Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#22759 - 20/10/2003 12:41 Symboler
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Shalom alle sammen...

Efter en tid, med en masse tanker om diverse religiøse symboler, ville jeg gerne hører jeres viden, om følgende symboler:

- Korset (Jeg ved det godt , men lad os tage den helt i dybden)...
- Davidsstjernen
- Fisken
- Den gyldne Menorah
- Halvmånen
- Pentagrammet
- Ikoner

Var vist lige hvad jeg kunne komme i tanke om... Har I nogen, som ikke er nævnt, er I selvfølgelig velkomne, til at tage dem med...

Det jeg lidt håber på, at høre om, er jeres forhold til dem, jeres mening om deres eventuelle påvirkning og desiderede faglige viden...

På forhånd tak og Guds fred til jer alle

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#22760 - 20/10/2003 14:57 Re: Symboler [Re: Kefas Ben-Adam]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Kefas

Jeg skal forsøge...

1. Korset: Det universelle kristne symbol! Det giver associationer selvsagt til Jesus Kristus, korsfæstelsen, opstandelsen, den kristne kirke osv.

2. Davidsstjernen. Jødernes symbol. Jeg tænker oftest på holocaust, når jeg ser dette symbol.

3. Fisken: Blev brugt som symbol for Jesus Kristus blandt de første kristne.

4 Hvordan ser den ud??? Hmm. Fik det lige checket. Det er jo den syv-armede lysestage :-) Indgår både i jødedom og kristendom. I kristendommen mener jeg at den symboliserer de 7 menigheder...men i jødedommen?

5. Islam

6. Pentagrammet bliver brugt af satanister og wiccaner, det er såmænd kun det jeg "læser" når jeg ser dette symbol.

7. Når jeg ser et ikon, kommer mine tanker først hen på Øst-kirken. Derudover har ikonerne jo mange motiver. Mange af dem kan lede tankerne hen på det ene og andet og bruges til inspiration i bønslivet. Vi må selvfølgelig ikke tilbede et ikon... ligesom vi heller ikke må tilbede det fysiske kors, Davidsstjernen, fisken eller noget som helst andet af denne verden.

Mkh Malli

Ændret af malli (20/10/2003 15:11)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#22761 - 20/10/2003 18:01 Re: Symboler [Re: Kefas Ben-Adam]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Hej Peter

Jeg knytter lige et par ord til tre af de symboler, som du nævner. De øvrige har jeg ikke lige noget særpræget at bemærke om.

Korset
Engang for mange år siden læste jeg noget om, at en vandret streg symboliserer det menneskelige, mens en lodret symboliserer det guddommelige. Når det så mødes, som det gør i korsets form, bliver det et symbol på, at Jesus både var Gud og menneske. Beklager, at jeg ikke lige kan huske de præcise formuleringer. Det var i en eller anden bog om kunst, at jeg læste det.

Davidsstjernen
Forleden dag blev jeg gjort opmærksom på denne her hjemmeside: http://watch.pair.com/mark.html. Jeg har ikke rigtig fået læst den, men hovedpointen er, at Davidsstjernen oprindeligt er et okkult symbol. Lidt i stil med det, man kan læse her og her.

Den gyldne Menorah
I jødedommen lysestagen i tabernaklet/templet (beskrevet i 2 Mos 25, 31-40). For nylig er jeg blevet opmærksom på, at det højst sandsynligt er et symbol på Helligånden. Det hænger sammen med beskrivelsen i Åb 4,5 af Guds syv ånder som syv fakler foran Guds trone. Og at de samme syv ånder i Åb 1,4-5 beskrives på lige linie med Gud fader og Jesus Kristus. Jeg kan godt uddybe det lidt, hvis nogen synes, at jeg vrøvler, men lad mig hellere med det samme henvise til Jørgen Sejergaards bog "Tempelgud", udgivet i 1997 på Credo Forlag

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#22762 - 21/10/2003 12:43 Re: Symboler [Re: Kefas Ben-Adam]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Kefas

- Korset (Jeg ved det godt , men lad os tage den helt i dybden)...
Jesu død for vore synder.....
- Davidsstjernen
Jøde tegn fra krigens tid (og måske stadig bare mere positivt?)
- Fisken
Det tegn som kristne i de første forfulgte menigheder tegnede med en for i sandet for ikke at afsløre at de var kristne i tilfælde af at de stod sammen med en forfølger.
- Den gyldne Menorah
Den syvarmede lysestage - hmmm - vist noget med Helligånden, men jeg ved ikke helt....
- Halvmånen
Her tænker jeg mest på islam....
- Pentagrammet
Ved ikke....
- Ikoner
Her tænker jeg mest på katolismen.....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#22763 - 21/10/2003 20:26 Fisken [Re: Kefas Ben-Adam]
missio
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Hasle, Bornholm
For mig er fisken et internt symbol, der, modsat korset, er beregnet på at give sig til kende overfor andre kristne. Kun de færreste kirkefremmede kender vist det symbol. Jeg syntes egentligt det er fint at have sådan en fisk som international intern logo. Jeg kender til flere eksempler på mennesker der i vildt fremmede lande under en ferie har fået kontakt med lokale kristne, fordi de havde fisken bag på bilen eller som nål i knaphullet.

Korset bruger vi så i andre sammenhænge, hvor vi gerne vil markere os udadtil. Men det er samtidig almen brugt i befolkningen, hvorfor det ikke er noget sikker kendetegn på at det er en troende kristen, der går med det om halsen. Og her syntes jeg at fisken er med til balndt de troende, at synliggøre det store fællesskab, Guds Kirke på jorden.

Missio

Til toppen 
#22764 - 21/10/2003 21:55 Re: Fisken [Re: missio]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej missio - ja, jeg er også glad for min fisk - har også lagt mærke til, at kun få ikke-kristne ved hvad den betyder, og hvorfor den sidder på bagsmækken af min Polo.

Når den blev det hemmelige kristne symbol i oldtiden, skyldes detff, at fisk på græsk hedder ichtýs , og de fem bogstaver i ordet også er begyndelsesbogstaverne for Jesus Kristus Guds Søn Frelseren. (På græsk Iesous CHristos Teou Yjios Soter.)

I de tidligste kristne tider fik de nydøbte en lille fisk af bronze eller krystal til at bære om halsen som tegn på, at de var kristne.

Fiskesymbolet er fundet indridset eller frescomalet i flere katakomber fra omkring år 200.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#22765 - 22/10/2003 00:24 Re: Symboler [Re: Kefas Ben-Adam]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Shalom alle

Og tak for svarene...

Jeg vil ikke gå så meget ind i dem, da jeg synes, at mangle en del viden om dem... Men der er et, som undrer mig meget... Halvmånen... Ingen kender dens oprindelse... Jeg har selv prøvet, at forhøre mig om det, både på Islam.dk og Religion.dk, men har ikke modtaget svar, fra nogen af dem... Alle siger "Islam" men kommer ikke dybere i det... Hvorfor?? Hvad er det manglende svar omkring halvmånen??

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#22766 - 22/10/2003 00:49 Re: Symboler [Re: Kefas Ben-Adam]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Hej Peter

Jeg prøvede lige at kigge lidt på det med halvmånen. Det kan godt være, at det bliver lidt rodet, men måske kan det give dig nogle ledetråde, som du selv kan undersøge nærmere, hvis du vil.

Ifølge en svensk hjemmeside har det noget at gøre med, at Allah oprindeligt var måneguden i den arabiske verden.

En anden svensk hjemmeside skriver:

Halvmånen är en symbol som är förknippad med islam. Men dess ursprung berättar legenden om. År 399 f.kr försökte Filip av Makedonien att inta Bysans, han avslöjades dock av en starkt lysande halvmåne när han försökte gräva tunnlar under muren. Kejsar Konstantin invaderade år 330 staden och döpte om den till Konstantinopel. Han behöll halvmånen som symbol för staden. På 1100-talet intog Osman landet och gjorde halvmånen till en symbol för sin tro islam. Stjärnan som finns bredvid månen står för suveränitet och gudomlighet.

Noget i samme stil kan man finde oplyst her og her.

Hvad der er det mest korrekte skal jeg ikke kunne sige, men jeg lagde mærke til, at forklaringen om Allah som måneguden også forekom på nogle mere eller mindre "anti-islam" sider på nettet, så måske er det "opfundet" for at sætte islam i et dårligt lys.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær