Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#22081 - 09/10/2003 15:48 Ondskabens Oprindelse 2
tsrk55
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
Hej Ester!

Jeg må og kan da godt læse andre skrifter med åbent sind.......

Er du som kristen fri til at søge andre guder?

Jeg tror at det ord som står i Bibelen og som forkyndes i tråd emd bibelen er Guds ord.... og at Helligånden "følges med" dette ord og at Helligånden gør ordet forståeligt for os.....

Det ser for mig snarere ud som om at Helligånden har overbevist dig om at Bibelen er sand, men ikke har gjort ordet forståeligt for dig. Hvordan du så er i stand til at afgøre hvornår det er Helligånden og hvornår at det er dig selv; det kan ikke være nemt.

Jeg tror på at Bibelens ord er et levende ord og at det vil overbevise den som læser oprigtigt....

tsrk55

Mener du at en manglende accept af Bibelen som værende Guds sande ord, udelukkende kan tilskrives manglende oprigtighed?

det ved jeg ikke....

Men du tror det?

Så hvis der forbliver at være mørke når vi søger Gud er det fordi vi ikke vil kontakten og ikke vil lytte til Helligånden - men hellere til vores egen hjerne.....

Altså manglende vilje? Det kan godt være at du ikke ved det; men du virker nu meget overbevist.

mvh Tom S R Klausen

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#22082 - 10/10/2003 16:10 Re: Ondskabens Oprindelse 2 [Re: tsrk55]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej tom

Er du som kristen fri til at søge andre guder?

Jeg er som kristen FRI...... Jeg kan læse om alle de guder jeg vil - jeg må undersøge alle de religioner jeg vil.......
MEN hvis jeg begynder at TILBEDE en/flere andre guder end Gud er jeg ikke kristen mere........ forstår du forskellen???

Hvis jeg finder en anden gud eller at Gud måske slet ikke findes - kan jeg ikke se nogen grund til at blive ved med at være kristen...... men så længe jeg tror på at Gud findes og så længe jeg tror på at det er Bibelens Gud der er den sande Gud kan jeg ikke se nogen grund til at droppe kristendommen.....

Det ser for mig snarere ud som om at Helligånden har overbevist dig om at Bibelen er sand, men ikke har gjort ordet forståeligt for dig. Hvordan du så er i stand til at afgøre hvornår det er Helligånden og hvornår at det er dig selv; det kan ikke være nemt.

Tja sådan kan man vel også tolke det..... jeg forstår nemlig ikke alle vers i Bibelen...... men jeg forstår flere end jeg gjorde engang.....
Fx. har jeg fået en ret god forståelse af verset med at vi stykkevis forstår Bibelen og Guds lære...... engang troede jeg at jeg forstod det hele..... nu VED jeg at det gør jeg ikke.....
MEN Helligånden har overbevist mig om at HELE Bibelen er SAND...... og deri er jeg ikke kommet i tvivl .......

Ester: Jeg tror på at Bibelens ord er et levende ord og at det vil overbevise den som læser oprigtigt....
--------------------------------------------------------------------------------
tsrk55: Mener du at en manglende accept af Bibelen som værende Guds sande ord, udelukkende kan tilskrives manglende oprigtighed?
--------------------------------------------------------------------------------
Ester: det ved jeg ikke....
tsrk55: Men du tror det?

Ja jeg tror at det kan være en årsag - men jeg ved ikke om det udelukkende er den årsag....

Altså manglende vilje? Det kan godt være at du ikke ved det; men du virker nu meget overbevist.

Tak det tager jeg som et kompliment....

Nej ikke manglende vilje - men tilstedeværende MODvilje.....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#22083 - 14/10/2003 18:20 Re: Med Åbent Sind? [Re: Esmaralda]
tsrk55
Bruger

Hej Ester!

Jeg er som kristen FRI...... Jeg kan læse om alle de guder jeg vil - jeg må undersøge alle de religioner jeg vil.......
MEN hvis jeg begynder at TILBEDE en/flere andre guder end Gud er jeg ikke kristen mere........ forstår du forskellen???

Hvis jeg finder en anden gud eller at Gud måske slet ikke findes - kan jeg ikke se nogen grund til at blive ved med at være kristen...... men så længe jeg tror på at Gud findes og så længe jeg tror på at det er Bibelens Gud der er den sande Gud kan jeg ikke se nogen grund til at droppe kristendommen.....

Ja, du er fri til at læse om andre guder og til at afvise dem. Men er du fri til at læse om dem med den tanke at de kunne være sande og midlertidigt sætte din kristne tro på stand by?

Jeg skrev:

OG du svarede:

Tja sådan kan man vel også tolke det..... jeg forstår nemlig ikke alle vers i Bibelen...... men jeg forstår flere end jeg gjorde engang.....
Fx. har jeg fået en ret god forståelse af verset med at vi stykkevis forstår Bibelen og Guds lære...... engang troede jeg at jeg forstod det hele..... nu VED jeg at det gør jeg ikke.....
MEN Helligånden har overbevist mig om at HELE Bibelen er SAND...... og deri er jeg ikke kommet i tvivl .......

I tråden Betinget og ubetinget frihed! skriver du i et svar til Vagn Bro. :

det er sådan jeg umiddelbart forstår Bibelen ligenu - men jeg har aldrig påstået at jeg har forstået noget i Bibelen 100% rigtigt..... Jeg har forstået det som jeg har - men Helligånden lærer mig nyt hver gang jeg læser i Bibelen.....

HER

Altså, din nuværende forståelse af Bibelen er formidlet dig af Helligånden, men selvsamme Helligånd har det med at ændre sin forklaring?

Jeg fatter stadig ikke hvordan du skelner mellem din egen opfattelse og den af Helligånden inspirede ditto.

Du skrev i dit forrige indlæg:

Så hvis der forbliver at være mørke når vi søger Gud er det fordi vi ikke vil kontakten og ikke vil lytte til Helligånden - men hellere til vores egen hjerne.....

Tro mig Ester, jeg hører ingen Helligånd, når jeg læser i Bibelen.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#22084 - 15/10/2003 14:41 Re: Med Åbent Sind? [Re: tsrk55]
Esmaralda
Bruger

Hej Tom

Ja, du er fri til at læse om andre guder og til at afvise dem. Men er du fri til at læse om dem med den tanke at de kunne være sande og midlertidigt sætte din kristne tro på stand by?

Tja det kommer an på hvad du mener..... jeg kommer lige med et par vers som jeg synes siget lidt om det:
    1 Joh 4 v1 Mine kære, tro ikke enhver ånd, men prøv, om ånderne er af Gud, for der er gået mange falske profeter ud i verden.
og
    1 Thess 5 v21 Prøv alt, hold fast ved det gode, v22 hold jer fra det onde i enhver skikkelse!

Når der står at vi skal PRØVE noget i Bibelen menes der ikke at vi skal blive medlem af først den ene sekt så den anden religion..... der menes at vi skal/kan undersøge det og tage stilling til det og dømme om det er efter Bibelen eller ej.....

Hold fast ved det gode = hold fast ved det som er efter Bibelen....
Hold jeg fra det onde = undgå det som ikke er af Bibelen....

Vi må altså GERNE undersøge og sætte os ind i alt muligt....

Hvis vi så synes at en anden religion er mere tiltrækkende eller bare lyder mere rigtig.... jamen hvad hjælper Bibelens ord så...???.... jeg ville da flytte religion med det samme hvis jeg blev overbevist om at en anden var mere sandhed end kristendommen.....
Hvis jeg skifter religion = er jeg ikke kristen mere
Hvis jeg tilbeder en anden gud end ham i Bibelen = er jeg ikke kristen mere....

Altså, din nuværende forståelse af Bibelen er formidlet dig af Helligånden, men selvsamme Helligånd har det med at ændre sin forklaring?

Nej Helligånden ændrer ikke forklaring.... han er den samme - jeg forstår bare mere og ser mere..... derfor ændres MIN forståelse af Bibelen, men Bibelen ændres ikke....
- der var engang jeg troede at verden var min nærmeste familie
- senere lærte jeg at den også var min families venner og bekendte
- så lærte jeg at den faktisk var hele min by
- derefter lærte jeg at verden var hele Danmark
- nu har jeg lært at verden er hele jorden og alle lande.....
- senere lærer jeg måske noget nyt om verden - men verden har ikke ændret sig fra dengang jeg troede den var min familie til nu hvor jeg tror den er hvad jeg tror i dag.... JEG har bare lært mere om verden..... forstår du???

Der var engang jeg troede Bibelen kun var Jesu fødsel = juleevangeliet
senere opdagede jeg at den også er påsken og pinsen og skabelse og undere og GT og NT og og og .... jeg lærer nyt hver gang jeg læser i Bibelen... men Bibelen ændrer sig ikke.... kun min viden og bevisthed om den.....

Jeg fatter stadig ikke hvordan du skelner mellem din egen opfattelse og den af Helligånden inspirede ditto.

Det fatter jeg heller ikke - det er ikke noget JEG gør bevist.... men jeg er bare ikke i tvivl når det sker (ret underligt faktisk) som LarsPeter skrev i et andet inlæg i en anden tråd... det lyder som om det er en aha-oplevelse - - - og det er det tætteste jeg selv kan komme på det....
Sådan når man pludsellig fatter noget man slet ikke kunne se noget i før...

Det tror jeg på - for hvis du hørte ham ville du i dit indre ikke være i tvivl.... selvom man godt kan kæmpe imod hans forklaringer meget længe fordi man bare ikke kan få det til at passe ind i menneskelig logik...

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#22085 - 15/10/2003 15:48 Re: Med Åbent Sind? [Re: Esmaralda]
tsrk55
Bruger

Hej Ester!

Tom:

Ester:

Tja det kommer an på hvad du mener..... jeg kommer lige med et par vers som jeg synes siget lidt om det:

1 Joh 4 v1 Mine kære, tro ikke enhver ånd, men prøv, om ånderne er af Gud, for der er gået mange falske profeter ud i verden.
og
1 Thess 5 v21 Prøv alt, hold fast ved det gode, v22 hold jer fra det onde i enhver skikkelse!

Når der står at vi skal PRØVE noget i Bibelen menes der ikke at vi skal blive medlem af først den ene sekt så den anden religion..... der menes at vi skal/kan undersøge det og tage stilling til det og dømme om det er efter Bibelen eller ej.....

Hold fast ved det gode = hold fast ved det som er efter Bibelen....
Hold jeg fra det onde = undgå det som ikke er af Bibelen....

Vi må altså GERNE undersøge og sætte os ind i alt muligt....

Ja, så længe at læsningen går igennem et " Bibelfilter "
Jeg kan kun tolke dit svar som værende et rungende NEJ til spørgsmålet om du er fri til oprigtigt at læse om andre trosretninger end den kristne.

Tom:

Ester:

Nej Helligånden ændrer ikke forklaring.... han er den samme - jeg forstår bare mere og ser mere..... derfor ændres MIN forståelse af Bibelen, men Bibelen ændres ikke....
- der var engang jeg troede at verden var min nærmeste familie
- senere lærte jeg at den også var min families venner og bekendte
- så lærte jeg at den faktisk var hele min by
- derefter lærte jeg at verden var hele Danmark
- nu har jeg lært at verden er hele jorden og alle lande.....
- senere lærer jeg måske noget nyt om verden - men verden har ikke ændret sig fra dengang jeg troede den var min familie til nu hvor jeg tror den er hvad jeg tror i dag.... JEG har bare lært mere om verden..... forstår du???

Ja, det har jeg ingen problemer med at forstå. Derimod har jeg problemer med at fatte hvor Helligånden kommer ind i billedet; da det du beskriver jo er fælles for de fleste af os uanset tro eller mangel på samme.

Tom:

Ester:

Det fatter jeg heller ikke - det er ikke noget JEG gør bevist.... men jeg er bare ikke i tvivl når det sker (ret underligt faktisk) som LarsPeter skrev i et andet inlæg i en anden tråd... det lyder som om det er en aha-oplevelse - - - og det er det tætteste jeg selv kan komme på det....
Sådan når man pludsellig fatter noget man slet ikke kunne se noget i før...

Igen synes jeg at det du beskriver er almen menneskelige erfaringer, som lige så godt eller bedre kunne forklares uden at henvise til Helligånden.

Tom:

Ester:

Det tror jeg på - for hvis du hørte ham ville du i dit indre ikke være i tvivl.... selvom man godt kan kæmpe imod hans forklaringer meget længe fordi man bare ikke kan få det til at passe ind i menneskelig logik ...

Hvis oplevelsen af Helligånden i forbindelse med at forstå Bibelen, kan sammenlignes med en typisk " A-Ha " oplevelse, så tror jeg nu godt at jeg kunne komme i tvivl.
Og som menneske, har jeg kun menneskelig logik at gå ud fra.

mvh Tom S R Klausen

Woody Allen

Til toppen 
#22086 - 20/10/2003 11:56 Re: Med Åbent Sind? [Re: tsrk55]
Esmaralda
Bruger

Hej Tom

Ja, så længe at læsningen går igennem et " Bibelfilter "
Jeg kan kun tolke dit svar som værende et rungende NEJ til spørgsmålet om du er fri til oprigtigt at læse om andre trosretninger end den kristne.

Tja det er igen som man nu tager det..... Bibelens ord er jo "kun" til kristne (som ønsker fortsat at være kristne) (lidt dårligt formueleret - håber du forstår)

Når bibelen råder os kristne til at holde alle andre tro´er op mod bibelens ord er det jo fordi Bibelen vejleder til hvordan man forbliver at være kristen....

Hvis jeg ikke vil være kristen er jeg da fri til at søge hvad jeg vil af andre tro´er....
MEN begynder jeg at tilbede Budda eller Allah eller mig selv eller noget andet end Gud - jamen så ER jeg bare ikke kristen længere......
MAN KAN IKKE være både kristen OG muslim på samme tid.... Man kan heller ikke være ateist og kristen samtidig..... vel

Er i som ateister frie til at søge Gud og granske ham som om han virkelig var/er sandheden???
Je der er i jo nok (tror jeg) MEN den dag i begynder at tilbede Gud, Allah, Budda eller?? så er i jo ligesom ikke ateister mere.....

Ja, det har jeg ingen problemer med at forstå. Derimod har jeg problemer med at fatte hvor Helligånden kommer ind i billedet; da det du beskriver jo er fælles for de fleste af os uanset tro eller mangel på samme.

Helligånden kommer ind i billedet der hvor man begynder at se sammenhængen i Bibelen og at forstå at det er nærværende ord som også gælder mig..... der hvor man begynder at erkende sig som fortabt synder som har brug for frelse...

Igen synes jeg at det du beskriver er almen menneskelige erfaringer, som lige så godt eller bedre kunne forklares uden at henvise til Helligånden.

Forståelsen af synd, frelse, nåde, lov, evangelium (kort sagt Bibelen) sker ved at Heligånden viser os hvad der står og sætter Bibelens levende ord i forbindelse med vores liv (individuelle liv).....

Hvis oplevelsen af Helligånden i forbindelse med at forstå Bibelen, kan sammenlignes med en typisk " A-Ha " oplevelse, så tror jeg nu godt at jeg kunne komme i tvivl.

Der er skam ikke noget forkert eller syndigt i at komme i tvivl.... Jeg er da af og til kommet i tvivl om "min" tolkning af Bibelen er den rigtige.... så beder jeg Helligånden om at vise mig hvad der er rigtigt.... Svaret kan komme på mange måder; en prædikant tager netop det emne op, jeg læser tilfældigt nogle vers som afklarer sagen, en ven fortæller mig noget og pludselig ser jeg sammenhængen igen..... eller noget helt andet.....
Jeg tager min tvivl med hen til Jesus (Gud) og så hjælper han mig af med den igen.... enten ved at vise mig hvordan det så hænger sammen eller ved at vise mig at det hænger sådan sammen som jeg før troede...

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær