Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#21187 - 29/09/2003 18:14 abortmodstand og barnedåb
chemnitz
Bruger

Reg.: 04/06/2002
Sted: Sabro (Århus), DK
Hej cafe
Jeg har lagt mærke til, at de argumenter, aborttilhængere bruger ofte er de samme som modstandere af barnedåb.

Det handler om, hvorvidt et spædbarn/foster også er et menneske. I abortspørgsmålet handler det om, hvorvidt børn har almindelige menneskelige rettigheder til at leve. I dåbssprøgsmålet handler det om, om børn har almindelig menneskelig behov for at blive frelst og om Gud kan skabe troen i dem, ligesom i voksne.

Abortmodstandere som også er modstandere af barnedåb benytter sig for mig at se af forskellige indbyrdes modstridende argumenter, når det gælder de to spørgsmål.

Biblen taler om at børn/fostre er mennesker, med alt hvad det indebærer, selvom deres krop og intellekt ikke er så udviklet.

Jeg forstår bare ikke, hvorfor abortmodstandere samtidigt kan være modstandere af, at børn også kan tro og har brug for frelse, når de kan argumentere for, at børn er mennesker med rettigheder.

mvh. Magnus

Til toppen 
#21188 - 03/10/2003 12:24 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: chemnitz]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Hej Magnus

Du har ganske ret i at et ufødt barn (foster) har ret til et liv. Denne retighed tager vi voksne fra barnet ved en abort. Når det gælder dåb, så er det samme gældende. Barnet har ret til selv at vælge om det vil døbes på sin tro. Her tager forældrene igen rettigheden fra barnet og tvinger det til en dåb, som barnet måske ikke kan stå inde for eller som det vil stå inde for. Det svar kender vi ikke, men rettigheden til at vælge Jesus har vi taget fra det, ved at døbe barnet.

Så der er en lighed mellem disse 2. Vi gør os selv til Gud over for barnet, ved at dømme det til døden eller livet (abort) og dømmer barnet til retfærdiggørelse og ikke retfærdiggørelse gennem dåben.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#21189 - 03/10/2003 14:55 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: steincke]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Kim

Jeg synes ikke rigtig du forholder dig til dette: "Jeg forstår bare ikke, hvorfor abortmodstandere samtidigt kan være modstandere af, at børn også kan tro og har brug for frelse, når de kan argumentere for, at børn er mennesker med rettigheder."!!!!

Herpå skriver du "Barnet har ret til selv at vælge om det vil døbes på sin tro. Her tager forældrene igen rettigheden fra barnet og tvinger det til en dåb, som barnet måske ikke kan stå inde for eller som det vil stå inde for."

Har du hørt om nogen der havde problemer med at fravælge Jesus når de er blevet ældre???.I har da ikke selv problemer med at afsværge pagten i barnedåben ved at lade jer gendøbe!!! Så det er da noget pjat at skrive.

Endvidere: "Det svar kender vi ikke, men rettigheden til at vælge Jesus har vi taget fra det, ved at døbe barnet."

AHA!!! Det vil sige at alle de mennesker der er barnedøbte, kan ikke vælge Jesus. Jamen Kim, det har du da sikkert ret i. Der findes jo mange eksempler på sådanne hedninge, Luther, Grundtvig, CO Rosenius...nå-ja her på Jesus-net ser vi jo også mange eksempler. Folk der er tilknyttet IM eller LM (ELF:-) ). Tydeligvis mennesker der er udsat for overgreb som små og ikke tror!

Forældrene tager den ret at døbe sine børn i hht Guds Ord om at pagten også omfatter børnene! Tilsvarende som Guds folk heller ikke efterlod spædbørnene på strandbredden under den store Exodus, efterlader vi heller ikke spædbørnene under Modstanderens åg og slaveri!

Mkh Malli

Ændret af malli (03/10/2003 15:07)

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#21190 - 03/10/2003 19:33 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: steincke]
chemnitz
Bruger

Forældre tvinger vel også børn til at leve så, gør de ikke.
Er parallelen ikke snarere således: ved abort nægter man barnet livet, ved manglende dåb nægter man barnet frelsen. Ved ikke at abortere giver man barnet livet og lade det selv bestemme om det senere vil smide det væk igen, selvom man fortsat giver det mad, og ved dåb giver man barnet det evige liv og lade det selv vælge om det vil kaste det væk igen senere, selvom man opdrager det i den kristne tro.

mvh. Magnus

Til toppen 
#21191 - 03/10/2003 19:55 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: chemnitz]
john316
Bruger

Reg.: 18/08/2003
Sted: København
Hej Magnus,

Jeg tror du er ved at pådutte trosdøberne noget, ved din lækre nye indgangsvinkel :

ved manglende dåb nægter man barnet frelsen

Som jeg har læst de (uendelige) dåbsdebatter er spørgsmålet netop OM dåben frelser barnet eller om barnet allerede har den frelse....

Vi er vist alle interesserede i, at vores børn bliver frelst...

/Rolf Johannes 3.16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Til toppen 
#21192 - 03/10/2003 20:24 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: chemnitz]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg

... ved manglende dåb nægter man barnet frelsen.

Ehm, hvor siger du lige det står henne?

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#21193 - 03/10/2003 20:36 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: chemnitz]
Machine_A
Bruger

Reg.: 15/10/2001
Sted: Silkeborg

Jeg forstår bare ikke, hvorfor abortmodstandere samtidigt kan være modstandere af, at børn også kan tro og har brug for frelse, når de kan argumentere for, at børn er mennesker med rettigheder.

Man behøver da ikke mene, at fordi børn har rettigheder, kan de også tro på en Gud og har begrebsforståelser, som voksne ikke længere har.

Du kan jo vende den om og sige, at abortmodstandere mener, at børn har ret til selv at vælge. En mor kan ikke vælge, at barnet skal dø. Barnet har ret til livet. Tilsvarende tiviler jeg overordentligt meget på, at du nogensinde har spurgt et dåbsbarn, om det egentlig ønskede at blive døbt, og efterfølgende har fået et utvetydigt JA.

Din problematik kan derfor ikke opstilles da den er absurt. Når et barn ikke selv kan tilkendegive, om det vil døbes eller ej, må forældrene vælge for barnet. Der er endnu ingen der har påvist, at bibelen siger barnedåb er nødvendig for at blive frelst. Tilsvarende må forældre tage beslutningerne for det ufødte barn. Men hvis man kan redde et 20-22 uger gammelt fosters liv, må det være ensbetydende med at det er mord at stoppe dets liv. Det svarer jo til at føde sit barn og så have 3 måneders returret, hvor man altid kan gå op til lægen og få en sprøjte til barnet.

De to ting har intet med hinanden at gøre i den forbindelse du opstiller dem.

Undskyld ulejligheden

Til toppen 
#21194 - 04/10/2003 17:27 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: chemnitz]
Zeon
Bruger

Reg.: 06/09/2003

Biblen taler om at børn/fostre er mennesker,

Med den logik kan man så også udlede at en kylling/æg er en høne

mvh
Zeon

Til toppen 
#21195 - 04/10/2003 17:30 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: Zeon]
chemnitz
Bruger

Med den logik kan man så også udlede at en kylling/æg er en høne

Nej, så skulle jeg have skrevet at børn/fostre er voksne kvinder.

mvh. Magnus

Til toppen 
#21196 - 05/10/2003 15:39 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: chemnitz]
steincke
Bruger

Hej Magnus.

Forældre tvinger vel også børn til at leve så, gør de ikke.

Jo, det gør de, så der for må de tvinge dem til at høre Guds ord. Men forældre tvinger ikke børn til at være sammen med bestemte børn, med mindre de vil bestemme hvordan barnet skal leve!

Ved dåb, giver du barnet mere end frelsen. Dåben er ved siden af at være en del af frelsen også en accept af at være en del af Jesus Kristus. (Rom 10, 10) og ( Åb. 3, 20) (for at tage 2 skriftsteder ud af mange, hvor du selv nævner nogle andre som også er rigtige)

Jesus siger at børne kan komme ind til Gud som de er.

K.h.
Kim

Til toppen 
#21197 - 05/10/2003 16:27 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: malli]
steincke
Bruger

Hej Malli

Jeg synes ikke rigtig du forholder dig til dette: "Jeg forstår bare ikke, hvorfor abortmodstandere samtidigt kan være modstandere af, at børn også kan tro og har brug for frelse, når de kan argumentere for, at børn er mennesker med rettigheder."!!!!

Herpå skriver du "Barnet har ret til selv at vælge om det vil døbes på sin tro. Her tager forældrene igen rettigheden fra barnet og tvinger det til en dåb, som barnet måske ikke kan stå inde for eller som det vil stå inde for."

Jeg har så ikke udtrykt mig klart nok. Spørsmålet var, hvorfor man kunne være imod abort og samtidig imod barnedåb, som skulle være at frelse barnet. Tager jeg fejl her?

Jesus siger jo, at børn kan komme til Gud som de er.

Har du hørt om nogen der havde problemer med at fravælge Jesus når de er blevet ældre???.I har da ikke selv problemer med at afsværge pagten i barnedåben ved at lade jer gendøbe!!! Så det er da noget pjat at skrive.

Nej, det kan de godt. Problemmet er, at det er ikke at afsværge dåbs pagten, for barnet har aldrig taget imod dåben, men har fået dåben, uden at barnet selv har åbnet døren så Jesus kunne komme ind, da Han bankede på. For det andet er det heller ikke gendåb, men troens dåb som der står i Biblen vi skal gøre. For det andet, hvis det er den samme pagt som blev instiftet ved Abraham. Hvorfor skal piger så døbes? De skulle jo ikke omsæres.

AHA!!! Det vil sige at alle de mennesker der er barnedøbte, kan ikke vælge Jesus. Jamen Kim, det har du da sikkert ret i. Der findes jo mange eksempler på sådanne hedninge, Luther, Grundtvig, CO Rosenius...nå-ja her på Jesus-net ser vi jo også mange eksempler. Folk der er tilknyttet IM eller LM (ELF:-) ). Tydeligvis mennesker der er udsat for overgreb som små og ikke tror!

Det siger jeg ikke. Selvfølgelig kan alle der er barnedøbt vælge Jesus. Det er der jo flere beviser på her inde. Forskellen er, at I gør det i modsat rækkefølge.

Forældrene tager den ret at døbe sine børn i hht Guds Ord om at pagten også omfatter børnene!

Hvis du tænker på omskærelsen, så skal piger jo ikke døbes (1. Mos. 17, 10).

K.h.
Kim

Til toppen 
#21198 - 06/10/2003 13:14 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej Kim

Men forældre tvinger ikke børn til at være sammen med bestemte børn, med mindre de vil bestemme hvordan barnet skal leve!

Jo det gør vi da..... jeg gør.....

Jeg har nægtet at bruge en af min søns gæstedagplejere fordi jeg mener han tager skade af at være der..... Dermed tvivner jeg ham da til (ikke) at være sammen med bestemte mennesker..... Selvfølgelig må han selv vælge sine venner - men så længe jeg kan styre det får han kun lov til at vælge blandt folk der ikke skader ham.... (ved godt at når han bliver ældre kan jeg ikke gøre andet end at råde ham - men det vil jeg altid fortsætte med)

Vi kan ALLE komme til Jesus som vi er..!!!

Men der er INGEN der kan komme til GUD som vi er - INGEN....
    Joh 14 v6 Jesus sagde til ham: »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig.

Her står altså ikke at ....ingen - undtagen børnene - kommer til Faderen....
    Rom 3 v10 – som der står skrevet:
    Der er ingen retfærdig,
    ikke en eneste.
    v11 Der er ingen forstandig,
    ingen, der søger Gud.
Her står ikke at ..... ingen - undtagen børnene - er retfærdige....ingen - undtagen børnene - søger gud.....

I hele Bibelen skinner det tydeligt igennem at Gud ikke tåler synd, at han ikke kan være sammen med noget som er syndigt. Gud - Faderen - kan kun være sammen med dem som ER retfærdiggjorte(tilgivet)...... af Jesus.... "ingen kommer til Faderen uden ved ham" (Jesus).....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#21199 - 07/10/2003 10:19 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: steincke]
Josefin
Bruger

Reg.: 13/03/2003
Hejsa

Godt indlæg Malli,

Altså, omskærelsen bogstavelig ment, har Jesus jo sat fast på korset, det gælder ikke, kun i overført betydning. Han har jo intet sagt, at piger skal omskæres og drenge vel? Nej det er overførd betydning. Det er det Malli mener ikke også, Malli?

Dåb er altid dåb, uanset hvordan man vender og vrider på det! Men Jesus har heller ikke sagt, at vi skal døbes TO gange.
OG: De første kristne døbte små børn!!! Altså så gælde det for dem, så gælder det for OS. Logisk tankegang ikke.
Kh. Josefin

Til toppen 
#21200 - 07/10/2003 10:57 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: Josefin]
Anonym
Anonym

Jamen Josefin

Dåb er altid dåb, uanset hvordan man vender og vrider på det! Men Jesus har heller ikke sagt, at vi skal døbes TO gange.
OG: De første kristne døbte små børn!!! Altså så gælde det for dem, så gælder det for OS. Logisk tankegang ikke.

Hvor står der at de døbte børn... Mig bekendt står der hverken at de døbte børn, eller at de ikke gjorde det.

Til toppen 
#21201 - 07/10/2003 14:48 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Hej Ester

--------------------------------------------------------------------------------
Men forældre tvinger ikke børn til at være sammen med bestemte børn, med mindre de vil bestemme hvordan barnet skal leve!
--------------------------------------------------------------------------------

Jo det gør vi da..... jeg gør

Okay, jeg spørger så på en anden måde. Hvis dit barn går ud og finde et andet barn at leje med, som ikke kommer i menigheden. Går du så ud og fjerner dit barn fra det andet barn?

Du har selvfølgelig ret i, at det ikke er sundt at barnet kommer i grupper, hvor det er skadeligt. Men det er jo mest voksne som er skadelige for børn, hvis de ikke har troen på Jesus. Du vil sikkert ikke have noget imod det, hvis du viste at den voksne som havde ansvaret for børne, var kristen troende og kommer i det fællesskab som du gør.

Vi kan ALLE komme til Jesus som vi er.

Okay. Men er der ikke noget med at Jesus siger vi skal blive som børn. Så vi kan ikke komme som voksne, vi må blive som børn, for at det kan lade sig gøre.

Joh 14 v6 Jesus sagde til ham: »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved mig.

Her står altså ikke at ....ingen - undtagen børnene - kommer til Faderen

Med andre ord. Alle børn der bliver aborteret, ryger direkte i helvede.

Rom. 3, 10-11)
Her står ikke at ..... ingen - undtagen børnene - er retfærdige....ingen - undtagen børnene - søger gud.....

I hele Bibelen skinner det tydeligt igennem at Gud ikke tåler synd, at han ikke kan være sammen med noget som er syndigt. Gud - Faderen - kan kun være sammen med dem som ER retfærdiggjorte(tilgivet)...... af Jesus.... "ingen kommer til Faderen uden ved ham" (Jesus).....

Du har ret, at Gud ikke tåler synd, derfor siger Jesus også, Tilgiv dem, for de hved ikke hvad de gør. Hvis Jesus ikke havde sagt det, så ville det se sort ud for os. Spørgsmålet er, om børn nu hved at de gør ondt mod Gud? De er retfærdiggjorte på Jesus udsagn om at Gud må tilgive dem. Situationen er en anden, når de bevist gør det der er ondt imod Gud. For det vi alle gøre mindest én gang.

K.h.
Kim

Til toppen 
#21202 - 07/10/2003 14:53 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: Josefin]
steincke
Bruger

Hej Josefine

omskærelsen bogstavelig ment, har Jesus jo sat fast på korset, det gælder ikke, kun i overført betydning. Han har jo intet sagt, at piger skal omskæres og drenge vel?

Hvor står der i Biblen at det er overført betydning????? Lige så hvor står der at man døbte børn. Der står at de kom til tro, og derved blev døbt (nogle steder) andre igen står der, blev føjet til. INTET om børn, men altid en bekendelse først.

K.h.
Kim

Til toppen 
#21203 - 08/10/2003 11:27 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej Kim

Okay, jeg spørger så på en anden måde. Hvis dit barn går ud og finde et andet barn at leje med, som ikke kommer i menigheden. Går du så ud og fjerner dit barn fra det andet barn?

For mig er det ikke så vigtigt om barnet kommer i menigheden eller ej. Det der betyder noget er om han/hun skader min søn..... enten fysisk eller psykisk. Det er ikke noget man kan skelne mellem kristne og ikke-kristne børn/familier.....
Nej jeg vil ikke fjerne mit barn fra et andet barn - missionsk eller ej - hvis de leger godt sammen og ikke skader hinanden....

Du har selvfølgelig ret i, at det ikke er sundt at barnet kommer i grupper, hvor det er skadeligt. Men det er jo mest voksne som er skadelige for børn, hvis de ikke har troen på Jesus. Du vil sikkert ikke have noget imod det, hvis du viste at den voksne som havde ansvaret for børne, var kristen troende og kommer i det fællesskab som du gør.

At de voksne som har ansvaret kommer i samme menighed som jeg betyder (desværre) ikke nødvendigvis at de KAN tage det ansvar op.....
Jeg giver dig ret i at det OFTE er de voksne som skader et barn..... legekammeraternes forældre fx...... hvis de gør er jeg jo nød til at forbyde dem at lege sammen i deres hjem eller helt at lege sammen......

Jeg vil ikke have noget imod at min søn legede med nogen hvis de voksne som har ansvaret for børnene gør det så ingen af børnene kommer til skade - så er det ligegyldigt (i denne sammenhæng) om de er kristne eller ej.

Okay. Men er der ikke noget med at Jesus siger vi skal blive som børn. Så vi kan ikke komme som voksne, vi må blive som børn, for at det kan lade sig gøre.

Jo det siger han - men han mener altså ikke at vi skal drikke strå-forkorter eller noget så vi ikke bliver fysisk større end børn.
Det han mener er at vi skal have den samme tillid som et lille barn har til sin mor/familie..... min søn er ikke i tvivl om at det jeg bestemmer er det bedste for ham - han har tillid til at når jeg siger noget så passer det og når jeg lover noget så sker det....... Han kan slet ikke forestille sig at noget kan gå galt hvis mor er tryg....
Denne tryghed og tillid til at Gud ved bedst og at vi slet ikke behøver at hjælpe ham med at regne den ud - det er den vi skal tilbage til (blive som børn)

Ester: Her står altså ikke at ....ingen - undtagen børnene - kommer til Faderen
Kim: Med andre ord. Alle børn der bliver aborteret, ryger direkte i helvede.

Nu spørger jeg lige dig - er du villig til at sætte disse vers ud af Bibelen fordi du ikke kan bære at aborter/spædbørn uden dåb/tro ryger i helvede????

Der er ex i bibelen hvor venner beder syndsforladelsen ned over en ven. I det han bliver tilgivet er han ren og retfærdig overfor Gud.......
Hvis manden som blev hejst ned gennem taget døde lige da han havde fået synedrnes forladelse - så tror jeg at han ville blive frelst - han var jo ren...... Men han blev også helbredt og levede videre (en tid) ..... han kunne nok ikke lade være at tro på Jesus og derved blive frelst..... Hvis han levede længe nok til at dåben blev indstiftet ville han sikkert også blive døbt.....

Jeg (personligt) tror at hvis forældrene(eller venner eller...) beder for deres ufødte barn kan de bede syndsforladelsen ned over det allerede inden fødslen..... Men der er jo ikke en klar Bibelsk udlægning af dette......
Måske - måske - gør Gud simpelthen undtagelser i disse tilfælde - vi kan ikke vide det. Vi må hvile i barnlig tillid til at Gud gør hvad der er bedst og rigtigt....

Vi har en EN klar regel i Bibelen: "ingen kommer til Faderen uden ved mig(Jesus)" Den skal vi holde os til....... så må vi lade Gud om evt undtagelser og regelbrud...

Luk 23 v32 Også to andre, to forbrydere, førtes med ud for at blive henrettet sammen med ham. v33 Og da de kom til det sted, som kaldes Hovedskallen, korsfæstede de ham og forbryderne dér, den ene på hans højre og den anden på hans venstre side. v34 Men Jesus sagde: »Fader, tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør.« Så delte de hans klæder ved at kaste lod om dem. v35 Og folket stod og så på. Også rådsherrerne gjorde nar af ham og sagde: »Andre har han frelst, lad ham nu frelse sig selv, hvis han er Guds salvede, den udvalgte.« v36 Også soldaterne kom hen og hånede ham; de rakte ham eddike v37 og sagde: »Hvis du er jødernes konge, så frels dig selv.« v38 Der var nemlig sat en indskrift over ham: »Han er jødernes konge«.

Du har ret, at Gud ikke tåler synd, derfor siger Jesus også, Tilgiv dem, for de hved ikke hvad de gør. Hvis Jesus ikke havde sagt det, så ville det se sort ud for os. Spørgsmålet er, om børn nu hved at de gør ondt mod Gud? De er retfærdiggjorte på Jesus udsagn om at Gud må tilgive dem. Situationen er en anden, når de bevist gør det der er ondt imod Gud. For det vi alle gøre mindest én gang.

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvor du vil hen....... Mener du at "tilgiv dem, for de ved ikke hvad de gør" er sagt til alle mennesker på jorden både før nu og siden???? Kan du forklare det lidt...... hvorfor mener du det vil se sort ud for os??? Mener du at vi ikke kunne frelses hvis han ikke havde sagt det???

Jeg har forstået disse vers anderledes. Dem der skal tilgives fordi de ikke ved - er dem som håner Jesus, kaster lod om hans klæder, spotter ham på korset, slår naglerne i Guds søn uden at vide hvam han er.....

Situationen er en anden, når de bevist gør det der er ondt imod Gud.

Hvordan er børn stillede (ifølge Pinsekirken) fra de synder bevidst første gang til de bliver døbt? Og hvordan kan man vide hvornår det er bevidst og hvornår det ikke er???(PS: det er ærligt undrende spørgsmål )

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#21204 - 08/10/2003 11:34 Re: hele hans hus [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej Kim

hvad læger du i ordene "hele husstanden" eller "hele hans hus" ??

Tænker du på en typisk dansk familie..... eller tænker du på en typisk jødisk familie....

Er der nogen som VED hvordan en typisk jødisk familie så ud på i Apostlenes tid???

Min forestilling om en typisk jødisk familie dengang er:
    flere generationer under samme tag.
    tjenestefolk under samme husstand
    familiens børn og tjenestefolkenes børn under samme husstand.

Hvis jeg har ret (?) vil en typisk husstand også have børn.....og hvis jeg har ret (?) vil der også være tale om at børn blev døbt.....

Til toppen 
#21205 - 08/10/2003 13:01 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Hej Ester.

For mig er det ikke så vigtigt om barnet kommer i menigheden eller ej. Det der betyder noget er om han/hun skader min søn..... enten fysisk eller psykisk. Det er ikke noget man kan skelne mellem kristne og ikke-kristne børn/familier.....
Nej jeg vil ikke fjerne mit barn fra et andet barn - missionsk eller ej - hvis de leger godt sammen og ikke skader hinanden.

Det var det jeg mente, med at forældre ikke vælger hvilke børn de har som venner (relationer). På samme måde, ønsker Gud også en relation til os mennesker. Det var jo derfor Han blev menneske, for at når vi tror (relation til Jesus) bliver frelst. (Dette med relationen er den røde tråd i indlægget)

Jo det siger han - men han mener altså ikke at vi skal drikke strå-forkorter eller noget så vi ikke bliver fysisk større end børn.
Det han mener er at vi skal have den samme tillid som et lille barn har til sin mor/familie..... min søn er ikke i tvivl om at det jeg bestemmer er det bedste for ham - han har tillid til at når jeg siger noget så passer det og når jeg lover noget så sker det....... Han kan slet ikke forestille sig at noget kan gå galt hvis mor er tryg....
Denne tryghed og tillid til at Gud ved bedst og at vi slet ikke behøver at hjælpe ham med at regne den ud - det er den vi skal tilbage til (blive som børn)

Du har ret, vi skal ikke drikke strå-forkortere, for ikke at blive større. Kan lige se det for mig, hvis man troede det. Du siger noget meget væsentligt her. Tillid og tro. Det har børn og den er stærkere ind vi kan forstille os. For Guds kærlighed dækker over synd. Den tillid og tro et abrn har, er lige præcis det som skal til. Jesus siger jo at de faktisk har fortrinsret i forh. til voksne, hvilket jo som du også siger, ved at vi skal blive som børn igen. For med den tillid og tro, får vi en relation til Gud gennem Jesus.

Ester: Her står altså ikke at ....ingen - undtagen børnene - kommer til Faderen
Kim: Med andre ord. Alle børn der bliver aborteret, ryger direkte i helvede.
Nu spørger jeg lige dig - er du villig til at sætte disse vers ud af Bibelen fordi du ikke kan bære at aborter/spædbørn uden dåb/tro ryger i helvede????

Nej, de skal ikke sættes ud af kraft. Men børne er frelst p.g.a. deres tro. Mener du nu at dåben skal til for at blive frelst? Jeg mener at du et andet sted skriver at det er tro. Jeg holder mig til, at det er tro der frelser og intet andet. Dåben er en følge af troen, ved at man bekender sin tro som man har i hjertet.
Man kan så have sine tanker om, hvordan Gud forholder sig til at spædbørn bliver drabt. Du må undskylde, men at spædbørn kommer i helvede p.g.a. at forældrene tager en beslutning om abort og senere vender om og bliver kristne og frelst. Så vil der først være kæmpe sorg i Himlen over det tabte menneske liv. Med mindre Gud svinger fra side til side omkring frelsen af de små børn, hvilket jeg ikke tror Han gør.

Jeg (personligt) tror at hvis forældrene(eller venner eller...) beder for deres ufødte barn kan de bede syndsforladelsen ned over det allerede inden fødslen..... Men der er jo ikke en klar Bibelsk udlægning af dette......
Måske - måske - gør Gud simpelthen undtagelser i disse tilfælde - vi kan ikke vide det. Vi må hvile i barnlig tillid til at Gud gør hvad der er bedst og rigtigt

Helt enig. Vi hved kun, at Gud griber ind når vi beder. Men vi må jo dagligt bede om syndsforladelse ikke. Det må jo også gælde det lille ufødte barn, så det at man gør det én gang er jo ikke nok, eller det er måske noget helt 3. når det gælder børn der ikke er født?

Jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvor du vil hen....... Mener du at "tilgiv dem, for de ved ikke hvad de gør" er sagt til alle mennesker på jorden både før nu og siden???? Kan du forklare det lidt...... hvorfor mener du det vil se sort ud for os??? Mener du at vi ikke kunne frelses hvis han ikke havde sagt det?

Ja, det er sagt til alle mennesker. Jesus siger at vi skal tilgive, for at Faderen kan tilgive os. Så hvis Jesus ikke havde sagt det, så kunne Han ikke være vejen til Faderen. Samtidig, er det jo også har, det er muligt for at få nåden, for synden som vi gør, er både noget vi efterfølgende lægger mærke til, at vi er kommet itl at gøre og ting som vi ikke kender i nu, i vores liv.

Hvordan er børn stillede (ifølge Pinsekirken) fra de synder bevidst første gang til de bliver døbt? Og hvordan kan man vide hvornår det er bevidst og hvornår det ikke er?

Ifølge Pinsekirken, så tilhøre børnene Gud og vi velsigner barnet, på det tidspunkt hvor I ca. har barnedåb. Om de synder bevist, kan vi jo ikke udtale os om, for vi må ikke dømme, men vi må tage afstand fra synd og vi opmuntre derfor børne til at gøre andre ting end det der er syndigt før det sker. På et tidspunkt banker Jesus på og de vil så enten stå frem og bekende at de tror på Jesus og så er det tid til dåb. For når Jesus banker på må man vælge, om man vil åbne døren eller lade den være lukket (Joh. 10, 9) Hvis barnet lade døren være lukket, vil det automatisk forlade menigheden på et tidspunkt. Det hele er en relation mellem det enkelte menneske og Gud.

K.h.
Kim

Til toppen 
#21206 - 08/10/2003 13:16 Re: hele hans hus [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Hej Ester

Tænker du på en typisk dansk familie..... eller tænker du på en typisk jødisk familie

Ikke specielt. Når jeg tænker på familie, så er det alle muligheder. Fra en typisk nudansk "familie" til den du nævner, med mange forskellige inkluderet.

Min forestilling om en typisk jødisk familie dengang er:
flere generationer under samme tag.
tjenestefolk under samme husstand
familiens børn og tjenestefolkenes børn under samme husstand.
Hvis jeg har ret (?) vil en typisk husstand også have børn.....og hvis jeg har ret (?) vil der også være tale om at børn blev døbt

Jeg vil give dig ret, hvis vi skal bruge forstillinger, så kunne det tænkes at der var børn, men det kunne lige så vel tænkes at der ikke var, hvilket jo så vil være stik imod Biblen. Der står heller ikke, om de alle fik evangeliet inden de blev døbt, eller om man døbte resten af de voksne i huset under tvang. Den mulighed er der også. Der er simpelthen for mange spørgsmål, til at kunne fæste så meget på, at det kunne passe til at bære omkring dåb. Til gengæld, ser vi i Biblen at de kommer til tro og bliver døbt Alle ved navn, bekender før dåb. Rom. 10, 10, siger jo at frelsen er med tro i hjertet og bekendelse med munden. Det er jo også det vi ser hele det NT, hvor enkelt personer nævnes. (Nu skal du jo tage højde for, at det jeg skriver her, er vranglære som Wittenberg påstår )

K.h.
Kim

Til toppen 
#21207 - 08/10/2003 14:17 Re: hele hans hus [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej Kim

Jeg vil give dig ret, hvis vi skal bruge forstillinger, så kunne det tænkes at der var børn, men det kunne lige så vel tænkes at der ikke var, hvilket jo så vil være stik imod Biblen. Der står heller ikke, om de alle fik evangeliet inden de blev døbt, eller om man døbte resten af de voksne i huset under tvang. Den mulighed er der også. Der er simpelthen for mange spørgsmål, til at kunne fæste så meget på, at det kunne passe til at bære omkring dåb.

Jeg er helt klar over at det IKKE står i Bibelen at børn blev døbt..... og samtidig (som du jo også skriver) at der måske var børn der bev døbt.....

Spørgsmålet er jo så om man tør tage nogen med som måske ikke var med i Bibelen eller om man tør undlade nogen som måske var med i Bibelen....??? (personligt vil jeg helst overlade det til Gud at sotere fra....)

Egentlig er det HELT uden betydning om der var børn i de familier/husstande der blev døbt.....
I følge min tro skal de der har behovet for at blive podet på Jesus døbes..... Hvem har det behov??? Jeg tror at det er ALLE lige fra fødslen (undfangelsen) - det tror jeg fordi jeg tror på at vi alle er fødte syndere - med en kerne af synd i os, som vi ikke kan slippe af med før Helliggørelsen fuldendes i Hilmen......
Eftersom jeg også tror at børn indeholder denne kerne at synd tror jeg også at de har behov for at blive døbt..... og frelst fra fortabelsens vej.....

Der er simpelthen for mange spørgsmål, til at kunne fæste så meget på, at det kunne passe til at bære omkring dåb.

For mig at se er der kun ÉT spørgsmål - nemlig er vi under synden når vi bliver født eller er vi ikke under synden ved fødslen Det som er født af kød ER kød..... Jeg er ikke i tvivl om at vi er kød=syndere når vi er født af kød/en synder.....

Til gengæld, ser vi i Biblen at de kommer til tro og bliver døbt Alle ved navn, bekender før dåb. Rom. 10, 10, siger jo at frelsen er med tro i hjertet og bekendelse med munden. Det er jo også det vi ser hele det NT, hvor enkelt personer nævnes.

Ingen af de mennesker der er nævnt i bibelen er født EFTER at dåben blev indstiftet.... derfor er det jo ligesom lidt umuligt at de kunne være blevet barnedøbt - med en dåb som slet ikke var.....

Der er IKKE noget forkert i at døbe en der er kommet til tro (bare vedkommende ikke er blevet døbt før ! )
Du skriver jo selv at det med at bekende med SIN mund er TIL FRELSE (dermed er det jo ikke til dåben??)

INGEN der er døbt bliver frelst uden personlig tro - der er ikke andre der kan tro for en......

Dåben er ikke kun en lydighedshandling..... det er meget større end det.... Det er Gud der poder os fast på vintræet Jesus..... han indlemmer os i sin verden i sit rige.... Kol1 v13 Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige; .... Gud flyttede os over - vi kom ikke selv listende...... vi villle andrig kunne hoppe derover selv...... vi er der KUN fordi vi er blevet flyttet derover.....

(Nu skal du jo tage højde for, at det jeg skriver her, er vranglære som Wittenberg påstår )

Tak for advarslen men jeg vil nu stadig bruge Bibelen til at holde det hele op mod - ikke Wittenbergs ord.....

Til toppen 
#21208 - 08/10/2003 14:54 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej Kim

Du siger noget meget væsentligt her. Tillid og tro. Det har børn og den er stærkere ind vi kan forstille os. For Guds kærlighed dækker over synd. Den tillid og tro et abrn har, er lige præcis det som skal til. Jesus siger jo at de faktisk har fortrinsret i forh. til voksne, hvilket jo som du også siger, ved at vi skal blive som børn igen. For med den tillid og tro, får vi en relation til Gud gennem Jesus.

Jeg kan med min bedste vilje ikke finde der hvor Jesus siger at børn har fortrinsret i forhold til voksne ang. frelsen......
Bibelen bygger jo netop på at ALLE er lige for Gud.....!! - vel også børnene???

At blive som børn er at blive så tillidsfulde og åbne som børn - ikke at blive så frelste som børn..... For børn er ikke mere frelste end alle andre.....

Den tillid og tro et abrn har, er lige præcis det som skal til.

Jeg omskriver lige så det passer på det jeg tror:
Den tillid og tro et barn har til sine (jordiske) forældre, er ligepræcis det der skal til for kristne over for Gud.

Har barnet IKKE samme(mere)tro og tillid til Gud, end det har til sine forældre så hjælper det jo ikke barnet at det har evnen til at have tro og tillid.....

Nej, de skal ikke sættes ud af kraft. Men børne er frelst p.g.a. deres tro. Mener du nu at dåben skal til for at blive frelst? Jeg mener at du et andet sted skriver at det er tro. Jeg holder mig til, at det er tro der frelser og intet andet. Dåben er en følge af troen, ved at man bekender sin tro som man har i hjertet.

Nu bliver jeg også forvirret..... Mener du nu at børn KAN tro??? Jeg troede du mente at børn bare er frelste bare fordi de er børn....
Du holder dig til at det er tro der frelser og intet andet - men kan spædbørn tro eller er de undtaget denne regel???

Jeg mener ikke at troen frelser - men troen tager imod den frelse som allerede er der.... Jeg tror at det er Jesus der frelser..... (dåb eller ej)
Jeg tror ikke det er så vigtigt om man når at blive døbt - bare man ikke foragter dåben.....

Man kan så have sine tanker om, hvordan Gud forholder sig til at spædbørn bliver drabt. Du må undskylde, men at spædbørn kommer i helvede p.g.a. at forældrene tager en beslutning om abort og senere vender om og bliver kristne og frelst. Så vil der først være kæmpe sorg i Himlen over det tabte menneske liv. Med mindre Gud svinger fra side til side omkring frelsen af de små børn, hvilket jeg ikke tror Han gør.

Ingen kommer til Faderen uden ved mig (Jesus)
sådan er reglEN om frelse..... hvem Jesus lader gå gennem sig til Himlen ved jeg ikke.... Men jeg ville da helst at alle aborter og dødfødte og vuggedøde børn kommer med ..... men de kan KUN komme den vej - gennem Jesus - DørEN til Himlen....

Helt enig. Vi hved kun, at Gud griber ind når vi beder. Men vi må jo dagligt bede om syndsforladelse ikke. Det må jo også gælde det lille ufødte barn, så det at man gør det én gang er jo ikke nok, eller det er måske noget helt 3. når det gælder børn der ikke er født?

Tja nu ved jeg ikke hvor meget et barn synder i moders liv..... udover arvesynden altså..... Men KAN et barn mon gøre noget forkert derinde....??? Ved det ikke - men et ved jeg: Barnet tager ikke skade af at vi beder for det hver dag....
Om det er noget helt 3. der gælder ufødte børn?? Ved det ikke....

Jesus siger at vi skal tilgive, for at Faderen kan tilgive os. Så hvis Jesus ikke havde sagt det, så kunne Han ikke være vejen til Faderen.

der er jeg ikke helt med...... Mener du at det var nødvendigt at Jesus tilgav os for at Gud kunne tilgive Jesus???

Jeg mener ikke at Jesus blev tilgivet - Gud hældte alt hans vrede og straf ned over Jesus - Gud forlod endda Jesus pga al den synd Jesus bar på..... Da der så var betalt for det hele - straffen var sonet færdig kunne Gud være sammen med Jesus igen....
FORDI Jesus ikke blev tilgivet har vi muligheden for at blive tilgivet.... Jeg tror at alle synder SKAL straffes for at blive glemt.... (er sket ved Jesus) og hvis en synd ikke er blevet straffet skal den det for at blive glemt..... de der ikke vil gå ind under Jesu betaling må selv betale....

Samtidig, er det jo også har, det er muligt for at få nåden, for synden som vi gør, er både noget vi efterfølgende lægger mærke til, at vi er kommet itl at gøre og ting som vi ikke kender i nu, i vores liv.

Skal vi tilgives for ting vi endnu ikke kender til er synd..... ??
Hvis jeg nu ikke vidste at det er forkert at stjæle (ok dårligt ex men...) og jeg tager et æble i grønthandleren - skal jeg så tilgives for det - jeg vidste det jo ikke....

Ifølge Pinsekirken, så tilhøre børnene Gud og vi velsigner barnet, på det tidspunkt hvor I ca. har barnedåb. Om de synder bevist, kan vi jo ikke udtale os om, for vi må ikke dømme, men vi må tage afstand fra synd og vi opmuntre derfor børne til at gøre andre ting end det der er syndigt før det sker.

WOW GISP - det var da et enormt præs og ansvar i har som forældre - at skulle sørge for at jeres børn ikke kommer til at gøre noget syndigt..... Det er da helt umuligt..... hvad med tanker og når i ikke lige kigger.....
Jeg kan slet ikke se Guds kærlighed i det..... at lægge så stort præs på forældrenes skuldre...... når nu Jesus har betalt og tilbudt frelsen til alle....

På et tidspunkt banker Jesus på og de vil så enten stå frem og bekende at de tror på Jesus og så er det tid til dåb. For når Jesus banker på må man vælge, om man vil åbne døren eller lade den være lukket (Joh. 10, 9) Hvis barnet lade døren være lukket, vil det automatisk forlade menigheden på et tidspunkt. Det hele er en relation mellem det enkelte menneske og Gud.

Hos os er det sådan at når Jesus kalder (eller Helligånden fortæller) kan man nægte at høre eller man kan begynde at høre..... lytter man bliver man ved med at være ind-podet i Jesus - lytter man ikke visner man og falder fra......

Til toppen 
#21209 - 08/10/2003 15:33 Re: hele hans hus [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Hej Ester.

Jeg er helt klar over at det IKKE står i Bibelen at børn blev døbt..... og samtidig (som du jo også skriver) at der måske var børn der bev døbt.....

Spørgsmålet er jo så om man tør tage nogen med som måske ikke var med i Bibelen eller om man tør undlade nogen som måske var med i Bibelen....??? (personligt vil jeg helst overlade det til Gud at sotere fra....)

Absolut, er det op til Gud at sortere. Nu kender du jo til de skriftsteder jeg har henvist til og på disse tør vi bygge på. Med mindre at Gud lyver, hvilket vi absolut ikke tror.

Egentlig er det HELT uden betydning om der var børn i de familier/husstande der blev døbt.....
I følge min tro skal de der har behovet for at blive podet på Jesus døbes

Absolut enig, men skillelinien er, at vi mener at den eneste der kan fortælle om sit behov er en selv. Lige som alle andre behov giver vi udtryk for dette, indtil vi bliver større og har en "lille" maske på og der med ikke sige alle vores behov, hvor I mener at man ikke kan sige de behov man har og derfor må voksne træde til.

For mig at se er der kun ÉT spørgsmål - nemlig er vi under synden når vi bliver født eller er vi ikke under synden ved fødslen Det som er født af kød ER kød..... Jeg er ikke i tvivl om at vi er kød=syndere når vi er født af kød/en synder

Helt enig, men det er jo troen der frelser ikke??? Det er jo et paradoks, at vi er syndere men at vi kan komme til Gud, gennem Ham selv (Jesus) Det skulle vi jo ikke kunne p.g.a. af synden, men på nådens vis, kan det lade sig gøre, derfor vil det være forkert af mig at tvivle på, at Gud ikke kan tage imod et lille barn der har fuld tro på Herren. For Han er jo mægtigere og mere viis end jeg.

Ingen af de mennesker der er nævnt i bibelen er født EFTER at dåben blev indstiftet.... derfor er det jo ligesom lidt umuligt at de kunne være blevet barnedøbt - med en dåb som slet ikke var

Nej, jeg har ikke fundet det i nu, men vil se efter det, når jeg begynder at læse på Ap igen. Selv om dåben som vi har ikke var indstiftet før opstandelsen, så var Jesus jo en ung dreng, da han blev døbt. Samtidig med dåben, erklærede Faderen, at Han havde behag i Jesus og det tidspunkt at Helligånden kom som en due, hvor efter Jesus først der begyndte alt det vi læser om i Biblen. Vil det betyde, at Gud ikke havde behag af Jesus, p.g.a. at han ikke var døbt og havde fået Helligånden? det tror jeg ikke.

Du skriver jo selv at det med at bekende med SIN mund er TIL FRELSE (dermed er det jo ikke til dåben??)

Jo, det høre sammen. For frelsen er jo gennem tro og frelsen/tro hænger sammen med bekendelsen, lige som dåben gør det. Jeg deler ikke Biblen op i dele der siger, det høre til det og noget andet høre til noget andet. Jeg tror på Biblen som helhed og de enkelte skriftsteder hænger sammen med alle andre uden undtagelser. F.eks. så Jobs bog, høre også unægtelig sammen med dåb.

Dåben er ikke kun en lydighedshandling..... det er meget større end det.... Det er Gud der poder os fast på vintræet Jesus..... han indlemmer os i sin verden i sit rige.... Kol1 v13 Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige; .... Gud flyttede os over - vi kom ikke selv listende...... vi villle andrig kunne hoppe derover selv...... vi er der KUN fordi vi er blevet flyttet derover

Helt enig. Jeg siger heller ikke at dåben er en lydigheds handling, jeg siger at vi åbner døren (Jesus), så vi kan komme ind på nye græsgange (indpodet). Vi kommer heller ikke listne, vi står frem og bekender Jesus Kristus som Herre (åbner døren) og at Gud opvagte Ham fra de døde. Du har ret, vi kan aldrig hoppe der over selv, men vi kan gå på vandet når vi skal ud til Jesus.

Tak for advarslen men jeg vil nu stadig bruge Bibelen til at holde det hele op mod - ikke Wittenbergs ord

Det ved jeg, derfor er jeg også mere moderat i vores debat, men samtidig må jeg jo råbe ud, hvilken dom der er kommet over mig, så længe at Wittenberg ikke omvender sig fra den dom han har lavet, så andre der måske ikke kender mig så meget, er advaret i flg. Wittenberg.

K.h.
Kim

Til toppen 
#21210 - 08/10/2003 16:19 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Hej Ester.

Jeg kan med min bedste vilje ikke finde der hvor Jesus siger at børn har fortrinsret i forhold til voksne ang. frelsen......
Bibelen bygger jo netop på at ALLE er lige for Gud.....!! - vel også børnene???

At blive som børn er at blive så tillidsfulde og åbne som børn - ikke at blive så frelste som børn..... For børn er ikke mere frelste end alle andre

Det er heller ikke det jeg prøver at sige. Jesus siger at vi skal blive som børn. At en kamel kan nemmere kommer gennem et nåleøje. Så det er ikke at børn er mere frelste, men de er frelst på samme "niveau" som en voksen der tror på Jesus som Guds Søn og opstanden.

Jeg omskriver lige så det passer på det jeg tror:
Den tillid og tro et barn har til sine (jordiske) forældre, er ligepræcis det der skal til for kristne over for Gud.

Ja, men den tillid kan vi som voksne ikke opnå af os selv. Den mister vi som synden tager over.

Har barnet IKKE samme(mere)tro og tillid til Gud, end det har til sine forældre så hjælper det jo ikke barnet at det har evnen til at have tro og tillid

Det forstår jeg ikke?

Nu bliver jeg også forvirret..... Mener du nu at børn KAN tro??? Jeg troede du mente at børn bare er frelste bare fordi de er børn....
Du holder dig til at det er tro der frelser og intet andet - men kan spædbørn tro eller er de undtaget denne regel

Ja, børn tror. Det gælder også spædbørn og dermed er de frelst (joh. 3, 16). Problemmet er, at de bekender det ikke ved en dåb. Hvis du troede at jeg mente børn fra frelst p.g.a. at de var børn, så er det en fejl. De er frelst p.g.a. tro og på et tidspunkt vil de evt. bekende det og skal døbes.

Jeg mener ikke at troen frelser - men troen tager imod den frelse som allerede er der.... Jeg tror at det er Jesus der frelser

Her igen, det er begge dele, man kan ikke frasige den ene part, men må tage det hele. (joh. 3, 16)

Jeg tror ikke det er så vigtigt om man når at blive døbt - bare man ikke foragter dåben

Nu går du jo ud fra barnedåb og jeg går ud fra troens dåb. Så forstår jeg ikke hvad du mener, når du siger at dåb ikke betyder noget, så længe man ikke foragter dåb. Det betyder så, at dåb ikke er nødvendigt overhovedet nu??, så længe man lader være med at foragte dåben som man aldrig har fået???

Ingen kommer til Faderen uden ved mig (Jesus)
sådan er reglEN om frelse..... hvem Jesus lader gå gennem sig til Himlen ved jeg ikke.... Men jeg ville da helst at alle aborter og dødfødte og vuggedøde børn kommer med ..... men de kan KUN komme den vej - gennem Jesus - DørEN til Himlen.

Helt enig om reglEN. Jesus siger at børne skal have fri mulighed for at komme til Ham (DØREN). Det gør de også, ved at tro. (Joh. 3, 16)

Tja nu ved jeg ikke hvor meget et barn synder i moders liv..... udover arvesynden altså..... Men KAN et barn mon gøre noget forkert derinde....??? Ved det ikke - men et ved jeg: Barnet tager ikke skade af at vi beder for det hver dag

Vi kan ikke være mere enige. Man kan aldrig bede for lidt, for et ufødt barn.

der er jeg ikke helt med...... Mener du at det var nødvendigt at Jesus tilgav os for at Gud kunne tilgive Jesus

Nej!! det mener jeg ikke, men Jesus måtte tilgive dem der var Ham imod, for at Gud kunne tilgive dem. For ved siden af at vi er frelst gennem korset (død og opstandelse), ved at Jesus tilgav, så har det også noget med ydmyghed at gøre bl.a..

Skal vi tilgives for ting vi endnu ikke kender til er synd..... ??
Hvis jeg nu ikke vidste at det er forkert at stjæle (ok dårligt ex men...) og jeg tager et æble i grønthandleren - skal jeg så tilgives for det - jeg vidste det jo ikke.

Ja, det bliver du, men du vil jo finde ud af at det er synd på et tidspunkt.

WOW GISP - det var da et enormt præs og ansvar i har som forældre - at skulle sørge for at jeres børn ikke kommer til at gøre noget syndigt..... Det er da helt umuligt..... hvad med tanker og når i ikke lige kigger.....
Jeg kan slet ikke se Guds kærlighed i det..... at lægge så stort præs på forældrenes skuldre...... når nu Jesus har betalt og tilbudt frelsen til alle

Det er ikke et større præs end der er hos alle andre forældre. Det er en del af opdragelsen. Forældrene er jo ikke perfekte, men lige som du beskriver hvad du vil accepter din søn udsættes for, på samme måde er det hos os. Nu bruger jeg bare andre ord på at beskrive det samme. Guds kærlighed ligger i, at de gør hvad de kan, så barnet får et liv, hvor der er støtte (åndeligt og fysisk), nøjagtig som du gør. Du har da også et præs på, hvordan du opdrager dit barn, eller har jeg misforstået dig?

K.h.
Kim

Til toppen 
#21211 - 08/10/2003 18:32 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Kim, du skriver

På et tidspunkt banker Jesus på, og de vil så enten stå frem og bekende, at de tror på Jesus, og så er det tid til dåb. For når Jesus banker på må man vælge, om man vil åbne døren eller lade den være lukket

Jeg vil gerne her spørge dig:

Mener I, i Pinsekirken, at Jesus under alle omstændigheder vil banke på hos alle mennesker, så alle kan høre det, og vide at det faktisk er ham der banker, og at de derned har et godt grundlag til at vælge, om de vil åbne døren eller lade den være lukket?

Jeg er enig med dig i, at Gud ønsker at frelse alle, men han ved også, at ikke alle bliver frelst. For nogens vedkommende måske fordi de foretrækker at klare sig selv, og derfor ikke vil have med Jesus at gøre. For andres vedkommende måske fordi de, som Gud har kaldet til at udbrede evangeliet, svigter ...

Men jeg må indrømme, at jeg aldrig har hørt nogen banke. Måske er jeg tunghør? Jeg lukker i hvert fald altid op, hvis jeg hører nogen banke. Også selv om jeg ikke ved, hvem det er, og også selv om det er midt om natten!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#21212 - 09/10/2003 11:26 Re: hele hans hus [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej Kim

Absolut enig, men skillelinien er, at vi mener at den eneste der kan fortælle om sit behov er en selv. Lige som alle andre behov giver vi udtryk for dette, indtil vi bliver større og har en "lille" maske på og der med ikke sige alle vores behov, hvor I mener at man ikke kan sige de behov man har og derfor må voksne træde til.

Her er jeg ikke helt enig med dig. Du siger at et menneske SELV er den nærmeste til at kende sine behov.......

HOV siger jeg så - for det synes jeg ikke rigtigt hører sammen med det med "at blive som børn igen"

Hvis min søn selv skulle bestemme hvad der er bedst for ham - hvad han har behov for ville det stå på slik,kage og chokolade hele dagen. Men jeg som hans forælder kender hans behov bedre end ham selv - da jeg ved at han har mere behov for frikadeller og kartofler.....
Som forælder til et barn har jeg ansvar for at give det barn hvad det har behov for - ikke hvad barnet forlanger eller selv synes det har behov for.
Som Far til menneskeheden giver Gud os det vi har behov for - ikke det vi tror vi har behov for.

Det er en VOKSEN-ting det med at kende sine egne behov - ikke en BARN-ting.... Vi skal blive som børn......

Helt enig, men det er jo troen der frelser ikke??? Det er jo et paradoks, at vi er syndere men at vi kan komme til Gud, gennem Ham selv (Jesus) Det skulle vi jo ikke kunne p.g.a. af synden, men på nådens vis, kan det lade sig gøre, derfor vil det være forkert af mig at tvivle på, at Gud ikke kan tage imod et lille barn der har fuld tro på Herren. For Han er jo mægtigere og mere viis end jeg.

Absolut enig....

Selv om dåben som vi har ikke var indstiftet før opstandelsen, så var Jesus jo en ung dreng, da han blev døbt.

Tja nu blev Johanneses dåb jo ikke indstiftet før

Samtidig med dåben, erklærede Faderen, at Han havde behag i Jesus og det tidspunkt at Helligånden kom som en due, hvor efter Jesus først der begyndte alt det vi læser om i Biblen. Vil det betyde, at Gud ikke havde behag af Jesus, p.g.a. at han ikke var døbt og havde fået Helligånden? det tror jeg ikke.

Jeg tror også at Gud havde behag i Jesus inden - han var jo syndfri ...... (ikke fordi han var barn - men fordi han var født af Ånd og fordi han ikke havde syndet)

frelsen/tro hænger sammen med bekendelsen, lige som dåben gør det.

Det er så et af de punkter jeg ikke har set det samme som du har.... Kan du forklare mig det en gang til..... Jeg har nemlig aldrig set de vers hvor der står at vi skal bekende til dåben.....

Jeg deler ikke Biblen op i dele der siger, det høre til det og noget andet høre til noget andet. Jeg tror på Biblen som helhed og de enkelte skriftsteder hænger sammen med alle andre uden undtagelser. F.eks. så Jobs bog, høre også unægtelig sammen med dåb.

Enig Bibelen hænger uløseligt sammen på kryds og tværs....

Helt enig. Jeg siger heller ikke at dåben er en lydigheds handling, jeg siger at vi åbner døren (Jesus), så vi kan komme ind på nye græsgange (indpodet). Vi kommer heller ikke listne, vi står frem og bekender Jesus Kristus som Herre (åbner døren) og at Gud opvagte Ham fra de døde. Du har ret, vi kan aldrig hoppe der over selv, men vi kan gå på vandet når vi skal ud til Jesus.

Du vil gerne at vi skal kunne noget af os selv..... eller tager jeg fejl???
Vi kan gå på vandet - MEN kun hvis Jesus siger vi skal/kan gøre det.... Jeg er i hvert fald altid plumpet igennem når jeg har været ved stranden

Nej jeg tror heller ikke at i kommer listende til jeres dåb og bekendelse - jeg tror da selvfølgelig at i er glade og jublende over at i nu kan blive podet ind på vintræet og blive disciple. Andet ville da være mærkeligt....

Det ved jeg, derfor er jeg også mere moderat i vores debat, men samtidig må jeg jo råbe ud, hvilken dom der er kommet over mig, så længe at Wittenberg ikke omvender sig fra den dom han har lavet, så andre der måske ikke kender mig så meget, er advaret i flg. Wittenberg.

Jeg synes du har råbt det ud nu. Jeg tror ikke der er nogen af os andre debatører de ikke har opdaget det og har taget stilling om vi er enige med wittenberg eller ej...... (( Den eneste du mangler at overbevise er dig selv..... )) undskyld

Til toppen 
#21213 - 09/10/2003 12:09 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej Kim

Så det er ikke at børn er mere frelste, men de er frelst på samme "niveau" som en voksen der tror på Jesus som Guds Søn og opstanden.

Altså et barn der tror er frelst på samme niveau som en voksen der tror????

Ja, men den tillid kan vi som voksne ikke opnå af os selv. Den mister vi som synden tager over.

hmmm ved ikke om jeg helt forstår??? Men hvis du mener at jo ældre man bliver jo sværere er det at få fuldt og helt tillid til Gud hvis man ikke fik det som barn eller ung.... men at det ikke er umuligt... så vil jeg give dig ret.

Ester: Har barnet IKKE samme(mere)tro og tillid til Gud, end det har til sine forældre så hjælper det jo ikke barnet at det har evnen til at have tro og tillid
Kim: Det forstår jeg ikke?

Det jeg mener er at børn HAR evnen til at have tillid til deres jordiske forældre..... de er ofte alt FOR loyale. Men bare fordi de har den evne til at have tillid til de jordiske forældre betyder jo ikke at de så automatisk har tillid til Gud.
Vi skal have tillid til Gud på samme måde som børn har tillid til deres jordiske forældre....
Men børn har meget nemmere ved at få tillid til Gud end voksne har... de skal jo ikke genopdage tillidens kunst da de allerede har den til deres forældre....
Forstår du mon nu???

Hvis du troede at jeg mente børn fra frelst p.g.a. at de var børn, så er det en fejl.

Det var jo det jeg troede.....

De er frelst p.g.a. tro og på et tidspunkt vil de evt. bekende det og skal døbes.

Mener du så at børn automatisk tror på Gud (den "rigtige" Gud) ved fødslen - og så bare skal holde fast ved den tro??? Mener du at børn er født "sammen med" Gud...... ????
Hvad blev der pludselig af "troen kommer af det som høres"...... så skulle der jo have stået "troen bevares af det som høres" eller "troen genopdages af det som høres"......... MEN nu står der jo at "troen KOMMER af det som høres".....
Nu er jeg forvirret igen

Her igen, det er begge dele, man kan ikke frasige den ene part, men må tage det hele. (joh. 3, 16)

Ja det er enten det hele eller ingenting..... vi kan ikke bruge den halve kristendom til noget....

Nu går du jo ud fra barnedåb og jeg går ud fra troens dåb. Så forstår jeg ikke hvad du mener, når du siger at dåb ikke betyder noget, så længe man ikke foragter dåb. Det betyder så, at dåb ikke er nødvendigt overhovedet nu??, så længe man lader være med at foragte dåben som man aldrig har fået???

det jeg mente var bare at jeg ikke tror at det er afgørende om man når at dø inden man bliver døbt (måske i et trafikulykke på vej til kirken?) når bare man har et ønske om at blive døbt. Hvis en ikke er barnedøbt - men har et ønske om at blive døbt så har han ikke foragt for dåben. Men VIL han IKKE døbes tror jeg han har foragt for dåben.... kan du følge mig??

Jeg taler IKKE kun om barnedåb - - - jeg taler om dåb. Den dåb der passer ind i den enkeltes liv er den rigtige - tror jeg.......
Hvis et barn lever med muligheden for at blive oplært helt fra spæd mener jeg at barnedåben er på sin plads...
Hvis et barn ikke bliver døbt men siden kommer til tro mener jeg at en dåb på det tidspunkt er på sin plads - det vi så blive en troedåb.....
MEN jeg mener ikke at den ene dåb er mere frelsesberettigende end den anden....

Helt enig om reglEN. Jesus siger at børne skal have fri mulighed for at komme til Ham (DØREN). Det gør de også, ved at tro. (Joh. 3, 16)

Ja børn skal også have lov til at blive hans disciple ved dåben - ligesom de voksne har lov til at være Jesu desciple....

Nej!! det mener jeg ikke, men Jesus måtte tilgive dem der var Ham imod, for at Gud kunne tilgive dem. For ved siden af at vi er frelst gennem korset (død og opstandelse), ved at Jesus tilgav, så har det også noget med ydmyghed at gøre bl.a..

Jeg mener faktisk ikke at Gud har tilgivet nogen synd overhovedet...... Gud har fået den betaling han har forlangt - han har udstedt og eksikveret den dom han har bestemt skulle falde på synden..... derfor er han tilfreds....
    Joh 5 v22 Faderen dømmer heller ingen, men hele dommen har han overdraget til Sønnen,

Faderen dømmer ingen - Faderen har fået betalingen - - - nu er det op til den som har betalt at dømme om hvem betalingen skal gælde for...... Jesus har sagt at betalingen gælder for dem som tror....

Ja, det bliver du, men du vil jo finde ud af at det er synd på et tidspunkt.

Er det først synd når jeg ved at det er synd - eller når Gud ved det er synd???
Hvis du holder fast ved at børn er syndfrie er du også nød til at sige at synd først er synd når vi selv ved at det er forkert....(med mindre børn har en sær-regel)
Da min søn første gang tog et stykke slik fra en af de der "bland selv slik" som stod helt nede i hans højde vidste han da ikke det vbar forkert - men derfor var det jo foekert alligevel...... Havde han syndet den første gang - eller var det først anden gang ???
Hvis et barn først synder når det ved hvad der er forkert ville det bedste være at undlade at lære dem hvad der er forkert - så ville de jo slet ikke kunne synde..... (men sikke en verden vi ville komme til at leve i.... )

Det er ikke et større præs end der er hos alle andre forældre. Det er en del af opdragelsen. Forældrene er jo ikke perfekte, men lige som du beskriver hvad du vil accepter din søn udsættes for, på samme måde er det hos os. Nu bruger jeg bare andre ord på at beskrive det samme. Guds kærlighed ligger i, at de gør hvad de kan, så barnet får et liv, hvor der er støtte (åndeligt og fysisk), nøjagtig som du gør. Du har da også et præs på, hvordan du opdrager dit barn, eller har jeg misforstået dig?

Jeg forstår ikke igen igen

Jeres børn er syndfrie til de synder bevidst..... det giver da et stort ansvar for at få den til at lade være med at synde bevidst så længe som muligt - - så de ikke falder ud af Guds nåde.....???? Håber jeg har misforstået noget her
Min søn er født i synd - jeg kan INTET gøre for at holde han ude af synd - han er født af kød/synd/mig og er derfor kød/synd/ham...... derfor kan jeg "slappe af" for jeg kan ikke gøre ham syndfri (eller holde han syndfri). Det jeg kan gøre er at bede for ham og oplære ham i den kristne tro....... Jeg kan "slappe af" med at vide at han har det behov lige fra fødslen..... I ved aldrig hvornår jeres barn får behovet - hvornår det har syndet bevidst første gang....
(læg mærke til " " da jeg heller ikke kunne finde passende ord)
Når det er sagt har jeg jo det samme ansvar som i har - nemlig at oplære ham i troen og vise ham hen til Jesus....

Til toppen 
#21214 - 09/10/2003 16:27 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: kristina]
steincke
Bruger

Hej Kristina

Mener I, i Pinsekirken, at Jesus under alle omstændigheder vil banke på hos alle mennesker,

Det kan jeg ikke svare på. For jeg kender ikke alle mennesker. Men der hvor evangeliet bliver fortalt, der vil Jesus banke på.

Men jeg må indrømme, at jeg aldrig har hørt nogen banke. Måske er jeg tunghør?

Jo, du har hørt der blev banket på, og du har også åbnet døren. Om du er tunghør, har du nok været. For du siger at du ikke i starten ønskede at have noget med Gud at gøre. Men den dag, du tog imod Jesus og blev kristen, der hørte du banken på døren og du åbnede op, så Jesus kunne blive en del af din hverdag. HALLELUJA for det, Gud er god!!!!!

K.h.
Kim

Til toppen 
#21215 - 09/10/2003 17:31 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Hej Ester

Altså et barn der tror er frelst på samme niveau som en voksen der tror

Ja.

Det jeg mener er at børn HAR evnen til at have tillid til deres jordiske forældre..... de er ofte alt FOR loyale. Men bare fordi de har den evne til at have tillid til de jordiske forældre betyder jo ikke at de så automatisk har tillid til Gud.

Det tror jeg de har, men det er måske et af stederne, som bevirker at vi ser forskelligt på det.

Mener du så at børn automatisk tror på Gud (den "rigtige" Gud) ved fødslen - og så bare skal holde fast ved den tro??? Mener du at børn er født "sammen med" Gud...... ????
Hvad blev der pludselig af "troen kommer af det som høres"...... så skulle der jo have stået "troen bevares af det som høres" eller "troen genopdages af det som høres"......... MEN nu står der jo at "troen KOMMER af det som høres".....

Om de tror på den rigtige Gud, kan jeg ikke sige, men de tror det er jeg sikker på. Man har så som forældre (kristne), pligt til at fortælle om Jesus og lade barnet lære hvad Jesus betyder for livet.
Jeg er ikke proffessor i børn og deres opvækst, men et eller andet siger mig, at man ved at "miste loyaliteten", "mister troen". Alle bliver beskudt med mistillid o.s.v., så ud fra dette får vi troen ved det der høres. Det er min udlægning, for at se hvordan tingene hænger sammen, men hvor meget hold der er i det, i forh. til Biblen vil jeg se nærmere på.

det jeg mente var bare at jeg ikke tror at det er afgørende om man når at dø inden man bliver døbt (måske i et trafikulykke på vej til kirken?) når bare man har et ønske om at blive døbt. Hvis en ikke er barnedøbt - men har et ønske om at blive døbt så har han ikke foragt for dåben. Men VIL han IKKE døbes tror jeg han har foragt for dåben.... kan du følge mig?

Det kan jeg følge dig i. Jeg er også enig.

Er det først synd når jeg ved at det er synd - eller når Gud ved det er synd?

Det sidste. Derfor får børne tilgivelsen ved at de ikke hved hvad de gør.

Synd er synd. Der er kun én synd, der er være end alle andre og det er at spotte Helligånden. Om man stjæler en vingummi til 25 øre eller slår over en million mennesker ihjel, er en lige stor synd. Om det er den 1. 2. eller x. er uden betydning, de er alle sammen ond handling imod Gud. Vi får jo en bevisthed (hvornår det sker, kan ingen, ude fra vide) og den må føre os til Jesus, lige som Peter så Jesus på vandet. Vi må råbe om det er Jesus (når Han banker på døren) og åbne døren (tage imod frelsen som Han giver), ved at gå over rædlingen og ud på vandet. Vi må følge Jesus (gå på vandet ud til Jesus) og når vi her efter synder (ser bølgerne), må vi række hånden ud (bede om syndsforladelse), så Jesus kann hjælpe os op, så vi kan fortsætte med Ham i sikker havn som Han er.

Jeres børn er syndfrie til de synder bevidst..... det giver da et stort ansvar for at få den til at lade være med at synde bevidst så længe som muligt - - så de ikke falder ud af Guds nåde.....???? Håber jeg har misforstået noget her
Min søn er født i synd - jeg kan INTET gøre for at holde han ude af synd - han er født af kød/synd/mig og er derfor kød/synd/ham...... derfor kan jeg "slappe af" for jeg kan ikke gøre ham syndfri (eller holde han syndfri). Det jeg kan gøre er at bede for ham og oplære ham i den kristne tro....... Jeg kan "slappe af" med at vide at han har det behov lige fra fødslen..... I ved aldrig hvornår jeres barn får behovet - hvornår det har syndet bevidst første gang....
(læg mærke til " " da jeg heller ikke kunne finde passende ord)
Når det er sagt har jeg jo det samme ansvar som i har - nemlig at oplære ham i troen og vise ham hen til Jesus.

Nej, vores børn er ikke syndfrie. Der er hverken forskel på romer eller græker. Vi tror at Gud tager sig af børne, p.g.a. deres tillid til Herren. Vi har bedt Gud om at velsigne dem som Hans billed og skabning. De er frelst af Guds nåde. Gud elsker børn og har en større kærlighed til dem end vi har. Vi ser jo synd over det hele og alt muligt forfald. Gud ser det lille barn, som Adam og Eva, før de spiste af træet. Vi kan heller ikke holde børne ude fra synd, for skulle vi det, så skulle de spærres inde og ikke kunne få lov til at se ud. Det kan man ikke byde børn. Vi slapper lige så meget af som dig sikkert? og beder Jesus om at tage vare på børne, på de områder hvor vi ikke kan slå til. Det er jo ren tillid til Gud om, at Han har styr på tingene, for det har vi ikke.

K.h.
Kim

Til toppen 
#21216 - 09/10/2003 17:57 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kim, du skriver

For du siger at du ikke i starten ønskede at have noget med Gud at gøre

Nej, det har jeg bestemt aldrig sagt. Jeg har hele mit liv troet på Gud, i hvert fald lige så længe jeg kan huske tilbage.

Men det at tro på Gud er ikke det samme som at være kristen, det er vi da vist enige om .. ? Mange mennesker tror på Gud, og regner Jesus for at være et forbillede, et ideal-menneske, en profet osv., men mener ikke at han er guddommelig. I så fald er man ikke kristen.

Kristen blev jeg først da jeg erkendte at Jesus er Gud!
Evig og sand Gud og sandt menneske, som har været her fra begyndelsen, og som skal komme igen og dømme levende og døde.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#21217 - 09/10/2003 21:40 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: kristina]
steincke
Bruger

Hej Kristina

Nej, det har jeg bestemt aldrig sagt. Jeg har hele mit liv troet på Gud, i hvert fald lige så længe jeg kan huske tilbage.

Undskyld Kristina. Det er mig der har husket forkert.

Når der er tale om Gud, så er der kun én sand Gud. (Faderen, Sønnen og Helligånden i én). Alle andre er møg guder og dermed kan de ikke have betegnelsen Gud, uden at det andet ord også nævnes.

At tro Jesus er en -figur og god vejleder, profet o.s.v., er jo at ændre Guds ord.

Men jeg kunne nu godt tænke mig at få din mening om at Jesus banker på alligevel.

K.h.
Kim

Til toppen 
#21218 - 09/10/2003 22:08 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kim, du skriver

Men jeg kunne nu godt tænke mig at få din mening om at Jesus banker på alligevel.

Jeg bliver dig svar skyldig. Jeg har ikke nogen mening, og har ærlig talt aldrig hørt bankelyde.

Alligevel vover jeg at tro, at jeg har min sag med Gud i orden.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#21219 - 09/10/2003 22:48 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: kristina]
steincke
Bruger

Hej Kristina.

Jeg tror også du har din sag med Gud iorden. Halleluja for det.

K.h.
Kim

Til toppen 
#21220 - 09/10/2003 23:20 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej Kim

Ester: Det jeg mener er at børn HAR evnen til at have tillid til deres jordiske forældre..... de er ofte alt FOR loyale. Men bare fordi de har den evne til at have tillid til de jordiske forældre betyder jo ikke at de så automatisk har tillid til Gud.
Kim: Det tror jeg de har, men det er måske et af stederne, som bevirker at vi ser forskelligt på det.

JA det har du sandelig ret i.....hmmm.... hvordan vil du så forklare alle de vers med at når man er født af kød er man kød.....og ingen retfærdig ikke en eneste ..... og alle har jo syndet og mangler herligheden ....... og af naturen er vi vredens børn..... (ærligt spørgsmål)

Til toppen 
#21221 - 09/10/2003 23:36 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Hej Ester.

hvordan vil du så forklare alle de vers med at når man er født af kød er man kød.....og ingen retfærdig ikke en eneste ..... og alle har jo syndet og mangler herligheden ....... og af naturen er vi vredens børn..... (ærligt spørgsmål)

Ærligt spørgsmål ærligt svar. Det passer og hvordan det så passer til at de kan komme til Gud, kan jo være et stort spørgsmål. Jeg tror at det kan lade sig gøre, p.g.a. at Jesus bad Faderen om at tilgive os, for vi hved ikke hvad vi gør. Der samme er jo gældende med børn på mange områder.

K.h.
Kim

Til toppen 
#21222 - 09/10/2003 23:44 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej Kim

hmmmm.... den må jeg lige tænke over

Til toppen 
#21223 - 10/10/2003 09:27 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kim, jeg har siddet og tænkt lidt over din udveksling med Ester:

Ester: ... hvordan vil du så forklare alle de vers med at når man er født af kød er man kød.....og ingen retfærdig ikke en eneste ..... og alle har jo syndet og mangler herligheden ....... og af naturen er vi vredens børn.....

Kim: ..... det passer og hvordan det så passer til at de kan komme til Gud, kan jo være et stort spørgsmål. Jeg tror at det kan lade sig gøre, p.g.a. at Jesus bad Faderen om at tilgive os, for vi hved ikke hvad vi gør.

- jeg kom til at tænke på, at når man så netop, som forældreansvarlig for børnene, er blevet gjort bekendt med de af Ester citerede vers, så kan der vel ikke mere være tale om, at man ikke ved, hvad man gør (eller ikke gør)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#21224 - 11/10/2003 16:28 Abort: En Bibelsk & Teologisk Analyse [Re: chemnitz]
Philip
Bruger

Reg.: 08/09/2003
Hej Alle

Jeg har fundet en bibelsk og teologisk analyse af abort. Den er skrevet af Dr. John Ankerberg og Dr. John Weldon.

Abortion: A Biblical & Theological Analysis - Part 1

Abortion: A Biblical & Theological Analysis - Part 2

Abortion: A Biblical & Theological Analysis - Part 3

Abortion: A Biblical & Theological Analysis - Part 4

Abortion: A Biblical & Theological Analysis - Part 5

Abortion: A Biblical & Theological Analysis - Part 6

Abortion: A Biblical & Theological Analysis - Part 7

Det er ganske vist på engelsk, men det er nok den mest gennemførte bibelske og teologiske analyse af abort-problemet, jeg nogensinde har set.

Guds Fred

Mvh.

Philip

Til toppen 
#21225 - 11/10/2003 19:32 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: kristina]
steincke
Bruger

Hej Kristina.

jeg kom til at tænke på, at når man så netop, som forældreansvarlig for børnene, er blevet gjort bekendt med de af Ester citerede vers, så kan der vel ikke mere være tale om, at man ikke ved, hvad man gør (eller ikke gør)

Det har du ret i, at det ved man, men lige som abort, tager du livets beslutning fra barnet. Barnet kan komme til Gud uden dåb.
Jesus siger jo, at børne kan komme til Guds rige. Ja, jeg ved godt at dåben ikke var indstiftet der, men han sagde jo også at vi skulle fødes på ny, før dåben var indstiftet. Så på en eller anden måde, så har børn adgang til Faderen og andre skal døbes.

K.h.
Kim

Til toppen 
#21226 - 11/10/2003 21:10 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: steincke]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kim, du skriver

Så på en eller anden måde, så har børn adgang til Faderen og andre skal døbes.

Undskyld jeg siger det, men jeg synes altså, at det er helt mærkeligt, det du tror på.
Hvad er aldersgrænsen?
Hvornår er et barn pludselig ikke barn mere?
Og hvordan forholder det sig med de gamle der går i barndom, skal de heller ikke døbes (hvis de altså ikke er blevet det i forvejen)

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#21227 - 12/10/2003 01:04 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej Kim

Jesus siger jo, at børne kan komme til Guds rige.

Kan man forestille sig at det var dengang - som nu - sådan at det ikke er alle ting man "gider" have børn med til...... "børn er jo for små til at forstå..." og "det er ikke noget for børn - vent til du bliver voksen" ......

Når Jesus sagde at hans rige også er for børn, tror jeg han mente at vi IKKE skulle lade samme målestokke afgøre, om hvem der har adgang til noget, gælde når det handler om frelsen og troen....
Her gælder den med at "børn forstår nu engang så lidt - de må vente til de bliver ældre..." ikke - det der gælder her er at "børn har også brug for frelsen derfor er det vigtigt at de også (på lige fod med voksne) lære om Jesus og kommer til Jesus og kommer med i missionshuset og kirken"

Når vi går til foredrag eller politik eller noget ude i samfundet - så tager vi ikke (ret ofte) børn med.....
MEN når vi skal møde Jesus i kirken så skal vi tage børnene med "dem må vi ikke hindre"......... men det naturlige valg ville da være at lade dem blive hjemme for de forstår jo så lidt og jeg får selv mere ud af det hvis jeg ikke skal holde øje...
Men Jesus siger at vi skal lade det naturlige valg ligge og lade de små børn komme til ham.....

Til toppen 
#21228 - 20/10/2003 12:22 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Hej Ester.

Det overordnet svar er, at det er slet ikke tilfældet. For det gælder ikke om, hvad vi voksne har af holdninger til om barnet skal med til kristne aktiviteter på alle områder. Dog syntes jeg at det er trist at tage børn med til kristne sammenhæng, hvor de ikke må have lov til at være børn. (Forlanger at de ikke siger noget og sidder stille og lytter).

Børn er børn og de har nogle ting de vil undersøge eller give videre til andre, så de har brug for at "larme".

Jeg er sikker på at der har været stort "tomult" og en masse snakken (larm) og Jesus sendte ingen af dem væk, for at andre skulle høre det Han sagde. Alle skulle have lov til at komme til Ham.

Dåb er en lige så vigtig ting som at blive født til at have et helt menneskeliv. Lige så lidt en voksen kan afgøre om et barn skal have lov til at leve, lige så må dåben være, for i begge tilfælde er det et indgreb mellem Gud og det enkelte barn.

Før Adam og Eva var kloge eller havde viisdom, havde de jo fællesskab med Gud. Med kundskaben, kom synden ind i menneskers liv. Det er jo også det Paulus henviser til, at vi kender synden når vi høre om den. Et barn som ikke er bevist og har en fast tillid, kan komme til Gud. Vi må ikke hindre dem, uanset hvor meget larm vi nu synes de laver.

Gud er uinteresseret i, hvad vi siger på et barns vejne, men ønsker et intenst og nært fællesskab med det enkelte barn, uden andres indblanden. Tilgengæld ser Gud på, om vi nu oplære barnet til tro på Ham, så skal Gud nok sørger for alt det andet. Som vi fik i vide her i søndags (19. okt.), så skal vi ikke have styr på noget, men lade Gud styre det der skal styres. Eller som der blev spurgt, om der er nogen som kan fortælle hvem der vil styre noget selv, hvor det gik godt i Biblen?

K.h.
Kim

Til toppen 
#21229 - 20/10/2003 12:40 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: kristina]
steincke
Bruger

Hej Kristina.

Hvad er aldersgrænsen?
Hvornår er et barn pludselig ikke barn mere?

Hvis jeg er Gud kan jeg sige det, men nu hvor det er ganske umuligt, så er det Gud der kan svare på det og det gør Han til hver menneske. Et menneske (barn) vil på et tidspunkt komme til et punkt hvor det vil tage imod Guds nåde og lader sig døbe, når det har fået troen ind med modermælken. Hvornår det sker er ikke noget jeg skal dømme, men må være det tidspunkt hvor Gud siger det og ikke mig eller andre mennesker.

Gud alene har et intimit forhold til enhver skabning og ønsker ikke at vi blander os i Guds forhold til det enkelte menneske.

Og hvordan forholder det sig med de gamle der går i barndom, skal de heller ikke døbes (hvis de altså ikke er blevet det i forvejen)

Det er et stort spørgsmål, for der er et utal af indfaldsvinkler på. Næsten et til hvert menneske og det er kun Gud der kender til den enkelte situation. Men tager vi et eksempel, så vil det menneske sikkert have haft undervisning i skolen om den kristne tro eller hvis de er ældre, været med deres forældre i kirke om søndagen. Hvis de ikke er døbt og bliver ældre og går i barndom i den sidste del af livet. Hvad vil en dåb så bevirke, når de ikke tror? At ældre går i barndom, svare det til at mennesket har mulighed for at komme til tro efter de er døde? Mit svar er klart nej. For lige som vi ikke kan forudsige vores dødsdag, lige så lidt kan vi forudsige vores kommende tilstand.

Som sagt, det er KUN et eksempel og langt fra et entydigt svar, men svaret kender Gud.

K.h.
Kim

Til toppen 
#21230 - 20/10/2003 12:46 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej Kim

Børn er børn og de har nogle ting de vil undersøge eller give videre til andre, så de har brug for at "larme".

Ja ingen tvivl om det - børn er og skal være velkomne til møde og i kirke.... var vi uenige om det??

Med kundskaben, kom synden ind i menneskers liv.

Heri er jeg helt og aldeles uenig...... Synden kom FØR kundskaben....

Synden var der allerede da Eva rakte hånden ud efter frugten og førte det til munden..... synd undfanges i tankerne og fødes i handlinger.....
Kundskaben kom først da hun tog en bid....Hendes synd gjorde at hun fik kundskab og godt og ondt. Det betyder ikke at Adam og Eva var dumme før.... det betyder at de nu SELV begynder at skelne mellem hvad der er godt og ondt og ikke overlader det til Gud at bestemme.....

Adam og Eva var skabt i Guds billede - altså udødelige....
Straffen for at synde (tage frugten) var at de skulle dø. De skulle dø fysisk fordi de havde syndet - ikke fordi de havde kundskab...!!! De døde åndeligt fordi de fik kundskab...... (tror jeg)
Syndens løn er døden....... dvs alle dem som har en risiko for at dø har synden.... ikke her og nu død, men ofte langsom forfald og til sidst død i alderdommen.... Men det at et foster kan dø betyder at det har synden i sig.... ellers kunne det ikke dø....
Den åndelige død er det at vi lever adskilt fra Gud... at vi SELV VIL kende og bestemme godt og ondt..... den åndelige død er en koncekvens af vores synd....

Sammenfattet:
Den fysiske død rammer den som har synd. Den åndelige død er en koncekvens af synd.

Til toppen 
#21231 - 20/10/2003 12:52 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej Kim

At ældre går i barndom, svare det til at mennesket har mulighed for at komme til tro efter de er døde? Mit svar er klart nej. For lige som vi ikke kan forudsige vores dødsdag, lige så lidt kan vi forudsige vores kommende tilstand.

Mener du hermed at senile eller ældre der er gået i barndom ikke kan tro???
Og mener du stadig at det er troen der frelser???
Mener du at de der bliver senile eller går i barndom derfor ikke kan frelses???

Hvad med evnesvage? kan de heller ikke frelses???

Jeg håber at jeg har misforstået noget.....

Til toppen 
#21232 - 20/10/2003 14:21 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Hej Ester

Ja ingen tvivl om det - børn er og skal være velkomne til møde og i kirke.... var vi uenige om det?

Nej, vi er ikke uenige. Jeg havde noget andet i tankerne, som f.eks. at tage sit barn på 3-9 år med til et fordrag omkring Ap. (f.eks.)

Synden var der allerede da Eva rakte hånden ud efter frugten og førte det til munden..... synd undfanges i tankerne og fødes i handlinger.

Det er rigtigt. Smuttede lige det med tanken (bevisthed).

De skulle dø fysisk fordi de havde syndet - ikke fordi de havde kundskab...!!! De døde åndeligt fordi de fik kundskab.

Det var den åndelige død der må være tale om. Der står ingen steder noget om en fysisk død p.g.a. synd. Jesus siger jo at vi skal fødes på ny. Men det betyder jo ikke at vi aldrig dør. At det så stadig skulle kunne dø fysisk p.g.a. synd, så er det jo løgn, når der står at Jesus blod renser for ALT synd. For med ordet alt, kan der ikke være noget tilbage og dog kun det arvelige som kødet bærer og som skal ophøre ved en fysisk død.
Med synden, kom der nogle ting på det menneskelige liv, som mennesket ikke var skabt til. Arbejde, smærte ved fødsler o.s.v.. Vi var jo skabt til at være sammen med Gud og intet andet, så disse to ting og mange andre har beydet at vores koppe slides op og ud fra dette medføre en fysisk død. (tror jeg)

K.h.
Kim

Til toppen 
#21233 - 20/10/2003 14:31 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: Esmaralda]
steincke
Bruger

Hej Ester.

Mener du hermed at senile eller ældre der er gået i barndom ikke kan tro???
Og mener du stadig at det er troen der frelser???
Mener du at de der bliver senile eller går i barndom derfor ikke kan frelses???

Hvad med evnesvage? kan de heller ikke frelses???

Jeg håber at jeg har misforstået noget

Du tager fejl. Jeg starter også med at sige det er et givent eksempel og der er masser af varianter. Så dem du nævner her, har mulighed for frelse, for de er jo ikke nævnt i mit eksempel. Der kan ligge noget som gør at de godt kan nå at blive frelst.

Mit eksempel kan faktisk samlignes 100% med den udlægning som i selv kommer med, at hvis en ikke tror på Jesus når vedkommende dør, selv om personen er døbt, så frelses han/hun ikke. Jeg har bare skrevet den på en anden måde. Så spørgsmålet du stiller, må være mere rettet tilbage.

Tror du dåben frelser eller troen eller begge dele sammen?

K.h.
Kim

Til toppen 
#21234 - 20/10/2003 16:06 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: Esmaralda]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ester. Jeg er enig med dig i det du skriver om synd og kundskab, men kom også til at tænke på, at vores evner til at kende ondt og godt jo stadig er særdeles begrænsede.

Jeg tror ikke, at problemerne hermed skyldes, at de kun tog en lille bitte bid.
Gud havde ikke sagt, at Adam ville få kundskab om godt og ondt, hvis han spiste af frugten fra kundskabens træ (det var nok forbeholdt Gud selv, tænker jeg).

Gud havde kun sagt at "... træet til kundskab om godt og ondt på du ikke spise af, for den dag du spiser af det, skal du dø". (2. Mos.17)

En alvorlig advarsel må man sige ... og der var bestemt ikke noget løfte om visdom knyttet til overtrædelsen.

Det løfte kom fra slangen, der som bekendt er fuld af løgn ...

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#21235 - 21/10/2003 12:19 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej Kim

Nej, vi er ikke uenige. Jeg havde noget andet i tankerne, som f.eks. at tage sit barn på 3-9 år med til et fordrag omkring Ap. (f.eks.)

Nå ok - det kalder jeg også møde.... jeg tænkte på foredrag med fx Lotte Heise eller Ham lægen fra "lægens bord" eller noget i den dur.... Jeg ville da ikke have min dreng med da jeg var til foredrag om børneopdragelse....

For med ordet alt, kan der ikke være noget tilbage og dog kun det arvelige som kødet bærer og som skal ophøre ved en fysisk død.

Jep - det er lige netop det jeg tænker på.....

Adam og Eva blev skabt i Guds billede = syndfrie og udødelige (tror jeg det indebære)
Adam og Eva syndede og måtte lide straffen = dø (både dø fysisk ved at blive slidt op af hårdt arbejde, sygdom og alder - og dø åndeligt ved at blive fjernet fra Edens have)
Den fysiske død er jo overstået når vi dør fysisk.... Vi kan overvinde den i Jesus og opstå på den yderste dag.....
Den åndelige død har Jesus reddet os fra..... Jesus har banet en vej for os tilbage til Gud..... Forhænget revnede fra Øverst til nederst..... Fra Gud til os....

Med synden, kom der nogle ting på det menneskelige liv, som mennesket ikke var skabt til. Arbejde, smærte ved fødsler o.s.v.. Vi var jo skabt til at være sammen med Gud og intet andet, så disse to ting og mange andre har beydet at vores koppe slides op og ud fra dette medføre en fysisk død.

Tja - vi er ikke uenige tror jeg..... Syndens koncekvens er død - enten ved hårdt arbejde eller ved en ulykke eller ved sygdom eller ved alderdom eller ved.... (alle disse dødsårsager vi har her på jorden fandtes ikke i Eden tror jeg)
Var synden ikke kommet ind i hjerterne/tankerne på Adam og Eva ville de ikke have fået døden som lod.....

Jeg tror at årsagen til at fostre og spæde (og alle) KAN dø er at vi indeholder arvesynd...... syndens løn er død.... Hvis spæde er syndfri kan de ikke dø....tror jeg...

Til toppen 
#21236 - 21/10/2003 12:29 Re: abortmodstand og barnedåb [Re: steincke]
Esmaralda
Bruger

Hej Kim

Tror du dåben frelser eller troen eller begge dele sammen?

Jeg tror Jesus frelser.

Men jeg tror at HVIS vi har muligheden skal vi døbes og tro..... (eller tro og døbes)

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær