Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#21118 - 29/09/2003 17:42 Homoseksualitet
love4all
Bruger

Reg.: 29/09/2003
Hej alle!

Ja.. Jeg er ny her. Jeg har altid været drevet af en enorm nysgerrighed og et ønske om at alle folk skal elske hinanden. Dette er dog ikke muligt at opnå, desværre...

Jeg håber at I vil huske at jeg er helt alene her! (tror jeg). Jeg er fra en familie hvor folk tror på gud, hvor den vigtigste lærdom er at være god mod andre.. Nu er det sådan at jeg for flere år fandt ud af at jeg er lesbisk. Det var jeg SLET ikke glad for at erfare, men har lært at leve med det nu. Mine forældre elsker mig, trods deres fortid og opdragelse som homofober.

Venner, jeg er her ikke for at provokere jer unødigt, men jeg elsker dialog! En af mine bedste venner er hvad I vil betegne som en meget god kristen! Elsker ham højt!
Grunden til at jeg er her er at jeg ikke vil sidde ovre på den anden side og pege fingre af jer, uden at kende jer! Så her er jeg! Vær søde at huske at jeg ikke selv har valgt min orientering og at jeg er her for venlig dialog!

Grunden til at jeg kommer her lige i dag er at jeg i går aftes talte med en god bekendt på vores mødested. Han er Bøsse. Og han er kristen. Drengen har det forfærdeligt pga presset, da hans religion fordømmer hans kærlighed. Han har en rar kæreste som støtter ham i alt, de lever i et monogamt(!!) forhold og er gode og åbne mod alle! Please.. Forklar mig hvad den dreng dog har gjort? Jeg ved at der står i bogen at han ikke må hvad han gør. Men folkens: hvad er den medmenneskelige forklaring? Han har ikke mistet evnen til næstekærlighed! Og han hader ikke kvinder; jeg er kvinde! Hvorfor er han dog ikke god nok mere? Jeg er tæt på at græde ved tanken!

Brug mig, spørg mig, spil bold op af mig! Jeg vil gerne i dialog! Bare være rare og saglige!

Debat for gensidig forståelse!!!

Venlig hilsen love4all

Til toppen 
#21119 - 29/09/2003 18:08 Re: Homoseksualitet [Re: love4all]
nelle
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
Hej Love4all

Foerst et velkommen til dig her paa Jesusnet, haaber du vil komme i mange gode dialoger.

Jeg er ikke kristen, men du kan jo laese min profil.

Jeg forstaar godt, du stiller det spoergsmaal, hvorfor er han ikke god nok.

Selvfoelgelig er han da god nok, men jeg ved ogsaa at menneskekaerligheden ofte kan ligge paa et meget lille sted, naar mennesker begynder at fordoemme hinanden og pege fingre.

Vi er alle lige gode, om vi er hetero eller homoseksuelle, om vi tror eller ikke tror paa Gud.

MVH
Ellen

Til toppen 
#21120 - 29/09/2003 18:21 Re: Homoseksualitet [Re: love4all]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Hej love4all

Jeg vil godt prøve at komme med en enkelt kommentar, men jeg skal ærligt indrømme, at jeg aldrig har sat mig særligt meget ind i problematikken. Så det er andre, du skal i dialog med, hvis du vil have en kvalificeret snak. Generelt er jeg enig med de synspunkter, som du kan læse her.

Kristendommen handler ikke om at være god nok. Det handler ikke om være tilstrækkelig næstekærlig. Derfor er dine spørgsmål også en smule ved siden af, selvom jeg godt ved, hvad du mener.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#21121 - 29/09/2003 18:22 Re: Homoseksualitet [Re: love4all]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Love4all

Her ville man jo ønske at man kunne sige noget genialt, men det kommer desværre til at knibe. Jeg forstår til fulde at mennesker kan elske en af deres eget køn. Vi bliver jo ligefrem befalet at vi skal elske. Men når det kommer til det seksuelle er vi som kristne bundet af Guds Ord. Bibelen betegner homoseksualitet som synd. Synd er det der adskiller os fra Gud. I første omgang er vores største synd vores vantro, dette at vi ikke tror på Gud. Vi er født med arvesynden, dette gør os ikke nødvendigvis til enormt dårlige mennesker, men vi er født i adskillelse fra Gud! Gud sendte så sin eneste Søn for at forsone os med Gud. Han bar den straf, der retteligt tilkom os! Derfor har vi til enhver tid adgang til Gud...men det kræver jo at vi omvender os fra synden og til Korset. Vi skal selv have et ønske om at bekæmpe det som Gud hader og afskyr, synd i enhver afskygning. Og her er vi virkelig kommet på arbejde, vi er jo både magtsyge, selviske, sladderagtige, uærlige, osv. Syndfri bliver vi ikke i dette her liv (selvom det da ville være dejligt). Den kristnes tro er så at én er død i alles sted, og når vi bekender vores synd, modtager vi Guds tilgivelse. Men det er jo en tilgivelse og ikke en tilladelse.

Problemet er her at mange homoseksuelle faktisk retfærdiggør det der i Guds øjne er synd, man ønsker ikke at omvende sig, fordi man ikke selv ser det som synd, fordi man netop har det så godt med det. Og så begynder det at blive kompliceret. For man ønsker herpå Kirkens velsignelse af forholdet, men Kirken kan retteligt ikke velsigne det der er synd, uden selv at være meddelagtig i synden. Er Kirken meddelagtig i synden står den under Guds vrede og dom! Så det er virkelig en slem kattepine!

Mkh Malli

Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed

Til toppen 
#21122 - 29/09/2003 18:47 Re: Homoseksualitet [Re: malli]
love4all
Bruger

Reg.: 29/09/2003
tak for de hurtige besvarelser! Med hensyn til linket til den længere afhandling: den vil jeg læse grundigt og vende tilbage når jeg har læst den!

hmm.. Jeg kan godt se det problematiske i de der ønsker at kirken ligefrem skal velsigne forholdene. Jeg er ikke en af dem, der ønsker en kirkelig vielse, så jeg tror jeg vil holde "snitterne" ude af den del! Mit spørgsmål gik nu heller ikke på kirkelig vielse..

Mht til det ikke at ønske at blive omvendt: Jeg har selv ønsket det mere end noget andet! Men jeg vil nu komme med det postulat at det ganske enkelt ikke KAN lade sig gøre! Jeg mener at jeg er født på den måde jeg er og at det er umuligt at lave om. Som argument vil jeg stille det retoriske spørgsmål til jer, nemlig:
Hvis I VIRKELIG ønskede det, kunne I da omvendes til homoseksualitet? tænk og føl nu godt efter, inden I svarer, hvis ikke spørgsmålet er svar nok!
Hvis jeg skal kalde en skovl for en skovl, vil jeg altså til enhver tid være fuldstændigt ude af stand til at opfylde mine "forpligtelser" på en eventuel bryllupsnat med en mand. Og jeg mener på baggrund af ovenstående ikke at det kan ændres.

Hvad jeg plejer at argumentere er at vi elsker hinanden og ikke gør overgreb på nogen (vi er ikke til børn, f.eks.) og undrer mig voldsomt over at en fyr som min bekendte skal plages med fordømmelse fra folk, der selv taler kærlighedens sag med bogen i hånd?!

At der står i bogen at en mand ikke må ligge med en anden mand som han ligger med en kvinde.. Ja det er rigtigt! Men hvad er den logiske forklaring? Hvad med lesbiske (hvor står det? og hvorfor?)? Hvad med heteropar, der dyrker analsex? står der ikke også et sted i biblen at vi ikke må bære tøj lavet af blandet materiale? Og forskellige andre regler som ikke kan lade sig gøre at udleve i 2003?
Hvorfor beholder man egentlig "forbeholdet" mod homoseksuelle?

venlige vibrationer

Til toppen 
#21123 - 29/09/2003 18:57 Re: Homoseksualitet [Re: love4all]
malli
Bruger

Hej igen

Jeg er ikke et sekund i tvivl om at det er en temmelig vanskelig problematik. Jeg kunne da ikke begære en anden kvinde , men mange kristne homoseksuelle har så valgt at leve i cølibat.

"At der står i bogen at en mand ikke må ligge med en anden mand som han ligger med en kvinde.. Ja det er rigtigt! Men hvad er den logiske forklaring? Hvad med lesbiske (hvor står det? og hvorfor?)? Hvad med heteropar, der dyrker analsex? står der ikke også et sted i biblen at vi ikke må bære tøj lavet af blandet materiale? Og forskellige andre regler som ikke kan lade sig gøre at udleve i 2003?
Hvorfor beholder man egentlig "forbeholdet" mod homoseksuelle?" Jamen der har vi jo lige præcis den føromtalte retfærdiggørelse, og så er det jo lidt svært at diskutere. Du omtaler ting fra GT som ikke er dækkende for den kristne tro. Gud velsigner kun seksualiteten i ægteskabet mellem mand og kvinde, og hvordan de gebærder sig i seksualakten er så en sag mellem de to.

Helt ærligt jeg kender ikke mere den logiske forklaring end du gør, så her bliver jeg dig et svar skyldig. Dog kun ved jeg at homoseksualitet defineres som synd, beklager.

Mkh Malli

Til toppen 
#21124 - 29/09/2003 19:00 Re: Homoseksualitet [Re: love4all]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Love4all!

Ja, du har ret, det ER til at græde over, hvis nogen føler sig ringere end andre på grund af deres sexsuelle preferance - det er ubærligt og fortvivlende og efter min mening ubegrundet.

Jeg er selv kristen, og vil ikke, som Nelle, sige, at "du er god nok" - ifølge den kristne tro er der nemlig kun een eneste der er god nok, nemlig Jesus selv.

Men jeg vil sige, at alle, helt uden undtagelse, er lige højt elskede af Gud, og at den ene synd i Guds øjne ikke er værre end den anden. Synd er synd. Punktum.

Jo, hvis vi endelig skal ind på det, så er den eneste synd, som der ikke kan opnås tilgivelse for, den i hele sit liv at vende Gud ryggen og ikke ville have med ham at gøre, som har skabt os og som ved sin søn har givet os sig selv som løsesum for alle vores synder. Men hans kærlighed til hver eneste af os er ubegrænset, det er jeg sikker på.

Der er bestemt intet til hinder for at være både homoseksuel og kristen. Mennesker
med kristen tro og med homofile følelser er under Guds nåde på samme måde som alle andre. For Guds ansigt er vi alle lige.

"For Gud har besluttet at indeslutte alle i ulydighed for at vise alle barmhjertighed." (Rom. 11, 32). Tak og lov og pris for det.

Men der er forskel på at have homoseksuelle følelser, og så "med vilje" at indstille sig på at leve dem ud i et parforhold med en af sit eget køn. Det er problematisk for en kristen at gøre det, og bestemt også problematisk at lade være.

Jeg har ikke mere at sige lige nu, andet end hjertelig velkommen til Jesusnet - og at jeg håber på en god debat om dette emne.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#21125 - 29/09/2003 19:33 Re: Homoseksualitet [Re: love4all]
john316
Bruger

Reg.: 18/08/2003
Sted: København
Hej Love4all,

Du skriver kun:

Og han er kristen. Drengen har det forfærdeligt pga presset, da hans religion fordømmer hans kærlighed.

Kommer han I en menighed og er det andre kristne, som fordømmer hans kærlighed eller taler du alene om hans egne samvittighedskvaler, ved både at være kristen og leve sin homoseksualitet ud?

/Rolf Johannes 3.16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Til toppen 
#21126 - 29/09/2003 19:54 Re: Homoseksualitet [Re: love4all]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hel Elizabeth, bare en lille kommentar til et enkelt af dine spørgsmål:

"jeg undrer mig voldsomt over at en fyr som min bekendte skal plages med fordømmelse fra folk, der selv taler kærlighedens sag med bogen i hånd?!"

Jeg kunne godt tænke mig at spørge, om det er kristne mennesker, der plager ham med fordømmelse? Hvis det er, så er det ukristelig adfærd. I Bibelen står der
"Døm ikke, at I ikke selv skal dømmes".

Vi skal hele tiden huske at skelne skarpt imellem det at fordømme andre mennesker, og så at fortælle, hvad der ifølge Guds ord i bibelen er synd. Vi er alle syndere, der er ingen retfærdige. Ikke en eneste!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#21127 - 30/09/2003 10:46 Re: Homoseksualitet [Re: love4all]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej love4all

Velkommen her - jeg håber virkelig at vi kan få en god og saglig debat om dette emne.

At være homosexuel er ikke en større synd end at være lystløgner eller bare helt almindelig menneske som fejler....(det gør ALLE mennesker)....

Nogle mennesker er fx født med et behov for at fortælle historier og lyve om stort set alt..... at være kristen samtidig kan give STORE personlige problemer da løgn er synd. MEN Jesus har sonet for den synd også...... Og han har lovet at hjælpe i kampen mod løgnen.

Det samme med homosexualitet - det er ikke en større synd.... Jesus har sonet for de "tilbøjeligheder" også.... og han har lovet at hjælpe med at undgå at leve det ud....

DET er dog desværre sådan at de synlige synder ofte er dem som der bliver "hakket" på og dem som bliver nævnt gang på gang......
Jeg er sikker på at de mennesker som har en tendens til en af de synlige synder selv så ganske udemærket er klar over at det er synd - der behøves ikke at tværes i det.

derimod ville det nok være bedre at begynde at tale om de usynlige synder som man ofte glemmer lidt i sin iver for at se de synlige (som jo kun er et problem for naboen)..... det kan være fordømmelse - bagtalelse - onde tanker - oma....

MEN vigtigst af alt - JESUS elsker ALLE - hvert eneste menneske i hele verden elsker Jesus. Jesus døde for at betale straffen for alle vore synder - synlige og usynlige. Overfor Gud står vi alle lige - han gør ingen forskel - for ham er der ingen store eller små synder. Vi er alle født syndere - og har brug for Jesu frelse.... ingen er bedre end andre - vi er alle lige syndige (nemlig 100%) i os selv.

Jeg har lige et spørgsmål:
Ønsker din ven at være kristen med et personligt forhold til Gud samtidigt med at han vil have lov til at leve i et homo-forhold?

Det tror jeg nemlig ikke kan lade sig gøre --- heller ikke på andre områder. Vi kan ikke tjene to Herre vi vil enten elske den ene og ringeagte den anden eller modsat....
Jeg kan ikke sige at jeg vil være kristen i 75% af mit liv - resten vil jeg selv bestemme over og gøre som jeg vil.... NEJ enten er man kristen ellers er man ikke kristen. Jeg kan ikke sige at jeg vil være kristen - men jeg vil fortsætte med at arbejde sort for det synes jeg godt jeg kan..... det er at snyde staten/samfundet og det er en synd.

Jeg håber ikke at jeg har lydt alt for fordømmende - det har ikke været meningen - men jeg kunne ikke beskrive det på anden måde

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#21128 - 30/09/2003 12:13 Mest omtalte synder [Re: Esmaralda]
john316
Bruger

Hej Ester,

DET er dog desværre sådan at de synlige synder ofte er dem som der bliver "hakket" på og dem som bliver nævnt gang på gang......

Hmm. synlige synder, som heller ikke betragtes som acceptabel adfærd i samfundet nævnes ikke særligt tit - mord, tyveri, utroskab osv.

Når en synlig synd er almindeligt accepteret i samfundet - homoseksualitet, sex før ægteskabet m.v., SÅ er det lige pludseligt et stort problem, at kirken og de kristne tænker "latterligt gammeldags" og ikke har set det indlysende rigtige i, at acceptere den syndige adfærd som værende ikke-synd.

Jeg vil gerne være med til at diskutere hvad der står i Guds ord om disse synder, ligesom jeg bliver nødt til at accepterer normen i samfundet, men det irriterer mig, når der bliver løbet stormløb mod de kristnes værdigrundlag, fordi man vil have kirkens normer til at være de samme som samfundets .

I øvrigt er jeg selvfølgelig enig i, at vi ikke skal dømme og mobbe homoseksuelle pga. af deres orientering, for som du skriver:

MEN vigtigst af alt - JESUS elsker ALLE - hvert eneste menneske i hele verden elsker Jesus. Jesus døde for at betale straffen for alle vore synder - synlige og usynlige. Overfor Gud står vi alle lige - han gør ingen forskel - for ham er der ingen store eller små synder. Vi er alle født syndere - og har brug for Jesu frelse.... ingen er bedre end andre - vi er alle lige syndige (nemlig 100%) i os selv.

/Rolf Johannes 3.16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Til toppen 
#21129 - 30/09/2003 13:00 Re: Mest omtalte synder [Re: john316]
Esmaralda
Bruger

Hej joh316

jeg vil lige først sige øhhhhh......

og dernæst - er det mit inlæg du skyder på??? Hvis ja så er det naturligvis iorden - men jeg fatter det bare ikke Kunne du uddybe lidt mere hvad du er uenig i....

Jeg vil gerne være med til at diskutere hvad der står i Guds ord om disse synder, ligesom jeg bliver nødt til at accepterer normen i samfundet, men det irriterer mig, når der bliver løbet stormløb mod de kristnes værdigrundlag, fordi man vil have kirkens normer til at være de samme som samfundets

Jeg er enig med dig i at vi ikke skal ændre kristendommen så den passer på samfundet..... det står samfundet frit for om de vil rette sig efter Bibelen eller lade være..... Kristendom er ikke en statsreligion - men en tro OG det skal den blive ved med at være.....

Jeg har også svært ved at forstå hvorfor det er så vigtigt for mange ikke-kristne at få kristendommen passet til så den passer til deres egen holdninger.... Hvis de ikke vil have kristendommen som den er i deres liv - kan de jo til hver en tid blive fri, så er det bare ikke kristendom længere.....

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#21130 - 30/09/2003 13:14 Re: Mest omtalte synder [Re: john316]
malli
Bruger

Hej Rolf

Er det ikke netop sådan, at de synder vi kristne helst vil tale om, er de synder der IKKE rammer os selv - homoseksualitet, abort, drukkenskab, sex udenfor ægteskabet. Disse ting ER synd, misforstå mig nu ikke! - men er primært verdslige synder, som ikke rammer og synderknuser den opblæste kristensjæl. Men efter jeg er startet i en ny kirke, hvor vi har fået talt loven ind i, og udlagt budene (jeg har endda ikke engang hørt det hele).....kan jeg så småt se at jeg absolut se at jeg intet har at lade andre høre for

Der er jo ikke meget syndsforladelse og dermed NÅDE i at forarges og klandre andre mennesker. Og det er nu engang Ordet og nåden, der er vores olie!

I Guds Ord taler Jesus meget om troen og gudsforholdet, men han taler faktisk sideløbende om næstekærligheden!!!

Her vil jeg ikke undlade at lave lidt reklame for Luthers store Katekismus tryk her

Bl.a. her
    I har hørt, at der er sagt: "Øje for øje og tand for tand." Men jeg siger jer, at I ikke må sætte jer til modværge mod den, der vil jer noget ondt. Men slår nogen dig på din højre kind, så vend også den anden til. Og vil nogen ved rettens hjælp tage din kjortel, så lad ham også få kappen. Og vil nogen tvinge dig til at følge ham én mil, så gå to mil med ham. v42 Giv den, der beder dig; og vend ikke ryggen til den, der vil låne af dig.

Eller "Men jeg siger jer: Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger jer, v45 for at I må være jeres himmelske faders børn; for han lader sin sol stå op over onde og gode og lader det regne over retfærdige og uretfærdige. v46 Hvis I kun elsker dem, der elsker jer, hvad løn kan I så vente?"

Eller " Pas på, at I ikke viser jeres retfærdighed for øjnene af mennesker for at blive set af dem, for så får I ingen løn hos jeres fader, som er i himlene."

Eller: Døm ikke, for at I ikke selv skal dømmes. v2 For den dom, I dømmer med, skal I selv dømmes med, og det mål, I måler med, skal I selv få tilmålt med. v3 Hvorfor ser du splinten i din broders øje, men lægger ikke mærke til bjælken i dit eget øje?

Eller: Kvinden der skulle stenes for ægteskabsbrud

... Og så den RIGTIG trælse!!: Matt. 25 " For jeg var sulten, og I gav mig ikke noget at spise, jeg var tørstig, og I gav mig ikke noget at drikke, v43 jeg var fremmed, og I tog ikke imod mig, jeg var nøgen, og I gav mig ikke tøj, jeg var syg og i fængsel, og I så ikke til mig. v44 Da skal også de sige til ham: Herre, hvornår så vi dig sulten eller tørstig eller fremmed eller nøgen eller syg eller i fængsel, uden at vi hjalp dig? v45 Da skal han svare dem: Sandelig siger jeg jer: Alt, hvad I ikke har gjort mod en af disse mindste, det har I heller ikke gjort mod mig! v46 Og de skal gå bort til evig straf, men de retfærdige til evigt liv.«

Som stemmer overens med bl.a. Esajas 58 "
    Nej, den faste, jeg ønsker,
    er at løse ondskabens lænker
    og sprænge ågets bånd,
    at sætte de undertrykte i frihed,
    og bryde hvert åg;
    ja, at du deler dit brød med den sultne,
    giver husly til hjemløse stakler,
    at du har klæder til den nøgne
    og ikke vender ryggen til dine egne
    .... Se, DET her er åndelig krigsførelse på højt plan!!!

Men det virker som om vi hellere vil tale om "de store synder", og måske ligefrem retfærdiggøre os selv som farisæren i templet...alt imens vi har nok i vores eget, vores egne spekulationer om vi nu slår til, om økonomien hænger sammen, om den nye tilbygning på huset, om vi nu har fået den eller den person sat ordentlig på plads, om kollegaen mon får mere i løn eller anerkendelse end en selv osv. Her har jeg så ikke nævnt magtmisbruget af Guds navn til opnåelse af kødelige interesser eller en usaltet, udglattende forkyndelse der kun har til formål at tækkes Adams-mennesket.

Ja, alt i alt består den største kødelighed i Kristi legeme nok af et ubevidst ønske om magt!.... derfor tales der ufatteligt lidt om lov og om kristen etik - hvordan vi behandler vores medmennesker!

Mkh Malli

Til toppen 
#21131 - 30/09/2003 13:31 Re: Mest omtalte synder [Re: Esmaralda]
john316
Bruger

Hej Ester,

Jeg vil ikke sige, at jeg skyder på dit indlæg - brugte det bare til at fremføre en pointe. Dit indlæg var godt og rigtigt. Det som jeg fokuserede på var:

Ester:

Rolf:
Hmm. synlige synder, som heller ikke betragtes som acceptabel adfærd i samfundet nævnes ikke særligt tit - mord, tyveri, utroskab osv.

Det var din afgrænsning af hvilke synder der bliver nævnt gang på gang (de synlige), som jeg gik efter. Min pointe var, at det ikke er ALLE de synlige synder der nævnes gang på gang, men snarere kun de synder, som er generelt accepteret norm i samfundet og man (samfundet og ikke-kristne) derfor ikke kan accepterer kristne definerer den samfundsaccepterede adfærd som synd.

Til toppen 
#21132 - 30/09/2003 13:53 Re: Mest omtalte synder [Re: malli]
john316
Bruger

Hej Malli,

Er det ikke netop sådan, at de synder vi kristne helst vil tale om, er de synder der IKKE rammer os selv - homoseksualitet, abort, drukkenskab, sex udenfor ægteskabet.

Måske..... på den ene side vil jeg gerne tale om dem, for at "holde fanen højt". Det er områder hvor kristne er under hårde angreb for, at rette ind efter samfundsnormen.

På den anden side bryder jeg mig ikke om angrebene fordi jeg er bekymret over effekten på det kristne samfund (jeg burde selvfølgelig ikke bekymre mig - jeg kan alligevel ikke gøre noget ved det).

Når vi taler om synder i min kirke, så er det altså heller ikke de verdslige synder vi fokuserer på. Lige i denne sammenhæng kan jeg ikke helt få øje på min "opblæste kristensjæl" . Dermed ikke sagt, at man ikke kan være lettere oppustet i andre sammnhænge....

Synes du jeg "forarges og klandre andre mennesker" i mit indlæg eller benytter du bare lejligheden til at pointerer hvordan kristne bør agere?

Her vil jeg ikke undlade at lave lidt reklame for Luthers store Katekismus tryk her

Det er ærgeligt man ikke kan tilknytte en lille lyd til links - en reklame-jingle

Til toppen 
#21133 - 30/09/2003 14:13 Re: Mest omtalte synder [Re: john316]
malli
Bruger

Hej Rolf

Selvfølgelig skal tingene siges!!

"På den anden side bryder jeg mig ikke om angrebene fordi jeg er bekymret over effekten på det kristne samfund (jeg burde selvfølgelig ikke bekymre mig - jeg kan alligevel ikke gøre noget ved det)."

Lad være med det! Guds Ord har altid og gennem alle tider været til anfægtelse, vi skal jo ikke modellere Ordet ind i et samfund, hvor synden tydeligvis er fremherskende!

"Når vi taler om synder i min kirke, så er det altså heller ikke de verdslige synder vi fokuserer på. Lige i denne sammenhæng kan jeg ikke helt få øje på min "opblæste kristensjæl" . Dermed ikke sagt, at man ikke kan være lettere oppustet i andre sammnhænge...." Det er jo en helhed, Rolf. Det hjælper jo ikke stort hvis man er fin og hellig når man er i kirke, men er en lille satan, der der kun tænker på sig selv og er ligegyldig med sine medmennesker udenfor kirkens mure...! (dette gælder os alle!)

"Synes du jeg "forarges og klandre andre mennesker" i mit indlæg eller benytter du bare lejligheden til at pointerer hvordan kristne bør agere?" Helt klart det sidste! (jeg krummer ofte tæer over nogle af mine tidligere indlæg!)

"Det er ærgeligt man ikke kan tilknytte en lille lyd til links - en reklame-jingle " God ide, eller måske kunne man lave nogle små Luther-pop-ups

Mkh Malli

Til toppen 
#21134 - 30/09/2003 16:18 Re: Homoseksualitet [Re: love4all]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003

Shalom Love...

Hm...

Jeg synes et eller andet sted, at du har fat i noget meget essentielt... Kærlighed til dem der skiller sig ud....

Hvad angår homoseksualitet, så skelner jeg kraftigt mellem troende og ikke-troende homoseksuelle... Jeg er tæt knyttet til et lesbisk par, som jeg elsker af hele mit hjerte... De er ikke troende, men jeg har talt en del med om min holdning til homoseksualitet... Jeg fordømmer dem ikke, for på mange måder er de bedre mennesker, end jeg er... De er et forbillede på mange områder...
De har faktisk stor forståelse for mit syn på homoseksualitet... At det ikke er foreneligt med Bibelens budskab.. Jeg er ikke typen, der fortæller dem, at det de gør er forkert, for de har valgt et andet liv, og det accepterer jeg...
Som de andre også har været inde på længere oppe, så er homoseksualitet ikke mere forkert end så meget andet, men det er stadig forkert (i henhold til Bibelen)...

Forstå mig ret... Jeg ser ikke ned på homoseksuelle, ej heller som mennesker der er gennemført syndige... Men ligesom en person der har skiftende partnere (seksuelt) uden ægteskab, er homoseksuelle der lever deres seksualitet ud, skyld i synd... Som når jeg pjækker fra arbejde for, at være sammen med min kæreste...
Vi er alle syndere... hverken mere eller mindre... spørgsmålet er, hvordan man forholder sig til det, om man lever i fred med det... Vi bør faktisk alle, kigge os selv i spejlet og spørge: "Hvad har jeg gjort for Gud".... Ikke kigge på andre...

Jeg tror, at grunden til at der er det fokus på kristendom kontra homoseksualitet, er en reaktion på tidligere tiders undertrykkelse... Før var homoseksuelle virkelig set ned på... Nu har folk, som lever og ånder for ligeret, sat stort fokus på kristendommens ikke-vilje til at tillade det...

Jeg vil aldrig slå hånden af en person pga hans seksualitet... uanset hvad... vil være ærlig og sige, ikke engang pædofile... Jeg ser virkelig ned på handlingen, jeg finder det stærkt frastødende, men der gemmer sig et menneske bagved... Og det kan være at det menneske væmmes ved sig selv, kæmper for at lade være, men ikke kan klare det på egen hånd... Hvis jeg slår hånden af ham, så gør jeg mig selv skyldig i synd...

Og stadig... jeg er et dårligere menneske end mange homoseksuelle... Vi har alle vores svagheder vi må kæmpe med...

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#21135 - 30/09/2003 16:39 Re: Homoseksualitet [Re: Kefas Ben-Adam]
john316
Bruger

Hej Kefas,

Jeg tror, at grunden til at der er det fokus på kristendom kontra homoseksualitet, er en reaktion på tidligere tiders undertrykkelse... Før var homoseksuelle virkelig set ned på... Nu har folk, som lever og ånder for ligeret, sat stort fokus på kristendommens ikke-vilje til at tillade det...

Lige præcis!

Til toppen 
#21136 - 01/10/2003 09:13 Re: Mest omtalte synder [Re: john316]
Esmaralda
Bruger

Hej joh316

Det var din afgrænsning af hvilke synder der bliver nævnt gang på gang (de synlige), som jeg gik efter. Min pointe var, at det ikke er ALLE de synlige synder der nævnes gang på gang, men snarere kun de synder, som er generelt accepteret norm i samfundet og man (samfundet og ikke-kristne) derfor ikke kan accepterer kristne definerer den samfundsaccepterede adfærd som synd.

Ja det er selvfølgelig ikke let at sætte en klar grænse for hvilke synder der bliver nævnt oftest..... Jeg skrev ud fra mine egne iagtagelser i de kredse jeg er kommet i (næsten kun LM og IM) Der er det ofte sexuelle synder, ægteskabsbrud og tyveri i form atf sort arbejde og "låne" ting hjem fra arbejdspladsen der er blevet nævnt.
Men det er selvfølgelig forskelliget fra kreds til kreds hvad der lige er "oppe" at nævne....

Til toppen 
#21137 - 01/10/2003 13:05 Re: Mest omtalte synder [Re: Esmaralda]
john316
Bruger

Hej Ester,

Jeg skrev ud fra mine egne iagtagelser i de kredse jeg er kommet i (næsten kun LM og IM)

Og jeg skrev mine iagtagelser udfra hvad der bliver debateret med ikke-kristne i offentligheden og på debatfora .

Under alle omstændigheder er der da ingen tvivl om at der "tampes" mest rundt i de "synlige" synder.

/Rolf

Til toppen 
#21138 - 01/10/2003 13:40 Re: Homoseksualitet [Re: Kefas Ben-Adam]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Kefas, ja, jeg er enig med dig i, at det er et usædvanligt stort fokus, som mange - og til dels med god grund - tror at vores kristne kirke lægger på det seksuelle.

Som jeg tidligere skrev, synd er synd, og for Guds ansigt er der ingen gradsforskel mellem synder (som der jo, heldigvis, er det i vores verdslige straffelov).

Når mange ganske rigtigt oplever, at der er så stort fokus på overtrædelserne af Guds bud på det seksuelle område, så tror jeg det skyldes fejltolkninger af bibeltekster, fx.den gamle fatale fejltolkning af Sl 51,7 hvor der står

I skyld har jeg været, fra jeg blev født, i synd, fra min mor undfangede mig

(Det er bestemt ikke seksualakten i sig selv eller glæden ved det fysiske samliv, der er synd. Det er arvesynden, der her er tale om.)

Desværre er der stadig et efterslæb af disse misforståelser til stor skade for manges kærlighedsliv og til anfægtelse for mange kristne. Og mange tager afstand fra kirken på grund af denne misforståelse, som har hærget i århundreder.

Når det er sagt: Det er min overbevisning, at det er Guds vilje, at seksuallivet skal høre hjemme i ægteskabet, og at det er hans kærlige vilje - Han vil give os det allerbedste, også i denne verden!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#21139 - 01/10/2003 14:28 Re: Homoseksualitet [Re: kristina]
john316
Bruger

Hej Kristina,

Det er min overbevisning, at det er Guds vilje, at seksuallivet skal høre hjemme i ægteskabet, og at det er hans kærlige vilje - Han vil give os det allerbedste, også i denne verden!

Ja, det er også min klare overbevisning. Det er ærgeligt at Guds vilje så ofte bliver udlagt af ikke-kristne, som ukærlige begrænsninger!

Til toppen 
#21140 - 05/10/2003 16:08 Re: Homoseksualitet [Re: love4all]
Robert
Bruger

Reg.: 05/10/2003
Sted: København.
Hej Love4all.

God debat du der fik startet, og jeg vil tilslutte mig flertallet af svar her, homoseksualitet er en synd som alle andre, ikke værre, og ikke ringere.

Gud siger jo at mand og kvinde blev skabt til at blive ét kød, det vil sige at forplante sig. Og da et homoseksuelt forhold IKKE bygger på Guds plan, men på lyst alene, er det en synd i Guds øjne.

Om seksualdriften som synd skriver Paulus det vel bedst:
"Den ugifte mand bekymrer sig for det, der hører Herren til, hvorledes han kan tækkes Herren.
Men den gifte bekymrer sig for det, der hører verden til, hvorledes han kan tækkes sin hustru"

Jeg vælger dette Paulus citat, fremfor andre tilsyneladene mere relavante citater, fordi synd, al synd, i bund og grund kun er et udtryk for at din vilje er forskellig fra Guds vilje.
For den fuldstændig rene (utopi?) er Guds vilje ikke forskellig fra hans egen, derfor er også den højeste sanhed denne, at Gud er en, det vil sige alt i skabelsen og alt udefor skabelsen er Gud, når du så synder, eller handler på egen vilje, og ikke på Guds, fjerner du dig fra Gud, og tilbeder en anden Gud, nemlig dig selv og din egen evne til at manipulere denne skabte materie, synd er blot os selv der regner os for noget andet end Guds sandhed.

Det gælder for alle denne verdens ideer og frembringelser:
Dømmer du: så stoler du ikke på Herrens dømmekraft.
Dræber du: så er din vilje til død, vigtigere en Guds uvisse vilje.
Stjæler du: stoler du ikke på at Gud vil give dig alt du behøver.
Lyver du: bøjer du sandheden for at hævde din ret frem for andre af Guds skabningers ret.
Og så videre ....

Vi er alle syndere, for vi kan ikke rumme Guds sandhed i denne kødlige form som menneskekroppen er, vi kan allernådigst blive givet helligånden, som er sandheden, men ligeså snart du undersøger eller tænker på helligånden, er du tilbage i kødet, for da er det dig som tænker.
Altså er vores vilje ude af stand til at VIDE hvad Guds vilje præcist er, det er der troen kommer ind.
Da Gud tog menneskekrop, og levede blandt mennesker, og oplevede hvad jordelivet i sandhed er, gav han (Jesus) også udtryk for tvivl, han bad Gud om at "lade bægeret gå forbi ham (Jesus), hvis dette var Guds vilje", altså Jesus bad om at måtte blive fri for trængslerne ved sin korsfæstelse, hvis det var Guds vilje.
Dette er en tilkendegivelse fra Guds side om at vi alle synder og tvivler, han tillod endog sig selv (i Jesus) at tvivle, og han døde for vores synder, for at vi når vi synder, kan finde tilgivelse, blot kræver han at vi uforbeholdent TROR.

Tror på Jesus som den genopstandne konge, siddende ved Guds højre hånd, ventende på dommedag.
Tror på Jesus som den kærlige frelser der tilgiver os vore synder, så vi ikke er fordømt til evig fortabelse ved blot en enkelt synd.

......Dette blev et længere indlæg end jeg havde tænkt mig, det jeg søger at sige er, ligesom al anden synd, er homoseksualitet en synd, og ligesom al anden synd må forsages, må også homoseksualitet forsages.
Vi forsager jo tyveri, løgn, grådighed, utugt, mord, selviskhed, og utallige andre synder, homoseksualitet er blot endnu en synd som må forsages, på samme måde som du forsager at myrde eller lyve eller bedrive hor.

Det betyder jo et liv i cølibat for homoseksuelle, hvis altså de vil renses for synder, og frelses fra synder.

For en lystløgner er løgn en svær synd at forsage.
For den grådige er nærrighed en svær synd at forsage.
For den lystne, er utugt en svær synd at forsage.
Og for den homoseksuelle, er seksual driften svær at forsage.

Håber ikke jeg lød fordømmende, jeg selv er hverken verdens største eller mindste synder, jeg er synderen lige midtimellem dem

Gud er en!

Robert

Til toppen 
#21141 - 05/10/2003 16:42 Re: Homoseksualitet [Re: Robert]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Hej Robert.

Det gælder for alle denne verdens ideer og frembringelser:
Dømmer du: så stoler du ikke på Herrens dømmekraft.
Dræber du: så er din vilje til død, vigtigere en Guds uvisse vilje.
Stjæler du: stoler du ikke på at Gud vil give dig alt du behøver.
Lyver du: bøjer du sandheden for at hævde din ret frem for andre af Guds skabningers ret.
Og så videre ....
... For en lystløgner er løgn en svær synd at forsage.
For den grådige er nærrighed en svær synd at forsage.
For den lystne, er utugt en svær synd at forsage.
Og for den homoseksuelle, er seksual driften svær at forsage.

Nu er jeg godt nok misundelig. Hvorfor kom jeg ikke med så viise ord.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#21142 - 05/10/2003 17:27 Re: Homoseksualitet [Re: steincke]
Robert
Bruger

Shhhhhhhhh lad være at puste til min stolthed, jeg kunne jo forledes til at tro at det var MIG der skrev det, at det ikke var Guds vilje der skrev, men MIN ............

Gud er en.

Robert.

Til toppen 
#21143 - 06/10/2003 00:55 Re: Homoseksualitet [Re: Robert]
steincke
Bruger

Reg.: 10/05/2002
Sted: Kalundborg
Okay, det var nu heller ikke for at jeg vil puste til din stolthed, når det er Gud der kun er viis. Det jeg mener er, at Gud jo burde give mig den viisdom som du her skriver. Han burde jo give mig den viisdom også.

K.h.
Kim

CIA - Christian In Action coz Jesus loves u

Til toppen 
#21144 - 06/10/2003 02:18 Re: Homoseksualitet [Re: love4all]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
love4all skrev:

Grunden til at jeg kommer her lige i dag er at jeg i går aftes talte med en god bekendt på vores mødested. Han er Bøsse. Og han er kristen. Drengen har det forfærdeligt pga presset, da hans religion fordømmer hans kærlighed. Han har en rar kæreste som støtter ham i alt, de lever i et monogamt(!!) forhold og er gode og åbne mod alle! Please.. Forklar mig hvad den dreng dog har gjort? Jeg ved at der står i bogen at han ikke må hvad han gør. Men folkens: hvad er den medmenneskelige forklaring? Han har ikke mistet evnen til næstekærlighed! Og han hader ikke kvinder; jeg er kvinde! Hvorfor er han dog ikke god nok mere? Jeg er tæt på at græde ved tanken!

Hvis hans religion fordømmer hans kærlighed, så kan man spørge om det rent faktisk er hans religion. Dette betyder IKKE at han behøver at fravælge kristendommen, da kristendommen er mange ting og det kun er i nogle kredse at homoseksuelle fordømmes. Det er heller ikke sikkert at han kan fravælge kristendommen, og hvis han ikke kan det må det nok anbefales at han søger trøst hos kristne mennesker - muligvis en præst - som forstår hans kærlighed. Det er mit indtryk at der findes en del nu til dags. Hvis han er meget religiøs må det være overordentlig vigtigt.

Med venlig hilsen,
Lars Peter

Til toppen 
#21145 - 06/10/2003 08:28 Re: Homoseksualitet [Re: Robert]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Robert, du skriver

Det betyder jo et liv i cølibat for homoseksuelle, hvis altså de vil renses for synder, og frelses fra synder.

Jeg vil lige indskyde den lille bemærkning, at det er skam ikke sikkert. Der er eksempler på at homofile ved bøn og forbøn har fået ændret deres seksuelle preference for mennesker af deres eget køn, og dermed blevet i stand til at leve i et lykkeligt ægteskab et menneske af modsat køn.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#21146 - 06/10/2003 08:42 Re: Homoseksualitet [Re: kristina]
Robert
Bruger

Ak jeg vidste at jeg lød fordømmende et eller andet sted i mit indlæg, jeg kunne bare ikke sætte fingeren på det.
SELVFØLGELIG kan Gud da forme og modelere mennesket fuldstændigt frit efter Hans vilje

Gud er en!

Robert

Til toppen 
#21147 - 06/10/2003 09:47 Re: Homoseksualitet [Re: steincke]
Robert
Bruger

Jeg revsede dig kun i den allerkærligste mening Kim

Man siger jo:
"beauty is in the eye of the beholder"

Så hvis du syntes mine ord var viise, er det kun fordi du selv forstod det med din egen viisdom.
Man kan jo kun fylde 1.5 liter vand i en cola flaske, men man kan fylde uendelig meget vand i havet

Gud er en!

Robert

Til toppen 
#21148 - 07/10/2003 10:50 Re: Homoseksualitet [Re: nelle]
Josefin
Bruger

Reg.: 13/03/2003
Hej Love4 all

Jeg har den dybeste medfølelse for dit og din vens problem! Jeg forstår og uanset hvad man synes, MÅ vi ikke dømme.
Men... efter som jeg forstår det, er der forskel på, hvis man lever det ud, det forhold til en af samme køn, at man gør det helt bevidst og så tænker, at det er ok. Jeg skulle så gerne vilje sige, at det er det! MEN bibelen siger, at det er det ikke. Hvorfor? Efter hvad jeg forstår, er det forskel på, at synde og at fremture. Alt afhænger af indstillingen, hvorhvidt man virkelig ønsker, at gøre op med det. Men tænker man, at jeg bekender bare og så gør jeg det igen, er man på gale veje. Man kan derimod komme til at gøre det igen og igen uden at vilje det og så bekende. Så er det ok som jeg forstår. Men hvis man lader stå til eller fremturer - ja der er hjertets indstilling der tæller. Den gode vilje. Men at bevidst leve det ud er synd i Guds øjne. Jeg skulle ønske at jeg havde fejl men det er hvad skriften siger.
Siden skal vi selvfølgelig støtte og behandle dem med de præferencer pænt! Det er aldrig på sin plads at dømme, men det har ikke noget med det oven at gøre.
Jo der findes mennesker der har blevet hjulpte ved forbøn, fantastisk! Men som sagt, at bevidst leve det ud... jeg er ked af at sige, at det er imod! Ellers har jeg stor medfølelse med jer, KH. Josefin

Til toppen 
#21149 - 10/10/2003 23:03 Re: Homoseksualitet [Re: Josefin]
Sandheds-søger
Bruger

Josefin skrev:

...
Siden skal vi selvfølgelig støtte og behandle dem med de præferencer pænt! Det er aldrig på sin plads at dømme, men det har ikke noget med det oven at gøre.
Jo der findes mennesker der har blevet hjulpte ved forbøn, fantastisk! Men som sagt, at bevidst leve det ud... jeg er ked af at sige, at det er imod! Ellers har jeg stor medfølelse med jer, KH. Josefin

Det bliver IKKE en mindre fordømmelse blot fordi man henviser til ens opfattelse af hvordan bibelen skal forstås.
I det øjeblik man siger til et et homoseksuelt meneske, at vedkommendes seksuelle orientering er en synd og skal stoppes og henviser til bibelen, så er det faktisk noget man har sagt og gjort sig til talsmand/kvinde for, dvs man har givet udtryk for en fordømmelse.

Konklusionen må være at en homoseksuel som også er kristen må opsøge de kristne mennesker - bla.a præster - som IKKE har en sådan opfattelse af synd som en del af deres tro. Dem findes der vist mange af, og hos dem kan den homoseksuelle både få lov til at være sig selv og være kristen. Det drejer sig om kærlighed - og i dette tilfælde en form for kærlighed som kan være vanskelig at sætte sig ind i, og man kan selvfølgelig IKKE forlange at dem som tror at det er syndigt skal kunne tage afslappet på det, altså er det (som sagt) bedre at den homoseksuelle går hen til de mennesker som KAN tage afslappet på det.

Med venlig hilsen,
Lars Peter

Til toppen 
#21150 - 11/10/2003 09:29 Re: Homoseksualitet [Re: Sandheds-søger]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Og du er kristen??

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#21151 - 12/10/2003 14:17 Re: Homoseksualitet [Re: Sandheds-søger]
john316
Bruger

Hej Lars Peter,

Hvordan forholder du dig til synd? Mener du der er NOGET, som er syndigt?

Konklusionen må være at en homoseksuel som også er kristen må opsøge de kristne mennesker - bla.a præster - som IKKE har en sådan opfattelse af synd .... hos dem kan den homoseksuelle både få lov til at være sig selv og være kristen.

Ergo, hvis nogen fortæller én, at han gør noget forkert, så skal han finde nogle ligesindede, i stedet for at spilde tiden, med den der er uenig med ham?!

Det kan godt være du synes det er et fedt råd, når det gælder seksuel orientering, Lars Peter. Gælder det samme, hvis man har hang til at stjæle, slå ihjel, bagtale, nedgøre, være egoistisk, have sex uden for ægteskabet osv.?

Der skal bare listes et par præster ind i folkekirken, som synes det er ok at have sex uden for ægteskabet, så kan dem der har hang til det, have et dejligt fællesskab i disse kirker. Hvis der er en præst, som accepterer adfæren, så er det jo åbenbart ikke synd!

Det er fint nok, at de homoseksuelle kæmper for deres rettigheder, som minoritetsgruppe. Sådan kampe kan kæmpes i SAMFUNDET. Kirken skal ikke være nogen politisk kampplads! Gud og Bibelen skal IKKE opdateres til, at være i overensstemmelse med samfundsnormen!

Som kristne er vi ET legeme! Jeg kommer med min syndige natur og de homoseksuelle kommer med deres syndige natur, hvorefter vi ALLE bliver bearbejdet af Gud for at vi bedre kan tjene Ham.

Til toppen 
#21152 - 12/10/2003 16:55 Re: Homoseksualitet [Re: john316]
Sandheds-søger
Bruger

Hej Lars Peter,

Hvordan forholder du dig til synd? Mener du der er NOGET, som er syndigt?

Konklusionen må være at en homoseksuel som også er kristen må opsøge de kristne mennesker - bla.a præster - som IKKE har en sådan opfattelse af synd .... hos dem kan den homoseksuelle både få lov til at være sig selv og være kristen.

Ergo, hvis nogen fortæller én, at han gør noget forkert, så skal han finde nogle ligesindede, i stedet for at spilde tiden, med den der er uenig med ham?!

Det kan godt være du synes det er et fedt råd, når det gælder seksuel orientering, Lars Peter. Gælder det samme, hvis man har hang til at stjæle, slå ihjel, bagtale, nedgøre, være egoistisk, have sex uden for ægteskabet osv.?

Der skal bare listes et par præster ind i folkekirken, som synes det er ok at have sex uden for ægteskabet, så kan dem der har hang til det, have et dejligt fællesskab i disse kirker. Hvis der er en præst, som accepterer adfæren, så er det jo åbenbart ikke synd!

Det er fint nok, at de homoseksuelle kæmper for deres rettigheder, som minoritetsgruppe. Sådan kampe kan kæmpes i SAMFUNDET. Kirken skal ikke være nogen politisk kampplads! Gud og Bibelen skal IKKE opdateres til, at være i overensstemmelse med samfundsnormen!

Som kristne er vi ET legeme! Jeg kommer med min syndige natur og de homoseksuelle kommer med deres syndige natur, hvorefter vi ALLE bliver bearbejdet af Gud for at vi bedre kan tjene Ham.

Hej john316,

Der er en himmelvid forskel på at stjæle, slå ihjel, bagtale osv. og så på at to mennesker går i seng med hinanden. Det kan ganske enkelt IKKE sammenlignes.

Hvis du virkelig ønsker at slå kærlighed imellem to mennesker i hartkorn med forbrydelser og kriminelle handlinger ovenikøbet i Jesu navn, så ved jeg ikke hvad jeg skal sige. Det lyder temmelig ulækkert i mine øren for at sige det mildt. Så det skulle altså være kristent, ovenikøbet næstekærligt??? Bevar mig vel, at gøre den slags til en religiøs kristen sag er uhyggeligt, jeg kan kun råde den kristne homoseksuelle til at gå til mennesker, som har en lidt bedre even til at skelne imellem forbrydelser og kærlighed.

Dog har jeg nok i mit tidligere indslag sat sagen lidt for firkantet op, idet jeg godt er klar over, at den homoseksuelle IKKE nødvendigvis behøver at opsøge en præst som er enig med den homoseksuelle, så her trækker jeg lige lidt i land. Det siger jeg, fordi mange mennesker - ikke mindst mange præster - udmærket er i stand til at sætte sig ud over deres personlige meninger og faktisk give en god sjælesorg. Præsten er trods alt professionel. Præster har nok meget sjældent en tro på at de alene vide. Det er kun fanatikeren der kan have svært ved at se ud over sin egen næsetip. Men ligefrem gå til en som prøver at overbevise den homoseksuelle om det syndige i sagen i lighed med ting som virkelig kunne kaldes syndige ville være at strække den lidt vel rigeligt. At sætte en homoseksuel i hartkorn med forbrydere, som du gjorde med dit indlæg, er uhyre groft.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#21153 - 12/10/2003 21:42 Re: Homoseksualitet [Re: Sandheds-søger]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Men ligefrem gå til en som prøver at overbevise den homoseksuelle om det syndige i sagen i lighed med ting som virkelig kunne kaldes syndige ville være at strække den lidt vel rigeligt. At sætte en homoseksuel i hartkorn med forbrydere, som du gjorde med dit indlæg, er uhyre groft.

Jamen Lars, vi er da ikke uenige om, at det - heldigvis - i vores samfund fuldstændig lovligt og i orden at leve sammen med en partner af samme køn.

Men hvis vi spørger en kristen om Guds mening om den sag, så må vi jo konsultere Guds ord som står i Bibelen, og der står faktisk at det er en synd, ligesom det er en synd at leve i utugt, dvs. sexuelt samliv uden for ægteskabet.

Gå i rette med Gud, hvis du vil, men skyd ikke på dem, der forkynder hans ord!
Hvis nogen gerne vil vide, hvad Guds ord siger, så må og skal enhver kristen fortælle sandheden, selv om den er ilde hørt.

Den, der ikke ønsker at kende den, skal nok hellere lade være med at spørge end at finde en ikke-troende præst!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#21154 - 12/10/2003 22:51 Re: Homoseksualitet [Re: kristina]
Sandheds-søger
Bruger

...
Den, der ikke ønsker at kende den, skal nok hellere lade være med at spørge end at finde en ikke-troende præst!

kristina

Når du hører nok til dem der ved hvad sand kristendom er. Alle præster som ikke deler din tros-opfattelse er åbenbart ikke-troende præster. Du ved bedre.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#21155 - 12/10/2003 23:09 Re: Homoseksualitet [Re: Kefas Ben-Adam]
Sandheds-søger
Bruger

Kefas Ben-Adam skrev:

Og du er kristen??

Hej Kefas Ben-Adam,

Du kan jo kalde mig hedning (evt. hedninge-kristen!).
(ifølge en test jeg lavede på internettet fornylig passer min indstilling til tingene blandt andet til det man kalder Neo-Pagan ["Ny-Hedensk"])
Jesus har sagt mange ting som jeg værdsætter.
Jeg sætter stor pris på min kristne opvækst
og den kærlighed jeg er vokset op i,
og det har jeg det helt fint med i forhold til hvor jeg står nu.
Kridtendommen er der hvor jeg startede min sprirituelle udvikling
(ihvert fald i dette liv),
jeg tror at min skytsengel har ført mig videre til hvor jeg er nu (eller inspireret mig i den retning).
Min opfattelse af, hvem og hvad Gud er, har ændret sig,
og den kan meget vel ændre sig fortløbende.
Jeg tror at Gud kan åbenbare sig overalt og i alt, som en kraft,
der kan udtrykkes ved kvaliteterne Liv, Kærlighed og Sandhed.
Jeg opfatter "religion" som en bestræbelse på at opnå forening med Gud.
Jeg tror at en sådan forening er mulig at opnå f.eks. igennem kristendommen.

De meninger jeg har givet udtryk for i denne tråd om homoseksuelle har jeg imidlertid holdt helt inden for kristne rammer. Dit spørgsmål "Og du er kristen??" kom i relation til dette, som om du mente at noget jeg havde udtrykt i denne tråd ikke var kristent. Det er er fornærmelse mod en masse kristne mennesker at mene at de skal gå med på "homoseksuel = synd - bølgen" for at kunne kalde sig kristne, man kunne derfor med god ret spørge dig om du selv er kristen, for er det kristent i den grad at tage patent på hvem der er "sande kristne"? (Der findes faktisk nogle som kalder sig "True Christians", hvilket jeg har set på internettet, men jeg har endnu ikke hørt noget om at Danmark skulle være blevet belemret med nogle der kalder sig "Sande Kristne", så forhåbentligt er vi forskånet for noget sådant.)

De to store traditioner i Danmark må vel siges at være Grundtvig-inspirerede bevægelser og Indre Mission-inspirerede bevægelser, og så vidt jeg ved har begge retninger holdt sig alt alt for kloge til overhovedet at tænke på at kalde sig "sande kristne". Det kan da godt være, at der har været tendenser i den retning i de perioder hvor de har været i polemik med hinanden, det skal jeg ikke kunne sige, fordi i en polemik kan der godt ryge nogle udtryk om ørerne på folk. Men ellers synes jeg bestemt IKKE der er noget der tyder på noget sådant (eller tager jeg fejl?). Begge bevægelser har ihvertfald tydeligt vist, at de kan fungere inden for samme kirke.

Nu går jeg så ud fra at du tror at homoseksualitet er en synd. Du må lære at leve med at det er IKKE alle kristne der tror noget sådant. Det vil være naturligt at folk der har en fælles form for tro også finder sammen i et fællesskab om deres tro, og det er jo faktisk noget i den retning jeg har foreslået i mine indlæg. Er det så slemt?

Med venlig hilsen,
Lars Peter

Til toppen 
#21156 - 12/10/2003 23:23 Re: Homoseksualitet [Re: Sandheds-søger]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom...

Og tak for dit svar...

Jeg kan se at jeg formulerede mig lidt forkert, for det var ikke ment fordømmende, hvilket jeg selv ville have opfattet det, hvis det havde været rettet til mig... Det var ment som et spørgsmål om du var kristen eller ikke Det er jeg ked af og beklager

Angående testen, hvor har du fundet den henne??

Jeg har såmæn ingen problemer med at der er "kristne" der tolererer homoseksualitet.... Men jeg opfatter det stadig som forkert og har endnu ikke hørt nogen der har kunnet "forsvare" homoseksualitet ud fra Bibelen... Vil lige påpege, at jeg ikke har noget imod homoseksuelle, eller fordømmer dem på nogen måde... Hvad de gør, skal de stå til regnskab overfor Gud for... ikke overfor mig... Heldigvis ...

Men er enig i dit syn på "sande kristne"... Er egentlig til tider bange for at kalde mig selv kristen, for det er kun op til Gud at afgøre... Men er nu engang den letteste måde at fortælle hvad man tror på ...

Guds fred..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#21157 - 12/10/2003 23:30 Re: Homoseksualitet [Re: Sandheds-søger]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom Lars Peter...

Hvordan vil du forklare hvad Guds vilje er og ikke er?? Det er vel Bibelen som er vores "guide" for hvordan vi bør leve??

Det Kristina siger, har ingenting at gøre med, at hun mener at vide bedre end andre... Det er simpelthen at slå op i Bibelen og læse hvad der står...

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#21158 - 13/10/2003 00:08 Re: Homoseksualitet [Re: Kefas Ben-Adam]
Sandheds-søger
Bruger

Hej Kefas Ben-Adam,

Jeg siger også tak for dit svar. Det er helt fint, jeg kan ikke rigtig finde på yderligere kommentarer.

Angående testen: Jeg har lavet en ny tråd med testen:

Test din tro!
http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=29171&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1

Med venlig hilsen,
Lars Peter

Til toppen 
#21159 - 13/10/2003 00:36 Re: Homoseksualitet [Re: Kefas Ben-Adam]
Sandheds-søger
Bruger

Hej Kefas Ben-Adam,

Du skrev:

Shalom Lars Peter...

Hvordan vil du forklare hvad Guds vilje er og ikke er?? Det er vel Bibelen som er vores "guide" for hvordan vi bør leve??

Jeg vil vende tilbage med et svar (ikke i nat). Det er ikke let lige at komme med en forklaring.

Det Kristina siger, har ingenting at gøre med, at hun mener at vide bedre end andre... Det er simpelthen at slå op i Bibelen og læse hvad der står...

Guds fred...

Jo men bibelen kan forstås på mange måder, og jeg synes det er forkert at sige om en præst at vedkommende er ikke-troende hvis han/hun har en anden bibel-forståelse. Faktisk mener jeg at det er noget vrøvl at påstå. Jeg formulerede det lidt skarpt ved at sige til Kristina "Du ved bedre", men det syntes jeg dækkede udmærket al den stund at jeg syntes Kristinas bemærkning var temmelig skrap.

Bibelopfattelse og Gudstro er to vidt forskellige ting. Der findes masser af mennesker igennem tiderne der har troet på Gud uden de havde mulighed for at læse bibelen, da bogtrykkerkunsten ikke var opfundet.

Bibelforståelsen kan være anderledes blandt andre mennekser inklusive præster. At sige, at så er de ikke-troende, er i bedste fald tankeløshed eller regulært vrøvl og i værste fald en ondskabsfuldhed. Jeg tror IKKE at Kristina er ondskabsfuld, og egentlig heller ikke bedrevidende. Men om Kristina ligefrem vil indrømme eller gå med til at hun ganske enkelt ikke har tænkt sig om ved jeg ikke.

Iøvrigt står der IKKE at man er ikke-troende hvis man har en anden bibelforståelse end dig og Kristina.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#21160 - 13/10/2003 05:41 Re: Homoseksualitet [Re: Sandheds-søger]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Lars, du skriver

Bibelopfattelse og Gudstro er to vidt forskellige ting. Der findes masser af mennesker igennem tiderne der har troet på Gud uden de havde mulighed for at læse bibelen, da bogtrykkerkunsten ikke var opfundet.

Ja, det har du helt ret i. Vi kunne også sige, at kristendom og Gudstro er - eller i hvert fald kan være, og meget tit er - to helt forskellige ting.

Jeg selv har skam troet på Gud og bedt til ham hele mit liv, men har kun i få år været kristen.

Bibelforståelsen kan være anderledes blandt andre mennekser inklusive præster. At sige, at så er de ikke-troende, er i bedste fald tankeløshed eller regulært vrøvl og i værste fald en ondskabsfuldhed. Jeg tror IKKE at Kristina er ondskabsfuld, og egentlig heller ikke bedrevidende. Men om Kristina ligefrem vil indrømme eller gå med til at hun ganske enkelt ikke har tænkt sig om ved jeg ikke.

Nej, jeg vil ikke gå med til at indrømme, at det var tankeløshed. Med udtrykket en ikke-troende præst, mener jeg en ikke-kristen præst. Nogle præster har klart meldt ud at de ikke er troende, og så må man vel tage deres ord for pålydende.

Ondskabsfuld?
hmm - den vil jeg tænke lidt over!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#21161 - 13/10/2003 10:41 Re: Homoseksualitet [Re: Sandheds-søger]
john316
Bruger

Hej Lars Peter,

Tak fordi du i dit svar så tydeligt lader skinne igennem, hvordan du forholder dig til synd:

Der er en himmelvid forskel på at stjæle, slå ihjel, bagtale osv. og så på at to mennesker går i seng med hinanden. Det kan ganske enkelt IKKE sammenlignes.

For dig, mig og samfundet er der forskel på at slå ihjel eller at udleve sin homoseksualitet. For Gud er begge dele synd! De gode nyheder er, at der er tilgivelse for synd..... også for den der har slået et andet menneske ihjel.

At sætte en homoseksuel i hartkorn med forbrydere, som du gjorde med dit indlæg, er uhyre groft

Jeg gjorde mere end det . Jeg satte MIG SELV i hartkorn med forbrydere - i Guds øjne er jeg hverken bedre eller værre end dem - Han elsker os alle og er bedrøvet over synden, som skiller os fra Ham.

Når du taler om SYND, må du forholde dig til det der står i bibelen og ikke samfundsnormen!

At mord er ulovligt i samfundet og straffes hård, mens homoseksualitet er lovligt er en helt anden sag. Jeg har det fint med samfundets love og den måde samfundet vælger at dømme, det ønsker jeg ikke nødvendigvis at lave om på.....

Jeg er overrasket over, at du farer sådan op, Lars Peter. Med den tid du har været på JesusNet, må du før have stødt på den almindelige kristne opfattelse af synd - er du påtaget i din forargelse.....?

Til toppen 
#21162 - 13/10/2003 11:39 Re: Homoseksualitet [Re: Sandheds-søger]
Esmaralda
Bruger

Hej

Hvordan vil du forstå følgende - hvis det ikke skal være på den måde kristne forstår det på??

Rom 1 v24 Derfor prisgav Gud dem i deres hjertes begær til urenhed, så at de indbyrdes vanærede deres legemer. v25 De udskiftede Guds sandhed med løgnen og dyrkede og tjente skabningen i stedet for skaberen – han være lovet til evig tid! Amen.

v26 Derfor prisgav Gud dem til vanærende lidenskaber: Deres kvinder udskiftede den naturlige omgang med den naturstridige, v27 og ligeså opgav mændene den naturlige omgang med kvinden og optændtes af deres begær efter hinanden; mænd levede skamløst med mænd og pådrog sig derved den straf for deres vildfarelse, som de fortjente.

1 Kor 6 v9 Ved I ikke, at uretfærdige ikke skal arve Guds rige? Far ikke vild! Hverken utugtige eller afgudsdyrkere eller ægteskabsbrydere eller mænd, der ligger i med mænd, v10 eller tyve eller griske mennesker, ingen drukkenbolte, ingen spottere, ingen røvere skal arve Guds rige. v11 Sådan var nogle af jer engang, men I blev vasket rene, I blev helliget, I blev gjort retfærdige ved Herren Jesu Kristi navn og ved vor Guds ånd.

Som kristen læser jeg det sådan at Gud synes det er unaturligt og skamløst..... at det resultere i at man er uretfærdig og derved ikke arver Guds rige..... MEN MEN MEN i vers 11 står der jo at også denne ting (og alle de andre) er der tilgivelse for....

Hvordan mener du at det kan tolkes??? (ærligt spørgsmål - da jeg ikke kan se andre måder)

Til toppen 
#21163 - 13/10/2003 19:29 Re: Homoseksualitet [Re: Kefas Ben-Adam]
Sandheds-søger
Bruger

Hej Kefas Ben-Adam,

Du skrev:

Shalom Lars Peter...

...

Jeg har svaret i en ny tråd:

Om Guds vilje
http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=29253&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=&vc=1&PHPSESSID=

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#21164 - 14/10/2003 00:43 Re: Homoseksualitet [Re: Esmaralda]
Sandheds-søger
Bruger

Hej Esmeraldo,

Jeg håber du kan tage nogle spørgsmål som er drillesyge men alligevel meget dybsindige.

Du skrev:

.........

Som kristen læser jeg det sådan at Gud synes det er unaturligt og skamløst..... at det resultere i at man er uretfærdig og derved ikke arver Guds rige..... MEN MEN MEN i vers 11 står der jo at også denne ting (og alle de andre) er der tilgivelse for....

Hvordan mener du at det kan tolkes??? (ærligt spørgsmål - da jeg ikke kan se andre måder)

Der er nogle der siger at man kan ikke bare vælge ud fra bibelen hvad man vil tro og hvad man ikke vil tro. Men, det er interessant at man på et tidspunkt har valgt at tage disse breve fra Paulus med i bibelen, mens andre ting er ikke kommet med. Så man HAR altså taget det synspunkt at man bare kunne vælge. Såvidt jeg har hørt kunne man godt have valgt at medtage tekster som anerkender reinkarnation, men det ønskede man ikke. Det er mennesker der har valgt hvad der er kanoniseret som Guds ord, og det er fortsat mennesker der vælger. Hvad Jesus egentlig selv sagde om disse valg og fravalg ved man næppe noget om.

Brevene, som du refererer til, er skrevet af et menneske til nogle andre mennesker og er en slags prædiken udfra den opfattelse Paulus har.

Hvis du opfatter dem som Guds ufejlbarlige ord som ikke kan diskuteres kan du ikke diskutere dem. Er Paulus Gud?

Opfatter du kristendommen som en moral-regel-religion???

........

..... MEN MEN MEN i vers 11 står der jo at også denne ting (og alle de andre) er der tilgivelse for....

........

Hvad er så problemet? Opfatter du kristendommen som en u-moralsk religion???

Med venlig hilsen,
Lars Peter

Til toppen 
#21165 - 14/10/2003 10:25 Re: Homoseksualitet [Re: Sandheds-søger]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom...

Du skriver:

Jeg må jo lige spørge ... Hvem definerer begrebet moral?? Moral skifter jo fra kultur til kultur....

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#21166 - 14/10/2003 12:04 Re: Homoseksualitet [Re: Esmaralda]
Alex
Bruger

Reg.: 08/06/2003
Hej Esmaralda,

Når man tror så erstattes det gamle menneske af Jesus, og så er "man" altså ikke en grisk person eller en drukkenbolt. Dvæler man omvendt i synd, så slukkes Ånden og troen. Du tror sikkert det samme, ville bare lige uddybe.

DKs første netforum for Bibelsk Universalisme:
http://www.groupcare.dk/da/group.asp?groupid=408816

Til toppen 
#21167 - 14/10/2003 12:20 Re: Homoseksualitet [Re: Sandheds-søger]
Esmaralda
Bruger

Hej Lars Peter

Jeg håber du kan tage nogle spørgsmål som er drillesyge men alligevel meget dybsindige.

det kan jeg skam sagtens tage - ynder selv at spørge lidt bagvendt ind i mellem...... det får ofte folk til at tænke
Jeg garentere dog ikke at jeg fanger det drillesyge hvis det ikke er nævnt at det er der
Jeg håber du kan tage nogle (lidt) drillesyge svar

Hvis du opfatter dem som Guds ufejlbarlige ord som ikke kan diskuteres kan du ikke diskutere dem.

Jeg opfatter Bibelen som Guds ord. På den måde at Bibelen er skrevet af mennesker under Helligåndens vejledning/ inspiration...... Så Bibelen kan ikke diskuteres....... MEN om vi har tolket den rigtigt KAN godt diskuteres......(alle kristne mener jo at netop de har tolket rigtigt - men samtidig mener alle kristne (tror jeg) at der er en fare for at vi har taget fejl på nogle punkter.... disse punkter (individuelle) kan afklares gennem debat eller bøn eller som lyn fra en klar himmel sendt af Helligånden (som jo selv har inspireret ordet og burde vide hvad den sande betydning er)

Er Paulus Gud?

Nej. Paulus er apostel.

Opfatter du kristendommen som en moral-regel-religion???

Nej

Opfatter du kristendommen som en u-moralsk religion???

Nej

..... MEN MEN MEN i vers 11 står der jo at også denne ting (og alle de andre) er der tilgivelse for....
--------------------------------------------------------------------------------
Hvad er så problemet?

Problemet er at for at få glæde af denne tilgivelse og komme i Himlen skal man tro på at tilgivelsen er der og at den KUN kan gives via Jesu offer på korset.... Tror man ikke på det bliver man ikke frelst.

Til toppen 
#21168 - 14/10/2003 16:17 Re: Homoseksualitet [Re: Kefas Ben-Adam]
nelle
Bruger

Hej Peter

Ja, moral er jo kun uskrevne regler for hvad der er forkert og rigtigt, godt eller daarligt, fx er det jo forkert at lyve, men du bliver jo ikke straffet for at lyve, moral kan ikke dif., moral er ofte forskellig fra land til land, religion har jo ogsaa en indflydelse paa moralen.
Aeldre menneskers moral er ofte forskellig fra yngre menneskers ogsaa, saa det er et svaert begreb.

Ellen

Til toppen 
#21169 - 14/10/2003 22:05 Re: Homoseksualitet [Re: Esmaralda]
Sandheds-søger
Bruger

Hej Ester,

Tak for svarene! Vores "drillerier" er ret afslappet (heldigvis).

Du skrev:

Jeg opfatter Bibelen som Guds ord. På den måde at Bibelen er skrevet af mennesker under Helligåndens vejledning/ inspiration...... Så Bibelen kan ikke diskuteres....... MEN om vi har tolket den rigtigt KAN godt diskuteres......(alle kristne mener jo at netop de har tolket rigtigt - men samtidig mener alle kristne (tror jeg) at der er en fare for at vi har taget fejl på nogle punkter.... disse punkter (individuelle) kan afklares gennem debat eller bøn eller som lyn fra en klar himmel sendt af Helligånden (som jo selv har inspireret ordet og burde vide hvad den sande betydning er)

Det med lyn fra en klar himmel synes jeg er væsentligt, altså at man opnår en form for erkendelse måske ligefrem åbenbaring, kan vel også være en form for aha-oplevelse.
Det må være sådan noget der rykker og bringer en nye perspektiver.

Du snakker om det i forbindelse med helligånden.
Jeg mener at erkendelses-mæssige og åbenbarings-agtige oplevelser er væsentlige i det hele taget også inden for ikke-religiøse områder, men de kommer ikke på kommando,
de kommer for det meste når man studerer noget og øver sig på noget,
f.eks. hvis man øver sig på at spille på et musik-instrument.

Med venlig hilsen,
Lars Peter

Til toppen 
#21170 - 15/10/2003 00:27 Re: Homoseksualitet [Re: Kefas Ben-Adam]
Sandheds-søger
Bruger

Shalom...

Du skriver:

Jeg må jo lige spørge ... Hvem definerer begrebet moral?? Moral skifter jo fra kultur til kultur....

Guds fred...

I kristendommen, specielt i denne tråd, bliver moral defineret udfra bibelen.
Det umoralske er så at synderne bliver tilgivet.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#21171 - 15/10/2003 00:32 Re: Homoseksualitet [Re: nelle]
Sandheds-søger
Bruger

Ellen skrev:

Hej Peter

Ja, moral er jo kun uskrevne regler for hvad der er forkert og rigtigt, godt eller daarligt, fx er det jo forkert at lyve, men du bliver jo ikke straffet for at lyve, moral kan ikke dif., moral er ofte forskellig fra land til land, religion har jo ogsaa en indflydelse paa moralen.
Aeldre menneskers moral er ofte forskellig fra yngre menneskers ogsaa, saa det er et svaert begreb.

Ellen

Hej Ellen,

Ja det er et svært begreb, men der må være en form for sindstilstand eller fornemmelse for moral, som gør at man kan blive enige om en moral.
Måske en sindstilstand som hænger sammen med livets opretholdelse og fællesskabets vedligeholdelse.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#21172 - 15/10/2003 02:18 Re: Homoseksualitet [Re: Sandheds-søger]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Shalom....

Nu bliver jeg lidt forvirret...

Du skriver:

Hvordan er du nået frem til det?? Det er da netop moralsk rigtigt (i følge Jesus lære) at tilgive... Hvis jeg da ikke har misforstået noget fuldstændigt

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#21173 - 15/10/2003 12:10 Re: Homoseksualitet [Re: Sandheds-søger]
nelle
Bruger

Hej Lars Peter

Ja det har du ret i, men uskrevne regler bliver jo faktisk hen ad vejen til uskrevne love, men har du taenkt over, der maaske er mennesker som foelger et moralbegreb, men egentlig ikke erklaerer sig enig i det, man goer det, fordi de fleste andre goer det, og talemaaden, man hyler som de ulve man er iblandt, kan godt komme ind her.

Ellen

Til toppen 
#21174 - 15/10/2003 13:21 Re: Homoseksualitet [Re: Sandheds-søger]
Esmaralda
Bruger

Hej Lars Peter

Tak for svarene! Vores "drillerier" er ret afslappet (heldigvis).

Selv tak - ja humor er en god ting - især når man kan blive enige om det....

Det med lyn fra en klar himmel synes jeg er væsentligt, altså at man opnår en form for erkendelse måske ligefrem åbenbaring, kan vel også være en form for aha-oplevelse.
Det må være sådan noget der rykker og bringer en nye perspektiver.

Ja sådan har jeg det i hvertfald når jeg læser i min Bibel...... måske læser jeg nogle vers et sted og så nogle andre et andet sted - - og pludselig BING kan jeg se sammenhængen....... jeg kan undre mig vildt over at jeg ikke har set det før, for ofte har versene været "gammelkendt" og ofte læst...... når jeg så pludselig finder en sådan "ny" sammenhæng (som jo har været der hele tiden) så undersøger jeg om det passer ind i resten af Bibelen - det har det gjort indtil nu - men der kommer nok også sådanne aha-oplevelser som ikke passer ind.... de skal så bare skrottes igen....
Så jo jeg tror godt at Helligånden kan virke vha sådanne aha-oplevelser

Jeg mener at erkendelses-mæssige og åbenbarings-agtige oplevelser er væsentlige i det hele taget også inden for ikke-religiøse områder, men de kommer ikke på kommando,
de kommer for det meste når man studerer noget og øver sig på noget,
f.eks. hvis man øver sig på at spille på et musik-instrument.

Ja de kommer jo i alle ting - havde dem selv ret tydeligt da jeg lærte at regne..... jeg fattede ikke en bønne af matematik i 1 og 2 klasse..... men i 3 lærte jeg at +-x/ på én weekend.....det var en aha-oplevelse der sagde spar2 og førte mig ind i matematikkens forunderlige verden....(dengang var det så ikke lige Helligånden der sendte den - men en som kunne finde ud af at forklare mat så den fes ind i min hjerne) Jeg er den dag i dag matematiker

Til toppen 
#21175 - 15/10/2003 20:44 Fejl [Re: Kefas Ben-Adam]
Sandheds-søger
Bruger

Jeg kom til at poste den samme meddelse to gange, så denne er slettet.

Her er meddelelsen:
http://jesusnet.dk/cafethomas/forum/showthreaded.php?Cat=&Number=29503&page=&view=&sb=5&o=&vc=1

Lars Peter

Ændret af Sandheds-søger (15/10/2003 20:57)

Til toppen 
#21176 - 15/10/2003 20:52 Re: Homoseksualitet [Re: Kefas Ben-Adam]
Sandheds-søger
Bruger

Hej Kefas Ben-Adam,

Du skrev:

Shalom....

Nu bliver jeg lidt forvirret...

Du skriver:

Hvordan er du nået frem til det?? Det er da netop moralsk rigtigt (i følge Jesus lære) at tilgive... Hvis jeg da ikke har misforstået noget fuldstændigt

Guds fred...

Tja, jeg kan bestemt ikke tage æren for at have nået frem til det.
Men jeg skulle nok snarere have skrevet a-moralsk!!! Da det er hinsides moral.

Og heri er jeg enig, det er noget af det stærkeste i Jesu budskab.

"Forlad os vor skyld, som vi også forlader vore skyldnere"

Kan du gå rundt til alle der skylder dig noget og bare tilgive dem, slå en streg henover det? Hvis du kan det så er du stærk, men du er IKKE moralsk.

Med venlig hilsen,
Lars Peter

Til toppen 
#21177 - 15/10/2003 21:24 Re: Homoseksualitet [Re: nelle]
Sandheds-søger
Bruger

Hej Ellen,

Du skrev:

Hej Lars Peter

Ja det har du ret i, men uskrevne regler bliver jo faktisk hen ad vejen til uskrevne love, men har du taenkt over, der maaske er mennesker som foelger et moralbegreb, men egentlig ikke erklaerer sig enig i det, man goer det, fordi de fleste andre goer det, og talemaaden, man hyler som de ulve man er iblandt, kan godt komme ind her.

Ellen

Ja, jeg har tænkt i den slags baner ind imellem. Sagen kompliceres nok af, at mennesket må betragtes som en sammensat natur. Der er mange lag i os.
Vi kan udmærket opføre os besynderligt i forhold til vores egen overbevisning,
hvilket nogle gange kan være et plus, fordi det kan hænge sammen med en villighed til at lytte til andre mennesker og ikke kun hytte vores egne kæpheste.
Tilværelsen kan godt være uhyre vanskelig hvis man lægger vægt på at tingene har mange nuancer, men det gør også livet utrolig spændende.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#21178 - 15/10/2003 21:35 Re: Homoseksualitet [Re: Esmaralda]
Sandheds-søger
Bruger

Hej Ester,

Tillykke med matematikken! Fantastisk at netop noget man havde svært ved kan gå hen og blive noget man er god til.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#21179 - 15/10/2003 21:38 Re: Homoseksualitet [Re: Sandheds-søger]
nelle
Bruger

Hej Lars Peter

Ja, jeg er helt enig med dig, nuancer er med til at goere alt lidt mere spaendende.

Jeg tror ogsaa man mange gange goer noget, for ikke kun som du skriver, hytte sit eget skind, men der kan ogsaa vaere en fare, hvis man foelger stroemmen, et herskende moralbegreb kan jo ogsaa vaere negativ paa flere maader, og hvis ingen toer at gaa imod flertallet, vil ting jo aldrig aendre sig.

Ellen

Til toppen 
#21180 - 15/10/2003 21:51 Re: Homoseksualitet [Re: nelle]
Sandheds-søger
Bruger

Hej Ellen,

Du skrev:

... men der kan ogsaa vaere en fare, hvis man foelger stroemmen, et herskende moralbegreb kan jo ogsaa vaere negativ paa flere maader, og hvis ingen toer at gaa imod flertallet, vil ting jo aldrig aendre sig.

Jeps, det må man sige!

Lars Peter

Til toppen 
#21181 - 16/10/2003 23:20 Re: Homoseksualitet [Re: john316]
Sandheds-søger
Bruger

Hej Rolf,

Du skrev:

Tak fordi du i dit svar så tydeligt lader skinne igennem, hvordan du forholder dig til synd:

Jeg har faktisk ikke rigtig sagt noget om hvordan jeg forholder mig til begrebet synd i metafysisk forstand, jeg har kun forholdt mig til den konkrete situation som denne tråd handler om og udtalt mig om den og protesteret over at du satte den situation i hartkorn med forbrydelser.

Når du taler om SYND, må du forholde dig til det der står i bibelen og ikke samfundsnormen!

Det er dig der taler om synd og dig der taler om samfundsnormen.

Jeg er overrasket over, at du farer sådan op, Lars Peter. Med den tid du har været på JesusNet, må du før have stødt på den almindelige kristne opfattelse af synd - er du påtaget i din forargelse.....?

Overraskelser kan forekomme!

Men du farer jo selv op.

Jeg udtrykte foragelse over at du satte seksuel orientering i hartkorn med grove forbrydelser. Det gjorde du med denne bemærkning:

Derudover har jeg også givet udtryk for en afstandtagen til en fordømmelse af homoseksuelle. At sætte kærlighed imellem to mennesker af samme køn som noget forfærdeligt syndigt er jeg uenig i.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#21182 - 17/10/2003 00:05 Synd [Re: Sandheds-søger]
john316
Bruger

Hej Lars Peter,

Jeg har faktisk ikke rigtig sagt noget om hvordan jeg forholder mig til begrebet synd i metafysisk forstand, jeg har kun forholdt mig til den konkrete situation som denne tråd handler om og udtalt mig om den og protesteret over at du satte den situation i hartkorn med forbrydelser.

Forholder du dig til, hvad DU mener er rigtigt og forkert, eller hvad der i bibelsk forstand er syndigt?

Har du noget bibelsk belæg for at mene, at homoseksualitet ikke er syndigt?

Har du noget bibelsk belæg for at mene, at nogle synder er værre eller bedre end andre?

Det er dig der taler om synd og dig der taler om samfundsnormen.

Hele strengen - også dit oprindelige indlæg - har handlet om to(2) ting: (1)Er homoseksualitet synd? (2)Fordømmes homoseksuelle af kristne?

I dit oprindelige indlæg skiver du bl.a.:

I det øjeblik man siger til et et homoseksuelt meneske, at vedkommendes seksuelle orientering er en synd og skal stoppes og henviser til bibelen, så er det faktisk noget man har sagt og gjort sig til talsmand/kvinde for, dvs man har givet udtryk for en fordømmelse.

Hermed sætter du lighedstegn mellem at identificere og påvise synd og fordømme et menneske.

I mine indlæg har jeg så forsøgt, at vise dig hvordan min opfattelse af synd er forskellig fra din (hvor du så end har din opfattelse fra).

Der er ikke nogen "forfærdelige synder", som du skriver. Der er SYND! Synd skal ikke måles og vejes, den skal renses væk, så vi kan få adgang til Gud. Så vidt jeg kan se, er der ikke nogen, som har givet udtryk for at homoseksualitet er en "forfærdelig synd"?

Du skriver:

Jeg udtrykte foragelse over at du satte seksuel orientering i hartkorn med grove forbrydelser. Det gjorde du med denne bemærkning:

Det afsnit du citerer fra mit indlæg, var en REAKTION på at du synes homoseksuelle skulle "opsøge de kristne mennesker - bla.a præster - som IKKE har en sådan opfattelse af synd .... hos dem kan den homoseksuelle både få lov til at være sig selv og være kristen. " (hov der skrev du synd igen)

Jeg langer ikke ud efter de homoseksuelle, men efter din holdning til SYND. Du skriver direkte, at hvis nogle mennesker inden for den kristne kirke ikke opfatter en bestemt adfærd som SYND, så skal mennesker med den adfærd bare opsøge den fraktion, som simpatiserer med deres adfærd.

SÅ spørger jeg dig (når nu du har bragt emnet SYND på banen), synes DU din holdning kan gøre sig gældende for alle synlige synder, SÅSOM at stjæle, slå ihjel, bagtale, nedgøre, være egoistisk, have sex uden for ægteskabet osv.? ELLER er det KUN når den kristne fraktions holdning TILFÆLDIGVIS matcher din holdning til, hvad der er rigtigt eller forkert?

Til toppen 
#21183 - 17/10/2003 10:46 Re: Synd [Re: john316]
Sandheds-søger
Bruger

Hej Rolf,

Du skrev:

Forholder du dig til, hvad DU mener er rigtigt og forkert, eller hvad der i bibelsk forstand er syndigt?

Det er ikke et spørgsmål om at mene, det er et spørgsmål om hvad man tror,
jeg tror ikke at noget er syndigt blot fordi det er skrevet i bibelen.
Jeg tror, at noget kan kaldes syndigt hvis det rent faktisk har en skadelig indflydelse på ens forhold til livet.

Selvom vi ikke er enige om hvad eller hvem Gud er, så er vi enige om, at synd er det der forhindrer én i at komme i forbindelse med Gud.

Har du noget bibelsk belæg for at mene, at homoseksualitet ikke er syndigt?

Har du noget bibelsk belæg for at mene, at nogle synder er værre eller bedre end andre?

Jeg har ikke nogensomhelst hensigt om at bruge bibelen som skyts.
Hold du bare fast i din ret til at mene det du mener ud fra bibelen.

Man må bruge sin samvittighed, den er givet en af Gud.

Hele strengen - også dit oprindelige indlæg - har handlet om to(2) ting: (1)Er homoseksualitet synd? (2)Fordømmes homoseksuelle af kristne?

Præcis, det er et konkret emne - homoseksualitet - og IKKE emnet synd generelt.

Rolf skrev:

I dit oprindelige indlæg skiver du bl.a.:

Hermed sætter du lighedstegn mellem at identificere og påvise synd og fordømme et menneske.

Tingene er selvfølgelig mere nuancerede end de er sort/hvide, men hvis du prøver at få en person til at føle at vedkommendes adfærd er syndig med begrundelsen "det er skam ikke noget jeg siger, det står i bibelen" så løber fra dit ansvar overfor hvad det er du pådutter andre mennesker, for det ER faktisk dig der siger det.
Hvis du henviser til at det står i en bog, så har du kun henvist til at det står i en bog, du har INTET syndigt påvist.

Det afsnit du citerer fra mit indlæg, var en REAKTION på at du synes homoseksuelle skulle "opsøge de kristne mennesker - bla.a præster - som IKKE har en sådan opfattelse af synd .... hos dem kan den homoseksuelle både få lov til at være sig selv og være kristen. " (hov der skrev du synd igen)

Jeg langer ikke ud efter de homoseksuelle, men efter din holdning til SYND. Du skriver direkte, at hvis nogle mennesker inden for den kristne kirke ikke opfatter en bestemt adfærd som SYND, så skal mennesker med den adfærd bare opsøge den fraktion, som simpatiserer med deres adfærd.

Nixen, jeg sagde INTET generelt. Jeg snakkede helt KONKRET om en homoseksuel situation og KUN den situation. Det gjorde jeg fordi netop denne situation IKKE anerkendes som synd af mange kristne. Det er altså reelt en henvisning til, at der findes kristne mennesker man kan gå til. Det er en påpegning af en realitet. Det er tydeligvis en realitet fundamentalister ikke kan lide.

Iøvrigt modererede jeg senere faktisk min udtalelse kraftigt på denne måde idet jeg skrev:

Dog har jeg nok i mit tidligere indslag sat sagen lidt for firkantet op, idet jeg godt er klar over, at den homoseksuelle IKKE nødvendigvis behøver at opsøge en præst som er enig med den homoseksuelle, så her trækker jeg lige lidt i land. Det siger jeg, fordi mange mennesker - ikke mindst mange præster - udmærket er i stand til at sætte sig ud over deres personlige meninger og faktisk give en god sjælesorg. Præsten er trods alt professionel. Præster har nok meget sjældent en tro på at de alene vide. Det er kun fanatikeren der kan have svært ved at se ud over sin egen næsetip. Men ligefrem gå til en som prøver at overbevise den homoseksuelle om det syndige i sagen i lighed med ting som virkelig kunne kaldes syndige ville være at strække den lidt vel rigeligt.

Rolf skrev:

SÅ spørger jeg dig (når nu du har bragt emnet SYND på banen), synes DU din holdning kan gøre sig gældende for alle synlige synder, SÅSOM at stjæle, slå ihjel, bagtale, nedgøre, være egoistisk, have sex uden for ægteskabet osv.?

Jeg har IKKE givet udtryk for en holdning overfor en synlig synd, så spørgsmålet er IKKE forstået.

Mvh,
Lars Peter

Til toppen 
#21184 - 20/10/2003 09:01 Re: TAK (nt) [Re: Sandheds-søger]
Esmaralda
Bruger

Til toppen 
#21185 - 20/10/2003 20:44 Re: Synd -definition [Re: Sandheds-søger]
john316
Bruger

Hej Lars Peter,

Du skriver:

Jeg tror, at noget kan kaldes syndigt hvis det rent faktisk har en skadelig indflydelse på ens forhold til livet.

Selvom vi ikke er enige om hvad eller hvem Gud er, så er vi enige om, at synd er det der forhindrer én i at komme i forbindelse med Gud.

Ja, jeg anede nok, at vi ikke er helt enige i hvem Gud er og hvad synd er.
Det er ret uforståeligt for mig, at du kan tale om synd uden at relatere det til bibelen eller Gud

Til toppen 
#21186 - 21/10/2003 01:42 Re: Synd -definition [Re: john316]
Sandheds-søger
Bruger

Hej Rolf,

Du skrev:

Hej Lars Peter,

Du skriver:

Ja, jeg anede nok, at vi ikke er helt enige i hvem Gud er og hvad synd er.
Det er ret uforståeligt for mig, at du kan tale om synd uden at relatere det til bibelen eller Gud

Det glæder mig, at du fortsætter med denne tråd, da der er uafklarede spørgsmål. Specielt har jeg indtryk af at du gerne vil hale nogle flere udtalelser ud af mig end jeg har givet i mine svar med hensyn til hvordan jeg opfatter begrebet "synd".

Med hensyn til din udtalelse ovenfor, så har jeg da faktisk relateret synd til Gud idet jeg skrev: ... så er vi enige om, at synd er det der forhindrer én i at komme i forbindelse med Gud. Dermed er synd jo sat i relation til Gud.

Her kommer nogle betragtninger. Bemærk at jeg ønsker på INGEN måde at hævde at jeg har fuld klarhed over dette!!! Jeg bruger af samme grund udtrykket "Jeg tror noget i retning af". Jeg ønsker IKKE at have en fast-tømret holdning, men hellere ønsker jeg en forsat evne til at opdage nye ting i tilværelsen, at være i stand til at ændre min indstilling hvis jeg opdager at tingene er anderledes end jeg troede.

Men jeg tror IKKE på at mennesket er en synder af natur. Jeg tror noget i retning af, at mennesket i sin natur har de guddommelige kvaliteter Liv, Kærlighed og Sandhed, at mennesket er et barn af disse kvaliteter. Jeg tror noget i retning af, at menneskets vilje dybest set er sammenfaldende med Guds vilje, dvs der er IKKE nogen modsætning. Det jeg mener er, at dybest set kan menneskets vilje IKKE være imod liv, idet mennesket er en del af livet, og vilje såvel som viljestyrke må have en sammenhæng med liv og livs-styrke, ligeledes synes jeg at det giver mening at sige, at mennesket vilje i grunden må være på linje med kærlighed snarere end at være imod kærlighed. Og når det gælder sandheden, så ser det ud til at mennesket har en dyb forståelse for sandhed, altså hvis man lyver er man rent faktisk klar over at man lyver. Og man kan have et ønske om at finde sandhed i tilværelsen, dvs at selve ønsket om sandhed antyder at sandhed kunne være en del af ens dybeste natur.

Man kunne så sige, at synd kunne være en betegnelse for det, som bringer forstyrrelse ind i alt det ovenstående. Og hvad er så det? Og det er slet ikke så let at sige. Det er let nok at konstatere at forstyrrelser forekommer, men det er straks sværere at komme til bunds i mysteriet.

Et af de emner der har vakt min interesse er Mary Baker Eddys bog "Videnskab og Helse, med nøgle til skriften". Mary Baker Eddy (som grundlagde Christian Science, "Kristen Videnskab") har en meget interessant synsvinkel (side 472-73 i ovennævnte bog):

"Vi lærer i Kristen Videnskab, at al disharmoni i det dødelige sind eller legeme er illusion, der hverken ejer virkelighed eller identitet, skønt den synes at være virkelig og at eje identitet."

Dette er på sin vis meget kryptisk og uforståeligt og dog siger Mary Baker Eddy helt tydeligt, at der er tale om illusion. Og hun mener det. Dette kan man se hvis man kigger omkring i bogen. Hun mener helt klart, at hvis man erkender sandheden vil illusionerne forsvinde, og i dette inkluderer hun sygdom, idet hun mener at sygdomme er illusioner. Og her kan man godt nok komme lige på kanten, fordi man kan komme i den klemme at tro, at hvis man ikke bliver rask, at så er det fordi ens tro ikke er stærk nok. Det har vi set debateret andetsteds i dette forum. Jeg mener det kan godt være at troen kan frembringe mirakler, men så er det nok bedre at glæde sig over det uden at "forlange" mirakler (Mary Baker Eddy betragter det iøvrigt ikke som mirakler men som videnskab, hun kalder det jo også Kristen Videnskab).

Jeg tror afgjort på healing, men IKKE som målestok for tro, fordi det er farligt at bruge som målestok. Jeg finder det klogest at se på de rent metafysiske aspekter, nemlig den ide, der drejer sig om at vågne, mentalt, åndeligt, sjæleligt.

Med venlig hilsen,
Lars Peter

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær