Menu
Hvem er online
1 registrerede (1 usynlig) og 14 gæster online.

Statistik
2507 Brugere
23 Fora
7055 Tråde
115518 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#22587 - 13/10/2003 23:04 Grundtvigianismer og grundtvigianere
john316
Bruger

Reg.: 18/08/2003
Sted: København
Jeg har undret mig over, hvorfor Grundtvig tilsyneladende er blevet "navnefader" til den sækulariserede del af folkekirken.

Jeg fandt et svar på, hvad Grundtvigianismer og grundtvigianere er for noget, fra svarpanelet på www.religion.dk.

Jeg husker bare Grundtvig (fra det jeg har læst om ham ), som en varm fortaler for valgmenigheder og lægprædikanter. Han virkede intens....?

/Rolf Johannes 3.16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Til toppen 
Hold dig ajour med JesusNet.dk
#22588 - 13/10/2003 23:35 Re: Grundtvigianismer og grundtvigianere [Re: john316]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Hej Rolf

Det hænger nok sammen med nogle af de centrale begreber hos Grundtvig. "Menneske først, kristen så" har lagt grunden til at give forskellige former for kultur større plads hos grundtvigianerne end hos fx missionsfolk. Sammen med Grundtvigs "mageløse Opdagelse" fra omkring 1825, dvs. at trosbekendelsen, fadervor og nadverordene, snarere end Bibelen selv, er de autentiske kilder for Guds ord til mennesker, har det lagt grunden for, at folk med grundtvigiansk baggrund har kunne blive til en sekulariseret del af folkekirken.

Dog er der også ikke-sekulariserede grundtvigianere. Og det her var bare et løst bud på en forklaring.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#22589 - 14/10/2003 10:50 Grundtvigs mageløse opdagelse [Re: øhlenschlæger]
john316
Bruger

Hej Jakob,

Tak for dine kommentarer:

Sammen med Grundtvigs "mageløse Opdagelse" fra omkring 1825, dvs. at trosbekendelsen, fadervor og nadverordene, snarere end Bibelen selv, er de autentiske kilder for Guds ord til mennesker,....

Ok, der faldt Grundtvig lige 2 point på kristenhedsskalaen

/Rolf Johannes 3.16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Til toppen 
#22590 - 14/10/2003 11:19 Re: Grundtvigs mageløse opdagelse [Re: john316]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Hej Rolf

Sådan for mig selv går jeg og kalder Grundtvigs "mageløse opdagelse" for Grundtvigs "mageløse fejltagelse". Man skal dog også huske på, at det til dels var Grundtvigs forsøg på at fastholde de kristne grundsandheder i en tid, hvor den begyndende bibelkritik godt kunne give grund til bekymring for en belæst mand som Grundtvig. Det var bl.a. på den baggrund, at han luftede det, man senere har kald den "mageløse opdagelse", i "Kirkens Gienmæle" (online her ).

Og så var hans dimisprædiken fra 1810, "Hvi er Herrens Ord forsvundet af hans Hus", så vidt jeg ved en ganske gedigen kristen prædiken, som var noget provokerende. Den har jeg bare ikke lige kunnet finde på nettet.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#22591 - 14/10/2003 21:03 Re: Grundtvigs mageløse opdagelse [Re: øhlenschlæger]
john316
Bruger

Hej Jakob,

Puha, det tager noget tid, at pløje sig igennem "Kirkens Gienmæle"! Det er dog meget interessant læsning og jeg har lige læst mig til, at det var pga. dette skrift, at Grundtvig blev sat under censur i en årrække.

Han giver den godtnok også hele armen

Grundvigs modsætningsforhold til missionsbevægelserne, skyldes det mest hans liberale politiske holdninger eller hans teologiske standpunkter?

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær