Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#23350 - 30/10/2003 22:32 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: Esmaralda]
vsågerneforstå
Bruger

Reg.: 05/04/2003
det er fint....tak for det

Til toppen 
#23351 - 30/10/2003 22:35 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: holbo]
vsågerneforstå
Bruger

Reg.: 05/04/2003
Hej Per

Så dit spørgsmål griber faktisk ind i sig selv. Du vil sikkert gerne have os lokket ind i et virvar af besvarede spørgsmål, hvor vi kører fast i argumentationen, men du gør det ud fra den forudsætning at et frihed står uafhængigt og alene, men det er jo ikke tilfældet

Nu siger du lokket!, man kan jo dårligt lokke med folk, hvis det er dem selv der erkender fundamentet for mit ræsonnement,

Lad os arbejde viddere under antagelsen, at frihed ikke står uafhængigt og alene.

Er det så min egen skyld hvis jeg fravælger gud, og kommer i himmelen, vel ikke hvis jeg ikker besidder frihed?

mvh Lars

Til toppen 
#23352 - 30/10/2003 23:25 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: vsågerneforstå]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
vsågerneforstå spørger:

Hvorfra mener du denne forskel stammer?, fra mennesket selv, eller fra Gud?

Alt det gode: fra Gud. Alt det onde: fra mennesket selv og fra djævelen.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#23353 - 30/10/2003 23:44 Re: Hvem bestemmer? [Re: Esmaralda]
nelle
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
Hej Ester

Ok, saa forstaar jeg vist hvad du mener.

Men der behoever jo faktisk ikke vaere andre grunde, end man ikke tror der findes en Gud, og man kan vist ikke tro paa noget man ikke tror paa, i hvertfald, hvis man skal vaere oprigtig.

Ellen

Til toppen 
#23354 - 31/10/2003 10:51 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: carl]
Ateist
Bruger

Sted: København

Svar: Det lyder interessant, en ateist med næsen i bibelen ?

Ja, jeg skal jo finde ammunition til mit "missionsarbejde"

Du har desværre læst det forkerte sted:

Det tror jeg nu ikke - jeg plejer da at finde noget brugbart.
Men det er da rigtigt, at Helligånden ikke har gemt sig de steder jeg indtil nu har læst.

Når du nu alligevel sidder der så prøv at finde Johannes Evangeliet kap. 3.vers 1-8 og vers 16.

v1 Der var et menneske, en af farisæerne, ved navn Nikodemus, medlem af jødernes råd. v2 Han kom til Jesus om natten og sagde til ham: »Rabbi, vi ved, du er en lærer, der er kommet fra Gud; for ingen kan gøre de tegn, du gør, uden at Gud er med ham.« v3 Jesus svarede ham: »Sandelig, sandelig siger jeg dig: Den, der ikke bliver født på ny, kan ikke se Guds rige.« v4 Nikodemus sagde til ham: »Hvordan kan et menneske fødes, når det er gammelt? Det kan da ikke for anden gang komme ind i sin mors liv og fødes?« v5 Jesus svarede: »Sandelig, sandelig siger jeg dig: Den, der ikke bliver født af vand og ånd, kan ikke komme ind i Guds rige. v6 Det, der er født af kødet, er kød, og det, der er født af Ånden, er ånd. v7 Du skal ikke undre dig over, at jeg sagde til dig: I må fødes på ny. v8 Vinden blæser, hvorhen den vil, og du hører den suse, men du ved ikke, hvor den kommer fra, og hvor den farer hen. Sådan er det med enhver, som er født af Ånden.«

v16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Beklager: Ingen Helligånd der!

Hvis du så stadig er nysgerrig efter at finde ud af om du kan opleve Helligånden, så blad videre til Kapitel 14 vers 14:
men pas på for nu bevæger du dig ind på farlig grund ,for Jesus siger:
Hvis I beder mig om noget i mit navn, vil jeg gøre det.

Okay, hvo intet vover: "Kære Jesus, giv mig et utvetydigt bevis på din eksistens inden den kommende weekend er ovre!"

Det skal blive spændende at se om han holder ord.

og så derefter vers 16-17.

v16 og jeg vil bede Faderen, og han vil give jer en anden talsmand, som skal være hos jer til evig tid: v17 sandhedens ånd, som verden ikke kan tage imod, fordi den hverken ser eller kender den. I kender den, for den bliver hos jer og skal være i jer.

Ja, ja, lad os nu se, når weekenden er ovre.

Hvis du så nu er stadig lige ivrig efter Helligånden så står der i Apostlenes Gerninger kapitel 8 vers 17: Så lagde de (Apostlene Peter og Johannes, som havde vandret med Jesus)
hænderne på dem, og de fik Helligånden.

Ja, ja, det er da meget godt, men nu kender jeg jo ikke lige nogen, der har vandret med Jesus.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#23355 - 31/10/2003 11:05 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Det har du ret i - men man skal jo sætte grænsen et sted.... for som du selv skriver kan intet menneske overkomme at undersøge alle religions-retninger.....

Men så er du vel også enig i, at det er urimeligt at kræve af folk, at de af egen drift skal undersøge kristendommen?
For nogen vil den jo være noget af de det ikke overkommer at undersøge - vi skal jo alle sætte grænsen et sted.

Bibelen siger ikke at "alle dem som aldrig har hørt er lovligt undskyldt..."

Men det burde den da.

Jeg ved heller ikke om alle selv ved at de har hørt/lært om Jesus..... Men jeg tror at alle på et eller andet tidspunkt hører noget om Jesus og kristendommen....

Også de isolerede stenaldermennesker i Borneos jungle, der fra tid til anden bliver opdaget?

Og, hvad med de mennesker, der kun har hørt dårligt om kristendommen?
Forventes de også at kaste sig interesseret over Bibelen?

Det kunne jo også være Hekseafbrændingerne.... man vil måske gerne vide hvad der er blevet af den religion der brændte mennesker levende på bål....

Mon ikke snarere folk, der kun har hørt om hekseafbrændingerne, vil vælge ikke at bruge tid på en religion, der kan få dens tilhængere til at opføre sig så barbarisk?

Tjaaa.... du kunne jop starte med at tro på den vi trods alt er enige om i de forskellige kristne kredse.... Nemlig at frelsen er vundet til os af Jesus.... vi kan intet gøre selv.... Jesus har fuldbragt alt... At der er en Gud (treenig Gud)

Hvorfor skulle jeg dog tro på disse ting?

Nu gik spørgsmålet iøvrigt også på, hvilken af de mange kristne retninger, jeg skulle gå til for at få korrekt vejledning - ikke, hvad jeg skulle tro på.
Men, de to ting hænger selvfølgelig sammen.

Spørgsmålet er så, hvor længe jeg skal sidde med næsen i Bibelen før Helligånden viser sig. Kan jeg overhovedet være sikker på, at Helligånden vil vise sig?
------------------------------------------------------------
Om du kan være sikker...... ja det tror jeg du kan..... men jeg kan ikke kommendere med Gud.... kun bede til ham om at vise sig for dig....

Så selv, hvis jeg har læst i Bibelen i 25 år uden at føle Helligånden, kan jeg ikke være sikker på, at kristendommen ikke er sand?
Så er det jo umuligt at undersøge på en saglig måde.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#23356 - 31/10/2003 11:28 Re: - om at føle Helligånden ... [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver

Så selv, hvis jeg har læst i Bibelen i 25 år uden at føle Helligånden, kan jeg ikke være sikker på, at kristendommen ikke er sand?

Dertil vil jeg bare sige, at jeg, trods min stærke tro, som jeg brænder med at udbrede og dele med
andre, heller aldrig følt Helligånden. Aldrig! Og hvis jeg gjorde, ville jeg slet ikke være sikker på at det lige var ham!

Jeg har ganske stærke følelser, men som regel lykkes det mig, efter mange års træning, at undgå at handle på den, uden først at sende dem igennem forstandens censur, og det tror jeg, at mine omgivelser meget tit kan være glade for

Min kristne tro startede som en kølig sandsynlighedsberegning:
Har Jesus Kristus levet her på jorden for par tusind år siden?
Var han en dygtig tryllekunstner?
Var han en svindler?
Eller var han den han selv sagde han var, nemlig Guds Søn? (= Gud, fuldt og helt, og menneske, fuldt og helt).

Disse spørgsmål stillede jeg mig selv, medens jeg læste og lyttede, og nåede efterhånden frem til at sige ja til det første og det sidste spørgsmål og nej til de to midterste.

Så læste og lyttede jeg noget mere og for nogle år siden nåede jeg så frem til en grænseløs og ufattelig glæde og taknemmelighed, fordi således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv! (Joh. 3,16) Større kærlighed findes ikke.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#23357 - 31/10/2003 12:48 Re: - om at føle Helligånden ... [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Dertil vil jeg bare sige, at jeg, trods min stærke tro, som jeg brænder med at udbrede og dele med
andre, heller aldrig følt Helligånden. Aldrig! Og hvis jeg gjorde, ville jeg slet ikke være sikker på at det lige var ham!

Interessant.
Så er det ikke bare os fortabte, der ikke kan føle ham.

Min kristne tro startede som en kølig sandsynlighedsberegning:

Hvordan beregner man disse sandsynligheder?
Hvis du har beregningerne endnu vil jeg da gerne se dem

Har Jesus Kristus levet her på jorden for par tusind år siden?
Var han en dygtig tryllekunstner?
Var han en svindler?
Eller var han den han selv sagde han var, nemlig Guds Søn? (= Gud, fuldt og helt, og menneske, fuldt og helt).
Disse spørgsmål stillede jeg mig selv, medens jeg læste og lyttede, og nåede efterhånden frem til at sige ja til det første og det sidste spørgsmål og nej til de to midterste.

Mens du "læste og lyttede" til Bibelen?
Hvis det er din kilde, så er det vel ikke noget under, at du nåede den konklusion.
Det lyder ærligt talt som om du brugte Bibelens ord til at sandsynliggøre Bibelens ord med.
Min kritiske sans tillader mig ikke at gøre det samme.

således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv! (Joh. 3,16) Større kærlighed findes ikke.

Jeg mener nu stadigvæk, det ville være langt mere kærligt blot at tilgive alle syndere.

Til toppen 
#23358 - 31/10/2003 13:34 Re: - om at føle Helligånden ... [Re: Ateist]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Ateist

Interessant.
Så er det ikke bare os fortabte, der ikke kan føle ham.

Tilsyneladende ikke. Nu er det jo heller ikke hvad vi føler der frelser, men troen og dåben. Det man "mærker" er jo temmelig individuelt, bortset fra at følelser og stemninger også kan spille ind. Jeg har selv haft et par "åndsoplevelser" men det er sandelig ikke disse jeg bygger på. Man kan jo aldrig 100% sikkert vide om man bare er offer for nogle stemninger (selvom jeg da tror at det jeg oplevede var reelt nok). Problemet opstår når disse stemninger udebliver, for dette skaber ofte en frustration. En veninde oplevede på et møde, at alle! havde oplevet en masse...undtagen lige hende, hun følte sig i den grad forkastet af Gud . Derudover finder jeg det også risikabelt, når folk siger at Jesus fortæller dem det ene og andet - sæt de tager fejl

Jeg tror på at Gud er i sit Ord og sine Sakramenter, oplever jeg noget derudover er det helt fint...gør jeg ikke, ved jeg trods alt hvor han er!!

Hvis det er din kilde, så er det vel ikke noget under, at du nåede den konklusion.
Det lyder ærligt talt som om du brugte Bibelens ord til at sandsynliggøre Bibelens ord med.

Øhh, hvorfor ikke? Er det ikke mest nærliggende at sansynliggøre matematik (eller historie eller geografi) ved hjælp af de bøger der omhandler emnet? Eller måske noget mere holdningsbaseret, fx. Social-demokratiet, hvis du vil vide om dette parti, er det jo mest nærliggende at læse om det....Du kan så for at finde en modpol læse Venstres udtalelser om Soc. dem, men her er det jo logisk at disse kilder ikke vil skildre partiet loyalt. Tilsvarende hvis man svælger i ateistisk litteratur finder man næppe de store guldkorn, der forklarer og uddyber de forskellige perler i Bibelen.

Jeg mener nu stadigvæk, det ville være langt mere kærligt blot at tilgive alle syndere.

Nåeh, hvad siger du så til at DØ på andres vegne?

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#23359 - 31/10/2003 13:57 Re: - om at føle Helligånden ... [Re: malli]
Ateist
Bruger

Øhh, hvorfor ikke?

Det burde da være indlysende, hvorfor Bibelen ikke kan bruges til at bevise Bibelen med:

Bibelen hævder at Gud skabte verden.
Har Bibelen ret i det?
Ja, for der står i Bibelen, at det er sådan det skete.

Nu har jeg skrevet på en seddel foran mig, at "Tyngdekraften er ikke virkelig!"
Er det rigtigt, det jeg har skrevet på sedlen?
Ja, det må det jo være, for det står på sedlen.

Jeg finder det ondt og brutalt at kræve, at nogen skulle dø på andres vegne.

Til toppen 
#23360 - 31/10/2003 14:17 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej ateist

Men så er du vel også enig i, at det er urimeligt at kræve af folk, at de af egen drift skal undersøge kristendommen?
For nogen vil den jo være noget af de det ikke overkommer at undersøge - vi skal jo alle sætte grænsen et sted.

Jeg kræver skam ingenting... Men jeg gør hvad jeg kan for at vække en interesse for kristendommen.... og for at vise kristendommens sande jeg... at sotere fordommene fra..... Mere kan jeg ikke gøre.....
Jeg håber bare ikke at der kommer nogen ind på Jesusnet og bevæger sig rundt her og efter en tid forlader jesusnet igen - jeg håber ikke at de til den tid kan sige: "ingen fortalte mig om kristendommen - JEG har stadig en god undskyldning for ikke at undersøge mere"...... Mit håb er at alle der kommer her finder ud af mere om kristendommen - og at nogen måske finder kernen..... det er mit håb....

Ja - alle må sætte grænsen et sted..... ingen kan overkomme at studere alle verdens religioner..... MEN vi må mindsanten da også selv tage ansvaret for vore valg/fravalg af studier af religionerne.....
HVIS det er Islam der er den ene SANDHED i verden..... jamen så må jeg jo tage koncekvensen af MIT valg om at droppe islam..... JEG har valgt Isalm fra - det står jeg ved og jeg er nød til at tage koncekvensen for det ved min død eller på dommedag....
DU må jo ligesom også selv tage ansvaret for DIT valg om at fravælge kristendommen (og alle andre religioner)..... Du kan ikke komme og sige at du ikke har hørt om det..... du har ingen undskyldning overfor Gud (hvis altså kristendommen er den eneste SANDE tro)

Bibelen siger ikke at "alle dem som aldrig har hørt er lovligt undskyldt..."
--------------------------------------------------------------------------------
Men det burde den da.

tjaaa... måske lyder det mere menneskeligt.... men det står der altså ikke.

Så ville vi da også begå en kæmpe fejl ved at fortælle vore børn og andre om Jesus - havde de bare levet i uvidenhed var de blevet frelst..... nej det er ikke sådan det hænger sammen.....

Og, hvad med de mennesker, der kun har hørt dårligt om kristendommen?
Forventes de også at kaste sig interesseret over Bibelen?

Jeg havde kun hørt dårligt om islam.... terror og tvang og kvindeundertrykkelse osv.... Men en muslim sagde engang EN sætning til mig. Den sætning belv ved at nage mig til jeg gjorde noget ved det..... Han sagde nemlig "Du kan ikke vide hvordan islam er før du sætter dig ind i det fra vores side" .... Den ene sætning gjorde at jeg begyndte at læse Koranen..... (med forklaringer skrevet af muslimer)

Bibelen forventer IKKE at vi sådan bare skal fo interesse for Bibelen/ kristendom....faktisk står der i Bibelen at alle er født vendt bort fra Gud....og at alle naturligt lever borte fra Gud...... Men der står i Bibelen at det er Guds ord - og der står at Guds Ord er skarpere end noget tveægget sværd.....at Guds Ord er levende og virksomt og vender ikke tomt tilbage.... dvs de ord man har hørt fra Bibelen har en eller anden form for virkning hos det menneske der hører det...

Mon ikke snarere folk, der kun har hørt om hekseafbrændingerne, vil vælge ikke at bruge tid på en religion, der kan få dens tilhængere til at opføre sig så barbarisk?

tjaaa.... jeg reagerede jo så anderledes på alle de negative ting jeg havde hørt om islam..... jeg kunne altså ikke forstå at en religion kunne få folk til at slå sig selv ihjæl..... Derfor skulle der ikke mere til end den førnævnte sætning før jeg begyndte at studere....

Det skal du heller ikke - men du må selv stå til ansvar for dit valg når du dør eller på dommedag...... DU har valg ikke at tro på det..... valget er frit.... tag koncekvensen....

Jeg har faktisk aldrig sådan FØLT Helligånden...... hmmm.... Helligåndens virke har mere vist sig som en eller anden form for vished om at kristendommen er det rigtige.....hmmm.... virker det mærkeligt på dig.....hmmmm..... ja det gør det nok.....hmmmm.... kan ikke rigtig forklare det.....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#23361 - 31/10/2003 14:43 Re: - om at føle Helligånden ... [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver:

Interessant. Så er det ikke bare os fortabte, der ikke kan føle ham.

NEJ - det er det ikke!

Du skriver videre:

Ja, mens jeg læste og lyttede til Bibelen og utrolig meget anden litteratur, alle mulige udlægninger og trosretninger.

Og du skulle bare vide, hvor mange hyldemeter af det, jeg i dag kalder vranglære, jeg har kørt i container .. jeg lærte efterhånden pladsmanden derhenne ganske godt at kende!

Jo, jeg har drukket af masser af kilder - - inden jeg, endelig fandt den med rent vand!

Først da det skete, blev jeg klar over at jeg havde levet det meste af mit liv på ikke bare én, men mange løgne, og at der kun er én sandhed. Men den så jeg desværre først i bakspejlet.

Nej, jeg brugte ikke primært Bibelen til at sandsynliggøre dens egen tekst med. Jeg er faktisk ret sikker på, at om jeg så havde lært den udenad, både forfra og bagfra, ville den have ladet mig ganske kold .. hvis ikke havde truffet troværdige forkyndere, som forkyndte og forklarede mig teksterne, troede på dem, og levede efter dem ..

Men sådan er vi så forskellige.
Jeg lærte fx. i Istanbul en fhv. overbevist muslim at kende, som afsværgede Islam og blev kristen, efter at have læst bare nogle få sider i en Bibel, som han havde købt for at sætte sig i stand til bedre at kunne argumentere bedre imod den kristne lære!

Jeg kan kun glæde mig over det, men må tilstå at jeg stadig undrer mig.

I virkeligheden tror jeg at hver eneste omvendelse er et under, og at der ikke er grænser for, hvordan den kan ske. Gud kender os jo bedre end vi kender os selv, og finder i sin visdom og efter sin egen vilje sine fortabte får, der hvor de nu er rendt hen ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#23362 - 31/10/2003 14:52 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Jeg kræver skam ingenting...

Nej, men det gør din gud!

Ja - alle må sætte grænsen et sted..... ingen kan overkomme at studere alle verdens religioner..... MEN vi må mindsanten da også selv tage ansvaret for vore valg/fravalg af studier af religionerne.....

Men, hvad så hvis en persons fravalg af kristendommen skyldes manglende viden?
Det faktum, at den, i hvert fald ikke på overfladen, ser mere sand ud end nogen af de øvrige gør jo, at det er en form for lotteri: "Jeg kan overkomme at undersøge 10 af verdens måske 1000 religioner ordenligt - jeg vælger 10 tilfældige, da de alle ved første øjekast ser lige gode ud".
Der er altså tale om et "valg" på samme måde, som når man vælger et nummer i tombola-tromle: Man stikker hånden ned og håber på det bedste.

HVIS det er Islam der er den ene SANDHED i verden..... jamen så må jeg jo tage koncekvensen af MIT valg om at droppe islam..... JEG har valgt Isalm fra - det står jeg ved og jeg er nød til at tage koncekvensen for det ved min død eller på dommedag....

Joh, men da du jo ikke havde en jordisk chance for at vide, at Islam er den sande religion, så vil jeg faktisk mene at du er et uskyldigt offer, såfremt det viser sig at være sandt.

DU må jo ligesom også selv tage ansvaret for DIT valg om at fravælge kristendommen (og alle andre religioner)..... Du kan ikke komme og sige at du ikke har hørt om det..... du har ingen undskyldning overfor Gud (hvis altså kristendommen er den eneste SANDE tro)

Jeg har da alletiders undskyldning: "Jeg havde ikke en jordisk chance for at vide, at alle deres vilde historier var sande".

Es>Bibelen siger ikke at "alle dem som aldrig har hørt er lovligt undskyldt..."
At>Men det burde den da.
Es>tjaaa... måske lyder det mere menneskeligt.... men det står der altså ikke.

Nej, og det tager unægteligt noget af det glade ud af det såkaldt "glade budskab".

Trækker du en nitte i frelserlotteriet er det bare ærgerligt.
Ikke nok med, at du skal svømme i svovlsøerne - du bliver også bedt om at bebrejde dig selv denne onde skæbne.

dvs de ord man har hørt fra Bibelen har en eller anden form for virkning hos det menneske der hører det...

På mig har de altså den stik modsatte virkning af det du nok forventer.
Hvorfor tror du at jeg er skabt sådan?

Iøvrigt er det jo ikke alle mennesker, der har hørt noget fra Bibelen - nogen har blot hørt noget om Bibelen.
Hvis de har hørt en masse negativt om Bibelen, af folk de har stor tillid til, så vil de nok ikke undersøge den nærmere - og så vil den påståede "virkning" af Bibelens ord ikke sætte ind.

Det skal du heller ikke ...

Joh, det kræves faktisk af mig. Måske ikke af dig, men af din gud.

... men du må selv stå til ansvar for dit valg når du dør eller på dommedag...... DU har valg ikke at tro på det..... valget er frit.... tag koncekvensen....

Jeg har ikke valgt ikke at tro - jeg kan ikke tro på det!

Til toppen 
#23363 - 31/10/2003 14:55 Re: - om at føle Helligånden ... [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver til Malli:

--------------------------------------------------------------------------------
Jeg finder det ondt og brutalt at kræve, at nogen skulle dø på andres vegne.

Ja, det ville jeg da også mene. Det er der sandelig heller ingen der har krævet. Det var tværtimod et helt frivilligt offer - fra Gud selv!

Større kærlighed kan jeg ikke forestille mig, end at gå frivilligt i døden for at redde alverdens dødsdømte ..

Jeg findes mennesker, som har ofret sig for et elsket medmenneske - - men at ofre sig for alle dem, der er dette menneskes fjender? Nej, det kunne intet menneske. Undtagen altså Jesus Kristus.

Malli: undskyld jeg blandede mig i jeres samtale - det var bare denne lille indskudte bemærkning, jeg skulle af med ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#23364 - 31/10/2003 15:07 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Du stiller nogle meget svære spørgsmål - og dem som omhandler Gud og hans beslutninger (dem af dem som ikke står klart i Bibelen) vælger jeg at undlade helt at svare på...... Du må søge disse svar direkte hos Gud...... evt hos andre kristne....

Men, hvad så hvis en persons fravalg af kristendommen skyldes manglende viden?

Har tidligere skrevet at jeg ikke ved om Gud laver undtagelser i tilfælde at der er nogen som slet ikke har hørt..... intet ved...

Joh, men da du jo ikke havde en jordisk chance for at vide, at Islam er den sande religion, så vil jeg faktisk mene at du er et uskyldigt offer, såfremt det viser sig at være sandt.

tror du også at muslimerne og Allah mener det samme.....?

Jeg har da alletiders undskyldning: "Jeg havde ikke en jordisk chance for at vide, at alle deres vilde historier var sande".

Jamen så brug bare den......
Men det drejer sig ikke om at VIDE - men om at TRO.....

På mig har de altså den stik modsatte virkning af det du nok forventer.
Hvorfor tror du at jeg er skabt sådan?

Guds ord virker ENTEN til forhærdelse ELLER til tro......
Sådan er vi alle skabt....

Gud tvinger ingen...... men han lader sig heller ikke tvinge.....

Det tror jeg på...... men jeg tror også at det er muligt at du kan komme til at tro.....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#23365 - 31/10/2003 15:11 Re: - om at føle Helligånden ... [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Ma>Nåeh, hvad siger du så til at DØ på andres vegne?
At>Jeg finder det ondt og brutalt at kræve, at nogen skulle dø på andres vegne.
Ja, det ville jeg da også mene. Det er der sandelig heller ingen der har krævet.

Jo, da det nemlig var en betingelse for at Gud vil frelse os, så har Gud jo ret direkte krævet dette blodoffer.

Det var tværtimod et helt frivilligt offer - fra Gud selv!

Ja, det var Guds ene trediedel, der krævede det og guds anden trediedel, der leverede det.

Det svarer til at min højre hånd betaler min venstre hånd nogle penge.
Det er nok frivilligt men også meningsløst.

Større kærlighed kan jeg ikke forestille mig, end at gå frivilligt i døden for at redde alverdens dødsdømte ..

Nej, hvis det havde været nødvendigt, ville det da være smukt.
Men givet, at det hele var noget Gud selv havde iscenesat så synes jeg hans "offer" er noget hult.

Til toppen 
#23366 - 31/10/2003 15:24 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Du stiller nogle meget svære spørgsmål - og dem som omhandler Gud og hans beslutninger (dem af dem som ikke står klart i Bibelen) vælger jeg at undlade helt at svare på...... Du må søge disse svar direkte hos Gud...... evt hos andre kristne....

Nu spørger jeg jo egl. til din holdning til disse ting.
Det kan en alvidende gud nok svare på, men jeg tvivler på, at andre kristne kan.

tror du også at muslimerne og Allah mener det samme.....?

Hvad de mener er sådan set underordnet for min holdning til sagen.

Guds ord virker ENTEN til forhærdelse ELLER til tro......
Sådan er vi alle skabt....

Vi er da ikke alle skabt ens ("sådan") hvis Guds ord har forskellige virkning på forskellige individer.

Hvis nogen er skabt så de forhærdes og andre er skabt så de tror, ja så er der altså nogen som ikke har en chance og andre, der har.

Gud tvinger ingen......

Gud tvinger nogen i lige så høj grad, som en gangster, der sætter dig pistolen for panden gør.
Gud truer med alle Helvedes pinsler, hvis ikke vi tror - det er da reelt en form for tvang.

men han lader sig heller ikke tvinge.....

Men, hvis han er så smart, så er han forhåbentlig lydhør overfor fornuft.

Det tror jeg på...... men jeg tror også at det er muligt at du kan komme til at tro.....

Måske, hvis man i en måned i træk sulter mig, forhindrer mig i at sove og afspiller endeløse bånd med Bibelcitater.
Det vil jeg da ikke udelukke.

Eller måske det blot kan klares med de rette medikamenter?

En almægtig Gud ville jo selvfølgelig også kunne gøre det, men det har han ikke vist vilje til endnu.

Til toppen 
#23367 - 31/10/2003 17:00 Re: - om at føle Helligånden ... [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver:

Det var tværtimod et helt frivilligt offer - fra Gud selv!
Ja, det var Guds ene trediedel, der krævede det og guds anden trediedel, der leverede det.

Jeg kan godt forstå, at du, som ateist, må mene det på den måde, men det er altså, ifølge kristendommen, forkert. Det er ikke sådan, at Gud er delt op i 3 personer, med en tredjedel til hver!

Gud er 100% Faderen (som i øvrigt ikke "krævede"), 100% Sønnen og 100% Helligånden.

Ifølge din lommeregner kommer vi så op på 300%, det kan jeg godt se, men der er ikke nogen bedre måde jeg kan forklare mysteriet på. Det er ikke sådan at få programmeret Gud ind i vores matematiske logik!.

Men måske kan det antyde hvor jeg vil hen, hvis jeg skriver, at vand kan optræde som is, damp eller det velkendte våde - og dog være det samme vand.

På samme måde er Jesus 100% menneske, og 100% Gud - ikke fifty/fifty!

Så skriver du:

Nej, hvis det (sonofferet (min tilføjelse)) havde været nødvendigt, ville det da være smukt.
Men givet, at det hele var noget Gud selv havde iscenesat så synes jeg hans "offer" er noget hult.

Det var ikke nødvendigt. Gud kunne have givet alle sine menneskeskabninger løn som forskyldt, det vil sige, han kunne have ladet alle gå fortabt. Men Guds frelsesplan blev iværksat fordi Gud er kærlighed og altså elsker os og vil genoprette fællesskabet med os. Derfor! Og da Gud er hellig, kan vi ikke være i fællesskab med ham, uden at være vasket rene for synden. Rent og urent kan ikke blandes, uden at det hele bliver urent.

Og det er ikke Gud, der har iscenesat det onde! Det er hans modstander, Satan, Djævelen, den Onde - - find selv på flere navne ... og mennesket, som altså lod sig friste til at adlyde den onde (som lokkede med, at vi selv kunne blive som Gud)
og altså at gøre oprør mod Gud.

Det har sine konsekvenser!
Gud er kærlig og hellig, og det er livsfarligt at være hans fjende.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#23368 - 31/10/2003 17:12 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: vsågerneforstå]
holbo
Bruger

Reg.: 01/10/2001
Sted: Rask Mølle
Du er nok nødt til at formulere spørgsmålet en gang til, for jeg kan ikke rigtig hitte ud af, hvor dine positiver og dine negativer hører sammen i den sætning, du her skriver til sidst...

Per

Til toppen 
#23369 - 31/10/2003 18:14 Re: TIL Ole, Esmeralda og Kristina [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Hvad de mener er sådan set underordnet for min holdning til sagen.

Vel egentlig ikke helt ligemeget......
HVIS deres religion er den eneste SANDE tro.... så er det jo ret altafgørende hvordan Allah har tænkt sig at gøre med alle "andre" mennesker......
Er Islam IKKE den eneste SANDE tro - ja så er det jo fløjtende ligegyldugt hvad de mener....

Vi er da ikke alle skabt ens ("sådan") hvis Guds ord har forskellige virkning på forskellige individer.

Nej vi er ikke skabt ENS - vi har forskelligt temprement, forskellig altmuligt...... MEN vi er skabt lige langt væk fra Gud - og dermed lige "tæt" på..... Vi har den samme indre søgen efter det som er bedre.....

Måske, hvis man i en måned i træk sulter mig, forhindrer mig i at sove og afspiller endeløse bånd med Bibelcitater.
Det vil jeg da ikke udelukke.

Hvis det er det der skal til for at du får øjnene op for hvad kristendom egentlig er - så køber jeg gerne en hængelås til dit køleskab...

Til toppen 
#23370 - 01/11/2003 08:40 Re: - om at føle Helligånden ... [Re: Ateist]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Kære Ateist

Bibelen hævder at Gud skabte verden.
Har Bibelen ret i det?
Ja, for der står i Bibelen, at det er sådan det skete.

Nu har jeg skrevet på en seddel foran mig, at "Tyngdekraften er ikke virkelig!"
Er det rigtigt, det jeg har skrevet på sedlen?
Ja, det må det jo være, for det står på sedlen.

Forskellen mellem dig og mig er jo nok (bla.) at jeg ikke som udgangspunkt tror at Bibelen er forkert, men vil man lære om den hellige Tre-enige Gud, er Bibelen jo et godt udgangspunkt....vist det bedste på markedet! Mht verdensskabelsen er der vist ikke rigtig nogen der VED og kan BEVISE hvordan det gik til - ikke engang videnskaben, ej heller andre religioner - derfor kan Bibelen jo være lige så saglig et opslagsværk som alt muligt andet desangående.

Glem ikke at Bibelen kan læses på mange niveauer...lige fra bogstav til bogstav til hovedlinjer og derudover findes der historier i historien samt billeder og symbolik, så det er ikke bare sådan lige...

Mkh Malli

Ændret af malli (01/11/2003 08:48)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær