Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Side 2 af 2: < 1 2
Muligheder
Gå til
#20958 - 14/10/2003 10:25 Re: Anstændighed ????? [Re: steen]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej Steen

Du skriver:
Han har fået fortalt historien af nogle andre kristne, og fortæller den videre, uden af undersøge dens sandhedsværdi først. Citat slut.

Svar:
Hvad i alverden er det for en påstand, som du overhovedet ikke ved noget om, hvorfra jeg har mine kilder. Dette er endnu et eksempel på at du skyder folk motiver og påstande i hovedet uden at vide nogetsomhelst.

Jeg kan måske til din store skuffelse oplyse, at kilderne er fra videnskabelig side og fra højt estimerede forskere, som jeg tror mere på end på dine benægtelser og påstande om løgn.

Det ville være interessant om du samtidig kunne komme med et bibelsk eller teologisk bevis for at alle mennesker bliver frelst.
Indtil da må jeg betragte din påstand som løse rygter.

mvh
carl

Til toppen 
#20959 - 14/10/2003 10:29 Re: Udokumenterede påstande [Re: tsrk55]
carl
Bruger

Hej tsrk55

Prøv at se svarene længere oppe i indlæg både af Øehlenschlæger og undertegnede.

mvh
carl

Til toppen 
#20960 - 14/10/2003 10:45 Re: Udokumenterede påstande [Re: carl]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Hej Carl

Øh.....bare lige for at slå det fast: Jeg er ikke enig med dig i din påstand om, at der skulle være bevaret brevmateriale fra bl.a. Pontius Pilatus. Faktisk har jeg heller ikke kunnet finde nogen hjemmeside på nettet, der er enig med dig i det. Så jeg savner stadigvæk lidt kildehenvisninger og navne på folk.

Jeg mener godt, at man kan sandsynliggøre, at der har eksisteret en "historisk Jesus" via de sædvanlige krav til historisk dokumenation. Det er udelukkende eksistensen af samtidigt brevmateriale jeg er særdeles tvivlsom overfor.

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#20961 - 14/10/2003 11:18 Re: Udokumenterede påstande [Re: carl]
steen
Bruger

Reg.: 14/10/2002
Sted: London, Storbritanien
øhhh Carl,

Du er vist efterhånden ude på dybt vand. Hvem er de såkaldte højtestimerede forskere, og hvad er det for nogle breve du omtaler?

Er du venlig at komme med nogle konkrete henvisninger?

Til toppen 
#20962 - 14/10/2003 16:51 Re: Udokumenterede påstande [Re: øhlenschlæger]
carl
Bruger

Hej Øhlenschlæger

Tak for dine saglige indlæg, som jeg finder meget væsentlige.

Du skriver:
Øh.....bare lige for at slå det fast: Jeg er ikke enig med dig i din påstand om, at der skulle være bevaret brevmateriale fra bl.a. Pontius Pilatus. Faktisk har jeg heller ikke kunnet finde nogen hjemmeside på nettet, der er enig med dig i det. Så jeg savner stadigvæk lidt kildehenvisninger og navne på folk.

Jeg mener godt, at man kan sandsynliggøre, at der har eksisteret en "historisk Jesus" via de sædvanlige krav til historisk dokumenation. Det er udelukkende eksistensen af samtidigt brevmateriale jeg er særdeles tvivlsom overfor. Citat slut.

Svar: Jeg har ALDRIG påstået at det var breve fra Pontius Pilatus, derimod at det var beretninger fra romerske høvedsmænd, centurions og soldater samt en kendt historiker fra samtiden.

Men jeg orker desværre ikke længere denne ørkesløse diskussion, som er endt i strid om ord og hvem der har skrevet hvad eller ej eller påstået.
Det hele startede med at jeg bad Alex om at bevise, at bibelen siger at alle mennesker vil blive frelst.!!!!
Dette har han ikke formået konkret trods utallige opfordringer, det er kun blevet til fortolkninger af tvivlsomme skriftvers og påstande, som teologisk ikke holder vand.

mvh
carl

Til toppen 
#20963 - 14/10/2003 16:58 Re: Udokumenterede påstande [Re: carl]
Alex
Bruger

Reg.: 08/06/2003
Carl,

Du har det med at sprede hagl, og jeg synes du undviger saglighed og substans. Tør du, så lad os tage en diskussion om 1 Kor. 15v22-28, og jeg prøve at få dig til at se at den passage kun kan forstås på én måde, ingen andre.

Historikeren fra samtiden er vel Josephus.

DKs første netforum for Bibelsk Universalisme:
http://www.groupcare.dk/da/group.asp?groupid=408816

Til toppen 
#20964 - 14/10/2003 17:02 Re: Udokumenterede påstande [Re: carl]
øhlenschlæger
Bruger

Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
Hej Carl

Beklager, jeg kiggede lige på dit oprindelige indlæg og det har du ret i. Jeg lavede en "læsefejl" og læste det som breve fra Pilatus til hans overordnede.

Den kendte samtidige historiker, du omtaler, kan jeg så nogenlunde identificere som Josefus. Det er vist ham, der mest samtidig i det mindste. Selvom det skulle være en anden, så er jeg enig så langt.

Derimod er jeg aldrig stødt på beretninger fra romerske høvedsmænd, centurions og soldater, der skulle have overværet begivenhederne. Hvis du har et link til noget om det på nettet eller evt. en litteraturhenvisning, så vil jeg være meget interesset i det. Du kan jo evt. sende det til mig som en privat besked, hvis du ikke ønsker at puste yderligere liv i debatten her .

Jakob Øhlenschlæger

Til toppen 
#20965 - 14/10/2003 17:18 Re: Udokumenterede påstande; JA!! [Re: carl]
tsrk55
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: København S
Hej Carl!

Da du gentagne gange er fremkommet med påstanden om at der skulle eksistere autententisk kildemateriale i form af
" breve fra romerske høvedsmænd, centurions og soldater, der havde overværet hændelserne, til deres familier i Italien og til Overkommandoen for den romerske hær. "
har jeg stillet det synes jeg selv ganske rimelige krav, at du oplyser os om dine kilder. Skulle din påstand vise sig at holde vand, ville der være tale om den nok største sensation inden for NT forskningen, da det eksistende eksterne kildemateriale som kan bekræfte de bibelske beretninger er yderst sparsomt.
Desværre vælger du nok engang at trække dig med påstanden om "ørkesløshed ", og dermed falder din egen overskrift :
" Udokumenterede påstande " tilbage på dig selv.

mvh Tom S R Klausen

" To You I am an atheist "
" To God I am the loyal opposition "
Woody Allen

Til toppen 
#20966 - 14/10/2003 20:41 Re: Anstændighed ????? [Re: carl]
Anonym
Anonym

Carl skrev til Steen:
Hvad i alverden er det for en påstand, som du overhovedet ikke ved noget om, hvorfra jeg har mine kilder. Dette er endnu et eksempel på at du skyder folk motiver og påstande i hovedet uden at vide nogetsomhelst.

Jeg kan måske til din store skuffelse oplyse, at kilderne er fra videnskabelig side og fra højt estimerede forskere, som jeg tror mere på end på dine benægtelser og påstande om løgn.

Steen har spurgt dig konkret om hvem dine kilder er, Carl. Dette enten kan eller vil du tilsyneladende ikke svare på. Ellers ville du vel ikke nøjes med at svare, ”at kilderne er fra videnskabelig side og fra højt estimerede forskere”.

Steen skal bare have navnene på ”de højt estimerede forskere”. Indtil du har givet ham disse navne, er Steen i sin gode ret til at hævde at du har fremsat helt igennem udokumenterede påstande.

At hævde du lyver mener jeg er for stærkt et ordvalg, for du er tydeligvis selv fuldstændigt overbevist om at det du siger er sandt.

Men det er i hvert fald et faktum at din påstand, indtil videre, står fuldstændigt udokumenteret alene.

Det undrer mig dog at du fremsætter en sådan udokumenteret påstand, især i lyset af at du ved flere lejligheder har kritiseret mig for at fremsætte påstande på et for løst grundlag (skriftsteder i bibelen)!

Med venlig hilsen
Vagn Bro

Til toppen 
#20967 - 15/10/2003 13:37 TRÅDEN LUKKET [Re: steen]
missio
Bruger

Reg.: 11/10/2001
Sted: Hasle, Bornholm
Denne tråd har nu nået en længde hvor den bliver lukket. I er velkomne til at tage de respektive del-emner op i nye tråde.

/missio
Admin

Til toppen 
Side 2 af 2: < 1 2

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær