Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#21649 - 08/10/2003 23:43 Re: forståelse af Gud
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Vagn Bro
Du skriver:

Min opfattelse er:
Gud har givet hvert eneste menneske en ubetinget personlig frihed til at vælge mellem det onde og det gode. Denne frihed er den største og mest værdifulde gave som Gud har givet menneskene, og uanset hvad der sker og hvor forkert og ondt mennesket vælger, tager Gud aldrig denne gave tilbage.

Friheden er altså ubetinget (ægte) og dermed reel. Citat slut.

Min kommentar:
Jeg troede næppe mine egne øjne, da jeg læste din klare opfattelse, bortset fra,

Nej Gud tager ikke denne gave tilbage, men mennesker skal modtage den - den gives ikke automatisk, da som du selv skriver, vi har en ubetinget ret til at vælge. Sådan er det, fordi Gud har ønsket at vi skal elske Ham af kærlighed og ikke af tvang. Der er religiøse mennesker, der tror af vi frelses af lovgerninger, du kan selv gætte hvem det er. De tror nemlig ikke på den ubetingede frihed, men på en streng og krævende Gud. De er kun nået til Det Gamle Testamente og endnu ikke forstået Det Nye Testamentes budskab.

Du skriver:
Og mit ”tværtimod”, Esmeralda, indebærer at Gud, i respekt for vores ubetingede frihed, aldrig vil tvinge os til at vælge Guds rige. Hverken med trusler om helvede eller andre tvangsmidler.

Men Gud vil på den anden side vente på os og aldrig lukke porten til himlen så længe bare ét eneste menneske vandrer rundt udenfor!

Javel, men der kommer altså en dag, hvor der ikke længere gives et valg !!

mvh
carl

Til toppen 
#21650 - 09/10/2003 09:54 Re: 200% Ord?
asas
GlobalModerator
Bruger

Reg.: 21/08/2001
Sted: Fredericia, Danmark

Jeg er fuldt overbevist om, at der ikke findes paradokser i Guds ord... Til gengæld, er der rigtig mange ting i den, jeg ikke forstår.

Jeg har det sjovt nok lige modsat - hvis jeg accepterer at kristendommen og Guds væsen i bund og grund er et paradoks, så er der pludselige meget mere jeg godt kan forstå

Søren Kierkegaard definerer et paradoks som en "ufattelig tanke" og beskriver kristendommens væsen som sådan. Det synes jeg faktisk gør mange ting i Bibelen og den kristne tro mere forståelig. (At forstå er vel også at indse og acceptere det ufattelige...?)

venlig hilsen
Asbjørn Asmussen
(Netmissionær)

Til toppen 
#21651 - 09/10/2003 12:30 Re: 200% Ord? [Re: asas]
Anonym
Anonym

Jamen det var det jeg ikke forstod,

Men paradoksalt nok vil jeg engang forstå alt

Til toppen 
#21652 - 09/10/2003 13:05 Re: Troen på profeterne! [Re: tsrk55]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Tom

Er rækkerfølgen vigtig? Eller er den tilfældigt valgt?

Hmmm man starter vel altid med det bedste først

Jeg tror ikke rækkefølgen er vigtig.....

Hvordan vil du kunne være i stand til at læse andre trosretningers hellige skrifter med den tanke i baghovedet at det kunne jo være det netop er ..... der er sand, når du allerede er "kontraktlig" forpligtet til at afvise alle andre bud på sandheden?

Den forstår jeg ikke helt..... Jeg må og kan da godt læse andre skrifter med åbent sind....... Men jeg har noget nu som jeg tror på er sandheden - og det vil jeg først forkaste hvis jeg finder noget andet som jeg bliver overbevist om er sandheden..... Men vi må som kristne gerne undersøge alt muligt andet...... men det vil da være naturligt at holde det op mod hvad man har og se om det nye er bedre end det gamle - inden man forkaster det gamle....

Hvad mener du med levende ord?

Jeg tror at det ord som står i Bibelen og som forkyndes i tråd emd bibelen er Guds ord.... og at Helligånden "følges med" dette ord og at Helligånden gør ordet forståeligt for os.....

Mener du at en manglende accept af Bibelen som værende Guds sande ord, udelukkende kan tilskrives manglende oprigtighed?

det ved jeg ikke....

Er du selv blevet troende af at læse Bibelen;eller var du allerede overbevist om kristendommens sandhed inden at du gik gang med studere Skriften?

hmmm den er lidt svær at dele op sådan..... Jeg er opvokset med at kristendommen er rigtig..... Men hvavde nogle år hvor jeg ikke troede noget videre på det...... Men så begyndte jeg at læse igen - bare for en sikkerheds skyld - og derigennem fandt jeg (vha Helligånden) ud af at der er noget sandt og godt at bygge på. Nu har jeg levet som kristn i nogle år efterhånden og hver dag bliver jeg mere og mere overbevist om at kristendommer er sandhedEN......
Gav det et svar???

Jo, men det hænder jo af og til
at rummet forbliver i mørke.

Ja hvis pæren er sprunget eller der er strømsvigt fx - - - men Guds "pære" springer aldrig og der er altid kontakt = ingen strømsvigt fra hans side...... Så hvis der forbliver at være mørke når vi søger Gud er det fordi vi ikke vil kontakten og ikke vil lytte til Helligånden - men hellere til vores egen hjerne.....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#21653 - 09/10/2003 13:20 Re: Troen på profeterne!
Esmaralda
Bruger

Hej Vagn

Men du har altså læst Koranen, Esmeralda?

Jeg har læst ca 3/4 af Koranen - dvs ca samme %-del som jeg har læst af Bibelen.....

Men nu du spørger, så ligger der faktisk på internettet nogle spændende danske "åbenbaringer" fra 1920'erne som hævder at være "Kristi sande lære, befriet for århundreders tildigtninger og forvanskninger samt nogle af de guddommelige love der gælder for alle levende væsener i universet".

Det må da lige være noget for dig og Helligånden?

(Undskyld - jeg kunne ikke dy mig, Esmeralda! )

Du må skam gerne drille lidt - så længe det holder sig til drillerier....

Jeg har faktisk hørt en del om disse åbenbaringer (har ikke selv læst dem). Jeg synes det er lidt mystisk at gud pludselig har ændret taktik i forhold til bibelen - - hvis han ville ændre mening ang frelsesmulighederne kan jeg ikek forstå han ikke gjorde det allerede dengang..... eller at der ikke er et profeti som henviser til at der vil komme ændringer.... Men som sagt har jeg ikke selv læst det og da det er MEGET ved jeg ikke om jeg kan overkomme det..... Men spændende det er det helt sikkert....

Jeg må dog advare dig om at der er læsning til mange timer, og forfatteren (eller hvad man nu skal kalde ophavsmændene til åbenbaringerne) skriver desuden:

Værket fremtræder således som en direkte åbenbaring fra menneskehedens åndelige ledere. De der giver sig i kast med at studere værket, må derfor ikke dømme eller fordømme, før alle værkets tanker er nøje gennemtænkte.

Men det samme kunne du vel sige om Bibelen, Esmeralda?

Ja der er til mange timer - hvilke jeg ikke lige har pt......

Om jeg kan sige det samme om Bibelen??? Det ved jeg nu ikke.... vi behøver ikke at gennemtænke og analysere og forstå alt - vi skal bare tro på det.... Det eneste som gør om man er kristen eller ikke er kristen er om man tror på at Jesus Kristus har frelst os ved sin død på korset og opstandelsen. Hvis man tror at man selv kan/skal gøre noget til frelsen er man ikke kristen. Hvis man tror at Jesus har gjort det hele og at det gælder for mig så er man kristen.....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#21654 - 09/10/2003 13:36 Re: forståelse af Gud
Esmaralda
Bruger

Hej vagn

Din (kristne) opfattelse er:
Gud har givet hvert eneste menneske en betinget personlig frihed til at vælge mellem det onde og det gode. Hvis nemlig et menneske misbruger sin frihed til og vælger det onde, tager Gud på dommedag den personlige frihed fra dette menneske og anbringer mennesket i total ufrihed i et helvede af pinsler, uden at give mennesket mulighed for at undslippe ufriheden i helvede.

Friheden er altså betinget (uægte) og dermed kun en illusion.

hmmm jeg tror at vi har fri vilje AL TID - men jeg tror så at TIDEN ophører ved dommedag og går over i evighed....... som er uden tid.....

Min opfattelse er:
Gud har givet hvert eneste menneske en ubetinget personlig frihed til at vælge mellem det onde og det gode. Denne frihed er den største og mest værdifulde gave som Gud har givet menneskene, og uanset hvad der sker og hvor forkert og ondt mennesket vælger, tager Gud aldrig denne gave tilbage.

Friheden er altså ubetinget (ægte) og dermed reel.

Jo nu tror jeg jeg forstår hvordan du tror - Tak for forklaringen.....
Men hvor befinder folk sig henne mens de tager stilling til om de vil ind i Himlen eller ej - altså efter de er døde..... Hvem påvirker dem til at skifte mening.....
Er der ikke en fare for at de sidste par stykker bliver "tvunget" til at vælge Himlen - den kunne jo sige "så ok da - her er nu for kedeligt herude.... luk os ind selvom vi egentlig ikke tror på det her så keder vi os herude"

Og mit ”tværtimod”, Esmeralda, indebærer at Gud, i respekt for vores ubetingede frihed, aldrig vil tvinge os til at vælge Guds rige. Hverken med trusler om helvede eller andre tvangsmidler.

Jeg ser det nu ikke som trusler - jeg ser det som advarsler - - - lidt som teenage-forældre advare deres teenagere om farlige koncekvenser af et farligt liv..... hvis du forstår.....

Men Gud vil på den anden side vente på os og aldrig lukke porten til himlen så længe bare ét eneste menneske vandrer rundt udenfor!

Forstår du det nu, Esmeralda?

Jo jeg forstår godt hvad din tro er..... og kan så konkludere at det jo ikke er kristendom...... Selvom jeg da godt kan se at det ville være rarest for menneskene at få både tid og evighed til at beslutte sig.....
Bibelen vidner om at døren bliver lukket og at alle desværre ikke kommer med ind....

I øvrigt - hvis mit udsagn om Gud forekommer nogen lidt for skråsikkert, så er det for at trække det så klart og tydeligt som muligt op hvad jeg mener. Det er stadig kun noget jeg antager, og mit udgangspunkt er fortsat at vi dybest set ikke en gang kan vide om Gud er til.

Det er bare OK

Til toppen 
#21655 - 09/10/2003 13:48 Re: forståelse af Gud [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

Er der ikke en fare for at de sidste par stykker bliver "tvunget" til at vælge Himlen - den kunne jo sige "så ok da - her er nu for kedeligt herude....

Hvis man vælger frit mellem to alternativer så kan der da ikke være tale om at nogen bliver "tvunget".
Heller ikke selv om de vælger som de gør fordi de foretrækker det ene alternativ frem for det andet - sådan er det jo altid når man foretager et valg.

... luk os ind selvom vi egentlig ikke tror på det her så keder vi os herude"

Man kan da ikke bede om at blive lukket ind i et sted, man ikke tror på. Ikke oprigtigt i hvert fald.
Så, hvis nogen beder om at blive lukket ind i Himmelen, så må de altså på det tidspunkt tro på "det her".
Der vil altså stadigvæk kun være troende i Himmelen.

Selvom jeg da godt kan se at det ville være rarest for menneskene at få både tid og evighed til at beslutte sig.....
Bibelen vidner om at døren bliver lukket og at alle desværre ikke kommer med ind....

Rarest - og mest kærligt!

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#21656 - 09/10/2003 13:56 Re: forståelse af Gud [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Du har ret i at det ikke er et svar jeg godtager.
Jeg forstår heller ikke, at du kan vide at det er Helligånden, der har overbevist dig.

Jeg tænkte det jo nok - men mine ord KAN IKKE overbeivse nogen til tro på Bibelen som Guds ord...... ØV øv øv - gid de kunne .....

Tja om det er Helligånden eller mit eget tanke spind - det bedste bevis er vel nok jer ateister....... I har gennem tiden prøvet vha eget tanke spind at forstå Bibelen uden at det er lykkes...... Så eget tankespind er det jo nok ikke...... hvordan er jeg så blevet overbevist om Bibelens troværdighed..... tja mit bedste bud er at det er rigtigt det der står i Bibelen - nemlig at Talsmanden/Helligånden er kommet herned på jorden for at åbenbare og overbevise os om sandheden i Bibelen....
Der findes ingen formularer eller beviser eller menneskelige tanker som KAN overbevise om Bibelen - Så er det jo kun Helligånden tilbage (eller sindsyge - men at sige at alle vi som er kristne er sindsyge er godt nok voldsomt synes jeg)
Der er to muligheder
- enten har en udefra (Helligånden) overbevist os
- eller er vi alle sindsyge......

Ester: Derudover kan jeg sige at den røde tråd i Bibelen er så gennemført at det er helt utroligt..... Bibelen er skrevet over ca 1500 år (?) af mere end 30 forskellige forfattere i 66 dele(bøger/breve/mv) og alligevel er Ånden i hver del af den den samme..... Personligt synes jeg det er fantastisk at det kan lade sig gøre - - umenneskeligt faktisk.....
--------------------------------------------------------------------------------
ateist: Ja, det ville da være ret fantastisk, hvis altså det var sandt.

Jeg kan jo så se at du ikke mener at det jeg har skrevet er sandt.....
Eftersom der ER 66 dele i Bibelen kan det vel ikke være det du tvivler på??? Og der har været mere end 30 forfattere er også bevist (af ??) At de forskellige dele er skrevet i et tidsrum på ca 1500 år skulle vist også ligge rimeligt sikkert.....
Så er der kun den rødetråd gennem hele værket og den samme Ånd i alle dele tilbage - det må jo så være der du tvivler???

Vel ikke helt, siden man i den seneste bibeloversættelse har følt behov for at... fremhæve sammenhængen?

Hvad mener du?
Mener du at sammenhængen ikke kan være i Bibelen hvis vi mennesker ikke umiddelbart kan se det??? Jeg mener godt at sammenhængen kan være der også selvom det er nødvendigt at forklare det.....
Der var engang jeg ikke troede at stjernerne var der om dagen.... men da jeg blev forklaret hvordan det hænger sammen kan jeg jo godt se det (uden at se det med øjnene )

Det glæder mig.
Så forstår du sikkert min skepsis

Sagtens - har selv haft den i en periode.... skepsisen altså...

Til toppen 
#21657 - 09/10/2003 14:02 Re: forståelse af Gud [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Hvis man vælger frit mellem to alternativer så kan der da ikke være tale om at nogen bliver "tvunget".
Heller ikke selv om de vælger som de gør fordi de foretrækker det ene alternativ frem for det andet - sådan er det jo altid når man foretager et valg.

Jeg giver dig helt ret.
Kristendommer er jo også et valg - frit valg. Man kan vælge at lytte til Jesus eller man kan vælge ikke at lytte...... Men alle valg her i livet har jo en koncekvens - god eller dårlig.....afhængig af valget....

Man kan da ikke bede om at blive lukket ind i et sted, man ikke tror på. Ikke oprigtigt i hvert fald.
Så, hvis nogen beder om at blive lukket ind i Himmelen, så må de altså på det tidspunkt tro på "det her".
Der vil altså stadigvæk kun være troende i Himmelen.

Nææææ der er da også rigtigt

Men i følge Vagns tro har mennesker jo IKKE et frit valg - det valg de har er HVORNÅR de vil vælge det rigtige.... ikke OM de vælger det rigtige....

Men er det også det mest retfærdige - at tvinge mennesker til at vælge Himlen (før eller siden) hvis de nu helst vil være fri.....

Til toppen 
#21658 - 09/10/2003 14:31 Re: forståelse af Gud [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: København

At>Hvis man vælger frit mellem to alternativer så kan der da ikke være tale om at nogen bliver "tvunget".
------------------------------------------------------------
Es>Jeg giver dig helt ret.

Men du skrev da: "Er der ikke en fare for at de sidste par stykker bliver "tvunget" til at vælge Himlen - den kunne jo sige "så ok da - her er nu for kedeligt herude...."
Det gav ærligt talt indtryk af, at du mente folk blev "tvunget" til at vælge det Himmelen frem for alternativet blot fordi de indså, at der er rarest i Himmelen.

Nu mener du så tilsyneladende ikke at der er tale om tvang?

Og, ikke desto mindre bliver du ved at tale om tvang igennem hele dit indlæg!

Men i følge Vagns tro har mennesker jo IKKE et frit valg - det valg de har er HVORNÅR de vil vælge det rigtige.... ikke OM de vælger det rigtige....

Vagn har ellers tydeligt sagt at man ikke tvinges til at vælge Himmelen.
Som jeg forstår det så er forskellen blot, at hvor den kristne gud lukker og låser døren, så lader Vagns gud døren stå på klem i al evighed.
Hvorvidt man træder indenfor eller ej er et fuldstændigt frit valg.
Mennesket har altså langt mere frihed i Vagns religion selvom du her prøver at give indtryk af det modsatte.

-----------------------------------------------------------
Men er det også det mest retfærdige - at tvinge mennesker til at vælge Himlen (før eller siden) hvis de nu helst vil være fri.....

Der er da ingen tvang i at give folk mulighed for at ombestemme sig - tværtimod.
Hvis folk frit kan vælge mellem Himmelen eller et (eller flere) alternativer så kan det på ingen måde kaldes tvang.
Det kan tværtimod kaldes en kærlig guds respekt for det enkelte menneskes frie valg.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#21659 - 09/10/2003 14:45 Tråden lukket [Re: Ateist]
missio
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Hasle, Bornholm
Denne tråd har nu nået en længde, hvor den bliver lukket. I er meget velkomne til at fortsætte debatten i nye tråde, hvor I kan tage de respektive delemner op ved at citere fra et indlæg i denne tråd.

Med venlig hilsen

Missio

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær