Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#23221 - 24/10/2003 13:51 last thursdayism (var: Kvaler med hvaler)
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

Har Gud blot skabt hvalerne, så de ser ud til at nedstamme fra hovdyrene?
------------------------------------------------------------
Ja noget i den stil.....

Du er godt klar over, at hvis man først accepterer dette rationelle skråplan, (at Gud har skabt verden på én måde, men sådan at det ser ud til at være sket på en anden) så kan man intet vide.

Du kan fx ikke vide at du nogensinde har læst i Bibelen.
Det kan være, at Gud har skabt dig for 2 min. siden - men med en falsk hukommelse om, at du engang har læst i Bibelen.

Jeg tror iøvrigt den gængse betegnelse for denne opfattelse er "last thursdayism".

Ændret af Andreas (24/10/2003 16:03)

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#23222 - 24/10/2003 14:11 Re: Kvaler med hvaler [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej ateist

Du kan fx ikke vide at du nogensinde har læst i Bibelen.
Det kan være, at Gud har skabt dig for 2 min. siden - men med en falsk hukommelse om, at du engang har læst i Bibelen.

Nej det kan jeg ikke vide.... Kan du VIDE at den baggrund du har er ægte??? Eller er det ikke også bare en tro for dig.... Du kan vel ikke bevise det mere end jeg kan vha fødslesatester og lignende.... (som jo kan være falske)

Det er vel den risiko vi må løbe her i verden....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#23223 - 24/10/2003 14:20 Re: Kvaler med hvaler [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Mit verdensbillede baserer sig på, at det der kan observeres også er sådan som det observeres (med de usikkerheder osv. der måtte være forbundet med metoden).
Det er selvfølgelig en tro, men med udgangspunkt i den tro lader det sig gøre at opstille viden.
Det lader sig også gøre, at føre rationelt baserede diskussioner.

Dit verdensbillede, hvor Gud har skabt verden som et bedrag, kan man derimod ikke bruge til at opstille viden.
Det udelukker derfor enhver rationel diskussion. Det eneste vi efterlades med er at slynge påstande i hovedet på hinanden.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#23224 - 24/10/2003 14:34 Re: Kvaler med hvaler [Re: Ateist]
nelle
Bruger

Sted: Nederland
Hej Ateist

Jeg er faktisk meget enig med dig her, hvor mit verdensbillede ogsaa er baseret paa det jeg kan se eller observere, maaske er som det nu engang ser ud til at vaere, ikke at det er den absolutte sandhed, for den ved du jo nok, jeg ikke tror findes, men rettere hvad der er rigtigt og forkert i forhold til den viden vi mener at have.

Ellen

Til toppen 
#23225 - 24/10/2003 14:50 Re: Kvaler med hvaler [Re: Esmaralda]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej ateist - - ja, hvad ved vi overhovedet?

Der er egentlig slet ikke videnskabeligt belæg for at påstå, at der findes andet end din egen drøm i hele verden!

Vi findes nemlig slet ikke ...

Du kan i hvert fald ikke bevise det!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#23226 - 24/10/2003 14:57 Re: Kvaler med hvaler [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Der er egentlig slet ikke videnskabeligt belæg for at påstå, at der findes andet end din egen drøm i hele verden!Vi findes nemlig slet ikke ...
Du kan i hvert fald ikke bevise det!

Nej, den grundlæggende tro på at virkeligheden eksisterer lader sig ikke bevise.
Den er for mig selvindlysende.

Til toppen 
#23227 - 24/10/2003 15:22 ORDSTYRER: Flyttet tråd [Re: Ateist]
Andreas
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Café,

Noget af diskussionen i tråden "Kvaler med hvaler" havde efterhånden bevæget sig væk fra hvalerne, og i et indlæg bad jeg blot debatdeltagerne om at huske at skifte emne-overskrift, så den passede til det, der blev diskuteret.

Men efter at have tænkt videre over det, har jeg besluttet, at dette emne bør diskuteres i en separat tråd, og har i den forbindelse tilladt mig at omdøbe den til "last thursdayism".

Hvis I for fremtiden selv vil huske at skifte emne-overskrift og oprette nye tråde som det er nødvendigt, vil jeg sætte pris på det. :-)

mvh.
Andreas Peterson
Ordstyrer på "Tro, fornuft og videnskab"

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær