0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#23701 - 30/10/2003 12:45
Hvad sker der??
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Jeg er ved at være bange for, at leve i denne verden. En verden der er ved (hvis den ikke allerede er blevet), at blive delt i to. Den ene del (vores, den vestlige verden), hvor vi taler stort og flot om individuel frihed og social fremgang. Jeg kan selvfølgelig ikke tale for andre lande. Men her i Danmark går det ikke godt. Fokus i virksomheder går på øget indtægt og lavere udgifter. Det er da også meget godt (rigtigt?). Men hvad er konsekvenserne? Færre folk i arbejde, hvilket betyder to ting: Større arbejdsløshed og større arbejdsbyrde på de tilbageblivende. Hvilket i begge tilfælde medfører stress. For de arbejdsløse stress og frustration over ikke at kunne finde nyt arbejde, pga. det stigende antal arbejdsløse. For de tilbageblivende, øget pres og stress pga mere arbejde. Det tager hårdt på folk (arbejdere og andre) hvilket medfører sygdom og tidlig nedslidning. Hvilket medfører større sociale ydelser. Så meget for den sociale fremgang. Jeg tror kun jeg har fået rørt toppe af isbjerget hvad angår de sociale problemer.
Hvad så med den individuelle frihed? Jo, den er der da. Du er fri til at følge med strømmen, hvis du da ikke vil være udenfor. Fri til at (undskyld) "slikke røv" på dem, som mener de "rigtige" ting. Fri til at prise ungdommen (som af en eller anden vanvittig grund er gjort til "den rigtige" stemme?). Fri til at fralægge dig al ansvar over for din omverden. Fri til at gå ud og drikke hjernen ud (og være stolt af det?), weekend efter weekend. Ja, ovenikøbet også i hverdagene, for "der skal jo festes!"
Hvad med friheden til at gå foran? Til at være høflig, taknemmelig og ydmyg? Hvornår er service blevet til at være nærmest fornærmet over, at man har kunder? Hvornår er det blevet forbudt at smile til personen der holder døren for dig, eller ham/hende, der lader dig komme først ind i bussen? Ja, bare smile lidt til dine medmennesker, uanset type, køn, alder og hudfarve? Hvornår er det blevet forbudt at sætte andre før sig selv? Jo mere folk priser den vestlige verdens "frihed", jo mere føler jeg, at det er blevet forbudt at tænke som et menneske. Det her er ikke et forsøg på, at fortælle hvordan vi skal gøre alting, eller at nogen ved bedre end andre. Heller ikke at vores verden stinker, eller det er surt at leve. Slet ikke. Når jeg vågner til en blå himmel og tænker på de ting, de udfordringer, jeg har, bliver jeg glad. Jeg har mulighed for at gøre en forskel. Det her er et forsøg på at finde mennesket frem i vores samfund. For det er forhåbentligt mennesker det handler om og ikke øget indtægt, mode, at se godt ud og feste hele tiden. Eller gør det?
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#23702 - 30/10/2003 18:00
Re: Hvad sker der??
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
Hej Kefas Ben-Adam Dit indlæg har mange og vigtige pointer og du får stillet mange relevante spørgsmål. Men det er jo ikke kun i vesten, at problemerne er så store. Det er vist korrekt at sige, at medierne i flere år jo har omtalt kæmpeproblemer i Afrika, Mellemøsten og især den vestlige del af den asiatiske verdensdel, men problemerne er selvfølgelig ikke helt de samme. Stort set alle i vesten ved og erkender at den er gal. Hvis man spørger mennesker hvorfor de har så travlt, så siger de, at det er fordi alting er sådan idag ! Men tingene sker ikke bare af sig selv, de bliver sådan gennem menneskers forvaltning af økonomi, frihed, jag efter materiel tryghed, oplevelser m.m. Jeg tror desværre det skyldes, at mennesker/familier er blevet sådan, fordi materialismen/penge er blevet til Gud og troen, håbet og kærligheden er til gengæld blevet kold hos mange. Familier er blevet splittet på grund af, at de voksne (og børnene lærer det hurtigt) fokuserer på opfyldelse af egne behov (narcissisme) og at sætte sit eget liv i scene. Medierne har ikke hele skylden, men det er tankevækkende, at de mest populære arrangementer-TV, film m.m. er fyldt med eksponering af kendte og ukendte mennesker. Tid og refleksion er tilsyneladende blevet en mangelvare og en eller anden reformation/reaktion eller besindelse kommer måske rundt om hjørnet. Ensomhed er ligeledes blevet et problem for mange, trods det faktum, at vi har bedre kommunikations og transport og andre muligheder for samvær. Vi må så håbe for den kommende reformation/reaktion, at den kommer til at indeholde bedre elementer end meget af det omtalte ungdomsoprør og "frisættelse af kulturen" og relativismen. Jeg ser ikke så negativt på situationen, jeg kan være bekymret,men ikke bange. Det kunne jo være, at den kommende reformation/reaktion kommer fra en helt anden konstellation, nemlig både fra børnene/unge og så deres bedsteforældre !!! mvh  carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#23704 - 01/11/2003 06:42
[Re: vsågerneforstå]
|
Bruger
|
Shalom.. Du skriver: Faktisk er vi jo i Danmark, på vej mod nye tider Det er jo ikke altid positivt vi har omsidder fået en borgerlig regering til magten Jeg vil prøve at holde politik ude af det her og i stedet fokusere på menneskelige forhold... men Synes bare lige jeg ville indskyde, at desto mere "profit-fikserede" virksomhederne er, desto færre arbejdsløse får vi faktisk Har du nogen eksempler?? Nu er mit indlæg ikke kun baseret på følelser, men også erfaring... Da jeg har arbejdet for McDonald's i syv år, tre år som leder, med administrativt ansvar, så ved jeg hvordan en "profit-orienteret" virksomhed tænker... Jeg vil ikke sige noget ondt om McDonald's... Tværtimod, McD går foran på mange områder, blandt andet hvad angår integration, så jeg er stolt af at arbejde, for en multi-national virksomhed, som trods alt beskæftiger flere titusinder på verdensplan, hvis ikke flere... Jeg vil derfor heller ikke tale om deres virksomhedsstrategi her, da det er fortroligt... Udover det, så har jeg haft et halvt år som kantinevikar, hvilket er et job, med stor mulighed for at få arbejde, da der er store nedskæringer inden for kantinebranchen... Jeg har set, hvordan kantinedamer, som kan kalde mange af os herinde "unge", skal knokle med varer, som jeg som leder, ellers kun ville sætte mine stærke folk på.. Jeg har set hvordan nogen (meget få tilfælde Gud ske tak for det), bliver nødt til at drikke, eller tage medicin for at kunne klare sig.. Og nu bliver der skåret ned, så de skal til at arbejde endnu hårdere, fordi at virksomhederne vil have mindre udgifter... Jeg ved ikke med dig, men jeg synes ikke, at mennesket bliver sat specielt højt i ovennævnte tilfælde... Hvad angår arbejdsløsheden, ja... Jeg havde tre måneder som arbejdsløs sidste vinter, hvor jeg blev fortalt, at havde det været et år tidligere, så havde jeg hurtigt fået noget... Men pga af en masse afskedigelser forskellige steder (hvorfor kom de??), så så det ikke for godt ud... Mja... Som jeg også fremhævede lidt til sidst i mit indlæg, så er de medmenneskelige forhold jeg vil have frem igen... Hvor det ikke er vigtigt om indtjeningen stiger med 0,1 eller 0,2 procent, men at man gør en forskel... Guds fred..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#23705 - 01/11/2003 08:58
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
|
Hej Lars
Ja, fat mod, det kommer selvfoelgelig an paa hvem man er , klassisk liberalisme= borgerlig kapitalistik klassesamfund, hvor man sikrer borgerne en ideologisk og oekonomisk frihedsfaere uden statens indblanding, det kan vaeere meget godt for nogen i samfundet, men det viser sig altsaa, at hvis statens indblanding bliver mindre og mindre, saa er der altsaa grupper i samfundet, som vil faa det vanskeligere.
Jeg tror det er godt, vi har en opposition, saa vi stadigvaek kan opretholde vores blandingssamfund, er bange for, hvis de liberale fik magt som de har agt, vil vores samfund blive amerikaniseret alt for meget. Holland fx, er et eksempel paa dette, mere og mere gaar over i privatbetalingsafdelingen, det betyder, at der er grupper i samfundet, der faar det svaerre og svaerre, kloeften mellem velstillede og ikke saa velstillede bliver altsaa stoerre.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#23706 - 02/11/2003 15:25
|
Bruger
Reg.: 05/04/2003
|
Hej Kefas
men Synes bare lige jeg ville indskyde, at desto mere "profit-fikserede" virksomhederne er, desto færre arbejdsløse får vi faktisk
Har du nogen eksempler??
Hele den vestlige verden!, Jeg vil skåne dig for en slavisk gennemgang, men det der i hovedtræk sker når virksomheder sigter efter at maksimere deres profit: Omkostningerne reduceres - Priserne sænkes - forbruget stiger - produktionen stiger - behovet for arbejdskraft stiger
Mja... Som jeg også fremhævede lidt til sidst i mit indlæg, så er de medmenneskelige forhold jeg vil have frem igen... Hvor det ikke er vigtigt om indtjeningen stiger med 0,1 eller 0,2 procent, men at man gør en forskel...
nu siger du medmenneskelige forhold, har du tænkt på hvor mange plejehjemspladser, sygesenge, børnehjem etc. vi kunne får råd til, hvis alle virksomhederne i Danmark hævede deres profit med 0,1 procent.
mvh Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#23707 - 02/11/2003 15:40
|
Bruger
|
Shalom Lars... Det virker som om, du overser en stor del af mit svar... Er det rigtigt?? Dine argumenter har jeg hørt tusindvis af gange... Jeg er tidligere medlem af Konservative og KU og har været, hvad man kalder en ønskedrøm af en liberalist... Jeg kender tankerne bag... Hvad angår virksomhederne, så er de, der er store nok til at gøre en forskel, med foreksempel plejehjemspladser, tit hurtige til, at kræve skattefordele, hvis ikke de skal flytte ud af Danmark... Et eksempel er Mærsk... Du kommer med eksemplet: Omkostningerne reduceres - Priserne sænkes - forbruget stiger - produktionen stiger - behovet for arbejdskraft stiger Som nok er mønsterdrømmen for liberalister... Problemet er: Mere vil have mere.... For eksempel: Omkostningerne reduceres (for eksempel ved fyringer eller nedskæring i arbejdskraften), indtjeningen stiger (pga de reducerede omkostninger), Årsafslutningen viser en øget indtjening på 0,3 %, folk klapper i hænderne og roser hinanden, samtidig med at man bliver enige om, at det skal gentages næste år, man lægger ekstra arbejdsbyrde på arbejderne.... Hvis du har et eksempel på en prisnedsættelse et sted, som ikke skyldes en udsalgskampagne, et reklamefremstød, en butik der lukker og så videre, men simpelthen at virksomheden har sat prisen ned, fordi deres omkostninger er reduserede, så vil jeg gerne se det... Og jeg har tænkt mig at kontakte virksomhederne for at spørge om baggrunden for deres prisnedsættelse  Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#23708 - 02/11/2003 16:05
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Kefas skriver:
Hvis du har et eksempel på en prisnedsættelse et sted, som ikke skyldes en udsalgskampagne, et reklamefremstød, en butik der lukker og så videre, men simpelthen at virksomheden har sat prisen ned, fordi deres omkostninger er reduserede, så vil jeg gerne se det... Og jeg har tænkt mig at kontakte virksomhederne for at spørge om baggrunden for deres prisnedsættelse
Jeg ved ikke om Lars har noget eksempel, men jeg har i hvert fald et, hør bare:
Sudan Genbrug - vi flyttede til et sted med lavere husleje og reducerede priserne så kunderne kunne få billigere møbler og tøj og ting så de fik råd til at købe noget mere, så vi kunne sende flere penge til nødhjælp og mission i Afrika ... :-)
Jojo, der er skam eksempler! .. 
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#23709 - 02/11/2003 16:10
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Shalom Kristina  Og tak for eksemplet  Jeg er glad for, at I gjorde som I gjorde... Selvom det viser, at jeg ikke har haft ret  ... Godt nok er mit "angreb" rettet mod de store virksomheder, men det har jeg ikke gjort tydeligt nok... Så tak... Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#23710 - 02/11/2003 23:12
|
Bruger
Reg.: 05/04/2003
|
hej Kefas
Det virker som om, du overser en stor del af mit svar... Er det rigtigt??
Hvis du vil præcisere hvilken del du mener jeg mangler, så skal jeg naturligvis supplere.
Hvad angår virksomhederne, så er de, der er store nok til at gøre en forskel, med foreksempel plejehjemspladser, tit hurtige til, at kræve skattefordele, hvis ikke de skal flytte ud af Danmark... Et eksempel er Mærsk...
Jeg omtalte en generel stigning!, mange bække små, gør stor å
Som nok er mønsterdrømmen for liberalister... Problemet er: Mere vil have mere.... For eksempel:
"mere vil have mere" er ikke et problem, det er en nødvendig forudsætning!
Omkostningerne reduceres (for eksempel ved fyringer eller nedskæring i arbejdskraften), indtjeningen stiger (pga de reducerede omkostninger), Årsafslutningen viser en øget indtjening på 0,3 %, folk klapper i hænderne og roser hinanden, samtidig med at man bliver enige om, at det skal gentages næste år, man lægger ekstra arbejdsbyrde på arbejderne....
Du glemmer den fri konkurrence!, på et frit konkurrence marked, vil priserne nærme sig producenternes produktions omkostninger Desuden glemmer du at overskuddet ikke bare forsvinder!, øget indtjening - øget forbrug - øget produktion - flere i arbejde.
Hvis du har et eksempel på en prisnedsættelse et sted, som ikke skyldes en udsalgskampagne, et reklamefremstød, en butik der lukker og så videre, men simpelthen at virksomheden har sat prisen ned, fordi deres omkostninger er reduserede, så vil jeg gerne se det... Og jeg har tænkt mig at kontakte virksomhederne for at spørge om baggrunden for deres prisnedsættelse
Naturligvis sætter man prisen ned, givet det vil øge din markedsandel, hvilket altid vil være tilfældet i et konkurrence marked.
mvh Lars
|
|
Til toppen
|
|
|
#23711 - 07/11/2003 18:09
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
Hej Kefas Ben-Adam
Du har mange gode punkter, men som mangeårig marketing og eksportperson vil jeg blot sige:
Der er mange også store virksomheder, som på grund af effektivitetsforbedringer (produktionsmæssige uden afskedigelser) som ikke har øget udsalgsprisen i takt med omkostningsniveauet. Med hensyn til at sænke prisen er det umuligt at lave en kalkulation, der klart kan påvise det du mener skal være beviser.
Eet af problemerne i Danmark- til forskel for mange andre lande, er at at skatterne-de direkte og indirekte - er så høje, at de har presset en løntime og udsalgsprisen op, så materialerne (produktets reelle pris) er blevet en lille del af de samlede omkostninger.
Prøv at tage bensinprisen for 1 liter, som pt. koster 8.11 pr. ltr. for oktan 95, hvoraf en forhandler får ca. 34-36 øre pr. ltr. og producenten ca. kr. 2.40 pr. ltr. Oveni kommer så statsafgiften og ovenpå det hele så moms. I den pris er der en afgift indført i 1973 ???? som blev pålagt benzin og ligeledes fyringsolie/dieselolie under oliekrisen for at stække forbruget. Den daværende handelsminister lovede, at afgiften ville forsvinde, når forbruget gik ned. Det begyndte ca.kort tid efter, men afgiften forblev og er altså stadig pålagt og afgiften og momsen er stadig steget automatisk !!!! Prøv at spørge i skatte eller finansministeriet.
Selvom olieforekomsterne fra Nordsøen rigeligt kan dække Danmarks forbrug, så får danskerne ikke billigere olie pg.a. afgifterne.
Afslutningsvis kan jeg blot fremhæve, at mange virksomheder af alle størrelser har nedskrevne etiske virksomhedsværdier, som er et studie værd.(Ihverfald danske og visse udenlandske, men nok ikke amerikanske ?)
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
|