Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#22910 - 21/10/2003 13:57 Helte!
mikael kromann
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Hej med jer.

Nu nærmer julen sig og man kan jo tænke lidt over hvad det er man fejrer når man går rundt om juletræet og hvordan kristendommen er nået helt til Danmark.
For det har næppe været let.
Lad os fryde os over dem der har muliggjort det og dem der til det sidste har holdt fast i Jesus.
Sande helte.
Mennesker kan stille spørgsmål ved deres eksistens, martyrium o.s.v. ligesom ved Jesus selv. Men vores kirker og at vi har evangeliet her i dag, og at der er blevet spredt ud i verden vidner om de sejre de har vundet.

Romeriget, vikingerne og mange flere, overvundet uden våben.

Mishandlet, korsfæstet, halshugget, kastet for vilde dyr...

Tænk en kvinde som Lucia et mod hun udviste.
Hvilken vidunderlig kvinde og heltinde.
Ære være hende.
Jo mindre man er i forholdet til det man er op imod, jo mere mod må det kræve af en.
Tænk en kvinde i en mandsdomineret verden at stå fast til det sidste.
Sikkert Lille og skrøbelig, men dog så stærk.

Prøv at høre hvad Paulus må gå igennem:

.......Jeg har slidt og slæbt, tit været i fængsel, fået slag i massevis,
jeg har været i livsfare mange gange. v24 Af jøderne har jeg fem gange
fået fyrre slag minus ét, v25 jeg har fået pisk tre gange, er blevet stenet
én gang, har lidt skibbrud tre gange, jeg har drevet rundt på det åbne hav
et helt døgn. v26 Ofte på rejser, i fare på floder, i fare blandt røvere,
i fare fra mit eget folk, i fare fra hedninger, i fare i byer, i fare i
ørkener, i fare på havet, i fare blandt falske brødre. v27 Jeg har arbejdet
og slidt, ofte haft søvnløse nætter, lidt sult og tørst, ofte fastet, døjet
kulde og manglet klæder.........

Hvis nogen har lyst til at nedgøre det de har overbragt, så skulle de tænke over hvad det har kostet at vidrebringe.

Hvad er Hollywods fiktive helte mod dem, der uden våben men med helligånden, drog ud for at forkynde sandheden så mennesker kunne omvende sig fra deres synder og blive frelst.

Hvorfor er der ikke lavet en masse film om dem.
Hollywoods fiktive helte er da små i forholdet til disse virkelige helte.

Mange af nutidens film tjener kun til at vold bliver mere udbredt og hjerter fryser til.

Stor styrke er det at overvinde sig selv.
Og hvad kræver mere selvovervindelse end ikke at yde modstand når nogen vil gøre én ondt.

Men jeg siger jer, at I ikke må sætte jer til modværge mod den, der vil jer noget ondt. Men slår nogen dig på din højre kind, så vend også den anden til. (Matt 5.39)

Ære være de helte der har været medvirkende til at vi i dag har modtaget evangeliet.

Og ære være Jesus der har vundet den fulkomne sejr.
Tænk at brøle kærlighed ud med kraft.
Hvem kan ligne ham.

Ære være Jesus.

Kærlig hilsen Mikael

Ændret af mikael kromann (21/10/2003 14:00)

Til toppen 
#22911 - 21/10/2003 23:50 Re: Helte! [Re: mikael kromann]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Hej Mikael.

Vi har sjovt nok i Pinsekirken, en ny børne CD, hvor en af sangene hedder Biblens helte, hvor der der bliver synget omkring det som Hollywood mener er helte og hvor Biblen fortæller om sande helte.

Hvad angår julen, så bliver den ekstra spændende i år, for her vil TV2 fjerne nisserne og sætte Jesus ind i stedet for. Det skulle være noget med, at en pige gennem en tidsmaskine kommer tilbage til den tid omkring Jesus fødsel. Meget spændende.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#22912 - 22/10/2003 00:09 Re: Helte! [Re: mikael kromann]
Grev Lindgren
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
De sjoveste ved Bibelens "helte" er at de ofte i et menneskeligt perspektiv er antihelte. Tag for eksempel:

Peter, sværgede troskab, og fornægtede Jesus tre gange.
Thomas, trofast dicipel, blev kendt som tvivleren.

Helte er noget sjovt noget.

- When your Karma's gone, my Dogma still stands -

Til toppen 
#22913 - 24/10/2003 11:23 Re: Helte! [Re: steincke]
mikael kromann
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Mange tak for dit svar.

""Vi har sjovt nok i Pinsekirken, en ny børne CD, hvor en af sangene hedder Biblens helte, hvor der der bliver synget omkring det som Hollywood mener er helte og hvor Biblen fortæller om sande helte""

Det lyder rigtig godt.
Det var dejligt at få en opmuntrene nyhed.
Håber at nogle flere vil udbrede deres gerninger.

Hollywoods helte er gerne fiktive, men disse er virkelige, og deres vidnesbyrd i form af kirker og historier om dem vidner om dem.
Det er ikke småting de kan have været igennem. Sult, kulde og andre trængsler ikke bare en dag men mange.
At drive omkring som hjemløs blandt fremmede på et tidspunkt hvor man sikkert ikke bare gik på hospitalet.
På et tidspunkt hvor lov og orden var noget andet end det er i dag, og hvor rovdyr og uvejsomt terræn også kunne udgøre en fare.
Og hvem kan benægte at nogen af dem må have gjort det.
At budskabet er nået frem vidner om det. Og martyrberetningerne, martyrgravene og andet.

Mange tak for din respons.

Kærlig hilsen Mikael

Ære være Gud som styrker med ånden.

Ændret af mikael kromann (24/10/2003 11:25)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær