0 registrerede () og
8
gæster online.
|
2536 Brugere
23 Fora
7153 Tråde
116397 Indlæg |
|
#20508 - 24/09/2003 23:07
Hvorfor er NT ikke sand ord for ord?
|
Bruger
Reg.: 23/01/2003
|
Jeg kaster dette indlæg ind, fordi jeg mener, vi savner en debat om, hvordan vi skal forstå NT. Skal vi forstå NT ved tro alene? Eller skal vi forstå NT via den tankegang, der herskede, da dens tekster blev skrevet før år 100? Kan vi forstå denne tankegang, som er meget anderledes end den, det moderne menneske har i dag, og som meget er baseret på fornuft? Hvad er fornuft? Er det fornuftigt, at tro på noget, som strider mod fornuften?
|
|
Til toppen
|
|
|
#20509 - 24/09/2003 23:29
Re: Hvorfor er NT ikke sand ord for ord?
[Re: mogens]
|
Anonym
Anonym
|
Jamen god aften Mogens
Ord for ord... ja den er god... for en ordkløver..
Jeg vil hellere stille sagen på hovedet og bede dig løse problemet som var det et matematisk bevis..
altså for at bevise at noget er falsk, laver man et bevis der går ud på at vise sandheden for på den måde at afsløre det falske.
Du skrive så meget pænt om nutidens fornuftige mennesker, som om menneskene på Jesu tid ikke var det... mener du det?
Hvis ja, hvad er da forandret?
Og hvis nej, hvorfor så stille spørgsmålet sådan som du gør.
Der er nok en del passager i NT der forstås bedre ved lidt samtidskundskab.. men i det store hele kan NT godt forstås af almindelige mennesker.
Man kan vel læse NT på mange måder, som en række fornuftige småbøger, som en database med modsigelser for dem der leder efter sådanne, eller som en sand fortælling om Guds nåde!
Personlig læser jeg Bibelen som en helhed der fortæller mig alt hvad jeg behøver at vide om Gud og mennesker. Der er dog nogle perspektiver ved den menneskelige psyke som Bibelen ikke beskriver særligt godt og som man kan hente informationer om hos læger, psykiatere og psykologer hvis man behøver det..
Ellers er der nu ingen forskel i menneskets væsen de sidste 6000 år.. vi elsker, vi dummer os, vi hader, laver krige, og ophøjer os selv.. det behøver vi ingen historiebøger for at fortælle os, bare læs aviserne.. den eneste forskel, nu og dengang, er teknologien.
|
|
Til toppen
|
|
|
#20510 - 25/09/2003 00:03
|
Bruger
Reg.: 22/08/2003
Sted: Århus
|
Hej Mogens Jamen, den er sand men den er selvfølgelig præget af mennesker,tiden, sproget og den enkelt forfatter/ skribents baggrund og miljø, de religiøse og retlige love. Sådan er det jo også naturligt blandt forskere og forfattere til historiske begivenheder, ja, selv 4 eller flere journalister eller vidnere, der overværer en fodboldkamp, teaterstykke,film eller skal gengive noget de har set kan jo give ligeså forskellige beretninger. Fælles er konteksten- altså hovedlinjerne i den oplevelse de har haft eller hørt om. Og sådan er det også med beretningerne i NT- der er f.eks. masser af sammenlignende beskrivelser i evangelierne, hvoraf Markus iflg. forskerne er det ældste og det tætteste på Jesus samtid. F.eks. hvilken mening har forfatterne til NT haft med at samle beskrivelsen og hvordan har de redigeret det individuelt, det er det som man kalder det redaktionshistoriske kriterium, som afdækker hvor, hvilken tid, hvilke mennesker, hvilket miljø osv. Fornuft og tro: Jamen hvorfor skulle fornuft og tro dog absolut være modsætninger ?? Det er en myte, som snart går på krykker, at det at have en personlig tro på Gud skulle udelukke fornuft. Jamen, Paulus tilhørte f.eks. uddannelsesmæssigt det øverste lag på hans tid. Jeg har personligt kristne venner, som gennem deres højere uddannelse fungerer med deres speciale indenfor samfundets forskellige områder. Bibelen taler klart om vi alle har forskellige grader af tro. Og at NT ikke er sand ord for ord er en påstand, som kræver logiske argumenter. Jeg påstår derfor at NT er sand, fordi den på trods af forskellighed er ens !  Hovedmålet er nemlig opfyldt: At beskrive Guds strategi gennem Jesus - Hans gerninger og resultatet af Hans død og opstandelse, sådan som det beskrives i Apostlenes Gerninger og frem og endelig løftet og forventningen til Hans genkomst ved endetidens fylde. mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#20511 - 25/09/2003 00:59
|
Bruger
Reg.: 05/09/2003
Sted: Nederland
|
Hej Hansemand
Hvorfor kalder du Mogens en ordkloever? han stiller faktisk kun spoergsmaal, det er der ikke ordkloeveri bag.
Mennesket nu og paa Jesus tid: Du skriver det kun er teknologien der har forandret sig, ja men dermed ogsaa mennesket. Teknologien har en meget stor indflydelse ogsaa paa menneskers maade at leve paa, og det faar igen indflydelse paa maaden vi taenker paa.
Den viden vi har idag er jo langt stoerre end for 2000 aar siden, det moderne menneske, kan man kalde det.
Du skriver saa: mennesket vaesen har ikke forandret sig, vi dummer os, vi hader,laver krige , ophoejer os selv, ja det goer vi jo stadigvaek, men det har jo ikke noget at goere med om vores tankegang har forandret sig, det basale vil altid vaere der, men det har jo ikke noget at goere med hvordan det moderne menneske vil fortolke NT i forhold til for 2000 aar. Saa er det nemlig man kan spoerge: kan mennesker idag foelge NT som er skrevet for 2000 aar siden? Det tror jeg faktisk ikke> Hvor mange danskere tror du, eflerlever NT 100%, ikke mange.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20512 - 25/09/2003 01:08
[Re: nelle]
|
Anonym
Anonym
|
Hej Nelle
Nej jeg kaldte ikke Mogens for en ordkløver..
Hvordan ser du mennesket forandret af teknologien?
I aborter, Lynkrige, I dette forum? hvor og hvordan er vi forandret.. Tror du virkelig at viden forandrer os?
Hvor meget er der egentlig i NT der skal leves efter Nelle?
Og hvad er forandret?
|
|
Til toppen
|
|
|
#20513 - 25/09/2003 01:29
|
Bruger
|
Hej Hansemand
udvikling forandrer mennesker, tror du ikke vores tankegang i aar 2003 er anderledes end den var paa Jesus tid? Den er anderledes end for 50 aar siden ogsaa.
Ting flytter sig altsaa, og det goer mennesker ogsaa. om det saa er godt eller daarligt vil jeg ikke tage stilling til her. Viden, oplysning og velfaerd forandrer mennesker, mennesker er generelt mere selvstaendige idag, maaske tager man ogsaa livet lidt lettere, og det er ikke noedvendigvis noget neg.
Hvad vi skal efterleve fra NT: Det har jeg ikke taenkt paa, men jeg taenker paa hvad vi efterlever igennem lovene, samfundets love, og det er nok for mig, og saa efterlever jeg min egen samvittighed. Jeg har ikke noget i vente, hverken straf eller beloenning, og det har jeg det fint med. Jeg stoler paa, vi har faaet indrettet et samfund, der er saa godt som det nu en gang er muligt at opstille, og det har jeg det ogsaa fint med.
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20514 - 25/09/2003 01:54
|
Anonym
Anonym
|
Godaften Nelle
udvikling forandrer mennesker, tror du ikke vores tankegang i aar 2003 er anderledes end den var paa Jesus tid? Den er anderledes end for 50 aar siden ogsaa.
Hvordan?
Ting flytter sig altsaa, og det goer mennesker ogsaa. om det saa er godt eller daarligt vil jeg ikke tage stilling til her.
Vil det sige, at du gerne vil postulere, men ikke argumentere for dine postulater?
Hvad vi skal efterleve fra NT: Det har jeg ikke taenkt paa, men jeg taenker paa hvad vi efterlever igennem lovene, samfundets love, og det er nok for mig, og saa efterlever jeg min egen samvittighed. Jeg har ikke noget i vente, hverken straf eller beloenning, og det har jeg det fint med. Jeg stoler paa, vi har faaet indrettet et samfund, der er saa godt som det nu en gang er muligt at opstille, og det har jeg det ogsaa fint med.
Du har ikke tænkt på hvad det er vi skal efterleve i NT, alligevel påstår du at der ikke er mange der gør det... vil det sige at du ikke tænker over de påstande du slynger ud?
|
|
Til toppen
|
|
|
#20515 - 25/09/2003 08:02
|
Bruger
|
Hej Hansemand
Det er ikke paastande: Hvorfor tror du de danske kirker naesten er tomme hver soendag, tror du det er fordi, folk taenkek paa NT? eller mener du ogsaa det er en paastand, naar jeg skriver ikke mange danskere gaar i kirke?
Alligevel paastaar du: Ja det goer jeg, for der er utrolig mange mennesker som mig, der ikke taenker paa om de efterlever NT, ogsaa selvom de ikke er ateister. I min bekendtskabskreds og igen i deres, er der ikke mange, der taenker paa om de efterlever NT, og det er ikke noget saeligt enestaaende der kendetegner min omgangskreds. NT er ikke noget der er i de flestes tankegang igennem en arbejdsuge, saadan er det bare, Hansemand.
Saa vil jeg lige stille dig et spoergsmaal: Hvor meget synes du saa, det danske samfund stemmer overens med NT?
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20517 - 25/09/2003 09:50
|
Bruger
Reg.: 05/06/2003
Sted: København
|
Shalom Nelle... Du kommer med nogen gode og rigtige betragtninger, men laver stadig nogen små fejl... At man er dansk, er ikke lig med, at man er kristen... Så har du ihvertfald et forklaringsproblem  Det danske samfund kan ikke kaldes kristent, på trods af, at det er bygget op af kristne værdier... At folkekirken har et (endog utroligt) lavt besøgstal, betyder ikke, at alle andre kirker har lave besøgstal... Hvordan vil du forresten definere et lavt besøgstal?? Hvad er dine kilder til danskernes kirkegang?? Og bygger du dine konklusioner på saglige og objektive betragtninger, eller er det følelsmæssige skøn?? Hvis det sidste, hvor tit er du i Danmark?? Ikke for at kritisere dig, men et ønske om, at vide hvor stort indblik du har i den danske befolknings trang til at gå i kirker... Og til sidst... hvilke kirker mener du der gælder i dette skøn?? Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#20518 - 25/09/2003 09:59
[Re: kristina]
|
Bruger
|
hej Kristina
Ok, efterleve er maaske lidt malplaceret, men saa lad mig omformulere det> Hvor mange taenker paa det glaedelige budskab, aabenbaringen, og forstaar det, paa en maade, hvor de har NT med i sin dagligdag.?
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20519 - 25/09/2003 10:09
[Re: Kefas Ben-Adam]
|
Bruger
|
Hej Peter
Det mener jeg heller ikke, at det at vaere dansk er=kristen.
Det var mere et sammenligningsgrundlag, fordi, nu kender vi det danske samfund, vi kender alle mennesker der.
Nej men saa laenge den danske stat og folkekirken er bundet sammen, saa erklaerer man samfundet for kristen, vi har religionsfrihed i danmark, men ikke religionslighed.
Selvom om mennsker som jeg har meldt sig ud af folkekirken og ikke betaler kirkeskat, saa er der alligevel end del af indkomstskatten som gaar til folkekirken, saa om du vil det eller ej, betaler du en del til kirken, netop fordi den er bundet til staten.
Lavt besoegstal: Jeg skrev netop, at 90% af den danske bef. er medlemmer af folkekirken, og jeg tror ikke at 10 ud af 100 gaar i kirke, saa er det et lavt besoegstal, det er jo netop her konflikten kommer ind.
Ved du hvad Peter:-): Jeg er 45 aar nu, og har i over 44 aar boet i Danmark, flyttede til Holland i oktober sidste aar, saa mit kendskab til den danske bef. og samfundsstruktur er stadigt godt.
Jeg omtalte kun den danske folkekirke.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20520 - 25/09/2003 10:38
|
Bruger
|
Shalom... Nu er jeg heldigvis ikke tilmeldt folkekirken, så jeg slipper for at betale til den  Spørgsmålet er så, om man kan betegne samtlige af de 90% som kristne... Jeg er ikke tilhænger af den argumentation der siger, at synes folk de er noget, så er de det også... Ikke at du skulle være det, bare en diskution jeg har haft med en del ikke-troende... Så kan man jo så spørge hvem der skal bestemme det, og der er vi sikkert også uenige  Mnå... Jeg var som sagt ikke uenig i dine antagelser, ville bare gerne have bekræftet/afkræftet nogen ting... Jeg mangler stadig kildehenvisning til de 90%.. Bare for at være grov  Ved siden af den, kunne det jo så også være rart, at se hvad statistikkerne siger om kirkebesøgende kontra medlemmer... ikke kun i folkekirken, men samtlige kirkesamfund her i Danmark... Det ville jo også være rart, at se statistikkerne for folk der kalder sig kristne, da vi jo ikke kan forvente, at ikke-kristne skulle leve i henhold til NT... Hvad angår GT/NT, så er jeg af den mening, at vi bør efterleve GT, men tolke det igennem NT... Det er der så folk der er uenige i, men vi kan jo ikke alle sammen mene det samme  Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#20521 - 25/09/2003 12:33
|
Bruger
|
Hej Peter
Nej du slipper nemlig ikke for at betale til den, du betaler stadig en del gennem din normale skat. Det er derfor det faktisk er meget udemokratisk at stat og kirke haenger sammen.
De 90%: en kilde du kan bruge er World fact Book, der kan du se noejagtig fordelingen.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20522 - 25/09/2003 12:39
Bravo
|
Bruger
Reg.: 14/10/2002
Sted: London, Storbritanien
|
Hej Mogens
Jeg er glad for at se du har oprettet denne tråd - selv om jeg aner at den er dødsdømt på forhånd er det de fundamentalistiske kristne som flokkes her på jesusnet.
Jeg har ofte givet udtryk for at jeg ikke tror på at NT er inspireret af Gud, men derimod inspireret af datidens mennesker.
Det mest slående bevis for dette, er det gentagende tema om Jesus snarlige genkomst.
Som det f.eks. ses klart i (Mark.9,1) "Og han sagde til dem: »Sandelig siger jeg jer: Nogle af dem, der står her, skal ikke smage døden, før de ser, at Guds rige er kommet i magt og vælde.«"
Der er masser af andre hentydninger til en snarlig genkomst, og det nye testamente bærer således tydeligt præg af datidens forventninger om at dommedag lå nært for, og det ved vi ikke er blevet opfyldt. Ifølge Biblen er menneskehedens slægt 6000 år, nu er der gået 2000 år, eller 50% oveni menneskehedens alder på Jesus tid. 50% er ikke nært for.
Det mest facisnerende er at fundamentalisterne kalder deres Gud kærlig:Zakarias(14:12) (Deres kød skal rådne, mens de endnu står oprejst, øjnene skal rådne i øjenhulerne, og tungen skal rådne i munden på dem.)
Og dog - mens alt andet i Biblen skal læses som Guds eget ord, er der dog enkelte ting man alligevel kan undlade, f.eks. Paulus berømte ord "Kvinder skal tie i forsamlinger" Sådan!
Guds fred, Steen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20523 - 25/09/2003 12:44
Re: Bravo
[Re: steen]
|
Bruger
|
Hej Steen
Inspirerende at laese dit indlaeg:-) ogsaa som ateist. Vil ikke kommentere det yderlige nu.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20524 - 25/09/2003 12:49
|
Bruger
|
Vil så lægge til det, at jeg ikke er tilhænger af, at stat og kirke er ét... en ikke-kristen stat, skal ikke være bestemmende for en kristen kirke...
Har du et link til kilden??
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#20525 - 25/09/2003 13:04
|
Bruger
|
Hej Peter
Jeg er total modstander af at krike og stat hoerer sammen, jeg bryder mig ikke om at betale til noget jeg ikke bruger.
kristen stat?, ja men hvad er en kristen stat? Er det en stat som den danske, hvor friheden til at vaelge er i hoejsaedet, eller skal det vaere en totalitaer stat, hvor der ikke er andre muligheder? saa er det vi kommer ind paa det uhyggelige, som vi har set i Afghanistan, Iran med deres praestestyre, det tror jeg ikke vil vaere en fordel for nogen, heller ikke for de fundamentalistiske kristne.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20527 - 25/09/2003 13:19
Re: Rygklappere
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 01/08/2003
Sted: Sjælland
|
Hei, man har da lov at give udtryk for sin enighed, og dermed også støtte til et indlæg. Kh tau
Jesus sagde: Et nyt bud giver jeg jer: I skal elske hinanden. Som jeg har elsket jer, skal ogsaa I elske hinanden.
|
|
Til toppen
|
|
|
#20528 - 25/09/2003 13:27
|
Bruger
|
Hej Hansemand
Hvorfor det, er det ikke ok at sige man er enig, det er jo ogsaa en mening
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20529 - 25/09/2003 13:29
[Re: tau]
|
Bruger
|
Hej Tau
Det er nemlig rigtigt, man skal da ikke bare give sig til kende, naar man er uenig, det gaar da begge veje, synes jeg. Saa enig Tau:-)
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20530 - 25/09/2003 13:47
|
Bruger
|
Hej Peter
Du skal bare gaa ind paa Google og soeg paa world fact book
Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20532 - 25/09/2003 13:49
|
Bruger
|
Hej Hansemand Ok, du er tilgivet  Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20533 - 25/09/2003 13:53
En dødsdømt tråd?
|
Bruger
Reg.: 11/10/2001
|
Café, Steen skrev: [...] St>Jeg er glad for at se du har oprettet denne tråd - selv om jeg aner at den er >dødsdømt på forhånd er det de fundamentalistiske kristne som flokkes her på jesusnet.- om en tråd, der udover Steens indlæg og svarene til det, i skrivende stund har 15 svar, mindre end et døgn efter den er blevet oprettet. Hvis bare mine tråde kunne få så mange indlæg. Måske skulle jeg få nogle af disse "fundamentalistiske kristne" til at `dødsdømme' dem? [...] Guds fred, Andreas Hjemmeside: http://www.geocities.com/evolutionsteori/
|
|
Til toppen
|
|
|
#20534 - 25/09/2003 13:59
|
Bruger
|
Det mest slående bevis for dette, er det gentagende tema om Jesus snarlige genkomst.
Noget, der behandles indgående i denne artikel
|
|
Til toppen
|
|
|
#20535 - 25/09/2003 14:03
|
Bruger
|
Nu er CIA åbenbart ikke den mest pålidelige kilde. Kirkeministeriet siger i hvert fald, at det er 84,7%, der er medlem.
|
|
Til toppen
|
|
|
#20536 - 25/09/2003 14:03
|
Bruger
Reg.: 02/08/2002
Sted: Thisted - Thy
|
Hej Steen "Det mest slående bevis for dette, er det gentagende tema om Jesus snarlige genkomst" Hmmm Jesus som du referer til vidste ikke hvornår han kom tilbage. " Lær denne lignelse af figentræet: Når dets grene bliver bløde og får blade, ved I, at sommeren er nær. v33 Sådan skal I også vide, når I ser alt dette, at han står lige for døren. v34 Sandelig siger jeg jer: Denne slægt skal ikke forgå, før alt dette sker. v35 Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldrig forgå. v36 Men den dag eller time er der ingen, der kender, hverken englene i himlene eller Sønnen, men alene Faderen".kort sagt ingen, undtagen Faderen, aner hvornår Jesu genkomst er. Herpå kommer du med et bibelcitat Markus 9,1 "Så kaldte han skaren til sig sammen med sine disciple og sagde til dem: »Hvis nogen vil følge efter mig, skal han fornægte sig selv og tage sit kors op og følge mig. v35 For den, der vil frelse sit liv, skal miste det; men den, der mister sit liv på grund af mig og evangeliet, skal frelse det. v36 For hvad hjælper det et menneske at vinde hele verden og bøde med sit liv? v37 For hvad kan et menneske give som vederlag for sit liv? v38 For den, der skammer sig ved mig og mine ord i denne utro og syndige slægt, skal Menneskesønnen skamme sig ved, når han kommer i sin faders herlighed sammen med de hellige engle.« (9,1) Og han sagde til dem: »Sandelig siger jeg jer: Nogle af dem, der står her, skal ikke smage døden, før de ser, at Guds rige er kommet i magt og vælde.« (www.bibelselskabet.dk) Ja, umiddelbart kunne det se ud til at Jesus troede at Dommedag var nært forestående, men hvis man kigger i en ældre bibeloversættelse står der: Og han sagde til dem: "Sandelig, siger jeg eder, der er nogle af dem, som stå her, der ingenlunde skulle smage Døden, førend de se Guds Rige være kommet med Kraft." Her skal jeg lige tilføje at Jesus ikke kun taler til disciplene men en menneskeskare som der står i vers 34. Og der VAR nogen der så Guds rige komme med kraft, for her refereres til pinse-underet i Apg.ger. " Da pinsedagen kom, var de alle forsamlet. v2 Og med ét kom der fra himlen en lyd som af et kraftigt vindstød, og den fyldte hele huset, hvor de sad. v3 Og tunger som af ild viste sig for dem, fordelte sig og satte sig på hver enkelt af dem. v4 Da blev de alle fyldt af Helligånden, og de begyndte at tale på andre tungemål, alt efter hvad Ånden indgav dem at sige."
Det mest facisnerende er at fundamentalisterne kalder deres Gud kærlig:Zakarias(14:12) (Deres kød skal rådne, mens de endnu står oprejst, øjnene skal rådne i øjenhulerne, og tungen skal rådne i munden på dem.)
Smukt syn! Glæder du dig ikke allerede? 
Gud er ikke KUN kærlig! Gud er samtidig ren og hellig, og han har stor vrede over synden! Men Gud er også kærlighed, derfor sendte han sin eneste søn til verden, for at HAN kunne rammes af Guds vrede over synden. Joh. 3,16 "Thi således elskede Gud verden, at han sendte sin enbårne søn, således at de der troede aldrig skulle fortabes men have evigt liv". Gennem dåb og tro er Gud blevet vores far, og vi hans børn!...men de der står udenfor dette, de der fravælger Gud, rammes af Guds vrede og dom.
Og dog - mens alt andet i Biblen skal læses som Guds eget ord, er der dog enkelte ting man alligevel kan undlade, f.eks. Paulus berømte ord "Kvinder skal tie i forsamlinger"
Dette er fra 1. Kor. 14: ......Som i alle de helliges menigheder v34 skal kvinderne tie stille i menighederne. De må ikke tale, men skal underordne sig, sådan som loven også siger. v35 Men hvis de vil have noget at vide, skal de spørge deres mænd hjemme, for det sømmer sig ikke for en kvinde at tale i menigheden. v36 Eller er det fra jer, Guds ord er udgået, eller er det kun jer, det er nået til?
For at tage den gammel bibeloversættelse bliver meningen tydeligere:
Dersom nogen taler i Tunger, da være det to, eller i det højeste tre hver Gang, og den ene efter den anden, og én udlægge det! 28Men dersom der ingen Udlægger er til Stede, da tie hin i Menigheden, men han tale for sig selv og for Gud! 29Men af Profeter tale to eller tre, og de andre bedømme det; 30men dersom en anden, som sidder der, får en Åbenbarelse, da tie den første! 31Thi I kunne alle profetere, den ene efter den anden, for at alle kunne lære, og alle blive formanede, 32og Profeters Ånder ere Profeter undergivne. 33Thi Gud er ikke Forvirringens, men Fredens Gud. Ligesom i alle de helliges Menigheder 34skulle eders Kvinder tie i Forsamlingerne; thi det tilstedes dem ikke at tale, men lad dem underordne sig, ligesom også Loven siger. 35Men ville de lære noget, da adspørge de deres egne Mænd hjemme; thi det er usømmeligt for en Kvinde at tale i en Menighedsforsamling."
Det der ganske enkelt er tale om at der ikke må forstyrres under Gudstjenesten. I Korinther-menigheden var det temmelig kaotisk, og Paulus var derfor nød til at få orden på tropperne.
Mkh Malli
Hvor syndernes forladelse er, der er liv og salighed
|
|
Til toppen
|
|
|
#20537 - 25/09/2003 14:13
Re: En dødsdømt tråd?
[Re: Andreas]
|
Bruger
|
Hej Andreas "Hvis bare mine tråde kunne få så mange indlæg. Måske skulle jeg få nogle af disse "fundamentalistiske kristne" til at `dødsdømme' dem?" Det var da synd for dig, Andreas...måske skulle du ændre dit image lidt, skifte brugernavn og stille lede spørgsmål, fx. om barnedåben  men det er jo nok svært når man er enig. Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#20538 - 25/09/2003 14:15
[Re: malli]
|
Bruger
|
Hej Malli
Nu ikke misforstaa mig, men efterlever du Paulus ord? Du skriver: i Korinther menigheden var der kaotisk og Paulus skulle derfor have styr paa tropperne, men det gaelder jo ikke idag, saa passer skriften jo ikke til nutiden. MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20539 - 25/09/2003 14:19
|
Bruger
|
Hej Nelle
Ja, det gør jeg da, jeg afbryder da ikke præsten under gudstjenesten for at stille spørgsmål.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#20540 - 25/09/2003 14:24
|
Bruger
|
Øhh lige en uddybelse
Paulus skriver: "Thi Gud er ikke Forvirringens, men Fredens Gud." Det er simpelthen det kaotiske Paulus går imod, dette stemmer overens med andre bibelsteder, derfor er teksten relevant også i dag.
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#20541 - 25/09/2003 14:36
|
Bruger
|
Hej Malli
Ja men det gaar jeg da ud fra maendene heller ikke goer. Din fortolkning af Paulus kan jeg ikke faa sat i nogen sammenhaeng, saa, du skriver, det er ment fordi han var noedt til at faa sat styr paa tropperne, men hvorfor saa kun henvende sig til kvinderne? Kan du ikke se det er underligt. Forsamlinger kan jo vaere mere end sammenkomster i kirken.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20542 - 25/09/2003 14:47
|
Bruger
|
Kære Malli Jeg vil anbefale dig kun at bruge den nyeste Bibel oversættelse i dine religiøse studier, idet: "Et nyt, rent videnskabeligt bibeloversættelsesprojekt er blevet påbegyndt. Det er første gang, at det ikke er teologer og gejstlige, men faguddannede semitiske filologer, der står i spidsen for en dansk bibeloversættelse. Det indebærer nye synsvinkler på flere vigtige områder i oversættelsen af bibelen" kilde : Statens humanistiske forskningsråd,http://www.forsk.dk/shf/publ/tidsskr/shf-humaniora/hum0101/bibeloversaettelse.htm. Og som det også fremgår af artiklen "..Særligt i de ældre officielle bibeloversættelser, påviser hun, har man gennem iøjnespringende illustrationer, kapiteloverskrifter, fortaler, diverse kommentarer, skrifthenvisninger, marginalnoter såvel som implicit i oversættelserne søgt at formidle en kristen-luthersk forudforståelse af GT." Min pointe er, at Biblen traditionelt set er blevet oversat ud fra et par religiøse briller, hvilket har betydet at skriftsteder er blevet oversat så de passer bedst muligt ind i det kristne budskab. Som tommelfinger regel kan du nok regne med at jo nyere en bibeloversættelse er, jo mere videnskabelig korrekt er den. Jeg vil altså stå stejlt på at Jesus siger:(9,1) Og han sagde til dem: »Sandelig siger jeg jer: Nogle af dem, der står her, skal ikke smage døden, før de ser, at Guds rige er kommet i magt og vælde.« Den ældre oversættelse du referer, er næppe andet end fantasi hos en gammel teolog fra 30'erne. Jeg er ikke i tvivl om at med "Guds rige er kommet" så menes der når denne verden ikke er mere. Den forklaring du kommer med holder ikke. Du skriver:
Og der VAR nogen der så Guds rige komme med kraft, for her refereres til pinse-underet i Apg.ger. " Da pinsedagen kom, var de alle forsamlet. v2 Og med ét kom der fra himlen en lyd som af et kraftigt vindstød, og den fyldte hele huset, hvor de sad. v3 Og tunger som af ild viste sig for dem, fordelte sig og satte sig på hver enkelt af dem. v4 Da blev de alle fyldt af Helligånden, og de begyndte at tale på andre tungemål, alt efter hvad Ånden indgav dem at sige."
Her omtales ikke Guds rige komme, men helligåndes komme over mennesket.
Endvidere er der massere af andre Bibel hentydninger til at tiden er nær , også selvom kun Gud kender den endelig time, f.eks.
Jakob(5:8)" Også I skal være tålmodige og gøre jeres hjerter stærke, for Herrens komme er nær.", 1 peters brev (5:7) "Men alle tings ende er nær."
Så som jeg skrev Malli, det gennemgående tema er at tiden virkelig er nær . Og den holdt jo ikke ved vi 2000 år senere.
du skriver
Gud er ikke KUN kærlig! Gud er samtidig ren og hellig, og han har stor vrede over synden! Men Gud er også kærlighed, derfor sendte han sin eneste søn til verden, for at HAN kunne rammes af Guds vrede over synden. Joh. 3,16 "Thi således elskede Gud verden, at han sendte sin enbårne søn, således at de der troede aldrig skulle fortabes men have evigt liv". Gennem dåb og tro er Gud blevet vores far, og vi hans børn!...men de der står udenfor dette, de der fravælger Gud, rammes af Guds vrede og dom.
ja ja, Det kan godt være du kalder dette kærlighed(Deres kød skal rådne, mens de endnu står oprejst, øjnene skal rådne i øjenhulerne, og tungen skal rådne i munden på dem.), men jeg synes nu at Vagn Bros gud som giver evigt liv til alle uanset om de tror eller ej, er væsentligt mere kærlig retfærdig osv. osv.
Med hensyn til det med Paulus, vil jeg igen anbefale dig at smide din gamle Bibel ud og købe en ny, og komme et skridt nærmere sandheden.
Guds fred, steen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20543 - 25/09/2003 15:13
Re: Halløjsa ?
|
Bruger
|
Hej Hansemand
Du har langt hen ad vejen ret i, at vi mennesker stadig har de basale kendetegn intakte her tusinder af år senere, men istedet for at polimisere, så skriv dog klart hvad du konkret er uenig i!
Jo mange ting var tids, miljø, sprog, religiøsmæssig anderledes samtidg med tilblivelsen af NT, hvad jeg ihvertfald forsøgte at anskueliggøre i mit indlæg.
Der er mange ting som uvidende (ikke bibelkyndige personer) mennesker ikke forstår i bibelen og derfor er bibelen jo også over tid forsøgt oversat til mere nutidige formuleringer. Dette har ikke altid ført til heldige oversættelser, men såfremt man har forskellige oversættelser ved hånden, så er konteksten stadig i overensstemmelse med bibelens formål.
Mange kristne har svært ved at kommunikere nutidigt til mennesker i denne postmoderne eller senmoderne tid og derfor har vi brug for at forstå kunsten at kommunikere også sprogligt. Jeg har hele livet arbejdet med marketing og en kendt reklamemand sagde eengang til mig: " Ved du hvad, de kristne har det stærkeste budskab og den største målgruppe overhovedet; nemlig hele verden, og budskabet er evangeliet, der rummer alt, men hvor er de kristne dog dårlige til at bringe det videre til andre så reklamens grundpiller opfyldes, at budskabet må høres, ses, tros og at modtageren tager det til sig ".
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#20544 - 25/09/2003 15:15
|
Bruger
|
Kære Steen!
Vi kan sagtens slå på fundamentalisterne, og det har jeg da også selv gjort i en anden sammenhæng. Af samme grund går jeg ej heller i kirke hos præster, der ikke kan få ordet løftet ud af den bibelske tekst; MEN netop fordi vi har dem meget med her, har vi mulighed for at få en bred debat med gensidig udveksling af synspunkter - os andre, som måske ikke fik 'Gud' ind ved modermælken, gør os vel overvejelser om, hvad 'Gud' mon kan være for en instans, og her mener jeg 'Faderen'.
Med venlig hilsen Mogens
|
|
Til toppen
|
|
|
#20545 - 25/09/2003 15:19
Re: En dødsdømt tråd?
|
Bruger
|
Café, Malli skrev: [...] Ma>måske skulle du ændre dit image lidt, skifte brugernavn og stille lede spørgsmål, Måske det var noget. Hvad med "Antagonistiske Andreas"? ;-) [...] Guds fred, Andreas Hjemmeside: http://www.geocities.com/evolutionsteori/
|
|
Til toppen
|
|
|
#20546 - 25/09/2003 15:25
|
Bruger
|
Jeg skal sandelig love for, at man kan teksterne i manualen, og det er da vist mere end, de fleste præster kan sådan på stående fod - det er positivt, meget positivt, at NT bliver læst af andre end fundamentalisterne; MEN et eller andet sted er der jo fornuft i NT. Det er fx meget fornuftigt ikke at projicere negativt > splinten og bjælken/stenen og glashuset.
Mvh Mogens
|
|
Til toppen
|
|
|
#20547 - 25/09/2003 15:28
|
Bruger
|
Som artiklens forfatter også skriver, så er 92-udgaven dog heller ikke objektiv. Det har folkene fra Faklen også højlydt gjort opmærksom på, i deres artikler om "Bibelmanipulation". Heri bringer de talrige eksempler på israelitternes polyteisme o.m.a., der er blevet "korrigeret" væk i den seneste oversættelse. De første artikler i serien kan ses her eller man kan finde dem alle ved at søge på Faklens hjemmeside.
|
|
Til toppen
|
|
|
#20548 - 25/09/2003 15:42
|
Bruger
|
Kære Ellen!
Nu er det sådan dig, jeg bedst er kommet til at kende, og i går tiltrådte du om end modstræbende, at Helligånden også virker i dig - vi kan vende spørgsmålet i tråden lidt om: Hvad er det, der kan være sandt og godt i NT?
Hjertelig hilsen Mogens
|
|
Til toppen
|
|
|
#20549 - 25/09/2003 16:17
|
Bruger
|
Hej Mogens
Naestekaerligheden, tolerance, hvis man kan vende den saadan.
KH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20550 - 25/09/2003 16:21
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Som artiklens forfatter også skriver, så er 92-udgaven dog heller ikke objektiv.
Præcis. Jeg håber ikke jeg gav udtryk for dette. Den nyeste forhåbentligvis 100% sande og objektive version er endnu ikke udkommet.
Men som jeg påpegede over for Malli, så forsøgte hun at vildlede forummet ved at citere den gamle teolog fra 30'ernes fantasifulde oversættelse "Sandelig, siger jeg eder, der er nogle af dem, som stå her, der ingenlunde skulle smage Døden, førend de se Guds Rige være kommet med Kraft"
Jeg checkede således også den engelske udgave af biblen og der står ligeledes:
(markus 9:1) And he said unto them, Verily I say unto you, That there be some of them that stand here, which shall not taste of death, till they have seen the kingdom of God come with power.
Igen er der ingen tvivl om at der tales om Guds kongedømme komme med magt , dvs. tiden efter dommedag.
Guds fred
|
|
Til toppen
|
|
|
#20551 - 25/09/2003 16:26
|
Bruger
|
Hej Steen
Men som jeg påpegede over for Malli, så forsøgte hun at vildlede forummet ved at citere den gamle teolog fra 30'ernes fantasifulde oversættelse "Sandelig, siger jeg eder, der er nogle af dem, som stå her, der ingenlunde skulle smage Døden, førend de se Guds Rige være kommet med Kraft"
Jeg ved ikke hvad du har gang i Steen, jeg vildleder ingen!
Jeg har ligeledes en endnu ældre bibel fra 1861 og der står det samme!
Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#20552 - 25/09/2003 16:38
|
Bruger
|
Hej Steen
Jeg har læst mange bibeludgaver, og jeg må virkelig sige at den nyeste er en tynd kop the i forhold til de gamle (som jeg omtaler i andet indlæg er min ældste fra 1861), i den nyeste er flere sætninger udeladt :-(.
"Den ældre oversættelse du referer, er næppe andet end fantasi hos en gammel teolog fra 30'erne. Jeg er ikke i tvivl om at med "Guds rige er kommet" så menes der når denne verden ikke er mere. Den forklaring du kommer med holder ikke. " Som skrevet stemmer det overens med den gamle bibel. Og det der refereres til er Guds riges KRAFT, der faldt på disciplene.
Mht til apostlene stod de som vi kristne gør, de vidste ikke hvornår Herrens komme skulle være, det gør vi andre heller ikke. Men jeg må på det kraftigste protestere over at Jesus skulle udtale sig om sit komme, som han vidste hvornår det skulle være!
"ja ja, Det kan godt være du kalder dette kærlighed(Deres kød skal rådne, mens de endnu står oprejst, øjnene skal rådne i øjenhulerne, og tungen skal rådne i munden på dem.), men jeg synes nu at Vagn Bros gud som giver evigt liv til alle uanset om de tror eller ej, er væsentligt mere kærlig retfærdig osv. osv."
Ja det er jo dit valg hvad du tror på, men kald ikke den gud for kristen.
Mkh Malli
Ændret af malli (25/09/2003 16:40)
|
|
Til toppen
|
|
|
#20553 - 25/09/2003 16:42
Re: Magt eller Kraft?
|
Bruger
Sted: København S
|
Hej Steen! " Jeg checkede således også den engelske udgave af biblen og der står ligeledes: (markus 9:1) And he said unto them, Verily I say unto you, That there be some of them that stand here, which shall not taste of death, till they have seen the kingdom of God come with power . Igen er der ingen tvivl om at der tales om Guds kongedømme komme med magt , dvs. tiden efter dommedag." Da power kan betyde både magt og kraft; så er der vel stadig plads til tvivlen.  Bortset fra det så deler jeg din opfattelse af Bibelen som som menneskeværk. mvh Tom S R Klausen
" To You I am an atheist " " To God I am the loyal opposition " Woody Allen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20554 - 25/09/2003 16:44
|
Bruger
|
Den nyeste forhåbentligvis 100% sande og objektive version er endnu ikke udkommet.
Den tror jeg vi er mange som er spændt på at se.
|
|
Til toppen
|
|
|
#20555 - 25/09/2003 16:45
|
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
|
Den nyeste forhåbentligvis 100% sande og objektive version er endnu ikke udkommet.
Eftersom enhver oversættelse er en fortolkning, så vil den heller aldrig kunne blive 100% sand eller objektiv. Som også folkenene bag er klar over:
Redaktionen bag den nye oversættelse er flere gange blevet beskyldt for en naiv tro på Den Objektive Oversættelse, beskyldninger, der med introduktionsbogen bliver gjort grundigt til skamme. Man er naturligvis klar over, "at selv en videnskabeligt funderet oversættelse ikke kan påberåbe sig "objektivitet" i gængs forstand" (s. 31); ja et sted hedder det endda, at "her som ellers i videnskabelig forskning er den højeste form for objektivitet, der kan opnås, konsensus forskerne imellem" (s. 90). Men derfor tilstræber man alligevel det lyder banalt og indlysende - en fordomsfri oversættelse, ud fra de forhåndenværende videnskabelige metoder og hjælpemidler.
At oversætte videnskabeligt
En af forudsætningerne er fx, at Bibelens tekst oversættes i retning af andre religioners skabelsesberetninger:
Den nye oversættelse sandsynliggøres endvidere af, at også andre nærorientalske skabelsesberetninger begynder med en tidsbisætning.
http://www.forsk.dk/shf/publ/tidsskr/shf-humaniora/hum0101/bibeloversaettelse.htm
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#20556 - 25/09/2003 17:16
Re: Halløjsa ?
[Re: carl]
|
Anonym
Anonym
|
Da carl
Du har langt hen ad vejen ret i, at vi mennesker stadig har de basale kendetegn intakte her tusinder af år senere, men istedet for at polimisere, så skriv dog klart hvad du konkret er uenig i!
Hmm
Det var vist overskriften der fængede et eller andet i mig... Overskriften om NT's falskhed samt indholdet i Mogens indlæg der lægger op til en vurdering af NT set med nutidens fornuft..
|
|
Til toppen
|
|
|
#20557 - 25/09/2003 17:24
|
Bruger
|
Kære Malli
Du misser jo netop den væsentligste pointe med at specielt din Bibel fra 1861 er ikke troværdig!!!!!!
Den er oversat fra henholdsvis oldgræsk og hebraisk af mennesker som var forudindtaget af deres tro.
Du skriver at den nye udgave er en tynd kop te - ja, men kære Malli den er tættere på sandheden. Ellers så er din tro jo blot noget selvopfundet ligesom newage.
Du mangler også at forklare følgende:
Jakob(5:8)" Også I skal være tålmodige og gøre jeres hjerter stærke, for Herrens komme er nær.",
1 peters brev (5:7) "Men alle tings ende er nær."
"Kære børn, det er den sidste time, og som I har hørt, at Antikrist skal komme, er der nu fremtrådt mange antikrister; deraf ved vi, at det er den sidste time. " (1.Joh.2,18)
og jeg kan blive ved. Jeg spørger dig Malli, hvad mente de med dette?
KH Steen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20558 - 25/09/2003 17:27
[Re: tsrk55]
|
Bruger
|
Hej Tom
Hvordan kan "till they have seen the kingdom of God come with power ." forstås som andet end Guds rige komme i bogstaveligste forstand?
Steen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20559 - 25/09/2003 17:41
[Re: øhlenschlæger]
|
Bruger
|
Øhlenschlæger, naturligvis er 'objektivt' forkert af mig at skrive, men som matematiker skal verden helst skues som Enten/Eller. Men som der står i din egen henvisning "Groft sagt vil man gengive den hebraiske tekst så tekstnært, som det er forsvarligt muligt på dansk." Og som der også står
...i et interview med lektor Lars Kruse-Blinkenberg, der medvirkede ved de første prøveoversættelser af den autoriserede bibel i midten af 1970Žerne. Han beretter bl.a. om, hvordan allerede prøveoversættelserne var mere dikteret af teologiske positioner, end af filologi og religionshistorie.
Jeg har altså luft under vingerne, når jeg advarer mod ældre bibeloversættelser, ikke mindst Mallis bibel fra 1861.
Jeg tror det er ganske klart at den nye oversættelse vil øge afstanden mellem Gammelt testamente og Nye testamente. Jeg er spændt på at se om den nye Bibel oversættelse derfor ikke bliver afvist i kristne kredse.
Steen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20560 - 25/09/2003 17:58
|
Bruger
|
Hej Steen!
" Hvordan kan "till they have seen the kingdom of God come with power ." forstås som andet end Guds rige komme i bogstaveligste forstand? "
Det kan det jo netop pga den dobbelte betydning af ordet power: magt / kraft, og jeg skrev mit indlæg fordi jeg mener at dit fremlagte eksempel åbner døren på klem for en tolkning, som den Malli og Chemnitz repræsenterer. Men ellers er jeg enig i din fortolkning.
mvh Tom S R Klausen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20561 - 25/09/2003 18:05
[Re: tsrk55]
|
Bruger
|
Det kan det jo netop pga den dobbelte betydning af ordet power: magt / kraft, og jeg skrev mit indlæg fordi jeg mener at dit fremlagte eksempel åbner døren på klem for en tolkning, som den Malli og Chemnitz
Jeg synes det er en meget lille sprække. Den umiddelbare fortolkning er stadig verdens ende. Det der med at hellogånden kommer over dem et år senere...det er vist en nødløsning.
|
|
Til toppen
|
|
|
#20562 - 25/09/2003 18:19
|
Bruger
|
Hej Steen! " Jeg synes det er en meget lille sprække. " Enig; men den åbenbart bred nok for nogen.  " Den umiddelbare fortolkning er stadig verdens ende. " Igen enig. " Det der med at hellogånden kommer over dem et år senere...det er vist en nødløsning. " Ja, men tilsyneladende en temmelig langtids hokdbar sådan.  mvh Tom S R Klausen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20563 - 25/09/2003 18:46
|
Bruger
|
Hej Steen
"Du misser jo netop den væsentligste pointe med at specielt din Bibel fra 1861 er ikke troværdig!!!!!!
Den er oversat fra henholdsvis oldgræsk og hebraisk af mennesker som var forudindtaget af deres tro."
Jeg vil snarere sige at det er den ny der er mindre troværdig, lige præcis den udgave jeg omtaler skulle lígge tættest på originalerne.
Mkh til de sidste tre udtalelser ved jeg ikke om jeg gider bruge tid på at undersøge kontesten, eftersom du formodentlig alligevel vil forkaste svaret. Men jeg har jo skrevet en gang at ingen vidste hvornår Herrens komme ville være. Det jeg gik imod var dit citat-brug om at Jesus troede at hans tilbagekomst var nær, for dette citat peger kun frem til pinse-underet.
Mkh Malli
Ændret af malli (25/09/2003 19:03)
|
|
Til toppen
|
|
|
#20564 - 25/09/2003 19:01
|
Ordstyrer
Bruger
Reg.: 12/10/2001
Sted: Nivå, Karlebo sogn
|
Hej Nelle, du spørger
Hvor mange taenker paa det glaedelige budskab, aabenbaringen, og forstaar det, paa en maade, hvor de har NT med i sin dagligdag.?
Det ved jeg ikke. Flertallet gør nok ikke, desværre.
Men uanset hvor få eller hvor mange: Jeg mener ikke kan aldrig bero på en flertalsbeslutning om den kristne tro er sand tro.
kristina
Sandheden tro i kærlighed! (Ef. 4,15)
|
|
Til toppen
|
|
|
#20565 - 25/09/2003 19:06
|
Bruger
|
Hej Kristina "Men uanset hvor få eller hvor mange: Jeg mener ikke kan aldrig bero på en flertalsbeslutning om den kristne tro er sand tro. " Orr, hvorfor ikke, kristendommen er jo verdens største religion...vi kunne jo også lave en lille afstemning her på Jesus-net  Mkh Malli
|
|
Til toppen
|
|
|
#20566 - 25/09/2003 19:19
|
Bruger
|
Nej selvfølgelig kan kristendom eller ej ikke bero på en flertalsafgørelse, men kristendom er andet og meget mere end kun tro, idet hele samfundet er gennemsyret af den. Vi tænker bare ikke over det, fx er 40 dages hæfte de samme dage, som Jesus brugte til at individuere sig i Judæas Ørken.
Kristendom er også filosofi med navne som Paul Tillich, Arne Nielsen, Løgstrup, Jung, Nietzsche, Kierkegaard, Descartes, Aquinas, Platon for blot at nævne, hvad der lige kan ryge ud af ærmet.
Mvh Mogens
|
|
Til toppen
|
|
|
#20567 - 25/09/2003 19:33
|
Bruger
|
Orr, hvorfor ikke, kristendommen er jo verdens største religion...
Men kristne er stadigvæk et mindretal i denne verden, så I ville nok tabe afstemningen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20568 - 25/09/2003 19:38
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Nelle, nu er det jo ikke mig, du spørger, men jeg vil alligevel indsparke den oplysning, at i de kirker, hvor jeg har min gang, er der ikke mange tomme pladser. Bare til din orientering.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#20569 - 25/09/2003 19:51
|
Bruger
|
Hej Kristina
Jeg mener sandelig heller ikke at flertallet goer en ting mere rigtigt, dte har jeg heller ikke udtrykt.
Naar du kender mit syn paa begrebet sandhed, saa tror jeg ogsaa du ved det.:-))
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20570 - 25/09/2003 20:01
|
Bruger
|
Og hvilken kirke går frk Kristina så i? Taarbæk?
Selv har jeg oplevet et par gange at være den eneste. Begge gange tog jeg med præsten hjem for at drikke en kirkeøl samt spise en mad pålagt Jesussymboler, hvilket den ene gang var makrel i tomatsauce og den anden så saltede sardiner, at vi måtte drikke aqua vitæ for at få dem ned.
Mvh Mogens
|
|
Til toppen
|
|
|
#20571 - 25/09/2003 20:03
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Steen. Fundamentalistiske kristne? Jeg vil gerne melde mig som en af dem. Men så vidt jeg kan vurdere, udgør vi en minoritet, også her på JesusNet. Fundamentalistisk er i min forståelse af ordet den, som baserer sig liv på et defineret fundament. Mit fundament er Jesus Kristus. Du skriver videre:
Jeg har ofte givet udtryk for at jeg ikke tror på at NT er inspireret af Gud, men derimod inspireret af datidens mennesker.
Som det f.eks. ses klart i (Mark.9,1) "Og han sagde til dem: »Sandelig siger jeg jer: Nogle af dem, der står her, skal ikke smage døden, før de ser, at Guds rige er kommet i magt og vælde
Jeg er helt overbevist om Jesu snarlige genkomst, og at begivenheden rykker nærmere hver eneste dag. Synes du at 2000 år er særlig lang tid? Det mener jeg så ikke.
Mht. Mark. 9,1, som du anfører som dit mest slående bevis på at NT ikke er inspireret af Gud? Jeg synes dit bevis er noget spinkelt, for det skete faktisk som Jesus havde sagt: Hvis du læser lidt videre (Mark. 9.2-3) vil du nemlig se, at Peter, Jakob og Johannes af Jesus blev ført op på bjerget, hvor de oplevede at se ind i Guds rige (Forklarelsen på bjerget).
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#20572 - 25/09/2003 20:10
|
Bruger
|
Hej Kristina
Jeg ved ikke om du er medlem af den danske Folkekirke, men det var den jeg hentydede til.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20573 - 25/09/2003 20:12
|
Bruger
|
Hej Mogens Som du dog kan sige det  MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20574 - 25/09/2003 20:19
|
Bruger
Reg.: 23/07/2003
Sted: Vordingborg
|
Det tror jeg også, at Kristina gjorde. Det afhænger fuldstændig af, hvilke sogne du kigger på. Fx var der i Viborg stift i kirkeåret 2001/2002 60 kirkegængere i gennemsnit til hver gudstjeneste eller anden kirkelige handling. I Århus-området, som jeg bedst selv kender, findes der også mindst et par folkekirker, som normalt har nogenlunde fuldt hus.
Jakob Øhlenschlæger
|
|
Til toppen
|
|
|
#20575 - 25/09/2003 20:29
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Mogens, nej jeg har aldrig været i kirke i Tårbæk, og jeg er ikke frøken. Jeg er heller ikke meget for makrel i tomat (men siger sjældent nej til en enkelt aqua vitae til et stykke med gammelost og sky).
Og jeg kommer kun i de kirker, hvor Guds ord forkyndes rent og purt af bibeltro præster.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#20576 - 25/09/2003 20:36
|
Ordstyrer
Bruger
|
Jo, Ellen, jeg er medlem af Folkekirken. Den bringer mig tit til fortvivlelse, men den er mit åndelige hjem pga. de oaser, den rummer.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#20577 - 25/09/2003 20:41
|
Bruger
|
Har du ved dit måske lidt kryptiske svar specielle præster i tankerne?
Mvh Mogens
|
|
Til toppen
|
|
|
#20578 - 25/09/2003 20:46
[Re: øhlenschlæger]
|
Bruger
|
Og hvilke kirker er det så i Århus-området? Odder som den ene og Saxild som den anden?
Mvh Mogens
|
|
Til toppen
|
|
|
#20579 - 25/09/2003 20:51
|
Bruger
|
Hej kristina
I Danmark havde jeg bopael i Vonsild, en lille forstad til Kolding, min genbo var i menighedsraadet, og han fortalte, at faktisk hver soendag, sad de 5-10 stykker i kirken, og det er ikke meget.
Hvorfor bringer Folkekirken dig til fortvivlelse?
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20580 - 25/09/2003 21:00
Fru Kristinas fornemmelse for tid
|
Bruger
|
Hej Kristina!
" Synes du at 2000 år er særlig lang tid? Det mener jeg så ikke. "
Hvad er " særlig lang tid " for dig?
mvh Tom S R Klausen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20581 - 25/09/2003 21:14
|
Bruger
|
Jamen frk One Sild!
En 5 - 10 stykker er da 500 til 1000% procent flere end kun 1, som hverken kan synge eller vil folde hænder.
Jeg kender også et par stykker, der sidder i menighedsråd. De er begge brugtvognshandlere, og det første store, de gjorde, da de havde fået sig møvet frem til pladsen som formænd, var, at få kirkernes parkeringspladser udvidet, så der kunne stå nogle flere af deres bedre brugte biler.
Hj.h. Mogens
|
|
Til toppen
|
|
|
#20582 - 25/09/2003 21:20
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ellen
Hvorfor bringer Folkekirken dig til fortvivlelse?
Fordi mange af dens præster ikke er bibeltro, ikke retter sig efter bekendelsesskrifterne og ikke tager deres præsteløfte alvorligt.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#20583 - 25/09/2003 21:29
|
Bruger
|
Hej Kristina
Kan du fortaelle mig hvad forskellen er mellem de bibeltro og ikke bibletro, mener hvordan det har indflydelse paa deres praediken.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20584 - 25/09/2003 21:31
|
Bruger
|
Hej Mogens
Ja du har ret i det er flere, ha.
Moevet sig frem, du forstaar at udtrykke dig. Se det hele behoever ikke vaere saa alvorligt.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20585 - 25/09/2003 21:32
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Ellen.
I Danmark havde jeg bopael i Vonsild, en lille forstad til Kolding, min genbo var i menighedsraadet, og han fortalte, at faktisk hver soendag, sad de 5-10 stykker i kirken, og det er ikke meget.
Nej, det er ikke meget.
Måske var præsten i Vonsild en ringe præst?
Måske er der mange Vonsild-borgere, der har bil, og kører til fx. Kolding? Måske er de bedre kørende med præster der?
Rent gæt, jeg kommer ikke på de kanter.
Heldigvis har vi, som vil fejre Gudtjeneste, frit kirkevalg og er ikke bundet af sognegrænser.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#20586 - 25/09/2003 21:38
|
Bruger
|
Hej kristina
Nu var der 3 forskellige praester tilknyttet sognet, da sognet ogsaa daekker et par andre kirker.
Maaske har du ret at mange tager til Kolding, ved det ikke.
MVH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20587 - 25/09/2003 21:47
|
Bruger
|
Kære fru Kristina!
De bedste præster er de, der kan skrive og holde en ordentlig prædiken, så man, når man forlader kirken, har fået noget, der har rørt, og som man kan gå og overveje ugen igennem, men der er sandelig langt imellem dem, må jeg sige.
Præster, der prædiker, som var NT sand ord for ord, giver dog den største temporære oplevelse; idet det opleves som en sand frihed, når udgangsbønnen forkyndes.
Mvh Mogens
|
|
Til toppen
|
|
|
#20588 - 25/09/2003 21:52
|
Bruger
|
Kære Ellen!
Der findes 3 forskellige former for anæstesier:
1) Fuld bedøvelse
2) Spinalanæstesi
3) Lytte til et bånd, hvor en bibeltro præst prædiker
Hjertelig hilsen Mogens
|
|
Til toppen
|
|
|
#20589 - 25/09/2003 21:55
|
Bruger
|
Hej Mogens  KH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20590 - 25/09/2003 22:08
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Mogens. Jeg skal lige minde om Netiketten:
Fristelsen til at fyre spydige og sårende bemærkninger af er stor når man ikke skal se hinanden i øjnene. Men det ødelægger en god dialog.
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#20591 - 25/09/2003 22:08
|
Bruger
|
Kære Ellen!
Jesus sagde jo også, at vi skulle være glade. Det var han selv, og til brylluppet i Kanaen, hvor vinen slap og nær havde ødelagt festen, fik han lige 720 liter vand lavet om til vin af bedste kvalitet, så festen kunne fortsætte. En fest på vand alene bliver derefter, og så får man i øvrigt ved at drikke for meget vand åkander et vist sted.
Al den alkoholbevægelse i vor Herre Jesu Kristi navn er skudt helt ved siden af - Jesus symboliserede sig jo som vintræet, hvis grene vi andre ved dåben podes ind på.
Jeg har også fulgt Kristina. Hun er ikke en rigtig funda. Hun har bare en opgave her på nettet. Det er derfor, du måske kan opleve hende lidt afmålt.
Hjertelig hilsen Mogens
|
|
Til toppen
|
|
|
#20592 - 25/09/2003 22:12
|
Bruger
|
HVAD HAR JEG SAGT SPYDIGT OG SÅRENDE?
Mvh Mogens
|
|
Til toppen
|
|
|
#20593 - 25/09/2003 22:13
|
Bruger
|
Hej Mogens
Mente heller ikke Kristina var fundamentalist, det synes jeg nok man tydeligt kan laese ud af indlaeggene.
KH Ellen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20594 - 25/09/2003 22:25
|
Bruger
|
Kristina elsker os to! Endelig sker der noget, men netop fordi hun som ordstyrer og pegefinger skal tage meget hensyn til de, der tror, at NT er sand ord for ord, er hun nødt til at holde en vis distance til os; men du skal se, det varer næppe længe, inden vi modtager en indbydelse til en bedre frokost med aqua vitæ i det Nordsjællandske. Jeg fornemmer, det meget peger ad Helsinge til.
Ellen, holder du festtalen, eller skal jeg?
Hjertelig hilsen Mogens
|
|
Til toppen
|
|
|
#20595 - 25/09/2003 22:29
|
Ordstyrer
Bruger
|
Hej Mogens
Jeg har også fulgt Kristina. Hun er ikke en rigtig funda. Hun har bare en opgave her på nettet. Det er derfor, du måske kan opleve hende lidt afmålt.
Jeg er lidt nysgerrig efter at forstå hvad du mener med den bemærkning. Jeg er ikke på nogens lønningsliste, hvis det er det du mener.
Desuden har jeg ikke "bare" en opgave her på JesusNet, men er også, ligeledes frivilligt, særdeles aktiv i helt andre former for kristent arbejde.
Jeg har det store privilegium at være pensionist, så jeg selv kan vælge, hvad jeg vil bruge tid og kræfter på!
kristina
|
|
Til toppen
|
|
|
#20596 - 25/09/2003 22:47
|
Bruger
|
En forespørgsel...
Jeg vil egentlig gerne høre din defination af fundementalister... generelt og herinde... i to afsnit hvis du kan overkomme det??
....
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#20597 - 25/09/2003 22:52
|
Anonym
Anonym
|
Hej Jeg vil gerne byde hvis jeg må fundamentalister generelt: bogstavtro mennesker der lever og ånder for regler og orden, fagidioter hører vist til i den gruppe.. Herinde De andre der ikke er enige med mig, er fundamentalister..
|
|
Til toppen
|
|
|
#20598 - 25/09/2003 22:54
Re: Halløjsa igen ?
|
Bruger
|
Hej Hansemand
Jeg synes da egentlig, det er underligt så mange gange mennesker prøver at skabe tvivl om de grundlæggende værdier og skriftens guddommelighed. Det må jo betyde, at ligesom korset virker stødende, så er Guds ord også kraftig kost for en relativistisk befolkning. der ikke kender - (ja, faktisk er åndelige analfabeter )- blot de basale sandheder i evangeliet og derfor læser skriften udfra en manglende indføring og forklaring. Det svarer til at en ikke flyvekyndig person satte sig til at læse om hvordan man får en maskine i luften, får den til at flyve i luften og derefter bringe den velbeholden ned på jorden igen. Jeg garanterer dig for, at denne person ikke forstår ret meget af manualet eller kunsten at flyve. Hvis han havde lidt erfaring og viden, så ville manualet give personen masser af viden til gavn for forståelsen af at flyve en flyvemaskine og se sammenhængen mellem de forskellige elementer.
Sådan er det også med at læse og forstå bibelen for uforstående. Det skal sidst, men ikke mindst nævnes, at vi ikke må glemme, at de kristne, som har erfaret det der står i skriften jo ikke har problemer med at tolke de basale sandheder.
Det er jo det Mogens tilsyneladende ikke forstår.
mvh carl
|
|
Til toppen
|
|
|
#20599 - 25/09/2003 22:55
|
Bruger
|
Shalom Steen...
Jeg kan godt følge din tanke...
Men bliver alligevel nødt til, at spørge... Hvordan kan du være sikker på, at de nye Bibeloversættelser er mere korrekte end de gamle?? Du taler om eksperter i filologi... Og det er den tanke jeg godt kan følge dig i, men samtidig er lidt uenig i.... En tanke: Hvordan ville Bibelen være skrevet af dem i 1860??
En anden tanke: Har de indsigt i budskabet??
Endnu en tanke: Kan det tænkes, at deres (eventuelt) manglende teologiske viden, kan have en betydning??
Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#20600 - 25/09/2003 22:59
|
Bruger
|
Shalom Hansemand  Tak for budet  Men jeg vil nu helst have det af Mogens selv... Vi bør ikke udtale os uden indsigt... Jeg vil bare gerne have lidt mere indsigt i Mogens, for jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal forholde mig til ham... endnu.... Men umiddelbart fører han mine tanker hen til Barbra Thierings: "Mennesket Jesus".... Vil gerne have forklaret hans syn på Jesus samtid... Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#20601 - 25/09/2003 23:06
|
Bruger
|
Shalom Steen... Kan godt være mit engelske ikke er helt stærkt, selvom jeg nu klarer mig temmelig godt sammen med diverse amerikanere, men ordet "power"... kan det ikke også oversættes med kraft?? "with power" - med kraft/magt... Så kan man sige, at "force" er et mere rigtigt ord, men igen... hvis det skulle være, ville jeg mene, at "might" var mere rigtigt for magt... Men igen... den engelske kan jo ikke opklare det for os... der skal vi nok have fat i de oldgræske tekster... Og det sprog kan jeg desværre ikke  Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#20602 - 25/09/2003 23:18
[Re: Ateist]
|
Bruger
|
Kommer an på hvordan valget skulle lyde  Hvis spørgsmålet lød: Er kristendommen sand? Så tror jeg også vi ville tabe... med mindre vi får et års forberedelse  Men hvis nu spørgsmålet gik på, at man skulle stemme på den tro man mente var sand... hvad så?? Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#20603 - 25/09/2003 23:19
Re: Halløjsa igen ?
[Re: carl]
|
Anonym
Anonym
|
GodAften Carl og Guds fred. Herren velsigne dig og bevare dig, Herren lade sit ansigt lyse over dig og være dig nådig, Herren løfte sit ansigt mod dig og give dig fred.Jeg har lært ovenstående velsignelse som en lovsang, og synger den engang imellem.. den vil jeg give dig.
Sådan er det også med at læse og forstå bibelen for uforstående. Det skal sidst, men ikke mindst nævnes, at vi ikke må glemme, at de kristne, som har erfaret det der står i skriften jo ikke har problemer med at tolke de basale sandheder.
Nogen gange skal vi nok gentolke disse sandheder for ikke at falde for fristelsen til at stole på den tradionelle tolkning, og her er frikirker ikke anderledes end folkekirken og de andre gamle samfund, blot er traditionerne lidt nyere.
|
|
Til toppen
|
|
|
#20604 - 25/09/2003 23:30
|
Bruger
|
Altså Kristi-na, du optræder med grøn skrift på bjælken. Det betyder, at du har en særfunktion, hvilken er, at du følger med i, om nogen chikaneres og i den dur. Og i en debat som denne, der meget relaterer til følelser, kan sindene let komme i kog. Følgelig, afhængig af skrivertalentet, sendes der let en skruptusse ud. Stedse passer jeg på med ikke at sende tusser ud. På den anden side er det ikke min intention at optræde, som var jeg en helligdom.
Nej, når vi deltager i kristent arbejde, får vi sjældent anden løn end glæden, hvilket så også kan være løn nok.
Jamen, jeg ved da ikke, hvad du laver i dit otium, og når eller hvis jeg har skrevet 'bare', kan det vel bare tolkes, og det er jo det, der gør, at det nye testamente ikke er sand ord for ord. Er det sandt, at Jesus helbredte 10 spedalske ved blot at sige til dem, at de skulle gå til præsterne for at blive synet, hvor de så på vej hen til disse blev rensede - blev raske?
Nej, det er selvfølgelig ikke sandt set fra den tankegang, som vi har i dag, hvor vi ved, at en kronisk infektionssygdom ikke kan behandles, som var den en dæmon, altså en psykisk lidelse. Vi skal ind og spørge teksten, og vi skal have et indblik i, hvordan tankegangen var i datidens verden.
Overskred Jesus døden? Levede han videre efter Korset? Ja, og Robin Hood lever også i enhver dreng, også selv om drengen er på vej mod de 60. Jesus bor i os, fordi vor kultur er kristendom. Du er bevidst om det, og jeg er bevidst om det, og med os millioner af andre.
Godnat frue - inden mit otium har jeg endnu et par år at skulle slæbe i, om den kraft, som lagde mig ind i verden, ikke kalder mig tilbage inden.
Mvh Mogens
|
|
Til toppen
|
|
|
#20605 - 25/09/2003 23:33
|
Bruger
|
Shalom Nelle... Nu talte jeg godt nok om en ikke-kristen stat  , men kan sagtens følge din tanke... Mener ikke, at en stat kan være kristen... befolkningen ja, og lovene måske bygget på kristne principper, men ikke selve staten... Det er egentlig sjovt med Afghanistan... Jeg har talt med diverse afghanere... kender efterhånden en del... og der er forskellige opfattelser af landet (der var spørgsmålet om det subjektive igen  )... Nogen var faktisk kede af, hvad der var sket... Det var meget lettere for dem før, at finde fred... de skulle jo bare underordne sig, og ikke være så oprørske... Så var det jeg nævnte begrebet personlig frihed... Det fnyste de bare lidt af... Hvad glæde har man af det, hvis man skal frygte for overfald, tyveri og kvinderne for voldtægt... som de selv sagde: Bare se på Danmark... Jeg vidste ikke lige hvad jeg skulle sige til det... På den ene side, havde de jo ret... på den anden side, vidste de jo ikke hvad de talte om.... Nå... Men selvfølgelig er der afghanere der er glade for hvad der er sket... heldigvis  Guds fred...
For en kort bemærkning..
|
|
Til toppen
|
|
|
#20606 - 25/09/2003 23:46
|
Bruger
|
Kære Kristina Jeg vil gerne slå fast at med 'fundamentalistiske' mener jeg ikke noget negativt eller ondt. Jeg forstår en fundamentalist som en bibeltro kristen, eller en korantro muslim. Det vil sige en hvor tro = skrift - fornuft. Du skriver:
Jeg er helt overbevist om Jesu snarlige genkomst, og at begivenheden rykker nærmere hver eneste dag.
Kristne har været overbevist om jesus snarlige genkomst i tusinde år. Jeg synes ikke der er noget underligt i at hver generation håber på at være den som vidner Jesus genkomst. Kan du påpege flere tegn på Jesus snarlige genkomst inden for 1000 år siden?
Mht. Mark. 9,1, som du anfører som dit mest slående bevis på at NT ikke er inspireret af Gud? Jeg synes dit bevis er noget spinkelt, for det skete faktisk som Jesus havde sagt: Hvis du læser lidt videre (Mark. 9.2-3) vil du nemlig se, at Peter, Jakob og Johannes af Jesus blev ført op på bjerget, hvor de oplevede at se ind i Guds rige (Forklarelsen på bjerget).
Det omtalte tekststykke er følgende: Og han sagde til dem: »Sandelig siger jeg jer: Nogle af dem, der står her, skal ikke smage døden, før de ser, at Guds rige er kommet i magt og vælde.« Seks dage efter tog Jesus Peter og Jakob og Johannes med sig og førte dem op på et højt bjerg, hvor de var helt alene. Og han blev forvandlet for øjnene af dem, v3 og hans klæder blev skinnende hvide, meget hvidere end nogen på jorden kan blege dem. v4 Og Elias kom til syne for dem sammen med Moses, og de talte med Jesus. v5 Så udbrød Peter og sagde til Jesus: »Rabbi, det er godt, at vi er her. Lad os bygge tre hytter, én til dig og én til Moses og én til Elias.« v6 Han vidste nemlig ikke, hvad han skulle sige, for de var helt forfærdede. v7 Så kom der en sky, som overskyggede dem, og der lød en røst fra skyen: »Det er min elskede søn. Hør ham!« v8 Og da de så sig omkring, kunne de pludselig kun se Jesus alene hos sig."
Jeg spørger er ovenstående Guds kongedømme som er kommet i sin magt og vælde? Et syn de tre apostle ser på et bjerg? Der står også "Guds rige er kommet" dvs. det er en begivedhed som skal indtræffe. Dette tekststykke kan slet ikke forstås sådan som du angiver.
Endvidere er der f.eks. følgende citater som ikke kan bortforklares: Jakob(5:8)" Også I skal være tålmodige og gøre jeres hjerter stærke, for Herrens komme er nær.",
1 peters brev (5:7) "Men alle tings ende er nær."
"Kære børn, det er den sidste time, og som I har hørt, at Antikrist skal komme, er der nu fremtrådt mange antikrister; deraf ved vi, at det er den sidste time. " (1.Joh.2,18)
Johannes Åbenbaring (22:20) Han, der vidner om dette, siger: »Ja, jeg kommer snart.« Amen, kom, Herre Jesus!
Endelig skriver du:
Synes du at 2000 år er særlig lang tid? Det mener jeg så ikke.
Fantastisk udsagn, det lader jeg stå for sig selv.
Steen
|
|
Til toppen
|
|
|
#20607 - 25/09/2003 23:46
|
Bruger
|
Hvad glæde har man af det, hvis man skal frygte for overfald, tyveri og kvinderne for voldtægt... som de selv sagde: Bare se på Danmark... Jeg vidste ikke lige hvad jeg skulle sige til det... På den ene side, havde de jo ret... på den anden side, vidste de jo ikke hvad de talte om....
Mon de havde ret? Mon antallet af overfald, tyverier og voldtægter er større i DK end det var under Taleban? Mon ikke bare mediedækningen af bedre? I hvert fald er antallet af af "myndighedsovergreb" langt mindre i DK end det var under Taleban. Så jeg tvivler faktisk stærkt på, at kvinderne (og egl. også mændene) alt i alt har mere grund til at være bange i DK end i under Taleban.
|
|
Til toppen
|
|
|
|