0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#22304 - 15/10/2003 17:46
Re: Betinget og ubetinget frihed!
[Re: Alex]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
|
Hej Alex
Jeg skrev jo netop, hvis vi moeder dyrene paa vores praemisser uden som jeg skrev alle vore hjaelpemidler.
Intelligens til at organisere sig saadan med vaaben osv: Det kan maaske kaldes for intelligens, ok, men hvorfor har mennesket fremstillet vaaben,? fordi de i kamp med andre dyr ikke havde nok naturgivne vaaben, en bjoerns klo er et vaaben som en kniv, dyrs hurtighed er et vaaben saa hvis du skulle loebe fra en loeve fx, der ville du tabe. Det er jo igen udvikling, mennesket har vaeret noedt til at fremstille vaaben, der er jo noget der hedder( noegen kvinde laerer at spinde)
Men vi er jo ikke de eneste der bruger vaaben, det goer aberne faktisk ogsaa, kaeppe fx.
Men i mennesket iver for at forsvare sig selv, er de vaaben vi fremstiller blevet mere og mere frygtelige, saa vi har ogsaa fremstillet vores egen udryddelse paa samme tid.
Nok er mennesket intelligent, men ikke intelligent nok til at faa stoppet i tide, egne vaaben er blevet egne fjender.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#22305 - 15/10/2003 17:49
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Hej Lars
Det modsiger jeg heller ikke, men saa snakker vi om jungleloven, det er jo nok derfor vi er saa heldige, at vi har faaet vores samfund sat i system, saa de staerke ikke bare kan goere hvad de vil, men helt enig, havde vi ingen moral/retningslinjer og love, ville vi smaa svage mennesker jo ikke have en jordisk chance.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#22306 - 15/10/2003 17:52
[Re: nelle]
|
Bruger
Reg.: 08/06/2003
|
Hej Nelle, Det virker på mig som om at du blander intelligens, moral og natur sammen, hvilket den humanistisk tænkende vel gør. Mennesker konkurrerer jo, og fordi ingen er Almægtig så kan de ikke styre handlingens gang, kun reagere på den respons de har fra omgivelserne. Derfor vil jeg bestemt ikke tilskrive vores selvdestruktive mangel på intelligens, men derimod vores lidenskabelige natur, som iøvrigt er i fjendskab med moral.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22307 - 15/10/2003 17:57
|
Bruger
|
Hej Alex
Ja, det har du nok ret i , jeg blander de ting sammen, enig, skulle lige have den vendt:-)), men jeg taenker altsaa paa den maade, for jeg mener de 3 ting ikke kan skilles.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#22308 - 15/10/2003 18:17
|
Bruger
Sted: København
|
Derfor vil jeg bestemt ikke tilskrive vores selvdestruktive mangel på intelligens, men derimod vores lidenskabelige natur, ...
Jeg er ret enig det med at vores intelligens og vores lidelskabelige natur er to vidt forskellige ting.
Jeg er dog ikke enig i, at mennesket er selvdestruktivt. Tværtimod besidder mennesket en ret stærk selvopholdelsesdrift.
Våbnene er jo også designet til at destruere "dem" og ikke "os". I det øjeblik vores våben også rammer "os" synes jeg vi ser en tendens til at de ikke bliver brugt. Det lover da egl. godt for fremtiden.
Eneste problem er de få fanatikere, der kunne tænkes at ville ødelægge denne verden fordi de regner med at det belønnes i den næste. Dem kan man med rette omtale som selvdestruktive.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22310 - 15/10/2003 18:30
|
Bruger
Sted: København
|
Enig, men vil dog lige sige at er den stærke styret af egennytten, så ender det vist galt for den svage alligevel, selvom han måtte optræde nådigt.
En moralsk "stærk mand" er ikke nødvendigvis bedre for de svage - det afhænger helt af, hvilken moral han følger. Talebanernes moralske styre er jeg fx glad for at være foruden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22311 - 15/10/2003 19:01
|
Bruger
|
Hej Lars
Det er jo netop det, demokrati handler om, magtbalance,og svage er jo netop ikke bare styrke i form af muskler, det er jo i meget hoej grad oekonomi, fordeling af goderne. Det var jo underklassen der slog sig sammen og tilkaempede sig rettigheder som de ellers ville have vaeret foruden, det var de svages kamp.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#22312 - 15/10/2003 20:34
Re: Ikke straf, men kærlighed!
[Re: Esmaralda]
|
Anonym
Anonym
|
Esmeralda skrev: Nogengange bliver ting bare forsent..... hvis mit barn vender mig ryggen og jeg til stadighed ønsker at hen skal vende hjem til mig - men det bliver jo forsent den dag enten han eller jeg dør.....
Dette argument fra din side skuffer mig, med mindre du mener at Gud er nødt til at holde dommedag fordi Gud en gang skal dø. Det tror jeg ikke du mener - og derfor holder din sammenligning ikke.
Esmeralda skrev: Jeg har UTALLIGE GANGE sagt at jeg ikke ved ret meget om dommedag..... og derfor ikke kan udtale mig sikkert om nogetsom helst.....
Ja, det har du. Undskyld!
Men kan jeg så konkludere at der efter din opfattelse ikke med sikkerhed kommer en dommedag?
Og at hvis der kommer en dommedag, så er du ikke sikker på at mennesker der ikke tror på Jesus går fortabt?
Hvis jeg har opfattet dette korrekt, så giver dit udsagn: "Gud ER Kærlighed - jeg har nogen kærlighed...." god mening for mig!
Esmeralda skrev: DU siger at den kristne holdning ER sådan som du har opfattet den kristne holdning..... Det kan jeg jo ikke lave om ved for den opfattelse du har den har du og den står vist ikke til at ændre....
Min opfattelse står altid til at ændre, Esmeralda - når jeg møder nye gode argumenter. Og dem har du leveret her! Hvis jeg vel at mærke har forstået dig rigtigt og du erklærer dig enig i mine konklusioner ovenfor!
At dommedag måske ikke kommer og at ingen måske går fortabt.
Med venlig hilsen Vagn Bro
|
|
Til toppen
|
|
|
#22313 - 15/10/2003 21:10
|
Bruger
|
Hej Ateist, En ateist er en "Rasmus modsat". Din respons er sjovt eksempel på at man ikke svarer på det, der bliver skrevet, fordi diskussionen i sig selv er det vigtigste  . I det her tilfælde talte vi om en moral, der fortalte den stærke, at han skulle vise nåde overfor den svage. Snooork, der er vist kogt suppe nok på denne her tråd.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22314 - 15/10/2003 22:03
|
Anonym
Anonym
|
Alex skrev: Du savner historisk vidnesbyrd for Bibelen (udenfor Bibelen), fordi du ikke vil acceptere Bibelen. Tja?? Bibelen er Guds Ord, og som sådan den største kilde og autoritet. Deri har du alt hvad du skal bruge, hvis din tro på Gud var stor nok til at være større end din tro på sekulære kilder.
Kort fortalt Alex, så skriver du til mig:
Jeg tror bibelen er sand. Det kan jeg læse i bibelen. Derfor er bibelen sand!
Alex skrev: Angående dit forsvar af VML så sætter dine udtalelser, om hvad du ville gøre hvis du var troende, din manglende viden om hvad tro er for noget i relief.
Hvor ser du at jeg forsvarer ”Vandrer mod Lyset”? Jeg mener kun at jeg har omtalt den og citeret fra den og spurgt dig:
”Du skylder mig en forklaring på hvorfor du går ud fra at netop bibelen er guddommelig sand, men ikke Vedaerne, Koranen, "Vandrer mod Lyset" m.fl.”
Denne forklaring har jeg i øvrigt så fået nu, nemlig:
Jeg tror bibelen er sand. Det kan jeg læse i bibelen. Derfor er bibelen sand!
Men hvad nu, Alex, hvis du havde været født ind i en muslimsk kulturkreds, f.eks. i Tyrkiet hvor 98 pct. af befolkningen er muslimer - havde dit argument mon så lydt sådan?
Jeg tror koranen er sand. Det kan jeg læse i koranen. Derfor er koranen sand!
Set udefra er det meget fristende at antage at sådan havde dit argument nok lydt, Alex, hvis du boede i Tyrkiet og var en overbevist muslim.
Islam passer i øvrigt vist heller ikke så dårligt med din i øvrigt sympatiske opfattelse at alle mennesker i den sidste ende kommer i himlen. Det er, så vidt jeg husker, også en almindelig muslimsk opfattelse.
Har du i øvrigt læst koranen, Alex?
|
|
Til toppen
|
|
|
#22315 - 15/10/2003 22:12
Frelse eller udslettelse!
|
Anonym
Anonym
|
Alex skrev: Jeg ville stadig være et væsen selv om jeg var 100% harmoni med Gud.
Alex skrev: Der er ikke noget negativt i at være ét med Gud
Logisk set kan dit ”selv”, Alex, udmærket eksistere i 100 pct. harmoni med Gud, såfremt Gud accepterer at du har en fri og uafhængig vilje.
Logisk set kan dit ”selv”, Alex, ikke både eksistere og være ét med Gud - for ét med Gud bliver du kun hvis du 100 pct. underlægger dig (eller tvinges ind under) Guds vilje.
I det sidste tilfælde bliver din og Guds vilje dermed 100 pct. identisk. Og dermed bliver du i realiteten en del af Gud uden egen selvstændig bevidsthed.
Virkningen bliver derfor logisk set den samme som hvis dit ”selv” i realiteten ”opløses” og ”opgår” eller ”opsluges” af ”Altet”, i lighed med hvad buddhismen lærer.
Derfor er det vigtigt at du gør dig klart om du 100 pct. skal underkaste din vilje Guds vilje, eller om Gud i himlen vil give dig et råderum på f.eks. 30-40 pct. som du selv kan bestemme over.
Siger du 100 pct. så er det evige liv Guds alene – uden dig. Dit ”selv”, din bevidsthed vil blive udslettet og du får dermed ikke del i det evige liv som en bevidst handlende og selvtænkende personlighed.
Dette svarer nøje til hvad buddhisterne stræber imod, bortset fra at de ikke opererer med en Gud!
Husk nu, Alex, at udgangspunktet for denne debat om dit ”selv”, var da du i DETTE INDLÆG skrev:
Alex skrev: Bibelen fortæller at Gud ønsker underkastelse, og det virker slet ikke så urimeligt.
Det vi diskuterer, Alex, er derfor den grad af underkastelse, Gud ønsker!
|
|
Til toppen
|
|
|
#22316 - 16/10/2003 18:47
Re: Frelse eller udslettelse!
|
Bruger
|
Hej Vagn Bro,
Den her skulle lige ses med friske øjne før at jeg overhovedet kunne begynde at gætte hvordan du tænker.
Jeg er i mit nuværende selv et andet væsen end jeg vil være når jeg er forvandlet. Ligenu er jeg i naturen ikke i harmoni med Gud. Når jeg forvandles så er jeg af naturen i harmoni. Indtil da, skal jeg derfor underlægge mig, og give min natur den disciplin den trænger så hårdt til.
Som ateist/agnostiker (grænsen er svævende) taler du fremmedsprog når du blander brudstykker af bibelske temaer med ubibelsk tankegang  .
|
|
Til toppen
|
|
|
#22317 - 16/10/2003 18:59
|
Bruger
|
Hej Vagn Bro, Troen kommer ovenfra. Det er den der gør at Bibelen for mig er ligeså sandfærdig eller mere, end hvad som helst omkring mig. Derfor er det så svært at tale med en én der ser helt anderledes på noget som er levende for mig hver eneste dag. Samtidigt kan jeg godt svagt huske dengang jeg tvivlede, og det hjælper såfølgelig lidt på min forståelse for de ikke troende. Angående universalismen, så må jeg nok indrømme at jeg er sådan indrettet, at troede jeg er Bibelen lærte om evig pine, så prædikede jeg det. Jeg har det meste af min tid troet at frelsen var for de få og ivrigt prædiket det. Jeg tror enhver der har læst det jeg skriver vil se, at jeg ikke appelerer til humanisme og følelser i min argumentation. Karniel og jeg har iøvrigt hver en artikel ude på vores lille hjemmeside, under filer. Flere følger snart.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22318 - 16/10/2003 21:25
|
Anonym
Anonym
|
Alex skrev: Angående universalismen, så må jeg nok indrømme at jeg er sådan indrettet, at troede jeg er Bibelen lærte om evig pine, så prædikede jeg det. Jeg har det meste af min tid troet at frelsen var for de få og ivrigt prædiket det.
Det vil altså sige at du det meste af din tid har misforstået bibelen på det meget væsentlige punkt at frelsen er for alle og ikke kun for de få.
Når du har kunne misforstå bibelen én gang, hvordan tør du så tror at du ikke misforstår den nu?
(Ja, hold nu endelig fast ved det med alles frelse, Alex. Dermed har du ikke det trøstesløse problem med at forklare hvordan evige lidelser i helvede kan undgås at føre til evig sorg i himlen)!
Alex skrev: Jeg tror enhver der har læst det jeg skriver vil se, at jeg ikke appelerer til humanisme og følelser i min argumentation.
Ja, det skal jeg ellers lige love for!
Alex skrev: Karniel og jeg har iøvrigt hver en artikel ude på vores lille hjemmeside, under filer. Flere følger snart.
Har du et link?
|
|
Til toppen
|
|
|
#22319 - 16/10/2003 22:07
|
Bruger
|
Vagn Bro, Det kræver ydmyghed at måtte erkende bagefter, at man ikke forstår alle Guds åbenbaringer på én gang. Hvis Gud ønskede at de Hellige skulle have det godt med at de fortabte blev pint evigt, så tænkte Gud sådan og så tænkte de Hellige sådan. Dit argument er humanistisk. Linket er min signatur.
|
|
Til toppen
|
|
|
#22320 - 16/10/2003 22:15
Re: Frelse eller udslettelse!
|
Anonym
Anonym
|
Alex skrev: Den her skulle lige ses med friske øjne før at jeg overhovedet kunne begynde at gætte hvordan du tænker.
Alex skrev: Som ateist/agnostiker (grænsen er svævende) taler du fremmedsprog når du blander brudstykker af bibelske temaer med ubibelsk tankegang
Du har sikkert ret. Vi taler "forskellige sprog", men da vi jo alle skal leve sammen, er det vigtigt at vi (som du lige har gjort) forsøger at forstå hvad den anden siger.
Jeg er i øvrigt nærmere teist/agnostiker, altså uden din "sikre" tro på at Gud er til og at du gennem bibelen kender Guds vilje.
Det har jeg i øvrigt en FIN DEBAT med Esmeralda om.
Alex skrev: Jeg er i mit nuværende selv et andet væsen end jeg vil være når jeg er forvandlet. Ligenu er jeg i naturen ikke i harmoni med Gud. Når jeg forvandles så er jeg af naturen i harmoni. Indtil da, skal jeg derfor underlægge mig, og give min natur den disciplin den trænger så hårdt til.
Jeg tror godt jeg forstår dig. Og dog - hvis du, når du er "forvandlet" ikke er det samme væsen, er du så stadig Alex? Eller er du helt igennem en helt anden! Og hvad betyder det så om Alex underlægger sig Gud i dette liv?
Er det så ikke temmelig ligegyldigt, hvis du alligevel ikke kommer med i det næste liv, men bliver forvandlet til et væsen der ikke er dig?
|
|
Til toppen
|
|
|
|