0 registrerede () og
7
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#22204 - 09/10/2003 18:06
Betinget og ubetinget frihed!
|
Anonym
Anonym
|
Da tråden ONDSKABENS OPRINDELSE er lukket, svarer jeg Carl i denne nye tråd.
Jeg skrev: Min opfattelse er: Gud har givet hvert eneste menneske en ubetinget personlig frihed til at vælge mellem det onde og det gode. Denne frihed er den største og mest værdifulde gave som Gud har givet menneskene, og uanset hvad der sker og hvor forkert og ondt mennesket vælger, tager Gud aldrig denne gave tilbage.
Friheden er altså ubetinget (ægte) og dermed reel.
Carl skrev: Min kommentar: Jeg troede næppe mine egne øjne, da jeg læste din klare opfattelse, bortset fra,
Nej Gud tager ikke denne gave tilbage, men mennesker skal modtage den - den gives ikke automatisk, da som du selv skriver, vi har en ubetinget ret til at vælge.
Du forveksler vist her, Carl, menneskets personlige gudgivne frihed med de kristnes forestilling om gratis frelse.
Friheden til at vælge har du jo fået – ellers ville du jo ikke kunne vælge frelsen!
Det er vi vist enige om! 
Med venlig hilsen Vagn Bro
|
|
Til toppen
|
|
|
#22205 - 09/10/2003 18:18
Re: Betinget og ubetinget frihed!
|
Anonym
Anonym
|
Da tråden ONDSKABENS OPRINDELSE er lukket, har jeg har valgt at svare Esmeralda i denne nye tråd.
Jeg skrev: Din (kristne) opfattelse er: Gud har givet hvert eneste menneske en betinget personlig frihed til at vælge mellem det onde og det gode. Hvis nemlig et menneske misbruger sin frihed til og vælger det onde, tager Gud på dommedag den personlige frihed fra dette menneske og anbringer mennesket i total ufrihed i et helvede af pinsler, uden at give mennesket mulighed for at undslippe ufriheden i helvede.
Friheden er altså betinget (uægte) og dermed kun en illusion.
Esmeralda skrev: hmmm jeg tror at vi har fri vilje AL TID - men jeg tror så at TIDEN ophører ved dommedag og går over i evighed....... som er uden tid.....
Mener du at den ”tidløse evighed” fjerner de fortabtes lidelser i helvede?
Hvis ikke, så ændrer dit argument jo ikke på at du tror på at Gud anbringer de fortabte i "total ufrihed i et helvede af pinsler"!
Ganske vist selvforskyldt, efter din opfattelse, men straffen er og bliver da ikke mindre frygtelig af den grund, og det er for mig svært at se noget kærligt ved en Gud der straffer de fortabte således, skønt han i sin almægtighed vel kunne "nøjes" med at udslette de fortabte.
Hvordan kan en KÆRLIG Gud true med en sådan straf, endsige føre den ud i livet? Hvordan kan du få det til at hænge sammen?
|
|
Til toppen
|
|
|
#22206 - 10/10/2003 00:13
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
Hej Vagn Bro
Du skriver: Du forveksler vist her, Carl, menneskets personlige gudgivne frihed med de kristnes forestilling om gratis frelse.
Friheden til at vælge har du jo fået – ellers ville du jo ikke kunne vælge frelsen!
Nej og atter nej. Det har intet med "gratis frelse", hvad er det nu for noget, hvor har du dog fået fat i det ord.
Nej, jeg mener menneskets personlige gudgivne frihed og derfor har både du og jeg frihed til at vælge eller fravælge Gud og frelsen.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#22207 - 10/10/2003 10:16
[Re: carl]
|
Anonym
Anonym
|
Jeg skrev: Du forveksler vist her, Carl, menneskets personlige gudgivne frihed med de kristnes forestilling om gratis frelse.
Carl skrev: Nej og atter nej. Det har intet med "gratis frelse", hvad er det nu for noget, hvor har du dog fået fat i det ord.
Hvad har du imod at jeg skriver "gratis frelse"?
Er din kristne forståelse ikke at Jesus har betalt for dine synder kvit og frit?
Hvis frelsen ikke er gratis, hvad er så din egen del af betalingen, Carl?
Hvad bidrager du selv med?
|
|
Til toppen
|
|
|
#22209 - 10/10/2003 20:48
[Re: Esmaralda]
|
Anonym
Anonym
|
Jeg skrev: Mener du at den ”tidløse evighed” fjerner de fortabtes lidelser i helvede?
Esmeralda skrev: Jeg ved ikke hvilke koncekvenser den tidløse evighed får for de ting..... Jeg ved det ikke....jeg har ret svært ved at forestille mig noget som tidløst - har ligesom aldrig prøvet....
Kan vi ikke bare være enige om at ifølge din kristne forståelse, så vil de fortabte efter dommedag opleve grusomme lidelser som aldrig hører op?
Esmeralda skrev: Jeg tror at når dommen har lydt på dommedag så er det en "livstidsdom" uden benådning...... MEN det er ikke noget jeg VED - Bibelen er ikke så klar på disse områder ..... men jeg synes ikke der er noget der indikere at vi skulle få den ene chance efter den anden i al evighed.....
Når du skriver at bibelen ikke er så klar, så synes du vel også at der er særlig grund til at overveje nøje om det nu også kan være rigtigt at nogle mennesker fortabes og skal lide for evigt.
Overvej nu nøje dette spørgsmål hidtil ingen har kunne svare mig på:
Hvordan kan du, Esmeralda - efter dommedag hvor Gud efter kristen opfattelse har befriet dig for arvesynden og man derfor må formode at du er blevet syndfri og god - tro at du kan være ufølsom overfor dine fortabte kæres evigtvarende lidelser i helvede?
Og hvordan kan du dog tro at Gud selv kan være ufølsom overfor de fortabtes lidelser, uanset hvor selvforskyldte de måtte være? Hvis du er god og Gud er god, må både du og Gud da efter dommedag være opfyldt af en uendelig sorg og MEDlidenhed med de fortabte, og opfyldt af et stærkt ønske om at hjælpe dem!
Hvis IKKE både du og Gud i himlen efter dommedag er opfyldt af en uendelig sorg og MEDlidenhed med de fortabte, og opfyldt af et stærkt ønske om at hjælpe dem, så kan det efter min mening kun betyde at både du og Gud til den tid vil være fuldstændigt ufølsomme og ligeglade med andres (de fortabtes) lidelse!
Forestil dig Esmeralda, at dit barn bliver muslim, hvilket ikke er en umulighed i vore dages Danmark, og dermed går fortabt på dommedag. Tror du at du i himlen kan glemme dit barns forfærdelige og evigtvarende lidelser i Helvede? Tror du ikke at al din tid i himlen vil gå med at rende Gud på dørene og trygle om at dit barns lidelser må høre op?
Hvad svarer du til det, Esmeralda? Helt ærligt - tror du ikke det bliver et helvede for dig i himlen hvis Gud afslår din bøn?
Esmeralda skrev: Nej straffen (død=adskillelse fra Gud) er lige frygtelig uanset hvad..... Jeg må sige at min mennskelige hjerne tænker i samme rille som din lige på det punkt.... Jeg konkludere bare ikke at Gud er ond - jeg konkludere at jeg ikke fatter Gud....at Gud er større og har meget mere overblik end lille mig....
Ud fra dine kristne præmisser (et helvede fyldt med lidelse og en himmel fyldt med sorg) kan du for mig at se logisk set kun konkludere at din Gud er ond.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22210 - 10/10/2003 22:13
|
Bruger
Reg.: 08/06/2003
|
Vagn Bro,
Hvorfra aner du egentligt at Esmeralda skulle kende noget til sit barns lidelser? Der står jo i Åbn. 21 at Gud vil tørre hver tåre af sine, og at der ikke længere vil være suk og smerte blandt de mennesker Gud er hos, og det er da sikkert også en udtalelse der kan støtte at man tradionelt enten har lært at de frelste ikke vil kende til de fortabte og deres lidelser. En del tror desuden at de frelste ville fryde sig over den retfærdige dom over de fortabte. I alle tilfælde, så vil de frelste blive skabt på ny, så det er fair nok at hævde at de ikke vil tænke som mennesker gør nu. Så ortodoksien er sådan set dækket ind overfor dit tilbagevendende spørgsmål.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22211 - 10/10/2003 23:31
[Re: Alex]
|
Anonym
Anonym
|
Alex skrev: Hvorfra aner du egentligt at Esmeralda skulle kende noget til sit barns lidelser? Der står jo i Åbn. 21 at Gud vil tørre hver tåre af sine, og at der ikke længere vil være suk og smerte blandt de mennesker Gud er hos, og det er da sikkert også en udtalelse der kan støtte at man tradionelt enten har lært at de frelste ikke vil kende til de fortabte og deres lidelser. En del tror desuden at de frelste ville fryde sig over den retfærdige dom over de fortabte. I alle tilfælde, så vil de frelste blive skabt på ny, så det er fair nok at hævde at de ikke vil tænke som mennesker gør nu. Så ortodoksien er sådan set dækket ind overfor dit tilbagevendende spørgsmål.
Det er muligt at ortodoksien er dækket ind overfor mit tilbagevendende spørgsmål, men det er logikken ikke.
At Esmeralda i givet fald vil fryde sig over den retfærdige dom over sit barn, det nægter jeg at tro.
Alt Esmeralda i givet fald ikke skulle kende noget til sit barns lidelser i helvede, mener jeg er ganske ulogisk. I givet fald måtte hun jo også glemme sine erindringer fra livet på jorden og dermed glemme sig selv. Og så er det jo ikke Esmeralda der kommer i himlen, men en tom skal - en zombie.
Nej, Steen udtrykte det faktisk rigtig godt da han skrev:
Steen skrev: Mit svar er, jeg vil gerne være sammen med de mennesker jeg elsker. Hvad skal jeg bruge paradis til hvis alle der står mig nært, er væk?
|
|
Til toppen
|
|
|
#22212 - 10/10/2003 23:49
|
Bruger
|
Hej Vagn Bro, Der står i Bibelen dels at de frelste er nye skabninger, og at Gud fjerner skrig og smerte. Så vi er kommet så langt. Hvad der så sker med de fortabte er en anden historie, men der er ingen klagesang i Himmelen. At du ikke kan acceptere det, er vel egentligt ikke noget vi kan løse her.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22213 - 11/10/2003 00:06
|
Anonym
Anonym
|
Alex skrev: Der står i Bibelen dels at de frelste er nye skabninger, og at Gud fjerner skrig og smerte. Så vi er kommet så langt. Hvad der så sker med de fortabte er en anden historie, men der er ingen klagesang i Himmelen. At du ikke kan acceptere det, er vel egentligt ikke noget vi kan løse her.
Det har ikke noget at gøre med hvad JEG kan acceptere, men hvad logikken kan acceptere.
Hvis de frelste er nye skabninger, så er der to muligheder:
De nye skabninger er ikke os, og så kan vi jo være ligeglade.
Vi bliver omskabt til de nye skabninger.
I det sidste tilfælde er Gud nødt til at udslette enten vores erindring om de af vore kære som havner i helvede og skal lide dér til evig tid, eller udslette vort følelsesliv.
Altså bliver vi måske nok frelst, men i reduceret udgave, så vi ikke er helt os selv!
Tror du virkelig på at Gud lader nogen gå fortabt, Alex?
|
|
Til toppen
|
|
|
#22214 - 11/10/2003 13:21
|
Bruger
|
Vagn Bro,
Menneskelig logik er irrelevant i den her sammenhæng. Universets skaber tænker i andre baner end mennesker, og en del af at tro på Gud er at underlægge sig en anden vilje end ens egen.
Den nye skabning tænker næppe heller som den gamle, for den er befriet for alle de skrøbeligheder og problemer der hører den gamle skabning til. Når der står at den ikke vil sukke, så vil den ikke sukke.
Om man tror på evig pine er i den sammenhæng ligegyldigt, for Bibelen siger at de frelste ikke vil sukke.
Jeg tror eller rettere ved ud fra bibelen at ingen vil gå fortabt i evig forstand (ud fra den rigtige betydning af evig), men det er ud fra ganske andre betragtninger end dine.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22215 - 11/10/2003 13:57
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej Vagn
Kan vi ikke bare være enige om at ifølge din kristne forståelse, så vil de fortabte efter dommedag opleve grusomme lidelser som aldrig hører op?
det er sådan jeg umiddelbart forstår Bibelen ligenu - men jeg har aldrig påstået at jeg har forstået noget i Bibelen 100% rigtigt..... Jeg har forstået det som jeg har - men Helligånden lærer mig nyt hver gang jeg læser i Bibelen.....
Når du skriver at bibelen ikke er så klar, så synes du vel også at der er særlig grund til at overveje nøje om det nu også kan være rigtigt at nogle mennesker fortabes og skal lide for evigt.
Et ved jeg og det er at Bielen er meget klar på et andet område.... 1 Kor 4 v1 Sådan skal man betragte os: som Kristi tjenere og som forvaltere af Guds hemmeligheder; v2 her kræves det så af forvaltere, at de findes tro. v3 Men mig er det ligegyldigt, om jeg bliver bedømt af jer eller af nogen menneskelig domstol, ja, jeg bedømmer ikke engang mig selv; v4 for jeg er mig ikke noget bevidst, men dermed er jeg ikke frikendt. Den, der bedømmer mig, er Herren. v5 Fæld derfor ikke dom før tiden, før Herren kommer! Han skal bringe for lyset, hvad der er skjult i mørket, og åbenbare, hvad hjerterne vil. Og da skal enhver få sin ros fra Gud. VI kan ikke dømme nogen i helvede - det kan KUN GUD - og han har ikke dømt nogen derned endnu - han vil først fælde dom på Herrens dag (når Herren kommer)
JEG VED IKKE HVEM DER KOMMER I HELVEDE ELLER I HIMLEN - og jeg dømmer ikke nogen hverken det ene eller det andet sted hen.....
Overvej nu nøje dette spørgsmål hidtil ingen har kunne svare mig på:
SUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUK Lige nøjagtig det spørgsmål får mig til at tænke på om jeg skal skrive til dig, Vagn - at nu gider jeg ikke at debatere med dig mere....... Jeg tror at du har stillet mig det spørgsmål 20 gange OG jeg har troligt svaret på det så godt jeg har kunnet hver gang....... OG nu skriver du mindsanten at INGEN har svaret dig før  LÆSER du overhovedet de svar du får om det spørgsmål????
Det svar jeg har givet dig er min oprigtige mening - jeg har brugt flere timer på at undersøge det FOR DIN SKYLD og så siger du at du slet ikke har fået noget svar...... SUUUUUUUUK  Jeg har givet dig et svar som jeg synes passer på Bibelens ord (set med mine menneskelige begrænsninger) og et svar som jeg synes passer til min logiske tankegang og et svar jeg selv kan leve med og have det godt med...... 
Det har åbenbart ikke været godt nok for den herre Vagn her...... MEN jeg kan ikke gøre det bedre.
Det kan godt være at du ike føler at du har fået et svar som DU kan bruge til noget i DIN tro - men svar HAR DU FÅET 
Her skulle det stå (hvis jeg ellers kan finde ud af at henvise til et andet inlæg):
http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Board=tro&Number=25342&Forum=All_Forums&Words=537&Match=Username&Searchpage=10&Limit=25&Old=allposts&Main=24741&Search=true#Post25342
I ovennævnte henvisning skriver jeg bla til dig: Ester: Jeg håber da, at du kan bruge mine tanker omkring dette emne. Jeg har da så stor tro på det, at jeg alligevel har skrevet det - på trods af en fornemmelse af at du ikke synes det er det "papir" værd det står på.... det er jo kristendom
Jeg kan så forstå at du ikke kunne bruge det (fair nok).....til trods for at du dengang skrev som svar til mit inlæg
Vagn: Sæt nu ikke dit lys under en skæppe. I betragtning af det synspunkt du forsvarer, synes jeg du gør det formiddabelt godt.
Nå det må du selv om - jeg KAN IKKE give dig et bedre svar - så du må leve videre med "slet ikke" at have fået et.
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#22216 - 11/10/2003 17:00
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: København
|
Menneskelig logik er irrelevant i den her sammenhæng.
Mener du generelt at Gud er hævet over menneskelig logik, eller er det blot i denne sammenhæng?
|
|
Til toppen
|
|
|
#22217 - 11/10/2003 19:09
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Hej Ateist, Mener at det er rimeligt ikke at forvente at Gud er på vores niveau, heller ikke hvad angår logik.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22218 - 11/10/2003 19:18
|
Bruger
|
Mener at det er rimeligt ikke at forvente at Gud er på vores niveau, heller ikke hvad angår logik.
Det vil jeg tage som et "ja" til at du mener at Gud generelt er hævet over menneskelig logik.
I så fald må du jo mene, at alt (incl. det ulogiske) kan tænkes, hvilket udelukker enhver rationel diskussion af emnet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22219 - 11/10/2003 19:31
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Vagn Bro
"Vi bliver omskabt til de nye skabninger.
I det sidste tilfælde er Gud nødt til at udslette enten vores erindring om de af vore kære som havner i helvede og skal lide dér til evig tid, eller udslette vort følelsesliv.
Altså bliver vi måske nok frelst, men i reduceret udgave, så vi ikke er helt os selv!"
Det er jo lidt interessant at du opstiller to kriterier hvorunder Gud kan handle...lidt a la Mor Karen og stenen.
Har du på nogen måde overvejet at disse "elskede personer" måske ikke vil være helt de samme, når nådens tid er forbi og Gud trækker sin nådes ”sol” (lys, kærlighed, varme osv) tilbage, kom konsekvens af DERES valg?
Eksempelvis ” Fordi de ikke regnede det for noget værd at kende Gud, prisgav Gud dem til en forkastelig tankegang, så at de gjorde, hvad der ikke sømmer sig: De blev opfyldt af al slags uretfærdighed, ondskab, griskhed, usselhed; fulde af misundelse, blodtørst, stridslyst, svig og ondsindethed; de løber med sladder, de bagtaler andre, hader Gud, farer frem med vold, er hovne og fulde af pral; de finder på alt muligt ondt, er ulydige mod deres forældre; de er uforstandige, upålidelige, ukærlige, ubarmhjertige. De ved, at Gud har bestemt, at lever man sådan, fortjener man at dø; alligevel lever de ikke bare selv sådan, men bifalder også, at andre gør det.”( Rom 1, 28)
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#22220 - 12/10/2003 02:29
[Re: malli]
|
Anonym
Anonym
|
Malli skrev: Har du på nogen måde overvejet at disse "elskede personer" måske ikke vil være helt de samme, når nådens tid er forbi og Gud trækker sin nådes ”sol” (lys, kærlighed, varme osv) tilbage, kom konsekvens af DERES valg?
Hvis du mener at hverken dem vi elsker i dette liv eller vi selv er "de samme" efter dommedag, så er det vel på én eller anden måde lidt ligegyldigt om vi tror på det ene eller det andet eller gør gode eller onde gerninger.
Kun hvis vi ER "de samme", får Guds dom konsekvens for os. Hvis ikke, kan vi ret beset være ligeglade med Gud.
Malli skrev: Eksempelvis ” Fordi de ikke regnede det for noget værd at kende Gud, prisgav Gud dem til en forkastelig tankegang, så at de gjorde, hvad der ikke sømmer sig: De blev opfyldt af al slags uretfærdighed, ondskab, griskhed, usselhed; fulde af misundelse, blodtørst, stridslyst, svig og ondsindethed; de løber med sladder, de bagtaler andre, hader Gud, farer frem med vold, er hovne og fulde af pral; de finder på alt muligt ondt, er ulydige mod deres forældre; de er uforstandige, upålidelige, ukærlige, ubarmhjertige. De ved, at Gud har bestemt, at lever man sådan, fortjener man at dø; alligevel lever de ikke bare selv sådan, men bifalder også, at andre gør det.”( Rom 1, 28)
Personer som Buddha, Ghandi og Dalai Lama troede jo ikke på den kristne Gud, men de blev tilsyneladende ikke "opfyldt af al slags uretfærdighed, ondskab, griskhed, usselhed; fulde af misundelse, blodtørst, stridslyst, svig og ondsindethed; de løber med sladder, de bagtaler andre, hader Gud, farer frem med vold, er hovne og fulde af pral".
Mener du at de bliver frelst eller går fortabt, Malli?
|
|
Til toppen
|
|
|
#22221 - 12/10/2003 03:38
|
Anonym
Anonym
|
Esmeralda skrev: Lige nøjagtig det spørgsmål får mig til at tænke på om jeg skal skrive til dig, Vagn - at nu gider jeg ikke at debatere med dig mere....... Jeg tror at du har stillet mig det spørgsmål 20 gange OG jeg har troligt svaret på det så godt jeg har kunnet hver gang....... OG nu skriver du mindsanten at INGEN har svaret dig før LÆSER du overhovedet de svar du får om det spørgsmål????
Det er både rigtigt og forkert at du har svaret på mit spørgsmål, for jeg havde endnu ikke fået det formuleret så klart og tydeligt dengang du svarede mig i dit indlæg.
Men lad mig præcisere - ingen har endnu givet mig et logisk tilfredsstillende svar på problemet med sorgen i himlen over de fortabte i helvede.
Der er som jeg læser det forskellige opfattelser, spændende fra at Gud på uforklarlig vis opløser paradokset så du godt kan være lykkelig i himle selv om dit barn lider i helvede, til at hverken de frelste eller de fortabte efter opstandelsen ikke mere er os selv (i én eller anden grad).
Og jeg anerkender at du har givet ét af de bedre svar.
Esmeralda skrev: Jeg tror at i HImmelen vil vi være lykkelige på trods af en mistet ægtefælle, et mistet barn eller ven. Vi vil være lykkelige over at vore sygdomme er væk. Vi vil være lykkelige over at vores syndige natur er væk..... samtidig vil vi (tror jeg) også være beviste om de svære ting vi har oplevet og dem vi har mistet.
I mit liv mærker jeg at jeg kan være lykkelig på trods - det tror jeg også man kan i Himmelen.... MEN måske Gud har en endnu bedre løsning - hvem ved
Men jeg forstår ikke hvordan du kan tro på at du kan være lykkelig i himle selv om dit barn lider i helvede - til EVIG tid!
Hvor forfærdeligt det end må være at miste et barn i dette liv, så må det være endnu værre at vide at det mistede barn lider og at dets lidelser aldrig vil ophøre.
Derfor mener jeg at sorgen i himlen logisk set vil svare temmelig nøjagtigt til lidelsen i helvede!
Esmeralda skrev: Nå det må du selv om - jeg KAN IKKE give dig et bedre svar - så du må leve videre med "slet ikke" at have fået et.
Jeg har fået et svar fra dig, men jeg synes ikke det er et fyldestgørende svar!
|
|
Til toppen
|
|
|
#22222 - 12/10/2003 03:56
|
Anonym
Anonym
|
Alex skrev: Jeg tror eller rettere ved ud fra bibelen at ingen vil gå fortabt i evig forstand (ud fra den rigtige betydning af evig), men det er ud fra ganske andre betragtninger end dine.
Når du ved at ingen vil gå fortabt i evig forstand (jeg forstår det sådan at du mener at alle i den sidste ende bliver frelst), så er kernen i DIN kristendom naturligvis ikke hul og tom.
At det så er ud fra ganske andre betragtninger end mine, finder jeg uvæsentligt, idet jeg jo lægger vægt på at mine betragtninger om et eventuelt liv efter døden sammen med Gud kun er MINE betragtninger som jeg ikke vil pådutte andre.
Men da din opfattelse er forholdsvis sjælden blandt bibeltro, kunne jeg da godt tænke mig at du uddybede hvordan du ved at ingen går fortabt i evig forstand og hvad du anser for at være den rigtige betydning af evig.
I givet fald bør du måske oprette en ny tråd, for jeg tror faktisk emnet vil interessere mange og vil kunne afføde ganske mange indlæg.
Alex skrev: Den nye skabning tænker næppe heller som den gamle, for den er befriet for alle de skrøbeligheder og problemer der hører den gamle skabning til. Når der står at den ikke vil sukke, så vil den ikke sukke.
Om man tror på evig pine er i den sammenhæng ligegyldigt, for Bibelen siger at de frelste ikke vil sukke.
Tværtimod vil de frelste vel glæde sig over at de midlertidigt fortabte (således forstår jeg dig) til sidst vil slutte sig til dem i himlen - og de vil formentlig også forstå Guds mening med den midlertidige fortabelse!
Forstår jeg dig ret?
|
|
Til toppen
|
|
|
#22223 - 12/10/2003 04:39
Ikke straf, men kærlighed!
|
Anonym
Anonym
|
Esmeralda skrev: Jeg tror at når dommen har lydt på dommedag så er det en "livstidsdom" uden benådning...... MEN det er ikke noget jeg VED - Bibelen er ikke så klar på disse områder ..... men jeg synes ikke der er noget der indikere at vi skulle få den ene chance efter den anden i al evighed.....
Ville du egentlig ikke synes at Gud virkede lidt vattet hvis han først siger at straffen for synd=død og senere siger argh... nej det er da synd for jer ..... jeg giver jer bare chance på chance..... selvom i skider på min Hellighed og aligevel aldrig omvender jer..... i får lov til at leve som det passer jer..... jeg er da ligeglad.... Jeg synes IKKE det lyder som en Kærlig Gud - men nærmere som en ligegyldig Gud....
Esmeralda - jeg har funderet lidt over at du mener at Gud er så optaget af retfærdighed og straf. Og jeg er nået frem til at jeg synes du gør Gud lidt gammeldags i forhold til de erfaringer og erkendelser vi mennesker har gjort med straf.
Mange i Danmark er i dag af den opfattelse at når unge mennesker kommer ud i noget skidt, så er det bedre at give dem kærlighed end at straffe dem - fordi det ofte er på grund af manglende kærlighed og omsorg de kommer ud i noget skidt.
Skulle Guds erkendelse på det område være mindre end vi menneskers. Jeg mener ikke at en udelukkende kærlig Gud behøver at være en ligegyldig (ligeglad) Gud, ligesom jeg heller ikke oplever kærlige mennesker som mindre medlevende mennesker end andre - tværtimod da!
Blot en tanke, Esmeralda. Jeg synes din straffende Gud er lidt gammeldags - ligesom lidt fra en anden tid! Et par tusinde år for gammel måske? 
|
|
Til toppen
|
|
|
#22224 - 12/10/2003 14:42
Re: Ikke straf, men kærlighed!
|
Bruger
|
Hej Vagn
Esmeralda - jeg har funderet lidt over at du mener at Gud er så optaget af retfærdighed og straf. Og jeg er nået frem til at jeg synes du gør Gud lidt gammeldags i forhold til de erfaringer og erkendelser vi mennesker har gjort med straf.
Ja den erkendelse som mennesker har erfaret har Gud kendt altid.... og han gør brug af sin viden..... derfor sender han i al sin kærlighed Jesus til jorden for at redde os fra sin egen vrede....
Mange i Danmark er i dag af den opfattelse at når unge mennesker kommer ud i noget skidt, så er det bedre at give dem kærlighed end at straffe dem - fordi det ofte er på grund af manglende kærlighed og omsorg de kommer ud i noget skidt.
Ja deri er jeg da fuldstændig enig..... kærlighed varer længere end straf..... hvis nogen skal forbedres.....
Hvordan tror du den danske befolkning stiller sig til en person som har begået en forbrydelse......og har fået den kærlige behandling......og laver en ny forbrydelse....får en kærlig behandling......laver en ny forbrydelse........får en kærlig behandling.....laver en ny forbrydelse........får en kærlig behandling.....laver en ny forbrydelse.......
Jeg tror at vi ville få nok på et tidspunkt og burre ham inde på livstid...... men du tror jo på kærligheden i os og at vi kan hjælpe alle med kærlighed - også selvom de ikke selv vil...???
Gud tilgiver os gang på gang og giver os chance på chance i sin kærlighed..... han giver os en mulighed for at undgå straffen - han tilgiver os hvergang vi laver en ny forbrydelse....... Men der findes også folk i "den religiøse" verden som ikke VIL hjælpes...... hvad med dem.....
Skulle Guds erkendelse på det område være mindre end vi menneskers.
NEJ - det er jo netop fordi Guds erkendelse er STØRRE - meget større - end min at jeg stoler mere på ahns dømmekraft end på min egen.... 
Jeg mener ikke at en udelukkende kærlig Gud behøver at være en ligegyldig (ligeglad) Gud, ligesom jeg heller ikke oplever kærlige mennesker som mindre medlevende mennesker end andre - tværtimod da!
Det jeg skrev var at en Gud som hver gang nogen forbryder sig bare siger "nå lille ven - pyt med det" og ikke prøver at belære eller vejlede ham til at gøre det rigtigt næste gang er en ligegyldig Gud..... Jeg mener at kærlighed kun er ægte kærlighed hvis der også er vejledning og rammer så den man elsker ikke kommer galt afsted.... Kærlighed der siger at "det må de selv rode med at finde ud af om det gavner eller skader" er ikke kærlighed - det er ligegyldighed..... Når han nu ved hvad der skader os....og hvad der gavner...
Blot en tanke, Esmeralda. Jeg synes din straffende Gud er lidt gammeldags - ligesom lidt fra en anden tid! Et par tusinde år for gammel måske?
Tak for tanken..... men det er DIG der hele tiden fokusere på koncekvensen (straffen) det er ikke kristendom at glemme den KÆMPE store Kærlighed Gud også er.....
Her i Danmark tror jeg at vi alle kan blive mere eller mindre enige om at førstegangs forbrydere skal have en chance - at de skal retledes og vejledes i kærlighed så de ikke laver samme nummer igen.... Men hvad med Osama Bin Laden, Hitler, barnemordere, insestforbrydere...... rækker vores erkendelse af kærlighedens "magt" så langt at den også gælder dem???? Guds erkendelse og kærlighed når til dem også..... han rækker dem kærligt nåden som gave - men han tvinger dem ikke til at tage den..... Jesus har faktisk i kærlighed betalt for deres synder også..... deres frelse ligger også klar - ligesom både din og min.....
Joh 3 v16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv. v17 For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham.
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#22226 - 12/10/2003 23:24
|
Bruger
|
Hej Vagn Bro, Vi er ler i Guds hænder, og Paulus argumenterer ganske udemokratisk at Gud kan gøre med sit ler hvad han vil (Rom. 9v20-21). Den bibeltro betragtning er totalt at underlægge sig den vilje. Menneskelige betragtninger er pr. definition inferiøre ifht. til den mægtige Guds. Gud har en plan med os, hvis handlingsforløb kun han styrer (Efe. 1v9-11). En del af det at tro på Gud er at underlægge sig en anden vilje end ens egen. Gud bruger straf som et opdragelsesmiddel (Heb. 12v6), deraf lidelsen. Vi skal forstå hvorfor vi behøver frelse og hvorfor synd er skadeligt. Det er den lektion som det er Guds vilje, at menneskeheden får. Den universelle frelse står bla. beskrevet i 1 Kor. 15v22-28, alt hvad der i fjendskab med Gud skal forliges. Emnet er debateret en del under "Bibelen", og der er masser at læse om det på internettet på engelsk. I nær fremtid så vil der helt sikkert også være materiale at finde på dansk.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22227 - 13/10/2003 06:09
|
Anonym
Anonym
|
Jeg skrev: Jeg har fået et svar fra dig, men jeg synes ikke det er et fyldestgørende svar!
Esmeralda skrev: OK - hvad skal der til for at et svar er fyldestgørende????? Jeg vil gerne give dit det svar du søger....... Men hvis det svar du søger skal være en kopi af hvad der foregår inde i dit hoved er du jo den eneste som kan give det.....
Jeg søger et logisk svar, og hvis det fandtes inde i mit hoved, ville DU få en kopi af det. Jeg forstår ganske enkelt ikke hvordan vore kære kan lide i helvede uden at det medfører at vi må sørge i himlen. Ja – efter din opfattelse kommer JEG jo næppe til at sørge . . . . ! 
|
|
Til toppen
|
|
|
#22228 - 13/10/2003 10:12
|
Bruger
|
derfor sender han i al sin kærlighed Jesus til jorden for at redde os fra sin egen vrede....
For mig ville det altså være mere imponerende, hvis han med sit "offer" havde reddet os fra en anden guds vrede.
Men at han er nødt til at afreagere på sig selv for at få afløb for sin vrede synes jeg egl. ikke er så prisværdigt. Det tyder da mest af alt på at han har visse "personlige problemer" han burde arbejde med.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22229 - 13/10/2003 10:32
|
Bruger
|
Vagn Bro, Din opfattelse af retfærdigheden i straf er farvet af dine erfaringer og viden angående menneskelig strafudmåling? Gud er ikke til at spøge med, men det har altså også visse fordele at han er Almægtig for os.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22230 - 13/10/2003 10:33
|
Bruger
|
Hej Ateist,
Det er da imponerende nok at Gud tager del i vores lidelser og ydmyger sig foran mennesker og engle. Så har Han da vist velvilje.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22232 - 13/10/2003 11:19
|
Bruger
|
hej ateist, Gud ønsker at vi skal stifte bekendskab med lidelsen, og dernæst bærer han den selv gennem Jesus. Jeg ser ikke på rædslerne i GT på helt den samme måde du gør. Det jødiske folke var væsentligt mere humant end praksis var dengang. Men vi er enig om at det er den hårde skole. Der hvor uenigheden opstår er når vi ser på Guds mandat til at gøre hvad han har lyst til (Rom. 9v20-21).
|
|
Til toppen
|
|
|
#22234 - 13/10/2003 12:25
|
Bruger
|
Hej ateist
For mig ville det altså være mere imponerende, hvis han med sit "offer" havde reddet os fra en anden guds vrede.
Men at han er nødt til at afreagere på sig selv for at få afløb for sin vrede synes jeg egl. ikke er så prisværdigt. Det tyder da mest af alt på at han har visse "personlige problemer" han burde arbejde med.
Gud har i begyndelsen afsagt en dom over synd: 1 Mos 2 v17 Men træet til kundskab om godt og ondt må du ikke spise af, for den dag du spiser af det, skal du dø!« den der synder (spiser) skal dø. Deri ligger to ting 1: at dø fysisk som vi kender det i dag med menneskeligt forfald og død 2: at skulle leve uden (nært) samværd med Gud (at blive forladt af Gud)
Når vi synder i dag gælder samme regler - "syndens løn er døden" Rom 6 v23 For syndens løn er død, men Guds nådegave er evigt liv i Kristus Jesus, vor Herre. Den fysiske død arver vi på lige fod med at vi arver synden (havde vi SLET ingen synd kunne vi faktisk ikke dø - hverken fysisk eller åndeligt) den åndelige død sker hver gang vi synder..... hver gang kommer vi lidt længere væk fra Gud......
Gud HAR afsagt dommen og den holder han fast ved..... mne han sendte i sin kærlighed sin søn (syndfri) som kunne /skulle betale for vores synder.
Da Jesus døde på korset betalte han ved at blive forladt af Gud (den åndelige død) Mark 15 v33 Og da den sjette time kom, faldt der mørke over hele jorden indtil den niende time. v34 Og ved den niende time råbte Jesus med høj røst: »Eloí, Eloí! lamá sabaktáni?« – det betyder: »Min Gud, min Gud! Hvorfor har du forladt mig?« Jesus var forladt af Gud i tre timer (mens der var mærke over landet) Den fysiske død led han jo også ved at dø...... Han var i dødens magt i tre dage... og overvandt den ved at opstå fra de døde.....
MEN Jesus havde ikke syndet og behøvede derfor ikke at gennemgå denne straf.... så nu står han med billetten til Himlen (som han havde fri adgang til i forvejen)..... denne billet giver han til alle som tror - for at vi skal komme i Himlen.... Joh 6 v40 For min faders vilje er, at enhver, som ser Sønnen og tror på ham, skal have evigt liv, og jeg skal oprejse ham på den yderste dag.«
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#22235 - 13/10/2003 20:40
|
Anonym
Anonym
|
Esmeralda skrev: Hvordan tror du den danske befolkning stiller sig til en person som har begået en forbrydelse......og har fået den kærlige behandling......og laver en ny forbrydelse....får en kærlig behandling......laver en ny forbrydelse........får en kærlig behandling.....laver en ny forbrydelse........får en kærlig behandling.....laver en ny forbrydelse.......
Jeg tror at vi ville få nok på et tidspunkt og burre ham inde på livstid...... men du tror jo på kærligheden i os og at vi kan hjælpe alle med kærlighed - også selvom de ikke selv vil...???
Er det, Esmeralda, sådan du tror Gud vil gøre med en person som du her beskriver – ”bure ham inde på livstid, for evigt? Ja – sådan er Gud jo ifølge DIN kristne opfattelse.
Mens Alex har en anden kristen opfattelse, nemlig at alle bliver frelst. LÆS DETTE INDLÆG !
Læg hertil at Folkekirkens kristne opfattelse nu er så rummelig af den har i hvert fald én præst ansat der har valgt at bygge sit livssyn på ”fortællingen om Jesus”, men aldrig har troet på at Gud er til.
Det forekommer mig, Esmeralda, at kristendommen mest af alt er et hus i splid med sig selv!
Men lad mig svare dig hvordan JEG tror Gud vil gøre med den nævnte person du beskriver!
Jeg vil svare med dette lille uddrag af ”Ardors Beretning” fra ”Vandrer mod Lyset” hvor Jesus er blevet kaldt til Maria af Magdalas mors dødsleje.
De fremhævede citater udtrykker nemlig meget præcist min egen opfattelse – nemlig den at en god Guds kærlighed og tilgivelse umuligt kan være mindre eller ringere end den kærlighed og tilgivelse et menneske kan præstere, den kærlighed en mor kan præstere.
Læs hele beretningen om Jesus og Maria af Magdalas moder i ”Ardors beretning” HER !
Uddrag: Men Jesus sagde: "Se, jeg er kommen; thi du ønskede at tale med mig." Kvinden svarede ham og sagde: "Min Time stunder til; men jeg ængstes for Døden, ængstes for den Højestes Vrede; thi jeg har syndet imod Hans Bud." Jesus saa mildt paa hende og sagde: "Den, Herren elsker, tilgiver Han meget." Men den gamle svarede ham og sagde: "Jeg har syndet mod Herrens Bud - hvorledes kan Han da tilgive mig?" Da tav Jesus en Stund; thi han talede med sin Gud og Fader; men da vidste han og, hvorledes han skulde forme sine Ord. Og noget efter sagde han: "Sig mig, hvor færdes din Datter, dit yngste Barn? Er hun ikke hos dig for at yde dig Hjælp i din Alderdom? Thi jeg ser kun din Søn, ham, der ledsagede mig hertil." Kvinden svarede ham og sagde: "Min Datter er ikke længer her; thi hun forhærdede sit Hjerte; thi hendes Moders Hjem var for ringe, og hun vandrede Veje, hendes Moder ikke kendte." Jesus saa paa hende, medens han sagde: "Og - du har forbandet og bortjaget hende?" Men da faldt stor Styrke over den gamle Kvinde; hun rejste sig paa sit Leje og raabte: "Hvorledes kan en Moder forbande og bortjage det Barn, der er opvokset under hendes Øjne og hendes Hænder? Hvorledes kan en Moder forbande og bortjage det Barn, hun bar og gav Livet? Sandelig, du kender ikke en Moders Hjerte!" Jesus lagde hende blidt tilbage paa Lejet og sagde: "Se, din Datter har syndet imod dig; og om end hun ikke har angret og ikke er vendt tilbage, har du alt tilgivet hende i dit Hjerte; men dette har du gjort, fordi du elskede hende. Sandelig, jeg siger dig: naar du, der er af denne Verden, af hele dit Hjerte tilgiver det Barn, der har syndet imod dig, hvor meget mere maa da ikke vor himmelske Fader tilgive sine Børn; thi er din Kærlighed stor, da er Hans end større. Se, jeg siger dig: du skal ingenlunde ængste dig for Døden, ej heller skal du ængste dig for Herrens Vrede; thi du har elsket meget, og du har tilgivet meget - dig skal og meget tilgives." Da tog den gamle Kvinde Jesu Hænder og sagde: "Mester, dine Ord have husvalet mit Hjerte og forjaget min Angest; men jeg beder dig: find min Datter, før hende tilbage til den rette Vej; sig hende, at hendes Moder tilgav, forinden hun vandrede bort fra Livet." Men da den gamle havde sagt dette, lukkede hun sine Øjne.
Esmeralda – hvis denne gamle kvinde kunne tilgive sin datter, skønt datteren fandt ”sin moders hjem for ringe” - hvordan kan du dog så tro at Gud kan ”forbande og bortjage bare ét eneste af sine børn”,?
Hvordan kan du dog tro at kærlighedens Gud også er en vredens, hævnens og straffens Gud?
Esmeralda skrev: Jeg mener at kærlighed kun er ægte kærlighed hvis der også er vejledning og rammer så den man elsker ikke kommer galt afsted....
Men mener du at den ægte kærlighed ophører, at DIN kærlighed dør, hvis den du elsker allermest, Esmeralda (sikkert dit barn) trods al din omsorgsfulde vejledning og støtte, alligevel bryder ud af de rammer som du har bestemt at dit barn skal holde sig indenfor.
Bliver du så til ”en vredens, hævnens og straffens mor” som til sidst forstøder dit barn og lukker det ude af dit liv og udelukker det fra din kærlighed?
Hvis ikke du tror at du nogensinde vil kunne bringe dette over dit hjerte – hvorfor tror du så at Gud er sådan? Og hvordan kan du opfatte det som kærligt af Gud at forstøde sine børn?
Har du, som er et menneske, større kærlighed til dit barn end Gud har til sine børn?
Esmeralda skrev: Kærlighed der siger at "det må de selv rode med at finde ud af om det gavner eller skader" er ikke kærlighed - det er ligegyldighed..... Når han nu ved hvad der skader os....og hvad der gavner...
Hvorfor tror du dog at Gud virker gennem vrede og straf hvis Gud har verdens stærkeste kraft til sin rådighed – kærligheden?
Kan du nævne mig bare ét eneste godt eksempel, Esmeralda, på at din vrede mod et andet menneske har ført noget godt med sig?
Esmeralda skrev: derfor sender han i al sin kærlighed Jesus til jorden for at redde os fra sin egen vrede....
Skulle Gud blive vred på det skaberværk som Gud i sin alvidenhed, ifølge kristen forståelse, skabte på en måde som Gud vidste kunne, ja vidste ville føre til synd!
Synes du ikke selv det lyder ulogisk?
|
|
Til toppen
|
|
|
#22236 - 13/10/2003 21:37
|
Anonym
Anonym
|
Alex skrev: Den bibeltro betragtning er totalt at underlægge sig den vilje. Menneskelige betragtninger er pr. definition inferiøre ifht. til den mægtige Guds. Gud har en plan med os, hvis handlingsforløb kun han styrer (Efe. 1v9-11).
Jeg er enig med dig i at menneskelige betragtninger er inferiøre i forhold til Guds vilje.
Men i modsætning til dig, inkluderer jeg også bibelens og alle andre religiøse skrifters beretninger i begrebet ”menneskelige betragtninger”.
Dermed påstår jeg ikke - læg vel mærke til det! - at alle religiøse skrifter ER ”menneskelige betragtninger”, men så længe jeg ingen viden har om at de ER andet og mere end ”menneskelige betragtninger”, må dette nødvendigvis være mit udgangspunkt.
Hvis du virkelig har en sådan viden, så har du ganske enkelt et helt andet udgangspunkt end jeg har, på linie med at både Carl og Kristina tilsyneladende begge føler at de er særligt udvalgt af Helligånden! LÆS DETTE INDLÆG !
Alex skrev: En del af det at tro på Gud er at underlægge sig en anden vilje end ens egen.
Det forekommer mig ulogisk at Gud skulle udstyre mig med en fri vilje med det formål at jeg skulle underlægge min vilje 100 pct. Guds vilje.
Hvis Gud er til, så tror jeg Gud foretrækker at vi udvikler os til frie, selvstændige væsener der på egen krop har erfaret hvad der er ondt og hvad der er godt og har lært at handle derefter.
Hvis vores vilje 100 pct. underlægges Guds vilje, ophører vi jo med at eksistere som selvstændigt tænkende og handlende personligheder.
Dermed havner vi for mig at se lige lukt i det buddhistiske verdensbillede hvor sjælens udslettelse (opgåen i guddommen) er endemålet.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22237 - 13/10/2003 23:22
|
Bruger
|
Vagn Bro,
Det er ingen overraskelse at vores udgangspunkt er ganske forskelligt. For mig er Bibelen ganske enkelt Guds Ord, og det gør jo at jeg ikke har alle disse menneskelige indvendinger mod Bibelen. Jeg forventer ikke at Gud skal tænke som mig, faktisk forekommer den tanke mig helt urimelig. Jeg mener man skal på knæ for Gud.
Det forekommer dig nok ulogisk at du skal tugtes, men sådan er det bare. Kødet/den menneskelige natur er i fjendskab med Gud, men Ånden kan give os samhørighed med Gud (Rom. 7v23, 8v7-9). Jeg mener også selv at erfaret at kødet er i fjendskab med Gud.
Guds fred
|
|
Til toppen
|
|
|
#22238 - 14/10/2003 06:45
|
Anonym
Anonym
|
Alex skrev: Jeg forventer ikke at Gud skal tænke som mig, faktisk forekommer den tanke mig helt urimelig.
Jeg forventer da heller ikke at Gud tænker som jeg. Det er en lige så urimelig tanke for mig som den er for dig.
Alex skrev: Jeg mener man skal på knæ for Gud.
Jeg synes du tillægger Gud nogle underlige behov! Det forekommer mig mere logisk at Gud ønsker at vi bliver så frie, selvtænkende og oprejste som overhovedet muligt.
Hvis Gud selv er en fri og selvtænkende personlighed, kan jeg ikke tro at Gud har behov for vores underkastelse.
Alex skrev: For mig er Bibelen ganske enkelt Guds Ord, og det gør jo at jeg ikke har alle disse menneskelige indvendinger mod Bibelen.
Du skylder mig en forklaring på hvorfor du går ud fra at netop bibelen er guddommelig sand, men ikke Vedaerne, Koranen, "Vandrer mod Lyset" m.fl.
Jeg skrev: Hvis vores vilje 100 pct. underlægges Guds vilje, ophører vi jo med at eksistere som selvstændigt tænkende og handlende personligheder.
Dermed havner vi for mig at se lige lukt i det buddhistiske verdensbillede hvor sjælens udslettelse (opgåen i guddommen) er endemålet.
Endelig mener jeg at du bør besvare dette spørgsmål som ligger mit tidligere indlæg - har du samme endemål som buddhisterne, Alex?
|
|
Til toppen
|
|
|
#22239 - 14/10/2003 09:25
|
Bruger
|
Hej Vagn Bro,
Bibelen fortæller at Gud ønsker underkastelse, og det virker slet ikke så urimeligt. Jesus underkastede sig Gud iøvrigt.
Jeg synes bibelens vidnesbyrd taler for sig selv, men man skal kunne tage imod og komme til Gud ligesom et barn. Jeg opfatter det lidt som om du måske kunne strække dig til at møde Gud som en fyrste, og det er ikke harmoni med bibelen.
Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad buddhisternes mål, men harmoni med skaberen og guddommelig natur er mit endemål  .
|
|
Til toppen
|
|
|
#22240 - 14/10/2003 10:37
|
Bruger
Reg.: 26/09/2002
|
Alex skrev: Al> Det forekommer dig nok ulogisk at du skal tugtes, men sådan er det bare.
Ja, jeg synes også det lyder underligt.
Al> Kødet/den menneskelige natur er i fjendskab med Gud, men Ånden kan give os samhørighed med Gud (Rom. 7v23, 8v7-9). Jeg mener også selv at erfaret at kødet er i fjendskab med Gud.
Hm. Så vi, der føler, at vores kød/krop egt. er helt fin, har altså et problem, hvis vi fx aldrig har hørt om bibelen (såsom folk født i Amazonas omkring Jesu fødsel)? Så har gud skabt os i en krop, der føles helt fin, men som vi partout skal have et anstrengt forhold til? På samme måde er vores menneskelige natur i sig selv i fjendskab med gud? Det lyder som en gud, der gør sit yderste for at forhindre, at folk bliver frelst. Hvis vores Amazon-indianer fra før ikke en gang kan følge sin egen krops signaler (fordi gud har skabt dem i fjendskab med sig selv), og ikke har en chance for at høre om bibelen, så er han altså på spanden?
Du har ret, det er ulogisk
-Z
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#22241 - 14/10/2003 11:26
[Re: Zaphod]
|
Bruger
|
Hej Zaphod, Du har det helt fint med din krop hva. Det generer dig ikke at din krop er dødelig, let modtagelig for sygdomme og at visse menneskekroppe eksempelvis er stærkt voldelige eller pædofile?
|
|
Til toppen
|
|
|
#22242 - 14/10/2003 12:27
|
Bruger
|
Alex skrev: [...] Al> Du har det helt fint med din krop hva.
Ja.
Al> Det generer dig ikke at din krop er dødelig,
Lige nu gør det. Måske er det okay om 70 år. Hvad har det med guds fjendskab at gøre?
Al> let modtagelig for sygdomme
Jeg har aldrig været syg. Heldigvis findes der noget, der hedder medicin, hvis uheldet skulle være ude. Hvad har det med guds fjendskab at gøre?
Al> og at visse menneskekroppe eksempelvis er stærkt voldelige eller pædofile?
Jo da -- men dels er jeg ikke én af dem, dels er det ikke deres krop, der fejler noget, men deres ånd, dels kan jeg ikke se, hvad det har med guds fjendskab at gøre. Hvorfor tror du, gud har skabt dem med de tendenser?
-Z
ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy." Dommer JE Jones
|
|
Til toppen
|
|
|
#22243 - 14/10/2003 12:49
|
Bruger
|
Zaphod,
Jeg tror ikke på at du aldrig har været bare lidt syg, beklager. Kald mig blot småttroende.
Hvorfor vi andre almindelige døde er skabt med skavanker? Jesus svarer:
Joh 9v1 På sin vej så Jesus en mand, der havde været blind fra fødslen. v2 Hans disciple spurgte ham: »Rabbi, hvem har syndet, han selv eller hans forældre, siden han er født blind?« v3 Jesus svarede: »Hverken han selv eller hans forældre har syndet, men det er, for at Guds gerninger skal åbenbares på ham. v4 De gerninger, som han, der har sendt mig, vil have gjort, må vi gøre, så længe det er dag. Der kommer en nat, da ingen kan arbejde. v5 Mens jeg er i verden, er jeg verdens lys.«
Altså er det Guds vilje at vi skal stifte bekendtskab med synd og ulykke og deraf komme til ham, der kan fjerne de skavanker.
Kom nu ikke med spørgsmål om hvorfor Gud vil det sådan, eller om det er hans ret. Han gør som han vil.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22245 - 14/10/2003 13:09
|
Bruger
|
Hej Ateist, Kristne betoner ofte hvor stort det var af Jesus at ofre sig. Det var skam stort at han tog del i vores lidelser, men det er også rigtigt at have med at helt var Guds eget valg at det skulle foregå på denne måde. Jeg tror ikke at Gud måtte ofre sig for at redde os fra sig selv, jeg tror han ønskede at tage del i vores lidelser.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22246 - 14/10/2003 13:09
|
Bruger
|
Gud ønsker at vi skal stifte bekendskab med lidelsen, ...
Hvilket jeg mener er unødvendigt og usympatisk, givet at han ikke behøver det.
... og dernæst bærer han den selv gennem Jesus.
Hvilket jeg også mener var totalt unødvendigt. Hvis han ville tilgive dem, der tror, så kunne han da bare gøre det - uden noget makabert show.
Jeg ser ikke på rædslerne i GT på helt den samme måde du gør. ... Men vi er enig om at det er den hårde skole.
Det er måske bare mig, der har et problem med vilkårlige, brutale og kollektive afstraffelser. Jeg vil kalde det forfærdeligt og rædselsfuldt, hvor du åbenbart blot mener det er hårdt.
Jeg kan godt forstå at tidsånden dengang var en anden og derfor kan jeg egl. også sagens acceptere, at mennesker på den tid handlede sådan - de vidste ikke bedre, så at sige.
Men en alvidende og almægtig gud kan ikke opføre sig sådan og samtidig kaldes alkærlig.
Det jødiske folke var væsentligt mere humant end praksis var dengang.
Jeg tvivler!
Og, selv, hvis det var tilfældet, så er problemet jo ikke at israelitterne handlede som de gjorde - det er en kærlig guds rolle i alle forbrydelserne jeg ikke kan forliges med (se ovenfor!).
Der hvor uenigheden opstår er når vi ser på Guds mandat til at gøre hvad han har lyst til (Rom. 9v20-21).
Jeg betvivler ikke at en almægtig gud har den stærkestes ret til at handle som han vil. Jeg mener dog ikke, at han har nogen moralsk ret. Ondskab er ondskab - også når det er guder, der står bag den.
Mht. spørgsmålet "Kan det, der er formet, sige til ham, der formede det: Hvorfor har du lavet mig sådan?" så er svaret naturligvis: Ja selvfølgelig kan det, der er formet, med rette spørge sådan! Enhver skaber er jo ansvarlig for det han har skabt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22247 - 14/10/2003 13:14
|
Bruger
|
Jeg tror ikke at Gud måtte ofre sig for at redde os fra sig selv, jeg tror han ønskede at tage del i vores lidelser.
Så du mener ikke at Jesus frelste os ved sit "offer"? Der tror jeg mange kristne er uenige med dig!
Mht. at tage del i vores lidelser, så kan jeg ikke se formålet. En alvidende gud kan jo ikke lære noget af det. Ergo må det udelukkende være for det symbolske i handlingen?
|
|
Til toppen
|
|
|
#22248 - 14/10/2003 13:20
|
Bruger
|
Hej Ateist,
Sand kærlighed er mange ting. Gud er en Almægtig Fader, der ikke skåner sine børn for prøvelser.
Jeg er ikke interesseret i forsvare eller forklare Gud, og mener heller ikke at mine forsøg ville have nogen værdi eller relevans. Jeg mener at vores vilje skal lægges i Guds hænder, og at andre viljer er inferiøre. Men man kan af menneskelig interesse se det gode i det onde, nemlig at vi mennesker virkelig lærer hvad det onde er sådan at vi ønske at flygte fra det og flygte fra det så langt vores natur nu magter.
Det er en kendsgerning at jøderne var mere humane. De torterede ikke folk ihjel i halve og hele timer, og deres slaver havde visse rettigheder, medens at andre folks slaver ingen havde.
Mht til Rom. 9v20-21, så har det formede et ønske om retfærdighed, men ingen ret, for som du selv siger så har det stærkeste nu engang ret. Men, det gode er så at Gud har ret og gaver at give sine skabninger.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22249 - 14/10/2003 13:25
|
Bruger
|
Jeg mener også selv at erfaret at kødet er i fjendskab med Gud.
Hvordan? Ja, jeg fisker altså ikke efter en masse "kødelige" detaljer men er interesseret i, hvordan fjendskabet med Gud gav sig tilkende.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22250 - 14/10/2003 13:45
|
Bruger
|
Sand kærlighed er mange ting. Gud er en Almægtig Fader, der ikke skåner sine børn for prøvelser.
Min erfaring er efterhånden, at I kristne kan få vendt alt - selv den værste ondskab - til en kærlig handling. Jeg er ikke overbevist!
Jeg er ikke interesseret i forsvare eller forklare Gud, og mener heller ikke at mine forsøg ville have nogen værdi eller relevans.
Hvis du havde en logisk forklaring ville det da være relevant nok at dele den med os andre.
Jeg mener at vores vilje skal lægges i Guds hænder, og at andre viljer er inferiøre.
Der er jeg så ikke enig.
Jeg forstår heller ikke, hvorfor Gud angiveligt har givet os en fri vilje, hvis ikke vores vilje tæller.
Men man kan af menneskelig interesse se det gode i det onde, nemlig at vi mennesker virkelig lærer hvad det onde er sådan at vi ønske at flygte fra det og flygte fra det så langt vores natur nu magter.
Tjah... det ønske kunne han jo have indbygget i os så alle mennesker fødtes med det. Ergo har jeg svært ved at se godheden i ondskaben - den er nemlig logisk set uden andet formål end sig selv.
Det er en kendsgerning at jøderne var mere humane. De torterede ikke folk ihjel i halve og hele timer, og deres slaver havde visse rettigheder, medens at andre folks slaver ingen havde.
Jeg tvivler stadig!
At du kan nævne et par punkter, hvor du hævder at de var mere humane gør dem jo ikke totalt set mere humane - selv ikke, hvis du har ret i din påstand.
Mig bekendt hævdes fx hittitterne også at være mere humane end andre folk på deres tid (der godt nok sluttede da isreaelitternes begyndte). De lagde vist mere vægt på økonomisk kompensation til ofrene end det hævngerrige "øje-for-øje"-princip.
Men, ingen af folkeslagene dengang var vel de store humanister og det kan nok være svært objektivt at vurdere, hvem der var de mindst ringe. Er det fx værre at tortere en skyldig mand til døde end at dræbe den skyldige mands uskyldige børn?
Alt i alt synes jeg derfor det er for "billigt" at argumentere med, at israelitterne var de mest humane dengang.
Mht til Rom. 9v20-21, så har det formede et ønske om retfærdighed, men ingen ret, for som du selv siger så har det stærkeste nu engang ret.
Han får i hvert fald sin vilje.
Men, det gode er så at Gud har ret og gaver at give sine skabninger.
Jeg tror nu egl. helst jeg er fri for de "gaver" han i sin "kærlighed" har lagt på hylden til mig. Svovlsøer skulle ikke være så godt for huden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22251 - 14/10/2003 13:56
|
Bruger
|
Hej Vagn
Det forekommer mig, Esmeralda, at kristendommen mest af alt er et hus i splid med sig selv!
Ja den observation har jeg også gjort - netop derfor holder jeg mig til Bibelen og ikke til en elelr anden trosretning. Jeg kommer i en menighed som deler mit syn på sagen.... men jeg har ikke forpligtet mig på at være enige med de andre i alle ting - hvis jeg mener det strider mod Bibelens ord så holder jeg mig til hvad Bibelen siger.....
Dit VandreModLyset citat: "Se, din Datter har syndet imod dig; og om end hun ikke har angret og ikke er vendt tilbage, har du alt tilgivet hende i dit Hjerte; men dette har du gjort, fordi du elskede hende. Sandelig, jeg siger dig: naar du, der er af denne Verden, af hele dit Hjerte tilgiver det Barn, der har syndet imod dig, hvor meget mere maa da ikke vor himmelske Fader tilgive sine Børn; thi er din Kærlighed stor, da er Hans end større. Se, jeg siger dig: du skal ingenlunde ængste dig for Døden, ej heller skal du ængste dig for Herrens Vrede; thi du har elsket meget, og du har tilgivet meget - dig skal og meget tilgives."
Her må jeg sige at VML har fat i noget af det rigtige i kristendom..... Gud har sandelig tilgivet alle - det er også min tro..... Dog synes jeg at det er mistænkeligt at vi kun bliver tilgivet i den mængde vi selv formår at tilgive..... den er jeg ikke enig i..... Gud tilgiver os fuldt og ønsker at vi skal vende hjem til ham og dermed få glæde af tilgivelsen....
Må jeg spørge dig: Hvilken glæde har datteren af at moderen har tilgivet hende hvis hun aldrig vender hjem???
Hvordan kan du dog tro at kærlighedens Gud også er en vredens, hævnens og straffens Gud?
VAGN det er nu engang DIG der fokusere på det med vreden, hævnen og straffen..... Jeg fokusere på kærligheden..... Kærligheden er det største ved Gud og kærligheden er over alt andet i Gud.....
Men mener du at den ægte kærlighed ophører, at DIN kærlighed dør, hvis den du elsker allermest, Esmeralda (sikkert dit barn) trods al din omsorgsfulde vejledning og støtte, alligevel bryder ud af de rammer som du har bestemt at dit barn skal holde sig indenfor.
NEJ
Bliver du så til ”en vredens, hævnens og straffens mor” som til sidst forstøder dit barn og lukker det ude af dit liv og udelukker det fra din kærlighed?
NEJ
Hvis ikke du tror at du nogensinde vil kunne bringe dette over dit hjerte – hvorfor tror du så at Gud er sådan? Og hvordan kan du opfatte det som kærligt af Gud at forstøde sine børn?
LIgesom jeg kan risikere at mit barn vender MIG ryggen og bliver væk - ligeså risikere Gud at hans børn vender ham ryggen og bliver væk..... JEG forstøder ikke mit barn - GUD forstøder IKKE sine børn...... hvis forælder/barn forholdet bliver brudt er det fordi barnet fravælger sin forælders kærlighed.... (med mindre altså at de jordiske forældre ikke er almindelige elskende forældre)
Har du, som er et menneske, større kærlighed til dit barn end Gud har til sine børn?
NEJ det har jeg bestemt ikke..... (kan nogen gange komme til at tænke "åååhhh gid du dog ikke lige var her nu - jeg vil ha fred" ) Sådan tænker Gud aldrig - han længes efter at vi skal komme til ham...... døgnet rundt er han klar...
Hvorfor tror du dog at Gud virker gennem vrede og straf hvis Gud har verdens stærkeste kraft til sin rådighed – kærligheden?
det er DIG der mener ham virker gennem vrede og straf.... Jeg mener han virker gennem kærlighed.... 
Kan du nævne mig bare ét eneste godt eksempel, Esmeralda, på at din vrede mod et andet menneske har ført noget godt med sig?
NEJ ikke lige nu - og dog - men det er for personligt til at sende live her på debatten.... 
Skulle Gud blive vred på det skaberværk som Gud i sin alvidenhed, ifølge kristen forståelse, skabte på en måde som Gud vidste kunne, ja vidste ville føre til synd!
Synes du ikke selv det lyder ulogisk?
Det jeg synes er logisk (er ikke nødvendigt det samme som andre - endsige Guds logik) er at Gud har skabt mennesket i sit billede og at han elsker mennesket. Gud elsker mennesket så meget at det skærer i hans hjerte hver gang vi kommer ud for et eller andet som sårer os eller udsætter os for fare (åndeligt og menneskeligt).... For at undgå - eller minske - risikoen for at vi skal komme galt afsted stillede Gud nogle regler/ love op (de ti bud) som vi skal følge. Følger vi (alle) de ti bud sker der os ikke noget ondt..... Vi har synden i os (adskildt fra Gud og dømt til at dø fysisk) det skærer Gud i hjertet at det er sådan - derfor sender han en redning fra den tilstand.... Guds børn (menneskene) får alle den mulighed at blive rene for Gud. Gud åbner en vej fra os til ham, så vi har en muilghed for at komme hjem til ham...... Gud elsker os så meget at hen ikke vil lade os vandre op den vej der fører os længere og længere væk fra hem. Han vil vende os om så vi går på vejen (Jesus) til Himlen.
PS - synes du selv du er helt logisk - 
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#22252 - 14/10/2003 14:07
|
Bruger
|
Hej ateist
Han lader nu folk, der tror, slippe for straffen.
Både ja og nej..... Hvis du får en fart bøde - - så lader staten dommen falde ligeså snart de har fået penge i kassen..... om det er dig eller en anden der har betalt er de egentlig ret ligeglade med..... Du kan så gå op til politiet og forlange at du selv VIL betale for det du selv har forbrudt - eller du kan med glæde (og måske undren) tage imod den gave at en anden HAR betalt for dig. Hvis du får en "synds-bøde" Skal den betales..... Når betalingen er "rullet ind i den himmelske statskasse" er Gud tilfreds.... Du kan så vælge selv at ville betale - altså at gå udenom Jesus..... eller du kan med glæde (og undren) tage imod det store offer Jesus HAR gjort for dig.
Men, han kunne jo have givet "billetten" til alle som tror uden at Jesus skulle op på korset.
NEJ - så ville "synds-bøden" ikke være betalt.... og den skulle betales...
Derfor er offeret reelt meningsløst, hvilket var, hvad jeg gjorde opmærksom på. Det er i bedste fald "show for galleriet".
Det mener jeg ikke den var. Hvis ikke Jesus var død på korset ville det være os allesammen som skulle dø og straffes for vore synder..... Nu er det sådan at Gud har tilbudt og at én kan dø i alles sted..... og har gennemført at EN ER DØD I ALLES STED..... men vi kan stadig troppe op på dommedag og forlange at vi selv vil stå til regnskab og selv tage straffen.... det står os frit for.....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#22253 - 14/10/2003 15:24
|
Bruger
|
Alex skrev: Al> Zaphod,
Jeg tror ikke på at du aldrig har været bare lidt syg, beklager. Kald mig blot småttroende.
Selvfølgelig har jeg det.
Al> Hvorfor vi andre almindelige døde er skabt med skavanker? Jesus svarer:
Joh 9v1 På sin vej så Jesus en mand, der havde været blind fra fødslen. v2 Hans disciple spurgte ham: »Rabbi, hvem har syndet, han selv eller hans forældre, siden han er født blind?« v3 Jesus svarede: »Hverken han selv eller hans forældre har syndet, men det er, for at Guds gerninger skal åbenbares på ham. v4 De gerninger, som han, der har sendt mig, vil have gjort, må vi gøre, så længe det er dag. Der kommer en nat, da ingen kan arbejde. v5 Mens jeg er i verden, er jeg verdens lys.«
Altså er det Guds vilje at vi skal stifte bekendtskab med synd og ulykke og deraf komme til ham, der kan fjerne de skavanker.
Jeg synes det er en bedre forklaring, at bakterier, svampe og vira overlever bedre, hvis de bor i et varmeskab fyldt med mad (=os) end hvis de bor i en dybfryser uden mad (=udenfor os). Når vi bliver syge, er det fordi bakterierne i deres kamp for at overleve klarer sig bedre end vi gør i vores kamp for at overleve. Denne forklaring har den fordel, at den kan forstås uden blind tro, at den kan testes, at den kan forudsige nye egenskaber ved verden og at vi derfor i sidste ende kan helbrede sygdom. Det kan din forklaring ikke.
Al> Kom nu ikke med spørgsmål om hvorfor Gud vil det sådan, eller om det er hans ret. Han gør som han vil.
Det er da en helgardering af en forklaring: han gør som han vil, og han kan alt. Bravo! Alt er forklaret og på plads. Nå, den forklaring tror jeg altså ikke på. Til gengæld tror jeg, at der er nogle (fejlbarlige i modsætning til din gud) mennesker, der har skrevet bibelen, og at det er derfor, der er så mange logiske blundere i religionerne. Du fik aldrig svaret mig på, hvordan gud kan forvente, at folk, der aldrig har hørt hans ord kan frelses?
-Z
|
|
Til toppen
|
|
|
#22254 - 14/10/2003 15:43
|
Bruger
|
Hej Zaphod, Mennesker kan ikke fjerne sygdomme. De kan behandle mange af dem, udrydde nogen af dem, og de kan også opleve at nye kommer til. Lægevidenskaben baserer sine forestillinger på teorier og afprøvning af disse, ligesom den økonomiske videnskab. Dette har sine begrænsninger. Den kan ikke forhindre at folk bliver blinde. Gud kan gøre alt, så han også sørge for at mennesker der aldrig har hørt hans ord kan frelses. Selv den mindst ønskelige gruppe, dem der forkaster hans ord, kan frelses. Men jeg vil hellere ha en siddeplads til festen, derfor har jeg lagt billet ind  .
|
|
Til toppen
|
|
|
#22255 - 14/10/2003 15:49
|
Bruger
|
Hej Ateist, Vor egen vilje tæller i den forstand at den skal bruges til at reagere på de valg Gud giver os. Ja, jeg synes det er mere nådigt at hugge folk ned, børn inkluderet, end at tortere dem ihjel. Det gør mindre ondt  . Gud er ikke demokrat, den mægtige Hersker giver nogen af os mennesker mulighed for at reagere på hans kald, det er altså dumt at sige nej.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22256 - 14/10/2003 15:50
|
Bruger
Sted: København S
|
Han lader nu folk, der tror, slippe for straffen.
Både ja og nej..... Hvis du får en fart bøde - - så lader staten dommen falde ligeså snart de har fået penge i kassen..... om det er dig eller en anden der har betalt er de egentlig ret ligeglade med.....
Nu kan man jo vælge sine analogier så det passer. Hvis du er idømt en fængselsstraf, så er staten ikke ligeglad med hvem der betaler bøden. Jeg er faktisk også rimelig sikker på at staten ikke er helt ligeglad med hvem der betaler din bøde, hvid bøden er stor og en anden betaler den, så skal du beskattes af det, som havde du modtaget pengene som en gave.
Bortset fra det så kan jeg ikke se hvordan en sådan opførsel fra statens side skulle kunne bruges som et argument for retfærdighed. Hvis min far havde været millionær og han havde betalt for alle mine fartbøder (hvis jeg havde fået nogen), ville du så mene at det var retfærdigt?
Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#22257 - 14/10/2003 15:54
[Re: kongstad]
|
Bruger
|
Ja Søren, for din analog mangler noget. Nemlig at du har arvet en gæld på, skal vi sige, kr. 10.000.000 med renters rente. Så er det meget godt ham millionæren er der ik.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22258 - 14/10/2003 16:04
|
Bruger
|
Så du mener at det er retfærdigt at sønnen skal bøde for faderens synder?
Det mener staten ikke, du er ikke forpligtiget til at arve din faders gæld! faktisk er staten så human at du kan få, eller købe personlige effekter fra boet, selv om boet har en bundløs gæld.
Men hvis du mener det er retfærdigt at sønnen skal bøde for faderen, så mener du altså at det er uretfærdigt at børn ikke skal lide hvis deres forældrer skylder penge væk når de dør?
Mener du også at hvis en person dør i fængslet mens han aftjener en straf så skal hans evt arvinger smides i fængsel for at gøre straffen færdig?
Og igen - mener du det er retfærdigt at en person undgår en velfortjent straf (f.eks en bøde for spirituskørsel) ved at hans far betaler bøden?
Søren
For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt
|
|
Til toppen
|
|
|
#22259 - 14/10/2003 16:06
|
Bruger
|
Og du har ikke noget problem med at dem af os som gud i sin visdom vælger ikke at give mulighed for at reagere på hans kald skal brænde i evighed på grund af at han valgte ikke at kalde os?
Søren
|
|
Til toppen
|
|
|
#22260 - 14/10/2003 16:29
|
Bruger
|
Hej Kongstad,
Det siger bibelen heller ikke at disse vil gøre.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22262 - 14/10/2003 16:54
|
Bruger
|
Kongstad,
Jeg gentager, at Jesus betaler for vor arvesynd. Dvs. at far betaler bøden.
Om jeg synes at det er retfærdigt at vi arver synd er irrelevant, og var jeg uenig, kunne jeg kun komme med en kortsigtet betragtning. Men Gud har sin nåde givet os andet end arvesynd, nemlig frelse fra den. Vi arver Adams straf, synd og død, og det er naturligvis bevidst. Vi skal lære at vores erfaringer med lidelsen, og derigennem komme til "erkendelse af sandheden" (1 Tim. 2v4). Den sandhed inkluderer lydighed mod Gud, noget man lærer gennem lidelse, Guds tugt (Heb. 5v7, 12v6).
Det klinger ikke i menneskelige ører, og det er bla. det, der er så tillidsvækkende ved det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22263 - 14/10/2003 18:58
|
Anonym
Anonym
|
Alex skrev: Bibelen fortæller at Gud ønsker underkastelse, og det virker slet ikke så urimeligt. Jesus underkastede sig Gud iøvrigt.
Jeg synes bibelens vidnesbyrd taler for sig selv, men man skal kunne tage imod og komme til Gud ligesom et barn.
Jeg spurgte dig i mit tidligere indlæg hvorfor du går ud fra at netop bibelen er guddommelig sand, men ikke Vedaerne, Koranen, "Vandrer mod Lyset" m.fl.?
Før du argumenterer videre på basis af hvad bibelen fortæller og hvad bibelens vidnesbyrd er, synes jeg derfor du er nødt til at besvare dette spørgsmål.
Husk på – JEG véd jo ikke at bibelen er sand. Men DU skriver som om det er en fastslået kendsgerning at bibelen virkelig ER sand. Derfor bør du også kunne fortælle mig hvor præcis du har denne viden fra?
De historiske kilder bag personen Jesus giver i øvrigt tilsyneladende heller intet belæg for at antage at den bibelske version af Jesu fødsel, liv og levned er sand. LÆS DETTE INDLÆG!
Alex skrev: Jeg opfatter det som om måske kunne strække dig til at møde Gud som en fyrste, og det er ikke harmoni med bibelen.
Der er efter min opfattelse ikke tale om hvad JEG kan strække mig til overfor Gud, men hvad Gud vil HJÆLPE mig til! Jeg ønsker jo netop at Gud vil lede mig og hjælpe mig til at gøre det rigtige.
Alex skrev: Jeg skal ikke gøre mig klog på hvad buddhisternes mål, men harmoni med skaberen og guddommelig natur er mit endemål
Hvis dit endemål er at DIN vilje bliver 100 pct. underlagt Guds vilje, vil der ikke være nogen forskel DIN vilje og Guds vilje.
Det er derfor væsentligt i vores diskussion at du svarer på om du mener du skal underlægge din vilje 100 pct. Guds vilje?
Svarer du nemlig ja til dette, så er for mig at se dit endemål præcis det samme som buddhismens, idet buddhisternes hele stræben går ud på at nå frem til sjælens opløsning og endelige udslettelse - hvorimod jeg går ud fra at du som kristen håber på at du som person engang skal leve i harmoni med Gud.
Men du kan kun leve sammen med Gud som en selvstændig personlighed hvis DIN vilje ikke er fuldstændigt identisk med Guds vilje. Kun i kraft af en selvstændig vilje, som er forskellig fra Guds vilje, kan du eksistere som selvstændig personlighed side om side med Gud.
Hvis din vilje derimod engang bliver 100 pct. Guds vilje, bliver du nødvendigvis selv 100 pct. uselvstændig og ude af stand til at skelne mellem dig selv og Gud!
Men at blive som Gud selv (= Gud selv) er vist ikke dit endemål, Alex, såvidt jeg har forstået dig!
Kan du følge mig, Alex?
|
|
Til toppen
|
|
|
#22264 - 14/10/2003 19:44
|
Anonym
Anonym
|
Esmeralda skrev: Her må jeg sige at VML har fat i noget af det rigtige i kristendom..... Gud har sandelig tilgivet alle - det er også min tro.....
Undskyld hvis jeg spørger lidt spidsfindigt, men hvis Gud har efter din opfattelse tilgivet alle, så er dommedag vel aflyst og ingen går fortabt i Helvede?
Esmeralda skrev: VAGN det er nu engang DIG der fokusere på det med vreden, hævnen og straffen.....
Det er jeg ikke enig med dig i. Jeg har faktisk forholdt mig til at du skrev:
Esmeralda skrev i DETTE INDLÆG: Jeg tror at når dommen har lydt på dommedag så er det en "livstidsdom" uden benådning...... MEN det er ikke noget jeg VED - Bibelen er ikke så klar på disse områder ..... men jeg synes ikke der er noget der indikere at vi skulle få den ene chance efter den anden i al evighed.....
Ville du egentlig ikke synes at Gud virkede lidt vattet hvis han først siger at straffen for synd=død og senere siger argh... nej det er da synd for jer ..... jeg giver jer bare chance på chance..... selvom i skider på min Hellighed og aligevel aldrig omvender jer..... i får lov til at leve som det passer jer..... jeg er da ligeglad.... Jeg synes IKKE det lyder som en Kærlig Gud - men nærmere som en ligegyldig Gud....
Her siger du klart og tydeligt at Gud ville virke ”lidt vattet” hvis ikke Gud straffede os og at på dommedag tror du vi risikerer en livstidsdom uden benådning. (Du er dog lidt i tvivl, men det er hvad du mener er mest sandsynligt).
Men du siger klart NEJ til at DIN kærlighed til dit barn ophører og at uanset hvad, så vil du aldrig forstøde det.
Så siger du:
Esmeralda skrev: LIgesom jeg kan risikere at mit barn vender MIG ryggen og bliver væk - ligeså risikere Gud at hans børn vender ham ryggen og bliver væk.....
Det er jo ikke det der er spørgsmålet. Spørgsmålet er om DU vil vende dit barn ryggen, selv om dit barn vender dig ryggen. Det vil du ikke!
Men vil Gud så vende dig ryggen, hvis du vender Gud ryggen? Ja, det vil Gud på dommedag, siger du. På dommedag forstøder han alle de af sine børn som har vendt ham ryggen og lukker dem inde i Helvede for evigt, sammen med Satan!
Og så er mit spørgsmål: Hvem handler mest kærligt, du eller Gud?
Husk på, en almægtig Gud behøver jo lige så lidt som du at forstøde sine børn og lukke døren for dem så de aldrig kan komme tilbage, Esmeralda!
Jeg synes du handler mest kærligt, Esmeralda! For du siger klart og tydeligt NEJ til at du nogensinde, uanset hvad, vil vende ryggen til dit barn. Og da slet ikke lukke det inde i et helvede, fuldstændigt prisgivet én eller anden ondskabsfuld sadist!
Men det vil Gud, efter kristen opfattelse. Gud vil vende ryggen til sine børn og lukke den inde i helvede sammen med Satan, endda for evigt uden mulighed for at undlippe – hvis ikke de opfylder betingelserne for Guds kærlighed!
Nu kan jeg vist næsten ikke udtrykke det tydeligere hvad jeg mener.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22265 - 14/10/2003 20:20
|
Bruger
|
Hej Vagn Bro, Som troende har jeg ingen grund til at tvivl på at Bibelen er sand. Den er evig kilde til fascination og studie, men det skal da også understreges at Gud har givet mig troen i arv, derfor så er det småt hvad jeg kan prale med egne præstationer. Det er vist et udtryk for let manglende proportionssans, hvis man nævner "vandrer mod lyset" i samme åndedrag som bibelen. Jeg kender ikke andet til den en et par uddrag. At den er nedskrevet af et menneske skinner umiddelbart for mig tydeligt igennem i den skildring af Jesu tale du citerer, hvor man ud fra et humanistisk og gnostisk udgangspunkt prøver at kappe forbindelsen til det det gamle testamentes "onde gud", som er der det nye testatementes grundvold ligesom dens Gud er Jesu Fader. Men fred med dem der vil udforske dette værk yderligere... En af de populært sagt fede ting ved Bibelen er netop at den ofte ikke pirrer det menneskelige øre, fordi den ikke er inspireret af mennesker, eks. når den siger at mennesker er syndere i fjendskab med Gud og deres liv Guds ejendom. Vedaerne kender jeg ikke så meget til andet end at det skriften for sekt asketer med hang til streng disciplin og frelse ved egne gerninger. Vi kan skal vel være heldige for at have de store ikke bibelske kilder til en tømmersøn, der de sidste år af sit liv svang sig op til at være en lokal oprører (i verdens øjne). Jeg mener ikke Bibelen taler om opløsning af selvet, ihvertfald ikke i de kommende tidsaldre. Som du rigtigt siger så er man ikke Gud selv, så er man en anden. Men vi er langt i fremtiden i alle tilfælde
|
|
Til toppen
|
|
|
#22266 - 14/10/2003 21:33
|
Anonym
Anonym
|
Alex skrev: Som troende har jeg ingen grund til at tvivl på at Bibelen er sand. Den er evig kilde til fascination og studie, men det skal da også understreges at Gud har givet mig troen i arv, derfor så er det småt hvad jeg kan prale med egne præstationer.
Som troende har du tvivl om at bibelen er sand. Anderledes kan det ikke være.
Hvis din tro nemlig ikke rummer tvivl, har du jo viden - og viden skal man kunne dokumentere.
Jeg vil derfor gå ud fra at du ud fra almindelig definition af begrebet viden IKKE véd at bibelen er sand, men at du spænder din tro til det yderste af din tros formåen.
Alex skrev: Det er vist et udtryk for let manglende proportionssans, hvis man nævner "vandrer mod lyset" i samme åndedrag som bibelen. Jeg kender ikke andet til den en et par uddrag.
Du kunne lige så godt sige: Jeg har kun læst 10 linier af Søren Kierkegaard, men ud fra det kan jeg afgøre at hans værker ikke er nær så dybsindige som Platons.
Pas nu på, Alex! Jeg synes du med dit udsagn selv sætter et meget stort spørgsmålstegn ved din egen seriøsitet.
Alex skrev: At den er nedskrevet af et menneske skinner umiddelbart for mig tydeligt igennem i den skildring af Jesu tale du citerer, hvor man ud fra et humanistisk og gnostisk udgangspunkt prøver at kappe forbindelsen til det det gamle testamentes "onde gud", som er der det nye testatementes grundvold ligesom dens Gud er Jesu Fader.
"Vandrer mod Lyset" prøver ikke på at kappe forbindelsen; bl.a. dens "Kristi taler" kapper forbindelsen til det gamle testamentes "onde gud" med sin direkte og meget kontante afvisning af at det er Gud der foranstalter de krige og myrderier der beskrives.
Alex skriver: Men fred med dem der vil udforske dette værk yderligere...
Det er naturligvis en holdning, men ikke en særlig rationel holdning. Hvis jeg var kristen, ville jeg ikke tøve med at sætte mig ind i et værk som bruger Kristus i et frontalt angreb på alle kristensdommens dogmer.
Alex skrev: Vi kan skal vel være heldige for at have de store ikke bibelske kilder til en tømmersøn, der de sidste år af sit liv svang sig op til at være en lokal oprører (i verdens øjne).
Ja, og så heldig er du og andre kristne ikke. Der er jo meget få historisk holdbare facts om Jesus, kristendommens ophavsmand.
I DETTE INDLÆG fortæller jeg om indtryk fra et møde med religionshistorikeren Søren Giversen om den historiske Jesus. Hovedindtrykket var en udtalt mangel på historiske facts.
Så vidt jeg forstod Søren Giversen, ved man historisk set intet sikkert om Jesu fødsel og fødested, og man ved absolut intet historisk sikkert om hvordan Jesu barndom og ungdom formede sig. Det er rent og skært gætteværk.
Hvad man har en nogenlunde sikker viden om, såvidt jeg forstod Søren Giversen, er at Jesus fejrede mindst én påske i Jerusalem og at Jesu offentlige fremtræden på historiens scene varede 1½, højest 2½ år.
Alex skrev: Jeg mener ikke Bibelen taler om opløsning af selvet, ihvertfald ikke i de kommende tidsaldre. Som du rigtigt siger så er man ikke Gud selv, så er man en anden. Men vi er langt i fremtiden i alle tilfælde
Det er ligegyldigt om bibelen taler om opløsning af selvet.
I mit forrige indlæg skrev jeg at det er væsentligt i vores diskussion at du svarer på om du mener du skal underlægge din vilje 100 pct. Guds vilje?
Det svarede du ikke på. Men hvis du svarer ja, havner du logisk set ved samme endemål som buddhismen opstiller, sjælens opløsning og endelige udslettelse og opgåen i det guddommelige.
Hvis din vilje nemlig engang bliver 100 pct. Guds vilje, bliver du nødvendigvis selv 100 pct. uselvstændig og ude af stand til at skelne mellem dig selv og Gud!
Eller sagt på en anden måde - du bliver en del af Gud uden egen selvstændig bevidsthed.
Altså Alex - tror du at du skal underlægge din vilje 100 pct. Guds vilje?
Tænk det nu grundigt igennem - det gælder din fremtid? 
|
|
Til toppen
|
|
|
#22267 - 14/10/2003 23:34
|
Bruger
|
Nu kan jeg vist næsten ikke udtrykke det tydeligere hvad jeg mener.
Det er nok en ringe trøst, Vagn, men jeg forstår dig
|
|
Til toppen
|
|
|
#22268 - 15/10/2003 09:27
|
Bruger
|
Hej Vagn Bro,
Du savner historisk vidnesbyrd for Bibelen (udenfor Bibelen), fordi du ikke vil acceptere Bibelen. Tja?? Bibelen er Guds Ord, og som sådan den største kilde og autoritet. Deri har du alt hvad du skal bruge, hvis din tro på Gud var stor nok til at være større end din tro på sekulære kilder.
Du betragter GTs Gud som ond, og at du ikke vil underlægge dig Gud. Jeg synes vi mennesker trænger til disciplin, og derfor så har jeg ikke noget problem med en autoritær ejer af menneskeliv  . Jeg siger ligesom Job:
Job 2v9 Hans kone sagde til ham: »Holder du stadig fast ved din retsindighed? Forband Gud, og dø!« v10 Men han sagde til hende: »Du taler som en kvinde uden forstand! Tager vi imod det gode fra Gud, må vi også tage imod det onde.«
Så har vi vist kogt nok suppe på den pølsepind.
Angående dit forsvar af VML så sætter dine udtalelser, om hvad du ville gøre hvis du var troende, din manglende viden om hvad tro er for noget i relief. Tror man på en kilde, der tilfredsstiller ens behov, så går man ikke og leder efter alle mulige alternativer, i særdeleshed et langt ude alternativ som dansk gnostisk genoplivelse.
Omkring den historiske Jesus, så må jeg blot gentage hvad jeg tidligere har sagt. I verdens øjne er Jesus er bare en tømmer, der blev vanvittig i sine sidste år. Sparsom dokumentation omkring ham er kun hvad vi kan forvente. Statholderen kunne jo ikke ane at Jesus blev så omtalt.
Endelig det med opløsning af selvet. Tja. Jeg ville stadig være et væsen selv om jeg var 100% harmoni med Gud. Justin Martyr lavede en fin analogi mellem Gud og hans subordinistiske opfattelse af Ordet, hvor Gud var ild og Ordet en flamme tændt med den ild. Der er ikke noget negativt i at være ét med Gud for det kan kun være større end det plan vi er på nu. Heller ikke "ham fra GT"  .
|
|
Til toppen
|
|
|
#22269 - 15/10/2003 11:32
|
Bruger
Sted: Nederland
|
Hej Alex
Du skriver til Vagn Bro " Du savner historisk vidnesbyrd for bibelen, fordi du ikke vil acceptere bibelen. Bibelen er Guds ord, og som saadan den stoerste kilde og autoritet"
Tja, det er jo din vurdering og tro. Jeg betragter ogsaa Guds ord i GT som ond, og vil heller ikke underlaegge mig Gud, og slet ikke hvis Gud er ejer af menneskeliv, saa er vi jo slaver.
Du skriver endvidere: Vi mennesker traenger til disciplin, hvad mener du dog med det? Hvad er disciplin iflg. dig? God disciplin kan jo diff paa mange maader.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#22270 - 15/10/2003 11:42
[Re: nelle]
|
Bruger
|
Hej nelle,
Naturligvis er vi Guds slaver. Paulus omtaler sig selv et sted som Kristi slave (den danske bibel siger hvis træl, måske fordi det lyde pænere). Hvordan skulle man ellers opfatte sit forhold til den Almægtige Skaber? Men når vores ejer nu har gjort så mange ting for os, og giver os sin frelse fra vores nuværende plan, så synes jeg vi skal tage imod den.
Angående disciplin, så mener jeg at mennesket i sin nuværende form ikke just er perfekt, og derfor har brug for oplæring og tugt.
Guds fred
|
|
Til toppen
|
|
|
#22271 - 15/10/2003 11:54
|
Bruger
|
Hej Alex
Ja, det er saa din maade at se det paa, men for mig er det en uhyggelig tanke, en tanke som jeg ikke kan saette mig ind i, jeg ville da meget noedig vaere slave af nogen , ogsaa af en gud, men det er jeg heller ikke, naar jeg ikke tror paa der findes nogen guder i det hele taget, saa der har jeg jo saa min frihed.
Du bruger ordet tugt, et frygtelig ord i mit hovede, hvad mener du med tugt, skal mennesket straffes?
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#22272 - 15/10/2003 12:20
|
Bruger
|
Hej Nelle, I Hebræerbrevet kapitel 12 sammenlignes Guds tugt med en faders tugt. At blive opdraget kræver nogen gange en straf.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22273 - 15/10/2003 12:20
|
Bruger
|
Du savner historisk vidnesbyrd for Bibelen (udenfor Bibelen), fordi du ikke vil acceptere Bibelen. Tja?? Bibelen er Guds Ord, og som sådan den største kilde og autoritet. Deri har du alt hvad du skal bruge, hvis din tro på Gud var stor nok til at være større end din tro på sekulære kilder.
Bibelen kan aldrig retfærdiggøre/underbygge sig selv!
Så kan man enten tro blindt på Bibelens ord uden at få den underbygget eller man kan forsøge at få den underbygget vha. andre kilder.
Sparsom dokumentation omkring ham er kun hvad vi kan forvente. Statholderen kunne jo ikke ane at Jesus blev så omtalt.
Vel kun fordi statholderen ikke havde hørt noget om genopstandelse osv. - ellers ville han vel have anet at manden ville blive omtalt.
Enhver kan jo så selv spekulere over, hvorfor statholderen ikke havde hørt om nogen genopstandelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22274 - 15/10/2003 12:23
|
Bruger
|
I Hebræerbrevet kapitel 12 sammenlignes Guds tugt med en faders tugt. At blive opdraget kræver nogen gange en straf.
Den gang var "en faders tugt" vel dss. tæsk? Mener du at nogen er blevet et bedre menneske af at få tæsk?
|
|
Til toppen
|
|
|
#22275 - 15/10/2003 12:25
|
Bruger
|
Angående disciplin, så mener jeg at mennesket i sin nuværende form ikke just er perfekt, ...
Med "nuværende form" tænker du så på mennesket anno 2003 eller mennesket siden syndefaldet?
|
|
Til toppen
|
|
|
#22276 - 15/10/2003 12:25
|
Bruger
|
Hej Ateist, Sagen er ofte den at ateister har ligeså blind tiltro til sekulære som I mener vi troende har til Bibelen. Det er fordi I går hen og bliver religiøse i jeres benægtelse. Jesus gik stille med dørerne ved sin genopstandelse. Mon ikke statholderen blot havde rystet på hovedet af rygter han evt. havde hørt, måske i festligt lagt? Bibelen selv understreger at de jødiske præster søgte at imødegå at der skulle danne sig en forestilling om hans opstandelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22277 - 15/10/2003 12:31
|
Bruger
|
Ateist,
I visse tilfælde er konstruktiv fysisk tugt kombineret med verbal opfølgning også løsningen blandt os kortsigtede mennesker. Et oplagt eksempel er vor voldelige 2. generationsunge. Får de tæsk, så er det af de forkerte. Tæsk er ladet og misbrugt ord. Der er forskel på at få nogen lussinger der virkelig kan mærkes, og så at blive udsat for den slags som disse bander under tiden udsætter deres ofre for.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22278 - 15/10/2003 12:34
|
Bruger
|
|
|
Til toppen
|
|
|
#22279 - 15/10/2003 12:36
|
Bruger
|
Sagen er ofte den at ateister har ligeså blind tiltro til sekulære som I mener vi troende har til Bibelen.
Krav om at få kilder bekræftet af andre kilder gælder da generelt og kan på ingen måde kaldes blind tiltro.
Det er fordi I går hen og bliver religiøse i jeres benægtelse.
Hvordan det?
Personligt behøver jeg en eller anden form for bevis før jeg kan tro på alle de overnaturlige fortællinger. Hvordan kan det være religiøst? Hvordan definerer du i så fald "religiøst"?
Jesus gik stille med dørerne ved sin genopstandelse. Mon ikke statholderen blot havde rystet på hovedet af rygter han evt. havde hørt, måske i festligt lagt? Bibelen selv understreger at de jødiske præster søgte at imødegå at der skulle danne sig en forestilling om hans opstandelse.
Hvorfor gik han dog stille med dørene ved genopstandelsen, når han samtidig ville have at disciplene skulle gå ud og gøre folk til hans tilhængere? Det giver da absolut ingen mening.
Mig bekendt var en del diciple og andre af Jesu nærmeste desuden yderst skeptiske overfor genopstandelsen. Det lader altså til at det var en meget lille kreds, der havde "kendskab" til genopstandelsen.
Det er derfor oplagt at overveje, om ikke blot denne lille kreds har fundet på det hele.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22280 - 15/10/2003 12:40
|
Bruger
|
Der er forskel på at få nogen lussinger der virkelig kan mærkes, og så at blive udsat for den slags som disse bander under tiden udsætter deres ofre for.
Men Guds tugt svarer da mest til den sidste form. Det er ofte noget, der giver varige mén og evig lidelse.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22281 - 15/10/2003 12:45
|
Bruger
|
Hej Alex
Jamen revselsesretten er altsaa afskaffet:-)), nej pjat fra min side, jeg mener bare det er en meget dogmatisk tankegang, en tankegang som for mig at se reducerer mennesket til at vaere ejet af en skaber/gud, det reducerer den menneskelige vaerdi, ligesom man reducerede de afrikanske slavers menneskelige vaerdi, de blev gjort til ting, som kan ejes, dvs at man kan goere med levende vaesener som man lyster. Forholdet mellen din Gud og mennesket er saa at sammenligne med den hvide plantageejer og hans slaver.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#22282 - 15/10/2003 12:53
|
Bruger
|
Hej Lars
Det er jo meget oplagt at taenke om den lille skare har fundet paa det hele, det er rigtigt, men er det ikke ogsaa det vi ikke troende goer, altsaa stiller spoergsmaal paa spoergsmaal, finder modsigelser osv osv, det er vel derfor vi er ikke troende, vi vil have beviser lagt paa bordet, og det maa vi saa erkende, de kommer altsaa ikke, bibelen kan ikke bruges som bevis.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#22283 - 15/10/2003 13:00
|
Bruger
|
Hej Alex
Kan du helt konkret svare mig paa, hvorfor mennesker behoever tugt/straf? Hvad mener du saa om loven der forbyder foraeldre at slaa deres boern? spoerger dig , fordi du sammenlignede Guds tugt med en fars overfor sine boern
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#22284 - 15/10/2003 14:03
|
Bruger
|
Hej Nelle,
Mennesker har brug for straf, fordi det en metode hvor de konkret mærker en konsekvens af et forkert valg, eks. ikke adlyde Gud. Når mennesket har en natur i sig hvor det er i fjendskab og forskellig grad har mulighed for at vælge, så bruges straffen af Gud til at korrigere mennesket. Skal vi sammenligne med en straf i menneskeverden, så kan vi eks. tage den straf en familiefader får i form af en opløst familie, vis konen smutter pgr af hans utroskab med den nye kontorassistent under julefrokosten.
Angående revselsesret, så er der forskel på om Gud eller mennesker slår. Mennesker kan misbruge den ret og har ofte gjort det. Det er Guds ejendom de slår på, og det alene burde få dem til at betænke sig. Dertil kommer naturligvis de menneskelige følelser. Altså sammenligner vi en ikke perfekt revser med en perfekt når vi vil sammenligne mennesker og Guds revselse. Derfor går det ikke altid rigtigt til. Ikke desto mindre så mener jeg det er en fejltagelse at forbyde revselsesretten, som er en foranstaltningen givet af Gud. Vold mod børn (du ved knytnæver i hovedet og spark maven, den slags) og pædofili florerer alligevel, men lussingen eller endefulden er fjernet som legitimt opdragelsesmiddel.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22285 - 15/10/2003 14:08
|
Bruger
|
Ateist,
Jeg mener som min signatur måske antyder ikke at Bibelen taler om evig lidelse, men du er da undskyldt idet mange kristne mener det.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22286 - 15/10/2003 14:16
|
Bruger
|
Dav Ateist,
Jamen beviserne har du i Bibelen. Omkring Jesus, så var "den historiske Jesus" som nævnt et par gange nul og niks i romernes og historieskrivernes øjne.
Det religiøse ligger i at man tager en hvilkensomhelst anti bibelsk kilde seriøs. Vægtningen af sparsomt og spinkelt materiale overdrives.
Angående det med at Jesus gik stille med dørerne, så er det igen fornuftigt at undersøge hvad Bibelen giver som grund:
Joh 14v19 Endnu en kort tid, og verden ser mig ikke længere, men I ser mig, for jeg lever, og I skal leve.
Jesus er usynlig for verden og ateisterne, kun synlig for de troende lige indtil hans andet komme.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22287 - 15/10/2003 14:24
|
Bruger
|
Hej Alex
Ja, det er et sted som her vi ser det fuldstaendig modsat, for mig er der ingen forskel om Gud revser eller et menneske goer, det er det samme overgreb paa et individ, et levende vaesen, hvis Gud skulle vise mennesket noget godt, skulle Gud jo gaa foran med et godt eksempel og ikke bruge disse metoder.
Men da jeg ikke tror der findes nogen Gud, vil det slet ikke blive aktuelt.
Du siger at mennesket er guds ejendom, det er her jeg tager afstand fra kristendommen paa det kraftigste, fordi: I vil ikke slaa ihjel, udoeve vold paa andre mennesker fordi det er guds ejendom, tanken er primaert paa gud, mennesket er ikke vigtigt for mennesket skyld, gud er i fokus ikke mennesket, hvor jeg har det modsatte synspunkt, jeg har ingen gud at saette i fokus, men jeg saetter mennesket i fokus, og dyr ogsaa. Jeg kunne heller aldrig droemme om at slaa min hund, der er andre metoder der virker meget bedre, at tugte foerer kun daarlige ting med sig, tugte er ondskab i min verden.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#22289 - 15/10/2003 14:42
|
Bruger
|
Jamen beviserne har du i Bibelen.
Nåeh, ligesom jeg har beviserne for Pallas Athene i Illiaden og beviserne for Krishna i Vedaerne?
Du forholdte dig iøvrigt ikke til min påstand om, at Bibelen ikke kan bruges til at retfærdiggøre Bibelen.
Omkring Jesus, så var "den historiske Jesus" som nævnt et par gange nul og niks i romernes og historieskrivernes øjne.
Det er muligt, at det er årsagen, men faktum er jo, at der ikke er så mange andre kilder til at bekræfte alle myterne om Jesus. Årsagen til at det er sådan er egl. irrelevant. Uanset årsagen er resultatet nemlig, at vi er overladt til blind tro.
Det religiøse ligger i at man tager en hvilkensomhelst anti bibelsk kilde seriøs. Vægtningen af sparsomt og spinkelt materiale overdrives.
Hvem er det dog, der "tager en hvilkensomhelst anti bibelsk kilde seriøs"?
Angående det med at Jesus gik stille med dørerne, så er det igen fornuftigt at undersøge hvad Bibelen giver som grund: Joh 14v19 Endnu en kort tid, og verden ser mig ikke længere, men I ser mig, for jeg lever, og I skal leve.
Hvordan forklarer dette citat, at Jesus gik stille med dørene? Det siger vel blot, at han ikke er så længe på Jorden endnu - noget, der ikke burde forhindre ham i at gøre opmærksom på sig selv i den tid han er der.
Jesus er usynlig for verden og ateisterne, kun synlig for de troende lige indtil hans andet komme.
Tjah...!
|
|
Til toppen
|
|
|
#22290 - 15/10/2003 14:51
|
Bruger
|
Hej Nelle,
Et dyr opfatter nu engang ikke straf på samme måde som mennesker. Det kan ikke ræsonnere og tænke dybere over sagerne.
Du tror ikke på Gud som du siger, men jeg tror ikke man behøver at tro på eksistensen af en Gud for at forstå at hvis et sådant væsen var til, så ville vedkommende tænke anderledes end os og se anderledes på os, end vi selv gør. Fordi du ikke er troende, så fokuserer du på det der virker negativt ved Gud, medens at vi troende har et anderledes og i alle tilfælde mere nuanceret syn på sagen. Jeg synes omvendt du burde overveje med dig selv, hvorfor du diskuterer dette emne, når du ikke anerkender dette væsens overhøjhed. Jeg tror alle efterhånden er klar over at du ikke gør det nemlig.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22292 - 15/10/2003 15:13
|
Bruger
|
Hej Alex
nu er jeg jo ikke den eneste der ikke tror herinde paa forumet, jeg maa da mene, at det er mere givende at diskutere med mennesker man er uenig med end det omvendte, ellers bliver alt jo bare en stor enighed, er det ikke kedeligt.?
Dyr kan faktisk godt taenke, og her handler det ikke bare om tankevirksomhed, men ogsaa om smerte Alex, et dyr kan foele akkurat den samme smerte som et menneske, og i koelvandet paa tugt foelger der som regel ogsaa smerte med.
Dyr kan taenke og foele, paa en anden maade maaske, en hund kan vise sorg og glaede, omend paa et andet plan end mennesker selvfoelgelig.
Det er os der har gjort os selv til herre over andre dyr, faktisk helt uberettiget, og da vi selv mener vi er hoejerestaaende end andre arter, saa er det ogsaa vores pligt at bruge vores intelligens paa en maade som kommer dyrene tilgode og ikke omvendt, derfor behandler jeg min hund som jeg goer, fx ved aldrig at tugte den, og det virker upaaklageligt , og det samme tror jeg faktisk er gaeldende for boern, der er da ikke noget vaerre end at se en foraeldre slaa sit barn, laegge haand paa andre, uanset om det er en lussing eller endefuld er en begyndende form for vold, maaske mild, men graensen for hvornaar det er det ene eller det andet, kan nemt blive overskredet.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#22294 - 15/10/2003 15:23
|
Bruger
|
Nelle,
Jeg tror ikke på den med at dyr filosoferer over livet. Hvis en hund bliver sparket af et menneske, så agerer den underkuet hvis den føler sig underlegen, men bliver aggressiv hvis den føler sig overlegen. Den går ikke og spekulerer i dybere træk over hvorfor mon den blev sparket.
Det er noget vrøvl at sige at det uberettiget at menneskene er herrer dyrerne for menneskene har vist sig langt mere intelligente og magtfulde end dyrerne. Den stærkeste ejer retten. Retfærdighed er en nåde de stærke kan give de svage, en luksus så at sige. Den stærkeste er Gud.
Unge respektløse bøller er eksempler på hvad der sker når de forkerte fratages retten til at uddele en passende straf. Vi er enige om at at mennesker handler uretfærdigt, derfor så er deres straffesystem ikke perfekt
|
|
Til toppen
|
|
|
#22295 - 15/10/2003 15:29
|
Bruger
|
Hej Vagn Nogengange bliver ting bare forsent..... hvis mit barn vender mig ryggen og jeg til stadighed ønsker at hen skal vende hjem til mig - men det bliver jo forsent den dag enten han eller jeg dør..... Jeg har UTALLIGE GANGE sagt at jeg ikke ved ret meget om dommedag..... og derfor ikke kan udtale mig sikkert om nogetsom helst..... DU siger at den kristne holdning ER sådan som du har opfattet den kristne holdning..... Det kan jeg jo ikke lave om ved for den opfattelse du har den har du og den står vist ikke til at ændre....
Og så er mit spørgsmål: Hvem handler mest kærligt, du eller Gud?
Gud ER Kærlighed - jeg har nogen kærlighed....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#22296 - 15/10/2003 15:52
|
Bruger
|
Hej Alex
Nej, men vi talte heller ikke om at filosofere over livet, selvfoelgelig kan en hund da ikke det, det var heller ikke det jeg mente, tankevirksomhed kan befinde sig paa forskellige planer, men en hund kan foele sorg og glaede, det er ogsaa tankevirksomhed, den kan huske, er ogsaa tankevirksomhed, alt er ikke bare instinkter. Smerten er den samme for dyr og mennesker, der var ogsaa engang man ikke troede dyr kunne foele smerte.
Saa synes jeg vi er henne ved jungleloven, den staerkeste har retten, og retfaerdigheden er en naade den staerkeste kan give.
Maend er staerkere end kvinder, er det saa en naade maend udviser hvis de ikke banker deres koner, voksne er staerkere end boern , gamle mennesker er mere svage end den yngre osv, er alt dette naade, en retfaerdighed?, ja maaske har du ret.
Saa skriver du at det er noget vroevl at sige at det er uberettiget at mennesker er herrer over dyrene , da vi er meget mere magtfulde og intelligente........................ja saadan kan man da godt se det, mennesket er mere intelligent set ud fra vores verden Alex ogsaa mere magtfuldt, ja, men det betyder faktisk ikke, vi er de staerkeste, grunden til vi meget ofte er mere magtfulde, er netop fordi vi soerger for at dyrene moeder os paa vores praemisser og ikke omvendt, de bliver ofte trukket ind i menneskeverdenen ved hjaelp af alle vores hoejtudviklede midler, men proev du at moede dyrene i naturen kun paa deres praemisser, saa ved jeg godt hvem der er den staerkeste, ikke dig, ikke mennesket. Du snakker om intelligens, men hvad er det, det er igen maalt ud fra den menneskelige vaerdi, dyrene er intelligente paa saa mange andre omraader i den verden som de er tilpasset ind i. Nogle mener endda at hvaler har stoerre hjernekapacitet end mennesker........... Du kan ogsaa vende den om og spoerge om mennesket virkelig er saa intelligent som vi selv tror, jeg kalder det ikke intelligens at draebe/udrydde, oedelaegge den klode som vi skal leve paa, mennesket masseudrydder, vi draeber mere end vi har brug for til forskel for fx loeven, den draeber kun det den lige noejagtig har brug for, saa her er saa spoergsmaalet hvem der har den hoejeste intelligens.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#22297 - 15/10/2003 16:37
Freudiansk fortalelse?
|
Bruger
|
Alex skrev: [...] Al> Den stærkeste ejer retten. Retfærdighed er en nåde de stærke kan give de svage, en luksus så at sige. Den stærkeste er Gud.
Unge respektløse bøller er eksempler på hvad der sker når de forkerte fratages retten til at uddele en passende straf. (min fremhævelse)
Franco, Mussolini og andre magt-fikserede tilhængere af Gud, konge og fædreland har ikke levet forgæves. [...]
-Z
|
|
Til toppen
|
|
|
#22298 - 15/10/2003 16:45
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
Hej Alex!
Unge respektløse bøller er eksempler på hvad der sker når de forkerte fratages retten til at uddele en passende straf.
???????????????????????????????????????????????????? 
Øh, hvad mener du med de forkerte ?
mvh Tom S R Klausen
" To You I am an atheist " " To God I am the loyal opposition " Woody Allen
|
|
Til toppen
|
|
|
#22299 - 15/10/2003 17:26
|
Bruger
|
Nelle,
Jamen sagen er jo at vi har underlagt os dyrerne. Derfor er vi stærkere, ikke fysisk, men totalt set fordi vi har flere tangenter at spille på. Det er rigtigt at hvis jeg er i kamp med en bjørn uden et kraftigt håndvåben, så bliver jeg flået i stykker, men hvem tror du der ville vinde et slag, hvis bjørne gik i krig mod mennesker udstyret med rifler og kanoner fpr slet ikke at sige maskingeværer, tanks og jagerfly? Men det sker slet ikke for bjørnene mangler intelligensen til at organisere sig på den måde.
Nåde er baseret på moral, der lærer den stærke at han skal være fair overfor den svage på et eller andet plan. Hvis den stærke ikke har den moral, så smadrer han den svage.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22300 - 15/10/2003 17:31
|
Bruger
|
Nåde er baseret på moral, der lærer den stærke at han skal være fair overfor den svage på et eller andet plan. Hvis den stærke ikke har den moral, så smadrer han den svage.
Så et eller andet sted er det jo rigtigt, at den svage ikke har flere rettigheder end den stærke giver ham. Det gælder uanset om den stærke så er styret af moralske overvejelser eller blot af egennytten.
Heldigvis for os kan 5 svage godt tæve en stærk 
|
|
Til toppen
|
|
|
#22301 - 15/10/2003 17:33
Re: Freudiansk fortalelse?
|
Bruger
|
Zaphod,
Jeg er ked af hvis jeg tager illusionerne fra dig. Men nåde og retfærdighed er ingen naturlov. Der skal en moral til, der fortæller den stærke at han skal vise nåde.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22302 - 15/10/2003 17:34
[Re: tsrk55]
|
Bruger
|
Hej trk55,
i det tilfælde lærerer og pædagoger.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22303 - 15/10/2003 17:41
|
Bruger
|
Ateist, Enig, men vil dog lige sige at er den stærke styret af egennytten, så ender det vist galt for den svage alligevel, selvom han måtte optræde nådigt  . Tror også du har ret i at 5 svage mennesker kan tæve 1 stærkt menneske.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22304 - 15/10/2003 17:46
|
Bruger
|
Hej Alex
Jeg skrev jo netop, hvis vi moeder dyrene paa vores praemisser uden som jeg skrev alle vore hjaelpemidler.
Intelligens til at organisere sig saadan med vaaben osv: Det kan maaske kaldes for intelligens, ok, men hvorfor har mennesket fremstillet vaaben,? fordi de i kamp med andre dyr ikke havde nok naturgivne vaaben, en bjoerns klo er et vaaben som en kniv, dyrs hurtighed er et vaaben saa hvis du skulle loebe fra en loeve fx, der ville du tabe. Det er jo igen udvikling, mennesket har vaeret noedt til at fremstille vaaben, der er jo noget der hedder( noegen kvinde laerer at spinde)
Men vi er jo ikke de eneste der bruger vaaben, det goer aberne faktisk ogsaa, kaeppe fx.
Men i mennesket iver for at forsvare sig selv, er de vaaben vi fremstiller blevet mere og mere frygtelige, saa vi har ogsaa fremstillet vores egen udryddelse paa samme tid.
Nok er mennesket intelligent, men ikke intelligent nok til at faa stoppet i tide, egne vaaben er blevet egne fjender.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#22305 - 15/10/2003 17:49
|
Bruger
|
Hej Lars
Det modsiger jeg heller ikke, men saa snakker vi om jungleloven, det er jo nok derfor vi er saa heldige, at vi har faaet vores samfund sat i system, saa de staerke ikke bare kan goere hvad de vil, men helt enig, havde vi ingen moral/retningslinjer og love, ville vi smaa svage mennesker jo ikke have en jordisk chance.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#22306 - 15/10/2003 17:52
|
Bruger
|
Hej Nelle, Det virker på mig som om at du blander intelligens, moral og natur sammen, hvilket den humanistisk tænkende vel gør. Mennesker konkurrerer jo, og fordi ingen er Almægtig så kan de ikke styre handlingens gang, kun reagere på den respons de har fra omgivelserne. Derfor vil jeg bestemt ikke tilskrive vores selvdestruktive mangel på intelligens, men derimod vores lidenskabelige natur, som iøvrigt er i fjendskab med moral.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22307 - 15/10/2003 17:57
|
Bruger
|
Hej Alex
Ja, det har du nok ret i , jeg blander de ting sammen, enig, skulle lige have den vendt:-)), men jeg taenker altsaa paa den maade, for jeg mener de 3 ting ikke kan skilles.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#22308 - 15/10/2003 18:17
|
Bruger
|
Derfor vil jeg bestemt ikke tilskrive vores selvdestruktive mangel på intelligens, men derimod vores lidenskabelige natur, ...
Jeg er ret enig det med at vores intelligens og vores lidelskabelige natur er to vidt forskellige ting.
Jeg er dog ikke enig i, at mennesket er selvdestruktivt. Tværtimod besidder mennesket en ret stærk selvopholdelsesdrift.
Våbnene er jo også designet til at destruere "dem" og ikke "os". I det øjeblik vores våben også rammer "os" synes jeg vi ser en tendens til at de ikke bliver brugt. Det lover da egl. godt for fremtiden.
Eneste problem er de få fanatikere, der kunne tænkes at ville ødelægge denne verden fordi de regner med at det belønnes i den næste. Dem kan man med rette omtale som selvdestruktive.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22310 - 15/10/2003 18:30
|
Bruger
|
Enig, men vil dog lige sige at er den stærke styret af egennytten, så ender det vist galt for den svage alligevel, selvom han måtte optræde nådigt.
En moralsk "stærk mand" er ikke nødvendigvis bedre for de svage - det afhænger helt af, hvilken moral han følger. Talebanernes moralske styre er jeg fx glad for at være foruden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22311 - 15/10/2003 19:01
|
Bruger
|
Hej Lars
Det er jo netop det, demokrati handler om, magtbalance,og svage er jo netop ikke bare styrke i form af muskler, det er jo i meget hoej grad oekonomi, fordeling af goderne. Det var jo underklassen der slog sig sammen og tilkaempede sig rettigheder som de ellers ville have vaeret foruden, det var de svages kamp.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#22312 - 15/10/2003 20:34
|
Anonym
Anonym
|
Esmeralda skrev: Nogengange bliver ting bare forsent..... hvis mit barn vender mig ryggen og jeg til stadighed ønsker at hen skal vende hjem til mig - men det bliver jo forsent den dag enten han eller jeg dør.....
Dette argument fra din side skuffer mig, med mindre du mener at Gud er nødt til at holde dommedag fordi Gud en gang skal dø. Det tror jeg ikke du mener - og derfor holder din sammenligning ikke.
Esmeralda skrev: Jeg har UTALLIGE GANGE sagt at jeg ikke ved ret meget om dommedag..... og derfor ikke kan udtale mig sikkert om nogetsom helst.....
Ja, det har du. Undskyld!
Men kan jeg så konkludere at der efter din opfattelse ikke med sikkerhed kommer en dommedag?
Og at hvis der kommer en dommedag, så er du ikke sikker på at mennesker der ikke tror på Jesus går fortabt?
Hvis jeg har opfattet dette korrekt, så giver dit udsagn: "Gud ER Kærlighed - jeg har nogen kærlighed...." god mening for mig!
Esmeralda skrev: DU siger at den kristne holdning ER sådan som du har opfattet den kristne holdning..... Det kan jeg jo ikke lave om ved for den opfattelse du har den har du og den står vist ikke til at ændre....
Min opfattelse står altid til at ændre, Esmeralda - når jeg møder nye gode argumenter. Og dem har du leveret her! Hvis jeg vel at mærke har forstået dig rigtigt og du erklærer dig enig i mine konklusioner ovenfor!
At dommedag måske ikke kommer og at ingen måske går fortabt.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22313 - 15/10/2003 21:10
|
Bruger
|
Hej Ateist, En ateist er en "Rasmus modsat". Din respons er sjovt eksempel på at man ikke svarer på det, der bliver skrevet, fordi diskussionen i sig selv er det vigtigste  . I det her tilfælde talte vi om en moral, der fortalte den stærke, at han skulle vise nåde overfor den svage. Snooork, der er vist kogt suppe nok på denne her tråd.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22314 - 15/10/2003 22:03
|
Anonym
Anonym
|
Alex skrev: Du savner historisk vidnesbyrd for Bibelen (udenfor Bibelen), fordi du ikke vil acceptere Bibelen. Tja?? Bibelen er Guds Ord, og som sådan den største kilde og autoritet. Deri har du alt hvad du skal bruge, hvis din tro på Gud var stor nok til at være større end din tro på sekulære kilder.
Kort fortalt Alex, så skriver du til mig:
Jeg tror bibelen er sand. Det kan jeg læse i bibelen. Derfor er bibelen sand!
Alex skrev: Angående dit forsvar af VML så sætter dine udtalelser, om hvad du ville gøre hvis du var troende, din manglende viden om hvad tro er for noget i relief.
Hvor ser du at jeg forsvarer ”Vandrer mod Lyset”? Jeg mener kun at jeg har omtalt den og citeret fra den og spurgt dig:
”Du skylder mig en forklaring på hvorfor du går ud fra at netop bibelen er guddommelig sand, men ikke Vedaerne, Koranen, "Vandrer mod Lyset" m.fl.”
Denne forklaring har jeg i øvrigt så fået nu, nemlig:
Jeg tror bibelen er sand. Det kan jeg læse i bibelen. Derfor er bibelen sand!
Men hvad nu, Alex, hvis du havde været født ind i en muslimsk kulturkreds, f.eks. i Tyrkiet hvor 98 pct. af befolkningen er muslimer - havde dit argument mon så lydt sådan?
Jeg tror koranen er sand. Det kan jeg læse i koranen. Derfor er koranen sand!
Set udefra er det meget fristende at antage at sådan havde dit argument nok lydt, Alex, hvis du boede i Tyrkiet og var en overbevist muslim.
Islam passer i øvrigt vist heller ikke så dårligt med din i øvrigt sympatiske opfattelse at alle mennesker i den sidste ende kommer i himlen. Det er, så vidt jeg husker, også en almindelig muslimsk opfattelse.
Har du i øvrigt læst koranen, Alex?
|
|
Til toppen
|
|
|
#22315 - 15/10/2003 22:12
Frelse eller udslettelse!
|
Anonym
Anonym
|
Alex skrev: Jeg ville stadig være et væsen selv om jeg var 100% harmoni med Gud.
Alex skrev: Der er ikke noget negativt i at være ét med Gud
Logisk set kan dit ”selv”, Alex, udmærket eksistere i 100 pct. harmoni med Gud, såfremt Gud accepterer at du har en fri og uafhængig vilje.
Logisk set kan dit ”selv”, Alex, ikke både eksistere og være ét med Gud - for ét med Gud bliver du kun hvis du 100 pct. underlægger dig (eller tvinges ind under) Guds vilje.
I det sidste tilfælde bliver din og Guds vilje dermed 100 pct. identisk. Og dermed bliver du i realiteten en del af Gud uden egen selvstændig bevidsthed.
Virkningen bliver derfor logisk set den samme som hvis dit ”selv” i realiteten ”opløses” og ”opgår” eller ”opsluges” af ”Altet”, i lighed med hvad buddhismen lærer.
Derfor er det vigtigt at du gør dig klart om du 100 pct. skal underkaste din vilje Guds vilje, eller om Gud i himlen vil give dig et råderum på f.eks. 30-40 pct. som du selv kan bestemme over.
Siger du 100 pct. så er det evige liv Guds alene – uden dig. Dit ”selv”, din bevidsthed vil blive udslettet og du får dermed ikke del i det evige liv som en bevidst handlende og selvtænkende personlighed.
Dette svarer nøje til hvad buddhisterne stræber imod, bortset fra at de ikke opererer med en Gud!
Husk nu, Alex, at udgangspunktet for denne debat om dit ”selv”, var da du i DETTE INDLÆG skrev:
Alex skrev: Bibelen fortæller at Gud ønsker underkastelse, og det virker slet ikke så urimeligt.
Det vi diskuterer, Alex, er derfor den grad af underkastelse, Gud ønsker!
|
|
Til toppen
|
|
|
#22316 - 16/10/2003 18:47
Re: Frelse eller udslettelse!
|
Bruger
|
Hej Vagn Bro,
Den her skulle lige ses med friske øjne før at jeg overhovedet kunne begynde at gætte hvordan du tænker.
Jeg er i mit nuværende selv et andet væsen end jeg vil være når jeg er forvandlet. Ligenu er jeg i naturen ikke i harmoni med Gud. Når jeg forvandles så er jeg af naturen i harmoni. Indtil da, skal jeg derfor underlægge mig, og give min natur den disciplin den trænger så hårdt til.
Som ateist/agnostiker (grænsen er svævende) taler du fremmedsprog når du blander brudstykker af bibelske temaer med ubibelsk tankegang  .
|
|
Til toppen
|
|
|
#22317 - 16/10/2003 18:59
|
Bruger
|
Hej Vagn Bro, Troen kommer ovenfra. Det er den der gør at Bibelen for mig er ligeså sandfærdig eller mere, end hvad som helst omkring mig. Derfor er det så svært at tale med en én der ser helt anderledes på noget som er levende for mig hver eneste dag. Samtidigt kan jeg godt svagt huske dengang jeg tvivlede, og det hjælper såfølgelig lidt på min forståelse for de ikke troende. Angående universalismen, så må jeg nok indrømme at jeg er sådan indrettet, at troede jeg er Bibelen lærte om evig pine, så prædikede jeg det. Jeg har det meste af min tid troet at frelsen var for de få og ivrigt prædiket det. Jeg tror enhver der har læst det jeg skriver vil se, at jeg ikke appelerer til humanisme og følelser i min argumentation. Karniel og jeg har iøvrigt hver en artikel ude på vores lille hjemmeside, under filer. Flere følger snart.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22318 - 16/10/2003 21:25
|
Anonym
Anonym
|
Alex skrev: Angående universalismen, så må jeg nok indrømme at jeg er sådan indrettet, at troede jeg er Bibelen lærte om evig pine, så prædikede jeg det. Jeg har det meste af min tid troet at frelsen var for de få og ivrigt prædiket det.
Det vil altså sige at du det meste af din tid har misforstået bibelen på det meget væsentlige punkt at frelsen er for alle og ikke kun for de få.
Når du har kunne misforstå bibelen én gang, hvordan tør du så tror at du ikke misforstår den nu?
(Ja, hold nu endelig fast ved det med alles frelse, Alex. Dermed har du ikke det trøstesløse problem med at forklare hvordan evige lidelser i helvede kan undgås at føre til evig sorg i himlen)!
Alex skrev: Jeg tror enhver der har læst det jeg skriver vil se, at jeg ikke appelerer til humanisme og følelser i min argumentation.
Ja, det skal jeg ellers lige love for!
Alex skrev: Karniel og jeg har iøvrigt hver en artikel ude på vores lille hjemmeside, under filer. Flere følger snart.
Har du et link?
|
|
Til toppen
|
|
|
#22319 - 16/10/2003 22:07
|
Bruger
|
Vagn Bro, Det kræver ydmyghed at måtte erkende bagefter, at man ikke forstår alle Guds åbenbaringer på én gang. Hvis Gud ønskede at de Hellige skulle have det godt med at de fortabte blev pint evigt, så tænkte Gud sådan og så tænkte de Hellige sådan. Dit argument er humanistisk. Linket er min signatur.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22320 - 16/10/2003 22:15
Re: Frelse eller udslettelse!
|
Anonym
Anonym
|
Alex skrev: Den her skulle lige ses med friske øjne før at jeg overhovedet kunne begynde at gætte hvordan du tænker.
Alex skrev: Som ateist/agnostiker (grænsen er svævende) taler du fremmedsprog når du blander brudstykker af bibelske temaer med ubibelsk tankegang
Du har sikkert ret. Vi taler "forskellige sprog", men da vi jo alle skal leve sammen, er det vigtigt at vi (som du lige har gjort) forsøger at forstå hvad den anden siger.
Jeg er i øvrigt nærmere teist/agnostiker, altså uden din "sikre" tro på at Gud er til og at du gennem bibelen kender Guds vilje.
Det har jeg i øvrigt en FIN DEBAT med Esmeralda om.
Alex skrev: Jeg er i mit nuværende selv et andet væsen end jeg vil være når jeg er forvandlet. Ligenu er jeg i naturen ikke i harmoni med Gud. Når jeg forvandles så er jeg af naturen i harmoni. Indtil da, skal jeg derfor underlægge mig, og give min natur den disciplin den trænger så hårdt til.
Jeg tror godt jeg forstår dig. Og dog - hvis du, når du er "forvandlet" ikke er det samme væsen, er du så stadig Alex? Eller er du helt igennem en helt anden! Og hvad betyder det så om Alex underlægger sig Gud i dette liv?
Er det så ikke temmelig ligegyldigt, hvis du alligevel ikke kommer med i det næste liv, men bliver forvandlet til et væsen der ikke er dig?
|
|
Til toppen
|
|
|
|