0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#21031 - 29/09/2003 09:37
Dåb fra en anden vinkel
|
Bruger
Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
|
Hej Alle (((((((((( DETTE ER IKKE EN TRADITIONEL DÅBSDEBAT ))))))))))  Grunden til at jeg starter denne tråd er at jeg gerne vil have afdækket hvad de forskellige debatører lægger i "dåb" Hvad får man i dåben (får man kun et navn eller får man mere) Hvad giver man i dåben (har mennesket noget at give) Hvor længe er dåben gyldig (på livs tid - eller skal den løbende bekræftes/ fornys) For hvem gælder dåben (er nogen forment adgang til dåben - har alle brug for dåben) Tilføj gerne alt hvad du synes er relevant angående dåben i forhold til din tro/ikke-tro Jeg kender allerede en del af svarene - men ville da gerne om i vil skrive alligevel... Mit ønske er at vi kan holde den traditionelle dåbsdebat lidt på afstand og dermed få ro til at finde ud af hvad og hvorfor andre lægger det i dåben de gør. Mit håb er at vi hvis vi kender grunden til vore meninger nemmere kan forstå hinanden..... Det er selvfølgelig ikke kun de forskellige kristne racer den kan skrive - jeg vil gerne høre alles mening/oplevelse af dåben....
Venlig hilsen Ester
Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige
|
|
Til toppen
|
|
|
#21032 - 29/09/2003 09:42
Re: Dåb fra en anden vinkel
[Re: Esmaralda]
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
|
Hej Ester
Naar smaa boern bliver doebt for de for mig kun et navn, stilling til kirke og tro kan en lille baby ikke tage, foraeldrene goer det saa for dem, men det maa saa ogsaa betyde at det har en begraenset tid, til de selv er gamle nok til at tage stilling.
Ved ikke om det er her du vil hen med dit spoergsmaal?
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#21033 - 29/09/2003 10:08
|
Bruger
Reg.: 04/06/2003
Sted: Askarovo-Bashkortostan
|
Hej Esmaralda Det er et interessant emne du tager op. I den forbindelse har jeg et par spørgsmål som jeg ikke rigtig kan finde et svar på. Måske kan du hjæpe mig. Hvad sker der med nyfødte babyer der, af en eller anden årsag dør, umiddelbart efter fødslen og ikke når at blive døbt i den treenige Guds navn? Hvilken synd har et nyfødt barn gjort, siden at det skal (frelses) ved dåben? Hvordan kan det være, at jøderne ikke kender til begrebet 'arvesynd' ? Synden i Edens Have blev jo ikke begået af en decideret jøde. Adam var jo ikke jøde.  Håber at du eller andre kan hjælpe med nogle svar.  Mvh. Og Guds fred Shakir
” De glemte Gud, så Han lod dem glemme sig selv” Qur’an 59:19
|
|
Til toppen
|
|
|
#21034 - 29/09/2003 10:36
|
Anonym
Anonym
|
Hej Esmaralda
For mig ligger der ikke mere end:
ApG 2,38
Peter svarede: "Omvend jer og lad jer alle døbe i Jesu Kristi navn til jeres synders forladelse, så skal I få Helligånden som gave.
I ældre udgaver stod der vist Kom til tro og ...
I Pinsekirken bliver dåben også, i lighed med de fleste andre kirkesamfund, brugt som indskrivelse i menigheden, men for mig er det en mindre sag, da jeg ved troen alene bliver en del af Kristi Legeme og har del og Lod med kristus.
Altså en naturlig følge af at lære Jesus at kende.
|
|
Til toppen
|
|
|
#21035 - 29/09/2003 10:39
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Ester
Jeg ser dåben som et sakramente (som nadveren), et ydre nådemiddel hvori Gud giver os en gave!
Dåben frelser fra synden (ikke uden troen), genføder og fornyer ved Helligånden, renser fra synden, iklæder Kristi retfærdighed.
"Dåben sker "I Faderens og Sønnens og Helligåndens navn" Dvs. på HANS vegne, på hans myndighed, med Gud som delagtig i dåbsagten. Hele Den Hellige Tre-enighed er i aktion i forbindelse med denne optagelse i Kristi følge. Den tre-enige Gud er den egentlige døber, den handlende, der står bagved og giver dåben dens mening og kraft. "
her
Mennesker af alle racer, handicaps og aldre er omfattet af dåben!
I og med at det er Gud, og ikke jordiske Adam, der handler i dåben, skal dåben ikke "fornyes". Bibelen taler om ÉN dåb, Ef. 4,3-6 " ét legeme og én ånd, ligesom I jo også blev kaldet til ét håb; én Herre, én tro, én dåb; én Gud og alles fader, som er over alle, gennem alle og i alle."
Mennesket bidrager med absolut intet i dåben, men er passivt modtagende!mennesket er som manden i lignelsen om Den barmhjertige samaritaner »En mand var på vej fra Jerusalem ned til Jeriko og faldt i hænderne på røvere. De trak tøjet af ham og slog ham, så gik de og lod ham ligge
HALVDØD!.
Men en samaritaner (Jesus), som var på rejse, kom hen til ham, og han fik medynk med ham, da han så ham. Han gik hen og
- hældte OLIE og VIN i hans sår og
- forbandt dem,
- LØFTEDE HAM OP på sit ridedyr og
- bragte ham til et herberg og
- SØRGEDE FOR HAM.
Næste dag tog han to denarer frem, gav værten dem og sagde: Sørg for ham, og hvad mere du lægger ud,
- VIL JEG BETALE DIG, når jeg kommer tilbage. (Luk 10)
Her ser vi at manden ligefrem er HALVDØD!, og at alt hvad Gud gør er af nåde, hælder olie og vin i vores sår, forbinder os, løfter os op, sørger for os, betaler vores gæld!
Mkh Malli
Ændret af malli (29/09/2003 10:42)
†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†
|
|
Til toppen
|
|
|
#21036 - 29/09/2003 12:15
|
Bruger
Reg.: 18/08/2003
Sted: København
|
Hej Ester, Jeg tror du bliver nødt til at uddybe, hvordan denne debat ikke er en traditionel dåbsdebat. De svar du får er ret traditionelle, synes jeg  .
/Rolf
Johannes 3.16
For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
|
|
Til toppen
|
|
|
#21037 - 29/09/2003 12:25
[Re: Shakir]
|
Bruger
|
Hej Shakir
Hvad sker der med nyfødte babyer der, af en eller anden årsag dør, umiddelbart efter fødslen og ikke når at blive døbt i den treenige Guds navn?
Jeg tror at spædbarnet er omfattet af Guds nåde, trods arvesynden og trods at det endnu ikke er podet ind til Kristus. Problemet opstår for alvor når barnet gør synd i tanke eller handling....hvornår de gør dette er jo svært at sige. Jeg mener også at der er forskel på om man bevidst forsynder sig imod dåbspagten (hvilket næppe kan siges ved et abort eller nyfødt barn)
Hvilken synd har et nyfødt barn gjort, siden at det skal (frelses) ved dåben?
Hvordan kan det være, at jøderne ikke kender til begrebet 'arvesynd' ? Synden i Edens Have blev jo ikke begået af en decideret jøde. Adam var jo ikke jøde.
Jeg har vist besvaret det første. Jeg ved ikke hvordan du kan påstå at Adam ikke var jøde??? - i hver tilfælde ved vi at Adams efterkommere var jøder, Jesus fx., men det er vel i grunden irrelevant for dåbsdebatten.
Mennesket er af naturen en synder, så det fra Adams fald fra fødslen er vendt bort fra Gud og gør synd og fra fødslen er under Guds vrede og dom og behøver hans tilgivelse. skriftbegrundelse:
salme 51,7: "I skyld har jeg været, fra jeg blev født, i synd, fra min mor undfangede mig."
1mos 6,5: "Herren så, at menneskenes ondskab var stor på jorden, og at alt, hvad de ville og planlagde dagen lang, kun var ondt."
" Jeg straffer fædres skyld på børn, børnebørn og oldebørn af dem, der hader mig; men dem, der elsker mig og holder mine befalinger, vil jeg vise godhed i tusind slægtled. (2. Mos. 20)
"men ved at dømme dem lidt efter lidt gav du dem mulighed for at omvende sig, skønt du ikke var uvidende om, at deres natur var fordærvet og deres ondskab medfødt, og at deres tanker aldrig nogensinde lod sig forandre, fordi deres slægt var forbandet fra første færd."(Vis. 12,10)
Uro og møje er skabt for alle mennesker, et tungt åg ligger på Adams børn fra den dag, de forlader moders liv, og til den dag, de vender tilbage til alles moder( Sir. 40)
Sådan skal I bære min pagt på kroppen som en evig pagt. v14 Men en uomskåret mand, en hvis forhud ikke er omskåret, skal udryddes fra sit folk. Han har brudt min pagt.«( 2. Mos 17). Hvorfor indfører Gud denne pagt (omskæringen), hvis vi ikke skulle være syndere af natur? Man har måske ikke gjort det store i at understrege dette i GT, eftersom at alle jo var omfattet af pagten i og med at de blev omskåret !.
Men konsekvensen af ikke at være omskåret i den gamle pagt var døden!
NT:
Joh 3,6: " Det, der er født af kødet, er kød, og det, der er født af Ånden, er ånd." Matt 15,19: "Thi fra hjertet udgår onde tanker, mord, ægteskabsbrud, utugt, tyveri, falsk vidnesbyrd og bespottelser."
Rom 5,12: "Derfor: Synden kom ind i verden ved ét menneske, og ved synden døden, og sådan kom døden til alle mennesker, fordi alle syndede"
Rom 5,18-19: "Altså: Ligesom en enkelts fald blev til fordømmelse for alle mennesker, sådan er en enkelts retfærdige gerning også blevet til retfærdighed og liv for alle mennesker. For ligesom de mange blev syndere ved det ene menneskes ulydighed, sådan skal også de mange blive retfærdige ved én enestes lydighed."
Ef 2,3: "Til dem hørte også alle vi engang. I vort køds begær gjorde vi, hvad kødet og sindet ville, og vi var af natur vredens børn ligesom de andre."
Jeg kan ikke se andet end at der er en sammenhæng fra Gt-Apokryferne-NT. Nemlig at vi af natur er fortabte syndere, og kun kan forliges med Gud ved pagter og tro.
I den ny pagt befaler Jesus os at døbe i hht. Missionsbefalingen i Matt 28: »Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, som jeg har befalet jer. Og se, jeg er med jer alle dage indtil verdens ende.«
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#21038 - 29/09/2003 13:42
|
Bruger
Reg.: 08/06/2003
|
Hej Esmeralda,
Her er jeg helt enig med den traditionelle opfattelse blandt dem der ikke mener vand er nødvendig for frelse -> det er et udvendigt symbol for noget indvendigt.
Sekundært så hælder jeg til at at dette symbol er noget der hører hjemme i den første kirke, nøjagtigt ligesom de åndsgaver der er demonstreret i Apostelgerningerne. Det er alle dele af den første kirkes "kampagnepakke", som også så tydeligt er demonstreret i Lukas 16, at kunne overleve slangegift er en del af pakken ligesom vanddåben. Disse ting var jo ikke for at levere gøglernumre, for at troende skulle være sygdomsfri eller for at de troende skulle overbevises yderligere, men for at demonstrerere Guds magt. Idag har vi midlertid det fulde vidnesbyrd i den indtil videre komplette Bibel modsat dem (1 Kor. 13v9-10).
|
|
Til toppen
|
|
|
#21039 - 29/09/2003 13:55
|
Bruger
Reg.: 23/01/2003
|
Kære Esmaralda!
Ved selve dåbshandlingen behøver man ikke at få et navn, men oftest vælger forældrene, at navngivningen finder sted samme dag, som barnet døbes, hvilket vil sige, at blive podet til det vintræ, som Jesus ofte symboliserede sig som.
Hvor længe dåben er gyldig? Ja har forældrene valgt at lade deres barn døbe, gælder dåben for altid.
Tilføj alt, hvad der er relevant, skriver du. Jeg har været til stede ved adskillelige dåbshandlinger. Flere af dem har været de rene cirkusforestillinger, hvor man rigtignok fornemmer, at det bare er noget, der skal overstås, fordi traditionen ligesom byder det. Og for ikke at få alt for mange gudstj. ødelagt, har jeg sagt til mine præster, at de pr mail godt må give mig et tip om, hvorvidt der er dåb, fordi så finder jeg en anden kirke at være til stede i, og det er ikke, fordi jeg ikke bryder mig om børn; men hellere være til stede i en kirke med kun ganske få, end en kirke, der fyldt med glade dåbsgæster, som hverken synger med eller fatter, at vi er nogen, der er kommet for at høre foredraget, som andre kalder for en prædiken.
Med venlig hilsen Mogens
|
|
Til toppen
|
|
|
#21040 - 29/09/2003 14:24
Re: Skulle det ikke være en fonyende debat ?
[Re: john316]
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
Hej Esmaralda
Jeg er enig med John316, det er startet som en traditionel og triviel gentagelse af barnedåbens for og imod myter, som efterhånden går på krykker.
Du må derfor præcisere hvad du mener med fornyelse, hvad med tankerne fra Romerbrevet 12.2.?
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#21041 - 29/09/2003 14:40
Re: Dåb fra min synsvinkel
|
Bruger
|
Hej alle
Hvad får man i dåben (får man kun et navn eller får man mere)
Man får syndernes forladelse og Den hellige Ånd som gave i dåben. Ånden kan ikke bo i hjerter uden syndsforladelse. Men når synden er tilgivet er synderen frelst og Helligånden kan flytte ind. Ånden kan komme på besøg i hjerter som ikke har syndernes forladelse og ved disse besøg præge mennesker til tro ved sine overbevisninger. At blive døbt i Jesu navn betyder at vi bliver døbt til at eje alt hvad Jesus ejer og har.
Hvad giver man i dåben (har mennesket noget at give)
Ikke noget - tror jeg..... Vi frigiver evt. et navn så alle ved hvad barnet skal hedde. jo - Forældrene kommer med deres barn til Jesus og beder syndernes forladelse ned til dem gennem dåbens vand.
Hvor længe er dåben gyldig (på livs tid - eller skal den løbende bekræftes/ fornys)
Gyldighed = altid. Når en person først er døbt i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn så er personen døbt én gang for alle. Det er ikke nødvendigt at forny eller bekræfte dåben.
For hvem gælder dåben (er nogen forment adgang til dåben - har alle brug for dåben)
Dåben gælder for alle som indeholder synd. Alle som af natur er vendt væk fra Gud og hellere vil søge sit eget. Alle der har brug for syndernes forladelse. KORT SAGT alle mennesker på hele jorden.
Tilføj gerne alt hvad du synes er relevant angående dåben i forhold til din tro/ikke-tro
I dåben er det Gud der handler og giver os syndernes forladelse - derfor er det ikke vigtigt om forældrene tror selv (eller præsten for den sags skyld) dåben er gyldig fordi det var Gud der handlede. Gud løfte i dåben er ikke afhængig af vore tanker og intentioner. Personligt ville jeg da foretrække en troende præst i alle kirkelige handlinger - men det har ingen åndelig betydning i sakrementerne hvor det er Gud der handler.
Ved ankomsten til denne verden bliver mennesket født af kød og ER dermed "kød" (syndig). I dåben bliver mennesket født af Ånd og bliver dermed podet ind på Jesus (vintræet) At blive født af Ånd kræver syndernes forladelse da Ånden ikke kan tage bolig i et syndigt hjerte. Syndernes forladelse gives bla. i dåben og nadveren og ved selv at bede om den og ved at andre beder for dig om den.....
Det er vist hvad jeg lægger i dåben.... håben nogen blev klogere - ellers kan i jo spørge til det....
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#21042 - 29/09/2003 14:45
[Re: carl]
|
Bruger
|
Hej Carl og joh316 Jo det skulle have været en fornyende debat - eller måske næsten en ikke-debat.... men en oplysningsrunde om hvad den enkelte læsser i dåben og dåbshandlingen. Jeg har selv svaret på mine egne spørgsmål - ved ikke om det giver et billede af hvad jeg forventede....
Du må derfor præcisere hvad du mener med fornyelse, hvad med tankerne fra Romerbrevet 12.2.?
Hvad har v2 Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode, det som behager ham, det fuldkomne.
at gøre med det her inlæg?
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#21043 - 30/09/2003 15:31
|
Bruger
|
Hej Esmaralda
Din kommentar til mit indlæg om en fonyelse af debatten om dåb.
Hvad har Romerbrevet 12.2 v2 Og tilpas jer ikke denne verden, men lad jer forvandle, ved at sindet fornyes, så I kan skønne, hvad der er Guds vilje: det gode, det som behager ham, det fuldkomne.
at gøre med det her inlæg?
Dit spørgsmål viser at mit og john 316`s spørgsmål om fornyelse er nødvendige. Alle traditionelle og underlige argumenter er jo stort set brugt i den foregående debat, så det er vel ikke så underligt, at vi spørger og efterlyser noget forvandlende og fornyende. Du starter jo selv tråden med DETTE ER IKKE EN TRADITIONEL DEBAT
Er det ikke korrekt ? mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#21044 - 30/09/2003 20:25
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Carl, hej Café!
Hvis jeg har forstået Esmaraldas oplæg rigtigt, så foreslår hun den fornyelse, at vi vi i stedet for, som vi plejer (at give udtryk for, hvad "de andre" gør forkert, og opfatter forkert) forklarer hvad vi hver især mener om dåben, uden at modsige hinanden. Altså ingen modsigende diskussion, kun "bekendtgørelser", som andre så kan stille spørgsmål til, hvis noget er uklart eller uforståeligt, eller ønskes uddybet.
Esters spørgsmål var:
1) hvad mener vi, at vi modtager i dåben 2) hvad mener vi, at vi giver i dåben 3) hvor længe vi mener at dåben gælder 4) for hvem mener vi at dåben gælder.
Jeg prøver her, for mit eget vedkommende, at svare helt kort på de fire spørgsmål:
1) Jeg mener at modtage det, at min medfødte synd vaskes af, og at jeg derfor modtages som Guds barn, og modtager Helligånden. Vand kan ikke gøre det alene, men vandet med Guds ord kan. , jfr. ApG 22,16 "... Lad dig døbe og få dine synder vasket af .."
2) Jeg mener, at jeg ikke giver noget som helst.
3) Jeg mener at dåben gælder hele mit liv. Guds ord har ingen udløbsdato. Men jeg mener ikke, at dåben frelser mig, hvis jeg ikke modtager den i tro, hverken når jeg døbes, eller senere i mit liv, og jeg mener heller ikke, at den frelser mig, hvis jeg mister min tro og livsvarigt vender min Herre og Frelser ryggen.
4) Jeg mener at dåben gælder for enhver, som bliver døbt i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn. Der er ingen aldersgrænse, hverken opad eller nedad.
Supplerende kan jeg nævne, at jeg tror, at enhver som tror og bliver døbt (eller bliver døbt og kommer til tro) bliver frelst, og at også spædbørn kan tro.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#21045 - 30/09/2003 21:33
Re: Dåb fra en anden vinkel. Dåben Frelser!
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 26/02/2003
Sted: Aalborg
|
Om debatten er ny eller gammel er mig ligegyldigt, men vil gerne forholdsvis kort slå en ting fast når vi snakker dåb. Dåben er det vand der frelser! Dette udbrud er taget fra 1.Peters brev og går man ny. testamente efter i sømmende vil man erfarer at forsoningen ligger i Kristi død og opstandelse og vi bliver jævnfør ovennævnte og Romerne kap. 6 med flere frelst i selve dåben, da vi i dåben dødes og genopstår med Kristus.
Hvad der ellers kan siges om dåb er for mig sekundært i forhold til det faktum at Gud i dåben frelser os.
- When your Karma's gone, my Dogma still stands -
|
|
Til toppen
|
|
|
#21046 - 30/09/2003 23:19
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina  Jamen, hør lige her. De 4 punkter har været vendt og drejet til ukendelighed i den anden tråd. Jeg har lige set de nye indlæg igennem og min påstande om, at det efterhånden er gået helt i selvsving er endnu eengang desværre blevet bekræftet. Alle 4 punkter ER blevet dissekeret på kryds og tværs, så hvis Esmaralda`s " Dette er ikke en traditionel dåbsdiskussion" skal være anderledes, så hjælper det jo ikke spor, at vi alle starter ud med pro et contra igen. Dette eksempel fra dit indlæg viser jo klart, hvor umulig det er at starte fra en ny synsvinkel: Dit citat: Supplerende kan jeg nævne, at jeg tror, at enhver som tror og bliver døbt (eller bliver døbt og kommer til tro) bliver frelst, og at også spædbørn kan tro.Citat slut. 1. enhver som tror og bliver døbt (eller bliver døbt og kommer til tro) bliver frelst,... Hvad mener du egentlig ?? Hvor står det i bibelen " bliver døbt og kommer til tro ?????? 2. at også spædbørn kan tro... ? Hvor står det konkret i NT ????? Ja, det gør der ikke, så hvorfor blande skriften sammen med påstande, der ikke holder vand eller som nogle gør henviser til omskærelse i Gl Testamente og andre uvedkommende skriftvers ???? Det er sådan noget, der gør en nytænkende debat umulig. De 2 traditionelle påstande samt andre findes i rigt mål i den anden tråd, så hvor er nytænkningen ???? Og hvilken værdi er vil en gentagelse have, når man kan læse den ægte vare om barnedåben hos folkekirken og voksendåben hos frikirkerne. Det kommer der jo ingen fornyelse ud af. Nej, fornyelse kommer ikke af sig selv, det betinger at paradigmerne /de grundlæggende antagelser kan påvirkes og det tyder debatten i den anden tråd på, er en håbløs opgave. Når der foregår en fornyelse/vækkelse (f.eks.John Wesley- eller den der frembragte Indre Mission i årene 1850-1870) eller den karismatiske bevægelse i folkekirken for snart 30 år siden og senere den romersk katolske kirke, så skyldtes det jo netop, at der var nogle, der var istand til at se noget andet end traditionerne. Som filosoffen og teologen Søren A. Kirkegaard skrev, at tidligere generationers lærdom om kristendommen er godt, så længe den kender sin begrænsning, men gør den ikke det, så bliver det til en problem. Det passer meget godt med dåbsdiskussionen. Jeg er meget spændt på et evt. videre forløb på denne tråd og det ville vel nok være dejligt, hvis fornyelse kunne lade sig gøre. mvh  carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#21047 - 01/10/2003 10:35
Re: fonyende debat ?
|
Bruger
|
Hej Carl Jeg skrev tidligere at jeg slet ikke var sikker på om det er en debat jeg har ønsket i denne tråd. Jeg er enig i at vi ikke har andre argumenter end der har været fremme 100vis af gange før.... og der vil aldrig komme flere (hvis vi holder os til skriften) DET jeg var ude efter er at finde ud af HVAD andre trosretninger lægger i dåben - hvad andre tror man får-gir i dåben..... UDEN at skyde på at nogen tolker forkert. Jeg ville gerne have lov til at læse (i ro og mag) hvad du fx lægger i dåben UDEN at du samtidig skriver at jeg tager fejl. Hvis du kommer med et sagligt inlæg som beskriver hændelsesforløber åndeligt (og praktisk) i dåben som din tro "ser" det - så kan jeg læse det helt uden at komme i forsvarsposision. Helt uden at føle jeg er nød til at forsvare mit..... på samme måde som jeg håber at mit syn på dåben kan læses uden at i der har en anden holdning straks får paraderne op og ryger i forsvar.... (Helt ærligt så ved jeg ikke 100% hvad fx pinsekirken mener man får og/eller gir i dåben..... for debatten har altid været kørt op i en spids inden vi har fået det afklaret...  ) Når vi så ved hvor hinanden helt præcist står kan vi måske bedre debatere med åbent sind??? Det er hvad jeg håber..... håber du forstår???
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#21048 - 01/10/2003 10:43
[Re: Alex]
|
Bruger
|
Hej Alex
Bare rolig, jeg vil respektere trådens formål og undlade at debattere. Men Ester spørger jo om hvad vi giver og modtager i dåben, og dette kunne jeg godt tænke mig at høre dit syn på.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#21049 - 01/10/2003 11:11
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Carl - fornyelse - - jamen det skulle da vist være en fornyelse af debatformen og ikke af dåbspraksis. Som jeg forstod det, var det meningen, at vi i denne tråd skulle lade helt være med at argumentere imod hinanden, som vi plejer (også jeg  )). Jeg mangler stadig at høre dine svar på de fire spørgsmål - dem vil jeg glæde mig til at læse! kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#21050 - 01/10/2003 12:16
|
Bruger
|
Hej Esmaralda
Her skal jeg så prøve kort at besvare dine spørgsmål ud fra hvad jeg tror på og selv har oplevet: Udgangspunktet er, at forældrene tager sit spædbarn til kirken efter 2 måneder, hvor de ved en smuk handling overgiver spædbarnet til præsten, som tager det i favnen og navnet bliver oplyst. Herefter lægger præsten hånden på spædbarnets hoved og lyser den Aronitiske velsignelse og beder en personlig bøn for spædbarnet og en ældste/venner beder for forældrene og deres ansvar for barnet. Vi tror så på, at barnet er under forældrenes og Guds velsignelse, indtil barnet/teenageren selv bliver bevidst om Guds kærlighed. Den næste skelsættende begivenhed bliver så tilegnelse af en personlig tro på Kristi død og opstandelse, hvilket er som Paulus har skrevet i Romerbrevet kap. 10. vers 8-11 og de følgende vers forklarer mere herom. Såfremt personen så ønsker at blive døbt, så sker det i kirken, eller ved stranden, hvor denne person og eventuel andre aflægger den gode bekendelse inden dåben gennemføres.
Hvad får man i dåben (får man kun et navn eller får man mere) Når personen står i vandet udtrykker præsten det således: Eftersom du med din egen mund har bekendt din tro på den Herre Jesus Kristus, døber jeg dig hermed i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn. Personen bliver helt neddykket og op igen.
Hvad giver man i dåben (har mennesket noget at give) Det eneste der gives er en forudgående bekendelse på en indre forvandling og dåben er en ydre symbolsk handling, der bekræfter en indre forvandling.
Hvor længe er dåben gyldig (på livs tid - eller skal den løbende bekræftes/ fornys) Evigt- såfremt personen ikke frasiger sig troen på Gud, så giver den jo ingen mening længere.
For hvem gælder dåben (er nogen forment adgang til dåben - har alle brug for dåben) Ingen bliver afvist såfremt de har bekendt deres personlige tro på Herren Jesus Kristus og alle har brug for dåben, men vi tror ikke på at dåben i sig selv frelser.
Det har i mange år været traditionel tænkning, at troen, dåben og modtagelsen af Helligåndens fylde er sket i den rækkefølge. Tiden siden den karismatiske bevægelse i folkekirken opstod og frikirkerne fik påvirket sine egne traditionelle paradigmer forstod man; at troen stadig var det afgørende kernepunkt, men at mennesker i visse tilfælde kunne opleve fylden af Helligånden og de åndelige nådegaver inden de blev døbt og at denne Helligåndens særlige fylde også kunne opleves af mennesker i folkekirken eller den katolske kirke og som var/er barnedøbte. mvh carl
Jeg håber disse korte kommentarer kan belyse denne praksis.
|
|
Til toppen
|
|
|
#21051 - 01/10/2003 12:57
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Carl, tak for din forklaring, som jeg var glad for at læse, og som jeg vil tænke videre over. Jeg har lige et uddybende spørgsmål - spørger bare for at være sikker på, at jeg har forstået dig rigtigt - det er angående spm. om hvad man får i dåben, og hvor du svarer:
Når personen står i vandet udtrykker præsten det således: Eftersom du med din egen mund har bekendt din tro på den Herre Jesus Kristus, døber jeg dig hermed i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn. Personen bliver helt neddykket og op igen.
Skal det forstås sådan, at dåben så er en handling, hvor man ikke "får" noget, man ikke havde i forvejen, og at man for så vidt kunne undvære den og "nøjes" med at bekende sin tro?
Eller er dåben for dig at se en nødvendig lydighedshandling?
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#21052 - 01/10/2003 13:10
[Re: kristina]
|
Bruger
|
Hej Kristina
Du spørger: Eller er dåben for dig at se en nødvendig lydighedshandling?
Ja, det er korrekt. Men der er ingen tvang. Den skal være og er frivillig, også fordi der er nogen, som er blevet barnedøbt af deres forældre og de skal selvfølgelig ikke tvinges til en ny dåb. (Det er min personlige indstilling)
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#21053 - 01/10/2003 14:14
|
Bruger
|
Hej Carl Tak for dit svar - det afklarede en del synes jeg..... jeg kan nemmere forstå jer nu tror jeg..... Jeg har lige et par enkelte spørgsmål:
Vi tror så på, at barnet er under forældrenes og Guds velsignelse, indtil barnet/teenageren selv bliver bevidst om Guds kærlighed.
Mener du at barnet falder ud af velsignelsen når det bliver bevidst om Guds kærlighed? Og er det kun gennem dåb det kan få denne velsignelse igen?
Mener du at barnet inden velsignelsen automatisk tilhører Gud eller hvordan står dette barn de første mdr af livet?
hvor denne person og eventuel andre aflægger den gode bekendelse inden dåben gennemføres.
De evt andre som øhh benytter lejligheden til at bekende - er det som en slags konfirmation eller skal de også døbes igen - nej vel??
"den gode bekendelse" er det kort og godt "ja jeg tror på at Jesus kristus er Guds Søn og min frelser" eller hvad ligger der i det?
Evigt- såfremt personen ikke frasiger sig troen på Gud, så giver den jo ingen mening længere.
Hvis en person frasiger sig troen på Gud - men senere finder den igen skal han døbes på denne (nye) tro eller hvordan fungere det i praksis?
Ja det var lige det jeg kom lidt i tvivl om - HUSK jeg spørger fordi jeg gerne vil forstå jer
Venlig hilsen Ester
|
|
Til toppen
|
|
|
#21054 - 01/10/2003 18:30
[Re: malli]
|
Bruger
Reg.: 08/06/2003
|
Hej Malli, Jamen det skal jeg da prøve at svare på! Vi giver ikke noget, dåben er en fri gave. Vi modtager "Ånden i pant" (2 Kor. 5v5) og her igennem en symbolsk afvaskning. Peter kalder dette for "en god samvittigheds pagt med Gud" (1 Pet. 3v21). Senere følger bogstaveligt en åndelig forvandling og herigennem en bogstavelig afvaskning af Adams snavs (1 Kor. 15v42-46), altså det man fik pant for.
|
|
Til toppen
|
|
|
#21055 - 01/10/2003 19:24
|
Bruger
|
Hej Esmaralda Du spørger: Mener du at barnet falder ud af velsignelsen når det bliver bevidst om Guds kærlighed? Og er det kun gennem dåb det kan få denne velsignelse igen? Mener du at barnet inden velsignelsen automatisk tilhører Gud eller hvordan står dette barn de første mdr af livet. Citat slut. Svar på første spørgsmål: nej, når det bliver bevidst om Guds kærlighed og er blevet oplært i Guds ord, vil barnet (den unge) tage personlig stilling til Kristi forsonende død og opstandelse -altså evangeliet. Nej, velsignelsen har med tilegnelsen af den personlige tro og voksendåben er stadig en synlig lydighedshandling, som bekræfter en indre forvandling. Svar på andet spørgsmål: Min personlige opfattelse er præget af min oplevelse af vore egne 2 børn, som blev velsignet gennem bøn medens de endnu var et foster, som skrevet i Salme 139. Så ja, de var under vores -Guds velsignelse. Iøvrigt tror jeg på, at alle spædbørn uanset forældrenes tro eller vantro er under Guds velsignelse i form af englevagt. Tredje spørgsmål: De evt andre som øhh benytter lejligheden til at bekende - er det som en slags konfirmation eller skal de også døbes igen - nej vel?? svar:Nej. "den gode bekendelse" er det kort og godt "ja jeg tror på at Jesus kristus er Guds Søn og min frelser" eller hvad ligger der i det? Svar: Der er ingen betingelser, men din formulering indgår ofte i disse vidnesbyrd jvnf. Romerbrevet kapitel 10. vers 10 og fremad. Slutspørgsmål: Hvis en person frasiger sig troen på Gud - men senere finder den igen skal han døbes på denne (nye) tro eller hvordan fungere det i praksis? Svar: Nej, der er bekendelsen nok. Håber det giver mening ! mvh  carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#21056 - 02/10/2003 09:38
|
Bruger