0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#22690 - 16/10/2003 21:54
Re: Hvem udvælger Gud?
[Re: MDA]
|
Bruger
Reg.: 18/08/2003
Sted: København
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#22691 - 20/10/2003 01:35
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
|
Jeg tror ikke Gud har blandet sig i dette mere end han blander sig i hvem vi andre bliver gift med. Endvidere kan det jo være at Gud, ganske som jeg selv, er republikaner og derfor fuldstændig uinteresseret deri.
- When your Karma's gone, my Dogma still stands -
|
|
Til toppen
|
|
|
#22692 - 20/10/2003 16:56
[Re: Grev Lindgren]
|
Bruger
Reg.: 15/06/2002
|
Hej!
"Enhver skal underordne sig de øvrigheder, han har over sig; thi der er ingen øvrighed, uden at den er fra Gud, og de, som findes, er indsat af Gud." Rom. 13, 1.
Mon frk. Donaldson bliver dronning?
M.v.h. MDA
|
|
Til toppen
|
|
|
#22693 - 21/10/2003 01:31
|
Ordstyrer
Bruger
|
Også i tilfældet selvsamme øvrighed ikke bekender sig til Kristus. Og betyder det at man skal æde enhver autoritet man møder. Vil det betyde at hvis kristne har medvirket i kampe mod diktatur for et demokrati, at de har forbrudt sig?
|
|
Til toppen
|
|
|
#22694 - 21/10/2003 09:10
[Re: Grev Lindgren]
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Lindgren, du spørger:
Vil det betyde at hvis kristne har medvirket i kampe mod diktatur for et demokrati, at de har forbrudt sig?
Ja, det tror jeg faktisk, hvis disse kristne har meldt sig til fremmedlegionen, men jeg er lidt i tvivl.
Men hvis de af deres lands lovlige militære myndigheder er udkommanderet til opgaven, så må svaret være, at de ikke har forbrudt sig.
Og hvis de frivilligt har valgt en militær karriere for at forsvare deres land, så mener jeg heller ikke, at de har overtrådt Guds bud.
Hvad mener du selv?
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#22695 - 21/10/2003 23:57
[Re: kristina]
|
Ordstyrer
Bruger
|
Jeg blev spurgt "Hvad mener du selv?"
Jeg mener ikke at man bør tage våben i hånd, men hvis dit land siger du skal mener jeg der opstår et etisk dilemma mellem "du må ikke slå ihjel" og "du skal lyde øvrigheden". Anvender vi det lutherske skriftlæsningsprincip om at de klare steder skal oplyse de uklare er vi stadig lige vidt, så kan ikke svarer generelt i den sag, men blot skrive hvad jeg selv valgte, nemlig at afstå fra en tjeneste i forsvaret, hvilket ikke betyder at jeg mener dem der valgte en sådan tjeneste valgte forkert, jeg kunne blot ikke selv.
Skal vi i stedet se på en mindre ordnet sag og forestille os at vi i DK havde diktatur, og jeg havde muligheden for gennem protester og undergravende virksomhed at omstyrte dikaturet til fordel for et demokrati, ja da ville jeg mene jeg var i min gode ret til at gøre det, udfra den antagelse at det var hvad jeg i det verdslige regimente ville skønne det mest rigtige.
Hvis vi iøvrigt skal skrue fokus nærmere ind på en debat om øvrigheden, så er øvrigheden i Danmark vel ikke Kongehuset, men myndighederne, således betragter jeg ikke kongehuset som en øvrighed der gælder for mig. Hvad er iøvrigt definitionen på en øvrighed?????
|
|
Til toppen
|
|
|
|