Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 1 af 2: 1 2 >
Muligheder
Gå til
#22088 - 09/10/2003 17:48 En dansk "åbenbaring"!?
Anonym
Anonym

Da tråden ONDSKABENS OPRINDELSE har jeg valgt at svare Esmeralda i denne nye tråd.

Jeg skrev:
Men du har altså læst Koranen, Esmeralda?

Esmeralda skrev:
Jeg har læst ca 3/4 af Koranen - dvs ca samme %-del som jeg har læst af Bibelen.....

Det må jeg sige, Esmeralda. Jeg troede i al min fordomsfuldhed at du kun havde læst bibelen!

Jeg har stor respekt for din indsats!

Esmeralda skrev:
Jeg har faktisk hørt en del om disse åbenbaringer (har ikke selv læst dem). Jeg synes det er lidt mystisk at gud pludselig har ændret taktik i forhold til bibelen - - hvis han ville ændre mening ang frelsesmulighederne kan jeg ikek forstå han ikke gjorde det allerede dengang..... eller at der ikke er et profeti som henviser til at der vil komme ændringer.... Men som sagt har jeg ikke selv læst det og da det er MEGET ved jeg ikke om jeg kan overkomme det..... Men spændende det er det helt sikkert....

Til gengæld undrer det mig så at du ikke har læst de mere "hjemlige danske åbenbaringer” som hævder at være Kristi sande lære, befriet for århundreders tildigtninger og forvanskninger . . .”, og som tilmed er langt lettere at læse og forstå end Koranen.

En af ”åbenbaringerne” er ”Ardors Beretning”, et meget letlæst eventyr om hvordan Gud bl.a. skabte englene, hvordan nogle af dem faldt for mørkets kræfter og skabte menneskene, men også om hvordan deres leder, Satan, af sin bror Kristus i 1912 blev bragt til at angre sine synder og tilgivet af Gud, og efterfølgende skiftede navn til Ardor og nu arbejder sammen med Kristus på at rette op på de ulykker han som Satan har forvoldt.

Her er en lille smagsprøve fra ”Ardors Beretning”, nemlig beretningen om hvorledes Kristus omvender Satan:

Men for den ældste (Satan) var der ingen fred, var der ingen hvile thi endnu var han bunden af mørket, endnu var han lænket til sine skabninger, endnu var han mørkets tjener.

Og han vedblev at flygte hjemløs og hvileløs hen over jorden.

Men da en tid var svunden, lød en stemme til ham, en stemme, der mildt og kærligt sagde: "Broder, hvi flygter du?"

Da standsede han sin vilde flugt; og se, da stod Kristus for ham i al sin lysende skønhed, og den ældste bøjede sit hoved; thi det strålende skær blændede hans øjne.

Men Kristus drog ham til sig og sagde: "Broder, jeg er kommen for at bringe dig hvile, for at bringe dig fred!"
Men den ældste svarede ham og sagde: "Vor Faders vrede vil knuse og tilintetgøre mig."

Da sagde Kristus: "Vor Faders kærlighed, mildhed og barmhjertighed vil drage dig bort fra mørket, bort fra dine lidelser." . . . .

. . . . . Da Kristus tav, stod den ældste en stund uden at svare.

Men da vågnede håbet i hans hjerte, og han svarede: "Broder, jeg følger dig!". . . . .

. . . . . Da vågnede den ældstes fulde erindring, da mindedes han fuldtud de salige tider, der vare før menneskene. Og han vaklede under mindernes mægtige byrde.

Men nogle af de yngste (engle som ikke faldt for mørket) støttede ham, at han ikke skulde styrte.

Se, da vågnede sorgen og angeren i hans hjerte, og han råbte: "Fader, Fader, hjælp mig at bryde mørkets magt, at bryde mørkets bånd! Hjælp mig at fjerne synd og lidelser fra menneskene, mine skabninger! Fader, tilgiv, hvad jeg har syndet mod dig, hvad jeg har syndet mod alle!"

Og Gud hørte hans råb.

”Ardors Beretning” indeholder også et interessant ”referat” fra Jesu første fremtræden i synagogen i Nazareth:

Men i den stund Jesus kendte sig styrket, vandrede han op til synagogen, og han stod frem, og han talede mod de ældste, mod de skriftkloge.

Og alle, der hørte hans ord, undredes meget; thi hans ord vare klare, og han talede med megen myndighed.

Men nogle af Jesu ord vare disse: "Se, jeg siger eder: den Gud, i frygte og tilbede, er ikke en sandhedens, men en løgnens Gud! Thi jeg siger eder: ville i med omhu granske de gamle skrifter, der tale om denne eders Gud, da ville i se, hvor svag og vaklende han er. Snart svinger han hævnens og straffens svøbe over eders fædres hoveder. Snart jager han sit folk i landflygtighed, snart kalder han det tilbage, og snart byder han, ved profeterne, de ledende at drage mod nabofolkene for at plyndre, røve og ihjelslå. Og når han således en stund har raset med magt og megen vælde, da angrer han sin fremfærd, angrer det onde, han har gjort, da lover han at mildne sin vrede, lover at vise større barm-hjertighed. Sandelig, sandelig, jeg siger eder: denne er ikke sandhedens, er ikke retfærdighedens Gud! - -

Og hvilken tilbedelse kræver han ikke af eder!

Hvor mange dyr byder han eder ikke at slagte for sit åsyn at dette offer kan være ham til velbehag! Hvor meget blod er ikke udgydt ved hans altre, at duften deraf kunde stige til him-lene og fryde hans hjerte!

Se, jeg spørger eder: er det ikke sagt til eder ved mose lov, at i ikke skulle ihjelslå hverandre? Og hvor ofte har ikke eders Gud, ved profeterne, talet til eders fædre og budt dem at ihjelslå tusinder og atter tusinder af deres fjender! Og har han ikke lovet eders fædre at lønne dem for disse onde gerninger med megen herlighed, mange rigdomme og meget land! Sandelig, jeg siger eder: den Gud, der siger, du skal ikke ihjelslå og den Gud, der byder dig at ihjelslå, er ikke den samme thi den Gud, der byder eder at ihjelslå eders fjender, han er af det onde, og i skulle sky ham."

Og Jesus vedblev at tale; thi der var falden stor tavshed over alle.

Og han søgte ved skriftens ord at vise dem kærlighedens, sandhedens og lysets Gud, den Gud, der i fuld retfærdighed straffer menneskenes lovovertrædelser; søgte at vise dem den Gud hvis favn står åben for hver angrende synder, den sande, den højeste, den eneste Gud, Han der ikke alene var jødefolkets, men alverdens - ja, endog hedningenes Gud.

Men da han tav, forfærdedes alle.

Og de skriftkloge talede hårde og fordømmende ord til ham.

Og den øverste trådte frem og forbød ham oftere at tale i synagogen, ja forbød ham at udlægge skriftens ord.

Men Jesus svarede ham og sagde: "Ingen har magt til at byde mig at tie i min Faders hus.''

Da forfærdedes de alle end mere, og nogle råbte: “Se den onde er faret i ham og taler af hans mund; hør, hvor han spotter det hellige og håner det ophøjede!"

Og de søgte at drive ham ud af synagogen.

Men Jesus svarede dem ikke. Og han vandrede frivillig ud af sin Faders hus.

Se nu, Esmeralda, hvad der kom ud af dit spørgsmål: ”Har du nogle gode forslag” .

Mit spørgsmål til dig er nu et undrende: Når du kender til og har hørt ”en del om disse åbenbaringer” som endda hævdes at være være Kristi sande lære, befriet for århundreders tildigtninger og forvanskninger . . .” , hvorfor har du så ikke læst dem, når du dog har læst Koranen for at tjekke om din tro er holdbar?

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22089 - 09/10/2003 20:01 Re: En dansk "åbenbaring"!?
gnomen
Bruger

Reg.: 02/12/2001
Hej, Vagn Bro!

Du skriver:

Til gengæld undrer det mig så at du ikke har læst de mere "hjemlige danske åbenbaringer” som hævder at være Kristi sande lære, befriet for århundreders tildigtninger og forvanskninger . . .”, og som tilmed er langt lettere at læse og forstå end Koranen.

Dette gjorde mig nysgerrig, så jeg søgte - og fandt frem til denne side, som har en hel del materiale om disse åbenbaringer. Så vidt jeg lige kunne vurdere ud fra Kommentaren til Ardors Beretning, drejer det sig blot om en ny formulering af manikæismen, som var én af flere bevægelser, den tidlige kirke med forskellige midler (sværdet, pennen - hvad der nu var stærkest) forsøgte at få has på. Der lader således ikke til - trods hjemmesidens forsikringer om det modsatte - at være så meget nyt under solen. På den anden side er disse åbenbaringer sikkert en del lettere at læse end skrifterne fra 2-300 e. Kr.

Mvh.

Martin

Til toppen 
#22090 - 09/10/2003 22:57 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: gnomen]
Anonym
Anonym

Gnomen skrev:
Så vidt jeg lige kunne vurdere ud fra Kommentaren til Ardors Beretning, drejer det sig blot om en ny formulering af manikæismen, som var én af flere bevægelser, den tidlige kirke med forskellige midler (sværdet, pennen - hvad der nu var stærkest) forsøgte at få has på.

Hvad er manikæismen? Og hvorfor følte den tidlige kirke sig så truet af den at den måtte bekæmpe manikæismen med sværdet og pennen?

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22091 - 10/10/2003 00:53 Re: En dansk "åbenbaring"!?
gnomen
Bruger

Reg.: 02/12/2001
Hej, Vagn!

Du skriver:

Hvad er manikæismen?

Manikæismen var en gnostisk frelsesreligion fra den tidlige middelalder, der var strengt dualistisk og opfattede verden som en evig skueplads for kampen mellem de to modpoler Lyset (den højeste guddom) og Mørket (den onde skabergud). Dualismen sås også i forholdet mellem sjæl og legeme: Sjælen var Lyset, fanget i legemets Mørke, og sjælens frelse fra legemets fængsel kunne kun opnås ved den rette viden og indsigt (gr. gnosis). Endvidere var de tilhængere af reinkarnation.
Altsammen kan du finde i mere moderne formuleringer i de åbenbaringer, Vandrer mod Lyset-hjemmesiden har lagt ud. Generelt er det min fornemmelse, at en stor del af new age bærer rundt på temmelig meget manikæisk tankegods, og at Vandrer mod Lyset ikke er nogen undtagelse, undrer mig ikke.

Og hvorfor følte den tidlige kirke sig så truet af den at den måtte bekæmpe manikæismen med sværdet og pennen?

Den manikæiske religion voksede sig hurtigt stort og truede dermed den nyetablerede kirkes magtposition - især fordi manikæerne omfortolkede en masse kristne begreber og derfor kunne give sig ud for at være kristne (de brugte også Biblen, men læste den i gnostisk 'lys', om jeg så må sige), hvilket lettede deres mission i et romerrige, der endnu kun havde fået kristendommen kejserligt autoriseret i 300-et-eller-andet under Konstantin. Bortset fra det, så var der selvfølgelig også andre retninger, der blev bekæmpet, men manikæerne var speicelt vigtige at få slået ned, netop fordi de var talrige og gav sig ud for at være kristne, men ikke var det (efter kirkens opfattelse, i hvert fald). Det samme show kan du se i dag, hvor mange kristne samfund bruger store ressourcer på at bekæmpe new age: Dels fordi denne religion har mange tilhængere, dels fordi den gør brug af en masse kristne symboler og personer, så folk måske ledes til noget, de tror er kristendom - i stedet for til den ægte vare. I dag har vi så fundet ud af, at pennen nok trods alt er den bedste måde at henvende sig til folk på, men skismaet lader til at være det samme (hvilket vel taler for, at new age burde skifte navn ).

Mvh.

Martin

Til toppen 
#22092 - 10/10/2003 11:34 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: gnomen]
Anonym
Anonym

Tak for forklaringen, Gnomen!

Gnomen skrev:
Den manikæiske religion voksede sig hurtigt stort og truede dermed den nyetablerede kirkes magtposition - især fordi manikæerne omfortolkede en masse kristne begreber og derfor kunne give sig ud for at være kristne (de brugte også Biblen, men læste den i gnostisk 'lys', om jeg så må sige), hvilket lettede deres mission i et romerrige, der endnu kun havde fået kristendommen kejserligt autoriseret i 300-et-eller-andet under Konstantin.

Kan du afvise at det måske var de forkerte der vandt? At manikæerne i virkeligheden havde et mere "korrekt budskab" end den nyetablerede kristne kirke?

Gnomen skrev:
Generelt er det min fornemmelse, at en stor del af new age bærer rundt på temmelig meget manikæisk tankegods, og at Vandrer mod Lyset ikke er nogen undtagelse, undrer mig ikke.

Ved du også noget om hvordan og i hvilke former "det manikæiske tankegods" har overlevet frem til vore dage.

Kan du forklare hvorfor dette "tankegods" nu "popper op" i de såkaldte "New Age-religioner" hvis tilhængere vel ikke har den store viden om manikæerne?

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22093 - 10/10/2003 15:43 Re: En dansk "åbenbaring"!?
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Vagn

Det må jeg sige, Esmeralda. Jeg troede i al min fordomsfuldhed at du kun havde læst bibelen!

Ja man kan jo blive overrasket

Nu er jeg ikke en ørn på nettet - så det med at finde ting og sager her er ikke lige det jeg bruger mest tid på..... Koranen kan man låne på biblioteket.....det kan man ikke med de andre???(tror jeg ikke)

en lille smagsprøve fra ”Ardors Beretning”, nemlig beretningen om hvorledes Kristus omvender Satan:

Ja det er jo en dejlig beretning..... om end jeg tror det er ønsketænkning..... Men jeg tror at der også er tilgivelse for Satan hvis han vil have Jesus til herre i sit liv og kommer til tro på ham..... Jeg har menneskelig set svært ved at se hvordan en så helt igennem ond person vil komme til det punkt hvor han vil underkaste sig Jesus - men for Gud er alt muligt - - - så hvem ved???

Den anden beretning du har med i dit inlæg - har jeg ikke så meget andet at sige til end at jeg ikke kan forstå at en Gud som udelukkende er god, kærlig og hyggelig (som vi mennesker ser god og kærlig) kan være koncekvent og retfærdig.... Hvis ingen skulle straffes for nogen forbrydelser ville alle jo bare kunne te sig som det passede dem..... Forestil dig Danmark helt uden straffe..... hvordan tror du det ville blive..... KAOS (tror jeg) Jeg mener faktisk at en del af kærligheden også er koncekvens (dermed straf for det forkerte vi gør)

Se nu, Esmeralda, hvad der kom ud af dit spørgsmål: ”Har du nogle gode forslag”

Hvornår lærer jeg dog at holde min mund

Mit spørgsmål til dig er nu et undrende: Når du kender til og har hørt ”en del om disse åbenbaringer” som endda hævdes at være være Kristi sande lære, befriet for århundreders tildigtninger og forvanskninger . . .” , hvorfor har du så ikke læst dem, når du dog har læst Koranen for at tjekke om din tro er holdbar?

Tja min eneste undskyldning er dovenskab - har ikke fundet ud af hvor jeg kunne få fat i disse skrifter på skrift - jeg kan ikke tåle at læse så meget på skærm....(hovedpine osv)......
derudover har jeg nu en tro som jeg ikke er utilfreds med - det motivere jo ikke til at søge nyt.... med mindre andre kommer og fortæller om at det bare er noget som "man må læse/tro" (hvilket var tilfældet med Koranen....)

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#22094 - 10/10/2003 21:26 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Jeg skrev:

Esmeralda skrev:
Tja min eneste undskyldning er dovenskab

Og det er jo ikke rigtig nogen god undskyldning, vel? Og da slet ikke når du som kristen anser det for helt afgørende for hvor du kommer til at tilbringe evigheden!

Hvad ville du sige til muslimen (én af de ca. 65 millioner i Tyrkiet) der går fortabt fordi han af dovenskab ikke fik sig sat ind i kristendommens budskab.

Men nu skal jeg komme den "dovne" til hjælp så du i det mindste får mulighed for at læse "Kristi taler", således som de hævdes "åbenbaret" i "Vandrer mod Lyset"

HELE TALEN

Uddrag:
VOR FADER har sendt mig, Kristus, eders ældre Broder til eder, og jeg taler i Hans Navn!
Jeg taler til alle eder, der bære Kristennavnet, til alle eder, der mene, at jeg er Faderen og Faderen er mig. Mennesker! alle I, der elske og tilbede mig, I vide ikke, hvilken Sorg og Smerte I dagligen forvolder mig. I vide det ikke; thi vidste I det, da vilde min Sorg, min Smerte give Genklang i eders Hjerter. Jeg vil ikke klage for eder over den Byrde, I have givet mig at bære; thi vor Fader har hjulpet mig at bære den. Ja, sandelig. Han har baaret den for mig, thi ellers var jeg segnet under Byrdens Vægt!
Og hvilken Byrde er det ikke! I have gjort mig, eders ældre Broder, til eders Gud! Hvor kunde I gøre det? Bære I ikke alle i eders Hjerte et Billede af eders Gud, eders Aands Fader? Jeg spørger eder, føle I ikke, at jeg langtfra svarer til dette Billede? Eller har Mørket og vor ældste Broders Løgne blindet og forvirret eder saa meget, at I kunne lade eder nøje med at have mig til eders Gud, mig, der kun er eders Broder? Sandelig, Mørket maa have forbundet eder! Thi hvad er jeg mod vor Fader, mod Ham, der var, er og altid vil være? En Almagt, et Væsen, som I ingen Sinde kunne fatte, saa længe Mørket er tæt om eder. Hvad er jeg mod Ham, den Almægtige? Som en Draabe mod Jordens største Hav er min Magt og Vælde mod Hans. Som et Sandskorn mod Jordens højeste Bjerg er min Viden og mine Kundskaber mod Hans. Som et Fnug, ja som et usseligt Fnug mod det hele Univers, er min Kærlighed mod den Kærlighed, som Han bærer til eder! Thi I ere Hans Børn, Hans elskede Børn! Og hvad er en Broders Kærlighed mod en Faders? Sandelig, Han elsker eder uden Maal og Grænse! Thi I ere fødte af Ham, skabte af Hans eget guddommelige Væsen.

---------

HELE TALEN

Uddrag:
Hører mig, alle I Kristne, Muhamedanere og Buddhister, ja hører mig alle, med hvilket Navn I end kalde eder: hvad jeg her har talt om, gælder eder alle. Thi I skulle vide: at ingen Trosretning har Fordele eller Rettigheder frem for de andre. Ingen Lære er den eneste saliggørende; thi vor Fader spørger eder ikke om, hvilken Tro I tilhøre, men om I have søgt at vandre fremad mod Lyset, om I have sejret over det onde og de mange Fristelser; Han spørger eder, om I have støttet de svage, trøstet de sorgfulde, mættet de hungrige, klædt de nøgne, hjulpet de fattige, de syge og de lidende; og Han spørger eder, om I have øvet eders gode Gerninger af Kærlighed og Barmhjertighed, eller om I gjorde dem for eders egen Fordel.

HELE TALEN

Uddrag:
Jeg taler til dig, der kaldes Guds og Kristi Statholder paa Jorden; jeg taler til dig i Guds den Almægtiges Navn.
Hør mig! Thi du skal vide, at dit og dine Forgængeres Embede og eders Magt hvile paa falske Ord! Ingen Sinde har jeg givet Simon Peter "Nøglerne" til Himmeriges Rige. Ingen Sinde har jeg tilladt ham at løse, end mindre at binde efter sit eget Skøn og Tykke.
Dette siger jeg til dig, for at du skal vide, at du ikke er Simon Peters Arvtager, lige saa lidt som nogen af dine Forgængere have været det.
Dernæst skal du vide, at du ikke kan uddele Syndernes Forladelse i vor Faders Navn; thi hvad Menneskene have syndet mod Gud den Almægtige, kan kun Han alene tilgive; og hvad Menneskene have syndet mod hverandre indbyrdes, maa de selv søge at tilgive hverandre. Derfor er din Syndsforladelse død og magtløs.

For mig at se, Esmeralda, kan den ene overnaturlige "åbenbaring" være lige så god som den anden. Ingen af os kan vide om det er denne "åbenbaring" eller kristendommens (bibelens) som er den sande. Men de kan ikke være sande begge!

Hvad nu hvis du havde læst "Vandrer mod Lysets" version af sandheden først i stedet for bibelens?

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22095 - 10/10/2003 21:36 Re: En dansk "åbenbaring"!?
Robert
Bruger

Reg.: 05/10/2003
Sted: København.
Hej Vagn.

Jeg ved godt at det er frygteligt uhøfligt at blande mig, men jeg føler altså at jeg må indskyde en bemærkning, som helt sikkert kommer fra Jesus.

Han sagde at vi ikke skulle tro på NOGEN som påstod at de var Jesus, at der ville komme mange som påstod at de var Jesus, og at fanden selv skulle tale fra kirken.
Den eneste Jesus, som Jesus på Korset fortalte os vi SKULLE tro på, var ham som kommer, ned fra himlen, i al sin pragt, med hele himlens hær på hans højre og venstre.
Så personligt finder jeg det svært at tro på at "Vandrer mod Lysets", skulle indeholde en tale fra Jesus på korset.
Derimod har Jesus på korset selv sagt, at den Jesus som taler i vandrer mod lyset, er falsk.

Jeg undskylder meget at jeg blander mig, for det er ikke pænt.

Kærlig hilsen

Robert.

Til toppen 
#22096 - 10/10/2003 22:39 Re: En dansk "åbenbaring"!?
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Vagn Bro

Den tale som du har beskrevet tilhører
spiritismen, hvilket absolut ikke har nogetsomhelst med kristendom at gøre, derimod okkultisme.

Undskyld min indblanding.

mvh
carl

Til toppen 
#22097 - 10/10/2003 23:16 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: carl]
Anonym
Anonym

Carl skrev:
Den tale som du har beskrevet tilhører
spiritismen, hvilket absolut ikke har nogetsomhelst med kristendom at gøre, derimod okkultisme.

Undskyld min indblanding.

Det skal du skam ikke undskylde.

Uanset hvor den pågældende tekst kommer fra, så gør den krav på at være en "åbenbaring" fra den overnaturlige verden.

Min pointe er at en "åbenbaring" er en "åbenbaring", og folkene bag "Vandrer mod Lyset" er sikkert lige så overbeviste om at deres "åbenbaringer" er sande som du er overbevist om at "åbenbaringerne" i bibelen er sand.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

NB: I øvrigt, Carl, savner jeg dit svar på spørgsmål i DETTE INDLÆG og DETTE!

Til toppen 
#22098 - 10/10/2003 23:45 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: Robert]
Anonym
Anonym

Robert skrev:
Jeg ved godt at det er frygteligt uhøfligt at blande mig, men jeg føler altså at jeg må indskyde en bemærkning, som helt sikkert kommer fra Jesus.

Du har intet at undskylde, Robert, og især da ikke når du indskyder bemærkninger "som helt sikkert kommer fra Jesus". Men kan du dokumentere denne påstand? Ud over at påstanden står i bibelen?

Robert skrev:
Han sagde at vi ikke skulle tro på NOGEN som påstod at de var Jesus, at der ville komme mange som påstod at de var Jesus, og at fanden selv skulle tale fra kirken.

Problemet er imidlertid at der på tilsvarende måde i "åbenbaringerne" i "Vandrer mod Lyset" hævdes at Ardor (Djævlen) før han blev omvendt, med stor energi indsneg sine egne tanker i alverdens religiøse skrifter - og så vidt jeg husker, hævdes det bl.a. at ingen steder spores hans indflydelse så kraftigt som i de kristnes bibel.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22099 - 11/10/2003 01:09 Re: En dansk "åbenbaring"!?
Robert
Bruger

Hej Vagn.

Dus iger:
"Men kan du dokumentere denne påstand? Ud over at påstanden står i bibelen? "

Jeg kan kun dokumentere at den står i Bibelen.
Og som jo er almen viden, kan Bibelen ikke bevises.

Så siger du:
"Problemet er imidlertid at der på tilsvarende måde i "åbenbaringerne" i "Vandrer mod Lyset" hævdes at Ardor (Djævlen) før han blev omvendt, med stor energi indsneg sine egne tanker i alverdens religiøse skrifter - og så vidt jeg husker, hævdes det bl.a. at ingen steder spores hans indflydelse så kraftigt som i de kristnes bibel."

Aaaah ja Djævelen, den store Frister med den snu fornuft.
Bibelen, ligesom dine "åbenbaringer", taler jo også om Fristeren, der virker gennem sine dæmoniske ånder.

Gud giver i GT klart udtryk for sin holdning til åndemanere, dødemanere, "firewalkers", afgudsdyrkere og andre vederstyggeligheder, han udrydder mange folkeslag pgr af disse vederstyggeligheder, og forlanger da også at Isreal holder hans bud med hensyn til disse vederstyggeligheder.
Jesus på korset forklarer i NT nærmere hvorfor disse vederstyggeligheder, er vederstyggelige.
De fordrejer troen, og leder de hellige væk fra stien, det er dæmonernes job, at lede de troende væk fra troen.
Jesus på korset gjorde meget ud af at jage dæmoner ud, der findes mange passager som omhandler dette.

Disse "åbenbaringer" som bliver skrevet i din bog, er alle kommet frem ved hjælp af åndemaneri, som er en af de vederstyggeligheder, der ifølge Jesus på korset, har til formål at lede os på afveje.
Du selv har jo lige skiftet din Bibel ud med "Vandrer i lyset", og argumenterer for at "ingen steder spores hans indflydelse så kraftigt som i de kristnes bibel."

For en troende på Gud, Bibelen, og Jesus på korset, har du selv lige forklaret hele dette forløb, med egne ord og handlinger.
Djævelen, gennem hans dæmoner, bruger en vedderstyggelighed som en åndemaner, til at "åbenbare" sig til denne "åndemaner", og kalder sig selv Jesus. Som altså resulterede i at ihvertfald du, ændrede tro fra Bibelen, til "Vandrer i lyset".
Fuldstændig som Jesus på korset beskriver, at sådan arbejder Fristeren, og at dette er hans mål, at vildlede troende så de farer vild.

Så er det store spørgsmål, skal man tro på Jesus på korset, eller Jesus fra "Vandrer mod lyset" ??

Der er ingen bevis for hverken den ene eller den anden.

Jesus i "vandrer mod lyset" er "åbenbaret" til et medie(eller åndemaner), Djævelen i "vandrer mod lyset" er på samme måde kun "åbenbaret" til et enkelt medie, altså på nuværende tidspunkt 1 eller 2 medier.

Jesus på korset fra Bibelen, har derimod vandret rundt på jorden, og med sin mund fortalt os disse advarsler, nemlig at der kommer ingen Jesus, ikke før Han kommer i sin pragt på dommedag.
Og han har fortalt om Fristeren til mange mange mennesker, og forklaret hvordan og hvorfor Fristerens snu fornuft leder til fortabelse.
Dette er altsammen beskrevet i 27 skrifter i NT, evangelierne, brevene og åbenbaringen.

Personligt vælger jeg at frygte Gud, og tro på at åndemaneri er Djævelens gerning. Og at tro på Jesus på korset, når han viser os hvad tegnene er på denne Djævels gerninger, nemlig at troende forlader stien.

Jeg kunne godt tænke mig at høre din forklaring, ud fra "vandrer mod lyset", på hvordan Jesus beskriver Djævelens skriftsteder i Bibelen, og på hvordan det medie der talte om "Ardor" beskriver denne Djævels skriftsteder i Bibelen.

Hvis Jesus på korset taler sandt, så lyver Jesus fra "vandrer mod lyset", og så er "vandrer mod lyset" Åbenbaret fra dæmoner, han forklarer dette meget tydeligt.

Hvis Jesus fra "vandrer mod lyset" taler sandt, så er Bibelen ikke sandheden, for enten er den sand eller falsk, den kan ikke være halvrigtig, for det gør den i høj grad falsk og hul.
Jeg vil meget gerne høre din forklaring, ud fra "vandrer mod lyset", på hvordan Jesus beskriver Bibelen og djævelen i bibelen, altså hvilke advarsler giver han os, så vi kan vide at Bibelen er falsk ?? (Jeg vil bede dig om ikke at citere "VML", men bruge dine egne ord, da jeg ikke har spor lyst til at læse disse "åbenbaringer".

Gud er en.

Robert.

Til toppen 
#22100 - 11/10/2003 01:34 Re: dansk "åbenbaring"!? nej, okkultisme,ja
carl
Bruger

Hej Vagn Bro

Du skriver:
Min pointe er at en "åbenbaring" er en "åbenbaring", og folkene bag "Vandrer mod Lyset" er sikkert lige så overbeviste om at deres "åbenbaringer" er sande som du er overbevist om at "åbenbaringerne" i bibelen er sand. Citat slut.

Evangeliet er ikke "åbenbaringer",men vidneskildringer og beretninger om hændelser; det kan du overbevise dig selv om, ved at tale med en fra det teologiske fakultet, som kan påvise og henvise til historisk kildemateriale fra Jesu og apostlenes tid. Herudover er der breve fra romerske centurions, høvedsmænd og soldater samt Josefus, som bekræfter en stor del af evangeliet bl.a. Jesus i forhør hos Pilatus, piskningen og Korsfæstelsen, og opstandelsen, som det først er beskrevet bl.a. i Markus-evangeliet. Herudover ved jeg at Jesu ord er sandt, fordi det fungerer i mit eget liv, i det som jeg kalder tro.

Den "åbenbaring" fra Vandrer mod lyset er det der kaldes inspirerende tale- og det er en EFTERLIGNING af Helligåndens ægte profetiske inspiration (om hvilken du kan læse i 1. Korinterbrev kapitel 12.)

Jesus advarede mod det okkulte og mod Satan, idet han sagde, at han vil bedrage mennesker og føre dem vild som lysets engel, men han er fuld af mørke.

Problemet i dag er, at mennesker tror på alt muligt fordi de ikke selv kender forskellen på løgn og bedrag og ser alle de særlige fænomener, der optræder i forklædninger i fjernsynet.
Når man ikke ved hvad sandheden er kan man heller ikke vide hvad der er løgn og bedrag. ( Det er bl.a. derfor kriminalpolitiet bliver ved med at få forklaringerne gentaget ved forhør, fordi løgn afslører sig ved at ændre sig i løbet af en periode. Sandheden kan man altid huske og genkende.

Jeg har tidligere givet dig svar, beklager.

mvh
carl

Til toppen 
#22101 - 11/10/2003 09:01 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: Robert]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Robert, jeg er enig med dig her, men har lige et spørgsmål. Du skriver:

Gud giver i GT klart udtryk for sin holdning til åndemanere, dødemanere, "firewalkers", afgudsdyrkere og andre vederstyggeligheder, han udrydder mange folkeslag pgr af disse vederstyggeligheder, og forlanger da også at Israel holder hans bud med hensyn til disse vederstyggeligheder.

Jeg har en gang en mørk aften i en skov overværet en "firewalking" seance i en naturdyrkende forsamling.

Kan du komme med en bibelhenvisning til dette fænomen?
Er det nedenstående citat, 5.Mos 18,10, som handler om, hvad børn kunne blive udsat for, eller har du et andet sted i tankerne?

Hos dig må der ikke findes nogen, som lader sin søn eller datter gå gennem ilden, ingen, der driver spådomskunst eller trolddom, ingen, der tager varsler, ingen, der bruger magi.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#22102 - 11/10/2003 09:14 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: kristina]
Robert
Bruger

Godmorgen Kristina.

Din henvisning:
"Hos dig må der ikke findes nogen, som lader sin søn eller datter gå gennem ilden, ingen, der driver spådomskunst eller trolddom, ingen, der tager varsler, ingen, der bruger magi."

Ja det er det jeg i gåseøjne kaldte for "firewalkers", jeg kender ikke andet ord for det, og jeg kunne godt være galt afmarcheret, men du forstod ihvertfald meningen, for det var den samme mening som din henvisning beskrev.(Tror firewalkers at det er Guds vilje, eller deres egne vilje, der fører dem sikkert over ilden ?? )

Jeg Vælger bevidst ikke at citere Bibelen i mit svar til Vagn, fordi han udtalte at Djævelen var i Bibelen.
Gud snakker om usyret og syret brød, og siger at hvis du ælter en lille klump syret dej ind i usyret dej, så bliver hele dejen syret, hvilket jo kan forståes som, hvis Djævelen har skrevet i Bibelen, så er Bibelen også Djævelens værk, og så ville de citater jeg tog direkte fra Bibelen altså være Djævelens ord.
Når jeg vælger at svare Vagn med egne ord, er det fordi jeg blot er kød, og når det forholder sig sådan, så er de ord jeg bruger i værste fald mine egne, og så behøver han ikke at synde for at diskutere med mig, men blot være uenig med mig som jo kun er kød.

Kærlig Hilsen.

Robert.

Til toppen 
#22103 - 11/10/2003 09:37 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: Robert]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Robert, tak for dit svar. Jeg havde tænkt at du måske havde en anden henvisning, for jeg har tit spekuleret over firewalking-fænomenet, siden jeg overværede det.

Det virkede skam - det er muligt at gå, stille og roligt, barfodet, på glødende trækul - jeg tror det var en strækning på 5-6 meter, uden at brænde sig.

Kun en enkelt af deltagerne fik vabler, nemlig fordi han blev bange og løb det sidste stykke. Du spørger

Tror firewalkers at det er Guds vilje, eller deres egne vilje, der fører dem sikkert over ilden ?? )

Jeg kan dertil svare, at for dem er skaberværket/naturen deres gud, som de tilbeder. I dette tilfælde i meditativ anråbelse og bøn til skovens træer.

Jeg ser det som hedensk afgudsdyrkelse, hvor onde åndsmagter sørger for at deltagerne ikke brænder sig, når bare de har tilstrækkelig tillid til naturens kræfter. Så har de jo modtaget "beviset" for, at det er skaberværket der er gud ..

Tilbedelse af skaberværket leder bort fra troen på Gud, som selv har skabt det, og fra vor frelser, Jesus Kristus.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#22104 - 11/10/2003 10:08 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: kristina]
Robert
Bruger

Hej Kristina.

Din konklusion:
"Tilbedelse af skaberværket leder bort fra troen på Gud, som selv har skabt det, og fra vor frelser, Jesus Kristus."

Dejlig forklaring af at gå gennem ild
Jeg sidder her og trygler min ånd om ikke at skrive 1000 forherligelser af Jesus Kristus, forherligelser som ville få mig, og efter hvad du selv skriver, også dig, til at smile og prise Herren
Grunden dertil, er at denne post indeholder udsagnet, "Djævelen har skrevet Bibelen", og den som ser med de øjne, ville læse mine forherligelser som forhånelser, og derigennem ville jeg jo være skyld i at få et andet menneske til at forhåne Jesus Kristus.

Jeg vil dog komme med en enkelt henvisning alligevel, til vores (Kristina og Roberts) forståelse
Paulus første Korinter brev.
"9.Men agt vel på, at jeres frihed ikke skal bringe de skrøbelige til fald!
10.Thi hvis nogen ser dig, der "har kundskab", sidde til bords i et afgudshus, vil så ikke hans samvittighed, hvis han er skrøbelig, få den "opbyggelse" deraf, at også han kan spise afgudsofferkød?
11.Så går jo ved din "kundskab" den skrøbelige til grunde, en broder, for hvis skyld Kristus er død!"
I lyset af dette Paulus citat, er Bibelen i denne tråd jo afgudsoffer, og mine ord, ikke andet end ord fra kød.

Gud er en.

Robert.

Til toppen 
#22105 - 11/10/2003 11:15 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: Robert]
Anonym
Anonym

Robert skrev:
Disse "åbenbaringer" som bliver skrevet i din bog, er alle kommet frem ved hjælp af åndemaneri, som er en af de vederstyggeligheder, der ifølge Jesus på korset, har til formål at lede os på afveje.
Du selv har jo lige skiftet din Bibel ud med "Vandrer i lyset", og argumenterer for at "ingen steder spores hans indflydelse så kraftigt som i de kristnes bibel."

Jeg citerede nu kun "åbenbaringerne" i "Vandrer mod Lyset" og påstår ikke at de er rigtige. For at forebygge enhver fremtidig misforståelse i vore diskussion, vil jeg henvise til DETTE INDLÆG hvor jeg besvarer et spørgsmål fra Raven om hvorfor jeg tror på Gud.

Når det er sagt, så vil jeg imidlertid også sige at jeg formentlig ikke ville kunne angribe "Vandrer mod Lyset" med samme logiske styrke som jeg angriber de fleste bibeltro kristnes opfattelse af Gud. For selv om også "Vandrer mod Lyset" indeholder oplysninger som jeg ikke mener kan være sande, så er selve kernen i dens gudsopfattelse ikke selvmodsigende, således som kristendommens kerne er.

At kristendommens kerne er selvmodsigende, vil jeg gerne dokumentere for dig med et spørgsmål som jeg har stillet mange her på jesusnet, men som ingen hidtil har kunnet give en forklaring på. Nu får du så chancen:

Hvordan kan du, Robert - efter dommedag hvor Gud efter kristen opfattelse har befriet dig for arvesynden og man derfor må formode at du er blevet syndfri og god - tro at du kan være ufølsom overfor dine fortabte kæres evigtvarende lidelser i helvede?

Og hvordan kan du dog tro at Gud selv kan være ufølsom overfor de fortabtes lidelser, uanset hvor selvforskyldte de måtte være? Hvis du er god og Gud er god, må både du og Gud da efter dommedag være opfyldt af en uendelig sorg og MEDlidenhed med de fortabte, og opfyldt af et stærkt ønske om at hjælpe dem!

Hvis IKKE både du og Gud i himlen efter dommedag er opfyldt af en uendelig sorg og MEDlidenhed med de fortabte, og opfyldt af et stærkt ønske om at hjælpe dem, så kan det efter min mening kun betyde at både du og Gud til den tid vil være fuldstændigt ufølsomme og ligeglade med andres (de fortabtes) lidelse!

Forestil dig Robert, at den der står dig nærmest bliver muslim, hvilket ikke er en umulighed i vore dages Danmark, og dermed går fortabt på dommedag. Tror du at du i himlen kan glemme dine kæres forfærdelige og evigtvarende lidelser i Helvede? Tror du ikke at al din tid i himlen vil gå med at rende Gud på dørene og trygle om at dine kæres lidelser må høre op?

Hvad svarer du til det, Robert? Helt ærligt - tror du ikke det bliver et helvede for dig i himlen hvis Gud afslår din bøn?

Kristina har ærligt svaret at hun ved det ikke, at hun ikke har svaret. Kun KARNIEL har leveret et solidt modargument - nemlig at ligesom hele menneskeheden gik fortabt ved Adam og Evas syndefald, ligeledes blev hele menneskeheden frelst ved Jesu død på korset.

Dermed fjerner Karniel også fortabelsen i helvede som en mulighed, og dermed falder min kritik af kristendommens hule kerne til jorden. Men indtil videre er Karniel den eneste kristne herinde som mener at alle bliver frelst.

Robert skrev:
Jeg kunne godt tænke mig at høre din forklaring, ud fra "vandrer mod lyset", på hvordan Jesus beskriver Djævelens skriftsteder i Bibelen, og på hvordan det medie der talte om "Ardor" beskriver denne Djævels skriftsteder i Bibelen.

Hvis Jesus på korset taler sandt, så lyver Jesus fra "vandrer mod lyset", og så er "vandrer mod lyset" Åbenbaret fra dæmoner, han forklarer dette meget tydeligt.

Hvis Jesus fra "vandrer mod lyset" taler sandt, så er Bibelen ikke sandheden, for enten er den sand eller falsk, den kan ikke være halvrigtig, for det gør den i høj grad falsk og hul.
Jeg vil meget gerne høre din forklaring, ud fra "vandrer mod lyset", på hvordan Jesus beskriver Bibelen og djævelen i bibelen, altså hvilke advarsler giver han os, så vi kan vide at Bibelen er falsk ?? (Jeg vil bede dig om ikke at citere "VML", men bruge dine egne ord, da jeg ikke har spor lyst til at læse disse "åbenbaringer".

Du vil meget gerne høre min forklaring, ud fra "Vandrer mod Lyset".

Du vil bede mig om ikke at citere fra "Vandrer mod Lyset".

Du har ikke spor lyst til at læse disse "åbenbaringer".

Det forekommer mig, Robert, at du stiller mig en umulig opgave.

I øvrigt omfatter jeg "Vandrer mod Lyset" med forhåbentlig samme skepsis som andre religiøse skrifter, heriblandt bibelen, og jeg har derfor ikke lyst til at agitere for den.

Men som kristen burde du da netop læse dette interessante alternativ til din religion - ikke mindst fordi Kristus i "Vandrer mod Lyset" spiller en meget central rolle for menneskehedens frelse (hjemvenden til Gud).

Eller mener du virkelig at der er bestemte bøger, kristne ikke må eller bør læse?

Med venlig hilsen
Vagn Bro

NB: Med hensyn til at gå på glødende kul, som du og Kristina diskuterer, så er der ifølge de skeptiske folk på www.skeptica.dk intet overnaturligt i det.

LÆS MERE HER!

Til toppen 
#22106 - 11/10/2003 12:17 Re: En dansk "åbenbaring"!?
Robert
Bruger

Hej Vagn.

Du skriver:
"Jeg citerede nu kun "åbenbaringerne" i "Vandrer mod Lyset" og påstår ikke at de er rigtige."

Personligt er jeg ikke i tvivl om at du tror på Gud, men jeg er i tvivl om hvorvidt du tror på Jesus på korset, eller Jesus fra "VML".

Så siger du:
""Vandrer mod Lyset" indeholder oplysninger som jeg ikke mener kan være sande, så er selve kernen i dens gudsopfattelse ikke selvmodsigende, således som kristendommens kerne er."

Lad os for et øjeblik antage, at "VML" er åbenbaret ved dæmoniske ånder.
Ville de tale harske eller smukke ord for at narre den troende, du skal jo huske på, at Djævelen er i stand til at sige præcis de samme ord som mennesker.
Og ville Djævelen bekymre sig om at du bliver frelst ved disse ord, eller fortabt ??
Hvis vi antager at disse "åbenbaringer" er dæmoniske i oprindelse, så ville de jo snakke med de sødeste ord, om de højeste sandheder, ja de ville sige præcist hvad du gerne vil høre, da det ikke er ordene, men din reaktion på ordene der er deres VIRKELIGE formål med ordene, og din reaktion er da også tvivl på om Djævelen skrev Bibelen. Altså kunne de ord i "VML" jo i sagens natur meget sandsynligt være Djævelens.

Så stiller du et rigtigt godt spørgsmål:
"Hvordan kan du, Robert - efter dommedag hvor Gud efter kristen opfattelse har befriet dig for arvesynden og man derfor må formode at du er blevet syndfri og god - tro at du kan være ufølsom overfor dine fortabte kæres evigtvarende lidelser i helvede? ...."

Nu tror jeg for det første ikke på den skabte verden, men på Gud, og helvede ligger jo i den skabte verden, for ellers ville Gud ikke være én.
Når Gud er én, så må det betyde at alle hans dele, i deres rene form, altså når deres vilje ikke er forskellig Guds vilje, også ér Gud.
Hvad Guds logik er med hensyn til frelse, har jeg ingen aning om, jeg kan ikke rumme Gud, jeg kan ikke forstå Gud, jeg kan ikke dømme Gud!
Jeg er sikker på at Gud har en plan med os alle, og jeg tror da også på at Gud i yderste potens, er en barmhjertig og retfærdig Gud.
Hvorvidt dette betyder at alt og alle bliver frelst på et eller andet tidspunkt, har jeg altså ingen ide om, jeg kan blot tro på at Gud ved hvad han gør, og på at han er kærlig og retfærdig.

Du spørger så til ovenstående:
"Hvad svarer du til det, Robert? Helt ærligt - tror du ikke det bliver et helvede for dig i himlen hvis Gud afslår din bøn?"

Helt ærligt, nej jeg tror ikke at den nye jord bliver et helvede for de frelste, fordi Gud er underfundig, og hans veje er uransalige, så derfor tror jeg på Jesus ord, når han siger at den nye jord vil være et syndefrit sted, og altså et sted, hvor de frelstes vilje, ikke er forskellig fra Herrens.

Så siger du:
"Du vil meget gerne høre min forklaring, ud fra "Vandrer mod Lyset".
Du vil bede mig om ikke at citere fra "Vandrer mod Lyset".
Du har ikke spor lyst til at læse disse "åbenbaringer".
Det forekommer mig, Robert, at du stiller mig en umulig opgave."

Helt umulig er den jo ikke, jeg har da formået, uden at bruge Bibelcitater, at fremføre Bibelens ord, med mine egne ord, så skulle det vel også være muligt at beskrive med egne ord, hvad "VML" siger om Jesus på korset, og Djævelen i Bibelen.

Så afslutter du med at sige:
"Men som kristen burde du da netop læse dette interessante alternativ til din religion - ikke mindst fordi Kristus i "Vandrer mod Lyset" spiller en meget central rolle for menneskehedens frelse (hjemvenden til Gud).

Eller mener du virkelig at der er bestemte bøger, kristne ikke må eller bør læse?"

Jeg mener jo selv, at Jesus helt tydeligt beskriver, lige præcis hvad "VML" i sandhed er, og det er bestemt ikke et alternativ til min religion, det er et ondt angreb på tro, hvis eneste formål er at vildlede troende, pakket ind i sukkersøde ord.

Hvis en mand kan fristes med penge, tror du så ikke Djævelen ville friste ham med penge ?
Hvis en mand kan fristes med lyst, tror du så ikke Djævelen ville friste med villige lystne ?
Hvis en mand kan fristes af søde ord, tror du så ikke Djævelen vil friste ham med søde ord ?

Djævelen skyer ingen midler for at vildlede troende, ingen, hvad skulle forhindre ham i at tale sukkersødt, og med sin snu logik få den troende til at fokusere på ordene, og ikke den effekt de har ?

Nej jeg mener ikke at der er nogen bøger, film, mad, cigaretter, eller noget andet i denne verden som er synd, og som derfor ikke må indtages, det eneste som er synd, er resultatet af disse ting, altså det der kommer ud af det.

Jeg vælger så personligt at styre langt uden om "VML", fordi Jesus på korset har fortalt mig, at den er blevet "åbenbaret" gennem vedderstyggelige åndemanere, ved dæmoniske ånders bedrag af svage mennesker, med det formål at vildlede troende og fordreje troen.
Hvorfor i al verden skulle jeg dog spilde min kostbare vilje, med at læse noget som jeg i bund og grund regner for lavere end menneskeaffald ??

Når du læser "VML", får du så en følelse af kærlighed og velsignelse, eller får du en følelse af bedrag og tvivl ??
Da figentræet ikke ville give Jesus frugter, forbandede Han det og det rådnede, havde figentræet givet Ham rådne frugter, ville Han med al sandsynlighed også have forbandet det, men havde det givet Ham friske frugter, havde Han med sikkerhed takket Gud for frugten.

Djævelens snu fornuft, kan godt lyde dejlig, men den smager i sidste ende forfærdeligt, for han er ikke interesseret i din sjæls frelse, tværtimod.

Gud er en.

Robert.

Til toppen 
#22107 - 11/10/2003 13:02 Re: En dansk "åbenbaring"!?
Esmaralda
Bruger

Hej Vagn

Og det er jo ikke rigtig nogen god undskyldning, vel?

Men nu skal jeg komme den "dovne" til hjælp

- - - tak

Hvad ville du sige til muslimen (én af de ca. 65 millioner i Tyrkiet) der går fortabt fordi han af dovenskab ikke fik sig sat ind i kristendommens budskab.

Hvad tror du vi har missionære sendt ud for.....

Jeg tror ikke at nogen muslim af egen kraft ville komme til at tænke på om ikke de lige skulle læse i Bibelen.....
Lige så lidt som jeg selv kom i tanke om at læse i Koranen.....
Det er mission og evangelisation der gør folk opmærksomme på at der er andet at tro på end det de/vi tror på lige nu.....

For mig at se, Esmeralda, kan den ene overnaturlige "åbenbaring" være lige så god som den anden. Ingen af os kan vide om det er denne "åbenbaring" eller kristendommens (bibelens) som er den sande. Men de kan ikke være sande begge!

Ja om den ene åbenbaring er sand eller det er den anden..... det er noget man må tro på og blive overbevist om...... Vi kan ikke på sidelinjen stå og beslutte om den ene eller den anden er rigtig........ men jeg vil give dig ret i at det ikke kan være BÅDE Bibelen og Vandre mod lyset der er sandt...... en af dem MÅ være løgn..... (du vil sige at det måske kkunne være begge der er løgn..... men nu er jeg jo blevet overbevist om at den ene er sand så derfor skrev jeg at det "kun" er den ene der er løgn)

Hvad nu hvis du havde læst "Vandrer mod Lysets" version af sandheden først i stedet for bibelens?

Så ville jeg da slet ikke have fatten en hujende fis af det..... det ville være totalt volapyk......
Hvis jeg ikke kendte Bibelen og dens budskab ville jeg ikke fatte hvad de mener når han skriver med en masse hentydninger og undertoner som stammer fra Bibelen....

Havde jeg læst dette "Vandre mod lyset" stof først - ville jeg gå videre med en følelse af at være blevet talt hen over hovedet på......tror jeg ....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#22108 - 11/10/2003 14:41 Re: En dansk "åbenbaring"!?
carl
Bruger

Hej Vagn Bro

Du skriver:
Forestil dig Robert, at den der står dig nærmest bliver muslim, hvilket ikke er en umulighed i vore dages Danmark, og dermed går fortabt på dommedag. Tror du at du i himlen kan glemme dine kæres forfærdelige og evigtvarende lidelser i Helvede? Tror du ikke at al din tid i himlen vil gå med at rende Gud på dørene og trygle om at dine kæres lidelser må høre op?

Hvad svarer du til det, Robert? Helt ærligt - tror du ikke det bliver et helvede for dig i himlen hvis Gud afslår din bøn?

Kristina har ærligt svaret at hun ved det ikke, at hun ikke har svaret. Kun KARNIEL har leveret et solidt modargument - nemlig at ligesom hele menneskeheden gik fortabt ved Adam og Evas syndefald, ligeledes blev hele menneskeheden frelst ved Jesu død på korset.

Dermed fjerner Karniel også fortabelsen i helvede som en mulighed, og dermed falder min kritik af kristendommens hule kerne til jorden. Citat slut.

Her er vi ved selve problemets kerne og hvor det viser sig, hvorfor du ikke kan forstå bibelen eller evangeliet.
eks:Citat gentaget:
nemlig at ligesom hele menneskeheden gik fortabt ved Adam og Evas syndefald, ligeledes blev hele menneskeheden frelst ved Jesu død på korset. Citat slut.
Mit svar:
Korrekt og bbibelsk men;
Hvad Karniel påstår er ikke en blåstempling af hvad du tror,du misfortolker det i dit eget favør. Han har ikke påstået at derved blev alle også automatisk frelst. Ellers må han gentage det højt og tydeligt!!! Det er ikke nemlig hvad konteksten i mit Nye Testamente siger, den siger det samme, men ikke at alle dermed automatisk bliver frelst.

Mange steder i bibelen, hvor Jesu død på korset omtales er der også tale om et valg, hvilket jeg før har debatteret med dig.
Paulus siger det tydeligt og klart i Romerbrevet kapitel 10 vers 8-10.
" Ordet er dig nær, i din mund og i dit hjerte (nemlig det troens ord, som vi prædiker)
" Thi når du med din mund bekender Jesus som Herre og i dit hjerte tror, at Gud opvakte Ham fra de døde, skal du blive frelst"
"Thi med hjertet tror man til retfærdighed, og med munden bekender man til frelse"

Så ja, der er en nåde fra Gud og en fortabelse- valget skal den enkelte selv foretage frivilligt, for Gud ønsker ikke lovtrælle, men frie menneskers kærlighed til Ham.

mvh
carl

Til toppen 
#22109 - 11/10/2003 15:17 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: carl]
Alex
Bruger

Reg.: 08/06/2003
Hej carl,

Vil lige sige at Karniel er universalist ligesom mig. Vi ser det klart og tydeligt i bibelen, og vi ved at det at de fleste her ikke kan se det, ene og alene skyldes en bestemt måde at læse bibelen på, som de har lært. Hvis en person ikke kommer til tro, og derved bliver løftet op af sin fortabelsestilstand, så kan han blive det senere .

Et menneske handler ud fra de valg Gud kan givet ham. Man skal være godt enøjet for at bilde sig selv ind at alle har den samme grad af frihed.

DKs første netforum for Bibelsk Universalisme:
http://www.groupcare.dk/da/group.asp?groupid=408816

Til toppen 
#22110 - 11/10/2003 18:02 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: Robert]
Anonym
Anonym

Robert skrev:
Personligt er jeg ikke i tvivl om at du tror på Gud, men jeg er i tvivl om hvorvidt du tror på Jesus på korset, eller Jesus fra "VML".

Jeg nøjes med at tro på Gud. At indføre Jesus eller andre i min tro ville bringe mig derhen hvor jeg ikke vil - nemlig ind i en religion. Husk at min "trosbekendelse" lyder:

"Jeg tror på Gud, forstået som et altomfattende væsen der omslutter og former hele verden og som er bevidst om sig selv og os - og som det derfor også giver mening at bede om hjælp.

Det eneste alternativ jeg ser til Guds eksistens er at verden som helhed former sig selv, ubevidst om sig selv og om os!

At sige mere om Gud er rent hovmod, og måske går jeg endda selv for langt. Det mener ateisterne f.eks."

Så jeg holder mig til Gud! Det føler jeg er trygt.

Robert skrev:
Lad os for et øjeblik antage, at "VML" er åbenbaret ved dæmoniske ånder.
Ville de tale harske eller smukke ord for at narre den troende, du skal jo huske på, at Djævelen er i stand til at sige præcis de samme ord som mennesker.
Og ville Djævelen bekymre sig om at du bliver frelst ved disse ord, eller fortabt ??

Tjaeh, Robert - men lad mig vende dit argument om:

Lad os for et øjeblik antage, at bibelen er åbenbaret ved dæmoniske ånder.

Robert skrev:
Hvis vi antager at disse "åbenbaringer" er dæmoniske i oprindelse, så ville de jo snakke med de sødeste ord, om de højeste sandheder, ja de ville sige præcist hvad du gerne vil høre, da det ikke er ordene, men din reaktion på ordene der er deres VIRKELIGE formål med ordene, og din reaktion er da også tvivl på om Djævelen skrev Bibelen. Altså kunne de ord i "VML" jo i sagens natur meget sandsynligt være Djævelens.

Ordene i "Vandrer mod Lysets er jo angiveligt ikke kun meget sandsynligt Djævelens. Ardor præsenteres og præsenterer jo netop sig selv som værende Djævelen der har angret og har fået Guds tilgivelse.

Robert skrev:
Når du læser "VML", får du så en følelse af kærlighed og velsignelse, eller får du en følelse af bedrag og tvivl ??

Vi påvirkes vel alle af det vi læser, og der er mange meget smukke passager i "Vandrer mod Lyset". Jeg får faktisk tårer i øjnene når jeg læser passagen hvor Ardor (Djævlen) angrer og vender hjem til Gud, og jeg føler faktisk en dyb medlidenhed med ham.

På tilsvarende måde røres jeg over beretninger i bibelen, bl.a. lignelsen med den fortabte, men genfundne søn, og lignelsen om hyrdens der ikke giver op før han har fundet det vildfarne får. Jeg føler der er meget sandt i det som bibelen fortæller om Jesus.

Robert skrev:
Hvorvidt dette betyder at alt og alle bliver frelst på et eller andet tidspunkt, har jeg altså ingen ide om, jeg kan blot tro på at Gud ved hvad han gør, og på at han er kærlig og retfærdig.

Det sidste tror jeg så også på!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22111 - 11/10/2003 18:38 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: carl]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

Så ja, der er en nåde fra Gud og en fortabelse- valget skal den enkelte selv foretage frivilligt, for Gud ønsker ikke lovtrælle, men frie menneskers kærlighed til Ham.

Frie mennesker?
Der er jo reelt tale om mennesker, der med "en pistol for panden" (trusler om evig pine) og en meget skarp deadline trues til at elske ham.
I mine øjne ikke ret langt fra "lovtrælle".

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#22112 - 11/10/2003 18:41 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: Alex]
carl
Bruger

Hej Alex

Udmærket, men det ændrer ikke en tøddel.
Du skriver:
Vi ser det klart og tydeligt i bibelen.. citat slut.

Det er muligt, men der er intet skriftmæssigt eller teologisk belæg for påstanden, som er og bliver en påstand, som ingen kan vide noget faktuelt om, kun Gud.

Du skriver:
Et menneske handler ud fra de valg Gud kan givet ham. Man skal være godt enøjet for at bilde sig selv ind at alle har den samme grad af frihed. Citat slut.

Det tror jeg Vagn Bro bliver ked af at høre, men det må han selv udtrykke.

Din påstand er ikke korrekt, selvfølgelig kommer vi fra en arv, et miljø, uddannelse m.m. men det ændrer ikke Guds oprindelige hensigt. Hvert menneske er unikt og værdifuld i Guds øjne uanset baggrund og hos Gud er der ikke personsanseelse. Derfor har alle fået en individuel frihed og det er kun enkelte udvalgte personer, som Gud bruger og hvor man kan sige, at de ikke har et frit valg. Men bibelen har ligeså mange eksempler på mennesker, som Gud udvalgte, men som trådte ved siden af Guds vilje med deres liv.

Muhammedanerne læser koranen, jøderne læser kun det Gamle Testamente, Jehovas Vidner har deres egen redigerede udgave osv. osv.
Som en personlig kristen opfatter jeg ikke bibelen, som en bog der skal tages bogstaveligt ord for ord, men konteksten i evangeliet og Det nye Testamente giver mening.
At hver skabning har en individuel frihed til at vælge mellem godt og ondt og det er ikke en skæbnegud en personlig kristen tror på. Gud ønsker ikke lovtrælle og "puppies on the string " eller robotter, men at mennesker elsker Ham af kærlighed, som Jesus kaldte det 11 bud og vigtigste af alle.

Din påstand tyder på at du mener, at mennesker kan frelse sig selv og opbygge en "frelseskonto" gennem gerninger.
Så skulle Kristus være død på korset som en fejl

Milliarder af mennesker er siden Apostlenes Gerninger kommet til erkendelse af Johannes kapitel 3.vers 16 og Romerbrevet kapitel 10 vers 8-19 derefter mundtlig bekendt trosbekendelsen i igennem næsten 2000 år. Det tyder på at sandheden om Jesu forsonende død på korset, opstandelsen fra de døde og Helligåndens komme til jorden på pinsedag ikke har været en fejl.

mvh
carl

Til toppen 
#22113 - 11/10/2003 18:44 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: carl]
Ateist
Bruger

Milliarder af mennesker er siden Apostlenes Gerninger kommet til erkendelse af Johannes kapitel 3.vers 16 og Romerbrevet kapitel 10 vers 8-19 derefter mundtlig bekendt trosbekendelsen i igennem næsten 2000 år. Det tyder på at sandheden om Jesu forsonende død på korset, opstandelsen fra de døde og Helligåndens komme til jorden på pinsedag ikke har været en fejl.

Antallet af folk, der tror på noget, er ikke på nogen måde udtryk for, hvor sandt dette måtte være.
Jvf. fx alle dem, der har troet på, at Jorden er flad.
Milliarder af mennesker kan godt taget fejl!

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#22114 - 11/10/2003 19:23 Re: En dansk "åbenbaring"!?
Robert
Bruger

Hej igen Vagn.

Du skriver:
"Jeg nøjes med at tro på Gud. At indføre Jesus eller andre i min tro ville bringe mig derhen hvor jeg ikke vil - nemlig ind i en religion."

Jeg forstår præcis hvad du mener, for jeg har stået i den selvsamme situation religiøst, med stort set samme trosbekendelse
Jeg var til sidst i mit ikke Kristne liv, derude hvor jeg hadede alt og alle, jeg ville intet have i denne verden, ikke engang min dejlige moders kærlighed. Jeg bad enda hver aften før jeg faldt i søvn, at Gud måtte udrydde mig fra altet, altså at han ville fjerne den essens som er mig, fra sin egen essens, og tilintetgøre mig.
Det eneste håb jeg havde tilbage, var at der var en Gud, (for det var det eneste som jeg ikke kunne hade i hjertet), og at han ville udfri mig fra denne falske verden, det gjorde han derimod ikke.
Så jeg forstår godt tvivl og forkastelse, det var jo sådan Jesus forbarmede sig over mig
En tro på på Gud i hjertet, selv om du forkaster alt andet, kan meget vel lede til mere end håb og viisdom.

Du siger så:
"Tjaeh, Robert - men lad mig vende dit argument om:"

Jeg elsker selv at vende argumenter 180 grader.
Jeg havde aldrig læst Bibelen før jeg blev Kristen, kun bittesmå uddrag læst i forskellige sammenhænge.
Jeg læste det nye testamente først, og den følelse jeg oplevede var bamhjertighed, viisdom, sandhed, kærlighed, og muligheden for frelse.
Og så næstekærlighed, på et plan som jeg ikke før havde kunnet begynde at fatte. I Jesus eget eksempel, HELE hans levende eksempel, så jeg i den grad ren ren næstekærlighed, han ofrer enda sit eget liv, for næstekærlighed.

Så læste jeg det gamle testamente, og følelsen jeg fik, var Gudsfrygt. Der var så mange voldelige udtalelser, at min krop fortalte mig at dette var vanvid, men min ånd grinte bare af mig og sagde at det var Guddommelig kærlig retfærdighed.

Ingen af testamenterne fortalte mig det jeg gerne ville høre, og GT pakker i særdeleshed ikke ordene ind i sukker.
Tværtimod fortalte Jesus at jeg skulle vende den anden kind til, og lade ham som vil stjæle min kjortel, få mine benklæder også, en næstekærlighed der gik imod min kropslige logik, men ikke mod min åndelige, og derfor i høj grad dualistisk for mig.

Og den vold som finder sted i GT, med at lyse hele byer og befolkninger i band, børn, kvinder, mænd, husdyr, selv deres huse. Fik min krop til at vride sig i modstand mod at læse videre, men min ånd forstod godt kærligheden i disse handlinger, igen denne dualisme.

En dualisme som jeg ikke mener tjener Djævelen til noget godt, overhovedet, tværtimod tjener denne dualisme lige netop til overgivelse og tro på at Verden hører Djævelen til(Ikke meget længere forhåbentligt), men alt udenfor, alt det som holder, alt det som er kærlighed, hører Jesus til.
Overgivelse og tro, så vi ikke tror på djævelen når han hvisker i vores ører at vi er nogle satans store karle, i vores flotte biler, dyre huse, med koner og elskerinder, børn hus osv osv, nogle satans store karle med kontrol over verden, en satans god kontrol over verden.
Overgivelse og tro, så vi må blive så næstekærlige, at det der ligger os på sinde, er Guds vilje. Jesus beder os jo selv om at droppe tøjlerne og følge ham blindt uden at kigge sig tilbage, altså at droppe vores identifikation med verden, og istedet identificere os med hans egen levende næstekærlighed.

Derfor tror jeg i hjertet ikke på, at Bibelen har så meget som et enkelt ord skrevet af Fristeren.

Så siger du:
"Ordene i "Vandrer mod Lysets er jo angiveligt ikke kun meget sandsynligt Djævelens. Ardor præsenteres og præsenterer jo netop sig selv som værende Djævelen der har angret og har fået Guds tilgivelse."

Ja han er en snu Satan, det er der ingen tvivl om, og hans løgne lader ingen tvivl tilbage om, at han ikke skyer nogen midler, når jeg hører de ord ovenfor, kan jeg næsten høre ham stampe i jorden og klaske sig på lårerne af grin. Hans anger er bestemt ikke troværdig, specielt ikke set i lyset af, at han bruger åndemanere og splid til at fremføre denne rådne anger for menneskene. Han er tydeligvis still going strong

Så siger du blandt andet:
"og jeg føler faktisk en dyb medlidenhed med ham."

Jeg selv bliver utrolig rørt hver gang jeg læser i Bibelen, den formår på en eller anden måde altid at overraske mig, og udvidde mig, på en forunderlig direkte måde.
Jesus beder mig om at føle medlidenhed med alt og alle i skabelsen, Djævelen er den sidste som får min medlidenhed i denne skabelse, hans snu fornuft er gennemsigtig som papir, hans anger falsk som løgn, og hans Væsen søger udelukkende at tilintetgøre mig, Gud skal revse og tugte mig meget og længe, før jeg føler andet end had til denne verdens fyrste.

Med kærlig og broderlig hilsen.

Robert.

Til toppen 
#22115 - 11/10/2003 19:47 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: carl]
Alex
Bruger

Dav carl,

Ja det er muligt nok at Karniel er universalist.

Universalismen er teologisk bevist for dem der vil se den sandhed i øjnene. Beviserne står at læse massevis af steder i NT, eks. 1 Kor. 15v22-28, Kol. 1v20 og 1 Tim. 2v4. At benægte det eller lege at det er et mysterium ændrer ikke på den sag.

Min påstand omkring at fri vilje læren er forkert, er skam sand nok. Ingen har fri vilje, men nogen har mere frihed end andre. Fri vilje folk ynder at tale om deres egen tilstand, medens at der ikke er plads til de mange der er født i ufrihed og uvidenhed i deres forsimplede model over tilværelsen. Bibelen er i øvrigt fuld af mennesker enten på positiv eller negativ vis påvirkes af Gud til at foretage valg.

Tager du ikke Bibelen bogstavelig ord for ord (heri ikke medregnet de dele der tydevis er symbolske såsom ordsprogenes billedsprog, profeterne og åbenbaringen), herunder det Gamle Testamente, så kan dit bibelstudie ikke bruges til så meget, for det er netop af den vej man finder ud af hvad bibelen siger. Og det er netop det der tæller, ikke hvad folkekirken eller Jehovas vidner måtte mene den siger.

Jeg mener ikke frelsen er afhængig af menneskegerninger, derfor tror jeg at alle, ikke blot de troende, til sin tid frelses (1 Tim. 4v10). Jeg tror rent faktisk at Jesu blod er tilstrækkeligt til at forsone alt på himmelen og jorden (Kol. 1v20).

Guds fred

Til toppen 
#22116 - 11/10/2003 21:47 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: Robert]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Robert - jeg vil bare sige, at jeg var så glad for at læse din beretning. Det er desværre sjældent at høre fra nogen, der virkelig har kunnet tage også det gamle testamente til hjerte - de fleste sidder med en amputeret udgave af Bibelen.

Mange lader GT ude af betragtning, og det forekommer mig at være som at skære en levende organisme midt over.

NT er skjult til stede i GT, men det opdager man først, når man går i gang med at læse det hele i sammenhæng og finder ud af at NT på ingen måde bare er mytologiske tekster, der hænger frit sværende i luften.

Der er Bibel-Marathon i mange sogne for tiden - til stor glæde (og overraskelse!) for mange, også for en del kirkefremmede.

Poul Hoffmann har skevet et lille hefte, der hedder "Den hele Bibel" (J. Frimodts Forlag, 1969), det har jeg været mægtig glad for at læse ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#22117 - 11/10/2003 23:31 Re: En dansk "åbenbaring"!?Læs rigtigt! [Re: Alex]
carl
Bruger

Hej Alex

Din kommentar til mit indlæg ser mærkeligt ud.

Du skriver citat:
Et menneske handler ud fra de valg Gud kan givet ham. Man skal være godt enøjet for at bilde sig selv ind at alle har den samme grad af frihed. Citat slut.

Det er utroligt ! Jeg skrev at mennesker naturligt nok kommer fra forskellige miljøer og baggrunde, så hvorfor så argumentere som du gør ? Men den kendsgerning har intet at gøre med den individuelle frihed, som jeg skrev Gud har givet hvert menneske !
Jeg har mødt fattige tidligere undertrykte (under apartheid) mennesker med elendige familiemæssige og uddannelsesmæsige baggrunde vilkår bl.a i Sydafrika (fra bydelen Soweto), som mod odds har kæmpet sig op til høje positioner og som ydermere har udtrykt det samme synspunkt som jeg. De er for mig en bekræftelse på Guds utrolige kærlighed til sin skabning. Sandhedskommissionen som blev etableret, da åget blev taget af deres skuldre blev skabt frivilligt, fordi Nelson Mandela og Desmond Tutu var de primære eksponenter for princippet om menneskers valgfrihed til at tilgive sine fjender.

Du siger:
"Tager du ikke Bibelen bogstavelig ord for ord ..." citat slut,
så udtrykker du, at jeg så ikke kender bibelen.

Jeg kan til din oplysning fortælle, at jeg kender bibelens indhold i allerhøjeste grad både i teorien og Det nye Testamentes væsentligste sandheder i praksis.

Bibelens beretninger er tidsmæssigt, historisk, sprogligt m.m præget og derfor skal vi i denne senmoderne tid forstå at tolke sandhederne i skriften ind i en ret sammenhæng.
Eks. Paulus skriver (giver anvisning) om kvinders hovedbeklædning, fordi mange menigheder mødtes i synagoger og templerne, hvor kvinder efter jødisk lov SKULLE bære hovedbeklædning. Da de kristne kvinder oplevede ligeværdet og accepten, da de kom til personlig tro på Kristus mente de, at de havde lov til at undlade dette, hvilket skriftversene advarede mod.Der står også mange andre ting som kun har relation til datidens situation. Ydermere var det for at kvinderne ikke skulle forveksles med de kvindelige skøger, der var i de hedenske templer og som var kronragede.

Et sådant påbud findes idag ikke i kristne kirker kun i jødiske synagoger og hos shia muslimske troende. Du mener da ikke i fuld alvor, at vi for at være bibeltro skulle anvende de omtalte vers af Paulus i vor tid ????

Jeg skal undlade at komme med flere eksempler.

Dine sidste påstande om alles frelse får du først bekræftet
eller afkræftet, når Guds time for endetiden er inde.

Kun Gud kender alle svarene, heldigvis

mvh
carl

Til toppen 
#22118 - 11/10/2003 23:34 Re: Milliarder af mennesker kan godt taget fejl! [Re: Ateist]
carl
Bruger

Hej ateist

Citat -du skriver:
Antallet af folk, der tror på noget, er ikke på nogen måde udtryk for, hvor sandt dette måtte være.
Jvf. fx alle dem, der har troet på, at Jorden er flad.
Milliarder af mennesker kan godt taget fejl! Citat slut.

Svar:
Ja, og en del af dem er ateister

mvh
carl

Til toppen 
#22119 - 11/10/2003 23:47 Re: Milliarder af mennesker kan godt taget fejl! [Re: carl]
Ateist
Bruger

Lars>Milliarder af mennesker kan godt taget fejl!
Carl>Ja, og en del af dem er ateister

Det har du ganske givet ret i, men det er totalt irrelevant.
Jeg har nemlig ikke benyttet antallet af ateister som et argument for at så må vi have ret.
Du skrev derimod:

Til toppen 
#22120 - 12/10/2003 02:51 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: Robert]
Anonym
Anonym

Jeg skrev:
Jeg nøjes med at tro på Gud. At indføre Jesus eller andre i min tro ville bringe mig derhen hvor jeg ikke vil - nemlig ind i en religion."

Robert skrev:
Jeg forstår præcis hvad du mener, for jeg har stået i den selvsamme situation religiøst, med stort set samme trosbekendelse
Jeg var til sidst i mit ikke Kristne liv, derude hvor jeg hadede alt og alle, jeg ville intet have i denne verden, ikke engang min dejlige moders kærlighed.

Nej Robert, som du beskriver det, har du og jeg aldrig "stået i den selvsamme situation religiøst". Jeg har aldrig følt had til alt og alle, men tværtimod oplevet en stadig stigende (gensidig) accept fra mine medmennesker.

Robert skrev:
Jeg bad enda hver aften før jeg faldt i søvn, at Gud måtte udrydde mig fra altet, altså at han ville fjerne den essens som er mig, fra sin egen essens, og tilintetgøre mig.
Det eneste håb jeg havde tilbage, var at der var en Gud, (for det var det eneste som jeg ikke kunne hade i hjertet), og at han ville udfri mig fra denne falske verden, det gjorde han derimod ikke.

Pudsigt nok hedder det i én af Kristi taler i "Vandrer mod Lyset" at Gud i mellemfasen mellem hvert liv på jorden faktisk vil "tilintetgøre" dig hvis du beder om det og er fast besluttet på det. Men at endnu har ingen valg den mulighed for at slippe for menneskelivets lidelser.

Robert skrev:
Jesus beder mig om at føle medlidenhed med alt og alle i skabelsen, Djævelen er den sidste som får min medlidenhed i denne skabelse, hans snu fornuft er gennemsigtig som papir, hans anger falsk som løgn, og hans Væsen søger udelukkende at tilintetgøre mig, Gud skal revse og tugte mig meget og længe, før jeg føler andet end had til denne verdens fyrste.

Hvis du virkelig mener at Jesus beder dig føle medlidenhed med alt og alle i skabelsen, også Djævelen, så er det helt i overensstemmelse med "Vandrer mod Lyset". Heri hævdes at først når vi har tilgivet Djævelen, kan han arbejde for fuld kraft sammen med Kristus på at bringe menneskene hjem til Gud.

Indtil vi alle har tilgivet Djævelen fuldt ud, er han ifølge "Vandrer mod Lyset" gennem os bundet til ondskaben og kan ikke opløse de onde planer han lagde for menneskeheden i form af krig og terror.

Så, nu fik du så alligevel lidt af "Vandrer mod Lyset" i mine egne ord, som du efterlyste i et tidligere indlæg, Robert! (Idet jeg vurderer risikoen for at flytte dig fra én religion til en anden for at være lille! )

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22121 - 12/10/2003 02:58 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: carl]
Anonym
Anonym

Carl skrev til Alex:

Det tror jeg Vagn Bro bliver ked af at høre, men det må han selv udtrykke.

Jeg mener det er åbenlyst at alle mennesker ikke har den samme grad af frihed. Der er himmelvid forskel på friheden for en fattig i et af verdens fattige lande og for en rig i et af verdens rigeste lande.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22122 - 12/10/2003 03:10 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: carl]
Anonym
Anonym

Carl skrev:
Hvad Karniel påstår er ikke en blåstempling af hvad du tror,du misfortolker det i dit eget favør. Han har ikke påstået at derved blev alle også automatisk frelst. Ellers må han gentage det højt og tydeligt!!! Det er ikke nemlig hvad konteksten i mit Nye Testamente siger, den siger det samme, men ikke at alle dermed automatisk bliver frelst.

Jo Carl - Karniel går endda så vidt at han skrive at frelsen er uundgåelig!

Karniel skrev i DETTE INDLÆG :
Frelsen står ikke bare åben - den er ligeså uundgåelig som fortabelse. Vi kan ikke undgå at fødes fortabte - vi kan ikke undgå frelsen. Det er en guddommelig lov, at vi må fødes før vi dør - og dø før vi får liv.
Vi valgte ikke at blive født.
Vi valgte ikke at leve et liv underlagt sygdom, synd og død.
Vi valgte ikke livet på jorden.
Det liv vi må leve på godt og ondt, er en konsekvens af syndefaldet, som Gud satte igang, som en del af skabelsen. Kristus var bestemt som sonoffer før verdens begyndelse. Gud var så ganske klar over at mennesket ville falde og havde taget vare på det før begyndelsen.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22123 - 12/10/2003 04:20 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Esmeralda skrev:
Ja om den ene åbenbaring er sand eller det er den anden..... det er noget man må tro på og blive overbevist om...... Vi kan ikke på sidelinjen stå og beslutte om den ene eller den anden er rigtig........ men jeg vil give dig ret i at det ikke kan være BÅDE Bibelen og Vandre mod lyset der er sandt...... en af dem MÅ være løgn..... (du vil sige at det måske kkunne være begge der er løgn.....

Ja, jeg mener at begge kan være løgn. Men også at der kan være sandhed i begge. Eller en blanding af sandhed og løgn. Hvis Gud er til, håber jeg på at Gud med fornuften og logikken hjælper mig med at skille løgn fra sandhed i det jeg læser.

Jeg skrev:

Esmeralda skrev:
Så ville jeg da slet ikke have fatten en hujende fis af det..... det ville være totalt volapyk......
Hvis jeg ikke kendte Bibelen og dens budskab ville jeg ikke fatte hvad de mener når han skriver med en masse hentydninger og undertoner som stammer fra Bibelen....

Havde jeg læst dette "Vandre mod lyset" stof først - ville jeg gå videre med en følelse af at være blevet talt hen over hovedet på......tror jeg

Dét tror jeg bestemt ikke du ville. Med hensyn til forståelighed ligger "Vandrer mod Lyset" langt over Bibelen og andre religiøse tekster. Den levner ikke mange muligheder for fortolkninger, og den røde tråd er klar og tydelig hele vejen igennem.

Jeg tror ikke at du eller andre vil være i tvivl om hvad dens budskab er!

I øvrigt mener jeg ikke at "Vandrer mod Lyset" bygger på bibelen som sådan, men den behandler mange af de samme temaer som bibelen og korrigerer bibelen. På samme måde som Koranen hævder at korrigere bibelen, men langt mere klart og umisforståeligt - og derfor måske også mere besnærende!

"Vandrer mod Lyset" begrunder i øvrigt selv denne klarhed med at Djævelen efter sin hjemvenden til Gud ikke længere forsøger at snige sine falske budskaber ind, således som han ustandselig gjorde det mens han var en falden engel!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22124 - 12/10/2003 04:53 Re: dansk "åbenbaring"!? nej, okkultisme,ja [Re: carl]
Anonym
Anonym

Jeg skrev:
Min pointe er at en "åbenbaring" er en "åbenbaring", og folkene bag "Vandrer mod Lyset" er sikkert lige så overbeviste om at deres "åbenbaringer" er sande som du er overbevist om at "åbenbaringerne" i bibelen er sand.

Carl skrev:
Den "åbenbaring" fra Vandrer mod lyset er det der kaldes inspirerende tale- og det er en EFTERLIGNING af Helligåndens ægte profetiske inspiration (om hvilken du kan læse i 1. Korinterbrev kapitel 12.)

Mit problem er at Gud ikke har sendt Helligånden til mig, mens Gud åbenbart har sendt Helligånden til dig, Carl. Derfor er jeg ude af stand til at verificere om en "åbenbaring" er sand eller falsk.

Jeg har tidligere spurgt dig, Carl, hvordan det helt konkret foregår når Helligånden verificerer for dig hvad der er sandt eller falskt.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22125 - 12/10/2003 08:31 Re: dansk "åbenbaring"!? nej, okkultisme,ja
carl
Bruger

Kære Vagn Bro

Du skriver:
Mit problem er at Gud ikke har sendt Helligånden til mig, mens Gud åbenbart har sendt Helligånden til dig, Carl. Derfor er jeg ude af stand til at verificere om en "åbenbaring" er sand eller falsk.

Svar:
Du skal bare bede Gud om den. Den er ingen religion, men Guds egen fantastiske kraft og inspiration, som første gang kom til jorden på pinsedag i Jerusalem og tog bolig i de enkelte troende, der var samlet der.
Et eksempel på Helligåndens bedømmelse om sandt eller falsk finder du tydeligst i Apostlenes Gerninger kapitel 5 vers 1-5.

Du skriver:
Jeg har tidligere spurgt dig, Carl, hvordan det helt konkret foregår når Helligånden verificerer for dig hvad der er sandt eller falskt.

Svar: Det har jeg faktisk gjort for et stykke tid siden i et indlæg, hvor du spurgte om noget i samme retning.
Hvis jeg skal give dig en personlig forklaring, så kræver det at jeg kan føre en dialog med dig og jesusnet er derfor ikke stedet.
Beklager.
mvh
carl

Til toppen 
#22126 - 12/10/2003 08:39 Re: En dansk "åbenbaring"!?
carl
Bruger

Hej

Du skriver i dit indlæg om mit indlæg til Alex:
Jeg mener det er åbenlyst at alle mennesker ikke har den samme grad af frihed. Der er himmelvid forskel på friheden for en fattig i et af verdens fattige lande og for en rig i et af verdens rigeste lande. Citat slut.

Mit svar:
Ja, men det var jo også det jeg skrev,( endda i 2 indlæg) men spørgsmålet var at Alex mente ikke , at mennesker havde en ubetinget frihed til at vælge mellem godt eller ondt. Han mente, at dette ikke var korrekt.

mvh
carl

Til toppen 
#22127 - 12/10/2003 09:17 Re: En dansk "åbenbaring"!?
Robert
Bruger

Hej Vagn.

Du skriver:
"Nej Robert, som du beskriver det, har du og jeg aldrig "stået i den selvsamme situation religiøst"."

Ok, det vil jeg så ikke argumentere mere for, da en videre forklaring indebærer en række FOR personlige udtalelser om mig selv.

Så siger du:
"at Gud i mellemfasen mellem hvert liv på jorden faktisk vil "tilintetgøre" dig hvis du beder om det"

Det er jo en påstand som ikke rigtigt kan diskuteres, kun ud fra "VML", for jeg har aldrig læst Gud eller Jesus sige det i Bibelen.

Så siger du:
"Heri hævdes at først når vi har tilgivet Djævelen, kan han arbejde for fuld kraft sammen med Kristus på at bringe menneskene hjem til Gud."

Han er vel nok en snu tjenestevillig angrene Satan, jeg tror bare at jeg vælger IKKE at tro ham overhovedet, hvis Satan ikke er Fristeren mere, så var dommedag jo ikke nødvendig.
Jeg tror på Jesus den genopstandne, som vil komme og kaste Fristeren i dybet, og derved skabe en syndefri ny verden.
Jeg tror på at Fristeren, på dommedag vil miste grebet om denne verden, og ikke sprede sine løgne her mere.

Så slutter du med at sige:
"....mine egne ord, som du efterlyste i et tidligere indlæg, Robert!"

Ja, og jeg takker meget, det var venligt af dig at tage hensyn til min ånd, som jeg jo bad om

Gud er en.

Robert.

Til toppen 
#22128 - 12/10/2003 11:31 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: Robert]
Anonym
Anonym

Robert skrev:
Jeg tror på Jesus den genopstandne, som vil komme og kaste Fristeren i dybet, og derved skabe en syndefri ny verden.

Man kunne også vælge at tro på at Jesus i kærlighed ville, om muligt, frelse alle og bringe alle hjem til Gud - også den faldne engel Djævelen!

I øvrigt kan ikke alle oplysningerne i "Vandrer mod Lyset" være forkerte, ifølge din opfattelse. Der er faktisk flere budskaber som stemmer ganske godt overens med bibelens.

Logisk set må man derfor kunne sætte de to "åbenbaringer" op overfor hinanden og lave en liste over de fælles elementer!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22129 - 12/10/2003 11:38 Re: dansk "åbenbaring"!? nej, okkultisme,ja [Re: carl]
Anonym
Anonym

Jeg skrev:

Carl skrev:
Svar: Det har jeg faktisk gjort for et stykke tid siden i et indlæg, hvor du spurgte om noget i samme retning.
Hvis jeg skal give dig en personlig forklaring, så kræver det at jeg kan føre en dialog med dig og jesusnet er derfor ikke stedet.
Beklager.

Jeg mener faktisk, Carl, at det vi fører, ER en dialog.

Og hvorfor er jesusnet ikke stedet?

Hvis du her i dette forum kunne overbevise mig om Helligåndens realitet, burde andre vel også få glæde af det, fremfor at gøre det til noget hemmeligt mellem dig og mig?

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22130 - 12/10/2003 12:08 Re: En dansk "åbenbaring"!?
Robert
Bruger

Hej Vagn.

Du siger:
"Logisk set må man derfor kunne sætte de to "åbenbaringer" op overfor hinanden og lave en liste over de fælles elementer!"

Lad mig citere Johannes afsluttende bemærkning i hans åbenbaring 22-18,19,20,21:

"For enhver, som hører de profetiske ord i denne bog, vidner jeg "Hvis nogen lægger noget til, skal Gud lægge på ham de plager, som der er skrevet om i denne bog.
Og hvis nogen tager noget bort fra denne profetiske bogs ord, skal Gud fratage ham hans del i livets træ og den hellige stad, som der er skrevet om i denne bog."
Han, som vidner om dette, siger "Ja, jeg kommer snart!" - Amen. Kom, Herre Jesus!
Herren Jesu nåde være med alle!"

Så nej jeg har ingen lyst, i hverken mit kød eller min ånd, til at sammenligne den med Satans "åbenbaringer" og ord i "VML".

Hvis du virkelig er seriøs med hensyn til din tro på Satan i "VML", og har tænkt dig at lyde hans bud, og ikke Herren Jesus Kristus bud, som de er bevidnet og åbenbaret i det nye testamente, så vil jeg bede for dig og din frelse med ildhu, morgen og aften, i ønsket om at din tro på Satans løgne i "VML", må blive dig et redskab til at foragte og forsage denne Satan, gennem Gud den almægtiges underfundige og uransalige vilje, at den ikke bliver dig et fængsel.

Gud er en.

Robert.

Til toppen 
#22131 - 12/10/2003 13:54 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: Robert]
Anonym
Anonym

Jeg skrev:
"Logisk set må man derfor kunne sætte de to "åbenbaringer" op overfor hinanden og lave en liste over de fælles elementer!"

Robert skrev:
Så nej jeg har ingen lyst, i hverken mit kød eller min ånd, til at sammenligne den med Satans "åbenbaringer" og ord i "VML".

Hvis du virkelig er seriøs med hensyn til din tro på Satan i "VML", og har tænkt dig at lyde hans bud, og ikke Herren Jesus Kristus bud,

Hm, Robert - jeg synes du drager nogle vidtgående antagelser om min tro. Du husker nok at jeg holder mig til Gud og ikke har tænkt mig at udvide mit religiøse univers med hverken Jesus eller Satan. Jeg har mere end nok at gøre med at forholde mig til Guds mulige eksistens.

Det som er min pointe, er at hvis der i "åbenbaringerne" i "Vandrer mod Lyset" er ting som stemmer overens med med "åbenbaringerne" i bibelen, så må der efter din opfattelse, Carl, (da du jo tror på bibelens sandhed) også stå noget sandt i "Vandrer mod Lyset".

Jeg derimod påstår ikke at den ene eller den anden af beretningerne er sand, for det mener jeg at jeg af gode grunde ikke kan vide noget om.

Det er i øvrigt interessant at du i tidligere indlæg har fremhævet at bibelen advarer mod det okkulte.

Det gør "Vandrer mod Lyset" også, og det skulle faktisk være grunden til det mærkelige at datidens spiritistiske blade ved "åbenbaringernes" fremkomst var noget forbeholdne overfor dem og ikke tillagde dem den vægt som man måske kunne have forventet.

I "Vandrer mod Lyset" advares nemlig utvetydigt imod at påkalde afdødes ånder og sætte sig i forbindelse med dem. Bl.a. andet skulle det angiveligt "forstyrre" sjælene i deres undervisning som forberedelse til det næste jordeliv og i den sidste ende forsinke dem på vejen til Guds rige.

Denne advarsel blev modtaget med ringe begejstring i spiritistiske kredse.

Robert skrev:
så vil jeg bede for dig og din frelse med ildhu, morgen og aften, i ønsket om at din tro på Satans løgne i "VML", må blive dig et redskab til at foragte og forsage denne Satan, gennem Gud den almægtiges underfundige og uransalige vilje, at den ikke bliver dig et fængsel.

Vi er nok enige om, Robert, at "viljen ser vorherre på" - så trods vort forskellige syn på Gud, så vil jeg takke dig fordi du har mig med i dine bønner. Det finder jeg smukt og omsorgsfuldt af dig.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22132 - 12/10/2003 14:14 Re: dansk "åbenbaring"!? nej, okkultisme,ja
carl
Bruger

Hej Vagn Bro

Tak for dit svar, men min holdning til at fortælle om mine erfaringer med Helligånden er stadig, at det ikke kan beskrives i en debat, som denne her.

Iøvrigt har jeg for længe siden været inde på det, hvor jeg flere gange i debatten har henvist til Johannes Evangeliet
kapitel 3 vers 1-8 , hvor Jesus forklarer den skriftkloge Nikodemus om, at det er Helligånden der gør et menneske istand til at se Guds rige.
Jeg har ligeledes henvist til Apostlenes Gerninger kapitel 2, hvor Helligånden en dag faldt på de der var samlet i ovensalen og hvor 3000 mennesker tog imod den kristne tro.
Jeg har ydermere også henvist til Johannes evangeliet kapitel 14 vers 16-17 og ligeledes i vers 26 og endelig Markus evangeliet kapitel 16 vers 17-18.

Kære Vagn Bro, du har ofte nævnt skriftsteder, så du må have en bibel. Læs de steder jeg har nævnt igen. God fornøjelse.

PS Jeg vil overveje og reflektere lidt over dit spørgsmål og se om jeg kan bidrage med lidt mere viden om Helligåndens måde at bedømme hvad der er sandt eller falsk.

mvh
carl

Til toppen 
#22133 - 12/10/2003 14:27 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: Robert]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Robert. Også i dette er jeg enig med dig:

så vil jeg bede for dig og din frelse med ildhu, morgen og aften, i ønsket om at din tro på Satans løgne i "VML", må blive dig et redskab til at foragte og forsage denne Satan, gennem Gud den almægtiges underfundige og uransagelige vilje, at den ikke bliver dig et fængsel.

Hvis det er rigtigt, at Satan var skabt som en engel, og faldt fra, så har han begået den eneste utilgivelige synd, nemlig bevidst at spotte Helligånden.

Djævelens ultimative ondskab er, som jeg tror det, at han ved alt om, at han blev overvundet på Golgatha, og kun, her i sine sidste krampetrækninger, forsøger at få flest mulige af os med sig i fortabelsen .. i had til ham, som vandt sejr ..

Der foreligger heller ikke noget bibelsk løfte om, at også faldne engle kan modtage syndernes forladelse.

Satan blev jo aldrig (som de første mennesker) fristet af noget uden for ham selv, men blev selv fristeren og årsag til, at hele menneskeheden faldt ud af Guds rige.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#22134 - 12/10/2003 14:41 Re: dansk "åbenbaring"!? nej, okkultisme,ja [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Carl du skriver:

PS Jeg vil overveje og reflektere lidt over dit spørgsmål og se om jeg kan bidrage med lidt mere viden om Helligåndens måde at bedømme hvad der er sandt eller falsk.

Svært!
Det med at bedømme ånder er jo en af de i Bibelen anførte nådegaver.

Det er som en dyb og uforklarlig viden, som nogen af os har fået givet
- - hverken tanke- eller følelsesbaseret, bare noget som er ..

Kom endelig med dine bidrag herom, når du har reflekteret ... !

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#22135 - 12/10/2003 15:27 Re: En dansk "åbenbaring"!?
Esmaralda
Bruger

Hej vagn

"Vandrer mod Lyset" begrunder i øvrigt selv denne klarhed med at Djævelen efter sin hjemvenden til Gud ikke længere forsøger at snige sine falske budskaber ind, således som han ustandselig gjorde det mens han var en falden engel!

Hvis Djævelen allerede nu er hjemvendt til Gud (ifølge VML) hvor mener de så at ondskaben på jorden stammer fra?

Dét tror jeg bestemt ikke du ville. Med hensyn til forståelighed ligger "Vandrer mod Lyset" langt over Bibelen og andre religiøse tekster.

Tja måske for dig - men de bidder jeg har læst gav ikke meget sammenhæng for mig..... Men der er jo nok mere sammenhæng hvis man læste det hele..... Men jeg fandt ikke meget logik i det..... (men det kan du jo også tilskrive at jeg ikke har læst det hele)

Jeg tror ikke at du eller andre vil være i tvivl om hvad dens budskab er!

Hvis budskabet er så klart - hvorfor skriver du det så ikke til os i et nudansk sprog..... Laver en appetitvækker til os - så kan vi jo hvis det vækker interesse selv læse mere.....

Til toppen 
#22136 - 12/10/2003 16:26 Re: dansk "åbenbaring"!? nej, okkultisme,ja [Re: kristina]
carl
Bruger

Hej kristina

Din kommentar:
Svært!
Det med at bedømme ånder er jo en af de i Bibelen anførte nådegaver.
Svar: Ja og den arbejder ofte sammen med den profetiske kundskabsgave.

Din kommentar:
Det er som en dyb og uforklarlig viden, som nogen af os har fået givet
- - hverken tanke- eller følelsesbaseret, bare noget som er ..
Svar:
Ja den er "spontan" givet ved Helligånden og vedkommende bare ved at han/hun ved at de ved !
Og den kan udvikles i ydmyghed under Guds Ånds "tugtelse" og derved i kvalitet over tid ligesom de andre nådegaver.

Din kommentar:
Kom endelig med dine bidrag herom, når du har reflekteret ... !
Svar: Ja, men jeg mangler afklaring af hvad der er det rigtige, enten at tie stille eller også må Gud give visdom, så det bliver til gavn og ikke til ørkesløse diskussioner, men gerne gode debatter.

mvh
carl

Til toppen 
#22137 - 12/10/2003 21:14 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: Esmaralda]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ester, må jeg melde mig som en der faktisk har læst VML - det var inden jeg blev kristen. Allerede den gang, hvor jeg troede at Jesus kun var et menneske (et idol, et stort forbillede) følte jeg et ekstremt ubehag ved at læse den bog. Allligevel holdt jeg ud og læste den færdig, men ærlig talt .... uha!

Nu læser jeg Bibelen. En verden - livet - kærligheden - til forskel!

Endelig - ren fred og glæde!
Tak, Gud, at jeg omsider fandt hjem!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#22138 - 12/10/2003 22:37 Re: En dansk "åbenbaring"!?Læs rigtigt! [Re: carl]
Alex
Bruger

Carl,

Det er noget vrøvl at sige at der ikke står i bibelen at alle bliver frelst. Hvis ikke jeg var bevidst om hvor stort mørket er, ville jeg anklage dig for bevidst vildledende udtalelser

Til toppen 
#22139 - 12/10/2003 22:42 Re: En dansk "åbenbaring"!?Læs rigtigt! [Re: Alex]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Alex

"Det er noget vrøvl at sige at der ikke står i bibelen at alle bliver frelst. Hvis ikke jeg var bevidst om hvor stort mørket er, ville jeg anklage dig for bevidst vildledende udtalelser "

Øhhh, hvor ser du at alle bliver frelst?

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#22140 - 12/10/2003 23:10 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: Alex]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Alex

1. Tim. 4,10 " Derfor slider og strider vi, fordi vi har sat vort håb til den levende Gud, som er alle menneskers frelser, først og fremmest de troendes."

Ja, Jesus Kristus er alle menneskers frelser! For der findes ikke nogen anden eller noget andet navn hvorved vi kan frelses, men det er jo ikke ensbetydende med at alle bliver frelst, dette strider imod indtil flere skriftsteder:

"Gå ind ad den snævre port; for vid er den port, og bred er den vej, der fører til fortabelsen, og der er mange, der går ind ad den. v14 Hvor snæver er ikke den port, og hvor trang er ikke den vej, der fører til livet, og der er få, som finder den!" Matt. 4,13

Menneskesønnen skal sende sine engle, og fra hans rige skal de tage alt det væk, som fører til frafald, og alle dem, der begår lovbrud, v42 og kaste dem i ovnen med ild. Dér skal der være gråd og tænderskæren. v43 Da skal de retfærdige skinne som solen i deres faders rige. Den, der har ører, skal høre!(Matt. 13)

Men kongen blev vred og sendte sine hære ud og dræbte disse mordere og brændte deres by. v8 Så sagde han til sine tjenere: Bryllupsfesten er forberedt, men de indbudte var ikke værdige. v9 Gå derfor helt ud, hvor vejene ender, og indbyd, hvem som helst I finder, til brylluppet. v10 Og disse tjenere gik ud på vejene og samlede alle, som de fandt, både onde og gode, og bryllupssalen blev fuld af gæster. v11 Men da kongen kom ind for at hilse på sine gæster, fik han dér øje på en, der ikke havde bryllupsklæder på. v12 Han spurgte ham: Min ven, hvordan er du kommet ind uden bryllupsklæder? Men han tav. v13 Da sagde kongen til sine tjenere: Bind hænder og fødder på ham og kast ham ud i mørket udenfor. Dér skal der være gråd og tænderskæren. v14 Thi mange er kaldet, men få er udvalgt.«(Matt. 22)

På sin vej mod Jerusalem vandrede han gennem byer og landsbyer og underviste. v23 Der var en, der spurgte ham: »Herre, er det kun nogle få, som bliver frelst?« Han svarede dem: v24 »Kæmp for at komme ind gennem den snævre port; for jeg siger jer: Mange skal stræbe efter at komme ind, men de vil ikke kunne. v25 Når husets herre først har rejst sig og lukket døren, og I stiller jer udenfor og banker på døren og råber: Herre, luk os ind! så vil han svare jer: Jeg ved ikke, hvor I er fra. v26 Når I så siger: Vi har spist og drukket sammen med dig, og du har undervist i vore gader, v27 vil han svare: Jeg ved ikke, hvor I er fra. Bort fra mig, alle I, som øver uret! v28 Dér skal der være gråd og tænderskæren, når I ser Abraham og Isak og Jakob og alle profeterne i Guds rige, mens I selv kastes udenfor. v29 De skal komme fra øst og vest, fra nord og syd og sidde til bords i Guds rige. v30 Og da skal nogle af de sidste blive de første, og nogle af de første de sidste.«(Luk 13, 22-30)

Når Menneskesønnen kommer i sin herlighed og alle englene med ham, da skal han tage sæde på sin herligheds trone. v32 Og alle folkeslagene skal samles foran ham, og han skal skille dem, som en hyrde skiller fårene fra bukkene; v33 fårene skal han stille ved sin højre side og bukkene ved sin venstre. v34 Da skal kongen sige til dem ved sin højre side: Kom, I som er min faders velsignede, og tag det rige i arv, som er bestemt for jer, siden verden blev grundlagt. v35 For jeg var sulten, og I gav mig noget at spise, jeg var tørstig, og I gav mig noget at drikke, jeg var fremmed, og I tog imod mig, v36 jeg var nøgen, og I gav mig tøj, jeg var syg, og I tog jer af mig, jeg var i fængsel, og I besøgte mig. v37 Da skal de retfærdige sige: Herre, hvornår så vi dig sulten og gav dig noget at spise, eller tørstig og gav dig noget at drikke? v38 Hvornår så vi dig som en fremmed og tog imod dig eller så dig nøgen og gav dig tøj? v39 Hvornår så vi dig syg eller i fængsel og besøgte dig? v40 Og kongen vil svare dem: Sandelig siger jeg jer: Alt, hvad I har gjort mod en af disse mine mindste brødre, det har I gjort mod mig. v41 Da skal han også sige til dem ved sin venstre side: Gå bort fra mig, I forbandede, til den evige ild, som er bestemt for Djævelen og hans engle. v42 For jeg var sulten, og I gav mig ikke noget at spise, jeg var tørstig, og I gav mig ikke noget at drikke, v43 jeg var fremmed, og I tog ikke imod mig, jeg var nøgen, og I gav mig ikke tøj, jeg var syg og i fængsel, og I så ikke til mig. v44 Da skal også de sige til ham: Herre, hvornår så vi dig sulten eller tørstig eller fremmed eller nøgen eller syg eller i fængsel, uden at vi hjalp dig? v45 Da skal han svare dem: Sandelig siger jeg jer: Alt, hvad I ikke har gjort mod en af disse mindste, det har I heller ikke gjort mod mig! v46 Og de skal gå bort til evig straf, men de retfærdige til evigt liv.« Matt.25

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#22141 - 12/10/2003 23:56 Re: En dansk "åbenbaring"!?Læs rigtigt! [Re: Alex]
carl
Bruger

Hej Alex

Du skriver:

Carl,
Det er noget vrøvl at sige at der ikke står i bibelen at alle bliver frelst. Hvis ikke jeg var bevidst om hvor stort mørket er, ville jeg anklage dig for bevidst vildledende udtalelser. Citat slut.

Svar:
Jesus taler om, at de der ikke går gennem døren (Kristus) vil Han ikke kendes ved. Ydermere advarer Han også mod falske profeter og lærere m.m og dem, der siger at Kristus er her og der.
Hvis ikke jeg var bevidst .... skriver du, hvad kan du vide om det ?
Sikken et hovmod at udvise.

Men godt: Vil du så ikke godt fortælle alle vi formørkede sjæle, som du kalder det, hvor i bibelen, der står at alle bliver frelst?

Jeg ser med forventning frem til dit svar !

mvh
carl

Til toppen 
#22142 - 13/10/2003 00:09 Re: En dansk "åbenbaring"!?Læs rigtigt! [Re: carl]
Alex
Bruger

hej Carl,

det står mange steder. 1 Kor. 15v22-28 gør det helt klart. Du kan også se i 1 Tim. 2v4, hvor det siges at det Guds ønske at alle skal frelses. Gud skriver ikke ønskelister som os andre . Det er hans plan og vilje at forlige alt i universet i Kristus (Kol. 1v20).

At Kristus vil forkaste nogen, og de vil skære tænder i mørket, ændrer ikke på ovenstående fakta. At Gud straffer nogen står ikke i vejen for deres senere frelse.

Til toppen 
#22143 - 13/10/2003 06:05 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Esmeralda skrev:
Hvis Djævelen allerede nu er hjemvendt til Gud (ifølge VML) hvor mener de så at ondskaben på jorden stammer fra?

Såvidt jeg har forstået det, er djævelen (ifølge ”Vandrer mod Lyset”) ganske vist fuldt ud tilgivet af Gud, men også bundet til sine skabninger, menneskene, og det vil han være indtil de alle har tilgivet Djævelen alt det onde som han har har været årsag til i vores verden – og indtil da følger vores verden i nogen grad den ”køreplan” Djævelen lagde for verden mens han endnu var ”mørkets fyrste” eller hvad man nu skal kalde det.

Esmeralda skrev:
Hvis budskabet er så klart - hvorfor skriver du det så ikke til os i et nudansk sprog..... Laver en appetitvækker til os - så kan vi jo hvis det vækker interesse selv læse mere.....

Hm – nu er det et stykke tid siden jeg fordybede mig i ”Vandrer mod Lyset” og blev ganske fascineret af det, men uden at slippe min gamle ateistiske metode og kritiske sans. Desuden er det et omfattende, men spændende værk som jeg næppe kan yde fuld retfærdighed i et indlæg.

Derimod har jeg fundet en for mig at se meget dækkende ARTIKEL på det kristne Dialogcenters hjemmeside. Den fortæller i kort form meget loyalt, så vidt jeg kan se, om ”Vandrer mod Lysets” verdensbillede og om dets tilblivelse.

Desuden finder du på ”Vandrer mod Lysets” HJEMMESIDE både en meget kort version plus et mere uddybende, men bestemt ikke uoverkommeligt referat.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22144 - 13/10/2003 09:14 Re: En dansk "åbenbaring"!?
Robert
Bruger

Hej Vagn.

Jeg er glad for at du ser positivt på det at jeg bér for dig.

Jeg tror dog du misforstår en del af min lille bøn, for du skriver:
"viljen ser vorherre på"

Den vilje jeg jeg snakker om, er Herrens, det jeg beder om, er at Hans vilje, må hjælpe dig til at transformere din tro på Satan i "VML", til foragt og forsagelse, altså at dine overvejelser og meninger med hensyn til denne Satan, ikke skal blive et fængsel, men derimod sætte dig fri.
Jeg ønsker inderligt at din leg med "VML", er som når vi stikker fingeren ind i flammen, vi brænder os ja, men samtidig lærer vi hvordan vi IKKE brænder os i fremtiden.

Gud er en.

Robert.

Til toppen 
#22145 - 13/10/2003 09:28 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: kristina]
Alex
Bruger

Hej Kristina,

Apropos engle, hvad tror du Kol. 1v20 betyder?

Til toppen 
#22146 - 13/10/2003 09:49 Re: Om at alle bliver frelst ! [Re: Alex]
carl
Bruger

Hej Alex

Om at alle frelses.

Du skriver:
1 Kor. 15v22-28 gør det helt klart. Citat slut.

Der står intet om at alle bliver frelst, der står at: "Thi ligesom alle dør i Adam, således skal alle også levendegøres i Kristus."
Hvis du nu havde læst rigtigt også de foregående vers, så skriver Paulus til nogle iblandt Korinterne, som ikke troede på de døde kristnes opstandelse !.Så det har intet at gøre med din påstand om at alle bliver frelst.
Og dit skriftsted fra Timoteus 2 vers 4 er tolket ligeså forkert, fordi der står blot: Gud, vor frelser" som vil, at alle mennesker skal frelses og komme til erkendelse af sandheden." Citat slut.
Dette skriftvers er i forbindelse med forskrifter om menighedens fællesbøn og har intet med din påstand om, at alle bliver frelst.

Du kalder dine påstande fakta !!! Det synes at være en overdrivelse og jeg og andre debattører mangler stadig fakta om dine påstande om alles frelse.

mvh
carl

Til toppen 
#22147 - 13/10/2003 10:12 Re: Om at alle bliver frelst ! [Re: carl]
Alex
Bruger

Hej carl,

Jeg kan ikke se at dine argumenter holder nogen vegne. Det er da rigtigt at 1 Korintherbrev er til korintherne, men derfor er 15v22-28 lige universelle. Alle dør i Adam, alle levendegøres i Kristus. Første de troende ved hans komme (v. 23), siden alle andre fjender (de troende var oprindeligt fjender Rom. 5v10) for at Gud skal være alt i alle v. 28. At blive gjort levende i Kristus betyder som minimum at komme til tro på Kristus og derved blive accepteret og levendegjort af Kristus, men vi kan se at implicationerne går videre end det, for Gud er ikke alt i alle dem, der blot kommer til tro i en periode.

Jeg kan heller ikke se at du har noget argument ang. 1 Tim. 2v4. Jeg er lige uforstående for dine argumenter her som ved 1 Kor. 15. Gud ønsker at alle skal frelses, og alle Guds ønsker går i opfyldelse, se Efe. 1v11. Han sidder ikke juleaften og laver ønskeliste til far.

Hvis du vil holde dine øjne lukket Carl, så kan jeg ikke åbne dem for dig. Men det er altså ret åbenlyst det her. Lærde mennesker gennem årtusinder har forsvaret disse sandheder.

Til toppen 
#22148 - 13/10/2003 10:35 Re: En dansk "åbenbaring"!?
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003

Shalom Vagn...

Du skriver:

Såvidt jeg har forstået det, er djævelen (ifølge ”Vandrer mod Lyset”) ganske vist fuldt ud tilgivet af Gud, men også bundet til sine skabninger, menneskene,

Mener de, at satan har skabt menneskene, når du siger "sine skabninger"???

For så er det vist temmelig tydeligt, at den absolut ikke er i overenstemmelse med Bibelen...

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#22149 - 13/10/2003 11:43 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: Robert]
Anonym
Anonym

Robert skrev:
Jeg er glad for at du ser positivt på det at jeg bér for dig.

Jeg tror dog du misforstår en del af min lille bøn

Det er vist ikke så væsentligt om JEG misforstår din bøn. Hvis Gud er til, er jeg overbevist om at Gud forstår din bøn, og det er mig alt nok!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22150 - 13/10/2003 11:54 Re: En dansk "åbenbaring"!?
Robert
Bruger

Kære Vagn.

Vi er fuldstændigt enige

Gud skal nok vide hvad jeg mente, og jeg skal ikke vide hvordan han har tænkt sig at svare min bøn, jeg håber at du oplever Helligånden som resultat af din leg med Fristeren, for oplever du først den, er du ikke i tvivl om hvad "VML" egentlig prøver at overbevise dig om.

Kærlig Hilsen!

Robert.

Til toppen 
#22151 - 13/10/2003 12:33 Re: En dansk "åbenbaring"!?
Esmaralda
Bruger

Hej Vagn

Jeg har kun læst VML´s egen korte version endnu..... har ikke lige tid til at fordybe mig i dialogcentrets.....

Min første reaktion er følgende:
Det lyder som sød musik i mine øre - nærmest som en slange - forklædt som en lysets engel - der spiller med tungen.....
Jeg får det mere og mere mærkeligt med at læse det da jeg føler en stor portion afsky for det jeg læser..... (tror det er Helligånden der advarer mig)

Til toppen 
#22152 - 13/10/2003 13:21 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Esmeralda skrev:
Jeg får det mere og mere mærkeligt med at læse det da jeg føler en stor portion afsky for det jeg læser..... (tror det er Helligånden der advarer mig)

Lad mig så skynde mig at bakke Helligånden op!

Når jeg mener at den sikreste vej til Gud, hvis Gud altså eksisterer, går udenom religionerne, så ville jeg godt nok stå tilbage med en lidt mærkelig fornemmelse hvis jeg fik dig til at skifte ét religøst verdensbillede ud med et andet.

Også selv om jeg synes verdensbilledet i "Vandrer mod Lyset" rent logisk hænger en hel del bedre sammen end dit kristne verdensbillede og at det i den forstand ville være et fremskridt, rent logisk set!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22153 - 13/10/2003 15:54 Re: Om at alle bliver frelst ! [Re: Alex]
carl
Bruger

Hej Alex

Desværre har jeg heller ikke denne gang fået fakta eller et konkret skriftsted, som bevis på dine påstande. Ikke andet end
dine egne fortolkninger af skriften.

Du skriver:
Hvis du vil holde dine øjne lukket Carl, så kan jeg ikke åbne dem for dig. Men det er altså ret åbenlyst det her. Lærde mennesker gennem årtusinder har forsvaret disse sandheder.
Citat slut.

Svar:
Ja, sådan går det desværre altid med personer, der tror at deres påstande er hele sandheden. De mener om alle andre, der tillader sig at stille spørgsmål, at de er uvidende og går rundt med lukkede øjne.Ja, studenten i Holbergs komedie har sandelig fået en konkurrent.

mvh
carl

Til toppen 
#22154 - 13/10/2003 16:20 Re: Om at alle bliver frelst ! [Re: carl]
Alex
Bruger

Hej carl,

Det er da meget sjovt bare at køre den der "hårdnakket benægtelse" attitude, men nogen gangbare argumenter ville være mere frugtbart. Den der med at korintherbrevet kun er skrevet til korinthere holder vel ikke helt.

Mener du egentligt at bibelen er Guds Ord? Hvis ikke, så er enhver diskussion med dig om den jo nyttesløs, for du vil kun høre bibelske argumenter fra mig, der ikke lægger det store i menneskelige argumenter.

Til toppen 
#22155 - 13/10/2003 16:43 Re: Om at alle bliver frelst ! [Re: Alex]
carl
Bruger

Hej Alex

Du skriver:
Det er da meget sjovt bare at køre den der "hårdnakket benægtelse" attitude, men nogen gangbare argumenter ville være mere frugtbart. Den der med at korintherbrevet kun er skrevet til korinthere holder vel ikke helt.

Svar:
Den første del af dit svar omhandler gangbare argumenter !!! Det er virkeligt morsomt at læse- det er netop hvad jeg har efterlyst hos dig masser af gange uden du er kommet med eet eneste skriftsted, der klart påviser dine påstande.

Du skriver:
Mener du egentligt at bibelen er Guds Ord? Hvis ikke, så er enhver diskussion med dig om den jo nyttesløs, for du vil kun høre bibelske argumenter fra mig, der ikke lægger det store i menneskelige argumenter.Citat slut.

Svar:
Igen en underlig påstand for du må have glemt din hovmodige
beskrivelse af mig i det tidligere indlæg !!!!

Hvad angår dine bibelske argumenter- så vil jeg kalde dem løse påstande og tolkninger af skriftsteder, som fortjener en bedre behandling.
Jeg tror på den hellige skrift og de evige sandheder, men jeg holder mig til skriften uden at lægge andet i det end det der står. Det har jeg tidligere fortalt dig.
Jeg piller heller ikke skriftsteder ud, der passer til egne synspunkter og hvergang jeg møder personer der anvender denne smarte praksis, går jeg altid i mod det.

Som der står i Prædikerens bog: At Gud skabte mennesket sådan som de burde være, men de har så mange sære ting for.

Det er ivørigt også bemærkelsesværdigt, at andre kristne
fornuftige debattører også har påpeget, at dine argumenter og påstande teologisk ikke holder vand.

mvh
carl

Til toppen 
#22156 - 13/10/2003 16:47 Re: logik eller ej
Esmaralda
Bruger

hej Vagn

Tak for din holdning til ikke at ville pådutte nogen din eller nogen anden tro..... dejligt synes jeg....

Også selv om jeg synes verdensbilledet i "Vandrer mod Lyset" rent logisk hænger en hel del bedre sammen end dit kristne verdensbillede og at det i den forstand ville være et fremskridt, rent logisk set!

Her er det vel menneskelig logik du bedømmer ud fra?

Jeg synes det er skræmmende hvis Guds logik ikke var større og mere detaljeret og vidtrækkende end vores..... Tænk at have en Gud hvor vi forstår det hele..... så er vi jo lige så mægtige som Gud eller også er Gud lige så lile som vi er små......

Jeg synes jo at det at jeg ikke fatter hele Gud er en tryghed om at han er større og har mere overblik og magt og viden end mig.....

Til toppen 
#22157 - 13/10/2003 17:05 Re: Om at alle bliver frelst ! [Re: carl]
Alex
Bruger

Jamen carl dog,

Hvis du ikke bare er drillehumør, så burde du da modargumentere mine vilde skriftstedsfortolkninger og i særdeleshed min påståede vane med at lægge til Skriften . At tale sjovt og mopset er altså ikke noget argument.

Til toppen 
#22158 - 13/10/2003 18:27 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: kristina]
Robert
Bruger

Hej Kristina.

Dine tilføjelser og bemærkninger er en fryd at læse

Angående det gamle testamente, så må jeg indrømme at jeg godt forstår, hvis mange læser NT >meget< oftere end GT, bare de beskrevne ofringer af dyr i tonsvis, er en hård omgang, og hvad med beretningen om stakkels heldige Job ?? skøn og forfærdelig på samme tid

Personligt ligger mine favorit steder i GT.
Jeg elsker NT, den er fantastisk, men mit store problem i denne verden, er at tilgive andre, så jeg bliver VIRKELIG revset i NT, jeg elsker også revselse, men det kan altså være hårdt for denne min træge krop.

Jeg er helt vild med Salomos indledning til Ordsprogene, fantastisk læsning !!!!
Og salmerne, (jeg vil ikke sige mine favorit salmer ), hmmmm ok så 2 af dem da, 22 og 40(specielt vers 5), Salmerne er så tårevældende smukke på sine steder, at jeg ofte læser i den del af GT.

Mine favorit steder i NT, er hele NT.
Alt hvad der står i NT, er så .......... absolut kærligt

Gud er en.

Robert.

Til toppen 
#22159 - 13/10/2003 20:19 Re: logik eller ej [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Esmeralda skrev:

Jeg synes det er skræmmende hvis Guds logik ikke var større og mere detaljeret og vidtrækkende end vores.....

Jeg bedømmer naturligvis kun ud fra menneskelig logik, den guddommelige lader vi jeg Gud om. Det er vi enige om.

Esmeralda skrev:
Tænk at have en Gud hvor vi forstår det hele..... så er vi jo lige så mægtige som Gud eller også er Gud lige så lile som vi er små......

Ja - og det er jo præcis én af mine anker din tro på udsagnene fra de mennesker som skrev bibelen, dette at de forstod Gud bedre end du og jeg.

Esmeralda skrev:
Jeg synes jo at det at jeg ikke fatter hele Gud er en tryghed om at han er større og har mere overblik og magt og viden end mig.....

Også her er vi enige. Uden at ville forklejne dig, så ville jeg være betænkelig ved om vi to skulle styre og opretholde verden.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22160 - 13/10/2003 21:25 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Jeg skrev:
Såvidt jeg har forstået det, er djævelen (ifølge ”Vandrer mod Lyset”) ganske vist fuldt ud tilgivet af Gud, men også bundet til sine skabninger, menneskene.

Kefas skrev:
Mener de, at satan har skabt menneskene, når du siger "sine skabninger"???

For så er det vist temmelig tydeligt, at den absolut ikke er i overenstemmelse med Bibelen...

Ja Kefas, det er ikke bare tydeligt, men krystalklart!

Ifølge ”Vandrer mod Lyset” var det fra starten Guds plan at skabe en ny verden på Jorden med åndelige væsener med evigt liv, og Gud forberedte englene på at nogle af dem (englene) ville blive udvalgt til at oplære disse nye væsener.

De ældste blandt englene overbeviste sig selv om at fordi de var de ældste og mest erfarne, ville Gud udvælge dem til opgaven, og de glædede sig umådeligt til at gå i gang med at oplære de nye åndelige væsener i alt det de selv havde lært.

Men dette spirende hovmod, de ældste engles tro på at de var bedre skikket til opgaven end andre, fik imidlertid Gud til at afvise dem som læremestre.

Imidlertid nægtede disse ældste engle - med den ældste, Satan, i spidsen - at tro på at dette virkelig kunne være Guds mening at de ikke var udvalgte til at løse denne vigtige opgave, så de begyndte derfor selv på skaberværket – med det resultat at de fik skabt et misfoster af en verden (vores verden) med dødeligt liv i stedet for evigt liv.

De gjorde det ikke af egentlig ondskab som sådan, men fordi de ældste engle så forfærdelig gerne ville være med til at udføre Guds plan.

Ifølge ”Vandrer mod Lyset” er jorden i øvrigt det eneste sted i universet hvor der findes dødeligt liv, skabt af det samme mørke som påvirkede de ældste engle og som forårsagede deres hovmod.

Ifølge ”Vandrer mod Lyset” findes der liv andre steder i universet, men dette liv er skabt af lyset og er evigt. Menneskene rummer dog selv lidt af lysets evige materiale; dette lys fik de utilsigtet fra deres skabere, de ældste engle, der med ringe held søgte at skabe menneskene i deres eget billede.

Den lille smule lys indebar at menneskenes sjæle blev udødelige. Siden gav Gud menneskene en lille gnist af ”sit flammende væsen”, som det så smukt hedder. Dette gjorde Gud da nogle af de ældste engle angrede deres ulydighed og bad Gud om at ”antage deres børn, menneskene”, som sine børn.

Målet med ”Vandre mod Lyset” er at informere menneskeheden om hvordan menneskene - under Guds vejledning og med hjælp fra de yngste engle der ledes af englen Kristus - skal kæmpe sig ud af mørket og blive til evige væsener på ”lysere og lykkeligere kloder”, således som det havde været Guds oprindelige mening før de ældste engles ”syndefald”.

Menneskene var altså ikke årsag til syndefaldet, men et resultat af det!

Ifølge ”Vandrer mod Lyset” er det i øvrigt på nuværende tidspunkt lykkedes for de første mennesker at kæmpe sig ud af mørket og opnå evigt liv, et evigt liv under stadig oplæring og udvikling som en fortsat langvarig forberedelse til livet Guds rige – der, stadig ifølge ”Vandrer mod Lyset”, i øvrigt udgør 6999/7000-dele af universet.

Så du har ganske ret, Kefas – ”Vandrer mod Lyset” er i sit grundsyn absolut ikke i overensstemmelse med Bibelen, om end der faktisk er enkelte interessante lighedspunkter.

Således hævdes det at Satan - der forvildede sig længere bort fra Gud og til sidst blev bange for at Gud ville udslette ham - i sin angst og senere også i vrede, forsøgte at trække sine skabninger, menneskene, med sig – bort fra Gud – dybere ind i mørket for at gemme sig.

Med det formål at holde menneskene væk fra Gud søgte Satan bl.a. ihærdigt at påvirke religionerne, som i deres udspring dybest set alle er fra Gud, ved bl.a. at gøre dem uforståelige og gøre dem til en kilde til ufred mellem menneskene. Stærkest skal Satans indflydelse have været på især de kristnes bibel - alt sammen stadigvæk ifølge ”Vandrer mod Lyset”, således som jeg har forstået det.

Eksempelvis skulle det uforståelige dogme om at Gud er både tre og én på samme tid være Satans påfund, ligesom hele Johannes Åbenbaringen udelukkende skal være Satans værk, Kefas! – altså ifølge ”Vandrer mod Lyset”.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22161 - 13/10/2003 22:43 Re: En dansk "åbenbaring"!?
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom Vagn...

Og mange tak for din fremragende redegørelse... Det sætter jeg pris på...

Det er gnostisme i sin reneste form... Det er vi, kristne, blevet advaret imod at lytte til, da det er fornægtelse af kødet som en del af menneskets helhed... Og således også fornægtelse af Jesu genopstandelse....

Det lyder godt.. Og smukt... Men jeg tager afstand fra det...

Guds fred..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#22162 - 13/10/2003 22:45 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: Kefas Ben-Adam]
Alex
Bruger

Hej Kefas,

som et lille sidespring, er det så ikke en udbredt opfattelse i jødedommen at Guds engle deltog i skaberværket pgr af 1 Mos. 1v26?

Til toppen 
#22163 - 13/10/2003 22:59 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Kefas skrev:
Og mange tak for din fremragende redegørelse... Det sætter jeg pris på...

Det er gnostisme i sin reneste form... Det er vi, kristne, blevet advaret imod at lytte til, da det er fornægtelse af kødet som en del af menneskets helhed... Og således også fornægtelse af Jesu genopstandelse....

Det lyder godt.. Og smukt... Men jeg tager afstand fra det...

Tak for dine anerkendende ord.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22164 - 13/10/2003 23:07 Re: En dansk "åbenbaring"!? [Re: Alex]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom Alex...

Ikke mig bekendt.. De har nok haft en hvis rolle, men ikke afgørende... "os" i det vers er Gud og Torahen i jødisk udlægning... Jødere opfatter Torahen på samme måde, som muslimerne opfatter al-Quran (og så ved vi hvor Muhammed fik den idé fra )... Torahen er "Guds Visdom" som er det feminine aspekt til Gud...

Skal dog siges, at det ikke er umuligt, at det har været en alternativ forestilling i tidligere tider (f. Kristus), da der er ting der peger på, at tidlige jøder har haft en polyteistisk opfattelse... Ser man blandt andet på udviklingen i beskrivelsen af de andre guder, der går fra afguder til falske guder i GT....

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#22165 - 14/10/2003 13:17 Re: logik eller ej
Esmaralda
Bruger

Hej Vagn

Jeg bedømmer naturligvis kun ud fra menneskelig logik, den guddommelige lader vi jeg Gud om. Det er vi enige om.

Jeg synes du er lidt selvmodsigende nu.....
Du erkender at Guds logik og viden og alt muligt er større end vores fatteevne .... samtidig "forlanger" du at vi skal kunne forstå alt med logik......

- Hvis vi kan forstå alt logisk, kan vi forstå Gud - hvor stiller det os i forhold til Gud og omvendt.....??
--- Vi bliver lige med Gud eller Gud bliver lige med os (forfærdelig tanke synes jeg)
- Hvis vi IKKE kan forstå alt logisk, kan vi IKKE forstå Gud - hvor stiller det os i forhold til Gud og omvendt.....??
--- Gud forbliver større og mere mægtig end os -
Men skal Gud være Herre i vore liv er vi nød til at acceptere at han er større end os i alle henseender - derved er vi også nød til at acceptere at der er ting vi ikke kan fatte med vores logik.....

Som jeg læser dine inlæg og spørgsmål skriver du på den ene side:
- Jeg fatter ikke Gud - Gud er stor, større end dig/mig - jeg vil ikke gøre krav på at kende Gud og hans visdom......
På den anden side skriver du også:
- Jeg vil ikke tro på noget jeg ikke fatter (Himmel/helvede fx) Jeg vil ikke acceptere noget som er udenfor min logik og fatte evne.....
Undskyld men jeg kan ikke blive ved med at finde hoved og hale i det.... kan du forklare mig hvorfor disse to ovenstående ikke er modsætninger???

Ja - og det er jo præcis én af mine anker din tro på udsagnene fra de mennesker som skrev bibelen, dette at de forstod Gud bedre end du og jeg.

Ved du hvad - jeg tror ikke de mennesker der har skrevet Bibelen har forstået mere af Gud end vi har i dag Hvordan skulle de dog kunne det???
Jeg tror at de har skrevet under inspiration af Helligånden og jeg er ikke altid helt sikker på at de selv viste hvad det betød det de skrev....
    Salme 22
    v1 For korlederen. Al-ajjelet-ha-shahar. Salme af David.

v2 Min Gud, min Gud! Hvorfor har du forladt mig?
    Du er langt borte fra mit råb om hjælp og fra mit skrig.
    v3 Min Gud, jeg råber om dagen, men du svarer ikke,
    og om natten, men jeg finder ikke ro.

v4 Du troner som den hellige,
    du, som Israel lovsynger.
    v5 Vore fædre stolede på dig,
    de stolede på dig, og du udfriede dem.
    v6 De klagede til dig og blev reddet,
    de stolede på dig og blev ikke gjort til skamme.

v7 Men jeg er en orm, ikke en mand,
    en skændsel for mennesker, foragtet af folk.
    v8 Alle, der ser mig, spotter mig,
    de vrænger mund og ryster på hovedet:
    v9 »Han har overgivet sin sag til Herren, lad ham udfri ham,
    han må redde ham, han holder jo af ham!«

v10 Det var dig, der hjalp mig ud af moders liv
    og gav mig tryghed ved moders bryst.
    v11 Til dig var jeg overladt fra min fødsel,
    fra moders liv var du min Gud.
    v12 Hold dig ikke borte fra mig,
    for nøden er nær,
    og ingen hjælper mig!

v13 Stærke tyre omgiver mig,
    Bashanbøfler omringer mig;
    v14 rovgriske og brølende løver
    spærrer gabet op mod mig.
    v15 Jeg er som vand, der hældes ud,
    alle mine knogler falder fra hinanden,
    mit hjerte er som voks,
    det smelter i livet på mig.
    v16 Min gane er tør som et potteskår,
    min tunge klæber til gummerne,
    du lægger mig i dødens støv.

v17 Hunde omgiver mig,
    en flok af forbrydere står omkring mig;
    de har gennemboret mine hænder og fødder,
    v18 jeg kan tælle alle mine knogler.
    De ser på mig med skadefryd,
    v19 de deler mine klæder mellem sig,
    de kaster lod om min klædning.

v20 Men du, Herre, hold dig ikke borte,
    du, min styrke, skynd dig til hjælp!
    v21 Red mit liv fra sværdet,
    mit dyrebare liv fra hundene,
    v22 frels mig fra løvens gab,
    fra vildoksernes horn!

Du har svaret mig!
    v23 Jeg vil forkynde dit navn for mine brødre,
    i forsamlingens midte vil jeg lovprise dig:
    v24 Lovpris Herren, I der frygter ham,
    vis ham ære, hele Jakobs slægt,
    frygt ham, hele Israels slægt!
    v25 For han viste ikke foragt og afsky
    for den hjælpeløses nød;
    han skjulte ikke sit ansigt for ham,
    men hørte, da han råbte om hjælp.

v26 Du er min lovsang i den store forsamling,
    jeg indfrier mine løfter for øjnene af dem, der frygter
    Herren.
    v27 De ydmyge skal spise og mættes,
    de, der søger Herren, skal lovprise ham,
    og de skal få nyt mod for evigt.

v28 Hele den vide jord skal huske Herren
    og vende tilbage til Herren;
    alle folkenes slægter
    skal kaste sig ned for dig.
    v29 For kongemagten tilhører Herren,
    han hersker over folkene.
    v30 Ja, alle, der sover i jorden, skal kaste sig ned for ham,
    alle, der stiger ned i støvet, skal falde på knæ for ham.
    v31 Men jeg vil leve for ham, og mine efterkommere skal
    tjene ham.
    Der skal forkyndes om Herren for kommende slægter,
    v32 man skal forkynde hans retfærdighed for folk, der
    fødes,
    for han greb ind!
David skrev denne salme i et årstal hvor korsfæstelserne ikke var "opfundet" endnu.... tror du har har forstået ret meger af hvad han har skrevet???
David skrev det MANGE år før Jesu korsdød - og Jesus citerede det mens han hang på korset......
Sådan noget kan et menneske ikke sidde og finde på af sig selv - der MÅ have være en eller anden form for åndelig inspiration.....

Også her er vi enige. Uden at ville forklejne dig, så ville jeg være betænkelig ved om vi to skulle styre og opretholde verden.

Bare rolig - jeg melder fra allerede nu.... ingen behøver at gøre sig den ulejlighed at stille mig op til det valg - jeg har meldt pas...
(men faktisk tror jeg at dem som erkender at de ikke har overblikket i sig selv og ikke ved egen kraft kan klare at styre et land/verden .... de har den bedste chance for at gøre det godt - med mindre selvfølgelig at man har Guds overblik )

Til toppen 
#22166 - 14/10/2003 14:57 Re: logik eller ej [Re: Esmaralda]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Esmeralda skrev:
[...]
Es> v17 Hunde omgiver mig,

[...]
Es> David skrev denne salme i et årstal hvor korsfæstelserne ikke var "opfundet" endnu.... tror du har har forstået ret meger af hvad han har skrevet???
David skrev det MANGE år før Jesu korsdød - og Jesus citerede det mens han hang på korset......
Sådan noget kan et menneske ikke sidde og finde på af sig selv - der MÅ have være en eller anden form for åndelig inspiration.....

[...]

Som jeg tidligere har gjort opmærksom på, er bibeloversættelsen fra 1992 problematisk, bl.a. fordi den understreger sådanne kristologiske buer uden tekstligt belæg (ifølge én af oversætterne). Se fx her:

Salme 22;17:

Dansk oversættelse fra 1992 (DO92): "Hunde omgiver mig, en flok af forbrydere står omkring mig; de har gennemboret [hebraisk: ka'ar] mine hænder og fødder." Imidlertid betyder ka'ar ikke at "gennembore", men efter al sandsynlighed at "binde", men så kan man jo ikke længere påstå, at salmen profeterer Jesu lidelser på korset, sådan som Bibelselskabet så gerne vil det.

Oversættelsen burde altså hedde: … de har bundet mine hænder og fødder.

Dette var da også teksten i prøveoversættelsen, men revisionskomiteen ændrede den til den nuværende ordlyd. Hvorfor? Hvilke filologiske overvejelser lå til grund herfor? Cappelørn svarer: "Denne ændring gør det muligt at se en kristologisk bue mellem dette sted i Salmernes Bog som fx kap. 20 vers 25 i Johannesevangeliet" (vor kursiv; DBÅ 1990)

Dem er der en del af i den nye oversættelse, og af den grund er det lidt svært at forholde sig til, om der rent faktisk er tale om en profeti, eller om der er nogle fikse mennesker, der har fikset lidt med sagerne. Og denne bue er blot én, der er opstået. Hvor mange har der så været gennem tiderne? Jeg ville ikke fæste min lid alt for meget til den slags tekstmæssige tilsyneladende overensstemmelser.

-Z

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#22167 - 14/10/2003 15:04 Re: logik eller ej [Re: Zaphod]
Esmaralda
Bruger

Hej Zaphod

Jeg synes nu ikke det ændre det helt vilde om det står gennemborede eller bundne..... Måske fordi Jesus SELV citerede denne salme mens han hang på korset.... Han citerede den jo på grundsproget så der var jo ikke noget at tage fejl af dengang.... hvorfor skulle vi så stille os tvivlende nu???

Jeg ville ikke fæste min lid alt for meget til den slags tekstmæssige tilsyneladende overensstemmelser.

hmmm jeg kan desværre ikke læse Bibelen på grundsproget..... ville ellers gerne lære det..... så jeg har ikke andre muligheder end at stole på at Bibelen er oversat rigtigt.... og at der hverken er tilføjet noget eller fratager noget..... Men jeg tager da til mig når I som kan grundsproget fortæller mig noget fra den verden.....

Til toppen 
#22168 - 14/10/2003 19:19 Re: logik eller ej [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Jeg skrev:

Esmeralda skrev:
Jeg synes du er lidt selvmodsigende nu.....
Du erkender at Guds logik og viden og alt muligt er større end vores fatteevne .... samtidig "forlanger" du at vi skal kunne forstå alt med logik......

Nej Esmeralda – jeg forlanger ikke at vi skal kunne forstå ALT med logik.

Men jeg mener at det lidt vi forstår af ALT, ikke må stride mod menneskelig logik!

Hvis du accepterer religiøse påstande som strider mod menneskelig logik, bevæger du dig netop ind på Guds område og gør dig til Guds talsmand!

Men jeg mener ikke at mennesker på den måde kan eller bør træde i Guds sted ved at udtale Guds vilje for andre mennesker.

Det gør du i øvrigt meget flittigt i DETTE INDLÆG , udtaler dig på Guds vegne om hvad Gud er, hvad Gud gør, hvad Gud tænker, hvad Gud føler!

Citater af Esmeralda:

Gud har sandelig tilgivet alle

Gud tilgiver os fuldt og ønsker at vi skal vende hjem til ham og dermed få glæde af tilgivelsen....

Kærligheden er det største ved Gud og kærligheden er over alt andet i Gud.....

Sådan tænker Gud aldrig - han længes efter at vi skal komme til ham...... døgnet rundt er han klar...

Gud elsker mennesket så meget at det skærer i hans hjerte hver gang vi kommer ud for et eller andet som sårer os eller udsætter os for fare (åndeligt og menneskeligt)....

For at undgå - eller minske - risikoen for at vi skal komme galt afsted stillede Gud nogle regler/ love op (de ti bud) som vi skal følge. Følger vi (alle) de ti bud sker der os ikke noget ondt.....

Vi har synden i os (adskildt fra Gud og dømt til at dø fysisk) det skærer Gud i hjertet at det er sådan

Gud elsker os så meget at hen ikke vil lade os vandre op den vej der fører os længere og længere væk fra hem.

Jeg tænker uvilkårligt: Hvad mon Gud egentlig mener om at du udtaler dig så konkret om Gud og ikke bare selv lytter til Gud?

Esmeralda skrev:
Som jeg læser dine inlæg og spørgsmål skriver du på den ene side:
- Jeg fatter ikke Gud - Gud er stor, større end dig/mig - jeg vil ikke gøre krav på at kende Gud og hans visdom......
På den anden side skriver du også:
- Jeg vil ikke tro på noget jeg ikke fatter (Himmel/helvede fx) Jeg vil ikke acceptere noget som er udenfor min logik og fatte evne.....
Undskyld men jeg kan ikke blive ved med at finde hoved og hale i det.... kan du forklare mig hvorfor disse to ovenstående ikke er modsætninger???

Du har faktisk udtrykt hvad jeg mener meget, meget smukt og klart.

Se nøje efter – og du vil se at der ER ingen modsætning i det.

Men lad mig forsøge at gøre det lidt mere tydeligt:

Jeg gør ikke krav på at kende Guds visdom. Guds Visdom ligger udenfor min logik og fatteevne.

Jeg vil ikke acceptere noget som ligger udenfor min logik og fatteevne. Heller ikke selv om et andet menneske hævder at dette ”noget” er Guds visdom.

Jeg tror på hvad Gud fortæller mig direkte, men ikke hvad mennesker fortæller mig om Gud indirekte!

Den græske sagnhelt Odysseus udtrykte det således, dette at bygge på andres udsagn: Dog er det bedre at jeg selv ser efter og skaffer mig kundskab!

Forstår du det nu, Esmeralda?

Esmeralda citerede fra Davids Salmer:

v17 Hunde omgiver mig,

David skrev denne salme i et årstal hvor korsfæstelserne ikke var "opfundet" endnu.... tror du har har forstået ret meger af hvad han har skrevet???

Denne tekst er sandsynligvis ikke oversat korrekt, Esmeralda.

Salme 22;17:
Dansk oversættelse fra 1992 (DO92): "Hunde omgiver mig, en flok af forbrydere står omkring mig; de har gennemboret [hebraisk: ka'ar] mine hænder og fødder." Imidlertid betyder ka'ar ikke at "gennembore", men efter al sandsynlighed at "binde", men så kan man jo ikke længere påstå, at salmen profeterer Jesu lidelser på korset, sådan som Bibelselskabet så gerne vil det.
Oversættelsen burde altså hedde: … de har bundet mine hænder og fødder.
Dette var da også teksten i prøveoversættelsen, men revisionskomiteen ændrede den til den nuværende ordlyd. Hvorfor? Hvilke filologiske overvejelser lå til grund herfor? Cappelørn svarer: "Denne ændring gør det muligt at se en kristologisk bue mellem dette sted i Salmernes Bog som fx kap. 20 vers 25 i Johannesevangeliet" (vor kursiv; DBÅ 1990)!

Læs mere HER !

Men ret skal være ret – der fandt vist også korsfæstelser sted under romerne hvor de ulykkelige ”kun” blev bundet fast til korset. Men det passer så ikke med naglegabene i Jesu hænder og fødder.

Esmeralda skrev:

Hvad Jesus citerede på korset, ved vi intet sikkert om historisk set!

Esmeralda skrev:

Det er lige så sandsynligt at bibelens forfattere flere år efter korsfæstelsen støttede sig til og lod sig inspirere af hvad de mente var en forudsigelse af Messias’ komme i Davids salmer og lagde Jesus ordene i munden.

Altså en selvopfyldende profeti.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22169 - 14/10/2003 23:39 Re: logik eller ej [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Jeg synes det er skræmmende hvis Guds logik ikke var større og mere detaljeret og vidtrækkende end vores.....

Mener du godt at "Guds logik" kan tillade fx selvmodsigelser og stadigvæk blive betegnet logik?

Eller mener du at vores logik er en delmængde af Guds logik?

Til toppen 
#22170 - 15/10/2003 01:08 Re: logik eller ej
Ateist
Bruger

Men ret skal være ret – der fandt vist også korsfæstelser sted under romerne hvor de ulykkelige ”kun” blev bundet fast til korset. Men det passer så ikke med naglegabene i Jesu hænder og fødder.

At blive bundet på hænder og fødder tyder jo ikke nødvendigvis på nogen korsfæstelse. Enhver fange kan vel udbryde sådan.

Derfor er oversætternes såkaldte "kristologiske bue" for mig at se dss. manipulation.

Til toppen 
#22171 - 15/10/2003 05:17 Re: Helligånd Eller Modvilje? [Re: Esmaralda]
tsrk55
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
Hej Ester!

Ja, enten Helligånden eller en tilstedeværende MODvilje.....

Hvilke fysiologiske reaktioner oplever du, når Helligånden bekræfter for dig, at noget i Bibelen er sandt?

mvh Tom S R Klausen

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#22172 - 15/10/2003 09:05 Re: Helligånd Eller Modvilje? [Re: tsrk55]
Robert
Bruger

Hej Tom.

MODvilje var et godt ordvalg, da jeg først hørte Vagn Bro fortælle om "VML", følte jeg en stærk modvilje, altså en vilje som gik imod Guds.
Første modvilje jeg lagde mærke til, var da det blev hævdet at det var Jesus selv, der havde "åbenbaret" sig til disse to åndemanere, der var en tydelig vilje bag, som bestemt ikke var Guds vilje, altså en modvilje. Og da synd jo i bund og grund ikke er andet, end en vilje forskellig fra(eller ligefrem mod) Guds vilje, kan man jo også genkende synd som egenvilje, eller direkte vilje MOD Gud, godt ordvalg.

Senere i Vagn's forklaringer og beretninger omkring "VML", bliver denne modvilje da også tydeligere og tydeligere, Fristeren selv begynder at spinde sine løgne større og større, og man mærker da også en voksende MODvilje.

Jeg tror at lyset fra Helligånden, får viljen bag ting til at stå klarere frem, altså at der med Helligånden indeni, nogengange er legende let at genkende denne MODvilje i alt omkring os, det være sig fra falske profeter som i "VML", til vores egen MODvilje, for vi har bestemt hver især en modvilje, som jo kaldes vores egen fri vilje, Helligånden bringer sandhed om viljen bag tingene frem.
Men da Helligånden er blandet med vores egen vilje(som for det meste er synd), kan man ikke VIDE at den følelse man får er hellig eller ens egen, der er dog tilfælde hvor der ikke er tvivl, der er for eksempel ingen tvivl i min ånd, om at "VML" er en stor vilje MOD Gud, den modvilje træder klart og tydeligt frem i Helligåndens lys.

MODvilje var bestemt et godt ord at bruge i denne sammenhæng

Gud er en.

Robert.

Til toppen 
#22173 - 15/10/2003 12:03 Re: Helligånd Eller Modvilje? [Re: Robert]
Ateist
Bruger

Men da Helligånden er blandet med vores egen vilje(som for det meste er synd), kan man ikke VIDE at den følelse man får er hellig eller ens egen, der er dog tilfælde hvor der ikke er tvivl, ...

Hvordan adskiller de tilfælde sig, "hvor der ikke er tvivl" fra dem, hvor man ikke kan vide om det er Helligånden eller ens egen modvilje?

Til toppen 
#22174 - 15/10/2003 13:56 Re: Helligånd Eller Modvilje? [Re: Ateist]
Robert
Bruger

Hej Ateist.

I det her tilfælde adskiller det sig ved, at Både Gud og Jesus, helt klart, har fortalt og advaret om åndemaneri, og hvad resultatet bliver af dette, nemlig splid, og at man forlader troens vej, og specielt for dette tilfælde, at man kalder Bibelen for Satans værk. Hvis man så stadig vælger at læse disse ting, er det jo ens egen vilje, og ikke Guds.
Derfor er specielt dette tilfælde tydeligt, for der kender vi Guds vilje og mening om åndemanere, Djævelen, og Jesus på korset.

Men i dagligdagen, kan man mærke dette på alle mulige måder.
Man genkender folks egen vilje i tingene, altså en vilje som søger at tilfredsstille sig selv, og ikke giver æren til Gud.

Man kan vel bedst se denne forskel på vilje indeni sig selv, når man gør noget som man ved er forkert, er det ikke Guds vilje, men vores egen vilje, vi ved godt at det er forkert, men gør det alligevel, for der er jo ingen som kigger.
Handler man derimod i overensstemmelse med Guds vilje, så er ubehaget eller tvivlen heller ikke til stede, det kan være når vi lægger penge i kirkebøssen, eller lader være med at gøre ting som ikke "føles" rigtige, eller som vi ved ikke er rigtige.

De fleste af os handler ved vores egen vilje, det er tydeligt at se ud fra alle de reklamer der er omkring os, de ægger den svage, og lokker os til at handle med vores vilje, og ikke Guds, for det er bestemt ikke Guds vilje, at vi for eksempel køber mobil telefoner, og spilder masser af penge, som kunne være brugt til noget bedre. Viljen er vores, ingen tvivl om det.

Helligånden kaster lys over hensigten bag viljen, mest vores egen naturligvis, for vi kan jo ikke dømme andres "vilje".
Personligt mærker jeg når min vilje ikke er Herrens (ikke altid naturligvis), ved at jeg ikke kan takke Gud for det jeg vil opnå, fordi jeg godt ved at det var mig og min vilje der ville opnå dette.

Gud er en.

Robert.

Til toppen 
#22175 - 15/10/2003 14:45 Re: Helligånd Eller Modvilje? [Re: tsrk55]
Esmaralda
Bruger

Hej Tom

Ja, enten Helligånden eller en tilstedeværende MODvilje.....

Ja måske - jeg er født nysgerrig og higer efter at vide ALT om ALT..... men jeg bakker ud hvis det bliver for uhyggeligt eller mærkeligt....

Hvilke fysiologiske reaktioner oplever du, når Helligånden bekræfter for dig, at noget i Bibelen er sandt?

Hø - det ved jeg ikke..... hvis du efterlyser noget lignende "en indre ro eller en indre boblende glæde" så er det ikke her du skal finde den..... Det nærmeste jeg kan komme er at jeg bare ikke er i tvivl.... længere....
Ok dårlig forklaring - men jeg kan ikke gøre det bedre

Til toppen 
#22176 - 15/10/2003 14:53 Re: logik eller ej [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Mener du godt at "Guds logik" kan tillade fx selvmodsigelser og stadigvæk blive betegnet logik?

Jeg mener at Guds logik godt TILSYNELADENDE kan indeholde selvmodsigelser. Fordi vi ikke kender alle faktore i sagen...

Min logik siger at 2+2=4 OG at 2+2=5
Du vil straks sige at det er selvmodsigende......men det er fordi du ikke kender alle faktore og aspekter i sagen....
2+2=4 kan vi hurtigt blive enige om (regner jeg med)
2+2=5 kan vi nok også blive enige om når jeg fortæller dig det sidste aspekt - nemlig at det er incl moms.... (2+2+25%=5)
Før lød det til at være selvmodsigende nu er det logisk fordi du fik den sidste brik i pudslespillet.....

I Guds logik har vi ikke alle brikker - derfor kan der SAGTENS være noget som vi synes er selvmodsigende....og så ikke er det når vi får de sidste brikker på plads....

Øhh....

Til toppen 
#22177 - 15/10/2003 14:58 Re: Helligånd Eller Modvilje? [Re: Robert]
Ateist
Bruger

I det her tilfælde adskiller det sig ved, at Både Gud og Jesus, helt klart, har fortalt og advaret om åndemaneri, ...

Har Gud og Jesus personligt fortalt dig dette?
Hvis ikke, så har du kun en enkelt kilde (Bibelen) til denne påstand.
Overfor det står så en anden kilde (VML) med en anden påstand.
Begge påstande er altså lige godt/dårligt underbygget og vi har derfor intet kvalificeret grundlag at hjælpe os med at vælge imellem dem.
At den ene kilde advarer imod den anden (og omvendt?) ændrer ikke noget i den forbindelse.

Du lader til at ville bruge Bibelen til at retfærdiggøre dit valg, men dermed lader du Bibelen retfærdiggøre Bibelen, hvilket ikke er rationelt holdbart.

Man genkender folks egen vilje i tingene, altså en vilje som søger at tilfredsstille sig selv, og ikke giver æren til Gud.

Så fordi der er tilfælde, hvor folk ikke tænker på Gud så VED du at Helligånden findes?
Den logik går ærligt talt hen over hovedet på mig, så uddyb venligst!

Man kan vel bedst se denne forskel på vilje indeni sig selv, når man gør noget som man ved er forkert, er det ikke Guds vilje, men vores egen vilje, vi ved godt at det er forkert, men gør det alligevel, for der er jo ingen som kigger.
Handler man derimod i overensstemmelse med Guds vilje, så er ubehaget eller tvivlen heller ikke til stede, det kan være når vi lægger penge i kirkebøssen, eller lader være med at gøre ting som ikke "føles" rigtige, eller som vi ved ikke er rigtige.

Når jeg gør noget jeg mener er særligt forkert eller særligt rigtigt så får jeg da også en følelse i kroppen, men det er for mig at se en fysisk reaktion på noget psykisk - ikke en åndelig oplevelse.
Ergo beviser det ikke noget om Gud - blot at jeg har nogle principper som betyder noget for mig.

De fleste af os handler ved vores egen vilje, ...

Det er vel også det vi har fået den for?

... det er tydeligt at se ud fra alle de reklamer der er omkring os, de ægger den svage, og lokker os til at handle med vores vilje, og ikke Guds, for det er bestemt ikke Guds vilje, at vi for eksempel køber mobil telefoner, og spilder masser af penge, som kunne være brugt til noget bedre. Viljen er vores, ingen tvivl om det.

Nu bliver det jo helt politisk.

Hvilket af buddene er det iøvrigt, der lyder "Du må ikke købe mobiltelefoner!"?

Helligånden kaster lys over hensigten bag viljen, mest vores egen naturligvis, for vi kan jo ikke dømme andres "vilje".
Personligt mærker jeg når min vilje ikke er Herrens (ikke altid naturligvis), ved at jeg ikke kan takke Gud for det jeg vil opnå, fordi jeg godt ved at det var mig og min vilje der ville opnå dette.

Du har ikke på nogen måde forklaret mig, hvordan din oplevelse af Helligånden i praksis adskiller sig fra din egen samvittighed, præferencer, fordomme, osv.

Til toppen 
#22178 - 15/10/2003 15:04 Re: Helligånd Eller Modvilje? [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Hø - det ved jeg ikke..... hvis du efterlyser noget lignende "en indre ro eller en indre boblende glæde" så er det ikke her du skal finde den..... Det nærmeste jeg kan komme er at jeg bare ikke er i tvivl.... længere....

Så Helligånden manifesterer sig alene ved at du forstår tingene?
Hvordan kan du så vide, at det er Helligånden og ikke bare... at du forstår tingene?

Til toppen 
#22179 - 15/10/2003 15:12 Re: logik eller ej [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Min logik siger at 2+2=4 OG at 2+2=5
Du vil straks sige at det er selvmodsigende......men det er fordi du ikke kender alle faktore og aspekter i sagen....
2+2=4 kan vi hurtigt blive enige om (regner jeg med)
2+2=5 kan vi nok også blive enige om når jeg fortæller dig det sidste aspekt - nemlig at det er incl moms.... (2+2+25%=5)
Før lød det til at være selvmodsigende nu er det logisk fordi du fik den sidste brik i pudslespillet.....

Vi er enige om, at: 2+2=4
Vi er imildertid ikke enige om, at: 2+2=5
Hvis vi regner med moms så gælder det at: (At 2+2)*1,25 = 5
Dette betyder imidlertid ikke at det er korrekt at: 2+2=5
Så påstandene om at 2+2=4 og 2+2=5 er stadigvæk selvmodsigende.
Men det fortæller mig da en del om din logik, at du ikke mener det

I Guds logik har vi ikke alle brikker - derfor kan der SAGTENS være noget som vi synes er selvmodsigende....og så ikke er det når vi får de sidste brikker på plads....

For mig lyder det lidt som om du egl. mener at Guds logik og vores logik er den samme - Gud har bare lidt flere informationer at anvende logikken på.
Det glæder mig da, hvis Guds logik ikke afviger fra vores - så kan vi nemlig fortsætte med at diskutere (se nedenfor).

------------------------------------------------------------
Øhh....

At vores logik er indeholdt som en del af Guds logik men at Guds logik derudover rummer nogle regler vi ikke har med i vores logik.

Hvis vores logik udgør en del af Guds logik så er han stadigvæk bundet af vores logik.
Hvis vores logik er anderledes end Guds logik så er han ikke bundet af vores logik og så giver det ingen mening at diskutere Gud.
Så kan alt jo lade sig gøre og intet giver mere mening end andet!

Til toppen 
#22180 - 15/10/2003 15:14 Re: logik eller ej
Esmaralda
Bruger

Hej Vagn

Men jeg mener at det lidt vi forstår af ALT, ikke må stride mod menneskelig logik!

Hmmm - tror jeg er enig..... det lidt jeg forstår om Gud strider ikke mod min logik - men jeg kan ikke forklare alt så andre også synes det er logisk....

Men jeg mener ikke at mennesker på den måde kan eller bør træde i Guds sted ved at udtale Guds vilje for andre mennesker.

Det gør du i øvrigt meget flittigt i DETTE INDLÆG , udtaler dig på Guds vegne om hvad Gud er, hvad Gud gør, hvad Gud tænker, hvad Gud føler!

Du spurgte meget direkte om hvad JEG troede at Gud mener og gør om dette og hint..... Jeg har svaret udfra hvad JEG TROR ..... Jeg gør IKKE krav på at have forstået det rigtigt men jeg ved hvad JEG TROR og det har jeg videregivet til dig.
Jeg ser ikke noget forkert i at fortælle hvad jeg tror på og hvordan jeg forstår tingene

Hvis du accepterer religiøse påstande som strider mod menneskelig logik, bevæger du dig netop ind på Guds område og gør dig til Guds talsmand!

Det gør jeg da ikke...... hvis jeg acceptere noget som jeg ikke fatter erkender jeg da bare at Gud er større end mig..... Det er da ved at VILLE forstå alting at man prøver at mase sig ind på Guds domæne...

Jeg tænker uvilkårligt: Hvad mon Gud egentlig mener om at du udtaler dig så konkret om Gud og ikke bare selv lytter til Gud?

Jeg udtaler mig ikke mere konkret om Gud end Bibelen gør.... faktisk siger jeg ikke noget om Gud som ikke allerede er sagt i Bibelen..... HUSK at jeg tror på at Bibelen er inspireret af Gud....dvs at Gud selv har fortalt alle disse ting om sig selv gennem Bibelen....

Til toppen 
#22181 - 15/10/2003 15:18 Re: logik eller ej [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Men det fortæller mig da en del om din logik, at du ikke mener det

Tja jeg synes nu stadig det er logisk.....

For mig lyder det lidt som om du egl. mener at Guds logik og vores logik er den samme - Gud har bare lidt flere informationer at anvende logikken på.

Ja det tror jeg nok at jeg tror

Hvis vores logik udgør en del af Guds logik så er han stadigvæk bundet af vores logik.
Hvis vores logik er anderledes end Guds logik så er han ikke bundet af vores logik og så giver det ingen mening at diskutere Gud.
Så kan alt jo lade sig gøre og intet giver mere mening end andet!

Det tror jeg du har ret i....

Til toppen 
#22182 - 15/10/2003 15:21 Re: Helligånd Eller Modvilje? [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Så Helligånden manifesterer sig alene ved at du forstår tingene?
Hvordan kan du så vide, at det er Helligånden og ikke bare... at du forstår tingene?

Nu må du ikke grine af min forklaring på dette.....

Det er fordi Helligånden har overbevist om at det er Helligånden der har ovberbevist mig....

Jeg ved godt at det lyder vildt mærkeligt - men jeg KAN IKKE forklare det....

Til toppen 
#22183 - 15/10/2003 15:40 Re: Helligånd Eller Modvilje? [Re: Ateist]
Robert
Bruger

Hej Ateist.

Du spørger:
"Har Gud og Jesus personligt fortalt dig dette?"

Ja, i Bibelen.
Bibelen er mange kilder, som vidner om at Bibelen er sand, det er så op til os om vi tror på den, jeg tror på Bibelen, ergo lytter jeg også til Bibelen.

Så siger du:
"Så fordi der er tilfælde, hvor folk ikke tænker på Gud så VED du at Helligånden findes?
Den logik går ærligt talt hen over hovedet på mig, så uddyb venligst!"

Det sagde jeg vist ikke, det er din egen formulering.
Jeg skrev:
"Helligånden kaster lys over hensigten bag viljen".
Hvad det personligt betyder for mit liv er, siden jeg blev Kristen, ser jeg tydeligt hvilken vilje der driver mig, altså om det er min eller Guds vilje.
Jeg ser heller ikke samfundet i det gamle lys mere, jeg har nærmest medlidenhed med det meste af det jeg ser, hvor jeg før fordømte eller bare ignorerede.

Så siger du:
"Ergo beviser det ikke noget om Gud - blot at jeg har nogle principper som betyder noget for mig."

Jeg indrømmer at der er en fin linie mellem principper, og forståelse af ens vilje.
Jeg lader være med at handle forkert, når jeg mærker at jeg ikke kan takke Gud for det, du lader være at handle forkert, når resultatet ikke behager din krop.
Altså jeg ville ikke stjæle, fordi jeg ikke kan takke Gud for det stjålne, du stjæler ikke, fordi du kan komme i fængsel.
Det beviser intet om Gud, men hvis du seriøst beder mig om at bevise Gud, så er du kun ude på at slås med mig, og ikke at føre en samtale.

Så siger du:
"Hvilket af buddene er det iøvrigt, der lyder "Du må ikke købe mobiltelefoner!"?"

Aaah ok du ER altså kun ude på at slås med mig, det ville dog have været rart hvis du rent faktisk læste det jeg skrev, istedet for at finde måder at håne mig på, der er kun en der får fornøjelse af din hån, og det er dig selv, for mig rører den ikke rigtigt, når du håner, så fjerner du samtidig dialogen i denne samtale, for at grine på andres bekostning.
Jeg har allerede svaret på ovenstående i sidste indlæg.

Så skriver du:
"Du har ikke på nogen måde forklaret mig, hvordan din oplevelse af Helligånden i praksis adskiller sig fra din egen samvittighed, præferencer, fordomme, osv."

Det har jeg så svaret på i dette indlæg.

Gud er en.

Robert.

Til toppen 
#22184 - 15/10/2003 16:07 Re: Helligånd Eller Modvilje? [Re: Esmaralda]
tsrk55
Bruger

Sted: København S
Hej igen Ester!

jeg er født nysgerrig og higer efter at vide ALT om ALT.

Det synes jeg da er en positiv egenskab; men du skulle måske skrue lidt ned for ambitionsniveauet.

men jeg bakker ud hvis det bliver for uhyggeligt eller mærkeligt....

Ja, alle andre steder end i Bibelen.

Det nærmeste jeg kan komme er at jeg bare ikke er i tvivl.... længere....

Har du nogen sinde oplevet denne følelse af ikke længere at være i tvivl, for så senere at måtte revidere din opfattelse?;
og her mener jeg hvad der angår Bibelen, og hvordan den skal forstås.

mvh Tom S R Klausen

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#22185 - 15/10/2003 16:25 Re: Helligånd Eller Modvilje? [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Nu må du ikke grine af min forklaring på dette.....
Det er fordi Helligånden har overbevist om at det er Helligånden der har ovberbevist mig....

Jeg skal nok lade være med at grine, men er det okay, hvis jeg smiler lidt?

Jeg ved godt at det lyder vildt mærkeligt - men jeg KAN IKKE forklare det....

Måske fordi der ingen forklaring er?

Til toppen 
#22186 - 15/10/2003 17:13 Re: Helligånd Eller Modvilje? [Re: Robert]
Ateist
Bruger

Lars>Har Gud og Jesus personligt fortalt dig dette?
Rob>Ja, i Bibelen.

Se det er jo ikke personligt.
Hvis jeg læser i avisen, at Bush har sagt sådan-og-sådan, så betyder det jo heller ikke at Bush har sagt sådan til mig personligt.

Lars>Så fordi der er tilfælde, hvor folk ikke tænker på Gud så VED du at Helligånden findes?
Den logik går ærligt talt hen over hovedet på mig, så uddyb venligst!
Rob>Det sagde jeg vist ikke, det er din egen formulering.

Ja, det var for mig at se, essensen af, hvad jeg læste.

Mit spørgsmål gik på, hvordan de tilfælde, "hvor der ikke er tvivl" adskiller sig fra dem, hvor man ikke kan vide om det er Helligånden eller ens egen modvilje.

Til det svarede du generelt at "i dagligdagen, kan man mærke dette på alle mulige måder. Man genkender folks egen vilje i tingene, altså en vilje som søger at tilfredsstille sig selv, og ikke giver æren til Gud."

Da mener jeg egl. mit sammenkog er ret loyalt mod det skrevne.
Men korriger mig endelig!

Jeg lader være med at handle forkert, når jeg mærker at jeg ikke kan takke Gud for det, du lader være at handle forkert, når resultatet ikke behager din krop.

Det er ikke korrekt.

For det første er en evt. kropslig reaktion resultatet af min handling og ikke begrundelsen for den.

For det andet skrev jeg "Når jeg gør noget jeg mener er særligt forkert eller særligt rigtigt så får jeg da også en følelse i kroppen, ..." - det er altså undtagelsen og ikke regelen.

99% af gangene, oder so, handler jeg, som jeg gør ud fra en intuitiv vurdering af, hvad der er rigtigt og forkert.
Altså uden at tænke på Gud, kroppen eller fængselet.

Altså jeg ville ikke stjæle, fordi jeg ikke kan takke Gud for det stjålne, du stjæler ikke, fordi du kan komme i fængsel.

Det er heller ikke korrekt.
Jeg har aldrig været fristet til at stjæle, hvor udsigten til en fængselsstraf afholdt mig fra at gøre det.
Men det er en hyppig påtand fra især teister, der mener at ateister ikke kan have en moral.

Det beviser intet om Gud, men hvis du seriøst beder mig om at bevise Gud, så er du kun ude på at slås med mig, og ikke at føre en samtale.

Jeg beder dig jo egl. bevise (eller i det mindste sandsynliggøre) eksistensen af Helligånden - og dermed i hvert fald en del af Gud.

Det mener jeg egl. ikke er fordi jeg kun er ude på at slås og ikke føre en samtale.
Men, hvis du mener sådan, er det vel fordi du ikke kan sandsynliggøre Helligåndens eksistens - og har et problem med at du ikke kan det?
Hvorfor ellers gøre mit spørgsmål til noget problematisk?
Et spørgsmål som jeg mener er oplagt og helt legalt når så meget herinde - og også af dig - begrundes med netop Helligånden.

Lars>Hvilket af buddene er det iøvrigt, der lyder "Du må ikke købe mobiltelefoner!"?
Rob>Aaah ok du ER altså kun ude på at slås med mig, ...

Jeg indrømmer og beklager at det var unødigt provokerende skrevet, men jeg undrede mig faktisk oprigtigt over, hvor indgående et kendskab du tilsyneladende har til Guds vilje:

De fleste af os handler ved vores egen vilje, det er tydeligt at se ud fra alle de reklamer der er omkring os, de ægger den svage, og lokker os til at handle med vores vilje, og ikke Guds, for det er bestemt ikke Guds vilje, at vi for eksempel køber mobil telefoner, og spilder masser af penge, som kunne være brugt til noget bedre. Viljen er vores, ingen tvivl om det.

Det lader til at Gud deler dit politiske verdenssyn incl. antipatien mod reklamer og mobiltelefoner.
Jeg finder det påfaldende, så mange - og så forskellige - politiske synspunkter, der tilsyneladende har Guds fulde opbakning.
Bush vil formentlig hævde at "det er Guds vilje, at vi skal købe mobiltelefoner, fordi det er godt for økonomien og skaber jobs til tusinder af mennesker."

Lars>Du har ikke på nogen måde forklaret mig, hvordan din oplevelse af Helligånden i praksis adskiller sig fra din egen samvittighed, præferencer, fordomme, osv.
Rob>Det har jeg så svaret på i dette indlæg.

Egentlig ikke.

Til toppen 
#22187 - 15/10/2003 17:23 Re: logik eller ej [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

------------------------------------------------------------
Ja det tror jeg nok at jeg tror

Jamen så har vi måske alligevel et fælles udgangspunkt - hvis altså du vil holde op med at kalde 2+2=5 for logisk.

Kald det i stedet for 2+2+X=5, hvor Gud så kender værdien af X mens vi ikke gør.

Til toppen 
#22188 - 15/10/2003 19:28 Re: Helligånd Eller Modvilje? [Re: Ateist]
carl
Bruger

Hej Ateist

Du skriver til Esmaralda:
Måske fordi der ingen forklaring er?
Citat slut.

Du har altid lydt fornuftig i din argumentation, så jeg prøver lige et lile pip:
Du er tæt på og alligevel er det ikke hele sandheden for hvordan beviser man en ånd, man ikke kan se?

Helligånden- er en Hellig Ånd og dermed Guds Ånd. Den manifesterer sig på mange måder og er i bibelen bla. forklaret som vinden, der heller ikke kan ses, men høres og mærkes.
Helligånden kan kun ses, når der sker konkrete helbredelser, undere og mirakler.

Herudover findes der det, der hedder tungetale og profeti, der defineres som Helligåndens inspiration efter in- spiro = at indånde (inspiration). Helligåndens virke hos/i den enkelte kristne troende kan variere utroligt meget. Men de overordnede principper fungerer på samme vis uanset hvorhen i verden du kommer.
Jeg har personligt oplevet det i Sydafrika,
Østlandene, USA, England, Sverige, Kina, Malta, og flere andre.

Der er også mange mennesker,venner og andre jeg kender, som har rejst over det meste af jordkloden, som har oplevet det i utroligt mange lande og i mange forskellige protestantiske, katolske og andre kristne miljøer.

PS Hvordan vil du iøvrigt bevise at du er ateist?

mvh
carl

Til toppen 
#22189 - 15/10/2003 20:04 Re: logik eller ej [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Jeg skrev:

Esmeralda:
Jeg udtaler mig ikke mere konkret om Gud end Bibelen gør.... faktisk siger jeg ikke noget om Gud som ikke allerede er sagt i Bibelen..... HUSK at jeg tror på at Bibelen er inspireret af Gud....dvs at Gud selv har fortalt alle disse ting om sig selv gennem Bibelen....

Men du udtaler dig altså lige så konkret om Gud som bibelen gør? I det omfang du forstår bibelen, altså. Du udtaler dig bl.a. om hvad der skal til for at blive frelst og ikke gå fortabt m.v.

OK, Esmeralda – lad mig så forsøge at beskrive hvordan sagen nu ser ud fra min synsvinkel:

Jeg gør ikke krav på at kende Guds visdom. Guds Visdom ligger udenfor min logik og fatteevne.

Jeg tror på hvad Gud fortæller mig direkte, men ikke hvad andre mennesker fortæller mig om Guds ord til mig indirekte!

Jeg tør ikke stole så meget på at jeg har forstået hvad Gud vil fortælle mig direkte at jeg tør gengive det for andre mennesker!

DU derimod, Esmeralda!

Du hævder at kende til Guds visdom (gennem Bibelen). Selv om Guds Visdom ligger udenfor din personlige logik og fatteevne.

Du tror på hvad andre mennesker (bibelens forfattere) fortæller dig om Guds ord, altså i bedste fald en indirekte kontakt til Gud.

Du tør stole så meget på hvad andre mennesker (bibelens forfattere) fortæller dig om Guds ord indirekte, at du tør gengive Guds ord til andre mennesker – til mig f.eks.!

Sagt lidt hårdt, Esmeralda – det ser for mig ud til at du tror lige så meget på mennesker som du tror på Gud! Ja, at du tilmed løber en risiko for at overhøre Guds stemme, mens du lytter til hvad mennesker fortæller dig om Gud!

I dit tilfælde er det måske ikke så udtalt eller fatalt som i andre tilfælde – du virker på mig som en kærlig og varmhjertet person! Men sådan er det desværre ikke altid når mennesker fortæller andre mennesker om Gud, Esmeralda!

Når mennesker fortæller andre mennesker at Islams og Koranens Gud ønsker at de skal spænde bælter med bomber om livet og sprænge sig selv og andre mennesker i luften, så tror jeg at disse selvmordsbombere hører mere efter mennesker end de hører efter Gud!

Hvad tror du, Esmeralda! Er det ufarligt at forlade sig på hvad andre mennesker fortæller om Gud, fremfor selv at gå direkte til kilden?

Hvordan kan du være tryg ved at genfortælle på anden, tredje eller fjerde hånd hvad bibelens forfattere hævder at vide om Guds egenskaber, vilje og handlinger? Feks. at krige i det gamle testamente var Guds vilje - samtidig med at du åbent erkender at du ikke forstår Gud!

Du viderebringer altså budskaber fra Gud, budskaber du ikke selv forstår og som du kun kender fra mennesker (bibelens forfattere). Og jeg mener også at du har sagt i vores debat at f.eks. kong David ikke selv forstod hvad han selv skrev i bibelen!

Nu vil du måske indvende, Esmeralda, at du ikke tror på Koranens og Islams Gud og at der efter Nye Testamente gælder en ny pagt mellem Gud og menneskene.

Men historien viser ikke desto mindre at mennesker også efter denne nye pagt har mennesker fået andre mennesker til at begå grusomheder i kristendommens navn, i Guds navn – fået dem til at tænde kætterbål i tusindvis.

Tør du, Esmeralda, virkelig forlade dig på hvad andre mennesker (bibelens forfattere) fortæller dig om Gud. At Gud ifølge Gamle Testamente foranstaltede krige og fik mennesker til at dræbe deres egne sønner, brødre, venner og naboer?

Det tør jeg ikke, Esmeralda! Så jeg holder mig til Gud!

Jeg synes i øvrigt vi har en fin debat!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22190 - 15/10/2003 20:06 Re: Helligånd Eller Modvilje? [Re: Ateist]
Robert
Bruger

Hej Ateist.

Du siger:
"Se det er jo ikke personligt."

Nu var "det" i denne sammenhæng, jo informationen som fortæller mig at "VML" er styg.
Da jeg første gang læste i denne tråd om "VML"'s påstand, at Jesus havde åbenbaret sig til et par åndemanere, skreg min ånd til mig at det var falsk, der står så også i Bibelen at det var falsk.
Altså i dette tilfælde var det meget nemt at se viljen bag "VML", og at forstå hvorfor min ånd skreg nej.

Det du så gerne vil have mig til at svare på, er om Gud eller Helligånden personligt fortalte mig dette, det er jo det samme som at kræve bevis for disse, for hvis jeg med sikkerhed kan sige at Helligånden sagde det til mig, så kan jeg jo også forklare HVORDAN Helligånden overhovedet talte til mig.
Så jeg kan ikke svare at Helligånden fortalte mig dette personligt, det er blot noget jeg kan tro på i hjertet, en tro som bygger på oplevelser og hændelser i mit liv, der for mig personligt beviser at Helligånden taler, hvordan den taler kan jeg ikke forklare, og altså kan jeg heller ikke bevise at den taler til mig, da det "blot" er min tro at den taler til mig.
Og tro er jo en viden der ikke bygger på viden, men til dels på personlige oplevelser, der ikke kan bekræftes i sin helhed, men kun subjektivt i forskellige situationer.

Når det er sagt, så ja, Helligånden viste mig personligt (ja jeg er klar over modsigelsen) hvem der havde skrevet "VML", i samme sekund jeg læste påstanden om at Jesus fra "VML" var Jesus på korset.
Hvordan den viste mig det ?? det ved jeg ikke, jeg ved blot at jeg tror at det forholder sig sådan, det er det nærmeste jeg kan komme.
Det er et unfair svar, da jeg kommer med en påstand, som jeg ikke kan bevise.

Så siger du:
"Mit spørgsmål gik på, hvordan de tilfælde, "hvor der ikke er tvivl" adskiller sig fra dem, hvor man ikke kan vide om det er Helligånden eller ens egen modvilje."

Igen et spørgsmål der kun kan besvares ud fra en subjektiv tro. Det nærmeste jeg kan komme er at sige, de gange hvor jeg er i tvivl, er det højest sandsynligt fordi min egen vilje taler højere end min ånd. De gange jeg ikke er i tvivl, ser jeg tydeligt at det er min egen vilje, der vil opnå en eller anden from for nydelse.

Så siger du:
"Men det er en hyppig påtand fra især teister, der mener at ateister ikke kan have en moral."

Ja det er faktisk lidt morsomt, jeg kan ikke bevise min tro, og du kan ikke bevise din ateisme.
Hvis der ikke er en Gud, og altså heller ikke er en dommedag, så har dine handlinger ingen konsekvens(jo jeg ved godt at der er en konsekvens, men den er kropslig, og ikke åndelig), derfor er det heller ikke forkert eller rigtigt for en ateist at stjæle, det er bare en måde at få mad i munden på, den kloge narrer den mindre kloge, og den stærkeste overlever.
Så hvis du ikke stjæler fordi det ikke føles rigtigt, så bygger denne følelse jo på noget du ikke kan forklare eller tilslutte dig, da der ikke er ét eneste åndeligt argument for ikke at stjæle, kun kropslige og materielle.

Så siger du:
"Men, hvis du mener sådan(robert: at du er ude på at slås), er det vel fordi du ikke kan sandsynliggøre Helligåndens eksistens - og har et problem med at du ikke kan det?"

Hvorfor jeg mærker at du bare vil slås, er fordi du kræver at jeg beviser, det DU og jeg udemærket godt ved ikke kan bevises, nemlig Helligånden og Gud.
Jeg har givet nogle meget personlige bud i denne tråd, der for mig sandsynliggør at Helligånden i høj grad er virkelig.
Men jeg indrømmer gerne at det ikke er det samme som at sandsynliggøre det for dig.
Jeg kan dog ikke gøre mere end fortælle ud fra min egen verden, og i min egen verden er Helligånden heller ikke videnskabeligt bevist, og jeg kan ikke forklare hvordan jeg VED at den er der, men jeg har ingen tvivl i mit hjerte på Helligånden, min tvivl er i hjernen alene, derfor kan jeg jo også selv kun tro.

Du skriver så:
"Det lader til at Gud deler dit politiske verdenssyn incl. antipatien mod reklamer og mobiltelefoner.
Jeg finder det påfaldende, så mange - og så forskellige - politiske synspunkter, der tilsyneladende har Guds fulde opbakning."

Ja det er en meget sjov vinkel du nu har fat i, hvis du spurgte mig rent ud, og kun krævede et personligt svar, og altså ikke bevis for påstanden.
Så ville jeg svare at Gud har antipati mod hele denne skabte verden, alt i den, for hele verden er i den grad et udtryk for en vilje forskellig fra Guds, i og med den opfatter sig forskellig fra Gud, de eneste undtagelser, ville være de tilfælde hvor en vilje i verden, er i overensstemmelse med Guds, og det er i sandhed ikke tit at DET sker, SLET ikke indenfor politik

Du overraskede mig dog gevaldigt ved at sige "Jeg indrømmer og beklager at det var unødigt provokerende skrevet", det respekterer jeg meget, og sætter stor pris på at du fortalte mig!! respekt !

Du slutter så med at sige:
"Egentlig ikke."

Og jeg må være enig med dig, hvis jeg påstod at jeg kunne forklare hvordan Helligånden arbejder, ville jeg lyve, for når alt kommer til alt, så aner jeg det ikke, jeg kan kun sige at jeg ved det i hjertet, og mit hjerte kan min hjerne ikke forstå :/

Gud er en.

Robert.

Til toppen 
#22191 - 15/10/2003 21:13 Re: Helligånd Eller Modvilje? [Re: Robert]
Anonym
Anonym

Robert skrev til Ateist:
Når det er sagt, så ja, Helligånden viste mig personligt (ja jeg er klar over modsigelsen) hvem der havde skrevet "VML", i samme sekund jeg læste påstanden om at Jesus fra "VML" var Jesus på korset.
Hvordan den viste mig det ?? det ved jeg ikke, jeg ved blot at jeg tror at det forholder sig sådan, det er det nærmeste jeg kan komme.

Jeg går ud fra, Robert, at du med "hvem der havde skrevet VML" mener Djævelen.

Men nu behøvede Helligånden jo slet ikke at orientere dig om hvem der har skrevet Ardors beretning i "Vandrer mod Lyset" og beretningen Kristi inkarnation som Jesus af Nazareth.

Det fremgår nemlig klart og tydeligt at det har Djævelen (Satan) der i anledning af sin tilbagevenden til Gud har taget navneforandring til Ardor.

Ardor lægger sådan set heller ikke fingrene imellem i beskrivelsen af sin egen triste og ledende rolle ved syndefaldet.

Bare lige denne lille undrende kommentar!

Hvorfor i alverden skulle Helligånden ulejlige sig med at advare dig mod en djævel som uden omsvøb præsenterer sig og aflægger fuld tilståelse for alle sine forbrydelser?

Med venlig hilsen
Vagn Bro

NB: I øvrigt, Robert - hvis nu du læste "Vandrer mod Lyset" i sin helhed, tror du så at du ville "falde" for den på samme måde som du i sin tid må være "faldet" godt og grundigt for Bibelen?

Hvis du frygter dette, hvordan kan du så være sikker på at du er "faldet" for den "rigtige" religiøse verdensopfattelse? Så vidt jeg har forstået mener du at bibelen er sand fordi du føler at bibelen er sand.

Og helligånden som du har så stor tillid til og som du ikke rigtig kan forklare hvordan virker, kunne vel strengt taget godt være en anden end den giver sig ud for.

Måske prøver den at holde dig væk fra "Vandrer mod Lyset" af ganske andre grunde end du tror.

Personligt "faldt" jeg faktisk for "Vandrer mod Lyset" som er meget fascinerende og desuden væsentlig mere troværdig og sammenhængende end andre religiøse værker jeg har læst.

Efter nogen tid fik jeg mig dog hevet op på logikkens faste grund igen ved hjælp af min gode gamle ateistiske metode fra før jeg blev teist, plus min kritiske sans som godt kan virke irriterende på mine omgivelser.

Til toppen 
#22192 - 16/10/2003 00:29 Re: Helligånd Eller Modvilje? [Re: carl]
Ateist
Bruger

Du har altid lydt fornuftig i din argumentation, ...

Tak!
Men, jeg fornemmer ligesom at det ikke vurderes at være tilfældet her

så jeg prøver lige et lile pip:

Pip du bare løs!

Du er tæt på og alligevel er det ikke hele sandheden for hvordan beviser man en ånd, man ikke kan se?

Hvordan beviser man tyngdekraften, som man heller ikke kan se?
Ved dens effekter, der kan ses.

Og, at det kan være svært at bevise noget, betyder jo ikke at man, som rationelt menneske, kan undlade at bevise det.

Helligånden- er en Hellig Ånd og dermed Guds Ånd. Den manifesterer sig på mange måder og er i bibelen bla. forklaret som vinden, der heller ikke kan ses, men høres og mærkes.
Helligånden kan kun ses, når der sker konkrete helbredelser, undere og mirakler.

Men, hvordan beviser man at det mystiske man observerer skyldes Helligånden?

Hvad er definitionen iøvrigt på et under/mirakel?
Er det blot at det er uforklarligt?

Herudover findes der det, der hedder tungetale og profeti, der defineres som Helligåndens inspiration efter in- spiro = at indånde (inspiration). Helligåndens virke hos/i den enkelte kristne troende kan variere utroligt meget. Men de overordnede principper fungerer på samme vis uanset hvorhen i verden du kommer.
Jeg har personligt oplevet det i Sydafrika,
Østlandene, USA, England, Sverige, Kina, Malta, og flere andre.

Hvordan bevises det, at tungetale ikke blot er hysteriske folk, der siger mærkelige lyde?

Og, selv hvis det ikke er tilfældet, hvordan bevises det da, at det skyldes Helligånden?

PS Hvordan vil du iøvrigt bevise at du er ateist?

Det føler jeg nu ikke at jeg behøver at bevise - jeg ved det jo, og det er alt nok for mig.

Når det er sagt, så mener jeg faktisk ikke det lader sig bevise.
Det lader sig sandsynliggøre, idet man, hvis man kender mig, vil iagttage en tydelig mangel på religiøsitet i det jeg siger og gør (måske snarere det jeg ikke gør).
Det er dog ikke noget bevis, da jeg jo kunne simulere det - omend jeg ikke kan tænke på én eneste grund til at gøre noget sådant.

Ligeledes bør Helligåndens eksistens også kunne sandsynliggøres - såfremt den altså eksisterer.

At Helligånden eksisterer bliver ikke underbygget af, at der sker hændelser vi ikke kan forklare. Det eneste det viser os er, at der er noget vi ikke kan forklare.
At forklare det med Helligånden er ikke mere underbygget end at forklare det med Klokkeblomst's tryllestøv.

Udover "miraklerne", så benyttes Helligånden også som forklaring på helt ordinære hverdagsfænomener som "Aha!-oplevelser" og lign., der dermed får et skær af.... hellighed?
I hvert fald løftes banale ting (som fx at folk mener at forstå en skreven tekst) op på et plan, som der slet ikke er belæg for i de beskrivelser jeg har fået.

Til toppen 
#22193 - 16/10/2003 01:26 Re: Helligånd Eller Modvilje? [Re: Robert]
Ateist
Bruger

Da jeg første gang læste i denne tråd om "VML"'s påstand, at Jesus havde åbenbaret sig til et par åndemanere, skreg min ånd til mig at det var falsk, ...

Jeg prøver virkelig at forstå, men for én som ikke opererer med ånd i sit verdensbillede er det altså svært at forstå hvad der nøjagtigt menes med at din ånd skreg til dig.

Jeg har haft oplevelser, hvor alt i mig sagde mig, at noget var forkert. Det har jeg så tilskrevet min underbevisthed (i sådanne tilfælde vist dss. intuition).
Kan du udelukke, at din oplevelse af din skrigende ånd ikke blot er din underbevidsthed, der spiller ind?

Det du så gerne vil have mig til at svare på, er om Gud eller Helligånden personligt fortalte mig dette, det er jo det samme som at kræve bevis for disse, for hvis jeg med sikkerhed kan sige at Helligånden sagde det til mig, så kan jeg jo også forklare HVORDAN Helligånden overhovedet talte til mig.

Selvfølgelig ville jeg helst have dig til at bevise din påstand, men jeg ved også godt, at det nok ikke lader sig gøre.

Derfor søger jeg egl. blot at forstå, hvad det er I kristne fabler om med al den helligånd, der åbenbart står bag lidt af hvert.
Man hører den tit nævnt herinde og jeg er egl. blevet ret nysgerrig efter at vide, hvad det er, der giver folk en så skråsikker tro på den.
Specielt da, eftersom ingen endnu har kunnet give en forklaring af, hvordan det giver sig udtryk. Alle ved det, uden tilsyneladende at vide, hvad det er de ved - eller hvordan de ved det.

For en kyniker som mig lyder det altså mest af alt som noget, der ikke eksisterer.

Ja det er faktisk lidt morsomt, jeg kan ikke bevise min tro, og du kan ikke bevise din ateisme.

Jeg går ud fra, at du mener, at jeg ikke kan bevise ateismens sandhed?

Det er fordi der ikke er noget at bevise.
Ateismen er ikke en påstand, den er det logiske udgangspunkt - fraværet af alle religiøse påstande.
Da ingen af de religiøse påstande endnu er blevet bevist, så står vi altså stadigvæk ved udgangspunktet - rationelt set.
Så ateismen er sådan set bare det naturlige resultat af rationel tankegang.
I hvert fald den svage/negative ateisme (som er den jeg står for), hvor man ikke skråsikkert hævder at: "Der findes ingen Gud!".
Jeg tror blot ikke på de mange påstande om denne og hin guddom, da jeg ingen beviser kan få for nogen af dem.

Der er jo en hel del sandhed i følgende populære citat:

Jeg vil hævde, at vi begge er ateister. Jeg tror blot på én gud mindre end du gør. Når du forstår, hvorfor du forkaster alle de andre mulige guder, vil du forstå, hvorfor jeg forkaster din. (Stephen Roberts - i min oversættelse)

Hvis vi for diskussionens skyld antager, at der er påstande om sammenlagt 1000 guder, så har du faktisk afvist at tro på 999 af dem. Din tro på den sidste virker derfor ikke helt konsekvent.
Jeg derimod, har afvist at tro på samtlige 1000, hvilket er yderst konsekvent.

Så din opstilling er ikke helt fair. Du påstår noget om verdenen og har derfor en bevisbyrde. Jeg, derimod, afviser blot din påstand pga. manglende bevis.

Hvis der ikke er en Gud, og altså heller ikke er en dommedag, så har dine handlinger ingen konsekvens(jo jeg ved godt at der er en konsekvens, men den er kropslig, og ikke åndelig), derfor er det heller ikke forkert eller rigtigt for en ateist at stjæle, det er bare en måde at få mad i munden på, den kloge narrer den mindre kloge, og den stærkeste overlever.
Så hvis du ikke stjæler fordi det ikke føles rigtigt, så bygger denne følelse jo på noget du ikke kan forklare eller tilslutte dig, da der ikke er ét eneste åndeligt argument for ikke at stjæle, kun kropslige og materielle.

Det er sandt, at jeg ikke mener at det er absolut forkert at stjæle men blot mener det er forkert.
Men, det er såmænd ikke så mystisk som folk vil gøre det til.
Jeg mener fx heller ikke at kantinens karrysuppe smager absolut grimt - personligt kan jeg bare ikke udstå den.
Og, ligesom jeg mener at tyveri i samfundet bør begrænses, så mener jeg også at karrysuppen skulle fjernes fra menukortet.

At der mangler et "åndeligt" argument gør mig ikke noget - jeg tror ikke på eksistensen af noget "åndeligt".
Du kunne ligeså godt indvende at der ikke er noget flukastisk argument for min moralopfattelse - jeg ville være lige så ligeglad.

Jeg har givet nogle meget personlige bud i denne tråd, der for mig sandsynliggør at Helligånden i høj grad er virkelig.
Men jeg indrømmer gerne at det ikke er det samme som at sandsynliggøre det for dig.

Så er vi helt enige.

... jeg kan ikke forklare hvordan jeg VED at den er der, ...

Ærgerligt, for (næst efter det bevis jeg godt vidste du ikke kunne give mig), så var det faktisk en sådan forklaring jeg var ude efter.

Ja det er en meget sjov vinkel du nu har fat i, hvis du spurgte mig rent ud, og kun krævede et personligt svar, og altså ikke bevis for påstanden.

Jeg stiller mig tilfreds med et personligt svar.

Så ville jeg svare at Gud har antipati mod hele denne skabte verden, alt i den, for hele verden er i den grad et udtryk for en vilje forskellig fra Guds, i og med den opfatter sig forskellig fra Gud, de eneste undtagelser, ville være de tilfælde hvor en vilje i verden, er i overensstemmelse med Guds, og det er i sandhed ikke tit at DET sker, SLET ikke indenfor politik

Du maler vist mest med de mørke farver, hva'?

Du overraskede mig dog gevaldigt ved at sige "Jeg indrømmer og beklager at det var unødigt provokerende skrevet", det respekterer jeg meget, og sætter stor pris på at du fortalte mig!! respekt !

Det glæder mig, at du tilgiver mig (sådan vælger jeg at tolke det).
Det er dog trist, hvis min beklagelse ligefrem overraskede dig.

Tro det eller lad være, men jeg er her faktisk ikke for at provokere nogen (unødigt).
Derfor prøver jeg også meget at optræde høfligt og respektfuldt i min opposition.

Ind imellem smutter der dog alligevel en sarkastisk bemærkning med.
Men, hvad kan jeg sige: Jeg er jo dog kun et menneske - et ugudeligt ét af slagsen ovenikøbet.

Til toppen 
#22194 - 16/10/2003 01:45 Re: Helligånd Eller Modvilje?
Ateist
Bruger

Efter nogen tid fik jeg mig dog hevet op på logikkens faste grund igen ved hjælp af min gode gamle ateistiske metode fra før jeg blev teist, plus min kritiske sans som godt kan virke irriterende på mine omgivelser.

Er du nu helt sikker på, at du mestrer "den ateistiske metode" til fulde - du faldt jo i?

Men måske gør du - på samme måde som Darth Vader jo må siges at have teknikken i orden men alligevel valgte at gå den forkerte vej.

Og, hvis man kikker nærmere på dit navn, vil man faktisk se noget mystisk:
Hvis man bytter om på rækkefølgen så får man Bro Vagn
"Bro" er, som alle vist ved, en forkortelse for "Broder" - altså: Broder Vagn
"Broder" er en hyppigt brugt titulering i mystiske selskaber.
"Darth" er en titulering brugt i et mystisk selskab.
Broder Vagn er altså tydelig vis blot en oversættelse af Darth Vagn!
Der kan således ikke være meget tvivl om, at du er en af mørkets fyrster.
(noget mange vist allerede havde en mistanke om )

Til toppen 
#22195 - 16/10/2003 09:01 Re: Helligånd Eller Modvilje? [Re: Ateist]
Robert
Bruger

Morgen Ateist.

Du skriver:
"Man hører den(Robert:Helligånden) tit nævnt herinde og jeg er egl. blevet ret nysgerrig efter at vide, hvad det er, der giver folk en så skråsikker tro på den.
Specielt da, eftersom ingen endnu har kunnet give en forklaring af, hvordan det giver sig udtryk. Alle ved det, uden tilsyneladende at vide, hvad det er de ved - eller hvordan de ved det."

Jeg kan kun give dig evigt ret, og sige, at du altså må opleve den selv
Det er nok det bedste svar jeg kan give dig.
Men for mig personligt er det altså, som jeg har skrevet, som om Helligånden sætter viljen bag alle ting i rette lys.
Når jeg ser en mand i en flot Porsche, syntes jeg ikke han kører en flot bil, men derimed føler jeg stor medlidenhed med hans ånd, som altså har brug for at bekræfte at den er Gud,(ikke Gud den almægtige), Gud over hans eget liv, og at HAN har kontrol og magt ...... Jeg kan ikke komme det nærmere end med disse små utilstrækkelige eksempler, for jeg fatter ikke Helligånden, min hjerne kan ikke rumme dens virke.

Så skriver du længere nede:
"Ærgerligt, for (næst efter det bevis jeg godt vidste du ikke kunne give mig), så var det faktisk en sådan forklaring jeg var ude efter."

Og jeg ville meget gerne have været i stand til at vise dig Helligånden, men det er kun Jesus der kan give Helligånden, jeg er dog blot kød og tvivl.

Så siger du rigtigt nok:
"Du maler vist mest med de mørke farver, hva'?"

Ja det indrømmer jeg blankt, jeg har altid elsket mennesker i hjertet, men har altid hadet mennesker fordi vi er så falske.
Jeg forkaster glædeligt alt som ikke er sandheden, det betød i mit liv, at jeg på et tidspunkt kun havde Gud tilbage, derfor ynder jeg også at se alt i skabelsen som falsk, og Jesus som undtagelsen, det lille nåleøje hvorved vi kan undslippe denne store falskhed.
Men ja, jeg maler sort, men jeg ser hvidt

Så skriver du:
"Tro det eller lad være, men jeg er her faktisk ikke for at provokere nogen (unødigt).
Derfor prøver jeg også meget at optræde høfligt og respektfuldt i min opposition."

Jeg tror dig Lars, fordi du er i stand til at undskylde. Det gør al dialog tovejs og ikke envejs.

Og du slutter således:
"Men, hvad kan jeg sige: Jeg er jo dog kun et menneske - et ugudeligt ét af slagsen ovenikøbet."

Ja jeg er jo slet ikke så overbevist om at du er ugudelig, det har jeg allerede givet udtryk for 2 gange tidligere, i den anden tråd hvor vi snakkede tro.
Måske Helligånden hviskede mig dette i øret, at du ville komme til tro på Gud og Jesus ??

Gud er én.

Robert.

Til toppen 
#22196 - 16/10/2003 09:16 Re: Helligånd Eller Modvilje?
Robert
Bruger

Hej Vagn.

Du spørger:
"Hvorfor i alverden skulle Helligånden ulejlige sig med at advare dig mod en djævel som uden omsvøb præsenterer sig og aflægger fuld tilståelse for alle sine forbrydelser?"

Fordi "VML" er et smukt æble, med en liflig syrligsød vidunderlig smag, og en gift som er i stand til at fordømme sjæle.
Du ser ordene i "VML", jeg ser Satan bag ordene så splid med selvsamme smukke ord.
Du ser en beretning der er troværdig, jeg ser en løgn der forbander.
Du ser smukke ord, jeg ser had galde og adrenalin.
Du ser Satan som frelst, jeg ser Satan som næsten overvundet.

Jeg er i sandhed glad for at Helligånden lyste på "VML" for mig, ellers havde jeg måske ikke bemærket slimet og skorpionerne på den bog i tide.

Jeg kan ikke med nogen del af mit hjerte, sige ét eneste godt ord om "VML", og hvis jeg måtte være grov i munden, ville jeg sige mange ting om "VML", som bestemt ikke passer sig for dette forum.

Så skriver du:
"I øvrigt, Robert - hvis nu du læste "Vandrer mod Lyset" i sin helhed, tror du så at du ville "falde" for den på samme måde som du i sin tid må være "faldet" godt og grundigt for Bibelen?"

Jeg læste først Bibelen efter jeg kom til tro, før jeg kom til tro forkastede jeg alt som falsk. Så jeg er ikke "faldet" for Bibelen, jeg har valgt Bibelen, efter jeg fandt Gud, fordi den er sand i mit hjerte.

Gud er en.

Robert.

Til toppen 
#22197 - 16/10/2003 19:13 En af mørkets fyrster? [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Ateist skrev:
Og, hvis man kikker nærmere på dit navn, vil man faktisk se noget mystisk:
Hvis man bytter om på rækkefølgen så får man Bro Vagn
"Bro" er, som alle vist ved, en forkortelse for "Broder" - altså: Broder Vagn

Det er faktisk nyt for mig at ”Bro” er en forkortelse for ”Broder”. Er det et faktum, eller bare en vits, opfundet til lejligheden?

Men i øvrig kan jeg faktisk godt lide navnet ”Broder Vagn”. Måske skulle jeg tage navneforandring.

Ateist skrev:
"Broder" er en hyppigt brugt titulering i mystiske selskaber.
"Darth" er en titulering brugt i et mystisk selskab.

Hvilke mystiske selskaber? – tænker du på andre end munkeordener?
Og i hvilket mystisk selskab anvendes ”Darth”?

Broder Vagn er altså tydeligvis blot en oversættelse af Darth Vagn!
Der kan således ikke være meget tvivl om, at du er en af mørkets fyrster.
(noget mange vist allerede havde en mistanke om )

En af mørkets fyrster?
Har du tilstrækkelige beviser for det, Ateist?

Med venlig hilsen
Vagn Bro

NB: Hånden på hjertet, Ateist! Tror du at jeg, ligesom Darth Vader, har valgt at gå den forkerte vej?

Til toppen 
#22198 - 16/10/2003 19:19 Re: Helligånd Eller Modvilje? [Re: Robert]
Anonym
Anonym

Robert skrev:
Du ser ordene i "VML", jeg ser Satan bag ordene så splid med selvsamme smukke ord.
Du ser en beretning der er troværdig, jeg ser en løgn der forbander.
Du ser smukke ord, jeg ser had galde og adrenalin.
Du ser Satan som frelst, jeg ser Satan som næsten overvundet.

Jeg tror det er mere korrekt at sige at meget afhænger af øjnene der ser.

Den kristne ”ser” sandheden i bibelen.
Muslimen ”ser” sandheden i Koranen (og i bibelen, om end konklusionen er helt anderledes).
Hinduen ”ser” sandheden i Vedaerne.
o.s.v., o.s.v, o.s.v . . . . .

I øvrigt er Satan bestemt ikke frelst, ifølge ”Vandrer mod Lyset”, men kun tilgivet af Gud.

Hvis ”Vandrer mod Lyset” taler sandt, så må Satan være det ulykkeligste væsen af alle, i bevidstheden om at al menneskelig ondskab er hans værk.

Det må være frygteligt og ubærligt for Satan at se på!

Altså forudsat at ”Vandrer mod Lyset” taler sandt. Men det må du have svært ved at udtale dig om, når du ikke har læst den.

Du svarede i øvrigt ikke på om du tror du kunne ”falde” for ”Vandrer mod Lyset”, hvis du læste den i sin helhed?

Robert skrev:
. . . jeg ser Satan bag ordene så splid med selvsamme smukke ord.

Hvis man ser på alverdens religioner, så kan vel ingen af dem sige sig fri for at have sået splid mellem mennesker. De kristnes flammende kætterbål er beviset på at også indenfor den enkelte religion har der været splid.

Hvem såede denne splid?

Satan?

I såfald fungerede den kristne kirkes gejstlige som oprettede inkvisitionen tilsyneladende som Satans alt for villige håndlangere!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22199 - 16/10/2003 19:50 Re: Helligånd Eller Modvilje?
Robert
Bruger

Hej Vagn.

Du siger:
"Hvis ”Vandrer mod Lyset” taler sandt, så må Satan være det ulykkeligste væsen af alle, i bevidstheden om at al menneskelig ondskab er hans værk.
Det må være frygteligt og ubærligt for Satan at se på!"

Ok jeg tror nu på at du bare joker med mig.

Så spøger du:
"Du svarede i øvrigt ikke på om du tror du kunne ”falde” for ”Vandrer mod Lyset”, hvis du læste den i sin helhed?"

Ja den var gó

Så siger du:
"I såfald fungerede den kristne kirkes gejstlige som oprettede inkvisitionen tilsyneladende som Satans alt for villige håndlangere!"

Måske de havde læst "Vandrer imod lyset" ?

(Hvis du ikke joker med mig, så undskylder jeg den lette tone i dette indlæg)

Gud er en.

Robert.

Til toppen 
#22200 - 16/10/2003 20:17 Ny tråd: Kernen i "Vandrer mod Lyset" [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Ateist - din "prokation" har fået mig til at oprette en NY TRÅD!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22201 - 16/10/2003 20:40 Re: Helligånd Eller Modvilje? [Re: Robert]
Anonym
Anonym

Robert skrev:
(Hvis du ikke joker med mig, så undskylder jeg den lette tone i dette indlæg)

Jeg har intet mod din lette tone! Men jeg joker ikke. Det er fuldstændigt seriøst ment. SE OGSÅ DETTE INDLÆG!

"Hvis ”Vandrer mod Lyset” taler sandt, så må Satan være det ulykkeligste væsen af alle, i bevidstheden om at al menneskelig ondskab er hans værk.
Det må være frygteligt og ubærligt for Satan at se på!"

Men det forudsætter naturligvis at "Vandrer mod Lyset" taler sandt, og det kan hverken du eller jeg vide med sikkerhed.

Jeg skrev: I såfald fungerede den kristne kirkes gejstlige som oprettede inkvisitionen tilsyneladende som Satans alt for villige håndlangere!

Robert skrev:
Måske de havde læst "Vandrer imod lyset"?

Det havde inkvisitionens folk med garanti ikke, eftersom "Vandrer mod Lyset" og tilhørende tekster er skrevet mellem 1913 og frem til omkring 1930.

Til gengæld har de med stor sandsynlighed læst bibelen - uden at føle sig advaret af Helligånden. I hvert fald ikke nok til at de afstod fra deres afbrænding af kættere.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

NB: Jeg vil da gerne have dit svar på om du tror du risikerer at "falde" for "Vandrer mod Lyset" ved at læse den.

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#22202 - 16/10/2003 20:53 Til tro på bibelen - uden bibelen? [Re: Robert]
Anonym
Anonym

Robert skrev:
Jeg læste først Bibelen efter jeg kom til tro, før jeg kom til tro forkastede jeg alt som falsk. Så jeg er ikke "faldet" for Bibelen, jeg har valgt Bibelen, efter jeg fandt Gud, fordi den er sand i mit hjerte.

Kom du til tro på bibelen - før du havde læst bibelen?

Du fandt Gud uden at kende bibelen, Robert?

Hvordan gik det til at du "fandt Gud"?

Og hvordan gik det til at du efterfølgende fandt bibelen?

Med venlig hilsen
Vagn Bro

NB: Hvis mine spørgsmål er for personlige, håber jeg du siger fra. Men jeg synes det lyder lidt spændende at du er kommet til at tro på bibelens "sandhed" før du kendte bibelen? Og lidt må du vel have kendt til den fra din skoletid - selv elskede jeg timerne med bibelhistorie!

Til toppen 
#22203 - 16/10/2003 23:22 Tråden lukket!
missio
Bruger

Sted: Hasle, Bornholm
Denne tråd er nu så lang at den lukkes. I er velkomne til at tage debatten op i nye tråde.

/missio

Til toppen 
Side 1 af 2: 1 2 >

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær