Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#21950 - 07/10/2003 21:10 Afskaf søndagen?
ærten
Bruger

Reg.: 04/12/2002
Sted: Halvt af hvert
For ikke så mange søndage siden blev jeg nødt til at slå et smut ind i et supermarked lidt ude på landet en søndag formiddag.
Sagen var faktisk, at jeg var kommet for sent op, og ikke kunne nå i kirke til tiden, sådan som jeg plejede.
Det var høstgudstjeneste og kirkepladsen var fuld af biler, noget,der var helt usædvanligt, så jeg og min familie besluttede at blive hjemme. Kirken er en meget lille kirke, og vi skønnede, at der ikke var plads til os.
På vejen hjem besluttede vi lige at handle lidt ind.
Jeg manglede nogle af de mest nødvendige ting til at gøre livet lidt behageligt med på sådan en søndag.
Lidt anderledes skal det være, når det er søndag, ikke?
Der havde ikke været tid til indkøb i ugens løb, så nu skulle der altså lige handles lidt, selv om det var søndag .

Hold op, hvor var der travlt i det lille marked.
Mere travlt, end når jeg ellers havde besøgt geschæften!
Jeg var godt nok noget overrasket, for det havde jeg lige som slet ikke regnet med.
Nu kunne det også være et tilfælde, at alle andre også havde haft så travlt i ugens løb, og lige som jeg - og de rent undtagelsesvis også måtte handle på denne søndag formiddag.
Sådan lidt småhandel måske,men ikke sådan nogle vognfulde.

Er søndagen allerede afskaffet i Danmark?
Er det i virkeligheden ligegyldigt, hvad dag man nu holder " søndag"?

Hvad synes I her på debatten?

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#21951 - 07/10/2003 22:25 Re: Afskaf søndagen? [Re: ærten]
vsågerneforstå
Bruger

Reg.: 05/04/2003
Hej "ært"

Indesendelse af dette indlæg, indebærer en vis risiko for at åbenbare min uvidenhed, men står der ikke kun i biblen, at hvile dagen skal holdes hellig?, egentlig står der vel ikke defineret hvad "hellig" er?

mvh Lars

Til toppen 
#21952 - 08/10/2003 01:20 Re: Afskaf søndagen? [Re: vsågerneforstå]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Shalom...

Nu holder jeg selv hviledag, på Shabbaten, men har som sådan ikke noget problem med, at folk holder hviledag på søndagen...

Dog mener jeg, at når der står, at man skal holde Helligdagen hellig, så bør man også gøre det... på trods af, at jeg selv er dårlig til det...
De rabbinske jøder har en regel om, at man ikke må tænke på penge, på Shabbaten... en regel som på mange måder, er ret fornuftig... skyldnere kan omgåes dem de skylder, uden at skulle tænke på deres gæld... ingen frustrationer over at man ikke har fået købt dit, eller betalt dat, for det kan alligevel ikke gøres før dagen efter...
En anden ting er arbejde... Man bør holde hvile på den dag..

Mja... men igen... jeg skal ikke gøre mig til herre for jer... I har selv en Bibel, som i kan forholde jer til

Hvad angår hedningerne, så kan de for min skyld handle ligeså tosset de vil, på alle dage i ugen...

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#21953 - 08/10/2003 01:22 Re: Afskaf søndagen? [Re: vsågerneforstå]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
2 Mos 20,8-11 indeholder bestemmelsen omkring helligdagen:

v8 Husk sabbatsdagen og hold den hellig. v9 I seks dage må du arbejde og gøre alt, hvad du skal; v10 men den syvende dag er sabbat for Herren din Gud. Da må du ikke gøre noget som helst arbejde, hverken du selv eller din søn eller datter, din træl eller trælkvinde eller dine husdyr, og heller ikke den fremmede i dine byer. v11 For på seks dage skabte Herren himlen og jorden og havet med alt, hvad de rummer, men på den syvende dag hvilede han. Derfor har Herren velsignet sabbatsdagen og helliget den.

For lige at få det på det rene, så tales der her om lørdagen. På et tidspunkt i oldkirkelig tid begyndte de kristne at holde møder om søndagen - for nogle som et supplement til lørdagens møde i synagogen. Efterhånden begyndte man så også at overføre budet om helligdagen til søndagen.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#21954 - 08/10/2003 01:25 Re: Afskaf søndagen? [Re: øhlenschlæger]
øhlenschlæger
Bruger

Af en eller anden årsag kunne jeg ikke poste indlæg før med denne lille tilføjelse. Så jeg prøver lige igen.

Martin Luther skriver om betydningen af budet om helligdagen:

Vi skal frygte og elske Gud, så vi ikke tilsidesætter prædikenen og Guds ord, men holder det helligt, gerne hører og lærer det.

En mere udvidet udlægning fra Luthers side kan man finde her .

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#21955 - 08/10/2003 07:43 Re: Afskaf søndagen? [Re: ærten]
elizabeth
Bruger

Reg.: 29/09/2003
Kære Ærten!

Nu er jeg ikke så bibelkyndig, som jeg måske gerne ville være, men jeg mener dog at kunne erindre, at Jesus på en sabat helbredte en lam; idet han sagde til ham, at han skulle rejse sig og gå hjem. Han rejste sig, tog sengen under armen og gik hjem.

På sygehusene arbejder man også om søndagen og togene kører, ganske vist ikke så mange, men dog de der er behov for.

I sine meget unge år var min fætter ansat som arbejds- og bydreng hos en indre missionsk gartner, som bla dyrkede 1000-vis af julebegonier. Det var højsommer. Stiklingerne blev vandet lørdag formiddag. Hen over middagen om søndagen begyndte gartneren at jamre sig, fordi stiklingerne manglede vand, men at vande dem kunne han jo ikke. Så forbrød han sig jo mod Gud. Da min lille fætter på vel 12 år hørte om de mange små blomsterbørn, som var truet på deres velfærd, åbnede han for vandet og så vandede han ellers den næste timestid.

Om han fik tak for det? Nej, det gjorde han ikke direkte, men da han fik udbetalt sin lille løn, fik han at vide af gartnerens kone, at han nu skulle have 50 øre mere i timen. Det var dengang, man kunne få to bagersnegle for 25 øre. I dag koster den samme snegl vel 6 kroner. Min fætter havde reddet gartnerens produktion af juleblomster.

Hvem var størst overfor Gud? Gartneren eller min fætter?

Venlig hilsen
Elizabeth

Til toppen 
#21956 - 08/10/2003 09:19 Re: Afskaf søndagen? [Re: ærten]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Ærten

Jeg tror på at for Gud betyder det knap så meget hvilken dag vi holder hellig. Helligdagen (sabbaten - lørdag) blev givet for menneskets skyld. Nemlig for at vi kunne hvile fra arbejde og for at samles for at høre Guds Ord.

Når butikkerne holder åbent alle ugens dage, får medarbejderne kompenserende fridage. Der problemet kan opstå, er at vedkommende ikke har fri til at gå til gudstjeneste (som oftest er om søndagen). Derudover kan det vel ikke andet end påvirke den enkelte familie, når børnene har fri i week-enden, og den ene af forældrene mandag/tirsdag. Min bekymring går på hvordan disse ting påvirker de enkelte familier og dermed børnene! Jeg er så klar over at eksempelvis læger og sygeplejersker altid har arbejdet alle ugens dage, men dette er en forholdsvis lille samfundsgruppe.

Men hvad når presset bliver stort nok, således dag-institutioner måske holder åbent alle ugens dage samt evt. aften/(nat)? I forvejen ved jeg fra mit arbejde at forbavsende mange børn er i institution fra der åbnes til der lukkes...nogle børn holder aldrig ferie!! Det kan jo ikke andet end betyde at de selvsamme børn om muligt kommer til at opholde sig endnu længere tid i institution....samt det meget vel kan have en afsmittende effekt.

Jeg tænker også på hvordan det vil påvirke et ægteskab, hvis parret aldrig har fri på de samme dage.

Og med hvilken undskyldning skal man som forælder sige nej til week-endarbejde, hvis samfundet indretter det med åbne institutioner?

Det her kan jo blive fantastisk omsiggribende.

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#21957 - 08/10/2003 09:50 Re: Afskaf søndagen? [Re: elizabeth]
ærten
Bruger

Kære Elizabeth!
Du har ganske ret i det med, at Jesus helbredte på en sabbat. Det gjorde han faktisk flere gange!

Men : Menneskesønnen er herre over sabbatten!

Og Jesus sagde til dem: »Sabbatten blev til for menneskets skyld, og ikke mennesket for sabbattens skyld. v28 Derfor er Menneskesønnen herre også over sabbatten.« . .« Markus 2, 27 og 28

Hvem var størst overfor Gud? Gartneren eller min fætter?

Jeg kender hverken din fætter eller gartneren, men umiddelbart vil jeg give dig ret i, at din fætter var den, der gjorde ret, og gartneren var en farisæer!
Men jeg vil altid lade Gud dømme.

Hele problematikken omkring søndag/helligholdelse/ sabbat
er godt beskrevet i nedenstående link.

http://jesusnet.dk/svar/list.php?id=217&sender=index.php%3Fq%3D%26searchin%3DAll...

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#21958 - 08/10/2003 10:32 Re: Afskaf søndagen? [Re: vsågerneforstå]
ærten
Bruger

Hej Lars!
Der var vist ikke mange af os, der kunne skrive noget som helst, hvis vi aldrig måtte indrømme, at der var noget vi ikke vidste!!!

egentlig står der vel ikke defineret hvad "hellig" er?

Jeg skal heller ikke gøre mig så meget klog, men jeg ved, at min hellighed ikke består i noget i mig selv, men alene i det, som Jesus har gjort for mig.
( og det ved jeg godt lyder som en floskel, men det er faktisk sådan det er! )

Men ham skyldes det, at I er i Kristus Jesus, som er blevet visdom for os fra Gud, både retfærdighed og helligelse og forløsning, v31 for at »den, der er stolt, skal være stolt af Herren,« som der står skrevet.

Første Korintherbrev Kapitel 1 vers 30 + 31

Når et menneske holder hviledagen hellig, så sker det ved, at man giver GUD lov til at få lov at velsigne sig , og det gør Han ved at være tilstede i det ord, der lyder i kirken fra hans egen mund.

Det at erkende dagen som hellig for Herren vil bringe den fulde glæde med sig. Gud har velsignet dagen og skilt den ud fra alle andre dage. Derfor skal vi holde "sabbat", sådan som Gud har befalet det. For den dag tilhører Herren. Den er Herrens dag.

Hans- Ole Bækgård på Jesusnet.
http://jesusnet.dk/svar/list.php?id=217&sender=index.php%3Fq%3D%26searchin%3DAll...

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#21959 - 08/10/2003 13:49 Re: Afskaf søndagen? [Re: øhlenschlæger]
vsågerneforstå
Bruger

Hej "ært" og ØS

Tillad mig, at trække på jeres teologiske indsigt

Nu skriver ØS, at søndagen tidligere har været lørdag, egentlig er det vel kun hjemmel for at, man skal arbejde 6 dage, og holde 1 dag fri?, bare for at få det helt på det rene: det strider altså ikke imod biblens ord, at man har lavet Lørdag om til Søndag?,

Vil det sig, at læger der praktiserer om Søndagen, bryder med den bibelske lov?

mvh Lars

Til toppen 
#21960 - 08/10/2003 14:26 Re: Afskaf søndagen? [Re: vsågerneforstå]
ærten
Bruger

Hej igen!

Det lader faktisk til, at du har forstået budskabet...
Da Gud så, at alt det, som han havde skabt var fuldendt, gav han en hviledag til os.
En dag, som Han velsignede, fordi HAN så, at det var godt for OS mennesker!

Gud var ikke træt, og derfor var det ikke nødvendigt for ham at skabe en hviledag. Men for menneskenes skyld skabte han en hviledag . Gammel Testamente vidner om dette på mange måder, bl.a. 2 Mosebog 20,8-11 og Esajas 58,13-14. Gud har givet menneskene en hellig dag, som æres ved, at man ikke gør, som man plejer.

Stadig citeret fra Hans Ole Bækgård.

( Når jeg citérer er det fordi, jeg ikke kan gøre det så godt selv. )

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#21961 - 08/10/2003 16:08 Re: Afskaf søndagen? [Re: ærten]
vsågerneforstå
Bruger

Hej ært

så langt så godt

Du giver mig altså med hold i, at læger der praktiserer om Søndagen, bryder med den bibelske lov?. Hvordan hængder det sammen med den barmhjertige gud, at man ikke må frelse menneskeliv, blot fordi det er Søndag?

mvh Lars

Til toppen 
#21962 - 08/10/2003 16:18 Re: Afskaf søndagen? [Re: vsågerneforstå]
Alex
Bruger

Reg.: 08/06/2003
vsågerneforstå,

Rent faktisk så kritiserede de skriftkloge Jesus for at helbrede på sabbaten, og du ved måske hvad Jesus svarede. Det var ånden bag loven der talte.

DKs første netforum for Bibelsk Universalisme:
http://www.groupcare.dk/da/group.asp?groupid=408816

Til toppen 
#21963 - 08/10/2003 16:54 Re: Afskaf søndagen? [Re: vsågerneforstå]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Lars, nej, jeg er overbevist om at læger ikke synder ved at arbejde om søndagen. Heller ikke præsterne, der jo også i høj grad er på arbejde om søndagen.

De - og mange andre - kan bare holde en anden hviledag, og holde den hellig.
For min præsts vedkommende er det fredag, kan jeg se på hans dørskilt, men det kunne lige så godt have været en hvilken som helst anden ugedag, tænker jeg.

Gud har i sin visdom og kærlighed givet os en ugentlig hviledag. I mit eget liv har jeg erfaret, at det er en rigtig god ide at tage imod den gave, og ikke "kun" fordi Gud har sagt at vi skal!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#21964 - 08/10/2003 17:31 Re: Afskaf søndagen? [Re: øhlenschlæger]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Hej øhlenschlæger

Martin Luther skriver om betydningen af budet om helligdagen:
--------------------------------------------------------------------------------
Vi skal frygte og elske Gud, så vi ikke tilsidesætter prædikenen og Guds ord, men holder det helligt, gerne hører og lærer det.
--------------------------------------------------------------------------------

Hmm. Det var Biblen og ikke Luther.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#21965 - 08/10/2003 18:20 Re: Afskaf søndagen? [Re: steincke]
øhlenschlæger
Bruger

Hej Kim

Påstod jeg nogensinde noget andet? Hvor har jeg skjult at det var Luther og påstået, at det var Bibelens ord? Hvad har jeg gjort galt?

Jeg forstår ikke problemet. Hvis du virkelige mener der er et problem i det, så forventer jeg at du fra nu af kun citerer Bibelen og ikke udlægger den på nogen måde.

Jeg synes Luther har en god forståelse af budet om hviledagen og haft glæde af at læse hans udlægning af budet. Det syntes jeg også andre kunne have, så derfor henviste jeg til det.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#21966 - 08/10/2003 18:44 Re: Afskaf søndagen? [Re: Kefas Ben-Adam]
Josefin
Bruger

Reg.: 13/03/2003
Hejsa

Jeg forstår ikke... hvis Bibelen siger, at vi skal holde den ene dag hellig osv., så skal vi så ikke også det? Bortset fra, de mest nødvændige opgaver, som fx også kan være, at passe syge eller gamle osv.
eller hvad?
Jo, Ært, folk shopper som tosset om søndagen der de har åbet. Det er lige før at det er tidens ny Gud! Det levner lidt at tænke over... Kh. Josefin

Til toppen 
#21967 - 08/10/2003 21:00 Re: Afskaf søndagen? [Re: Josefin]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom Josefin...

Var det et svar til mig?? Blev lidt forvirret da du talte til Kristina

Guds fred

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#21968 - 08/10/2003 21:39 Re: Afskaf søndagen? [Re: malli]
john316
Bruger

Reg.: 18/08/2003
Hej Malli,

Det er sikkert OT, men:

I forvejen ved jeg fra mit arbejde at forbavsende mange børn er i institution fra der åbnes til der lukkes...nogle børn holder aldrig ferie!!

Jeg kunne godt tænke mig at se sådan en institution, hvor børn er der mere end 40 timer om ugen og i ferierne. Det ville hjælpe på min samvittighed. I vores institution, synes jeg vores søn er der længere end de fleste børn, selvom vi lægger planer og ræser afsted for at hente så hurtigt som muligt. Når begge forældre arbejder på kontor og har 30-45 min transport, er det ufatteligt vanskeligt at komme ned på, at barnet er mindre end 8 timer i institution hver dag.....

/Rolf Johannes 3.16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Til toppen 
#21969 - 08/10/2003 21:46 Re: Afskaf søndagen? [Re: Kefas Ben-Adam]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003

Hvad angår hedningerne, så kan de for min skyld handle ligeså tosset de vil, på alle dage i ugen...

Tak (jeg går ud fra den tolerante holdning også omfatter os ateister).

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#21970 - 08/10/2003 23:04 Re: Afskaf søndagen? [Re: ærten]
Anonym
Anonym

G'dag ært

Hvad er vigtigst, At komme hviledagen i hu, eller søge Guds Rige?

Hvad vægter Jesus højest...

Lovtrældom ellet hellighed.

Er det mon så enkelt?

Til toppen 
#21971 - 09/10/2003 00:07 Re: Afskaf søndagen? [Re: Alex]
vsågerneforstå
Bruger

Hej Alex

Rent faktisk så kritiserede de skriftkloge Jesus for at helbrede på sabbaten, og du ved måske hvad Jesus svarede. Det var ånden bag loven der talte.

Det vil altså sige, at man ifølge Jesus, ikke skal læse biblen bogstavelig, men tolke den?

mvh Lars

Til toppen 
#21972 - 09/10/2003 00:11 Re: Afskaf søndagen? [Re: kristina]
vsågerneforstå
Bruger

Hej Kristina

Det lyder meget fornuftige, og helt i tråd med det tidligere bibelcitat.

Men hvad så, når de i disse tider med ventelister, af og til er tvunget til at arbejde hele ugen igennem?, er det i strid med Kristendommen?

mvh Lars

Til toppen 
#21973 - 09/10/2003 00:20 Re: Afskaf søndagen? [Re: Ateist]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom...

Ja... Jeg opfatter ateister, agnostikere og andre ikke-kristne som hedninger... ligesom ateister for det meste også opfatter mig som naiv... Dog ikke jøder... de er vantro

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#21974 - 09/10/2003 00:48 Re: Afskaf søndagen? [Re: Kefas Ben-Adam]
Ateist
Bruger

Ja... Jeg opfatter ateister, agnostikere og andre ikke-kristne som hedninger... ligesom ateister for det meste også opfatter mig som naiv... Dog ikke jøder... de er vantro

I min brug af ordet er hedninger religiøse mennesker (vist opr. hedens folk, der noget længere end byboerne modstod den indtrængende kristendom og holdt fast i den gamle tro).

Jeg bruger det derfor ikke om mig selv (selvom jeg ved at nogen ateister, agnostikere osv. gør det med stolthed, jf. bl.a. hedning.no). Jeg tager dog på ingen måde anstød af at blive inkluderet under begrebet.

Men, hvad er forskellen på en hedning og en vantro egl. i dine øjne? Er det, at folk uden tro er inkluderet i det første begreb men ikke i det andet? At de vantro altså udgør en delmængde af hedningene?

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#21975 - 09/10/2003 08:54 Re: Afskaf søndagen? [Re: Ateist]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom

Min defination af hedninge, er folk der ikke tilbeder Gud... det kan være folk der slet ikke tror på Gud eller folk der tilbeder afguder/falske guder... derfor ser jeg kun rabbinske jøder som desiderede vantro, altså nogen der har troen på Gud, men fornægter den fulde sandhed om Ham, på trods af at Han har åbenbaret sig helt for dem....

Guds fred..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#21976 - 09/10/2003 08:59 Re: Afskaf søndagen? [Re: john316]
malli
Bruger

Hej Rolf

Hvad betyder OT?

Jeg skal selvfølgelig ikke gøre mig klog på hvor meget eller lidt jeres søn er i institution!

Men jeg har arbejdet i forskellige typer institutioner med børn af alle aldersklasser, og der ER altså børn der befinder sig der fra institutionen åbner...og til den lukker. Og der ER altså børn der aldrig holder ferie. Du kunne evt. kontakte BUPL for nærmere oplysning.

Mkh Malli

Til toppen 
#21977 - 09/10/2003 09:02 Re: Afskaf søndagen?
malli
Bruger

Hej Hansemand

"Hvad er vigtigst, At komme hviledagen i hu, eller søge Guds Rige?"

Det virker til at du stiller det op som to modsætninger, hvorfor dog det?

Mkh Malli

Til toppen 
#21978 - 09/10/2003 10:48 Re: Afskaf søndagen? [Re: vsågerneforstå]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Lars, du spørger:

Det vil altså sige, at man ifølge Jesus, ikke skal læse biblen bogstavelig, men tolke den?

Du skal tolke den, helt bogstaveligt

Der står jo, helt bogstaveligt, at Jesus siger at sabbaten er til for menneskers skyld, ikke omvendt!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#21979 - 09/10/2003 11:27 Re: Afskaf søndagen? [Re: Kefas Ben-Adam]
Ateist
Bruger

Min defination af hedninge, er folk der ikke tilbeder Gud... det kan være folk der slet ikke tror på Gud eller folk der tilbeder afguder/falske guder... derfor ser jeg kun rabbinske jøder som desiderede vantro, altså nogen der har troen på Gud, men fornægter den fulde sandhed om Ham, på trods af at Han har åbenbaret sig helt for dem....

Men muslimer tror jo på den samme gud som jøder og kristne.

Og strengt taget kan man vel sige det samme om alle monoteister, da der jo kun kan være tale om én monoteistisk gud.

Så ud fra din forståelse af ordene, burde alle ikke-kristne monoteister da ikke betegnes "vantro" mens alle andre ikke-kristne betegnes "hedninge"?

Til toppen 
#21980 - 09/10/2003 11:50 Re: Afskaf søndagen? [Re: Ateist]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Det er jo så spørgsmålet om muslimer rent faktisk tror på den samme Gud...

Der er et par ting der peger på, at det IKKE er...

Nummer et: Guds navn... JHVH, som er afledt af: "Jeg er den Jeg er".... I Bibelen er Gud meget nidkær over for det navn... Det bliver nævnt knap 7000 i GT... Men ikke én eneste gang i al-Quran (Koranen)... heller ikke den arabiske form...

Nummer to: Allah er egentlig Al-ilah, som betyder Guden... Ilah er det arabiske ord for Gud, som også ligger op af det herbaiske Eloha... al er den bestemte form, altså: Al-Ilah = Allah = Guden...
Hvis vi kigger nærmere på hvilken gud, denne Gud skulle være, så er det jo interessant at se, at Allah faktisk er pre-Islam... et gudenavn på linje med Baal... Allah var benævnelsen for den øverste månegud, som var gift med solgudinden... sammen havde de fået tre døtre som, i følge Salman Rushdie, faktisk er nævnt i den oprindelige al-Quran...
Dette får du ikke en muslim til at indrømme... enten fordi de fornægter det, eller ikke ved det...

Muslimer siger selv, at de tilbeder Abrahams Gud.. man kan så selv vælge om man vil bygge på ovenstående, eller deres udsagn...

Man kan tage et universelt syn på det og sige, at tilbeder man én Gud, så tilbeder man Gud... man tilbeder altså Gud, men der er mange forskellige opfattelser af Gud... På det punkt kan jeg godt forstå dit argument.... Men... altid et men ... Allah i al-Quran er i modstrid med JHVH i Bibelen... der er ting de ikke er enige om... altså tyder det på, at det enten ikke er den samme Gud, eller den bog ikke er sand... Spørger du en muslim, så er det Bibelen der er falsk og spørger du en kristen/jøde, så er det Koranen der er falsk...

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#21981 - 09/10/2003 12:00 Re: Afskaf søndagen? [Re: malli]
Anonym
Anonym

Jamen Malli

Det gør jeg ikke, jeg spør'

Til toppen 
#21982 - 09/10/2003 12:07 Re: Afskaf søndagen? [Re: vsågerneforstå]
ærten
Bruger

Kæreste Lars!
Jeg er ked af, at jeg bliver nødt til at sige det!
Men enten har du ikke evne til at læse indenad eller også har du ikke viljen .

Det var jo netop det, jeg pegerede på!
Jesus gav os netop eksemplet. Og dem er der flere af, men dette er næste søndags evangelietekst.

Engang på en sabbat var Jesus kommet ind for at spise hos en af de ledende farisæere, og de sad og holdt øje med ham. Da stod der foran ham en mand, som led af vand i kroppen, og Jesus spurgte de lovkyndige og farisæerne: »Er det tilladt at helbrede på sabbatten eller ej?« Men de sagde ingenting. Så rørte han ved manden og helbredte ham og lod ham gå. Derpå sagde han til dem: » Hvis en af jer har en søn eller en okse, som falder i en brønd, vil han så ikke straks trække dem op, selv om det er på en sabbat?« Det kunne de ikke svare på

Lukas 14, 1-6

Kærlig hilsen
Ærten
www.senesamtaler.dk

Til toppen 
#21983 - 09/10/2003 12:17 Re: Afskaf søndagen? [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Hmm, den skal lige op og vende for sjov

Er du kristen Peter?

Hvis du så er jøde, og den eneste af slagsen her, og er kristen, vil du jo være den eneste kristne her i forummet

Vi andre som kalder os kristne, kalder Bibelen jo for hedninge-kristne!

Faktisk er hedninge, i Bibelen, vel egentlig blot et andet ord for "ikke jøde", eller tager jeg fejl?

Hmm, jeg tror jeg vil erklære mig solidarisk med resten af den kristne verden og erklære ordet hedning for at betyde "Ikke troende på Kristus"

Dobbelt hmm , jeg er nu godt tilfreds med at være kristnet hedning

Til toppen 
#21984 - 09/10/2003 12:31 Re: Afskaf søndagen? [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Ateist skriver

Men muslimer tror jo på den samme gud som jøder og kristne.

Det må jeg som kristen sige klart nej til. Det er rigtigt at der kun er een sand Gud, som lever og regerer fra evighed til evighed, men der er masser af afguder, skabt af menneskers righoldige forestillingsverden, og Allah, som åbenbaret af hans profet Muhammed, er en af dem.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#21985 - 09/10/2003 13:37 Re: Afskaf søndagen? [Re: kristina]
vsågerneforstå
Bruger

Hej Kristina

Du skal tolke den, helt bogstaveligt

Der står jo, helt bogstaveligt, at Jesus siger at sabbaten er til for menneskers skyld, ikke omvendt!

kristina

Så man må gerne arjbejde 7 dage om ugen, såfrem det er til en egets bedste?

mvh Lars

Til toppen 
#21986 - 09/10/2003 14:10 Re: Afskaf søndagen? [Re: steincke]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Steincke.

Det lader til at du mener det er et problem, når Øhlenschlæger citerer Luther (fordi det ikke er Bibelen?). Men hvorfor gør det så (tilsyneladende) ikke noget, når Ærten citerer Hans-Ole Bækgaard? Han er jo heller ikke en bibelsk forfatter.
Er det ikke i orden at lade sig inspirere af andre, som har lidt mere forstand på tingene, end man selv har? Du gør formodentlig det samme, når du lytter til din præst om søndagen.
Eller er det fordi Hans-Ole er en nulevende person, og Luther ikke er?
Jeg spørger bare af undren og nysgerrighed. Ikke for at lægge en mening i munden på dig.

Mvh. AnnePande.

Til toppen 
#21987 - 09/10/2003 18:25 Re: Afskaf søndagen? [Re: Kefas Ben-Adam]
Josefin
Bruger

Reg.: 13/03/2003
Sorry, til jer alle generelt Josefin

Til toppen 
#21988 - 09/10/2003 19:12 Re: Afskaf søndagen? [Re: vsågerneforstå]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars, du konkluderer forkert, for du ved ikke selv, hvad der er til dit eget bedste, hvis du tror, at det er godt for dig ikke at holde en ugentlig fridag!

Gud er vores skaber, vores far. Hvis du selv har børn, har du nok opdaget, at deres overbevisning om, hvad der er godt for dem, slet ikke svarer til hvad du selv, som deres far, mener om den sag!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#21989 - 09/10/2003 20:00 Re: Afskaf søndagen? [Re: kristina]
vsågerneforstå
Bruger

Hej Kristina

du ved ikke selv, hvad der er til dit eget bedste, hvis du tror, at det er godt for dig ikke at holde en ugentlig fridag!

Altså, selvom lægerne mener, at de er bedst tjent med at arbejde 7 dage i ugen, forbryder de sig stadig mod kristendommens lov, eftersom Gud ved bedst?

mvh Lars

Til toppen 
#21990 - 09/10/2003 20:21 Re: Afskaf søndagen? [Re: ærten]
vsågerneforstå
Bruger

Hej Kristina...

Jeg erkender mig naturligvis mine intellektuelle begrænsninger, og ønsker blot at få bekræftet:

Læger må gerne praktiserer 7 dage i ugen!, Da det ifølge din analogi, svarer til at en mand redder sin okse ( på sabbaten )

Tillad mig så at påpege at du hermed er uenig med Kristina!, der mener at vi er som børn, der ikke ved hvad der er bedst for dem selv, og bør følge guds "befaling" om at holde en dag i ugen fri...

mvh Lars

Til toppen 
#21991 - 09/10/2003 21:14 Re: Afskaf søndagen? [Re: Ateist]
nelle
Bruger

Sted: Nederland
Hej Lars

Ja, hedning kommer af ordet hede, og betyder ubebygget land, betyder ogsaa haeder og aere, lys og skyfri, og romeren Tacitus skrev faktisk om det germanske folk, de var lyse og boede langs ubebygget land.
Det var foerst i det 5. aarhundrede da romerriget fik kristendommen som en statsreligion at ydtrykket eller ordet hedning fik en negativ betydning.

MVH
Ellen

Til toppen 
#21992 - 09/10/2003 21:54 Re: Afskaf søndagen? [Re: vsågerneforstå]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars, du skriver:

Altså, selvom lægerne mener, at de er bedst tjent med at arbejde 7 dage i ugen, forbryder de sig stadig mod kristendommens lov, eftersom Gud ved bedst?

Ja, lige præcis!

Egentlig tror jeg godt at læger udmærket godt ved, at de ikke er bedst tjent med at arbejde 7 dage om ugen, selv om de sikkert nok tjener bedst ved at gøre det

At der kan opstå akutte situationer, hvor en læge rykker ud, fordi der er sket noget uventet, og han er den nærmeste til at hjælpe, det er noget helt andet end bevidst at indrette sit arbejdsliv uden fridage.

Den uforudsete akutte hændelse svarer til den i Bibelen beskrevne situation, hvor en okse var ved at drukne.

Men er grænserne mellem arbejde og ikke-arbejde nok ret flydende.
Hvis en kontormand servicerer sin cykel om søndagen efter kirketid, er det vel en fritidsbeskæftigelse, men hvis cykelsmeden står på sit værksted og reparerer cykler, ville jeg kalde det arbejde .. Det væsentlige er, at vi har en fridag om ugen og holder den hellig.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#21993 - 09/10/2003 22:02 Re: Afskaf søndagen? [Re: vsågerneforstå]
Anonym
Anonym

Hej hr. Lars!
Jeg tror, at du roder lidt i det!
For så vidt jeg kan se, så mener du nu, at Kristina modsiger Kristina.... og det tror jeg ikke at hun gør!
Måske modsiger du dig selv lidt, for ikke at sige meget.

Så vidt jeg forstår, så er det ikke forbudt at redde liv, hvis man ser, at en menneske er i nød, heller ikke om søndagen.

Men jeg synes, at det vil være noget uforsvarligt, hvis læger sammenligner mennesker med okser, som du vist er ved at gøre nu... hvis det, du siger skal passe.
Der er vel også forskel på job og på en barnhjertighedsgerning.

Jeg tror ikke, at det er relevant for diskussionen om søndagens afskaffelse.
udgangspunktet her er, om ikke også en læge har behov for at holde fri een gang om ugen.

Til toppen 
#21994 - 09/10/2003 22:14 Re: Afskaf søndagen? [Re: AnnePande]
steincke
Bruger

Hej Annepande.

Det lader til at du mener det er et problem, når Øhlenschlæger citerer Luther (fordi det ikke er Bibelen?). Men hvorfor gør det så (tilsyneladende) ikke noget, når Ærten citerer Hans-Ole Bækgaard? Han er jo heller ikke en bibelsk forfatter.

Ja, men det er der en større forklaring på. Man siger her inde, at man ikke går ud fra Luther, men KUN Biblen. Når nu Luther levede i en tid, hvor det ikke var alment ikke at have nogle hviledag og der så bliver spurgt omkring at holde en dag hellig. Så kunne man godt bruge Luther, men der henvises til Luther uden at det bliver bekraftet af de skriftsteder Luther mener der er til grundlag.

Når Jette nævner Hans-Ole Bækgård, så har jeg ikke den samme holdning, for jeg hved jo ikke om hun mener at HOB har "samlet" Biblens indhold som man siger Luther har. Der ligger forskellen.

Jo, jeg lytter til min præst og andre kristne. Noget af det de siger, siger jeg også her, men det er ikke min præst eller andre der fremlægger noget, som skal have æren, det skal Gud ene og alene. Samtidig må jeg også sige, at jeg har nævnt én ved navn, som har fået åbenbaret noget, han har udgivet i en bog, hvor han i bogen fremlægger det han siger med skrift steder. Som jeg syntes andre kunne blive velsignet af at læse.

K.h.
Kim

Til toppen 
#21995 - 09/10/2003 22:18 Re: Afskaf søndagen?
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom...

Kan godt forstå din undren, du er absolut ikke den første ...

Jeg er ligeså meget hedningekristen som de fleste andre herinde ... Men jeg tager et kraftigt udgangspunkt i den jødiske tro/tolkning af evangeliet... finder at min tolkning af evangelierne og mit syn på GT, stemmer bedst overens med messianske jøder... Nu er jeg så heldig, at kende en sand jøde (messiansk) og det er utroligt spændene at tale med ham... han har et MEGET dybt indblik i Bibelen, og selvfølgelig gør det, at han kan hebraisk, at han kan se nogen dybere nuancer i teksterne, end vi kan med vores "fattige" sprog...
For eksempel den første linje overhovedet: 1.Mosebog 1,1... på hebraisk hedder bogen Bereshit (i begyndelsen) hvor der står: Bereshit bara Elohim ha'shamaim veha'arets... I begyndelsen skabte Gud himlene og jorden... "bara", som betyder skabte, kan udelukkende bruges om Gud, da det beskriver en storslået skabelse, som intet menneske på nogen måde har mulighed at gøre... "shamaim" som betyder himmel, har faktisk betydningen: levende vand, altså er den levende Gud i levende vand... Hvis man læser salme 136, står der: Leroqa ha'arets al-hamaim... "maim" betyder vand (udledt af sha-maim)... "leroqa" har en mening ala mejsle, altså Gud mejslede kontinenterne i vandet på jorden... og samtidig havde Han lavet en grænse mellem vandet på jorden og det "levende vand" udenfor... rummet.... Som der også står i salme 136: "Leoseh HaShamaim bitevunah".. "Han skabte Himlene med forunderlig indsigt".... Og det kan man jo ikke sige nej til

Men for at vende tilbage til spørgsmålet... Du kan nok godt kalde mig messiansk kristen (altså en kristen med jødiske holdninger)... eller kort og godt kristen pseudojøde

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#21996 - 09/10/2003 22:24 Re: Afskaf søndagen? [Re: øhlenschlæger]
steincke
Bruger

Hej Jakob

Påstod jeg nogensinde noget andet? Hvor har jeg skjult at det var Luther og påstået, at det var Bibelens ord? Hvad har jeg gjort galt?

Du har ikke gjort noget galt, for du har ikke skjult at det var Luther du henviste til. Men for nu at holde styr på, hvem der mener hvad omkring Luther, så vil jeg da til at lave en liste, så jeg ikke dummer mig. Men du må rigtig meget undskylde at jeg har misforstået din holdning til Luther.

Jeg synes Luther har en god forståelse af budet om hviledagen og haft glæde af at læse hans udlægning af budet. Det syntes jeg også andre kunne have, så derfor henviste jeg til det.

Okay. Med den indfaldsvinkel, så er der kun grund til mange flere undskyldninger fra min side.

K.h.
Kim

Til toppen 
#21997 - 09/10/2003 23:20 Re: Afskaf søndagen? [Re: Kefas Ben-Adam]
Anonym
Anonym

Jamen HEJ

Peter

Du var så længe om at svare at jeg troede, du troede, at jeg var antisemitisk

Jeg ser du er dukket op på giraffen også...

Rart at se..

Tak for introen..

Jeg selv er tværkirkelig pinsemand og umistænkelig dansk-hedninge-kristen medmindre ham der majoren fra det forrige århundrede har ret og at Danmark, delvis england og Skotland og Irland blev befolket af Dans stamme der rejste væk for aldrig mere at blive snakket om i Bibelen, for så er vi vist mesianske kristne alligevel

Til toppen 
#21998 - 09/10/2003 23:21 Re: Afskaf søndagen? [Re: nelle]
Ateist
Bruger

Det var foerst i det 5. aarhundrede da romerriget fik kristendommen som en statsreligion at ydtrykket eller ordet hedning fik en negativ betydning.

Jeg tillægger det skam ikke nogen negativ betydning

Til toppen 
#21999 - 09/10/2003 23:52 Re: Afskaf søndagen?
Kefas Ben-Adam
Bruger

Ja, den teori har jeg også hørt ... endog fra min jødiske ven... Så det er da ikke umuligt

Er også selv tilknyttet Pinsekirken, omend, som dig, temmelig tvær-kirkelig... kommer til Gudstjeneste i alle slags kirker, endog også Synagogen...

Havde ingen tanker om dig som anti-semmitist ... selvom der er ufatteligt mange af dem ... er som om folk mere og mere, lytter til anti-semmitiske talere.... trist... mest når kristne viser sig som anti-semmitter.... Så er der virkelig noget galt...

Blev opfordret til at hoppe på giraffen, så det gjorde jeg, men Jesusnet er nu stadig det foretrukne ´

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#22000 - 10/10/2003 08:51 Re: Afskaf søndagen? [Re: Ateist]
nelle
Bruger

Sted: Nederland
Hej Lars

Det goer jeg da heller ikke, men maaden ordet har vaeret brugt paa, har ofte vaeret ment i en neg. ladet betydning.

Ellen

Til toppen 
#22001 - 10/10/2003 18:20 Re: Afskaf søndagen? [Re: steincke]
øhlenschlæger
Bruger

Hej Kim

Det er helt i orden, jeg reagerede også lidt stærkt. Måske fordi det virkede en smule som om, at du mente, at jeg lige så godt kunne have citeret Muhammed .

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#22002 - 10/10/2003 23:27 Re: Afskaf søndagen? [Re: steincke]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Steincke.

Ja, vi siger, at vi går ud fra Bibelen og ikke Luther. Og det mener vi. Luther-citatet var fra hans lille katekismus, som en forklaring til det 3. bud, altså et bibelcitat. Jeg er sikker på at Øhlenschlæger ikke opfatter katekismen som Bibelen. Men nævnte citat strider heller ikke mod Bibelen - for mig at se.

Jeg ved ikke hvem der påstår at Luther har samlet Bibelen! Det er i hvert fald ikke rigtigt. Der kom han vist adskillige hundrede år for sent. Og Hans-Ole endnu mere. Så det burde være lige okay at citere dem begge, hvis de bare holder sig til Bibelen.
Og så kan jeg jo sige det samme, som du ender med at sige: Formålet er jo ikke at ære de personer, man citerer, i stedet for Gud. Men netop fordi man synes andre kunne blive velsignet af at læse det.

Mvh. AnnePande.

Til toppen 
#22003 - 21/10/2003 23:56 Re: Afskaf søndagen? [Re: øhlenschlæger]
steincke
Bruger

Hej Jakob.

fordi det virkede en smule som om, at du mente, at jeg lige så godt kunne have citeret Muhammed

Det var helt sikkert ikke min mening.

K.h.
Kim

Til toppen 
#22004 - 13/11/2003 16:53 Re: Afskaf søndagen? [Re: ærten]
Rasmus
Bruger

Reg.: 26/05/2002
Sted: Struer
Et interessant spørgsmål.

Politisk er jeg halvliberal, så jeg ønsker lukkeloven afskaffet.

Vi hører om hviledagen som en dag, hvor vi kan lade være med at arbejde, og høre Guds ord sammen. Jeg mener ikke det er vigtigt at det er søndag, bare man holder hviledag.

Jesus siger at vi skal elske vores næste. Og derfor mener jeg at vi i dagens Danmark er nødt til at arbejde om søndagen. Hvad nu hvis politi, falck, hospitaler og plejehjem havde lukket om søndagen. Kaos!

Det er vigtigt at hvile ud og høre Guds ord. (det er ikke det samme, overhovedet). Men jeg tror ikke ugedagen betyder så meget. Desuden er det lørdag, vi har bare ændret de pga Jesu opstandelse, der jo også er en superbegivenhed

Jesus er den største :-)

Til toppen 
#22005 - 13/11/2003 16:55 Re: Afskaf søndagen? [Re: vsågerneforstå]
Rasmus
Bruger

Reg.: 26/05/2002
Sted: Struer
Du bliver hamrende stresset så! Det er ikke til nogens bedste at arbejde hver dag!

Jesus er den største :-)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær