Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 7 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#22618 - 14/10/2003 09:42 Bordbøn - før og efter.
tau
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Hvordan lyder Jeres bordbøn (før og efter maden) ?
Jeg kunne godt tænke mig at høre nogle forskellige svar, så det er dejligt, hvis I har lyst til at fortælle hvordan I gør, hvis I gør det (beder bordbøn).

mvh Tau

Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#22619 - 14/10/2003 10:56 Re: Bordbøn - før og efter. [Re: tau]
john316
Bruger

Reg.: 18/08/2003
Sted: København
Hej Tau,

Vi beder bordbøn før vi spiser og ordene er nok præget af, at vores 3 årige søn skal kunne følge med . Det er en meget simpel bøn, men den varierer lidt fra dag til dag. Den kunne lyde noget i retning af:

Himmelske Far, tak for den mad du har givet os.
Tak fordi du har været med os i dag
Tak for mor, far, sønnen, datteren (osv. indtil alle tilstedeværende er nævnt)
I Jesu navn, amen.

Nogen gange synger vi et lille vers i stedet

/Rolf Johannes 3.16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Til toppen 
#22620 - 14/10/2003 12:16 Re: Bordbøn - før og efter. [Re: tau]
Pente Costal
Bruger

Reg.: 03/05/2002
Sted: Holstebro/ Danmark
Hjemme Hos os beder vi så ikke bordbøn.
Af den simple grund at det for let bliver en tom remse.
Jeg vil bede når jeg lyst, ikke af pligt eller rutine/ tradition
Skal ikke kristisere andre som beder bordbøn, lagde bare frem hvorfor jeg ikke gør det.

mh. lars

Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse

Til toppen 
#22621 - 14/10/2003 13:14 Skal bøn planlægges? [Re: Pente Costal]
john316
Bruger

Hej Lars,

Du har ret, det bliver nemt til en remse, så man skal ikke alene bede bordbøn.

Jeg har nu meget dårlige erfaringer, med at "bede når jeg har lyst". Man har gang i så mange ting, så man kan nemt glemme at "få Gud med". En rutine hvor man beder 10-15 min fast hver dag, på et bestemt tidspunkt gør, at forbindelsen til Gud er "varm", når man lige pludselig føler en indskydelse til at bede .

/Rolf Johannes 3.16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Til toppen 
#22622 - 15/10/2003 13:16 Re: Skal bøn planlægges? [Re: john316]
Pente Costal
Bruger

Reg.: 03/05/2002
Sted: Holstebro/ Danmark
Jeg forstår udemærket hvad du mener..
Og man kan nemlig som du siger...kommer til at glemme at bede..
Jeg har en fast tid på dagen hvor jeg hiver stikket ud af tlf. og bare søger Gud.
Men jeg beder ikke altid...nogen gange læser jeg bare biblen... spiller lidt lovsang..
eller også sidder jeg bare og meditere...
Det er meget forskelligt dag til dag.......

Bøn må skam gerne planlægges, men rammerne og grundlaget skal altså ikke være pligt og tradition.
Det mener jeg i al fald.

mvh. ( pC-lars

Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle ting jeres ønsker frem for Gud i bøn og taksigelse

Til toppen 
#22623 - 15/10/2003 13:19 Re: Skal bøn planlægges? [Re: Pente Costal]
john316
Bruger

Hej Lars,

Jep, vi er helt enige

Til toppen 
#22624 - 15/10/2003 14:08 Re: Bordbøn - før og efter. [Re: tau]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej tau

Hos os har vi en form for tradition... vi enten beder en bordbøn eller synder et bord vers...... Vi har forskellige at vælge imellem og vælger ved hvert måltid (ofte efter barnets ønske) hvilken vi skal bruge ..... nogen gange talet vi så om hvad verset eller bønnen betyder - andre gange spiser vi bare....
Når måltidet er slut prøver vi at nå at få læst et andagtsstykke (hvis vi ikke når det nøjes vi med den andagt vi holder om aftenen inden knægten skal sove) og beder en "fri" bøn.... (om dagen og familien og de ting som optager os lige den dag)

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#22625 - 15/10/2003 14:35 Re: Bordbøn - før og efter. [Re: Esmaralda]
john316
Bruger

Hej Ester,

Hvornår begyndte du at bede med din søn? Min søn er start 3 år og vi er ikke rigtig kommet igang endnu, selvom vi egentlig synes det snart må være tid, at involvere ham i bønnen.

Hvad virker godt, når du skal holde hans interesse fanget?

Til toppen 
#22626 - 15/10/2003 15:38 Re: Bordbøn - før og efter. [Re: john316]
Esmaralda
Bruger

Hej john316

Min søn bliver tre til januar..... Jeg tror at jeg har bedt sammen med ham - øhhh nok egentlig altid (lidt i perioder i starten)
Men han har været "med" i det sidste årstid tror jeg.... Med på den måde at han begyndte at sige at vi skulle huske at bede for den og den.... eller for at vi må sove godt eller hvad han nu lige synes vi havde glemt.....

Hov lige pludselig husker jeg hvornår han selv spurgte om vi ikke lige skulle bede Jesus om at passe på ham første gang..... d. 15jan 2003.....
(han faldt ned af trappen og slog en fortand løs på en måde så den lignede en piercing gennem gummen og inden vi gik ind til tandlægen ville han have at vi lige skulle bede til Jesus og at passe på ham mens tandlægen ordnede hans tand. Jonas blev helt rolig lige efter vi havde bedt sammen og sad helt stille under bedøvelsen og tandudtrækningen)

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#22627 - 15/10/2003 16:29 Re: Bordbøn - før og efter. [Re: Esmaralda]
john316
Bruger

Tak Ester,

Så skal vi da vist også bare til at komme op i omdrejninger

Jeg kan godt huske, at du fortalte om din søn der kom til skade. Mistede selv en fortand, da jeg var barn. Man glæder sig rigtig meget til den "blivende" fortand gror ud

Til toppen 
#22628 - 20/10/2003 10:10 Re: Bordbøn - før og efter. [Re: john316]
Esmaralda
Bruger

Hej Rolf

Ja der skulle ikke være nogen hindring for Gud
God fornøjelse med det og rig velsignelse over det.....

Jeg kan godt huske, at du fortalte om din søn der kom til skade. Mistede selv en fortand, da jeg var barn. Man glæder sig rigtig meget til den "blivende" fortand gror ud

Det fortæller han også til alle og enhver.... "når jeg bliver stor kommer der en ny tand"

Til toppen 
#22629 - 22/10/2003 00:03 Re: Bordbøn - før og efter. [Re: tau]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Hej Tau

Det er meget forskelligt. Nogle gange er det en lille bøn, andre gange et lille vers og andre gange er de lange. Det er meget efter om jeg er alene eller hvem der er med til bords.

Hvis det er teen ager, så bliver det mest en engelsk udgave eller en lidt omskrevet Jakob Haugaard sang : Det hammer hammer fedt...

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær