Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#22696 - 16/10/2003 20:14 Kernen i ”Vandrer mod Lyset”
Anonym
Anonym

Denne nye tråd er oprettet som et svar på DETTE HUMORISTISKE INDLÆG fra Ateist som vist på grund af at jeg har skrevet at jeg blev fascineret af ”Vandrer mod Lyset” foreslog at jeg måtte være ”en af mørkets fyrster”, hvad ”mange vist allerede havde en mistanke om” og at der var noget ”mystisk ved mit navn”.

Samtidig fortæller flere at de mener at Helligånden har advaret dem mod denne danske ”åbenbaring”. Det er baggrunden for at jeg nu vil forsøge at beskrive hvad det er jeg finder fascinerende ved ”Vandrer mod Lysets” religiøse verdensbillede, samtidig med at jeg også argumenterer for at religionernes mystik ”skygger” for Gud og måske endda fjerner os fra Gud.

Jeg skrev (til Robert):
Personligt "faldt" jeg faktisk for "Vandrer mod Lyset" som er meget fascinerende og desuden væsentlig mere troværdig og sammenhængende end andre religiøse værker jeg har læst.

Efter nogen tid fik jeg mig dog hevet op på logikkens faste grund igen ved hjælp af min gode gamle ateistiske metode fra før jeg blev teist, plus min kritiske sans som godt kan virke irriterende på mine omgivelser.

Ateist skrev:
Er du nu helt sikker på, at du mestrer "den ateistiske metode" til fulde - du faldt jo i?

Men måske gør du - på samme måde som Darth Vader jo må siges at have teknikken i orden men alligevel valgte at gå den forkerte vej.

Tja-eh Ateist – lad os nu se om ikke også du kan ”falde” for ”Vandrer mod Lyset”. Det er i hvert fald svært ikke at gå ind for selve kernen i det religiøse verdensbillede som ”Vandrer mod Lyset” opstiller. Jeg tror faktisk at du, hvis du skulle vælge et religiøst verdensbillede (hvad jeg ikke håber du nogensinde bliver tvunget til), ville vælge ”Vandrer mod Lyset”.

Derimod tror jeg nu ikke du ”falder” for ”Vandrer mod Lysets” meget spændende skabelsesberetning og forklaringen om at du ,før du blev undfanget, selv valgte det menneskeliv du vidste du havde ”brug for”, glædes- eller lidelsesfyldt - eller en blanding af begge dele.

Ejheller tror jeg du vil ”falde” for de meget detaljerede beskrivelser af hvordan din ”ånd” helt konkret knyttede sig til fosteret eller "falde" for beskrivelserne af hvordan din ”ånd”, ved døden, helt konkret atter frigør sig og vender tilbage til én af syv sfærer rundt om jorden.

Du vil sikkert også smile lidt af de yderst detaljerede beskrivelser af hvordan livet former sig i de syv sfærer som ”Vandrer mod Lyset” beskriver; hvorledes du dér oplæres til dit næste liv på jorden – som du i øvrigt selv skal vælge i samråd med dine skytsengle.

Jeg kan naturligvis forestille mig din sunde skepsis, Ateist, og den er, når alt kommer til alt, nok ikke forskellig fra min.

Alligevel ville jeg ønske at mennesker med et stort religiøst behov (og dem er hverken du eller jeg vel i tvivl om findes), ville vælge at tro på det religiøse verdensbillede som ”Vandrer mod Lyset” opstiller, fremfor på verdensbillederne i de fleste andre religioner.

For selve kernen, selve grundtemaet, i ”Vandrer mod Lyset” finder jeg både tankevækkende og fyldt med håb.

Og dette vil jeg nu begrunde for dig, Ateist!

Kernen i ”Vandrer mod Lyset” er en forestilling om at din ”ånd”, efter at have gennemlevet en lang række inkarnationer som forskellige mennesker her på jorden, kan nå frem til at du ikke mere skal genfødes på Jorden i den ene menneskekrop efter den anden.

En dag vil du nå så langt at du har gjort dig fortjent til at gå videre til en skøn ”åndelig” verden hvor der ikke findes død og lidelse.

Hele grundtemaet i ”Vandrer mod Lysets” religiøse verdensbillede er derfor en meget enkel og letforståelig anvisning på hvorledes du skal bære dig ad for at nå frem til denne ”åndelige” verden. Men ikke desto mindre en uendelig vanskelig anvisning at følge.

Kravet der stilles til dig, er at du lærer af et oprigtigt hjerte at tilgive hvad andre mennesker har gjort mod dig og dine af ondt og at du lære at elske din næste, dine medmennesker. Ligeledes skal de mennesker som du selv har gjort ondt, af et oprigtigt hjerte lære at tilgive dig og elske dig.

Først når disse to betingelser er opfyldt, dette at du fuldt ud er i stand til at tilgive og elske dine fjender og dette at dine fjender fuldt ud er i stand til at tilgive og elske dig, kan du slippe fri af lidelserne i denne jordiske verden, hvis formål netop er at du skal lære at forholde dig til ondt og godt.

(Det sidste er alt for forenklet sagt, for det var, ifølge "Vandrer mod Lyset" faktisk ikke Guds mening at vores verden skulle indeholde død og lidelse).

Men hvordan ville nu virkningen på vores verden være, Ateist, hvis menneskenes religiøse forestillinger var som de religiøse forestillinger er i ”Vandrer mod Lyset”? Hvis folk troede på det i stedet på kristendom eller Islam?

Ville virkningen være positiv eller negativ?

Jeg mener at den ville være positiv, måske endda udelukkende positiv!

Forestil dig, Ateist, at palæstinenserne troede på ”Vandrer mod Lyset”. Hvem ville så spænde bombebælter om livet og gå ind i et tætpakket bus, fyldt med israelere og sprænge sig selv og dem i luften, vel vidende (troende) at deres egen (bombemændenes) frigørelse fra lidelse og død afhang af de dræbte og lemlæstede israeleres (og deres pårørendes) evne til at tilgive og elske deres morder.

Forestil dig, Ateist, at Ariel Sharon troede på ”Vandrer mod Lyset”. Ville han mon så lægge sin skæbne i hænderne på palæstinenserne og gøre sin egen frigørelse fra lidelse og død afhængig af deres evne til at tilgive og elske ham? Næppe!

Forstil dig, Ateist, at Tysklands Hitler, Sovjets Stalin, Cambodias Pol Pot, Kinas Mao, Iraks Saddam Hussein (du kan selv fortsætte selv listen . . . .) troede på ”Vandrer mod Lyset” og at de lagde deres skæbne i hænderne på deres ofre . . . . . ville de så mon have handlet som de gjorde? Næppe!

Men nu kommer vi så til det spændende:

Hvis du, Ateist, var tvunget til at anbefale religiøse mennesker en religion, hvor ville den tro som ”Vandrer mod Lyset” repræsenterer mon så ligge på din liste over anbefalelsesværdige religioner?

Ville den være din første anbefaling?

Bare for en ordens skyld, og for at berolige dig, Ateist – jeg er ikke ude på at bevise at Gud er til. Her er jeg fuldstændig enig i din konklusion om at beviserne for at Gud eksisterer er utilstrækkelige.

At jeg på trods heraf alligevel er teist, viser kun at jeg er grundlæggende ulogisk - ligesom de andre teister herinde.

Og dét er ingen nem erkendelse for en rationel hjerne, skulle jeg hilse og sige, men kernen i ”Vandrer mod Lyset” har faktisk gjort det lidt lettere for mig at tro på Gud.

Jeg føler at ”Vandrer mod Lyset” i sin kerne KAN være sand, i modsætning til kristendommens kerne som jeg mener logisk set umuligt KAN være sand.

Med mindre altså de kristne afskaffer forestillingen om evig fortabelse i et lidelsesfyldt evigt helvede.

(Problemet: Hvis der er evig lidelse i helvede, må der være evig sorg i himlen)!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22697 - 16/10/2003 22:44 Logisk forsvar for doktrinen om Helvede...
Philip
Bruger

Reg.: 08/09/2003
Hej Vagn

Med mindre altså de kristne afskaffer forestillingen om evig fortabelse i et lidelsesfyldt evigt helvede.

(Problemet: Hvis der er evig lidelse i helvede, må der være evig sorg i himlen)!

Uden at ville ind i resten af denne diskussion, vil jeg til det citerede bare sige: Ikke nødvendigvis. I to artikler forsvarer Dr. Norman L. Geisler logisk doktrinen om Helvede:

Hell - Part 1.

Hell - Part 2.

De er godt nok på engelsk, men jeg tror, at du vil finde dem tilstrækkelige.

Guds Fred.

Mvh.

Philip

Til toppen 
#22698 - 16/10/2003 23:16 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: Philip]
Anonym
Anonym

Philip skrev:
I to artikler forsvarer Dr. Norman L. Geisler logisk doktrinen om Helvede:

De er godt nok på engelsk, men jeg tror, at du vil finde dem tilstrækkelige.

Desværre er mit engelsk ikke godt nok, men du kan måske skrive et lille essentielt sammendrag som sandsynliggør at lidelsen i helvede ikke medfører sorg i himlen, Philip.

Jeg vil læse det med interesse!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

NB: I øvrigt - ifølge "Vandrer mod Lyset" er eller rettere var Helvede den første af de syv sfærer som Gud lagde rundt om jorden, og her opholdt de faldne engle sig efter deres syndefald mens de på egen hånd eksperimenterede med livet på Jorden.

Ifølge "Vandrer mod Lyset" eksisterer helvede ikke mere efter at de faldne engle med Satan som den sidste vendte hjem til Gud. Denne ødelagte sfære var oprindelig tænkt som opholdssted for de engle, Gud ville udvælge til at oplære de evige væsener Gud havde planlagt at skabe.

Til toppen 
#22699 - 17/10/2003 00:26 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: Philip]
steen
Bruger

Reg.: 14/10/2002
Sted: London, Storbritanien
Cafe,

Jeg har netop klemt mig igennem de to rædsomme artikler Philip har postet i forrige indlæg. Det første som står klart er at Norman L. Geisler(dr.????? - på universetet i Gundsømagle, måske) helt klart er et ondt menneske, da han er fortaler for den mest konservative udgave af helvede. Han forsvarer bl.a. at helvede skal vare evigt med

Is Damnation for Temporal Sins Overkill? To punish a person eternally for what he did
for a short time on earth seems at first like a gigantic case of overkill. However, on closer
examination it turns out to be not only just but necessary. For one thing, only eternal punishment
will suffice for sins against the eternal God. The sins may have been committed in
time, but they were against the Eternal One. Furthermore, no sin can be tolerated as long
as God exists, and he is eternal. Hence, punishment for sin must also be eternal.

hmm...lad os analysere logikken i ovenståede. Fordi Gud er evig, skal synd mod ham også straffes evigt. Hvor rimeligt er det? Synderne er jo ikke klar over at Gud eksistere. Hvis Gud en gang for alle ønskede at gøre klart at Gud eksisterede burde det jo kunne ske med et fingerknips. Og i helvede ved folk jo at de tog fejl, men tilgivelse, nææ det mener hr. geisler ikke Gud skal.

Endvidere skriver dr. Geisler

Hell Has No Redeeming Value. To the objection that there is no redemptive value in the
damning of souls to hell, it can be pointed out that hell satisfies God’s justice and glorifies it
by showing how great and fearful a standard it is. “The vindictive justice of God will appear
strict, exact, awful, and terrible, and therefore glorious” (Edwards, 2.87).The more horrible
and fearful the judgment, the brighter the sheen on the sword of God’s justice.

javel ja, dette citat om den uendlige kærlige Gud er også taget ud af en sammenhæng om hvorfor helvede må være evigt.Dr. Geisler skriver at folk i helvede aldrig kan holde op med at være syndere derfor skal de naturligvis blvie der altid. Jeg spørger, Hvad med de stakkels mennesker som aldrig har gjort en ond gerning, men blot er født ind i en anden religion som Islam eller Budisme. Hvad er det for nogle synder de aldrig kan omvende sig fra, efter de i helvede naturligvis må erkende at deres religion var forkert og de har lært Jesus at kende?

Endelig har Geilser følgende løsning på Vagn Bro's problem

We can be happy in heaven
the same way we can be happy eating knowing others are starving, if we have tried to feed
them but they have refused the food. Just as we can have healing of bad memories here
on earth, even so God will “wipe away all tears” in heaven (Rev. 21:4).

The attitudes and feelings of the saints in heaven will be transformed and correspond
more to God’s. Hence, we will love only what God loves and hate what he hates. Since
God is not miserable at the thought or sight of hell, neither will we—even if it holds people
we loved in this life.

Han mener altså at de frelste med sindro kan glemme de lidende i helvede "Vi har jo forsøgt at hjælpe dem og de sagde nej tak.." endvidere vil de frelste blive hjervevasket til at glemme de fortabte i helvede (healing of bad memories) og "følelser og indstilinnger/holdninger" vil også blive hjernevasket, så de frelste altså ikke længere er de samme personer som de var mens de levede på jorden.

Og det må jeg være enig med Geisler i, at hjernevaskning er jo en reel løsning på Vagns problem. Man kan jo også optræne mennesker i at være kyniske og følsesløse ved f.eks. at bombadere dem med billeder af vold osv.(lidt ligesom man er bange for computerspil gøre børn voldelige). Så her er da et bud på hvad det hindsidens tilbyder de frelste.

Guds fred,
Steen

Til toppen 
#22700 - 17/10/2003 09:47 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: steen]
Anonym
Anonym

Tak, Steen, fordi du "klemte" dig gennem Norman L. Geislers artikler.

Som modvægt til Geislers opfordring til at glemme de fortabte og deres lidelser i helvede - eller i hvert fald forventningen om at Gud vil gøre de frelste følelseskolde hvad de fortabte angår, føler jeg trang til at gentage hvad Robert G. Ingesoll skrev for over 100 år siden:

“Er det nødvendigt for Himlen at låne sit lys fra Helvedes skær?

Evig straf er evig ondskab, evig uretfærdighed, udødelig grusomhed. At dyrke en evig dommer forhærder, fornedrer og tilsviner selv den mest gemene sjæl. Sålænge der findes bare et trist og knust hjerte i universet, kan ingen god person være fuldkommen lykkelig.

Mod den kristne religions hjerteløshed skulle enhver stor og barmhjertig sjæl udsende en alvorsfuld protest. Helvedets Gud skulle afskyes, foragtes og spottes. En Gud, som truer med evig pinsel, skulle hades, ikke elskes, forbandes, ikke tilbedes. En himmel som en sådan Gud råder over, må være værre end det dybeste helvede.

Jeg vil ikke tage del i nogen himmel, hvor de frelste, de løskøbte og de forløste med glædesråb vil overdøve skrigene og jammeren i helvede - hvor lykke vil glemme elendighed, hvor de fortabtes tårer kun forøger latteren og fordobler den salige fryd.”

Jeg kan næsten ikke tro at Philip selv har "klemt" sig igennem Norman L. Geislers umenneskelige artikler.

Norman L. Geisler burde holde op med at fortælle hvad han tror om Gud, som ingen af os jo ved eller kan vide noget som helst om.

Ud over måske at vi kan formode at Guds overbærenhed med de mennesker der udtaler sig om Gud må være uendelig stor.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22701 - 17/10/2003 10:15 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: steen]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Hej Steen

Uden i øvrigt at tage stilling til Norman Geisler, vil jeg godt lige kommentere en enkelt bemærkning fra din side. Nemlig:

Norman L. Geisler(dr.????? - på universetet i Gundsømagle, måske)

Jeg synes det et klassisk eksempel på, at du i det mindste går både efter manden og bolden. Lad gå, at du antyder, at han skulle være dr. på et universitet. Det er man ikke. Jeg er fx heller ikke B.A. på Aarhus Universitet, men fra Aarhus Universitet. Dr. er en akademisk grad, som man bliver tildelt, ikke en stilling.

Det ville kun have taget dig ca. 10 sekunder at taste "Norman Geisler" ind i google og have fundet ud af, hvilket universiteter, han har sine akademiske grader fra. De universiteter kunne du så have kritiseret, hvis du havde lyst til det. Her er de, hvis du har lyst til det:

Dr. Geisler is a graduate of Wheaton College (BA and MA), Detroit Bible College (ThB), and Loyola University (PhD). He has been Professor of Systematic Theology at Dallas Theological Seminary, Professor of Philosophy of Religion, and Chairman of the Department of Philosphy of Religion at Trinity Evangelical Divinity School, Deerfield, IL.

Kilde

Det var så dagens sure opstød fra mig .

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#22702 - 17/10/2003 11:47 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: steen]
Philip
Bruger

Hej Steen

hmm...lad os analysere logikken i ovenståede. Fordi Gud er evig, skal synd mod ham også straffes evigt. Hvor rimeligt er det?

Ordet 'rimeligt' betyder 'passende'. Da Gud er evig, så er et evigt Helvede den eneste passende måde at skille sig af med synderne. Desuden er det som om, at du forudsætter, at folk i Helvede tortureres mod deres egen frie vilje. Uanset om du har denne forudsætning eller ej, så er den ikke rigtig. Helvede er pinsel, IKKE tortur. Det uddyber Geisler:

[...]
Nowhere does the Bible describe it as a "torture chamber" where people are forced against their will to be tortured. This is a caricature created by unbelievers to justify their reaction that the God who sends people to hell is cruel. This does not mean that hell is not a place of torment. Jesus said it was (Luke 16:24). But unlike torture which is inflicted from without against one's will, torment is self-inflicted.
[...]

Det er denne vigtige forskel på pinsel og tortur, der er. Slår man ordet 'pinsel' op i Politikens Nudansk ordbog, så står der:

1. stor fysisk el. psykisk pine = LIDELSE - lide de skrækkeligste pinsler - hvert skridt var en pinsel for ham

Slår man ordet 'tortur' op i Politikens Nudansk ordbog, så står der:

1. det at pine og ydmyge nogen under forhør for at straffe dem, fremtvinge en tilståelse el. få dem til at give oplysninger - blive underkastet tortur - fangen tilstod under tortur - anvende tortur - blive udsat for tortur med elektriske stave - psykisk tortur e torturinstrument - torturkammer - torturoffer

Intetsteds i Bibelen bruger Jesus ordet 'tortur' om Helvede, næh, Han bruger kun ordet 'pinsel'. Så du kan i hvert fald ikke forudsætte, at Helvede er tortur.

Synderne er jo ikke klar over at Gud eksistere. Hvis Gud en gang for alle ønskede at gøre klart at Gud eksisterede burde det jo kunne ske med et fingerknips.

Hvis Gud bare beviste sig selv sådan der med "et fingerknips," så ville folk - mod deres egen frie vilje - være tvunget til at tro på Ham, og det ønsker Han ikke. Gud vil have de mennesker, som ærligt - af deres egen frie vilje - søger Ham.

Og i helvede ved folk jo at de tog fejl, men tilgivelse, nææ det mener hr. geisler ikke Gud skal.

Geisler forudsætter jo, at Gud allerede har stillet tilgivelsen til rådighed ved Jesu Kristi død og opstandelse. Jesus døde på korset for folks synder og opstod derefter, så Han havde købt en plads til dem Himlen. Tror man på, at Jesus kompenserede for ens synder, så kan man sagtens få tilgivelse ved at omvende sig til lydighed mod Gud.

javel ja, dette citat om den uendlige kærlige Gud er også taget ud af en sammenhæng om hvorfor helvede må være evigt.

Når du påstår, at citatet er taget ud af sammenhæng, så må det påhvile dig at gengive den fulde sammenhæng.

Jeg spørger, Hvad med de stakkels mennesker som aldrig har gjort en ond gerning, men blot er født ind i en anden religion som Islam eller Budisme. Hvad er det for nogle synder de aldrig kan omvende sig fra, efter de i helvede naturligvis må erkende at deres religion var forkert og de har lært Jesus at kende?

Findes der nogle andre mennesker end Jesus, som aldrig nogen sinde har gjort en ond gerning? Sådanne mennesker kan kun være baby'er. Men Jesus siger:"Lad de små børn komme til mig"(Luk.10:14).

[...]
We can be happy in heaven
the same way we can be happy eating knowing others are starving, if we have tried to feed
them but they have refused the food. Just as we can have healing of bad memories here
on earth, even so God will “wipe away all tears” in heaven (Rev. 21:4).

The attitudes and feelings of the saints in heaven will be transformed and correspond
more to God’s. Hence, we will love only what God loves and hate what he hates. Since
God is not miserable at the thought or sight of hell, neither will we—even if it holds people
we loved in this life.

[...]

Han mener altså at de frelste med sindro kan glemme de lidende i helvede "Vi har jo forsøgt at hjælpe dem og de sagde nej tak.."

Nej, Geisler skriver intet om ro i sindet. Det, han skriver, er, at folk i Himlen vil blive trøstet og helbredt åndeligt og følelsesmæssigt af Gud. Der står intet i Bibelen om, at folk bliver hjernevasket i Himlen, eller mister deres hukommelse.

endvidere vil de frelste blive hjervevasket til at glemme de fortabte i helvede (healing of bad memories) og "følelser og indstilinnger/holdninger" vil også blive hjernevasket, så de frelste altså ikke længere er de samme personer som de var mens de levede på jorden.

Nej, det skriver Geisler ikke. Geisler bruger jo netpo ikke ordet "brainwashing". Næh, han skriver blot, at folks attitude følelser vil ændre sig, og det er korrekt, eftersom man i Himlen vil blive givet en hellig natur (og dermed være i stand til at se tingene fra Guds synspunkt), og frataget sin syndige natur (og dermed være fri fra sine syndige følelser.)

Guds Fred.

Mvh.

Philip

Til toppen 
#22703 - 17/10/2003 11:57 Re: Kernen i ”Vandrer mod Lyset”
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Vagn Bro

Bortset fra At "Vandrer mod lyset" er okkultime og spiritisme i højeste potens og at reinkarnation er en budistisk/hinduistisk religion, så er den fremstilling da sober og fornuftig.

Du siger:
Men hvordan ville nu virkningen på vores verden være, Ateist, hvis menneskenes religiøse forestillinger var som de religiøse forestillinger er i ”Vandrer mod Lyset”? Hvis folk troede på det i stedet på kristendom eller Islam?

Ville virkningen være positiv eller negativ? Citat slut.

Den ville absolut være negativ.
Begrundelsen er, at kilderne til okkultisme og spiritisme kommer fra ondskabens herre, der som en lysets engel og sandhed prøver at overbevise mennesker gennem sandheder, som til en forveksling ligner den kristne tro. Den ligner et æble rødt og flot at se på, men når man så har bidt i det opdager man, at ormen sider skjult indeni. Det er så at sige KERNEN i den åbenbaring. Der er mange former for okkultisme og spiritisme og New Age bevægelser, men fælles for dem er at mange bliver bundet og plaget af mærkelige hændelser og ting i deres liv efter de har været i forbindelse med noget sådant.
Det er min erfaring med mange.

Reinkarnation og visuelle forestillinger om tidligere liv, er jo allerede af dygtige videnskabsforskere indenfor de psykiske områder bevist er opspind og tåge visioner, selvom mange ting kunne tyde på at de pågældende oplever tingene.
Men det kommer fra samme kilde og skuffe som spiritisme og okkultisme.

En kristen tror ikke på at ens psyke og samvittighed her i verden forbedres gennem reinkarnationer og tror slet ikke på, at dårlige gerninger kan sones gennem reinkarnationer. Kun ved tro på Kristi forløsende død een gang for alle på Golgathas kors er løsningen acceptabel.

mvh
carl

Til toppen 
#22704 - 17/10/2003 12:18 Redegørelse for flyvske påstande [Re: carl]
steen
Bruger

Hej Carl

Godt at se at du er tilbage på Jesusnet, idet vi sidder i en seperat tråd og venter spændt på at du redegør for følgende udsagn

Det er ikke korrekt, at videnskaben ikke har fundet arkæologiske beviser bl.a steder og hændelser, som er omtalt i Det Gamle Testamente og Det Nye Testamente.Beretningerne i NT om Jesu forhør hos Pilatus, piskningen og korsfæstelsen er omtalt i breve fra romerske høvedsmænd, centurions og soldater, der havde overværet hændelserne, til deres familier i Italien og til Overkommandoen for den romerske hær.

...........

Jeg kan måske til din store skuffelse oplyse, at kilderne er fra videnskabelig side og fra højt estimerede forskere, som jeg tror mere på end på dine benægtelser og påstande om løgn.

Jeg kan se at du nu fortsætter i samme sikre stil med at postulere til højre og venstre:

Reinkarnation og visuelle forestillinger om tidligere liv, er jo allerede af dygtige videnskabsforskere indenfor de psykiske områder bevist er opspind og tåge visioner...

Synes du ikke det er på tide at vi bliver delagtiggjort i hvem dine "højt estimerede forskere" og "dygtige videnskabsforskere" er?

mvh

Steen

Til toppen 
#22705 - 17/10/2003 12:32 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: Philip]
Anonym
Anonym

Vi er enige om, Philip, at pinsel betyder stor fysisk eller psykisk pine.

Pinsel er altså hvad Gud, efter din opfattelse og med dine egne ord, på dommedag idømmer de fortabte og lukker dem ind til for EVIGT i helvede. Lukker dem inde til en evigtvarende stor fysisk eller psykisk pine.

Jeg synes du hænger dig for meget i ordene, Philip, og at du forsøger at snakke dig ud af de barske realiter.

Tror du virkelig selv på at når nogle af dine kære skriger i helvedes evigtvarende store fysiske eller psykiske pine, så kan du for evigt sidde glædestrålende hellig hos Gud og være i stand til at se dine kæres lidelser fra Guds synspunkt?

I sandhed, Philip, din tro må være forfærdende stor!

Især din tro på at du selv er så mægtig at du er i stand til at gøre den almægtige Gud så vred at det kræver en så frygtelig straf. Du må jo tro at du er så stærk at du kan true Guds position.

Det tror jeg ikke du er, Philip.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22706 - 17/10/2003 13:29 Re: Kernen i ”Vandrer mod Lyset”
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København
Yo Bro!

Jeg har ikke læst, materialet om VML og kan derfor kun forholde mig til det du skriver om dem.

Men, du har helt ret, at hvis jeg læste materialet, så ville jeg smile lidt ad de ting du trækker frem om skabelse, sfærer o.l. - og formentlig ikke falde for dem.

Du har også ret i, at en religion, der ikke truer med alle helvedes kvaler for mig at se umiddelbart virker mindre negativ end de, der gør.

Jeg skriver "umiddelbart", idet jeg jo kun forholder mig til dette ene aspekt og ikke de talrige andre, der må være og som potentielt kan trække i den modsatte retning.

Hvis jeg var tvunget til at anbefale nogen en religion (Gud forbyde det!) så skal jeg ikke kunne sige om jeg ville vælge VML.
Mit valg ville jo kræve, at jeg satte mig grundigt ind i VML - og alle de andre religioner. Det har jeg ikke gjort.
Ud fra mit overfladiske kendskab til Buddhismen, så virker den også ret harmløs og derfor var den også en mulig kandidat.

Så du får mig ikke her til at fremhæve VML på bekostning af hverken kristendommen, islam eller andre religioner.
Du må nøjes med, at jeg indrømmer, at jeg ud fra din beskrivelse af dem, synes de virker mere tiltalende end så meget andet.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#22707 - 17/10/2003 13:50 Re: Kernen i ”Vandrer mod Lyset” [Re: carl]
Anonym
Anonym

Carl skrev:
Bortset fra At "Vandrer mod lyset" er okkultime og spiritisme i højeste potens og at reinkarnation er en budistisk/hinduistisk religion, så er den fremstilling da sober og fornuftig.

Tak for anerkendelsen!

Carl skrev:
Der er mange former for okkultisme og spiritisme og New Age bevægelser, men fælles for dem er at mange bliver bundet og plaget af mærkelige hændelser og ting i deres liv efter de har været i forbindelse med noget sådant.

Din opfattelse deles i høj grad af "Vandrer mod Lyset", der - skønt den åbenbart selv hævder at være "åbenbaret" ved hjælp af spiritisme - advarer mod fremtidig brug af disse "teknikker" og betegner dem som skadelige for især afdødes "menneskeånder" som lokkes til at deltage.

Carl skrev:
Reinkarnation og visuelle forestillinger om tidligere liv, er jo allerede af dygtige videnskabsforskere indenfor de psykiske områder bevist er opspind og tåge visioner, selvom mange ting kunne tyde på at de pågældende oplever tingene.

Og hver torsdag aften i denne tid, vist en udsendelsesrække på 12 afsnit TV/2 (på rejse med sjælen), sender en psykolog ved navn Rud Grandt 12 mennesker tilbage til tidligere liv, hvorefter de pågældende rejser ud sammen med TV/2 og ofte dybt berørte genfinder og genkender præcis de landskaber og bygninger som de beskrev under "regressionen" (og undertiden efterfølgende tegnede).

I aftes var det en 55-årig dansk kvinde som fortalte at hun i 1903 levede i Lyon i Frankrig som 12-årig datter af en ansat på det amerikanske konsulat i byen. Hun fandt, ifølge TV-udsendelsen, selv frem til bygningen - og også til en tøjforretning som hendes mor havde. Det var altsammen meget overbevisende.

Den pågældende kvinde beskrev også omstændighederne omkring sin død. Hun faldt ned fra en stige i sin mors forretning og ramte en bordkant med hovedet. "Og så døde jeg", sagde hun under "regressionen".

Jeg påstår ikke at de pågældende tv-udsendelser ikke kan være er det rene fup og svindel, og jeg er opmærksom på netop TV/2 bruger det overnaturlige til at til trække seere. Men som tingene præsenteres i udsendelserne, virker det uhyre overbevisende.

Og hvis det er svindel, så bør nogen i hvert fald snarest afsløre svindelen. Det skal dog siges at "regression" - altså tilbageføring af mennesker til tidligere liv så vidt jeg er orienteret ikke kan påberåbe sig videnskabelig anerkendelse.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22708 - 17/10/2003 14:05 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: Philip]
Ateist
Bruger

Da Gud er evig, så er et evigt Helvede den eneste passende måde at skille sig af med synderne.

Hvordan hænger det sammen?
Du kunne ligeså godt skrive, at fordi et menneskeliv er ca. 80 år så er 80 år en passende strafferamme.
Eller at fordi mælk kun kan holde sig i et par dage, så er et par dages straf passende.

Slår man ordet 'tortur' op i Politikens Nudansk ordbog, så står der:

1. det at pine og ydmyge nogen under forhør for at straffe dem, fremtvinge en tilståelse el. få dem til at give oplysninger - blive underkastet tortur - fangen tilstod under tortur - anvende tortur - blive udsat for tortur med elektriske stave - psykisk tortur e torturinstrument - torturkammer - torturoffer

Det er muligt, at Politiken definerer ordet sådan, men man ser det nu jævnligt brug i betydningen "det at pine nogen" uden at der er noget krav om at de skal tilstå eller fortælle, hvad de ved.
Fx hvis en sexmorder torturerer sine ofre inde han slår dem ihjel.
Eller når grov mobning fx betegnes som "psykisk tortur".

Så hvis der er pine i Helvede kan man altså med fuld ret tale om at folk i Helvede tortureres.

Hvis Gud bare beviste sig selv sådan der med "et fingerknips," så ville folk - mod deres egen frie vilje - være tvunget til at tro på Ham, og det ønsker Han ikke.

Det er da rigtigt, at et bevis ville gøre at alle ville være tvunget til at tro på ham.
Men det er da lidt grotesk, at sige, at man gør det mod sin egen frie vilje.
Når du er "tvunget" til at tro på tyngdekraften er det så imod din egen frie vilje?

Det er da meget muligt, at Gud ønsker 1) at vi skal svæve i uvished og 2) at de, der på grund af uvisheden, ikke kommer til at tro på ham skal straffes.
Men, det gør det jo ikke på nogen måde sympatisk.

Gud vil have de mennesker, som ærligt - af deres egen frie vilje - søger Ham.

Folk, der ved at han eksisterer, har da stadigvæk muligheden for at vælge ikke at søge ham.
De vil da kunne vælge at lægge afstand til ham på et oplyst grundlag.
Det ville være mere reelt!

Jeg spørger, Hvad med de stakkels mennesker som aldrig har gjort en ond gerning, men blot er født ind i en anden religion som Islam eller Budisme. Hvad er det for nogle synder de aldrig kan omvende sig fra, efter de i helvede naturligvis må erkende at deres religion var forkert og de har lært Jesus at kende?
------------------------------------------------------------
Findes der nogle andre mennesker end Jesus, som aldrig nogen sinde har gjort en ond gerning?

Men, der findes jo nok muslimer, der har syndet mindre end den gennemsnitlige kristne.
Bortset altså fra den enorme "synd" at de tror på noget forkert.
De skal pines i al evighed mens de kristne tilgives.

Det, han skriver, er, at folk i Himlen vil blive trøstet og helbredt åndeligt og følelsesmæssigt af Gud.

Så der er ulykkelige mennesker i Himmelen.
Ellers er der jo ikke behov for trøst.

Så når folk er ulykkelige ved tanken om deres elskede pines i Helvede, så tørrer Gud deres tårer væk og siger "så, så, det skal nok gå alt sammen"?
Eller hvordan skal vi forestille os trøsten, når nu ikke han får dem til at glemme deres elskede i Helvede.
Det eneste tredie alternativ, jeg kan komme på, er at han gør dem følelseskolde.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#22709 - 17/10/2003 14:10 Re: Kernen i ”Vandrer mod Lyset” [Re: carl]
Ateist
Bruger

Men det kommer fra samme kilde og skuffe som spiritisme og okkultisme.

Men tågede visioner om Helligånden, det er ikke opspind?

Til toppen 
#22710 - 17/10/2003 14:39 Re: Kernen i "Vandrer mod Lyset"
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
Hej Vagn Bro,

Dine udtalelser om "Vandrer mod Lyset" har fanget min interesse fordi jeg engang - for cirka 30 år siden - læste den bog som hedder "Vandrer mod Lyset", og kan genkende de ting du skriver.

Jeg har ikke beskæftiget mig med emnet siden, men jeg kan huske at der er mange historier med gode pointer. Lignelser som, så vidt jeg husker, er skrevet med poetisk indsigt.

Du skrev:

Jeg føler at "Vandrer mod Lyset" i sin kerne KAN være sand, i modsætning til kristendommens kerne som jeg mener logisk set umuligt KAN være sand.

Faktisk må VML vel betragtes som en mulig fortolkning af kristendommen og således en mulig tro på noget der KAN være sandt i forbindelse med Jesu budskab. Det har godt nok intet med den etablerede kristendom at gøre, men der er afgjort en tilknytning til Kristus.

En måde at læse bøger af den art på, er at lægge vægt på poesien og den kraft som poesien kan frembringe istedet for at hænge sig i den bogstavelige mening.
Poesiens kraft er blandt andet at den kan bringe en uden om den bogstavelige forståelse videre frem til noget essentielt.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#22711 - 17/10/2003 14:47 Re: Kernen i ”Vandrer mod Lyset” [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Ateist skrev:
Du må nøjes med, at jeg indrømmer, at jeg ud fra din beskrivelse af dem, synes de virker mere tiltalende end så meget andet.

Det nøjes jeg så med.

Fremover kan jeg sige at det engang var lige ved at lykkes for mig at få en ateist til at sige om et par religioner at han syntes de virkede "mere tiltalende end så meget andet".

Det er næsten lige så godt som at kunne sige at jeg engang fik en ateist til at anbefale en religion!

Til toppen 
#22712 - 17/10/2003 15:37 Re: Kernen i "Vandrer mod Lyset" [Re: Sandheds-søger]
Anonym
Anonym

Sandheds-søger skrev:
Dine udtalelser om "Vandrer mod Lyset" har fanget min interesse fordi jeg engang - for cirka 30 år siden - læste den bog som hedder "Vandrer mod Lyset", og kan genkende de ting du skriver.

Jeg har ikke beskæftiget mig med emnet siden, men jeg kan huske at der er mange historier med gode pointer. Lignelser som, så vidt jeg husker, er skrevet med poetisk indsigt.

Så husker du måske denne smukke og tankevækkende LIGNELSE, Sandheds-søger?.

Sandheds-søger skrev:
Faktisk må VML vel betragtes som en mulig fortolkning af kristendommen og således en mulig tro på noget der KAN være sandt i forbindelse med Jesu budskab. Det har godt nok intet med den etablerede kristendom at gøre, men der er afgjort en tilknytning til Kristus.

Ja, der er meget fælles gods, men som andre også har påpeget, afviser "Vandrer mod Lyset" samtidig stort set alle kristne dogmer.

Sandheds-søger skrev:
En måde at læse bøger af den art på, er at lægge vægt på poesien og den kraft som poesien kan frembringe istedet for at hænge sig i den bogstavelige mening.
Poesiens kraft er blandt andet at den kan bringe en uden om den bogstavelige forståelse videre frem til noget essentielt.

Jeg finder også store dele af "Vandrer mod Lyset" meget poetisk skrevet, men dette gælder ikke "Kommentar til Ardors Beretning" som i et meget nøgternt sprog supplerer poesien med meget kontante og deltaljerede beskrivelser og forklaringer.

Eksempelvis hævder "Vandrer mod Lyset" at Atlantis var en ø omtrent på størrelse med Spanien og med præcis angivelse af øens beliggenhed på længde- og breddegrad. SE BERETNINGEN HER!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22713 - 17/10/2003 16:13 Re: Kernen i ”Vandrer mod Lyset”
carl
Bruger

Hej Vagn Bro

Bravo, igen et sober og godt indlæg, som jeg kun kan være enig med dig i dine konklusioner.

Regression er i øjeblikket genstand for nærmere videnskabelig undersøgelse og de første meldinger fortæller, at "forestillingerne eller visionerne" foregår i hjernen, ligesom mennesker kan visualisere billeder.
Nu mangler videnskabsfolkene så at påvise, hvordan noget af visionerne (steder m.m.) kan efterprøves.

Særlige spiritistiske medier har op gennem tiden kunnet se ting, som viste sig at være påviselige og ligeså mange har været upræcise eller totalt forkerte.

Min viden om disse "åndsmagter" kommer fra personer, som har været igennem andre okkulte ting og som rent ud sagt er blevet så bundet, at de blev syge på ånd, sjæl og legeme.
Mennesker udsætter sig for ting, som kan være utrolig farlige at lege med, inden de ved af det kan de ikke komme fri igen ved egen hjælp.

Sørgeligt, men desværre sandt.

mvh
carl

Til toppen 
#22714 - 17/10/2003 17:11 Redegørelse for flyvske påstande [Re: carl]
steen
Bruger

Host host Carl,

Endnu en gang vil jeg gerne bede dig redegøre for dine 'videnskabelige' kilder. Ellers må jeg jo antage at du bevidst lyver.

Det er ikke korrekt, at videnskaben ikke har fundet arkæologiske beviser bl.a steder og hændelser, som er omtalt i Det Gamle Testamente og Det Nye Testamente.Beretningerne i NT om Jesu forhør hos Pilatus, piskningen og korsfæstelsen er omtalt i breve fra romerske høvedsmænd, centurions og soldater, der havde overværet hændelserne, til deres familier i Italien og til Overkommandoen for den romerske hær.

...........

Jeg kan måske til din store skuffelse oplyse, at kilderne er fra videnskabelig side og fra højt estimerede forskere, som jeg tror mere på end på dine benægtelser og påstande om løgn.

Jeg er som tidligere skrevet meget interesseret i at studere historiske kilder omhandlende Jesus, og disse breve lyder efter min mening helt revolutionerende.

mvh

Steen

Til toppen 
#22715 - 17/10/2003 18:25 Re: Redegørelse- hvor mange gange !!! [Re: steen]
carl
Bruger

Hej Steen

Hvis du ser godt efter i rækken af de seneste indlæg vil du opdage, at andre faktisk har svaret på dine spørgsmål bl.a Kefas Ben-Adam og Øhlenschlæger, så hvorfor blive ved med at gentage dig selv. Men det må du jo selv om!
Prøv at læse, som Kefas Ben-Adam skriver, at i Gyldendals "Religion, en grundbog i livsanskuelser" skriver de:
: Kildematerialet er så omfattende, at forskere i dag ikke betvivler Jesu historiske eksistens."

Jeg finder det fint, at jeg ikke selv behøver at kommentere andet end, at faktisk 1 af de anførte navne kendte jeg ikke til.
Iøvrigt var det således, at jeg blev skudt påstande i "skoene", som at der var breve fra Pilatus, hvilket jeg aldrig har skrevet. Dette er dog senere er undskyldt.

mvh
carl

Til toppen 
#22716 - 17/10/2003 18:31 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: Ateist]
Philip
Bruger

Hej Ateist

Hvordan hænger det sammen?
Du kunne ligeså godt skrive, at fordi et menneskeliv er ca. 80 år så er 80 år en passende strafferamme.
Eller at fordi mælk kun kan holde sig i et par dage, så er et par dages straf passende.

Jamen hvordan skulle Gud ellers gøre det. Folk bliver jo blot - af Gud - dømt til frihed væk fra Gud. I Helvede vil folk være frie for at skulle adlyde Gud, eftersom Han ikke er der, så kan folk jo synde alt det, som de vil. Men eftersom Gud er selve livet (Joh.14:6), og ikke er er tilstede i Helvede, så vil det være som en evig åndelig pinsel, da livet (Gud) ikke er der. Helvede er ikke tortur, det er snarere et totalt nederen sted at være. Det er det, Jesus - tror jeg - mener med ordet 'pinsel'. Jesus sagde nemlig også, at der skulle være "gråd og tænderskæren"(Matt.8:12). Det får mig til tro, at Helvede er pinsel iden forstand, at det er et nederen sted at være. Jeg tror ikke, at det skal forstås som værende tortur. Men folk ville jo ikke tage imod Guds nåde og frelse ved Jesu Kristi frivillige død og opstandelse, så de vælger det jo selv.

Det er muligt, at Politiken definerer ordet sådan, men man ser det nu jævnligt brug i betydningen "det at pine nogen" uden at der er noget krav om at de skal tilstå eller fortælle, hvad de ved.
Fx hvis en sexmorder torturerer sine ofre inde han slår dem ihjel.
Eller når grov mobning fx betegnes som "psykisk tortur".

Så hvis der er pine i Helvede kan man altså med fuld ret tale om at folk i Helvede tortureres.

Nej, Helvede er et nederen sted at være, netop fordi Gud (livet (joh.14:6)) ikke er tilstede der. Det er det, der menes med 'pinsel' tror jeg.
Desuden er det en svag analogi at drage mellem Gud og en sexmorder. Gud er skaberen, den syndfrie, retfærdige og moralsk perfekte. De egenskaber besidder en sexmorder ikke.

Det er da rigtigt, at et bevis ville gøre at alle ville være tvunget til at tro på ham.
Men det er da lidt grotesk, at sige, at man gør det mod sin egen frie vilje.
Når du er "tvunget" til at tro på tyngdekraften er det så imod din egen frie vilje?

Ja, for det er jo en kendsgerning; noget, der er ubestrideligt sandt. Så man kan i realiteten ikke andet end tro på det, ellers ville der jo ikke være nogen grund til at tro på kendsgerninger overhovedet.

Det er da meget muligt, at Gud ønsker 1) at vi skal svæve i uvished og 2) at de, der på grund af uvisheden, ikke kommer til at tro på ham skal straffes.

Det er da retfærdigt nok. Dem, som ikke vil Gud (livet), bliver adskilt fra ham. Dem, som vil Gud (livet), kommer til Ham. Det er helt frit valg. Gud har - som nævnt tidligere - stillet tilgivelsen til rådighed. Det eneste, man skal gøre, er at tage imod den.

Folk, der ved at han eksisterer, har da stadigvæk muligheden for at vælge ikke at søge ham.
De vil da kunne vælge at lægge afstand til ham på et oplyst grundlag.
Det ville være mere reelt!

Ja, selv om man ved, at Gud findes, så kan man sagtens søge væk fra Ham og komme i Helvede. Det tror jeg også...

Men, der findes jo nok muslimer, der har syndet mindre end den gennemsnitlige kristne.
Bortset altså fra den enorme "synd" at de tror på noget forkert.
De skal pines i al evighed mens de kristne tilgives.

De muslimer, som har hørt om, at Jesus kompenserede for vores synders skyld, kan vel bare vælge at tage imod tilgivelsen. Men hvis man skulle kunne komme i Himlen ved gerninger, så skulle man være ligeså perfekt, som Jesus, og det er der ingen, der er...

Så der er ulykkelige mennesker i Himmelen.
Ellers er der jo ikke behov for trøst.

Jeg har heller ikke postuleret, at man folk kun er lykkelige i Himlen...

Så når folk er ulykkelige ved tanken om deres elskede pines i Helvede, så tørrer Gud deres tårer væk og siger "så, så, det skal nok gå alt sammen"?
Eller hvordan skal vi forestille os trøsten, når nu ikke han får dem til at glemme deres elskede i Helvede.
Det eneste tredie alternativ, jeg kan komme på, er at han gør dem følelseskolde.

Gud er uendelig. Mennesker er endelige. Gud vil i Himlen overøse (endelige) mennesker med sin uendelige betingelsesløse kærlighed, og jeg tror ikke, at der findes noget bedre end den slags kærlighed...

Til toppen 
#22717 - 17/10/2003 20:20 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede...
Philip
Bruger

Hej Vagn

Især din tro på at du selv er så mægtig at du er i stand til at gøre den almægtige Gud så vred at det kræver en så frygtelig straf. Du må jo tro at du er så stærk at du kan true Guds position.

Du overfortolker og begår en ad hominem. Det er simpelthen noget unødvendigt, ukonstruktivt, og totalt subjektivistisk visvas.

Guds Fred.

Mvh.

Philip

Til toppen 
#22718 - 17/10/2003 20:58 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: Philip]
Ateist
Bruger

Jamen hvordan skulle Gud ellers gøre det.

Der er da masser af alternativer:
- intet at foretage sig
- at lade syndernes sjæle forsvinde
- osv.

Folk bliver jo blot - af Gud - dømt til frihed væk fra Gud.

Hvis Helvede blot er et liv uden Gud, så lyder det meget som fx mit liv her på Jorden.
Det kan jeg godt acceptere.
Men i mine øjne er det ikke just "pine" eller "gråd og tænderskæren", så jeg har svært ved at tro, at det er det, der menes med Helvede.

Men folk ville jo ikke tage imod Guds nåde og frelse ved Jesu Kristi frivillige død og opstandelse, så de vælger det jo selv.

Jeg har ikke valgt Helvede!

Nej, Helvede er et nederen sted at være, netop fordi Gud (livet (joh.14:6)) ikke er tilstede der. Det er det, der menes med 'pinsel' tror jeg.

Iflg. din egen definition så var pinsel "stor fysisk el. psykisk pine", hvilket lyder som mere end blot fraværet af noget godt.

Desuden er det en svag analogi at drage mellem Gud og en sexmorder. Gud er skaberen, den syndfrie, retfærdige og moralsk perfekte. De egenskaber besidder en sexmorder ikke.

Jeg drog ingen parallel - jeg fastslog brugen af ordet "tortur".

Det er da retfærdigt nok.

Ja, det synes jeg altså ikke!

Dem, som ikke vil Gud (livet), bliver adskilt fra ham. Dem, som vil Gud (livet), kommer til Ham. Det er helt frit valg.

For at der kan være tale om et frit valg skal man vide, hvad det er man vælger imellem.

Det ville derfor være et frit valg, såfremt vi vidste at Gud eksisterede.
Men det gør vi ikke og derfor er det ikke et frit valg.

Gud har - som nævnt tidligere - stillet tilgivelsen til rådighed. Det eneste, man skal gøre, er at tage imod den.

Samtidig har han gjort den "usynlig" for flertallet af Jordens befolkning.
Det er det jeg synes, der er usympatisk.

Ja, selv om man ved, at Gud findes, så kan man sagtens søge væk fra Ham og komme i Helvede. Det tror jeg også...

Ergo siger du så også, at menneskene, ville have et frit valg mht. Gud selvom han beviste sin eksistens.
Valget ville da ikke stå mellem at tro eller ej - det ville stå mellem Gud og ikke-Gud.
Det ville være så meget mere reelt.

De muslimer, som har hørt om, at Jesus kompenserede for vores synders skyld, kan vel bare vælge at tage imod tilgivelsen.

Det kan de da ikke bare. Deres muslimske tro er lige så stærk som din kristne tro.
Kan du "bare vælge" at tro på Islam?

Jeg har heller ikke postuleret, at man folk kun er lykkelige i Himlen...

Fair nok!

Opfattelsen af at folk udelukkende er lykkelige i Himmelen må stå for min egen regning.
Men jeg kan da tage fejl. Måske er der lidelse og ulykke i Himmelen.

Gud er uendelig. Mennesker er endelige. Gud vil i Himlen overøse (endelige) mennesker med sin uendelige betingelsesløse kærlighed, og jeg tror ikke, at der findes noget bedre end den slags kærlighed...

Så man bliver så beruset af Guds kærlighed, at man glemmer alt om sine slægtninge i Helvede?

Til toppen 
#22719 - 18/10/2003 00:01 Re: Redegørelse- hvor mange gange !!! [Re: carl]
steen
Bruger

Kære Carl,

I din udtalelse

påstår du at du har kendskab til breve omhandlende Jesus fra førstehåndsvidner. Dette kan hverken Øhlenschlager eller Kefas-Ben-Adam bekræfte.Der er således ingen tvivl om at du lyver i din ivrer efter at udbrede dit kristne budskab.

Ifølge 2 mosbog må man ikke "vidne falsk mod sin næste" og du overtræder derfor Guds lov. Dette finder jeg meget skuffende.

Jeg synes du skulle tænke lidt mere over hvad du postulere "er videnskabeligt fakta". Du bedrager en masse mennesker til at tro på "fjeren som blev til 10 høns".

Kildematrialet som bekræfter Jesus er slet ikke omfattende uden for NT. Dette fremgår at tråden "kilder omhandlende Jesus". Hold OP med at lyve.

Steen

Til toppen 
#22720 - 18/10/2003 00:29 Re: Kernen i "Vandrer mod Lyset"
Sandheds-søger
Bruger

Hej Vagn Bro,

Du skrev:

Så husker du måske denne smukke og tankevækkende LIGNELSE, Sandheds-søger?.

Jo der ringer en klokke.
En smuk historie.

Jeg finder også store dele af "Vandrer mod Lyset" meget poetisk skrevet, men dette gælder ikke "Kommentar til Ardors Beretning" som i et meget nøgternt sprog supplerer poesien med meget kontante og deltaljerede beskrivelser og forklaringer.

Eksempelvis hævder "Vandrer mod Lyset" at Atlantis var en ø omtrent på størrelse med Spanien og med præcis angivelse af øens beliggenhed på længde- og breddegrad. SE BERETNINGEN HER!

Overordentlig tankevækkende og interessant.

Med venlig hilsen
Lars Peter

Til toppen 
#22721 - 18/10/2003 00:48 Re: Kernen i "Vandrer mod Lyset"
Sandheds-søger
Bruger

Hej Vagn Bro,

Læs bogen
"Livet før livet"
Om meningen med tidligere liv
af
Raymond A. Moody Jr. i samarbejde med Paul Perry

Citat fra omtalen på bogens bagside:

Den amerikanske psykiater Raymond A Moody fortæller her om sine oplevelser af tidligere liv og lader en række af sine patienter beskrive deres tilsvarende oplevelser. Fælles for dem alle er, at de er blevet ført tilbage gennem tid og rum til en verden, hvor de hat følt en form for identitet med en person, der levede i en tidligere historisk periode.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#22722 - 18/10/2003 10:09 Re: Redegørelse- hvor mange gange !!! [Re: steen]
carl
Bruger

Kære Steen

Din kommentar skal jeg undlade at sige min mening om, jeg synes dine egne påstande siger alt om din holdning.

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal kalde din påstand eller opfattelse om de forskellige indlæg. Du må enten have en dårlig forståelse, ikke have læst ordentligt eller også vil du ikke acceptere deres forklaring.
Du kan selv vælge hvilke briller du selv har brugt.

mvh
carl

Til toppen 
#22723 - 19/10/2003 00:29 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: Philip]
Anonym
Anonym

Jeg skrev:

Jeg synes du hænger dig for meget i ordene, Philip, og at du forsøger at snakke dig ud af de barske realiter.

Tror du virkelig selv på at når nogle af dine kære skriger i <b>helvedes evigtvarende store fysiske eller psykiske pine</b>, så kan du for evigt sidde glædestrålende hellig hos Gud og være i stand til at se dine kæres lidelser fra Guds synspunkt?

I sandhed, Philip, din tro må være forfærdende stor!

Philip skrev:
Du overfortolker og begår en ad hominem. Det er simpelthen noget unødvendigt, ukonstruktivt, og totalt subjektivistisk visvas.

Ordforklaring, ifølge Philip.
Ad hominem, eller at gå efter manden i stedet for bolden

At kritisere den person, der fremsætter et argument, i stedet for selve argumenet. Dette er en fejl, da en person godt kan fremsætte et korrekt argument, selvom han tager fejl på andre områder. Nogle gange er et argument dog afhængigt af, hvem der fremsætter det, som f.eks. øjenvidneudsagn. Her er det legalt at gøre opmærksom på det, hvis vidnet er en notorisk løgner, eller blind.

Eksempler:

"Jonathan Wells er en moonie, så vi behøver ikke at besvare hans argumenter."

"Charles Darwin var racist. Naturligvis er evolutionsteorien forkert."

Du er nødt til, Philip, at påvise hvor jeg går efter manden i stedet for efter bolden.

Mit argument er dette grundlæggende at en så voldsom straf som at blive dømt til en evigtvarende stor fysisk eller psykisk pine (din egen definition) må forudsætte en tilsvarende voldsom forbrydelse.

En person som er i stand til at begå en så voldsom forbrydelse mod den almægtige Gud må nødvendigvis være en person med mægtige kræfter. En person som er i stand til at true Guds almagt.

Jeg vil fastholde at så mægtige kræfter besidder intet menneske, heller ikke du Philip. Og derfor er der heller ikke grund til at tro at Gud vil straffe dig med en evigtvarende stor fysisk eller psykisk pine.

Men altså Philip, forklar mig lige præcis hvor det er jeg går efter manden i stedet for efter bolden! Det har ikke været min mening, og kan du påvise det, vil jeg rette fejlen!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22724 - 19/10/2003 23:15 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: Ateist]
Philip
Bruger

Hej Ateist

Der er da masser af alternativer:
- intet at foretage sig

Hvis en person havde syndet imod dig, og ikke ville have noget med dig at gøre, hvad ville du så gøre? Ville du ikke være et andet sted end den person, som synder imod dig? Det er sådan det er med Gud og synderen. Gud vil ikke have noget med syndere at gøre:"Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!" (Matt.7:23).

Nej, det ville være forkert af Gud at gøre det; det uddyber Geisler:
_________

[...]
Annihilation would not be a punishment but a release from all punishment. Job appeared to prefer annihilation to suffering (Job 3), but God did not grant his desire. Jesus speaks of degrees of punishment (Matt.5:22), but there can be no degrees of nonexistence.
Annihilation of the wicked is contrary to both the nature of God and the nature of humans made in his image. It is not consistent with an all-loving God to snuff out those who do not do his wishes. Were God to annihilate human beings he would be attacking himself, for we are made in his image (Gen. 1:27), and God is immortal. The fact that these persons are suffering no more justifies annihilating them than it does for a parent to kill a child who is suffering. Even some atheists have insisted that annihilation is not to be preferred to conscious freedom.
[...](Hell -- Part 2.)
_________

Hvis Helvede blot er et liv uden Gud, så lyder det meget som fx mit liv her på Jorden.
Det kan jeg godt acceptere.
Men i mine øjne er det ikke just "pine" eller "gråd og tænderskæren", så jeg har svært ved at tro, at det er det, der menes med Helvede.

Der er da masser af "pine", "gråd og tænderskæren" her på jorden. I Helvede bliver det dog værre, eftersom Gud (livet) slet ikke er der.

Jo, netop du må da siges i særdeleshed at være på vej dertil. Under Fritidsinteresser i din profil-info står der:"Bekæmpelse af religioners indflydelse på det danske samfund". Du har altså bevidst valgt at modarbejde de Kristne i at forkynde det glædelige budskab om nåde og tilgivelse, eller tager jeg fejl?

Iflg. din egen definition så var pinsel "stor fysisk el. psykisk pine", hvilket lyder som mere end blot fraværet af noget godt.

Ja, det er det ultimative fravær af det gode. Der er intet godt i Helvede.

Det ville derfor være et frit valg, såfremt vi vidste at Gud eksisterede.

Det ville ikke være frit for folk, hvis de vidste, at Han eksisterede. Så ville de, hvis de ikke ville i Helvede, være tvunget til at vælge at leve i lydighed mod Ham, hvilket de måske helst ville have været frie for. Derfor - tror jeg - har Gud arrangeret det sådan, at man skal tro på ham...

Undskyld, hvad mener du med "usynlig"?

Ergo siger du så også, at menneskene, ville have et frit valg mht. Gud selvom han beviste sin eksistens.
Valget ville da ikke stå mellem at tro eller ej - det ville stå mellem Gud og ikke-Gud.

Men det ville ikke glæde Gud, for det ville ikke have været et frit valg, som forklaret lige før. Gud vil have, at man tror på ham:"Men uden tro er det umuligt at behage ham [Gud]; for den, som kommer til Gud, må tro, at han er til og lønner dem, som søger ham." (Heb. 11:6).

Det kan de da ikke bare. Deres muslimske tro er lige så stærk som din kristne tro.

Nej okay, jeg kan godt se problematikken. Men for dem er der så ikke andet end gøre end at være open-minded. For hvis de helt dogmatisk og kompromisløst søger væk fra Jesu kompensation for deres synder (ligesom du - helt bevidst - vælger at modarbejde de Kristne), så tror jeg ikke, at der er nogen kære mor i sidste ende.

Så man bliver så beruset af Guds kærlighed, at man glemmer alt om sine slægtninge i Helvede?

Nej, jeg tror ikke, at deres hukommelse slettes. Jeg tror bare, at de får mere end tilstrækkelig følelsesmæssig kompensation. Geisler forklarer dette med følgende analogi:

[...]
We can be happy in heaven the same way we can be happy eating knowing others are starving, if we have tried to feed them but they have refused the food.
[...]

Ligesom når vi i vores velfærdssamfund her i Danmark får god mad, så kan vi være glade for det, selvom vi ved, at der er nogel børn i Afrika, der nok ikke får så meget mad. Sådan vil det også være folk i Himlen, når de skal forholde sig til, at der er folk i Helvede.

Guds Fred.

Mvh.

Philip

Til toppen 
#22725 - 20/10/2003 11:29 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: Philip]
Alex
Bruger

Reg.: 08/06/2003
Hej Philip,

Hvis det at mennesket er skabt i Guds billede og Gud er udødelig, betyder at mennesket er udødeligt, hvorfor dør vi så? Tanken harmonerer heller ikke med det følgende ret klare udsagn:

1 Mos 6v3 Da sagde Herren: »Min livsånde skal ikke forblive i mennesket for evigt. De er dødelige, deres levetid skal være 120 år.«

Det måske problematiske i udsagnet, om at mennesket er skabt i Guds billede, er at bilede altid bruges om fysisk fremtræden i GT. Eks. billeder af afguder.

:-)

DKs første netforum for Bibelsk Universalisme:
http://www.groupcare.dk/da/group.asp?groupid=408816

Til toppen 
#22726 - 20/10/2003 11:40 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: Alex]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Alex, du spørger:

Hvis det at mennesket er skabt i Guds billede og Gud er udødelig, betyder at mennesket er udødeligt, hvorfor dør vi så?

Mennesket blev skabt i Guds billede og var udødeligt, men på grund af syndefaldet, oprøret mod Gud, kunne vi ikke forblive i fællesskabet med Gud i Edens have. Syndens løn er døden.

Men Guds frelsesplan er jo, at han i sin grænseløse kærlighed til sine skabninger ved Jesu Kristi lidelse, død og opstandelse selv har sonet al vor skyld og genåbnet døren til evigt liv i Guds rige for enhver som tror på ham.

Vi lever i nådens tid, og Gud længes efter os.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#22727 - 20/10/2003 15:50 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: kristina]
steen
Bruger

Hej Kristina

Men Guds frelsesplan er jo, at han i sin grænseløse kærlighed til sine skabninger ved Jesu Kristi lidelse, død og opstandelse selv har sonet al vor skyld og genåbnet døren til evigt liv i Guds rige for enhver som tror på ham.

Hvornår tror man egentlig nok på Jesus, til at man er frelst? Hvis det bare handler om at tro, kræves der jo egentlig ikke mere af nutidsmennesket end af tro at:

1)
Der eksisterede en mand ved navn Jesus for 2000 år siden. Han var "søn" af Gud.

2)
Han tog alle menneskers synd på sig, således at vi bliver forladte vores synder efter dommedag, og får adgang til paradis.

Og det er jo meget nemt at tro på at ovenstående er rigtigt. Hvorfor ikke?

Men som jeg har læst på en radikals kristens hjemmeside, så

Jeg har virkelig oplevet det som et speciel kald at bringe denne bog ud til Guds folk i vores land samt andre lande…
”Den sunde lære” er en radikal og profetisk bog, hvor jeg kommer ind på sandheden om, der ikke altid er tilgivelse, synd imod Helligånden og Guds frygt, noget der er blevet lagt helt låg på i vore kirker.

Hvordan forholder du dig til folk som 'tror' efter ovenstående definition, men som stadig har et moderne syn på 'synd'(....noget der er blevet lagt helt låg på i vore kirker)

mvh

Steen

Til toppen 
#22728 - 20/10/2003 19:02 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: Philip]
Ateist
Bruger

Hvis en person havde syndet imod dig, og ikke ville have noget med dig at gøre, hvad ville du så gøre?

Hvis du med "synde" mener at forbryde sig imod mig, så kommer mit svar jo helt an på, hvad forbrydelsen bestod i.
Det kommer også an på, hvem personen var. Er det en jeg elsker så tilgiver jeg formentlig vedkommende - er det en fremmed, så gør jeg det nok ikke.

Mht. at en person ikke ønsker at være sammen med mig, så afhænger svaret også af, hvem det var.
Hvis det var mit barn, ville jeg forsøge at ændre dets holdning.
Hvis det var en fremmed, så ville jeg nok være fuldstændig ligeglad.

Nej, det ville være forkert af Gud at gøre det; det uddyber Geisler:

"Annihilation would not be a punishment but a release from all punishment. Job appeared to prefer annihilation to suffering (Job 3), but God did not grant his desire."

Men så er der jo ikke længere blot tale om at respektere vores ønske om ikke at være sammen med Gud i Himmelen - så er det jo fordi Gud ønsker at se os lide evigt.
Usympatisk!

Jesus speaks of degrees of punishment (Matt.5:22), but there can be no degrees of nonexistence.

Hvordan kan opholdet i Helvede gradbøjes, hvis 1) lidelsen i Helvede er defineret som fraværet af alt godt, og 2) opholdet er evigt for alle?

Were God to annihilate human beings he would be attacking himself, for we are made in his image (Gen. 1:27), and God is immortal.

Gud angriber da ikke sig selv - han angriber sin skabning.
Jeg kan da også godt kassere et foto af mig selv, hvis jeg ikke kan lide det - også uden at jeg selv dør af det.
Ikke et imponerende argument!

The fact that these persons are suffering no more justifies annihilating them than it does for a parent to kill a child who is suffering.[...](Hell -- Part 2.)

Jeg tror rigtigt mange forældre ville kunne yde aktiv dødshjælp til et barn, der havde en kronisk lidelse, der gjorde at det led frygteligt.

Og, hvis folkene i Helvede er Guds børn, og han ikke kan få sig selv til at tilgive dem efter deres død, så er det næstbedste da at han opløser deres sjæle og udfrir dem fra deres lidelser.
Det er sadistisk at kræve at de skal lide evigt!

Jo, netop du må da siges i særdeleshed at være på vej dertil.

Det er muligt, at jeg er på vej dertil, men jeg har aldrig valgt at jeg vil i Helvede.
Jeg tror ikke på hverken Himmelen eller Helvede og derfor har jeg ikke valgt nogen af delene.
På samme måde som jeg ikke går ud fra, at du har valgt om du helst vil til Ønskeøen eller til Lilliputternes Land.
At vælge Helvede kræver en tro på Helvede!
Ellers er Helvede ikke et bevidst valg, så er det en utilsigtet konsekvens af den manglende tro.
Havde jeg vished for Guds eksistens, så kunne du tale om et valg - men den vished har jeg altså ikke.

Under Fritidsinteresser i din profil-info står der:"Bekæmpelse af religioners indflydelse på det danske samfund". Du har altså bevidst valgt at modarbejde de Kristne i at forkynde det glædelige budskab om nåde og tilgivelse, eller tager jeg fejl?

Nu betragter jeg det jo for det første ikke som noget glædeligt budskab.
For det andet, så står der ikke, at jeg modarbejder de kristnes forkyndelse - jeg bekæmper "religioners indflydelse på det danske samfund".
Jeg vil ikke på nogen måde forbyde folk at forkynde deres lovlige religion!
Hverken kristne, muslimer eller sexkulten oppe i Nordjylland.

Ja, det er det ultimative fravær af det gode. Der er intet godt i Helvede.

Men, hvis jeg kommer dertil så medbringer jeg vel det gode jeg, trods min manglende tro, alligevel rummer?
Det samme gælder vel de pæne og ordentlige mennesker, der blot er født til en muslimsk eller buddhistisk tro.
Ergo må der være noget godt i Helvede!

Lars>Det ville derfor være et frit valg, såfremt vi vidste at Gud eksisterede.
Philip>Det ville ikke være frit for folk, hvis de vidste, at Han eksisterede. Så ville de, hvis de ikke ville i Helvede, være tvunget til at vælge at leve i lydighed mod Ham, hvilket de måske helst ville have været frie for. Derfor - tror jeg - har Gud arrangeret det sådan, at man skal tro på ham...

Hvis Guds eksistens er kendt så er folk, der ved at Gud eksisterer tvunget til at leve i lydighed mod ham, såfremt de vil undgå Helvede.

Når Guds eksistens ikke er kendt så er folk, der tror at Gud eksisterer tvunget til at leve i lydighed mod ham, såfremt de vil undgå Helvede.

Jeg har altså meget svært ved at se hvordan det sidste i højere grad er "et frit valg".
Den eneste forskel er sådan set, at i det sidste tilfælde risikerer folk at vælge noget andet, end det de egl. helst ville - det gør de ikke i det første tilfælde.

Så, hvis Gud virkelig har arrangeret det sådan, så kan det bestemt ikke være fordi han respekterer folks frie valg.
Det er faktisk svært at få vendt til noget positivt overhovedet.

Undskyld, hvad mener du med "usynlig"?

Jeg mener at han har skjult det sande budskab i et hav af falske budskaber, sådan at visheden om sandheden reelt er "usynlig" - man er overladt til at gætte.

Det svarer til at en person, der er blevet forgiftet får 100 ens pilleglas, hvoraf kun 1 af dem rummer en virksom modgift.
Vedkommende får da lov at vælge blot 1 pille fra 1 glas.
Prøver vedkommende at læse etiketterne på glassene opdager han at hver etiket påstår at netop dette glas er det rigtige.

Men det ville ikke glæde Gud, for det ville ikke have været et frit valg, som forklaret lige før.

Og, som forklaret ovenfor, så er det da netop et frit valg når man har viden at beslutte sig ud fra - og først da.

Gud vil have, at man tror på ham:"Men uden tro er det umuligt at behage ham [Gud]; for den, som kommer til Gud, må tro, at han er til og lønner dem, som søger ham." (Heb. 11:6).

Det er muligt, men ikke særlig sympatisk!

Nej okay, jeg kan godt se problematikken. Men for dem er der så ikke andet end gøre end at være open-minded. For hvis de helt dogmatisk og kompromisløst søger væk fra Jesu kompensation for deres synder (ligesom du - helt bevidst - vælger at modarbejde de Kristne), så tror jeg ikke, at der er nogen kære mor i sidste ende.

Kan du virkelig se problematikken?
Du mener de skal være "open-minded" - men er du selv det? Er du åben for at fx islam rummer sandheden?
Og, søger du ikke dogmatisk og kompromilæst væk fra fx Krishna?
Kræver du så ikke noget af dem, som du ikke kræver af dig selv?

At jeg modarbejder kristendommens indflydelse på det danske samfund betyder ikke at jeg modarbejder Gud.
Jeg tror ikke på Gud!
I mine øjne modarbejder jeg, at det danske samfund præges af en menneskelig idé, jeg ikke kan sympatisere med.
Det er ikke det samme som at modarbejde et overnaturligt væsen - eller at vælge Helvede.

Nej, jeg tror ikke, at deres hukommelse slettes.

Jeg antydede heller ikke at den slettedes men derimod at folk blev så fulde af egen lykke, at de glemte deres elskedes ulykke.

På samme måde som hvis en alkoholiker i en brandert glemmer alt om sine børn.
Vedkommendes hukommelse er ikke slettet - hans opmærksomhed er bare et andet sted.

"We can be happy in heaven the same way we can be happy eating knowing others are starving, if we have tried to feed them but they have refused the food."
Ligesom når vi i vores velfærdssamfund her i Danmark får god mad, så kan vi være glade for det, selvom vi ved, at der er nogel børn i Afrika, der nok ikke får så meget mad.

Det synes jeg er et dårligt billede.
1) Det er vist ikke alle, der kan nyde maden, hvis de tænker på dem, der sulter. For at nyde overfloden gælder det derfor om ikke at tænke på dem, der sulter. Så er vi altså tilbage ved den nødvendige glemsel.
2) Dem, der sulter er folks egen familie og venner - det er ikke anonyme personer i den tredie verden. I den situation tror jeg det er ekstra svært at nyde sin mad.
3) Da dem med maden tilbød de andre noget, var de andre ikke sultne - og de troede iøvrigt ikke på at der var noget mad at tilbyde.

Til toppen 
#22729 - 20/10/2003 20:09 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: kristina]
Alex
Bruger

Reg.: 08/06/2003
Hej Kristina,

Mennesket er dødeligt idag:

1 Mos 6v3 Da sagde Herren: »Min livsånde skal ikke forblive i mennesket for evigt. De er dødelige, deres levetid skal være 120 år.«

Mennesket er stadigt i Guds billede:

Jak 3v9 Med den velsigner vi Herren og Faderen, og med den forbander vi mennesker, som er skabt i Guds billede;

Adam og Eva kaldes ej heller udødelige nogen steder. Men min pointe er sådan set, at det at være i nogens billede i GT udtrykker en lighed. Derfor hedder afgudsbilleder billedestøtter og derfor var Set i Adams billede, fordi han lignede ham (1 Mos. 5v3). Så vi mennesker ligner altså Gud, uden at den lighed indbefatter udødelighed i vores natur. Derfor er den forfatters argument forkert.

DKs første netforum for Bibelsk Universalisme:
http://www.groupcare.dk/da/group.asp?groupid=408816

Til toppen 
#22730 - 20/10/2003 20:16 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Philip citerede Geisler:
Were God to annihilate human beings he would be attacking himself, for we are made in his image (Gen. 1:27), and God is immortal.

Ateist skrev:
Gud angriber da ikke sig selv - han angriber sin skabning.
Jeg kan da også godt kassere et foto af mig selv, hvis jeg ikke kan lide det - også uden at jeg selv dør af det.
Ikke et imponerende argument!

Jeg tror du misforstår Philip og Geisler, Ateist!

Jeg tror de mener at mennesket er skabt AF Gud i Guds billede, og dermed er mennesket en del af Gud. Og Gud kan naturligvis ikke udslette, tilintetgøre en del eller dele af sig selv.

Er det korrekt opfattet, Philip?

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22731 - 20/10/2003 20:26 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede...
Ateist
Bruger

Jeg tror du misforstår Philip og Geisler, Ateist!

Det kan bestemt ikke udelukkes.

Jeg tror de mener at mennesket er skabt AF Gud i Guds billede, og dermed er mennesket en del af Gud.

Jeg har ubevidst opfattet det skrevne sådan at Gud har skabt dem "ex nihilo", hvorved de ikke er en del af ham selv.

Jeg var end ikke klar over, at der var kristne, der opfattede skabelsen som en del af Gud.

Og Gud kan naturligvis ikke udslette, tilintetgøre en del eller dele af sig selv.

Det kan han vel godt. Jeg kan skære en af mine egne fingre af, hvis jeg havde de lyster. Det må Gud også kunne gøre - specielt set i lyset af, at han jo er almægtig.

Til toppen 
#22732 - 20/10/2003 21:39 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Jeg skrev:
Og Gud kan naturligvis ikke udslette, tilintetgøre en del eller dele af sig selv.

Ateist skrev:
Det kan han vel godt. Jeg kan skære en af mine egne fingre af, hvis jeg havde de lyster. Det må Gud også kunne gøre - specielt set i lyset af, at han jo er almægtig.

Det er naturligvis et interessant spørgsmål du rejser her - kan Gud udslette sig selv delvis eller måske endda helt? I det sidste tilfælde ville Gud vel dermed også udslette sin almægtighed?

Men nu vil jeg afvente og se hvad Philip svarer på mit spørgsmål i DETTE INDLÆG!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22733 - 21/10/2003 09:37 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: steen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Steen, du skriver:

Hvornår tror man egentlig nok på Jesus, til at man er frelst? Hvis det bare handler om at tro, kræves der jo egentlig ikke mere af nutidsmennesket end af tro at:
1)
Der eksisterede en mand ved navn Jesus for 2000 år siden. Han var "søn" af Gud.
2)
Han tog alle menneskers synd på sig, således at vi bliver forladte vores synder efter dommedag, og får adgang til paradis.

Og det er jo meget nemt at tro på at ovenstående er rigtigt. Hvorfor ikke?

Næ, Steen, den går ikke! Jesus er ikke noget sjældent navn. Og du må fjerne de gåseøjne om "søn"!

Den Jesus det her drejer sig om er nemlig ikke "en mand ved navn Jesus som eksisterede for 2000 år siden" Han er Ordet, ved hvem alt er skabt, og som var før tidernes morgen, og som lever i dag og i al evighed og vil komme og dømme levende og døde. Det vil sige, at Jesus er fuldt og helt Gud, og ikke en skabning.

Så spørger du, hvordan jeg forholder mig til følgende:

”Den sunde lære” er en radikal og profetisk bog, hvor jeg kommer ind på sandheden om, der ikke altid er tilgivelse, synd imod Helligånden og Guds frygt, noget der er blevet lagt helt låg på i vore kirker.
--------------------------------------------------------------------------------
Hvordan forholder du dig til folk som 'tror' efter ovenstående definition, men som stadig har et moderne syn på 'synd'(....noget der er blevet lagt helt låg på i vore kirker)

Jeg forstår muligvis ikke helt spørgsmålet, for jeg ved ikke hvad et moderne syn på synd er for noget.

Ifølge bibelen er det rigtigt, at synd imod Helligånden er der ikke tilgivelse for. Det forstår jeg på den måde, at der her er tale om bevidst og varigt at afvise Helligånden, og dø i den afvisning. Her er der altså ikke tale om at misforstå eller tage fejl, men at forhærde sig i sit fjendskab mod Gud.

Jeg kender ikke bogen "Den sunde lære", men jeg vil ikke udelukke at jeg kan være enig med forfatteren ud fra hvad du citerer (er det en boganmeldelse, og hvem er forfatteren?).

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#22734 - 21/10/2003 21:05 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: kristina]
steen
Bruger

Hej Kristina

Hvad fik dig egentlig til at droppe troen på Reinkarnation og kaste dig over de gamle jødiske legender, hvis man må spørge?

mvh

Steen

Til toppen 
#22735 - 21/10/2003 22:24 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: steen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Steen, du spørger

Hvad fik dig egentlig til at droppe troen på Reinkarnation og kaste dig over de gamle jødiske legender, hvis man må spørge?(

Det må du gerne spørge om, men jeg tror ikke du kan acceptere mit svar.

Svaret er, at jeg ikke har kastet mig over gamle jødiske legender. Der er nemlig ikke nogen legender i Bibelen.

Bibelen består af to dele, det gamle og det nye testamente (GT og NT). GT er skrevet inden Jesu fødsel og rummer historie, poesi og profetier. NT er skrevet omkring år 50-100 efter Jesu fødsel og rummer historie og breve samt Jesu åbenbaring til apostlen Johannes om dommedag.

Når jeg har droppet troen på reinkarnation skyldes det egentlig ikke mit eget valg, men Jesus, som kom for at opsøge og frelse mig fortabte får.

Jeg erkendte, at jeg havde levet det meste af mit liv på en løgn, og overrrumplet af Guds nåde og kærlighed blev jeg hentet hjem på Vejen til hans rige, til Sandheden og Livet.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#22736 - 21/10/2003 22:44 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: kristina]
steen
Bruger

Hej Kristina

Når jeg har droppet troen på reinkarnation skyldes det egentlig ikke mit eget valg, men Jesus, som kom for at opsøge og frelse mig fortabte får.

Hvordan? Nogen må jo have overbevist dig om at noget andet, eller havde du et syn? Det er iorden hvis du ikke vil fortælle det, men jeg blev nysgerrig idet reinkarnation på mange måder er en meget mere logisk løsning uden alle de problemer som Biblen har.

Jeg er imponeret over at du kan tro at legenden om Noahs ark er sandhed. Der er jo f.eks. ingen arkæologiske overlevninger fra syndfloden, jeg forstår ikke at den slags argumenter blot preller af.

steen

Til toppen 
#22737 - 21/10/2003 23:26 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: steen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Steen, du spørger:

Hvordan? Nogen må jo have overbevist dig om at noget andet, eller havde du et syn? Det er iorden hvis du ikke vil fortælle det, men jeg blev nysgerrig idet reinkarnation på mange måder er en meget mere logisk løsning uden alle de problemer som Biblen har.

Jeg har ikke spor imod at fortælle det, men det er nok ikke muligt at gøre begribeligt at det overhovedet kunne ske. Egentlig synes også selv, at det et under.

Nej, jeg har hverken set syner eller hørt stemmer eller haft særlige åndelige oplevelser - det ligger slet ikke til mig. Jeg kom bare "tilfældigvis" til at tale med kristne mennesker, som fortalte om deres tro, og jeg blev så nysgerrig efter at finde ud af, hvordan velbegavede, veluddannede og ellers helt normale og fornuftige mennesker dog kunne tro på, at det der står i Bibelen var sandt.

Jeg var så fuld af undren, at jeg besluttede mig for at finde ud af, hvordan det kunne gå til, og det blev til mange, dybe samtaler.

Jeg begyndte også at gå i kirke om søndagen, og læse en hel masse kristen litteratur, og ganske langsomt gik det så op for mig, at det var sandt ... Og min overbevisning om, at det virkelig er sandt, vokser for hver dag, selv om jeg også har tvivl og anfægtelser.

Jeg har dog aldrig et eneste sekund, efter at jeg kom til kristen tro, tvivlet på at at reinkarnationstroen er løgn. Det er jeg helt, helt sikker på. Den holder ikke.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#22738 - 22/10/2003 00:23 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: kristina]
steen
Bruger

Hej Kristina

Jeg har dog aldrig et eneste sekund, efter at jeg kom til kristen tro, tvivlet på at at reinkarnationstroen er løgn. Det er jeg helt, helt sikker på. Den holder ikke.

Må jeg hører dine argumenter?

Jeg tror iøvrigt heller ikke selv på reinkarnation. Hvis det virkelig eksisterede, ville vi nok kunne erindere vores tidligere liv uden at der skal bruges en hjernevrider til at få os til at huske...

mvh

Steen

Til toppen 
#22739 - 22/10/2003 08:13 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: steen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Steen, du skriver:

-------------------------------------------------------------------------------
Kristina:
--------------------------------------------------------------------------------
Steen:
Må jeg hører dine argumenter?

Jeg gør det meget kort her - kunne skrive en bog om det (hvad jeg faktisk har overvejet, men opgivet, dels pga. tidnød, dels fordi jeg fandt ud af, at der allerede findes tilstrækkelig litteratur om emnet. (fx. Peter Olofson: "Så I bliver som Gud", Credo, 1998).

Reinkarnationonslæren er baseret på udviklingslære i intellektuel og moralsk forstand ("fra dyr til menneske"). Jeg har ikke kunnet få øje på nogen sådan udvikling til det bedre i menneskehedens historiebøger.

Desuden er alt det, jeg troede på, i fuld overensstemmelse med Bibelens advarende profetier. Havde jeg i tide haft et bedre kendskab til Bibelens indhold, var jeg aldrig faldet for falsknerierne.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#22740 - 22/10/2003 11:08 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: kristina]
steen
Bruger

okay, så dine argumenter mod reinkarnation er altså udelukket baseret på Biblen. Dette er jo ikke underligt når du er kristen.

mvh

Steen

Til toppen 
#22741 - 22/10/2003 13:54 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: steen]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Steen skriver

okay, så dine argumenter mod reinkarnation er altså udelukket baseret på Biblen. Dette er jo ikke underligt når du er kristen.

Når du kan konkludere så forkert, så kan du da vist kun have læst en lille del af mit indlæg.

Det var ellers ikke så langt .. prøv at læse det en gang mere!

Indholdet af mit indlæg var, jeg havde fundet reinkarnationslæren uden overensstemmelse med hvad enhver fornuftig ateist kan se med sine øjne og læse i avisen, nemlig at der ikke er sket nogen moralsk udvikling til det bedre i jordklodens hjerneceller (som iflg. kosmologien er lig med menneskeheden!) - og at de falske profeters lære desuden er profeteret i bibelen.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#22742 - 23/10/2003 13:30 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: kristina]
Sandheds-søger
Bruger

kristina skrev:

Indholdet af mit indlæg var, jeg havde fundet reinkarnationslæren uden overensstemmelse med hvad enhver fornuftig ateist kan se med sine øjne og læse i avisen, nemlig at der ikke er sket nogen moralsk udvikling til det bedre i jordklodens hjerneceller (som iflg. kosmologien er lig med menneskeheden!) - og at de falske profeters lære desuden er profeteret i bibelen.

Jeg studsede temmelig meget over dette indlæg.
Hvis der der ikke er sket nogen moralsk udvikling til det bedre i jordklodens hjerneceller så kan du ligeså godt bruge det som argument for ikke at være kristen,
for så har kristendommen åbenbart ikke haft nogen virkning de sidste 2000 år.
Argumentet er bare mærkeligt og uforståeligt.
En tro på at man har haft tidligere liv og en tro på et næste liv har da ikke noget at gøre med nogen moral. Men OK du taler om en lære "reinkarnationslæren", og hvis du taler om en lære, så er der selvfølgelig også tale om specifikke "lære-punkter".
Selve ideen om tidligere liv synes jeg imidlertid ikke har noget med nogen speciel lære at gøre andet end at man kan betragte tidligere liv som et faktum og dermed have en ide om en udødelig sjæl som værende en realitet.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#22743 - 23/10/2003 18:51 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: Sandheds-søger]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars Peter, du skriver

Hvis der der ikke er sket nogen moralsk udvikling til det bedre i jordklodens hjerneceller så kan du ligeså godt bruge det som argument for ikke at være kristen, for så har kristendommen åbenbart ikke haft nogen virkning de sidste 2000 år.

Du har fuldstændig ret, kristendommen har netop ikke haft nogen virkning i retning af menneskeforbedring i de sidste 2000 år, man det er der bestemt heller ingen der har påstået! Syndefaldet har fundet sted, og mennesker er og bliver i sig selv syndige, dvs. selviske, egenkærlige skabninger, af naturen bortvendt fra Gud.

Selve ideen om tidligere liv synes jeg imidlertid ikke har noget med nogen speciel lære at gøre andet end at man kan betragte tidligere liv som et faktum og dermed have en ide om en udødelig sjæl som værende en realitet.

Den reinkarnationslære som jeg kender til går netop ud på moralsk udvikling: At vi har udviklet os fra mineral til plante til dyr .. og videre til mennesker med højere og højere næstekærlighed, forårsaget af lidelseserfaringer gennem inkarnationerne - - for til sidste at nå frem til det guddommelige rige og så fremdeles i stadig stigende spiralkredsløb i mikro-, makro- og mellemkosmos. Der er ingen adskillelse mellem skaber og skaberværket, dvs. alt er for så vidt Gud. Jeg kan her anbefale bogen "Så I bliver som Gud" af Peter Olofsen (Credo) om nyreligiøsitet.

Men der er da nok muligt, at reinkarnations-religioner af mere orientalsk tilsnit regner med cirkelkredsløb uden indbygget etisk avancement.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#22744 - 23/10/2003 18:51 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: Sandheds-søger]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hvis der der ikke er sket nogen moralsk udvikling til det bedre i jordklodens hjerneceller så kan du ligeså godt bruge det som argument for ikke at være kristen, for så har kristendommen åbenbart ikke haft nogen virkning de sidste 2000 år.

Du har fuldstændig ret, kristendommen har netop ikke haft nogen virkning i retning af menneskeforbedring i de sidste 2000 år, man det er der bestemt heller ingen der har påstået! Syndefaldet har fundet sted, og mennesker er og bliver i sig selv syndige, dvs. selviske, egenkærlige skabninger, af naturen bortvendt fra Gud.

Den reinkarnationslære som jeg kender til går netop ud på moralsk udvikling: At vi har udviklet os fra mineral til plante til dyr .. og videre til mennesker med højere og højere næstekærlighed, forårsaget af lidelseserfaringer gennem inkarnationerne - - for til sidste at nå frem til det guddommelige rige og så fremdeles i stadig stigende spiralkredsløb i mikro-, makro- og mellemkosmos. Der er ingen adskillelse mellem skaber og skaberværket, dvs. alt er for så vidt Gud. Jeg kan her anbefale bogen "Så I bliver som Gud" af Peter Olofsen (Credo) om nyreligiøsitet.

Men der er da nok muligt, at reinkarnations-religioner af mere orientalsk tilsnit regner med cirkelkredsløb uden indbygget etisk avancement.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#22745 - 23/10/2003 19:22 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: kristina]
Sandheds-søger
Bruger

Hej kristina,

Du skrev:

1) Er der virkelig ingen der har påstået at kristendommen skulle have haft en moralsk virkning i løbet af de sidste 2000 år?
(En helt anden ting er at jeg ikke aner hvordan udviklingen er i jordklodens hjerneceller. Jeg vil i hvert fald IKKE lave nogen forhastet dom.)

2) Er kristendommen et forsøg på at opdrage mennesket til at være syndigt i betydningen selvisk, egenkærlig skabning og af naturen bortvendt fra Gud?

...

Der findes rigtignok mange modeller i forbindelse med reinkarnationstro,
men selve tanken - flere liv, død og genfødsel - kan fungere ganske uafhængigt af dette.
Hvis f.eks. en person i en regressions-process genoplever et tidligere liv, så er dette IKKE resultat af en eller anden lære, men ganske enkelt noget der dukker op til overfladen.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#22746 - 23/10/2003 20:21 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: Sandheds-søger]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars Peter, som skriver

1) Er der virkelig ingen der har påstået at kristendommen skulle have haft en moralsk virkning i løbet af de sidste 2000 år?

Jo, det er der formentlig, men i så fald tager de, efter min mening, fejl, i hvert fald hvis der med "moralsk virkning" forstås en forbedring af mennesket i sig selv.

Man bliver ikke automatisk "bedre" af at blive kristen. Men man kommer til erkendelse af, at det ikke kan lade sig gøre (fordi vi er, og forbliver syndere) og det er jo allerede noget! Som kristen bestræber man sig på at overholde Guds bud, hvilket forhåbentlig fører til en mere human adfærd. Denne helliggørelse skyldes ikke vores eget kød (krop og sjæl) men udelukkende Guds virke i os.

2) Er kristendommen et forsøg på at opdrage mennesket til at være syndigt i betydningen selvisk, egenkærlig skabning og af naturen bortvendt fra Gud?

Nej!
Kristendommen er ikke noget "forsøg", men den eneste sande tro. Ifølge den kristne tro er vi alle fortabte syndere. Gud frelsesplan er, at han har givet sig tilkende ved at hans elskede Søn, Jesus Kristus, blev menneske, og, selv syndfri, ved sin lidelse og død sonede alle menneskers synder, og overvandt døden og djævelen ved at genopstå. Enhver som følger ham, vil blive frelst fra fortabelsen, ikke ved gode gerninger, men ved Guds nåde og kærlighed.

Joh. 3,16:
For således elskede Gud verden, at han gav sin enborne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Hvis f.eks. en person i en regressions-process genoplever et tidligere liv, så er dette IKKE resultat af en eller anden lære, men ganske enkelt noget der dukker op til overfladen.

Det tror jeg så ikke på. Ikke mere. Jeg tror det er den onde (ham der desværre ikke har horn i panden, så man uden videre kan kende ham!), der er på spil her.
Han er meget intelligent og kan udvirke mirakler, og naturligvis også "kortslutninger" ved fx. regressions-processer - det er der mange eksempler på. De fører alle bort fra Jesus.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#22747 - 23/10/2003 20:47 Re: Logisk forsvar for doktrinen om Helvede... [Re: kristina]
Sandheds-søger
Bruger

Hej kristina,

Tak for dine svar.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær