Hej Kim
Jeg ved ikke lige helt hvor vores debat er smuttet hen...... så jeg skriver bare lige en åben kommentar uden citater eller noget....
Spot mod Helligånden er bevidst at fravælge Jesus - bevidst at overhører Åndens kalden tilbage til Jesus....
Men jeg tror ikke man bevidst kan fravælge en man ikke kender..... jeg tror ikke at fx ateisterne er faldet for "spot-mod-Helligånden-grænsen"...... ateisterne kender ikke Jesus og ved derfor ikke hvem de vælger fra....
Hebr 6 v4 For det er umuligt at føre dem til ny omvendelse, som én gang er blevet oplyst og har smagt den himmelske gave, dem som har fået Helligånden
Jeg tror at spot af Helligånden er det der tales om her i dette vers. Hvis man har SET Jesus - har smagt den Himmelske gave - har fået Helligånden..... hvis man har alt det og aligevel - på trods af det vælger at modstå Helligånden..... så er det spot mod Ham - og det er umuligt at føre dem til en ny omvendelse = ny tilgivelse.....
Men folk som (almindelige) ateister fx har jo ikke SET Jesus - og derfor ved de ikke hvem det er de vælger fra.....
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige