Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#21785 - 05/10/2003 18:37 En synd at ryge
Anonym
Anonym

Emnet er flyttet fra Artikel Feedback.

Kristian Lindholm
admin

Jeg læste Jeres lille debat ang. rygning, og eftersom rygning slår ihjel, vil jeg mene det er noget af det tætteste på en synd man kan komme! Rygning slår ikke kun en selv ihjel, det slår også passive rygere ihjel, ganske vist langsomt, men langsomt og til sidst smertefuldt, så er det bedre end at gå amok på strøget med en maskinpistol??? Desuden skader det naturen med alt den aske, filtre og røg.

Uanset om man mener det at give folk kræft er, at slå ihjel eller ej, så er rygning til STOR gene for andre mennesker og vælger unge mennesker at ryge, er de ikke bare enormt uintelligente og tåbelige, de er også hensynsløse! (Der er MEGET få rygere der aldrig ryger ved busstoppested, på restauranter, i køen til biografen osv, men de få der aldrig gør dette, tager jo hensyn, men er så bare uintelligente og tåbelige!)

Ændret af Nardus (05/10/2003 19:35)

Til toppen 
#21786 - 05/10/2003 19:28 Re: En synd at ryge [Re: ]
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand
Hej Jack!

At kalde rygere for enormt uintelligente og tåbelige mener jeg ikke rigtig, du kan tillade dig at sige. Jeg kender flere rygere, der både er intelligente og absolut ikke tåbelige. Mange rygere tager efter min mening hensyn (som altid er der undtagelser).

Jeg er ikke selv ryger, og jeg er ikke vild med at sidde i et tilrøget lokale - men begynde at kalde rygere for mordere mener jeg absolut ikke, at du kan tillade dig. Du kan jo i princippet bare gå et andet sted hen. Det står dig jo frit for!

Med venlig hilsen

Kristian Lindholm

Til toppen 
#21787 - 05/10/2003 20:13 Re: En synd at ryge [Re: Nardus]
ziggy
Bruger

Reg.: 25/09/2003
Ifølge bibelen er der ikke nogen synd der er værre end andre. Men den der får eftergivet mest elsker mest. Så skal vi ikke bare stå i ydymyghed overfor Guds suveræne evne til at tilgive, og bare overlade dommen over hvorvidt mennesker er uintelligente og dumme til ham. Det er jo ikke givet i vores magt at dømme.... Rygning er en synd, eftersom det er et nej til liv, men at sige dømmende ting til en ryger er også nej til liv. Så elsk rygerne, som du selv vil elskes.

Hilsen Ziggy.

Til toppen 
#21788 - 05/10/2003 20:30 Re: En synd at ryge [Re: Nardus]
john316
Bruger

Reg.: 18/08/2003
Sted: København
Hej Kristian,

Jacks reaktion skal måske ses i lyset af den "lette" og humoristiske tone, der var i tråden om rygning. Udover at påvise, at rygning ikke er synd, så var der nærmest kommet en stemning af at rygning var ok (nok med en ironisk distance, men alligevel).

men begynde at kalde rygere for mordere mener jeg absolut ikke, at du kan tillade dig

.... at det tangerer selvmord at ryge, er vel ved at være ret veldokumenteret?....

/Rolf Johannes 3.16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Til toppen 
#21789 - 05/10/2003 21:15 Re: En synd at ryge [Re: john316]
Nardus
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 17/08/2001
Sted: Brabrand

.... at det tangerer selvmord at ryge, er vel ved at være ret veldokumenteret?....

Så kan vi jo tage fat i så meget. Dem, der vejer for meget, må så også være mordere!! Vi gør vel alle noget, der er med til at skade vores eget helbred fra tid til anden. Ergo må vi alle være mordere!

Alkolhol i for store mængder skader også helbreddet og kan ved for megen indtagelse medføre døden, men eksempelvis indtagelse af begrænsede mængder rødvin kan være med til at forhindre hjerte-kar-sygdomme.

Der er så meget i denne verden, der er skidt for det ene og godt for det andet. Spørgsmålet er bare, hvordan vi vælger at bruge det.

Som sagt tidligere, så er jeg ikke fortaler for rygerne, men det er mere den dømmende holdning, som jeg mener Jack lagde ud med, jeg opponerer imod.

Med venlig hilsen

Kristian Lindholm

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær