Hej Shakir.
Velkommen tilbage - det er længe siden.

I Markus 7, 1-23 beskrives samme konflikt mere udførligt.
Som nævnt siger Jesus, at det ikke er det, der går ind i et menneske, der gør det urent (flæskesteg mv.), for det går ikke ind i hjertet, men begrænser sig til fordøjelsessystemet.
V. 19 siger, at Jesus erklærede al slags mad for ren. Derfor har vi kristne ingen regler for, hvad vi ikke må spise.
Men det der kommer ud af et menneske, dvs. fra hjertet, gør det urent. Og det er bestemt ikke småting:
"For indefra, fra menneskenes hjerte, kommer de onde tanker, utugt, tyveri, mord, ægteskabsbrud, griskhed, ondskab, svig, umådehold, misundelse, bespottelse, hovmod, tåbelighed". Mark. 7, 21-22.
Sikke en omgang! Og der er ikke en eneste af os, der ikke har grund til at føle sig ramt! Prøv selv at tænke efter engang - jeg føler mig i hvert fald selv remt adskillige gange...
Men hvordan slipper man så af med denne urenhed? Ikke ved at spise eller ikke spise noget bestemt. Men Paulus skriver i Rom. 14, 17: "Guds rige er ikke mad og drikke, men retfærdighed og fred og glæde i Helligånden".
Alle mennesker har syndet, og den hellige Gud er nødt til at straffe synden. Men Jesus, der selv var syndfri, tog den straf, vi havde fortjent, ved at dø på et kors. Derfor kan vi blive retfærdige overfor Gud ved at tro på, at Jesus har taget straffen og blev ramt af Guds vrede over synden i stedet for os.
På den måde stiftede han fred mellem Gud og mennesker, så der ikke længere skulle være fjendskab mellem de 2 parter.
Når Helligånden gør disse ting levende for et menneske, bliver det til glæde og taknemlighed.
Ja det blev en noget udvidet forklaring, men jeg syntes det skulle med, for det siger hvad der er allermest centralt i kristendommen: Evangeliet om Jesu død for vores synders skyld, og ikke madregler.
Håber det var forståeligt, ellers så spørg endelig.
Med venlig hilsen AnnePande.