0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#22976 - 22/10/2003 10:22
Re: Verden imod Israel
[Re: missio]
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Shalom... Du skriver: Måske havde der ikke været samme opbakning til resolutionen hvis Israel havde bygget muren 200 meter inden på egen jord Det er jo det, de gør... Nej undskyld... Ikke 200 meter, men meget længere inde... For jeg går ud fra, at det taler om det land, som de var blevet lovet fra britisk side i sin tid, ikke?? Det er jo det hele debatten går ud på efterhånden... Se dette link for forklaring... Du skriver: Og angående det med at FN viste mangel på respekt for menneskeliv, så bør du altså ikke glemme de mange uskyldige palæstinensere, som muren går ud over. Ligesom samtlige økonomiske restriktioner og embagoer, fra blandt andet FN?? Israel står for flere palæstinensiske arbejdspladser, end "palæstina" selv gør... Men de bliver også ramt, af restriktionerne... Du skriver: Hvordan syntes du FN skal vise respekt for de mennesker muren går ud over? Ved at finde en løsning, istedet for at skabe problemer... Var det en løsning, at lave restriktioner og embagoer mod Israel (som også rammer uskyldige palæstinsere)? Var det en løsning, at anderkende en terrorist og hans gruppe, som har det som erklæret mål, at udslette Israel (Jeg tænker på Arafat, som forresten er fra Egypten og, i følge egne udsagn, slet ikke er araber, da han nedstammer i lige linje fra filistrerne, så kan man undre sig), som officiel myndighed i "Palæstina"?? Nej, en løsning ville være, at hjælpe Israel til at få fred dernede, så araberne også kan nyde godt af det (dem der altså overhovedet er interesseret i fred), eventuelt ved at støtte projekter som "Fredens Oase" (se dette link ).. Ved at sørge for at holde ord og ikke så mistillid med korrupte sikkerhedsstyrker (Her tænker jeg på FN's sikkerhedsstyrke, udstationeret mellem Israel og Libanon, som kun "virkede" den ene vej, fra Israel mod Libanon)... Men jo, du har ret... Israel kan også lave dumme ting... Og de gør det... Det jeg protesterer imod, er FN's og resten af verdens ensidige fokus på Israel, som problemets hovedkilde, når problemet sidder i Gaza, Damaskus og i de mange hjem med fanatikere, der ikke ønsker fred... Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#22977 - 22/10/2003 10:40
Hvad med Danmark??
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Hvordan ville vi reagere, hvis vi var i Israels sted... Hvis for eksempel Fyn, ville være selvstændigt, Norge, Sverige, Tyskland og England var fjendtlig stemte overfor os og havde angrebet os seks gange, i løbet af de sidste 50 år... Hvis København og Århus blev ramt af selvmordsbomber flere gange om måneden...
Kan vi overhovedet sætte os ind i det??
Israel er mindre end Danmark og dets naboer er større end vores.. Vi kan tale med vores naboer og "deler" tro med dem, men sådan er forholdende ikke for Israel... Hvorfor er de med i de europæiske tuneringer for eksempel??
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#22979 - 22/10/2003 11:17
[Re: Ole Madsen]
|
Bruger
|
Shalom...
Ja, men er det ikke efter Herrens genkomst?? Den dag, skal alt vise sig, som det virkeligt er...
Skal lige siges, at den vedstemte resulotion ikke er fast, det vil sige, at Israel kan vælge at sidde den overhørigt...
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#22980 - 22/10/2003 11:21
|
Bruger
Reg.: 28/02/2003
Sted: Auning
|
Vi skal også huske på at palestina aldrig har været et desideret land, da de så at Israel fik gjort landet til at frugtbart sted så araberne en mulighed for at at flytte og det gjorde de i stor stil, dette bliver aldrig nævnt, hvorfor er lidt indlysende.... men problemet er der, og palestinas manglende indrømmelser, men det betyder ikke at FN bare kan handle som de gør, de har overhovedet ikke til hensigt at tage hensyn til de reelle sandheder i denne sag. se min side for andre informationer www.israelnu.dk
|
|
Til toppen
|
|
|
#22981 - 22/10/2003 11:41
|
Bruger
|
Shalom...
Er helt enig... Et andet problem ved alt det her, er mediernes fejlfarvning af forholdene dernede... Der er jo ikke noget at sige til, at danskere ser Israel som en skurk og palæstinenserne som ofre... Medierne udelader, ændrer og fejlfortolker nyheder i uhyggelig grad... Hvorfor?? Det er ikke kun danske medier, men også engelske (Har de stadig komplekser over, at Israel slog dem ud af "Palæstina"??), amerikanske, tyske, japanske, franske... Jeg kunne blive ved... For at citere "Riget": "Det er uhyggeligt!"...
FN er bredt repræsenteret af lande som enten er afhængige af gode forhold til de arabiske olielande, eller lande der sympatiserer med dem...
Oprindeligt var Jordan en del, af det "Palæstina" som var lovet jøderne, men pga brokkeri fra den ene af to brødre (de to hasjemittiske prinser), blev Trans-Jordan skabt... Et sted for de få arabere, der boede i det, der i dag er Israel og som var domineret af jøder, som enten havde købt land (den smule de kunne købe, til overpris) eller som allerede boede der... Jøderne mistede 77% af det de var blevet lovet... Hvad der også skal lægges mærke til er, at kongen af Jordan ønskede jøderne velkommen dertil, så araberne endelig kunne "give lidt, af alt det gode som jøderne havde gjort for dem, tilbage igen"... Det sjove er, at englænderne indsatte en "mufti" i Jerusalem, som både var anti-semittisk og anti-britisk indstillet... Og englænderne deltog i det angreb, som blev startet lige efter Israels offentliggørelse.. Og englænderne var folkene bag hadet mod jøderne...
Så når folk klager over, at Israel ikke stiller sig tilfreds med det de har, kan jeg kun undre mig... De har afgivet over 77% af deres land!! Det er de arabiske ledere der ikke stiller sig tilfreds med det de har...
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#22984 - 22/10/2003 12:49
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Hasle, Bornholm
|
Ja, jeg er nu ikke helt enig med dig i din holdning her. Jeg syntes ikke at der er sat speciel fokus på Israel som problemets hovedkilde. Jeg tror at hovedparten af de vestlige lande er enige om, at der er alvorlige problemer på begge sider af hegnet. Derfor vil du også kunne bemærke at den netop vedtagne resolution ikke ensidig vender sig mod Israel, men også indeholder fordømmelse af et palæstinensisk terrorangreb, ligesom de arabiske lande måtte frafalde en anden resolution der skulle opfordre Den Internationale Domstol i Haag til at afgøre spørgsmålet om murens lovlighed. Jeg syntes du bringer et alt for unuanceret billede af situationen. Der er tagt stilling til to konkrete begivenheder, muren og et nyligt terrorangreb, og ikke andet end det. Der er kommet mange resolutioner i de sidste tre år, og jeg har aldrig fået indtrykket af at Israel har fået flere smæk end palæstinenserne. Det kommer meget an på den konkrete situation, og hvem der rejser sagerne.
For mig at se er det et ligeså stort problem, at USA benytter sin vetoret i sikkerhedsrådet til at udelukke resolutioner mod Israel derfra. Det er ikke fair overfor Palæstina, der ikke lige har en rigtig god ven med vetoret. I det hele taget syntes jeg at USA er den største skurk i sagen. De kunne, hvis de turde og ville, lægge det nødvendige pres på begge parter. Det er bare svært at finde en præsident der tør satse sin egen og partiets fremtid. Der er for mange penge med i spillet.
Og vedr. om muren er bygget på den ene eller anden side af grænsen: Du henholder dig til en zionistisk side, som jeg finder er for meget part i sagen til at jeg kan godtage deres argumentation. De aviser jeg læser er ikke i tvivl om at muren mange steder går langt ind over grænsen. Måske fordi det er alt for dumt at henvise til nogle grænser fra 1946, som ingen andre end Israel selv ville godkende idag. Ikke engang USA. Kortet har ændret sig siden da. Israel har selv taget mere land under sine vinger, og andre steder må de slippe. De grænser aviserne henviser til, har Israel jo også selv tiltrådt i diverse fredsplaner. Senest blev de fastlagt i den sidste fredsplan, som jo nok desværre er ved at være død nu. Men det besværliggør unægtelig også processen at det med murens opbygning, efter andre grænser end dem Israel selv accepterede i fredsplanen, ser ud til at Israel ikke vil stå ved den fordeling af jorden, som er en meget væsentlig del af aftalen. Alene det er vel nok til at erklære "køreplan for fred" for en død sild. Og netop fordi denne grænsedragning, som muren er et udtryk for, underminerer fredsplanen må Verdenssamfundet sige fra.
Er palæstinenserne så skurke? Ja, ingen tvivl om der også her findes alvorlige problemer, dels i ledelsen, dels i terrororganisationerne. Og derfor er det også tragisk at en forholdsvis god mand som Abu Mazen ikke kunne blive på sin post. Han var klemt mellem de to overskurke Arafat og Sharon, der begge forsøgte at gøre livet så surt for ham som muligt, mens de udadtil forsøgte at rose ham. Hvis ikke verden slipper af med de to respektive ledere (og helst samtidig) er der nok ikke stor chance for at palæstinenserne får en ny stærk leder, som både kan og vil, tage hånd om problemerne. Der kan ikke være tvivl om at en sådan god mand skal have al den hjælp og opbakningen han kan få fra både Israel og resten af verden, hvis han skal tage kampen op med Hamash og andre lignende bevægelser. Men først skal Arafat væk, så der ikke er en to-deling af magten, og Sharon skal skiftes ud med en der ikke pludselig laver angreb på Hamash efter flere uger uden terror, mens denne nye leder ligger i de sidste vigtige forhandlinger om en våbenhvile med terrororganisationerne - som Abu Mazen oplevede det.
Der er meget store problemer på begge sider af grænsen, og det må FN, EU, NATO og andre af de store give udtryk for igennem en række resolutioner og udtalelser, der hver for sig sætter fokus på nogle af de konkrete problemer. Og det syntes jeg de forsøger på, så godt som det nu kan lade sig gøre med de storpolitiske problemer der er at tage højde for, og som ikke uden videre kan elimineres.
Missio
|
|
Til toppen
|
|
|
#22986 - 22/10/2003 15:18
[Re: missio]
|
Bruger
|
Shalom Missio... Du skriver: Ja, jeg er nu ikke helt enig med dig i din holdning her. Det er så iorden  Du skriver: Jeg tror at hovedparten af de vestlige lande er enige om, at der er alvorlige problemer på begge sider af hegnet. Hvornår begynder de så, at vise det?? Jeg mener, boykotten mod israelske varer, økonomiske sanktioner... Overvægt i fordømmelserne af Israel i forhold til forståelse for deres situation (for eksempelvis vores kære udenrigsministers reaktion mod israelsk angreb på en terror-base i Syrien, som for iøvrigt huser flere forskellige terror-fraktioner, der iblandt Hamas, som ikke stopper før Israel er udslettet). Manglende dækning af grunde til angreb fra israelsk side. Du skriver: Jeg syntes du bringer et alt for unuanceret billede af situationen. Det er jeg ked af, at du synes... Jeg prøver at give modvægt, til den megen anti-semittiske nyhedsdækning der er.... Du skriver: jeg har aldrig fået indtrykket af at Israel har fået flere smæk end palæstinenserne. Nu er jeg bare nysgerrig... Hvor mange gange har "Palæstina" mærket til offentlighedens fordømmelse?? Sanktioner, embagoer, økonomisk afstrafning?? At verden "fordømmer" uanset hvor kraftigt man gør det, er ligegyldigt... Du skriver: Det er ikke fair overfor Palæstina, der ikke lige har en rigtig god ven med vetoret. De har så samtlige arabiske lande, samt Rusland, England, Frankrig... Ja... Du skriver: Der er for mange penge med i spillet. Det er vi meget enige om... Det her er ikke en konflikt på baggrund af retfærdighedsfølelse eller Gudsfrygt... Det er penge... Du skriver: Du henholder dig til en zionistisk side, som jeg finder er for meget part i sagen til at jeg kan godtage deres argumentation. Jeg vil gerne give dig flere sider, men vil du også afvise dem som "zionistiske"?? Du skriver: De aviser jeg læser er ikke i tvivl om at muren mange steder går langt ind over grænsen. Så de har altså mere ret?? Jeg vil da gerne vide hvilke aviser du læser, siden de åbenbart er bedre... Jeg kunne jo så sige det samme, at de er anti-semittiske.... Og sådan kan vi blive ved... Du skriver: Måske fordi det er alt for dumt at henvise til nogle grænser fra 1946, som ingen andre end Israel selv ville godkende idag. Og så gælder de selvfølgelig ikke mere... Ok... Hvis Tyskland lige erobrer Jylland og Danmark om 50 år gerne vil have det, så gælder det ikke, medmindre resten af verden synes det er iorden... En aftale er en aftale... Jøderne var lovet HELE "Palæstina" inklusive den jordanske del... De fik under 23% af det... Og skal nu sige farvel til det hele, hvis det står til de arabiske ledere... Du skriver: Israel har selv taget mere land under sine vinger, Og hvordan skete det?? Det fik de, pga angreb fra deres naboer... Hvis Syrien, Egypten, Jordan, Libanon ikke havde angrebet, så havde Israel ikke taget det... Du skriver: De grænser aviserne henviser til, har Israel jo også selv tiltrådt i diverse fredsplaner. Ja, som gang på gang bliver ødelagt af PLO, Hamas, Islamisk Jihad og angreb fra deres naboer.... Du skriver: Og netop fordi denne grænsedragning, som muren er et udtryk for, underminerer fredsplanen må Verdenssamfundet sige fra. Men det er altså i orden, at uskyldige israelere bliver slået ihjel?? At PLO stadig opfordrer til angreb, at Hamas vil udslette Israel?? Og lad os igen se på hvorfor "køreplanen for fred" ikke bliver til noget... Kunne det være terroranslagende mod Israel?? Du skriver: Og derfor er det også tragisk at en forholdsvis god mand som Abu Mazen ikke kunne blive på sin post. Han var klemt mellem de to overskurke Arafat og Sharon, Ja, det er trist  ... Her var endelig en mand, der virkede som om han tog freden alvorligt... Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#22987 - 22/10/2003 16:34
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
Sted: Hasle, Bornholm
|
Hej Der er nok for mange spørgsmål i det du skriver til at jeg kan svare på dem alle indenfor en læseværdig længde af indlægget, men der var lige noget jeg særligt faldt over:
Men det er altså i orden, at uskyldige israelere bliver slået ihjel?? At PLO stadig opfordrer til angreb, at Hamas vil udslette Israel?? Og lad os igen se på hvorfor "køreplanen for fred" ikke bliver til noget... Kunne det være terroranslagende mod Israel??
Det er naturligvis ikke iorden med terrorbomber. Det var også derfor der blev lagt vægt på at resolutionen skulle indeholde en fordømmelse af dem. Igen - bemærk at den vedtagne resolution var tostrenget. Den indeholdt fordømmelse mod begge parter. Selvom jeg gerne skal medgive at visse dele af pressen har lagt det meste af deres opmærksomhed ved den del, der gik imod Israel, men her er det pressen og ikke FN du skal lange ud efter. Jeg tror at netop den tostrengede model var meget vigtig for den danske stemme.
At Køreplan for Fred er ved at være historie er der mange dårlige grunde til. Sharons angreb på Hamash under Abu Mazens fredsforhandlinger er én af dem. Det kunne Hamash ikke sidde overhørigt - og Sharon burde vide det. Hamash's mange selvmordsbomber er tilsvarende hver især grund til at køreplanen aldrig bliver til noget. Det samme er Arafats uvilje mod at gribe ind - eller måske direkte medvirken i ulovlighederne.
Du spørger også til hvilke aviser jeg læser. Det er internetudgaverne af de fleste større danske aviser og nyhedskanaler. Men der er to steder jeg helst ikke vil hente information til understøttelse af mine meninger om denne konflikt, og det er i medier der: - er pro-arabiske
- er pro-israelske
Du henviser til en side for det jødiske agentur, og det er så dét jeg ikke syntes er særligt pålideligt. Jeg har mistet tilliden til de mennesker, der selv har noget i klemme i denne sag - uanset hvilken side de kommer fra.
Med venlig hilsen
Missio
|
|
Til toppen
|
|
|
#22988 - 23/10/2003 01:49
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
|
Hvis nu Israel lod være med dumheder som agressionen mod Syrien for nylig, var der måske en mulighed for at oppinionen i højere grad ville være på deres side i sager som eksempelvis den beskrevne om muren.
- When your Karma's gone, my Dogma still stands -
|
|
Til toppen
|
|
|
#22990 - 23/10/2003 08:06
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Ole.
For mit eget vedkommende beder jeg for fred, og især for fred i den krudttønde, som vi kalder Mellemøsten.
Israel er Guds udvalgte folk - (jeg ser landet som en slags model, eller paradigma), men jeg mener ikke der er belæg for at regne med, at landet har nogen dispensation fra Gud med hensyn til overtrædelse af hans bud - Bibelen er fuld af beretninger om hans straffedomme.
Jeg er enig med dig i, at kampen ikke er mod kød og blod, men er mod onde åndsmagter. Kunne du ikke forestille dig, at det netop er onde åndsmagter der står bag nogle af Israels politiske beslutninger?
Og tror du ikke, at Guds kærlighed til palæstinenserne, er lige så ubegrænset som hans kærlighed til Israel?
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#22992 - 23/10/2003 11:09
[Re: Grev Lindgren]
|
Bruger
|
Shalom...
Jeg ved ikke med dig, men jeg ville ikke have det så godt, med at min nabo lod folk der ville slå mig ihjel, bo hos dem og betalte for deres bestræbelser... Det er hvad Syrien gør... Hamas og Islamisk Jihad, har begge hovedsæder i Syrien... Og Syrien gør ingenting imod det... Der er faktisk flere end lige Hamas og Islamisk Jihad...
Guds fred..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#22994 - 23/10/2003 11:54
|
Bruger
|
Shalom... En anden ting, der også er værd, at lægge mærke til er, at Ishmaels slægt, ville blive en stridig slægt og at hans hånd skal være vendt mod alle, og alles hånd skal være vendt mod ham... Araberne siges jo, at nedstamme fra Ishmael  ... Men det skal ikke være en undskyldning for at jage arabere... Tværtimod... Gud har lavet pagt med Ishmael, ligesåvel som med Isak... Bare ikke den samme pagt... Gud elsker alle.. Arabere er ingen undtagelse... Men dem der vil strid med Israel, vil strid med Gud... Holder man sig fra Israel, så gør man klogt... Israel har ret til at forsvare sig... Ikke til at angribe uprovokeret... Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#22995 - 23/10/2003 12:04
|
Anonym
Anonym
|
Hej Kefas
Jeg husker diskutionen der gik før muren..
Nemlig, at Israel kun havde 2 muligheder for en varig fred i området..
Den bløde kerne valgte muren..
Det andet forslag gik på at starte x-antal bull-dozers i den ene ende og køre igennem området og lægge det totalt øde.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22996 - 23/10/2003 12:15
|
Bruger
|
Shalom...
Ja... Ved at det lyder fuldstændigt vanvittigt i vores øre, her i den vestlige verden... Her er vi jo vant til at kunne tale om tingene... Sådan fungerer det vist bare ikke dernede... Der er muslimer der siger, at den eneste løsning er, at Israel skal væk... Ikke kun muslimer, faktisk også ikke-troende... Hmm...
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#22997 - 23/10/2003 13:23
|
Ordstyrer
Bruger
|
Så fordi Syrien er en slyngel, hvilket jeg ikke anfægter, har Israel ret til at gøre mod dem som de vil? Det mener jeg absolut ikke, jeg ser gerne at Israel får hvad der retligt tilkommer dem, men jeg har svært ved at have ondt af en nation der gang på gang overtræder internationale konventioner, og som tillader sig at krænke et andet lands suverænitet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22998 - 23/10/2003 13:42
[Re: kristina]
|
Bruger
Reg.: 08/06/2003
|
Hej Kristina, Jeg ville svare nej til spørgsmålet om hvorvidt Guds kærlighed overfor palæstinenserne er ligeså stor som til Israel.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22999 - 23/10/2003 13:47
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
|
Hej Kristina
Hvis jeg var troende, ville jeg sige som dig: Nemlig om Guds kaerlighed mon ikke er ligesaa staerk for palaestinenserne som for Israel.
Efter min mening staar vi overfor et kaempe problem her som aldrig vil blive loest saa laenge USA handler som de goer, en loesning i mellemoesten kraever en 3 part, og det er USA, og hvis de ikke aendrer politik, vil der aldrig komme nogen fred, ikke en gang et lille fremskridt i den rigtige retning. Det er paa tide at USA deler sol og vind lige, og det har de ikke gjort, det har vaeret en meget ulige kamp.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#23002 - 23/10/2003 21:40
[Re: Alex]
|
Bruger
Reg.: 06/02/2003
Sted: Midtsønderjylland
|
Kære Alex Du skriver
Jeg ville svare nej til spørgsmålet om hvorvidt Guds kærlighed overfor palæstinenserne er ligeså stor som til Israel.
Her tager du frygteligt fejl. 
Gud elsker alle så højt at han gav sin eneste søn hen til døden på korset for os, og Jesus kom for at opsøge og frelse alle uanset vi kalder os palestinenser, israeler, dansker, muslim, jøde, ateist eller ....
Israel har en speciel plads og opgave i Guds plan for os mennesker; men det betyder ikke at Han elsker israelerne højere end andre.
Venlig hilsen Gert
|
|
Til toppen
|
|
|
#23004 - 23/10/2003 22:39
[Re: Gert]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Israel som nation var den agressive part der brød våbenstanden, at der så i Syrien findes grupper der laver i aktioner mod Israel, gør ikke Syrien til krigsførende, og det retfærdiggør da heller ikke Israels bombning.
Iøvrigt hvad angår overtrædelser af internationale aftaler tænkte jeg ligeledes i generelle termer, da Israel jo absolut ikke lever op til en række internationale forpligtigelser hvad angår menneskerettigheder og fredsaftaler.
|
|
Til toppen
|
|
|
#23006 - 24/10/2003 09:29
|
Bruger
|
Shalom....
Jeg gætter på, at du var imod krigen mod Taleban i Afghanistan?? Og selvfølgelig Irak-krigen...
Hvad angår Syrien, så støtter og uddanner Syrien terrorgrupper... Opfatter du det, som pasivitet fra Syriens side?? Eller kan det være delagtig-gørelse i terroranslag mod Israel... Er hæleren uskyldig??
Et spørgsmål... Hvis der var grupper i Sverige, der angreb mål i Danmark (civile) og Sverige ikke gjorde noget ved det, skulle vi så bare lade det ske??
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#23007 - 24/10/2003 09:32
[Re: nelle]
|
Bruger
|
Shalom....
Ja, du har ret... USA har været ret pro-arabisk i det spørgsmål... På trods af hvad araberne selv siger...
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#23009 - 24/10/2003 10:46
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
|
Hej Peter
Ahhhhhh, det var nu ikke lige det jeg mente, men det var du maaske klar over. Israel har altid haft en staerk stoette i USA, og da USA er verdens staerkeste magt, tror jeg det har vaeret en kaempe fordel for Israel, man kan sige, der har altsaa ikke vaeret helt lige vilkaar for begge parter.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#23010 - 24/10/2003 12:31
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ole. Jeg vil ikke modsige dig i dette, men vil bare spørge, om du ikke også kender eksempler på terrorhandlinger fra israelsk side, og i så fald, om du mener at verdenssamfundet kan anklages for passivitet ved ikke at forsøge at standse dem.
Jesus siger jo, som du skriver: "Hvis I ikke er for mig, er I imod mig". Mener du at det skal forstås på den måde, at man er for Jesus ved, helt ubetinget, at være for Israels udenrigspolitik?
Mener du, kort sagt, at der gælder særlige regler for Israel, fordi landet er Guds udvalgte folk, og at man derfor går imod Guds vilje, hvis man forholder sig kritisk til Israels politik?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#23011 - 24/10/2003 13:08
|
Bruger
|
Hej Ole. Jeg vil ikke modsige dig i dette, men vil bare spørge, om du ikke også kender eksempler på terrorhandlinger fra israelsk side, og i så fald, om du mener at verdenssamfundet kan anklages for passivitet ved ikke at forsøge at standse dem.
Jesus siger jo, som du skriver: "Hvis I ikke er for mig, er I imod mig". Mener du at det skal forstås på den måde, at man er for Jesus ved, helt ubetinget, at være for Israels udenrigspolitik?
Mener du, kort sagt, at der gælder særlige regler for Israel, fordi landet er Guds udvalgte folk, og at man derfor går imod Guds vilje, hvis man forholder sig kritisk til Israels politik?
kristina
jeg mener ikke at der gælder særlige regler for Israel, skriftstedet var brugt af mig for at pointere noget ved syriens passisivitet i prinicip, og ikke at man er imod Jesus bare fordi at man ikke er enig i alt hvad Israel gør.
Ole
Ændret af Ole Madsen (24/10/2003 13:08)
|
|
Til toppen
|
|
|
#23012 - 24/10/2003 23:18
[Re: nelle]
|
Bruger
|
Shalom... havde luret den  Vil ikke sige, at Israel altid har haft en stærk støtte, eller at USA har været partisk... Israel har haft en større støtte i USA, end i nogen andre lande... Det er sandt... Men USA har altså også været efter Israel... Bare se på det sidste... USA truer Israel, med et nedslag i det lovede lån, hvis Israel bygger muren færdig... Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#23013 - 25/10/2003 20:06
|
Bruger
Reg.: 06/02/2003
Sted: Midtsønderjylland
|
Kære Grev Lindgren Lig et par kommentarer
Israel som nation var den agressive part der brød våbenstanden, at der så i Syrien findes grupper der laver i aktioner mod Israel, gør ikke Syrien til krigsførende, og det retfærdiggør da heller ikke Israels bombning.
Nu er det altså ikke enkeltpresoner eller grupper i Syrien der betaler; men den syriske statskasse. Hvis det er tilladt kan Danmark med større ret kræve Skåne, Halland, Blekinge, Sydslesvig, Norge og selv meget af England (det har faktisk været dansk) tilbage under dansk styre. Hvis kravet ikke øjeblikkelig bliver opfyldt har den danske regering lov til at betale hvem som helst for at bombe diskoteker, varehuse, skoler, busser o.s.v i hele Sverrige, Tyskland, England og Norge, uden at nogen som helst har lov til at påtale det. Lige så kan Tyskland gøre i forhold til Sønderjylland, og hvor er vi så henne.
Iøvrigt hvad angår overtrædelser af internationale aftaler tænkte jeg ligeledes i generelle termer, da Israel jo absolut ikke lever op til en række internationale forpligtigelser hvad angår menneskerettigheder og fredsaftaler.
Det gør det jo meget vanskeligt at imødegå. Derfor kunne jeg godt tænke mig at få et par eksempler.
Venlig hilsen Gert
|
|
Til toppen
|
|
|
#23014 - 25/10/2003 22:52
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
Hej Kefas Ben-Adam
Du skriver: I nat nedstemte 144 lande imod 4, for en resulotion mod sikkerhedsmuren i Israel... Det er åbenbart vigtigere for dem, at solk kan komme omkring, end at folk kan leve i sikkerhed... Jeg kunne godt tænke mig, at vide hvor mange af de 144 lande, der har gået igennem det, som Israel går igennem... Hvor længe skal Israel finde sig i, at de ikke må forsvare sig mod angreb?? Hvad bør være tilladt dem??
Guds fred...
Min kommentar: Det har været og er stadig forstemmende og utroligt, at Israel er genstand for så megen modgang bl.a. siden 1948, hvor de gennem krige startet af de omkringliggende nabolande har skullet kæmpe og overvinde problemer, som selv store lande ikke magter. Israel har så længe bibelen går tilbage skullet forsvare sig mod fjender (og det er bemærkelsesværdigt, at Palæstinenserne som folk iflg. videnskaben stammer helt tilbage fra de meget omtalte filistre!! )
Israel har vel også på forskellig vis været årsag til nogle af tidens problemer, men det er ulideligt at læse og høre i medierne, hvordan der et skjult had og anti-holdning til Israel. Selv om de omkringliggende muslimske lande for mange år siden kunne have løst "flygtninge" problemet for Palæstinenserne, så har ingen af landene overhovedet vist interesse for at få problemet inden døre.
Det må være en trøst at ihvertfald millioner af kristne verden over har en positiv interesse og beder for Israel, hvis historie op gennem de seneste 4-5000 år har været en fantastisk beretning om den levende Guds eksistens og interesse for sin skabning.
Shalom
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#23015 - 25/10/2003 23:41
[Re: carl]
|
Bruger
|
Shalom...
Ja... specielt det med palæstinensernes nedstammen fra filistrerne, undrer mig meget... For de siger samtidig, at de er arabere... Men mig bekendt var filistrerne ikke semitter... Som araberne er... Det er meeget mystisk...
Og for at gøre det hele, endnu mere forvirrende, så kom der vist ikke arabere til "Palæstina" før omkring år 700... Hvor de sad på det i under 100 år... Hvorpå det skiftevis har været på kristne, kurdiske, tyrkiske, engelske hænder og nu både arabisk og israelsk hånd (Vi skal jo trods alt ikke glemme, at Jordan er en del af Palæstina)...
Men nej... Folk vil hellere fokusere på Israel som et problem, en grunden til konflikten (for hvad nu hvis de fandt ud af, at der faktisk var en grund, der gik imod anti-semitterne).....
Guds fred..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#23016 - 26/10/2003 09:09
|
Anonym
Anonym
|
Davs Kefas
Ja... specielt det med palæstinensernes nedstammen fra filistrerne, undrer mig meget... For de siger samtidig, at de er arabere... Men mig bekendt var filistrerne ikke semitter... Som araberne er... Det er meeget mystisk...
Har du læst nogle bøger af Ramon Bennet (Israelsk frelsersoldat)...
Ramon er ekspert på Israel, palæstina og Islam, Hans bog "Filistrene" giver et godt indblik i problematikken.
|
|
Til toppen
|
|
|
#23018 - 26/10/2003 17:37
|
Bruger
|
Shalom...
Man mener, at de stammer fra kreta... udvandrede til det nuværende Israel...
Guds fred..
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#23019 - 26/10/2003 17:39
|
Bruger
|
Shalom... Har læst den  ... Var det, der satte det hele igang... Altså min medieundersøgelse... Jeg syntes det var ret foruroligende, men blev nødt til, at få bekræftet det, inden jeg tog det til mig... Men han har ret... omend han måske taler meget hårdt nu og da, så har han ret... Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#23021 - 26/10/2003 17:46
|
Bruger
|
Er faktisk ikke helt sikker på det... Men en ting er sikker... de er ikke semitter, som jøderne og araberne... så de folk, man kalder palæstinensere i dag, kan ikke være nedstammet fra filistrerne, da de er arabere...
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#23023 - 27/10/2003 14:01
Re: Spørgsmålet om filistrenes oprindelse !
|
Bruger
|
Hej Kefas Ben-Adam og Ole
Med hensyn til spørgsmålet om palæstinenser folket kan jeg tilføje lidt flere oplysninger:
Ifølge forskere indenfor bibelen, antropologi og arkæologi er filistrene nævnt ved nogle lejligheder i forbindelse med Abraham og Isak. Det menes at der var en lille minoritet ( kong Abimelek er nævnt, men det fremgår, at det ikke var et betydningsfuldt kongerige og intet belæg for påstande om at de skulle være et folk af en vis størrelse). Deres bosteder oplyses til at være bl.a. Ashdod, Gaza og området deromkring. Omkring 1200 B.C øges antallet betragteligt og disse mennesker kommer fra egnene omkring det vi i vor tid kalder Ægæerhavet.
Så ifølge forskerne hører de ikke til hverken den jødiske eller arabiske oprindelige befolkning, så de nuværendes påstand om deres krav om at det gamle Palæstina tilhører dem kan altså heller ikke være sandt.
mvh :carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#23024 - 14/11/2003 00:04
|
Bruger
Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg
|
Hvad vil du dermed sige? At alle verdens lande (undtagen 4, hvoraf 1 ikke stemte og 1 var Israel selv og 1 har nære politiske forbindelser til Israel) har rottet sig sammen i et kæmpe komplot i antisemitismens navn?
Måske skal du vende det lidt om og se på, HVORFOR et så enormt flertal er imod muren. Det er der jo nok en rimelig godt grund til. Så god, at 98% af landene kan få øje på den.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#23025 - 14/11/2003 00:07
Re: Hvad med Danmark??
|
Bruger
|
Det er ikke til at sige hvad vi ville gøre. Men HVIS vi gjorde noget, og 98% af resten af verden var stærkt imod det vi gjorde, tror du så ikke vi lige skulle tænke os om en ekstra gang og finde en anden løsning? Det virker absurd at mene, at hele verden er imod Israel uden grund. Men hvis de er, er det jo nok netop grunden
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#23027 - 15/11/2003 10:07
[Re: Machine_A]
|
Bruger
|
Hej Machine_A
Nej, det har intet med det at gøre. Men det er jo "generelt", at påstanden høres også i medierne. Og en forkert påstand bliver jo ikke mere rigtig fordi den bliver gentaget til bevidstløshed.
Iøvrigt har araberne/palæstinenserne jo altid truet med at smide Israel ud i Middelhavet, det er jo ikke omvendt !!!
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#23028 - 15/11/2003 22:37
|
Bruger
Reg.: 04/06/2003
Sted: Askarovo-Bashkortostan
|
Hej Carl Du skrev: Iøvrigt har araberne/palæstinenserne jo altid truet med at smide Israel ud i Middelhavet, det er jo ikke omvendt !!! svar: Nu må vi jo ikke glemme at Israel er en besættelsesmagt  Men jeg må indrømme at jeg aldrig helt har forstået nogle kristnes forkærlighed til landet jøderne og Israel. Jøderne var jo som bekendt dem der gerne ville slå Jesus ihjel, fordi de mente at han var en falsk messias blandt mange andre falske messias'er. Selv den dag idag anerkender de ikke Jesus som andet end en historisk person og venter stadig på deres messias. Muslimerne derimod sætter ikke spørgsmålstegn ved om Jesus var messias, for det er vi overbevist om, at han er. Og derfor venter muslimerne også på, at Jesus messias skal genkomme. Mvh. Shakir
De glemte Gud, så Han lod dem glemme sig selv Quran 59:19
|
|
Til toppen
|
|
|
#23029 - 15/11/2003 23:42
[Re: Shakir]
|
Bruger
|
Nu må vi jo ikke glemme at Israel er en besættelsesmagt 
For at fortsætte som du starter, NU MÅ VI JO IKKE GLEMME..... at araberne da de så at Israel blev et frugtbart land begyndte at valfarte til landet, og, at det er palestinenserne der igen og igen har forlangt mere og mere land, og Israel har igen og igen givet dem det uden at det har givet fred, så hvis Israel møder hårdt mod hårdt så kan jeg godt forstå dem
Ole
|
|
Til toppen
|
|
|
#23030 - 15/11/2003 23:43
|
Ordstyrer
Bruger
|
Shakir skriver
Nu må vi jo ikke glemme at Israel er en besættelsesmagt
Jeg har forstået det sådan, at det er forkert at udtrykke det på den måde, da ingen stat ejer Vestbredden.
Der har aldrig eksisteret nogen arabisk eller anden selvstændig stat i Palæstina.
Vestbredden blev annekteret af Jordan i 1949, men kun England og Pakistan anerkendte det, og i 1971 frasagde Jordan sig området til fordel for det ikke folkevalgte PLO.
Det hele virker som et juridisk hul, et problem. der folkeretsligt forekommer uløseligt, hvis den ene part, eller begge parter, mangler vilje til det kompromis, som er nødvendigt for en fredelig løsning, og som formentlig hverken kan aflæses af bibelen eller koranen.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#23032 - 16/11/2003 00:51
|
Bruger
|
Det er jo derfor vi bl.a. har FN. Problemet løses hurtigt og nemt, hvis FN endnu engang definerede grænser og områder, og man efterfølgende benyttede en militærmagt eller restriktioner til at sørge for, at begge parter holdt sig i skindet. I princippet et meget enkelt træk. Men hvilket land tør stille sig imellem en terror-stat og en religiøs atom-magt? Nej vel?
Måske vi skulle bygge en ny mur rundt om begge landene. En rigtig høj en. Og helst uden en dør...
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#23034 - 16/11/2003 00:58
|
Bruger
|
Hej Ole Det var en interessant konklussion. Du skrev: For at fortsætte som du starter, NU MÅ VI JO IKKE GLEMME..... at araberne da de så at Israel blev et frugtbart land begyndte at valfarte til landet, og, at det er palestinenserne der igen og igen har forlangt mere og mere land, og Israel har igen og igen givet dem det uden at det har givet fred, så hvis Israel møder hårdt mod hårdt så kan jeg godt forstå dem svar: Hvornår så araberne at Israel blev et frugtbart land??? Mener du at araberne har valfartet til Israel efter at landet blev en stat? Hvad hvis araberne havde valfartet til området før jøderne fik landet ?, Israel var jo ikke et land i den forstand før 1947. Hvad mener du med at palæstinenserne forlanger mere og mere? Det gjorde de danske modstandfolk jo også under den tyske besættelse, da det jo var danskernes eget land  Jeg skal på ingen måde retfærdiggøre de frygtelige terrorhandlinger som begge folk begår. Men snarere gøre opmærksom på at palæstinas befolkning bor som flygtninge i deres eget land og iøvrigt ligger under sultegrænsen. Der bor masser af jøder i Egypten, Marokko og andre arabisktalende lande. De har det fint med deres arabiske naboer, og lider ikke under de samme vilkår som palæstinenserne i Israel. Arabere og jøder er brødrefolk og arabere har intet imod jøder som folk, det er bare staten Israel, man er i mod. Mvh. Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#23035 - 16/11/2003 01:14
|
Bruger
|
Salaam... Nu fandt vi vist endeligt et emne, hvor vi vil stå i groft strid mod hinanden  ... Jeg vil med det samme bede til, at vi hver især, kan sætte os ud over vores følelser (specielt for mit vedkommende  )... Nu må vi jo ikke glemme at Israel er en besættelsesmagt Det må du meget gerne redegøre for... Hvis jeg ikke tager meget fejl, så var jøderne lovet hele det palæstinensiske område (inkluderet Jordan), af englænderne i sin tid... Da den ene af to prinser, blev sur/fornærmet over, at broderen fik Irak, uden at han fik noget, fik han tildelt Jordan.. Altså 77% af "palæstina"... Oven i det, mistede jøderne så yderlige dele af det lovede område, til de såkaldte palæstinensere... De områder Israel har "besat", er områder som de vandt, efter at være blevet angrebet af deres arabiske naboer... Hvis de ikke havde angrebet Israel, havde de ikke mistet områderne... Men nu er Israel besættelsesmagt, fordi verden stiller sig imod sine løfter til Israel... Jøderne var jo som bekendt dem der gerne ville slå Jesus ihjel, fordi de mente at han var en falsk messias blandt mange andre falske messias'er. Nej... det var farisæerne og præsterne... Nu lyder du som de første antisemitter, der prøvede at puste til ilden, mod jøderne... Hvis jeg ikke husker forkert, så var Jesus selv jøde, Hans disciple var jøder... Ja... alle folk omkring Ham var jøder?? Hvordan kan man så give alle jøder skylden for det?? Udover det, så "skete det, som det var meningen"... Bestemt af Gud... Muslimerne derimod sætter ikke spørgsmålstegn ved om Jesus var messias, for det er vi overbevist om, at han er. Og derfor venter muslimerne også på, at Jesus messias skal genkomme. Okay... Det tror jeg der er mange muslimer der uenige med dig i... Så du erkender, at Jesus er Den Salvede?? Hvorfor så overhovedet lytte til Muhammed?? Hvis Gud (al pris være til Ham) har sendt sin Messias, så er det vel ikke nødvendigt at gøre igen?? Bumbum... jeg ka' selv fornemme hårde toner i mine ord.. Jeg håber du kan tilgive mig  ... Det er ikke dig, som person jeg er "efter"... Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#23036 - 16/11/2003 01:20
|
Bruger
|
Men det er jo i princippet ikke det. det handler om. Det handler jo om at finde en ordentlig løsning på problemerne. Til dette benytter man DEMOKRATI.
Forestil dig 10 venner der skal i Føtex for at købe drikkevarer. 7 af dem vil have Tuborg og 2 af dem vil have Thor. Derfor køber de Tuborg. Fordi det er til flertallets bedste. DET er demokrati. Forestil dig nu at den sidste person ikke vil have øl, men sodavand. De resterende 9 beslutter sig så til at købe en kasse CocaCola i stedet for at tilgodese den 10. person. Det er mindretals-hensyn OG demokrati, fordi det er besluttet af flertallet.
Når 98% af verdens lande mener, at Israel er gået over stregen, så er det da ikke til at tage fejl af. Det må du da indrømme. En flertals-beslutning er ikke nødvendigvis rigtig, det kan vi blive enige om. Men en flertals-beslutning vil uanset hvordan du vender og drejer det dels afspejle flertallets holdning og dels tilkendegive, hvad der er bedst for den generelle befolkning.
Jeg kan sagtens nævne grupper, der ikke er enige i dette synspunkt. Men de vil alle som en skille sig ud fra det normale samfund på en temmelig uheldig måde.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#23037 - 16/11/2003 01:22
|
Bruger
|
Shalom...
Jeg ved ikke hvor meget, jeg vil stole på en magt, som har åbnet dørene for folk der ville mig ondt... Hvad FN rent faktisk har gjort mod Israel, da de havde sat internationale styrker, til at sørge for ro imellem Hizbollah og Israel... Flere gange har den Israelske efterretningstjeneste observeret soldater "handle" med hizbollah... Det er ikke særligt betryggende...
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#23038 - 16/11/2003 01:24
|
Bruger
|
Shalom...
Demokrati... flertallets bedste... Hvad hvis flertallet er uenig med Gud?? Nej... jeg er egentlig ligeglad, med om hele verden mener en ting... Hvis Gud mener noget andet, så skal jeg ikke stille mig op imod Ham...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#23039 - 16/11/2003 01:28
|
Bruger
|
Men nu er Israel besættelsesmagt, fordi verden stiller sig imod sine løfter til Israel...
Skulle der ikke have stået: "Men nu er Israel besættelsesmagt, fordi verden stiller sig imod den engelske kolonimagts løfter til Israel"? Det giver jo et noget andet billede. Hvis du vil vide, hvilke løfter verden har givet, så studer de grænser FN opsatte i '67. Og så er det vist temmelig tydeligt, hvem der er en besættelsesmagt.
Jeg vil med det samme bede til, at vi hver især, kan sætte os ud over vores følelser (specielt for mit vedkommende)
Uha, også mig 
Udover det, så "skete det, som det var meningen" ["jøderne" korsfæstede Jesus] ...
Det er korrekt. Og man kan næsten blive øm i tæerne (? øh) over at tænke på, hvis de IKKE havde gjort det... Ville vi selv korsfæste Jesus i dag, hvis det kunne frelse os og det var profeteret? Hmm, et drabeligt spørgsmål at skulle besvare!
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#23040 - 16/11/2003 01:29
|
Bruger
|
Ja, og der var også nogle FN-observatører der blev henrettet af Israelske soldater i '93 da de var mistænkt for at ville udsmugle nogle belastende papirer...
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#23041 - 16/11/2003 01:32
|
Bruger
|
Salaam...
Der bor masser af jøder i Egypten, Marokko og andre arabisktalende lande. De har det fint med deres arabiske naboer, og lider ikke under de samme vilkår som palæstinenserne i Israel. Arabere og jøder er brødrefolk og arabere har intet imod jøder som folk, det er bare staten Israel, man er i mod.
Så sendt som i dag, er der fortalt om terroranslag mod to synagoger i Tyrkiet... De er godt nok ikke arabere, men man er ret sikre på, at det er ved hjælp af arabiske kontakter... Du nævner Marokko... Der har vist været en del anslag mod jødiske områder på det sidste (to-tre år)... Tunesien har også været ramt af terroranslag mod jøder... Hvad angår at arabere ikke har noget imod jøder, så ved jeg ikke om jeg er enig med dig... Ikke efter hvad jeg har set... Jeg arbejder som frivillig i en ungdomsklub, hvor der er en del arabere... En af dem holdt mig på et tidspunkt... jeg talte med en anden, hvor jeg nævnte at jeg var jyde... Fyren der holdt mig hørte det som jøde og sprang straks tilbage med afsky... Vi kan tale om Carolineskolen... Om den 16-årige jøde, som blev presset til bankrøveri af to arabere, af frygt for at de skulle gøre hans søster noget... Vi kan spørge hvorfor der er vagter og politipatruljer ved synagogen på Krystalgade... Det er ikke nynazisterne der gør det.. Kigger du i Frankrig er der et stort problem med den slags...
Når man under demonstrationer i arabiske lande råber "først tager vi lørdagsfolket, siden søndagsfolket!", så vækker det bekymringer hos mig...
Jeg vil dog lige siges, at jeg ikke tror, at det er en generel holdning hos alle arabere... Tværtimod... Men den er der....
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#23042 - 16/11/2003 01:36
|
Bruger
|
Jeg ved ikke... Jeg mener de blev taget for spionage, og i Israel bliver spionage, hvis jeg ikke tager fejl, tolket til døden...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#23043 - 16/11/2003 02:14
|
Bruger
|
Demokrati [...] Hvad hvis flertallet er uenig med Gud?? [...] Hvis Gud mener noget andet, så skal jeg ikke stille mig op imod Ham...
Nej. Uanset hvad flertallet mener, bør kristne såvel som andre religiøse (mener jeg) praktisere deres tro uanset hvad et flertal mener om det. MEN mindretallet skal samtidig passe på, for det er netop her, det som en gruppe i et samfund kan grave sin egen grav.
Mange jøder og kristne vælger i præsis dette emne at gå imod "verdenssamfundet" og følge profetier skrevet for 3000-4000 år siden, selv om det indebærer at dræbe en masse mennesker eller udsætte dem for stor nød og elendighed. Med Gud som legitimitet kræver man, at en stor befolkningsgruppe skal fise af til fordel for en gruppe, der er ti gange mindre. Og når andre råber på fornuft, imødeses den ikke, da gerningerne er legitimeret af Gud. Som kristen kan jeg ikke forvente, at hele verden indretter sig efter mig og mine overbevisninger. Gjorde den det, ville det være fordi hele verden var kristne. Men da den ikke gør det, må jeg finde mig i, at jeg skal indrette mig på at være i verden på verdens præmisser. Jeg behøver ikke dele verdens meninger, men jeg skal indrette med efter den for jeg lever i den. Gør jeg ikke det, må jeg også være indforstået med, at jeg udgør en trussel for verden, og at verden kan være nød til at udelukke mig fra fællesskabet/verden.
Nu er det så enormt heldigt, at jeg ikke kan finde noget i Bibelen der siger, at jeg skal gøre ting, der kan provokere verden. Dermed sagt, at jeg heller ikke mener, man skal gribe til våben og begynde at dræbe andre mennesker, udelukkende med det formål at få Bibelens profetier til at gå i opfølgelse.
Når du er indforstået med, at en kristen vælger at følge Gud i stedet for verden, er det forståeligt. Men forstår du så også selv, at andre religioner gør det samme? Hvis JA, så må du vel være indforstået med, at visse muslimske grupper bruger væbnet magt til at gøre alle dele af verden muslimsk? Hvis NEJ, så har du lige besværet spørgsmål om, hvorfor der er krig og vold i mellemøsten.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#23044 - 16/11/2003 02:20
|
Bruger
|
Ja så er DET problem da løst...
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#23045 - 16/11/2003 16:11
|
Bruger
Reg.: 08/06/2003
|
Hej Kefas,
Gode pointer! Man kan spørge sig selv hvad de såkaldte palæstinensere overhovedet har at gøre i Israel. Det er de muslimske terroristers værk. De har bragt dem dertil, og Israel er ikke blevet belønnet for sin tålmodighed med dem.
|
|
Til toppen
|
|
|
#23046 - 16/11/2003 17:13
|
Bruger
|
Hej Machine_A
Du skriver: Når 98% af verdens lande mener, at Israel er gået over stregen, så er det da ikke til at tage fejl af. Citat slut.
Kommentar: Se, ovenstående sætning hører til mediernes sensationsopbygning. Det er jo ikke rigtigt, at 98% af verdens lande har den holdning. Iøvrigt hvor har du den påstand fra ? En sådan kvalitativ undersøgelse er ikke foretaget. Så meget for din forståelse af flertalsafgørelser !!!
Udtalelser om Israels handlinger er jo præget af mange års propaganda fra palæstinensernes side. Prøv bare at kigge også i deres skolebøger så vil du se, hvor meget løgn og had der nedarves fra generation til generation. Prøv at sammenlign mellem situationer, når en palæstinensisk selvmordsbomber dræber uskyldige børn i en skolebus og når Israel jagter Hamas eller andre terrorister og dræber dem. I Israel udstiller de ikke had og mødrene står ikke med geværer foran fjernsynskameraerne, men palæstinenserne stimler sammen foran medierne med geværer og trusler. Og verden har slugt det råt ligesom ordet flygtningelejr, som jeg troede var en teltby, som man kan se det i Afrika, Nej, en flygtningelejr hos palæstinenserne er en rigtig landsby og ikke en fattig teltlejr. Danmark har f.eks. givet masser af millioner til et korrupt palæstinensisk styre uden nogen har gøet af den grund.
Iøvrigt er det jo også mærkeligt, at vi i Danmark ikke har problemer med vietnamesere, kinesere, og andre udlændinge, men palæstinenserne giver masser af problemer.
Jeg tror bestemt der er mange palæstinensere, som kunne være et aktiv, problemet er bare, at de ikke kan få lov til at være det. Der er også mange i Israel, som ønsker fred, men som heller ikke kan få det.
Problemet i mellemøsten kunne have været løst for mange år siden, men de muslimske lande rundt om Israel ville ikke fred, men ville smide Israel i havet.
Israel er som et demokrati en trussel for de omkringliggende diktatoriske lande og de religiøse imamer ligesom Irak kunne gå hen og blive en trussel, hvis der kommer styr på landet og de middelalderlige tilstande vil blive afløst af en udvikling af frihed og uddannelse og levestandarden vil blive hævet betragteligt.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#23047 - 16/11/2003 22:51
|
Bruger
|
Shalom min ven Du skrev: Hvis jeg ikke tager meget fejl, så var jøderne lovet hele det palæstinensiske område (inkluderet Jordan), af englænderne i sin tid... svar: Undskyld mig, men mener du at englænderne har ret til at 'give' noget væk som jo i realiteten slet ikke er deres? Jeg skrev: Jøderne var jo som bekendt dem der gerne ville slå Jesus ihjel, fordi de mente at han var en falsk messias blandt mange andre falske messias'er. Du svarede: Nej... det var farisæerne og præsterne... Nu lyder du som de første antisemitter, der prøvede at puste til ilden, mod jøderne... svar: Her må jeg lige korrigére dig. Hvilke præster er det du hentyder til ?, var det ikke jøderne der ville dræbe Jesus? Faisæerne var jo også jøder.  Når du iøvrigt taler om anti-semitter, så glemmer du det faktum, at arabere også er et semitisk folk, hvis sprog er af den semitiske sprogstamme, derfor ville det virke lidt tåbeligt for en araber at være anti-semit  Jeg skrev: Muslimerne derimod sætter ikke spørgsmålstegn ved om Jesus var messias, for det er vi overbevist om, at han er. Og derfor venter muslimerne også på, at Jesus messias skal genkomme. Du svarede: Okay... Det tror jeg der er mange muslimer der uenige med dig i... Så du erkender, at Jesus er Den Salvede?? Hvorfor så overhovedet lytte til Muhammed?? Hvis Gud (al pris være til Ham) har sendt sin Messias, så er det vel ikke nødvendigt at gøre igen?? svar: Hvad mener du??? Alle muslimer ved da at Jesus var messias, det står i Koranen. " (Husk), da englene sagde: O Maria, Allah giver dig visseligt glædeligt budskab ved et ord fra Ham: hans navn skal være Jesus messias, Marias søn, æret i denne verden og i den kommende verden, og én af dem der står Gud nær" Qur'an 3:45 Og hvorfor vi skulle lytte til Muhammed, spørger du? Fordi bl.a. Jesus selv profeterer om ham ; Og (husk) da Jesus, Marias søn sagde: O Israels børn, jeg er visselig Allahs sendebud til jer, som bekræfter og opfylder det, som er før mig, nemlig Torahen, og som bringer glædeligt budskab om et Sendebud, som skal komme efter mig, hvis navn skal være Ahmad (Muhammed)
. Quran 61:6 Jeg ved godt at religion er et følsomt emne, men prøv at beherske dig næste gang du skriver.  Mvh og Guds fred Shakir
|
|
Til toppen
|
|
|
#23048 - 16/11/2003 22:57
|
Bruger
|
Det er jo ikke rigtigt, at 98% af verdens lande har den holdning. Iøvrigt hvor har du den påstand fra?
Nej, det er ikke rigtigt det jeg skriver. Det var en overilet udtalelse. Det drejer sig derimod om 144 ud af 148 lande i FN samarbejdet, der har den holdning - ikke som skrevet af hele verdens lande. Så reelt skulle der stå at 97,3% af landene i de forenede nationers samarbejde, har den holdning. Men mon ikke det giver det samme på langt sigt? Jeg kan ikke se det skulle give problemer med nogen flertalsafgørelse. Medmindre du vil påstå, at resten af verdens ca 100 lande/stater vil stemme det samme som de 4 lande (hvoraf det ene afgav blank stemme). Men selv i det tilfælde vil over halvdelen være imod.
Generel besvarelse af dit indlæg (uden citater for at afkorte mit indlæg):
Jeg finder det som en uholdbar påstand at fremføre, at udtalelser om Israels handlinger er præget af palæstinensisk propeganda. Det er vel nok at åbne øjnene og se hvad der foregår. Men du mener altså at palætinenserne har formået at "blinde" regeringerne i 144 lande igennem mange år? I så fald skulle man da vist ansætte samtlige palæstinensere i alverdens efterretningstjenester. De ville være deres vægt værd i guld.
Det er korrekt at terrorbomber i Israel dræber uskyldige kvinder og børn. Dog vil jeg gøre opmærksom på, at det oftest går ud over busser, der fortrinsvis benyttes af soldater. Og du siger Israel ikke gør det samme? I så fald er du vist en af den få, der er så heldige at være optaget af noget andet, når Israel fra kamphelikoptere skyder raketter ned i befærdede bydele i håb om at ramme en bil.
Hvorfor tror du palæstinenerne har svært ved at tilpasse sig? Fordi de er specielt dumme eller sådan noget?
Det resterende af dit indlæg bringer ikke noget konkret til debatten, da du ikke laver andet end at råbe svin efter fjenden. Har du nogen sinde overvejet, at konflikter kan løses på flere måder end den sort/hvide løsning? Hvis ikke, vil det være vrd at tænke lidt over.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
#23049 - 17/11/2003 02:51
|
Bruger
|
Shalom...
Jeg vil gerne lige have udklaret noget... Du skriver:
I så fald er du vist en af den få, der er så heldige at være optaget af noget andet, når Israel fra kamphelikoptere skyder raketter ned i befærdede bydele i håb om at ramme en bil.
Du tænker på den episode, som Israel har billeder, der viser, at vejene var menneksetomme på tidspunktet, fra?? Har du nogensinde overvejet, om ikke "øjenvidnerne" kunne være farvede af deres had/manglende kendskab til modparten??
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#23050 - 17/11/2003 02:55
|
Bruger
|
Shalom...
Når du er indforstået med, at en kristen vælger at følge Gud i stedet for verden, er det forståeligt. Men forstår du så også selv, at andre religioner gør det samme? Hvis JA, så må du vel være indforstået med, at visse muslimske grupper bruger væbnet magt til at gøre alle dele af verden muslimsk? Hvis NEJ, så har du lige besværet spørgsmål om, hvorfor der er krig og vold i mellemøsten.
Mit svar er ja... Jeg føler en større tilknytning til muslimer, end til en verdslig dansker... Men jeg kan ikke se, hvad det skulle have at gøre med situationen??
Lad mig stille dig et spørgsmål... Hvad tænker du, når du ser at en terrorist bliver udråbt til "leder" for palæstinenserne?? En person som ovenikøbet er egypter?? Skal vi kun fokusere på Israels fejl?? Det er det der sker nu...
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#23051 - 17/11/2003 03:01
|
Bruger
|
Salaam... Jeg prøver at beherske mig  ... Men havde advaret om, at dette emne er et følelsladet emne... Hvilket også gør, at jeg trækker mig fra det... Vil dog lige korrigere en enkelt ting... Du skriver: Jeg skrev: Jøderne var jo som bekendt dem der gerne ville slå Jesus ihjel, fordi de mente at han var en falsk messias blandt mange andre falske messias'er.
Du svarede: Nej... det var farisæerne og præsterne... Nu lyder du som de første antisemitter, der prøvede at puste til ilden, mod jøderne...
svar: Her må jeg lige korrigére dig. Hvilke præster er det du hentyder til ?, var det ikke jøderne der ville dræbe Jesus? Faisæerne var jo også jøder. Så det vil sige, at jeg godt kan tillade mig at sige, at araberne søger at føre krig mod USA og andre vestlige lande, fordi al-qaida har de ønsker?? De er jo arabere.... Du starter med at sige jøderne (hvor man vil forstå det som helhed, altså alle jøder)... Jeg retter det til farisæerne og præsterne (og her tænker jeg på tempelpræsterne, som typisk var saddukæerer)... Og ja... farisæerne var jøder... Men de indbefattede ikke alle jøder... Så det var ikke alle jøder der ville slå Jesus ihjel Angående Messias-betegnelsen, så lyder den til at være "nyttesløs"... Hvad er Jesus salvet til ifølge al-Quran?? Hvis det var profet, hvorfor bliver alle profeterne så ikke kaldt Messias'er?? Inklusive Muhammed selvfølgelig.... Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#23052 - 17/11/2003 10:12
|
Bruger
|
Hej Kefas
Jeg ryster på hovedet af opgivenhed, når en terrorist udråbes til leder. Og jeg krummer tæer af pinlighed når en palæstinenser hylder en terrorist som martyr. Ingen tvivl om det.
Jeg kunne godt tænke mig at spole tilbage og beskrive det, jeg egentligt er imod i denne konflikt. Det er tærende for os alle at køre rundt i de diskutioner, vi altid ender i, når mellemøsten diskuteres, hvadenten man holder med den ene eller den anden.
Hvem kastede den første sten? Var det palæstinensiske terrorister? Israelske soldater? Arabiske nabolande? Den engelske kolonimagt? Den franske kejser? Tyrkerne? Østrig-Ungarn? Ismael og Israel? Abraham? Moses? Egentlig er det ligemeget, for stenen ER allerede kastet frem og tilbage utallige gange og gengældelse fører aldrig noget positivt med sig.
Fra mit synspunkt er situationen lige nu den, at to parter strides om, hvordan et landområde skal deles. Hvis alle holdt op med at kaste sten, ville konflikten kunne løses meget nemmere end nu. Sket er sket. Folk er døde på begge sider.
Det, jeg IKKE kan acceptere, er ønsket om at gendanne det forjættede land. Jeg er sikker på Gud ikke lader nogen tvivl om, når det forjættede land skal gendannes, men jeg kan ikke acceptere, at det fremskyndes med umenneskelige handlinger. Ironisk nok vil det være imod alt hvad min kristendom står for. Min tro har ganske enkelt ikke plads til, at man fordriver eller myrder et folk. Uanset hvem der er skyld i hvad, så harmes jeg over israelitter og kristne, der aktivt eller passivt støtter folkefordrivelser eller etnisk udrensning. Jeg harmes OGSÅ over militante palæstinensere.
HVIS jeg så tager parti i konflikten - hvilket jeg ikke burde - så gør jeg det, fordi der nu står en folk, hvis stærkeste våben er folk der er villige til at ofre deres liv i selvmords-terroraktioner, mod en stat, hvis stærkeste våben er atombomber. Men min parti-tagelse har som sådan intet med det at gøre, som jeg er imod i denne konflikt, og det er derfor ikke af den grund, at jeg er imod Israel og dens kristne sympatisører.
Undskyld ulejligheden
|
|
Til toppen
|
|
|
|