket det jo faktisk er nu og da... Ikke kun for blinde, men for alle mennesker... Til det med at sætte sin lid til, at der virkelig er en Gud... Mja... Jeg kan ikke bevise det for dig (empirisk)... Det er egentlig heller ikke min opgave... Gud skal nok bevise sig selv hvis Han ønsker det... Det er ikke noget jeg skal kæmpe for... Selvom jeg ikke kan lade være  ... Men... Jeg kunne leve det her liv, i "sikkerhed" på at der ikke er en Gud, dø og så finde ud af, at der rent faktisk var en Gud... Eller jeg kan leve det her liv, dø... Og være død... Ved det første ville jeg nok fortryde... Ved det andet.. Ja... Der er jeg jo "bare" død  ... Jeg siger ikke, at det er det jeg bygger min tro på... Men det er nok en del af det... Hvad angår "tegnene"... Mja... Der står jo, at man ikke må udæske Herren Gud... Men... Jeg kan nu også godt blive frustreret nu og da... Når man læser/hører om folk der går udenfor i regnvejr, og regnen stopper lige når de går ud, for at starte igen, når de er kommet indenfor... Hvorfor sker det aldrig for mig?? Jeg tænker tit på Elias og Baal-præsterne... Hvor Elias håner Baal-præsterne fordi Baal ikke svarer dem... Hvorpå Gud reagerer på Elias råb... Nogen gange føler jeg mig som præsterne... Der er dog en forskel, da Gud havde givet Elias bud om at gøre det... Men stadigvæk  ... Jeg ved ikke hvorfor... Men jeg ved, at Gud har en grund til det... Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#23883 - 12/11/2003 14:13
|
Bruger
|
Ok  ... Men så ser vi jo som sådan forskelligt på det... Skal nok selv stå til regnskab for mine udsagn  ... Men jeg flytter mig ikke, fordi det muligvis gør ondt.. Livet gør ondt til tider, og så kan jeg flytte mig nok så meget... Jeg flytter mig heller ikke altid fordi der er noget der er mere underholdende... Nogen gange må man bare finde sig i, at tingene er kedelige... Selvom det er svært... Men du har ret... Som kristen er der til tider bare andre motiver... Guds fred..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#23884 - 12/11/2003 17:09
|
Bruger
|
Hej igen Cloudhands
Både Gud og Jesus siger flere gange i bibelen at vi skal bede om hvad som helst...
Ja, det siger Jesus (som ER Gud iflg Tre-enighedslæren). Jeg har ikke selv erfaret at jeg fik hvad som helst...måske fordi jeg ikke bad om det . Omvendt siger Jesus jo også: "Om du vil, lad da denne kalk gå mig forbi, dog din vilje ske og ikke min .
Jeg er dog modstander af at sådanne subjektive synspunkter, der ikke er rodfæstet i empirisk forskning og samstemmede data fra mange felter af forskning, bliver proklameret som værende uigendrivelige sandheder om universets og menneskets eksistens og formål.
Ikke overraskende er jeg ikke enig med dig her. Dette fordi jeg tror at menneskets viden er yderst begrænset.
Jeg synes at det er et uholdbart fundament at bygge en kommunikation på, fordi den part der mener at ligeværdigt samarbejde, bevidst eller ubevidst, kun kan opnås mellem mennesker af samme overbevisning, per definition vil dele verden i to: De rigtige og de forkerte.
Det er da lidt træls. Jeg betragter os alle som syndere. Der er kristne, der er bedre mennesker end ikke-kristne, og der er ikke-kristne, der er bedre mennesker end kristne. Da jeg giftede mig var det med en ikke-kristen, og han er et godt menneske (undtagen om morgenen). Men mon ikke denne generalisering er meget gensidig - ikke-kristne anser ofte kristne som nogle underlige snegle...selvom jeg desværre må give dig ret i at der findes kristne, der er "usædvanlig frelste"! Hovmod er ikke kun beskåret hedninge, men er almen menneskelig kødelighed. Men selvfølgelig, når man begynder at tale Guds Lov, er der jo altid nogen der føler sig truffet....ikke mindst de kristne selv!
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#23885 - 12/11/2003 17:48
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Malli, du skriver
(Cloud Hands) Både Gud og Jesus siger flere gange i bibelen at vi skal bede om hvad som helst... (Malli) Ja, det siger Jesus (som ER Gud iflg Tre-enighedslæren). Jeg har ikke selv erfaret at jeg fik hvad som helst...måske fordi jeg ikke bad om det .
Ja, måske, eller også fordi du måske ikke bad i Jesu navn, som der jo står skrevet at vi skal?
I Jesu navn, betyder vel "i Jesus", og når vi er i ham og han i os, vil vi ikke bede om "hvadsomhelst", men kun efter hans vilje, som du også skriver. Jeg tror, at vi får mange gaver fra Gud, også helt uden at bede om dem, men også at der er nogle gaver som vi kun får, hvis vi beder.
Tænk at Gud har givet os bønnen, så at vi kan komme til ham med alle vores sorger og bekymringer og med alt det vi har at takke for, i bevidstheden om, at han elsker os og vil tage sig af os ..
Der står også (Matt. 7,7-8) Bed, så skal der gives jer; søg, så skal I finde; bank på, så skal der lukkes op for jer. For enhver, som beder, får; og den, som søger, finder; og den, som banker på, lukkes der op for
Der står ikke noget om, hvornår vi vil modtage, og heller at vi vil modtage det lige nøjagtig det, som vi beder om. Måske får vi noget, som Gud ved, er noget meget bedre, end det vi selv mener vi har brug for. 
Men jeg tror, at Gud, som kender os bedre end vi kender os selv, hører vores bønner, hvert eneste suk faktisk, og at han i sin ufattelige kærlighed giver sine børn netop det, som er til velsignelse for os. Og jeg tror, at vi som kristne allerede nu er gået over fra døden til livet ..
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#23886 - 12/11/2003 18:03
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina
"Jeg tror, at vi får mange gaver fra Gud, også helt uden at bede om dem, men også at der er nogle gaver som vi kun får, hvis vi beder. " Ja, vi får langt flere gaver end vi overhovedet har bedt om - bare det at vi er i live er jo et Guds mirakel, enhver vejrtrækning, ethvert hjerteslag er et under! Count your blessings!!.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#23887 - 12/11/2003 19:21
Ja, der er grund til at tro på Gud...
|
Bruger
Reg.: 08/09/2003
|
 Hej Vagn I DENNE TRÅD blev beviset for Guds eksistens diskuteret, og det er endnu ikke lykkes nogen af ateisterne, at falsificere beviset, men betyder selvfølgelig ikke, at de har gidet acceptere det... Guds Fred. Mvh. Philip
|
|
Til toppen
|
|
|
#23888 - 12/11/2003 20:00
|
Anonym
Anonym
|
Jeg er ikke tilhænger af, at vi skal bestemme ting udfra sanserne, fordi vores sanser for det første, har sine grænser, for det andet kan fejle Du har så evigt ret i at vores sanser kan tage fejl, men jeg er bestemt ikke enig med dig i, at der er andre kanaler at modtage information om omverdenen igennem, så jeg kan ikke se hvordan vi skal bestemme, noget som helst, uden vores sanser. Det kan være at du kan forklare det for mig? Nu ved jeg på mig selv, hvad et dårligt syn gør... Jeg er lettere nærsynet... Jeg kan ikke tælle på en hånd, hvor mange gange jeg har vinket til en person, jeg var sikker på at jeg kendte, for at finde ud af, at jeg rent faktisk havde set forkert... Pinligt, lærerigt Du pointerer det åbenlyse Kefas, din nærsynethed belyser ikke problematikken særligt godt. Du nævner at hunde og blinde mennesker har andre måder at "se" tingene på, men det ændrer ikke en tøddel på at de bruger deres fysiske sanser til at orientere sig med, uanset om de deler de samme slags sanser med resten af menneskeheden eller ej. Der er helt almindelige og helt igennem fysiske forklaringer på dyr og menneskers forskellige sanser. Bare fordi dyrs sanser adskiller sig radikalt fra vores, betyder det ikke at den verden vi observerer har andre lovmæssigheder for dem, end for os. F.eks. Hunde falder, ligesom mennesker, ud af vinduer og dør (og gør højst sandsynligt også  ), fordi tyngdekraften virker på dem, ligegyldigt hvor god en lugtesans de har. Hvis du forsøger at bruge dine eksempler som parallel til den "åndelige" sans, vil jeg oplyse dig om, at der ingen empirisk forskning foreligger, der tilnærmelsesvis beviser at en sådan eksisterer. Hvis du sidder inde med den slags information, så send gerne et link, da jeg er meget nysgerrig på det område. Jeg mener personligt ikke, at der er belæg for, at en sådan sans eksisterer i nogen som helst form, heller ikke i form af de kristne begreber "kundskabsord", "visdomsord" og "profeti". Gud skal nok bevise sig selv hvis Han ønsker det... Tror du at Gud kan undgå at få sit ønske opfyldt? Hvis Han virkelig ønskede det, ville jeg så ikke allerede være overbevist? Eller ønsker Han det ikke nok? Jeg kunne leve det her liv, i "sikkerhed" på at der ikke er en Gud, dø og så finde ud af, at der rent faktisk var en Gud... Eller jeg kan leve det her liv, dø... Og være død... Ved det første ville jeg nok fortryde... Ved det andet.. Ja... Der er jeg jo "bare" død ... Jeg siger ikke, at det er det jeg bygger min tro på... Men det er nok en del af det...Det, det virker som om du beskriver her kaldes også for "Pascals Wager" og beskrives i detaljer HER og modbevises også i nogen grad. Det var bare lidt af mine kommentarer til dit indlæg, håber det ikke var for rodet  Mvh CloudHands
|
|
Til toppen
|
|
|
#23889 - 13/11/2003 03:49
|
Bruger
Reg.: 02/03/2003
Sted: Aasiaat
|
Hej ClaudHands
Det er bare ofte sådan, at mennesker gerne vil have "beviser" for påstande, der ikke er direkte indlysende, hvilket jeg mener, ikke kan siges om bibelens Gud.
Hvordan/hvorfor bevise en TRO? Nogen gange tror jeg simpelthen vi står overfor nogle spørgsmål, som ligger langt over vores forstand. Der er ting, som vi bare ikke får svar på/beviser for, så længe vi render rundt på denne jord.
Hvorfor tro på noget der ikke kan bevises?
Hvad tror du på? Ikke noget? Uanset hvordan du tror verden er blevet til og uanset hvad du tror der sker efter døden, tror jeg ikke på, at du kan bevise det. Men det kan jo være jeg tager fejl. Hvis det er tilfældet, må du meget gerne forklare og bevise din tro for mig.
Når en person så stiller sig op og siger: Giv mig lige 10 gode grunde til at jeg skulle tro på Gud! Så betyder det bare at din oplevelse af tilværelsen på ingen måde matcher med vedkommendes. Det stiller, om end uden ord, et stort spørgsmålstegn ved vedkommendes egen overbevisning. Nogle føler sig truet og svarer med et angreb, istedet for at gå i dialog og skabe et fælles udgangspunkt.
Han bad bare om ti grunde, ikke engang ti gode grunde, som de fleste andre i hans situation nok ville have gjort. Jeg oplevede en flink ung mand, som formentlig har gået og overvejet hvor vidt Gud eksisterer eller ej. Hvad er så mere naturligt, end at spørge andre mennesker om, hvad og hvorfor de tror. Jeg følte mig bestemt ikke truet, men oplevede et andet menneske, som var interesseret i min tro. Jeg ønsker dialog. Ikke om en masse beviser, videnskab og filosofi, men om tro.
Det handler ikke som jeg ser det om at I ikke må have jeres tro i fred, men om at I ved at skille jer ud, stiller spørgsmålstegn ved de etablerede rammer og derved i nogen grad er med til at puste til folks frygt for forandring.
Hvilke etablerede rammer? Jeg er glad for at være kristen og vil selvfølgelig gerne have lov at have min tro. Andre skal ikke have lov at tage min tro fra mig. Dermed er jeg også nød til at acceptere, at andre mener/tror noget andet end mig. Men det udelukker mig ikke fra at snakke om tro med mennesker, som har et andet livssyn end mit. (Ellers havde jeg ikke sat og skrevet her). Det betyder så meget for mig at jeg er kristen, at jeg gerne vil, at så mange som muligt skal have lov til at opleve det samme. Men jeg accepterer stadig det enkelte menneske som den han/hun er, kristen eller ej.
I har selv truffet valget om at blive kristne på baggrund af et stykke information, som I har accepteret, som værende godt nok, til at sætte jeres lid til.
Jeg opleved nogle mennesker, som troede på noget. Man kunne mærke på dem, at de var anderledes. De havde noget, som påvirkede deres liv -på en positiv måde. Jeg måtte prøve det af/give det en chance.... Det var ikke bare et stykke information, der fik mig til at tro.
Hvilke ekstraordinære beviser kan kristne hale frem af hatten, for at underbygge deres tro... Ikke så i selv kan tro på det, men så andre kan?
Ingen! Jeg har bare min tro!
Birthe.
|
|
Til toppen
|
|
|
#23890 - 22/11/2003 10:33
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kefas Dette mener du vel gældende for det almindelige verdslige menneske i vores samfund?? Som kristen gælder der ihvertfald andre regler... 1) at Gud siger det. 2) At det sted vi er nu, fører os væk fra Gud... 1) At Gud siger det = At det er sjovere at være et andet sted. 2) At det sted vi er nu, fører os væk fra Gud = At det gør ondt. ... Kunne det måske sættes sådan op Kefas?
|
|
Til toppen
|
|
|
#23891 - 22/11/2003 10:58
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kefas Som kristen er der til tider bare andre motiver... Jeg mener ikke at du har ret i den antagelse. Jeg tror, som jeg har nævnt tidligere, at alle mennesker er underlagt de samme grundlæggende adfærdsmønstre. Vi er udstyret med en storhjerne, der har den store fordel at kunne rumme en kulturel udvikling. På denne måde gør den os bedre til at tilpasse os, meget hurtigere end gennem evolution alene. Når der etableres et mønster, gennem arv og miljø, så er det det mønster vi lever igennem og forstår verden igennem. Mønstret kan ændres, men det tager tid eller tid OG engagement fra individet. En del af dette kulturelle mønster sætter navn og billede på de ting vi synes er kedelige, trættende, uudholdelige, smertfulde osv. For en kristen ville der måske ligge en gevinst i at blive på en arbejdsplads, hvor der var et hårdt psykisk miljø, fordi vedkommende var overbevist om at hun med Guds hjælp kunne bryde det. På den anden side kunne den kristne også føle sig så utilpas og evt. skyde skylden på dæmonisk aktivitet, at hun inderligt ønskede sig væk og bad til Gud om hjælp og vejledning, der munder ud i at hun siger sin stilling op. For en ikke troende ville der måske ligge en gevinst i at blive på en arbejdsplads, hvor der var et hårdt psykisk miljø, fordi vedkommende var overbevist om at den slags ikke skulle have lov til at styre, hvor hun arbejdede. På den anden side kunne den ikke troende også føle sig så utilpas og evt. skyde skylden på sine intrigante kolleger, at hun inderligt ønskede sig væk og snakkede med en veninde, der støttede hende i hendes beslutning, der mundede ud i at hun siger sin stilling op. Uanset tro kan mennesker sagtens blive i en situation, selvom det gør ondt, hvis bare gulleroden er stor nok. Stor nok er jo så en subjektiv vurdering, dikteret helt eller delvist af arv og miljø. Det jeg sagde tidligere var, at NÅR mennesker flytter sig, så skyldes det at de enten finder det sjovere at være et andet sted eller at det gør ondt der, hvor de er lige nu. Jeg sagde ikke, at mennesker nødvendigvis flytter sig bare fordi det gør ondt eller fordi det ser sjovere ud et andet sted. Der er selvfølgeligt nogle individer der jager efter det grønne græs på naboens plæne og har det som en livsstil. Iøvrigt ak for dine gode indlæg! Du forstår at holde en venskabelig tone uanset uenighed, det er rart
|
|
Til toppen
|
|
|
#23892 - 22/11/2003 11:30
|
Anonym
Anonym
|
Hel Malli
Jeg er dog modstander af at sådanne subjektive synspunkter, der ikke er rodfæstet i empirisk forskning og samstemmede data fra mange felter af forskning, bliver proklameret som værende uigendrivelige sandheder om universets og menneskets eksistens og formål.
Ikke overraskende er jeg ikke enig med dig her. Dette fordi jeg tror at menneskets viden er yderst begrænset.
Nu har jeg skrevet det med stort og rødt, så du lige kan læse det én gang til...
Hvad er det du ikke er enig med mig i?????
Det du lyder til at sige er at uanset subjektivitet eller objektivitet, så kan vi ikke vide alt og derfor er det OK at proklamere et subjektivt synspunkt, der ikke er rodfæstet i empirisk forskning, som værende en uigendrivelig sandhed, som i kristendommens tilfælde... Eller hva'?
Jeg har på intet tidspunkt så meget som antydet, at vi mennesker kan vide alt. Jeg er tværtimod fortaler for at mennesket, som du selv siger er meget begrænset i sin viden.
Den eneste måde hvorpå vi kan opnå bare en lille smule indsigt i vores tilværelse her på jorden er gennem empirisk (empiri = erfaringslære) forskning af en hvilken som helst art.
Vi kan ikke bare sætte os tilbage i stolen og hvile på udsagnet: At vi ikke kan vide alt.
Det kan være at jeg har misforstået dig... Eller måske endda at du har misforstået mig!?!
|
|
Til toppen
|
|
|
#23893 - 22/11/2003 11:37
|
Bruger
|
Det jeg sagde tidligere var, at NÅR mennesker flytter sig, så skyldes det at de enten finder det sjovere at være et andet sted eller at det gør ondt der, hvor de er lige nu.
Jvf. også de to tilsvarende overtalelsesmetoder: stokken og guleroden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#23894 - 22/11/2003 11:48
|
Anonym
Anonym
|
Hej Ateist... Lige i øjet
|
|
Til toppen
|
|
|
#23895 - 23/11/2003 15:31
|
Bruger
Reg.: 19/08/2003
Sted: Hundstrup
|
Hej Vagn,
jeg har aldrig sagt at Gud ikke eksisterer, jeg siger blot at jeg ikke tror på Gud. Deri siger jeg, at jeg er "ikke religiøs". Derfor er jeg heller ikke ateist. Jeg fatter ikke ordet og vil aldrig bruge det i forholdet til hvad jeg har af opfattelse om verden omkring mig.
Så jeg vil meget gerne frabede mig at blive kaldt ateist.
Det er nærmest som en oplevelse jeg engang havde for en del år siden.
Jeg mødte en Venstreliberal avisredaktør, som i dag sidder i folketinget for Venstre og han sagde til mig: »Jeg synes at du lyder som en anarkist.« Nogle få dage senere mødte jeg en folkesocialist og hun sagde til mig: »Jeg synes at du lyder som værende en reaktionær.«
Jeg er hverken anarkist eller reaktionær, jeg er blot et menneske der har mine meninger om tingene og de er ikke politiske, for jeg er et levende menneske og ikke et politisk menneske.
Jeg er derfor heller ikke et religiøst menneske og derfor hverken troende på Gud eller ateist.
Vagn, jeg tror ikke at jeg er noget. Hvad vil du forvente at jeg da gør i forholdet til mig selv, når jeg ikke tror at jeg er noget?
Når jeg ikke tror på Gud, hvad forventer du da at jeg gør i forholdet til Gud?
Tænk dig om, inden du svarer.
Med venlig hilsen
Lars Kristensen
Længe leve du livets barn
for du er ikke noget skarn.
|
|
Til toppen
|
|
|
#23896 - 23/11/2003 15:41
"Ateister har intet at forsvare"
|
Bruger
Reg.: 02/12/2001
|
Hej, Vagn! Du skriver:
Ateister har intet at forsvare, de har ikke nogen tro på bestemte religiøse dogmer som livsgrundlag og dermed intet på spil således som religiøse mennesker har.
Dette må vist siges at være en sandhed med modifikationer: Selvfølgelig har ateisten ikke "bestemte religiøse dogmer som livsgrundlag", men dette betyder bestemt ikke, at ateisten så ikke har noget "på spil". Afvisningen af "religiøse dogmer" bygger i sig selv på hævdelsen af andre "dogmer", fx materialismens metafysik, og du kan derfor ikke undgå, at den negative påstand om Gud følger af en positiv påstand om, 'hvad der kan være og ikke være'. Her har ateisten ligeså meget "på spil" som den religiøse.
Min teisme ligner ateismen på det punkt. Jeg tør også skære ind til benet. Min tro på Gud er ikke forankret i religiøse dogmer, men i at jeg ikke har fundet sikre, overbevisnede beviser for at Gud ikke eksisterer.
Men den "Gud", du omtaler, er da så gennemsyret af den monoteistiske tradition, du som vesterlænding er opdraget i, at det tværtimod synes som om, at du ikke kan undgå at "forankre.." ham "i religiøse dogmer". 
Mvh.
Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#23897 - 23/11/2003 16:14
[Re: hjertensfryd]
|
Anonym
Anonym
|
Hjertensfryd skrev: Jeg selv fornægter ikke Gud eller guder, jeg tror blot ikke på dem.
Jeg skrev: Dermed opfylder du faktisk selv på smukkeste måde definitionen på at være ateist, Hjertensfryd.
En ateist tror ikke på Gud, ganske enkelt fordi ateisten ikke har tilstrækkelige beviser for Guds eksistens. Så enkelt er det.
Hjertensfryd skrev: jeg har aldrig sagt at Gud ikke eksisterer, jeg siger blot at jeg ikke tror på Gud. Deri siger jeg, at jeg er "ikke religiøs". Derfor er jeg heller ikke ateist. Jeg fatter ikke ordet og vil aldrig bruge det i forholdet til hvad jeg har af opfattelse om verden omkring mig.
Så jeg vil meget gerne frabede mig at blive kaldt ateist.
Jeg skal nok lade være med at kalde dig ateist, kun bemærke at du med udsagnet "Jeg selv fornægter ikke Gud eller guder, jeg tror blot ikke på dem" bruger en definition som du har fælles med ganske mange ateister. 
Hjertensfryd skrev: Jeg er derfor heller ikke et religiøst menneske og derfor hverken troende på Gud eller ateist.
Altså må du sidde mellem to stole - og Gud ved hvad der så holder dig oppe? 
Hjertensfryd skrev: Vagn, jeg tror ikke at jeg er noget. Hvad vil du forvente at jeg da gør i forholdet til mig selv, når jeg ikke tror at jeg er noget?
Jeg kan ikke forestille mig at noget menneske ikke tror det er noget. Krop, bevidsthed og færdigheder f.eks.!
Hjertensfryd skrev: Når jeg ikke tror på Gud, hvad forventer du da at jeg gør i forholdet til Gud?
Jeg vover nu alligevel at fyre fra hoften: Ingenting! 
|
|
Til toppen
|
|
|
#23898 - 23/11/2003 17:17
|
Bruger
|
Altså må du sidde mellem to stole - og Gud ved hvad der så holder dig oppe?
Vagn, hvad galt er der i at sidde på gulvet? På gulvet er vi alle mennesker, ikke noget vi tror vi er.
Opfatter du mig som siddende oppe mellem to stole uden at sidde på en stol, da må jeg svæve i luften og have en evne jeg end ikke selv endnu er klar over. Jeg selv føler dog at jeg sidder på gulvet, men hvad andre ser, det må alene være deres opfattelse og ikke min.
Vagn, jeg tror ikke jeg er noget. Jeg lever og er, og det er ikke noget jeg tror.
Hjertensfryd skrev: Når jeg ikke tror på Gud, hvad forventer du da at jeg gør i forholdet til Gud?
----------------
Jeg vover nu alligevel at fyre fra hoften: Ingenting!
Vagn, hvorfor skyder du med løs krudt?
Med venlig hilsen
Lars Kristensen
|
|
Til toppen
|
|
|
#23899 - 23/11/2003 17:24
Re: "Ateister har intet at forsvare"
[Re: gnomen]
|
Anonym
Anonym
|
Jeg skrev: Ateister har intet at forsvare, de har ikke nogen tro på bestemte religiøse dogmer som livsgrundlag og dermed intet på spil således som religiøse mennesker har.
Gnomen skrev: Dette må vist siges at være en sandhed med modifikationer: Selvfølgelig har ateisten ikke "bestemte religiøse dogmer som livsgrundlag", men dette betyder bestemt ikke, at ateisten så ikke har noget "på spil". Afvisningen af "religiøse dogmer" bygger i sig selv på hævdelsen af andre "dogmer", fx materialismens metafysik, . . . .
Nu startede jeg som ateist ikke særlig lang tid efter min konfirmation. Jeg var nok ikke en særlig avanceret ateist, men mente bare at kristendommen var ren og skær overtro som så meget andet. Som barn elskede jeg faget bibelshistorie lige så højt som Danmarkshistorie og det herlige myter om Odin og Thor.
Det var altsammen skægt at høre om, men det var ikke noget jeg kunne tro på ung og som voksen. Så jeg kaldte mig i mit stille sind for ateist - uden at det i øvrigt var noget jeg følte særlig trang til at skilte med.
Men i al min tid som ateist har jeg ikke så meget som tænkt over at der var noget som hed "materialismens metafysik", så dén kan jeg i hvert fald afvise at jeg nogensinde har været bange for at miste. Jeg må have været en meget udogmatisk ateist!
Gnomen skrev: . . . . og du kan derfor ikke undgå, at den negative påstand om Gud følger af en positiv påstand om, 'hvad der kan være og ikke være'. Her har ateisten ligeså meget "på spil" som den religiøse.
Jeg følte ikke at jeg havde hverken positive eller negative påstande på spil - og sådan har jeg det stadig. Jeg føler mig fri til at følge det som ser ud til at være sandheden, og fri til at slippe det igen hvis noget andet ser mere sandt ud.
Jeg skrev: Min tro på Gud er ikke forankret i religiøse dogmer, men i at jeg ikke har fundet sikre, overbevisende beviser for at Gud ikke eksisterer.
Gnomen skrev: Men den "Gud", du omtaler, er da så gennemsyret af den monoteistiske tradition, du som vesterlænding er opdraget i, at det tværtimod synes som om, at du ikke kan undgå at "forankre.." ham "i religiøse dogmer".
Jeg omtaler ikke "den Gud", men Gud, og det henter jeg ikke ud af en monoteistisk tradition, men ud af den logik som har gjort det lige så fornuftigt (næsten ) at tro på at Gud er til som ikke at tro Gud er til.
Jeg har ikke fundet sikre, overbevisende beviser for at Gud ikke eksisterer, men da det er dette eneste jeg reelt "ved" om Gud, er jeg fuldstændig afskåret fra at tillægge Gud egenskaber og kende til Guds planer.
(I en debat på www.ateist.org om aktiv dødshjælp var jeg nødt til at præcisere det for ikke at blive beskyldt for at min mening var inficeret med teisme, og jeg gjorde det ved at bede min modpart i debatten betragte mig som en ateist der ikke afviser at tro på Gud).
Men altså - da jeg intet, absolut intet véd om Gud, kommer jeg heller aldrig til at "forankre Gud" i religiøse dogmer. Jeg nøjes med at forankre mig i Gud.
I det hele taget, bare den tanke at "forankre Gud" - hvilket "anker" skulle kunne dog kunne holde Gud fast i en bestemt form, i en bestemt forestillingsverden som f.eks. kristendommen forsøger? Det lykkes da i øvrigt heller ikke særlig godt!
Du følger sikkert med i debatten om folkekirken og ved at der er stærke kræfter som vil udvide kristendommen til at rumme præster som ikke mener at Jesus er Guds søn, præster som tror på reinkarnation - og hvorfor ikke når folkekirken allerede kan rumme en præst som åbent siger at han ikke tror på Gud?
Fortalerne for denne kirkelige rummelighed mener at de enkelte medlemmer af menigheden skal have mulighed for at vælge mellem præster med sådanne vidt forskellige meninger om kristendommen - at folk skal kunne gå i kirke hos præster hvis tro modsvarer deres egen.
Altså tror man på reinkarnation, skal man naturligvis kunne finde en præst der tror på reinkarnation og høre ham eller hende fortælle om det fra prædikestolen.
Men lad mig nu slutte med at være helt og aldeles uvederhæftig og sige noget om Gud - nemlig at Gud måske (jeg siger måske!) har besluttet at hive "ankeret" ud af bl.a. folkekirkens og kristendommens dogmer.
Du har forankret Gud i kristendommens dogmer, og derfor er det formentlig et problem for dig hvis Gud har besluttet sig for det. For mig, der ikke har forankret Gud i dogmer, er det kun en interessant udvikling.
Jeg har jo ikke et religiøst dogme at forsvare. Ligesom jeg heller ikke havde et ateistisk dogme at forsvare da jeg var ateist, men kunne skifte til at være teist uden at føle at jeg svigtede noget eller nogensomhelst!
|
|
Til toppen
|
|
|
#23900 - 23/11/2003 17:38
|
Anonym
Anonym
|
Jeg skrev: Altså må du sidde mellem to stole - og Gud ved hvad der så holder dig oppe?
Hjertensfryd skrev: Vagn, hvad galt er der i at sidde på gulvet? På gulvet er vi alle mennesker, ikke noget vi tror vi er.
Aha - det er dig der er "manden på gulvet"!
Nej, spøg til side - jeg tror jeg har fattet hvad du mener!
Hjertensfryd skrev: Vagn, jeg tror ikke jeg er noget. Jeg lever og er, og det er ikke noget jeg tror.
Du lever og er, det er ikke noget du tror. Enig!
Jeg skrev: Jeg vover nu alligevel at fyre fra hoften: Ingenting!
Hjertensfryd skrev: Vagn, hvorfor skyder du med løs krudt?
Var det en forbier?
Hvis du ikke tror på Gud, forventer jeg da at du ingenting gør i forholdet til Gud! Hvorfor skulle du?
|
|
Til toppen
|
|
|
#23901 - 23/11/2003 19:03
|
Bruger
|
Hej, Vagn! Du skriver:
Nu startede jeg som ateist ikke særlig lang tid efter min konfirmation. Jeg var nok ikke en særlig avanceret ateist, men mente bare at kristendommen var ren og skær overtro som så meget andet. Som barn elskede jeg faget bibelshistorie lige så højt som Danmarkshistorie og det herlige myter om Odin og Thor.
Det var altsammen skægt at høre om, men det var ikke noget jeg kunne tro på ung og som voksen. Så jeg kaldte mig i mit stille sind for ateist - uden at det i øvrigt var noget jeg følte særlig trang til at skilte med.
Men i al min tid som ateist har jeg ikke så meget som tænkt over at der var noget som hed "materialismens metafysik", så dén kan jeg i hvert fald afvise at jeg nogensinde har været bange for at miste. Jeg må have været en meget udogmatisk ateist!
Din egen historie illustrerer udmærket det, jeg gjorde opmærksom på: Når kristendommen ”ikke [var] noget [du] kunne tro på ung og som voksen”, at der endda skulle være tale om ” ren og skær overtro” – dette viser netop min pointe: Du har afvist kristendommen som ”overtro”, fordi du i forvejen har haft en idé om, hvad man kan tro og ikke tro, hvad der var troligt og u- eller overtroligt. Denne idé er positiv (den udtaler sig om virkelighedens muligheder) og dogmatisk, for så vidt det har været den, du har orienteret dig efter. Og det skulle ikke undre mig, om den har haft påfaldende ligheder med det, jeg vil kalde materialismens metafysik – fx er det jo nærliggende at spørge, om ikke grunden til, at kristendommen blev bedømt som ”ren og skær overtro”, var, at den indeholder fortællinger om mirakuløse hændelser? 
. . . . og du kan derfor ikke undgå, at den negative påstand om Gud følger af en positiv påstand om, 'hvad der kan være og ikke være'. Her har ateisten ligeså meget "på spil" som den religiøse.
Jeg følte ikke at jeg havde hverken positive eller negative påstande på spil - og sådan har jeg det stadig. Jeg føler mig fri til at følge det som ser ud til at være sandheden, og fri til at slippe det igen hvis noget andet ser mere sandt ud.
Nu er der den forskel på frihed og tilfældighed, at frihed altid bestemmes – ikke ud fra årsager, men ud fra grunde, og du må altså i din frihed vælge ud fra et bestemt grundlag. Din vurdering af noget som ”sandt” bygger derfor nødvendigvis på en forventning om ”sandheden”, som i sig selv er positiv: Den sætter noget som muligt, andet som ikke muligt – og her er der derfor ligeså noget ”på spil”. Din opfattelse af ”sandheden”s kendetegn er ligeså meget en del af spillet som min – og kan derfor heller ikke undsige sig kravet om et forsvar.
Min tro på Gud er ikke forankret i religiøse dogmer, men i at jeg ikke har fundet sikre, overbevisende beviser for at Gud ikke eksisterer.
Men den "Gud", du omtaler, er da så gennemsyret af den monoteistiske tradition, du som vesterlænding er opdraget i, at det tværtimod synes som om, at du ikke kan undgå at "forankre.." ham "i religiøse dogmer".
Jeg omtaler ikke "den Gud", men Gud, og det henter jeg ikke ud af en monoteistisk tradition, men ud af den logik som har gjort det lige så fornuftigt (næsten ) at tro på at Gud er til som ikke at tro Gud er til.
Den ”logik”, du her omtaler, er i sig selv en frembringelse af vestlig monoteisme, der leder dig til at bestemme ”Gud” som netop det, man ville forvente af en person med sin baggrund i en judeo-kristen tradition. Dit gudsbegreb er altså muligvis ikke-konfessionelt, men det er stadig frembragt af de intuitioner, du som vesterlænding har om, hvad og hvordan ”Gud” er – intuitioner, som historien har lagt til rette i dig. Dette er problemet i en nøddeskal: Du lægger afstand til en tradition, som selv taler igennem det, du skriver om ”Gud”.
Men altså - da jeg intet, absolut intet véd om Gud, kommer jeg heller aldrig til at "forankre Gud" i religiøse dogmer. Jeg nøjes med at forankre mig i Gud.
Jf. ovenstående, så er der nærmere tale om, at en bestemt forestilling om Gud har forankret sig i dig. Monoteismens ”religiøse dogme..” taler jo sit eget tydelige sprog igennem det, du skriver. Hvorfor ellers ikke tænke på Gud som en usynlig pære? Fordi det er absurd at forestille sig Gud sådan? Ja, hvor mon den absurditet stammer fra? 
Mvh.
Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#23902 - 23/11/2003 19:15
|
Bruger
|
Shalom Cloud  Du skriver: 1) At Gud siger det = At det er sjovere at være et andet sted.
2) At det sted vi er nu, fører os væk fra Gud = At det gør ondt. Bumbumbum.... På sin vis, kan du have ret... Hvis vi antager, at Guds vilje ligger os mere på sinde end vores egen, eller at vi ihvertfald elsker Ham og ønsker Ham i vores liv, så kan du være en smule på rette vej... Vil dog lige prøve at vende de to punkter... Bare for at være uenig  1: At Gud siger det = Det vil være sjovere at være et andet sted... Det kan diskuteres... Det kommer jo på sin vis an på, hvad det andet sted medfører... Hvis man går i et stille liv herhjemme i Danmark, men Gud kalder dig til, at tage til Zimbabwe og leve mellem buskmænd (ved godt at der ikke er buskmænd i Zimbabwe, dårligt eksempel  ) uden de daglidags goder, som vi er vant til herhjemme... Så er det vel egentlig ikke så sjovt igen... Slet ikke hvis man bliver bidt/stukket af et mystisk insekt, som gør dig så syg, at du er døden nær... Det er jo ikke ligefrem sjovt... Men dog må der være en hvis form for tilfredstillelse, eftersom man efterfølger Guds kald... Selv om tvivl sikkert vil opstå  ... 2: At det sted vi er nu fører os væk fra Gud = Det gør ondt... Der har du fat i noget rigtigt... Der kan jeg vidst kun være enig... Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#23903 - 23/11/2003 19:17
|
Bruger
|
Shalom igen  Jeg kan ikke umiddelbart sige noget imod dine argumenter... Som ateist også siger, så er stokken/guleroden en ypperlig drivkraft hvad angår os mennesker... Og tak for rosen... Kan kun sige lige over  Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#23904 - 23/11/2003 21:35
|
Anonym
Anonym
|
Jeg skrev: Men altså - da jeg intet, absolut intet véd om Gud, kommer jeg heller aldrig til at "forankre Gud" i religiøse dogmer. Jeg nøjes med at forankre mig i Gud.
Gnomen skrev: Jf. ovenstående, så er der nærmere tale om, at en bestemt forestilling om Gud har forankret sig i dig. Monoteismens ”religiøse dogme..” taler jo sit eget tydelige sprog igennem det, du skriver?
Hvis min "forankring" består i at jeg intet, absolut intet ved om Gud, ja så er jeg "forankret" i denne totale uvidenhed.
Jeg skal dog blankt erkende at jeg nok forestiller mig Gud som en enhed og ikke som en flerhed. Men jeg er næppe blevet sporet ind på at tænke monoteistisk via kristendommens treenige Gud.
Jeg er ret sikker på at jeg som barn opfattede kristendommen som polyteistisk, på samme måde som jeg opfattede de nordiske guder polyteistisk. I den kristne himmel var der Gud og Jesus og en flok engle, og de styrede verden sammen. Helligånden fik jeg aldrig et "nært" forhold til - den var vel for kedelig og ubestemt. I øvrigt har også den polyteistiske græske gudeverden haft lille Vagn levende interesse.
Gnomen skrev: Hvorfor ellers ikke tænke på Gud som en usynlig pære? Fordi det er absurd at forestille sig Gud sådan? Ja, hvor mon den absurditet stammer fra?
Nu bestræber jeg mig jo på ikke at tænke på Gud i nogen bestemt fysisk form, hverken som en usynlig pære eller en gammel mand med hvidt skæg. Og jeg har ærligt talt heller aldrig haft fornemmelsen af at Gud ønsker at manifestere sig fysisk for mig, hvad enten Gud måtte være en enhed eller en flerhed.
Jeg er nemlig meget enig med dig, Martin, i at det er en absurditet at forestille sig Gud være på nogensomhelst måde - men såvidt jeg har forstået dig, så har du nogle ganske konkrete (og dermed også ganske absurde) forestillinger om Gud.
Bl.a. er du vel overbevist om at Gud har en søn som kun kan frelse dig, hvis du tror på at Gud har en søn som kun kan frelse dig, hvis du tror på . . . . .
Gnomen skrev: Du har afvist kristendommen som ”overtro”, fordi du i forvejen har haft en idé om, hvad man kan tro og ikke tro, hvad der var troligt og u- eller overtroligt. Denne idé er positiv (den udtaler sig om virkelighedens muligheder) og dogmatisk, for så vidt det har været den, du har orienteret dig efter.
Tja-eh - det er jo nok snarede omvendt. Jeg læste meget fra jeg var ganske lille, og jeg troede jo i begyndelsen nok både på Odin og Thor, på Gud og Jesus og senere også lidt på Zeus og alle de andre guder på Olympen. Så ideen om at det var ren overtro var der ikke fra begyndelsen.
Man kan måske sige at jeg var så heldig at jeg fra barnsben af fik indblik i flere forskellige spændende gudeverdener og at ingen i særlig grad "påtrykte" mig at kristendommens gudeverden var sand, mens de andre var overtro.
Men du kan da sikkert have ret i at jeg på et tidspunkt må være begyndt at foretrække det der var til at tage og føle på, fremfor at tro på uhåndgribelige ting og ubevislige påstande.
Jeg kan bare ikke se hvordan det kan være dogmatisk at foretrække fakta frem for noget der med stor sandsynlighed lige så godt kunne være fup.
Men nuvel - lad os bare kalde mine skiftende antagelser for "dogmer". De er imidlertid, til forskel fra dine kristne dogmer, ikke hellige, forstået på den måde at mit forhold til Gud ikke forandres hvis jeg forkaster et "dogme". Jeg har ikke, som du har Martin, blandet Gud ind i mine "dogmer".
Fordi du har forankret Gud i bestemte dogmer, må dit gudsforhold nødvendigvis rystes hvis disse dogmer kommer under pres. Eksempelvis dogmet om at Jesus opstod fra de døde og at du selv opstår fra de døde i kød og blod, bogstavelig talt.
Gnomen skrev: Denne idé er positiv (den udtaler sig om virkelighedens muligheder) og dogmatisk, for så vidt det har været den, du har orienteret dig efter. Og det skulle ikke undre mig, om den har haft påfaldende ligheder med det, jeg vil kalde materialismens metafysik – fx er det jo nærliggende at spørge, om ikke grunden til, at kristendommen blev bedømt som ”ren og skær overtro”, var, at den indeholder fortællinger om mirakuløse hændelser?
Jo, jeg kan godt følge dig i at jeg lever efter et "dogme" om at fæste større lid til det jeg kan tage og føle på, fremfor at tro på hvad andre mennesker fortæller mig om utrolige og udokumenterede hændelser, herunder at de har et ganske detaljeret kendskab til Guds planer. Det førte i mit tilfælde til at kristendommen blev bedømt som ren og skær overtro.
Men igen - for mig er det en glæde og en tilfredsstillelse hver gang et af mine "dogmer" må give op og give plads for en ny virkelighed. Derimod oplever jeg at det er en ganske alvorlig sag for bibeltro kristne når virkeligheden rokker ved kristendommens dogmer.
Gnomen skrev: Din vurdering af noget som ”sandt” bygger derfor nødvendigvis på en forventning om ”sandheden”, som i sig selv er positiv: Den sætter noget som muligt, andet som ikke muligt – og her er der derfor ligeså noget ”på spil”. Din opfattelse af ”sandheden”s kendetegn er ligeså meget en del af spillet som min – og kan derfor heller ikke undsige sig kravet om et forsvar.
Nej, jeg mener ikke at jeg har "noget på spil". Tværtimod anser jeg det for at være en genvinst hvergang nogen afliver en af mine "sandheder". Populært sagt vinder jeg hver gang jeg taber en diskussion, for dermed får jeg erstattet mine forkerte argumenter med argumenter som i det mindste er mere rigtige end de gamle.
Men det er da klart at jeg forsvarer mine "dogmer" til det sidste. Det er jo ligesom betingelsen for at få deres styrke eller mangel på samme konstateret - og ikke mindst lære de nye og måske stærkere "dogmer" som slog mine ud, godt at kende før jeg overtager dem.
Gnomen skrev: Den ”logik”, du her omtaler, er i sig selv en frembringelse af vestlig monoteisme, der leder dig til at bestemme ”Gud” som netop det, man ville forvente af en person med sin baggrund i en judeo-kristen tradition. Dit gudsbegreb er altså muligvis ikke-konfessionelt, men det er stadig frembragt af de intuitioner, du som vesterlænding har om, hvad og hvordan ”Gud” er – intuitioner, som historien har lagt til rette i dig. Dette er problemet i en nøddeskal: Du lægger afstand til en tradition, som selv taler igennem det, du skriver om ”Gud”.
Jeg lægger ikke afstand til den kristne tradition, og jeg er helt enig i at jeg ikke lever i en osteklokke, men er påvirket af kristen tankegang. Den rummer i øvrigt meget godt, synes jeg.
Men jeg lægger afstand til selve kristendommen, i hvert fald den bibeltro del af den. Derimod synes jeg det er både spændende, interessant og sympatisk at folkekirken synes på vej væk fra bibeltroen og hen imod noget der måske minder mit forhold til Gud - eller i hvert fald en opfattelse af at der ikke kun er én vej, men flere veje til det guddommelige.
|
|
Til toppen
|
|
|
#23905 - 23/11/2003 23:47
|
Bruger
|
Hej Vagn,
det glæder mig at du fatter meningen med "gulvet".
Jeg glæder mig tillige over, at du er enig i at jeg lever og er og derfor ikke tror.
At jeg ikke tror på Gud, gør jo ikke Gud til noget der ikke eksisterer eller det modsatte. Jeg tilkendegiver blot at jeg ikke tror på Gud.
Jeg tror heller ikke på dig, Vagn, men jeg forholder mig til dig som det jeg opfatter dig som, og jeg opfatter dig som værende et levende menneske. Men det kan jeg ikke være 100% sikker på, da jeg lige så godt kunne sidde og skrive med en avanceret computer. Men jeg forventer ikke at der endnu er skabt en så avanceret computer, hvorfor jeg er rimelig sikker på at du er et menneske i kød og blod.
Måske om 10 - 15 år, kan jeg være usikker, men ikke i dag.
Med levende hilsner
Lars Kristensen
|
|
Til toppen
|
|
|
#23906 - 24/11/2003 01:30
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
|
Hej Vagn, Du skrev:
... Jeg forsøgte for nogen tid siden i denne TRÅD på ateisternes debatforum med baggrund i dette at argumentere for at teismen og ateismen er lige urationelle. ...
En sjov ide at prøve at argumentere for. Ateisme betyder mangel på Gud eller gudløshed. Gud er således blot noget man ønsker at gøre opmærksom på at man IKKE tror på ved at kalde sig ateist. Hvis man ikke ønskede at gøre opmærksom på dette, feks. hvis man overhovedet ikke tænkte på Gud, behøvede man slet ikke at kalde sig noget. Jeg ved ikke om der er noget rationelt i at gøre opmærksom på det, det kommer måske an på hvorfor man gør opmærksom på det.
Om det er irrationelt at tro på Gud? Det ved jeg ikke, men en del af sagen kunne jo være at man betragter det irrationelle som en reel del af livet. En dimension som det er vigtigt at anerkende.
... Ateister har intet at forsvare, de har ikke nogen tro på bestemte religiøse dogmer som livsgrundlag og dermed intet på spil således som religiøse mennesker har. Og derfor kan de og tør de skære ind til benet i debatterne.
Teister har faktisk heller intet at forsvare, idet man jo ikke behøver at forsvare at man tror på Gud.
Men hvis ateister og teister prøver at overbevise hinanden om deres synspunkter kan det være relevant at forsvare sit eget synspunkt.
Havde jeg det, var jeg stadig ateist! ...
Spørgsmålet er om man overhovedet behøver at have en logisk forklarlig grund til alt muligt. Måske er der en grund som ikke logisk kan forklares, men som intuitivt er rigtig.
Hvis der er nogle mennesker hvis intuition får dem til at være teist og andre mennesker hvis intuition får dem til at være ateist kan de så begge have ret? Og hvis de kan det, hvordan kan det lade sig gøre?
Mvh, Lars Peter
|
|
Til toppen
|
|
|
#23907 - 24/11/2003 09:12
[Re: Sandheds-søger]
|
Bruger
|
Gud er således blot noget man ønsker at gøre opmærksom på at man IKKE tror på ved at kalde sig ateist. Hvis man ikke ønskede at gøre opmærksom på dette, feks. hvis man overhovedet ikke tænkte på Gud, behøvede man slet ikke at kalde sig noget.
Det er også mit indtryk, at det er de færreste ateister, der kalder sig sådan. De fleste er vist ligeglade og tror bare ikke på Gud.
Hvis der er nogle mennesker hvis intuition får dem til at være teist og andre mennesker hvis intuition får dem til at være ateist kan de så begge have ret? Og hvis de kan det, hvordan kan det lade sig gøre?
De kan ikke begge have ret, da det jo ville medføre, at Gud både eksisterer og ikke gør det. Det ville i så fald kræve, at vi omdefinerer begrebet "eksisterer" til ukendelighed.
|
|
Til toppen
|
|
|
#23908 - 24/11/2003 14:19
|
Bruger
|
Hej, Vagn! Du skriver angående agnosticismen i dit gudsforhold:
Jf. ovenstående, så er der nærmere tale om, at en bestemt forestilling om Gud har forankret sig i dig. Monoteismens ”religiøse dogme..” taler jo sit eget tydelige sprog igennem det, du skriver?
Hvis min "forankring" består i at jeg intet, absolut intet ved om Gud, ja så er jeg "forankret" i denne totale uvidenhed.
”[A]bsolut intet ved om” hvad? Du kan simpelthen ikke bringe betegnelsen ”Gud” i spil uden allerede at have gjort dig et gudebillede. Eksempelvis er det tilsyneladende så vigtigt, at ”Gud” er abstrakt, at du ligefrem ”bestræber ... [d]ig ... på ikke at tænke på Gud i nogen bestemt fysisk form” (min kursivering). Dette harmonerer da ikke med ”at [du] intet, absolut intet ved om Gud”? Fx ved du tilsyneladende om ”Gud”, at denne ikke kan være en Usynlig Pære, Jesus Kristus eller noget af det, som andre mennesker kunne finde på at sige. 
Men nuvel - lad os bare kalde mine skiftende antagelser for "dogmer". De er imidlertid, til forskel fra dine kristne dogmer, ikke hellige, forstået på den måde at mit forhold til Gud ikke forandres hvis jeg forkaster et "dogme".
Ville jeg være grov, hvis jeg hævdede, at dette vist kun kan være tilfældet, hvis du mener at tro på intet, mindst af alt ”Gud” – eller rettere: at de to vitterligt er ét og det samme? Hermed træder den oprindelige pointe også i kraft endnu engang: Intet som bestemt af noget og dermed ikke neutralt.
Men du kan da sikkert have ret i at jeg på et tidspunkt må være begyndt at foretrække det der var til at tage og føle på, fremfor at tro på uhåndgribelige ting og ubevislige påstande.
Ja, det vigtige er så, at du netop har sat et skel mellem ”det der var til at tage og føle på” og ”uhåndgribelige ting og ubevislige påstande”, altså haft en positiv forventning til virkelighedens modi, hvilket var min påstand.
Jeg kan bare ikke se hvordan det kan være dogmatisk at foretrække fakta frem for noget der med stor sandsynlighed lige så godt kunne være fup.
Det ligger da ellers lige for, så snart du begynder at overveje, hvad der bestemmer ”fakta” og ”fup”. 
Jo, jeg kan godt følge dig i at jeg lever efter et "dogme" om at fæste større lid til det jeg kan tage og føle på, fremfor at tro på hvad andre mennesker fortæller mig om utrolige og udokumenterede hændelser, herunder at de har et ganske detaljeret kendskab til Guds planer.
Alligevel har du selv et så ”ganske detaljeret kendskab til Guds planer”, at du er i stand til at vurdere ”hvad andre mennesker fortæller [d]ig om” Gud som forkert. Igen igen: Om man bestemmer ”Gud” som noget bestemmeligt eller ultimativt ubestemmeligt, så bestemmer man ikke desto mindre i begge tilfælde – og det endda på selveste Guds vegne! 
Jeg har ikke, som du har Martin, blandet Gud ind i mine "dogmer".
Ikke enig. Se ovenfor.
Men igen - for mig er det en glæde og en tilfredsstillelse hver gang et af mine "dogmer" må give op og give plads for en ny virkelighed. Derimod oplever jeg at det er en ganske alvorlig sag for bibeltro kristne når virkeligheden rokker ved kristendommens dogmer.
Ud over at jeg er uenig med dig i, at ”virkeligheden” overhovedet kan ”rokke.. ved kristendommens dogmer” (hvorfor, er vel åbenlyst? ), så har jeg svært ved at se, hvordan det skulle være muligt, at ”et af [d]ine ”dogmer” [kan] give op og give plads for en ny virkelighed”, når du samtidig udelukker at kunne ”tro på hvad andre mennesker fortæller [d]ig om utrolige og udokumenterede hændelser, herunder at de har et ganske detaljeret kendskab til Guds planer.” 
Din vurdering af noget som ”sandt” bygger derfor nødvendigvis på en forventning om ”sandheden”, som i sig selv er positiv: Den sætter noget som muligt, andet som ikke muligt – og her er der derfor ligeså noget ”på spil”. Din opfattelse af ”sandheden”s kendetegn er ligeså meget en del af spillet som min – og kan derfor heller ikke undsige sig kravet om et forsvar.
Nej, jeg mener ikke at jeg har "noget på spil". Tværtimod anser jeg det for at være en genvinst hvergang nogen afliver en af mine "sandheder". Populært sagt vinder jeg hver gang jeg taber en diskussion, for dermed får jeg erstattet mine forkerte argumenter med argumenter som i det mindste er mere rigtige end de gamle.
Hvad sætter dig i stand til at ”tabe.. en diskussion”, hvis du ikke har ”noget på spil” i diskussionen? Du må da nødvendigvis vurdere argumenter som ”forkerte” eller ”mere rigtige” ud fra en standard (i.e. det jeg kalder et dogme), for overhovedet at kunne indgå i diskussion. 
Men det er da klart at jeg forsvarer mine "dogmer" til det sidste. Det er jo ligesom betingelsen for at få deres styrke eller mangel på samme konstateret - og ikke mindst lære de nye og måske stærkere "dogmer" som slog mine ud, godt at kende før jeg overtager dem.
Men hvilket dogme skal skal et argument leve op til, før det kan betragtes som ”stærkere”?
- - -
Og angående mit gudsforhold:
- men såvidt jeg har forstået dig, så har du nogle ganske konkrete (og dermed også ganske absurde) forestillinger om Gud.
Ja, og det indrømmer jeg også ganske åbent, som du jo ved. Det, jeg til gengæld ikke forstår, er, at du på den ene side med næb og klør holder fast i din uvidenhed, samtidig med at du ikke desto insisterer på at tale om ”Gud”. Jeg har svært ved ikke at se en modsigelse her, da troshævdelsen – igen: som jeg ser det – effektivt udelukker enhver afståen fra domsfældelse. 
Fordi du har forankret Gud i bestemte dogmer, må dit gudsforhold nødvendigvis rystes hvis disse dogmer kommer under pres. Eksempelvis dogmet om at Jesus opstod fra de døde og at du selv opstår fra de døde i kød og blod, bogstavelig talt.
Fordi jeg netop tror på noget, er det da klart, at ”[m]it gudsforhold nødvendigvis rystes”, når dette noget anfægtes. Kristendommen er mit livsgrundlag, så jeg er bestemt ikke ligeglad med den. Hvis jeg derimod blot havde troet på intet, var sagen nok en anden.
Mvh.
Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#23909 - 24/11/2003 19:32
|
Anonym
Anonym
|
Jeg skrev: Men altså - da jeg intet, absolut intet véd om Gud, kommer jeg heller aldrig til at "forankre Gud" i religiøse dogmer. Jeg nøjes med at forankre mig i Gud.
Gnomen skrev: Jf. ovenstående, så er der nærmere tale om, at en bestemt forestilling om Gud har forankret sig i dig. Monoteismens ”religiøse dogme..” taler jo sit eget tydelige sprog igennem det, du skriver?
Jeg skrev: Hvis min "forankring" består i at jeg intet, absolut intet ved om Gud, ja så er jeg "forankret" i denne totale uvidenhed.
Gnomen skrev: ”[A]bsolut intet ved om” hvad? Du kan simpelthen ikke bringe betegnelsen ”Gud” i spil uden allerede at have gjort dig et gudebillede. Eksempelvis er det tilsyneladende så vigtigt, at ”Gud” er abstrakt, at du ligefrem ”bestræber ... [d]ig ... på ikke at tænke på Gud i nogen bestemt fysisk form” (min kursivering). Dette harmonerer da ikke med ”at [du] intet, absolut intet ved om Gud”?
Hvis Gud eksisterer, så må Gud i min logik nødvendigvis være en tænkende og handlende ”bevidsthed” som omfatter og former ikke bare vores verden, men hele verden, verdensaltet, og Gud må derfor være bevidst om både sig selv og om os.
Det er det nærmeste jeg kan komme at jeg skulle havde gjort mig et gudebillede, endsige hvor stor eller lille en rolle mennesket har at spille i den store helhed. Mere hverken kan eller tør jeg ikke sige om Gud – ja end ikke om Gud i det hele taget er til.
Så når jeg, trods alt, tror på Gud, er jeg dybest set i samme båd som du er. Men i modsætning til dig, holder jeg mig fra at gøre mig et billede af Gud!
Gnomen skrev: Fx ved du tilsyneladende om ”Gud”, at denne ikke kan være en Usynlig Pære, Jesus Kristus eller noget af det, som andre mennesker kunne finde på at sige.
Jeg ved ikke om Gud er en usynlig pære eller Jesus Kristus. Det er dig, Martin, der hævder at Gud er Jesus Kristus.
Jeg hævder netop at jeg ikke at ved noget om Gud – og kan derfor dybest set heller ikke hævde noget om hvad Gud ikke er. Kun hvis nogen fremsætter to modstridende påstande om hvad Gud er, kan jeg hævde at begge dele ikke kan være sandt – og have en stærk formodning om at nok ingen af dem er sande.
Jeg skrev: Men du kan da sikkert have ret i at jeg på et tidspunkt må være begyndt at foretrække det der var til at tage og føle på, fremfor at tro på uhåndgribelige ting og ubevislige påstande.
Gnomen skrev: Ja, det vigtige er så, at du netop har sat et skel mellem ”det der var til at tage og føle på” og ”uhåndgribelige ting og ubevislige påstande”, altså haft en positiv forventning til virkelighedens modi, hvilket var min påstand.
Det er vi ikke uenige om. Jeg skelner mellem virkelighed og uvirkelighed, men accepterer også at du måske har adgang til en anden virkelighed hvortil jeg ikke har adgang. Og hvis det er sådan og hvis Gud er til, så er der jo nok en mening med denne forskel i din og min opfattelsesevne.
Jeg skrev: Jo, jeg kan godt følge dig i at jeg lever efter et "dogme" om at fæste større lid til det jeg kan tage og føle på, fremfor at tro på hvad andre mennesker fortæller mig om utrolige og udokumenterede hændelser, herunder at de har et ganske detaljeret kendskab til Guds planer.
Gnomen skrev: Alligevel har du selv et så ”ganske detaljeret kendskab til Guds planer”, at du er i stand til at vurdere ”hvad andre mennesker fortæller [d]ig om” Gud som forkert. Igen igen: Om man bestemmer ”Gud” som noget bestemmeligt eller ultimativt ubestemmeligt, så bestemmer man ikke desto mindre i begge tilfælde – og det endda på selveste Guds vegne!
Nej, jeg hævder faktisk ikke at det som bibeltro kristne fortæller mig om Guds planer, er forkert. Det ved jeg intet om.
Med mindre altså de fortæller mig om indbyrdes modstridende planer eller hævder noget der logisk set er umuligt – som nu f.eks. at de frelste i himlen, hvis de da ellers er blevet frelst med kærligheden og medlidenheden i behold, ikke vil være dømt til en evig fortvivlelse over deres fortabte, evigt lidende kære i helvede.
I den situation påpeger jeg naturligvis at det for mig ser temmelig usandsynligt ud at en god Gud skulle planlægge og handle således, hvorimod det ville passe ganske fint på en djævelsk Gud.
Forresten kan jeg jo heller ikke vide om Gud er god eller ond, men jeg vælger at være optimistisk.
I øvrigt er det jo ikke alle bibeltro kristne som har denne opfattelse. Alex f.eks. argumenterer med stor iver og dygtighed for at vi alle gik fortabt ved syndefaldet og at vi alle blev frelst af Jesus. Og det strider ikke mod min logik, så dén påstand vil jeg ikke bestride. Den kan jo godt være rigtig!
Gnomen skrev: Hvad sætter dig i stand til at ”tabe.. en diskussion”, hvis du ikke har ”noget på spil” i diskussionen?
Det er godt du sætter ”tabe en diskussion” i citationstegn, for jeg mener jo aldrig jeg taber en diskussion. Sejrer mit synspunkt, er det blevet styrket – og taber mit synspunkt, drager jeg hjem med et formentlig bedre og stærkere synspunkt. Så i og med at jeg under alle omstændigheder er sikker på sejren, sætter jeg ikke noget på spil.
Og det er jo egentlig kernen i det vi diskuterer. I og med at kristendommen har så stor en plads i din tilværelse, kan du dårligt tillade dig at tabe diskussionen – for dermed taber du også en væsentlig del af det du bygger dit livsgrundlag på.
For ikke at tabe dit livsgrundlag, er du for mig at se nødt til at forsvare kristendommens dogmer langt ud over hvad der logisk kan forsvares, og dermed er du nødt til at forsvare ”uhåndgribelige ting og ubevislige påstande”, hvilket ikke er nogen let opgave.
|
|
Til toppen
|
|
|
#23910 - 24/11/2003 20:34
[Re: Sandheds-søger]
|
Anonym
Anonym
|
Sandheds-søger skrev: Hvis der er nogle mennesker hvis intuition får dem til at være teist og andre mennesker hvis intuition får dem til at være ateist kan de så begge have ret? Og hvis de kan det, hvordan kan det lade sig gøre?
Intuition er en spændende egenskab, og jeg vil ikke afvise at mit valg, teismen, skyldes intuition.
Men du får nu nok aldrig en ateist til at sige at hans ellers hendes teisme skyldes intuition.
Ser vi imidlertid væk fra intuitionen så kan principielt både teisten og ateisten havde ret, idet jeg ikke mener Guds eksistens kan bevises.
|
|
Til toppen
|
|
|
#23911 - 24/11/2003 20:53
|
Bruger
|
Hej, Vagn! Du skriver:
Hvis Gud eksisterer, så må Gud i min logik nødvendigvis være en tænkende og handlende ”bevidsthed” som omfatter og former ikke bare vores verden, men hele verden, verdensaltet, og Gud må derfor være bevidst om både sig selv og om os.
Det er det nærmeste jeg kan komme at jeg skulle havde gjort mig et gudebillede, endsige hvor stor eller lille en rolle mennesket har at spille i den store helhed. Mere hverken kan eller tør jeg ikke sige om Gud – ja end ikke om Gud i det hele taget er til.
Nej, men det er bestemt heller ikke nødvendigt, da min pointe udelukkende er, at du, i og med at du bruger betegnelsen ”Gud”, bringer et bestemt gudebillede i spil, mere præcist det der lyder: ”en tænkende og handlende ”bevidsthed” som omfatter og former ikke bare vores verden, men hele verden, verdensaltet, og Gud må derfor være bevidst om både sig selv og om os.”
Så når jeg, trods alt, tror på Gud, er jeg dybest set i samme båd som du er. Men i modsætning til dig, holder jeg mig fra at gøre mig et billede af Gud!
Jf. ovenfor er dette sidste ikke rigtigt. Dit ”billede af Gud” er muligvis mere ’åbent’ end mit, men et ”billede” er det dog stadig. Hvilket var min pointe.
Fx ved du tilsyneladende om ”Gud”, at denne ikke kan være en Usynlig Pære, Jesus Kristus eller noget af det, som andre mennesker kunne finde på at sige.
Jeg ved ikke om Gud er en usynlig pære eller Jesus Kristus. Det er dig, Martin, der hævder at Gud er Jesus Kristus.
Jeg hævder netop at jeg ikke at ved noget om Gud – og kan derfor dybest set heller ikke hævde noget om hvad Gud ikke er. Kun hvis nogen fremsætter to modstridende påstande om hvad Gud er, kan jeg hævde at begge dele ikke kan være sandt – og have en stærk formodning om at nok ingen af dem er sande.
Skal dette forstås sådan, at ”Gud”, ud over at være ”en tænkende og handlende ”bevidsthed” som omfatter og former ikke bare vores verden, men hele verden, verdensaltet, og ... derfor ... bevidst om både sig selv og om os”, også må være således beskaffen, at Han ikke kan tilkomme modstridende prædikater?
Ja, det vigtige er så, at du netop har sat et skel mellem ”det der var til at tage og føle på” og ”uhåndgribelige ting og ubevislige påstande”, altså haft en positiv forventning til virkelighedens modi, hvilket var min påstand.
Det er vi ikke uenige om.
OK.
Jeg skelner mellem virkelighed og uvirkelighed, men accepterer også at du måske har adgang til en anden virkelighed hvortil jeg ikke har adgang. Og hvis det er sådan og hvis Gud er til, så er der jo nok en mening med denne forskel i din og min opfattelsesevne.
Muligvis hænger det sådan sammen. Det er dog ikke væsentligt for nærværende diskussion, om vi har forskellige ”adgang[e]” til ”virkelighed[en]”, da min pointe blot var, at skellet ”mellem virkelighed og uvirkelighed” ikke er forudsætningsløst, hvorfor din oprindelige påstand om, at ateisten – i modsætning til teisten – ikke havde noget at forsvare, må være tilbagevist. Alle har deres opfattelse af ”virkelighed og uvirkelighed”, hvorfor alle også har noget ”på spil”, når der diskuteres ”virkelighed og uvirkelighed”.
Jo, jeg kan godt følge dig i at jeg lever efter et "dogme" om at fæste større lid til det jeg kan tage og føle på, fremfor at tro på hvad andre mennesker fortæller mig om utrolige og udokumenterede hændelser, herunder at de har et ganske detaljeret kendskab til Guds planer.
Alligevel har du selv et så ”ganske detaljeret kendskab til Guds planer”, at du er i stand til at vurdere ”hvad andre mennesker fortæller [d]ig om” Gud som forkert. Igen igen: Om man bestemmer ”Gud” som noget bestemmeligt eller ultimativt ubestemmeligt, så bestemmer man ikke desto mindre i begge tilfælde – og det endda på selveste Guds vegne!
Nej, jeg hævder faktisk ikke at det som bibeltro kristne fortæller mig om Guds planer, er forkert. Det ved jeg intet om.
OK.
Med mindre altså de fortæller mig om indbyrdes modstridende planer eller hævder noget der logisk set er umuligt – som nu f.eks. at de frelste i himlen, hvis de da ellers er blevet frelst med kærligheden og medlidenheden i behold, ikke vil være dømt til en evig fortvivlelse over deres fortabte, evigt lidende kære i helvede.
At dette skulle være ”logisk … umuligt”, er noget af en påstand! Men vi jo tage den op ved en anden lejlighed? 
Hvad sætter dig i stand til at ”tabe.. en diskussion”, hvis du ikke har ”noget på spil” i diskussionen?
Det er godt du sætter ”tabe en diskussion” i citationstegn, for jeg mener jo aldrig jeg taber en diskussion. Sejrer mit synspunkt, er det blevet styrket – og taber mit synspunkt, drager jeg hjem med et formentlig bedre og stærkere synspunkt. Så i og med at jeg under alle omstændigheder er sikker på sejren, sætter jeg ikke noget på spil.
Men dette besvarer ikke min pointe, at du under alle omstændigheder må have visse kriterier/standarder/dogmer til at afgøre, hvordan, hvornår og hvorfor et givent ”synspunkt” viser sig ”bedre og stærkere” end et andet. Der må være nogle forudsætninger. Men jf. ovenfor lader det til, at vi er enige her?
Og det er jo egentlig kernen i det vi diskuterer. I og med at kristendommen har så stor en plads i din tilværelse, kan du dårligt tillade dig at tabe diskussionen – for dermed taber du også en væsentlig del af det du bygger dit livsgrundlag på.
I og med at nærværende diskussion overhovedet ikke omhandler ”kristendommen”, kan jeg ikke se, hvorfor ovenstående er relevant?
Min pointe i nærværende diskussion har hele tiden været, at ateisten ikke er mere privilegeret end teisten, hvad angår nødvendigheden af et forsvar – og dét er bestemt ikke noget, jeg ”bygger [m]it livsgrundlag på”.
For ikke at tabe dit livsgrundlag, er du for mig at se nødt til at forsvare kristendommens dogmer langt ud over hvad der logisk kan forsvares, og dermed er du nødt til at forsvare ”uhåndgribelige ting og ubevislige påstande”, hvilket ikke er nogen let opgave.
Som nævnt er dette en ”opgave”, jeg deler med alle, der har en mening om, hvad der udgør ”virkelighed og uvirkelighed”, så jeg kan ikke se, hvorfor jeg skulle være specielt i fare her. Muligvis er jeg endda privilegeret i min overbevisning om, at Sandheden ikke er noget, fornuften kan lede os frem til. 
Mvh.
Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#23912 - 24/11/2003 22:04
|
Anonym
Anonym
|
Jeg skrev: Hvis Gud eksisterer, så må Gud i min logik nødvendigvis være en tænkende og handlende ”bevidsthed” som omfatter og former ikke bare vores verden, men hele verden, verdensaltet, og Gud må derfor være bevidst om både sig selv og om os.
Gnomen skrev: Dit ”billede af Gud” er muligvis mere ’åbent’ end mit, men et ”billede” er det dog stadig. Hvilket var min pointe.
En hel del mere åbent, ja - faktisk pivåbent. Men jeg anerkender at jeg siger så meget om Gud at din pointe er rigtig!
Jeg skrev: Jeg hævder netop at jeg ikke at ved noget om Gud – og kan derfor dybest set heller ikke hævde noget om hvad Gud ikke er. Kun hvis nogen fremsætter to modstridende påstande om hvad Gud er, kan jeg hævde at begge dele ikke kan være sandt – og have en stærk formodning om at nok ingen af dem er sande.
Gnomen skrev: Skal dette forstås sådan, at ”Gud”, ud over at være ”en tænkende og handlende ”bevidsthed” som omfatter og former ikke bare vores verden, men hele verden, verdensaltet, og ... derfor ... bevidst om både sig selv og om os”, også må være således beskaffen, at Han ikke kan tilkomme modstridende prædikater?
Jeg mener ikke vi kan eller bør sætte prædikater på Gud når vi end ikke kan vide om Gud eksisterer.
Afvise at Gud er selvmodsigende og modstridende kan jeg jo ikke, for det kan jeg ikke vide. Omvendt kan jeg lige så lidt sige at Gud er selvmodsigende og modstridende, for det kan jeg heller ikke vide. Jeg finder det imidlertid mest logisk at gætte på at Gud ikke er selvmodsigende.
Gnomen skrev: Det er dog ikke væsentligt for nærværende diskussion, om vi har forskellige ”adgang[e]” til ”virkelighed[en]”, da min pointe blot var, at skellet ”mellem virkelighed og uvirkelighed” ikke er forudsætningsløst, hvorfor din oprindelige påstand om, at ateisten – i modsætning til teisten – ikke havde noget at forsvare, må være tilbagevist. Alle har deres opfattelse af ”virkelighed og uvirkelighed”, hvorfor alle også har noget ”på spil”, når der diskuteres ”virkelighed og uvirkelighed”.
Jeg kan ikke helt gennemskue hvad du mener. Men i relation til Gud, mener jeg ikke ateisten har noget at forsvare, men optræder som angriber overfor teisten. Med mindre angrebet indikerer at ateisten føler sit livssyn truet af teismen og mener at det bedste forsvar er angreb. Og det er jo da en mulighed.
Jeg skrev: Med mindre altså de fortæller mig om indbyrdes modstridende planer eller hævder noget der logisk set er umuligt – som nu f.eks. at de frelste i himlen, hvis de da ellers er blevet frelst med kærligheden og medlidenheden i behold, ikke vil være dømt til en evig fortvivlelse over deres fortabte, evigt lidende kære i helvede.
Gnomen skrev: At dette skulle være ”logisk … umuligt”, er noget af en påstand!
Endda en hidtil ikke gendrevet påstand!
Gnomen skrev: Men vi jo tage den op ved en anden lejlighed?
Gerne! 
Gnomen skrev: . . . at du under alle omstændigheder må have visse kriterier/standarder/dogmer til at afgøre, hvordan, hvornår og hvorfor et givent ”synspunkt” viser sig ”bedre og stærkere” end et andet. Der må være nogle forudsætninger. Men jf. ovenfor lader det til, at vi er enige her?
Ja, det mener jeg vi er. Som alle andre har jeg dannet mig et billede af hvordan verden ser ud - og dermed har jeg også et udgangspunkt!
Jeg skrev: Og det er jo egentlig kernen i det vi diskuterer. I og med at kristendommen har så stor en plads i din tilværelse, kan du dårligt tillade dig at tabe diskussionen – for dermed taber du også en væsentlig del af det du bygger dit livsgrundlag på.
Gnomen skrev: I og med at nærværende diskussion overhovedet ikke omhandler ”kristendommen”, kan jeg ikke se, hvorfor ovenstående er relevant?
Min pointe i nærværende diskussion har hele tiden været, at ateisten ikke er mere privilegeret end teisten, hvad angår nødvendigheden af et forsvar – og dét er bestemt ikke noget, jeg ”bygger [m]it livsgrundlag på”.
Jeg mener at i og med at ateisten ikke tror at Gud eksisterer, så er ateisten priviligeret i diskussionen. Han eller hun kan, groft sagt, nøjes med at betvivle teistens sunde fornuft - og jo mere præcist teisten mener at kunne beskrive Gud og Guds planer, jo værre bliver det.
Gnomen skrev: Muligvis er jeg endda privilegeret i min overbevisning om, at Sandheden ikke er noget, fornuften kan lede os frem til.
Jeg vil bestemt ikke afvise at andet end fornuften, f.eks. intuition, kan lede os frem til sandheden. Men "sandheder" der strider mod fornuften forekommer mig ikke - sandsynlige!
|
|
Til toppen
|
|
|
#23913 - 25/11/2003 00:27
|
Bruger
|
Hej Lars ateist, Jeg ved ikke om det jeg nu vil skrive vil være besværligt at forstå, men jeg vil dog forsøge. Du skriver til sidst i dit indlæg:
Det ville i så fald kræve, at vi omdefinerer begrebet "eksisterer" til ukendelighed.
Du henviser til at en teist tro på Gud ikke kan være lige så gældende som en ateist manglende tro på Gud og at teistens Gud ikke kan være eksisterende samtidig med ateistens ”manglende (ikke eksisterende) Gud”. Disse to ting er uforenelige. Således opfatter jeg din påstand i slutningen af dit indlæg.
Jeg vil dog påstå at du gør en fejl som de fleste mennesker gør og i særdeleshed de religiøst troende mennesker, hvortil jeg faktisk også henfører ateister. I ser verden ud fra jeres ståsted og opfatter det som værende det eneste faktiske sted, hvor eksistensens realitet er den reelle og eneste gyldige sandhed.
Hvor er det sted? Det ved intet menneske, vi kan kun se verden og dens eksistens ud fra vor egen begrebsverden og heri har vi også forståelsen af begrebet Gud eller ”ingen Gud”. Alle mennesker vil gerne have at deres begrebsverden er realitetens virkelighed, for det gør deres liv trygt og sikkert. Men andre menneskers begrebsverden griber forstyrrende ind og kan være ødelæggende for ens tryghed og sikkerhed. Derfor reagerer mange mennesker negativt over for andres begrebsverden og vil altid betegne den som værende forkert. Således reagerer mange teister og ateister over for hinanden, da deres begrebsverdener er uforenelige, selv om de rent faktisk er et og det samme - livsløgne.
Derfor er Vagn Bro's tråd her, med overskriften "Er der GRUND til at tro på GUD?" faktisk et forsøg på at få ateister til at sige ja til at der er en grund til at tro på Gud. Og det er der i allerhøjeste grad for ateister.
For at være ateist er der ren faktisk nødsaget til at være en gud, ellers ville ordet ateist ingen mening have.
Så bekender man sig som værende ateist, da erkender man også en guds eksistens. Mere simpelt kan det ikke være. Man kan ikke være ateist uden at der er en gud til.
Med venlig hilsen
Lars Kristensen
|
|
Til toppen
|
|
|
#23914 - 25/11/2003 01:38
|
Bruger
|
Hej, Vagn! Du skriver:
Dit ”billede af Gud” er muligvis mere ’åbent’ end mit, men et ”billede” er det dog stadig. Hvilket var min pointe.
En hel del mere åbent, ja - faktisk pivåbent. Men jeg anerkender at jeg siger så meget om Gud at din pointe er rigtig!
OK. 
Det er dog ikke væsentligt for nærværende diskussion, om vi har forskellige ”adgang[e]” til ”virkelighed[en]”, da min pointe blot var, at skellet ”mellem virkelighed og uvirkelighed” ikke er forudsætningsløst, hvorfor din oprindelige påstand om, at ateisten – i modsætning til teisten – ikke havde noget at forsvare, må være tilbagevist. Alle har deres opfattelse af ”virkelighed og uvirkelighed”, hvorfor alle også har noget ”på spil”, når der diskuteres ”virkelighed og uvirkelighed”.
Jeg kan ikke helt gennemskue hvad du mener. Men i relation til Gud, mener jeg ikke ateisten har noget at forsvare, men optræder som angriber overfor teisten.
Min pointe er, at når ateisten afviser Guds eksistens, sker det ud fra bestemte forestillinger om virkelighed, som bestemt ikke er neutrale, men kræver ligeså meget forsvar som teistens.
Med mindre angrebet indikerer at ateisten føler sit livssyn truet af teismen og mener at det bedste forsvar er angreb. Og det er jo da en mulighed.
Ja, det er det da. Det er dog ikke så vigtigt for mig at spekulere i motiver som at påpege, hvordan diskussionen bestemmes af metafysiske holdninger, der alle som én må stå for skud.
At dette skulle være ”logisk … umuligt”, er noget af en påstand!
Endda en hidtil ikke gendrevet påstand!
Det er muligt. 
Men vi jo tage den op ved en anden lejlighed?
Gerne! 
OK. 
I og med at nærværende diskussion overhovedet ikke omhandler ”kristendommen”, kan jeg ikke se, hvorfor ovenstående er relevant?
Jeg mener at i og med at ateisten ikke tror at Gud eksisterer, så er ateisten priviligeret i diskussionen. Han eller hun kan, groft sagt, nøjes med at betvivle teistens sunde fornuft - og jo mere præcist teisten mener at kunne beskrive Gud og Guds planer, jo værre bliver det.
Ikke enig. Ateisten har ligesom teisten en metafysik at forsvare, og teisten kan jo omvendt "betvivle" ateistens "sunde fornuft", hvis hun ikke deler dennes metafysik. 
Muligvis er jeg endda privilegeret i min overbevisning om, at Sandheden ikke er noget, fornuften kan lede os frem til.
Jeg vil bestemt ikke afvise at andet end fornuften, f.eks. intuition, kan lede os frem til sandheden. Men "sandheder" der strider mod fornuften forekommer mig ikke - sandsynlige!
Nej, det kan de vel nærmest pr. definition ikke være. Og dog er der så mange af dem. 
Mvh.
Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#23915 - 25/11/2003 08:21
|
Anonym
Anonym
|
Jeg skrev: Jeg vil bestemt ikke afvise at andet end fornuften, f.eks. intuition, kan lede os frem til sandheden. Men "sandheder" der strider mod fornuften forekommer mig ikke - sandsynlige!
Gnomen skrev: Nej, det kan de vel nærmest pr. definition ikke være. Og dog er der så mange af dem.
Der skal tre til "mange". Så nævn mig lige tre "sandheder" som du anser for absolut sande, selv om de strider mod fornuften! 
|
|
Til toppen
|
|
|
#23916 - 25/11/2003 08:49
|
Anonym
Anonym
|
Hjertensfryd skrev til ateist: Derfor er Vagn Bro's tråd her, med overskriften "Er der GRUND til at tro på GUD?" faktisk et forsøg på at få ateister til at sige ja til at der er en grund til at tro på Gud.
Nej, så langt rækker mine ambitioner ikke! Jeg ville være fuldt tilfreds hvis ateisterne bare sidestillede min tro på (den mulighed) at Gud eksisterer med ateisternes manglende tro på at Gud eksisterer.
Hjertensfryd skrev til ateist: Således reagerer mange teister og ateister over for hinanden, da deres begrebsverdener er uforenelige, selv om de rent faktisk er et og det samme - livsløgne.
Du har en god pointe der.
Hvis Gud eksisterer, lever ateisterne på en livsløgn.
Hvis Gud ikke eksisterer, lever teisterne på en livsløgn.
Hjertensfryd skrev til ateist: Jeg vil dog påstå at du gør en fejl som de fleste mennesker gør og i særdeleshed de religiøst troende mennesker, hvortil jeg faktisk også henfører ateister.
Religiøst troende ateister! Nu provokerer du ateisterne, især de "religiøst" troende blandt dem. 
Hjertensfryd skrev til ateist: Man kan ikke være ateist uden at der er en gud til.
Hjertensfryd skrev til ateist: I ser verden ud fra jeres ståsted og opfatter det som værende det eneste faktiske sted, hvor eksistensens realitet er den reelle og eneste gyldige sandhed.
Altså - ateisten tror på eksistensens realitet som den eneste gyldige sandhed.
Eksistensens realitet = Gud
Ateisten tror på Gud.
Har jeg forstået dig ret?
|
|
Til toppen
|
|
|
#23917 - 25/11/2003 09:32
|
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
|
Hej Vagn Nu er det godt nok Gnomen du spurgte, men jeg skyder lige et eksempel ind på noget sandt, som strider mod fornuften. Det afhænger selvfølgelig lidt af, hvordan vi definere fornuft, for man kan jo sige, at det øjeblik noget er alment accepteret som sandt er det også fornuftigt  . Ikke desto mindre forekommer lysets dualitiske natur (bølge/partikel) mig som noget, der strider mod fornuften, men er sandt. På rostra.dk beskrives det også af lektor cand. scient. (fysik og astronomi) Louis Nielsen som sådan:
I visse forsøg opfører lys sig som 'bølger'. I andre forsøg opfører lys sig som 'partikler'. At lysets natur er 'dualistisk' (dvs. tvetydig) strider imod al sund og logisk fornuft.
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#23918 - 25/11/2003 10:41
|
Bruger
|
Hej, Vagn! Du skriver:
Nej, det kan de vel nærmest pr. definition ikke være. Og dog er der så mange af dem.
Der skal tre til "mange". Så nævn mig lige tre "sandheder" som du anser for absolut sande, selv om de strider mod fornuften! 
Kun tre? Nuvel: Inkarnationen (at Gud blev menneske), prædestinationen (at Gud skænker troen) og realpræsensen (at brødet og vinen i nadveren er kød og blod - "vi bider med tænderne i Jesu kød", som Luther vist udtrykte det ). Disse er, om jeg så må sige, 'hårde' eksempler på genstridige sandheder.
I den 'blødere' afdeling finder vi fx det, som Øhlenschlæger nævner, lysets dobbeltnatur.
Mvh.
Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#23919 - 25/11/2003 10:49
Lys, sandhed og fornuft
[Re: øhlenschlæger]
|
Anonym
Anonym
|
Øhlenschlæger skrev: Nu er det godt nok Gnomen du spurgte, men jeg skyder lige et eksempel ind på noget sandt, som strider mod fornuften. Det afhænger selvfølgelig lidt af, hvordan vi definere fornuft, for man kan jo sige, at det øjeblik noget er alment accepteret som sandt er det også fornuftigt .
Ikke desto mindre forekommer lysets dualitiske natur (bølge/partikel) mig som noget, der strider mod fornuften, men er sandt. På rostra.dk beskrives det også af lektor cand. scient. (fysik og astronomi) Louis Nielsen som sådan:
I visse forsøg opfører lys sig som 'bølger'. I andre forsøg opfører lys sig som 'partikler'. At lysets natur er 'dualistisk' (dvs. tvetydig) strider imod al sund og logisk fornuft.
Tak for henvisningen til den meget interessante artikel - som jeg også synes bidrager til at kaste "lys" over den danske "åbenbaring" fra 1920, "Vandrer mod Lyset". I hvert fald for mig personligt.
Heri omtales både Lyset og Mørket som partikler, og forskellen mellem dem er at Lysets partikler er langt mindre og har højere svingningstal end Mørkets partikler som derfor ikke, ligesom Lyset, er i stand til at danne bestandige (evige) former.
Former og livsformer dannet af Mørket er derfor ubestandige (dødelige) og kaotiske i modsætning til Lysets former og livsformer som er bestandige og ikke nedbrydes.
Jeg har i den forbindelse funderet over om udgiveren Michael Agerskov og hustruen Johanne Agerskov kan være blevet "inspireret" af nye videnskabelige erkendelser, bl.a. andet at lys er partikler. Og det kan de jo så godt når det i 1900 var fremme at lys kunne være partikler.
Så "Vandrer mod Lysets" beskrivelse af at Lyset (som det menneskelige øje ifølge "åbenbaringen" ikke kan se) og Mørket (som det menneskelige øje ifølge "åbenbaringen" kan se, f.eks. består den sol vi ser af Mørke) kan derfor meget vel være udslag af en beundringsværdig frodig menneskelig fantasi.
Så endnu engang tak for din henvisning, Øhlenschlæger!
Fysikerne var kommet i et dilemma: Er lys 'bølger' eller er det 'partikler'? Eller begge dele samtidig? I visse forsøg opfører lys sig som 'bølger'. I andre forsøg opfører lys sig som 'partikler'. At lysets natur er 'dualistisk' (dvs. tvetydig) strider imod al sund og logisk fornuft.
Med hensyn til fysikernes dilemma, at opdagelser som i dette tilfælde strider mod sund fornuft, er vel ikke noget særsyn indenfor naturvidenskabens verden. Og før man gennem fortsat forskning på området er nået frem til at eliminere eller forklare sådanne dilemmaer, mener man vel ikke at man har fundet nogen endegyldig sandhed (forklaring på lyset som fænomen). Indtil det sker, arbejder logikken og fornuften videre med problemet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#23920 - 25/11/2003 11:27
|
Bruger
|
Hej Lars hjertensfryd,
Det ville i så fald kræve, at vi omdefinerer begrebet "eksisterer" til ukendelighed. ------------------------------------------------------------ Du henviser til at en teist tro på Gud ikke kan være lige så gældende som en ateist manglende tro på Gud og at teistens Gud ikke kan være eksisterende samtidig med ateistens ”manglende (ikke eksisterende) Gud”. Disse to ting er uforenelige. Således opfatter jeg din påstand i slutningen af dit indlæg.
Det er rigtigt forstået, at jeg ikke mener, at Gud både kan eksistere og ikke-eksistere på samme tid.
Jeg vil dog påstå at du gør en fejl som de fleste mennesker gør og i særdeleshed de religiøst troende mennesker, hvortil jeg faktisk også henfører ateister.
Hvordan definerer du ateister? I mine øjne er du nemlig ateist, da du har erklæret ikke at tro på Gud, hvilket er min definition af en ateist. Det er på samme måde jeg selv er ateist: Jeg tror ikke på Gud. Jeg påstår ikke at have sikker viden om, at Gud ikke er til.
I ser verden ud fra jeres ståsted og opfatter det som værende det eneste faktiske sted, hvor eksistensens realitet er den reelle og eneste gyldige sandhed.
Ja, jeg anser eksistensens realitet som noget reelt. Hvis du vil give mig en tro, så er det min tro: Jeg tror på at eksistensen eksisterer.
Denne tro falder dog ikke ind under betegnelsen "ateisme", der udelukkende udtaler sig om min manglende tro på Gud. Hvad jeg iøvrigt tror og ikke tror er ateismen uvedkommende.
Men andre menneskers begrebsverden griber forstyrrende ind og kan være ødelæggende for ens tryghed og sikkerhed. Derfor reagerer mange mennesker negativt over for andres begrebsverden og vil altid betegne den som værende forkert. Således reagerer mange teister og ateister over for hinanden, da deres begrebsverdener er uforenelige, selv om de rent faktisk er et og det samme - livsløgne.
Igen ville det være rart, hvis du gad definere ateisme for mig.
For at være ateist er der ren faktisk nødsaget til at være en gud, ellers ville ordet ateist ingen mening have.Så bekender man sig som værende ateist, da erkender man også en guds eksistens. Mere simpelt kan det ikke være. Man kan ikke være ateist uden at der er en gud til.
Jo, ordet ateist giver skam god mening, også selvom der ikke eksisterer en gud. Ordet gud/Gud behøver blot at være defineret for at man kan afvise at tro på det.
Jeg tror fx heller ikke på eksistensen af grøn kryptonit. Betyder det så, at grøn kryptonit må eksistere?
|
|
Til toppen
|
|
|
#23921 - 25/11/2003 11:39
[Re: øhlenschlæger]
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
øhlenschlæger skrev: [...] øh> Ikke desto mindre forekommer lysets dualitiske natur (bølge/partikel) mig som noget, der strider mod fornuften, men er sandt.Hvorfor strider det mod fornuften? Lyset er ikke bølger, ligesom det ikke er partikler, det er blot makroskopiske analogier, vi lægger ned over lyset for at kunne fortolke måleresultaterne til noget håndgribeligt. Ligesom man i biologien altid forsøger at finde tredimensionelle strukturer af diverse stoffer, selvom det måske ikke tjener noget særligt formål andet end at lette vores erkendelse, således forsøger vi at trække hverdagsanalogier ned over mikroskopiske fysiske størrelser for at lette vores erkendelse af dem. Når man taler om, at en elektron har spin 'op' eller 'ned' betyder det heller ikke, at elektronen roterer den ene eller den anden retning. Sådan er det bare lettere for os at se på det. Kvarker har heller ikke farver, det er noget, vi lader som om. Tror du virkelig, lyset er i tvivl om, hvordan dets natur er? Jeg tenderer til at mene, at det eneste, vi kan sige om lys, er de ting, vi kan måle. Alle teorier, der prøver at forlene disse måleresultater er modeller, der ikke må tages for andet end dette. Især på kvanteniveau kan vi ikke forvente, at vores begrebsapparat overhovedet har en chance for at give en konsistent opfattelse af lyset. Du kan ligesåvel sige, at relativitetsteorien, rumtidens krumning eller superstrengenes 11 dimensioner er fornuftsstridige, men det er ikke tilfældet. De er muligvis anti-intuitive, men så længe de er matematisk konsistente og forklarer og forudsiger verden, er de ikke fornuftsstridige. øh> På rostra.dk beskrives det også af lektor cand. scient. (fysik og astronomi) Louis Nielsen som sådan:Hmm. Hvis man surfer lidt rundt til fx her, kan man se, at ham Louis er en lidt spøjs fætter. Jeg ved ikke, hvor megen lid jeg ville fæste til en gymnasielærer, der har sin egen teori om universet, som han ifølge Herlufholms skoleblad tilmed har udviklet "uden at være ansat i et forskermiljø." I kraft af dette beskrives han som værende "enestående." Det er jeg nok lidt uenig i. Hvis man søger efter hans navn på Google, dukker han da i hvert fald hele tiden op i selskab med masser "crackpots," (fx 4000 UFO and paranormal links), så helt enestående er han nok ikke. Jeg tvivler på, at alle disse crackpots har udviklet deres teori som ansatte i forskermiljøer ;-). Trods dette kan han selvfølgelig godt have ret, men han virker bare ikke så nøgtern, at jeg ville tage ham som sandhedsvidne, især fordi hans udtalelse mere er en værdidom end en konkret, argumenteret påstand. Mvh Zaphod
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#23922 - 25/11/2003 12:43
|
Anonym
Anonym
|
Jeg skrev: Der skal tre til "mange". Så nævn mig lige tre "sandheder" som du anser for absolut sande, selv om de strider mod fornuften!
Gnomen skrev: Kun tre? Nuvel: Inkarnationen (at Gud blev menneske), prædestinationen (at Gud skænker troen) og realpræsensen (at brødet og vinen i nadveren er kød og blod - "vi bider med tænderne i Jesu kød", som Luther vist udtrykte det ). Disse er, om jeg så må sige, 'hårde' eksempler på genstridige sandheder.
Jeg afviser ikke at de er "hårde" sandheder for dig. Men for mig, der ikke har dine overnaturlige forbindelse og ikke kender til absolutte sandheder der ikke kan begribes med fornuften, er disse tre eksempler end ikke "bløde" sandheder, men fremstår for mig som det rene tankespind.
Men det overrasker dig vel ikke, Martin? 
|
|
Til toppen
|
|
|
#23923 - 25/11/2003 13:09
[Re: Zaphod]
|
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
|
Hej Zapod Det var fuldstændigt tilfældigt, at jeg bruge Louis Nielsen som reference. Så du skal nok have ret i din kritik af ham. Lad os tage en stump fra en tekst lagt på nettet( her) af en Morten Gersborg-Hansen (en studerende, som vist er for ung til at have gjort sig hverken negativt eller positivt bemærket):
Er lys bølger eller partikler? Lys besidder begge egenskaber og betingelserne for at besidde bølge- hhv. partikelegenskaber udelukker hinanden.
Vi var på jagt efter noget, som virker ulogisk, men alligevel er sandt. Det syntes jeg lys kunne være et bud på. Samtidig er jeg tilhænger den filosofiske realisme og den deraf følgende tolkning af dette fænomen, som du giver udtryk for. Altså at lys i virkeligheden hverken er bølge eller partikel, men noget tredje.
Hvis vi anlægger en lidt mere historisk vinkel på det, så var det i det mindste et tidspunkt, hvor fysikerne var noget i vildrede angående fænomenet. Altså at de var tvunget pga. observationer til at acceptere noget, de ikke kunne forklare logisk indenfor deres begrebsapparat. Som du siger:
Især på kvanteniveau kan vi ikke forvente, at vores begrebsapparat overhovedet har en chance for at give en konsistent opfattelse af lyset.
Spørgsmålet er selvfølgelig, om jeg ikke ville få en del bemærkninger fra forskellig side om mine intellektuelle evner, hvis jeg påstod noget tilsvarende om vores mulighed for at forstå Gud.
Nok om det. Det var oprindelig blot en idé, som slog mig, da jeg læste Vagns indlæg. Jeg vil godt gå med til, at det er mere anti-intuitivt end fornuftsstridigt ud fra din definition af fornuftsstridig. I daglig tale tror jeg dog nok, at en del mennesker vil bruge ordet fornuftsstridig om anti-intuitive fænomener.
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#23924 - 26/11/2003 00:21
|
Bruger
|
Hej, Vagn! Du skriver:
Kun tre? Nuvel: Inkarnationen (at Gud blev menneske), prædestinationen (at Gud skænker troen) og realpræsensen (at brødet og vinen i nadveren er kød og blod - "vi bider med tænderne i Jesu kød", som Luther vist udtrykte det ). Disse er, om jeg så må sige, 'hårde' eksempler på genstridige sandheder.
Jeg afviser ikke at de er "hårde" sandheder for dig. Men for mig, der ikke har dine overnaturlige forbindelse og ikke kender til absolutte sandheder der ikke kan begribes med fornuften, er disse tre eksempler end ikke "bløde" sandheder, men fremstår for mig som det rene tankespind.
Nu skriver jeg altså netop "'hårde' eksempler på genstridige sandheder" for at markere, at jeg mener, at de ikke på nogen måde står i et sådant forhold til mennesket, at vi skulle kunne gribe dem. I modsætning til de 'blødere' genstridige sandheder som fx lysets natur, der nok er modsætningsfuldt og uforståeligt, filosofisk set, men som sagtens kan begribes i matematisk abstraktion og altså 'gribes' i betydningen: gøres til genstand for manipulation. I den forstand er inkarnationen 'hård' for alle, mens lysets natur tilsvarende er 'blød' for alle - 'hårdhed' og 'blødhed' er altså ikke udtryk for noget psykologisk, fx sådan at nogle kan gribe inkarnationen i kraft af særlige evner eller "forbindelse[r]". Efter min opfattelse er inkarnationen fuldstændig ubegribelig, uanset om man er troende eller ej - forskellen på tro og ikke-tro er udelukkende, at Gud har skænket den ene, hvad Han har forholdt den anden.
Men det overrasker dig vel ikke, Martin? 
Nej - til gengæld er jeg ikke enig i, at disse ting overhovedet kan være "det rene tankespind". Men det overrasker vel heller ikke dig? 
Mvh.
Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#23925 - 26/11/2003 09:35
"Hårde sandheder "= tankespind?
|
Anonym
Anonym
|
Jeg skrev: Der skal tre til "mange". Så nævn mig lige tre "sandheder" som du anser for absolut sande, selv om de strider mod fornuften!
Gnomen skrev: Kun tre? Nuvel: Inkarnationen (at Gud blev menneske), prædestinationen (at Gud skænker troen) og realpræsensen (at brødet og vinen i nadveren er kød og blod - "vi bider med tænderne i Jesu kød", som Luther vist udtrykte det ). Disse er, om jeg så må sige, 'hårde' eksempler på genstridige sandheder.
Jeg skrev: Jeg afviser ikke at de er "hårde" sandheder for dig. Men for mig, der ikke har dine overnaturlige forbindelse og ikke kender til absolutte sandheder der ikke kan begribes med fornuften, er disse tre eksempler end ikke "bløde" sandheder, men fremstår for mig som det rene tankespind.
Gnomen skrev: Nu skriver jeg altså netop "'hårde' eksempler på genstridige sandheder" for at markere, at jeg mener, at de ikke på nogen måde står i et sådant forhold til mennesket, at vi skulle kunne gribe dem. I modsætning til de 'blødere' genstridige sandheder som fx lysets natur, der nok er modsætningsfuldt og uforståeligt, filosofisk set, men som sagtens kan begribes i matematisk abstraktion og altså 'gribes' i betydningen: gøres til genstand for manipulation. I den forstand er inkarnationen 'hård' for alle, mens lysets natur tilsvarende er 'blød' for alle - 'hårdhed' og 'blødhed' er altså ikke udtryk for noget psykologisk, fx sådan at nogle kan gribe inkarnationen i kraft af særlige evner eller "forbindelse[r]". Efter min opfattelse er inkarnationen fuldstændig ubegribelig, uanset om man er troende eller ej - forskellen på tro og ikke-tro er udelukkende, at Gud har skænket den ene, hvad Han har forholdt den anden.
Inkarnationen (og Jesu genopstandelse) er vel præcis lige så ubegribelig som at guden Thor kunne svinge sin hammer over huder og knogler fra sine slagtede gedebukke som han og hans rejsefæller havde spist kødet af aftenen før, med det resultat at bukkene hver morgen genopstod lyslevende.
Hverken mere eller mindre.
Jeg skrev: Men det overrasker dig vel ikke, Martin (at det fremstår for mig som rent tankespind)?
Gnomen skrev: Nej - til gengæld er jeg ikke enig i, at disse ting overhovedet kan være "det rene tankespind". Men det overrasker vel heller ikke dig?
Jo, det overrasker mig faktisk at en i øvrigt stringent tænkende person ikke erkender at det med stor sandsynlighed er tankespind - med mindre altså at du har adgang til informationer som jeg åbenbart er afskåret fra!
Og jeg husker jo, Martin, at du har skrevet at du faktisk havde afskrevet kristendommen fuldstændigt. Men blev kristen igen da en pige som du havde talt med en enkelt gang før, spurgte om du ville med til gudstjeneste eller et kristeligt møde.
Var det ikke sådan?
Logisk set er du altså i dag kristen fordi en pige spurgte om du ville med til gudstjeneste! Heri består åbenbart den ekstra information du har fået fremfor mig????
|
|
Til toppen
|
|
|
#23926 - 26/11/2003 12:06
|
Bruger
Reg.: 08/02/2003
|
"...idet jeg ikke mener Guds eksistens kan bevises."
Vi må acceptere, at det er teoretisk set er muligt at få et Gudsbevis, da Gud, hvis Han er til, kan give os et sådant Gudsbevis. Omvendt ser det ikke ud til, at vi nogen sinde vil kunne afkræfte Guds evt. eksistens. Baseret på dette kan vi kun spørge Vagn Bro om, hvad der får han til at tro, at vi ikke kan få et Gudsbevis?
|
|
Til toppen
|
|
|
#23927 - 26/11/2003 12:38
[Re: Ajita]
|
Anonym
Anonym
|
Theological skrev: Vi må acceptere, at det er teoretisk set er muligt at få et Gudsbevis, da Gud, hvis Han er til, kan give os et sådant Gudsbevis. Omvendt ser det ikke ud til, at vi nogen sinde vil kunne afkræfte Guds evt. eksistens. Baseret på dette kan vi kun spørge Vagn Bro om, hvad der får han til at tro, at vi ikke kan få et Gudsbevis?
Hvis nogen skulle undre sig over at jeg ikke vil besvare Theologicals spørgsmål for nuværende, skyldes det at jeg meget længe har måttet vente på et svar fra Theological som han har lovet mig i en DEBAT på www.ateist.org.
Når du har besvaret mit spørgsmål om hvor mange typer frelse der findes i din religion for de ateister som Krishna (som ifølge Theological er den samme Gud som de kristne tror på - kristne er bare mindre oplyste, ifølge Theological!) dræber egenhændigt, i visse tilfælde ved at flå indvoldene ud af maven på dem, så skal jeg nok besvare dit spørgsmål, Theological.
Men som jeg flere gange har påpeget overfor dig, så finder jeg det urimeligt at du afkræver andre svar på dine spørgsmål, men selv undlader at besvare spørgsmål - som du har lovet at besvare.
Interesserede kan HER læse den i øvrigt sobre og ordentlige debat jeg havde med Theological efter at han kom med den overraskende oplysning at ateister som bliver dræbt af Krishna personligt, ved samme lejlighed bliver frelst.
Som sagt - jeg syntes bare det kræver en ordentlig forklaring at jeg her afviser at svare på hvad Theological spørger mig om.
|
|
Til toppen
|
|
|
#23928 - 26/11/2003 14:39
Re: "Hårde sandheder "= tankespind?
|
Bruger
|
Hej, Vagn! Du skriver:
Inkarnationen (og Jesu genopstandelse) er vel præcis lige så ubegribelig som at guden Thor kunne svinge sin hammer over huder og knogler fra sine slagtede gedebukke som han og hans rejsefæller havde spist kødet af aftenen før, med det resultat at bukkene hver morgen genopstod lyslevende.
Hverken mere eller mindre.
Efter min mening meget ”mere”, da vi med Jesus konfronteres med udsagnet, at Han er Gud (i.e. med hele det gammeltestamentlige teologiske gøjemøj: Almægtighed, alviden, skaberkraft osv.), ikke blot guddommelig, i kontakt med Gud, inspireret, føler sig kaldet eller lignende. Dét er da en temmelig mærkværdig påstand – og som sådan også det, der adskiller kristendom fra alle andre religioner, pånær visse nyreligiøse bevægelser, hvis ledere hævder at være den genkomne Kristus (Unification Church, Christian Science, Bá’haí m.fl.). Jesus hævdes således at være både endelig, som menneske, og uendelig, som Gud - altså, at Gud som fx ”en tænkende og handlende ”bevidsthed” som omfatter og former ikke bare vores verden, men hele verden, verdensaltet, og ... derfor ... bevidst om både sig selv og om os” (taget herfra) var et menneske i kød og blod som du og jeg, ”[h]verken mere eller mindre”. Synes du ikke, at det er i en helt anden boldgade af ”ubegribelig[hed]” end min hævdelse af fx at være i stand til at vække døde dyr til live ved at svinge min hammer over dem? (med en replik lånt fra ”Pulp Fiction”: ”It’s not the same! It’s not even in the same league: It’s not even the same #%&§ sport!” )
Jeg mener, at hvis du skal sammenligne ”guden Thor” med noget, må det være Jesus som i besiddelse af guddommelige kræfter, altså som én blandt flere guder. Sådan forstået kan Jesus også sammenlignes med de egyptiske faraoer eller kejserne i Kina, der hævdedes af være guddommelige inkarnationer af guder. Men det er nu engang ikke, hvad NT beder os om: NT hævder, at Jesus var Gud selv, ikke én gud. 
Men det overrasker dig vel ikke, Martin (at det fremstår for mig som rent tankespind)?
Nej - til gengæld er jeg ikke enig i, at disse ting overhovedet kan være "det rene tankespind". Men det overrasker vel heller ikke dig?
Jo, det overrasker mig faktisk at en i øvrigt stringent tænkende person
Tak og i lige måde. 
ikke erkender at det med stor sandsynlighed er tankespind - med mindre altså at du har adgang til informationer som jeg åbenbart er afskåret fra!
Eftersom kristendommen er den eneste religion, der hævder, at den Evige Gud var et menneske, så er det tro mod tro, hvor ”sandsynlig[t]” det er, at der er tale om ”tankespind”. Der er, for at sige det kort, simpelthen ikke noget sammenligningsgrundlag. Det er det samme med sandsynlighedsberegninger på Big Bang: Her kan man også hævde både det ene og det andet, men til syvende og sidst har man ikke noget sammenligningsgrundlag, og de forskellige konklusioner kan altså ikke begrundes med datamaterialets karakter, men snarere forskerens forudfattede meninger. Ligesom her. 
Og jeg husker jo, Martin, at du har skrevet at du faktisk havde afskrevet kristendommen fuldstændigt. Men blev kristen igen da en pige som du havde talt med en enkelt gang før, spurgte om du ville med til gudstjeneste eller et kristeligt møde.
Var det ikke sådan?
Jo.
Logisk set er du altså i dag kristen fordi en pige spurgte om du ville med til gudstjeneste! Heri består åbenbart den ekstra information du har fået fremfor mig????
Nej, du har da lige selv gengivet den. Forskellen er, at jeg fik den ”information”, som jeg også har pointeret i den nu lukkede tråd Test af kristendommen negativ!. Det er dét, der er forskellen, ikke ”information[en]” i sig selv, der jo er tilgængelig for alle. 
Mvh.
Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#23929 - 26/11/2003 15:57
|
Anonym
Anonym
|
Jeg skrev: Logisk set er du altså i dag kristen fordi en pige spurgte om du ville med til gudstjeneste! Heri består åbenbart den ekstra information du har fået fremfor mig????
Gnomen skrev: Nej, du har da lige selv gengivet den. Forskellen er, at jeg fik den ”information”, som jeg også har pointeret i den nu lukkede tråd Test af kristendommen negativ!. Det er dét, der er forskellen, ikke ”information[en]” i sig selv, der jo er tilgængelig for alle.
Jeg forstår ikke hvad du skriver her. Og jeg er ikke klar over hvilken pointe du henviser til i den nu lukkede tråd - eller hvad du mener med at "informationen" er tilgængelig for alle - idet jeg jo er et levende eksempel på at den ikke er tilgængelig for mig.
Gnomen skrev til Ateist: Jeg ved ikke, om du kan bruge det til noget, men jeg fortælle, at jeg selv for et stykke tid siden havde besluttet at tage endelig afsked med kristendommen - fordi det virkelig virkede så meningsløst og absurd, og Gud ikke virkede til at være andet end et fantasiprodukt, jeg havde underholdt mig selv med i et stykke tid - og dagen efter, at jeg i min dagbog har noteret dette, render jeg så tilfældigvis ind i en pige fra min kirke, som jeg ikke har snakket med i flere måneder (i øvrigt på KUA, hvor jeg kun har set hende én gang før), der selvfølgelig spørger, om jeg ikke vil med til møde i kirken samme aften.
Gnomen skrev til Ateist: Men jeg syntes, at det i min situation gav ufattelig stor mening, hvis Gud virkelig var til, at Han så havde valgt at sende mig en kristen bekendt dagen efter, at jeg havde besluttet ikke at beskæftige mig mere med Ham (tænk blot på lignelsen om det fortabte får)
Hvis det er dette du tænker på i den lukkede tråd, så skriver du jo at du, præcis som jeg gør, fandt "kristendommen meningsløs og absurd, og Gud ikke virkede til at være andet end et fantasiprodukt".
På det tidspunkt ville du og jeg altså have været helt enige på det punkt.
Så møder du bemeldte pige som åbenbart med sit spørgsmål formidler den nødvendige "information" til dig. Det er jo hvad der må være sket, det er hvad der må have overbevist dig om at kristendommen alligevel ikke var meningsløs og absurd, og at Gud alligevel ikke var et eller andet fantasiprodukt.
Gnomen skrev: Jeg mener, at hvis du skal sammenligne ”guden Thor” med noget, må det være Jesus som i besiddelse af guddommelige kræfter, altså som én blandt flere guder. Sådan forstået kan Jesus også sammenlignes med de egyptiske faraoer eller kejserne i Kina, der hævdedes af være guddommelige inkarnationer af guder. Men det er nu engang ikke, hvad NT beder os om: NT hævder, at Jesus var Gud selv, ikke én gud.
For mig at se havner du nu igen i denne påstand: Hvis vi har to helt usandsynlige historier at vælge imellem, så må den mest usandsynlige af dem helt bestemt være sandheden!
Jeg er da helt enig med dig i at din påstand at Jesus var Gud og døde på korset og genopstod fra de døde efter tre dage og nætter, da formentlig slår den stakkels Thor på målstregen med hensyn til usandsynlighed. Omend jeg synes at Thors gentagne slagtning, spisning og genoplivning af de samme gedebukke dybest set er er lige så usandsynlig.
Thor må ærgre sig over at de gamle nordboere ikke fik den tanke at han var Gud selv og ikke bare én af mange guder. For dermed havde også du kunnet tro på Thors guddomelighed.
Synes du ikke, at det er i en helt anden boldgade af ”ubegribelig[hed]” end min hævdelse af fx at være i stand til at vække døde dyr til live ved at svinge min hammer over dem?
Næh - det synes jeg da ikke. Tværtimod forekommer det da mig at vi befinder os i præcis den samme boldgade, fyldt med utrolige usandsynligheder. Og for mig at se, befinder du dig i denne boldgade fordi en pige kom og spurgte om du ville med hende i kirke. Ellers var du vandret ud af boldgaden.
Gnomen skrev: Eftersom kristendommen er den eneste religion, der hævder, at den Evige Gud var et menneske, så er det tro mod tro, hvor ”sandsynlig[t]” det er, at der er tale om ”tankespind”. Der er, for at sige det kort, simpelthen ikke noget sammenligningsgrundlag.
Så vidt jeg har forstået Theological, så har Gud engang været inkarneret på jorden som Krishna - i øvrigt en gylden periode hvor ikke alene menneskene, men også dyrene med dans og sang priste Krishna (Gud). Hvis jeg er korrekt informeret, så har du faktisk to religioner som opfylder kriteriet om at rumme en påstand (hævde) at den Evige Gud var et menneske.
Spørgsmålet er nu hvorfor du har valgt Kristendommen og ikke Hare Krishna-bevægelsen?
Eller accepterer du blot Hare Krishna-bevægelsens (Theologicals) påstand om at Kristendommen og Islam har den samme Gud til fælles, men at de kristne og muslimerne bare ikke er så åndeligt udviklede, og derfor foretrækker de Kristendommen eller Islam.
Det kan jeg nu dårligt forestille mig at du accepterer! 
NB: Jeg går ud fra at Theological korrigerer mig, men jeg tror jeg har omtalt hans i øvrigt meget spændende religion nogenlunde korrekt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#23930 - 26/11/2003 19:57
|
Bruger
|
Hej, Vagn! Du skriver:
Nej, du har da lige selv gengivet den. Forskellen er, at jeg fik den ”information”, som jeg også har pointeret i den nu lukkede tråd Test af kristendommen negativ!. Det er dét, der er forskellen, ikke ”information[en]” i sig selv, der jo er tilgængelig for alle.
Jeg forstår ikke hvad du skriver her. Og jeg er ikke klar over hvilken pointe du henviser til i den nu lukkede tråd - eller hvad du mener med at "informationen" er tilgængelig for alle - idet jeg jo er et levende eksempel på at den ikke er tilgængelig for mig.
Det sidste først: Du har, som før pointeret, ”selv gengivet” den såkaldte "ekstra information”: ”fordi en pige spurgte om du ville med til gudstjeneste”. Der er ikke andre ”information[er]” i min historie end denne og alle de andre, jeg nævner. Pure and simple.
Igen: Forskellen på din og min situation er ikke noget, vi finder ved at støvsuge sætninger eller ”information[er]” for dog alligevel at kunne sætte fingeren på dét sted i historien, hvor Gud hinsides enhver tvivl åbenbarer sig med pomp og pragt i al sin objektive uafviselighed. Pigen havde ikke noget skilt om halsen, hvor der stod: ”Her kommer Gud” eller et emblem på skjorten med ordene ”budbringer” eller ”frelsende engel”. Det var bare et ganske almindeligt, dødeligt menneske, jeg møde på en trappeopgang en ganske almindelig dag på et ganske almindeligt universitet. Alt var i sin banalitet så såre ’naturalistisk’ og ’profant’, som det kunne blive: Jeg mødte en pige. That’s it. 
Dernæst: Min pointe (og dermed forskellen), at ”det i min situation gav ufattelig stor mening, hvis Gud virkelig var til, at Han så havde valgt at sende mig en kristen bekendt dagen efter, at jeg havde besluttet ikke at beskæftige mig mere med Ham”, som du citerer, er netop centreret om nøgleordene ”i min situation”. Jeg stod med et hændelsesforløb lagt ud foran mig, der tillod alverdens forskellige tolkninger, og det var mit valg. Havde det været dig, var verden en helt anden – så var det dit valg. Forskellen er altså, at vi ikke er den samme, men forskellige mennesker med forskellige historier bag os – en viden, der er lagret i og fungerer suværent på et fuldstændig subjektivt plan (dette er IKKE lig med et ’indre’, blot psykologisk plan) . En ’objektiv’ (dvs. subjektløs) opregning af ”informationer” vedrørende vores situationer afslører dem muligvis som ens. Hvem ved: Det er vel ikke så voldsomt usandsynligt, at andre skulle have stået i lignende situationer – i hvert fald set fra den objektive synsvinkel? Dog træder ligheden kun frem under den forudgående antagelse, at subjektet annulleres og svinder ind til et i enhver henseende usynligt, ubetydeligt punkt af ren anskuelse, som vi så vælger at kalde objektivitet. Og her er det, at faren opstår for at forveksle tingene: Det er ikke sådan, at den subjektløse betragtning er hverken værre eller bedre end den ’subjektfyldte’. At tale om det ene som fx mere ’rationelt’ end det andet forudsætter igen det, der skal vises: At ’rationalitet’ skal tænkes i forbindelse med enten det ene eller det andet; hvilket blot leder til en uendelig regres. Begge er lige meget til stede som mulige valg.
Lidt poetisk-paradoksalt udtrykt kan man også sige, selv om alt faktisk er ens i de to situationer, så er de dog stadig fuldstændigt forskellige: Det er jo din og min. 
Hvis det er dette du tænker på i den lukkede tråd, så skriver du jo at du, præcis som jeg gør, fandt "kristendommen meningsløs og absurd, og Gud ikke virkede til at være andet end et fantasiprodukt".
På det tidspunkt ville du og jeg altså have været helt enige på det punkt.
Ja.
Så møder du bemeldte pige som åbenbart med sit spørgsmål formidler den nødvendige "information" til dig. Det er jo hvad der må være sket, det er hvad der må have overbevist dig om at kristendommen alligevel ikke var meningsløs og absurd, og at Gud alligevel ikke var et eller andet fantasiprodukt.
Den ”bemeldte pige formidler” kun ”den nødvendige ”information” til [m]ig” i den kontekst, hun indgår i. Det er hele forløbet som sådan, der udtrykker et muligt valg af mening: Tilfældighed eller forsyn. Deri ligger også, at da det er mit forløb, er der egentlig ikke tale om ”information”, da der ikke er nogen mulig ’objektiv’ formidling. På samme måde kan andre mennesker få 'samme' oplevelse, som er principielt umuligt at delagtiggøre andre i uden gennem halvfærdige analogier, fordi vi nu engang er de unikke personer, vi er.
Jeg mener, at hvis du skal sammenligne ”guden Thor” med noget, må det være Jesus som i besiddelse af guddommelige kræfter, altså som én blandt flere guder. Sådan forstået kan Jesus også sammenlignes med de egyptiske faraoer eller kejserne i Kina, der hævdedes af være guddommelige inkarnationer af guder. Men det er nu engang ikke, hvad NT beder os om: NT hævder, at Jesus var Gud selv, ikke én gud.
For mig at se havner du nu igen i denne påstand: Hvis vi har to helt usandsynlige historier at vælge imellem, så må den mest usandsynlige af dem helt bestemt være sandheden!
Som jeg også pointerede i mit forrige indlæg netop angående sandsynlighed: Det var tro mod tro. I øvrigt er det nok ikke så heldigt at tale om sandsynligheder i forbindelse med disse historier, da de ligesom begge synes at gå et pænt skridt ud over det, der med rimelighed kan tildeles sandsynligheder. Ingen af dem overholder jo det kontinuitetskrav, som enhver sandsynlighedsberegning hviler på. ’Forståelighed’ er mere dækkende.
Jeg er da helt enig med dig i at din påstand at Jesus var Gud og døde på korset og genopstod fra de døde efter tre dage og nætter, da formentlig slår den stakkels Thor på målstregen med hensyn til usandsynlighed. Omend jeg synes at Thors gentagne slagtning, spisning og genoplivning af de samme gedebukke dybest set er er lige så usandsynlig.
Kan du blive enig med dig selv?
Thor må ærgre sig over at de gamle nordboere ikke fik den tanke at han var Gud selv og ikke bare én af mange guder. For dermed havde også du kunnet tro på Thors guddomelighed.
Måske. Men nu fik ”de gamle nordboere” jo netop ikke ”den tanke”. Men det indgår måske ikke i ’beregningerne’?
Synes du ikke, at det er i en helt anden boldgade af ”ubegribelig[hed]” end min hævdelse af fx at være i stand til at vække døde dyr til live ved at svinge min hammer over dem?
Næh - det synes jeg da ikke. Tværtimod forekommer det da mig at vi befinder os i præcis den samme boldgade, fyldt med utrolige usandsynligheder.
Se ovenfor.
Og for mig at se, befinder du dig i denne boldgade fordi en pige kom og spurgte om du ville med hende i kirke. Ellers var du vandret ud af boldgaden.
Ja.
Eftersom kristendommen er den eneste religion, der hævder, at den Evige Gud var et menneske, så er det tro mod tro, hvor ”sandsynlig[t]” det er, at der er tale om ”tankespind”. Der er, for at sige det kort, simpelthen ikke noget sammenligningsgrundlag.
Så vidt jeg har forstået Theological, så har Gud engang været inkarneret på jorden som Krishna - i øvrigt en gylden periode hvor ikke alene menneskene, men også dyrene med dans og sang priste Krishna (Gud). Hvis jeg er korrekt informeret, så har du faktisk to religioner som opfylder kriteriet om at rumme en påstand (hævde) at den Evige Gud var et menneske.
Dette er, så vidt jeg ved, ikke helt rigtigt. Krishna hævdes ganske vist at have været guden Vishnus inkarnation, men slet ikke i den forstand, som Jesus hævdes at være blevet inkarneret:
”Kulten af Vishnu er også forbundet med læren om avatara, ”nedstigen”. Når dharma (dvs. verdensordenen) trues, tænkes guden at stige ned i skikkelse af et dyr eller menneske for at genoprette dharma. En avatar er ikke en inkarnation strictu sensu. Guden bliver ikke kød, men hans skikkelse må ses som en åbenbaring af gudens urbillede, til hvilket han vender tilbage efter veludført dåd. Gudens jordiske skikkelse er blot et spejlbillede efter et skin af denne højere virkelighed.”
- Peter Schalk, Gyldendals religionshistorie, Kbh. 1994, kap. 13: ”Hinduisme”, s. 366 (opr. kursivering, specialtegn udeladt)
Jeg tvivler derfor også stærkt på, at man inden for hinduismen identificerer Vishnu med Krishna, men nok snarere taler om ham som værende kommet i skikkelse af (og altså ikke identisk med) Krishna. Ligesom Vishnu også hævdes at være kommet i skikkelse af bl.a. en fisk, en menneskeløve og en dværg. Denne forskel i forståelsen er ret vigtig, da der ikke i kristendommen er tale om, at Jesus skulle være ”et spejlbillede efter et skin af [en] højere virkelighed” – Han hævdes at være selve ”denne højere virkelighed” som et menneske i kød og blod. Derfor også forargelsen, fordi det virker komplet åndssvagt at hævde.
Spørgsmålet er nu hvorfor du har valgt Kristendommen og ikke Hare Krishna-bevægelsen?
Jeg finder den mere troværdig (og er først og fremmest blevet en givet tro på Kristus, som ligesom også gør spørgsmålet irrelevant).
Eller accepterer du blot Hare Krishna-bevægelsens (Theologicals) påstand om at Kristendommen og Islam har den samme Gud til fælles, men at de kristne og muslimerne bare ikke er så åndeligt udviklede, og derfor foretrækker de Kristendommen eller Islam.
Det kan jeg nu dårligt forestille mig at du accepterer! 
Godt gættet. Du må være clairvoyant!
I øvrigt tror jeg ikke, at Theological alvorligt kan mene, at ”Kristendommen og Islam har den samme Gud til fælles”, når den kristne Gud (i.e. Jesus Kristus) netop benægtes af islam. Derudover må kristendommen efter Theologicals standard nok vurderes at være den mindst ”åndeligt udviklede” af de to, fordi den er så meget mere ulogisk og absurd og eksplicit benægter, at mennesket af egen vej kan nå til en erkendelse af Gud (Matt. 16, 17).
NB: Jeg går ud fra at Theological korrigerer mig, men jeg tror jeg har omtalt hans i øvrigt meget spændende religion nogenlunde korrekt.
Det samme gælder for mine kommentarer angående hinduisme. 
Mvh.
Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#23931 - 26/11/2003 20:39
|
Anonym
Anonym
|
Gnomen skrev: Lidt poetisk-paradoksalt udtrykt kan man også sige, selv om alt faktisk er ens i de to situationer, så er de dog stadig fuldstændigt forskellige: Det er jo din og min.
Ja - dét er vi vist helt enige om, ikke mindst efter denne debat! 
Jeg skrev: Jeg er da helt enig med dig i at din påstand at Jesus var Gud og døde på korset og genopstod fra de døde efter tre dage og nætter, da formentlig slår den stakkels Thor på målstregen med hensyn til usandsynlighed. Omend jeg synes at Thors gentagne slagtning, spisning og genoplivning af de samme gedebukke dybest set er er lige så usandsynlig.
Gnomen skrev: Kan du blive enig med dig selv?
Ja, ved nærmere eftertanke. De to historier er begge lige usandsynlige, eller utrolige, om du vil. 
Mon i øvrigt ikke vi nåede til ende i vores, synes jeg, meget interessante debat. Formålet er jo ikke at vi skal overbevise hinanden - hvad vi næppe kan.
Hvis du er enig i at vi er nået til ende, vil jeg takke for dine spændende synspunkter - måske mødes vi engang igen i en debat.
NB: Jeg er ikke clairvoyant, men det var Jesus - ifølge "Vandrer mod Lyset"!
|
|
Til toppen
|
|
|
#23932 - 26/11/2003 22:48
|
Bruger
|
Hej Lars ateist,
Du beder mig om at give min definition på ordet ateist. Jeg kan kun give den forklaring der er ligefor og det er gudløs eller gudsfornægter. For at være gudløs eller gudsfornægter er man rent faktisk nødsaget til at skabe sig en gud, ellers er ordet ateist meningsløst., da orden a- (uden) teos (gud) er grundformen for ordet ateist. At bruge et ord der indeholder ordet ”gud” forudsætter at der vil være en gud der eksisterer, for da kunne man lige så godt undlade ordet ”gud”. Når man ikke gør det, kan det kun være fordi man netop tror på en guds eksistens, for at kunne fornægte denne eller sætte sig uden for denne og dermed være gudløs.
Opfattes orden ateist for at betyde fritænker og lign. skulle man ikke bruge orden ateist, men derimod bruge ordet fritænker eller lign.
En fritænker er netop ikke nødvendigvis en ateist, da en fritænker sagtens kan have et forhold til en gud uden at tro på denne, men denne form for forhold kan troende ikke fatte, da de forventer at en gud kun kan eksistere gennem en tro på en gud.
Jeg vil give et eksempel på, hvorledes at det er muligt at have et forhold til en gud uden at tro på denne. Jeg kender mange mennesker der tror på Gud og for dem er Gud meget eksisterende. Jeg selv tror ikke på Gud og fornægter heller ikke de troendes Gud, da denne gud er eksisterende for dem, men ikke for mig. Det er som at komme ind fra højre eller venstre og falde pladask ind i et skuespil. Skuespillet er en fiktiv verden, men for at skuespillet kan fungere er man nødsaget til at godkende skuespillet for at være en faktisk hændelse. Nogle mennesker lever så meget ind i skuespillet at det er blevet deres faktiske virkelighed. Skuespillet er for dem virkeligheden, men for sådan en som jeg, der pludselig dumper ned i skuespillet og kan se livsløgnen i det, men da mine medmennesker holder fast på deres livsløgn og dermed deres skuespil, må jeg forholde mig til det som værende virkelighed, selv om jeg faktisk udmærket ved at det er et skuespil og dermed en livsløgn. Sådan et skuespil spiller ateister tilligemed, desværre.
Gjorde jeg det ikke, da ville jeg blive anklaget for at være fantasifuld og virkelighedsfornægtende, muligvis endog skizofren. Så du kan nok se, jeg står i et rigtig frygteligt dilemma. Skal jeg holde fast i det jeg kan se og forstå eller skal jeg fornægte virkeligheden og leve helt og fuldt ind i skuespillet og livsløgnen.
Derfor er det muligt at have et forhold til en gud uden at tro på denne. Man fornægter ikke guden, man tror blot ikke på denne.
Jeg håber det har givet dig et bedre billede af mit synspunkt, i forholdet til gudstroende og til ateister.
Med venlig hilsen
Lars Kristensen
|
|
Til toppen
|
|
|
#23934 - 27/11/2003 10:05
|
Bruger
|
Jamen det er da ikke kun mig, der ønsker et svar. Filosofisk set så har hele verden en interesse i spørgsmålet om, hvorvidt Guds eksistens kan bevises, og hvis Vagn Bro ligger inde med nogle fantastiske argumenter, der kan overbevises os om, at Guds eksistens ikke kan bevises, så er jeg sikker på, at vi er mange der gerne vil høre dem. Eller må vi vel konkludere, at han ikke er i stand til at formidle en rationel forklaring på, hvorfor han tror, det ikke er muligt at få et bevis for Guds eksistens. Så vidt jeg kan se, så følger det, at hvis Vagn Bro´s gud ikke kan give os et bevis for sin eksistens, så kan Vagn Bro´s gud ikke være almægtig. Er det virkeligt, hvad Vagn Bro ønsker at tro?
Mvh. Theological
|
|
Til toppen
|
|
|
#23935 - 27/11/2003 14:07
|
Bruger
|
Hej, Vagn! Du skriver:
Lidt poetisk-paradoksalt udtrykt kan man også sige, selv om alt faktisk er ens i de to situationer, så er de dog stadig fuldstændigt forskellige: Det er jo din og min.
Ja - dét er vi vist helt enige om, ikke mindst efter denne debat! 
Dét glæder mig! 
Kan du blive enig med dig selv?
Ja, ved nærmere eftertanke. De to historier er begge lige usandsynlige, eller utrolige, om du vil. 
OK. Enes om at være uenige, eh? 
Mon i øvrigt ikke vi nåede til ende i vores, synes jeg, meget interessante debat. Formålet er jo ikke at vi skal overbevise hinanden - hvad vi næppe kan.
Nej, det ville også være en frygtelig uting. For mig er det nok at få bakket mit synspunkt op, så godt som muligt, så kan evt. interesserede læsere jo selv dømme om udfaldet.
Hvis du er enig i at vi er nået til ende, vil jeg takke for dine spændende synspunkter
Lige over.
- måske mødes vi engang igen i en debat.
Mon ikke? 
NB: Jeg er ikke clairvoyant, men det var Jesus - ifølge "Vandrer mod Lyset"!
Såmænd også ifølge NT. 
Mvh.
Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
#23936 - 27/11/2003 14:39
|
Bruger
|
Hej Vagn,
Tænk på at det er et skuespil du ser.
Der er en teist og en ateist og handlingen går ud på at disse to karakterroller skal debattere guds eksistens.
Er teistens tro på Gud en livsløgn?
eller
er ateistens nægtelse af Gud en livsløgn?
Begges opfattelser er livsløgne, for det er netop skuespillet der er livsløgnen og teistens tro på Gud og ateistens nægtelse af samme, er drejebogens ord og handling.
I den virkelige verden bygger vi skuespillets (livsløgnens) kulisser og rekvisitter op, således at vi kan bevæge os rundt i vor livsløgns verden og udføre handlinger der er i overensstemmelse med vor livsløgns drejebog. I starten af vort liv, forstår vi ikke dette skuespils mening, men efterhånden (efter diverse former for tortur) oplæres vi til at leve med i det. Vi lære at bede fader vor, vi lære at stemme på et parti ved valget, vi lære at købe og sælge varer og vi lære at slå ihjel som soldat.
Hvor ser du, Vagn, virkeligheden i dette livsløgnens skuespil?
Med venlig hilsen
Lars Kristensen
|
|
Til toppen
|
|
|
#23937 - 27/11/2003 15:24
|
Bruger
|
Hej Theological
Jeg tror Vagn Bro har ret i, at Gud ikke kan bevises, hvordan skulle man kunne bevise Gud? hvem har ogsaa sagt man skal kunne det egentlig?
Hvordan vil du bevise Gud? det kraever at du kommer med en objektiv bevisfoerelse som ikke er farvet af en eller anden religioes retning, et bevis, maa vaere en haandgribelig ting, som afviser alle andre teorier.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#23938 - 27/11/2003 15:42
|
Bruger
Sted: København S
|
Hej Lars Jeg tillader mig lige at blande mig i diskussionen.
Du beder mig om at give min definition på ordet ateist. Jeg kan kun give den forklaring der er ligefor og det er gudløs eller gudsfornægter. For at være gudløs eller gudsfornægter er man rent faktisk nødsaget til at skabe sig en gud, ellers er ordet ateist meningsløst., da orden a- (uden) teos (gud) er grundformen for ordet ateist. At bruge et ord der indeholder ordet ”gud” forudsætter at der vil være en gud der eksisterer, for da kunne man lige så godt undlade ordet ”gud”. Når man ikke gør det, kan det kun være fordi man netop tror på en guds eksistens, for at kunne fornægte denne eller sætte sig uden for denne og dermed være gudløs.
Gudløs - eller Gudsfornægter?
Jeg er ateist fordi jeg ikke tror på nogen guder. Hvis der ikke havde været nogen troende i verden, så ville vi ikke have opfundet ordet ateist, men min metafysiske indstilling til verden havde været det samme.
Det er ikke nødvendigt at der eksisterer en gud for at jeg kan udtale mig om at jeg ikke tror på nogen guder. Jeg tror for eksempel ikke på at der vandrer lyserøde pingviner rundt under mit skrivebord, og er på den måde a-pingvinist. Men pingvinerne behøverikke eksisterer fordi jeg ikke tror på dem.
Skaber jeg også de lyserøde pingviner fordi jeg ikke tror de eksisterer?
Nogen ateister udtrykker sig stærkere end jeg gør. De siger for eksempel at de tror at den kristne gud ikke eksisterer.
For at komme med en sådan udtalelse må man selvfølgelig kunne definere hvad man mener med en kristen gud, jeg tror måske at det er denne definition du sigter efter når du siger at ateisten skaber en gud.
Men fordi man kan definere noget behøver det ikke betyde at det eksisterer.
Jeg tror ikke på at der står en 5 ton stor usyndlig elefant på min storetå. Betyder det at jeg har skabt mig en 5 ton stor usynlig elefant?
Folk som tror at der er en gud, men vender sig fra den er ikke ateister, i hvert fald ikke i de definitioner jeg kender til.
/Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#23939 - 27/11/2003 16:08
|
Bruger
|
"Jeg tror Vagn Bro har ret i, at Gud ikke kan bevises,..."
Det er ikke så interessant at vide, at du tror det, som at vide HVORFOR du tror det?
"...hvordan skulle man kunne bevise Gud?"
Mit bud er, som jeg skrev i sidste indlæg, at Gud kan bevise sin egen eksistens - det følger af Hans almagt. Logikken siger, at hvis der findes en almægtig Gud, så kan denne bevise sin eksistens.
"...det kraever at du kommer med en objektiv bevisfoerelse som ikke er farvet af en eller anden religioes retning, et bevis, maa vaere en haandgribelig ting, som afviser alle andre teorier."
Hvis Gud er almægtig, så kan Han fremlægge en sådan bevisførelse. Spørgsmålet er så, hvorfor du og Vagn Bro ikke tror, man kan få et Gudsbevis?
|
|
Til toppen
|
|
|
#23940 - 27/11/2003 16:08
[Re: kongstad]
|
Bruger
|
Folk som tror at der er en gud, men vender sig fra den er ikke ateister, i hvert fald ikke i de definitioner jeg kender til.
Næh, de er da pr. definition teister!
|
|
Til toppen
|
|
|
#23942 - 27/11/2003 17:02
[Re: kongstad]
|
Bruger
|
Men vi er da enige.
Det glæder mig, for meningen med mit indlæg var faktisk at udtrykke enighed med dig 
Tro mig, jeg er ikke altid i opposition
|
|
Til toppen
|
|
|
#23943 - 30/11/2003 20:28
|
Anonym
Anonym
|
Theological skrev: Filosofisk set så har hele verden en interesse i spørgsmålet om, hvorvidt Guds eksistens kan bevises, . . .
Det er jeg enig med dig i, Theological. Men til dato er jeg kun stødt på én person som hævder at kunne bevise Guds eksistens, nemlig dig (ja – og så måske også lige Philip?)
Alle andre, selv de mest bibeltro herinde, afviser mig bekendt at Guds eksistens kan bevises, og mener at Guds eksistens kun kan forstås gennem tro. Og den opfattelse deler jeg i øvrigt med dem.
Theological skrev: . . . og hvis Vagn Bro ligger inde med nogle fantastiske argumenter, der kan overbevises os om, at Guds eksistens ikke kan bevises, så er jeg sikker på, at vi er mange der gerne vil høre dem. . . .
Da det jo nu er dig, Theological, som har fremsat den mest vidtgående påstand, nemlig at du ligger inde med et kontant bevis på Guds eksistens, så er det også dig der skal bevise din påstand.
Den går ikke at forsøge at flytte ”aben” over til mig ved at hævde at jeg skal modbevise din påstand.
Så indtil videre behøver jeg ingen fantastiske argumenter. Indtil du har løftet bevisbyrden for din påstand om at Gud eksisterer, Theological, er det nemlig mest rimeligt at antage at Guds eksistens ikke kan bevises.
Theological skrev: . . . . Eller må vi vel konkludere, at han ikke er i stand til at formidle en rationel forklaring på, hvorfor han tror, det ikke er muligt at få et bevis for Guds eksistens.
Jeg har faktisk en ganske rationel forklaring på hvorfor jeg mener det er umuligt at få et bevis for Guds eksistens, og jeg vil også gerne forsøge at ”formidle” denne forklaring til dig, Theological.
Så lad os indgå den ”handel” at når du har forklaret mig hvilke forskellige typer frelse Krishna har til de ateister han dræber (bl.a. ved at flå deres indvolde ud med de bare næver), så skal jeg nok komme med mine ”fantastiske argumenter”.
Jeg vil naturligvis også gerne vide om Krishna også har forskellige typer frelse til de hengivne (hvortil jeg naturligvis går ud fra at du regner dig selv), og mon ikke andre herinde også vil være interesseret i at høre din forklaring specielt på det punkt, idet jo lige netop frelsen er selve kristendommens mål.
Om du vil besvare mit spørgsmål her på jesusnet eller på www.ateist.org, vil jeg lade være op til dig.
Theological skrev: . . . . Så vidt jeg kan se, så følger det, at hvis Vagn Bro´s gud ikke kan give os et bevis for sin eksistens, så kan Vagn Bro´s gud ikke være almægtig. Er det virkeligt, hvad Vagn Bro ønsker at tro?
Nu forholder det sig altså således at jeg forsøger at tro så meget på Gud som det er menneskeligt muligt, men samtidig forsøger jeg også at tro så lidt om Gud som det er menneskeligt muligt!
Alligevel vil jeg love dig, Theological, at når du har givet detaljeret forklaring på de forskellige typer frelse som bliver ateister til del når Krishna dræber dem, så skal jeg rent undtagelsesvis forsøge at beskrive mit syn på Guds almægtighed og grænserne for Guds almægtighed!
Forudsat naturligvis at du kan forklare mig det logiske i at vejen til Krishnas frelse både går gennem den absolut mest hårdnakkede tvivl på Guds (Krishnas) eksistens, nemlig ateismen, og gennem den mest sublime tilbedelse og hengivenhed overfor Gud som du og andre hengivne praktiserer.
Har vi en en aftale, Theological?
|
|
Til toppen
|
|
|
#23944 - 01/12/2003 22:04
|
Anonym
Anonym
|
Hjertensfryd skrev: Hvor ser du, Vagn, virkeligheden i dette livsløgnens skuespil?
Du stiller svære spørgsmål, Hjertensfryd.
Hjertensfryd skrev: I den virkelige verden bygger vi skuespillets (livsløgnens) kulisser og rekvisitter op, således at vi kan bevæge os rundt i vor livsløgns verden og udføre handlinger der er i overensstemmelse med vor livsløgns drejebog.
Hvorfra ved du at "den virkelige verden" er den virkelige verden?
Hjertensfryd skrev: I starten af vort liv, forstår vi ikke dette skuespils mening,. . .
Forstod du da meningen senere i livet?
Hjertensfryd skrev: . . . men efterhånden (efter diverse former for tortur) oplæres vi til at leve med i det. Vi lære at bede fader vor, vi lære at stemme på et parti ved valget, vi lære at købe og sælge varer og vi lære at slå ihjel som soldat.
Taler du her på egne eller/og andres vegne?
|
|
Til toppen
|
|
|
#23945 - 02/12/2003 07:19
|
Bruger
|
Hej Vagn, forhåbentlig er mine spørgsmål ikke så svære, når det kommer til stykket, dersom du forsøger at se tingen fra et menneskeligt synsfelt.
[Hjertensfryd skrev: I den virkelige verden bygger vi skuespillets (livsløgnens) kulisser og rekvisitter op, således at vi kan bevæge os rundt i vor livsløgns verden og udføre handlinger der er i overensstemmelse med vor livsløgns drejebog.] Hvorfra ved du at "den virkelige verden" er den virkelige verden?
Hvor har jeg fået erkendelsen af, at jeg lever i livets verden og at det er livet jeg lever?
Hvor har jeg fået erkendelsen af, at jeg er et menneske og at det er et menneske jeg er?
Det er ikke religion, politik, økonomi eller militarisme, der har giver mig disse erkendelser, det kan jeg godt garantere dig for.
Hjertensfryd skrev: I starten af vort liv, forstår vi ikke dette skuespils mening,. . . Forstod du da meningen senere i livet?
Ja, det er derfor jeg helst undlader at spille med i det.
Hjertensfryd skrev: . . . men efterhånden (efter diverse former for tortur) oplæres vi til at leve med i det. Vi lære at bede fader vor, vi lære at stemme på et parti ved valget, vi lære at købe og sælge varer og vi lære at slå ihjel som soldat.
Taler du her på egne eller/og andres vegne?
Jeg taler først og fremmest på egne vegne. Jeg er dog nok ikke den eneste der som barn fik røvfuld, for at lade være med at gøre visse ting vores forældre ville have at vi skulle gøre.
Jeg er helt sikkert heller ikke den eneste, der som barn blev udsat for psykisk terror og trusler om fysisk vold, når vi ikke gjorde som der blev sagt.
Jeg har dog ikke selv oplevet at være udstødt af min familie, fordi jeg ikke gjorde som min familie ville have at jeg skulle gøre.
Så selv om jeg fortrinsvis taler på egne vegne, kan jeg nok sagtens hermed også tale på andres vegne.
Med venlig hilsen
Lars Kristensen
|
|
Til toppen
|
|
|
#23946 - 06/12/2003 16:24
[Re: Alex]
|
Bruger
|
Angående det med Gud som menneske, så husk også mormonerne. Joseph Smith lærte at Gud engang havde været menneske. Det er dog ikke alle grene af mormoner, der accepterer det idag. 
Ja, men eftersom mormonerne netop også er en kristen sekt, støtter dette eksempel min pointe. Undskyld det forsinkede svar, i øvrigt.
Mvh.
Martin
|
|
Til toppen
|
|
|
|