Menu
Hvem er online
0 registrerede () og 8 gæster online.

Statistik
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg
JesusNet anbefaler
Muligheder
Gå til
#20629 - 24/09/2003 23:33 spørgsmål
Shakir
Bruger

Reg.: 04/06/2003
Sted: Askarovo-Bashkortostan
Hej, jeg har lige et spørgsmål til mine kristne venner her på Jesunet.

Hvad er egentlig årsagen til at kristne spiser svinekød, når bibelen selv påpeger at det er forbudt?

Er det fordi at man mener at Jesus nedbrød loven?

Jeg har hørt (og korrigér mig venligst hvis jeg tager fejl) at en person (ved ikke hvem) fik en drøm eller et syn hvor han så et bord med mad flyve ned fra himmelen. Kan nogen fortælle mig hvor dette vers er, samt evt. bekræfte/ afkræfte det?

Mvh. og Guds fred

Shakir

” De glemte Gud, så Han lod dem glemme sig selv” Qur’an 59:19

Til toppen 
#20630 - 25/09/2003 01:44 Re: spørgsmål [Re: Shakir]
Kefas Ben-Adam
Bruger

Reg.: 05/06/2003
Sted: København

Salaam min ven

Dejligt at høre fra dig igen ...

Hmmm... spørgsmålet om svinekød...

I Matthæus 15,11 siger Jesus: "Ikke det, som kommer ind i munden, gør et menneske urent, men det, som kommer ud af munden, det gør et menneske urent." til et spørgsmål om hvorfor, disciplene ikke vaskede sig inden de spiste...

Det med klædet der blev sænket ned, er Peter i Appostlenes gerninger 10,10-16....

Håber det var til hjælp

Guds fred min ven

For en kort bemærkning..

Til toppen 
#20631 - 25/09/2003 09:21 Re: spørgsmål [Re: Kefas Ben-Adam]
Shakir
Bruger

Reg.: 04/06/2003
Sted: Askarovo-Bashkortostan
Shalom Kefas min ven

Rart at høre fra dig igen

Tusinde tak for svarene, dem vil jeg huske.

Mvh. og Guds fred

Shakir

” De glemte Gud, så Han lod dem glemme sig selv” Qur’an 59:19

Til toppen 
#20632 - 25/09/2003 10:12 Re: spørgsmål [Re: Shakir]
kristina
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
Hej Shakir, det du efterlyser står i ApG 10,9-16:

Den næste dag, da de var undervejs og nærmede sig byen, gik Peter ved den sjette time op på taget for at bede.

Da blev han sulten og ville have noget at spise. Mens man tilberedte det, faldt han i henrykkelse, og han så himlen åben og noget komme ned, som lignede en stor dug, der ved de fire hjørner blev sænket ned på jorden.

I den var der alle slags af jordens firbenede dyr og krybdyr og af himlens fugle. Og en røst lød til ham: »Rejs dig, Peter, slagt og spis!«

Men Peter svarede: »Ikke tale om, Herre, for jeg har aldrig spist noget som helst vanhelligt og urent.« Så lød røsten igen til ham, for anden gang: »Hvad Gud har erklæret for rent, må du ikke kalde vanhelligt.« Dette skete tre gange, og straks efter blev det hele taget op til himlen.

kristina

Sandheden tro i kærlighed!
(Ef. 4,15)

Til toppen 
#20633 - 26/09/2003 00:29 Re: spørgsmål [Re: Shakir]
AnnePande
Ordstyrer
Bruger

Reg.: 13/08/2002
Sted: Århus, Danmark
Hej Shakir.

Velkommen tilbage - det er længe siden.
I Markus 7, 1-23 beskrives samme konflikt mere udførligt.
Som nævnt siger Jesus, at det ikke er det, der går ind i et menneske, der gør det urent (flæskesteg mv.), for det går ikke ind i hjertet, men begrænser sig til fordøjelsessystemet.
V. 19 siger, at Jesus erklærede al slags mad for ren. Derfor har vi kristne ingen regler for, hvad vi ikke må spise.
Men det der kommer ud af et menneske, dvs. fra hjertet, gør det urent. Og det er bestemt ikke småting:
"For indefra, fra menneskenes hjerte, kommer de onde tanker, utugt, tyveri, mord, ægteskabsbrud, griskhed, ondskab, svig, umådehold, misundelse, bespottelse, hovmod, tåbelighed". Mark. 7, 21-22.
Sikke en omgang! Og der er ikke en eneste af os, der ikke har grund til at føle sig ramt! Prøv selv at tænke efter engang - jeg føler mig i hvert fald selv remt adskillige gange...
Men hvordan slipper man så af med denne urenhed? Ikke ved at spise eller ikke spise noget bestemt. Men Paulus skriver i Rom. 14, 17: "Guds rige er ikke mad og drikke, men retfærdighed og fred og glæde i Helligånden".
Alle mennesker har syndet, og den hellige Gud er nødt til at straffe synden. Men Jesus, der selv var syndfri, tog den straf, vi havde fortjent, ved at dø på et kors. Derfor kan vi blive retfærdige overfor Gud ved at tro på, at Jesus har taget straffen og blev ramt af Guds vrede over synden i stedet for os.
På den måde stiftede han fred mellem Gud og mennesker, så der ikke længere skulle være fjendskab mellem de 2 parter.
Når Helligånden gør disse ting levende for et menneske, bliver det til glæde og taknemlighed.
Ja det blev en noget udvidet forklaring, men jeg syntes det skulle med, for det siger hvad der er allermest centralt i kristendommen: Evangeliet om Jesu død for vores synders skyld, og ikke madregler.
Håber det var forståeligt, ellers så spørg endelig.

Med venlig hilsen AnnePande.

Til toppen 
#20634 - 26/09/2003 10:55 Re: spørgsmål [Re: Shakir]
carl
Bruger

Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
Hej
Dit spørgsmål:
Hvad er egentlig årsagen til at kristne spiser svinekød, når bibelen selv påpeger at det er forbudt? Slut.
For det første, fordi kristne lever i henhold til det Nye Testamente, hvor der ikke tales om forbud og for det andet fordi de vel synes om maden.

Du spørger:
Kan nogen fortælle mig hvor dette vers er, samt evt. bekræfte/ afkræfte det?

Ja, hvis du slår op i Apostlenes Gerninger kapitel 10 og vers 9-16. God læsning.

carl

Til toppen 

Ordstyrer:  Kefas 

| Sitemap | Til toppen© 2001-2012 Indre Mission. Ansv. redaktør: Peter Guldager Dahl. JesusNet.dk må citeres efter aftale. Alle henvisninger til siden er velkomne.
Silkjær