Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#23120 - 23/10/2003 04:12 Genbrug af gengifte
Anton
Bruger

Reg.: 15/08/2003
Hvad med de gengifte. Er de for altid ubrugelige i Guds rige? -eller i menigheden? Er der forskel på om gengiftningen skete før eller efter de kom til troen? Kan de bruges til nogle opgaver i menigheden f.eks. til rengøring og til at lave kaffe, men ikke til at tilrettelægge aktiviteter eller have en ledertjeneste.
jeg spør' bare!
venlig hilsen og Guds fred
Anton

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#23121 - 23/10/2003 10:58 Re: Genbrug af gengifte [Re: Anton]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Shalom...

Jeg er godt nok lidt forvirret over spørgsmålet som helhed , men tror da ikke at gengifte er mere ubrugelige, end så mange andre... Men selvfølgelig... Vil man være menighedsleder eller præst, så er kravende til én, vel også større end hvis man "bare" skal lave kaffe...

Hvad er grunden til dit spørgsmål??

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#23122 - 28/10/2003 12:57 Re: Genbrug af gengifte [Re: Anton]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Hvis de er ubrugelige i Guds rige, så er vi alle ubrugelige og ingen kan lave noget for Herren.

Men for at kunne svare bedre, vil jeg gerne vide hvad du mener med gengifte, for det kan være mange ting. Mener du efter at den ene er begravet( død) eller en der gifter sig flere gange efter at være skilt?

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#23123 - 05/11/2003 02:28 Re: Genbrug af gengifte [Re: steincke]
Anton
Bruger

Ups, nå ja, en enke der gifter sig igen er vel også gengift, men i det her tilfælde tænkte jeg nu på en person der er blevet skilt og gift igen!
Fred og alt godt
Anton

Til toppen 
#23124 - 05/11/2003 02:31 Re: Genbrug af gengifte [Re: Kefas Ben-Adam]
Anton
Bruger

At jeg selv er blevet skilt og gift igen og samtidig meget gerne ville kunne bruges i et eller andet kristent arbejde.
Fred og alt godt
Anton

Til toppen 
#23125 - 11/11/2003 11:53 Re: Genbrug af gengifte [Re: Anton]
Josefin
Bruger

Reg.: 13/03/2003
Hej
Mange vil sige det er bare ok, hvis årsagen til skilsmisse er utugt. Andre vil sige at man ikke må giftes ej heller der. Hvad er sandt? Jeg har hørt svarene og jeg er ved at blive godt forvirret-jeg er ikke gift, jeg er single-positiv single=), men hvordan skulle jeg så... hvis...
Og hvad med det skriftsted, som Paulus siger, at man må giftes, men kun med en kristen? Hvordan skal det fortolkes?
KH:Josefin

Til toppen 
#23126 - 11/11/2003 13:10 Re: Genbrug af gengifte [Re: Josefin]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hejsa Josefin

Hvor skriver Paulus at man kun må gifte sig med en kristen?

Iøvrigt er reglen at vi som kristne ikke må skilles, og dermed heller ikke må gifte os igen (idet det forudsætter skilsmisse). Jesus taler så om den undtagelse, der hedder "utugt"...men hvad med de ægteskaber, hvor den ene part bliver presset til utroskab fordi partneren er afvisende og kold? Kan man så med Guds Lov i hånden kræve skilsmisse, fordi ægtefællen har "bedraget" en? Hvis svaret er "JA", jamen så er det bare på med vanten og udøve psykisk terror, hvis man er træt af ægtefællen...indtil partneren kaster sig i armene på en anden-hvorpå man kan blive skilt !! (ironisk)

Reglen er vel at vi ALDRIG har RET til skilsmisse, for det Gud har sammensat må intet menneske adskille!! Dette kan man altså ikke bare lige fjerne fra Bibelens tekster. Herpå er det så at Jesus taler om utugt, om at blive gift igen er ægteskabsbrud...og Paulus om hvis en vantro ægtefælle vil skilles skal man lade det ske.

Ja, så er det lige at Guds lov skal administreres blandt syndere, og her åbnes der nogle små døre. Men Bibelen taler ikke om hustruvold, psykopatisk adfærd osv der er sikkert en lang række af ting, der ikke er nævnt. En adfærd, der gør et ægteskab komplet umuligt....eller mennesker har været gift/skilt/gift inden de blev kristne. Jamen uanset hvad synder vi imod Guds Lov. Det rigtige er derfor under kirketugt at søge forligelse. Er forligelse umulig, må vi bede om og modtage syndernes forladelse - og derpå efterfølgende hvile i den tro at vores frelse ikke afhænger af vore lovgerninger, men af Guds nåde!!

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#23127 - 11/11/2003 14:22 Re: Genbrug af gengifte [Re: malli]
nelle
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
Hej Malli

Det er altsaa ikke fordi jeg vil vaere Rasmus modsat nu, jeg spoerger, jeg forstaar virkelig ikke den sidste del af dit svar til Josefin.

Skal det forstaaes saaledes: At uanset hvilken ting der kan ligge til grund for en skilsmisse saa er skilsmisse en synd. Vil det saa sige, hvis en kvinde er udsat daglig for vold i sit aegteskab, saa er hun en synder, hvis hun beder om skilsmisse?

Saa lige et sidste spoergsmaal.......hvad er kirketugt for noget?, maaske er jeg meget uvidende , men jeg ved det ikke.

Ellen

Til toppen 
#23128 - 11/11/2003 18:19 Re: Genbrug af gengifte [Re: nelle]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Nelle

Synd er det der går imod Guds vilje (Loven) - og skilsmisse gør helt klart. Der står skrevet at Gud hader skilsmisse!

Men nu er Gud ikke kun Lov, - også nåde!. Derfor det sidste jeg skrev.

Mht kirketugt betyder det kort og godt "opdragelse". En metode til at få det bortløbne får tilbage til "Vejen". Alle mennesker begår synd, og er at definere som "syndere"! Præsten kan her på Guds og sit embeds vegne forlade synder eller undlade. Dette indgår ofte i forbindelse med sjælesorg, hvor man får drøftet sin situation igennem med præsten.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær