Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#20971 - 28/09/2003 16:21 Guds væren
mogens
Bruger

Reg.: 23/01/2003
Som jeg har oplevet den ugestid, hvor jeg har været aktiv her på nettet, har det været meget køren i, hvad der står skrevet samt en opvisning i, hvor dygtige man er til at hente hid og did fra Bibelen, mens det har knebet med at få fortolkninger frem, som relaterer til nutid, og nutid er altså ikke oldtid!

Kan Guds væren opleves, som andet end at vi sikkert alle kan konstatere, at naturen sætter ind, lader stå for at tage retur?

Hvis Guds væren kan opleves, må denne oplevelse vel være betinget af, at vi via psyken konstaterer et eller andet, som den enkelte føler er godt. Er der nogen, der vil byde ind på, hvilke mekanismer i menneskesindet, der gør, at man fx kan forlade en kirke med følelsen af absolut helhed?

Med venlig hilsen
Mogens

Til toppen 
#20972 - 28/09/2003 20:26 Re: Guds væren [Re: mogens]
nelle
Bruger

Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
Hej Mogens

Jeg giver dig ret i. at meget her har vaeret en opvisning i at hend hid og did fra bibelen, det har jeg ogsaa kommenteret paa et tidspunkt.

Med hensyn til at foele en helhed naar man forlader kirken, kan jeg saa ikke tale med om.
Den sidste gang jeg var i kirke var som sagt ikke en positiv oplevelse for mig.

KH
E

Til toppen 
#20973 - 28/09/2003 20:37 Re: Guds væren [Re: nelle]
mogens
Bruger

Kære Drys!

Det er helt fint, du er enig med mig, men det kommer der bare ingen debat ud af.

Jeg bad dig om at tage stilling til det, jeg har mailet til dig via privatmailen, og det er over en time siden. Du virker, som var du træt som et helt alderdomshjem, og så er du ikke spor spændende!!

Kh Mogens

Til toppen 
#20974 - 28/09/2003 21:24 Re: Frem og tilbage er lige langt ! [Re: mogens]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Nelle og Mogens

Var det ikke nemmere at I kommunikerede direkte, når I nu er så trætte begge to. Det er jo snart den rene tungetale !!
Så er det jo svært at tænke klart. Så kunne det jo være at underet skete, at der kom noget nyt og spændende ud af det.

mvh
carl

Til toppen 
#20975 - 28/09/2003 21:46 Re: Frem og tilbage er lige langt ! [Re: carl]
mogens
Bruger

Kære Ellen!

Carl er jaloux. Det har han så også grund til at være, og det selv om jalouxi er en dårskab. Det, han ikke er klar over, er, at der spændt en regnbue i form af Helligånden mellem din og min PCer.

Skulle vi få Carl til at forklare, hvad det er i menneskesindet, der gør, at vi to har formået at opbygge et lille venskab?

KH Mogens

Til toppen 
#20976 - 28/09/2003 22:21 Re: Guds væren og metafysiske oplevelser [Re: mogens]
Jens
Bruger

Reg.: 02/02/2002
Sted: Svendborg
Kære Mogens

Jeg vil give dig ret i og jeg mener selv, at der et et problem her på siderne og problemet er at de fleste indlæg henviser til et skrift sted med kap. og vers, det siger ikke mig ret meget da jeg ikke kan skriften uden af.

Jeg forsøger selv at følge både de 10 bud og Jesus anvisninger med at man skal være både, sandru, ydmyg og kærlig, men hvor mange mennesker er det, for så måtte man jo være nær ved herren alle os som følger disse ord i gerninger.

Metafysiske oplevelser har jeg mange af!
Min påstand er at det kan man få ved at være sandru og ydmyg samt kærlig over for næsten og Gud Herren.
Jeg leger til daglig med vor Gud på mange måder ved at stille Ham spørgsmål og så får jeg svar på de mest fantastiske måder og jeg vil bare nævne 2 eksempler fra mine sidst 2 dage.

1) fredag Jeg køre en tur til Svendborg og på toppen af Svendborgsund broen da sker der lige pludselig det at byens store flok af duer på måske ca 30stk. er over hovedet på mig og min bil samt broen og jeg undres. Da jeg køre hjemad igen ca 2 timer senere er jeg igen på toppen af Svendborgsund broen og da kommer en flok duer af samme størrese og flyver over mig og min bil, hvor pudsigt tænker jeg.

2) lørdag Jeg havde været i Svendborg og på vejen hjem ville jeg køre af kyst vejen, da jeg kommer til et kryds hvor jeg skulle til venstre, tænker jeg hurtig at jeg vil dreje til højre i stedet for da der boede en bekendt jeg ikke havde talt med i ca 8 år, jeg siger kære Gud send lige Erik ud på vejen foran min bil for de jeg vil godt tale med ham, men kun hvis du opgså mener det. Jeg nærmer mig hans hus og ca 20 meter før grunden så ser jeg at der kommer en
mand gående ud på vejen og opdager, at det netop var Erik, jeg stopper og får en samtale med denne mand.

3) søndag sker der også nogle utrolige dejlige ting for mig.
Jeg tog til gudstjeneste og der skulle være høst gudstjeneste og orgel indvielse, vi havde besøg af biskoppen provsten og nabo sognes menigheds råd og kirken var næsten helt fuld.
Det var simpelhen fantastisk med med den dejligste oplevelse, jeg kendte de fleste mennesker i kirken og hilste da også på min tidligere nabo på 95år, vi fik en dejlig frokost i vor forsamlings hus og alle de gejstelige roste arangementet til skyerne samt menighedsdådene.
Om eftermiddagen da besøgte jeg min demente mor og tog hende en tur med til kirken og hun var virkelig lykkelig for besøget både ved kirken og mig.

Min påstand er at intet er tilfældigt, hvis man er sandru, ydmyg og kærlig imod sin næste og Gud Herren.

Jens

Ændret af Jens (28/09/2003 22:45)

Jeg har haft store og fantastiske åbenbaringer igennem 21 år som alle peger på Kristi genkomst og som jeg har fået nedskrevet på min hjemmeside.

Til toppen 
#20977 - 28/09/2003 23:29 Re: Frem og tilbage er lige langt ! [Re: mogens]
carl
Bruger

Hej Mogens og Ellen

Mogens kommentar:
Det, han ikke er klar over, er, at der spændt en regnbue i form af Helligånden mellem din og min PCer. " Citat slut.

Vrøvlet fortsætter. Sandheden er, hvor nødig I end vil høre den, at forbindelsen eller regnbuen, som Mogens så poetisk kalder den,såmænd blot skyldes et kabel produceret af og sat sammen af ganske almindelige mennesker og frembragt ved hjælp af elektricitet.

Så meget for den fantastiske viden om Helligåndens virke.

PS Pas nu på kontakten ikke falder ud, så det hele går i sort.

mvh
carl

Til toppen 
#20978 - 29/09/2003 06:51 Re: Frem og tilbage er lige langt ! [Re: carl]
nelle
Bruger

Hej Carl

Hvad mener du

Ellen

Til toppen 
#20979 - 29/09/2003 06:54 Re: Frem og tilbage er lige langt ! [Re: mogens]
nelle
Bruger

Hej Mogens

Ja jeg ved godt, men du faar opgaven at forklare, men held og lykke med det:-)))

KH
Ellen

Til toppen 
#20980 - 29/09/2003 07:01 Re: Frem og tilbage er lige langt ! [Re: carl]
nelle
Bruger

Hej Carl

Jeg taenker faktisk over noget her ved min pc , kabel og elektricitet, at det er utroligt at mennesker ikke kan acceptere hinanden paa trods af forskellige holdninger, taenker du aldrig over det Carl?
Hvor bliver den kaerlighed til hinanden egentlig af, var det egentlig ikke det Jesus talte om.

Det goer det jo heller ikke ringere at mit kabel er opfundet af mennesker, bibelen er jo ogsaa skrevet af mennesker.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20981 - 29/09/2003 09:22 Re: Frem og tilbage er lige langt ! [Re: nelle]
Anonym
Anonym

Hej Nelle

Du forveksler stadig 2 ting, accept af hinanden , og accept af hvad den anden skriver.

For min del, accepterer jeg alle andre mennesker som skabt af Gud på lige fod med mig.. Hvis det ikke var sådan, gad jeg slet ikke være her..

Men jeg accepterer ikke alt hvad der bliver skrevet....

Forstår du forskellen?

Til toppen 
#20982 - 29/09/2003 09:36 Re: Frem og tilbage er lige langt !
nelle
Bruger

Hej Hansemand

Det var faktisk med vilje jeg ikke skrev respektere, jeg ved skam godt forskellen mellem de to ting.

Jeg skrev acceptere, netop fordi, naar du accepterer, er det noget du goer, fordi du mere eller mindre er noedt til det.

Ellen

Til toppen 
#20983 - 29/09/2003 10:59 Re: Frem og tilbage er lige langt ! [Re: nelle]
Anonym
Anonym

Hej Nelle

Jeg prøver lige en grov provokation:

Når du nu fatter det, hvorfor reagerer du så som et lille barn når nogen ikke er enige med dig og derfor råber op om næstekærlighed og accept. Og hver gang skal du have sat dette på plads?

Det er faktisk et handlingsmønster jeg ikke accepterer hos en voksen, medens jeg alligevel accepterer (OG respekterer) dig som person på lige fod med mig og alle andre menneker.

Ovenstående skulle gerne få dig til at føle noget..

Prøv at beskrive det.

Til toppen 
#20984 - 29/09/2003 11:28 Re: Frem og tilbage er lige langt !
nelle
Bruger

Hej Hansemand

Er ikke enig i din udlaegning, men det er da i orden, du synes det, men proev maaske lige at kigge paa din egen maade at skrive paa ogsaa.

Men godt ord igen

Ellen

Til toppen 
#20985 - 29/09/2003 11:33 Re: Frem og tilbage er lige langt ! [Re: nelle]
Anonym
Anonym

Hej Nelle

Min pen er grov, det skyldes sikkert alt for mange år på nettet og før det på fidonettet som ikke er så kendt mere..

Og så måske at jeg har teenagedøtre ;-))

Men jeg er glad for at du ikke lod dig provokere... ret meget

Til toppen 
#20986 - 29/09/2003 12:14 Re: Frem og tilbage er lige langt !
nelle
Bruger

Hej Hansemand

Nej hvorfor skulle jeg det, jeg tager det som ikke saa tungt, som det maaske ser ud til, men du ved jo nok, naar man bliver lidt ivrig, kan det godt loebe lidt af med selv den bedste:-))))

Ellen

Til toppen 
#20987 - 29/09/2003 17:19 Re: Guds væren [Re: mogens]
nelle
Bruger

Hej Mogens

Har laest dit indlaeg her et par gange, og er naaet frem til foelgende: Et interessant indlaeg. Hvilke mekanismer i menneskesindet er det underbevidste imago Dei, vi skal til at beskaeftige os med.

KH
Ellen

Til toppen 
#20988 - 29/09/2003 17:30 Re: Guds væren [Re: nelle]
elizabeth
Bruger

Reg.: 29/09/2003
Goddag!

Jeg er ny her på nettet. Over nogle dage har jeg som anonym fulgt lidt med.

Må jeg være med i den samtale, som du har med Mogens?

Venligst
Elizabeth

Til toppen 
#20989 - 29/09/2003 17:33 Re: Guds væren [Re: mogens]
nelle
Bruger

Hej Mogens

Vil stille dig et spoergsmaal

Hvad mener du om B.S Ingemann's salme

Den store mester kommer
fuldkaerlig er hans id
han sidder ved smeltediglen
og lutrer soelvet med flid

Det oejeblik han venter
og agter kaerlig paa
naar klarlig hans eget billede
vil dybt i soelvspejlet staa

Du gaar jo lidt for Kierkegaard, mener jeg du har skrevet.

KH
Ellen

Til toppen 
#20990 - 29/09/2003 17:36 Re: Guds væren [Re: elizabeth]
nelle
Bruger

Hej Elisabeth

Hvis det er mig du spoerger, saa maa du selvfoelgelig meget gerne.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20991 - 29/09/2003 18:37 Re: Guds væren [Re: nelle]
elizabeth
Bruger

Du benytter begrebet "imago Dei", som betyder gudsbilledet.

Ifølge kirkefædrene er dette billede præget ind i menneskets sjæl. Af og til dukker dette billede op, og det gør det for alle mennesker, også for ikke kristne og andre, som ikke tror på noget som helst.

Når dette billede dukker op i f.eks. en drøm, skal det fra en psykologisk synsvinkel forstås som Selvet, som, du sikkert allerede er klar over, er en dimension, som rummer et vældigt potentiale.

Selvet forstås som et spejlbillede af Gud, når vi taler om Gud inden i mennesket, mens Gud udenfor mennesket er kraften i skaberværket, som mennesket også hører til, fordi mennesket også er et stykke natur. Det, der så er problemet for nævnte stykke natur, er, at det ved, at det skal dø. Denne dødsdom kan mennesket fjerne ved at kaste sig i vold på troen på Jesus, som ifølge de nytestamentlige skrifter overvandt døden, og netop fordi Jesus var menneske med et hel række meget efterstæbelsesværdige menneskelige kvalifikationer, kan man med rette tro på, at han som Gud også vil bære de mennesker, der tror på ham, over dødens tærskel. Det, jeg her taler om, er naturligvis en trossag, som man ikke bør anfægte.

Gud eksisterer naturligvis ikke i egentlig forstand. Gud er noget, der foregår inde i menneskets underbevidsthed, og nu er spørgsmålet rejst om, hvad det er i menneskesindet, som gør, at mennesket kan føle helhed, når det f.eks forlader en kirke.

Til dette har jeg to bud. Det ene er, at kirkegang tager bråden af menneskets frygt for døden. I salmerne synges det ind, hvor godt det bliver, når vi når Guds Rige, som i den ydre verden er jorden. Man skulle næsten tro, at nogen har været der, siden de ved så godt besked.

Det andet bud, som jeg vil give, er, at den dygtige præst formår at prædike på en sådan måde, at Selvet, der er en cental arketype, som befinder sig i nederste del af underbevidstheden også kaldet det kollektive ubevidste, fordi det er fælles for hele menneskeheden fra evighed og til evighed. Når det er fælles, betyder det også, at der kun er een Gud.

Det, jeg nu har fortalt, er, at der findes to verdener; nemlig det ydre Guds Rige, som er jorden, og det indre Guds Rige, som er det kollektive ubevidste, og så har jeg fortalt, at mennesket er udstyret med en bevidsthed om, at det skal dø.

Alle, der fra barnsben har lært, hvem Jesus er, går med et billede af ham i sindet. D.v.s., at de, der har lært, hvem Jesus er, har et indre billede af, hvem han er. I tankerne, kan man sætte dette billede udenfor sig selv, hvilket lettes meget, når man kommer i kirken. Det, der så sker, er, at man, uden at man tænker over det, projicerer Selvet eller den centrale arketype mod det billede af Jesus, som man har sat udenfor sig selv, og i samme øjeblik man projicerer dette enormt store potentiale mod Jesus, opleves der en Guds fred i sindet, og det er så denne psykiske oplevelse, man kan have og føle som helhed, når man forlader en kirke.

Det er yderst besværligt at gå og tænke på, hvorfor og hvordan det er, at guddommen indeni os fungerer. Det er meget lettere at træffe en personlig beslutning, som i al enkelthed går ud på at vedtage, at det bedre liv opnås ved en tro på Jesus.

Venligst
Elizabeth

Til toppen 
#20992 - 29/09/2003 19:34 Re: Guds væren [Re: elizabeth]
nelle
Bruger

Hej Elizabeth

Jeg tror du har ret i, at mennesket flygter fra doeden eller doedsdommen ved at kaste sig i vold paa Jesus.

Vil meget gerne diskutere mere i dybden, men er desvaerre noedt til at lukke ned for i aften.

Lige en sidste ting: Jeg har paa fornemmelsen du er praest.

MVH
Ellen

Til toppen 
#20993 - 29/09/2003 19:36 Re: Guds væren [Re: elizabeth]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Elizabeth, velkommen til! Jeg har med interesse læst dit indlæg, og kan se at du er Jungianer.

Som kristen er jeg ikke så glad for at du skriver "naturligvis" i denne sætning:

Gud eksisterer naturligvis ikke i egentlig forstand. Gud er noget, der foregår inde i menneskets underbevidsthed

Det er jo så din tro, men ifølge min kristne tro er det naturligvis forkert !

Gud i absolut i egentlig forstand, som skaber og opretholder at alt.

"Gud er Gud om alle mand var døde,
Gud er gud om alle land var øde ... " som der står i en salme.

Til slut skriver du:
"Det er meget lettere at træffe en personlig beslutning, som i al enkelthed går ud på at vedtage, at det bedre liv opnås ved en tro på Jesus."

Tror du selv på Jesus? Du mener det er let at vedtage at tro på Jesus? Mener du, at det er en beslutning, som enhver bare uden videre kan træffe for at få et bedre liv?

Tror du på Jesus, som er undfanget ved Helligånden, født af jomfru Maria, pint under Pontius Pilatus, korsfæstet, død og begravet, nedfaret til dødsriget, på tredjedagen opstået fra de døde, opfaret til Himmels, siddende ved Gud Fader den almægtiges højre Hånd, hvorfra han skal komme at dømme levende og døde?

At han ved sin lidelse og død har betalt og gjort fyldest for alle dine synder?

Det er nemlig det, det betyder: at tro på Jesus!

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#20994 - 29/09/2003 19:40 Re: Guds væren [Re: elizabeth]
Ateist
Bruger

Sted: København

Gud eksisterer naturligvis ikke i egentlig forstand. Gud er noget, der foregår inde i menneskets underbevidsthed, ...
<...>
Det er meget lettere at træffe en personlig beslutning, som i al enkelthed går ud på at vedtage, at det bedre liv opnås ved en tro på Jesus.

Sådan som jeg læser det du skriver, så agiterer du for selvbedrag.
Vi ved at Gud ikke findes, men vi får et bedre liv, hvis vi tror han gør, så lad os derfor vedtage, at det gør han - på trods af, at vi ved det ikke passer.

Har jeg misforstået dig?

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#20995 - 29/09/2003 20:02 Re: Guds væren [Re: Ateist]
elizabeth
Bruger

Du misforstår en lille smule. Ja, du skal acceptere et selvbedrag, om du ved bedre, også fordi situationen er den, at du ikke kan bevidstgøre ret meget andet end dit personlige ubevidste, men i stedet for at bøvle med den smerte, kan du i stedet hengive dig til en efterfølgelse af Jesus. Gør du det, sender du nye positive signaler ud i dine omgivelser, og du vil få nye positive retur.

Nej, jeg tror naturligvis ikke på opstandelsen, og alt det Kritina spørger til mig om, og skulle jeg endelig opstå i kød, ville jeg meget ønske, at det ikke blev i det hylster, som jeg bor i i dag.

Du og alle andre har det ene liv, som I har i dag, og som dybest set svarer til jord, hvortil du er på vej til igen.

Venligst
Elizabeth

Til toppen 
#20996 - 29/09/2003 20:21 Re: Guds væren [Re: kristina]
elizabeth
Bruger

Kære Kristina!

Tro er en udvidelse af virkeligheden, men man kan ikke anfægte en tro, fordi den er personlig.

Man kan anfægte fornuft og videnskab, om man har noget, som man synes er bedre. Tro kan ikke give debat, eller rettere sagt bør ikke kunne give anledning til debat.

Personligt mener jeg ikke, at man skal flyve ud i en vedtagelse af, at man tror på Jesus. Mener, at man først skal prøve Jesus af ved en efterfølgelse, og oplever man det giver pote, kan man, fremfor at gå og huske på, hvordan det nu er, at projektionsmekanismen fungerer, vedtage at tro på Jesus som en guddom. Det er den enkeltes personlige afgørelse.

Venligst
Elizabeth

Til toppen 
#20997 - 29/09/2003 20:43 Re: Guds væren [Re: elizabeth]
gnomen
Bruger

Reg.: 02/12/2001
Hej, Elizabeth!

Du skriver:

Gud eksisterer naturligvis ikke i egentlig forstand. Gud er noget, der foregår inde i menneskets underbevidsthed [...].

Eksisterer "menneskets underbevidsthed" da - i modsætning til Gud - "i egentlig forstand"? I så fald: Hvorfor? - og hvad vil det sige, at noget "eksisterer ... i egentlig forstand"?

Mvh.

Martin

Til toppen 
#20998 - 29/09/2003 21:21 Re: Guds væren [Re: elizabeth]
malli
Bruger

Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
Hej Elizabeth

Jeg vil da lige høre hvordan den Hellige Tre-enige Gud kan være en projektions-mekanisme??? Er det da ikke netop typisk de ubevidste tabubelagte og forbudte følelser (vrede, skyld, skam, jalousi, seksualitet osv) vi projicerer ud?...og hvordan kan disse ting danne Faderen, Sønnen og Helligånden?

Mkh Malli

†Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed†

Til toppen 
#20999 - 29/09/2003 21:26 Re: Guds væren [Re: elizabeth]
Carsten
Bruger

Reg.: 05/11/2001
øh....hvordan kan du sige at Gud naturligvis ikke eksisterer i egentlig forstand? Det lyder som noget du har besluttet dig for inde i dit hoved!

Mvh. Carsten

Til toppen 
#21000 - 29/09/2003 21:33 Re: Guds væren [Re: elizabeth]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Elizabeth, du skriver nu at du naturligvis ikke tror på opstandelsen, men at man skal acceptere et selvbedrag.

Du har tidligere skrevet at Gud naturligvis ikke eksisterer.
Men at vi skal beslutte at tro på Jesus. Dette udsagn kunne måske forlede nogen til at tro, at du talte ud fra en kristent tro.

Ellen, som er ateist, troede oven i købet, at du var præst!!

Jeg synes herefter at jeg på dette kristne forum godt kan tillade mig at sige, at jeg naturligvis (!) har kasseret den jungianske analytiske psykologi som noget af det værste tankespind jeg nogensinde har stiftet bekendtskab med.

Du har ikke nævnt Jung i nogen af dine indlæg og ikke givet dig til kende som jungianer, men jeg kan af dine indlæg se, at det er hans lære, du bekender dig til, fordi jeg for en del år tilbage (inden jeg blev kristen) satte jeg mig ganske grundigt ind i hans begrebsverden.

Men gudeskabende mennesker (som skaber guder inde i deres egne hoveder) fandt jeg ikke troværdige.

At mennesker er ateister og ikke kan eller vil tro på, at de er skabt af Gud forekommer mig forståeligt, omend forkert, men gudeskabende mennesker, som er villlige til at leve på illusioner ... og så oven i købet går ind for selvbedrag ... undskyld jeg siger det, men det forekommer mig ikke helt redeligt ..

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#21001 - 29/09/2003 22:49 Re: Guds væren [Re: elizabeth]
mogens
Bruger

Kære Elizabeth!

Du er jungianer, men du er da vist også theol, og du er da vist også en theol i såkaldt eksil - er du medlem af "von alterhaus-gruppen"? Og hvis du er det, heder du ikke Elizabeth!

I det du skriver, er der stort set intet, jeg er uenig med dig i, hvorfor jeg vil gå en tand videre: Guddommen påvirker os. Det oplever vi fx, når vi skriver noget. Vi ved så nogenlunde, hvad det er, vi vil skrive, men alligevel er det, når vi kommer langt nok ind i 'grøden', hvor vi også må tænke, styret af noget, som er 'over os'. Med ord skaber vi noget, som vi egentlig ikke havde haft i tankerne, da vi startede oppe i venstre øverste hjørne. Noget gør, at vi ligesom bliver til Pinocchio.

Guddommen påvirker os. Ord lige fra den jungianske bibel, hvori der videre står: , kan vi kun konstatere ved hjælp af psyken; men herved er vi dog ikke i stand til at skelne, om denne virkning kommer fra Gud eller fra det ubevidste. Dvs, at det ikke kan afgøres, om guddommen og det ubevidste er to forskellige størrelser. Begge er grænsebegreber for transcendental indhold; men det kan emperisk med tilstrækkelig sandsynlighed slås fast, at der i det ubevidste findes en arketype for helhed, som spontant manifesterer sig i drømme o.l., og at der findes en af det bevidste uafhængig tendens til at henføre andre arketyper til dette centrum. Det forekommer derfor ikke usandsynligt, at den første også i sig selv intager en central position, som nærmer den til gudsbilledet..... Gudsbilledet kan forklares, som et spejlbillede af Selvet, eller omvendt, Selvet imago Dei in honime.

ALTSÅ GUD EKSISTERER IKKE, fordi der kan sættes et lighedstegn mellem Kristus og stenen Lapis i kolben. Gud, Jesus Kristus er projektion, men hvis præsten i eksil udtaler sig om dette, ville det være bålet, eller det som synes at være værre; nemlig at miste jobbet og hermed levebrødet.

Og kære theol, det vil vel være blasfemi at hævde, at Gud er i stand til at åbenbare sig alle andre steder end netop i den menneskelige sjæl.

Jeg kunne forestille mig, men jeg ved det naturligvis ikke. Jeg kan forestille mig, at dine dage her på JesusNet er talte. Det gør så vel heller ikke så meget, for nu har du fået budskabet ud; nemlig at kirke stort set kun står for organiseret overtro; MEN hvorfor har du så læst til præst, når du alligevel ikke kan være det?

Med venlig hilsen
Mogens

Til toppen 
#21002 - 30/09/2003 00:52 Re: Guds væren [Re: mogens]
Jens
Bruger

Reg.: 02/02/2002
Sted: Svendborg
Kære Mogens

Jeg har svært ved at finde ud af logikken med læs og besvarelse af indlæg her på siden.

Du skriver et sted at man skal bare tro på Jesus for så er alt godt, det ser man ikke i denne verden af dags dato.
Jeg må fortælle dig at Jesus sagde selv at efter ham ville der komme en som var større som ham.
Vi mangler virkelig en som kan rette op på alle de forkerte linier som alle landene er kommet ind på.
Jesus siger også et sted, at bespottelse imod Gud og Jesus skal tilgives, men bespottelse imod Helligånden skal på ingen måde tilgives ?
Hvad menes med det, ja Jesus havde en direkte kontakt til Gud og de var begge så store kræfter, at de tålte at vi mennesker kunne bespotte dem, men hvis vi bespottede Helligånden ja så ville der ske alverdens ulykkr, fordi Helligånden er en udøvende kraft af vores udsagn, vores udtryk og handlinger bliver indsat i en slags ligning og hvor hELLIGÅNDE VIL VISE DEN ABSOLUTTE RESULTAT, MED AT UDTRUK EN HANDLINGER FOR OS MENNESKER HVIS VI KAN FORSTÅ DETTE UDTRYK.

Undskyld hvis du ikke kan forstå mig, men jeg har selv talt med Gud Herren og alt er under kontrold.

jENS

Jeg har haft store og fantastiske åbenbaringer igennem 21 år som alle peger på Kristi genkomst og som jeg har fået nedskrevet på min hjemmeside.

Til toppen 
#21003 - 30/09/2003 04:42 Re: Guds væren [Re: nelle]
Sandheds-søger
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Danmark
Ellen skrev:

Hej Mogens

Har laest dit indlaeg her et par gange, og er naaet frem til foelgende: Et interessant indlaeg. Hvilke mekanismer i menneskesindet er det underbevidste imago Dei, vi skal til at beskaeftige os med.

KH
Ellen

Hej Ellen, nu er det godt nok Mogens du spørger, men jeg kunne tænke mig at sige et par ting i anledning af dit spørgsmål.

Har du læst noget af Deepak Chopra? Han er læge og forfatter til mange spirituelle og/eller metafysiske bøger. Han har skrevet en bog, som hedder "Oplevelsen af Gud, Sjælens vej ind i mysteriet over alle mysterier". Her er en omtale af bogen fra denne webside:

http://www.bookland.dk/book.php?id=107143&area=book

Beskrivelse

Oplevelsen af Gud er et af Deepak Chopras mest omfattende og betydningsfulde arbejder - en undersøgelse af tanken om at alle kan opleve det guddommelige direkte.

Ifølge Chopra er vores søgen efter Gud funderet i vores hjerne, det er ikke et spørgsmål om religiøs skoling, medfødt godhed, held eller noget andet mystisk.

Chopra beskriver det menneskelige nervesystem som rummende syv biologiske reaktioner der svarer til syv måder at opleve Gud på. Gud opleves således som: Den beskyttende Gud, den almægtige Gud, Fredsguden, Frelserguden, Gud Skaberen, Miraklernes Gud, og den rene værens Gud - "Jeg er". De er ikke udformet af en enkelt religion, men af hjernens behov for at forholde sig til et uendeligt, kaotisk univers og finde mening i det.

I denne bemærkelsesværdige bog dykker Chopra ned i mysterier som religiøs vækkelse, ekstase, genialitet, telepati, personlighedsspaltning og klarsyn - alt sammen dele af det "bevidsthedsfelt" som kvantefysikken opdagede for næsten hundrede år siden.

Oplevelsen af Gud er en syntese af filosofi og den nyeste videnskab anvendt på de største emner. Det er den søgen vi alle er engageret i hvad enten vi erkender det eller ej.

For som Chopra skriver:
"Gud er vores mest veludviklede instinkt
med hensyn til at kende os selv".

Dette er overordentligt interessant synes jeg.

Selv forstår jeg Gud som værende en åndelig kraft, som vi alle har en gnist af og som en kraft vi kan henvende os til for at få fornyet inspiration. Jeg tror ikke på Gud som en person, dog tror jeg på manifesteringer i form af skytsånder og i form af kraftdyr i shamansitisk forstand, jeg tror også på manifesteringer af guder i forskellige former. Jeg kan godt lide udtrykkene "Liv, Kærlighed og Sandhed" eller "Livet, Kærligheden og Sandheden" som en beskrivelse af Gud, det guddommelige og/eller det spirituelle.

Med venlig hilsen,
Lars Peter

Til toppen 
#21004 - 30/09/2003 09:51 Re: Guds væren [Re: kristina]
elizabeth
Bruger

Kære Kristiana!

På et tidspunkt i din tilværelse har du ladet dig inspirere af Jung. Jung er en lære, som man naturligvis kan gøre til religion, men jungiansk psykologi er først og fremmest en lære, der er baseret på et videnskabeligt fundament.

Teologi, hvilket vil sige gudelære, er som nævnt også en lære, og tro ikke, når teologi bliver til videnskab, at man ikke har Jungs videnskabelige udsagn med i overvejelserne.

I mit liv har jeg ikke brug for belæringsmestre, som ved eller postulerer en hel masse, hvis dokumentation kun er det nye testamente. Jeg er også meget Tillich orieteret, og over sommeren, hvor vi har kunnet følge en nidkær kirkedebat, der har udmøntet sig i, at en præst, som har vovet at åbne op om, hvad præster taler med hinanden om indbyrdes, er sat på skærpet tilsyn, som skrev vi slaget ved Dybbøl. Hvad der foregår i kirken har også min største interesse, og selvfølgelig går jeg i kirke, og selvfølgelig kommer jeg også hos præster privat.

Jeg er ikke antikrist, som du forsøger at gøre mig til, fordi vi ikke er på bølgelængde, men når jeg har ønsket at være med her på kanalen, skal det ses i lyset af, at jeg ofte oplever, at folk render efter et lys, som de tror er til stede, og som også er der; nemlig den indre guddom. Denne gud kan vi kun forholde os til videnskabeligt. Vor indre gud skal vi tænke ind i Jesus, om det er kristendom, vi ønsker at dyrke. Var det en sten, vi gerne ville gøre til gud, skal vi tænke den indre gud ind i stenen, men modsat en sten har vi ikke en dejlig bog, som vi ken uddrage det bedste i mennesket fra.

Venligst
Elizabeth

Til toppen 
#21005 - 30/09/2003 10:57 Re: Guds væren [Re: elizabeth]
malli
Bruger

Hej Elizabeth

"Jeg er ikke antikrist, som du forsøger at gøre mig til, fordi vi ikke er på bølgelængde, men når jeg har ønsket at være med her på kanalen, skal det ses i lyset af, at jeg ofte oplever, at folk render efter et lys, som de tror er til stede, og som også er der; nemlig den indre guddom. Denne gud kan vi kun forholde os til videnskabeligt. Vor indre gud skal vi tænke ind i Jesus, om det er kristendom, vi ønsker at dyrke. Var det en sten, vi gerne ville gøre til gud, skal vi tænke den indre gud ind i stenen, men modsat en sten har vi ikke en dejlig bog, som vi ken uddrage det bedste i mennesket fra. "

Du skriver at du ikke er antikrist, nå men det var jo rart lige at få det på plads.

Men det du skriver om "indre guddom"...indre dit og indre dat, kan jeg altså bare overhovedet ikke nikke genkendende til. Måske burde jeg have en lille forudsætning for at udtale mig, jeg er kristen.

Jeg ser ikke Jesus som "noget i mig", for "i mit kød bor intet godt". Derudover har jeg en depression, og her kan jeg ABSOLUT ikke finde noget i mig selv at støtte mig til - der er nada!!! Tilsvarende talte jeg for nylig med en der er i sorg over nær slægtnings dødsfald, og sammen var vi enige om at det der med at finde hjælp og trøst i noget hos os selv, det kan man gøre i en periode. Men når de store storme raser i ens sjæl, når man er i anfægtelse, i sorg, i krise...så kan man ikke finde et fundament i noget hos sig selv, man er totalt død indeni!

Men så meget ved jeg, at den eneste trøst er evangeliet om hvad Jesus har gjort for os. Han lod sig ramme af Guds vrede over synden, han bar vore synder, og vi kan ALTID komme til ham!

Gud har indstiftet de to sakramenter, to ydre ankerkæder, hvor den fortabte kan klynge sig fast. Jeg VED at jeg her igennem får forladt mine synder, jeg VED at Gud selv er tilstede ved sine nådemidler, at jeg gennem Guds pagt (barnedåben) blev frelst og renset fra synden, genfødt og fornyet ved Helligånden, iklædt Kristi retfærdighed - og jeg har Guds Ord på at Gud er MED mig! også i denne svære tid, og selvom jeg intet mærker. Jeg VED at jeg får del i pagtens blod ved nadveren, og at jeg får tilsagt syndernes forladelse. For alt dette står skrevet i de hellige skrifter, som er indblæst af Gud!

At alt dette skulle være noget jeg bare kunne finde i mig selv er direkte usandt og ligefrem blasfemisk. Jeg er bestemt ikke Gud, og Gud er bestemt heller ikke noget materielt! Han er himlens og jordens skaber, han er alfa og omega, den kristnes Far! hans søn er vores Forsoner, vores Frelser, den kristnes Bror! og Helligånden er vores Trøstermand!

Det gør mig ondt at læse at du skulle være teolog, i det mindste håber jeg ikke for mine medmennesker at du også er præst, for hvad trøst er der for den arme synder, knust af synd og skyld, der ligger på dødslejet i det du kommer med? Vil du også sige følgende ord til ham: "Var det en sten, vi gerne ville gøre til gud, skal vi tænke den indre gud ind i stenen, men modsat en sten har vi ikke en dejlig bog, som vi kan uddrage det bedste i mennesket fra." ?! I benægtende fald, hvorfor skriver du så disse ting her? Hvad er formålet i at gå ind på JESUS-net og fortælle os at vi kan tænke vores indre gud ind i en sten? Vil du stjæle vores tro eller hvad er formålet?

- For der er bestemt hverken glæde, opmuntring, sandhed eller visdom i disse udtalelser...de er direkte dræbende!

Mkh Malli

Ændret af malli (30/09/2003 11:04)

Til toppen 
#21006 - 30/09/2003 11:49 Re: indre guder... [Re: elizabeth]
Esmaralda
Bruger

Reg.: 17/10/2002
Sted: Sønderjylland - Bylderup Bov
Hej elizabeth

Vor indre gud skal vi tænke ind i Jesus, om det er kristendom, vi ønsker at dyrke. Var det en sten, vi gerne ville gøre til gud, skal vi tænke den indre gud ind i stenen,

Du lyder ikke som om du ved ret meget om kristendom når du kan skrive sådan .....

Kristendom handler netop IKKE om vores eget.... tværtimod. Kristendom handler om at vi i vopres eget INTET kan selv.... Vi kan ikke gøre noget 100% godt - der vil altid være en bagtanke til eget bedste i vore handlinger...

I kristendom er det GUD der handler UDENFOR os ved at sende sin Søn til jorden for at frelse os fra hans vrede over synden (alt det forkerte vi gør)

Kristendom handler om at KUN Jesus er god nok - men han vil dele denne sejr med alle os der har brug for det.... Jesus har sejret over både synden og døden - og det vil han give videre til mennesker..... vi kan få del i hans gerning og dermed det evige liv hos ham. Vi får samme arveret som Guds enborne Søn

Alle disse ting kan ikke komme fra vores indre.....
Så hvis man vil finde styrken i sit indre kan det aldrig bive kristendom

Venlig hilsen Ester Han friede os ud af mørkets magt og flyttede os over i sin elskede søns rige

Til toppen 
#21007 - 30/09/2003 12:36 Re: Guds væren [Re: mogens]
elizabeth
Bruger

Kære Mogens!

Jeg er ikke theol, og jeg er ikke medlem af nogen "alterhaus-gruppe". Jeg ved ikke engang, hvad det er, jo jeg er nok klar over, at alterhaus både betyder gammelt hus og alterhus, altså kirke.

Hvad jeg sådan lige nøjagtig er, har drenge altid travlt med at prøve, om de kan hitte - hvis jeg nu var sygeplejerske, ville du så kunne få din anima til at passe på mig?

Nej vel? Hvad mon Elizabeth så laver, og hvordan mon hun ser ud? Og, hvis du lægger din indkomst oveni min på ca 400, hvilet tal havner vi så på? Drenge, der ikke formår at tjene godt, har overhovedet ikke min interesse, og så kan de være ligeså søde, som de være vil.

Som anonymbruger af nettet har jeg haft lejlighed til at følge dig. Du er ikke dum, og du virker utrolig ærlig. Du er næppe akademiker, og det selv om du har et akademisk snit i din skrivemåde. Du er ikke arbejdsløs. Du sidder i en stilling, hvor du har fri adgang til en PCer, så du er nok ja, hvad skal jeg skyde på? Du er ....? Hvis vi lægger din indkomst oveni min, skriver vi vel 800, ikke sandt? Og så vil jeg skyde på, at du er fraskilt, fordi du har haft udenomser. I øjeblikket, som jeg ser det, er du meget optaget af Holland. Du reddede lige hendes tråd, og nu er den en af de længste. Netop, fordi du er fri som fuglen, tjener tilpas, har bil af bedre mærke, burde du nok overveje, om det ikke var forsøget værd, at tage et par feriedage torsdag og fredag. Hvis du nu stikker af meget tidlig torsdag morgen, ville du sikkert kunne nå et hotel i Duiven hen over godt middag, hvile og så ellers forberede dig på mødet.

Kunne du også tænke dig at møde mig på en anden frekvens end dette debatforum? Jeg kan møde dig fra Skagen til Gedser, men modsat dig behøver jeg ikke at tage feriefri, og de omkostninger, der måtte løbe på ved et evt møde dig og mig imellem, bliver ført på en såkaldt repræsentationskonto.

Venligst
Elizabeth

Til toppen 
#21008 - 30/09/2003 12:51 Re: Guds væren [Re: elizabeth]
nelle
Bruger

Hej Elizabeth

Havde ellers truet med, hvis det er en trussel, tror det ikke, at jeg ville vaere lidt passiv, men jeg kan ikke lade vaere med at kommentere dit indlaeg til Mogens.

Jeg maa sige , du har vaeret en meget flittig bruger som anonym her paa Jesusnet. du har virkelig gjort dine tanker om Mogens.

Jeg antager, det er mig du mener, nu naar du skriver Mogens er optaget af Holland, idet du noeje skriver Duiven, netop hvor jeg bor.

Ja , Mogens og jeg har da haft mange gode dialoger, vi ser lidt forskelligt paa nogle ting, men enderesultatet tror jeg bliver det samme.

Men da du har fulgt Mogens saa meget, hvad har grunden vaeret til det? ser du maaske lidt af dig selv ogsaa, naar du laeser hans indlaeg.

MVh
Ellen

Til toppen 
#21009 - 30/09/2003 12:53 Re: Guds væren [Re: elizabeth]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hallo Elizabeth! - find venligst et andet sted til dine udvekslinger med Mogens - evt. kan du bruge muligheden for at skrive en privat meddelelse, hvis du går ind på hans profil.

Dit anliggende falder helt og aldeles uden for dette forums formål, både denne tråds emne og JesusNet i det hele taget.

Dette er ikke et chat-program!

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#21010 - 30/09/2003 13:42 Re: Guds væren [Re: kristina]
elizabeth
Bruger

Jeg er ganske klar over det, men som du nok ved, så har tingene det med at dreje i alle mulige retninger, hvilket, jeg også oplever, sker for andre.

For dit vedkommende har du anfægtet, at jeg har prøvet at forklare, hvilke mekanismer det er i menneskesindet, som gi'r følelsen af Guds fred i sindet, som også kan udtrykkes som et Guds væren, og når jeg så oplever en 100% feed-back fra Mogens, kan jeg jo kun nære et ønske om en mere uddybende drøftelse med ham, men som jeg er enig med dig i bør finde sted via mail. Imidlertid har jeg endnu ikke lyst til at indlægge min egen mail, og jeg tror ikke, at Mogens' mail er hans egen private.

Naturligvis tager jeg din henstilling til efterretning.

Venligst
Elizabeth

Til toppen 
#21011 - 30/09/2003 14:08 Re: Guds væren [Re: elizabeth]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Hej Elizabeth

Det, som Kristina hentydede til, da hun skrev "privat meddelelse", var, at brugerne på Jesusnet har mulighed for at sende beskeder til andre brugere. Det har ikke noget at gøre med email.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#21012 - 30/09/2003 15:17 Re: Er tro en udvidelse af virkeligheden ? [Re: elizabeth]
carl
Bruger

Hej Elizabeth

Du skriver i et af dine indlæg, at tro er en udvidelse af virkeligheden.
Nej, du tager virkelig fejl i en sådan grad, at jeg tvivler på at du overhovedet anvender NT som din kilde. I såfald så læser du indholdet på højst ejendommelig måde. Du skulle læse Hebræerne kap 11. så ved du bagefter en hel masse om tro.

Du skriver også om indre guder og andre mærkelige ting, eksempel:

"at folk render efter et lys, som de tror er til stede, og som også er der; nemlig den indre guddom. Denne gud kan vi kun forholde os til videnskabeligt. Vor indre gud skal vi tænke ind i Jesus, om det er kristendom, vi ønsker at dyrke ".

Hvor står det i NT ? Det lyder mere som New Age filosofi eller Martinus eller Rudolf Steiner ! Eller din egen lommefilisofi. Det passer også godt med, at du synes det er mærkeligt, at den omtalte præst er sat under skærpet tilsyn !!

Det er åbenbart nødvendigt såfremt evangeliet forkyndelse ikke skal ende i den rene parodi.

mvh
carl

Til toppen 
#21013 - 30/09/2003 22:15 Re: Er tro en udvidelse af virkeligheden ? [Re: carl]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Carl, du citerer Elizabeths citat som følger:

"at folk render efter et lys, som de tror er til stede, og som også er der; nemlig den indre guddom. Denne gud kan vi kun forholde os til videnskabeligt. Vor indre gud skal vi tænke ind i Jesus, om det er kristendom, vi ønsker at dyrke ".

Du nævner, at du synes det lyder som New Age, Martinus eller Rud. Steiner.

Til din orientering: Ingen af delene, faktisk, men derimod Carl Gustav Jung (1875-1961), en schweizisk psykolog og psykiater, som ud fra Freuds psykoanalyse grundlagde den analytiske psykologi. Den handler om myter, eventyr, menneskets fantasier, drømme og hallucinationer. Jungs religiøse forestillinger og teorier har intet til fælles med kristendommen.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#21014 - 30/09/2003 22:26 Re: Er tro en udvidelse af virkeligheden ? [Re: kristina]
malli
Bruger

Hej Kristina

Jeg tænker på om ikke også de andre definerer guddommen som noget indre?......

Gad vide hvordan de iøvrigt får det til at hænge sammen med verdens skabelse, men det har vi vel også selv gjort eftersom guden er i os selv

Mkh Malli

Til toppen 
#21015 - 30/09/2003 22:28 Re: Guds væren [Re: elizabeth]
steen
Bruger

Reg.: 14/10/2002
Sted: London, Storbritanien
Hej Elizabeth

Du er vist blevet godt hjernevasket ude på Njalsgade, eller hvor du nu har studeret, med efterfølgende udflytning til Hellerup eller Ordrup. Og iøvrigt tillykke med din høje indtægt på ca. 66% af min, flot....Hvis du kigger nærmere på formålet med dette forum, handler debatten imidlertid ikke om kontakt, men derimod om religion og i særdeleshed om kristendommen.

Du skriver:

Gud eksisterer naturligvis ikke i egentlig forstand. Gud er noget, der foregår inde i menneskets underbevidsthed, og nu er spørgsmålet rejst om, hvad det er i menneskesindet, som gør, at mennesket kan føle helhed, når det f.eks forlader en kirke.

Du ved åbenbart mere end alle andre mennesker som nogensinde har eksisteret(det må være derfor du tjener så godt?). Nu har man gennem hele menneskehedens historie dyrket guder og spekuleret på om der er mere mellem himmel og jord, og vupti dukker der et menneske op som har svaret på alt.

Og hvad mener du med at Gud findes i menneskets underbevidsthed? Gud eksisterer da fuldt ud i min bevidsthed når jeg f.eks. beder bønner. Jeg tror du er inde på en overdreven og nedladene simplificering af behovet for at have en Gud når du blot henviser det til til en selvstændige mekanisme (citat: hvad det er i menneskesindet ) i sindet. Antallet af parameter som kan have indflydelse på hvorfor folk er religiøse gør fænomenet religion langt mere indviklet, end din forklaring, lært på psykologi 1.

Endvidere er der også mange mennesker som føler de er ude for overnaturlige oplevelser og derfor mener de har et bevis for f.eks. en Gud. Da den slags oplevelser ikke kan afvises objektivt af videnskaben tror jeg ikke det er klogt at komme med for skråsikkre påstand om at der ikke findes en Gud.

Steen

Til toppen 
#21016 - 30/09/2003 22:33 Re: Er tro en udvidelse af virkeligheden ? [Re: kristina]
carl
Bruger

Hej Kristina

Tak for oplysningen, jeg ved udmærket hvem Jung er. Iøvrigt er Jung altså ikke kun de fantasterier du skriver om, men også seriøs filosofi. Det var faktisk ikke det jeg hentydede til. Det var en kommentar til de forskellige indlæg af Elisabeth, til hvilke jeg stadig vil betegne det udtrykte som ikke kristen tankegang. Det er jeg ifølge andre indlæg ikke den eneste der bemærker.

Da New Age er en meget bred vifte af " spirituellle forestillinger og ordvalg" er det ganske betegnende for mange af de personer, som f, eks, kalder sig kristne healere m.m, men faktisk beskæftiger sig og tror på alt mulig overtro i en pærevælling.
Hvad angår EŽs egentlige overbevisning kan jeg af gode grunde ikke sige noget om, men når hun bl.a. udtrykker/påstår, at den kristne tro er en udvidelse af virkeligheden, så er der altså noget galt

mvh
carl.

Til toppen 
#21017 - 30/09/2003 23:07 Re: Er tro en udvidelse af virkeligheden ? [Re: kristina]
mogens
Bruger

Jungs teorier har det til fælles med kristendommen, at kristendom samt andre religioner er emballage for det egentlige, hvilket vil sige underbevisthed.

Påvirkningen fra guddommen kan vi kun konstatere ved hjælp af psyken, hvor vi ikke er i stand til at skelne, om virkningen kommer fra Gud eller det ubevidste, fordi gudsbilledet sammenfalder med Selvets arketype.

Med venlig hilsen
Mogens

Til toppen 
#21018 - 30/09/2003 23:12 Re: Er tro en udvidelse af virkeligheden ? [Re: carl]
mogens
Bruger

Der er tilsyneladende det galt med Elizabeth, at hun virker til at have en ret høj IQ.

Mvh
Mogens

Til toppen 
#21019 - 01/10/2003 09:31 Re: Er tro en udvidelse af virkeligheden ? [Re: mogens]
carl
Bruger

Høj IQ.
Er det noget du ved eller bare påstår ?
Iøvrigt er en høj IQ, som bekendt, ingen garanti for indsigt og menneskelig forståelse.

carl

Til toppen 
#21020 - 01/10/2003 10:53 Re: Guds væren [Re: elizabeth]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Hej Elizabeth, du skriver:

Jeg er ikke antikrist, som du forsøger at gøre mig til, fordi vi ikke er på bølgelængde

Nej, det forsøger jeg ikke, det var dog en skrækkelig tanke! Og aldeles ubibelsk! Det er dog helt utroligt at du kan udlede sådant af mit indlæg.

Du tager også fejl, når du mener, at jeg har ladet mig inspirere af Jung, det har jeg ikke, jeg har bare af almindelig interesse studeret hans filosofi/psykologi, og for mit eget vedkommende kasseret den, fordi jeg netop ikke, som du, anerkender den som videnskabelig, men vurderer den som menneskeligt tankekspind. Men at det er en veldefineret og seriøs filosofi, som stadig har mange tilhængere, anerkender jeg bestemt.

Teologi er ikke videnskab, det er vi helt enige om.

Og kristendommen er heller ikke videnskab, men en tro, en åbenbaring.
Den er ikke baseret på menneskers forskellige indre, sjælelige forestillingsverdenener, men på Guds ord i Bibelen, som for mange er en lukket bog.

Det er et under, hvergang Gud åbner den for et menneske - det er nemlig Ham, der skaber troen, og ikke os kristne, der selv har valgt den.

kristina

(Ef. 4,15)

Til toppen 
#21021 - 01/10/2003 11:16 Re: Guds væren [Re: kristina]
Ateist
Bruger

Det er et under, hvergang Gud åbner den for et menneske - det er nemlig Ham, der skaber troen, og ikke os kristne, der selv har valgt den.

Gud bestemmer altså suverænt, hvem der tror og ikke tror?
Og troen er en forudsætning for frelse?
Ergo bestemmer Gud suverænt hvem der skal frelses og fordømmes uden på nogen måde at lade det være op til os?

Er der iøvrigt plads til menneskets frie vilje, hvis Gud bestemmer, hvad vi skal tro og ikke tro?
Er vi så ikke blot Guds marionetter?

Ateistisk Selskab - Kom i godt selskab Ateistisk Forum - En gudsforladt forening

Til toppen 
#21022 - 01/10/2003 11:26 Re: Guds væren [Re: Ateist]
carl
Bruger

Hej Ateist

Din kommentar til Kristina:
Ergo bestemmer Gud suverænt hvem der skal frelses og fordømmes uden på nogen måde at lade det være op til os?

Nej,det står ingen steder i bibelen, at det er Gud der bestemmer hvem der tror eller ikke tror.Tværtimod.
Jeg undrer mig også (som kristen) over Kristinas påstand. Den er ihvertfald ikke bibelsk korrekt.

Ja, troen er en forudsætning for frelse.

Nej, hvert menneske er ifølge bibelen selv ansvarlig for sin tro på Gud eller sin vantro, for som du skriver; Gud har givet hvert menneske den frie vilje.

Bibelen siger, at Gud elskede verden så højt, at han gav sin enbårne søn til frelse for ENHVER der tror. Johannes Evg. kapitel 3. vers 16.
Men et menneske kan afvise Gud og dermed afskære sig fra Guds faderkærlighed og dermed gå fortabt.

mvh
carl

Til toppen 
#21023 - 01/10/2003 11:41 Re: Guds væren [Re: carl]
Ateist
Bruger

Nej,det står ingen steder i bibelen, at det er Gud der bestemmer hvem der tror eller ikke tror.Tværtimod.
Jeg undrer mig også (som kristen) over Kristinas påstand. Den er ihvertfald ikke bibelsk korrekt.

Der er måske tale om forskellige retninger indenfor kristendommen?

Til toppen 
#21024 - 01/10/2003 11:44 Re: Guds væren [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Davs Ateist

Ja og nej...

Det kommer an på hvad du gerne vil høre, hvis du ikke vil høre hvad Gud har at sige til dig vil Han ikke frelse dig mod din vilje, men vil du høre hvad han har at sige dig, lader han troen vokse i dig medens du hører. For troen kommer af det der høres.. (Rom 10, 17 / Joh 17 18-21)

Til toppen 
#21025 - 01/10/2003 12:04 Re: Guds væren
Ateist
Bruger

Det kommer an på hvad du gerne vil høre, hvis du ikke vil høre hvad Gud har at sige til dig vil Han ikke frelse dig mod din vilje, men vil du høre hvad han har at sige dig, lader han troen vokse i dig medens du hører. For troen kommer af det der høres.. (Rom 10, 17 / Joh 17 18-21)

Du må meget undskylde, men det synes jeg altså ikke giver megen mening.
Det kræver jo en tro på Gud, at ville høre, hvad han har at sige.

Jeg tror ikke på Gud og har selvfølgelig heller ikke hverken en vilje til eller modvilje mod at høre på det han måtte sige. For mig er der jo ikke noget "Guds ord" at høre på - kun andre menneskers ord præsenteret som Guds ord.

Jeg har jo heller ikke nogen vilje/modvilje i forhold til Gandalfs ord, eller Kaptajn Nemos ord. Har du?
Ja, det er altså ikke ment som en provokation, men udelukkende som en illustration - for mig er der nemlig ingen forskel.

Til toppen 
#21026 - 01/10/2003 12:11 Re: Guds væren [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

davs Ateist

Det kræver jo en tro på Gud, at ville høre, hvad han har at sige.

Faktisk ikke... Blot en åbenhed overfor det der bliver sagt.

Du kunne jo prøve at læse i Bibelen med den nye ingangsvinkel, at det kunne være at Gud faktisk er der et eller andet sted, og at Det at Jesus Levede og døde for vores synd faktisk kan være sandt.

Det vil være at høre..

Hvis du derimod læser Bibelen for at modbevise en masse, finde paradokser ect., så hører du jo slet ikke hvad der står.

Til toppen 
#21027 - 01/10/2003 12:31 Re: Guds væren
Ateist
Bruger

Ateist>Det kræver jo en tro på Gud, at ville høre, hvad han har at sige.
------------------------------------------------------------
Hansemand>Faktisk ikke... Blot en åbenhed overfor det der bliver sagt.
Du kunne jo prøve at læse i Bibelen med den nye ingangsvinkel, at det kunne være at Gud faktisk er der et eller andet sted, og at Det at Jesus Levede og døde for vores synd faktisk kan være sandt.

Så du siger, at man ikke behøver at tro på Gud eksisterer, men at man kan nøjes med at tro på, at Gud måske eksisterer?
Og, alle der læser Bibelen med det udgangspunkt, vil Gud give troen?

Hvis du derimod læser Bibelen for at modbevise en masse, finde paradokser ect., så hører du jo slet ikke hvad der står.

Jeg kan ikke læse Bibelen uden at finde paradokser - den er jo fyldt med dem.

Iøvrigt vil jeg mene, at jeg i højere grad end så mange kristne læser hvad der rent faktisk står i Bibelen.

Til toppen 
#21028 - 01/10/2003 12:48 Re: Guds væren [Re: Ateist]
Anonym
Anonym

Jamen er det ikke..

Så du siger, at man ikke behøver at tro på Gud eksisterer, men at man kan nøjes med at tro på, at Gud måske eksisterer?
Og, alle der læser Bibelen med det udgangspunkt, vil Gud give troen?

Jeps, han vil give den lille gnist der skal til...

For der står jo, at troen kommer af det der høres.. og i det gode danske sprog er "at høre" mere end en ting, nemlig også "at lyde"

Hvad du gør med den, er dit valg, Jeg refererede Rom 10, 17. Et ofte refereret vers, men verset før fortæller noget mere.. Dog var det ikke alle, der adlød budskabet; for Esajas siger: "Herre, hvem troede på det, de hørte af os?" , Så troen kommer altså af det der høres, men ikke alle tager imod det. (min udlægning) For at yderligere at dokumentere dette forhold er Jesu lignelse om sædemanden der sår sin sæd, noget falder i god jord, noget falder på vejen, og noget falder blandt tidsler.. Det der falder i god jord, vokser op og giver et godt udbytte, det der falder på vejen spirer og dør så fordi der ikke er nogen jord til rødderne, det der falder blandt tidsler vokser op, men bliver kvalt af tidslerne.

Men Ateist, ens for alle sædekornene er at de spirer, og den spire, er tro.

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær