tau
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
Ang. katolske præsters cølibat, så efterfølger de Jesus Kristus selv. Også Han levede i cølibat. Han var også kommet for at tjene, ligesom præsterne er det.
vh tau
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
malli
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Tau
"Ang. katolske præsters cølibat, så efterfølger de Jesus Kristus selv. Også Han levede i cølibat. Han var også kommet for at tjene, ligesom præsterne er det. "
Ja det virker jo lidt underligt eftersom den første pave (katolsk tro) var Peter, og Peter var jo gift
Mkh Malli
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
KB>Men ifølge anden skabelsesberetning, skabte Gud manden før kvinde, det er >rigtigt... Men det er ikke nødvendigvis ment som noget dårligt, for der står, at Gud ville >skabe manden en hjælper, der svarede til ham...
Som jeg forklarer her (allersidst i indlægget), er rækkefølgen i skabelsberetningen faktisk den eneste, der lader læseren forstå, at manden og kvinden begge er skabt af Gud som ligeværdige. Som også Paulus siger: "for ligesom kvinden kom fra manden, bliver manden til ved kvinden; men alt er fra Gud." (1 Kor 11:12)
hvis vi nu tager skabelsesberetningen med Adam og Eva, for det foerste skabte Gud foerst Adam, dernaest kvinden ud af et ribben fra Adam, det giver jo en eller anden foerste plads til manden eller forrang, hvis man vil.
Som jeg allerede har forklaret, er denne tolkning af skabelsesberetningen forkert:
hvor kønnene - trods forskellige pligter og arbejdsdelinger - over for Gud har været ligestillede, hvilket allerede ses i skabelsesberetningen, hvor Eva skabes af Adams ribben, dvs. af hans side - hun er hans sidestykke. Dette synspunkt går igen i dag i den arabiske verden, hvor man om en ven kan sige, at "Han er mit ribben."
[...]
(kursivering tilføjet)
Skabelsesberetningen har jo sin oprindelse i en mellemøstlig kultur (hvad enten man så mener, at den er autentisk isrealitisk eller stammer fra ældre mesopotamiske myter), så den skal selvfølgelig også læses med dette in mente - hvilket selvsagt betyder, at vi ikke kan tillade os at give vores associationer, der er betinget af helt andre måder at læse symboler på, frit spil, hvis vi vil forstå teksten i den sammenhæng, den er skrevet. Som jeg vist allerede har nævnt, er vores (dvs. den europæiske) symbolforståelige kraftigt influeret af en græsk-platonisk tankegang, der netop er normativt dualistisk (manden god, kvinden ond) - men som ikke har været til stede i den kultur, skabelsesberetningen er opstået i.
Du skriver så:
Dernaest bliver kvinden fremstillet som den egentlige synder, den svage part, som bliver lokket af Satan og dermed ogsaa lokker Adam i synd, og det synes jeg ikke er en retfaerdighed overfor kvinden.
Du mener altså, at syndefaldsberetningen fremstiller Eva som svagere end Adam? Det mener jeg ikke, at teksten giver belæg for. For det første: Står Adam viljestærk og standhaftigt fast over for Evas forslag? Nej, ifølge teksten går han med på forslaget uden nogen form for indvending:
"[...] Hun gav den [frugten] også til sin mand, der var hos hende, og han tog af frugten og spiste." - 1. Mos. 3, 6
og:
"Adam svarede: "Kvinden, du satte hos mig, gav mig af træet, og så spiste jeg."" - 1. Mos. 3, 12
Er dette billedet af en dominerende mand, der tryner sin hustru - eller i hvert fald har viljestyrke og standhaftighed nok til at sige fra over for hende? Nej, det er snarere billedet af en tøffelhelt, der blindt parerer ordrer: "Hun sagde, jeg skulle gøre det, og så gjorde jeg det." Der er altså ikke belæg i teksten for at tolke Eva som den svage(re) part, da de begge bukker under for fristelsen. Eva er dog, som den teologisk kyndige af de to (se vers 2-3), i stand til i en vis udstrækning at argumentere mod slangen - i modsætning til Adam, der bare siger ja uden at indvende noget som helst. Om nogen er det altså ham, der fremstilles som den svagere part, hvis vi endelig skal vurdere dem over for hinanden. Dette går i øvrigt igen i den jødiske humor, hvor vi ofte finder både den dominerende, jødiske mama (tænk på Fran Dreschers mor og mormor i "Alletiders barnepige") og den underkuede, halvneurotiske mand (tænk på Woody Allen), som klassiske, tilbagevendende figurer.
Der er saa flere ting i Nt ogsaa, saerlig Paulus laere, men det har jeg vaeret inde paa foer, hvor jeg synes kvinden bliver gjort underordnet i forhold til manden.
Dette har også jeg "vaeret inde paa foer", hvilket du kan læse fx her.
Og så savner jeg stadig en kommentar til de eksempler, jeg gav på aktive, handlekraftige kvinder i Det gamle Testamente (vi kan jo i øvrigt føje Eva til denne liste).
#21771 - 24/10/200300:43Re: Adam og Eva
[Re: nelle]
Esmaralda
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Nelle
men det jeg saa tror er, at der er flere med min udlaegning end lige mig:-))
Det har du ret i..... men det er jo ikke sikkert at det er den rigtige tolkning bare fordi der er mange der har den.....
Jeg ville have mest tillid til de tolkninger der kommer fra folk som kender Bibelen som helhed end jeg har tillid til folk som tolker udfra få vers eller noget de engang har hørt.....
Vi kan selvfølgelig ikke VIDE hvem der har den rigtige tolkning - men vi kan vurdere hvilken der stemmer bedst overens med resten af Bibelen..... En tolkning af få vers som ikke stemmer med resten af bibelen er højst sandsynlig ikke den rigtige tolkning......
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
#21772 - 24/10/200301:43Re: IM's syn på kvindelige præster
Kefas Ben-Adam
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
Jaok... Hvis du spørger mig klokken halv syv om morgenen, så vil jeg nok vælge kaffe frem for mad ... Men Gud havde jo været igang i et stykke tid, da Han skabte menneskene, så det kan jo ikke være det ...
Jeg sagde heller ikke min udlaegning var den rigtige, fordi der er andre med maaske samme tolkning.
Men problemet er heller ikke kun, hvad der rent faktisk er skrevet i bibelen, det er mere den fortolkning som mennesker har gjort i tidens loeb, hvor man rent faktisk har brugt dele af bibelen til at slaa hinanden oven i hovedet med.
Islam er jo egentlig heller ikke kvindeundertrykkende i hvert fald ikke sammenlignet med hvad der rent faktisk foregaar i virkelighedens islamiske stater. Meget er jo baseret paa traditioner, normer og love, og saa legitimerer man sig i religionens navn til at kraenke kvinders menneskerettigheder,.
Med hensyn til Kristendommen , eksisterer den jo faktisk ikke laengere i den dogmatiske udgave i Danmark, men Paulus udtalelse om, at kvinder skal tie i forsamlinger, viser sig jo, naar mandlige praester ikke vil moede til indsaettelsen af en kvindelig praest, altsaa mandlige praester med dette bibelsyn.
Vi har heldigvis religionsfrihed i DK, men det betyder ogsaa, at religion aldrig maa traede udenfor samfundets rammer, saaledes at kvinders eller andre gruppers menneskerettigheder bliver frataget dem. Det mener jeg man kan regne med i DK
#21776 - 24/10/200312:56Re: Adam og Eva
Esmaralda
Bruger
Hej Nelle
Jeg sagde heller ikke min udlaegning var den rigtige, fordi der er andre med maaske samme tolkning.
Det var skam ikke meningen at antyde at du mener sådan.... bare en konstatering af at det ikke altid er flertallet der har ret....
hvor man rent faktisk har brugt dele af bibelen til at slaa hinanden oven i hovedet med.
Ja er det ikke forfærdeligt..... "bliv døbt eller dræbt" og "heksebrændinger" og andet i den stil....... det har ikke noget med Jesu budskab at gøre....
Vi har heldigvis religionsfrihed i DK, men det betyder ogsaa, at religion aldrig maa traede udenfor samfundets rammer, saaledes at kvinders eller andre gruppers menneskerettigheder bliver frataget dem. Det mener jeg man kan regne med i DK
Tja - sådan rimeligt...... med undtagelse af ligeløn for samme arbejde..... lige fordeling i chefstolele.....ligefordeling i folketinget......fyringer ved barsel/graviditet......og sikkert mere.....Men ellers værner staten da også om kvinderne.... Nej jeg synes vi har det helt godt i vores lille land...
Venlig hilsen Ester
Ja nu kom du ind paa, ligeloen og alt det andet, og jeg tror nok, jeg lige goer klogt i, at holde mig fra at komme med yderligere kommentarer her, for saa vil traaden bliver drejet i en helt anden retning.
Lige en lille kommentar:-) Der mangler meget endnu, foer maend og kvinder er lige repraesenteret, men, der vil jeg saa gaa ind og sige, det er nu ikke kun maendenes skyld, tror kvinder skal blive bedre til at saelge sig selv og ikke saa let affinde sig med den givne situation, men kloe paa. Men der er jo ikke nogle love som forhindrer kvinder i at udvolde sig paa samme maade som maendene, dermed mener jeg det danske samfund sikrer baade kvinders og maends rettigheder, men man kan jo heller ikke tvinge kvinderne til at soege chefjobs, tvinge dem til at blive politikere, det er jo et frit valg, som ogsaa er en menneskeret.
#21782 - 24/10/200323:23Re: Kaffe og IM's syn på kvindelige præster ?
[Re: carl]
Esmaralda
Bruger
Hej Carl
hmmm lidt humor skader vist ikke..... og når de humoristiske inlæg bliver så platte som disse her er ebber de jo hurtigt ud.... medmindre andre holder dem i live ved at kommentere dem yderligere
Men jo vi skal allesammen prøve at holde os til emnet....
Venlig hilsen Ester