Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#21057 - 29/09/2003 09:51 Tro, fornuft og videnskab
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej alle kloge og mindre kloge

Jeg hører selv til den sidste del (de mindre kloge - sådan videnskabeligt)

Da jeg så den senere tid har erfaret at jeg sagtens kan følge med her på "Kloge-Åge-Forummet" - - - - tror jeg ikke at det er helt ved siden af at konkludere at forummet er ved at køre lidt ved siden af sin egen overskrift......

Tro, fornuft og videnskab er for de emner som kan leve op til følgende:
    Dette forum er til de mere filosofiske emner. Hvordan kan vi overhovedet tro på en Gud? Er tro og fornuft uforenelige størrelser? Er Bibelens budskab uforeneligt med moderne videnskab?

Der lægges altså ikke op til at man kan komme med egne meninger uden videnskabelig eller almen fornufts begrundelser...... Emner der lægger op til dette bør placeres i de dertil beregnede forummer.....

Jeg beder alle huske bjælken for oven i forummet - og ellers pøj pøj med debatterne

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#21058 - 29/09/2003 10:04 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Esmaralda]
nelle
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
Hej Ester

Maaske hoerer jeg til de mindre kloge her paa Jesusnet:-))), men jeg er ikke helt klar over hvad du hentyder til, kan du ikke give et par eksempler, hvor du synes det ikke stemmer overens, du citerede godt nok en anden debattoer, men hvad du mener helt konkret, er jeg ikke lige klar over.

Ellen

Til toppen 
#21059 - 29/09/2003 10:12 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: nelle]
Esmaralda
Bruger

Hej Nelle

Jeg citerede ikke nogen debatør - men kopierede forums-overskriften.... Altså hvad Jesusnet har bestemt at dette forum skal indeholde.

Nogle af trådene her i forummet har på det sidste drejet sig en del mere om hvad den enkelte synes og at alle har ret til at synes det de synes uden at dukomentere det i andet end at det nu er deres mening..... DEN form for debat hører ikke hjemme i den videnskabelige..... MEN i en af de andre forummer (afhængig af hvad emnet er) og her er de velkomne

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#21060 - 29/09/2003 10:55 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Esmaralda]
nelle
Bruger

Hej Ester

OK, men jeg er ikke med, det maa jeg tilstaa.

MVH
Ellen

Til toppen 
#21061 - 29/09/2003 11:07 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Hej Esmaralda

I et land der har opfundet en ekstra lov ved siden af den officielle lov, vil der nok ikke være så mange kloge hoveder i dette forum, som der faktisk er.

Men hvad lægger du i ordet videnskab.. er det noget med cand. psyk og cand phil du lægger op til kontra tro?

Min tro er grundlæggende...

Min fornuft accepterer at troen fordi det giver mening.. men jeg kan altså ikke bevise noget.. ikke uden det blive cirkelbeviser..

Som: Gud findes fordi det siger Han i sin bog.

Jeg vil have dine ord i tankerne..

Til toppen 
#21062 - 29/09/2003 13:25 Re: Tro, fornuft og videnskab
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Hansemand. Du skriver

Men hvad lægger du i ordet videnskab.. er det noget med cand. psyk og cand phil du lægger op til kontra tro?

Jeg skal ikke svare for Ester, men jeg synes det er en rigtig god ting du lægger op til her, nemlig at starte med at finde ud om vi kan nå frem til en fælles forståelse af ordet "videnskab".

Jeg foreslår, at det er konkret viden, som er opnået ved et metodisk forskningsarbejde. Empirisk viden, dvs. viden som kun er opnået via erfaringer, kan næppe siges at være videnskabelig.

Nu nævner du cand.psyk. og cand.phil.
Hmm ... naturvidenskabelige er disse fag i hvert fald næppe? En psykiater (som er læge og har forstand på medicin, hvis virkninger han kender til via metodisk forskning) vil nok ikke acceptere en psylolog som videnskabsmand.

Men lad os få nogle flere bud!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#21063 - 29/09/2003 13:29 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Esmaralda]
john316
Bruger

Reg.: 18/08/2003
Sted: København

/Rolf Johannes 3.16 For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.

Til toppen 
#21064 - 29/09/2003 14:21 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Esmaralda]
Andreas
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Café,

Jeg er enig med Esters betragtninger, og støtter op om hendes forsøg på at få forumets deltagere til at leve op til dets beskrivelse. Nogle cafégæster (ingen nævnt, ingen glemt) lader til at have den opfattelse, at ingen opfattelse er mere sand end nogen anden, at det at komme med argumenter for ens egen opfattelse følgeligt er ubrugeligt, og som endda tager det som en fornærmelse, hvis nogen stiller kritiske spørgsmål eller udbeder sig grunde til, at de tror, som de gør.

Som Ester også siger, kan sådanne holdninger blive fremført (der er selvsagt ikke megen mulighed for at diskutere dem) i andre underfora, men netop dette er beregnet på de emner, hvor man diskuterer troen i forhold til ting, der har med fornuft og videnskab at gøre. Felter, hvor det ligger i forudsætningerne, at der findes èn sandhed, og at vi kan diskutere vores opfattelser af denne sandhed med hinanden, i stedet for blot at finde hver vores `personlige sandhed' og så mure os inde med den.

Guds fred,
Andreas
Hjemmeside: http://www.geocities.com/evolutionsteori/

Til toppen 
#21065 - 29/09/2003 14:31 Hvad menes der med videnskab?
Andreas
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Café,

Hansemand skrev:

[...]

Ha>Men hvad lægger du i ordet videnskab.. er det noget med cand. psyk og cand phil
>du lægger op til kontra tro?

Jeg skal selvfølgelig ikke kunne udtale mig for den person, der har formulere forumbeskrivelsen, men jeg tvivler på, at vedkommende har haft en ordbogsdefinition af konceptet i tankerne. Beskrivelsen sigter vist mere til den vage opfattelse, de fleste har af videnskab: Noget med noget forskning, mikroskoper, og mænd i kitler, som man kan høre om i "Illustreret videnskab" og "Viden om". Jeg tror, at man med "videnskab" har tænkt på diskussioner om skabelse/evolution, hvorvidt alle vores tankeprocesser kan forklares som et resultat af sampsillet mellem hjerneceller, om Jesu eksistens er historisk troværdig og så videre. Kort sagt: De rationelle aspekter ved troen, til forskel fra diskussioner om menigheder, moral og bibeltolkninger, som kan finde sted i andre underfora.

[...]

Guds fred,
Andreas
Hjemmeside: http://www.geocities.com/evolutionsteori/

Til toppen 
#21066 - 29/09/2003 15:09 Re: Tro, fornuft og videnskab
Esmaralda
Bruger

Hej Hansemand

Men hvad lægger du i ordet videnskab..

Måske kan min beskrivelse af en videnskabsmand give dig et hint om hvor meget jeg ved om de sager:
    En videnskabsmand er en person med alt for stor hjerne (som er vokset ud gennem håret) med håret strittende ud til alle sider. Han har vilde øjne i sin kamp for at overbevist andre (videnskabsmænd) om at netop hans teorier er de sande og rigtige. Han er lettere til svært distræt. envidere går han med en lang hvid kittel og har altid en blok med formler og formularer i hånden. En videnskabsmand tåler ikke vage udsagn og er parat til at lave forsøg med sin gamle mor for at overbevise om andre sin viden.
Hmmmm nå jeg kan vist ligeså godt kapitulere og indrømme at jeg ikke ved hvad jeg skal skrive....

Jeg vil bare lige sige tak til den/dem som kommer med fornuftige svar på denne tråd..... jeg rammer vist ikke selv ind under debatører som har sin berettigelse på dette kloge-forum

Til toppen 
#21067 - 29/09/2003 16:46 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Jeg skal ikke svare for Ester, men jeg synes det er en rigtig god ting du lægger op til her, nemlig at starte med at finde ud om vi kan nå frem til en fælles forståelse af ordet "videnskab".

Jeg er enig i, at en sådan definition vil være en god idé omend det nok bliver svært at ramme 100% rigtigt.

Jeg tror dog det er væsentligere at få defineret "fornuft". Jeg tror nemlig ikke at de uønskede indlæg er bragt her fordi initiativtageren har anset sin holdning for at være videnskab men snarere fordi vedkommende har anset den for at være fornuftig.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#21068 - 29/09/2003 16:53 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Esmaralda]
Anonym
Anonym

Hej Hansemand

En videnskabsmand er en person med alt for stor hjerne (som er vokset ud gennem håret) med håret strittende ud til alle sider. Han har vilde øjne i sin kamp for at overbevist andre (videnskabsmænd) om at netop hans teorier er de sande og rigtige. Han er lettere til svært distræt. envidere går han med en lang hvid kittel og har altid en blok med formler og formularer i hånden. En videnskabsmand tåler ikke vage udsagn og er parat til at lave forsøg med sin gamle mor for at overbevise om andre sin viden.
Hmmmm nå jeg kan vist ligeså godt kapitulere og indrømme at jeg ikke ved hvad jeg skal skrive....

Stort grin herfra

Til toppen 
#21069 - 29/09/2003 17:38 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej ateist, du skriver:

Jeg tror dog det er væsentligere at få defineret "fornuft". Jeg tror nemlig ikke at de uønskede indlæg er bragt her fordi initiativtageren har anset sin holdning for at være videnskab men snarere fordi vedkommende har anset den for at være fornuftig.

OK, fint! Lad os da så finde ud af at få defineret "fornuft".

Lidt brainstormning herfra:

For mig lyder ordet "fornuft" lettere kedeligt. Hvis man vil være fornuftig, tænker man på, om det man gør nu også er hensigtsmæssigt.

Det kan være fornuftigt at tage høreværn med, når man går til rockkoncert.

Det kan være fornuftigt at tegne en pensionsforsikring for at sikre sin alderdom. Og at tage tidligt hjem fra fest, så man får sin nattesøvn, så man kan komme op og være frisk på arbejde næste dag, så man kan gøre et godt indtryk chefen, så man kan blive forfremmet, så man kan tjene flere penge, så man kan tegne en større pensionsforsikring, så man kan ... fortsæt selv.

Det vil være en overvejelse værd at finde ud af, hvad ens hensigt er, før man beslutter om man vil handle fornuftigt, dvs. hensigtsmæssigt og rationelt.

Er det så fornuftigt at være kristen?
Hvad er risikoen, hvad er præmiesummen, hvad er forsikringssummen, og hvornår udbetales den?

Hvis man nu når frem til at mene, at det er en ganske fornuftig investering hvordan bærer man sig så ad med at komme i gang med projektet ?

Bare til overvejelse.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#21070 - 29/09/2003 18:00 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Fornuftigt kan vel groft sagt have to betydninger
1) rationelt (som i "det strider mod sund fornuft")
2) formålstjenstligt (som i "at handle fornuftigt")

Er det så fornuftigt at være kristen?

Det kommer vel helt an på, hvilken af de to betydninger af ordet vi snakker om.

Det er jo normalt ikke en overbevisning man kommer til alene vha. logik og empiri og det kan derfor ikke siges at være rationelt.

Men, hvis man har det bedst med at være kristen, så opfylder det jo i hvert fald ét formål.

Hvad er risikoen, hvad er præmiesummen, hvad er forsikringssummen, og hvornår udbetales den?

Sådan kan man vel ikke stille det op?
En sådan cost-benefit-analyse (der minder mig om Pascals væddemål) lægger jo op til, at man bevidst beslutter om man vil tro eller ej.
Jeg mener bare ikke man bevidst kan vælge om man vil tro eller ej.
Enten tror man eller også gør man ikke!
En ikke troende kan ikke bare beslutte sig for at tro ligesom en troende ikke bare kan beslutte sig for at holde op med at tro.

Og, såfremt man anvender denne metode skal man jo se på den forventede fordel af den ene religion kontra den anden - ikke blot kristendommen kontra ingen religion.
Måske er forsikringspræmien lavere og forsikringssummen højere, hvis man vælger jainismen? Eller mazdaismen?
Så det er en noget omfattende analyse, hvis man tager antallet af religioner i betragtning.

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#21071 - 29/09/2003 18:17 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist, du skriver

Jeg mener bare ikke man bevidst kan vælge om man vil tro eller ej.
Enten tror man eller også gør man ikke!
En ikke troende kan ikke bare beslutte sig for at tro ligesom en troende ikke bare kan beslutte sig for at holde op med at tro.

Lige præcis! Jeg ved ikke om det overrasker dig, men det er jeg fuldstændig enig med dig i!

Men jeg tror, at man kan beslutte sig for at at læse og lytte for at finde ud af, hvordan det dog kan være, at der trods alt er så mange mennesker, en del af dem veluddannede og tilsyneladende rimeligt normale, som er kristne.

Det var det jeg selv gjorde, bare af almindelig nysgerrighed .. og så skete det altså ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#21072 - 30/09/2003 14:21 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: nelle]
Zaphod
Bruger

Reg.: 26/09/2002
Nelle skrev:
Ne> OK, men jeg er ikke med, det maa jeg tilstaa.

Heller ikke jeg kan tale for Esmeralda, men jeg har lagt mærke til det samme som hende (tror jeg): at der er kommet en tendens til ikke at fremlægge stringente argumenter for éns påstande. Med stringente mener jeg håndfaste argumenter, der ikke uden videre af ejermanden kan fordrejes til at betyde noget andet, hvis diskussionen bliver for hård. Der er simpelt hen for meget "det synes jeg altså, basta!" og måske endda prædiken over visse af debatterne.
Det er en stor fornøjelse at diskutere et par enkelte, veltillavede argumenter frem og tilbage, altimens man ser dem fra lidt nye synsvinkler for hvert nyt indlæg, fremfor at sende klyngebombe på klyngebombe af uigennemtænkte argumenter af sted; argumenter, som man måske ved nærmere eftertanke egt. ikke ønsker at stå ved, fordi de måske ikke alle var lige gode. På denne måde får man tit mange vildskud på debatten, man ikke engang har tid til at forfølge, fordi der konstant kommer nye, lettere irrelevante påstande.

Så det var bare, hvad jeg syntes.

Mvh
Torben

ID proponents "who so staunchly and proudly touted their religious convictions in public, would time and again lie … to disguise the real purpose behind the ID Policy."
Dommer JE Jones

Til toppen 
#21073 - 01/10/2003 10:51 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Zaphod]
Esmaralda
Bruger

Hej Zaphod

Det er en stor fornøjelse at diskutere et par enkelte, veltillavede argumenter frem og tilbage, altimens man ser dem fra lidt nye synsvinkler for hvert nyt indlæg, fremfor at sende klyngebombe på klyngebombe af uigennemtænkte argumenter af sted; argumenter, som man måske ved nærmere eftertanke egt. ikke ønsker at stå ved, fordi de måske ikke alle var lige gode. På denne måde får man tit mange vildskud på debatten, man ikke engang har tid til at forfølge, fordi der konstant kommer nye, lettere irrelevante påstande.

JA det er jo ligepræcis det - jeg kunne bare ikke selv finde ud af at formulere det.... TAK
Det er nok en af grundene til at jeg ofte holder mig fra tro-fornuft-videnskab - - - fordi mine inlæg indeholder meget tro og ingen videnskab. Men pludselig kunne jeg ikke se skellet mellem de andre foraer og den videnskabelige....

Til toppen 
#21074 - 01/10/2003 11:32 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Esmaralda]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Kære Esmaralda

Enig, så her har du noget om emnet. Dette kan måske være igangsættende.

Livet er en femkant

Professor William Struthers er assisterende professor i psykologi på Wheaton College i staten Illinois og arbejder for en bedre dialog mellem religiøse mennesker og videnskabsfolk.
Han introducerer begrebet om livet som en femkant, som har følgende elementer: videnskab, Bibelen, kulturel baggrund, personlig erfaring og fornuft. Det enkelte menneskes femkant kan være meget forskellig fra andres. Nogle vil lægge vægt på videnskaben, andre på bibelen og atter andre på deres kulturelle baggrund. Men alle mennesker vil rumme de fem elementer i større eller mindre grad.
Dette er meget vis og tankevækkende og kunne være et godt udgangspunkt for en debat, som et nyt element i de mange meninger der har været fremme om emnet tro og videnskab.

mvh
Carl

Til toppen 
#21075 - 01/10/2003 11:47 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: carl]
Ateist
Bruger

Professor William Struthers er assisterende professor i psykologi på Wheaton College i staten Illinois og arbejder for en bedre dialog mellem religiøse mennesker og videnskabsfolk.
Han introducerer begrebet om livet som en femkant, som har følgende elementer: videnskab, Bibelen, kulturel baggrund, personlig erfaring og fornuft.

At Bibelen er medtaget viser vel, at dette verdensbillede er udsprunget af en kristen (og ikke overraskende amerikansk) hjerne.

Til toppen 
#21076 - 01/10/2003 11:57 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Davs

At Bibelen er medtaget viser vel, at dette verdensbillede er udsprunget af en kristen (og ikke overraskende amerikansk) hjerne.

Og?

Til toppen 
#21077 - 01/10/2003 12:14 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Carl - interessant! - og vigtigt at kigge på, hvordan religion og videnskab kan forholde sig til hinanden, det er jo netop meningen med dette forum.

Har du nogen forklaring på hvordan det kan være, at professor Struthers introducerer Bibelen som en af de fem livsingredienser som alle skulle være udstyret med i varierende grad? Det er jo sådan, at Bibelen (desværre) slet ikke er med i alle menneskers begrebsværden.

Og tror du, at han med "videnskab" mener naturvidenskab og hvad deraf følger?

Nu er han jo selv psykologiprofessor, så det kunne måske tænkes, at ordet videnskab ikke skal forstås kun som naturvidenskab, men at også de mindre eksakte former for videnskab, fx. samfundsvidenskab og de humanistiske discipliner, skal tænkes med ind i nævnte femkant.

Bortset fra disse to amatørspørgsmål (jeg er selv kristen, og hverken religiøst eller videnskabeligt orienteret) vil jeg læne mig tilbage og glæde mig til en interessant debat!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#21078 - 01/10/2003 12:14 Re: Tro, fornuft og videnskab
Ateist
Bruger

Ja, så kan modellen jo ikke anvendes generelt.
I de muslimske lande ville det da være mere relevant at have Koranen med.
Og i Danmark ville det måske være mere relevant med menneskerettighedserklæringen.

Til toppen 
#21079 - 01/10/2003 12:31 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Hej Ateist

Jeg forstår dine betragtninger, blot ikke den med menneskerettighedserklæringen, for hvem kender den.

Men det er også interessant hvordan Bibelen og kristus dukker op de mest mærkværdige steder også steder som egentlig ikke har med kristus at gøre.. Og oftest for at vise et modsætningsforhold af en eller anden art.

Til toppen 
#21080 - 01/10/2003 12:42 Re: Tro, fornuft og videnskab
Ateist
Bruger

Jeg forstår dine betragtninger, blot ikke den med menneskerettighedserklæringen, for hvem kender den.

Hvor mange danskere kender egl. Bibelen?

Iøvrigt lader de fleste danskere til at kende "menneskerettighederne" - også selvom de ikke kan gøre rede for deres nøjagtige indhold.
Egl. ret lig deres kendskab til Bibelen.

Men det er også interessant hvordan Bibelen og kristus dukker op de mest mærkværdige steder også steder som egentlig ikke har med kristus at gøre.. Og oftest for at vise et modsætningsforhold af en eller anden art.

Hvad mener du konkret?
At det dukker op hos en person, der ønsker at bygge bro mellem tro og videnskab, og lever i et kristent samfund?
Det ville da være mere interessant, hvis ikke det gjorde!

Og at Bibelen og videnskaben står i et modsætningsforhold er vel heller ikke just nogen nyhed?
Det er jo netop derfor nogen føler behov for at "bygge bro".

Til toppen 
#21081 - 01/10/2003 12:54 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: kristina]
carl
Bruger

Hej Kristina

Du spørger:
Har du nogen forklaring på hvordan det kan være, at professor Struthers introducerer Bibelen som en af de fem livsingredienser som alle skulle være udstyret med i varierende grad? Det er jo sådan, at Bibelen (desværre) slet ikke er med i alle menneskers begrebsværden.

Og tror du, at han med "videnskab" mener naturvidenskab og hvad deraf følger?
Citat slut.

Professor Struthers er en personlig kristen videnskabsmand og med videnskab mener han naturvidenskab.

Han siger i sit interview, at alle har en indbygget længsel efter spiritualitet, men at denne egenskab kan udtrykke sig på mange måder. Det er f.eks. derfor, at mange kristne udtrykker deres tro, som at finde meningen !

Jeg er også spændt på det videre forløb.

Til toppen 
#21082 - 01/10/2003 13:04 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Ateist]
carl
Bruger

Hej Ateist

Nu kan pessimismen snart ikke bære mere kan den virkelig ?

Du skriver:
Hvor mange danskere kender egl. Bibelen?

Svar:
Garanteret mange flere end der ved hvad der står i menneskerettighederne- du skulle bare vide, hvor mange Nye Testamenter, der er rundt i de små hjem og hvor mange , der beder aftenbøn.
Det er godt nok beklagelig læsning for en ateist, men sådan er det.

Du skriver også:
Og at Bibelen og videnskaben står i et modsætningsforhold er vel heller ikke just nogen nyhed? Citat slut.

Det er jo kun din påstand, idet der er masser af videnskabsfolk som Professor Struthers også udenfor USA, som tror på livet som en femkant.

mvh
carl

Til toppen 
#21083 - 01/10/2003 14:41 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: carl]
Esmaralda
Bruger

Hej Carl

Dette er bare et suplement....

Der er mange der kender Bibelen uden at vide det er Bibelen..... OG menneskerettighederne følger også Bibelen (måske) uden at vide det.... (ved ike om det er 100% men til dels følger den Bibelen)

- tro kan flytte bjerge
- utroskab er ilde set
- må ikke stjæle
- må ikke lyve
- Anklag ikke uden grund
- vidne sandt i retssager
- et mildt svar afvender vrede
- glad hjerte giver godt helbred
- som en hund der vender tilbage til sit bræk er en tåbe der gentager sine dumheder
- uden brænde dør ilden ud, uden bagtalelse dør striden hen
- vin er godt for helbredet
- vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig...

jo Bibelens tanker sniger sig ind mange steder uden vi opdager det....

Til toppen 
#21084 - 01/10/2003 15:04 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Esmaralda]
kongstad
Bruger

Sted: København S
Hej Ester

Et sammenfald mellem bibelen og for eksempel menneskerettighederne behøver ikke betyde at menneskerettighederne "følger" bibelen.

Fordi noget står i bibelen, er det ikke nødvendigvis den eneste kilde til det.

På din liste kan man jo for eksempel tage at utroskab er ilde set.

Selvfølgelig står det i bibelen, men det er klart at fordi denne holdning udtrykkes et sted, så kan man ikke derfra slutte at det er taget fra bibelen.

Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#21085 - 01/10/2003 15:49 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Der er mange der kender Bibelen uden at vide det er Bibelen.....

Tjah...

OG menneskerettighederne følger også Bibelen (måske) uden at vide det.... (ved ike om det er 100% men til dels følger den Bibelen)

- tro kan flytte bjerge
- utroskab er ilde set
- må ikke stjæle
- må ikke lyve
- Anklag ikke uden grund
- vidne sandt i retssager
- et mildt svar afvender vrede
- glad hjerte giver godt helbred
- som en hund der vender tilbage til sit bræk er en tåbe der gentager sine dumheder
- uden brænde dør ilden ud, uden bagtalelse dør striden hen
- vin er godt for helbredet
- vær mod andre som du ønsker de skal være mod dig...

jo Bibelens tanker sniger sig ind mange steder uden vi opdager det....

Jeg har svært ved at genkende alt det du her lister som en del af menneskerettighederne (se evt. her!)

Selvom der måtte være overlap imellem Bibelen og menneskerettighederne, så er det jo, som Kongstad skriver, ikke dss. at de sidste bygger på Bibelen.
Forbudene mod at stjæle, lyve osv. er garanteret ældre end Bibelen - og den dag i dag gældene på steder, hvor man ikke har en jødigsk/kristen tradition. Det gælder formentlig også "den gyldne regel".

I det hele taget mener jeg det er mindst lige så rigtigt at hævde, at menneskerettighederne bygger på et fundamentalt anderledes princip.
Her er der ikke tale om at skelne mellem de retfærdige/frelste og de syndige/fordømte men tværtimod om menneskeligt ligeværd.
Menneskerettighederne har man alene fordi man er menneske og ikke fordi man tror på den rette lære.
Mange af de overgreb i Bibelen, som Gud sanktionerer, er vist i direkte strid med menneskerettighederne.

Til toppen 
#21086 - 01/10/2003 16:08 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Esmaralda]
nelle
Bruger

Hej Ester

Der er faktisk forskere der mener at begrebet menneskerettigheder gaar helt tilbage til antikkens Graekenland og Rom, begrebet var egentlig knyttet til Stoicismen, som ogsaa havde en effekt paa tilblivelsen af romerretten.

MVH
Ellen

Til toppen 
#21087 - 01/10/2003 17:03 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: kongstad]
Esmaralda
Bruger

Hej Kongsted

Jeg har ikke skrevet at menneskerettighederne er taget fra Bibelen. Jeg skrev at menneskerettighederne INDEHOLDER ting som OGSÅ er i Bibelen - altså at de ikke er modsætninger.....

Min liste var såmænd bare et forsøg på at vise at mennesker godt kan have en femte side (i henhold til femkanten som Carl har lagt frem) som hedder Bibelen uden at vide at de meninger egentlig stammer fra Bibelen.... Det er jo OGSÅ meninger som samfundet har og mange andre religioner....men det er OGSÅ Bibelen...

Til toppen 
#21088 - 01/10/2003 17:09 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Jeg skrev ikke at menneskerettighederne indeholdt alt på listen. Jeg skrev ikke at menneskerettighederne udelukkende er taget udfra Bibelen.

Jeg skrev at mange kender noget fra Bibelen måske endda uden at vide at deres holdning eller mening kan findes der.

Her er der ikke tale om at skelne mellem de retfærdige/frelste og de syndige/fordømte men tværtimod om menneskeligt ligeværd.

Det er heller ikke noget vi som kristne kan eller skal. KUN Gud kan skille fårene fra bukkene - de frelste fra de ikke-frelste.
PÅ det menneskelige plan er alle helt lige hvis man skal følge kristen tankegang.....alle skal behandles ens og ligeværdigt.... ingen mennesker er mere værd end andre - INGEN.

Til toppen 
#21089 - 01/10/2003 18:18 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Esmaralda]
kongstad
Bruger

Sted: København S

Jeg har ikke skrevet at menneskerettighederne er taget fra Bibelen.

Ok så er vi enige.

Min liste var såmænd bare et forsøg på at vise at mennesker godt kan have en femte side (i henhold til femkanten som Carl har lagt frem) som hedder Bibelen uden at vide at de meninger egentlig stammer fra Bibelen.... Det er jo OGSÅ meninger som samfundet har og mange andre religioner....men det er OGSÅ Bibelen...

Eller måske ikke?

Hvad mener du så med "de meninger egentlig stammer fra Bibelen". Det læser jeg som om du mener at de oprindelig kommer fra bibelen, i modsætning til hvad du skriver ovenfor?

Søren

For men become civilized, not in proportion to their willingness to believe, but in their readiness to doubt

Til toppen 
#21090 - 01/10/2003 18:27 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Esmaralda]
mogens
Bruger

Reg.: 23/01/2003
Kære Esther!

Selverkendelse er en dyd, men hvad er en dyd?

Er der noget, Ellen, Elizabeth og jeg følger, er det vist netop at få læst, hvad der står i bjælken. Her står bla fornuft, men hvad er fornuft? Er det fornuftigt at tro på noget, som fornuften blokkerer for?

Det med at ryste egne meninger ud på nettet, som strider mod nutidige disputatser, gælder det også ordstyrerne?

Med venlig hilsen
Mogens

Til toppen 
#21091 - 01/10/2003 19:02 Re: Den kristne indflydelse på samfundslivet [Re: kongstad]
carl
Bruger

Hej Søren

Udmærket kommentar, men for at tilføje det historiske:

Hvis du læser samfundshistorien om Danmark de seneste 200 århundrede, vil du opdage at de kristne vækkelser fik stor indflydelse på retslovene, grundloven, hospitals og sundhedssektoren. Filosoffen og teologen Søren A. Kirkegaard
og Grundtvig fik stor indflydelse på opfattelsen af menneskets værdi som individ og på starten til bedre uddannelse (højskoler og også andelstanken).

Det påstås ligeledes fra forskernes side, at revolutionen blev blodig i Frankrig, medens dette ikke skete i England, idet der i England foregik en samfundsmæssig påvirkning af det engelske samfund i forbindelse med præsten John Wesley`s brud med den engelske statskirke og en åndelig vækkelse brød ud.

Iøvrigt var flere af medforfatterne til menneskerettighederne af kristen observans.

mvh
carl

Til toppen 
#21092 - 02/10/2003 00:02 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Hvis de fem kanter symboliserer faktorer, der indvirker på en given person, så skal den femte side da kun hedde Bibelen såfremt det er Bibelen, der indvirker på personen.
Er det derimod Vedaerne, der påvirker vedkommende, skal den femte side hedde vedaerne - også i de tilfælde, hvor der måtte være sammenfald mellem Bibelen og Vedaerne. Det afgørende for personen er jo, at det står i Vedaerne - ikke at det står i Bibelen.

Til toppen 
#21093 - 02/10/2003 09:50 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: kongstad]
Esmaralda
Bruger

Hej Kongstad

Jeg mener såmænd bare (uden at lægge en hel masse i det (som du åbentbart gør)) at hvis et menneske mener at utroskab er noget skidt så er den person jo enig med bibelens syn på dette...... hvis et menneske mener at tyveri er noget skidt er han jo enig med Bibelen på det punkt.....

Derfor kan man sige at mennesker "kender" Bibelen på nogle punkter - endda helt uden selv at vide det....

Bibelen har spillet en meget stor rolle i Danmark - og mange af dens tanker skinner igennem i lovene og moralen og etikken..... (er dog ved at blive vasket lidt ud) Men mange af vore love er fra dengang hvor Danmark var et kristent land. At de love nu er blevet almindelige holdninger flytter ikke på at de stadig står i bibelen.

Til toppen 
#21094 - 02/10/2003 10:08 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: mogens]
Esmaralda
Bruger

Hej mogens

Selverkendelse er en dyd, men hvad er en dyd?

Ja det er jo lige det.....

Er der noget, Ellen, Elizabeth og jeg følger, er det vist netop at få læst, hvad der står i bjælken.

Jamen det er da godt - - - øhhhh... forventer i at få ros nu???? eller hvorfor nævner du lige jer tre.... er i en trio der holder sammen eller er det tilfældigt???
Er der nogen der har anklaget netop jer for det modsatte??? Jeg skrev et helt generelt inlæg og føler nogen sig truffen er det jo op til dem....

Her står bla fornuft, men hvad er fornuft? Er det fornuftigt at tro på noget, som fornuften blokkerer for?

Er det kristendom du mener???
Jeg ser mig selv som et meget fornuftigt menneske - men absolut ikke videnskabelig. Jeg kan sagtens forene kristendom og fornuft. Og jeg kan sagtens forstå at det ikke er alle der kan det - og jer skal der være plads til - selvfølgelig....

Alle må sige hvad de mener om kristendom og kristne - men så må alle også være parate til at få svar på tiltale....
alle må være parate til at få svar som stiller sig kritisk til deres udsagn (gælder både for og imod kristendom).... alle må være parate til at forklare og vise eller bevise fornuften i deres udsagn udfra deres synspunkter.....

Det med at ryste egne meninger ud på nettet, som strider mod nutidige disputatser, gælder det også ordstyrerne?

Gør vi det??? (ved ikke hvad disputatser betyder )
Hvis vi gør så spørg endelig efter meningen istedet for at sætte sig hen i et hjørne og blive sure over ikke at forstå et inlæg....
Netiketten gælder alle også ordstyrene - men vi ordstyrere har dog nogle flere knapper at vælge imellem på vores skærme..... men det er vel naturligt nok...

Alle må ryste så mange af deres egne meninger ud af deres ærmer som de orker.... MEN så skal de også være parate til at forklare dem og (måske) forsvare dem hvis de bliver spurgt.... og her i den videnskabelige gælder "det er bare fordi jeg syns det" altså ikke.... det skal være mere håndfast.

Til toppen 
#21095 - 02/10/2003 10:43 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Ateist]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003

Shalom...

Der må jeg stille mig på Ateists side...

Folk der ikke lever efter, eller kender til Bibelen, har ingen forudsætninger for, at skulle/kunne have Den som afgørende i deres liv... Det samme gælder samfund som helhed...

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#21096 - 02/10/2003 10:54 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Esmaralda]
nelle
Bruger

Hej Ester

Jeg foeler mig ikke truffen af dit indlaeg, men jeg forstod bare ikke helt hvad du mente, og forventer heller ingen ros:-)

Tror nu det var en tilfaeldighed at Mogens lige naevnte os tre. men der er jo altid nogen i et debatforum der ligger lidt taettere meningsmaessig end andre, og saa er man nok tilboejelig til at naevne dem, der er jo mennesker man foelger mere end andre.

MVH
Ellen

Til toppen 
#21097 - 02/10/2003 11:04 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Kefas Ben-Adam]
Ateist
Bruger

Der må jeg stille mig på Ateists side...

Er det virkelig muligt... ?

Til toppen 
#21098 - 02/10/2003 11:16 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: nelle]
Esmaralda
Bruger

Hej Nelle

men der er jo altid nogen i et debatforum der ligger lidt taettere meningsmaessig end andre,

Og sådan skal det jo være...

Til toppen 
#21099 - 02/10/2003 11:20 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Ateist]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Ateist, ja, jeg må skam også give dig ret her!

Ret skal være ret, og det gælder sandelig også for ateister .

Jeg skrev jo netop selv i begyndelsen af denne her tråd:

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#21100 - 02/10/2003 11:22 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Kefas Ben-Adam]
Esmaralda
Bruger

Hej Kefas

Folk der ikke lever efter, eller kender til Bibelen, har ingen forudsætninger for, at skulle/kunne have Den som afgørende i deres liv... Det samme gælder samfund som helhed...

Jamen jeg giver dig ret (og har sådan set hele tiden gjort det....)
Jeg har ALDRIG sagt at mennesker som ikke kender/bruger Bibelen har den som afgørende i deres liv.
Det jeg har sagt er at vi i et kristent land (måske forhenværende kristent land) ikke kan undgå at have meninger som OGSÅ er i Bibelen (jeg skriver ikke KUN er i bibelen)

At jeg skulle mene at ALLE mennesker i verden lever med Bibelen som afgørende i deres liv må stå til ateists egen redegørelse.... Jeg ved ikke hvor han har det fra og kan slet ikke forstå at jeg har kunnet skrive så utydeligt at det kunne misforstås så grelt. Det beklager jeg så hermed.

Til toppen 
#21101 - 02/10/2003 11:25 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Ateist]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Havde heller ikke ventet noget fornuftigt fra dig

Spøg til side... Selvfølgelig er det muligt... At du er ateist og jeg teist, gør os jo ikke per definition uenig i alt.... men sikkert temmelig mange ting

Guds fred...

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#21102 - 02/10/2003 12:13 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Esmaralda]
nelle
Bruger

Hej Ester

Enig her, men det er ogsaa dejligt at kunne skrive det en gang imellem

Ellen

Til toppen 
#21103 - 02/10/2003 12:18 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Esmaralda]
nelle
Bruger

Hej Ester

Du ved jo, jeg faar laest indlaeggene :-)))), men jeg vil godt lige her komme dig til undsaetning.

Jeg forstod det nu heller ikke paa den maade, at du mener ,at alle mennesker lever med bibelen som det afgoerende.

Ellen

Til toppen 
#21104 - 02/10/2003 13:25 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

At jeg skulle mene at ALLE mennesker i verden lever med Bibelen som afgørende i deres liv må stå til ateists egen redegørelse.... Jeg ved ikke hvor han har det fra...

Hvor skriver jeg da, at du mener "at ALLE mennesker i verden lever med Bibelen"?

Til toppen 
#21105 - 02/10/2003 13:31 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Ret skal være ret, og det gælder sandelig også for ateister

Hvor er I altså søde, dig og Kefas

Til toppen 
#21106 - 02/10/2003 14:33 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Ateist]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Tak

Men du må så absolut ikke sige det til nogen, da jeg har et rygte at pleje

Guds fred..

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#21107 - 02/10/2003 14:47 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Ateist]
Esmaralda
Bruger

Hej ateist

Eftersom jeg aldrig har ment det på den måde det er blevet lagt frem og du samtidig siger at du aldrig har sagt at jeg har ment det som jeg troede du mente jeg mente.......osv ovs......
Kan vi måske slutte af med at sige at der er sket en misforståelse et sted udenfor vores rækkevide ..... OG stoppe med at debatere lige netop det....

Til toppen 
#21108 - 02/10/2003 15:51 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Esmaralda]
Ateist
Bruger

Kan vi måske ... stoppe med at debatere lige netop det....

Lad os bare det

Til toppen 
#21109 - 02/10/2003 18:54 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: Esmaralda]
mogens
Bruger

Reg.: 23/01/2003
Kære Ester!

Når man i en debat finder fæller, har man vel en tilbøjelighed til at finde sammen, som du finder sammen med dine fæller. Artsfæller finder jo også sammen, så du har jo nok set ret mht trioen, men jeg fornemmer nu, at der kunne blive flere, når man lige har fået tygget drøv på Jung i relation til kristendom, måske er nogen gået på biblioteket for at låne lekture om ham, for selv om der står meget i Bibelen, så er den jo ikke en disputats, hvilket vil sige en videnskabelig afhandling.

Med venlig hilsen
Mogens

Til toppen 
#21110 - 02/10/2003 20:17 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: mogens]
nelle
Bruger

Hej Mogens

Ja, det var faktisk ogsaa det jeg fornemmede du mente, og som jeg udtrykte det, er der altid nogen man foelger mere end andre, det afhaenger jo bestemt ogsaa af, hvor man kommer mest her, jeg befinder mig jo overvejende paa Tro, fornuft og videnskab, og Andre emner.

KH
Ellen

Til toppen 
#21111 - 02/10/2003 21:40 Re: Tro, fornuft og videnskab [Re: mogens]
Esmaralda
Bruger

Hej mogens

OK når det bare er fordi i er enige i flere ting sammen end med andre er det helt fint..... jeg var et øjeblik bange for at jeg havde antydet at det lige netop (kun) var jer tre der ikke helt følger overskriften...... Mit inlæg var generelt og en reminder til os alle....og når bare den er forstået sådan er det jo fint...

Artsfæller finder jo også sammen, så du har jo nok set ret mht trioen, men jeg fornemmer nu, at der kunne blive flere, når man lige har fået tygget drøv på Jung i relation til kristendom, måske er nogen gået på biblioteket for at låne lekture om ham, for selv om der står meget i Bibelen, så er den jo ikke en disputats, hvilket vil sige en videnskabelig afhandling.

Tja - det kan man aldrig vide - det vil tiden vise.... men muligheder er der jo - så hvem ved???

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær