Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#23250 - 25/10/2003 15:51 Hvem bestemmer?
vsågerneforstå
Bruger

Reg.: 05/04/2003
Hey...

Hvem mener I bestemmer mine handlinger? jeg selv eller gud?

Når jeg eksempelvis bestemmer mig for at tænde for fjernsynet, er det så mit eller guds valg?

mvh Lars

Til toppen 
#23251 - 25/10/2003 15:59 Re: Hvem bestemmer? [Re: vsågerneforstå]
Ole Madsen
Bruger

Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
Det er absolut dit eget

Ole

Til toppen 
#23252 - 25/10/2003 17:11 Re: Hvem bestemmer? [Re: Ole Madsen]
vsågerneforstå
Bruger

Hej Ole

Næste spørgsmål:

Er vi alle født med ligestor chance for at komme i himmelen, eller har gud skabt nogen med større "trang" til at synde, og derfor med mindre sandsynlighed for at blive frelst?

mvh Lars

Til toppen 
#23253 - 25/10/2003 17:29 Re: Hvem bestemmer? [Re: vsågerneforstå]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Lars, undskyld jeg blander mig - - men jeg snublede lige over dit spørgsmål her:

Er vi alle født med ligestor chance for at komme i himmelen, eller har gud skabt nogen med større "trang" til at synde, og derfor med mindre sandsynlighed for at blive frelst?

Det er en misforståelse at tro, at små syndere har større mulighed for frelse end store syndere. Jeg vil næsten sige tværtimod! Hvis nogen tror, at de er gode og fromme nok til at blive frelst, så er det ude med dem!

Alle mennesker uden undtagelse er nemlig født syndige, ingen kan opfylde Guds lov, og ingen synd er så lille, at den ikke fører til fortabelse!

Og ingen synd er så stor, at den ikke kan tilgives, hvis vi angrer og beder Gud om nåde! Det er det, evangeliet - det glædelige budskab - handler om!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#23254 - 25/10/2003 17:54 Re: Hvem bestemmer? [Re: kristina]
vsågerneforstå
Bruger

Hej Kristina

det er du da naturligvis velkommen til

Egentlig ville jeg bare vide, om vi alle var født ( skabt ) lige?, eller om gud har givet nogen medfødte egenskaber, der giver dem en bedre chance for at komme i himmelen end andre?

mvh Lars

Til toppen 
#23255 - 25/10/2003 18:31 Re: Hvem bestemmer? [Re: kristina]
Ole Madsen
Bruger

Kære Kristina

Det med at synd kan holde nogen ude af himmelen, det tror jeg ikke, det er dem der ikke vil tro der bliver holdt ude fra himmelen, hvis det var sådan at synd kunne holde os ude kom ingen i himmelen, Johannes siger at vi bedrager os selv om vi siger at vi ikkek har syndet, det er INGEN tro der holder folk ude.

Ole

Til toppen 
#23256 - 25/10/2003 18:32 Re: Hvem bestemmer? [Re: vsågerneforstå]
Ole Madsen
Bruger

Vi er alle skabt lige, Gud gør ikke forskel, du kan få lige så meget nåde som alle andre, Gud kan ikke, og vil ikke gøre forskel.

Ole

Til toppen 
#23257 - 25/10/2003 19:36 Re: Hvem bestemmer? [Re: Ole Madsen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ole, mon ikke dit indlæg her var tiltænkt Lars, og ikke mig?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#23258 - 25/10/2003 21:40 Re: Hvem bestemmer? [Re: kristina]
Ole Madsen
Bruger

nej , det var til dig da du sagde noget med at synd kan holde en ude af himmelen

Ole

Til toppen 
#23259 - 25/10/2003 22:01 Re: Hvem bestemmer? [Re: Ole Madsen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ja, Ole, og det er da også rigtigt!
Det er jo lige netop det, der er problemet.

Synd er synd, og vi syndere, små såvel som store, går fortabt, hvis vi ikke modtager Jesu frelserhånd. Jesus siger: "Ingen kommer til Faderen uden ved mig".

Er vi mon ikke enige om det?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#23260 - 25/10/2003 22:06 Re: Hvem bestemmer? [Re: kristina]
Ole Madsen
Bruger

jo, jeg kom til kun at skrive om en lille del af hvad du skrev

Ole

Til toppen 
#23261 - 26/10/2003 00:26 Re: Hvem bestemmer? [Re: kristina]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej kristina

Jeg vil nærmest sige at vi alle sammen er født med lige dårlige ods for at blive frelst... vi er født vendt bort fra Gud..... Alle skal via Jesus for at blive frelst.... der er ingen undtagelse.....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#23262 - 26/10/2003 10:01 Re: Hvem bestemmer? [Re: Ole Madsen]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København
Vi er vel ikke alle skabt med lige stor tilbøjelighed til at tro på ting, der ikke lader sig bevise?

Dermed er vi vel heller ikke skabt med lige store chancer for frelse?

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#23263 - 26/10/2003 11:13 Re: Hvem bestemmer? [Re: Ateist]
Ole Madsen
Bruger

Vi er vel ikke alle skabt med lige stor tilbøjelighed til at tro på ting, der ikke lader sig bevise?

der er jo noget der hedder en åndelig kamp imod vores sjæle, så derfor siger folk nu en gang som de gør somme tider, vi skal ikke lade os snyde af djævelen til vantro.

Gud lader sig bevise, men ved vi ikke at der er en kamp imod vores sjæle så er det let at tabe kampen, vi må værne om vores sjæle for at ikke at gå forkert

Ole

Til toppen 
#23264 - 26/10/2003 11:48 Re: Hvem bestemmer? [Re: Ole Madsen]
Ateist
Bruger

der er jo noget der hedder en åndelig kamp imod vores sjæle, så derfor siger folk nu en gang som de gør somme tider, vi skal ikke lade os snyde af djævelen til vantro.

Underforstået at mit spørgsmål var Djævelen, der talte - eller...?

Personligt synes jeg det er et yderst naturligt og relevant spørgsmål.
Og for mig at se sætter din manglende besvarelse af spørgsmålet, din henvisning til Djævelen i perspektiv.

Gud lader sig bevise, ...

Nå?
Men, så vil jeg da gerne se dette bevis!

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#23265 - 26/10/2003 12:04 Re: Hvem bestemmer? [Re: Ateist]
Ole Madsen
Bruger

"om nogen vil gøre min vilje han skal erkende om læren er fra Gud"

Ole

Til toppen 
#23266 - 26/10/2003 12:29 Re: Hvem bestemmer? [Re: Ole Madsen]
Ateist
Bruger

"om nogen vil gøre min vilje han skal erkende om læren er fra Gud"

Jamen det kan jeg da godt se - det beviser jo Guds eksistens ud over enhver tvivl!

Til toppen 
#23267 - 26/10/2003 12:52 Re: Hvem bestemmer? [Re: Ateist]
Ole Madsen
Bruger

det drejer om din åbenhed, har du det?

Til toppen 
#23268 - 26/10/2003 13:47 Re: Hvem bestemmer? [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist, du skrev

Et godt spørgsmål - som man plejer at sige, når man ikke rigtig ved hvad man skal svare.

Nu tror jeg jo, at Guds retfærdighed er af en anden karakter end socialdemokratiets "ligeret for alle". Set med vores begrænsede menneskeøjne ser det ganske rigtigt ser ud som om vi er født med forskellige tilbøjeligeheder, og dermed forskellige muligheder, både her og hisset.

Vi kan jo ikke tænke Guds tanker efter, det eneste jeg er sikker på er, at hans planer og tanker er hinsides vores begrænsede logik.

Jesus siger: Enhver, som har fået meget, skal der kræves meget af. Og den, der har fået meget betroet, skal der forlanges så meget mere af.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#23269 - 26/10/2003 15:12 Re: Hvem bestemmer? [Re: Ateist]
Ole Madsen
Bruger

Jeg vil sige at det er mere kompliseret måske end jeg har skrevet, men det er iværtefalde et element.

Der er påvirkningen fra ens forældre, venner, samfund, opvækst, gruppe, hvad ens forældre kommer ud for, hvad man selv kommer ud for.

Anton Le Vey s søn blev en kristen selv om hans far var satanist, det er et stort spørgsmål, men jeg tror stadigvæk at svaret er at vi er alle lige. Vi får alle mulighederne for at høre om evangeliet, nogle lukker af og der er der jo ingen mulighed og det kan der være mange grunde til som jeg har listet.

Ole

Til toppen 
#23270 - 26/10/2003 15:47 Re: Hvem bestemmer? [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Faktisk tror jeg at vi alle er født med en evne til at tro på det u-beviselige...... Nogen af os opdrages til at det er ok andre opdrages til at synes det er "for meget" og underligt - nærmest unaturligt......

Nogle bliver opdraget til at tro på naturen, islam, frihed, kristendom, sig selv, stjernerne, ?, tal og bogstavers indvirkning på livet, staten, autoriteten, ..... De fleste af verdens "tros"-retninger ser mere eller mindre tåbelige ud for alle andre end lige netop dem som tror på det...... Derfor mener jeg godt at man kan sige at alle har evnen til at tro på det u-beviselige....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#23271 - 26/10/2003 15:51 Re: Hvem bestemmer? [Re: Esmaralda]
Ole Madsen
Bruger

Hej ateist

Faktisk tror jeg at vi alle er født med en evne til at tro på det u-beviselige...... Nogen af os opdrages til at det er ok andre opdrages til at synes det er "for meget" og underligt - nærmest unaturligt......

Vi kan jo læse om paulus som siger at de ikke troende selv er en lov til dem selv, at de alligevel har skrevet Guds lov i deres hjerter, så på en eller anden måde må Gud have gjort noget for at få vores opmærksomhed, jeg mener at hele menneskets natur, at det higer efter noget bedre er et bevis for at Gud har lagt noget i os.

Ole

Til toppen 
#23272 - 26/10/2003 19:11 Re: Hvem bestemmer? [Re: Ole Madsen]
Ateist
Bruger

Tjah... svaret på det spørgsmål afhænger jo helt af, hvad ud nøjagtigt mener med "åbenhed"

Til toppen 
#23273 - 26/10/2003 19:16 Re: Hvem bestemmer? [Re: Ole Madsen]
Ateist
Bruger

Jeg vil sige at det er mere kompliseret måske end jeg har skrevet, men det er iværtefalde et element.

Hvad henviser du til, som i hvert fald værende et element?
Djævelen?

Der er påvirkningen fra ens forældre, venner, samfund, opvækst, gruppe, hvad ens forældre kommer ud for, hvad man selv kommer ud for.

Og vel også noget medfødt?

Anton Le Vey s søn blev en kristen selv om hans far var satanist, det er et stort spørgsmål, men jeg tror stadigvæk at svaret er at vi er alle lige. Vi får alle mulighederne for at høre om evangeliet, nogle lukker af og der er der jo ingen mulighed og det kan der være mange grunde til som jeg har listet.

Men, hvorfor lukker de af?
Fordi de er født mere rationelle og/eller opdraget i en mere rationel tradition?

Til toppen 
#23274 - 26/10/2003 20:45 TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: Esmaralda]
vsågerneforstå
Bruger

Hej...

Men hvis vi skal holde fast i jeres påstand, om at vi alle er født med ligegode odds, at gud ikke på forhånd har valgt nogen fra, burde andelen af kristne så ikke være ligestor i alle dele af verdenen?

Hvis alle eksempelvis har 50% chance for at vælge kristendommen, så burde halvdelen af befolkningen i alle lande være kristne, hvilket jo bestemt ikke er tilfældet.

Er man ikke nødt til at acceptere at omgivelsernes påvirkning, har større indflydelse end "den frie vilje"?

mvh Lars

Til toppen 
#23275 - 26/10/2003 20:59 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: vsågerneforstå]
Ole Madsen
Bruger

Hej...
Hvis alle eksempelvis har 50% chance for at vælge kristendommen, så burde halvdelen af befolkningen i alle lande være kristne, hvilket jo bestemt ikke er tilfældet.

Er man ikke nødt til at acceptere at omgivelsernes påvirkning, har større indflydelse end "den frie vilje"?

jeg tror mere at det er et spørgsmål om hvad den enkelte vil lade ske i sit liv, hvis du ikke vil have noget med det at gøre så vil du jo vælge fra når du får valget. Det er den måde tror jeg det sker på selvom at deres valg er gjort på et forkert grundlag. Alle får valget.

Ole

Til toppen 
#23276 - 26/10/2003 21:08 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: vsågerneforstå]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars.

Jeg har svært ved at forholde mig til dit spørgsmål. Ifølge min overbevisning fødes alle uden nogen undtagelse som Guds fjender, og dermed fordømte.

Nogle modtager Guds hjælpende frelsende hånd og opgiver at forsøge at klare sig selv, og hvor mange og hvem og hvorfor har jeg bestemt ikke nogen kvalificeret mening om.

Og tanken om at 50% af alle landes befolkning skulle være kristne kan jeg ikke følge med til.
Jeg melder pas

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#23277 - 26/10/2003 21:09 Re: Hvem bestemmer? [Re: Ateist]
Ole Madsen
Bruger

DU SKREV:

medfødt?
Men, hvorfor lukker de af?
Fordi de er født mere rationelle og/eller opdraget i en mere rationel tradition?

Vi kan jo godt sige at vi kan være ofre for andres dårlige beslutninger, det nogle kalder god rationel opdragelse kan jo vise sig at være katestrofal, kan du med sikkerhed sige at du aldrig har taget en forkert beslutning? eller dine omgivelser har taget en forkert beslutning som har påvirket dig?

"Om nogen frygter Herren, han spørger om den vej han skal vælge"

Ole

Til toppen 
#23278 - 27/10/2003 08:14 Re: Hvem bestemmer? [Re: kristina]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Kristina

"Det er en misforståelse at tro, at små syndere har større mulighed for frelse end store syndere. Jeg vil næsten sige tværtimod! Hvis nogen tror, at de er gode og fromme nok til at blive frelst, så er det ude med dem! "

Ja og amen!
Eksemplificeret hos farisæeren der takkede Gud overmådeligt fordi han ikke var så stor en synder som tolderen, ja han var på det nærmeste syndfri! Men det var tolderen der gik retfærdiggjort bort. Jesus kom ikke til de "retfærdige" men de fortabte får af Israel, toldere, prostituerede, røvere osv...

Mkh Malli

Ændret af malli (27/10/2003 08:21)

†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†

Til toppen 
#23279 - 27/10/2003 10:55 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: vsågerneforstå]
Esmaralda
Bruger

Hej vsågerneforstå

JEg er sikker på at omgivelserne har STOR indflydelse..... Men når alt kommer til alt behøver man jo ikke vælge som sine omgivelser gør...... En af grundene til at vi (ofte) "flyder med strømmen" er nok at vi alle søger tryghed - og når andre har gjort sådan kan vi roligt gøre ligeså uden at blive (den eneste der bliver) til grin.....
Har du én gang i dit liv hørt ordene "der findes én Gud - han kan frelse dig - tag imod" så har du jo haft valget om at tro på det eller lade være..... MEN valget har du ligemeget hvad dine omgivelser siger og har opdraget dig til.....
Men valget om at tro er da sikkert meget nemmere at tage hvis vi bliver støttet i det hjemmefra eller fra venner..... (så vil trygheds-behovet være opfyldt i det øjeblik man tager springet over i troen.....det kan ikke gøre mig alene til grin da mange jeg kender har gjort det samme.....)

Det er vi jo enige om ikke er tilfældet...... Jeg tror det er fordi den største påvirkning her i verden går imod at tro på Gud (kristendommens Gud)...... Der er jo et HAV af tilbud man kan tro på...... mange ser tillokkende og spændende ud....

( det kunne være interesant at se hvormange mennesker der %-vis er kristne, jøder, muslimer, what-ever over hele verden...er der nogen der kender en statestik??)

Til toppen 
#23280 - 27/10/2003 11:04 Re: Hvem bestemmer? [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Tja... nogen er født mere rationelle end andre.... nogen er født mere lallende ligeglade end andre..... nogen er født mere tungsindige end andre..... nogen er født mere frisindede end andre.......nogen er født rigere end andre..... nogen er født fattigere end andre..... nogen er født med højere IQ end andre..... nogen er født med større handicap end andre..... nogen er født mere anderledes end andre..... nogen er født mere normale end andre..... nogen er født klogere end andre...... nogen er født dummere end andre..... nogen er født mere naive end andre....... nogen er født mere selvstændige end andre....nogen er født mere temperementsfulde end andre..... nogen er født mere sagtmodige end andre.....nogen er født mere....... end andre............

... alle er født med en eller anden god undskyldning for ikke at tro på Gud og dermed vælge han fra...

Til toppen 
#23281 - 27/10/2003 11:18 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: Esmaralda]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Hej Esmaralda
Du skrev:

( det kunne være interesant at se hvormange mennesker der %-vis er kristne, jøder, muslimer, what-ever over hele verden...er der nogen der kender en statestik??)

Jeg kiggede lige på nettet for at se, om jeg kunne finde de nyeste tal. Udført i ekstrem form er der Mormonernes ur for verdens religioner. En lidt mere brugbar oversigt kan findes her.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#23282 - 27/10/2003 12:11 Re: Tak for det.... (nt) [Re: øhlenschlæger]
Esmaralda
Bruger

Til toppen 
#23283 - 27/10/2003 16:58 Re: Hvem bestemmer? [Re: Esmaralda]
nelle
Bruger

Sted: Nederland
Hej Ester

Undskyld jeg blander mig, nu opremsede du en hel masse, men hvad mener du med, at at alle er foedt med en eller anden god undskyldning for at vaelge Gud fra. :-)

Ellen

Til toppen 
#23284 - 27/10/2003 22:00 Re: Hvem bestemmer? [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Hvis du mener det, må du også mene, at folk har forskellig sandsynlighed for at blive troende?
Ergo er der nogle, der er blevet forfordelt.
Hvori består det retfærdige i det?

Til toppen 
#23285 - 27/10/2003 22:24 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

JEg er sikker på at omgivelserne har STOR indflydelse..... Men når alt kommer til alt behøver man jo ikke vælge som sine omgivelser gør......

Nu er omgivelsernes påvirkning jo ikke blot holdninger og valg - det er også informationer.
Og man træffer sine valg på baggrund af de informationer man har til rådighed.

En af grundene til at vi (ofte) "flyder med strømmen" er nok at vi alle søger tryghed - og når andre har gjort sådan kan vi roligt gøre ligeså uden at blive (den eneste der bliver) til grin.....

Det er nu på ingen måde angsten for at blive til grin, der afholder mig fra at tro. Det er fordi jeg (mit skeptiske jeg - ikke mine omgivelser!) ikke ser én eneste god grund til at tro.
Man kan så spørge, hvordan jeg er blevet sådan (arv eller miljø?) men den person jeg nu er kan ikke tro.

Jeg mener heller ikke, at jeg "flyder med strømmen" eftersom min modstand mod religion er større end stort set alle i min omgangskreds.

Har du én gang i dit liv hørt ordene "der findes én Gud - han kan frelse dig - tag imod" så har du jo haft valget om at tro på det eller lade være.....

Hvis ikke udsagnet bliver underbygget af troværdige argumenter er det jo blot en vild påstand, som man ikke med nogen ret kan forventes at tage alvorlig.

Iøvrigt mener jeg ikke, at tro er noget man bevidst kan vælge - det er noget man enten gør eller ikke gør (formentlig styret af underbevidstheden).
Jeg kan ikke vælge at tro. Jeg kan vælge at prøve og/eller lade som om, men reelt vil jeg stadigvæk være ikke-troende.

Og, hvis jeg er i en situation, hvor jeg ikke tror, hvorfor skulle jeg så egl. beslutte at tro? En sådan beslutning giver jo ingen mening: "Jeg tror det er noget vås, men alligevel, så vil jeg vælge at acceptere det som sandhed". Det ville jo være grænsende til sindssygt at tænke sådan.

At hævde at alle har hørt det de behøver for at tro holder ikke!

Til toppen 
#23286 - 28/10/2003 12:12 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Nu er omgivelsernes påvirkning jo ikke blot holdninger og valg - det er også informationer.
Og man træffer sine valg på baggrund af de informationer man har til rådighed.

Ja klart - det håber jeg ikke jeg har benægtet...

Det er nu på ingen måde angsten for at blive til grin, der afholder mig fra at tro. Det er fordi jeg (mit skeptiske jeg - ikke mine omgivelser!) ikke ser én eneste god grund til at tro.
Man kan så spørge, hvordan jeg er blevet sådan (arv eller miljø?) men den person jeg nu er kan ikke tro.

Jeg mener heller ikke, at jeg "flyder med strømmen" eftersom min modstand mod religion er større end stort set alle i min omgangskreds.

Nej jeg har heller ikke DIG anklaget for bare at flyde med strømmen..... det var mere sådan gennemsnitsmennesket..... Men jeg ved jeg skal passe på med at generalisere...... Jeg mener at det IKKE-at-tage-en-beslutning=flyde-med-strømmen........

Hvis ikke udsagnet bliver underbygget af troværdige argumenter er det jo blot en vild påstand, som man ikke med nogen ret kan forventes at tage alvorlig.

Du har for så vidt ret..... hmmm.... men man har jo mulighed for at undersøge det.....

Hvis det viser sig at Islam er den rigtige religion - kan jeg ikke komme bagefter og sige at jeg ikke kendte den fordi ejg er vokset op i et "kristent" land...... Jeg har hørt om Islam og været i min fulde ret (og mulighed) for at under søge sagen (hvilket jeg så også har gjort...)...... Min ret og mulighed gælder også alle andre trosretninger.... og ateismen vel også.....

Jeg kan ikke vælge at tro. Jeg kan vælge at prøve og/eller lade som om, men reelt vil jeg stadigvæk være ikke-troende.

det har du ret i.... du kan ikke vælge at tro..... men du kan vælge at regne Bibelen for Guds ord.....
Du kan vælge at sige NEJ TAK til alle religioner...... Men du har ret i at du ikke kan vælge "nu-vil-jeg-tro"...... Du kan overhøre Guds kald.....

"Troen kommer af det der høres - høres der ingenting kommer troen ikke.....

Og, hvis jeg er i en situation, hvor jeg ikke tror, hvorfor skulle jeg så egl. beslutte at tro? En sådan beslutning giver jo ingen mening: "Jeg tror det er noget vås, men alligevel, så vil jeg vælge at acceptere det som sandhed". Det ville jo være grænsende til sindssygt at tænke sådan.

Ja det grænser til sindsyge at være kristen.... vi bliver i hvertfald ofte beskyldt for det (jeg føler mig dog som et helt (næsten) normalt, rationelt menneske med en god portion logisk sans og bestemt ikke sindsyg....)
Men den eneste måde du kan finde ud af om kristendom er rigtigt på er ved at springe ud i at afprøve det...... at leve efter det.... at HØRE - for deraf kommer troen.... (høre= læse Bibelen og kristen literatur, høre prædikner, lytte til hvad kristne siger om kristendommen og deres tro)

Det har jeg heller ikke hævdet - men jeg tror at mange mennesker har hørt så meget at de har et grundlag for at undersøge mere - hvis interessen er der,,,

Til toppen 
#23287 - 28/10/2003 12:14 Re: Hvem bestemmer? [Re: nelle]
Esmaralda
Bruger

Hej Nelle

Jeg har endnu ikke mødt et menneske som ikke havde en god grund til at fra vælge Gud......

At denne grund kommer til at virke ret tynd hvis man bliver kristen er så en anden sag..... men mens man står i kaldet til at blive kristen har alle en undskyldning for at takke nej....

Til toppen 
#23288 - 28/10/2003 12:15 Re: forfordeling [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Hvis du mener det, må du også mene, at folk har forskellig sandsynlighed for at blive troende?

I hvilket udsagn udleder du at jeg mener sådan????

Til toppen 
#23289 - 28/10/2003 12:59 Re: forfordeling [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

At>Hvis du mener det, må du også mene, at folk har forskellig sandsynlighed for at blive troende?
------------------------------------------------------------
Es>I hvilket udsagn udleder du at jeg mener sådan????

Fx når du skriver at "nogen er født mere rationelle end andre". Deres tilbøjelighed til at tro vil vel, givet manglen på beviser, være mindre end de knap så rationelle menneskers?

Til toppen 
#23290 - 28/10/2003 13:01 Re: Hvem bestemmer? [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

At denne grund kommer til at virke ret tynd hvis man bliver kristen er så en anden sag..... men mens man står i kaldet til at blive kristen har alle en undskyldning for at takke nej....

Jeg synes nu at manglen på beviser er en endog rigtig god grund til ikke at tro.

Til toppen 
#23291 - 28/10/2003 13:09 Re: forfordeling [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Faktisk tror jeg ikke der er forskel på vores "indbyggede" trang til at komme væk fra Gud......
Nogen bruger den undskyldning at de er for rationelle..... andre bruger andre undskyldninger...... den undskyldning der er "god" for dig er måske ubrugelig for andre - og omvendt.....

Der er (for Gud) heller ingen forskel på om du (menneskeligt set) er langt væk fra Gud eller kun lidt væk fra GUd...... Væk fra GUd er væk fra Gud......

Til toppen 
#23292 - 28/10/2003 13:11 Re: Hvem bestemmer? [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Jeg synes nu at manglen på beviser er en endog rigtig god grund til ikke at tro.

Det er rigtigt - men er det mangel på VIDENSKABELIGE beviser eller på beviser i HJERTET - - - jeg mener at hvis de sidste er der er der god grund til at tro..... er de første der er der god grund til at vide......

Til toppen 
#23293 - 28/10/2003 13:36 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Nej jeg har heller ikke DIG anklaget for bare at flyde med strømmen..... det var mere sådan gennemsnitsmennesket.....
...
Jeg mener at det IKKE-at-tage-en-beslutning=flyde-med-strømmen........

Så det gælder også den gennemsnitlige kristne?

Du har for så vidt ret..... hmmm.... men man har jo mulighed for at undersøge det.....

Men, man hører jo så mange vilde påstande - man kan ikke med nogen ret forvente at folk undersøger dem alle.
Faktisk mener jeg at det er helt urimeligt at kræve af nogen, at de undersøger blot én eneste.

Hvis det viser sig at Islam er den rigtige religion - kan jeg ikke komme bagefter og sige at jeg ikke kendte den fordi ejg er vokset op i et "kristent" land...... Jeg har hørt om Islam og været i min fulde ret (og mulighed) for at under søge sagen (hvilket jeg så også har gjort...)...... Min ret og mulighed gælder også alle andre trosretninger.... og ateismen vel også.....

Men du har jo selv erklæret overfor Vagn Bro, at du ikke har undersøgt alle religioner. At du har undersøgt et par stykker er jo på ingen måde nok til du kan hævde at have undersøgt sagen grundigt.

Iøvrigt er det jo ikke nok at bladre lidt i Bibelen og Koranen, hvis man vil afgøre deres sandhedsværdi. I sig selv beviser disse bøger jo intet.
Så at hævde at folk jo har mulighed for, at undersøge sagen holder ikke så længe der ikke er noget objektivt kriterium, hvormed vi kan afgøre om noget af det er sandt. Uden et sådant kriterium er en "undersøgelse" jo meningsløs.

Endelig, så er der altså folk, der ikke har hørt om hverken kristendommen eller islam.
Ligesom der sikkert er et hav af religioner du aldrig har hørt om.

det har du ret i.... du kan ikke vælge at tro..... men du kan vælge at regne Bibelen for Guds ord.....

Nej, det kan jeg ikke vælge.
At vælge at regne Bibelen for Guds ord kræver jo 1) at man tror på Gud, og 2) at man tror på, at Bibelen er Guds ord.
Er begge disse kriterier ikke opfyldt vil det blot være laden som om.

Troen på Gud kommer nødvendigvis før troen på Bibelen som Guds ord!

Du kan vælge at sige NEJ TAK til alle religioner...... Men du har ret i at du ikke kan vælge "nu-vil-jeg-tro"......

Jeg kan da ikke vælge min tro fra - ikke mere end jeg kan vælge min tro til.

Du kan overhøre Guds kald.....
"Troen kommer af det der høres - høres der ingenting kommer troen ikke.....

Ja, jeg hører altså ikke noget kald.
Jeg regner med, at det er fordi, der ikke er noget kald.
Det er i hvert fald ikke fordi, jeg har valgt at overhøre det.

Ja det grænser til sindsyge at være kristen.... vi bliver i hvertfald ofte beskyldt for det (jeg føler mig dog som et helt (næsten) normalt, rationelt menneske med en god portion logisk sans og bestemt ikke sindsyg....)

Ja, nu skriver jeg jo altså ikke, at kristne er sindssyge!
Bare lige for at tage den i opløbet.

Jeg skriver, at en ikke-troende, der en dag bevidst vælger at tro på det han ikke tror på, er grænsende til sindssyg.

Iøvrigt er du vel ikke rationel, når det kommer til trosspørgsmål?
Så vidt jeg har forstået har du ikke noget problem med, at din tro strider imod (menneskelig) logisk og heller ikke noget problem med at den strider imod (menneskelig) viden.
Du sætter altså din tro over det vi mennesker rationelt kan erkende.
Det er rendyrket dogmatik og på ingen måde rationelt!

Men den eneste måde du kan finde ud af om kristendom er rigtigt på er ved at springe ud i at afprøve det...... at leve efter det.... at HØRE - for deraf kommer troen.... (høre= læse Bibelen og kristen literatur, høre prædikner, lytte til hvad kristne siger om kristendommen og deres tro)

Det er sjovt nok det samme jeg hører fra Hare Krishna, Scientology og flere andre trossamfund: "Prøv det!"
Ingen af dem kan dog præsentere mig for en garanti for at det virker - endsige et objektivt kriterium, der kan fortælle mig hvorvidt det virker eller ej. Jeg kan altså prøve det i 10 år uden resultater uden at jeg af den grund kan være sikker på, at det er forkert. Og jeg kan jo ikke vie hele mit liv til hver og én af de vilde teorier jeg bliver præsenteret for.

Mht. kristendommen, så har jeg faktisk prøvet at læse i Biblen, jeg har prøvet at læse kristen litteratur (på nettet, i hvert fald), jeg har talrige gange været i kirke og hørt prædiker og endelig har jeg herinde hørt kristne tale om deres tro.
Intet af dette har på nogen måde overbevist mig om, at der er et eneste gran af sandhed i kristendommen.
Så hvis det er det, der skal til, for at teste kristendommen, så har jeg testet den og den dumpede!

Det har jeg heller ikke hævdet - men jeg tror at mange mennesker har hørt så meget at de har et grundlag for at undersøge mere - hvis interessen er der,,,

Jovist kan mange folk vælge at undersøge kristendommen, men hvorfor skulle de dog blive interesseret i netop kristendommen?
Hvad er det, der, efter din mening, bør gøre det klart for enhver udenforstående, at netop kristendommen - ud af de hundredevis af forskellige religioner, der findes - er værd at undersøge nærmere?

Til toppen 
#23294 - 28/10/2003 13:48 Re: Hvem bestemmer? [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Det er rigtigt - men er det mangel på VIDENSKABELIGE beviser eller på beviser i HJERTET

I mine øjne er det kun de første, der tæller som underbyggelse for noget som helst.
At nogen "føler" at dette og hint er sandt gør det på ingen måde sandt.

Men, jeg er nu ikke er blevet præsenteret for nogen af delene.
Der er vitterligt intet i mit "hjerte", der fortæller mig at Gud findes.

... jeg mener at hvis de sidste [beviser i HJERTET] er der er der god grund til at tro.....

Hvis man mener at have "beviser i hjertet", så har man vel pr. automatik også troen.
De to ting er vel blot to måder at sige det samme på?

... er de første der er der god grund til at vide......

Sjovt du siger det, for mig bekendt sætter du din tro højere end videnskabelige beviser.
Ergo mener du vel ikke rigtigt, at videnskabelige beviser er god grund til at vide?

Til toppen 
#23295 - 28/10/2003 22:42 Re: Hvem bestemmer? [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist, du skriver (ganske vist ikke til mig, men nu pipper jeg alligevel et lille pip her)

Sjovt du siger det, for mig bekendt sætter du din tro højere end videnskabelige beviser. Ergo mener du vel ikke rigtigt, at videnskabelige beviser er god grund til at vide?

Jeg kom lige til at tænke på, at da jeg selv blev kristen, var det ikke sådan, at jeg forlod viden til fordel for tro og altså foretrak det irrationelle frem for det irrationelle og opgav noget jeg troede var viden og så erstattede denne viden med "tro".

Jeg har på ingen måde kasseret videnskaben, så længe den lader være med at konkludere ting og sager, som ikke lader sig verificere ved den videnskabelige metode.

I virkeligheden er jeg ikke spor religiøs - jeg kom bare til at se kristendommen som det mest sandsynlige verdensbillede og forklaring på livet, og jo mere jeg studerede og fordybede mig i den, jo stærkere og mere grænsesprængende blev min tro på, at det virkelig, virkelig er sandt, det der fremgår af Bibelen, og jo mere taknemmelig bliver jeg for for, at jeg omsider blev bragt til at begribe hvad kristendommen handler om og efterhånden kom til at erkende, hvem Gud er han åbenbarede sig ved Jesus Kristus.

Jeg kan godt huske, at jeg tidligere så kristendommen som én religion blandt mange andre muligheder - sådan tænkte jeg i konfirmationsalderen, kan jeg huske, - og da jeg altså aldrig har været spor religiøst anlagt, kasserede jeg det hele ud fra den betragtning, at det forekom mig helt meningsløst så meget som at overveje at "vælge" en af dem.

At der skulle være flere hinanden modsigende absolutte sandheder har jeg aldrig kunnet godtage, og godtager stadig ikke.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#23296 - 28/10/2003 23:16 Re: Hvem bestemmer? [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Jeg har på ingen måde kasseret videnskaben, så længe den lader være med at konkludere ting og sager, som ikke lader sig verificere ved den videnskabelige metode.

Så du er ikke ungjordskreationist?
Og, du mener ikke, at mennesket blev skabt for 8-10.000 år siden?

I virkeligheden er jeg ikke spor religiøs - jeg kom bare til at se kristendommen som det mest sandsynlige verdensbillede og forklaring på livet, og jo mere jeg studerede og fordybede mig i den, jo stærkere og mere grænsesprængende blev min tro på, at det virkelig, virkelig er sandt, det der fremgår af Bibelen, ...

Dog undtaget de steder, der er i modstrid med videnskaben, eller...?

Til toppen 
#23297 - 28/10/2003 23:16 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Så det gælder også den gennemsnitlige kristne?

Tjaaa... hvorfor skulle kristne være ret meget anderledes end andre?
Jeg tror at der går mange mennesker rundt og tror de er kristne uden at være det.... de er bare flydt med strømmen i den menighed de er vokset op i..... Nogle af dem er selvfølgelig blevet personlige kristne - men der findes også nogen som lever på vennernes eller forældrenes tro.....

Men, man hører jo så mange vilde påstande - man kan ikke med nogen ret forvente at folk undersøger dem alle.
Faktisk mener jeg at det er helt urimeligt at kræve af nogen, at de undersøger blot én eneste.

Jeg giver dig ret i at alt det der med det religiøse er noget af en jungle efterhånden (har måske altid været)......
Men jeg mener stadig at hvem-som-helst kan bede til GUD uden at sætte religion på ham..... og "hvis" der så findes en Gud må han jo svare..... Jeg er sikekr på at GUd svarer - men ikke alltid sikker på at folk ved hvad de skal lytte efter og derfor overhører ham....

Men du har jo selv erklæret overfor Vagn Bro, at du ikke har undersøgt alle religioner. At du har undersøgt et par stykker er jo på ingen måde nok til du kan hævde at have undersøgt sagen grundigt.

Jeg har undersøgt de religioner som jeg er blevet gjort opmærksom på på en måde der har vagt min interesse..... Andre har jeg ladet ligge..... Jeg har ikke fundet nogen religion der kan nå kristendommen til sokkeholderne.....

Iøvrigt er det jo ikke nok at bladre lidt i Bibelen og Koranen, hvis man vil afgøre deres sandhedsværdi. I sig selv beviser disse bøger jo intet.

Nej de beviser intet i sig selv..... man er nødt til at lytte til Helligåndens vejledning - ellers fatter man ikke en bønne.....

Så at hævde at folk jo har mulighed for, at undersøge sagen holder ikke så længe der ikke er noget objektivt kriterium, hvormed vi kan afgøre om noget af det er sandt. Uden et sådant kriterium er en "undersøgelse" jo meningsløs.

Det kommer så igen an på om det er bevis i hjertet eller videnskabeligt man søger....

Nej, det kan jeg ikke vælge.
At vælge at regne Bibelen for Guds ord kræver jo 1) at man tror på Gud, og 2) at man tror på, at Bibelen er Guds ord.
Er begge disse kriterier ikke opfyldt vil det blot være laden som om.

OK - du har måske ret..... men du kan vælge at leve efter Bibelens ord "somom" de var sande..... og se hvilken virkning det havde....

Ja, jeg hører altså ikke noget kald.
Jeg regner med, at det er fordi, der ikke er noget kald.
Det er i hvert fald ikke fordi, jeg har valgt at overhøre det.

Min søn vælger heller ikke at overhører mig når jeg kalder - men nogen gange overhører han alligevel - simpelthen fordi han er for optaget af alt muligt andet....

Ja, nu skriver jeg jo altså ikke, at kristne er sindssyge!
Bare lige for at tage den i opløbet.

Det er jeg klar over...... det jeg mente var bare at den beskyldning har vi fået af så mange......

Iøvrigt er du vel ikke rationel, når det kommer til trosspørgsmål?
Så vidt jeg har forstået har du ikke noget problem med, at din tro strider imod (menneskelig) logisk og heller ikke noget problem med at den strider imod (menneskelig) viden.
Du sætter altså din tro over det vi mennesker rationelt kan erkende.
Det er rendyrket dogmatik og på ingen måde rationelt!

JO jeg er faktisk rationel..... måske bare ikke med samme resultat som det du kommer frem til ved at være rationel.....

Jeg ser den del af videnskaben som beskæftiger sig med evolution som er form for tro...... videnskabsmændene tror på evolutionen....... Jeg har endnu ikke set stærkere beviser FOR evolutionen end dem jeg har "set" i mit hjerte FOR skabelsen....
Den tro der hedder skabelse er for mig at se den mest logiske - mens den trpo der hedder bigbang og evolution virker (for mig) helt hen i hampen.....

Jeg mener faktisk ikke at kristendommen strider mod logikken..... jeg er selv logiker og ønsker enkle og rammende forklaringer på alt...... de bedste svar på de spørgsmål jeg har haft indtil nu har jeg fundet i kristendommen....

"Prøv det!"
Ingen af dem kan dog præsentere mig for en garanti for at det virker - endsige et objektivt kriterium, der kan fortælle mig hvorvidt det virker eller ej. Jeg kan altså prøve det i 10 år uden resultater uden at jeg af den grund kan være sikker på, at det er forkert. Og jeg kan jo ikke vie hele mit liv til hver og én af de vilde teorier jeg bliver præsenteret for.

Er du villig til at prøve at leve som kristen i 10år hvis du fik en garanti for at det ville vise dig noget religiøst...... Eller vil du vises det religiøse inden du er villlig til at leve som kristen..... (det kunne jo også dreje sig om et år....)

Mht. kristendommen, så har jeg faktisk prøvet at læse i Biblen, jeg har prøvet at læse kristen litteratur (på nettet, i hvert fald), jeg har talrige gange været i kirke og hørt prædiker og endelig har jeg herinde hørt kristne tale om deres tro.

OK - det blev jeg faktisk lidt overrasket over..... troede ikke lige det var dig..... hvad har du læst??? Har du prøvet at bede til "GUD" om at vise sig for dig HVIS han er der...???

Hvad er det, der, efter din mening, bør gøre det klart for enhver udenforstående, at netop kristendommen - ud af de hundredevis af forskellige religioner, der findes - er værd at undersøge nærmere?

Tjaaa... den er svær - for det er jo ret individuelt..... nogen vil måske undersøge kristendommen fordi den er verdensomspændende..... andre fordi den er gammel..... andre igen af helt andre årsager....

Til toppen 
#23298 - 28/10/2003 23:24 Re: Hvem bestemmer? [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

det har du for så vidt ret i...... vore følelser er noget vældigt defust noget.....

MEN de beviser jeg har i mit hjerte er ikke defuse.... de er faste, ligemeget hvordan mine følelser bølger op og ned.....beviserne (at jeg i hjertet er overbevist om) ændrer sig ikke......

Hvis man mener at have "beviser i hjertet", så har man vel pr. automatik også troen.

neeejjjj ikke rigtigt..... ved bare ikke lige hvordan jeg skal forklare forskellen.....
Jo altså har man beviser fra Heligånden i hjertet tror jeg at det er næsten umuligt at tro det er sandt.....
Men man kan godt tro på noget uden det er bevist i hjertet.... Jeg kan godt vælge at tro på at jeg vinder i lotto.... men jeg vil ikke være overbevist i mit indre....

Sjovt du siger det, for mig bekendt sætter du din tro højere end videnskabelige beviser.
Ergo mener du vel ikke rigtigt, at videnskabelige beviser er god grund til at vide?

Jo når videnskaben finder ud af det hele (hvad jeg har svært ved at tro de gør) vil jeg da tro på dem..... Men så længe at evolutionen "kun" er en tro for dem vil jeg ikke satse på det....

Til toppen 
#23299 - 28/10/2003 23:28 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: kristina]
vsågerneforstå
Bruger

Hej Kristina

Jeg har svært ved at forholde mig til dit spørgsmål. Ifølge min overbevisning fødes alle uden nogen undtagelse som Guds fjender, og dermed fordømte.

Lad os holde fast i den: "fødes alle som guds fjender"

dvs. Gud har ikke forfordelt nogen af os...Ingen er født gode og ingen er født onde?

Enige så langt?

Til toppen 
#23300 - 28/10/2003 23:31 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: Ole Madsen]
vsågerneforstå
Bruger

Hej Ole

jeg tror mere at det er et spørgsmål om hvad den enkelte vil lade ske i sit liv, hvis du ikke vil have noget med det at gøre så vil du jo vælge fra når du får valget. Det er den måde tror jeg det sker på selvom at deres valg er gjort på et forkert grundlag. Alle får valget.

Lad os holde fast i at alle får valget....

Ingen er garanteret en plads i himmelen såvel som helvede, det afhænger af vores eget valg!

mvh Lars

Til toppen 
#23301 - 28/10/2003 23:39 Re: Hvem bestemmer? [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist,

Så du er ikke ungjordskreationist?
Og, du mener ikke, at mennesket blev skabt for 8-10.000 år siden?

Hmmm det er sådan lidt op og ned . Kort sagt: Jeg er stadig uafklaret.
Om der reelt er tale om 6 dage - i vores forståelse af ordet "dag" - eller 6 tidsperioder - eller noget helt syvende. Jeg ved det ikke. Og det er ikke det eneste sted i bibelen, hvor jeg er usikker på folkningen. Og heller ikke på tolkningen af videnskabens resultater. Når videnskabsfolk kan være uenige, kan jeg bestemt godt tillade mig at sætte kryds i "VED IKKE".

Det er i hvert fald hvad jeg gør, og det anfægter ikke min kristne tro det allermindste .. !

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#23302 - 28/10/2003 23:41 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: Esmaralda]
vsågerneforstå
Bruger

Hej Esmaralda

JEg er sikker på at omgivelserne har STOR indflydelse

Så er vi da enige så langt

men skaber det ikke et paradoks?, gud har valgt hvilke omgivelser han har puttet mig ind i, og derved også givet nogen større mulighed end andre, er det ikke uretfærdigt?

mvh Lars

ps

det kunne være interesant at se hvormange mennesker der %-vis er kristne, jøder, muslimer, what-ever over hele verden...er der nogen der kender en statestik??)

Kunne ikke finde statistikken, men mener at have læst at buddister og hinduer er i stærkt overtal....

Til toppen 
#23303 - 28/10/2003 23:57 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: vsågerneforstå]
Esmaralda
Bruger

Hej vsågerneforstå

Kunne ikke finde statistikken, men mener at have læst at buddister og hinduer er i stærkt overtal....

"Ø" har fundet en statestik på nettet - han henviser til den som svar på mit inlæg.....

Den siger at
Buddister har 6%
Hinduister har 15 %
Islam har 22%
Kristendom har 33%

Det skal dog siges at der er taget lige vel mange underreligioner med under kristendom..... fx er Jehovas Vidner medtaget - og de tror jo ikke på at Jesus er Guds søn.....hmmmm....

men skaber det ikke et paradoks?, gud har valgt hvilke omgivelser han har puttet mig ind i, og derved også givet nogen større mulighed end andre, er det ikke uretfærdigt?

Jooooo måske - jeg ved det faktisk ikke..... dvs - jeg ved ikke hvor folk i så fald ville have lettest ved at komme til tro.....hmmm....
ville det være sværrets i et land med kristenforfølgelse eller i et land som Danmark....???

Men selvom omgivelserne har meget stor indflydelse på om og hvor meget man hører ordet til frelse.... så har Gud den største indflydelse.... for ham er alting muligt....

Til toppen 
#23304 - 29/10/2003 00:01 Re: Eva og Adams skabelse [Re: kristina]
Esmaralda
Bruger

Hej med jer

Der er jo heller ingen der ved hvor længe Adam og Eva levede i Edens have inden syndefaldet....... måske levede de der meget længe....måske kun nogle få dage.... det står der intet om i Bibelen (så vidt jeg ved) ...... Men jeg er ret sikker på at vi med Bibelen i hånden kan sige at FRA syndefaldet til nu er der gået 8-10.000år.....

Til toppen 
#23305 - 29/10/2003 00:09 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Jeg giver dig ret i at alt det der med det religiøse er noget af en jungle efterhånden (har måske altid været)......

Det har det vist altid været.

Men jeg mener stadig at hvem-som-helst kan bede til GUD uden at sætte religion på ham.....

Men at bede til Gud kræver jo, at man tror på ham - eller i hvert fald anser det som en reel mulighed, at han eksisterer.

For mig ville det at bede til Gud være som at skrive et brev til Julemanden - og jeg gør ingen af delene.

... og "hvis" der så findes en Gud må han jo svare..... Jeg er sikekr på at GUd svarer - men ikke alltid sikker på at folk ved hvad de skal lytte efter og derfor overhører ham....

Men, hvis en muslim beder og den kristne Gud svarer, så vil muslimen jo blot blive endnu mere overbevist om Allahs eksistens.

Jeg har undersøgt de religioner som jeg er blevet gjort opmærksom på på en måde der har vagt min interesse..... Andre har jeg ladet ligge.....

Så du erkender altså, at det er nødvendigt at en religion vækker ens interesse for at man undersøger den?

Så er det altså ikke nok at folk har hørt en kristen nævne Jesus. Der skal mere til - noget, der i højere grad vækker personens interesse end alle de øvrige religioner.
Og, hvad er det, efter din mening, der skulle vække fx en troende muslims interesse for kristendommen?

Jeg har ikke fundet nogen religion der kan nå kristendommen til sokkeholderne.....

Men du har jo heller ikke undersøgt dem alle.
Måske venter den eneste sande religion dig blandt de religioner du "har ... ladet ligge"?

Nej de beviser intet i sig selv..... man er nødt til at lytte til Helligåndens vejledning - ellers fatter man ikke en bønne.....

Og det vil jo sige, at en som jeg - der ikke hører nogen helligånd - ikke har en chance for at undersøge kristendommens sandhed.

Det kommer så igen an på om det er bevis i hjertet eller videnskabeligt man søger....

Egl. ikke, man er i begge tilfælde nødt til at vide, hvornår man kan holde op med at undersøge en religion og gå videre til den næste.

OK - du har måske ret..... men du kan vælge at leve efter Bibelens ord "somom" de var sande..... og se hvilken virkning det havde....

Men, hvorfor skulle jeg, når jeg nu er overbevist om, at det er usandt? Man vælger da ikke at leve sit liv efter noget man dybest set anser for gamle myter.

Og, hvorfor skulle jeg lige vælge at lade "som om" Bibelen var sand? Hvorfor skulle jeg ikke tage imod Theologicals tilbud om at lade "som om" Vedaerne er sande?

Ja, hvorfor lader du egl. ikke "som om" Vederne er sande - blot for at få afprøvet deres sandhedsværdi?

JO jeg er faktisk rationel..... måske bare ikke med samme resultat som det du kommer frem til ved at være rationel.....

Så gad jeg godt se din definition af "rationel".

Jeg ser den del af videnskaben som beskæftiger sig med evolution som er form for tro...... videnskabsmændene tror på evolutionen.......

Tjah....

Iøvrigt har vi jo tidligere set, at du tror på mikro-evolution - altså evolution indenfor en art.

Jeg har endnu ikke set stærkere beviser FOR evolutionen end dem jeg har "set" i mit hjerte FOR skabelsen....

Beviser "i hjertet" er ikke rationelle.
Rationel betyder fornuftsmæssig, logisk.

Den tro der hedder skabelse er for mig at se den mest logiske - mens den trpo der hedder bigbang og evolution virker (for mig) helt hen i hampen.....

Jeg har stærkt på fornemmelsen at din definition af "logisk" er, at det du tror på er logisk mens det du ikke tror på ikke er logisk.

Men, hvad så med geologernes viden om at Jorden er 4,5 mia. år gammel? Er det også blot en tro?

Eller arkæologernes viden om at der har eksisteret mennesker i mere end 10.000 år (genetikken siger omkring 150.000 år)? Er det også blot en tro?

Og, hvordan forklarer du de manglende beviser på den påståede syndflod?

Jeg mener faktisk ikke at kristendommen strider mod logikken.....

Du har nu ellers i en af vores tidligere debatter måtte påberåbe dig en guddommelig logik, fordi den menneskelige logik ikke slog til.
Så du mener vel at den strider mod menneskelig logik?

... jeg er selv logiker og ønsker enkle og rammende forklaringer på alt...... de bedste svar på de spørgsmål jeg har haft indtil nu har jeg fundet i kristendommen....

Tjah...

Er du villig til at prøve at leve som kristen i 10år hvis du fik en garanti for at det ville vise dig noget religiøst...... Eller vil du vises det religiøse inden du er villlig til at leve som kristen..... (det kunne jo også dreje sig om et år....)

Jeg skulle have en tro på Gud før jeg begyndte at leve som kristen. I hvert fald skulle jeg regne Guds eksistens for en reel mulighed (og ikke blot en teoretisk mulighed, som jeg gør nu).

Min søn vælger heller ikke at overhører mig når jeg kalder - men nogen gange overhører han alligevel - simpelthen fordi han er for optaget af alt muligt andet....

Og du mener at jeg er optaget af alt muligt andet, eller...?

Men, hvis ikke jeg har valgt at overhøre Gud, så har jeg jo heller ikke valgt Gud fra.

OK - det blev jeg faktisk lidt overrasket over..... troede ikke lige det var dig.....

Det var det jo heller ikke ligefrem

hvad har du læst???

Forskellige kreationist-sites.

Har du prøvet at bede til "GUD" om at vise sig for dig HVIS han er der...???

Næh, for jeg har jo ingen grund til at tro, at han er der.
Jeg beder ikke til Gud, jeg bloter ikke, jeg ofrer ikke til Buddha, jeg faster ikke her i Ramadanen osv. osv.

At>Hvad er det, der, efter din mening, bør gøre det klart for enhver udenforstående, at netop kristendommen - ud af de hundredevis af forskellige religioner, der findes - er værd at undersøge nærmere?
Es>Tjaaa... den er svær - for det er jo ret individuelt..... nogen vil måske undersøge kristendommen fordi den er verdensomspændende..... andre fordi den er gammel..... andre igen af helt andre årsager....

Og, alligevel mener du at alle bør prøve kristendommen?
Selvom du ikke kan pege på noget, der bør overbevise enhver om, at den er værd at interessere sig for?
Det giver ikke megen mening.

Til toppen 
#23306 - 29/10/2003 00:29 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: vsågerneforstå]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars,

Lad os holde fast i den: "fødes alle som guds fjender"
dvs. Gud har ikke forfordelt nogen af os...Ingen er født gode og ingen er født onde?
Enige så langt?

Næ, det er vi faktisk ikke engang enige om! Alle fødes nemlig onde (set med Guds øjne, altså i absolut forstand). Hvis man er født som Guds fjende, er man pr. definition ond.

Men det betyder bestemt ikke, at man ikke kan gøre mange gode gerninger! Det gør vi da vist allesammen, tror jeg.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#23307 - 29/10/2003 00:33 Re: Hvem bestemmer? [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

------------------------------------------------------------det har du for så vidt ret i...... vore følelser er noget vældigt defust noget.....
MEN de beviser jeg har i mit hjerte er ikke defuse.... de er faste, ligemeget hvordan mine følelser bølger op og ned.....beviserne (at jeg i hjertet er overbevist om) ændrer sig ikke......

Okay, så kan man vel sige, at du føler det stærkt, men styrken af følelserne ændrer sådan set ikke noget i mine øjne.

neeejjjj ikke rigtigt..... ved bare ikke lige hvordan jeg skal forklare forskellen.....
Jo altså har man beviser fra Heligånden i hjertet tror jeg at det er næsten umuligt at tro det er sandt.....

Mener du "umuligt ikke at tro det er sandt"??
Men igen snakker vi vel bare om grader?
Stærk tro = "beviser i hjertet".

Men man kan godt tro på noget uden det er bevist i hjertet.... Jeg kan godt vælge at tro på at jeg vinder i lotto.... men jeg vil ikke være overbevist i mit indre....

Hvis det 1) er noget du vælger, og 2) ikke er noget du er overbevist om i dit indre, så er det jo ikke noget du tror på.

Jo når videnskaben finder ud af det hele (hvad jeg har svært ved at tro de gør) vil jeg da tro på dem.....

Så først når videnskaben er alvidende vil du tro dem?

Men så længe at evolutionen "kun" er en tro for dem vil jeg ikke satse på det....

Nu er evolution ikke en tro men et beviseligt faktum.
Ja, du har faktisk selv betegnet mikro-evolutionen som "logik".

Og, det er jo ikke blot evolutionsteorien (dvs. biologien) du benægter.
Det er jo et hav af videnskabelige grene: Kosmologien, geologien, arkæologien, palæontologien, lingvistikken, etc.
Du afskriver jo stort set al videnskab som "tro".

Det til trods for, at du efter eget udsagn intet ved om videnskaberne.

Det er for mig blind tro, hvis noget er.

Til toppen 
#23308 - 29/10/2003 00:34 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

For mig ville det at bede til Gud være som at skrive et brev til Julemanden - og jeg gør ingen af delene.

Jeg tror da på julemanden - han dukker altid op nede i suoermarkedet til jul....

Jeg køber ind i mellem en lottokupon - velvidende at jeg ikke vinder.... (men man ved jo aldrig - andre har jo vundet før mig)......

Så du erkender altså, at det er nødvendigt at en religion vækker ens interesse for at man undersøger den?

Personligt gider jeg ikek undersøge en religion hvor de folk der tror på den ikke gider fortælle (sende missionære) om den.....
Men jeg mener ikke at mission er et must for alle...... det kunne være en bogtitel, en sætning i en film, en dukomenter om et eller andet, en fasination af naturen, en vens ord om Jesus, what-ever..... men noget skal der selvfølgelig til....

Og, hvad er det, efter din mening, der skulle vække fx en troende muslims interesse for kristendommen?

Tjaaa..... hvad ved jeg...... måske Koranens rimelig åbenlyse frygt/had overfor kristendommen..... men det ved jeg ikke noget om..... Alle de andre årsager jeg har nævnt kan også komme på tale....

Og det vil jo sige, at en som jeg - der ikke hører nogen helligånd - ikke har en chance for at undersøge kristendommens sandhed.

Hvis du vil undersøge Egypternes byggemetoder til opførelsen af pyramiderne er du nød til at have en vis portion tillid til dem der har forsket i sagen..... i hvert fald til du selv kommer lidt ind i sagerne..... senere kan du selv forske videre - og måske forkaste noget af det første du har hørt fordi du senere finder ud af at det ikke stemmer overens med hvad du selv finder ud af..... men til en start er du nød til at stole på dem der ved mere end dig....

Hvis du vil undersøge kristendommen er du til en start nød til at stole på nogen der ved mere end dig selv om sagen..... senere når du selv begynder at studere og undersøge kan du jo forkaste det igen hvis det ikke stemmer overens med hvad du selv finder ud af.....

Så gad jeg godt se din definition af "rationel".

Det har noget med at vælge den mest logiske og mest indlysende løsning ....

Iøvrigt har vi jo tidligere set, at du tror på mikro-evolution - altså evolution indenfor en art.

det mener jeg ikke strider i mod logikken....

Beviser "i hjertet" er ikke rationelle.
Rationel betyder fornuftsmæssig, logisk.

Det kan altså godt stemme overens....

Jeg har stærkt på fornemmelsen at din definition af "logisk" er, at det du tror på er logisk mens det du ikke tror på ikke er logisk.

tja tro du bare det........ Hvis jeg ikke kunne se en meter af logik i min tro - så tror jeg ikke jeg ville kunne blive ved med at tro på det.... så på sin vis har du ret i det.... men det er ikke fordi jeg tror det er logik - jeg tror fordi det er det mest logiske jeg endnu er blevet præcenteret for....

Det må videnskaben da virkelig stå til regnskab for...... når der mangler beviser for evolutionens faser gør det jo ikke noget..... der tror videnskabsmændene gladeligt at den nok skal komme engang..... så hvorfor ikke beviserne for syndfloden???

Men, hvis ikke jeg har valgt at overhøre Gud, så har jeg jo heller ikke valgt Gud fra.

Gud siger at hvis vi ikke er for ham (Gud) så er vi imod ham.... der er de to muligheder..... ingen kan være neutral...

Til toppen 
#23309 - 29/10/2003 00:47 Re: Videnskaben [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Okay, så kan man vel sige, at du føler det stærkt, men styrken af følelserne ændrer sådan set ikke noget i mine øjne

Nej det har intet at gøre med mine følelser..... og slet ikke deres størrelse.... heldigvis - for nogen gange er følelsen af Gud helt væk..... men overbevisninger er der stadig..... det kalder jeg fast grund til troen..... selv når jeg føler mig langt væk fra Gud eller at Gud ikke er den han er..... så er overbevisningen der stadig....Gud er nær og han er den han er.....

Mener du "umuligt ikke at tro det er sandt"??

Øhhh.... ja -selvfølge - det var en tastefejl eller sådan noget.....

Så først når videnskaben er alvidende vil du tro dem?

Nej da - jeg tror skam på en stor del at alt det videnskabelige - også selvom de ikke ved alt om emnet..... fx madens indflydelse på vores vægt..... nogen mener at det er sukkeret der feder, andre at det er fedtet..... men alle er enige om at den er en kombination af kost og motionsmængden......

Det er (så vidt jeg ved) kun bigbang og snotklattens vandring til menneske jeg ikke betegner som tilstrækkeligt bevist...... I hvert fald hvis vi nøjes med de store spørgsmål - hvor de fleste køber forklaringerne....

tja....

Nej det gør jeg ikke...... jeg undskylder at jeg kom til at skrive videnskab når det kun er bigbang og evolutionen jeg skyder efter....

Jeg tror skam meget på videnskabsmænds beviste teorier..... jeg tror fx på atomer og protoner og elektroner - - - selvom jeg aldrig har set nogen.....

Til toppen 
#23310 - 29/10/2003 11:19 Re: Hvem bestemmer? [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Når videnskabsfolk kan være uenige, kan jeg bestemt godt tillade mig at sætte kryds i "VED IKKE".

Videnskaberne er mig bekendt ikke det mindste i tvivl om
1) at Jorden er omkring 4,5 mia. år gammel
2) at mennesket er omkring 150.000 år gammelt

Og vi er vel enige om, at begge disse områder falder indenfor de "ting og sager", der "lader sig verificere ved den videnskabelige metode"?

Derfor er det jo en udemærket test på, hvorvidt du har "kasseret videnskaben", noget du efter eget udsagn "på ingen måde" har gjort.

Det er i hvert fald hvad jeg gør, og det anfægter ikke min kristne tro det allermindste .. !

Det er muligt, at "ved ikke"-tilstanden ikke anfægter din kristne tro, men gør en 4,5 mia. år gammel jord?
Eller en 150.000 år gammelt menneskeslægt?

Til toppen 
#23311 - 29/10/2003 11:29 Re: Eva og Adams skabelse [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Der er jo heller ingen der ved hvor længe Adam og Eva levede i Edens have inden syndefaldet....... måske levede de der meget længe....måske kun nogle få dage.... det står der intet om i Bibelen (så vidt jeg ved) ...... Men jeg er ret sikker på at vi med Bibelen i hånden kan sige at FRA syndefaldet til nu er der gået 8-10.000år.....

Selvom man antager, at de levede endog meget længe i Edens Have, så kommer man ikke i overensstemmelse med de videnskabelige fakta.
Der er fundet moderne menneskeskeletter i Mellemøsten som er 100.000 år gamle og som levede samtidigt med Neandertalerne der.
I Europa sporene ca. 40.000 år gamle og i Australien ankom mennesket for ca. 50.000 år siden.
Selv i Amerika som først relativt sent blev befolket har mennesket være i min. 12.000 år.

At menneskene først skulle have befolket resten af Jorden (dvs. alt udenfor Edens have) for 8-10.000 år siden er derfor i direkte modstrid med de videnskabelige realiteter.

Samtidig viser den genetiske sammensætning af nulevende mennesker, at det oprindelige ur-hjem lå i Afrika - ikke i Irak.
Det kan altså ikke have været Edens have, med mindre du vil placere den i Afrika for 150.000 år siden.

Til toppen 
#23312 - 29/10/2003 11:44 Re: Eva og Adams skabelse [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

At menneskene først skulle have befolket resten af Jorden (dvs. alt udenfor Edens have) for 8-10.000 år siden er derfor i direkte modstrid med de videnskabelige realiteter.

Jeg ved at der er nogle kristne der tror at der blev skabt flere mennesker end Adam og Eva, men at det kun var de to der blev sat i edenshave..... Jeg ved ikke om jeg kan tilslutte mig denne tro - har ikke sat mig ind i det.... Men hvis det skulle være rigtigt kan det jo godt passe.....

De første mennesker i Bibelen levede ganske længe.... måske så deres knogler ældre ud end vores knogler - døde i en alder af 80 år..... måske ændrede Gud knoglestrukturen (hele kropsopbygningen) i mennesker dengang han bestemte at menneskets leveår skulle være 120 - og ikke Metusalemske aldre....

Jeg ved godt at det er gætteri..... men jeg ser det som en mulighed.....

Samtidig viser den genetiske sammensætning af nulevende mennesker, at det oprindelige ur-hjem lå i Afrika - ikke i Irak.
Det kan altså ikke have været Edens have, med mindre du vil placere den i Afrika for 150.000 år siden.

Jeg ved ikke hvor Edens have lå..... jo mod Øst..... men alt ligger jo mod øst i forhold til noget.....

Til toppen 
#23313 - 29/10/2003 11:45 Re: Videnskaben [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

tja....

Resistente bakterier er faktisk et bevis for evolution.

Du betegnede også selv mikro-evolution som logisk.
Ergo accepterer du jo at evolutionsprocessen forekommer.
At du så prøver at sno dig udenom ved at omdefinere evolution til kun at omfatte makro-evolution ændrer ikke ved det faktum.

Da du blev bedt om at forholde dig til den fossilkæde, der underbygger hvalernes gradvise udvikling, så måtte du jo også ty til at Gud havde skabt dem, så det så ud som om de havde udviklet sig sådan - selvom det ikke i virkeligheden er tilfældet.
Det gudsskabte bedrag (~ "last thursdayism") er for mig at se det ultimative træk i nødbremsen.
Med ét slag annulleres menneskelig viden og rationel tankegang og vi befinder os i en filosofisk tilstand, hvor selv den vildeste påstand ikke vil kunne afvises.

Evolution forekommer - det er kun et spørgsmål om, hvilke mekanismer, der styrer den, og hvilke grænser der er for den, som vi kan strides om.

Nej det gør jeg ikke...... jeg undskylder at jeg kom til at skrive videnskab når det kun er bigbang og evolutionen jeg skyder efter....

Men det er jo ikke kun Big Bang-teorien og evolutionsteorien du skyder efter.
Du accepterer jo heller ikke at mennesket har spredt sig ud over Jorden i løbet af de sidste ca. 150.000 år.

Og vist heller ikke, at Jorden er 4,5 mia. år gammel?

Ergo er der mange videnskabelige grene du trods din erklærede uvidenhed frejdigt affejer.

Jeg tror skam meget på videnskabsmænds beviste teorier.....

Lige bortset fra, at du først mener at de er beviste, når du kan tro på dem, eller...?

En videnskabelig teori, der er i direkte modstrid med Bibelen, vil du vel aldrig acceptere som værende bevist?

Til toppen 
#23314 - 29/10/2003 11:46 Re: Hvem bestemmer? [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist, du skriver

Hertil kan jeg kun svare:
Mig bekendt er "Videnskaberne" tværtimod uenig om de to punkter du nævner.

Der er kristne videnskabsmænd, som argumenterer for, at udviklingslæren kun er en teori, som ikke kan bevises, og at visse videnskabelige iagttagelser passer bedre med en skabelsesteori end en udviklingsteori.

Disses argumenter afvises, naturligvis, af dem der har den modsatte opfattelse. Og om denne klode er ung eller gammel er for mig lidt ligegyldigt, jeg skal jo ikke være her så længe!

"For Herren er en dag som tusind år, og tusind år som en dag.", står der skrevet.

Som du nok ved, tror jeg på, at der findes en absolut sandhed. Jeg tror altså ikke at alt er relativt, men jeg tror at tiden er.

Og når Bibelen altså ikke lægger vægt på det med alderen, synes jeg heller ikke, at jeg behøver at beskæftige mig med den. I øvrigt har heller slet ingen forudsætninger for at vurdere sagen, så jeg vil fortsat lade den ligge på hylden med uafklarede sager!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#23315 - 29/10/2003 11:54 Re: Eva og Adams skabelse [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

De første mennesker i Bibelen levede ganske længe.... måske så deres knogler ældre ud end vores knogler - døde i en alder af 80 år..... måske ændrede Gud knoglestrukturen (hele kropsopbygningen) i mennesker dengang han bestemte at menneskets leveår skulle være 120 - og ikke Metusalemske aldre....
Jeg ved godt at det er gætteri..... men jeg ser det som en mulighed.....

Du har ret - det er et gæt.

Jeg køber iøvrigt ikke Bibelens påstande om disse lange levealdre.

Men, selv hvis de første mennesker levede ufatteligt længe, så ændrer det jo ikke ved at man fx har fundet spor af mennesker, der for 100.000 år siden levede i Palæstina - altså udenfor Edens have.
Og fundene er ikke dateret ud fra menneskenes alder da de døde, så gætterierne om, at der er tale om 100.000 år gamle mennesker, kan på ingen måde forklare fundene.

Til toppen 
#23316 - 29/10/2003 12:05 Re: Hvem bestemmer? [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Hertil kan jeg kun svare:
Mig bekendt er "Videnskaberne" tværtimod uenig om de to punkter du nævner.

Jeg tror ikke du får ret mange seriøse geologer til at sige, at Jorden ikke er ca. 4,5 mia. år gammel.

Jeg tror heller ikke du får ret mange seriøse arkæologer til at sige, at menneskene ikke har udbredt sig på Jorden i min. 100.000 år.

Der er kristne videnskabsmænd, som argumenterer for, at udviklingslæren kun er en teori, som ikke kan bevises, og at visse videnskabelige iagttagelser passer bedre med en skabelsesteori end en udviklingsteori.
Disses argumenter afvises, naturligvis, af dem der har den modsatte opfattelse.

Selv blandt kristne videnskabsmænd er det jo et mindretal, der mener sådan.
Vatikanet har da også støttet evolutionsteorien, da de åbenbart ikke fandt det holdbart at benægte forekomsten af evolution.
Så at der er videnskabelig tvivl om, hvorvidt evolution forekommer må vist siges at være kreationistisk propaganda.

Men, det er faktisk helt underordnet, for geologernes datering af Jorden og arkæologers dateringer af deres fund har nemlig intet med evolutionsteorien at gøre.
Selvom der derfor var tvivl om forekomsten af evolution, så ændrer det intet ved, at de to spørgsmål jeg nævnte.

Og når Bibelen altså ikke lægger vægt på det med alderen, synes jeg heller ikke, at jeg behøver at beskæftige mig med den. I øvrigt har heller slet ingen forudsætninger for at vurdere sagen, så jeg vil fortsat lade den ligge på hylden med uafklarede sager!

Men menneskets alder har da betydning for sandheden af Bibelens beretning om menneskenes udbredelse fra Edens have.

Til toppen 
#23317 - 29/10/2003 12:06 Re: Videnskaben [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Suuuuuuk - jeg har indset at jeg ved for lidt om videnskabelige fagord og debatsmetoder til at kunne debatere disse ting med dig (eller n ogen) ---- ligemeget hvad jeg skriver bliver det misforstået eller der bliver draget konklutioner (ud fra de ord jeg selv har skrevet - men som jeg troede dækkede over noget andet) som jeg slet ikke hentyder til.....

så måtte du jo også ty til at Gud havde skabt dem,

Det synes jeg nu ikke er helt rigtigt - "må ty til"
1: Jeg har aldrig påstået at jeg kunne "vælte" videnskaben - jeg har meldt klart og ærligt ud at jeg ikke har den store viden eller interesse for den del af menneskelivet
2: Jeg har altid meldt klart ud at jeg tror på skabelsen....
2œ: Jeg har hele tiden meldt klart ud at jeg er en minus-videnskabskvinde....
3: Jeg har egentlig aldrig været intereseret i at debatere videnskab og er kun blevet draget ind i den debat fordi jeg er så høflig at svare på de inlæg som er til mig......

Til toppen 
#23318 - 29/10/2003 12:11 Re: Hvem bestemmer? [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Vatikanet har da også støttet evolutionsteorien, da de åbenbart ikke fandt det holdbart at benægte forekomsten af evolution.

Nogen gange går det sådan at når man har hørt en ting ofte nok tror man at det er sandhed...

Til toppen 
#23319 - 29/10/2003 12:13 Re: Eva og Adams skabelse [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Du tvister - vender - drejer og leger med ordene.....
Jeg stopper her.

Til toppen 
#23320 - 29/10/2003 12:21 Re: Videnskaben [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Fair nok, det er din ret, ikke at vide noget om disse ting.
Men så indrøm dog, at din tro ikke er rationelt funderet.
Og lad dog så være med at erklære de videnskaber, du intet ved om, for "tro", "ulogiske" og "helt ude i hampen".
Det vil efter min mening være det eneste ærlige at gøre i din situation.

Acceptér, at din tro er dogmatisk og blind accept af Bibelens ord på trods af eventuelle videnskabelige beviser på det modsatte!

Det lyder måske lidt hårdt, sådan som jeg har fået det formuleret her, men for mig at se lever du i et stort selvbedrag, hvor du bilder dig ind, at din tro er lige så godt underbygget som de videnskabelige teorier, der går den imod.
Det er den bare ikke!
Din tro baserer sig på de beviser du mener at have "i hjertet" og har som sådan intet med forstanden at gøre.

Til toppen 
#23321 - 29/10/2003 12:29 Re: Videnskaben [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Din tro baserer sig på de beviser du mener at have "i hjertet" og har som sådan intet med forstanden at gøre.

Jeg har aldrig sagt at kristendommen kunne bevises med forstanden.... men netop påpeget at det kun lader sig gøre i hjertet (af Helligånden) så jeg føler faktisk ikke jeg har noget at indrømme.....

At DU ikke kan se de beviser jeg har i mit hjerte (skænket af Helligånden) betyder jo ikke at de ikke er der og at de ikke får mig til at se tingene på en måde hvor disse beviser er taget med i betragtning.....

Acceptér, at din tro er dogmatisk og blind accept af Bibelens ord på trods af eventuelle videnskabelige beviser på det modsatte!

Jeg tror på at Bibelens ord er Guds ord.......
Men det er ikke hvad jeg forstår ved dogmatisk..... (hvad forstår du ved dogmatisk?)

Og lad dog så være med at erklære de videnskaber, du intet ved om, for "tro", "ulogiske" og "helt ude i hampen".

Jeg ærklærede dem ikke sådan - jeg sagde at JEG føler de er sådan - - - fordi de endnu ikke har formået at give mig et bevis der er stærkere end det jeg har fået af Helligånden......

Jeg har det med den videnskabelive overbevisning som du har det med den kristne.... umuligt at forstå til bunds....

Fair nok, det er din ret, ikke at vide noget om disse ting.

Jeg ved godt hvad evolutionen og bigbang går ud på - har haft biologi i skolen.....
Men jeg har ikke fundet flere beviser der taler for bigbang end du har fundet der taler for religion....

Til toppen 
#23322 - 29/10/2003 13:23 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Personligt gider jeg ikek undersøge en religion hvor de folk der tror på den ikke gider fortælle (sende missionære) om den.....

Hvorvidt tilhængerne missionerer eller ej har jo intet med religionens sandhedsværdi at gøre.

Men jeg mener ikke at mission er et must for alle...... det kunne være en bogtitel, en sætning i en film, en dukomenter om et eller andet, en fasination af naturen, en vens ord om Jesus, what-ever..... men noget skal der selvfølgelig til....

Og kommer dette "noget" ikke tilŽ, så er personen vel undskyldt, når ikke vedkommende har sat sig ind i kristendommen?
Hvorfor accepterer Gud så ikke dette?

Tjaaa..... hvad ved jeg...... måske Koranens rimelig åbenlyse frygt/had overfor kristendommen..... men det ved jeg ikke noget om..... Alle de andre årsager jeg har nævnt kan også komme på tale....

Klynger du dig ikke til et halmstrå her?
Sådan lidt a la: "Jeg kan ikke give en god grund, men jeg er sikker på, at alle har en"?

Hvis du vil undersøge kristendommen er du til en start nød til at stole på nogen der ved mere end dig selv om sagen..... senere når du selv begynder at studere og undersøge kan du jo forkaste det igen hvis det ikke stemmer overens med hvad du selv finder ud af.....

Men hvem skal jeg gå til vedr. kristendommen?
I kristne er jo rygende uenige om store dele af troen.

Og i sidste ende er det jo kun Bibelen og evt. Helligånden, der kan afgøre sagen for mig - ikke andre kristnes fortolkninger.
Spørgsmålet er så, hvor længe jeg skal sidde med næsen i Bibelen før Helligånden viser sig. Kan jeg overhovedet være sikker på, at Helligånden vil vise sig?
Han har i hvert fald ikke gjort det endnu.

At>Så gad jeg godt se din definition af "rationel".
Es>Det har noget med at vælge den mest logiske og mest indlysende løsning ....
-----------------------------------------------
At>Jeg har stærkt på fornemmelsen at din definition af "logisk" er, at det du tror på er logisk mens det du ikke tror på ikke er logisk.
Es>tja tro du bare det........

Jeg har ofte sig dig karakterisere noget som hhv. "logisk" eller "ulogisk", men endnu aldrig set dig underbygge dette vha. et logisk resonnement (a la "givet A og B så kan vi slutte C).
Det er derfor jeg fornemmer at din brug af ordet "logisk" ikke er helt stringent.

Det må videnskaben da virkelig stå til regnskab for...... når der mangler beviser for evolutionens faser gør det jo ikke noget..... der tror videnskabsmændene gladeligt at den nok skal komme engang..... så hvorfor ikke beviserne for syndfloden???

Nu er der jo bare en del af de spor i aflejringer o.l., der burde være der efter en syndflod, som er i direkte modstrid med det som faktisk findes der.
Så syndfloden er ikke blot ubevist, den er nærmere modbevist (se evt. her)

Endelig er det jo normalt den, der fremsætter en teori, der må underbygge den.
Da geologerne fx ikke tror på nogen syndflod, så kan de altså heller ikke forventes at arbejde på at underbygge den.
Den opgave ligger altså hos de kristne fundamentalister.

Til toppen 
#23323 - 29/10/2003 13:29 Re: Hvem bestemmer? [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Nogen gange går det sådan at når man har hørt en ting ofte nok tror man at det er sandhed...

Så vatikanet flyder bare ukritisk med strømmen i dette ret afgørende spørgsmål?

Til toppen 
#23324 - 29/10/2003 13:32 Re: Eva og Adams skabelse [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Du tvister - vender - drejer og leger med ordene.....

Nej, det gør jeg nu ikke.
Jeg prøvede tværtimod at gøre mit argument helt klart ved at uddybe det.
At du ikke kan lide at høre det jeg siger, gør det på ingen måde til en leg med ord.

Jeg stopper her.

Det står dig selvfølgelig frit for.

Til toppen 
#23325 - 29/10/2003 14:02 Re: Hvem bestemmer? [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver:

Jeg tror ikke du får ret mange seriøse geologer til at sige, at Jorden ikke er ca. 4,5 mia. år gammel.

Du har ret, det er jo det jeg siger: De "seriøse" geo- og arkæologer er dem der siger det som de fleste af deres fagfæller siger Og måske har de ret, det skal jeg ikke kunne sige.

De useriøse er, pr. definition, dem der siger noget andet .. Og eftersom jeg ikke selv er geolog, biolog, teolog eller noget som helst andet "-olog", så jeg vil fortsat benytte min ret til at blive væk fra stemmeurnerne i dette anliggende! Som jeg altså heller ikke anser for afgørende. Dette siger ikke jeg ud fra noget behov for at helgardere, men fordi jeg helt enkelt ikke ved det. Hvis det er utilgiveligt, så må jeg leve med det!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#23326 - 29/10/2003 14:24 Re: Hvem bestemmer? [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver her:

Så vatikanet flyder bare ukritisk med strømmen i dette ret afgørende spørgsmål?

Da vi jo ikke er katolikker, er vi nok ikke de rette at spørge. Om vatikanet finder spørgsmålet ret afgørende kan vi jo heller ikke vide ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#23327 - 29/10/2003 14:44 Re: Hvem bestemmer? [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Dette siger ikke jeg ud fra noget behov for at helgardere, men fordi jeg helt enkelt ikke ved det. Hvis det er utilgiveligt, så må jeg leve med det!

Det er bestemt ikke utilgiveligt ikke at vide noget.
Og, er der noget, man ikke ved noget om, er det bestemt også positivt at man ikke udtaler sig for skråsikkert.

Men der behøver jo desværre blot at være 5 højrøstede pseudovidenskabsfolk, der hævder et eller andet, før det hedder sig at "videnskaben er jo ikke indbyrdes afklaret om dette emne" - til trods for, at 98% af alle i faget faktisk er helt afklaret.

Med seriøse videnskabsfolk mener jeg ikke folk, der "siger det samme" som deres fagfæller.
Seriøse videnskabsfolk kan sagtens være indbyrdes uenige om mange ting.
Det er personens viden på området og tilgang til stoffet, der for mig må være det afgørende kriterium for seriøsitet.

Hvis fx en person, med en grad i engelsk, udtaler sig skråsikkert om Jordens alder i direkte modstrid med så godt som alle geologer, der har speciale i netop dette emne, så tæller det for mig at se ikke som at "videnskaben er uenige på dette punkt".

Til toppen 
#23328 - 29/10/2003 14:47 Re: Hvem bestemmer? [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Men Esmaralda er vel den rette at spørge om, hvorvidt det var det hun mente?

Til toppen 
#23329 - 29/10/2003 15:06 Re: Hvem bestemmer? [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver

Men der behøver jo desværre blot at være 5 højrøstede pseudovidenskabsfolk, der hævder et eller andet, før det hedder sig at "videnskaben er jo ikke indbyrdes afklaret om dette emne" - til trods for, at 98% af alle i faget faktisk er helt afklaret.

98% for, og 2% imod. Tja .. det minder mig lidt om Hausgaards vise med spørgsmålet "er de fleste de bedste eller bare de fleste?" .. Godt/skidt, eller sandt/usandt i liv-og-død-spørgsmål kan aldrig endegyldigt bero på en flertalsafgørelse, dertil er menneskehjerne-afgørelser om livets store spørgsmål om alt mellem himmel og jord (og alle mulige andre steder!) efter min mening for usikker.

Men vi kan godt tale om en, i videnskabelig forstand, overvejende sandsynlighed.

Vi er i øvrigt enige om mange ting, bestemt også om pseudo-videnskab. Jeg har mødt så meget af slagsen i mit liv, at jeg har udviklet en kraftig allergi over for fænomenet.

Men vi er jo unægtelig fortsat uenige om det allervigtigste på denne jord, og på den nye, endnu ikke skabte, jord, som vi kristne har at se frem til!

Og tænk dig, Guds rige er allerede begyndt for os som tror!

Som der står i "Det haver så nyligen regnet":
"... Viger ej ud af spor,
for vi kender det ord:
Det har slet ingen hast for den som tror!"

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#23330 - 29/10/2003 15:53 Re: Hvem bestemmer? [Re: kristina]
Ateist
Bruger

98% for, og 2% imod. Tja .. det minder mig lidt om Hausgaards vise med spørgsmålet "er de fleste de bedste eller bare de fleste?" .. Godt/skidt, eller sandt/usandt i liv-og-død-spørgsmål kan aldrig endegyldigt bero på en flertalsafgørelse, dertil er menneskehjerne-afgørelser om livets store spørgsmål om alt mellem himmel og jord (og alle mulige andre steder!) efter min mening for usikker.
Men vi kan godt tale om en, i videnskabelig forstand, overvejende sandsynlighed.

Jeg mener heller ikke, at sandheden afgøres ved flertalsafgørelse.

Men, hvis fx 98% af de, der ved allermest om et emne, alle er enige om en ting, så ved jeg godt, hvad jeg ville satse mine penge på.

Og, hvis fx 95% af alle biologer er enige om, at evolution er et faktisk forekommende fænomen, så ved jeg også godt, hvad jeg vil sætte mine penge på.

Der er selvfølgelig en mulighed for at 95% af en faggruppe tager fejl, men umiddelbart mener jeg ikke at fx 5% "afvigere" berettiger til at sige, at videnskaben ikke er afklaret.

Til toppen 
#23331 - 29/10/2003 17:31 Re: Videnskaben [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Jeg tror på at Bibelens ord er Guds ord.......
Men det er ikke hvad jeg forstår ved dogmatisk..... (hvad forstår du ved dogmatisk?)

For mig er dogmatisme = (ukritisk) fastholdelse af et standpunkt, der ikke er rationelt begrundet.

Din accept af Bibelen (i din udlægning) som sandheden, på trods af videnskabelige beviser imod den, er derfor dogmatisk.

Til toppen 
#23332 - 29/10/2003 18:00 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Hvorvidt tilhængerne missionerer eller ej har jo intet med religionens sandhedsværdi at gøre.

Det har du ret i - men man skal jo sætte grænsen et sted.... for som du selv skriver kan intet menneske overkomme at undersøge alle religions-retninger.....
Jeg har valgt at sotere dem fra hvor medlemmerne ikke syn es det er vigtigt at andre hører om deres tro...... det tolker jeg nemlig som at det ikke er vigtigt for min frelse/mit liv at høre om det...... derimod de religioner som gør opmærksom på hvor vigtigt edet er for mit liv/ frelse er vel værd at undersøge - fordi de jo mener det er livsnødvendigt at jeg lære deres tro at kende....

Det er mit valg og det står jeg ved..... men det er da ikke forkert at vælge anderledes.... Bare man selv tager ansvaret for sit valg og koncekvensen af det.....

Og kommer dette "noget" ikke tilŽ, så er personen vel undskyldt, når ikke vedkommende har sat sig ind i kristendommen?
Hvorfor accepterer Gud så ikke dette?

Det ved jeg ikke...... Bibelen siger ikke at "alle dem som aldrig har hørt er lovligt undskyldt..."
Bibelen siger at alle som tror skal frelses..... det holder jeg mig til.....
Hvis Gud så laver undtagelser med dem som aldrig har hørt ..... så lader jeg det være op til ham..... Det er Guds beslutning og dermed ikke noget jeg behøver at bryde min hjerne med....

Klynger du dig ikke til et halmstrå her?
Sådan lidt a la: "Jeg kan ikke give en god grund, men jeg er sikker på, at alle har en"?

Nej der synes jeg faktisk ikke jeg gør..... Jeg har ikke en kinamands chance for at læse en muslims tanker..... derfor var ejg nød til at gætte.....
Jeg ved heller ikke om alle selv ved at de har hørt/lært om Jesus..... Men jeg tror at alle på et eller andet tidspunkt hører noget om Jesus og kristendommen....
Det kunne jo også være Hekseafbrændingerne.... man vil måske gerne vide hvad der er blevet af den religion der brændte mennesker levende på bål....

Men hvem skal jeg gå til vedr. kristendommen?
I kristne er jo rygende uenige om store dele af troen.

Tjaaa.... du kunne jop starte med at tro på den vi trods alt er enige om i de forskellige kristne kredse.... Nemlig at frelsen er vundet til os af Jesus.... vi kan intet gøre selv.... Jesus har fuldbragt alt... At der er en Gud (treenig Gud)

Derefter kan du jo selv begynde at undersøge hvilken trosretning du mener har tolket Bibelen rigtigt.....

Og i sidste ende er det jo kun Bibelen og evt. Helligånden, der kan afgøre sagen for mig - ikke andre kristnes fortolkninger.

Fuldstændig korekt forstået...

Spørgsmålet er så, hvor længe jeg skal sidde med næsen i Bibelen før Helligånden viser sig. Kan jeg overhovedet være sikker på, at Helligånden vil vise sig?

Hvorlænge..... tjaa... jeg er ikke færdig endnu..... læser stadig og lære hver gang....
Om du kan være sikker...... ja det tror jeg du kan..... men jeg kan ikke kommendere med Gud.... kun bede til ham om at vise sig for dig....

Det er derfor jeg fornemmer at din brug af ordet "logisk" ikke er helt stringent.

Det har du sikkert også ret i..... Jeg har ikke n ogen konkret def. af hvad logisk og ulogisk er.... Det jeg forstår er logisk..... det jeg ikke forstår er ulogisk..... indtil jeg (måske) forstår det......(a la "givet A og B så kan vi slutte C) - ting er logiske (for mig) når JEG kan udlede dette.... ikke bare fordi mange andre kan..... hmmm... det er måske derfor jeg aldrig bliver videnskabskvinde.....

Til toppen 
#23333 - 29/10/2003 18:04 Re: Hvem bestemmer? [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver

Men, hvis fx 98% af de, der ved allermest om et emne, alle er enige om en ting, så ved jeg godt, hvad jeg ville satse mine penge på.

Selvfølgelig da. Men hvordan kan jeg, som er uvidende om alt det de kloge er vidende om, vide hvem der ved allermest om et konkret emne, som jeg ikke har forstand på?

Og hvad skal jeg gøre ved min lille mistanke om, at når en høj procentdel af videnskabsfolk inden for et bestemt område har studeret i mange år, og eksperimenteret og konfereret og evalueret og ekstra- og interpoleret og skrevet den store tavle helt fuld af formler, og er blevet nogenlunde enige med hinanden om facitterne ... at de så måske bare liiiiiiige mangler at multiplicere med et ukendt x ?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#23334 - 29/10/2003 18:06 Re: Videnskaben [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

For mig er dogmatisme = (ukritisk) fastholdelse af et standpunkt, der ikke er rationelt begrundet.

OK - det ser vi så ikke helt ens på.....

For mig er dogmatisme = at man tror på noget men ikke selv har forstået eller set personlige beviser for. At man følger en lære blindt uden at tænke selvstændigt.... helhed fremfor individ.

Din accept af Bibelen (i din udlægning) som sandheden, på trods af videnskabelige beviser imod den, er derfor dogmatisk.

Det findes også videnskabs mænd der tror på at Bibelen er sand.... Hvorfor er det ikke rationelt at tro på dem..... Fordi "flest har ret" eller hvad.....
Jeg er kritisk overfor de tolkninger jeg hører fra Bibelen.... og studerer altid selv deres rigtighed...... Men det er rigtigt at jeg tror på at Bibelen er Guds sande ord.... Men jeg tror ikke lige så stærkt på at vi har den endegyldigt rigtige tolkning... derfor har jeg også hjernen med når jeg læser.....

Men det er helt OK at du synes jeg er dogmatisk.... på din måde...

Til toppen 
#23335 - 29/10/2003 18:09 Re: Eva og Adams skabelse [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Nej, det gør jeg nu ikke.
Jeg prøvede tværtimod at gøre mit argument helt klart ved at uddybe det.
At du ikke kan lide at høre det jeg siger, gør det på ingen måde til en leg med ord.

Det var nu også dine udlægninger af mine ord jeg ikke synes du er for heldig med.... Men jeg har indset at jeg ikke kan forklare det så du forstår.... derfor stopper jeg.....

Det har ikke noget at gøre med at jeg ikke kan lide at høre det du siger.... det har jeg hørt før.... Men det er fordi mine evner som skriver og lære ikke slår til...

Til toppen 
#23336 - 29/10/2003 19:25 Re: Hvem bestemmer? [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Det jeg mente var såmænd bare at hvis man hører den samme eller samstemmende ting ofte nok - kommer man let til at tro på at det er sandt....

Hvem der gør eller ikke gør de ting ved jeg ikke.... men jeg tror ikke at folk selv ved heller.... (jeg vidste i hvert fald ikke da det var mig der hørte nogle personlige nedgørende ting så ofte at jeg til sidst troede på det - det blev sandhed for mig, indtil en psykolog hjalp mig ud af det).....

Til toppen 
#23337 - 29/10/2003 21:07 Hvad mener Vatikanet. [Re: kristina]
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Den Romersk katolske Kirke lærer, at Bibelen rummer den viden, som fører til Frelse.
Det betyder, at Kirken ikke ser Bïbelen som en biologibog eller en naturvidenskabsbog. Men spørg evt. en katolsk præst, hvad Vatikanet egentlig mener om evolutionsteorien.

mvh Tau
PS. Evolutionsteorien - sålænge man bare ikke hævder, at mennesket engang var en abe, dvs. et dyr, er der vel fra et kristent ståsted ingen problemer med den teori ?

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
#23338 - 29/10/2003 21:24 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: Ateist]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Ateist

Du skriver:
Citat slut.

Svar: Det lyder interessant, en ateist med næsen i bibelen ?

Du har desværre læst det forkerte sted:
Når du nu alligevel sidder der så prøv at finde Johannes Evangeliet kap. 3.vers 1-8 og vers 16.
Hvis du så stadig er nysgerrig efter at finde ud af om du kan opleve Helligånden, så blad videre til Kapitel 14 vers 14:
men pas på for nu bevæger du dig ind på farlig grund ,for Jesus siger:
Hvis I beder mig om noget i mit navn, vil jeg gøre det.
og så derefter vers 16-17.

Hvis du så nu er stadig lige ivrig efter Helligånden så står der
i Apostlenes Gerninger kapitel 8 vers 17: Så lagde de (Apostlene Peter og Johannes, som havde vandret med Jesus)
hænderne på dem, og de fik Helligånden.

God fornøjelse !

mvh
carl

Til toppen 
#23339 - 29/10/2003 22:20 Re: Hvad mener Vatikanet. [Re: tau]
Ateist
Bruger

sålænge man bare ikke hævder, at mennesket engang var en abe, dvs. et dyr, er der vel fra et kristent ståsted ingen problemer med den teori ?

Jeg hævder i hvert fald ikke at mennesket engang var et dyr.
Jeg mener nemlig stadigvæk mennesket er et dyr.
Hvad ellers? Vi er jo i hvert fald ikke planter.

Til toppen 
#23340 - 29/10/2003 22:54 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: Esmaralda]
vsågerneforstå
Bruger

Hej Esmaralda

Den siger at
Buddister har 6%
Hinduister har 15 %
Islam har 22%
Kristendom har 33%

kan man få linket?, siger ikke at det er usandt, men udfra hvor stor en del af verdens befolkning der befinder sig i Indien og Kina, ( hvor religionen overvejende er Hinduisme ) finder jeg tallene undeligt

Jooooo måske - jeg ved det faktisk ikke..... dvs - jeg ved ikke hvor folk i så fald ville have lettest ved at komme til tro.....hmmm....
ville det være sværrets i et land med kristenforfølgelse eller i et land som Danmark....???

Tja, hvis vi antager at gud har givet os allesammen lige gode muligheder, så kan vi jo hurtigt lave en statistisk undersøgelse der giver os svar.

Alle lande hvor kristendommen er i mindretal, er et argument for at det nemmest i et land hvor kritendommen er hovedreligionen

Men selvom omgivelserne har meget stor indflydelse på om og hvor meget man hører ordet til frelse.... så har Gud den største indflydelse.... for ham er alting muligt....

Hvis gud har valgt minge omgivelser ( hvor jeg er født ) så er det vel alene hans indflydelse der er afgørende?

mvh Lars

Til toppen 
#23341 - 29/10/2003 22:55 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: kristina]
vsågerneforstå
Bruger

Hej Kristina

Kan vi så i det mindste blive enige om, at alle er født "lige" onde?

mvh Lars

Til toppen 
#23342 - 29/10/2003 23:10 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: vsågerneforstå]
Ateist
Bruger

Es>Den siger at
Buddister har 6%
Hinduister har 15 %
Islam har 22%
Kristendom har 33%
vsgf>kan man få linket?, siger ikke at det er usandt, men udfra hvor stor en del af verdens befolkning der befinder sig i Indien og Kina, ( hvor religionen overvejende er Hinduisme ) finder jeg tallene undeligt

I Indien bor der ca. 1 mia. mennesker ud af Verdens 6 mia.
Af denne ene mia. er ca. 150 mio. muslimer.
15% virker derfor ikke helt skævt, givet at der også findes nogle mio. hinduer udenfor Indien.

Kina rummer mig bekendt ikke mange hinduer.

Til toppen 
#23343 - 29/10/2003 23:16 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: vsågerneforstå]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Lars, du spørger

Kan vi så i det mindste blive enige om, at alle er født "lige" onde?

Ja, for Gud er vi alle født onde, det vil sige bortvendt fra Gud. Og i den forståelse er det ikke muligt at gradbøje ondskaben.

Men i almindelig menneskelig forståelse er der bestemt forskel - - som vi jo tydeligt kan konstatere ...

Sådan tror jeg det er.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#23344 - 29/10/2003 23:29 Re: Hvad mener Vatikanet. [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver

Jeg mener nemlig stadigvæk mennesket er et dyr.
Hvad ellers? Vi er jo i hvert fald ikke planter.

Næ, det har du ret i, planter
er vi i hvert fald ikke, vi, som tit føder levende unger ...

Men måske .. bare en kættersk tanke ... the missing link?

Eller måske ikke så kættersk endda. Rigtige mennesker, som Gud oprindelig skabte os til at være, bliver vi først efter genoprettelsen / genopstandelsen på den nye jord hos Gud! Sådan tror jeg det må være ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#23345 - 30/10/2003 00:33 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: vsågerneforstå]
Esmaralda
Bruger

Hej vsågerneforstå

kan man få linket?,

Ja det kan man....

http://www.adherents.com/Religions_By_Adherents.html
hmmm.... ser lidt underligt ud.... er nok nemmere at gå ind under Øchenslægers inlæg (lige over mit hvor overskriften er "Tak for det (nt)" der er et lille link som hedder "her"...... det er det jeg har brugt.... (undskyld jeg ikke er så PC-nørd-agtig.... men jeg kan ikke få det der link-halløj til at virke.. )

Til toppen 
#23346 - 30/10/2003 10:06 Re: Hvad mener Vatikanet. [Re: kristina]
nelle
Bruger

Hej Kristina

Der er lige noget, du meget gerne maa proeve at forklare mig.

Du skriver: Rigtige mennesker som Gud oprindelig skabte os til at vaere, bliver vi foerst efter genoprettelsen/genopstandelsen paa den nye jord hos Gud.

Vil det sige, at du ikke ser os som rigtige mennesker nu? og hvad indebaerer det? hvad med de af os, der ikke tror, hvad er dommen her?

MVH
Ellen

Til toppen 
#23347 - 30/10/2003 10:55 Re: Hvad mener Vatikanet. [Re: nelle]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ellen skriver:

(Kristina) Rigtige mennesker som Gud oprindelig skabte os til at vaere, bliver vi foerst efter genoprettelsen/genopstandelsen paa den nye jord hos Gud.

(Ellen) Vil det sige, at du ikke ser os som rigtige mennesker nu? og hvad indebaerer det? hvad med de af os, der ikke tror, hvad er dommen her?

Rigtige mennesker? Det kommer nok an på hvad vi lægger i ordene. I almindelig daglig tale er vi jo da helt bestemt rigtige mennesker, forstået sådan, at vi hverken er sten eller dyr eller planter. Eller Gud. Slet ikke.

Men "rigtige" - - næ, vi er jo, ifølge kristendommen syndere, altså vi er slet ikke som vi skal være. Hvis vi skal dømmes efter hvordan vi er, og hvad vi foretager os af godt og skidt, så er det ude med os alle, det vil sige, at vi går fortabt. Stadig ifølge den kristne tro. Vi kan ikke redde os selv.

Men evangeliet, det glædelige budskab er, at Jesus Kristus kan redde os.
Det dårlige budskab (for dem, som ikke vil have med ham at gøre, og ikke vil modtage hans frelsende hånd) er, at ingen anden, og intet andet, kan redde os.

Men hvis vi følger ham, som for os har overvundet synden, døden og den onde og banet vej til Guds rige ved i sin kærlighed at sone og betale for al vores synd, så har vi intet at frygte.

Romerbrevet, kap. 8 vers 31-32:
Hvad er der mere at sige!
Er Gud for os, hvem kan da være imod os?
Han, som ikke sparede sin egen søn, men gav ham hen for os alle, vil han ikke med ham skænke os alt?

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#23348 - 30/10/2003 14:31 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: vsågerneforstå]
holbo
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Rask Mølle
Kære Lars,

Ingen mand er en ø. Det frie valg, som du selv har, får indflydelse på andre end dig selv. Det er menneskets vilkår atvi er syndere, der mangler nåde fra Gud.

Så dit spørgsmål griber faktisk ind i sig selv. Du vil sikkert gerne have os lokket ind i et virvar af besvarede spørgsmål, hvor vi kører fast i argumentationen, men du gør det ud fra den forudsætning at et frihed står uafhængigt og alene, men det er jo ikke tilfældet.

Hvis mit valg er et, som jeg alene træffer, så må jeg jo også træffe det ud fra den situation, jeg står i. Og den situation kan meget vel være resultatet af andres valg. Men valget i den situation, jeg står i er jo stadig mit.

Vi vil så gerne lade Gud tage ansvaret for vore handlinger, men den går ikke. Vi træffer selv ethvert valg og selv om man måske kunn e argumentere for, at den situation vi står i er forskellig og at det derfor er uretfærdigt, ja, den holder altså ikke, for valget er stadig dit eget.

Per

Til toppen 
#23349 - 30/10/2003 22:30 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: kristina]
vsågerneforstå
Bruger

Hej Kristina

Men i almindelig menneskelig forståelse er der bestemt forskel - - som vi jo tydeligt kan konstatere ...

Hvorfra mener du denne forskel stammer?, fra mennesket selv, eller fra Gud?

mvh Lars

Til toppen 
#23350 - 30/10/2003 22:32 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: Esmaralda]
vsågerneforstå
Bruger

det er fint....tak for det

Til toppen 
#23351 - 30/10/2003 22:35 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: holbo]
vsågerneforstå
Bruger

Hej Per

Så dit spørgsmål griber faktisk ind i sig selv. Du vil sikkert gerne have os lokket ind i et virvar af besvarede spørgsmål, hvor vi kører fast i argumentationen, men du gør det ud fra den forudsætning at et frihed står uafhængigt og alene, men det er jo ikke tilfældet

Nu siger du lokket!, man kan jo dårligt lokke med folk, hvis det er dem selv der erkender fundamentet for mit ræsonnement,

Lad os arbejde viddere under antagelsen, at frihed ikke står uafhængigt og alene.

Er det så min egen skyld hvis jeg fravælger gud, og kommer i himmelen, vel ikke hvis jeg ikker besidder frihed?

mvh Lars

Til toppen 
#23352 - 30/10/2003 23:25 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: vsågerneforstå]
kristina
Ordstyrer
Bruger

vsågerneforstå spørger:

Hvorfra mener du denne forskel stammer?, fra mennesket selv, eller fra Gud?

Alt det gode: fra Gud. Alt det onde: fra mennesket selv og fra djævelen.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#23353 - 30/10/2003 23:44 Re: Hvem bestemmer? [Re: Esmaralda]
nelle
Bruger

Hej Ester

Ok, saa forstaar jeg vist hvad du mener.

Men der behoever jo faktisk ikke vaere andre grunde, end man ikke tror der findes en Gud, og man kan vist ikke tro paa noget man ikke tror paa, i hvertfald, hvis man skal vaere oprigtig.

Ellen

Til toppen 
#23354 - 31/10/2003 10:51 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: carl]
Ateist
Bruger

Svar: Det lyder interessant, en ateist med næsen i bibelen ?

Ja, jeg skal jo finde ammunition til mit "missionsarbejde"

Du har desværre læst det forkerte sted:

Det tror jeg nu ikke - jeg plejer da at finde noget brugbart.
Men det er da rigtigt, at Helligånden ikke har gemt sig de steder jeg indtil nu har læst.

Når du nu alligevel sidder der så prøv at finde Johannes Evangeliet kap. 3.vers 1-8 og vers 16.

v1 Der var et menneske, en af farisæerne, ved navn Nikodemus, medlem af jødernes råd. v2 Han kom til Jesus om natten og sagde til ham: »Rabbi, vi ved, du er en lærer, der er kommet fra Gud; for ingen kan gøre de tegn, du gør, uden at Gud er med ham.« v3 Jesus svarede ham: »Sandelig, sandelig siger jeg dig: Den, der ikke bliver født på ny, kan ikke se Guds rige.« v4 Nikodemus sagde til ham: »Hvordan kan et menneske fødes, når det er gammelt? Det kan da ikke for anden gang komme ind i sin mors liv og fødes?« v5 Jesus svarede: »Sandelig, sandelig siger jeg dig: Den, der ikke bliver født af vand og ånd, kan ikke komme ind i Guds rige. v6 Det, der er født af kødet, er kød, og det, der er født af Ånden, er ånd. v7 Du skal ikke undre dig over, at jeg sagde til dig: I må fødes på ny. v8 Vinden blæser, hvorhen den vil, og du hører den suse, men du ved ikke, hvor den kommer fra, og hvor den farer hen. Sådan er det med enhver, som er født af Ånden.«

v16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Beklager: Ingen Helligånd der!

Hvis du så stadig er nysgerrig efter at finde ud af om du kan opleve Helligånden, så blad videre til Kapitel 14 vers 14:
men pas på for nu bevæger du dig ind på farlig grund ,for Jesus siger:
Hvis I beder mig om noget i mit navn, vil jeg gøre det.

Okay, hvo intet vover: "Kære Jesus, giv mig et utvetydigt bevis på din eksistens inden den kommende weekend er ovre!"

Det skal blive spændende at se om han holder ord.

og så derefter vers 16-17.

v16 og jeg vil bede Faderen, og han vil give jer en anden talsmand, som skal være hos jer til evig tid: v17 sandhedens ånd, som verden ikke kan tage imod, fordi den hverken ser eller kender den. I kender den, for den bliver hos jer og skal være i jer.

Ja, ja, lad os nu se, når weekenden er ovre.

Hvis du så nu er stadig lige ivrig efter Helligånden så står der i Apostlenes Gerninger kapitel 8 vers 17: Så lagde de (Apostlene Peter og Johannes, som havde vandret med Jesus)
hænderne på dem, og de fik Helligånden.

Ja, ja, det er da meget godt, men nu kender jeg jo ikke lige nogen, der har vandret med Jesus.

Til toppen 
#23355 - 31/10/2003 11:05 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Det har du ret i - men man skal jo sætte grænsen et sted.... for som du selv skriver kan intet menneske overkomme at undersøge alle religions-retninger.....

Men så er du vel også enig i, at det er urimeligt at kræve af folk, at de af egen drift skal undersøge kristendommen?
For nogen vil den jo være noget af de det ikke overkommer at undersøge - vi skal jo alle sætte grænsen et sted.

Bibelen siger ikke at "alle dem som aldrig har hørt er lovligt undskyldt..."

Men det burde den da.

Jeg ved heller ikke om alle selv ved at de har hørt/lært om Jesus..... Men jeg tror at alle på et eller andet tidspunkt hører noget om Jesus og kristendommen....

Også de isolerede stenaldermennesker i Borneos jungle, der fra tid til anden bliver opdaget?

Og, hvad med de mennesker, der kun har hørt dårligt om kristendommen?
Forventes de også at kaste sig interesseret over Bibelen?

Det kunne jo også være Hekseafbrændingerne.... man vil måske gerne vide hvad der er blevet af den religion der brændte mennesker levende på bål....

Mon ikke snarere folk, der kun har hørt om hekseafbrændingerne, vil vælge ikke at bruge tid på en religion, der kan få dens tilhængere til at opføre sig så barbarisk?

Tjaaa.... du kunne jop starte med at tro på den vi trods alt er enige om i de forskellige kristne kredse.... Nemlig at frelsen er vundet til os af Jesus.... vi kan intet gøre selv.... Jesus har fuldbragt alt... At der er en Gud (treenig Gud)

Hvorfor skulle jeg dog tro på disse ting?

Nu gik spørgsmålet iøvrigt også på, hvilken af de mange kristne retninger, jeg skulle gå til for at få korrekt vejledning - ikke, hvad jeg skulle tro på.
Men, de to ting hænger selvfølgelig sammen.

Om du kan være sikker...... ja det tror jeg du kan..... men jeg kan ikke kommendere med Gud.... kun bede til ham om at vise sig for dig....

Så selv, hvis jeg har læst i Bibelen i 25 år uden at føle Helligånden, kan jeg ikke være sikker på, at kristendommen ikke er sand?
Så er det jo umuligt at undersøge på en saglig måde.

Til toppen 
#23356 - 31/10/2003 11:28 Re: - om at føle Helligånden ... [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver

Så selv, hvis jeg har læst i Bibelen i 25 år uden at føle Helligånden, kan jeg ikke være sikker på, at kristendommen ikke er sand?

Dertil vil jeg bare sige, at jeg, trods min stærke tro, som jeg brænder med at udbrede og dele med
andre, heller aldrig følt Helligånden. Aldrig! Og hvis jeg gjorde, ville jeg slet ikke være sikker på at det lige var ham!

Jeg har ganske stærke følelser, men som regel lykkes det mig, efter mange års træning, at undgå at handle på den, uden først at sende dem igennem forstandens censur, og det tror jeg, at mine omgivelser meget tit kan være glade for

Min kristne tro startede som en kølig sandsynlighedsberegning:
Har Jesus Kristus levet her på jorden for par tusind år siden?
Var han en dygtig tryllekunstner?
Var han en svindler?
Eller var han den han selv sagde han var, nemlig Guds Søn? (= Gud, fuldt og helt, og menneske, fuldt og helt).

Disse spørgsmål stillede jeg mig selv, medens jeg læste og lyttede, og nåede efterhånden frem til at sige ja til det første og det sidste spørgsmål og nej til de to midterste.

Så læste og lyttede jeg noget mere og for nogle år siden nåede jeg så frem til en grænseløs og ufattelig glæde og taknemmelighed, fordi således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv! (Joh. 3,16) Større kærlighed findes ikke.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#23357 - 31/10/2003 12:48 Re: - om at føle Helligånden ... [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Dertil vil jeg bare sige, at jeg, trods min stærke tro, som jeg brænder med at udbrede og dele med
andre, heller aldrig følt Helligånden. Aldrig! Og hvis jeg gjorde, ville jeg slet ikke være sikker på at det lige var ham!

Interessant.
Så er det ikke bare os fortabte, der ikke kan føle ham.

Min kristne tro startede som en kølig sandsynlighedsberegning:

Hvordan beregner man disse sandsynligheder?
Hvis du har beregningerne endnu vil jeg da gerne se dem

Har Jesus Kristus levet her på jorden for par tusind år siden?
Var han en dygtig tryllekunstner?
Var han en svindler?
Eller var han den han selv sagde han var, nemlig Guds Søn? (= Gud, fuldt og helt, og menneske, fuldt og helt).
Disse spørgsmål stillede jeg mig selv, medens jeg læste og lyttede, og nåede efterhånden frem til at sige ja til det første og det sidste spørgsmål og nej til de to midterste.

Mens du "læste og lyttede" til Bibelen?
Hvis det er din kilde, så er det vel ikke noget under, at du nåede den konklusion.
Det lyder ærligt talt som om du brugte Bibelens ord til at sandsynliggøre Bibelens ord med.
Min kritiske sans tillader mig ikke at gøre det samme.

således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv! (Joh. 3,16) Større kærlighed findes ikke.

Jeg mener nu stadigvæk, det ville være langt mere kærligt blot at tilgive alle syndere.

Til toppen 
#23358 - 31/10/2003 13:34 Re: - om at føle Helligånden ... [Re: Ateist]
malli
Bruger

Hej Ateist

Interessant.
Så er det ikke bare os fortabte, der ikke kan føle ham.

Tilsyneladende ikke. Nu er det jo heller ikke hvad vi føler der frelser, men troen og dåben. Det man "mærker" er jo temmelig individuelt, bortset fra at følelser og stemninger også kan spille ind. Jeg har selv haft et par "åndsoplevelser" men det er sandelig ikke disse jeg bygger på. Man kan jo aldrig 100% sikkert vide om man bare er offer for nogle stemninger (selvom jeg da tror at det jeg oplevede var reelt nok). Problemet opstår når disse stemninger udebliver, for dette skaber ofte en frustration. En veninde oplevede på et møde, at alle! havde oplevet en masse...undtagen lige hende, hun følte sig i den grad forkastet af Gud . Derudover finder jeg det også risikabelt, når folk siger at Jesus fortæller dem det ene og andet - sæt de tager fejl

Jeg tror på at Gud er i sit Ord og sine Sakramenter, oplever jeg noget derudover er det helt fint...gør jeg ikke, ved jeg trods alt hvor han er!!

Hvis det er din kilde, så er det vel ikke noget under, at du nåede den konklusion.
Det lyder ærligt talt som om du brugte Bibelens ord til at sandsynliggøre Bibelens ord med.

Øhh, hvorfor ikke? Er det ikke mest nærliggende at sansynliggøre matematik (eller historie eller geografi) ved hjælp af de bøger der omhandler emnet? Eller måske noget mere holdningsbaseret, fx. Social-demokratiet, hvis du vil vide om dette parti, er det jo mest nærliggende at læse om det....Du kan så for at finde en modpol læse Venstres udtalelser om Soc. dem, men her er det jo logisk at disse kilder ikke vil skildre partiet loyalt. Tilsvarende hvis man svælger i ateistisk litteratur finder man næppe de store guldkorn, der forklarer og uddyber de forskellige perler i Bibelen.

Jeg mener nu stadigvæk, det ville være langt mere kærligt blot at tilgive alle syndere.

Nåeh, hvad siger du så til at DØ på andres vegne?

Mkh Malli

Til toppen 
#23359 - 31/10/2003 13:57 Re: - om at føle Helligånden ... [Re: malli]
Ateist
Bruger

Øhh, hvorfor ikke?

Det burde da være indlysende, hvorfor Bibelen ikke kan bruges til at bevise Bibelen med:

Bibelen hævder at Gud skabte verden.
Har Bibelen ret i det?
Ja, for der står i Bibelen, at det er sådan det skete.

Nu har jeg skrevet på en seddel foran mig, at "Tyngdekraften er ikke virkelig!"
Er det rigtigt, det jeg har skrevet på sedlen?
Ja, det må det jo være, for det står på sedlen.

Jeg finder det ondt og brutalt at kræve, at nogen skulle dø på andres vegne.

Til toppen 
#23360 - 31/10/2003 14:17 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Men så er du vel også enig i, at det er urimeligt at kræve af folk, at de af egen drift skal undersøge kristendommen?
For nogen vil den jo være noget af de det ikke overkommer at undersøge - vi skal jo alle sætte grænsen et sted.

Jeg kræver skam ingenting... Men jeg gør hvad jeg kan for at vække en interesse for kristendommen.... og for at vise kristendommens sande jeg... at sotere fordommene fra..... Mere kan jeg ikke gøre.....
Jeg håber bare ikke at der kommer nogen ind på Jesusnet og bevæger sig rundt her og efter en tid forlader jesusnet igen - jeg håber ikke at de til den tid kan sige: "ingen fortalte mig om kristendommen - JEG har stadig en god undskyldning for ikke at undersøge mere"...... Mit håb er at alle der kommer her finder ud af mere om kristendommen - og at nogen måske finder kernen..... det er mit håb....

Ja - alle må sætte grænsen et sted..... ingen kan overkomme at studere alle verdens religioner..... MEN vi må mindsanten da også selv tage ansvaret for vore valg/fravalg af studier af religionerne.....
HVIS det er Islam der er den ene SANDHED i verden..... jamen så må jeg jo tage koncekvensen af MIT valg om at droppe islam..... JEG har valgt Isalm fra - det står jeg ved og jeg er nød til at tage koncekvensen for det ved min død eller på dommedag....
DU må jo ligesom også selv tage ansvaret for DIT valg om at fravælge kristendommen (og alle andre religioner)..... Du kan ikke komme og sige at du ikke har hørt om det..... du har ingen undskyldning overfor Gud (hvis altså kristendommen er den eneste SANDE tro)

Bibelen siger ikke at "alle dem som aldrig har hørt er lovligt undskyldt..."
--------------------------------------------------------------------------------
Men det burde den da.

tjaaa... måske lyder det mere menneskeligt.... men det står der altså ikke.

Så ville vi da også begå en kæmpe fejl ved at fortælle vore børn og andre om Jesus - havde de bare levet i uvidenhed var de blevet frelst..... nej det er ikke sådan det hænger sammen.....

Og, hvad med de mennesker, der kun har hørt dårligt om kristendommen?
Forventes de også at kaste sig interesseret over Bibelen?

Jeg havde kun hørt dårligt om islam.... terror og tvang og kvindeundertrykkelse osv.... Men en muslim sagde engang EN sætning til mig. Den sætning belv ved at nage mig til jeg gjorde noget ved det..... Han sagde nemlig "Du kan ikke vide hvordan islam er før du sætter dig ind i det fra vores side" .... Den ene sætning gjorde at jeg begyndte at læse Koranen..... (med forklaringer skrevet af muslimer)

Bibelen forventer IKKE at vi sådan bare skal fo interesse for Bibelen/ kristendom....faktisk står der i Bibelen at alle er født vendt bort fra Gud....og at alle naturligt lever borte fra Gud...... Men der står i Bibelen at det er Guds ord - og der står at Guds Ord er skarpere end noget tveægget sværd.....at Guds Ord er levende og virksomt og vender ikke tomt tilbage.... dvs de ord man har hørt fra Bibelen har en eller anden form for virkning hos det menneske der hører det...

Mon ikke snarere folk, der kun har hørt om hekseafbrændingerne, vil vælge ikke at bruge tid på en religion, der kan få dens tilhængere til at opføre sig så barbarisk?

tjaaa.... jeg reagerede jo så anderledes på alle de negative ting jeg havde hørt om islam..... jeg kunne altså ikke forstå at en religion kunne få folk til at slå sig selv ihjæl..... Derfor skulle der ikke mere til end den førnævnte sætning før jeg begyndte at studere....

Det skal du heller ikke - men du må selv stå til ansvar for dit valg når du dør eller på dommedag...... DU har valg ikke at tro på det..... valget er frit.... tag koncekvensen....

Jeg har faktisk aldrig sådan FØLT Helligånden...... hmmm.... Helligåndens virke har mere vist sig som en eller anden form for vished om at kristendommen er det rigtige.....hmmm.... virker det mærkeligt på dig.....hmmmm..... ja det gør det nok.....hmmmm.... kan ikke rigtig forklare det.....

Til toppen 
#23361 - 31/10/2003 14:43 Re: - om at føle Helligånden ... [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver:

Interessant. Så er det ikke bare os fortabte, der ikke kan føle ham.

NEJ - det er det ikke!

Du skriver videre:

Ja, mens jeg læste og lyttede til Bibelen og utrolig meget anden litteratur, alle mulige udlægninger og trosretninger.

Og du skulle bare vide, hvor mange hyldemeter af det, jeg i dag kalder vranglære, jeg har kørt i container .. jeg lærte efterhånden pladsmanden derhenne ganske godt at kende!

Jo, jeg har drukket af masser af kilder - - inden jeg, endelig fandt den med rent vand!

Først da det skete, blev jeg klar over at jeg havde levet det meste af mit liv på ikke bare én, men mange løgne, og at der kun er én sandhed. Men den så jeg desværre først i bakspejlet.

Nej, jeg brugte ikke primært Bibelen til at sandsynliggøre dens egen tekst med. Jeg er faktisk ret sikker på, at om jeg så havde lært den udenad, både forfra og bagfra, ville den have ladet mig ganske kold .. hvis ikke havde truffet troværdige forkyndere, som forkyndte og forklarede mig teksterne, troede på dem, og levede efter dem ..

Men sådan er vi så forskellige.
Jeg lærte fx. i Istanbul en fhv. overbevist muslim at kende, som afsværgede Islam og blev kristen, efter at have læst bare nogle få sider i en Bibel, som han havde købt for at sætte sig i stand til bedre at kunne argumentere bedre imod den kristne lære!

Jeg kan kun glæde mig over det, men må tilstå at jeg stadig undrer mig.

I virkeligheden tror jeg at hver eneste omvendelse er et under, og at der ikke er grænser for, hvordan den kan ske. Gud kender os jo bedre end vi kender os selv, og finder i sin visdom og efter sin egen vilje sine fortabte får, der hvor de nu er rendt hen ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#23362 - 31/10/2003 14:52 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Jeg kræver skam ingenting...

Nej, men det gør din gud!

Ja - alle må sætte grænsen et sted..... ingen kan overkomme at studere alle verdens religioner..... MEN vi må mindsanten da også selv tage ansvaret for vore valg/fravalg af studier af religionerne.....

Men, hvad så hvis en persons fravalg af kristendommen skyldes manglende viden?
Det faktum, at den, i hvert fald ikke på overfladen, ser mere sand ud end nogen af de øvrige gør jo, at det er en form for lotteri: "Jeg kan overkomme at undersøge 10 af verdens måske 1000 religioner ordenligt - jeg vælger 10 tilfældige, da de alle ved første øjekast ser lige gode ud".
Der er altså tale om et "valg" på samme måde, som når man vælger et nummer i tombola-tromle: Man stikker hånden ned og håber på det bedste.

HVIS det er Islam der er den ene SANDHED i verden..... jamen så må jeg jo tage koncekvensen af MIT valg om at droppe islam..... JEG har valgt Isalm fra - det står jeg ved og jeg er nød til at tage koncekvensen for det ved min død eller på dommedag....

Joh, men da du jo ikke havde en jordisk chance for at vide, at Islam er den sande religion, så vil jeg faktisk mene at du er et uskyldigt offer, såfremt det viser sig at være sandt.

DU må jo ligesom også selv tage ansvaret for DIT valg om at fravælge kristendommen (og alle andre religioner)..... Du kan ikke komme og sige at du ikke har hørt om det..... du har ingen undskyldning overfor Gud (hvis altså kristendommen er den eneste SANDE tro)

Jeg har da alletiders undskyldning: "Jeg havde ikke en jordisk chance for at vide, at alle deres vilde historier var sande".

Es>Bibelen siger ikke at "alle dem som aldrig har hørt er lovligt undskyldt..."
At>Men det burde den da.
Es>tjaaa... måske lyder det mere menneskeligt.... men det står der altså ikke.

Nej, og det tager unægteligt noget af det glade ud af det såkaldt "glade budskab".

Trækker du en nitte i frelserlotteriet er det bare ærgerligt.
Ikke nok med, at du skal svømme i svovlsøerne - du bliver også bedt om at bebrejde dig selv denne onde skæbne.

dvs de ord man har hørt fra Bibelen har en eller anden form for virkning hos det menneske der hører det...

På mig har de altså den stik modsatte virkning af det du nok forventer.
Hvorfor tror du at jeg er skabt sådan?

Iøvrigt er det jo ikke alle mennesker, der har hørt noget fra Bibelen - nogen har blot hørt noget om Bibelen.
Hvis de har hørt en masse negativt om Bibelen, af folk de har stor tillid til, så vil de nok ikke undersøge den nærmere - og så vil den påståede "virkning" af Bibelens ord ikke sætte ind.

Det skal du heller ikke ...

Joh, det kræves faktisk af mig. Måske ikke af dig, men af din gud.

... men du må selv stå til ansvar for dit valg når du dør eller på dommedag...... DU har valg ikke at tro på det..... valget er frit.... tag koncekvensen....

Jeg har ikke valgt ikke at tro - jeg kan ikke tro på det!

Til toppen 
#23363 - 31/10/2003 14:55 Re: - om at føle Helligånden ... [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver til Malli:

--------------------------------------------------------------------------------
Jeg finder det ondt og brutalt at kræve, at nogen skulle dø på andres vegne.

Ja, det ville jeg da også mene. Det er der sandelig heller ingen der har krævet. Det var tværtimod et helt frivilligt offer - fra Gud selv!

Større kærlighed kan jeg ikke forestille mig, end at gå frivilligt i døden for at redde alverdens dødsdømte ..

Jeg findes mennesker, som har ofret sig for et elsket medmenneske - - men at ofre sig for alle dem, der er dette menneskes fjender? Nej, det kunne intet menneske. Undtagen altså Jesus Kristus.

Malli: undskyld jeg blandede mig i jeres samtale - det var bare denne lille indskudte bemærkning, jeg skulle af med ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#23364 - 31/10/2003 15:07 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Du stiller nogle meget svære spørgsmål - og dem som omhandler Gud og hans beslutninger (dem af dem som ikke står klart i Bibelen) vælger jeg at undlade helt at svare på...... Du må søge disse svar direkte hos Gud...... evt hos andre kristne....

Men, hvad så hvis en persons fravalg af kristendommen skyldes manglende viden?

Har tidligere skrevet at jeg ikke ved om Gud laver undtagelser i tilfælde at der er nogen som slet ikke har hørt..... intet ved...

Joh, men da du jo ikke havde en jordisk chance for at vide, at Islam er den sande religion, så vil jeg faktisk mene at du er et uskyldigt offer, såfremt det viser sig at være sandt.

tror du også at muslimerne og Allah mener det samme.....?

Jeg har da alletiders undskyldning: "Jeg havde ikke en jordisk chance for at vide, at alle deres vilde historier var sande".

Jamen så brug bare den......
Men det drejer sig ikke om at VIDE - men om at TRO.....

På mig har de altså den stik modsatte virkning af det du nok forventer.
Hvorfor tror du at jeg er skabt sådan?

Guds ord virker ENTEN til forhærdelse ELLER til tro......
Sådan er vi alle skabt....

Gud tvinger ingen...... men han lader sig heller ikke tvinge.....

Det tror jeg på...... men jeg tror også at det er muligt at du kan komme til at tro.....

Til toppen 
#23365 - 31/10/2003 15:11 Re: - om at føle Helligånden ... [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Ma>Nåeh, hvad siger du så til at DØ på andres vegne?
At>Jeg finder det ondt og brutalt at kræve, at nogen skulle dø på andres vegne.
Ja, det ville jeg da også mene. Det er der sandelig heller ingen der har krævet.

Jo, da det nemlig var en betingelse for at Gud vil frelse os, så har Gud jo ret direkte krævet dette blodoffer.

Det var tværtimod et helt frivilligt offer - fra Gud selv!

Ja, det var Guds ene trediedel, der krævede det og guds anden trediedel, der leverede det.

Det svarer til at min højre hånd betaler min venstre hånd nogle penge.
Det er nok frivilligt men også meningsløst.

Større kærlighed kan jeg ikke forestille mig, end at gå frivilligt i døden for at redde alverdens dødsdømte ..

Nej, hvis det havde været nødvendigt, ville det da være smukt.
Men givet, at det hele var noget Gud selv havde iscenesat så synes jeg hans "offer" er noget hult.

Til toppen 
#23366 - 31/10/2003 15:24 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Du stiller nogle meget svære spørgsmål - og dem som omhandler Gud og hans beslutninger (dem af dem som ikke står klart i Bibelen) vælger jeg at undlade helt at svare på...... Du må søge disse svar direkte hos Gud...... evt hos andre kristne....

Nu spørger jeg jo egl. til din holdning til disse ting.
Det kan en alvidende gud nok svare på, men jeg tvivler på, at andre kristne kan.

tror du også at muslimerne og Allah mener det samme.....?

Hvad de mener er sådan set underordnet for min holdning til sagen.

Guds ord virker ENTEN til forhærdelse ELLER til tro......
Sådan er vi alle skabt....

Vi er da ikke alle skabt ens ("sådan") hvis Guds ord har forskellige virkning på forskellige individer.

Hvis nogen er skabt så de forhærdes og andre er skabt så de tror, ja så er der altså nogen som ikke har en chance og andre, der har.

Gud tvinger ingen......

Gud tvinger nogen i lige så høj grad, som en gangster, der sætter dig pistolen for panden gør.
Gud truer med alle Helvedes pinsler, hvis ikke vi tror - det er da reelt en form for tvang.

men han lader sig heller ikke tvinge.....

Men, hvis han er så smart, så er han forhåbentlig lydhør overfor fornuft.

Det tror jeg på...... men jeg tror også at det er muligt at du kan komme til at tro.....

Måske, hvis man i en måned i træk sulter mig, forhindrer mig i at sove og afspiller endeløse bånd med Bibelcitater.
Det vil jeg da ikke udelukke.

Eller måske det blot kan klares med de rette medikamenter?

En almægtig Gud ville jo selvfølgelig også kunne gøre det, men det har han ikke vist vilje til endnu.

Til toppen 
#23367 - 31/10/2003 17:00 Re: - om at føle Helligånden ... [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver:

Det var tværtimod et helt frivilligt offer - fra Gud selv!
Ja, det var Guds ene trediedel, der krævede det og guds anden trediedel, der leverede det.

Jeg kan godt forstå, at du, som ateist, må mene det på den måde, men det er altså, ifølge kristendommen, forkert. Det er ikke sådan, at Gud er delt op i 3 personer, med en tredjedel til hver!

Gud er 100% Faderen (som i øvrigt ikke "krævede"), 100% Sønnen og 100% Helligånden.

Ifølge din lommeregner kommer vi så op på 300%, det kan jeg godt se, men der er ikke nogen bedre måde jeg kan forklare mysteriet på. Det er ikke sådan at få programmeret Gud ind i vores matematiske logik!.

Men måske kan det antyde hvor jeg vil hen, hvis jeg skriver, at vand kan optræde som is, damp eller det velkendte våde - og dog være det samme vand.

På samme måde er Jesus 100% menneske, og 100% Gud - ikke fifty/fifty!

Så skriver du:

Nej, hvis det (sonofferet (min tilføjelse)) havde været nødvendigt, ville det da være smukt.
Men givet, at det hele var noget Gud selv havde iscenesat så synes jeg hans "offer" er noget hult.

Det var ikke nødvendigt. Gud kunne have givet alle sine menneskeskabninger løn som forskyldt, det vil sige, han kunne have ladet alle gå fortabt. Men Guds frelsesplan blev iværksat fordi Gud er kærlighed og altså elsker os og vil genoprette fællesskabet med os. Derfor! Og da Gud er hellig, kan vi ikke være i fællesskab med ham, uden at være vasket rene for synden. Rent og urent kan ikke blandes, uden at det hele bliver urent.

Og det er ikke Gud, der har iscenesat det onde! Det er hans modstander, Satan, Djævelen, den Onde - - find selv på flere navne ... og mennesket, som altså lod sig friste til at adlyde den onde (som lokkede med, at vi selv kunne blive som Gud)
og altså at gøre oprør mod Gud.

Det har sine konsekvenser!
Gud er kærlig og hellig, og det er livsfarligt at være hans fjende.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#23368 - 31/10/2003 17:12 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: vsågerneforstå]
holbo
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Rask Mølle
Du er nok nødt til at formulere spørgsmålet en gang til, for jeg kan ikke rigtig hitte ud af, hvor dine positiver og dine negativer hører sammen i den sætning, du her skriver til sidst...

Per

Til toppen 
#23369 - 31/10/2003 18:14 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Hvad de mener er sådan set underordnet for min holdning til sagen.

Vel egentlig ikke helt ligemeget......
HVIS deres religion er den eneste SANDE tro.... så er det jo ret altafgørende hvordan Allah har tænkt sig at gøre med alle "andre" mennesker......
Er Islam IKKE den eneste SANDE tro - ja så er det jo fløjtende ligegyldugt hvad de mener....

Vi er da ikke alle skabt ens ("sådan") hvis Guds ord har forskellige virkning på forskellige individer.

Nej vi er ikke skabt ENS - vi har forskelligt temprement, forskellig altmuligt...... MEN vi er skabt lige langt væk fra Gud - og dermed lige "tæt" på..... Vi har den samme indre søgen efter det som er bedre.....

Måske, hvis man i en måned i træk sulter mig, forhindrer mig i at sove og afspiller endeløse bånd med Bibelcitater.
Det vil jeg da ikke udelukke.

Hvis det er det der skal til for at du får øjnene op for hvad kristendom egentlig er - så køber jeg gerne en hængelås til dit køleskab...

Til toppen 
#23370 - 01/11/2003 08:40 Re: - om at føle Helligånden ... [Re: Ateist]
malli
Bruger

Kære Ateist

Bibelen hævder at Gud skabte verden.
Har Bibelen ret i det?
Ja, for der står i Bibelen, at det er sådan det skete.

Nu har jeg skrevet på en seddel foran mig, at "Tyngdekraften er ikke virkelig!"
Er det rigtigt, det jeg har skrevet på sedlen?
Ja, det må det jo være, for det står på sedlen.

Forskellen mellem dig og mig er jo nok (bla.) at jeg ikke som udgangspunkt tror at Bibelen er forkert, men vil man lære om den hellige Tre-enige Gud, er Bibelen jo et godt udgangspunkt....vist det bedste på markedet! Mht verdensskabelsen er der vist ikke rigtig nogen der VED og kan BEVISE hvordan det gik til - ikke engang videnskaben, ej heller andre religioner - derfor kan Bibelen jo være lige så saglig et opslagsværk som alt muligt andet desangående.

Glem ikke at Bibelen kan læses på mange niveauer...lige fra bogstav til bogstav til hovedlinjer og derudover findes der historier i historien samt billeder og symbolik, så det er ikke bare sådan lige...

Mkh Malli

Ændret af malli (01/11/2003 08:48)

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær