Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#23501 - 27/10/2003 13:11 vil du være klar?
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Hvad nu hvis der står i bibelen at der vil komme inflation og at penge som vi kender det ikke har nogen værdi, hvis du vidste det ville du så forberede dig?

der er et skriftsted i NT som siger noget om "når penge ikke længere har værdi", altså der vil komme en dag hvor der vil være svære tider

Ole

Til toppen 
#23502 - 27/10/2003 13:14 Re: vil du være klar? [Re: Ole Madsen]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Shalom...

Om jeg ligefrem ville gøre mig klar, ved jeg ikke... For jeg er ikke sikker på, hvordan jeg skulle klargøre mig (rent materielt)... Men jeg ville stole på at Gud ville lede mig... Og takke Ham, for at Han lader sin nåde komme over os...

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#23503 - 27/10/2003 14:48 Re: vil du være klar? [Re: Ole Madsen]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Ole

hvis du vidste det ville du så forberede dig?

Jeg ville ikke have nogen anelse om hvordan man forbereder sig til at penge ikke har nogen værdi...... Det ligger udenfor min forestillingsevne....

Men jeg går ud fra at det bliver noget med at bytte/ dele (hvilket jo kræver at man er på god fod med så mange som muligt)...... hmmm..... har du selv noget bud på hvordan en eventuelt forberedelse ville forme sig?

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#23504 - 27/10/2003 16:28 Re: vil du være klar? [Re: Esmaralda]
Ole Madsen
Bruger

Nu kan jeg godt lide det profetiske ord, og der står i åbenbaringsbogen

velsignet være den som oplæser det profetiske ord.

Hvad er det for en velsignelse Gud lover? at man får en forståelse af hvad der skal være en realitet FØR trængselen, jeg mener ikke at alle de ting som skal ske i trængselstiden vil være BAMBOO i et nu, men jeg tror at vi vil kunne se hvordan det vil udvikle sig før det sker. Hermed en opfordring til at læse åbenbaringsbogen.

Nu til mit svar.
At forberede sig. I USA er der mange mennesker som går op i at have et lager klar, fordi at situationen er meget ustabil i USA, man hører ikke noget om det, men det er som om at der bliver holdt et dække over det. Når USA for alvor vil styrte vil det blive et sjok for hele verden, på alle områder og det vil gøre plads for at en ny verdens regering vil komme på plads tror jeg. Jeg tror at der er tale om manipulation for det meste at USA med vilje bliver kørt i sænk. Men det er lidt konspirationsteorier, og dem er jeg måske ikke helt fan af, men alligevel tror jeg at der nok skal være noget om det.

Jeg har tænkt mig at bede Gud om at holde mig klar så jeg kan have et lager af de nødvendige ting i rette tid, der er folk som har skrevet bøger om emnet "Dare to prepare" er bare en bog

Jeg indrømmer at jeg ikke har nogen anelse om noget, men jeg mener at vi er forpligtede til at vide af at det kan ske og at vi derfor bør vide fra Gud på forhånd hvad vi skal gøre.

Ole

Til toppen 
#23505 - 28/10/2003 22:37 Re: vil du være klar? [Re: Ole Madsen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Ole.

"Hvad nu hvis der står i bibelen at der vil komme inflation og at penge som vi kender det ikke har nogen værdi?" skriver du.
Hm, ja, sådan kunne man jo stille så mange spørgsmål... hvad hvis der står sådan og sådan...
Men, hvad er det for et konkret "skriftsted i NT" du tænker på? Det er jo nok så væsentligt for at vide, hvad det er, vi taler om - og om der er et reelt problem.
Men hvis det endelig skulle blive sådan, mon så ikke det skulle være en smal sag for Gud at sørge for os? Han sørgede jo for Elias under hungersnøden vha. ravne, der kom med mad, en melkrukke, der blev fuld på underfuld vis mv. Han kan jo gøre det på mange måder.
Hvis penge på et eller andet tidspunkt ikke fik nogen værdi, ville det jo heller ikke bare være et problem for kristne, men for alle mennesker.

Med venlig hilsen AnnePande.

Til toppen 
#23506 - 29/10/2003 00:26 Re: vil du være klar? [Re: AnnePande]
Ole Madsen
Bruger

Lu 16:9 Og jeg siger eder: Gører eder Venner ved Uretfærdighedens Mammon, for at de, når det er forbi med den, må modtage eder i de evige Boliger.

Velsignet være han som oplæser og dem som hører profetiens ord, Åb 1

Den velsignelse Gud ønsker at give er at han ønsker os at vi forstår den tid der ligger forud for trængselen, jeg tror helt sikkert at skriftstedet kun er om trængselen da det er først der at man kun kan købe og sælge hvis man har et mærke på sig, jeg vil glæde mig til når jeg skal til at studere profetierne i evangelierne for at se om min påstand holder, at det meste kun er til Israel, men det har også lidt at gøre med den sidste åruge i Daniel 9 som endnu ikke er gået i opfyldelse, Israel skylder Gud 7 års sabbatter som de ikke adlød Gud i at holde, men hvorvidt selve evangelierne også mest er ment til Israel skal også efterprøves

Hvorfor skulle Jesus ellers sige "jeg er kun kommet for Israel folks skyld" ? eller sådan noget

Ole

Til toppen 
#23507 - 29/10/2003 01:43 Re: vil du være klar? [Re: Ole Madsen]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Hej Ole

Jeg synes ikke rigtigt, at man kan bruge Luk 16,9 som et argument for, at der vil komme inflation og pengene vil miste deres værdi. For mig at se henviser "når den slipper op" til tiden efter Dommedag eller muligvis simpelthen, når vi er døde. Der vil vores penge ikke have nogen værdi og derfor er der ingen fidus i at puge penge sammen.

Et bedre sted til at underbygge, at der kommer inflation, er Åb 6,6:

Og jeg hørte nogen sige, som var det en røst midt inde mellem de fire væsener: »Et mål hvede for en denar og tre mål byg for en denar, men olie og vin må du ikke skade!«

Ud fra datidens priser må det betragtes som en drastisk inflation.

Noget andet er så, at man nok skal være lidt forsigtig med at tyde inflation som et tegn på de allersidste tiders komme. Fx steg priserne over store dele af Europa voldsomt (200-400 %) i årene 1560-1600 (den såkaldte prisrevolution). Det slår vist de fleste nutidige inflationer.

Den bedste måde at være forberedt må vist være at holde fast i Guds ord uanset hvad og bede om hans hjælp og beskyttelse.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#23508 - 29/10/2003 06:48 Re: vil du være klar? [Re: øhlenschlæger]
Ole Madsen
Bruger

jeg indrømmer at jeg har misforstået det skriftsted,

Clarke </font><blockquote><font class="small"></font><hr />
When ye fail - That is, when ye die. The Septuagint use the word ............... in this very sense, Jer_42:17, Jer_42:22. See the note on Gen_25:8. So does Josephus, War, chap. iv. 1, 9.
They may receive you - That is, say some, the angels. Others, the poor whom ye have relieved will welcome you into glory.

I king james står der når "I" og ikke pengene

Luk 16:9 Og jeg siger eder: Gører eder Venner ved Uretfærdighedens Mammon, for at de, når det er forbi med den, må modtage eder i de evige Boliger.

Luk 16:9 And I say unto you, Make to yourselves friends of the mammon of unrighteousness; that, when ye fail, they may receive you into everlasting habitations.

Ole

Ændret af Ole Madsen (29/10/2003 06:49)

Til toppen 
#23509 - 29/10/2003 07:48 Re: vil du være klar? [Re: Ole Madsen]
øhlenschlæger
Bruger

Hej Ole

Egentligt lidt sjovt, for jeg har aldrig været i tvivl om, at der i Luk 16,9 stod noget i retning af "når den slipper op" med henblik på den uærlige mammon. Nu du bringer det på banen kan jeg godt se, at der kan være tvivl om, om der tales om, at pengene slipper op, eller menneskers liv "slipper op", dvs. man dør.

New King James Version (1982) bevarer forståelsen fra King James version:

And I say to you, make friends for yourselves by unrighteous mammon, that when you fail, they may receive you into an everlasting home.

New American Standard Bible (1995) oversætter som vi plejer på dansk:

"And I say to you, make friends for yourselves by means of the wealth of unrighteousness, so that when it fails, they will receive you into the eternal dwellings.

Grundteksten åbner for begge muligheder, så vidt jeg kan se. De nyere danske oversættelser har vist alle "når den slipper op", altså den uærlige mammon. Det gælder i det mindste Ole Wierøds udgave (1997), 1992-udgaven, 1948-udgaven og 1907-udgaven. 1819-udgaven har derimod:

Og jeg siger Eder: gjører Eder Venner ved den urette Mammon, at naar I skilles herfra, de skulle annamme Eder i de evige Boliger.

Problemet er jo også lidt, at begge oversættelser giver mening. Fx har Matthew Henry en ganske glimrende udlægning efter King James Version:

(3.) At death we must all fail, hotan eklipeµte—when ye suffer an eclipse. Death eclipses us. A tradesman is said to fail when he becomes a bankrupt. We must all thus fail shortly; death shuts up the shop, seals up the hand. Our comforts and enjoyments on earth will all fail us; flesh and heart fail. (4.) It ought to be our great concern to make it sure to ourselves, that when we fail at death we may be received into everlasting habitations in heaven.

Nåh, det var egentlig en lang ende at spinde på en lille sag .

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#23510 - 29/10/2003 11:42 Re: vil du være klar? [Re: øhlenschlæger]
Ole Madsen
Bruger

Rent profetisk tror jeg begge kan bruges som tolkning, der er jo flere lag af sandheder i bibelen.

Hvad angår inflation, så er der nogen som indikere at den infloation der vil komme vil være menneskeskabt, med vilje

Ole

Til toppen 
#23511 - 30/10/2003 23:13 Re: vil du være klar? [Re: Ole Madsen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Ole og Øhlenschlæger.

I grundteksten står der: "hotan eklipe" = "når den (dvs. den uretfærdige mammon) slipper op" - i 3. person ental. Jeg ved ikke, hvor forfatteren til dit citat, Øhlenschlæger, har læsningen med 2. person flertal fra (eklipete). Den findes ikke i de tekstkritiske noter i Nestle-Alands græske NT.
Paulus skriver, at vi kom tomhændede til verden og skal gå tomhændede ud af den (1.Tim. 6,7). Vi kan ikke tage noget med os når vi dør, og for Guds domstol bliver der ikke spurgt til, hvor rige eller fattige vi var - jf. den rige mand og Lazarus. Det eneste, vi kan få med os, er frelste mennesker. En klog forvaltning af de penge, vi har fået betroet, er bl.a. at bruge dem til Guds riges sag.
Det må være det, teksten handler om, snarere end en inflation.

Mvh. AnnePande.

Til toppen 
#23512 - 31/10/2003 03:52 Re: vil du være klar? [Re: AnnePande]
Ole Madsen
Bruger

Jeg syntes du har en god fortolkning af teksten, men vi må huske på at bibelen ofte har flere betydninger af samme vers

Ole

Til toppen 
#23513 - 31/10/2003 16:23 Re: vil du være klar? [Re: Ole Madsen]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Ole.

Jo, noget af det spændende ved at studere Bibelen, er jo, at der altid er mere at lære og få at vide. Selv folk, der har læst Bibelen i mange år, kan få sig en aha-oplevelse ved at opdage nye ting i en tekst, som de ellers aldrig havde tænkt på. Enten ved selv at læse eller ved at lytte til andre. At der så også findes fejlagtige læsninger er en anden side af sagen. Men Bibelen er en bog, man aldrig bliver færdig med. Det opdager man, jo mere man læser.
Og jo, så er det da forøvrigt også rigtigt, at når det er forbi med den uretfærdige mammon, er vi også færdige med at leve vores jordiske liv. Men det ligger mere i tekstens indhold end i dens grammatik som sådan.

Mvh. AnnePande.

Til toppen 
#23514 - 31/10/2003 20:57 Re: vil du være klar? [Re: AnnePande]
øhlenschlæger
Bruger

Hej AnnePande

Nu må jeg jo nok hellere lige understrege, at mine græskkundskaber er temmelig små. Så for den sags skyld kunne det sagtens bare have været, at jeg ikke lige havde styr nok på det.

Når vi taler om grundteksten til NT plejer jeg at bruge den norske "Studiebibelen". I den står der "hotan eklipete" med en note om, at der findes tekstvarianter og at en række nyere tekstudgaver skriver "hotan eklipe". Så ved mere held end forstand var jeg åbenbart ikke helt på vildspor .

Matthew Henry skrev sin kommentar til Bibelen i 1706-1721, så mest sandsynligt skrev han ud fra en noget anden udgave af grundteksten end den, man bruger i dag.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#23515 - 31/10/2003 21:27 Re: vil du være klar? [Re: øhlenschlæger]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Hej Øhlenschlæger.

Okay, nu har jeg været inde og kigge i Studiebibelen, og kan godt se det. Det er bare lidt mærkeligt at den tekstvariant så ikke står i Nestle / Aland. Der plejer ellers at være grundige noter.
Men man kan jo sige, at om det er det ene eller det andet, så er det 2 sider af samme sag: Når det er forbi med pengene - og når det er forbi med os.
...bortset fra, at man jo ikke rigtig kan sige, det er "forbi" med os, snarere tværtimod - vi går bare ind til en ny og bedre slags liv.

Mvh. AnnePande.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær